abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 juni 2019 @ 12:40:48 #101
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_187304206
Even een vraag: ik ga over een maand of 2 weer werken (dat is de bedoeling tenminste) maar ik wil nu graag al wat gaan kolven zodat we wat achter de hand hebben. Maar ik geef nu volledig bv op verzoek. Wat is dan een goed moment om te kolven? Na een voeding? Er moet ook nog genoeg overblijven om live te kunnen voeden. Geef je dan eerst de borst en kolf je daarna dezelfde borst? Of geef je een borst en kolf je de ander?
Ik heb het geprobeerd op te zoeken maar ik vind niet wat ik zoek.
Wat is handig om te doen?
  vrijdag 7 juni 2019 @ 13:17:09 #102
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187304670
@Ceviche wat ik heb gedaan is een vast moment kiezen (een uur na de eerste voeding van de ochtend, als Jacob weer sliep) en dan op een vaste rustige plek gaan zitten met thee. Ik maakte er dus een soort ritueel van. Ik begreep dat je lichaam na een paar keer 'snapt' dat daar een extra voedingsmoment is, en dat je dus steeds meer kan kolven op dat moment. Vervolgens had Jacob de rest van de dag de kans om het eventuele verschil weg te werken (cq op te wekken).
In het begin was het maar heel weinig, en dat gebruikte ik om af en toe te oefenen met de fles. En later kon ik wel een klein voorraadje aanleggen. Ik vroor het in in porties van 50-100ml.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187305680
*meldt *O*

Korte samenvatting tot nu toe:

Dinsdagnacht geboren, veeeeel tijd gehad voor huid-op-huid contact, na de bevalling rust voor een heuse breastcrawl. Toen alleen wat gelikt en gesabbeld.
Sindsdien moeite met aanhappen vanwege mijn vlakke tepels. De hap neemt hij wel maar hij zuigt niet door. Begonnen met kolven. Productie was direct goed op gang (eerste keer al 4 ml, inmiddels ruim 20).
Aanhappen lukte eergisteren een enkele keer wel goed; dan nam hij een grote hap en bleef een aantal minuten door drinken. Wel beginnend een kloofje. Lactatiedeskundige langs laten komen voor laagdrempelig advies. Heeft tips gegeven over een goede houding en raadde aan met een tepelhoedje te beginnen. Ook het advies om echt elke drie uur te kolven en te vingervoeden. Vannacht nog een paar keer geprobeerd zo aan te leggen maar de baby leek gefrustreerd te raken: hij begon met huilen zodra hij goed aangehapt had. Dus niet te lang/vaak geprobeerd. Vanochtend met hulp van kraamzorg tepelhoedje gebruikt. Hij snapte het direct, en heeft flink lang geconcentreerd gedronken om daarna in een melkcoma te belanden O+ Dus daar gaan we maar vrolijk mee door ^O^

Hij is 7 % afgevallen maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij vanaf nu aan zal komen.
  vrijdag 7 juni 2019 @ 17:29:14 #104
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187307770
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 10:06 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Hoera voor wat? :D
Oh kut, voor Sisu dus... #pregnancybrain. Sorry :(
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187316050
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 14:56 schreef BobbyMcGee het volgende:

Hij is 7 % afgevallen maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij vanaf nu aan zal komen.
*juichpost*

De baby is sinds gisteravond zoveel alerter! In plaats van hem echt actief wakker te moeten maken met redelijk wat moeite en dat hij dan in slaap viel na de eerste borst, begint hij nu direct met smakken/happen zodra we hem pakken of verplaatsen om de drie uur. En gisteravond heeft hij binnen anderhalf uur twee keer beide borsten gehad.

Zijn timing is perfect want ik heb me een stuwing :o
pi_187316531
Wat fijn Bobby! Komt ie nu ook aan?

Speciaal voor @Lemijn

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen serene drinkfoto want die sessie hadden we om 05.15 :O De foto is van 08.15uur toen Jip tussen ons in zat te spelen en opeens bedacht dat ie wel een paar slokken kon gebruiken :D
pi_187316639
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 14:56 schreef BobbyMcGee het volgende:
*meldt *O*

Korte samenvatting tot nu toe:

Dinsdagnacht geboren, veeeeel tijd gehad voor huid-op-huid contact, na de bevalling rust voor een heuse breastcrawl. Toen alleen wat gelikt en gesabbeld.
Sindsdien moeite met aanhappen vanwege mijn vlakke tepels. De hap neemt hij wel maar hij zuigt niet door. Begonnen met kolven. Productie was direct goed op gang (eerste keer al 4 ml, inmiddels ruim 20).
Aanhappen lukte eergisteren een enkele keer wel goed; dan nam hij een grote hap en bleef een aantal minuten door drinken. Wel beginnend een kloofje. Lactatiedeskundige langs laten komen voor laagdrempelig advies. Heeft tips gegeven over een goede houding en raadde aan met een tepelhoedje te beginnen. Ook het advies om echt elke drie uur te kolven en te vingervoeden. Vannacht nog een paar keer geprobeerd zo aan te leggen maar de baby leek gefrustreerd te raken: hij begon met huilen zodra hij goed aangehapt had. Dus niet te lang/vaak geprobeerd. Vanochtend met hulp van kraamzorg tepelhoedje gebruikt. Hij snapte het direct, en heeft flink lang geconcentreerd gedronken om daarna in een melkcoma te belanden O+ Dus daar gaan we maar vrolijk mee door ^O^

Fijn nieuws! Goed idee van de tepelhoedjes.
Schudden voor gebruik
  zaterdag 8 juni 2019 @ 10:31:54 #108
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187317067
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 07:53 schreef BobbyMcGee het volgende:

[..]

*juichpost*

De baby is sinds gisteravond zoveel alerter! In plaats van hem echt actief wakker te moeten maken met redelijk wat moeite en dat hij dan in slaap viel na de eerste borst, begint hij nu direct met smakken/happen zodra we hem pakken of verplaatsen om de drie uur. En gisteravond heeft hij binnen anderhalf uur twee keer beide borsten gehad.

Zijn timing is perfect want ik heb me een stuwing :o
Klinkt zo heerlijk O+
De eerste weken bv.. O+
Protčge moi de mes désirs.
  zaterdag 8 juni 2019 @ 11:40:56 #109
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187317837
Fijn Bobby!

Dit was net, ergens in een zaaltje. Geen acrobatiek gewoon op schoot.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_187317922
Wat klinkt dat fijn, Bobby.... Zo'n kleine newborn, heerlijk...

Hier moet ik vaak een hand in m'n mond hebben..
pi_187321208
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 09:24 schreef Aure het volgende:
Wat fijn Bobby! Komt ie nu ook aan?
Sinds gisteren 100 gram erbij :o En dat op dag 4. Daarvoor was hij 7% afgevallen.

Een groot kind aan de borst lijkt me ook bijzonder hoor :D
  zaterdag 8 juni 2019 @ 16:38:59 #112
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187321691
Die foto's O+.
KuikenGuppy
  zaterdag 8 juni 2019 @ 17:33:15 #113
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187322445
Bv (stuwing) foto’s O+

SPOILER
Hier gaat de borstvoeding steeds beter. Krijg wat minder pijn en dus ook Mn zelfvertrouwen weer wat terug.
Gisteren hadden we een regeldag (13 dagen) en hing hij voor Mn gevoel 24/7 aan Mn borst.
Ook snachts. Vandaag ben ik dus best moe, maar mnoh wat blijft die melkcoma prachtig om te zien he. O+
Zonder hoop geen leven.
pi_187322662
En het is heel goed voor je productie ;) .

Vandaag 10 maanden bv, zo ga ik een kaar wel halen. Gisteren is Bikkel geopereerd en meteen in de verkoeverkamer heb ik hem gevoed zodra hij wakker werd. De KNO arts kwam nog even een bemoedigend knikje geven. En wat is het toch fijn om het de wat moeilijke en pijnlijke dagen zo te kunnen troosten O+
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
  zaterdag 8 juni 2019 @ 18:21:32 #115
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187323050
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 17:48 schreef Wolken het volgende:
En het is heel goed voor je productie ;) .

