abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 24 mei 2019 @ 07:10:46 #1
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187058720
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  vrijdag 24 mei 2019 @ 07:11:30 #2
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187058722
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 22:11 schreef Elleska het volgende:
Als de techniek verder allemaal perfect is dan is er nog hoop lijkt me. Misschien heb je na het klieven iets aan logopedie?

Als het klieven de oplossing is zou ik dit nog wel terugkoppelen naar de IBCLC lactatiekundige om te voorkomen dat anderen in de toekomst tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Het enige wat niet goed is aan de techniek, is dat de baby erg klemt met zijn kaken ter compensatie. Dus daar zal hij dan mee moeten stoppen.
Ik ga het inderdaad terugkoppelen aan de vorige lk. Sowieso omdat ik nog steeds contact met haar heb.

Ik weet in elk geval zeker dat fulltime kolven het niet voor mij wordt. Ik krijg sinds gisteren weer geen tsr, zelfs niet met oxytocine neusspray. Gevolg is dat ik weer een pijnlijke borst heb door een verstopping die ik er niet uit krijg. :( shit zeg, en nu ik weet van dat tongriempje is de drempel om aan te leggen nóg groter.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  vrijdag 24 mei 2019 @ 08:50:52 #3
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187059240
Even een dikke knuffel Mari :*.
KuikenGuppy
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 24 mei 2019 @ 10:42:15 #4
269689 crew  Viv
pi_187060725
@Mariposas wat enorm kut, geen tsr! :o Zou het komen door de boosheid rondom de late diagnose van het tongriempje? :* :*
  vrijdag 24 mei 2019 @ 13:01:50 #5
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187062922
Aaah, wat enorm kut Mari. Ik stuur je even een dikke knuffel :*
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187064710
Oh nee Mariposas wat ontzettend ruk dat je al zo lang aan het modderen bent terwijl er dus wel een oorzaak is.
Mag ik je adviseren te kijken naar iemand die tongriempjes lasert? Er is een fb-groep met veel kennis van bv en klieven. Mocht je in de buurt van Groningen wonen, er is daar een tandarts die dagelijks beoordeelt en lasert itt de gemiddelde kno-arts of kaakchirurg. En zij hebben meteen na de behandeling een LK IBCLC klaarstaan om te kijken hoe het drinken gaat en geven tips over mondoefemingen. Je bent niet per se te laat!

Krijger, jou zou ik willen adviseren om het voeden met fles volgens de manier “therapeutisch voeden” te doen. Drinken aan de fles is veeeel makkelijker, en sommige babies worden daar wat lui van. En idd, veel kleinere speen dan wat je nu gebruikt.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  vrijdag 24 mei 2019 @ 15:29:14 #7
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187064838
@Morretje ik woon in de politieke hoofdstad. Ik was doorverwezen naar dr Hundepool in het Bronovo door een lactatiekundige. Kan pas dinsdag terecht. :'( :'( heb je info over die Facebook groep?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_187064911
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 15:29 schreef Mariposas het volgende:
@:morretje ik woon in de politieke hoofdstad. Ik was doorverwezen naar dr Hundepool in het Bronovo door een lactatiekundige. Kan pas dinsdag terecht. :'( :'( heb je info over die Facebook groep?
Ik zoek m op, moment!

-edit- de groep heet: lipbandjes /tongriempjes, ouders en zorgverleners.

Er zitten ongetwijfeld ook mensen uit jouw woonplaats met ervaringen met de
Jouw aanbevolen arts of evt andere fijne hulpverleners. Laktatiekundigen zitten er ook. Ik lees al een poos niet meer mee, maar denk dat er misschien ook al wel een lijst is met fijne behandelaars.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_187068209
Ga ik even induiken morretje, thanks! In eerste instantie dus grotere speen omdat ‘ie z’n flessen weigerde }:|

Och mari, wat kut ;( nog iemand anders kunnen spreken? Of toch nog kunnen kolven?

Hij drinkt nu weer een beetje, maar steeds kleine slokjes en hij is steeds boos :( dus ik gók dat m’n productie op dit moment ook niet heel veel meer voorstelt. Ik wissel hem nu steeds heel vaak af, als ‘ie stopt drinken de andere borst en dat x5 of 10 ofzo.. weet nog niet goed of ik de energie heb om er keihard aan te trekken of dat ik gewoon langzaam probeer af te bouwen nu :@ want eigenlijk zijn de voedingen al een tijdje niet meer leuk of makkelijk.

Vraagje nog mbt kolven: ik heb een tsr die na ongeveer 3-4 minuten weer ophoudt en dan lukt het me ook niet meer om een fatsoenlijke nieuwe op te wekken.. soms kolf ik dan 100cc maar meestal 50-70cc. Uit twee borsten (ik kolf dubbelzijdig). Is dat niet kort zo’n tsr of is dat echt heel verschillend per persoon? :P
  vrijdag 24 mei 2019 @ 20:12:24 #10
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_187069449
Mari wat een gedoe zeg -O-
Sterkte en ik hoop dat het helpt om toch het tongriempje aan te pakken.

Krijgertje, bij mij duurt de tsr op zich ook niet zo lang volgens mij, maar wat ik wel merk is dat ik een veel beter vacuüm (logisch) krijg zonder die siliconen schelpdingen (hoe heet dat 😂) en dan kolf ik ook makkelijker meer, de melkstroom blijft langer lopen. Dus gewoon rechtstreeks de plastic schilden gebruiken en niet de zachte dingen erop. Sinds ik dat doe, hoef ik ook niet meer te hannesen met kolfBH enzo. Blijft gewoon handsfree zitten.
pi_187070126
Haha huuuuh spees ik weet even niet hoe ik dat voor me moet zien :P Om wat voor kolf gaat het?
  maandag 27 mei 2019 @ 11:32:18 #12
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187112595
Hoezee! Ik mag aansluiten in dit topic, want Mn buikbaby is eruit.
Hij hapt goed aan, maar Mn melk is nog niet voldoende vet dus hij valt af.
Nu ga ik even zo’n professionele kolf huren i.p.v. Mn medela swing, omdat ik er dan meer vertrouwen in heb (psychisch dingetje dus).
Maar: hoe pak ik dit het beste aan?
Baby aan de borst en nakolven?
Een schema?

Ik ben weer enorm zoekende en hoop dat iemand tips heeft :).
Zonder hoop geen leven.
pi_187112644
Heb je al contact gehad met een LK, Sisu? Dat zou ik zeker doen, ook voor je gemoedsrust :) En ze kan je ook goed helpen met een schema enzovoorts zodat het je niet (te)veel kost en wel veel kan opleveren :*
Make your own kind of music.
  maandag 27 mei 2019 @ 11:42:47 #14
149959 SQ
snelle trees
pi_187112740
Maar voor een baby van anderhalve dag oud is het toch niet abnormaal om wat af te vallen? Dan hoeft er toch niet meteen ingegrepen te worden?
disclaimer
pi_187112791
Ik had hele vette melk meteen vanaf het begin al en Jip viel de eerste paar dagen ook af. Vanaf de 4e dag begon hij aan te komen en op dag 6 zat hij over zijn geboortegewicht. Dus het hoeft inderdaad niks te betekenen? Of valt hij echt extreem af?
pi_187112810
quote:
1s.gif Op maandag 27 mei 2019 11:42 schreef Stormqueen het volgende:
Maar voor een baby van anderhalve dag oud is het toch niet abnormaal om wat af te vallen? Dan hoeft er toch niet meteen ingegrepen te worden?
Ja, dit lijkt mij ook.
pi_187112879
Ik weet niet of je reageert op mijn comment of in het algemeen, maar als aanvulling: ik denk niet dat het abnormaal is en ik geloof ook niet dat Sisu’s melk niet vet genoeg is (het is colostrum, vetter bestaat bijna niet), maar ik heb zelf vlak na mijn bevalling twee keer een LK ingeschakeld om die bevestiging te krijgen. Ik haalde daar veel steun, rust en zelfvertrouwen uit, om gewoon te horen dat het goed gaat van iemand die er verstand van heeft (zeker naast de kraamhulp die van alles niet goed vond en wilde bijvoeden en blabla) Vandaar mijn reactie :)
Make your own kind of music.
  maandag 27 mei 2019 @ 11:53:55 #18
149959 SQ
snelle trees
pi_187112914
Nee, ik reageerde op sisu, niet op jou ;)
Het inschakelen van iemand die kundig is is nooit een slecht idee, maar ik vraag me af waarom er nu al ingegrepen wordt. Is dat op advies van de kraamhulp?
disclaimer
pi_187112915
Ja, voor de gemoedsrust moet ze het vooral doen indien nodig hoor! Wat helpt, dat helpt. O+ Maar even ter relativering dat het helemaal geen probleem is dat een baby van deze leeftijd wat afvalt (ervan uitgaande dat het geen extreem gewichtsverlies is).
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 27 mei 2019 @ 12:24:33 #20
269689 crew  Viv
pi_187113310
Als hij goed aanhapt zou ik daar vooral heel veel gelegenheid voor bieden, en die kolf lekker achterwege laten tenzij een lk IBCLC anders adviseert.
  maandag 27 mei 2019 @ 18:11:08 #21
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187118287
Het is meer voor mezelf dat ik het gevoel heb dat het hem aan niks ontkomt. (Is dat een woord? :Z )
Ik ben echt super moe van de bevalling en probeer zo veel mogelijk rust te creëren, zodat ik dingen los kan laten. Kolven bied mij nu de mogelijkheid om te zien wat hij binnen krijgt plus ik merk dat de melk beter naar voren komt, zodat hij minder lang hoeft te zuigen voordat hij melk binnen krijgt. Klinkt dat gek?
Zeg het gerust O+
Morgen komt Mn verloskundige langs en zij is ook Lactatiedeskundige (geweest iig. Ze staat nu niet meer in de lijst van mijn regio, maar ten tijden van ro wel).
Kan ze gelijk even naar zn tongriempje kijken. Hij lijkt mij best kort.
Zonder hoop geen leven.
  maandag 27 mei 2019 @ 20:17:07 #22
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187120710
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2019 12:24 schreef ViviRAWRS het volgende:
Als hij goed aanhapt zou ik daar vooral heel veel gelegenheid voor bieden, en die kolf lekker achterwege laten tenzij een lk IBCLC anders adviseert.
Precies dit. En zeker als je moe bent van de bevalling, niet gaan kolven. Gewoon niks anders doen dan samen op bed liggen en tijd nemen voor uitrusten, voeden, alles opstarten.
Kolven en flesvoeden lijkt (mij persoonlijk) in dit prille begin meer te verstoren dan te helpen.
KuikenGuppy
pi_187121257
Je klinkt verliefd Sisu O+ Ik heb er geen verstand van maar als fervent kolfhater zou ik kolven sowieso zo lang mogelijk achterwege laten :P :')
Hoop dat je ook nog een beetje kunt genieten O+ Ik mis die mini aan m’n borst nu al!


Ik heb vandaag 4 keer gekolfd op het werk, opbrengst een magere 140 ml :') Bla bla blaas baby drinkt meer, maar die kreeg er vanmiddag toen ik thuis kwam ook maar een paar kleine slokken meer uit en was totaal niet tevreden. Denk dat ik dus maar ga afbouwen :'( ga zo langzaam mogelijk proberen, net als bij S. maar heb de indruk dat het nu al heel snel gaat eigenlijk. Vind het echt heel jammer en had het heel graag anders gezien, maar de voedingen zijn nu al maand eigenlijk niet fijn meer, gewoon omdat ‘ie bijna nooit tevreden is na een voeding. En op dit moment is de enige reden om door te gaan, dat ik niet uit bed hoef om een fles te maken :') Denk dat het voor mij persoonlijk ook goed is. Heb heel veel baat bij een planning/schema en met borstvoeding elke 1,5-2-3 uur is daad geen sprake van natuurlijk.

Hopelijk mag ik toch nog een paar mooie en fijne voedingen geven O+ Want het is zo bijzonder O+ M’n laatste baby aan de borst. boh, toch weer huilen nu he. Hormonen, ga weg :'(
  maandag 27 mei 2019 @ 20:50:15 #24
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187121406
Krijger, ik hoop ook dat je nog wat mooie voedingen mag geven.

En tip van een combi-voeder: investeer in een goede thermos en een extra poedertoren naast je bed. Wij doen genoeg koud water in de fles, kokend in de thermos en poedertoren ernaast. Ik hoef m'n bed niet uit :D
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 27 mei 2019 @ 21:48:49 #25
378489 Zhero
Koekoek!
pi_187122712
Hola, ik hoop hier wat tips van jullie te krijgen! Mijn vrouw geeft sinds de geboorte van de kleine borstvoeding (nu 7 maanden), maar ze wil dit gaan afbouwen. Er zijn hier vast meer mensen die dit gedaan hebben: wat zijn jullie ervaringen? Hoe kun je het beste beginnen? En welke poedermelk hebben we nodig? Ik denk zelf Nutrilon Opvolgmelk 2, maar je hebt ook Nutrilon Prefea 2 die volgens mij vooral een stuk duurder is. Dan ga ik nu ook maar eens wat oudere topics doorspitten :P .
  dinsdag 28 mei 2019 @ 14:05:17 #26
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187131465
Hi Zhero,

Er zijn een paar manieren om af te bouwen. Voor hele fijne info kun je bij La Leche League terecht, zie hier:

https://www.lalecheleague(...)pen-met-borstvoeding

Edit: en wij gebruiken de AH melk, die kost de helft van Nutrilon en is volgens onze lactatiekundige net zo prima.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 28 mei 2019 @ 19:11:16 #27
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187137302
Vandaag is het tongriempje geknipt door de kaakchirurg. Ze vond het lipbandje eigenlijk nog strakker zelfs. Maar daar is nu niets aan gedaan. Mocht er geen verbetering zijn met drinken aan de borst binnen een paar dagen dan kan ik het lipbandje nog laten doorbranden. Achteraf heb ik wel spijt dat ik niet hen gevraagd of dat niet meteen kon gebeuren.

Merk in elk geval nog geen enkel verschil, hopelijk wel met een paar dagen.

Heb alleen weinig informatie gekregen. Kan de baby er pijn van hebben achteraf? Baby was ontroostbaar vanmiddag dus we hebben maar paracetamol gegeven.
En klopt het dat je geen fopspeen moet geven tot de baby wel goed drinkt aan de borst?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_187137861
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 19:11 schreef Mariposas het volgende:
Vandaag is het tongriempje geknipt door de kaakchirurg. Ze vond het lipbandje eigenlijk nog strakker zelfs. Maar daar is nu niets aan gedaan. Mocht er geen verbetering zijn met drinken aan de borst binnen een paar dagen dan kan ik het lipbandje nog laten doorbranden. Achteraf heb ik wel spijt dat ik niet hen gevraagd of dat niet meteen kon gebeuren.

Merk in elk geval nog geen enkel verschil, hopelijk wel met een paar dagen.

Heb alleen weinig informatie gekregen. Kan de baby er pijn van hebben achteraf? Baby was ontroostbaar vanmiddag dus we hebben maar paracetamol gegeven.
En klopt het dat je geen fopspeen moet geven tot de baby wel goed drinkt aan de borst?
Bij O is het tongriempje gelasered toen hij een paar weken was. Hij was tijdens het laseren ontroostbaar (ik bijna ook :@). Daarna merkte ik inderdaad weinig verschil en geloof ook dat hij er niet veel last van had. Speentje, geen idee...
  dinsdag 28 mei 2019 @ 20:13:36 #29
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187138810
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 19:35 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Bij O is het tongriempje gelasered toen hij een paar weken was. Hij was tijdens het laseren ontroostbaar (ik bijna ook :@). Daarna merkte ik inderdaad weinig verschil en geloof ook dat hij er niet veel last van had. Speentje, geen idee...
Echt? Hoe lang duurt het laseren? Het huilen duurde hier net zo lang als het knippen ongeveer (1 seconde ofzo dus). :o Wat waren bij jullie de klachten dan en hoe heb je dat dan zonder het beoogde resultaat gedaan?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_187139298
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 20:13 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Echt? Hoe lang duurt het laseren? Het huilen duurde hier net zo lang als het knippen ongeveer (1 seconde ofzo dus). :o Wat waren bij jullie de klachten dan en hoe heb je dat dan zonder het beoogde resultaat gedaan?
Misschien 2 minuten? Ze heeft het in 2x gedaan.

O dronk heel erg onrustig. Hij dronk verder wel, maar liet heel vaak los om dan weer aan te happen. Ik merkte niet direct resultaat, maar uiteindelijk is hij wel rustiger gaan drinken, maar dat was werkelijkwaar niet binnen een week of 2.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 29 mei 2019 @ 09:54:15 #31
269689 crew  Viv
pi_187147918
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 19:11 schreef Mariposas het volgende:
Merk in elk geval nog geen enkel verschil, hopelijk wel met een paar dagen.
Ik ga voor je duimen! :* En als er straks geen verschil is, heb je dat lipbandje nog als mogelijke boosdoener om achteraan te gaan.
quote:
Heb alleen weinig informatie gekregen. Kan de baby er pijn van hebben achteraf? Baby was ontroostbaar vanmiddag dus we hebben maar paracetamol gegeven.
Toen de kinderarts op het punt stond om te beginnen zei hij: "Als het klaar is mag je haar meteen even aanleggen om te troosten". Ik dacht "Dude! Dat aanleggen is juist het hele probleem (en al helemaal als ze boos is) en heb ik dus al een week nauwelijks meer gedaan!" :X Het voelde zoals op de middelbare school, als je een onverwachte overhoring kreeg: instant stress! Toch lukte het aanleggen redelijk, dus ik heb haar aan de borst kunnen troosten. O+ Daarna heeft ze niet meer gehuild, ik heb niet het idee dat ze er nog last van heeft gehad.

Qua nazorg verschilt het erg per zorgverlener. Soms worden allerlei oefeningen geadviseerd waarbij je meerdere keren per dag met je vingers in het mondje moet, anderen raden dat juist af omdat de baby daar een aversie van kan krijgen. Hier adviseerde de kinderarts alleen om het drinken aan de borst samen met de lactatiekundige weer op te bouwen (maar dat lukte hier dus niet).
quote:
En klopt het dat je geen fopspeen moet geven tot de baby wel goed drinkt aan de borst?
Dat laatste is inderdaad het advies, ook als er geen issues met het tongriempje/lipbandje zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Viv op 29-05-2019 10:00:45 ]
  donderdag 30 mei 2019 @ 11:07:19 #32
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187165521
Even geen teruglees, maar wilde gewoon even jompelen hoe goed het hier gaat met de borstvoeding.
Hij komt goed aan en doet het allemaal super.
Mijn borsten zijn al 2 dagen size galiameloen en zijn zo hypergevoelig. Man.. was echt vergeten hoe pijn het kon doen als je dan je baby moet aanleggen. Wondjes op de tepel zijn echt een bitch.
Even leek ru's tongriempje wat aan de korte kant, maar de vk is langs geweest en zei dat gezien zijn groei we best nog even kunnen afwachten. Het was niet problematisch genoeg om direct tot actie over te gaan. Dus dat kan ik weer uit mn hoofd zetten.

Maar waar ik geruststelling over zocht was het volgende.
Rond een uur of 3 wordt hij wakker. dorst. Heel veel dorst en constant aan de borst willen.
Vannacht heb ik hem dus een uur aan de borst gehad. Nog niet verzadigd. Afgekolfde melk gegeven (40 ml). Nog dorst. Aangelegd. Nog niet tevreden. Meer afgekolfde melk gegeven; nog dorst. Krampjes. Poep. Zuigbehoefte. Gaap.. uiteindelijk sliepen we pas weer rond 6 uur.
Ik word dan wakker met mn mega borsten.
Doe ik nou goed aan het kolven of kan ik het beter laten ?
de reden dat ik kolf is dat ik bij ro's kraamweek bijna een borstontsteking had en nu dus steeds even die druk eraf wil als ik het niet krijg weggemasseerd.
ik kolf dan max 5 minuten en ook maar 2 keer per dag.
Zonder hoop geen leven.
pi_187166071
quote:
17s.gif Op donderdag 30 mei 2019 11:07 schreef Sisu het volgende:
Even geen teruglees, maar wilde gewoon even jompelen hoe goed het hier gaat met de borstvoeding.
Hij komt goed aan en doet het allemaal super.
Mijn borsten zijn al 2 dagen size galiameloen en zijn zo hypergevoelig. Man.. was echt vergeten hoe pijn het kon doen als je dan je baby moet aanleggen. Wondjes op de tepel zijn echt een bitch.
Even leek ru's tongriempje wat aan de korte kant, maar de vk is langs geweest en zei dat gezien zijn groei we best nog even kunnen afwachten. Het was niet problematisch genoeg om direct tot actie over te gaan. Dus dat kan ik weer uit mn hoofd zetten.

Maar waar ik geruststelling over zocht was het volgende.
Rond een uur of 3 wordt hij wakker. dorst. Heel veel dorst en constant aan de borst willen.
Vannacht heb ik hem dus een uur aan de borst gehad. Nog niet verzadigd. Afgekolfde melk gegeven (40 ml). Nog dorst. Aangelegd. Nog niet tevreden. Meer afgekolfde melk gegeven; nog dorst. Krampjes. Poep. Zuigbehoefte. Gaap.. uiteindelijk sliepen we pas weer rond 6 uur.
Ik word dan wakker met mn mega borsten.
Doe ik nou goed aan het kolven of kan ik het beter laten ?
de reden dat ik kolf is dat ik bij ro's kraamweek bijna een borstontsteking had en nu dus steeds even die druk eraf wil als ik het niet krijg weggemasseerd.
ik kolf dan max 5 minuten en ook maar 2 keer per dag.
Fijn dat het zo goed gaat!

In principe is dat “clusteren” (lang aan de borst willen) normaal babygedrag hoor, lekker in mee gaan.

Ik zou in jouw geval minimaal kolven. Elke keer de druk eraf stimuleert ook je productie, dus zo blijf je bezig. Mij werd door mijn LK in de eerste periode (ik had ook zo’n stuwing) aangeraden om 1x per dag “leeg” te kolven en verder niet. Dat is even een dag heel vervelend, maar daarna stabiliseert het snel..
pi_187166115
Ik had bij Phi ook zo’n stuwing die ze niet weggedronken kreeg. Ze dronk ook vaak maar aan een kant en sliep dan vier uur, waardoor de andere helemaal op klappen stond. Dat duurde een paar dagen en het werd maar niet beter. Ik kreeg ook het advies één keer helemaal leeg te kolven. God, wat een opluchting gaf dat. Daarna was het ook meteen klaar en is het nooit meer zo erg geworden.
  donderdag 30 mei 2019 @ 14:13:27 #35
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187167987
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2019 11:52 schreef Jentin het volgende:
Ik had bij Phi ook zo’n stuwing die ze niet weggedronken kreeg. Ze dronk ook vaak maar aan een kant en sliep dan vier uur, waardoor de andere helemaal op klappen stond. Dat duurde een paar dagen en het werd maar niet beter. Ik kreeg ook het advies één keer helemaal leeg te kolven. God, wat een opluchting gaf dat. Daarna was het ook meteen klaar en is het nooit meer zo erg geworden.
Ja dit is echt precies wat ik nu ervaar. Fijn dat jullie het herkennen. En het clusteren zelf vind ik ook niet zo'n probleem hoor. Hij mag aan de borst wanneer hij maar wil. We houden ook een kraambezoekvrije kraamweek (of 3) dus heb echt alle tijd :)

Dus even voor mijn net bevallen moes van een brein;
Beide borsten leeg kolven?
Zonder hoop geen leven.
pi_187169052
Jep. Althans, dat advies kreeg ik :)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 30 mei 2019 @ 23:17:47 #37
269689 crew  Viv
pi_187176334
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 14:13 schreef Sisu het volgende:
Beide borsten leeg kolven?
Ja, borstontsteking komt meestal doordat er melk langdurig achterblijft wanneer er niet leeggedronken/leeggekolfd wordt (de één is er gevoeliger voor dan de ander). Wat je tot nu toe deed (even de druk eraf kolven voor maximaal 5 minuten) doet dus niks ter preventie.

Als die pijn bij het voeden zo blijft, vind ik dat trouwens genoeg reden om het klieven van het tongriempje alsnog te overwegen, ook als de groei nu goed is. (Bij ZZ was de groei de eerste 1-2 weken ook prima, dat zegt niet altijd alles, een goede productie kan dit soort issues verbloemen.)

@Mariposas hoe gaat het nu?
  vrijdag 31 mei 2019 @ 07:57:41 #38
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187178990
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2019 23:17 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]


@:Mariposas hoe gaat het nu?
Ik merk eigenlijk weinig of geen verschil.
Er is nog steeds een slecht vacuüm (laat steeds los en mond glijdt van de borst), ik krijg nog steeds vaatkrampen en ik haalde gistermiddag weer een bloedende tepel uit zijn mond.
Het zou er natuurlijk aan kunnen liggen dat baby zich een verkeerde drinktechniek heeft aangeleerd (klemmen). Ik doe daar wat oefeningen voor. En ik heb gelezen dat het soms wel een paar weken kan duren voor je verschil merkt.

