Gestoofde peertjes doneren mag altijdquote:Op donderdag 27 augustus 2020 20:36 schreef Zilverberk het volgende:
Hoi
Ik ben nieuw in deze reeks. Ik ben bezig mij door de (vroege) stoofperenoogst heen te werken. Het knelt nogal op de potjes waar het in moet, blijkt.
Rauw bewaren bleek de vorige jaren lastig, veel rot. Koken in invriezen kost veel ruimte. Daarom nu koken en in potjes bewaren.
Dat doe ik ook volop, maar de ontvangers hebben tot nu toe de potjes nog niet teruggegeven.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 22:48 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Gestoofde peertjes doneren mag altijd
Ongestoofde ook wel trouwens.
Dat is wel onhandig.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 22:50 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Dat doe ik ook volop, maar de ontvangers hebben tot nu toe de potjes nog niet teruggegeven.
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 22:57 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Dat is wel onhandig.
Dubbel.. want jij hebt geen potjes.
Plus je kunt ze niet nog meer peertjes doneren... want tja geen potjes.
Ik lees op meer plaatsen dat mensen geen geschikte vlierbessen kunnen vinden. Het zal wel een slecht jaar zijn voor de vlierbes. Geen idee waar dat door kan komen.quote:Op donderdag 17 september 2020 10:26 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft iemand dit jaar succesvol iets met vlierbessen kunnen maken?
Al mijn gebruikelijke plekken waren dit jaar compleet waardeloos: nauwelijks besjes en wat er hing was nog groen of verschrompeld. Hopelijk wordt 2021 een beter vlierbessenjaar.
Meestal gelei. Wat mij betreft de lekkerste bes voor gelei die er is.quote:Op donderdag 17 september 2020 12:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik lees op meer plaatsen dat mensen geen geschikte vlierbessen kunnen vinden. Het zal wel een slecht jaar zijn voor de vlierbes. Geen idee waar dat door kan komen.
Wat maak jij met vlierbessen?
Gaafquote:Op dinsdag 13 juli 2021 18:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kick! Het nieuwe seizoen is alweer begonnen en ik heb nog niet eens alles van vorig jaar gepost. Bij deze dus.
In 2020 is mijn moestuin echt groot geworden, dus er was veel in te maken.
Het begon met kool. Het meeste is zuurkool geworden. Er was ook een (mislukt) probeersel met kimchi. De atjar was een blijvertje.
[ afbeelding ]
Ik had veel pepers. Ik heb er sambal, harissa en vooral gedroogde vlokken en poeder van gemaakt. Jalapenos werden ingemaakt. Deze poblano's zijn geroosterd op de barbecue en daarna in stukken ingevroren.
[ afbeelding ]
Enkele van de jalapenos werden rood, ik kon ze dus roken en vermalen tot chipotlepoeder.
[ afbeelding ]
Zaden van de Oost-Indische kers werden ingemaakt als kappertjes. Erg lekker.
[ afbeelding ]
Deze Koreaanse pickle met wortel, komkommer en radijs was erg lekker. Ik moet het recept weer eens opzoeken.
[ afbeelding ]
We hebben van een stukje buikspek gerookt en gepekeld spek gemaakt. Het is een beetje zoet dus het past niet overal goed bij maar het was erg leuk om te doen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van vele van dit soort oogsten zijn liters soep, pastasaus, passata, ratatouille en ketchup gemaakt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er waren ook gedroogde tomaatjes:
[ afbeelding ]
De laatste restjes van zomer 2020:
[ afbeelding ]
Ik heb ook een droogapparaat gekocht. Ik heb heel veel gedroogd. Vooral als ik echt niet meer wist wat ik er mee aan moest, ging het in de droger. Ik heb lang niet alles dat ik heb gedroogd al gebruikt. Sommige dingen zijn ook een probeersel. Vooral de gedroogde prei, de bouillonpoeder, de lavas en de champignons gebruik ik regelmatig. Bovenstaande pepers en gedroogde tomaatjes kwamen ook uit de droger.
Vandaag ben ik begonnen met de conservering van 2021.
Ik heb zwarte bessenazijn gemaakt:
[ afbeelding ]
Dit zijn takken van de karwijplant. Ik droog zo zaden om het hele jaar vooruit te kunnen. Ze zaden vallen vanzelf uit de plant als ze helemaal droog zijn.