Vandaag 10 maanden bv, zo ga ik een kaar wel halen. Gisteren is Bikkel geopereerd en meteen in de verkoeverkamer heb ik hem gevoed zodra hij wakker werd. De KNO arts kwam nog even een bemoedigend knikje geven. En wat is het toch fijn om het de wat moeilijke en pijnlijke dagen zo te kunnen troosten O+
Wat heerlijk! Ik vind het ook echt zo fijn om prul zo te kunnen troosten.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_187324140
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 18:21 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Wat heerlijk! Ik vind het ook echt zo fijn om prul zo te kunnen troosten.
Ben je nu begonnen met afbouwen? Ik heb al een paar keer voorgenomen wat af te bouwen maar puntje bij paaltje wil ik dat eigenlijk helemaal niet :') .Ik slik nu de boezemmaatjes en kan inmiddels weer volledig voeden aan de borst en hoef geen kv meer bij te geven.
  zaterdag 8 juni 2019 @ 19:30:52 #117
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187324237
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:25 schreef Wolken het volgende:

[..]

Ben je nu begonnen met afbouwen? Ik heb al een paar keer voorgenomen wat af te bouwen maar puntje bij paaltje wil ik dat eigenlijk helemaal niet :') .Ik slik nu de boezemmaatjes en kan inmiddels weer volledig voeden aan de borst en hoef geen kv meer bij te geven.
Wat zijn boezemmaatjes?
Klinkt alsof je gewoon nog ff moet blijven doorgaan. Wat een heerlijke positieve vibes stralen er uit je bericht.

Alles goed afgelopen met je bikkel?
Zonder hoop geen leven.
pi_187324328
Ik wilde eigenlijk stoppen als Jip een jaar was, maar we zijn inmiddels afgebouwd naar alleen bv in de ochtend en eventueel snachts als het nodig is en zo vind ik het eigenlijk wel prima :) dus ik denk dat we het nog even zo volhouden tot een van ons er echt klaar mee is :P
pi_187324388
Ohhh Sisu wat mooi je foto’s O+ O+ Zo’n heimwee naar!

Hier nog een (gok ik) laatste update: productie ging na het borstweigeren heel hard achteruit en ik trok het mentaal niet meer om vaker aan te leggen met een mega gefrustreerde baby als gevolg. Dus hij krijgt nu volledig flesvoeding. Wel nog een paar zakjes melk in de vriezer, die krijgt hij mee naar de GO tot het op is. Ik kolf nog 1 keer op het werk, is niet nodig want heb geen stuwing, maar ik kan het nog niet helemaal loslaten tot het ‘op’ is ofzo :')

Vind het met vlagen nog steeds écht heel jammer en had het zo graag anders gezien :'( tegelijkertijd heb ik van de laatste paar voedingen mega genoten en een niet gefrustreerde baby na het eten is ook een verademing. Mja. M’n laatste baby van de borst af, huil ;(
pi_187324503
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:35 schreef Aure het volgende:
Ik wilde eigenlijk stoppen als Jip een jaar was, maar we zijn inmiddels afgebouwd naar alleen bv in de ochtend en eventueel snachts als het nodig is en zo vind ik het eigenlijk wel prima :) dus ik denk dat we het nog even zo volhouden tot een van ons er echt klaar mee is :P
En je productie blijft goed? Ik ben bang dat het weer instort als ik ga minderen...
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:30 schreef Sisu het volgende:

[..]

Wat zijn boezemmaatjes?
Klinkt alsof je gewoon nog ff moet blijven doorgaan. Wat een heerlijke positieve vibes stralen er uit je bericht.

Alles goed afgelopen met je bikkel?
Pillen met fenegriek en klavier wat goed zou zijn voor de productie. Na een buikgriep een maand geleden kwam ik opeens op een dag 200ml tekort. Maar dus begonnen met die pillen en omdat Bikkel de laatste tijd s'nachts zeer slecht slaapt heb ik dat maar meteen gebruikt om hem ieder uur aan te leggen en nu dus weer voldoende productie.

Met Bikkel gaat het niet zo goed, hij blijft hoge koorts houden dus nu onderweg naar de HAP met 39,7. Ik ben bang dat hij ook nog eens een buikgriepje heeft. Maar gelukkig droogt hij niet uit want ik leg hem nog steeds iedere 2 uur aan. Dus voor de zekerheid maar even laten nakijken. Hij heeft ook nog eens rechts nu een oorontsteking maar dankzij de buisjes kon dat er meteen uitlopen.
  zaterdag 8 juni 2019 @ 19:49:10 #121
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187324608
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:25 schreef Wolken het volgende:

[..]

Beterschap voor je kleintje! Want wat zijn ze klein als ze ziek zijn.

Nee, maar wilde dat hier niet meer melden omdat ik merkte dat ik daarmee dan druk op mezelf legde (en mensen wat tureluurs van me werden).

En dat klinkt goed! Prul krijgt nog steeds kv als ze zo moe of gefrustreerd is dat aan de borst drinken niet meer lukt.

Krijger, sterkte! Kan me voorstellen dat het best even slikken is.
pi_187324623
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:43 schreef Wolken het volgende:

[..]

En je productie blijft goed? Ik ben bang dat het weer instort als ik ga minderen...
Ik denk het, het lijkt goed genoeg voor de ochtend en de noodgevallen in de nacht. Jip is in ieder geval nooit gefrustreerd na het voeden, maar hij hoeft het natuurlijk ook niet meer alleen op die melk te doen. Daarna krijgt ie gewoon zijn ontbijt en fruit :)
pi_187324640
En beterschap voor je kleine man :* echt heel naar als ze steeds zo ziek zijn ;(
  zaterdag 8 juni 2019 @ 21:32:48 #124
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187326691
Wolken, even een snelle reactie vanaf de wc tussen de frustraties van een niet willen slapen kleuter door :D
Wat klinkt het heftig van Bikkel. Hoop dat hij snel opknapt. Ze zijn zo sneu als ze zo klein zijn.

En aha! Soort bv thee in capsules dus?
Ik ben zo gek op die smaak. Sowieso anijs, venkel, fenegriek. Bring iT oooooon!
Zonder hoop geen leven.
  Manager PR/Moderator zondag 9 juni 2019 @ 02:31:27 #125
269689 crew  Viv
pi_187331261
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 04:26 schreef Mariposas het volgende:
Is inderdaad lastig, lk heeft me erbij geholpen. Ik vond het de minst succesvolle manier om aan te leggen.
Ik heb destijds serieus overwogen om een consult bij Myrte van Lonkhuijsen te boeken, uiteindelijk niet gedaan omdat het qua rompslomp (vanuit hier een uur rijden, met minibaby, tussen het kolven etc. door) en geld (nadat ik al twee keer een lk had laten komen) een te grote investering zou zijn voor een onzeker resultaat. Goed om jouw ervaring met de methode te lezen dus, dat het niet per se de oplossing is bij klachten die passen bij een verkort tongriempje, maar die niet overgaan na klieven (zo lijkt het haast wel op die website). Ik heb me later namelijk nog wel afgevraagd of ik het niet tķch had moeten doen.
quote:
Er is inmiddels volgens mij niets wat ik niet heb geprobeerd. Zelfs tepelhoedjes. Maar daar kan ik echt niet mee omgaan, baby ziet dat als een flesspeen en weigert zijn mond echt open te doen, en die dingen vallen de hele tijd van mijn borst af. }:|
Tepelhoedjes werkten hier ook niet, ook niet toen ze nog geen flesspeen meegemaakt had. Voor die dingen moeten ze ook een grote hap maken. Soms gebruikte ik het alsnog wel (als het aanhappen steeds mislukte), maar dan niet op de beoogde manier. Ze sabbelde dan op het puntje, dat door mijn tsr vanzelf werd gevuld met melk. :')

Ik duim voor je, dat het met de tijd beter gaat. :Y
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2019 19:38 schreef krijgerrtje het volgende:
Mja. M’n laatste baby van de borst af, huil ;(
:*

Mooie foto's allemaal. @Lemijn, wat is die van jou toch weer klein, zo aan de borst. O+
  zondag 9 juni 2019 @ 04:29:11 #126
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187331484
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2019 02:31 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Ik heb destijds serieus overwogen om een consult bij Myrte van Lonkhuijsen te boeken, uiteindelijk niet gedaan omdat het qua rompslomp (vanuit hier een uur rijden, met minibaby, tussen het kolven etc. door) en geld (nadat ik al twee keer een lk had laten komen) een te grote investering zou zijn voor een onzeker resultaat. Goed om jouw ervaring met de methode te lezen dus, dat het niet per se de oplossing is bij klachten die passen bij een verkort tongriempje, maar die niet overgaan na klieven (zo lijkt het haast wel op die website). Ik heb me later namelijk nog wel afgevraagd of ik het niet tķch had moeten doen.
[..]
Alleen voor die concorde methode? Kende jouw lk die methode niet? Met behulp van die tekening kom je er echt niet uit, maar het is in feite super simpel: het is eigenlijk een omgekeerde flipple. Je drukt de borst aan de onderkant in en laat m dan bij het aanhappen los en schuift de onderlip om de borst. Het is jammer dat er op YouTube geen filmpje van is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mariposas op 09-06-2019 07:40:51 ]
No hay mal que dure cien aņos ni cuerpo que lo aguante
pi_187331554
Ik ben een beetje verbaasd over het drinkgedrag van mijn baby. Hij heeft gisteren van 21 uur tot 01.30 uur non stop aan de borst gedronken. Er zat max een kwartiertje tussen af en toe voor een luierwissel.
Om 1.30 uur was hij moe en heeft hij anderhalf uur in de cosleeper geslapen. Daarna heeft mijn man het anderhalf uur weten te rekken on mij rust te geven en toen was dat niet meer haalbaar.