Ben er niet over uit wat ik nu wil. Toch lipbandje laseren? Maar dat is een wat heftigere ingreep dat knippen van de tongriem, en ik heb begrepen dat er geen aantoonbaar verband is tussen een strak lipbandje en de klachten die ik heb. En baby heeft van het knippen van de tongriem 2 dagen last gehad, wil ik hem dat weer aandoen? En de kans op weer vastgroeien is aanzienlijk, soms met littekenweefsel wat het alleen maar stugger maakt. Daarbij vraag ik me echt af of het laseren van het lipbandje nu echt dat verschil gaat uitmaken tussen hoe waardeloos het nu gaat en zonder klachten kunnen voeden.

Prelogopedie of osteopathie is een optie maar ik heb bij allebei twijfels tav de effectiviteit.

Het zou goed kunnen dat ik dus gewoon aanmodder zoals ik nu doe: 2 voedingen per dag aan de borst en de rest kolven. En dan hopen dat baby op een dag wel goed gaat drinken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Mariposas op 31-05-2019 08:10:30 ]
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 1 juni 2019 @ 02:17:04 #39
269689 crew  Viv
pi_187194141
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2019 07:57 schreef Mariposas het volgende:
Het zou goed kunnen dat ik dus gewoon aanmodder zoals ik nu doe: 2 voedingen per dag aan de borst en de rest kolven. En dan hopen dat baby op een dag wel goed gaat drinken.
Zou het wat jou betreft ook okay zijn als de status quo het meest haalbare blijkt? Of kolf je alleen zolang er nog perspectief is op weer volledig/grotendeels drinken aan de borst?

Ik heb een tijd gehad dat ik het qua motivatie echt moest hebben van dat perspectief. Of er nu moedermelk of kunstvoeding in die flessen ging maakte me toen niet meer zo uit, ik wilde vooral niet eigenhandig een einde maken aan de kans dat het drinken aan de borst nog goed kwam, door te stoppen met kolven en zo mijn productie te laten instorten. Als ik toen al had geweten dat het drinken aan de borst niet meer goed zou komen, dan was ik dus echt gestopt.

Het heeft nog bizar lang geduurd dat ik hoop bleef houden (of steeds opnieuw kreeg), tot ze 7 maanden was ongeveer. Daarna ben ik toch nog 6 maanden doorgegaan met kolven, kennelijk was het geven van zoveel mogelijk moedermelk toen alsnog wel voldoende als motivatie. Het hielp wel dat het toen ook allemaal minder belastend was dan in de eerste maanden (o.a. steeds minder vaak kolven per dag _O_ ).

Nou ja, iets om over na te denken. En ik hoop met je mee! :* :*
  zaterdag 1 juni 2019 @ 12:15:20 #40
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187197676
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2019 02:17 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Zou het wat jou betreft ook okay zijn als de status quo het meest haalbare blijkt? Of kolf je alleen zolang er nog perspectief is op weer volledig/grotendeels drinken aan de borst?
Ik zei twee weken geleden nog dat ik echt niet fulltime zou kunnen kolven. Maar het ‘went’ ook allemaal vrij snel, dus ik denk dat ik het op deze manier ook wel lang volhoud. Ook dus als er geen verbetering in zit, ja. Uiteindelijk vind ik moedermelk toch veel belangrijker dan kunstvoeding geven.

Ik heb trouwens die Pumpin Pals borstschilden besteld. Althans, blijkt dat je die per stuk koopt. Nu heb ik er dus maar 1. }:|
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 1 juni 2019 @ 13:38:45 #41
269689 crew  Viv
pi_187198846
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2019 12:15 schreef Mariposas het volgende:
Ik zei twee weken geleden nog dat ik echt niet fulltime zou kunnen kolven. Maar het ‘went’ ook allemaal vrij snel, dus ik denk dat ik het op deze manier ook wel lang volhoud. Ook dus als er geen verbetering in zit, ja. Uiteindelijk vind ik moedermelk toch veel belangrijker dan kunstvoeding geven.
Ik zei in het begin dat ik dit echt geen twee weken ging volhouden. :') Bizar hoe snel het "went" inderdaad.
quote:
Ik heb trouwens die Pumpin Pals borstschilden besteld. Althans, blijkt dat je die per stuk koopt. Nu heb ik er dus maar 1. }:|
Oh balen zeg! Het staat inderdaad niet erg duidelijk vermeld op die webshop. Als ik weet dat iemand van hier ze wil bestellen, dan zeg ik het er wel bij:
quote:
1s.gif Op maandag 29 januari 2018 07:39 schreef ViviRAWRS het volgende:
Die speciale borstschilden en het tussenstukje (backflow protector met lang steeltje) zijn trouwens bij dezelfde webshop te bestellen, dat scheelt weer verzendkosten. Ze staan er per stuk, dus wel 2x in je winkelmandje doen
Misschien heb je verder nog wat aan dat topic trouwens: OUD / Fulltime kolven :Y)
  zaterdag 1 juni 2019 @ 20:32:33 #42
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187206086
Sorry, wat?
Wat zijn pumpin pals? Ik zie dat het andere schilden zijn, maar bied het echt veel meer gebruiksgemak?
Ik vind de schilden van medela namelijk best hard. Die softcup heb ik ook gehad, maar die zogen minder goed vacuüm.

Ik ben weer gestopt met kolven. Productie is perfect zo.
Enige nadeel is dat Mn tepels hyper gevoelig zijn. Zonder purelan kom ik Mn dag niet door.
Ook is de huid onder Mn borst heel erg (!) gevoelig. Alsof het gaat scheuren. Dat doet het niet, maar het gewicht van Mn borsten zorgt wel voor spanning. Ik kan geen beugel, top of bh verdragen momenteel. Ik
Til Mn borsten nu dus maar als ik ga lopen. :')
Ik weet dat ik daar ten tijden van ro iets op had gevonden, maar wat ook alweer :?
Zonder hoop geen leven.
  zaterdag 1 juni 2019 @ 20:41:39 #43
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187206302
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2019 20:32 schreef Sisu het volgende:
Sorry, wat?
Wat zijn pumpin pals? Ik zie dat het andere schilden zijn, maar bied het echt veel meer gebruiksgemak?
Ik vind de schilden van medela namelijk best hard. Die softcup heb ik ook gehad, maar die zogen minder goed vacuüm.
Ze zijn handig omdat ze door de vorm schuin aflopen, je kan daardoor iets achterover leunen. Bij de gewone schilden moet je iets voorover leunen of kaarsrecht zitten. Als je een stuk of 7 keer per dag kolft wel een must. ^O^
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 1 juni 2019 @ 21:23:06 #44
269689 crew  Viv
pi_187207607
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2019 20:41 schreef Mariposas het volgende:
Ze zijn handig omdat ze door de vorm schuin aflopen, je kan daardoor iets achterover leunen. Bij de gewone schilden moet je iets voorover leunen of kaarsrecht zitten. Als je een stuk of 7 keer per dag kolft wel een must. ^O^
En: omdat de overgang van schild naar tunnel heel geleidelijk verloopt, heb je veel minder kans op irritatie van het vele kolven. Het komt letterlijk en figuurlijk minder nauw dan bij Medela en dergelijke.
pi_187233005
Een vraag aan de ervaringsdeskundigen hier;
Aankomend weekend ben ik van begin vrijdagmiddag tot eind maandagmiddag weg van huis ivm de roparun. Sofie is 10 maanden en drinkt nu 3 of 4x per 24 uur bij mij. Zonder nachtvoeding is het eigenlijk altijd 3x. We hebben genoeg voorraad om de dagen door te komen. Alleen ik wil natuurlijk daarna weer verder met de bv.
Is het voor mijn productie genoeg als ik 3x per 24 uur kolf?
Alles wat ik kolf gooi ik weg want die dagen geen mogelijkheid om het schoon genoeg te doen. Dus ik hoef niet te kolven om weer nieuwe voedingen bij elkaar te sparen. Ik ben ergens zo ‘bang’ dat door dit weekend m’n productie volledig instort :{
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 3 juni 2019 @ 08:37:56 #46
269689 crew  Viv
pi_187233312
@Takkie88 hoe gaat het kolven bij jou, normaal gesproken? Heb je het idee dat je borsten net zo goed leeg gaan als wanneer je baby goed gedronken heeft? Zo ja, dan lijkt me 3 keer per etmaal prima (liefst zo gelijkmatig mogelijk verdeeld, dus iedere 8 uur). Als het kolven meestal wat moeizaam gaat (moeilijk een tweede toeschietreflex op kunnen wekken, het gevoel dat er meer in zit dan eruit komt, etc), dan zou ik vaker kolven.
  maandag 3 juni 2019 @ 09:23:36 #47
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187233675
Sorry, tegenstrijdig antwoord hier :+.
Met 10 maanden wordt je productie vooral gestuurd door vraag-en-aanbod ipv door je hormonen, en wordt in principe melk aangemaakt als er wordt gedronken. Qua kolven is het dan vooral nodig dat je lichaam af en toe het seintje blijft krijgen dat er vraag is, ipv dat er vaak en veel gekolfd moet worden. Ik had zelf in jouw situatie wel gedurfd om 1x of 2x per dag even kort te kolven, maar dan wel in achterhoofd houdend dat de baby vrijdag voor vertrek al 2x heeft gedronken en maandag na thuiskomst ook weer meteen kan drinken, zo lang en vaak als hij/zij wil. Het is natuurlijk je eigen inschatting of je dat aan durft of niet.
KuikenGuppy
pi_187235261
@Takkie88 mijn borsten zouden vooral het 3x kolven niet trekken. Ben je ook nog actief tijdens de Roparun of ben je begeleiding? Ik stond in ieder geval op klappen als ik niet regelmatig kolfde,zeker als ik me ook nog fysiek moest inspannen.
pi_187235720
Bedankt voor jullie antwoorden!
Kolven gaat meestal goed. In de afgelopen 10 maanden 2x gehad dat ik een verharding niet weggekolfd kreeg die Sofie vervolgens wel zo weghad.
3 dagen na de roparun ben ik vrij en mag Sofie zoveel aan me geplakt zitten als ze wil. Kunnen we gelijk al gemiste knuffels inhalen.

Ik twijfel nog even verder over hoe vaak ik ga kolven. Het zal ook afhangen van de mogelijkheid onderweg; veel uren aan het werk en geen privacy. Waarom vond ik dit 7 maanden geleden een goed idee? :?
  maandag 3 juni 2019 @ 18:38:32 #50
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187242134
Hoe vaak voeden jullie je newborn ongeveer per dag?
Hij slaapt zo veel vandaag dat we nog maar op 4 voedingen zitten. Sinds 14:30 niet meer gedronken en ik sta op klappen.
Wakker worden hó maar.
Het is normaal. Baby’s slapen veel. Er is geen gemiddelde en bladiebla, maar omdat het voeden zo pijnlijk gaat (aanhappen en juiste houding vinden kost momenteel veel pijn .. en energie) maak ik me best wat zorgen.
Bij ro ging het 2 jaar van een leien dakje.
Met Ru is het af en toe buitengewoon pijnlijk. Hij hapt dan niet goed aan of we vinden samen geen fijne houding. Ik roep regelmatig ‘10!’ (Schaal van 1 op tien qua pijn). Ik merk dat ik hierdoor op ga zien tegen het voeden. ;(

Zal het Mn vermoeidheid zijn? Mn newborn twijfels als moeder of wordt het tijd om hulp in te schakelen?
Zonder hoop geen leven.
pi_187242183
Ik zou hem nu wakker maken om te voeden sisu. Hij is toch nog geen week oud? Dan vind ik 4 uur ertussen wel lang....

En bij zoveel pijn zou ik een lk mee laten kijken. Bij m'n eerste had ik de eerste zes weken ook pijn, maar geen 10...
pi_187242424
Ik zou hem ook wakker maken, 4 uur is lang voor een newborn.
  maandag 3 juni 2019 @ 19:38:29 #53
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187243304
Als je opziet tegen voeden zou ik zeker een lactatiekundige inschakelen.
Heb je kloven? Of heb je erg last van vaatkrampen (is je tepel wit vlak na het voeden?)? Heb je alleen pijn bij het aanhappen en trekt dat weg na een aantal seconden of de hele voeding lang?
Rot dat het zo pijnlijk is! Stom is dat he, denk je dat je met de ervaring van de eerste dat wel even nog een keer doet!
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  maandag 3 juni 2019 @ 21:18:33 #54
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187245751
Het duurde zeker 20 min om hem wakker genoeg te krijgen om hem te voeden. Toen dronk hij wel heel goed, diep en lang. En belangrijk voor mij: pijnloos.
Is vier uur te lang? Snachts komt hij ook om de vier uur namelijk. Kan ik dan beter toch een wekker
Zetten?


Mariposas.
Het is ook precies wat je zegt. Ik dacht: doen we ff.
Maar wat valt het me zwaar joh.
Mn tepels zijn wel wat wit na het drinken, maar ik dacht dat dit normaal was ivm de melk. Zag dat als de verklaring. Ze zijn iig heel, heel erg gevoelig. Ik kan er niks op verdragen. Loop het liefst bloot met een hydrofiel eroverheen. Niemand mag me aanraken en ik sta op scherp zodat niets er tegenaan komt. Weinig ontspannen dus.
Soms krijg ik een stekende pijn die in heel Mn borst te voelen is, maar net legde ik hem aan en voelde ik weer niks. Was het gewoon zoals het moest zijn.
De pijn duurt vaak maar 10 sec, maar soms dus ook de hele voeding lang. Ik zal het eens bij van houden.

Bedankt voor het meedenken! O+
Zonder hoop geen leven.
pi_187246142
Phi liet er in het begin ook wel eens vier uur tussen, 's nachts nog wel meer. Ze haalde dat eigenlijk altijd wel in, ik heb nog nooit een wekker gezet. Ze groeide als kool, binnen 6 dagen over haar geboortegewicht heen. Ze werd goed zelf wakker na zo'n lange slaap, was niet suf ofzo en dronk dan goed. Je hebt je rust zelf ook zo hard nodig, denk ik dan.

Nouja, even als andere visie. Dat maakt het lekker makkelijker :+
  maandag 3 juni 2019 @ 22:17:28 #56
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187247072
Het voordeel van overdag actief aanbieden na een aantal uur (ik hield 3 aan in het begin), is dat hij de langere pauzes misschien voor de nacht bewaart. Dan kan je snel stoppen met een wekker zetten. Toen Jacob zijn geboortegewicht weer voorbij was heb ik het wel losser gelaten geloof ik. Maar ik had een zuiplap die er zelden langer dan 3 uur tussen liet dus hoefde er niet zo over na te denken.

Wel goed en confronterend om te lezen dat het een tweede keer zo anders en lastig kan zijn. Vooral omdat je dan waarschijnlijk verwacht dat je dat 'gewoon weer even doet', het voeden...

Fijn dat het dus ook wel pijnloos kan sisu! Maar ik zou ook wel neigen naar laten meekijken. Wit omdat het bloed eruit is gezogen ziet er wel anders uit dan van de melk: bleke huid vs. wit erop. En is het een afgeplat puntje lipstick ipv gewoon een tepel?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 3 juni 2019 @ 22:21:26 #57
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187247185
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2019 12:19 schreef Takkie88 het volgende:
Ik twijfel nog even verder over hoe vaak ik ga kolven. Het zal ook afhangen van de mogelijkheid onderweg; veel uren aan het werk en geen privacy. Waarom vond ik dit 7 maanden geleden een goed idee? :?
Misschien moet je het dus ook laten afhangen van wat er überhaupt kan? Of juist actief nu vast regelen? Lastig... dit is ook echt iets dat je 7 maanden geleden niet kon overzien. Hopelijk is het heel leuk en gaat de tijd snel en komen jullie na afloop samen weer bij :Y .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 3 juni 2019 @ 22:52:32 #58
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187247871
Jentin,
Fijn juist om te lezen dat andere kinderen ook vrij lang er tussen lieten zitten. Bedankt voor het delen.

Lemijn,
Lippenstift puntje check.
Ik ga er even op En ja, dit kindje is zeker anders. In alle opzichten en -helaas- dus ook met de voeding.
Beetje gek om te zeggen; maar ik had me in héél veel dingen druk gemaakt. Alles behalve de borstvoeding en juist dat kost me nu het meeste tijd en energie.


Voeding 2 achter de rug sinds laatste post en ook deze was bijna helemaal pijnloos. Zal het dan toch door het verkeerd aanleggen gekomen zijn? Heb niet echt het idee dat ik nu veel andere doe behalve wat meer op Mn eigen comfort te letten.
Wel lijkt het alsof Mn rechterborst altijd nog even bij moet komen na een voeding. Voelt dan altijd nog even in gebruik ofzo. Geen idee hoe ik het anders moet beschrijven.
Zonder hoop geen leven.
  maandag 3 juni 2019 @ 22:56:52 #59
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187247946
Ik weet nog dat ik in het begin echt pijn had bij de toeschietreflex. En soms ook een platte witte tepel maar geen pijn dus heb er nooit wat mee hoeven doen.
Hopelijk stijgende lijn nu sisu! En je eigen comfort is zeker heel belangrijk. Als jij kan ontspannen werkt dat vast een beetje door.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187247965
Misschien leg je hem net te ver naar buiten weg op je arm/kussen Of net te ver naar binnen.

Ik heb je tepelstand niet gezien natuurlijk :P

Dan kan je ook wel eens een pijnlijker tepel of punt krijgen.
Schudden voor gebruik
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 4 juni 2019 @ 00:33:27 #61
269689 crew  Viv
pi_187249653
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2019 09:23 schreef Burdie het volgende:
Sorry, tegenstrijdig antwoord hier :+.
Met 10 maanden wordt je productie vooral gestuurd door vraag-en-aanbod ipv door je hormonen, en wordt in principe melk aangemaakt als er wordt gedronken. Qua kolven is het dan vooral nodig dat je lichaam af en toe het seintje blijft krijgen dat er vraag is, ipv dat er vaak en veel gekolfd moet worden.
Dat is "in principe" wel zo, maar daarin zit nou net de crux. Het is niet zo dat ieders melkproductie bij 10+ maanden even goed tegen een stootje kan. Je komt er pas achter waar de grenzen liggen (bij mij daalde de productie bijvoorbeeld onevenredig hard toen ik structureel van 3 naar 2 keer per dag was gegaan) door het uit te proberen.

@Sisu wat fijn dat de afgelopen voedingen veel beter gingen! O+ Ik zou alsnog wel een lk laten komen, misschien heeft ze nog wat tips en zo niet, dan geeft het vast een boost voor je zelfvertrouwen om te horen dat je alles al helemaal goed doet. :Y)
  dinsdag 4 juni 2019 @ 08:39:03 #62
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187251769
Over dat 'in principe' ding met de productie: wanneer is dat omslagpunt eigenlijk, dat je voeding tegen een stootje gaat kunnen?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187251958
Dat schijnt nogal verschillend te zijn:
https://www.eurolac.net/stabiel/
  dinsdag 4 juni 2019 @ 09:12:30 #64
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_187252077
Sisu, N sliep op haar derde nacht al 6,5 uur en de kraamzorg vond het best. Ze groeide verder wel goed. En in het begin deed het zeker pijn! Na 2 weken echt heel erg, toen heb ik een lk laten kijken en kon de aanhap nog wat beter. En natuurlijk Rite aids pads _O_

Qua voorraad, N is nu bijna 4 en ik was laatst 5 dagen weg voor werk. Toen ik terugkwam, waren mijn borsten eerst bijna leeg. Maar een paar dagen later zaten ze gewoon weet vol.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 4 juni 2019 @ 09:26:53 #65
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187252225
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 00:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
Dat is "in principe" wel zo, maar daarin zit nou net de crux. Het is niet zo dat ieders melkproductie bij 10+ maanden even goed tegen een stootje kan.
Vandaar dat ik verderop schreef:
quote:
Het is natuurlijk je eigen inschatting of je dat aan durft of niet.
;).

Na bijna een jaar goed lopende bv is de melkproductie niet super fragiel, zeker als de baby 'live' kan inhalen. Maar het is aan ieder om zelf in te schatten of dat kan/of je dat durft te proberen. Wij kunnen van hieruit niet inschatten of iemand een stabiele productie heeft of niet, vandaar dat de uiteenlopende adviezen wmb zinnig en waardevol zijn.

@Tink89 normaliter na een maand of 9, zie ook de link van @Aure
KuikenGuppy
  dinsdag 4 juni 2019 @ 13:46:52 #66
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187255482
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 09:12 schreef SaskiaR het volgende:
Sisu, N sliep op haar derde nacht al 6,5 uur en de kraamzorg vond het best. Ze groeide verder wel goed. En in het begin deed het zeker pijn! Na 2 weken echt heel erg, toen heb ik een lk laten kijken en kon de aanhap nog wat beter. En natuurlijk Rite aids pads _O_

Qua voorraad, N is nu bijna 4 en ik was laatst 5 dagen weg voor werk. Toen ik terugkwam, waren mijn borsten eerst bijna leeg. Maar een paar dagen later zaten ze gewoon weet vol.
Oeh wauw. 4 jaar O+
Toevallig kreeg ik die tip net ook van een vriendin over die pads. Ze heeft er nog een stelletje liggen dus die komt ze zo brengen.

Maar jongens, waarom durf ik geen lk te bellen? ;(
Ik heb een hele goede binnen het netwerk van vrienden, maar ik voel me zo falen :'(

wat ook niet meewerkt is dat ik zie dat het 120 euro kost en ik momenteel echt krap bij kas zit na onvoorziene kosten voor den auto. Nu krijg ik er wel 80 voor terug, maar toch.. shitzooi..
Zonder hoop geen leven.
  dinsdag 4 juni 2019 @ 13:49:25 #67
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_187255514
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 13:46 schreef Sisu het volgende:

[..]

Oeh wauw. 4 jaar O+
Toevallig kreeg ik die tip net ook van een vriendin over die pads. Ze heeft er nog een stelletje liggen dus die komt ze zo brengen.

Maar jongens, waarom durf ik geen lk te bellen? ;(
Ik heb een hele goede binnen het netwerk van vrienden, maar ik voel me zo falen :'(
Bel gewoon joh, scheelt je zoveel ellende! Bv is best lastig, maar dat vertelt niemand je van tevoren. Misschien dekt je verzekeraar het zelfs :) en als je naar een gewone arts gaat, faal je toch ook niet?q
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 4 juni 2019 @ 13:53:07 #68
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187255555
Onverwacht: de jaarbeurs heeft maar 1 kolfruimte en die is steeds bezet. Vanochtend in de aangeboden alternatieve ruimte gekolfd, zonder koelkast, wasbak of slot op de deur.

En sisu: ik vond het ook gruwelijk veel geld. Is er geen borstvoedingscafe bij jou in de buurt? In Breda elke week en in Tilburg om de beurt bijvoorbeeld. Geen idee of je dat al kunt en wilt, maar het is iig gratis.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 4 juni 2019 @ 14:00:42 #69
221912 minilot
Nancy boy
pi_187255662
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 13:53 schreef Tink89 het volgende:
Onverwacht: de jaarbeurs heeft maar 1 kolfruimte en die is steeds bezet. Vanochtend in de aangeboden alternatieve ruimte gekolfd, zonder koelkast, wasbak of slot op de deur
Pffffrt. Wat stom! De RAI heeft echt prima voorzieningen onder de noemer Baby Care Lounge - ik heb nog nooit zo chique gekolfd als daar! :D
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 4 juni 2019 @ 14:07:47 #70
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187255780
Wat raar Tink! Vooral dat er niet gedeeld kan worden. Ik was eens op een congres, niet in de Jaarbeurs maar ergens anders, en ik vond het juist heel leuk om met al die gekke motortjes en zoengeluiden bij elkaar te zitten.

Sisu, ik begrijp helemaal niet waarom het zwak zou zijn om een lk in te schakelen. Is dit jouw falen? of dat van Ru? En ben jij dan verantwoordelijk voor wat hij doet? Dat lijkt me niet, hij is een eigen persoon en dat begint nu al. Los daarvan is het juist sterk als je hulp inschakelt om zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Dus niet piepen, gewoon bellen! :* .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187255834
En, al mag dat niet de reden zijn, het geld wat je uitspaart als je geen kv hoeft te kopen.

Het is echt geen schande om even iemand mee te laten kijken die daar haar werk van heeft gemaakt.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  dinsdag 4 juni 2019 @ 14:16:02 #72
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187255888
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 14:00 schreef minilot het volgende:

[..]

Pffffrt. Wat stom! De RAI heeft echt prima voorzieningen onder de noemer Baby Care Lounge - ik heb nog nooit zo chique gekolfd als daar! :D
De echte ruimte inmiddels gezien en gebruikt. Het is een hok met een paar harde stoelen, een wasbak, koelkast die met tape aan ernaar hangt, twee aankleedkussens en een magnetron.