[ afbeelding ]
Ik heb net deze knoflook uit de grond gehaald. Als ze droog zijn maak ik er deels poeder van. Ook wil ik knoflookolie invriezen en gehakte knoflook en hele teentjes invriezen.
[ afbeelding ]
Wel als hij groen is. Dat ben ik vergeten om te doen bedenk ik nu. Ik zal straks kijken of ik nog wat groene stukken kan vinden.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 18:33 schreef fotostarter het volgende:
[..]
Gaaf
Die knoflook kan je ook de stengel van eten?
Mijn hemel, wat een werk!quote:Op dinsdag 13 juli 2021 18:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kick! Het nieuwe seizoen is alweer begonnen en ik heb nog niet eens alles van vorig jaar gepost. Bij deze dus.
Het begon met kool. Het meeste is zuurkool geworden. Er was ook een (mislukt) probeersel met kimchi. De atjar was een blijvertje.
[ afbeelding ]
Ik had veel pepers. Ik heb er sambal, harissa en vooral gedroogde vlokken en poeder van gemaakt. Jalapenos werden ingemaakt. Deze poblano's zijn geroosterd op de barbecue en daarna in stukken ingevroren.
[ afbeelding ]
Enkele van de jalapenos werden rood, ik kon ze dus roken en vermalen tot chipotlepoeder.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deze Koreaanse pickle met wortel, komkommer en radijs was erg lekker. Ik moet het recept weer eens opzoeken.
[ afbeelding ]
We hebben van een stukje buikspek gerookt en gepekeld spek gemaakt. Het is een beetje zoet dus het past niet overal goed bij maar het was erg leuk om te doen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van vele van dit soort oogsten zijn liters soep, pastasaus, passata, ratatouille en ketchup gemaakt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb ook een droogapparaat gekocht. Ik heb heel veel gedroogd. Vooral als ik echt niet meer wist wat ik er mee aan moest, ging het in de droger. Ik heb lang niet alles dat ik heb gedroogd al gebruikt. Sommige dingen zijn ook een probeersel. Vooral de gedroogde prei, de bouillonpoeder, de lavas en de champignons gebruik ik regelmatig. Bovenstaande pepers en gedroogde tomaatjes kwamen ook uit de droger.
[ afbeelding ]
Dit zijn takken van de karwijplant. Ik droog zo zaden om het hele jaar vooruit te kunnen. Ze zaden vallen vanzelf uit de plant als ze helemaal droog zijn.
[ afbeelding ]
Ik heb net deze knoflook uit de grond gehaald. Als ze droog zijn maak ik er deels poeder van. Ook wil ik knoflookolie invriezen en gehakte knoflook en hele teentjes invriezen.
[ afbeelding ]
Als je het recept van die Koreaanse Pickle gevonden hebt, wil je hem dan hier posten? Ik ben wel benieuwd.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 18:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het bleek een Vietnamese pickle te zijn: CUL / Kook mee met CUL: Vietnam, 7-13 decemberquote:Op dinsdag 13 juli 2021 19:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als je het recept van die Koreaanse Pickle gevonden hebt, wil je hem dan hier posten? Ik ben wel benieuwd.
En wat die knoflook betreft: Je kunt er ook gekonfijte knoflook, briljant ingrediënt dat je nooit meer wilt missen als je het eenmaal hebt geprobeerd.
Gewoon de rauwe groenten met azijn/suiker-mengsel in een potje gedaan zonder verder te verhitten? Of heb je het gekoeld bewaard?quote:Op dinsdag 13 juli 2021 21:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het bleek een Vietnamese pickle te zijn: CUL / Kook mee met CUL: Vietnam, 7-13 december
Deze was niet verhit inderdaad. Het was maar 1 pot die ik snel opgegeten heb.quote:Op woensdag 14 juli 2021 06:54 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Gewoon de rauwe groenten met azijn/suiker-mengsel in een potje gedaan zonder verder te verhitten? Of heb je het gekoeld bewaard?
Ik maak azijn van alles wat alcohol heeft. Wijn, port, vermouth, eigen brouwsels, gin tonic e.d.quote:Op donderdag 22 juli 2021 21:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
Project conserveren is ook on.