Ik heb nu in elk geval besloten binnen de tijdsduur van een uur hem 1 borst te geven zodat het hem wat meer moeite kost. En dat ik hem na dat uit weer wegleg en het evt met een pink probeer op te lossen.

Is dit normaal gedrag voorr dag 4? Ik lees alleen over regeldagen bij wat oudere baby's.
  zondag 9 juni 2019 @ 05:55:29 #128
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_187331581
Ja, natuurlijk is dit normaal gedrag op dag 4 ( O+ ). Baby heeft jou nodig. Niet alleen de melk, maar jouw geur, warmte en vertrouwen en geborgenheid.
Verder is dit natuurlijk ook goed voor je productie.

Ik zou je baby aan leggen op verzoek. :*

Edit: en vergeet die regeldagen op ‘dag x’. Baby’s kunnen altijd regelen.
Protčge moi de mes désirs.
pi_187331626
Het is heel normaal :) . Zeker ook ivm de nog verstoorde dag/nacht ritme, geborgenheid zoeken en het verhogen van de melkproductie. Maar vermoeiend en lastig kan het wel zijn.

Billy deed dit tot de eerste 'regeldag' tot een uurtje of 6 in de ochtend en sliep vervolgens 2-3 uurtjes.
  zondag 9 juni 2019 @ 07:08:02 #130
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187331655
Ik zou het zien als clusteren, omdat regelen impliceert dat het snel anders wordt :') :Y) . Dus ja het is normaal, maar ook ja het is doodvermoeiend! En een keertje anderhalf uur rekken zodat je even kan slapen vind ik ook niet gek.

Succes weer vandaag!

En ook benieuwd hoe het met Wolken en Bikkel is.
pi_187331673
Fijn om te lezen :) Bedankt voor de snelle reacties! Hij slaapt nu nog steeds *O* en de man zo te horen ook. (Waarom ben ik in vredesnaam wel wakker? :+ )

Zou dit ook wat anders kunnen gaan door hem overdag meer huid op huid te hebben?

Ik krijg nog heimwee naar de eerste twee nachten. Toen sliep hij onbeweeglijk naast me zolang zijn neusje maar in mijn oksel lag O+ En ik kon dan ook goed slapen. The good old days :')
pi_187331684
Korte update van tijdens de roparun; tot nu toe lukt het kolven gelukkig goed. Het is wel wat grenzen verleggen; kolven in een bestelbus met 3 halfslapende mannen die ik voor vrijdag nog nooit gezien had :|W maar hč, het lukte wel! 8-)
Ik probeer om de 5-6 uur te kolven.
Wilde iets minder maar gisteravond besloot mijn lijf dat het wel handig is om m’n cyclus weer eens op te starten }) :( best jammer nu. En aangezien ik hier lees dat dit vaak samen gaat met een productiedip probeer ik het op te vangen met echt regelmatig kolven.
Nog tot morgenmiddag en dan mag Sofie weer lekker gewoon bij mij drinken! *O*
  zondag 9 juni 2019 @ 11:32:52 #133
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187333238
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2019 07:35 schreef Takkie88 het volgende:
Korte update van tijdens de roparun; tot nu toe lukt het kolven gelukkig goed. Het is wel wat grenzen verleggen; kolven in een bestelbus met 3 halfslapende mannen die ik voor vrijdag nog nooit gezien had :|W maar hč, het lukte wel! 8-)
Ik probeer om de 5-6 uur te kolven.
Wilde iets minder maar gisteravond besloot mijn lijf dat het wel handig is om m’n cyclus weer eens op te starten }) :( best jammer nu. En aangezien ik hier lees dat dit vaak samen gaat met een productiedip probeer ik het op te vangen met echt regelmatig kolven.
Nog tot morgenmiddag en dan mag Sofie weer lekker gewoon bij mij drinken! *O*
Ik hoop zo dat jij een schriften hebt waarin je dit soort dingen bijhoudt. Over een jaar kun je je dit al niet meer herinneren.
Ik las tijdens week 40 van de zwangerschap van Ru Mn schriftje van ro weer eens door. De dingen die je doet voor het borstvoeden! Of om je mini baby maar tevreden te houden.. waanzin :D
Succes met rennen! En het kolven. Supermoeder :*

En Bobby, klinkt best zwaar! Heb je al een keer geprobeerd te kolven? Zo rek ik het af en toe :@
Of baby even in de draagzak, zodat ik een halfuurtje tepelrust heb. :P
Zonder hoop geen leven.
pi_187333383
goede tips Sisu! Voor vannacht wil ik wat gekolfde melk klaar hebben. Dan kan de man het eventueel wat rekken terwijl ik kan slapen.

Kraamhulp vroeg al of ik een draagdoek had zodat we dat even konden oefenen.
  zondag 9 juni 2019 @ 13:16:20 #135
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187334387
Ik zou zelf nooit kolven om te rekken. Maar dat komt misschien mede omdat ik dan toch zelf die gekolfde melk zou moeten geven. En omdat ik kolven echt te stom vind om thuis te doen. Maar bij ons kwam er gelukkig wel steeds snel genoeg weer een break van dat soort non-stop gedoe om het dragelijk te houden en dus vertrouwen te hebben dat we het konden regelen samen.
Dragen als alternatief vind ik wel een goede tip.
  Manager PR/Moderator zondag 9 juni 2019 @ 13:22:50 #136
269689 crew  Viv
pi_187334466
quote:
1s.gif Op zondag 9 juni 2019 04:29 schreef Mariposas het volgende:
Alleen voor die concorde methode? Kende jouw lk die methode niet?
Mijn lk heeft het niet genoemd, terwijl ze wist dat ik op fulltime kolven uitgekomen was, dus ik neem aan van niet. Ik heb destijds ook nog in die tongriempje-facebookgroep gevraagd naar een lk in mijn regio met ervaring met de Concorde-methode, maar dat leverde niks op. Dit was wel in 2016, het was toen nog vrij nieuw.
quote:
Met behulp van die tekening kom je er echt niet uit, maar het is in feite super simpel: het is eigenlijk een omgekeerde flipple. Je drukt de borst aan de onderkant in en laat m dan bij het aanhappen los en schuift de onderlip om de borst. Het is jammer dat er op YouTube geen filmpje van is.
Maak jij het filmpje dan maar. ;)
pi_187338425
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2019 13:16 schreef Lemijn het volgende:
Ik zou zelf nooit kolven om te rekken. Maar dat komt misschien mede omdat ik dan toch zelf die gekolfde melk zou moeten geven. En omdat ik kolven echt te stom vind om thuis te doen. Maar bij ons kwam er gelukkig wel steeds snel genoeg weer een break van dat soort non-stop gedoe om het dragelijk te houden en dus vertrouwen te hebben dat we het konden regelen samen.
Dragen als alternatief vind ik wel een goede tip.
Ik vond het vandaag juist wel tof om te zien dat ik in een kwartier uit één borst 90ml kreeg, terwijl ik 2 dagen geleden blij was met 20 ml uit 2 borsten :D
Ben niet van plan dit heel vaak te doen maar de man vindt het ook fijn dat hij de mogelijkheid heeft hem iets te geven als hij ziet dat ik doodop ben.
  zondag 9 juni 2019 @ 18:58:32 #138
346653 Ceviche
pi_187338825
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2019 13:17 schreef Lemijn het volgende:
@:Ceviche wat ik heb gedaan is een vast moment kiezen (een uur na de eerste voeding van de ochtend, als Jacob weer sliep) en dan op een vaste rustige plek gaan zitten met thee. Ik maakte er dus een soort ritueel van. Ik begreep dat je lichaam na een paar keer 'snapt' dat daar een extra voedingsmoment is, en dat je dus steeds meer kan kolven op dat moment. Vervolgens had Jacob de rest van de dag de kans om het eventuele verschil weg te werken (cq op te wekken).
In het begin was het maar heel weinig, en dat gebruikte ik om af en toe te oefenen met de fles. En later kon ik wel een klein voorraadje aanleggen. Ik vroor het in in porties van 50-100ml.
Ik heb vandaag een uur na de voeding eens gekolfd en 80 ml kunnen kolven ^O^ en eromheen ook nog genoeg over voor de baby :P dus ik denk dat ik deze tijd maar aan ga houden. Dank je wel, nu ben ik op weg :)
  maandag 10 juni 2019 @ 09:58:15 #139
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187349813
Hoe zit dit?