Ik ga ze even als tip meegeven dat het echt veel beter kan. M'n productie trekt het ook niet zo goed, tot nu toe maar 150 gekolfd, da's zo'n 50 minder dan normaal.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  dinsdag 4 juni 2019 @ 17:52:33 #73
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187259049
Tink, wat stom van die kolfruimte. Klinkt niet als een fijne plek. Waarvoor ben je eigenlijk in de jaarbeurs? Werk oid ?

Ik heb net ál Mn moed bij elkaar verzameld om een lactatiekundige te mailen. Bellen had me echt niet gelukt, want tijdens de mail zat ik al te grienen.
Maar morgen komt ze langs en nu ben ik een emotioneel wrak. :')

Een goede vriendin kwam me vandaag die hydropads brengen waar hierboven over gepost werd.
Wat heerlijk! Ik kan gewoon een topje aan nu [insert emotionele huilbui]
Zonder hoop geen leven.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 4 juni 2019 @ 18:43:45 #74
269689 crew  Viv
pi_187259856
Goed gedaan Sisu :* hopelijk heb je er wat aan morgen.
  dinsdag 4 juni 2019 @ 19:11:07 #75
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187260385
Sisu :*
KuikenGuppy
  woensdag 5 juni 2019 @ 14:33:39 #76
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187273317
Goed gegaan sisu!

En ja, ik had een ding van m'n werk. Beetje vaag, maar als ik specifieker ben, weet iedereen waar ik werk.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 5 juni 2019 @ 15:37:44 #77
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187274068
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 juni 2019 13:53 schreef Tink89 het volgende:
Onverwacht: de jaarbeurs heeft maar 1 kolfruimte en die is steeds bezet. Vanochtend in de aangeboden alternatieve ruimte gekolfd, zonder koelkast, wasbak of slot op de deur.

En sisu: ik vond het ook gruwelijk veel geld. Is er geen borstvoedingscafe bij jou in de buurt? In Breda elke week en in Tilburg om de beurt bijvoorbeeld. Geen idee of je dat al kunt en wilt, maar het is iig gratis.
Ben je alleen vandaag in de Jaarbeurs?
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 5 juni 2019 @ 15:56:11 #78
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187274255
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2019 15:37 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Ben je alleen vandaag in de Jaarbeurs?
Nee, gisteren ;-) En dan pas in dec weer en volgend jaar juni ofzo... Zit normaal in Rdam.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 5 juni 2019 @ 16:51:43 #79
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187274970
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2019 14:33 schreef Tink89 het volgende:
Goed gegaan sisu!

En ja, ik had een ding van m'n werk. Beetje vaag, maar als ik specifieker ben, weet iedereen waar ik werk.
Oh sorry. Zo bedoelde ik het niet. Dacht dat je misschien naar een leuke beurs was ofzo :)

De lk is vandaag bij me op bezoek geweest.
Hele vriendelijke vrouw. Gaf complimenten over het aanleggen links, maar rechts had ik nog wel wat dingen die ik kon verbeteren. De aanhap was te klein. De posities die ze aandroeg om hem beter te laten aanhappen deden me alleen maar heel erg pijn. Heb ik ook aangegeven, maar we kwamen er niet echt uit samen.
Wat het ook lastig maakte is dat ik met Mn linkerarm licht gehandicapt ben. Ik kan daar niet zo lang mee tillen/een draai mee maken, na een medische misser. Ik kan er prima mee leven en het valt ook niemand op -tot ik het uitleg.
Maar ik kan Ru dus niet links op de arm aanleggen. Of aansturen. Dan gaat Mn arm ‘op slot’.

Ze begon ook over de tongriem en hoe ik over klieven/laseren dacht. Ze zei dat hij iets vervormt als hij huilt. Maar ik weet nog niet wat ik daar mee wil.
Eerst maar even afwachten wat het doet wanneer Mn kloofjes weg zijn.


Trouwens.. moet je je borsten nog schoonmaken voordat je gaat voeden als je zo’n hydrogel pad draagt?
Zonder hoop geen leven.
  woensdag 5 juni 2019 @ 16:54:05 #80
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187275015
quote:
1s.gif Op woensdag 5 juni 2019 16:51 schreef Sisu het volgende:

[..]

Oh sorry. Zo bedoelde ik het niet. Dacht dat je misschien naar een leuke beurs was ofzo :)

De lk is vandaag bij me op bezoek geweest.
Hele vriendelijke vrouw. Gaf complimenten over het aanleggen links, maar rechts had ik nog wel wat dingen die ik kon verbeteren. De aanhap was te klein. De posities die ze aandroeg om hem beter te laten aanhappen deden me alleen maar heel erg pijn. Heb ik ook aangegeven, maar we kwamen er niet echt uit samen.
Wat het ook lastig maakte is dat ik met Mn linkerarm licht gehandicapt ben. Ik kan daar niet zo lang mee tillen/een draai mee maken, na een medische misser. Ik kan er prima mee leven en het valt ook niemand op -tot ik het uitleg.
Maar ik kan Ru dus niet links op de arm aanleggen. Of aansturen. Dan gaat Mn arm ‘op slot’.

Ze begon ook over de tongriem en hoe ik over klieven/laseren dacht. Ze zei dat hij iets vervormt als hij huilt. Maar ik weet nog niet wat ik daar mee wil.
Eerst maar even afwachten wat het doet wanneer Mn kloofjes weg zijn.

Trouwens.. moet je je borsten nog schoonmaken voordat je gaat voeden als je zo’n hydrogel pad draagt?
Niks om sorry voor te zeggen hoor :-D Het had idd ook iets leuks kunnen zijn, hihi.

En wat onwijs jammer dat jullie er niet uitkwamen. Ik heb verder geen tips voor je, maar stuur je toch even een knuffel :*
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 5 juni 2019 @ 23:04:21 #81
269689 crew  Viv
pi_187281689
@Sisu heb je ook deze houding geprobeerd rechts?



Volgens mij staat in de "bijsluiter" van die pads wel dat je je borsten moet wassen voor het voeden, maar hele volksstammen doen dat niet hoor. Het kan wel een raar geurtje achterlaten, dus als je baby de borst niet meer kan vinden, dan toch even schoonmaken. ;)
pi_187286846
Sisu, ik denk bij jouw klachten toch echt heel erg hard aan een beperking in de beweeglijkheid van je babies tong, kloofjes en veel pijn en dan een vervormde tong: tongriem laten behandelen! Je hebt Ro toch ook gevoed destijds?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  donderdag 6 juni 2019 @ 15:08:37 #83
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187289457
Ik zou ook laten behandelen @Sisu . Hoe eerder hoe beter.

Ik krijg bij 1 borst ineens bijna geen toeschietreflex meer. :? Het druppelt na een tijdje alleen heel langzaam. Vannacht niet echt goed op gelet, zag toen ineens dat ik bijna niets had gekolfd uit die borst. 3 uur daarna stuwing in die borst. Kreeg met heel veel compressie en 30 minuten de borst wel aardig leeg. Sindsdien zelfde probleem, ik heb uiteraard de kolf gewisseld van borst, daar ligt het niet aan. Iemand enig idee hoe dit kan?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_187289511
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 15:08 schreef Mariposas het volgende:
Ik zou ook laten behandelen @:Sisu . Hoe eerder hoe beter.

Ik krijg bij 1 borst ineens bijna geen toeschietreflex meer. :? Het druppelt na een tijdje alleen heel langzaam. Vannacht niet echt goed op gelet, zag toen ineens dat ik bijna niets had gekolfd uit die borst. 3 uur daarna stuwing in die borst. Kreeg met heel veel compressie en 30 minuten de borst wel aardig leeg. Sindsdien zelfde probleem, ik heb uiteraard de kolf gewisseld van borst, daar ligt het niet aan. Iemand enig idee hoe dit kan?
Heb je een melkblaar misschien? Even goed zoeken; zou een klein wit puntje moeten zijn...
  donderdag 6 juni 2019 @ 15:28:42 #85
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187289735
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2019 15:12 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Heb je een melkblaar misschien? Even goed zoeken; zou een klein wit puntje moeten zijn...
Nee, geen melkblaar. Heb net even korstje op tepel losgeweekt, volgens mij zat het daardoor verstopt. :X
Het blijft sowieso een beetje schraal. Er spuit altijd slechts 1 dun straaltje uit, van mijn oudste ben ik gewend dat het met meerdere flinke stralen eruit kwam. Ik moet een half uur kolven met compressie om mijn borsten leeg te krijgen.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  donderdag 6 juni 2019 @ 18:08:16 #86
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187291654
Bedrijfsuitje vandaag met waardeloze kolffaciliteiten, ik heb twee keer gekolfd ipv drie, want 'we moesten nu naar de bus'. Zo irritant.

Los ik vanavond hopelijk op met een flinke powerkolfsessie, maar baal er wel van, ook dat ik dan niet mondig genoeg ben om die bus gewoon maar even te laten wachten...

Mari, ik heb echt geen idee waar het aan zou kunnen liggen, sterkte :*
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 6 juni 2019 @ 20:15:34 #87
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187293627
Ah Mari, wat balen.
Zoals iedereen tegen mij zegt: je moet niet gaan vergelijken met je vorige kind. Je situatie was toen anders. Wellicht minder stress of meer slaap..
bij mij hielp het altijd goed om eerst te plassen -of wellicht was dat gewoon iets dat ik mezelf had wijsgemaakt :9
Succes en hou vol.


Ik bekeek met Mn andere tepel eens die geen pijn doet met voeden, maar ook die is afgevlakt als een lippenstift na het voeden. Volgens mij was dat met ro ook altijd wel zo.
Rechts doet nu wel iets minder pijn met voeden, maar Mn borst blijft wel pijn doen na het voeden. Gek toch. Zou zo graag de oplossing willen :{

Rugby houding lukt inderdaad prima, maar ik zou zo graag een wat comfortabelere houding willen die werkt, want ik ben natuurlijk niet altijd in bezit van een goed kussen.
Mn Voedingskussens is een beetje te zacht naar mijn idee. Ik heb er gewoon 1 van de Hema.
Zit daar nog verschil in?
En hebben jullie een fauteuil die lekker zit? Ik zou graag een comfortabele stoel willen voor de voedingen.
Zonder hoop geen leven.
  donderdag 6 juni 2019 @ 20:57:46 #88
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187294559
Wij hebben een ikea strandmon stoel op de babykamer staan. Die is heel fijn om te voeden, maar wel zwaar om uit op te staan met baby op je arm.

En ik heb drie voedingskussens, ze zijn allemaal anders.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 6 juni 2019 @ 21:17:36 #89
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187295065
Ik heb ook 1 kant die pijn doet, Sisu. De andere kant gaat nu wel echt een stuk beter. Bij de minst pijnlijke kant komt mijn tepel er uit als een lipstick, aan de pijnlijke kant is de tepel helemaal geplet. Je ziet ook helemaal een vouwlijn. Aan de pijnlijke kant is de beste houding bij mij ook de rugby. Overigens betwijfel ik of ik ooit pijnvrij kan voeden aan die kant. Ik heb door de diepe kloven een groef en litteken in mijn tepel er aan over gehouden en dat blijft heel erg gevoelig.

Bij de oudste een lk consult gehad en die gooide als eerste alle kussens weg. “Dat hebben ze in de natuur ook niet.” Maar toen was het voeden wel iets minder problematisch, ik kan me voorstellen dat je eerst pijnloos mét kussens wilt kunnen voeden.

@Tink89 wat vervelend dat je niet kon kolven. Maar luistert het echt zo nauw dat je meteen moet powerkolven bij 1 gemiste kolfsessie?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  donderdag 6 juni 2019 @ 22:58:56 #90
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187298164
Even mijn stokpaardje... de nippleflip al geprobeerd? (Zie YouTube). Maakte voor mij echt super veel verschil!
KuikenGuppy
  vrijdag 7 juni 2019 @ 00:14:55 #91
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187300231
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2019 22:58 schreef Burdie het volgende:
Even mijn stokpaardje... de nippleflip al geprobeerd? (Zie YouTube). Maakte voor mij echt super veel verschil!
Eerst dacht ik even dat dit de sandwich/hamburger methode was, maar na 7 filmpjes zag ik eindelijk iemand met een echte baby i.p.v. sokpoppen en gehaakte borsten waardoor het kwartje viel.
Zojuist geprobeerd met Mn pijnlijke borst en mag ik even?

*O* *O* HAAAALLELUUJAH ! *O* *O*
Ik had net geen pijn en Ru slokte als een malle. Watisdeze?!

Super tip! Thanks a million. Ga hem ook even doorspelen naar de lk. Zij gaf me constant het gevoel dat ik handsfree moest voeden. Geen hand aan de borst ivm de kans op verstopte melkklieren , maar dat werkt voor ons gewoon niet. Dit werkte vanavond fantastisch. Dus woehoeee. Bedankt voor deze voeding zonder pijn :*
Zonder hoop geen leven.
  vrijdag 7 juni 2019 @ 01:26:42 #92
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187300776
Wat fijn dat het werkt Sisu!
Hier helaas dat trucje ook al zonder succes uitgeprobeerd.
Mijn lk kwam er ook niet zelf mee. Toen ik het haar vroeg zei ze dat het meer iets is voor oudere kindjes. :?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 7 juni 2019 @ 02:06:28 #93
269689 crew  Viv
pi_187300933
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 01:26 schreef Mariposas het volgende:
Wat fijn dat het werkt Sisu!
Hier helaas dat trucje ook al zonder succes uitgeprobeerd.
Mijn lk kwam er ook niet zelf mee. Toen ik het haar vroeg zei ze dat het meer iets is voor oudere kindjes. :?
Misschien heb je nog wat aan de Concorde-methode:
http://www.myrtevanlonkhu(...)hode-de-handleiding/
Qua omschrijving vond ik het wel interessant klinken destijds, maar ik kon de tekst en plaatjes niet goed vertalen naar de praktijk. Er zijn helaas - nog steeds - geen filmpjes van.
  vrijdag 7 juni 2019 @ 04:26:01 #94
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187301108
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 02:06 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Misschien heb je nog wat aan de Concorde-methode:
http://www.myrtevanlonkhu(...)hode-de-handleiding/
Qua omschrijving vond ik het wel interessant klinken destijds, maar ik kon de tekst en plaatjes niet goed vertalen naar de praktijk. Er zijn helaas - nog steeds - geen filmpjes van.
Is inderdaad lastig, lk heeft me erbij geholpen. Ik vond het de minst succesvolle manier om aan te leggen.
Er is inmiddels volgens mij niets wat ik niet heb geprobeerd. Zelfs tepelhoedjes. Maar daar kan ik echt niet mee omgaan, baby ziet dat als een flesspeen en weigert zijn mond echt open te doen, en die dingen vallen de hele tijd van mijn borst af. }:|
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  vrijdag 7 juni 2019 @ 07:53:29 #95
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187301496
Hoera voor de nipple flip!

Tink, ik ben ook wel benieuwd waarom je wilde powerkolven. Niet omdat het fout is maar misschien maak je het jezelf moeilijker dan nodig?

Ik probeer al een paar dagen om een foto te maken die weergeeft hoe het is om een groot kind te voeden. Het lukt nog niet maar als ik ‘m heb kom ik posten. Anderen daar ook zin in? IRL heb ik weinig kans om te praten over een dreumes/peuter aan de borst dus ik heb jullie nodig *O* .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 7 juni 2019 @ 09:07:50 #96
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187301933
Mijn productie is behoorlijk instabiel, altijd al geweest, dus ik durfde in eerste instantie niet niet te powerkolven. Uiteindelijk bleek toen ik thuis kwam, dat prul ook maar twee flessen gehad had. En dus heb ik haar lekker lang gevoed voor ze naar bed ging en vannacht twee voedingen gedasn en heb ik het daarbij gelaten.

En hoera voor Mari! *O* *O* *O*
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187302177
Tof Lemijn! Jip is nog maar net baby af dus dat telt niet. En hij krijgt alleen nog maar in de ochtend (en eventueel snachts als hij wakker wordt), dus dat gaat nog heel sereen allemaal :D
  vrijdag 7 juni 2019 @ 09:56:55 #98
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187302294
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 09:39 schreef Aure het volgende:
Tof Lemijn! Jip is nog maar net baby af dus dat telt niet. En hij krijgt alleen nog maar in de ochtend (en eventueel snachts als hij wakker wordt), dus dat gaat nog heel sereen allemaal :D
Alles telt hoor, zo'n grote baby is alweer anders dan een prulletje en borstvoedingsfoto's zijn altijd leuk :Y) . Maar ik snap wel dat dat absoluut de rustige momenten zijn, Jip zal dan niet al drinken van je schoot klimmen bijvoorbeeld?

En fijn van het gewoon flink live voeden Tink, nog veel effectiever voor je productie ook. En lastig dat je er altijd zo over na moet denken :* .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187302357
Zal es kijken of ik er binnenkort een plaatje van kan schieten!

Hij klimt inderdaad niet van mijn schoot :D Hij ligt altijd netjes naast mij in bed als hij drinkt. In het weekend gaat ie na het drinken wel altijd zitten keten tussen ons in, maar ik slaap dus naakt, dus als hij dan mijn tiet weer ziet wil ie soms nog wel een snoekduik maken richting tepel om nog even een paar slokken te nemen :') dan zit ie er wel altijd even gek bij :D
  vrijdag 7 juni 2019 @ 10:06:27 #100
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187302382
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 09:07 schreef Tink89 het volgende:

En hoera voor Mari! *O* *O* *O*
Hoera voor wat? :D
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  vrijdag 7 juni 2019 @ 12:40:48 #101
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187304206
Even een vraag: ik ga over een maand of 2 weer werken (dat is de bedoeling tenminste) maar ik wil nu graag al wat gaan kolven zodat we wat achter de hand hebben. Maar ik geef nu volledig bv op verzoek. Wat is dan een goed moment om te kolven? Na een voeding? Er moet ook nog genoeg overblijven om live te kunnen voeden. Geef je dan eerst de borst en kolf je daarna dezelfde borst? Of geef je een borst en kolf je de ander?
Ik heb het geprobeerd op te zoeken maar ik vind niet wat ik zoek.
Wat is handig om te doen?
  vrijdag 7 juni 2019 @ 13:17:09 #102
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187304670
@Ceviche wat ik heb gedaan is een vast moment kiezen (een uur na de eerste voeding van de ochtend, als Jacob weer sliep) en dan op een vaste rustige plek gaan zitten met thee. Ik maakte er dus een soort ritueel van. Ik begreep dat je lichaam na een paar keer 'snapt' dat daar een extra voedingsmoment is, en dat je dus steeds meer kan kolven op dat moment. Vervolgens had Jacob de rest van de dag de kans om het eventuele verschil weg te werken (cq op te wekken).
In het begin was het maar heel weinig, en dat gebruikte ik om af en toe te oefenen met de fles. En later kon ik wel een klein voorraadje aanleggen. Ik vroor het in in porties van 50-100ml.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187305680
*meldt *O*

Korte samenvatting tot nu toe:

Dinsdagnacht geboren, veeeeel tijd gehad voor huid-op-huid contact, na de bevalling rust voor een heuse breastcrawl. Toen alleen wat gelikt en gesabbeld.
Sindsdien moeite met aanhappen vanwege mijn vlakke tepels. De hap neemt hij wel maar hij zuigt niet door. Begonnen met kolven. Productie was direct goed op gang (eerste keer al 4 ml, inmiddels ruim 20).
Aanhappen lukte eergisteren een enkele keer wel goed; dan nam hij een grote hap en bleef een aantal minuten door drinken. Wel beginnend een kloofje. Lactatiedeskundige langs laten komen voor laagdrempelig advies. Heeft tips gegeven over een goede houding en raadde aan met een tepelhoedje te beginnen. Ook het advies om echt elke drie uur te kolven en te vingervoeden. Vannacht nog een paar keer geprobeerd zo aan te leggen maar de baby leek gefrustreerd te raken: hij begon met huilen zodra hij goed aangehapt had. Dus niet te lang/vaak geprobeerd. Vanochtend met hulp van kraamzorg tepelhoedje gebruikt. Hij snapte het direct, en heeft flink lang geconcentreerd gedronken om daarna in een melkcoma te belanden O+ Dus daar gaan we maar vrolijk mee door ^O^

Hij is 7 % afgevallen maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij vanaf nu aan zal komen.
  vrijdag 7 juni 2019 @ 17:29:14 #104
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187307770
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 10:06 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Hoera voor wat? :D
Oh kut, voor Sisu dus... #pregnancybrain. Sorry :(
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187316050
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 14:56 schreef BobbyMcGee het volgende:


Hij is 7 % afgevallen maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij vanaf nu aan zal komen.
*juichpost*

De baby is sinds gisteravond zoveel alerter! In plaats van hem echt actief wakker te moeten maken met redelijk wat moeite en dat hij dan in slaap viel na de eerste borst, begint hij nu direct met smakken/happen zodra we hem pakken of verplaatsen om de drie uur. En gisteravond heeft hij binnen anderhalf uur twee keer beide borsten gehad.

Zijn timing is perfect want ik heb me een stuwing :o
pi_187316531
Wat fijn Bobby! Komt ie nu ook aan?


Speciaal voor @Lemijn

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen serene drinkfoto want die sessie hadden we om 05.15 :O De foto is van 08.15uur toen Jip tussen ons in zat te spelen en opeens bedacht dat ie wel een paar slokken kon gebruiken :D
pi_187316639
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 14:56 schreef BobbyMcGee het volgende:
*meldt *O*

Korte samenvatting tot nu toe:

Dinsdagnacht geboren, veeeeel tijd gehad voor huid-op-huid contact, na de bevalling rust voor een heuse breastcrawl. Toen alleen wat gelikt en gesabbeld.
Sindsdien moeite met aanhappen vanwege mijn vlakke tepels. De hap neemt hij wel maar hij zuigt niet door. Begonnen met kolven. Productie was direct goed op gang (eerste keer al 4 ml, inmiddels ruim 20).
Aanhappen lukte eergisteren een enkele keer wel goed; dan nam hij een grote hap en bleef een aantal minuten door drinken. Wel beginnend een kloofje. Lactatiedeskundige langs laten komen voor laagdrempelig advies. Heeft tips gegeven over een goede houding en raadde aan met een tepelhoedje te beginnen. Ook het advies om echt elke drie uur te kolven en te vingervoeden. Vannacht nog een paar keer geprobeerd zo aan te leggen maar de baby leek gefrustreerd te raken: hij begon met huilen zodra hij goed aangehapt had. Dus niet te lang/vaak geprobeerd. Vanochtend met hulp van kraamzorg tepelhoedje gebruikt. Hij snapte het direct, en heeft flink lang geconcentreerd gedronken om daarna in een melkcoma te belanden O+ Dus daar gaan we maar vrolijk mee door ^O^

Hij is 7 % afgevallen maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij vanaf nu aan zal komen.
Fijn nieuws! Goed idee van de tepelhoedjes.
Schudden voor gebruik
  zaterdag 8 juni 2019 @ 10:31:54 #108
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187317067
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 07:53 schreef BobbyMcGee het volgende:

[..]

*juichpost*

De baby is sinds gisteravond zoveel alerter! In plaats van hem echt actief wakker te moeten maken met redelijk wat moeite en dat hij dan in slaap viel na de eerste borst, begint hij nu direct met smakken/happen zodra we hem pakken of verplaatsen om de drie uur. En gisteravond heeft hij binnen anderhalf uur twee keer beide borsten gehad.

Zijn timing is perfect want ik heb me een stuwing :o
Klinkt zo heerlijk O+
De eerste weken bv.. O+
Protège moi de mes désirs.
  zaterdag 8 juni 2019 @ 11:40:56 #109
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187317837
Fijn Bobby!

Dit was net, ergens in een zaaltje. Geen acrobatiek gewoon op schoot.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187317922
Wat klinkt dat fijn, Bobby.... Zo'n kleine newborn, heerlijk...

Hier moet ik vaak een hand in m'n mond hebben..
pi_187321208
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 09:24 schreef Aure het volgende:
Wat fijn Bobby! Komt ie nu ook aan?
Sinds gisteren 100 gram erbij :o En dat op dag 4. Daarvoor was hij 7% afgevallen.

Een groot kind aan de borst lijkt me ook bijzonder hoor :D
  zaterdag 8 juni 2019 @ 16:38:59 #112
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187321691
Die foto's O+.
KuikenGuppy
  zaterdag 8 juni 2019 @ 17:33:15 #113
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187322445
Bv (stuwing) foto’s O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier gaat de borstvoeding steeds beter. Krijg wat minder pijn en dus ook Mn zelfvertrouwen weer wat terug.
Gisteren hadden we een regeldag (13 dagen) en hing hij voor Mn gevoel 24/7 aan Mn borst.
Ook snachts. Vandaag ben ik dus best moe, maar mnoh wat blijft die melkcoma prachtig om te zien he. O+
Zonder hoop geen leven.
pi_187322662
En het is heel goed voor je productie ;) .