Vriezer: pesto, mango, nectarines, een kilo (!) kruisbessen, witte aalbes, zwarte aalbes en gehakte groene peper.
Inmaak: 5 potten augurken.
Azijn: zwarte bes.
@:bramito, wat doe jij met azijn?
Klinkt goed zegquote:Op vrijdag 23 juli 2021 17:25 schreef Bramito het volgende:
[..]
Ik maak azijn van alles wat alcohol heeft. Wijn, port, vermouth, eigen brouwsels, gin tonic e.d.
Als het klaar is leng ik het aan met water todat
Ik het goed vind smaken en dan gebruik ik het in de keuken. Ik kom niet verder dan salades en snelle pickles e.d. hoor. Eigenlijk geef ik het vooral weg. Het is zoveel lekkerder dan supermarkt azijn. Ik kocht altijd al wijnazijn bij een bodega, en daar is de moeder ook van, maar zelf maken is gewoon leuk. Ik doe ook wel zoals jij, macereren. Kruiden, aardbei, frambozen, maar ik vind de resultaten niet echt schokkend.
quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Na twee uitermate slechte jaren, zijn de vlierbessen dit jaar weer in overvloed. Werd ook tijd want het einde van de voorraad gelei in de kerker kwam in zicht.
[ afbeelding ]
Maar hoe dan?quote:Op vrijdag 23 juli 2021 17:25 schreef Bramito het volgende:
[..]
Ik maak azijn van alles wat alcohol heeft. Wijn, port, vermouth, eigen brouwsels, gin tonic e.d.
Als het klaar is leng ik het aan met water todat
Ik het goed vind smaken en dan gebruik ik het in de keuken. Ik kom niet verder dan salades en snelle pickles e.d. hoor. Eigenlijk geef ik het vooral weg. Het is zoveel lekkerder dan supermarkt azijn. Ik kocht altijd al wijnazijn bij een bodega, en daar is de moeder ook van, maar zelf maken is gewoon leuk. Ik doe ook wel zoals jij, macereren. Kruiden, aardbei, frambozen, maar ik vind de resultaten niet echt schokkend.
quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Klinkt goed zegIk drink geen alcohol. Het voelt toch een beetje zonde om van iets anders dan restjes azijn te maken.
Heb je een azijnvat? Ik vind het wel echt een gaaf proces.
[..]![]()
Ik ga deze week ook vlierbessen plukken om eens op azijn te zetten.
Verder ben ik druk bezig met het aanleggen van de voorraad van dit jaar. Diverse soepen, jalapenos, 3 barbecuesauzen, ketchup, ajvar, harissa, geweckte pompoenblokjes, sambal, chutney, augurken, shakshukasaus, zuurkool. Ik vermaak me wel.
Sorry, ik doe niks speciaals met azijn. Je weet wel, dressing voor de sla, uien op azijn voor in de sla, misschien een keer in saus.quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:14 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Maar hoe dan?
Alcohol blijft hier zelden of nooit over
Stel dat zou ooit wel eens gebeuren, wat moet ik dan doen voor azijn?
Wat betreft de moederazijn: Bij de normale supermarkt (AH, Jumbo, plus) hebben ze natuurtroebele appelazijn van Tromp&Rueb voor nog geen 2 euro. Die werkt ook prima. Je hoeft niet gelijk naar de Ekoplaza om door elfjes gemaakte biodynamische azijn uit een pittoresk Occitaans bergdorpje te kopen.quote:Op maandag 23 augustus 2021 14:52 schreef Bramito het volgende:
[..]
[..]
Sorry, ik doe niks speciaals met azijn. Je weet wel, dressing voor de sla, uien op azijn voor in de sla, misschien een keer in saus.