Ik kreeg van mijn lk een informatieblad doorgestuurd waar dit op stond:
‘ Venkel en Anijs of producten daarvan
Vaak geadviseerd om bijv. de productie te vergroten of darmkrampjes te bestrijden. Het komt o.a. voor in borstvoedingsthee. Gebruik van deze middelen wordt door het Voedingscentrum ontraden bij borstvoeding. Je kunt er desgewenst op hun website meer over lezen.‘

Ik drink graag borstvoedingsthee van Jacob hooy ( Anijs, dille, kummel en komijnzaad) of die van pukka ( Fennel seed (sweet fennel seed, bitter fennel seed) (50%), shatavari root (20%), aniseed (12%), lemongrass, turmeric root, lemongrass essential oil flavour ).

Ik heb nog nooit eerder gelezen dat het niet goed was.

Kolven om te rekken; soms is het toch gewoon heerlijk dat je man even een flesje kan geven, zodat jij 30 min ( langer) kunt slapen? Ik had daar in de kraamweek echt behoefte aan. Dat voelde echt als een cadeau :@
Zonder hoop geen leven.
pi_187351854
Hoi vanuit het ziekenhuis -O- Ik heb verhoging, waarschijnlijk een borstontsteking. De verloskundige was in dubio of ze me in zou sturen maar ik vond dat zelf wel prettig. Hopelijk kunnen we zo weer naar huis.
  Manager PR/Moderator maandag 10 juni 2019 @ 12:45:14 #141
269689 crew  Viv
pi_187351905
Wat naar @BobbyMcGee :*
Had je een harde plek gemerkt of dat niet?

@Sisu bij het Voedingscentrum staat dit:

"Schadelijke stoffen in kruiden, zoals aloë, senna en kava kava kunnen overgaan in de moedermelk en mogelijk schadelijk zijn voor het kind. Het is aan te raden matig te zijn met kruiden. Venkel en anijs bevatten plantengifstoffen die mogelijk schadelijk zijn. Daarom wordt aangeraden matig te zijn met anijsdranken en venkelthee. Normaal gebruik van venkel en keukenkruiden kan verder geen kwaad, daarin zitten veel minder plantengifstoffen dan in thee."

Ik zou dit lezen als: je mag het wel drinken, maar geen liters per dag.

[ Bericht 56% gewijzigd door Viv op 10-06-2019 12:50:37 ]
  maandag 10 juni 2019 @ 12:48:56 #142
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187351941
Oh nee, wat naar Bobby! Flinke borstontsteking dan zeker, heb je ook pijn in je borst? -O- heb je harde plekken in je borst? Tepelhoedjes zou een oorzaak daarvan kunnen zijn, dus ik zou alert zijn bij het gebruik daarvan.
Sterkte en beterschap!
  maandag 10 juni 2019 @ 13:49:55 #143
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187352624
Succes nog @Takkie88! Hopelijk is straks thuis alles weer als vanouds.
  maandag 10 juni 2019 @ 18:10:06 #144
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187356276
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2019 13:22 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Maak jij het filmpje dan maar. ;)
Ik zou niet echt het goede voorbeeld zijn. :D

Over thee met venkel en anijs: wat vivi inderdaad zegt. Op de verpakking van mijn thee (Pyramide) staat maximaal 2 koppen per dag. Ik drink het tijdens het voeden of kolven of direct ervoor, net als koffie. Ik heb ergens gelezen dat de hoeveelheid in je melk 2 uur na het drinken het hoogst is (bij koffie in elk geval, ik gok dat het bij andere stoffen ook zo is).
pi_187357197
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 12:45 schreef ViviRAWRS het volgende:
Wat naar @:BobbyMcGee :*
Had je een harde plek gemerkt of dat niet?

Jawel, de stuwing was erg heftig en ik was al bezig bent masseren. Deze plek zit heel hoog en ik kreeg 'm niet weg, ook de elektrische tandenborstel hielp niet. Vanochtend merkte ik daar koortssymptomen bij op en had ik lichte verhoging.

Inmiddels is besloten dat ik aan een antibiotica infuus moet en pas naar huis mag als ik 24 uur koortsvrij ben.
De baby heeft net heel fanatiek en lang aan de aangedane borst gedronken dus hopelijk helpt dat.

@Mariposas: hoezo zouden tepelhoedjes voor harde plekken kunnen zorgen? En hoe kan ik dan alert zijn? Ik zie het niet zitten om nu te oefenen met gewoon aan de borst drinken ik denk niet dat dat lukt en kan mijn energie beter gebruiken.
  maandag 10 juni 2019 @ 19:04:53 #146
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187357424
Ja hoi. Eerste melkcoma hier :D
pi_187357759
quote:
10s.gif Op maandag 10 juni 2019 19:04 schreef douche-eendje het volgende:
Ja hoi. Eerste melkcoma hier :D
Jee! Gaat lekker dus! Gefeliciteerd nog O+

@BobbyMcGee Tepelhoedje zou er voor kunnen zorgen dat de baby de borst niet goed leeg kan drinken. Mijn lactatiekundige trok dat wel wat in twijfel, maar het zou wel kunnen dus. Advies wat ik van een andere lactatiekundige kreeg was regelmatig even goed leegkolven. Overigens heb ik 9 maanden zonder problemen gevoed met tepelhoedje, maar dat zegt uiteraard niks, want n=1.
Kan een lactatiekundige van ziekenhuis meekijken? Misschien kan die helpen met het afleren van tepelhoedje en/of hierin adviseren?
  maandag 10 juni 2019 @ 19:23:38 #148
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187357829
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2019 18:54 schreef BobbyMcGee het volgende:

[..]

Jawel, de stuwing was erg heftig en ik was al bezig bent masseren. Deze plek zit heel hoog en ik kreeg 'm niet weg, ook de elektrische tandenborstel hielp niet. Vanochtend merkte ik daar koortssymptomen bij op en had ik lichte verhoging.

Inmiddels is besloten dat ik aan een antibiotica infuus moet en pas naar huis mag als ik 24 uur koortsvrij ben.
De baby heeft net heel fanatiek en lang aan de aangedane borst gedronken dus hopelijk helpt dat.

@:Mariposas: hoezo zouden tepelhoedjes voor harde plekken kunnen zorgen? En hoe kan ik dan alert zijn? Ik zie het niet zitten om nu te oefenen met gewoon aan de borst drinken ik denk niet dat dat lukt en kan mijn energie beter gebruiken.
De borst wordt soms minder goed geleegd met een tepelhoedje. Er kleven nogal wat nadelen aan een tepelhoedje, daarom zullen lactatiekundigen dit niet snel adviseren. Het wordt soms erg snel ingezet door kraamzorg en verpleegkundigen (mijn ervaring), terwijl de problemen met een andere aanlegtechniek goed op te lossen zijn. Maar het kan voor jou wel de juiste oplossing zijn voor dit moment hoor, daar kan ik absoluut niet over oordelen! Ik zal je dan ook zeker niet advies geven om ermee te stoppen. Er zijn zeker situaties waarin een tepelhoedje wél de enige oplossing is.
Meer erover kan je hier lezen: https://www.centrumvoorbo(...)+met+een+tepelhoedje

Hoe je alert kan zijn, door te voelen of je borst na de voeling soepel aanvoelt. Bij harde plekken zeker heel erg alert zijn en deze zo snel mogelijk proberen weg te krijgen. Maar dat is niet altijd makkelijk zoals je hebt ervaren. En zeker niet met stuwing!
Ik heb inmiddels net borstontsteking 5 (van deze baby) achter de rug, waarvan 1 door een verstopping.
Was jouw lichte verhoging uiteindelijk flink gestegen? Ik had in de kraamweek ook een borstontsteking, maar ik kreeg het advies paracetamol en ibuprofen te gebruiken zolang de koorts onder de 38,5 bleef (met pcm).