Vandaag 10 maanden bv, zo ga ik een kaar wel halen. Gisteren is Bikkel geopereerd en meteen in de verkoeverkamer heb ik hem gevoed zodra hij wakker werd. De KNO arts kwam nog even een bemoedigend knikje geven. En wat is het toch fijn om het de wat moeilijke en pijnlijke dagen zo te kunnen troosten O+
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  zaterdag 8 juni 2019 @ 18:21:32 #115
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187323050
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 17:48 schreef Wolken het volgende:
En het is heel goed voor je productie ;) .

Vandaag 10 maanden bv, zo ga ik een kaar wel halen. Gisteren is Bikkel geopereerd en meteen in de verkoeverkamer heb ik hem gevoed zodra hij wakker werd. De KNO arts kwam nog even een bemoedigend knikje geven. En wat is het toch fijn om het de wat moeilijke en pijnlijke dagen zo te kunnen troosten O+
Wat heerlijk! Ik vind het ook echt zo fijn om prul zo te kunnen troosten.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187324140
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 18:21 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Wat heerlijk! Ik vind het ook echt zo fijn om prul zo te kunnen troosten.
Ben je nu begonnen met afbouwen? Ik heb al een paar keer voorgenomen wat af te bouwen maar puntje bij paaltje wil ik dat eigenlijk helemaal niet :') .Ik slik nu de boezemmaatjes en kan inmiddels weer volledig voeden aan de borst en hoef geen kv meer bij te geven.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  zaterdag 8 juni 2019 @ 19:30:52 #117
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187324237
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:25 schreef Wolken het volgende:

[..]

Ben je nu begonnen met afbouwen? Ik heb al een paar keer voorgenomen wat af te bouwen maar puntje bij paaltje wil ik dat eigenlijk helemaal niet :') .Ik slik nu de boezemmaatjes en kan inmiddels weer volledig voeden aan de borst en hoef geen kv meer bij te geven.
Wat zijn boezemmaatjes?
Klinkt alsof je gewoon nog ff moet blijven doorgaan. Wat een heerlijke positieve vibes stralen er uit je bericht.

Alles goed afgelopen met je bikkel?
Zonder hoop geen leven.
pi_187324328
Ik wilde eigenlijk stoppen als Jip een jaar was, maar we zijn inmiddels afgebouwd naar alleen bv in de ochtend en eventueel snachts als het nodig is en zo vind ik het eigenlijk wel prima :) dus ik denk dat we het nog even zo volhouden tot een van ons er echt klaar mee is :P
pi_187324388
Ohhh Sisu wat mooi je foto’s O+ O+ Zo’n heimwee naar!

Hier nog een (gok ik) laatste update: productie ging na het borstweigeren heel hard achteruit en ik trok het mentaal niet meer om vaker aan te leggen met een mega gefrustreerde baby als gevolg. Dus hij krijgt nu volledig flesvoeding. Wel nog een paar zakjes melk in de vriezer, die krijgt hij mee naar de GO tot het op is. Ik kolf nog 1 keer op het werk, is niet nodig want heb geen stuwing, maar ik kan het nog niet helemaal loslaten tot het ‘op’ is ofzo :')

Vind het met vlagen nog steeds écht heel jammer en had het zo graag anders gezien :'( tegelijkertijd heb ik van de laatste paar voedingen mega genoten en een niet gefrustreerde baby na het eten is ook een verademing. Mja. M’n laatste baby van de borst af, huil ;(
pi_187324503
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:35 schreef Aure het volgende:
Ik wilde eigenlijk stoppen als Jip een jaar was, maar we zijn inmiddels afgebouwd naar alleen bv in de ochtend en eventueel snachts als het nodig is en zo vind ik het eigenlijk wel prima :) dus ik denk dat we het nog even zo volhouden tot een van ons er echt klaar mee is :P
En je productie blijft goed? Ik ben bang dat het weer instort als ik ga minderen...
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:30 schreef Sisu het volgende:

[..]

Wat zijn boezemmaatjes?
Klinkt alsof je gewoon nog ff moet blijven doorgaan. Wat een heerlijke positieve vibes stralen er uit je bericht.

Alles goed afgelopen met je bikkel?
Pillen met fenegriek en klavier wat goed zou zijn voor de productie. Na een buikgriep een maand geleden kwam ik opeens op een dag 200ml tekort. Maar dus begonnen met die pillen en omdat Bikkel de laatste tijd s'nachts zeer slecht slaapt heb ik dat maar meteen gebruikt om hem ieder uur aan te leggen en nu dus weer voldoende productie.

Met Bikkel gaat het niet zo goed, hij blijft hoge koorts houden dus nu onderweg naar de HAP met 39,7. Ik ben bang dat hij ook nog eens een buikgriepje heeft. Maar gelukkig droogt hij niet uit want ik leg hem nog steeds iedere 2 uur aan. Dus voor de zekerheid maar even laten nakijken. Hij heeft ook nog eens rechts nu een oorontsteking maar dankzij de buisjes kon dat er meteen uitlopen.
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  zaterdag 8 juni 2019 @ 19:49:10 #121
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187324608
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:25 schreef Wolken het volgende:

[..]

Ben je nu begonnen met afbouwen? Ik heb al een paar keer voorgenomen wat af te bouwen maar puntje bij paaltje wil ik dat eigenlijk helemaal niet :') .Ik slik nu de boezemmaatjes en kan inmiddels weer volledig voeden aan de borst en hoef geen kv meer bij te geven.
Beterschap voor je kleintje! Want wat zijn ze klein als ze ziek zijn.

Nee, maar wilde dat hier niet meer melden omdat ik merkte dat ik daarmee dan druk op mezelf legde (en mensen wat tureluurs van me werden).

En dat klinkt goed! Prul krijgt nog steeds kv als ze zo moe of gefrustreerd is dat aan de borst drinken niet meer lukt.

Krijger, sterkte! Kan me voorstellen dat het best even slikken is.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187324623
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:43 schreef Wolken het volgende:

[..]

En je productie blijft goed? Ik ben bang dat het weer instort als ik ga minderen...
Ik denk het, het lijkt goed genoeg voor de ochtend en de noodgevallen in de nacht. Jip is in ieder geval nooit gefrustreerd na het voeden, maar hij hoeft het natuurlijk ook niet meer alleen op die melk te doen. Daarna krijgt ie gewoon zijn ontbijt en fruit :)
pi_187324640
En beterschap voor je kleine man :* echt heel naar als ze steeds zo ziek zijn ;(
  zaterdag 8 juni 2019 @ 21:32:48 #124
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187326691
Wolken, even een snelle reactie vanaf de wc tussen de frustraties van een niet willen slapen kleuter door :D
Wat klinkt het heftig van Bikkel. Hoop dat hij snel opknapt. Ze zijn zo sneu als ze zo klein zijn.

En aha! Soort bv thee in capsules dus?
Ik ben zo gek op die smaak. Sowieso anijs, venkel, fenegriek. Bring iT oooooon!
Zonder hoop geen leven.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 9 juni 2019 @ 02:31:27 #125
269689 crew  Viv
pi_187331261
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 04:26 schreef Mariposas het volgende:
Is inderdaad lastig, lk heeft me erbij geholpen. Ik vond het de minst succesvolle manier om aan te leggen.
Ik heb destijds serieus overwogen om een consult bij Myrte van Lonkhuijsen te boeken, uiteindelijk niet gedaan omdat het qua rompslomp (vanuit hier een uur rijden, met minibaby, tussen het kolven etc. door) en geld (nadat ik al twee keer een lk had laten komen) een te grote investering zou zijn voor een onzeker resultaat. Goed om jouw ervaring met de methode te lezen dus, dat het niet per se de oplossing is bij klachten die passen bij een verkort tongriempje, maar die niet overgaan na klieven (zo lijkt het haast wel op die website). Ik heb me later namelijk nog wel afgevraagd of ik het niet tóch had moeten doen.
quote:
Er is inmiddels volgens mij niets wat ik niet heb geprobeerd. Zelfs tepelhoedjes. Maar daar kan ik echt niet mee omgaan, baby ziet dat als een flesspeen en weigert zijn mond echt open te doen, en die dingen vallen de hele tijd van mijn borst af. }:|
Tepelhoedjes werkten hier ook niet, ook niet toen ze nog geen flesspeen meegemaakt had. Voor die dingen moeten ze ook een grote hap maken. Soms gebruikte ik het alsnog wel (als het aanhappen steeds mislukte), maar dan niet op de beoogde manier. Ze sabbelde dan op het puntje, dat door mijn tsr vanzelf werd gevuld met melk. :')

Ik duim voor je, dat het met de tijd beter gaat. :Y
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:38 schreef krijgerrtje het volgende:
Mja. M’n laatste baby van de borst af, huil ;(
:*

Mooie foto's allemaal. @Lemijn, wat is die van jou toch weer klein, zo aan de borst. O+
  zondag 9 juni 2019 @ 04:29:11 #126
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187331484
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2019 02:31 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik heb destijds serieus overwogen om een consult bij Myrte van Lonkhuijsen te boeken, uiteindelijk niet gedaan omdat het qua rompslomp (vanuit hier een uur rijden, met minibaby, tussen het kolven etc. door) en geld (nadat ik al twee keer een lk had laten komen) een te grote investering zou zijn voor een onzeker resultaat. Goed om jouw ervaring met de methode te lezen dus, dat het niet per se de oplossing is bij klachten die passen bij een verkort tongriempje, maar die niet overgaan na klieven (zo lijkt het haast wel op die website). Ik heb me later namelijk nog wel afgevraagd of ik het niet tóch had moeten doen.
[..]
Alleen voor die concorde methode? Kende jouw lk die methode niet? Met behulp van die tekening kom je er echt niet uit, maar het is in feite super simpel: het is eigenlijk een omgekeerde flipple. Je drukt de borst aan de onderkant in en laat m dan bij het aanhappen los en schuift de onderlip om de borst. Het is jammer dat er op YouTube geen filmpje van is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mariposas op 09-06-2019 07:40:51 ]
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_187331554
Ik ben een beetje verbaasd over het drinkgedrag van mijn baby. Hij heeft gisteren van 21 uur tot 01.30 uur non stop aan de borst gedronken. Er zat max een kwartiertje tussen af en toe voor een luierwissel.
Om 1.30 uur was hij moe en heeft hij anderhalf uur in de cosleeper geslapen. Daarna heeft mijn man het anderhalf uur weten te rekken on mij rust te geven en toen was dat niet meer haalbaar.

Ik heb nu in elk geval besloten binnen de tijdsduur van een uur hem 1 borst te geven zodat het hem wat meer moeite kost. En dat ik hem na dat uit weer wegleg en het evt met een pink probeer op te lossen.

Is dit normaal gedrag voorr dag 4? Ik lees alleen over regeldagen bij wat oudere baby's.
  zondag 9 juni 2019 @ 05:55:29 #128
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187331581
Ja, natuurlijk is dit normaal gedrag op dag 4 ( O+ ). Baby heeft jou nodig. Niet alleen de melk, maar jouw geur, warmte en vertrouwen en geborgenheid.
Verder is dit natuurlijk ook goed voor je productie.

Ik zou je baby aan leggen op verzoek. :*

Edit: en vergeet die regeldagen op ‘dag x’. Baby’s kunnen altijd regelen.
Protège moi de mes désirs.
pi_187331626
Het is heel normaal :) . Zeker ook ivm de nog verstoorde dag/nacht ritme, geborgenheid zoeken en het verhogen van de melkproductie. Maar vermoeiend en lastig kan het wel zijn.

Billy deed dit tot de eerste 'regeldag' tot een uurtje of 6 in de ochtend en sliep vervolgens 2-3 uurtjes.
  zondag 9 juni 2019 @ 07:08:02 #130
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187331655
Ik zou het zien als clusteren, omdat regelen impliceert dat het snel anders wordt :') :Y) . Dus ja het is normaal, maar ook ja het is doodvermoeiend! En een keertje anderhalf uur rekken zodat je even kan slapen vind ik ook niet gek.

Succes weer vandaag!

En ook benieuwd hoe het met Wolken en Bikkel is.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187331673
Fijn om te lezen :) Bedankt voor de snelle reacties! Hij slaapt nu nog steeds *O* en de man zo te horen ook. (Waarom ben ik in vredesnaam wel wakker? :+ )

Zou dit ook wat anders kunnen gaan door hem overdag meer huid op huid te hebben?

Ik krijg nog heimwee naar de eerste twee nachten. Toen sliep hij onbeweeglijk naast me zolang zijn neusje maar in mijn oksel lag O+ En ik kon dan ook goed slapen. The good old days :')
pi_187331684
Korte update van tijdens de roparun; tot nu toe lukt het kolven gelukkig goed. Het is wel wat grenzen verleggen; kolven in een bestelbus met 3 halfslapende mannen die ik voor vrijdag nog nooit gezien had :|W maar hè, het lukte wel! 8-)
Ik probeer om de 5-6 uur te kolven.
Wilde iets minder maar gisteravond besloot mijn lijf dat het wel handig is om m’n cyclus weer eens op te starten }) :( best jammer nu. En aangezien ik hier lees dat dit vaak samen gaat met een productiedip probeer ik het op te vangen met echt regelmatig kolven.
Nog tot morgenmiddag en dan mag Sofie weer lekker gewoon bij mij drinken! *O*
  zondag 9 juni 2019 @ 11:32:52 #133
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187333238
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2019 07:35 schreef Takkie88 het volgende:
Korte update van tijdens de roparun; tot nu toe lukt het kolven gelukkig goed. Het is wel wat grenzen verleggen; kolven in een bestelbus met 3 halfslapende mannen die ik voor vrijdag nog nooit gezien had :|W maar hè, het lukte wel! 8-)
Ik probeer om de 5-6 uur te kolven.
Wilde iets minder maar gisteravond besloot mijn lijf dat het wel handig is om m’n cyclus weer eens op te starten }) :( best jammer nu. En aangezien ik hier lees dat dit vaak samen gaat met een productiedip probeer ik het op te vangen met echt regelmatig kolven.
Nog tot morgenmiddag en dan mag Sofie weer lekker gewoon bij mij drinken! *O*
Ik hoop zo dat jij een schriften hebt waarin je dit soort dingen bijhoudt. Over een jaar kun je je dit al niet meer herinneren.
Ik las tijdens week 40 van de zwangerschap van Ru Mn schriftje van ro weer eens door. De dingen die je doet voor het borstvoeden! Of om je mini baby maar tevreden te houden.. waanzin :D
Succes met rennen! En het kolven. Supermoeder :*

En Bobby, klinkt best zwaar! Heb je al een keer geprobeerd te kolven? Zo rek ik het af en toe :@
Of baby even in de draagzak, zodat ik een halfuurtje tepelrust heb. :P
Zonder hoop geen leven.
pi_187333383
goede tips Sisu! Voor vannacht wil ik wat gekolfde melk klaar hebben. Dan kan de man het eventueel wat rekken terwijl ik kan slapen.

Kraamhulp vroeg al of ik een draagdoek had zodat we dat even konden oefenen.
  zondag 9 juni 2019 @ 13:16:20 #135
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187334387
Ik zou zelf nooit kolven om te rekken. Maar dat komt misschien mede omdat ik dan toch zelf die gekolfde melk zou moeten geven. En omdat ik kolven echt te stom vind om thuis te doen. Maar bij ons kwam er gelukkig wel steeds snel genoeg weer een break van dat soort non-stop gedoe om het dragelijk te houden en dus vertrouwen te hebben dat we het konden regelen samen.
Dragen als alternatief vind ik wel een goede tip.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 9 juni 2019 @ 13:22:50 #136
269689 crew  Viv
pi_187334466
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2019 04:29 schreef Mariposas het volgende:
Alleen voor die concorde methode? Kende jouw lk die methode niet?
Mijn lk heeft het niet genoemd, terwijl ze wist dat ik op fulltime kolven uitgekomen was, dus ik neem aan van niet. Ik heb destijds ook nog in die tongriempje-facebookgroep gevraagd naar een lk in mijn regio met ervaring met de Concorde-methode, maar dat leverde niks op. Dit was wel in 2016, het was toen nog vrij nieuw.
quote:
Met behulp van die tekening kom je er echt niet uit, maar het is in feite super simpel: het is eigenlijk een omgekeerde flipple. Je drukt de borst aan de onderkant in en laat m dan bij het aanhappen los en schuift de onderlip om de borst. Het is jammer dat er op YouTube geen filmpje van is.
Maak jij het filmpje dan maar. ;)
pi_187338425
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2019 13:16 schreef Lemijn het volgende:
Ik zou zelf nooit kolven om te rekken. Maar dat komt misschien mede omdat ik dan toch zelf die gekolfde melk zou moeten geven. En omdat ik kolven echt te stom vind om thuis te doen. Maar bij ons kwam er gelukkig wel steeds snel genoeg weer een break van dat soort non-stop gedoe om het dragelijk te houden en dus vertrouwen te hebben dat we het konden regelen samen.
Dragen als alternatief vind ik wel een goede tip.
Ik vond het vandaag juist wel tof om te zien dat ik in een kwartier uit één borst 90ml kreeg, terwijl ik 2 dagen geleden blij was met 20 ml uit 2 borsten :D
Ben niet van plan dit heel vaak te doen maar de man vindt het ook fijn dat hij de mogelijkheid heeft hem iets te geven als hij ziet dat ik doodop ben.
  zondag 9 juni 2019 @ 18:58:32 #138
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187338825
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 13:17 schreef Lemijn het volgende:
@:Ceviche wat ik heb gedaan is een vast moment kiezen (een uur na de eerste voeding van de ochtend, als Jacob weer sliep) en dan op een vaste rustige plek gaan zitten met thee. Ik maakte er dus een soort ritueel van. Ik begreep dat je lichaam na een paar keer 'snapt' dat daar een extra voedingsmoment is, en dat je dus steeds meer kan kolven op dat moment. Vervolgens had Jacob de rest van de dag de kans om het eventuele verschil weg te werken (cq op te wekken).
In het begin was het maar heel weinig, en dat gebruikte ik om af en toe te oefenen met de fles. En later kon ik wel een klein voorraadje aanleggen. Ik vroor het in in porties van 50-100ml.
Ik heb vandaag een uur na de voeding eens gekolfd en 80 ml kunnen kolven ^O^ en eromheen ook nog genoeg over voor de baby :P dus ik denk dat ik deze tijd maar aan ga houden. Dank je wel, nu ben ik op weg :)
  maandag 10 juni 2019 @ 09:58:15 #139
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187349813
Hoe zit dit?

Ik kreeg van mijn lk een informatieblad doorgestuurd waar dit op stond:
‘ Venkel en Anijs of producten daarvan
Vaak geadviseerd om bijv. de productie te vergroten of darmkrampjes te bestrijden. Het komt o.a. voor in borstvoedingsthee. Gebruik van deze middelen wordt door het Voedingscentrum ontraden bij borstvoeding. Je kunt er desgewenst op hun website meer over lezen.‘

Ik drink graag borstvoedingsthee van Jacob hooy ( Anijs, dille, kummel en komijnzaad) of die van pukka ( Fennel seed (sweet fennel seed, bitter fennel seed) (50%), shatavari root (20%), aniseed (12%), lemongrass, turmeric root, lemongrass essential oil flavour ).

Ik heb nog nooit eerder gelezen dat het niet goed was.


Kolven om te rekken; soms is het toch gewoon heerlijk dat je man even een flesje kan geven, zodat jij 30 min ( langer) kunt slapen? Ik had daar in de kraamweek echt behoefte aan. Dat voelde echt als een cadeau :@
Zonder hoop geen leven.
pi_187351854
Hoi vanuit het ziekenhuis -O- Ik heb verhoging, waarschijnlijk een borstontsteking. De verloskundige was in dubio of ze me in zou sturen maar ik vond dat zelf wel prettig. Hopelijk kunnen we zo weer naar huis.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 10 juni 2019 @ 12:45:14 #141
269689 crew  Viv
pi_187351905
Wat naar @BobbyMcGee :*
Had je een harde plek gemerkt of dat niet?

@Sisu bij het Voedingscentrum staat dit:

"Schadelijke stoffen in kruiden, zoals aloë, senna en kava kava kunnen overgaan in de moedermelk en mogelijk schadelijk zijn voor het kind. Het is aan te raden matig te zijn met kruiden. Venkel en anijs bevatten plantengifstoffen die mogelijk schadelijk zijn. Daarom wordt aangeraden matig te zijn met anijsdranken en venkelthee. Normaal gebruik van venkel en keukenkruiden kan verder geen kwaad, daarin zitten veel minder plantengifstoffen dan in thee."

Ik zou dit lezen als: je mag het wel drinken, maar geen liters per dag.

[ Bericht 56% gewijzigd door Viv op 10-06-2019 12:50:37 ]
  maandag 10 juni 2019 @ 12:48:56 #142
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187351941
Oh nee, wat naar Bobby! Flinke borstontsteking dan zeker, heb je ook pijn in je borst? -O- heb je harde plekken in je borst? Tepelhoedjes zou een oorzaak daarvan kunnen zijn, dus ik zou alert zijn bij het gebruik daarvan.
Sterkte en beterschap!
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  maandag 10 juni 2019 @ 13:49:55 #143
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187352624
Succes nog @Takkie88! Hopelijk is straks thuis alles weer als vanouds.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 10 juni 2019 @ 18:10:06 #144
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187356276
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2019 13:22 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Maak jij het filmpje dan maar. ;)
Ik zou niet echt het goede voorbeeld zijn. :D


Over thee met venkel en anijs: wat vivi inderdaad zegt. Op de verpakking van mijn thee (Pyramide) staat maximaal 2 koppen per dag. Ik drink het tijdens het voeden of kolven of direct ervoor, net als koffie. Ik heb ergens gelezen dat de hoeveelheid in je melk 2 uur na het drinken het hoogst is (bij koffie in elk geval, ik gok dat het bij andere stoffen ook zo is).
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_187357197
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 12:45 schreef ViviRAWRS het volgende:
Wat naar @:BobbyMcGee :*
Had je een harde plek gemerkt of dat niet?

Jawel, de stuwing was erg heftig en ik was al bezig bent masseren. Deze plek zit heel hoog en ik kreeg 'm niet weg, ook de elektrische tandenborstel hielp niet. Vanochtend merkte ik daar koortssymptomen bij op en had ik lichte verhoging.

Inmiddels is besloten dat ik aan een antibiotica infuus moet en pas naar huis mag als ik 24 uur koortsvrij ben.
De baby heeft net heel fanatiek en lang aan de aangedane borst gedronken dus hopelijk helpt dat.

@Mariposas: hoezo zouden tepelhoedjes voor harde plekken kunnen zorgen? En hoe kan ik dan alert zijn? Ik zie het niet zitten om nu te oefenen met gewoon aan de borst drinken ik denk niet dat dat lukt en kan mijn energie beter gebruiken.
  maandag 10 juni 2019 @ 19:04:53 #146
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187357424
Ja hoi. Eerste melkcoma hier :D
pi_187357759
quote:
10s.gif Op maandag 10 juni 2019 19:04 schreef douche-eendje het volgende:
Ja hoi. Eerste melkcoma hier :D
Jee! Gaat lekker dus! Gefeliciteerd nog O+

@BobbyMcGee Tepelhoedje zou er voor kunnen zorgen dat de baby de borst niet goed leeg kan drinken. Mijn lactatiekundige trok dat wel wat in twijfel, maar het zou wel kunnen dus. Advies wat ik van een andere lactatiekundige kreeg was regelmatig even goed leegkolven. Overigens heb ik 9 maanden zonder problemen gevoed met tepelhoedje, maar dat zegt uiteraard niks, want n=1.
Kan een lactatiekundige van ziekenhuis meekijken? Misschien kan die helpen met het afleren van tepelhoedje en/of hierin adviseren?
  maandag 10 juni 2019 @ 19:23:38 #148
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187357829
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 18:54 schreef BobbyMcGee het volgende:

[..]

Jawel, de stuwing was erg heftig en ik was al bezig bent masseren. Deze plek zit heel hoog en ik kreeg 'm niet weg, ook de elektrische tandenborstel hielp niet. Vanochtend merkte ik daar koortssymptomen bij op en had ik lichte verhoging.

Inmiddels is besloten dat ik aan een antibiotica infuus moet en pas naar huis mag als ik 24 uur koortsvrij ben.
De baby heeft net heel fanatiek en lang aan de aangedane borst gedronken dus hopelijk helpt dat.