Als je azijn wil maken moet je levende azijn bij alcohol doen. Je moet dus een of andere ongefilterde, ongepasteurizeerde bioazijn kopen, of als je een keer in Spanje bent, koop je het bij een bodega waar ze zelf een vat hebben. Het alcoholgehalte moet niet te hoog zijn. Ik geloof dat een procent of acht ideaal is. Je moet dus wat water bij de wijn doen. Ik moet wel heel hard lachen dat jullie het zonde vinden van de wijn. Neem een keer de goedkoopste wijn die je drinkt, en neem daar 250 ml van (2 glazen). Daar doe je pak 'm beet 150 ml water bij. Doe dat in een pot en gooi daar een scheut levende azijn op en dek af meet een keukenpapiertje en een elastiekje. Zet het warm weg, and dan zie je vanzelf een laag azijnbacteriën ontstaan. Na een paar weken, soms langer, soms korter, is de azijn klaar. In mijn ervaring is de azijn dan te zuur en moet je 'm verdunnen met water todat je 'm lekker vindt. Je kan de azijn ook verdunnen met druivensap, dat doen ze ook metwitte balsamico azijn. Minder zure azijn kan echt heel lekker zijn. De portazijn die ik maak zou ik bijna zo opdrinken. Van 2 glazen goedkope wijn maak je al gauw 700 ml van de lekkerste azijn die je ooit geproefd hebt.
Aanraders zijn Sherry, Port, Vermouth, wijn met Shirah.
Kijk dat is goeie info. Volgens mij hebben ze zoiets ook bij de Lidl. Ik heb nog een gekregen fles moscatel staan. Die heeft denk ik een marktwaarde van een euro of 2.quote:Op maandag 23 augustus 2021 15:00 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat betreft de moederazijn: Bij de normale supermarkt (AH, Jumbo, plus) hebben ze natuurtroebele appelazijn van Tromp&Rueb voor nog geen 2 euro. Die werkt ook prima. Je hoeft niet gelijk naar de Ekoplaza om door elfjes gemaakte biodynamische azijn uit een pittoresk Occitaans bergdorpje te kopen.
Ik heb laatst azijn gemaakt van een goede muscat-wijn die alleen totaal niet mijn smaak was. Best goed gelukt.
Volgens mij heb ik die zelfs in huis.quote:Op maandag 23 augustus 2021 15:00 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat betreft de moederazijn: Bij de normale supermarkt (AH, Jumbo, plus) hebben ze natuurtroebele appelazijn van Tromp&Rueb voor nog geen 2 euro.
Gewoon selectiever zijn in wat je drinkt. Als ik een fles opentrek die mij vervolgens niet aanstaat, haal ik gewoon een andere uit de kelder waar ik wel zin in heb.quote:Op maandag 23 augustus 2021 19:27 schreef Vanyel het volgende:
En het ging niet zozeer om zonde van wijn, ik dacht dat je het maakte van restjes alcohol die je over had. En dat heb ik nooit.
Welk proces volg je precies? Zo ingewikkeld is wecken en inmaken eigenlijk niet.quote:Op maandag 6 september 2021 16:33 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Inmaken is weer een heel ander hoofdstuk. Verdiep ik me nu ook in, net ls wecken. Is nog best een gedoe om het goed te krijgen. Tot nu toe is meer dan de helft mislukt...
Jij bent net zo erg als ikquote:Op vrijdag 17 september 2021 18:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Ondertussen begint wel het punt te komen waar in huize stavromulabeta meer gegeten en minder ingemaakt moet worden.![]()
[ afbeelding ]
Van de andere kant, mocht er morgen een wereldwijde pandemie uitbreken, zitten we hier goed (op wc papier na).
Het enige probleem is dat je bij sommige dingen niet weet wanneer je weer de kans krijgt. De afgelopen 2 jaar waren ontzettend beroerde vlierbessenjaren. En als vlierbessengeleijunkie wil ik niet het risico lopen zonder te komen. Dus als er weer een goed jaar is (zoals dit jaar) dan moet ik die kans grijpen.quote:Op vrijdag 17 september 2021 18:42 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Jij bent net zo erg als ik![]()
Ik heb laatst een lijst gemaakt van alles dat we hebben. Zo wil ik kijken wat ik in een jaar opeet om er vervolgens rekening mee te houden in de moestuin. Ik heb 237 potjes staan, 195 daarvan zijn van dit jaar
Daar heb je groot gelijk in. Vlierbessen zijn lastig. Ik heb ze nu in azijn liggen.quote:Op vrijdag 17 september 2021 20:43 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het enige probleem is dat je bij sommige dingen niet weet wanneer je weer de kans krijgt. De afgelopen 2 jaar waren ontzettend beroerde vlierbessenjaren. En als vlierbessengeleijunkie wil ik niet het risico lopen zonder te komen. Dus als er weer een goed jaar is (zoals dit jaar) dan moet ik die kans grijpen.