[ Bericht 3% gewijzigd door Mariposas op 10-06-2019 19:55:21 ]
  maandag 10 juni 2019 @ 22:30:49 #149
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187361908
Bobby, wat mij hielp bij ro was steeds even een warme
Douche straal erop en ze dan masseren. Als ik daarna ging voeden kwam de melk sneller op gang.
En appelstroop in boterhamzakjes. Die stopte ik dan in Mn topje. Oh die opluchting van ‘nieuwe zakjes’. Kan me het nog voor de geest halen. Want wat doet het zeer he! Beterschap. Nu je toch in het zkh ben: stel al je vragen en laat de lk goed meekijken. Ik zou vooral veel vragen over de aanhap. Dat is echt key.

DE
Hey powervrouw, nu al hier! Succes met de voeding. Hopelijk zet het goed door.

Ik dacht dus dat baby het vanaf dag 1 goed deed op Mn melk. Ik zag ook steeds melk uit Mn borst komen dus verwachtte geen gekke dip in zn gewicht. Maar hij bleek de eerste drie dagen wel 400 gram afgevallen te zijn. gelukkig was dat 3 dagen erna alweer helemaal bij getrokken, maar toch.. gaf me wel te denken dat je het goed in de gaten moet houden.

En rite aid borstvoedingspads. Serieus. Waarom zitten die niet in je kraampakket? Wat een levenredders zijn dat!

Over de thee. Ik drink wel een liter, gok ik. Oké. Dan moet ik daar maar mee minderen. Ik zet namelijk altijd potten thee.
Dag 15 trouwens en Mn kloofjes zijn bijna dicht! *O*
Zonder hoop geen leven.
  maandag 10 juni 2019 @ 22:38:52 #150
346653 Ceviche
pi_187362123
Ik dacht dat alle baby's de eerste dagen afvielen? Of in ieder geval baby's die borstvoeding krijgen? :?
Koert was 200 gram afgevallen (zo'n 7%) en ik dacht dat tot 10% oké was en ze na uiterlijk 2 weken weer op geboortegewicht moeten zijn.
En yay voor dichte kloofjes *O*
pi_187362310
Ja, afvallen de eerste dagen is heel standaard en meestal niks om je zorgen om te maken. Hoewel 400 gram voor de meeste baby's wel relatief veel is inderdaad (voor een baby van 4 kilo is het toch al 10%), maar in dit geval er ook weer snel bijgedronken dus ^O^
pi_187362636
Heeft het er ook niet mee te maken of je bij je bevalling een infuus hebt gehad dus extra vocht dat je kleintje dan ook wat extra vocht vast heeft bij de geboorte?
  dinsdag 11 juni 2019 @ 01:21:53 #153
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187364765
Ik kreeg van mijn lactatiekundige trouwens deze te leen om verstopping weg te krijgen :

Dit is de LaVie Breast Lactation Massager.

Ik heb geen bijdehante opmerking gemaakt. Maar ik keek mijn man uiteraard wel aan. :+
pi_187365325
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 22:38 schreef Ceviche het volgende:
Ik dacht dat alle baby's de eerste dagen afvielen? Of in ieder geval baby's die borstvoeding krijgen? :?
Koert was 200 gram afgevallen (zo'n 7%) en ik dacht dat tot 10% oké was en ze na uiterlijk 2 weken weer op geboortegewicht moeten zijn.
Als je bijvoorbeeld een vochtinfuus hebt gehad tijdens de bevalling heeft je baby ook een vals geboortegewicht. Die heeft dan ook meer vocht binnen en plast dat de dagen erna er weer uit, waardoor je ook een grotere daling in gewicht hebt....

Edit: oh spuit elf
Schudden voor gebruik
pi_187365329
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 01:21 schreef Mariposas het volgende:
Ik kreeg van mijn lactatiekundige trouwens deze te leen om verstopping weg te krijgen :
[ afbeelding ]
Dit is de LaVie Breast Lactation Massager.

Ik heb geen bijdehante opmerking gemaakt. Maar ik keek mijn man uiteraard wel aan. :+
Ik lees wel vaker dat trillende 18plus speeltjes een helpende hand kunnen bieden om het los te trillen :+
Schudden voor gebruik
  dinsdag 11 juni 2019 @ 10:38:20 #156
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187367172
Haha! En je zei niet ‘laat maar, zoiets heb ik al’? *) .

En minstens zo belangrijk: werkt het @Mariposas?
  dinsdag 11 juni 2019 @ 11:24:07 #157
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_187367607
Ochtendgymnastiek viel best mee vanmorgen.
SPOILER
  dinsdag 11 juni 2019 @ 11:38:18 #158
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187367742
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 22:38 schreef Ceviche het volgende:
Door de geschrokken reactie van het cb intake mens was ik echt overdonderd. Kreeg het idee dat ik hem bijna uitgemoord had :')
Zonder hoop geen leven.
pi_187367815
Haha je lijkt toch wel een redelijk comfortabele houding gevonden te hebben met Jacob Lemijn :D
  dinsdag 11 juni 2019 @ 12:08:27 #160
346653 Ceviche
pi_187368063
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juni 2019 11:38 schreef Sisu het volgende:

[..]

Door de geschrokken reactie van het cb intake mens was ik echt overdonderd. Kreeg het idee dat ik hem bijna uitgemoord had :')
Ah, het cb, bron van de meeste onzekerheden :)
  dinsdag 11 juni 2019 @ 13:12:52 #161
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187368774
En toen hapte meneer vandaag alleen maar ongeduldig aan om vervolgens telkens los te laten ;( . Auw.
Lactatiekundige is al onderweg. Ik produceer, hij hapt aan maar hij gaat nu niet meer goed over naar drinken.
pi_187371738
Lemijn en Jacob O+ Dus dáárvoor zijn die lusjes aan een broek :P Prachtige fotoserie!

Succes DE, hopelijk heeft de lk goede adviezen!
  dinsdag 11 juni 2019 @ 17:28:10 #163
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187373136
Combinatie van houding, hongerige ongeduldige baby, pre-eclampsie en een dubieus tongriempje. _O_
Donderdag weer contact met lactatiekundige. Fijn mens en wat ben ik blij dat dit gewoon bij onze kraamzorg inbegrepen zit.
pi_187373828
Ja, niet te lang wachten met aanleggen scheelt veel ongeduldige baby ellende :P

*takes me back

Dat was ik helemaal vergeten hihi

Rond dag 4 a 6 kan je het weer krijgen dat je perfecte combi even de kluts kwijt lijkt te zijn, maar dat zijn regeldagen ;) (die ben ik dan weer niet vergeten)

Goed dat je er snel op in aan het spelen bent D E
Schudden voor gebruik
  dinsdag 11 juni 2019 @ 19:43:39 #165
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_187375332
Klopt, maar het lijkt er nu ook op dat mijn lichaam gisteren nog een boost oxy had van na de bevalling en nu in herstelmodus is gegaan van de pre eclampsie dus geen bv aanmaak. Dus ik zit hier bovenop nu. Desnoods maar even kolven de komende dagen.
  woensdag 12 juni 2019 @ 09:19:22 #166
56471 pinquit
oh my lama!
pi_187383598
Wie heeft er tips wb regelen en/of clusteren icm rondhobbelende veeleisende peuter?

En als mijn baby krampjes lijkt te hebben wil ze aan de borst.
Kan de buikpijn verergeren van teveel voeding, of is er niet zoiets als teveel drinken?

Ik geef alleen linkerborst aangevuld met KV. Maar meisje heeft de laatste tijd veel aan de borst gelegen voor troost/clusteren.
Ik heb het idee dat m'n productie wat omhoog is. Deze dame is alleen niet zo duidelijk met aangeven wanneer ze vol zit, dus die fles klokt ze meestal gewoon leeg.
Hoe kom ik er nou 't beste achter wanneer ze verzadigd is? (fles is ongeveer 70cc)
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  woensdag 12 juni 2019 @ 10:26:00 #167
346653 Ceviche
pi_187384316
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 09:19 schreef pinquit het volgende:
Wie heeft er tips wb regelen en/of clusteren icm rondhobbelende veeleisende peuter?

En als mijn baby krampjes lijkt te hebben wil ze aan de borst.
Kan de buikpijn verergeren van teveel voeding, of is er niet zoiets als teveel drinken?