@:Mariposas: hoezo zouden tepelhoedjes voor harde plekken kunnen zorgen? En hoe kan ik dan alert zijn? Ik zie het niet zitten om nu te oefenen met gewoon aan de borst drinken ik denk niet dat dat lukt en kan mijn energie beter gebruiken.
De borst wordt soms minder goed geleegd met een tepelhoedje. Er kleven nogal wat nadelen aan een tepelhoedje, daarom zullen lactatiekundigen dit niet snel adviseren. Het wordt soms erg snel ingezet door kraamzorg en verpleegkundigen (mijn ervaring), terwijl de problemen met een andere aanlegtechniek goed op te lossen zijn. Maar het kan voor jou wel de juiste oplossing zijn voor dit moment hoor, daar kan ik absoluut niet over oordelen! Ik zal je dan ook zeker niet advies geven om ermee te stoppen. Er zijn zeker situaties waarin een tepelhoedje wél de enige oplossing is.
Meer erover kan je hier lezen: https://www.centrumvoorbo(...)+met+een+tepelhoedje

Hoe je alert kan zijn, door te voelen of je borst na de voeling soepel aanvoelt. Bij harde plekken zeker heel erg alert zijn en deze zo snel mogelijk proberen weg te krijgen. Maar dat is niet altijd makkelijk zoals je hebt ervaren. En zeker niet met stuwing!
Ik heb inmiddels net borstontsteking 5 (van deze baby) achter de rug, waarvan 1 door een verstopping.
Was jouw lichte verhoging uiteindelijk flink gestegen? Ik had in de kraamweek ook een borstontsteking, maar ik kreeg het advies paracetamol en ibuprofen te gebruiken zolang de koorts onder de 38,5 bleef (met pcm).

[ Bericht 3% gewijzigd door Mariposas op 10-06-2019 19:55:21 ]
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  maandag 10 juni 2019 @ 22:30:49 #149
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187361908
Bobby, wat mij hielp bij ro was steeds even een warme
Douche straal erop en ze dan masseren. Als ik daarna ging voeden kwam de melk sneller op gang.
En appelstroop in boterhamzakjes. Die stopte ik dan in Mn topje. Oh die opluchting van ‘nieuwe zakjes’. Kan me het nog voor de geest halen. Want wat doet het zeer he! Beterschap. Nu je toch in het zkh ben: stel al je vragen en laat de lk goed meekijken. Ik zou vooral veel vragen over de aanhap. Dat is echt key.


DE
Hey powervrouw, nu al hier! Succes met de voeding. Hopelijk zet het goed door.

Ik dacht dus dat baby het vanaf dag 1 goed deed op Mn melk. Ik zag ook steeds melk uit Mn borst komen dus verwachtte geen gekke dip in zn gewicht. Maar hij bleek de eerste drie dagen wel 400 gram afgevallen te zijn. gelukkig was dat 3 dagen erna alweer helemaal bij getrokken, maar toch.. gaf me wel te denken dat je het goed in de gaten moet houden.

En rite aid borstvoedingspads. Serieus. Waarom zitten die niet in je kraampakket? Wat een levenredders zijn dat!

Over de thee. Ik drink wel een liter, gok ik. Oké. Dan moet ik daar maar mee minderen. Ik zet namelijk altijd potten thee.
Dag 15 trouwens en Mn kloofjes zijn bijna dicht! *O*
Zonder hoop geen leven.
  maandag 10 juni 2019 @ 22:38:52 #150
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187362123
Ik dacht dat alle baby's de eerste dagen afvielen? Of in ieder geval baby's die borstvoeding krijgen? :?
Koert was 200 gram afgevallen (zo'n 7%) en ik dacht dat tot 10% oké was en ze na uiterlijk 2 weken weer op geboortegewicht moeten zijn.
En yay voor dichte kloofjes *O*
pi_187362310
Ja, afvallen de eerste dagen is heel standaard en meestal niks om je zorgen om te maken. Hoewel 400 gram voor de meeste baby's wel relatief veel is inderdaad (voor een baby van 4 kilo is het toch al 10%), maar in dit geval er ook weer snel bijgedronken dus ^O^
pi_187362636
Heeft het er ook niet mee te maken of je bij je bevalling een infuus hebt gehad dus extra vocht dat je kleintje dan ook wat extra vocht vast heeft bij de geboorte?
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  dinsdag 11 juni 2019 @ 01:21:53 #153
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187364765
Ik kreeg van mijn lactatiekundige trouwens deze te leen om verstopping weg te krijgen :

Dit is de LaVie Breast Lactation Massager.

Ik heb geen bijdehante opmerking gemaakt. Maar ik keek mijn man uiteraard wel aan. :+
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_187365325
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 22:38 schreef Ceviche het volgende:
Ik dacht dat alle baby's de eerste dagen afvielen? Of in ieder geval baby's die borstvoeding krijgen? :?
Koert was 200 gram afgevallen (zo'n 7%) en ik dacht dat tot 10% oké was en ze na uiterlijk 2 weken weer op geboortegewicht moeten zijn.
En yay voor dichte kloofjes *O*
Als je bijvoorbeeld een vochtinfuus hebt gehad tijdens de bevalling heeft je baby ook een vals geboortegewicht. Die heeft dan ook meer vocht binnen en plast dat de dagen erna er weer uit, waardoor je ook een grotere daling in gewicht hebt....


Edit: oh spuit elf
Schudden voor gebruik
pi_187365329
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 01:21 schreef Mariposas het volgende:
Ik kreeg van mijn lactatiekundige trouwens deze te leen om verstopping weg te krijgen :
[ afbeelding ]
Dit is de LaVie Breast Lactation Massager.

Ik heb geen bijdehante opmerking gemaakt. Maar ik keek mijn man uiteraard wel aan. :+
Ik lees wel vaker dat trillende 18plus speeltjes een helpende hand kunnen bieden om het los te trillen :+
Schudden voor gebruik
  dinsdag 11 juni 2019 @ 10:38:20 #156
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187367172
Haha! En je zei niet ‘laat maar, zoiets heb ik al’? *) .

En minstens zo belangrijk: werkt het @Mariposas?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 11 juni 2019 @ 11:24:07 #157
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187367607
Ochtendgymnastiek viel best mee vanmorgen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 11 juni 2019 @ 11:38:18 #158
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187367742
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 22:38 schreef Ceviche het volgende:
Ik dacht dat alle baby's de eerste dagen afvielen? Of in ieder geval baby's die borstvoeding krijgen? :?
Koert was 200 gram afgevallen (zo'n 7%) en ik dacht dat tot 10% oké was en ze na uiterlijk 2 weken weer op geboortegewicht moeten zijn.
En yay voor dichte kloofjes *O*
Door de geschrokken reactie van het cb intake mens was ik echt overdonderd. Kreeg het idee dat ik hem bijna uitgemoord had :')
Zonder hoop geen leven.
pi_187367815
Haha je lijkt toch wel een redelijk comfortabele houding gevonden te hebben met Jacob Lemijn :D
  dinsdag 11 juni 2019 @ 12:08:27 #160
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187368063
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 11:38 schreef Sisu het volgende:

[..]

Door de geschrokken reactie van het cb intake mens was ik echt overdonderd. Kreeg het idee dat ik hem bijna uitgemoord had :')
Ah, het cb, bron van de meeste onzekerheden :)
  dinsdag 11 juni 2019 @ 13:12:52 #161
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187368774
En toen hapte meneer vandaag alleen maar ongeduldig aan om vervolgens telkens los te laten ;( . Auw.
Lactatiekundige is al onderweg. Ik produceer, hij hapt aan maar hij gaat nu niet meer goed over naar drinken.
pi_187371738
Lemijn en Jacob O+ Dus dáárvoor zijn die lusjes aan een broek :P Prachtige fotoserie!

Succes DE, hopelijk heeft de lk goede adviezen!
  dinsdag 11 juni 2019 @ 17:28:10 #163
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187373136
Combinatie van houding, hongerige ongeduldige baby, pre-eclampsie en een dubieus tongriempje. _O_
Donderdag weer contact met lactatiekundige. Fijn mens en wat ben ik blij dat dit gewoon bij onze kraamzorg inbegrepen zit.
pi_187373828
Ja, niet te lang wachten met aanleggen scheelt veel ongeduldige baby ellende :P

*takes me back

Dat was ik helemaal vergeten hihi

Rond dag 4 a 6 kan je het weer krijgen dat je perfecte combi even de kluts kwijt lijkt te zijn, maar dat zijn regeldagen ;) (die ben ik dan weer niet vergeten)

Goed dat je er snel op in aan het spelen bent D E
Schudden voor gebruik
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:43:39 #165
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187375332
Klopt, maar het lijkt er nu ook op dat mijn lichaam gisteren nog een boost oxy had van na de bevalling en nu in herstelmodus is gegaan van de pre eclampsie dus geen bv aanmaak. Dus ik zit hier bovenop nu. Desnoods maar even kolven de komende dagen.
  woensdag 12 juni 2019 @ 09:19:22 #166
56471 pinquit
oh my lama!
pi_187383598
Wie heeft er tips wb regelen en/of clusteren icm rondhobbelende veeleisende peuter?

En als mijn baby krampjes lijkt te hebben wil ze aan de borst.
Kan de buikpijn verergeren van teveel voeding, of is er niet zoiets als teveel drinken?

Ik geef alleen linkerborst aangevuld met KV. Maar meisje heeft de laatste tijd veel aan de borst gelegen voor troost/clusteren.
Ik heb het idee dat m'n productie wat omhoog is. Deze dame is alleen niet zo duidelijk met aangeven wanneer ze vol zit, dus die fles klokt ze meestal gewoon leeg.
Hoe kom ik er nou 't beste achter wanneer ze verzadigd is? (fles is ongeveer 70cc)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  woensdag 12 juni 2019 @ 10:26:00 #167
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187384316
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 09:19 schreef pinquit het volgende:
Wie heeft er tips wb regelen en/of clusteren icm rondhobbelende veeleisende peuter?

En als mijn baby krampjes lijkt te hebben wil ze aan de borst.
Kan de buikpijn verergeren van teveel voeding, of is er niet zoiets als teveel drinken?

Ik geef alleen linkerborst aangevuld met KV. Maar meisje heeft de laatste tijd veel aan de borst gelegen voor troost/clusteren.
Ik heb het idee dat m'n productie wat omhoog is. Deze dame is alleen niet zo duidelijk met aangeven wanneer ze vol zit, dus die fles klokt ze meestal gewoon leeg.
Hoe kom ik er nou 't beste achter wanneer ze verzadigd is? (fles is ongeveer 70cc)
Draagzak/draagdoek een idee?
Leg je eerst aan en geef je daarna Kv? Of om en om? We geven Koert ook weleens een flesje en dan gaat er zo 100 ml in, maar dan heb ik hem niet aangelegd. Hij stopt vanzelf met drinken als hij klaar is, soms wil hij dan nog meer maar meestal gaat hij dan slapen.
En ik heb gisteren gelezen dat een baby met krampjes een grotere zuigbehoefte heeft, maar aan de borst dan nog meer melk zou krijgen waardoor de krampjes op dat moment verergeren maar ik kan het nu niet meer terugvinden. En ik las dat de combinatie Kv en bv ook kan zorgen voor krampjes maar dat is even niet anders, neem ik aan.
  woensdag 12 juni 2019 @ 10:51:59 #168
56471 pinquit
oh my lama!
pi_187384561
Eerst borst!
Draagdoek helpt soms :) maar voeden in de draagdk lukt me niet.

Dat van die krampjes herinnerde ik me ook dus, maar aan de andere kant lijkt het me zo onlogisch omdat het haar natuurlijke reactie is.
Maar geen idee dus.
Dat van die combinatie wist ik niet trouwens, balen.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:29:48 #169
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187385037
Ik had hetzelfde hoor, want als hij aan de borst wil zal het wel okee zijn toch? Zo lastig om te zien waar je nou goed aan doet.
Volgens mij krijgen ze sowieso wel krampjes hoor, ik weet niet of dat combineren nou echt zoveel veroorzaakt.
Maar geen tips dus, helaas -O-
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:29:50 #170
426379 elamanilo
elämänilo
pi_187385038
Hier merk ik juist dat krampjes te maken hebben met poepen ;) en dat de borst dan helpt om te kunnen poepen. Als het niet lukt om te poepen, merk ik geen verergering van krampjes tov niet aanleggen maar pinkelen of speen. De draagdoek biedt dan juist wel de oplossing. Draagdoek helpt hier heel goed tegen krampjes. We wisselen dan ook vaak baby’s af tussen bij mij aan de borst en bij m’n lief in de draagdoek.

Hier twee baby’s en een net-kleuter-af en een peuter :’) Ik ben blij dat m’n lief er is en nog nauwelijks hoeft te werken. Peuter drinkt ook nog mee, dus ik doe weinig anders dan bv geven momenteel. :P Het loopt wel als een trein, er ontstaan al spekkies op beentjes her en der! O+
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:32:32 #171
56471 pinquit
oh my lama!
pi_187385071
Je hebt drie borsten nodig Ela! :D O+
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:33:25 #172
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187385079
Wat fijn dat het zo goed loopt, Ela! Eet je nu zelf meer? Of eten ze je op? Want als je 3 kinderen voedt dan heb je zelf ook wat meer nodig, toch?
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:50:30 #173
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187385369
@pinquit ik kon bij de oudste het clusteren /regelen wel sturen. Ik bood dan ‘s avonds extra veel de borst aan. Maar hij was sowieso wel wakker, dus dat was niet lastig. Als je een baby hebt die dan diep slaapt, werkt dat niet natuurlijk.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:53:09 #174
426379 elamanilo
elämänilo
pi_187385422
Ceviche, ik heb een postpartum doula die superfood voor ons kookt, wat precies aansluit bij de behoefte van een borstvoedende vrouw. En ze kookt ruim, dus we hoeven niet zuinigjes aan te doen. ;)

Ik merk vooral dat ik heeeeeeel veeeeel dorst heb. Sowieso bij edn newborn aan de borst heb ik altijd instant een droge mond :D en nu ben ik helemaal onverzadigbaar wat betreft glaasjes water en thee.

Drie borsten :D dat zou wel handig zijn ja!

Ik voed de tweeling nu om en om trouwens, twee tegelijk aan de borst vind ik nog te gevoelig. Ik heb echt m’n hand nog nodig om ze goed aan te laten happen en dat lukt niet als beide handen een baby vasthouden.

Oh nu weer voedertijd.
  woensdag 12 juni 2019 @ 12:36:36 #175
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187386058
Postpartum Doula :o ik wist niet dat het bestond maar dat klinkt echt ideaal, zeker met een tweeling! Hoe lang blijft ze?
Knap hoor, 3 kinderen voeden, ik vind 1 al best gedoe soms :@
pi_187386908
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 10:51 schreef pinquit het volgende:
Eerst borst!
Draagdoek helpt soms :) maar voeden in de draagdk lukt me niet.

Dat van die krampjes herinnerde ik me ook dus, maar aan de andere kant lijkt het me zo onlogisch omdat het haar natuurlijke reactie is.
Maar geen idee dus.
Dat van die combinatie wist ik niet trouwens, balen.
Veel melk kán krampjes tot gevolg hebben inderdaad, Wat vaak wordt aangeraden om de leegste borst aan te bieden bij zuigbehoefte. Maar bij maar 1 borst heb je die keuze niet natuurlijk. Ik probeerde vaak draagdoek en soms speen bij krampjes en zuigbehoefte. Werkte dat niet, dan toch aanleggen. Bij echte honger was ook meteen duidelijk dat dat niet de bedoeling was :P.

ETA: je vroeg nog om tips icm peuter. Ik las heel veel boekjes tijdens het voeden. Boekjes, boekjes en nog eens boekjes. Of samen aan tafel met een stukje fruit. Of soms even de tv. Bij mooi weer naar buiten, maar in het openbaar voeden met een newborn is misschien nog iets teveel gevraagd. Exposure much :D.

Ela, wat fijn dat het zo goed gaat met 3 (!!) kinderen aan de borst. En een postpartum doula is wel hemels, zeg!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_187389998
Het kan ook zijn dat er veel lucht meegepakt wordt met voeden. Dat veroorzaakt ook een ongemakkelijk gevoel in de maag en darmen.
Schudden voor gebruik
pi_187399925
Update: sinds vanmiddag zijn we weer thuis. Wat een opluchting :) En wat was ik er enorm beroerd aan toe gisteren :'( Echt een enorme domper op zo'n fijne kraamweek. Ik vond het heel naar om al mijn energie op mijn herstel te moeten richten in plaats van op mijn O+ zoon O+ .
En ik ben ook bevestigd in mijn weerstand tegen het ziekenhuis. Alle zorgverleners waren enorm lief en zorgzaam. Maar ik had grote moeite met de drang tot allerlei metingen 'voor de zekerheid' en daaruit voortvloeiende interventies die achteraf niet nodig blijken te zijn in combinatie met de stellige manier van communiceren 'de baby moet nu gewogen worden' of 'we gaan morgen het bilirubine-gehalte in zijn bloed nog eens controleren' (terwijl de baby niet de reden was dat we opgenomen waren!). Tegelijkertijd ben ik wel heel erg blij dat er met mij zo snel flink ingegrepen is, want inmiddels ben ik weer thuis en voel ik me een stuk beter ^O^

quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 19:20 schreef elliebell het volgende:

[..]


@:BobbyMcGee Tepelhoedje zou er voor kunnen zorgen dat de baby de borst niet goed leeg kan drinken. Mijn lactatiekundige trok dat wel wat in twijfel, maar het zou wel kunnen dus. Advies wat ik van een andere lactatiekundige kreeg was regelmatig even goed leegkolven. Overigens heb ik 9 maanden zonder problemen gevoed met tepelhoedje, maar dat zegt uiteraard niks, want n=1.
Kan een lactatiekundige van ziekenhuis meekijken? Misschien kan die helpen met het afleren van tepelhoedje en/of hierin adviseren?
Goed leegkolven in combinatie met goed leeg laten drinken heb ik in het ziekenhuis een avond gedaan. De baby was onverzadigbaar dus dat kwam mooi uit. Ook voorovergebogen gekolfd om de zwaartekracht te helpen. De dag erop was mijn borst al veel soepeler dus heb ik het gehouden bij warmtecompressen, uitgebreid masseren, regelmatig voeden met borstcompressie, en achteraf koelen. Ook al een dagtaak :D

quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 19:23 schreef Mariposas het volgende:

[..]

De borst wordt soms minder goed geleegd met een tepelhoedje. Er kleven nogal wat nadelen aan een tepelhoedje, daarom zullen lactatiekundigen dit niet snel adviseren. Het wordt soms erg snel ingezet door kraamzorg en verpleegkundigen (mijn ervaring), terwijl de problemen met een andere aanlegtechniek goed op te lossen zijn. Maar het kan voor jou wel de juiste oplossing zijn voor dit moment hoor, daar kan ik absoluut niet over oordelen! Ik zal je dan ook zeker niet advies geven om ermee te stoppen. Er zijn zeker situaties waarin een tepelhoedje wél de enige oplossing is.
Meer erover kan je hier lezen: https://www.centrumvoorbo(...)+met+een+tepelhoedje

Hoe je alert kan zijn, door te voelen of je borst na de voeling soepel aanvoelt.
Ik was zelf terughoudend met het tepelhoedje inzetten maar heb een consult gehad bij een lactatiekundige op de derde dag en zij raadde het wel aan in mijn situatie. De baby werd ook steeds gefrustreerder, terwijl ikzelf voor mijn gevoel het aanhappen echt niet forceerde. Het was enorm fijn om hem echt goed te zien drinken toen ik voor het eerst een tepelhoedje gebruikte.
Ik denk dat mijn borstontsteking los staat van het gebruik van het tepelhoedje. De stuwing was bij mij gewoon absurd. In het ziekenhuis zei vrijwel iedereen 'zo, je hebt wel flink gestuwde borsten', terwijl de stuwing toen niets was in vergelijking met daarvoor. Het los masseren ging daardoor niet (terwijl ik het wel probeerde).

[ Bericht 0% gewijzigd door BobbyMcGee op 13-06-2019 02:51:53 ]
  donderdag 13 juni 2019 @ 10:34:30 #179
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187402118
Bobby, fijn dat je weer thuis bent. Hopelijk blijf je je nu goed voelen en hoef je niet meer terug.

Hier gaat de borstvoeding (wegwezen fokwet!) echt heel goed. De pijn verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Hij komt zelf elke 3 a 4 uur voor voeding en hapt goed aan dankzij de nipple flip.
Ik ben zo gelukkig joh. Vandaag zal het wel Mn eerste buitenhuis voeding worden. Vind het toch wel spannend!
Zonder hoop geen leven.
pi_187402148
Jeetje Bobby, jouw verhaal heb ik ook even gemist :o. En heel herkenbaar, dat je je energie ergens op moet richten terwijl je liever bezig bent met wat anders. Maar ook dit komt goed, jij kan dit :*

Meneer de directeur heeft hier vannacht ons lekker bezig gehouden van 4-7 vannacht. Krampjes, continu aanleggen, melk overal tot op mijn kleding en in het beddengoed en mijn borsten zijn gigantisch. Met als resultaat dat hij hetzelfde weegt als gisteren _O_ . Begonnen op 3225 en nu stabiel op 3000. Ook zijn intens gele kleur neemt af, luiers zien er goed uit. Het is geen gevecht meer om hem aan de borst te krijgen en hij ligt nu lekker tevreden naast mij in het daglicht te pruttelen.

Zo, kraam komt fruit brengen en dan ga ik douchen en voeden. Daarna even plat. Mijn kraamverzorgenden zijn echt schatten (heb vandaag een andere, de vorige had er net 8 werkdagen op zitten). Wat mij er tot nu toe doorheen helpt is dat zij iig een dagdeel even de krampjes-ellende overdag opvangen of op hem letten, zodat ik overdag een uur of 4 kan bijslapen voor de nachten en mij volledig mag focussen op de borstvoeding en mijn herstel.

Vandaag nog even kort telefonisch contact met de lactatiekundige, maar ik denk dat we allemaal wel tevreden zijn met hoe het nu loopt. Goede volle plasluiers, ontlasting is geen meconium meer. Zo fijn dat dit wel lijkt te lukken.
  donderdag 13 juni 2019 @ 13:22:15 #181
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187404007
Wat fijn DE! :D

Ik had gisteren in een bv-café een goed gesprek met de lk over het nut en de noodzaak van 4 keer kolven op een werkdag en mijn productie-issues af en toe. Haar conclusie is vooral dat mijn productie heeeel erg wisselt (kan op een werkdag 30% schelen), maar dat dat oke is. Ik kan aanvullen uit de vriezer als het kdv dat fijn vindt, prul groeit goed en is tevreden. Loslaten dus..

En dan ga ik na mijn vakantie (die is al volgende week) een keertje minder per dag kolven.

En alsof mijn lijf het snapt, kolfde ik vandaag tot nu toe in twee keer 230 ml. Dinsdag in 4 keer 200...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187404360
Mooi tink!

Fijn weer terug uit het ziekenhuis van die nare borstontsteking.

Goed te lezen D E
Schudden voor gebruik
  donderdag 13 juni 2019 @ 14:22:04 #183
426379 elamanilo
elämänilo
pi_187404678
Op la leche league lees ik dat zuigen goed is voor de darmperistaltiek en dat aanleggen daarom juist wél helpt bij kramp. Lijkt me ook logisch nav wat Pinq ook al zei, dat baby’s graag aan de borst willen bij krampjes.

Bobby, ik miste het ook, mAar fijn dat je weer thuis bent :*
  donderdag 13 juni 2019 @ 14:22:27 #184
426379 elamanilo
elämänilo
pi_187404682
En Yes voor de goede kolfbeurtenvan Tink !
pi_187405538
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 14:22 schreef elamanilo het volgende:
Op la leche league lees ik dat zuigen goed is voor de darmperistaltiek en dat aanleggen daarom juist wél helpt bij kramp. Lijkt me ook logisch nav wat Pinq ook al zei, dat baby’s graag aan de borst willen bij krampjes.

Bobby, ik miste het ook, mAar fijn dat je weer thuis bent :*
Hier vannacht hele knettergeluiden tijdens het aanleggen bij krampjes en vooral veel behoefte aan de vocht-borst. Er zit ook een verschil nu even in wat eruit komt per borst. De een produceert met name veel vochtige melk, de ander veel vette melk.
Ik denk dan maar wat ik zelf prettig zou vinden bij buikpijnen: een zware maaltijd of een lichte vochtige? Friet met mayo of sla?

Net weer een heerlijke voeding gedaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door douche-eendje op 13-06-2019 15:37:03 ]
pi_187409353
quote:
17s.gif Op donderdag 13 juni 2019 15:17 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Hier vannacht hele knettergeluiden tijdens het aanleggen bij krampjes en vooral veel behoefte aan de vocht-borst. Er zit ook een verschil nu even in wat eruit komt per borst. De een produceert met name veel vochtige melk, de ander veel vette melk.
Ik denk dan maar wat ik zelf prettig zou vinden bij buikpijnen: een zware maaltijd of een lichte vochtige? Friet met mayo of sla?