Hetzelfde voor groene tomatenchutney. Ik heb een fantastisch recept maar het is bij hoge uitzondering dat ik ergens groene tomaten in bulk tegenkom (ondertussen alweer een jaar of 3 geleden). Dus als ik ze tegenkom, dan maak ik ook gelijk genoeg voor een paar jaar.
Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Tegelijkertijd vraag ik me af of het veel toegevoegde waarde geeft. Je zou een test kunnen doen, je hebt potten genoeg.quote:Op zaterdag 6 november 2021 15:01 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Vandaag een lading kimchi gemaakt. Globaal op basis van dit recept, totaal niet op de verhoudingen gelet en met een koolrabi voor de variatie.
Het is de eerste keer, dus ik ben benieuwd.
Ik overweeg om een deel na fermentatie te steriliseren om het dan ongekoeld in de kelder te bewaren. Over het wel/niet kunnen steriliseren van kimchi lijken de gemoederen op internet nogal verdeeld. Iemand hier ervaring mee?
Rol WC papier ruilen tegen 10 gemengde potten?quote:Op vrijdag 17 september 2021 18:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Ondertussen begint wel het punt te komen waar in huize stavromulabeta meer gegeten en minder ingemaakt moet worden.![]()
[ afbeelding ]
Van de andere kant, mocht er morgen een wereldwijde pandemie uitbreken, zitten we hier goed (op wc papier na).
Ik ben wel benieuwd naar die bieslookbloemenazijn!quote:Op vrijdag 3 juni 2022 20:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb de laatste week weer eens wat geexperimenteerd.
Ingelegde citroen, azijn met bieslookbloemen, vlierbloesemsiroop en vlierbloesemazijn in wording.
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
quote:Op vrijdag 3 juni 2022 22:55 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd naar die bieslookbloemenazijn!Ik ben wel gecharmeerd van die bieslookazijn. Heel uiig, wel bijzonder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is heel simpel: +/- 15 bloemen in 500ml azijn doen, 2 dagen laten staan en dan zeven door doek.
Witte wijnazijn maakt het niet lekkerder. Een dag langer laten staan maakt het onaangenaam.
Ik heb het geluk dat ik een aantal vlieren op eigen erf heb. Ik heb ook nog een rode aangeplant afgelopen winter.Spoilers!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vijf potten walnotenlikeur!
Twee met spirit, twee met rum, 1 met restje spirit en restje rum en dan aangevuld met rode wijn.
Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
quote:Op zondag 24 juli 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb walnoten. Op dit moment groene walnoten.top!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]
Twee met spirit, twee met rum, 1 met restje spirit en restje rum en dan aangevuld met rode wijn.
Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!
Ga je ook nog walnotenketchup maken?
[ afbeelding ]
Ik heb walnoten. Op dit moment groene walnoten.Wat een leuk projectSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]
Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!![]()
Nee, die variant had ik nog niet ontdekt.quote:Op zondag 24 juli 2022 18:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
top!
Ga je ook nog walnotenketchup maken?
Klinkt goed! Goede wijn gebruikt?quote:Op zondag 24 juli 2022 18:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, die variant had ik nog niet ontdekt.
Nu wel, dank daarvoor. Deze walnoten zijn daarvoor al te oud. Ik kon ze nog net doorsnijden, wat maakt dat die likeurtjes (en de walnotenport die we vrijdag maakten) nog wel gemaakt konden worden, want daar dienen de walnoten enkel om de smaak uit te trekken.
Bij die ketchup eet je ze op, en dat zal het wel echt onaangenaam hard zijn. Misschien denk ik er volgend jaar op tijd aan
Ik wilde vorig jaar al walnotenport maken. Daarvan kregen we jaarlijks een fles, maar de maker daarvan is overleden. Toen wachtte ik tot de herfst voordat ik een recept ging zoeken, denkende dat ik rijpe walnoten zou moeten hebben. Dus dat schoof door naar deze zomer. Wat wel extra leuk was, want in de zomer komt de vriend die ons de fles walnootport altijd bracht, hier een paar dagen logeren met z'n kinderen, waardoor het nu *hun* walnotenport is, wat zij deze herfst weer kunnen uitdelen onder de vrienden van de overleden walnotenportmaker.