Ik geef alleen linkerborst aangevuld met KV. Maar meisje heeft de laatste tijd veel aan de borst gelegen voor troost/clusteren.
Ik heb het idee dat m'n productie wat omhoog is. Deze dame is alleen niet zo duidelijk met aangeven wanneer ze vol zit, dus die fles klokt ze meestal gewoon leeg.
Hoe kom ik er nou 't beste achter wanneer ze verzadigd is? (fles is ongeveer 70cc)
Draagzak/draagdoek een idee?
Leg je eerst aan en geef je daarna Kv? Of om en om? We geven Koert ook weleens een flesje en dan gaat er zo 100 ml in, maar dan heb ik hem niet aangelegd. Hij stopt vanzelf met drinken als hij klaar is, soms wil hij dan nog meer maar meestal gaat hij dan slapen.
En ik heb gisteren gelezen dat een baby met krampjes een grotere zuigbehoefte heeft, maar aan de borst dan nog meer melk zou krijgen waardoor de krampjes op dat moment verergeren maar ik kan het nu niet meer terugvinden. En ik las dat de combinatie Kv en bv ook kan zorgen voor krampjes maar dat is even niet anders, neem ik aan.
  woensdag 12 juni 2019 @ 10:51:59 #168
56471 pinquit
oh my lama!
pi_187384561
Eerst borst!
Draagdoek helpt soms :) maar voeden in de draagdk lukt me niet.

Dat van die krampjes herinnerde ik me ook dus, maar aan de andere kant lijkt het me zo onlogisch omdat het haar natuurlijke reactie is.
Maar geen idee dus.
Dat van die combinatie wist ik niet trouwens, balen.
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:29:48 #169
346653 Ceviche
pi_187385037
Ik had hetzelfde hoor, want als hij aan de borst wil zal het wel okee zijn toch? Zo lastig om te zien waar je nou goed aan doet.
Volgens mij krijgen ze sowieso wel krampjes hoor, ik weet niet of dat combineren nou echt zoveel veroorzaakt.
Maar geen tips dus, helaas -O-
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:29:50 #170
426379 elamanilo
elämänilo
pi_187385038
Hier merk ik juist dat krampjes te maken hebben met poepen ;) en dat de borst dan helpt om te kunnen poepen. Als het niet lukt om te poepen, merk ik geen verergering van krampjes tov niet aanleggen maar pinkelen of speen. De draagdoek biedt dan juist wel de oplossing. Draagdoek helpt hier heel goed tegen krampjes. We wisselen dan ook vaak baby’s af tussen bij mij aan de borst en bij m’n lief in de draagdoek.

Hier twee baby’s en een net-kleuter-af en een peuter :’) Ik ben blij dat m’n lief er is en nog nauwelijks hoeft te werken. Peuter drinkt ook nog mee, dus ik doe weinig anders dan bv geven momenteel. :P Het loopt wel als een trein, er ontstaan al spekkies op beentjes her en der! O+
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:32:32 #171
56471 pinquit
oh my lama!
pi_187385071
Je hebt drie borsten nodig Ela! :D O+
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:33:25 #172
346653 Ceviche
pi_187385079
Wat fijn dat het zo goed loopt, Ela! Eet je nu zelf meer? Of eten ze je op? Want als je 3 kinderen voedt dan heb je zelf ook wat meer nodig, toch?
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:50:30 #173
327807 Mariposas
יה&#14
pi_187385369
@pinquit ik kon bij de oudste het clusteren /regelen wel sturen. Ik bood dan ‘s avonds extra veel de borst aan. Maar hij was sowieso wel wakker, dus dat was niet lastig. Als je een baby hebt die dan diep slaapt, werkt dat niet natuurlijk.
  woensdag 12 juni 2019 @ 11:53:09 #174
426379 elamanilo
elämänilo
pi_187385422
Ceviche, ik heb een postpartum doula die superfood voor ons kookt, wat precies aansluit bij de behoefte van een borstvoedende vrouw. En ze kookt ruim, dus we hoeven niet zuinigjes aan te doen. ;)

Ik merk vooral dat ik heeeeeeel veeeeel dorst heb. Sowieso bij edn newborn aan de borst heb ik altijd instant een droge mond :D en nu ben ik helemaal onverzadigbaar wat betreft glaasjes water en thee.

Drie borsten :D dat zou wel handig zijn ja!

Ik voed de tweeling nu om en om trouwens, twee tegelijk aan de borst vind ik nog te gevoelig. Ik heb echt m’n hand nog nodig om ze goed aan te laten happen en dat lukt niet als beide handen een baby vasthouden.

Oh nu weer voedertijd.
  woensdag 12 juni 2019 @ 12:36:36 #175
346653 Ceviche
pi_187386058
Postpartum Doula :o ik wist niet dat het bestond maar dat klinkt echt ideaal, zeker met een tweeling! Hoe lang blijft ze?
Knap hoor, 3 kinderen voeden, ik vind 1 al best gedoe soms :@
pi_187386908
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juni 2019 10:51 schreef pinquit het volgende:
Eerst borst!
Draagdoek helpt soms :) maar voeden in de draagdk lukt me niet.

Dat van die krampjes herinnerde ik me ook dus, maar aan de andere kant lijkt het me zo onlogisch omdat het haar natuurlijke reactie is.
Maar geen idee dus.
Dat van die combinatie wist ik niet trouwens, balen.
Veel melk kán krampjes tot gevolg hebben inderdaad, Wat vaak wordt aangeraden om de leegste borst aan te bieden bij zuigbehoefte. Maar bij maar 1 borst heb je die keuze niet natuurlijk. Ik probeerde vaak draagdoek en soms speen bij krampjes en zuigbehoefte. Werkte dat niet, dan toch aanleggen. Bij echte honger was ook meteen duidelijk dat dat niet de bedoeling was :P.

ETA: je vroeg nog om tips icm peuter. Ik las heel veel boekjes tijdens het voeden. Boekjes, boekjes en nog eens boekjes. Of samen aan tafel met een stukje fruit. Of soms even de tv. Bij mooi weer naar buiten, maar in het openbaar voeden met een newborn is misschien nog iets teveel gevraagd. Exposure much :D.

Ela, wat fijn dat het zo goed gaat met 3 (!!) kinderen aan de borst. En een postpartum doula is wel hemels, zeg!
Venus in pocketformaat
Š loveli
pi_187389998
Het kan ook zijn dat er veel lucht meegepakt wordt met voeden. Dat veroorzaakt ook een ongemakkelijk gevoel in de maag en darmen.
Schudden voor gebruik
pi_187399925
Update: sinds vanmiddag zijn we weer thuis. Wat een opluchting :) En wat was ik er enorm beroerd aan toe gisteren :'( Echt een enorme domper op zo'n fijne kraamweek. Ik vond het heel naar om al mijn energie op mijn herstel te moeten richten in plaats van op mijn O+ zoon O+ .
En ik ben ook bevestigd in mijn weerstand tegen het ziekenhuis. Alle zorgverleners waren enorm lief en zorgzaam. Maar ik had grote moeite met de drang tot allerlei metingen 'voor de zekerheid' en daaruit voortvloeiende interventies die achteraf niet nodig blijken te zijn in combinatie met de stellige manier van communiceren 'de baby moet nu gewogen worden' of 'we gaan morgen het bilirubine-gehalte in zijn bloed nog eens controleren' (terwijl de baby niet de reden was dat we opgenomen waren!). Tegelijkertijd ben ik wel heel erg blij dat er met mij zo snel flink ingegrepen is, want inmiddels ben ik weer thuis en voel ik me een stuk beter ^O^

quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 19:20 schreef elliebell het volgende:

[..]

@:BobbyMcGee Tepelhoedje zou er voor kunnen zorgen dat de baby de borst niet goed leeg kan drinken. Mijn lactatiekundige trok dat wel wat in twijfel, maar het zou wel kunnen dus. Advies wat ik van een andere lactatiekundige kreeg was regelmatig even goed leegkolven. Overigens heb ik 9 maanden zonder problemen gevoed met tepelhoedje, maar dat zegt uiteraard niks, want n=1.
Kan een lactatiekundige van ziekenhuis meekijken? Misschien kan die helpen met het afleren van tepelhoedje en/of hierin adviseren?
Goed leegkolven in combinatie met goed leeg laten drinken heb ik in het ziekenhuis een avond gedaan. De baby was onverzadigbaar dus dat kwam mooi uit. Ook voorovergebogen gekolfd om de zwaartekracht te helpen. De dag erop was mijn borst al veel soepeler dus heb ik het gehouden bij warmtecompressen, uitgebreid masseren, regelmatig voeden met borstcompressie, en achteraf koelen. Ook al een dagtaak :D

quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2019 19:23 schreef Mariposas het volgende:

[..]