Net weer een heerlijke voeding gedaan.
De vette melk is rustiger voor de darmen. De dunnere melk bevat meer suikers en is vooral dorstlessend. Bij krampjes wordt dan ook geadviseerd om de meest lege borst aan te bieden.

Al weet Ela dit waarschijnlijk beter te verwoorden.
Trotse mama van 2 :)
  donderdag 13 juni 2019 @ 19:52:09 #187
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187409638
K*tzooi, de afgekolfde melk die ik prul wilde geven rook net echt heel zuur. Dus hebben we 'm weggegooid. Lees ik net bij lll dat ik hem gewoon had kunnen geven. 80 ml down the drain voor niks...en da's gewoon echt even heel kut -O-
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187409942
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 19:34 schreef Davientje_ het volgende:

[..]

De vette melk is rustiger voor de darmen. De dunnere melk bevat meer suikers en is vooral dorstlessend. Bij krampjes wordt dan ook geadviseerd om de meest lege borst aan te bieden.

Al weet Ela dit waarschijnlijk beter te verwoorden.
Ah, dan heeft mijn kind vooral veel dorst nu :+. Klopt ook wel aangezien hij plasluiers aan het produceren is.

Ah tink dat is naar :X
pi_187409991
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 19:52 schreef Tink89 het volgende:
K*tzooi, de afgekolfde melk die ik prul wilde geven rook net echt heel zuur. Dus hebben we 'm weggegooid. Lees ik net bij lll dat ik hem gewoon had kunnen geven. 80 ml down the drain voor niks...en da's gewoon echt even heel kut -O-
soms is zure melk echt niet goed meer. Ik heb nog steeds wat ijsblokjes in de vriezer liggen die bij het opwarmen zuur gaat ruiken en L wil het niet drinken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 13-06-2019 22:05:08 ]
  donderdag 13 juni 2019 @ 20:52:06 #190
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_187410486
Ik zou zure melk ook niet geven hoor. Sowieso kleine kans dat baby het echt opdrinkt lijkt me, maar het idee dat het zuur door bederf is en het wordt toch opgedronken vind ik ook niet fijn bij zo'n kleintje.

Ik zag hier laatst de vraag (+ antwoorden) over stabiliteit van productie na +/- 9 maanden. Ollie is nu 10 maanden en hij krijgt per etmaal nog 3-5 voedingen

- niet-werkdagen: ochtend, middag, begin avond, nacht 1 of 2 x
- werkdagen (3) : ochtend, begin avond, nacht 1 of 2 x.

Ik heb tot ongeveer 9 maanden gekolfd op mijn werk, maar daarna niet meer. Ik heb het idee dat O wel nog genoeg drinkt om zijn dorst te lessen en om te voldoen aan de fysieke behoefte zeg maar, maar ik twijfel toch wel aan mijn productie. Laatst kolfde ik voor het eerst sinds weken weer eens, en toen had ik na mijn werk (12 uur na de vroege ochtendvoeding) maar een opbrengst van 90 ml -O-

Sowieso heb ik eigenlijk nog maar zelden het gevoel van veel melk, of verdwijnt dat sowieso op een gegeven moment?

Hij krijgt ook een fles kv om mee in slaap te vallen s avonds, want voeden en in bed leggen is een te heftige overgang voor hem, dat werkt niet. Dus hopelijk krijgt hij daarmee in totaal toch genoeg melk.

Zou dit toch het begin van het einde kunnen zijn dan? Vooral die kolfopbrengst vond ik wel een grote tegenvaller, na een hele dag zonder voeden verwacht je toch wel een volle fles....
pi_187410753
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 19:52 schreef Tink89 het volgende:
K*tzooi, de afgekolfde melk die ik prul wilde geven rook net echt heel zuur. Dus hebben we 'm weggegooid. Lees ik net bij lll dat ik hem gewoon had kunnen geven. 80 ml down the drain voor niks...en da's gewoon echt even heel kut -O-
Melk kan ook zepig of rot ruiken en toch goed zijn ;)
Als je het goed bewaard had en je flessen of potjes goed schoon waren hier je daar niet aan te twijfelen.

Wat zuur moet dat voelen het zo weg te spoelen.
Schudden voor gebruik
  donderdag 13 juni 2019 @ 21:28:33 #192
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187411071
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2019 20:52 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik zou zure melk ook niet geven hoor. Sowieso kleine kans dat baby het echt opdrinkt lijkt me, maar het idee dat het zuur door bederf is en het wordt toch opgedronken vind ik ook niet fijn bij zo'n kleintje.

Ik zag hier laatst de vraag (+ antwoorden) over stabiliteit van productie na +/- 9 maanden. Ollie is nu 10 maanden en hij krijgt per etmaal nog 3-5 voedingen

- niet-werkdagen: ochtend, middag, begin avond, nacht 1 of 2 x
- werkdagen (3) : ochtend, begin avond, nacht 1 of 2 x.

Ik heb tot ongeveer 9 maanden gekolfd op mijn werk, maar daarna niet meer. Ik heb het idee dat O wel nog genoeg drinkt om zijn dorst te lessen en om te voldoen aan de fysieke behoefte zeg maar, maar ik twijfel toch wel aan mijn productie. Laatst kolfde ik voor het eerst sinds weken weer eens, en toen had ik na mijn werk (12 uur na de vroege ochtendvoeding) maar een opbrengst van 90 ml -O-

Sowieso heb ik eigenlijk nog maar zelden het gevoel van veel melk, of verdwijnt dat sowieso op een gegeven moment?

Hij krijgt ook een fles kv om mee in slaap te vallen s avonds, want voeden en in bed leggen is een te heftige overgang voor hem, dat werkt niet. Dus hopelijk krijgt hij daarmee in totaal toch genoeg melk.

Zou dit toch het begin van het einde kunnen zijn dan? Vooral die kolfopbrengst vond ik wel een grote tegenvaller, na een hele dag zonder voeden verwacht je toch wel een volle fles....
Ff snel vanuit bed met baby en kleuter op 1 arm, maar dit kan echt nog goedkomen! Toevallig las ik gisteren Mn mail door en zag ik mailverkeer met de lk van ro’s bv periode. Toen vroeg ik rond 8 maanden hetzelfde. Kolfde toen blijkbaar nog maar 30 ml per keer.
Een week later mailde ik haar dat het weer was recht getrokken en dat het live voeden en kolven weer super ging. Beetje jammer dat ik niet gemaild heb hoe dit weer tot een succes geworden is.
Zonder hoop geen leven.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 13 juni 2019 @ 21:33:04 #193
269689 crew  Viv
pi_187411176
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2019 20:52 schreef Spees_Eend het volgende:
Sowieso heb ik eigenlijk nog maar zelden het gevoel van veel melk, of verdwijnt dat sowieso op een gegeven moment?
[...]
Zou dit toch het begin van het einde kunnen zijn dan? Vooral die kolfopbrengst vond ik wel een grote tegenvaller, na een hele dag zonder voeden verwacht je toch wel een volle fles....
Misschien zit je juist precies op schema :Y) en produceer je nu dus vooral tijdens het voeden/kolven en nog maar weinig van tevoren. Ik heb toen ook wel gehad dat ik maar 50 ml kolfde 's avonds (6 uur of zo na de vorige kolfsessie }:| ), en dan een uur later (met wat pauzes en korte kolfsessies) alsnog ruim 200 ml in totaal had.

@Tink89 als het bedorven rook zou ik het ook niet gegeven hebben. Maar ik snap hoe kut dat wegspoelen is. :*
  donderdag 13 juni 2019 @ 22:36:43 #194
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_187412280
Bedankt voor jullie overwegingen, ik zal er vertrouwen in houden!
pi_187412288
Spees, dat had ik ook bij allebei! Je slaat veel minder melk op na 9-12 maanden, maar maakt aan zodra er gedronken wordt. Ik moest het bij kolfsessies vooral van de ‘overdruk’ hebben zeg maar, dus toen ik minder stuwing had, kolfde ik nog maar 60 ml oid. Dat was echt de moeite niet, behalve als signaal naar mijn lichaam dat er een voedingsmoment was. Goed voor instandhouden van productie, maar voor de opbrengst hoefde het niet meer. Wel enigszins demotiverend ja.

Ik had een keer een teametentje, en kolfde toen al even niet meer tijdens kantooruren, maar vond het toch wat lang om ook de avond nog door te trekken. Dus ik kolven rond 18 uur. Ook maar 30 ml per kant. Echt hoor, teh dissapointment! :{ Dat was denk ik ook meteen de aller-aller-laatste keer kolven.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 13 juni 2019 @ 22:38:50 #196
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_187412316
Ik wist dat helemaal niet van die opslag en van het aanmaken tijdens het voeden! Wel een opsteker dit ^O^
  vrijdag 14 juni 2019 @ 04:30:10 #197
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187414573
Ha phaidra, dat had ik een keer in de sauna. Mijn kind was toen net een jaar, ik ging kolven en er kwam geloof ik in totaal 15ml uit :').
Wat de rest ook zegt Spees, je melk wordt nu grotendeels pas tijdens het voeden aangemaakt. Ik kon zelf na 9 maanden vrijwel niks meer kolven, en heb beide jongens 2 jaar gevoed.
KuikenGuppy
pi_187451996
Zijn er hier ook mensen die een tepelhoedje succesvol hebben afgebouwd terwijl ze vlakke tepels hadden? Ik zie dat hier nog niet zo snel gebeuren namelijk.

Dinsdag komt de lactatiekundige nog een keer om me te helpen met het afbouwen. Daarnaast word ik soms wat paniekerig als ik harde plekken meen te ontdekken in mijn borst. Mijn rechterborst blijft wat harder/meer opgezwollen dan links. Hopelijk kan de lactatiekundige me wat geruststellen. Ik doe volgens mij alles wat ik kan om het te voorkomen.
pi_187454172
Bobby, ik heb ook in het begin een tepelhoedje gebruikt met vlakke tepels. Het hielp wel met aanhappen, maar ik denk dat ik uiteindelijk ook een kloof eraan over heb gehouden. Op een gegeven moment was ik die dingen zat, had vaak ruzie met erop zetten, toen ben ik ook gewoon gestopt met die dingen. Simon was toen een paar weekjes oud, dus zelf ook al weer wat sterker om aan te happen. Voeden zonder tepelhoedje heeft me wel flink wat maanden pijn gedaan, met kloven e.d., maar uiteindelijk is het goed gekomen! Ik voed Simon nog steeds, hij is bijna 2 jaar. We zijn nu echt goed op elkaar ingespeeld.
pi_187454285
Dat vind ik fijn om te horen, Tolstoi! Ik verwacht ook wel kloven als ik zonder ga voeden.
Net had de baby behoorlijk veel honger (dan is z'n hap het beste) dus na een tijdje het tepelhoedje eraf gehaald en zonder geprobeerd. Hij hapt dan wel en drinkt een paar tellen door, en daarna laat hij los. Als ik dat nog twee keer doe, begint hij direct los te laten en te huilen. Hij heeft ook helemaal geen grip; terwijl hij met tepelhoedje aan mij vastgezogen zit en ik prima kan bewegen zonder dat hij loslaat. Misschien is hij nog niet sterk genoeg nu.
pi_187454494
Ik vind de tepelcreme van nuby super fijn en verzorgend. Bij pijnlijke tepels verzacht het ook fijn.

Misschien is dat wel fijn als iets extra's als je tepels wat rauwer en ruwer behandeld gaan worden.

Bij ontzettend kapotte mond (gebarstte lippen bijv) smeer ik het ook op mijn lippen. De scheurtjes zijn dan ook sneller genezen dan zonder.
Schudden voor gebruik
  zondag 16 juni 2019 @ 21:07:22 #202
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187459819
Nuby is ook lanoline toch? Dat is sowieso superfijn O+. Ik heb purelan van Medela, is ook gewoon lanoline. Maar ik smeer inmiddels maar gewoon een druppel borstvoeding die aan Bas zijn kin blijft hangen na de voeding op mn tiet :+.

Bunkerbaby hier *O*. Eergisteren en gisteren waren nogal niet-leuk, vannacht kwam de klap in alle vermoeidheid en emoties los van de afgelopen 2 weken.
Maar Bas doet het uitstekend nu. Bleef stabiel op gewicht en is nu 40 gram aangekomen, heeft goede BVpoep en nette plasluiers, clustert lekker en heeft als hij geen krampjes heeft gewoon alles wat liefde is. O+

Maar voor nu: mijn productie is aan het stabiliseren dus ik heb honderdmiljoen nieuwe vragen.
- Voedingsbh's: regio Noord-Holland tussen Haarlem en Alkmaar voor grote maten (pre-zwanger 85F), waar moet ik zijn?
- Wat is handige kleding?
- Welke kolf is tzt handig voor werk? Heb 200 euro budget vanuit mijn zorgverzekering hiervoor, dus dat maakt niet zo veel uit welke het is. Zolang het maar een met een accu is en het liefst dubbelzijdig.
- Nog meer tips en tricks? :)
pi_187460036
Fijn dat het goed gaat!
Wb tips, je kan een voorraad aanleggen door een uur na de ochtendvoeding te kolven.
En kijk naar opslagmogelijkheden van de bevroren melk. Avent bakjes schijnen notoir slecht te zijn qua lekken. Ik heb altijd gekolfd met de medela pisa, maar dat is inmiddels een tijd geleden. Ik gebruikte dan ook de flesjes van medela, maar je hebt ook een soort staafjes waar de melk in opgeslagen kan worden. Geen idee hoe het heet. :D

En qua opslag, je kan ook ijsblokjesvormpjes gebruiken, dat doseert makkelijk als de baby een beetje extra wil. Al vinden sommigen het geen fijn idee qua plastic.

Dus sowieso in het begin per 60cc invriezen. Is anders zonde als de helft weg moet omdat hij al vol zit...
Trotse mama van 2 :)
pi_187460239
Handige kleding.. Voedingskleding(hoewel meestal wel lelijk maar soit, bij h&m online is wel een en ander te krijgen) of 2 dingen over elkaar zodat je het onderste omlaag kan doen en het bovenste omhoog.

Ik heb zelf de spectra s9 plus waar ik zeer tevreden over ben. Klein, handzaam en werkt gewoon prima. Accu gaat ook best wel even mee. En koop een kolfbh! Ik heb er zelf eentje besteld via Ali, dus was maar een euro of 6 kwijt, maar dat ding is echt geniaal. Super fijn om je handen vrij te hebben.
  zondag 16 juni 2019 @ 21:44:26 #205
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187460512
Op willekeurige volgorde:
- pump ease
- hemd omlaag, bovenste laag omhoog
- stop over een poosje met op de klok kijken, dan wordt het opeens nog veel relaxter allemaal
- avent bakjes gaan hier prima, mits dubbelcheck of de deksel niet scheef zit; die beldico flesjes zijn ook prima
- leer jezelf liggend voeden inclusief doorrol voor de bovenste borst (als je omvang dat toelaat)
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zondag 16 juni 2019 @ 21:50:03 #206
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_187460605
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 21:44 schreef Lemijn het volgende:
Op willekeurige volgorde:
- pump ease
- hemd omlaag, bovenste laag omhoog
- stop over een poosje met op de klok kijken, dan wordt het opeens nog veel relaxter allemaal
- avent bakjes gaan hier prima, mits dubbelcheck of de deksel niet scheef zit; die beldico flesjes zijn ook prima
- leer jezelf liggend voeden inclusief doorrol voor de bovenste borst (als je omvang dat toelaat)
Ik heb nu in totaal meer dan drie jaar bv gegeven, maat die doorrol snap ik nog steeds niet. Gaf wel graag liggend bv, vooral snachts...

Kolven heb ik nooit structureel gedaan. Verder inderdaad team hemd omlaag en trui of T-shirt omhoog. En in de zomer kleding met knoopjes, ik vond het nooit fijn om met blubberbuik bloot te zitten, zeker niet met Mini baby die nog niet de hele buik bedekt...
  zondag 16 juni 2019 @ 21:53:13 #207
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187460668
Als ik liggend bv geef vallen standaard m'n ogen dicht ;(
Ook als ik rechtop zit hoor maar dan kan ik voorkomen dat ik écht in slaap val.
pi_187460684
Liggend voeden O+ doorrol is toch niks anders dan je bovenste borst geven terwijl je nog op dezelfde zij ligt? Of is het wel wat anders?
  zondag 16 juni 2019 @ 22:03:48 #209
328503 Jagärtrut
ik ben moe
pi_187460910
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 21:53 schreef Aure het volgende:
Liggend voeden O+ doorrol is toch niks anders dan je bovenste borst geven terwijl je nog op dezelfde zij ligt? Of is het wel wat anders?
Ja, dat. Dat kan ik niet zonder het gevoel te hebben m'n baby te pletten, of heel verkrampt te liggen. Maar goed, ik heb maar een bescheiden cup.

@Ceviche, dat is juist het fijne aan liggend voeden!
pi_187461041
Ik heb ook geen grote cup hoor, maar het gaat prima. Ik moet wel een klein beetje verliggen maar kan altijd wel een goede houding vinden. Het gaat zelfs zo vanzelf dat ik nu niet kan bedenken hoe ik het precies doe, terwijl ik hem elke ochtend liggend voed :D
pi_187461327
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 22:03 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ja, dat. Dat kan ik niet zonder het gevoel te hebben m'n baby te pletten, of heel verkrampt te liggen. Maar goed, ik heb maar een bescheiden cup.
Dat gevoel heb ik ook. Het doorrollen lukt wel maar dan moet ik mezelf echt goed tegenhouden om kind niet te pletten. Echt comfortabel voeden is dat niet.

En ook team laagjes kleding :) Helemaal met de hitte afgelopen zomer waarbij we aan elkaar vast plakten en L last kreeg van warmte uitslag. In de winter vond ik het weer te koud om half bloot te voeden.
  zondag 16 juni 2019 @ 22:36:13 #212
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187461482
Bescheiden cup is hier al een groot woord! Ik zal de volgende keer eens opletten wat ik precies doe waardoor het stabiel en niet-plettend voelt. Maar mijn kind is wel zowat 2 jaar ouder als die van d-e dus dat is ook wel een anatomisch verschil.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187461556
Ik heb de Ardo Calypso en ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen, maar ik vind het een hele fijne kolf. En, ik gebruik 'm nu niet zo heel veel meer, maar ik heb met die silicone borstkolf/lekschaal hele voedingen gekolfd zonder veel moeite. Zonder dit topic had ik nooit van het bestaan van zo een ding geweten. O+
Ik moet hierbij wel zeggen dat ik echt een hele kleine cup heb. Voor een doorrol zou ik moeten planken en dat hou ik nu een halve minuut vol. Indien mijn tips dus cupmaatafhankelijk zijn, heb je daar niets aan, maar wie weet iemand die ook bij het uitdelen van de pluspunten ook achteraan stond, wel. :+
  zondag 16 juni 2019 @ 23:02:23 #214
171422 LadyBlack
paint it black
pi_187462022
Doorrol lukte hier niet bij newborn hoor, echt pas vanaf >6 maanden denk ik. Oh en met aardige cupmaat. Het gaat er gewoon om dat het wat lastiger aanhappen is.

Qua voedingskleding: H&M heeft best veel, maar ook bonprix! Dat valt dan wel ruim en is soms ook nog met ruimte voor zwangere buik (onlogische combi, maar als terugplooi lang duurt is t wel prettig). Oh en ik zie op fb steeds PatPat voorbijkomen met voedingskleding.

Wat trouwens ook heel goed werkt: simpel spaghettihemdje afknippen tot onder de borst en dan een overslagjurkje / overslagshirt à la King Louie. Jurk opzij en hemdje omhoog zodat dat het meeste van de borst bedekt. Zo heb ik echt overal gevoed zonder helemaal open en bloot te zitten.
pi_187462521
Hemdje omlaag, shirt omhoog: rek je je hemdje dan uit tot onder je borst? Terwijl de schouderbandjess gewoon blijven zitten?

Dank voor de vraag DE, en dank voor de antwoorden. Ik lees allerlei nuttige dingen.

Mijn baby heeft groene poep. Nu lees ik dat dat kan komen doordat hij vooral voormelk tegen komt.
Iemand tips hoe ik dat kan voorkomen? Ik leg binnen een tijdsspanne van een uur dezelfde borst aan.
pi_187463038
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 23:37 schreef BobbyMcGee het volgende:
Hemdje omlaag, shirt omhoog: rek je je hemdje dan uit tot onder je borst? Terwijl de schouderbandjess gewoon blijven zitten?
Ik heb de schouderbandjes wat losser dan voorheen en wanneer het alsnog te strak voelt om naar beneden te trekken schuif ik het bandje van de schouder. In het begin deed ik ook nog wel eens een voedingstopje over de voedingsbh. Dan kan je beide open klikken.

Groene poep kan 101 oorzaken hebben. Hoeft niet altijd iets te betekenen, als er verder geen redenen waren voor zorgen keek ik het altijd even aan en ging vanzelf weer over.
  maandag 17 juni 2019 @ 07:01:05 #217
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187464487
Nu met minimale cup trek ik het hemd inderdaad gewoon omlaag, maar in het begin droeg ik vooral 3 goedkope van de H&M met rekbare bandjes.

En ik deed inderdaad de eerste maanden de doorrol ook niet. Kende ik nog niet maar toen werkte aanpappen liggend ook het beste als baby gewoon op zijn zij lag en recht op zijn doel af kon. Dus misschien werkte het nog niet.

@Groene poep: bij goede groei lekker laten. Voormelk/achtermelk is niet zo zwart-wit en je moet toch afwisselen van kant. Het was hier soms even groenig en dan weer niet.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187464568
Wat is dit topic fijn zeg O+
ik lees hier al honderdduizend jaar mee dus je zou verwachten dat ik alle kennis inmiddels wel heb, maar nu ben ik toch enorm onzeker. Daar hielp die ziekenhuisopname niet bij, ik heb er wel een deukje in mijn zelfvertrouwen aan over gehouden.

Het bleef bij één groene luier. En de eerste krampjes. Wat intens sneu zeg. Terwijl hij het behoorlijk goed doorstaat (geen urenlang gehuil; alleen wat gekerm, soms een huiltje en veel vertrokken rode gezichten).
  maandag 17 juni 2019 @ 09:08:25 #219
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_187465063
De spaghetti hemdjes van de zeeman van een paar euro zijn ideaal voor voeden. De bandjes op zn langst, hemd naar beneden, shirt omhoog ^O^
Of eventueel, hemd omhoog, jurkje naar beneden, maar dat is wel een stuk meer
gepruts om daarna weer goed te krijgen.

En een mammae bh O+ Alleen zijn die gestopt :'( ik heb serieus overwogen alvast eentje nieuw erbij te kopen voor een volgende borstvoedings en kolf periode. Er zijn er nog wel te koop geloof ik maar dan moet het net de goede maar zijn.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 17 juni 2019 @ 10:44:25 #220
269689 crew  Viv
pi_187466349
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 07:30 schreef BobbyMcGee het volgende:
Wat is dit topic fijn zeg O+
ik lees hier al honderdduizend jaar mee dus je zou verwachten dat ik alle kennis inmiddels wel heb, maar nu ben ik toch enorm onzeker. Daar hielp die ziekenhuisopname niet bij, ik heb er wel een deukje in mijn zelfvertrouwen aan over gehouden.
Je kan onmogelijk alles onthouden van jaren aan topics wat misschien helemaal niet eens relevant gaat zijn voor je. Of toch wel (goed geheugen hier :) ), maar dan zit je met allerlei nutteloze info opgescheept (ik heb bijvoorbeeld nooit spruw gekregen). ;)

En dat deukje herken ik wel, borstvoeding kan soms heel verraderlijk zijn: dat je denkt alles wel onder controle te hebben en dan blijkt plotseling het tegendeel. :* Maar: dat zegt niks over jou hè? Die dingen gebeuren gewoon, en dán is het zaak om er zo adequaat mogelijk op te reageren, en dat heb je gedaan! :Y Je bent vanaf de eerste symptomen gezien heel rap in het ziekenhuis terechtgekomen, dus je hebt heel goed naar je lichaam geluisterd.
  maandag 17 juni 2019 @ 15:26:49 #221
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187470288
Heeft iemand van jullie ervaring met steken in je borst ná het voeden ?
De pijn van het aanhappen is weg. Hij klokt zn melk heerlijk naar binnen, maar daarna -niet altijd- heb ik echt zere tepels/borsten. Niet echt Mn tepel, maar naar binnen toe in Mn borst zeg maar.
De lactatiekundige die ik nu nog mag appen binnen de kosten gaf me als advies om te hangen in het deurkozijn. Beetje spieren oprekken.
Maar zelf denk ik niet dat dit helpt..
heb de huisarts gebeld vanmorgen -komende week geen tijd voor een afspraak ivm ziekte van 2 huisartsen ‘dit is nog nooit voorgekomen. Onze excuses’ en de assistente dacht aan spruw.
Maar ja.. hoe kom ik daarachter?
Volgens mij heeft Ru niets iig.
Zonder hoop geen leven.
  maandag 17 juni 2019 @ 15:30:45 #222
56471 pinquit
oh my lama!
pi_187470343
Ik heb het ook af en toe, maar dan wel een tijdje na het voeden, en dan lijkt het eigenlijk alsof m'n borst alweer op knappen staat.