Recept van de walnotenport:
60 walnoten in vieren gesneden
3 liter rode wijn
1 fles cognac
750gr suiker
En hiervan hebben we 2 batches gemaakt.
Zo'n wijn-in-box, Tempranillo, 3 liter ¤11,-quote:Op zondag 24 juli 2022 18:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klinkt goed! Goede wijn gebruikt?
[ afbeelding ]
Ik heb walnoten. Op dit moment groene walnoten.Oh geweldigSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]
Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!Je hebt dan wel een heleboel likeur met de kerst
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
Twee weken geleden hebben we de walnotenport gebotteld. Eerst gezeefd door kaasdoek, daarna op fles.quote:Op zondag 24 juli 2022 18:37 schreef sigme het volgende:
Ik wilde vorig jaar al walnotenport maken. Daarvan kregen we jaarlijks een fles, maar de maker daarvan is overleden. Toen wachtte ik tot de herfst voordat ik een recept ging zoeken, denkende dat ik rijpe walnoten zou moeten hebben. Dus dat schoof door naar deze zomer. Wat wel extra leuk was, want in de zomer komt de vriend die ons de fles walnootport altijd bracht, hier een paar dagen logeren met z'n kinderen, waardoor het nu *hun* walnotenport is, wat zij deze herfst weer kunnen uitdelen onder de vrienden van de overleden walnotenportmaker.
Recept van de walnotenport:
60 walnoten in vieren gesneden
3 liter rode wijn
1 fles cognac
750gr suiker
En hiervan hebben we 2 batches gemaakt.
Half november ofzo ben ik eens extra suiker gaan toevoegen. Er mocht best wat suiker bij, qua smaak, maar m'n potten hadden maar beperkt ruimte vrij. Dus de hoeveelheid bijgevoegde suiker werd beperkt door het volume, en niet door mijn smaak. En de ene pot kreeg meer suiker dan de andere.quote:Op zondag 24 juli 2022 18:06 schreef sigme het volgende:
Dit moet dan 6 weken staan, af en toe schudden. Dan hoort er nog extra suiker bij (maar ik weet niet of ik dat wel wil, even proeven dan maar), dan nog 6 weken staan (met schudden) en dan moet alles zwart zijn. Filteren, bottelen, met kerst is het optimaal op smaak zegt men. Ik ben benieuwd!
Ja nou, de wijn wordt al rap azijn; de alcohol van de likeur komt van de winkel en de helft van de cider broest de fles uit voordat je het kan opvangenquote:Op woensdag 21 december 2022 20:55 schreef Yinny het volgende:
@:sigme
Dus dit jaar heb je eigen likeur, wijn en cider gemaakt? Een hoop alcohal
Euh, da's Duitse Cognac. Die koop ik in Duitsland, waar dat wel ongeveer de goedkoopste sterke drank is zowat.quote:Op woensdag 21 december 2022 21:28 schreef Molo het volgende:
Wat is Weinbrand? En koop je dat gewoon of maak je dat?
Oh dat klinkt tof voor experimenten!quote:Op woensdag 21 december 2022 21:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Euh, da's Duitse Cognac. Die koop ik in Duitsland, waar dat wel ongeveer de goedkoopste sterke drank is zowat.
Inmaak-drank haal ik altijd in Duitsland, omdat je daar voor een habbekrats slechte sterke drank kan kopen, wat ideaal is voor de inmaak. Zo'n fles Weinbrand, 35%, kost 6 euro ofzo.
Voor ongedroogd fruit gebruik ik liever wat sterkers (omdat het vocht in het fruit de drank aanlengt), slechte Duitse rum van 54% kost een tientje
Een koffiemolen is fijn omdat het klein is. Wil een keukenmachine grip op de paprika krijgen, heb je erg veel poeder nodig.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ik heb een overschot aan paprika’s uit eigen tuin dus ik zat eraan te denken om hier paprikapoeder van te maken. Ik heb geen voedseldroger maar ik las dat de oven ook volstaat. Nu het volgende: hoe vermaal je dit het beste? Ik las al over koffiemolens maar ook die hebben we niet. Zou de keukenmachine ook volstaan of wordt het dan niet klein genoeg?