De borst wordt soms minder goed geleegd met een tepelhoedje. Er kleven nogal wat nadelen aan een tepelhoedje, daarom zullen lactatiekundigen dit niet snel adviseren. Het wordt soms erg snel ingezet door kraamzorg en verpleegkundigen (mijn ervaring), terwijl de problemen met een andere aanlegtechniek goed op te lossen zijn. Maar het kan voor jou wel de juiste oplossing zijn voor dit moment hoor, daar kan ik absoluut niet over oordelen! Ik zal je dan ook zeker niet advies geven om ermee te stoppen. Er zijn zeker situaties waarin een tepelhoedje wél de enige oplossing is.
Meer erover kan je hier lezen: https://www.centrumvoorbo(...)+met+een+tepelhoedje

Hoe je alert kan zijn, door te voelen of je borst na de voeling soepel aanvoelt.
Ik was zelf terughoudend met het tepelhoedje inzetten maar heb een consult gehad bij een lactatiekundige op de derde dag en zij raadde het wel aan in mijn situatie. De baby werd ook steeds gefrustreerder, terwijl ikzelf voor mijn gevoel het aanhappen echt niet forceerde. Het was enorm fijn om hem echt goed te zien drinken toen ik voor het eerst een tepelhoedje gebruikte.
Ik denk dat mijn borstontsteking los staat van het gebruik van het tepelhoedje. De stuwing was bij mij gewoon absurd. In het ziekenhuis zei vrijwel iedereen 'zo, je hebt wel flink gestuwde borsten', terwijl de stuwing toen niets was in vergelijking met daarvoor. Het los masseren ging daardoor niet (terwijl ik het wel probeerde).

[ Bericht 0% gewijzigd door BobbyMcGee op 13-06-2019 02:51:53 ]
  donderdag 13 juni 2019 @ 10:34:30 #179
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187402118
Bobby, fijn dat je weer thuis bent. Hopelijk blijf je je nu goed voelen en hoef je niet meer terug.

Hier gaat de borstvoeding (wegwezen fokwet!) echt heel goed. De pijn verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Hij komt zelf elke 3 a 4 uur voor voeding en hapt goed aan dankzij de nipple flip.
Ik ben zo gelukkig joh. Vandaag zal het wel Mn eerste buitenhuis voeding worden. Vind het toch wel spannend!
Zonder hoop geen leven.
pi_187402148
Jeetje Bobby, jouw verhaal heb ik ook even gemist :o. En heel herkenbaar, dat je je energie ergens op moet richten terwijl je liever bezig bent met wat anders. Maar ook dit komt goed, jij kan dit :*

Meneer de directeur heeft hier vannacht ons lekker bezig gehouden van 4-7 vannacht. Krampjes, continu aanleggen, melk overal tot op mijn kleding en in het beddengoed en mijn borsten zijn gigantisch. Met als resultaat dat hij hetzelfde weegt als gisteren _O_ . Begonnen op 3225 en nu stabiel op 3000. Ook zijn intens gele kleur neemt af, luiers zien er goed uit. Het is geen gevecht meer om hem aan de borst te krijgen en hij ligt nu lekker tevreden naast mij in het daglicht te pruttelen.

Zo, kraam komt fruit brengen en dan ga ik douchen en voeden. Daarna even plat. Mijn kraamverzorgenden zijn echt schatten (heb vandaag een andere, de vorige had er net 8 werkdagen op zitten). Wat mij er tot nu toe doorheen helpt is dat zij iig een dagdeel even de krampjes-ellende overdag opvangen of op hem letten, zodat ik overdag een uur of 4 kan bijslapen voor de nachten en mij volledig mag focussen op de borstvoeding en mijn herstel.

Vandaag nog even kort telefonisch contact met de lactatiekundige, maar ik denk dat we allemaal wel tevreden zijn met hoe het nu loopt. Goede volle plasluiers, ontlasting is geen meconium meer. Zo fijn dat dit wel lijkt te lukken.
  donderdag 13 juni 2019 @ 13:22:15 #181
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187404007
Wat fijn DE! :D

Ik had gisteren in een bv-café een goed gesprek met de lk over het nut en de noodzaak van 4 keer kolven op een werkdag en mijn productie-issues af en toe. Haar conclusie is vooral dat mijn productie heeeel erg wisselt (kan op een werkdag 30% schelen), maar dat dat oke is. Ik kan aanvullen uit de vriezer als het kdv dat fijn vindt, prul groeit goed en is tevreden. Loslaten dus..

En dan ga ik na mijn vakantie (die is al volgende week) een keertje minder per dag kolven.

En alsof mijn lijf het snapt, kolfde ik vandaag tot nu toe in twee keer 230 ml. Dinsdag in 4 keer 200...
pi_187404360
Mooi tink!

Fijn weer terug uit het ziekenhuis van die nare borstontsteking.

Goed te lezen D E
Schudden voor gebruik
  donderdag 13 juni 2019 @ 14:22:04 #183
426379 elamanilo
elämänilo
pi_187404678
Op la leche league lees ik dat zuigen goed is voor de darmperistaltiek en dat aanleggen daarom juist wél helpt bij kramp. Lijkt me ook logisch nav wat Pinq ook al zei, dat baby’s graag aan de borst willen bij krampjes.

Bobby, ik miste het ook, mAar fijn dat je weer thuis bent :*
  donderdag 13 juni 2019 @ 14:22:27 #184
426379 elamanilo
elämänilo
pi_187404682
En Yes voor de goede kolfbeurtenvan Tink !
pi_187405538
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 14:22 schreef elamanilo het volgende:
Op la leche league lees ik dat zuigen goed is voor de darmperistaltiek en dat aanleggen daarom juist wél helpt bij kramp. Lijkt me ook logisch nav wat Pinq ook al zei, dat baby’s graag aan de borst willen bij krampjes.

Bobby, ik miste het ook, mAar fijn dat je weer thuis bent :*
Hier vannacht hele knettergeluiden tijdens het aanleggen bij krampjes en vooral veel behoefte aan de vocht-borst. Er zit ook een verschil nu even in wat eruit komt per borst. De een produceert met name veel vochtige melk, de ander veel vette melk.
Ik denk dan maar wat ik zelf prettig zou vinden bij buikpijnen: een zware maaltijd of een lichte vochtige? Friet met mayo of sla?

Net weer een heerlijke voeding gedaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door douche-eendje op 13-06-2019 15:37:03 ]
pi_187409353
quote:
17s.gif Op donderdag 13 juni 2019 15:17 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Hier vannacht hele knettergeluiden tijdens het aanleggen bij krampjes en vooral veel behoefte aan de vocht-borst. Er zit ook een verschil nu even in wat eruit komt per borst. De een produceert met name veel vochtige melk, de ander veel vette melk.
Ik denk dan maar wat ik zelf prettig zou vinden bij buikpijnen: een zware maaltijd of een lichte vochtige? Friet met mayo of sla?

Net weer een heerlijke voeding gedaan.
De vette melk is rustiger voor de darmen. De dunnere melk bevat meer suikers en is vooral dorstlessend. Bij krampjes wordt dan ook geadviseerd om de meest lege borst aan te bieden.

Al weet Ela dit waarschijnlijk beter te verwoorden.
Trotse mama van 2 :)
  donderdag 13 juni 2019 @ 19:52:09 #187
319308 Tink89
To live is to dance
pi_187409638
K*tzooi, de afgekolfde melk die ik prul wilde geven rook net echt heel zuur. Dus hebben we 'm weggegooid. Lees ik net bij lll dat ik hem gewoon had kunnen geven. 80 ml down the drain voor niks...en da's gewoon echt even heel kut -O-
pi_187409942
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 19:34 schreef Davientje_ het volgende:

[..]

De vette melk is rustiger voor de darmen. De dunnere melk bevat meer suikers en is vooral dorstlessend. Bij krampjes wordt dan ook geadviseerd om de meest lege borst aan te bieden.

Al weet Ela dit waarschijnlijk beter te verwoorden.
Ah, dan heeft mijn kind vooral veel dorst nu :+. Klopt ook wel aangezien hij plasluiers aan het produceren is.

Ah tink dat is naar :X
pi_187409991
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 19:52 schreef Tink89 het volgende:
K*tzooi, de afgekolfde melk die ik prul wilde geven rook net echt heel zuur. Dus hebben we 'm weggegooid. Lees ik net bij lll dat ik hem gewoon had kunnen geven. 80 ml down the drain voor niks...en da's gewoon echt even heel kut -O-
soms is zure melk echt niet goed meer. Ik heb nog steeds wat ijsblokjes in de vriezer liggen die bij het opwarmen zuur gaat ruiken en L wil het niet drinken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 13-06-2019 22:05:08 ]
  donderdag 13 juni 2019 @ 20:52:06 #190
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_187410486
Ik zou zure melk ook niet geven hoor. Sowieso kleine kans dat baby het echt opdrinkt lijkt me, maar het idee dat het zuur door bederf is en het wordt toch opgedronken vind ik ook niet fijn bij zo'n kleintje.