Maar je zei in het babytopic dat je een wit puntje had gezien bij Ru op z'n gehemelte?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  maandag 17 juni 2019 @ 19:04:45 #223
426379 elamanilo
elämänilo
pi_187473344
Ik heb dat ook, ik vind het voelen alsof mijn borst dan weer hard bezig is met nieuwe melk maken. Het voelt bij mij als een toeschietreflex, maar dan in m’n borst ipv m’n tepel. Een soort steekjes/prikjes. Soms een behoorlijk heftige steek of prik. Ook als m’n borst op knappen staat voel ik soms zoiets, en dan gaat m’n borst vaak ook lekken, dan is het dus een toeschietreflex.
pi_187473595
Ik heb dat ook, precies zoals Elamanilo het omschrijft. Ben er idd ook altijd vanuit gegaan dat het een soort spontane toeschietreflex is. Soms steekt het flink, en grijp ik in een reflex beide borsten vast. Erg elegant 😅
A balanced diet is a cookie in each hand
  maandag 17 juni 2019 @ 19:26:28 #225
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187473708
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:30 schreef pinquit het volgende:
Ik heb het ook af en toe, maar dan wel een tijdje na het voeden, en dan lijkt het eigenlijk alsof m'n borst alweer op knappen staat.

Maar je zei in het babytopic dat je een wit puntje had gezien bij Ru op z'n gehemelte?
Ja dat bleek dus bohns nodules te zijn. Iets wat vanzelf weer weg zal trekken, maar belangrijker om te weten: pijnloos voor Ru en niks geks verder.

En een pijnlijke toeschietreflex ? Ai ai.. bij ro nooit gehad. Jammer dat het kan , haha.
Maar wel geruststellend dat jullie het ook ervaren.
Zonder hoop geen leven.
  maandag 17 juni 2019 @ 19:34:11 #226
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187473866
Douche eendje,
Ik heb een medela freestyle. Moet hem alleen ff terug sturen voor controle. Nouja. Ik wil gewoon zeker weten dat zn motor het nog goed genoeg doet :)
De kolf is me altijd goed bevallen.
Heb ook een pump ease bh. Al was ik op het einde zo pro dat ik de schelpen ook goed genoeg in Mn voedingsbh kon doen terwijl ik die lichtjes duwde tegen de tafel, zodat ik nog kon fokken en een boterham kon eten.
Zonder hoop geen leven.
  maandag 17 juni 2019 @ 20:06:32 #227
56471 pinquit
oh my lama!
pi_187474319
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 19:20 schreef Taartje het volgende:
Ik heb dat ook, precies zoals Elamanilo het omschrijft. Ben er idd ook altijd vanuit gegaan dat het een soort spontane toeschietreflex is. Soms steekt het flink, en grijp ik in een reflex beide borsten vast. Erg elegant 😅
Hahahaha doe ik ook :D :') ook buiten enzo :+ whoeps
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  maandag 17 juni 2019 @ 20:30:42 #228
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187474671
Hoe zouden jullie het volgende doen? Ik heb vrijdag een afspraak, maar dat ligt niet echt naast de deur en ik verwacht zo'n 4 uur van huis te zijn. Ik zie het niet zitten om dan live te voeden dus ik wil eigenlijk een flesje gekolfde melk meenemen.
Wat is dan handig? Die ochtend kolven? Of kan het ook een dag eerder gekolfde worden en dan in de koelkast bewaren?
De melk zou dan zo'n 3 uur uit de koeling zijn als ik het geef.
Beginnerissues :P
pi_187474796
Ik zou als je baby mee kan gewoon live voeden :P Geen gedoe met kolven, opwarmen en eventuele stuwing ivm een overgeslagen voeding.

Maar als je dat echt niet ziet zitten, maakt het niet echt uit of je melk van dezelfde dag of de dag ervoor geeft. Moedermelk is een paar dagen houdbaar in de koelkast. Ik zou het wel meenemen in een koeltasje en liefst ook met koelelement.
  maandag 17 juni 2019 @ 21:48:06 #230
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187475927
Ik zou live voeden. Echt een druk makkelijker allemaal.
Maar anders de dag ervoor beginnen met kolven (de stress als het niet in 1 sessie lukt is absoluut niet tof om te hebben op de dag zelf).


Mijn lactatiekundige appte me net dat ze denkt dat ik last heb van vaatkrampen, omdat Mn tepel vervormt (lippenstift) bij het live voeden, maar niet als ik gekolfd heb. Dan is het gewoon een speen zeg maar.
En omdat Mn tepel er altijd een beetje wit uitkomt.
Als ik zo lees wat het is herken ik het best wel goed, maar wanneer ik dan lees dat het waarschijnlijk komt door verkeerd aanhappen .. sorry.. maar ik word er zo boos.. of wellicht is het verdrietig? van. Heb ik éindelijk geen pijn meer met voeden zelf doe ik het nog niet goed? Waar houdt het op?...
en hoe stopt dit?

(Overigens kolf ik niet meer sinds de kraamweek. Voed alleen live. Is dat oké of kan ik beter gaan kolven? Voor Mn werk hoef ik nog niet te gaan sparen. Ik ga waarschijnlijk pas eind oktober weer werken. Ik neem namelijk zoveel mogelijk vrij op 😅)

[ Bericht 14% gewijzigd door Sisu op 17-06-2019 21:56:44 ]
Zonder hoop geen leven.
  maandag 17 juni 2019 @ 21:59:26 #231
56471 pinquit
oh my lama!
pi_187476146
Maar als het niet voor problemen zorgt is er toch niks aan de hand Sisu?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  maandag 17 juni 2019 @ 22:00:18 #232
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187476170
Nou ja wat is niet goed? Volgens mij doe je het hartstikke goed. Je voedt, Ru groeit, je geniet en hebt geen pijn. Ik lees niks verkeerds. Ja volgens de boekjes past er een naam op in het rijtje afwijkend. Boeiend. Volgens mij zijn het je hormonen die dit erg maken :* .

Ceviche, even als extra overtuiging nog een derde reactie: ga gewoon voeden. Dat moet je toch een keer buitenshuis gaan doen. Regel een plek waar je dat buiten beeld kan doen. Of als je met de auto bent: ga op een parkeerplaats staan. Als je in een gebouw bent: vraag om een afgezonderde ruimte. Doe het. Je kan het.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 17 juni 2019 @ 22:40:57 #233
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187477103
Nou, ik zou zeggen, consider yourself lucky, @Sisu . Ik heb enorme vaatkrampen na live voeden, tot twee uur na het voeden heb ik brandende tepels. Ik kan niet eens de airco of blower in de auto aandoen. Jij hebt er maar een beetje last van, bij mij is het eigenlijk zo ondraaglijk dat ik hierdoor maar 1 a 2 live voedingen per dag kan geven.
Ik lees wel vaker vrouwen die een vervormde tepel hebben of een baby met een slechte techniek, maar die toch vrij weinig klachten ondervinden. Dan is het toch helemaal prima?
Overigens vind ik steken in je borst niet echt klinken als vaatkrampen, bij vaatkrampen zijn het echt de tepels waar de pijn vandaan komt.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  maandag 17 juni 2019 @ 23:13:23 #234
171422 LadyBlack
paint it black
pi_187477799
Ik vond stuwing soms meer voelen alsof het uit mn oksels werd getrokken. Pijnlijke steken door mn hele borst was achteraf gezien spruw.

Ik zou, als je spruw vermoedt, de vk of huisarts nog even laten kijken.
pi_187478749
Toevallig zag ik van de week een afl bij tlc doktersspreekuur dat een soort gelijke klachten spuw bleek te zijn.

Aan de mond van het kindje was nog niks te zien.
Schudden voor gebruik
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:31:50 #236
56471 pinquit
oh my lama!
pi_187486071
Ik kwam nog een leuk plaatje voor de OP tegen :+

erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:32:51 #237
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187486098
Ik dacht: ik ga even een waterijsje eten :9
Kom ik de schuur in, staat de vriezer open. Denk dat m'n vriend vergeten is hem dicht te doen toen hij gisteravond een ijsje haalde. Dus met deze temperatuur is de halve vriezer ontdooid.

Tot zover mijn voorraad melk |:( ;(
Nou was het niet heel veel (3 voedingen denk ik) maar jammer is het wel.
En vriend heeft een koortslip dus er wordt niet gecompenseerd met extra poepluiers verschonen ofzo -O-
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:14:04 #238
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187486864
Ah wat kut ceviche! Daar zou ik echt wat tranen om laten.

Hier hebben we een hele dag zonder kv gedaan. Zonder stress of omdat het moest, maar gewoon, vanzelf. En het voelt zo goed :D het fruit, brood en het warm eten vind ik allemaal prima en laat ik gewoon even buiten beschouwing :9

Vakantie, samen zwemmen, heel veel aanleggen en iets meer uitrusten, et voila *O*
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187486918
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:32 schreef Ceviche het volgende:
Ik dacht: ik ga even een waterijsje eten :9
Kom ik de schuur in, staat de vriezer open. Denk dat m'n vriend vergeten is hem dicht te doen toen hij gisteravond een ijsje haalde. Dus met deze temperatuur is de halve vriezer ontdooid.

Tot zover mijn voorraad melk |:( ;(
Nou was het niet heel veel (3 voedingen denk ik) maar jammer is het wel.
En vriend heeft een koortslip dus er wordt niet gecompenseerd met extra poepluiers verschonen ofzo -O-
Als de melk nog niet helemaal ontdooid is kan je die nu geven en kolven misschien? Wel kut idd ;(
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:30:10 #240
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187487168
Waarom kan je met een koortslip geen poepluiers verschonen? Wel balen van je melk. En van je ijsjes.

^O^ voor Tink!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:30:16 #241
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187487172
Ik ben bang dat sommige nog bevroren lijken maar wel ontdooid zijn geweest, de vriezer stond nog wel aan namelijk. Ik durf het niet aan.
En er zijn wel een paar tranen om gelaten, ook omdat Koert vandaag ineens om de anderhalf uur komt en het gaat niet echt vloeiend, hij lijkt gefrustreerd dus nu ben ik bang dat de spruw terug aan het komen is (arts van het cb dacht gisteren nog dat het weg was dus daar hoop ik op) en ik vind het vervelend dat vriend nu dus ook niks van de zorg over kan nemen.

Ik ga trouwens vrijdagochtend proberen te kolven, als dat niet lukt ga ik toch maar live voeden. Ik zie het niet echt zitten maar het lijkt wel het makkelijkst. En ik heb de afspraak bij m'n vk dus dat is dan wel weer handig, die zullen niet raar opkijken :P
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:35:46 #242
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187487264
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:30 schreef Lemijn het volgende:
Waarom kan je met een koortslip geen poepluiers verschonen? Wel balen van je melk. En van je ijsjes.

^O^ voor Tink!
Bang voor besmetting, bang dat het virus op z'n handen zit en hij daarmee de baby aanraakt, bang dat hij via praten/ademen het virus overbrengt, bang dat hij dicht bij het hoofd van de baby komt als hij hem optilt, algemene overbezorgdheid :P vooral angst van vriend, maar ik heb geen idee hoe reëel dat is dus zijn we het er wel over eens dat ik de zorg dan maar even doe, just in case.
Zal allemaal wel meevallen maar het zal je maar gebeuren :{
Er komt zo nieuw ijs ^O^ helaas geen nieuwe melk }:|
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:46:46 #243
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187487456
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:31 schreef pinquit het volgende:
Ik kwam nog een leuk plaatje voor de OP tegen :+

[ afbeelding ]
Wat een tof standbeeld. O+
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:47:27 #244
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187487469
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:14 schreef Tink89 het volgende:
Ah wat kut ceviche! Daar zou ik echt wat tranen om laten.

Hier hebben we een hele dag zonder kv gedaan. Zonder stress of omdat het moest, maar gewoon, vanzelf. En het voelt zo goed :D het fruit, brood en het warm eten vind ik allemaal prima en laat ik gewoon even buiten beschouwing :9

Vakantie, samen zwemmen, heel veel aanleggen en iets meer uitrusten, et voila *O*
O+ O+
Protège moi de mes désirs.
pi_187490753
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:44 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Je kan onmogelijk alles onthouden van jaren aan topics wat misschien helemaal niet eens relevant gaat zijn voor je. Of toch wel (goed geheugen hier :) ), maar dan zit je met allerlei nutteloze info opgescheept (ik heb bijvoorbeeld nooit spruw gekregen). ;)

En dat deukje herken ik wel, borstvoeding kan soms heel verraderlijk zijn: dat je denkt alles wel onder controle te hebben en dan blijkt plotseling het tegendeel. :* Maar: dat zegt niks over jou hè? Die dingen gebeuren gewoon, en dán is het zaak om er zo adequaat mogelijk op te reageren, en dat heb je gedaan! :Y Je bent vanaf de eerste symptomen gezien heel rap in het ziekenhuis terechtgekomen, dus je hebt heel goed naar je lichaam geluisterd.
Dank voor je woorden. Dat soort dingen moet ik gewoon even horen.
Ik denk dat het medische voortraject niet helpt: dat heeft impact gehad op mijn zelfvertrouwen/vertrouwen in mij lijf. De soepele zwangerschap en bijzondere bevalling heeft dat een beetje gerepareerd maar het is nog erg kwetsbaar merk ik.

Jouw borstvoedingsverhaal geeft ook wel aan dat een goede voorbereiding niet alles zegt en dat je niet overal controle over hebt. Ik heb wel graag de controle, kom ik achter :D

Vandaag is de lactatiekundige voor de tweede keer geweest. Grotendeels om me te vertellen dat ik goed bezig ben, mijn lichaam mag leren kennen en daarop mijn keuzes mag baseren. Ze heeft me opgedragen alleen nog te masseren bij een harde plek die niet weggedronken kan worden en beurs voelt. En ze heeft tips gegeven over hoe het tepelhoedje afgebouwd kan worden. Ik zie het nu wel weer zitten ^O^
pi_187490799
Ceviche, wat rot van de melk en van de koortslip! Een koortslip zou ik ook spannend vinden. En dan net nu een onrustige baby. Hopelijk spaart hij je vannacht een beetje.

Wat vindt je spannend aan live voeden?
  dinsdag 18 juni 2019 @ 20:39:12 #247
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187491247
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 20:11 schreef BobbyMcGee het volgende:
Ceviche, wat rot van de melk en van de koortslip! Een koortslip zou ik ook spannend vinden. En dan net nu een onrustige baby. Hopelijk spaart hij je vannacht een beetje.

Wat vindt je spannend aan live voeden?
Ik vraag me ineens af of hij misschien een regeldag heeft, hij is eigenlijk de hele dag al bezig en komt nu elk uur (en lijkt niet meer zo gefrustreerd tijdens het drinken) maar hij is nu 5 weken dus ik ben niet helemaal overtuigd (2 weken geleden nog regeldagen gehad). Soms voelt het alsof je altijd maar moet gokken wat je baby wil of nodig heeft :X

Eigenlijk vind ik gewoon de situatie spannend, zoveel dingen die mis kunnen gaan of dingen waar mensen wat van kunnen gaan vinden, ik heb wat sociale angsten die wat opspelen, dat maakt het nog wat lastiger. Of nou ja, dat is denk ik het grootste issue.
Ik vind de baby meenemen in de draagzak al best spannend :') maar ik ga ook even naar de stad, dus als het echt niet lukt kan ik altijd nog in een pashokje gaan zitten :)
Ik kan hem trouwens ook voeden in de draagzak, maar ik weet niet of dat een goed idee is qua veiligheid (hij moet wel kunnen ademen natuurlijk). Nou ja, genoeg mogelijkheden eigenlijk nu ik er zo over nadenk. Komt vast wel goed.

Fijn dat het bij jou de goede kant op gaat ^O^
  dinsdag 18 juni 2019 @ 21:31:12 #248
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187492028
Op pad met een 5 weken oude baby is ook heel spannend! Zeker als je op een bepaald tijdstip ergens moet zijn, bij voorkeur allebei schoon en niet-huilend. Dus terecht dat je ertegen opziet. Maar geloof ons allemaal: het went wel. Oefening baart kunst. En ja, borstvoeding is onvoorspelbaar. Tegelijk wordt het ook steeds makkelijker dus dan wordt het onvoorspelbare minder erg.

Bobby wat fijn dat het zo goed gaat en dat je zo'n goede sessie had met de lactatiekundige. Het is zo lekker om af en toe te horen dat je goed bezig bent he?

Dus, nieuwe moeders: goed bezig allemaal ^O^ .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187492806
Ik vond het ook heel eng in het begin, ik had altijd een grote hydrofiel mee zodat ik die over Jip en mijn borst heen kon draperen. En daar waar mogelijk zocht ik rustige plekjes op en zelfs dan bleef het spannend, maar het went wel echt hoor. Op een gegeven moment (na een maand of 2/3) gebruikte ik de hydrofiel eigenlijk niet meer, hoewel ik wel altijd een voorkeur voor rustige plekken bleef hebben.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 22:32:44 #250
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187493263
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:35 schreef Ceviche het volgende:

[..]

Bang voor besmetting, bang dat het virus op z'n handen zit en hij daarmee de baby aanraakt, bang dat hij via praten/ademen het virus overbrengt, bang dat hij dicht bij het hoofd van de baby komt als hij hem optilt, algemene overbezorgdheid :P vooral angst van vriend, maar ik heb geen idee hoe reëel dat is dus zijn we het er wel over eens dat ik de zorg dan maar even doe, just in case.
Zal allemaal wel meevallen maar het zal je maar gebeuren :{
Er komt zo nieuw ijs ^O^ helaas geen nieuwe melk }:|
Ik heb een borstvoedingsdoek die ik al heel lang niet meer heb gebruikt. ;) Zou dat het makkelijker voor je maken om buiten huis te voeden? Zo ja: stuur maar even een dm. :*
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 22:33:56 #251
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187493296
Ik lees morgen alle tips even hoor, maar we zijn vandaag gewoon al een uur op pad geweest. Voedingsbh gekocht en even als gezin eruit geweest. Wel in een situatie dat we zo weer thuis konden zijn of dat er genoeg voedingsplekken waren.

Ik kan zittend, lopend en etend voeden sinds vandaag :'). Nu liggend nog.

[ Bericht 26% gewijzigd door douche-eendje op 18-06-2019 22:41:39 ]
  dinsdag 18 juni 2019 @ 23:07:10 #252
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187494194
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 22:32 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Ik heb een borstvoedingsdoek die ik al heel lang niet meer heb gebruikt. ;) Zou dat het makkelijker voor je maken om buiten huis te voeden? Zo ja: stuur maar even een dm. :*
Dat is echt heel lief van je, maar dan zou ik me nog opvallender voelen :P ik neem Koert mee in een draagzak, misschien kan ik die ook een beetje om hem heen draperen.
Lief dat jullie allemaal zo meedenken O+
pi_187496778
quote:
17s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 22:33 schreef douche-eendje het volgende:
Ik lees morgen alle tips even hoor, maar we zijn vandaag gewoon al een uur op pad geweest. Voedingsbh gekocht en even als gezin eruit geweest. Wel in een situatie dat we zo weer thuis konden zijn of dat er genoeg voedingsplekken waren.

Ik kan zittend, lopend en etend voeden sinds vandaag :'). Nu liggend nog.
Liggend voeden is fantastisch O+ ik krijg daardoor zoveel meer rust!
pi_187496815
@Ceviche: ik dacht altijd dat ik zo in het openbaar zou voeden maar ik moet ook wel een drempel over. Dat ik moet prutsen met een tepelhoedje helpt daarbij niet mee. Stoer dat je het gewoon gaat proberen. Vaak valt het mee. En het scheelt je zoveel gedoe als je niet hoeft te kolven!
  woensdag 19 juni 2019 @ 09:50:19 #255
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187498205
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 06:51 schreef BobbyMcGee het volgende:

[..]

Liggend voeden is fantastisch O+ ik krijg daardoor zoveel meer rust!
Ja die rust heb ik dus niet meer nodig :@. Mijn kraamverzorgende en mijn man hebben zoveel opgepakt dat ik nu hooguit van 17:00 - 18:00 even slaap als het nodig is. Merk wel dat mijn lijf nog herstellende is van, maar liggend voeden lijkt mij vooral chill voor snachts en bij wakker worden in de ochtend.

Ceviche, je kan het. Het is maar een tiet en een baby joh. :*.

Volgens mij moet ik zo weer aan het werk hier. Meneer moppert zachtjes.
  woensdag 19 juni 2019 @ 09:54:11 #256
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187498275
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 21:59 schreef pinquit het volgende:
Maar als het niet voor problemen zorgt is er toch niks aan de hand Sisu?
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 22:00 schreef Lemijn het volgende:
Nou ja wat is niet goed? Volgens mij doe je het hartstikke goed. Je voedt, Ru groeit, je geniet en hebt geen pijn. Ik lees niks verkeerds. Ja volgens de boekjes past er een naam op in het rijtje afwijkend. Boeiend. Volgens mij zijn het je hormonen die dit erg maken :* .

Dit moest ik echt even horen. Jullie hebben groot gelijk. Dankjewel :*
Zonder hoop geen leven.
  woensdag 19 juni 2019 @ 10:11:04 #257
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187498552
De eerste keer in het openbaar voeden (prul was 8 dagen) vond ik doodeng. Inmiddels (prul is morgen zeven maanden) voed ik zonder drempel altijd en overal. In het zwembad, op het terras, bij familie, in een koffietentje... Het wordt echt makkelijker!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187498636
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 23:07 schreef Ceviche het volgende:

[..]

Dat is echt heel lief van je, maar dan zou ik me nog opvallender voelen :P ik neem Koert mee in een draagzak, misschien kan ik die ook een beetje om hem heen draperen.
Lief dat jullie allemaal zo meedenken O+
Wat voor draagzak heb je? Er zijn er een hoop die je iets kunt laten zakken en dan gewoon dragend voeden ;)

Ringsling en doeken zijn ook fijn ook gewoon dragend te voeden.
Schudden voor gebruik
  woensdag 19 juni 2019 @ 10:20:21 #259
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187498678
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 10:16 schreef Stippelrientje het volgende:

[..]

Wat voor draagzak heb je? Er zijn er een hoop die je iets kunt laten zakken en dan gewoon dragend voeden ;)

Ringsling en doeken zijn ook fijn ook gewoon dragend te voeden.
Met zo’n newborn zal ik dat niet doen..
Protège moi de mes désirs.
pi_187498693
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 10:11 schreef Tink89 het volgende:
De eerste keer in het openbaar voeden (prul was 8 dagen) vond ik doodeng. Inmiddels (prul is morgen zeven maanden) voed ik zonder drempel altijd en overal. In het zwembad, op het terras, bij familie, in een koffietentje... Het wordt echt makkelijker!
Richting acrobatiek maanden gaat het pas weer moeilijker worden :D

Dat ze graag op zijn kop, binnenstebuiten, voet in jouw mond, alles naar beneden trekkend, been in de lucht of ontzettend afgeleid steeds loslaten en verder willen en weer los en verder... drinken en bijtanken. Ik heb bij wurm zo veel gekke foto's van dat hij in een absurde stand wilde drinken :+

Maar dan heb ik ook altijd en over gevoed, wanneer het nodig was. Ik heb er ook nooit rare opmerkingen over gehad.
Schudden voor gebruik
pi_187498697
quote:
17s.gif Op woensdag 19 juni 2019 09:50 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ja die rust heb ik dus niet meer nodig :@. Mijn kraamverzorgende en mijn man hebben zoveel opgepakt dat ik nu hooguit van 17:00 - 18:00 even slaap als het nodig is. Merk wel dat mijn lijf nog herstellende is van, maar liggend voeden lijkt mij vooral chill voor snachts en bij wakker worden in de ochtend.

Ceviche, je kan het. Het is maar een tiet en een baby joh. :*.

Volgens mij moet ik zo weer aan het werk hier. Meneer moppert zachtjes.
Heerlijk toch? Ben een tikkeltje jaloers :D
Maar vooral 's nachts is het heel fijn om te kunnen blijven liggen. Ik dommel dan vaak weg. Of val helemaal in slaap maar dat is niet handig. Ben wel wakker geworden dat de baby verwoed aan mijn borst zat te likken met het tepelhoedje onder zijn wang geplakt :P

Vannacht heeft hij goed geslapen en er één keer ruim meer dan drie uur tussen gelaten. Alleen jammer dat ik toen wakker werd van het alarm om mijn laatste ( *O* ) antibiotica capsule te nemen. Van 6 tot 9 was hij erg onrustig en wakker. Ik had de man naar het logeerbed gestuurd. Maar op deze manier was mijn nacht toch wat kort. Nu ben ik er een beetje klaar mee; gelukkig neemt de man het numover en zit ik met koffie in de tuin :)

[ Bericht 2% gewijzigd door BobbyMcGee op 19-06-2019 10:32:26 ]
  woensdag 19 juni 2019 @ 12:01:24 #262
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187500268
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 10:16 schreef Stippelrientje het volgende:

[..]