Tof topic trouwens, ik ga me eens verdiepen in de wereld van conserveren ed
Mijn Bamix heeft een poederattribuut. Heb ik wel eens gedroogde paddenstoelen in verpulverd en dat werd oneindig fijn.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ik heb een overschot aan paprika’s uit eigen tuin dus ik zat eraan te denken om hier paprikapoeder van te maken. Ik heb geen voedseldroger maar ik las dat de oven ook volstaat. Nu het volgende: hoe vermaal je dit het beste? Ik las al over koffiemolens maar ook die hebben we niet. Zou de keukenmachine ook volstaan of wordt het dan niet klein genoeg?
Zorg wel even voor voldoende opbergruimte. Zodra je het virus te pakken hebt, gaat het hard met potjes overal en nergens.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ik kan er altijd een aanschaffen als mijn experiment misluktquote:Op woensdag 12 juli 2023 22:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Een koffiemolen is fijn omdat het klein is. Wil een keukenmachine grip op de paprika krijgen, heb je erg veel poeder nodig.
Ah, dat kan ik ook eens checken! Mijn Kenwood heeft ook allemaal attributen waarvan ik nog niet alles gecheckt hebquote:Op woensdag 12 juli 2023 22:10 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijn Bamix heeft een poederattribuut. Heb ik wel eens gedroogde paddenstoelen in verpulverd en dat werd oneindig fijn.
We hebben een grote kelder dus dat gaat goed komenquote:Op donderdag 13 juli 2023 07:50 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zorg wel even voor voldoende opbergruimte. Zodra je het virus te pakken hebt, gaat het hard met potjes overal en nergens.
Ik heb een kruidenmolen voor dat soort zaken, werkt goed. Het moet echt heel erg goed droog zijn, anders werkt het gewoon niet.quote:Op woensdag 12 juli 2023 22:01 schreef MaJo het volgende:
Ook een goedequote:Op donderdag 13 juli 2023 19:48 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik heb een kruidenmolen voor dat soort zaken, werkt goed. Het moet echt heel erg goed droog zijn, anders werkt het gewoon niet.
Oh ik heb dat een keer gedaan maar kon niet echt vinden hoe lang het houdbaar is. Bewaar jij het in de vriezer ja?quote:Op maandag 25 september 2023 07:19 schreef stavromulabeta het volgende:
Niet echt inmaak of conservering (want het moet in de koelkast/vriezer vanwege het risico op botulisme) maar toch.
Gekonfijte knoflook en gekonfijte sjalotten
Eerst een kilo knoflook pellen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vervolgens onder een mengsel van zonnebloem en olijfolie zetten met wat takjes tijm
Daarna 3 uur in de oven bij 120o C.
[ afbeelding ]
Ondertussen de sjalotten pellen en ook onder de olie met wat laurier. Daarna gaan ze 4 uur in de oven bij 120 o C. Eerst met de sjalotten beginnen en dan pas met de knoflook was natuurlijk slimmer geweest gezien het verschil in gaartijd.
[ afbeelding ]
Et voila.
[ afbeelding ]
De knoflook overscheppen in diepvriesbakjes en werkelijk alle gerechten (mits hartig) worden lekkerder met een teentje erdoorheen. Omdat het onder de olie zit, zijn losse teentjes ook heel makkelijk uit de diepvriesbakjes los te halen. (Die staafmixer op de foto ligt er maar te liggen, heeft niks met het recept te maken).
De sjalotten heb ik niet eerder geprobeerd. Eens kijken hoe die bevallen.
[ afbeelding ]
De overgebleven knoflook- en sjalottenolie gaat in potjes om voor andere dingen te gebruiken.
Ja, zoveel heb je er namelijk niet nodig en in één keer heel veel maken is makkelijker dan telkens een bolletje knoflook. In de vriezer gaat het zo een jaar mee.quote:Op maandag 25 september 2023 08:17 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Oh ik heb dat een keer gedaan maar kon niet echt vinden hoe lang het houdbaar is. Bewaar jij het in de vriezer ja?
Handig! Dan ga ik dat binnenkort nog een keer doen. Hoe is het afgelopen met de uien?quote:Op maandag 25 september 2023 08:29 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ja, zoveel heb je er namelijk niet nodig en in één keer heel veel maken is makkelijker dan telkens een bolletje knoflook. In de vriezer gaat het zo een jaar mee.