Ik zag hier laatst de vraag (+ antwoorden) over stabiliteit van productie na +/- 9 maanden. Ollie is nu 10 maanden en hij krijgt per etmaal nog 3-5 voedingen

- niet-werkdagen: ochtend, middag, begin avond, nacht 1 of 2 x
- werkdagen (3) : ochtend, begin avond, nacht 1 of 2 x.

Ik heb tot ongeveer 9 maanden gekolfd op mijn werk, maar daarna niet meer. Ik heb het idee dat O wel nog genoeg drinkt om zijn dorst te lessen en om te voldoen aan de fysieke behoefte zeg maar, maar ik twijfel toch wel aan mijn productie. Laatst kolfde ik voor het eerst sinds weken weer eens, en toen had ik na mijn werk (12 uur na de vroege ochtendvoeding) maar een opbrengst van 90 ml -O-

Sowieso heb ik eigenlijk nog maar zelden het gevoel van veel melk, of verdwijnt dat sowieso op een gegeven moment?

Hij krijgt ook een fles kv om mee in slaap te vallen s avonds, want voeden en in bed leggen is een te heftige overgang voor hem, dat werkt niet. Dus hopelijk krijgt hij daarmee in totaal toch genoeg melk.

Zou dit toch het begin van het einde kunnen zijn dan? Vooral die kolfopbrengst vond ik wel een grote tegenvaller, na een hele dag zonder voeden verwacht je toch wel een volle fles....
pi_187410753
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 19:52 schreef Tink89 het volgende:
Melk kan ook zepig of rot ruiken en toch goed zijn ;)
Als je het goed bewaard had en je flessen of potjes goed schoon waren hier je daar niet aan te twijfelen.

Wat zuur moet dat voelen het zo weg te spoelen.
Schudden voor gebruik
  donderdag 13 juni 2019 @ 21:28:33 #192
480396 Sisu
Oudgediende
pi_187411071
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2019 20:52 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik zou zure melk ook niet geven hoor. Sowieso kleine kans dat baby het echt opdrinkt lijkt me, maar het idee dat het zuur door bederf is en het wordt toch opgedronken vind ik ook niet fijn bij zo'n kleintje.

Ik zag hier laatst de vraag (+ antwoorden) over stabiliteit van productie na +/- 9 maanden. Ollie is nu 10 maanden en hij krijgt per etmaal nog 3-5 voedingen

- niet-werkdagen: ochtend, middag, begin avond, nacht 1 of 2 x
- werkdagen (3) : ochtend, begin avond, nacht 1 of 2 x.

Ik heb tot ongeveer 9 maanden gekolfd op mijn werk, maar daarna niet meer. Ik heb het idee dat O wel nog genoeg drinkt om zijn dorst te lessen en om te voldoen aan de fysieke behoefte zeg maar, maar ik twijfel toch wel aan mijn productie. Laatst kolfde ik voor het eerst sinds weken weer eens, en toen had ik na mijn werk (12 uur na de vroege ochtendvoeding) maar een opbrengst van 90 ml -O-

Sowieso heb ik eigenlijk nog maar zelden het gevoel van veel melk, of verdwijnt dat sowieso op een gegeven moment?

Hij krijgt ook een fles kv om mee in slaap te vallen s avonds, want voeden en in bed leggen is een te heftige overgang voor hem, dat werkt niet. Dus hopelijk krijgt hij daarmee in totaal toch genoeg melk.

Zou dit toch het begin van het einde kunnen zijn dan? Vooral die kolfopbrengst vond ik wel een grote tegenvaller, na een hele dag zonder voeden verwacht je toch wel een volle fles....
Ff snel vanuit bed met baby en kleuter op 1 arm, maar dit kan echt nog goedkomen! Toevallig las ik gisteren Mn mail door en zag ik mailverkeer met de lk van ro’s bv periode. Toen vroeg ik rond 8 maanden hetzelfde. Kolfde toen blijkbaar nog maar 30 ml per keer.
Een week later mailde ik haar dat het weer was recht getrokken en dat het live voeden en kolven weer super ging. Beetje jammer dat ik niet gemaild heb hoe dit weer tot een succes geworden is.
Zonder hoop geen leven.
  Manager PR/Moderator donderdag 13 juni 2019 @ 21:33:04 #193
269689 crew  Viv
pi_187411176
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2019 20:52 schreef Spees_Eend het volgende:
[...]
Misschien zit je juist precies op schema :Y) en produceer je nu dus vooral tijdens het voeden/kolven en nog maar weinig van tevoren. Ik heb toen ook wel gehad dat ik maar 50 ml kolfde 's avonds (6 uur of zo na de vorige kolfsessie }:| ), en dan een uur later (met wat pauzes en korte kolfsessies) alsnog ruim 200 ml in totaal had.

@Tink89 als het bedorven rook zou ik het ook niet gegeven hebben. Maar ik snap hoe kut dat wegspoelen is. :*
  donderdag 13 juni 2019 @ 22:36:43 #194
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_187412280
Bedankt voor jullie overwegingen, ik zal er vertrouwen in houden!
pi_187412288
Spees, dat had ik ook bij allebei! Je slaat veel minder melk op na 9-12 maanden, maar maakt aan zodra er gedronken wordt. Ik moest het bij kolfsessies vooral van de ‘overdruk’ hebben zeg maar, dus toen ik minder stuwing had, kolfde ik nog maar 60 ml oid. Dat was echt de moeite niet, behalve als signaal naar mijn lichaam dat er een voedingsmoment was. Goed voor instandhouden van productie, maar voor de opbrengst hoefde het niet meer. Wel enigszins demotiverend ja.

Ik had een keer een teametentje, en kolfde toen al even niet meer tijdens kantooruren, maar vond het toch wat lang om ook de avond nog door te trekken. Dus ik kolven rond 18 uur. Ook maar 30 ml per kant. Echt hoor, teh dissapointment! :{ Dat was denk ik ook meteen de aller-aller-laatste keer kolven.
Venus in pocketformaat
Š loveli
  donderdag 13 juni 2019 @ 22:38:50 #196
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_187412316
Ik wist dat helemaal niet van die opslag en van het aanmaken tijdens het voeden! Wel een opsteker dit ^O^
  vrijdag 14 juni 2019 @ 04:30:10 #197
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187414573
Ha phaidra, dat had ik een keer in de sauna. Mijn kind was toen net een jaar, ik ging kolven en er kwam geloof ik in totaal 15ml uit :').
Wat de rest ook zegt Spees, je melk wordt nu grotendeels pas tijdens het voeden aangemaakt. Ik kon zelf na 9 maanden vrijwel niks meer kolven, en heb beide jongens 2 jaar gevoed.
KuikenGuppy
pi_187451996
Zijn er hier ook mensen die een tepelhoedje succesvol hebben afgebouwd terwijl ze vlakke tepels hadden? Ik zie dat hier nog niet zo snel gebeuren namelijk.

Dinsdag komt de lactatiekundige nog een keer om me te helpen met het afbouwen. Daarnaast word ik soms wat paniekerig als ik harde plekken meen te ontdekken in mijn borst. Mijn rechterborst blijft wat harder/meer opgezwollen dan links. Hopelijk kan de lactatiekundige me wat geruststellen. Ik doe volgens mij alles wat ik kan om het te voorkomen.
pi_187454172
Bobby, ik heb ook in het begin een tepelhoedje gebruikt met vlakke tepels. Het hielp wel met aanhappen, maar ik denk dat ik uiteindelijk ook een kloof eraan over heb gehouden. Op een gegeven moment was ik die dingen zat, had vaak ruzie met erop zetten, toen ben ik ook gewoon gestopt met die dingen. Simon was toen een paar weekjes oud, dus zelf ook al weer wat sterker om aan te happen. Voeden zonder tepelhoedje heeft me wel flink wat maanden pijn gedaan, met kloven e.d., maar uiteindelijk is het goed gekomen! Ik voed Simon nog steeds, hij is bijna 2 jaar. We zijn nu echt goed op elkaar ingespeeld.
pi_187454285
Dat vind ik fijn om te horen, Tolstoi! Ik verwacht ook wel kloven als ik zonder ga voeden.
Net had de baby behoorlijk veel honger (dan is z'n hap het beste) dus na een tijdje het tepelhoedje eraf gehaald en zonder geprobeerd. Hij hapt dan wel en drinkt een paar tellen door, en daarna laat hij los. Als ik dat nog twee keer doe, begint hij direct los te laten en te huilen. Hij heeft ook helemaal geen grip; terwijl hij met tepelhoedje aan mij vastgezogen zit en ik prima kan bewegen zonder dat hij loslaat. Misschien is hij nog niet sterk genoeg nu.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')