Wat voor draagzak heb je? Er zijn er een hoop die je iets kunt laten zakken en dan gewoon dragend voeden ;)

Ringsling en doeken zijn ook fijn ook gewoon dragend te voeden.
Een bykay click carrier classic, op zich heel makkelijk losser te maken en er zit zo'n hoofdflap op, dus zittend zou het wel moeten lukken. Dragend weet ik het niet, het kan wel, maar ik denk niet dat baby dan genoeg lucht krijgt en als ik hem losser doe zakt hij zo weg.
Maar ik heb er inmiddels wel vertrouwen in, als draagzak/hydrofiel/erop kleden niet werkt, kan ik altijd nog een pashokje zoeken :P
En als ik dit topic zo lees is het ook een kwestie van gewenning :)

Bobby, fijn dat je kuur voorbij is! Daar kun je ook best vermoeid van raken, dan trek je zulke nachten sowieso slecht. Hopelijk gaat dat nog verschil maken :)
pi_187501083
@Ceviche ik snap jou heel goed. M is nu 10 weken en ik durf ook nog steeds niet te voeden buitenshuis. Als ik ergens naartoe moet, neem ik altijd gekolfde melk mee. Tot nu toe bleef ze ook slapen als ze in de kinderwagen lag.

In augustus gaan we op vakantie en ik ben benieuwd hoe het dan gaat zijn. Dan kan ik niet steeds kolven of naar het vakantiehuisje en zal wel moeten voeden buiten.

Ik vond het, voordat ik zelf mama werd, altijd geen gezicht als ik een vrouw buiten zag voeden. Beetje raar, maar ik vond het dus smerig ofzo. Daarom heb ik nu het gevoel dat iedereen er zo over denkt, terwijl dat natuurlijk niet zo is. En al zouden anderen het smerig vinden, dan hebben ze alsnog niets te zeggen ;)
  woensdag 19 juni 2019 @ 15:27:39 #264
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187503215
@CaVaBien op vakantie is misschien juist wel een goed moment, andere omgeving, mensen die je daarna nooit meer tegenkomt, misschien dat dat de drempel wel genoeg verlaagt dat het daar lukt en daarna ook in je eigen omgeving.
Maar het is wel een ding, hoor -O-
pi_187503300
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juni 2019 10:20 schreef D.U.M.A.N. het volgende:

[..]

Met zo’n newborn zal ik dat niet doen..
ikzelf ook niet, maar dat komt door mijn borstgrootte.

Maar je kunt wel makkelijk je drager inzetten, losser maken om te voeden. Zittend dan ..
Schudden voor gebruik
  woensdag 19 juni 2019 @ 15:56:47 #266
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187503638
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 15:33 schreef Stippelrientje het volgende:

[..]

ikzelf ook niet, maar dat komt door mijn borstgrootte.

Maar je kunt wel makkelijk je drager inzetten, losser maken om te voeden. Zittend dan ..
Volgens mij wordt het ook met kleine borsten afgeraden voor newborn. Zij kunnen hun nek nog niet stabiel genoeg houden om horizontaal te drinken.

Maar iedereen kent haar kind natuurlijk het beste. En misschien lukt het wel met kleine borsten. #cantrelate :P
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 19 juni 2019 @ 17:18:09 #267
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187504623
Ik vind het prachtig als ik een moeder zie voeden. Ben hier in het zwembad ook zeker niet de enige. Ik vind het alleen jammer dat er daar straks een meneer ongegeneerd ging zitten staren en z'n vrouw ging aanstoten enzo en wijzen. Maar ach, ik zie hem na deze week nooit meer.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187507013
Dat is wel een rare reactie, Tink!
Ik heb vandaag gevoed waar mijn schoonzus en zwager bij waren. Toch ook wel een mijlpaal :)

Ik heb sinds vandaag een steeds pijnlijker toeschietreflex. Echt een stekend gevoel. En vaak!
Ik was alweer op mijn hoede voor iets als spruw, maar nu ik een tijdje met ontbloot bovenlijf op de bank zit, is het heel duidelijk dat direct na de stekende pijn/tinteling de melk uit mijn borsten begint te stromen.

Wat een bizar proces is dat borstvoeding toch :o
pi_187507327
Ach staren, wijzen en aanstoten zegt ook niet altijd iets. Ik heb dat ook wel eens gehad, maar toen bleek dat ze het juist tof vonden dat ik in het openbaar voedde. Het is vaak ook onze eigen onzekerheid dat we denken dat men er iets (negatiefs) van vindt. Tenminste zo heb ik het ervaren.
  woensdag 19 juni 2019 @ 20:51:51 #270
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187508931
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 19:45 schreef Aure het volgende:
Ach staren, wijzen en aanstoten zegt ook niet altijd iets. Ik heb dat ook wel eens gehad, maar toen bleek dat ze het juist tof vonden dat ik in het openbaar voedde. Het is vaak ook onze eigen onzekerheid dat we denken dat men er iets (negatiefs) van vindt. Tenminste zo heb ik het ervaren.
Mee eens!
KuikenGuppy
  woensdag 19 juni 2019 @ 20:54:22 #271
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187509004
+1. Ik glimlach altijd heel vriendelijk als er iemand staart en je wil niet weten hoe vaak je dan een dikke glimlach terug krijgt. Zeker ook van oudere mannen en vrouwen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187509223
Ik moet zeggen dat ik nu O over een jaar is ik buiten de deur voeden wel ongemakkelijk begin te voeden. Gister op het CB vond ik het zelfs ongemakkelijk. Maar wellicht is dat iets dat in mij zit....
pi_187509415
Nu met bijna een jaar begint het hier ook wat ongemakkelijker te voelen inderdaad. Maar geen andere keuze zolang Billy nog weigert te drinken uit iets anders.

Weet jij hoe men in Duitsland over voeden in het openbaar denkt, @Jagärtrut?
  woensdag 19 juni 2019 @ 21:30:36 #274
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187509804
15 maanden en we voeden nog steeds buiten 💪🏼
En o wee als iemand er een slechte opmerking over durft te maken. Tot nu toe gelukkig enkel leuke reacties gehad.
Protège moi de mes désirs.
  woensdag 19 juni 2019 @ 21:33:47 #275
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187509878
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 19:45 schreef Aure het volgende:
Ach staren, wijzen en aanstoten zegt ook niet altijd iets. Ik heb dat ook wel eens gehad, maar toen bleek dat ze het juist tof vonden dat ik in het openbaar voedde. Het is vaak ook onze eigen onzekerheid dat we denken dat men er iets (negatiefs) van vindt. Tenminste zo heb ik het ervaren.
Misschien wel ja :D zo had ik het nog niet bekeken.

En even tussendoor: dag drie op een rij zonder kv B-) nog steeds niet expres of 'als doel', maar gewoon omdat het zo loopt.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187510000
Ik voed eigenlijk helemaal niet meer buiten de deur. Enkel sochtends bij het opstaan, overdag na een slaapje in bed ( als hij onderweg in draagzak/buggy/autostoel/enz slaapt niet) en savonds voor het slapen gaan + eventuele nachtvoedingen.
  woensdag 19 juni 2019 @ 21:47:48 #277
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187510185
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 21:39 schreef Elleska het volgende:
Ik voed eigenlijk helemaal niet meer buiten de deur. Enkel sochtends bij het opstaan, overdag na een slaapje in bed ( als hij onderweg in draagzak/buggy/autostoel/enz slaapt niet) en savonds voor het slapen gaan + eventuele nachtvoedingen.
Hoe oud is jouw kleintje?
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 19 juni 2019 @ 22:27:00 #278
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187511109
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 19:45 schreef Aure het volgende:
Ach staren, wijzen en aanstoten zegt ook niet altijd iets. Ik heb dat ook wel eens gehad, maar toen bleek dat ze het juist tof vonden dat ik in het openbaar voedde. Het is vaak ook onze eigen onzekerheid dat we denken dat men er iets (negatiefs) van vindt. Tenminste zo heb ik het ervaren.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 20:54 schreef Lemijn het volgende:
+1. Ik glimlach altijd heel vriendelijk als er iemand staart en je wil niet weten hoe vaak je dan een dikke glimlach terug krijgt. Zeker ook van oudere mannen en vrouwen.
Posts voor de openingspost. Kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Bah. Gisteren een dag pijnvrij gevoed en vandaag loop ik weer te miepen vanwege de pijn.
Toch maar weer even een verkoelende pad erop tijdens het slapen.
Ook zijn Mn hooikoorts klachten volop aanwezig waardoor ik me ook niet goed voel. Wil eigenlijk geen medicatie slikken, maar kom er niet onderuit, denk ik. Zoals nu kan ik echt niet functioneren.

Loratadine tabletten.
Bv.com schrijft dat het oké is (code L1 oftewel groen oftewel veilig). Bijsluiter zegt van niet. Huisarts zegt ja.
Bij twijfel niet doen?
Iemand anders met hooikoorts/allergie en die hier medicatie voor gebruikt tijdens de bv?
Zonder hoop geen leven.
  woensdag 19 juni 2019 @ 22:54:32 #279
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187511805
@Sisu echt loratadine of desloratadine?
Op m'n werk (huisartsenpraktijk) raadplegen we het farmaceutisch kompas, maar daar word ik in dit geval niet veel wijzer van. Volgens apotheek.nl mag loratadine wel, als je het niet teveel en te lang gebruikt (dat zeggen ze ook over paracetamol).
Ze raden wel aan eerst andere middeltjes te proberen, oogdruppels en neusspray bijvoorbeeld.
Als je er echt last van hebt en andere middelen niet helpen zou ik het gewoon gebruiken.
Hooikoorts is erg vervelend, hopelijk gaan de pollen gauw wat liggen :+
  woensdag 19 juni 2019 @ 23:00:32 #280
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187511927
@Ceviche het is logischer/zorgvuldiger om als professional bij Lareb te kijken. Dat geeft uitgebreidere info, meer up to date en het geeft ook info welke middelen veiliger of juist minder veilig zijn uit dezelfde groep. Ik ben nu lui maar zal hier morgen een rechtstreeks linkje bijzetten.
Loratadine en desloratadine staan daar trouwens in dezelfde categorie.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 19 juni 2019 @ 23:00:58 #281
269689 crew  Viv
pi_187511935
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juni 2019 22:54 schreef Ceviche het volgende:
Op m'n werk (huisartsenpraktijk) raadplegen we het farmaceutisch kompas, maar daar word ik in dit geval niet veel wijzer van. Volgens apotheek.nl mag loratadine wel, als je het niet teveel en te lang gebruikt (dat zeggen ze ook over paracetamol).
Gebruiken jullie niet ook deze bron?

Verder kun je ook nog op LactMed kijken (Engelstalige samenvatting van de medische literatuur): https://toxnet.nlm.nih.gov/newtoxnet/lactmed.htm

@Sisu hopelijk kun je hiermee je eigen afwegingen maken. :)

Edit:
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 23:00 schreef Lemijn het volgende:
Ik ben nu lui maar zal hier morgen een rechtstreeks linkje bijzetten.
8-)
pi_187512400
Cetrizine?

Mag met zwangerschap en borstvoeding.
Schudden voor gebruik
  donderdag 20 juni 2019 @ 00:03:05 #283
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187513244
Wij gebruikten eigenlijk alleen het farmaceutisch kompas, maar dat zal per praktijk verschillen. Voordeel van het kompas is dat het ook informatie geeft over dosering en interacties enzo, dat is wat relevanter voor mijn werk dan bijwerkingen. Vaak overlegden we ook gewoon met de apotheek, wel zo makkelijk :P
Maar qua borstvoeding is het wel lekker overzichtelijk.
pi_187513534
Wij gebruiken altijd de link die vivi post, om alle redenen die Lemijn geeft! Sisu, loratadine kan gewoon hoor. Ik slik cetirizine op de heftigste dagen, ik merk niets aan m'n baby (8 maanden oud).
pi_187514454
Owja, antihistamine moet ik ook nog achteraan. Heb nu fexofenadine in huis voor m'n voedselallergie.
Nou, dat kan mooi mee met anticonceptie-vraag straks.

M'n baby heeft hele erge honger en krampjes. :O
pi_187515826
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 21:47 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Hoe oud is jouw kleintje?
Net 1 jaar (13maanden) maar eigenlijk is dit al vanaf dat hij zelf in slaap kan vallen met 11maand. Ik heb er toen in het topic nog over gehad dat L niet vraagt om een voeding en of ik hem niet tekort doe. Inmiddels kan hij er wel om vragen maar doet dat alleen soms voor het slapen en ik wil hem niet meer in slaap voeden als dat niet nodig is. Hij kan namelijk heel goed zelf in slaap vallen, dan hebben we geen gedoe met slapend in bed leggen en slaapt hij meestal langer. Dus ik vertel dan dat hij na het slapen mag drinken en ga verder met het slaapritueel.

Hij vraagt nu om een voeding door op mijn borstbeen te tikken/kloppen. Eerst was dat shirt naar beneden trekken of op mijn borst slaan, dat vond ik beide niet zo'n succes.
Om vast voedsel vraagt hij door "Mmm" te zeggen en voor water staat er een rietjesbeker op tafel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 20-06-2019 11:12:28 ]
pi_187517403
Ik liep een beetje achter met bijlezen. Inmiddels ruim 9 maanden borstvoeding en ga het jaar sowieso volmaken O+ *O* Nooit van te voren verwacht dat het voeden überhaupt zou lukken en ik het zo fijn zou vinden en zo lang vol zou houden *;

quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 22:37 schreef Phaidra het volgende:
Spees, dat had ik ook bij allebei! Je slaat veel minder melk op na 9-12 maanden, maar maakt aan zodra er gedronken wordt. Ik moest het bij kolfsessies vooral van de ‘overdruk’ hebben zeg maar, dus toen ik minder stuwing had, kolfde ik nog maar 60 ml oid. Dat was echt de moeite niet, behalve als signaal naar mijn lichaam dat er een voedingsmoment was. Goed voor instandhouden van productie, maar voor de opbrengst hoefde het niet meer. Wel enigszins demotiverend ja.
Fijne info dit!
Draakje drinkt live maar enkele minuten overdag en uit flesje met zeer veel moeite 100 ml op het kdv. Komt mij goed uit, want vanaf de zomervakantie wil ik niet meer kolven op het werk (2 dagen in de week) en dat gaat zo wel lukken.
In de avond, nacht en ochtend drinkt hij nog regelmatig en inmiddels is het ook zijn in-slaap-val-middel geworden. Dat wilde ik eigenlijk echt niet, maar het is nu toch zo gelopen :')

quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 15:27 schreef Ceviche het volgende:
@:CaVaBien op vakantie is misschien juist wel een goed moment, andere omgeving, mensen die je daarna nooit meer tegenkomt, misschien dat dat de drempel wel genoeg verlaagt dat het daar lukt en daarna ook in je eigen omgeving.
Maar het is wel een ding, hoor -O-
Ik heb mij dus nooit gemakkelijk gevoeld bij voeden met bekende in de buurt en buitenshuis in eigen dorp. Ik nam dan dus een flesje gekolfde melk mee (gelijk een goed moment om uit een flesje drinken te oefenen vanaf dat hij 7/8 weken oud was) of ik ging even ergens boven zitten met Draakje. Ook deed ik toen hij wat groter was (3+ maanden denk ik) voeden voordat ik wegging of in de auto.
Op vakantie voed ik dus wel met meer gemak live (Draakje was toen 4 maanden) in het vliegtuig of op het terras, dus dat lijkt mij een goed moment om te oefenen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Fuchsia_roze op 20-06-2019 11:09:32 ]
pi_187517471
Over in het openbaar voeden: Begin deze week heb ik in de Koopgoot op een bankje voor Dunkin Donuts zitten voeden, aan mijn 3 mnd oude engeltje O+ Bijna niemand keek, en de mensen die het zagen, glimlachten :s) Als ik iemand in het openbaar zie voeden, doe ik standaard een ^O^ Mooi toch, voedende moeders?
Kolven in de trein vond ik iets minder lollig, was gelukkig wel net klaar toen we bij Schiphol kwamen en er megaveel mensen instapten.
pi_187517533
Op vakantie merkte ik trouwens duidelijk dat de melk pas wordt aangemaakt wanneer er wordt gedronken. Wanneer L in bed sliep voede ik hem wel in slaap (iets met een te laag ledikant) maar als we op pad waren dronk hij overdag helemaal niet en was savonds zo moe dat hij na een paar slokken al in slaap viel. De ene dag dus veel meer voedingen dan de andere zonder dat we daar last van hadden. Geen stuwing en toch kon L elke keer drinken als hij daar behoefte aan had. Zo bijzonder hoe de natuur dat regelt O+
pi_187518427
Ow yes. Liggend voeden O+. Het lukte vannacht gewoon, zomaar.
  donderdag 20 juni 2019 @ 12:51:22 #291
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187518568
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 23:00 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Gebruiken jullie niet ook deze bron?

Verder kun je ook nog op LactMed kijken (Engelstalige samenvatting van de medische literatuur): https://toxnet.nlm.nih.gov/newtoxnet/lactmed.htm

@:Sisu hopelijk kun je hiermee je eigen afwegingen maken. :)

Edit:
[..]

8-)
Ah thanks dames. Deze site ga ik even opslaan als bookmark. Heel duidelijk!
Normaal gesproken krijg ik oogdruppels, neusspray, een puf en pilletjes.
Ik heb begrepen dat ik nu geen oogdruppels mag (terwijl dat Mn grootste probleem is. Ik loop nu standaard met een grote donkere zonnebril op en een koud washandje binnen handbereik. Ook zit ik weer in de fase van kleding wisselen als ik buiten ben geweest, geen voedsel eten waar ik verdikt slijm van krijg en Mn handen, armen en gezicht afspoelen als ik buiten ben geweesT. Als je het zo opschrijft zijn het nogal wat rituelen he :') )

Ru sliep vannacht 5 uur achter elkaar. Mn borsten waren méga en rond. Arme kind deed zo zn best, maar de tepel floepte er steeds uit en de melk bleef maar sproeien. Moest dus echt even met de hand de druk eraf halen, voordat ik hem kon voeden.
Het gaat allemaal weer steeds makkelijker, maar die pijn he :X Hopelijk ga ik daar ook snel aan wennen.
Zonder hoop geen leven.
  donderdag 20 juni 2019 @ 13:09:47 #292
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187518766
quote:
17s.gif Op donderdag 20 juni 2019 12:33 schreef douche-eendje het volgende:
Ow yes. Liggend voeden O+. Het lukte vannacht gewoon, zomaar.
Hier vannacht ook, en toen werd ik 3 uur later wakker met de baby nog steeds naast me :+ lukt me niet om wakker te blijven. Maar het dekbed is verruild voor een laken en vriend lag niet in bed, dus het was wat veiliger (en supergezellig maar ik vind het nog steeds geen prettig idee).
pi_187518839
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2019 12:51 schreef Sisu het volgende:

Ah thanks dames. Deze site ga ik even opslaan als bookmark. Heel duidelijk!
Normaal gesproken krijg ik oogdruppels, neusspray, een puf en pilletjes.
Ik heb begrepen dat ik nu geen oogdruppels mag (terwijl dat Mn grootste probleem is. Ik loop nu standaard met een grote donkere zonnebril op en een koud washandje binnen handbereik. Ook zit ik weer in de fase van kleding wisselen als ik buiten ben geweest, geen voedsel eten waar ik verdikt slijm van krijg en Mn handen, armen en gezicht afspoelen als ik buiten ben geweesT. Als je het zo opschrijft zijn het nogal wat rituelen he :') )

Ru sliep vannacht 5 uur achter elkaar. Mn borsten waren méga en rond. Arme kind deed zo zn best, maar de tepel floepte er steeds uit en de melk bleef maar sproeien. Moest dus echt even met de hand de druk eraf halen, voordat ik hem kon voeden.
Het gaat allemaal weer steeds makkelijker, maar die pijn he :X Hopelijk ga ik daar ook snel aan wennen.
Is een silicone handkolf iets voor je misschien? Om even snel, makkelijk, comfortabel en melk-reddend de druk eraf te krijgen?
pi_187518918
Waar ben je bang voor Ceviche? Dat je op hem rolt of iets anders?

Ik slaap sinds de geboorte eigenlijk samen met A. Het is vrij warm bij ons op de slaapkamer dus vaak slapen we halfnaakt met een dun dekentje over ons heen. Omdat we huid-tegen-huid liggen koelt hij nooit teveel af. Ik heb het laken (op warme nachten zonder dekbed erin) ingestopt zodat hij niet over mijn middel komt. Ik heb zelf wel het vertrouwen dat ik niet op hem rol, hoe diep ik ook slaap. En zolang ik in de maternale houding lig, kan dat ook niet. Mijn arm onder mijn hoofd zorgt dat ik niet op mijn buik kan rollen en mijn opgetrokken benen zorgen dat hij niet naar onder zakt. Zowel ik als hij worden altijd weer in dezelfde houding wakker dus dat geeft ook het vertrouwen dat het veilig is. En het is zo ontzettend knus O+
pi_187518959
Wat voor bewaarbakjes/zakjes gebruiken jullie? De man had wat bakjes bij de Prénatal gekocht, maar daar kan 180 ml in wat ik wel veel vind. En ze zijn nu bijna op omdat ik twee kolf beurten in de vriezer heb zitten.
pi_187519007
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:23 schreef BobbyMcGee het volgende:
Wat voor bewaarbakjes/zakjes gebruiken jullie? De man had wat bakjes bij de Prénatal gekocht, maar daar kan 180 ml in wat ik wel veel vind. En ze zijn nu bijna op omdat ik twee kolf beurten in de vriezer heb zitten.
Ik heb zakjes van Medela (past 180 ml in, hoeft niet), bakjes van Philips Avent (past ook 180 ml in) en flesjes van Beldico waar 130 ml in past. De zakjes van Lansinoh vind ik minder goed want die zijn wat slapper en vallen sneller om als je ze vol schenkt.
  donderdag 20 juni 2019 @ 13:31:34 #297
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187519074
Bobby,
Ziet er handig uit.
Volgens mij poste iemand anders er laatst ook nog over.. iig iets positiefs :D

Ik gebruikte drinkflesjes om de voeding in te bewaren. Op de dop schreef ik dan de datum.
Werkte prima, gezien de flesjes ook op de kolf passen ^O^
Zonder hoop geen leven.
pi_187520106
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:09 schreef Ceviche het volgende:

[..]

Hier vannacht ook, en toen werd ik 3 uur later wakker met de baby nog steeds naast me :+ lukt me niet om wakker te blijven. Maar het dekbed is verruild voor een laken en vriend lag niet in bed, dus het was wat veiliger (en supergezellig maar ik vind het nog steeds geen prettig idee).
De kraam bleek onze dekbedden omgedraaid te hebben. Ik lig nu dus onder een wollen dekbed :D. Voelt zoveel veiliger dan synthetisch dus m'n man heeft pech :+ en in maternale houding durf ik het. Ik kon de eerste dagen toen ik zo ziek was ook niet met hem slapen samen, hij moest weg, in zijn wieg. Het voelde niet goed/veilig.
  donderdag 20 juni 2019 @ 15:57:42 #299
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187520959
Merk je dat al zo snel DE?
Je zit zo lekker in je cocon. Echt fijn om te lezen.


Over die siliconen lekachalen he. Ik dacht dat er maar 1 was. Degene die ik op de babyhelbeurs had gezien in februari, maar er blijken er wel 6 te zijn.
Iemand ervaringen die ze wil delen?
Want waarom zit er bij de 1 een nekkoord bij (gebruik je dat echt ?) en zal de tuit veel verschillen?
Zonder hoop geen leven.
pi_187521793
Bedoel je zo'n ding?
Ik heb deze en heb m vooral in de eerste 10 weken heel veel gebruikt. Elke voeding deed ik m op de borst waar niet gedronken werd, de melk stroomde bijzonder overvloedig hier. Die van Lansinoh met het koord en de zuignap aan de onderkant lijkt me prettiger dan die ik heb. Baby schopte wel eens per ongeluk het flesje los, en hij is ook wel eens omgevallen na het neerzetten. Als ik er ooit nog een zou kopen, zou ik die Lansinoh kiezen. Vanwege de zuignap en het koord.

[ Bericht 2% gewijzigd door Leintjeuh op 20-06-2019 17:14:35 ]
  donderdag 20 juni 2019 @ 17:17:30 #301
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_187521940
O+ O+ en :* :* voor alle bv-mama's O+ O+
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')