Die uien heb ik nog steeds niet kunnen proeven. De komende weken zit ik nog met de naweeën van een mislukte kaakoperatie. Daarna komen ze aan de beurt. Net zoals alle andere eetwaren die ik inmiddels verzameld heb...quote:Op maandag 25 september 2023 19:42 schreef PaarsBeestje het volgende:
[..]
Handig! Dan ga ik dat binnenkort nog een keer doen. Hoe is het afgelopen met de uien?
Oh nee, mislukt ook nog? Wat een ellendequote:Op donderdag 19 oktober 2023 21:15 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Bij de Turk lagen eindelijk weer eens groene tomaten. Gelijk 2 kilo meegenomen en groene tomatenchutney gemaakt. Ik had alleen geen rekening gehouden met dat groene tomaten narijpen, waardoor ze na 3 dagen liggen een stuk minder groen waren dan de bedoeling was.
[..]
Die uien heb ik nog steeds niet kunnen proeven. De komende weken zit ik nog met de naweeën van een mislukte kaakoperatie. Daarna komen ze aan de beurt. Net zoals alle andere eetwaren die ik inmiddels verzameld heb...
quote:Op vrijdag 20 oktober 2023 10:02 schreef yinu het volgende:
[..]
OT: heb je een recept voor de groene tomatenchutney? Ik zag ze ook liggen hier.
Leuk projectquote:Op zondag 7 januari 2024 14:01 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Zoetzuur ingemaakte druiven. Eens kijken of het iets wordt.
Die radijs gaat een perfecte sandwich-topping wordenquote:Op zaterdag 20 januari 2024 21:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben aan het leren fermenteren. Ik kreeg afgelopen week in een Too good to go-box toevallig wat spullen waar ik niet gelijk iets mee kon, ook niet voor in de vriezer. Het was vooral gesneden groente voor nasi, erwtensoep en soep.
Ik las in het boek Over Rot dat je poeder kunt maken van gefermenteerde groente. Ik maak nu al regelmatig gedroogde bouillonpoeder en dat bevalt goed. Dus waarom niet gefermenteerd?
[ afbeelding ]
Ik had ook nog wat andere groenten die wel in een ferment gestopt konden worden.
[ afbeelding ]
De lijst:
Spruiten
Spruiten met zuurkoolkruiden
Wortel met gember
Bieten, venkel, specerijen
Tomaten met specerijen voor ketchup
Tomaten met specerijen voor Mexicaanse ketchup
Radijs met laurier en selderijzaad
2x soepgroente
3x erwtensoepgroente
Daarnaast heb ik nog 2 zakken bamigroente ontdaan van de taugé en gedroogd in de voedseldroger. Als ik nog eens wat groente en kruiden over heb, droog ik dat weer voor een bouillonpoeder. Dat gebruik in bijvoorbeeld in risotto's.
@:vanyel: spul in zak, beetje suiker en water er in en op het laatst 2% zout (op het totaal) toegoeven. Paar weken/maanden wachten en dan is het vast lekker.
@:leeharveyoswald
Ik zie jou best wel veel dingen inmaken en ben eigenlijk benieuwd wat er allemaal zelf ingemaakt in jouw voorraadkast staatquote:Op maandag 4 maart 2024 18:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[ afbeelding ]
Weer een voorraadje piccalilly. Dit keer wel aparte omdat ik halverwege er achter kwam dat de kruidenvoorraad bijna op is. Dus garam masala in plaats van kerriepoeder en Chilipoeder in plaats van mosterd. En kweepeer er in omdat die hier nog zielig lag te zijn. Ik ben benieuwd.
En hoe groot die kast wel niet isquote:Op maandag 4 maart 2024 20:52 schreef Yinny het volgende:
[..]
Ik zie jou best wel veel dingen inmaken en ben eigenlijk benieuwd wat er allemaal zelf ingemaakt in jouw voorraadkast staat
Dat is voor mij soms ook een verrassingquote:Op maandag 4 maart 2024 20:52 schreef Yinny het volgende:
[..]
Ik zie jou best wel veel dingen inmaken en ben eigenlijk benieuwd wat er allemaal zelf ingemaakt in jouw voorraadkast staat
Gelukkig een grote kelder. stavromulabeta in CUL / Zelf conserveren van voedsel #3quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |