quote:De Notre-Dame in Parijs staat in brand. Vlammen en rook komen uit het dak van de middeleeuwse kathedraal en het vuur blijft zich ogenschijnlijk uitbreiden. Ooggetuigen zeggen dat de spits van de kathedraal is ingestort. "Het hele geraamte staat in brand", zegt een woordvoerder van de Notre-Dame.
Volgens de politie is het vuur vermoedelijk niet aangestoken. De brandweer zegt tegen persbureau AFP dat de brand mogelijk is ontstaan bij restauratiewerkzaamheden. Burgemeester Hidalgo van Parijs spreekt van een vreselijke brand. Zij en de politie vragen mensen om uit de buurt te blijven zodat de hulpdiensten bij de kathedraal kunnen komen.
"Het is razendsnel gegaan", zegt correspondent Frank Renout. "Er komen metershoge vlammen uit de kerktoren op dit moment. Ik zie dat er een enorme rookwolk boven Parijs omhooggaat."
President Macron, die vandaag een toespraak zou houden naar aanleiding van de maandenlange gelehesjesprotesten, heeft zijn speech afgeblazen in verband met de brand.
(nos.nl)
Daarom was ie ook meteen z'n toren kwijt.quote:
Mooie foto's wel, hoe dramatisch ook.quote:Op maandag 15 april 2019 20:01 schreef Studiotje het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Opklikje voor instortende toren (andere hoek)twitter:patrickgaley twitterde op maandag 15-04-2019 om 19:55:23The moment #NotreDame’s spire fell https://t.co/XUcr6Iob0b reageer retweet
Onmogelijke klus om dit te blussen, lijkt me.quote:Op maandag 15 april 2019 20:02 schreef Burdie het volgende:
Denk dat er niks meer gered kan worden. Misschien de voorgevel, die lijkt (nog) niet te branden?
In Colombia gebeurt dit wekelijks, dan is dit toch niks voor jou.quote:Op maandag 15 april 2019 20:02 schreef Koffieplanter het volgende:
Ik ben ooit nog in Parijs geweest. Komt wel dichtbij zo.
Dacht hetzelfdequote:Op maandag 15 april 2019 20:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Mooie foto's wel, hoe dramatisch ook.
quote:
Oh shit, ik kwam deze tegen op een ander forum. Dacht eerst dat het fake was maar blijkt dus gewoon echt te zijn.twitter:realDonaldTrump twitterde op maandag 15-04-2019 om 19:39:48So horrible to watch the massive fire at Notre Dame Cathedral in Paris. Perhaps flying water tankers could be used to put it out. Must act quickly! reageer retweet
Je kunt altijd wat doen. En vooral als je je op dat soort situaties voorbereid (wat me bij dit soort gebouwen toch geen luxe lijkt).quote:Op maandag 15 april 2019 19:59 schreef alopio het volgende:
[..]
Je kan bijna niks doen, het matriaal en de vorm/grote van het gebouw zorgen ervoor dat dit niet te blussen is.
Komt vast een mooie moskee voor in de plaats.quote:Op maandag 15 april 2019 20:03 schreef Dance99Vv het volgende:
Weer een kerk minder , past wel in het anti-christ beeld.
Tnx, staan in de OP.quote:Op maandag 15 april 2019 20:01 schreef Studiotje het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ik zat ook met stijgende verbazing te kijken, wat een onbenulquote:Op maandag 15 april 2019 20:04 schreef alopio het volgende:
Jezus pauper NOS weer, “live beelden” waar de toren nog staat, waterschade voorkomen?
Heel die staat in de hens man
Ik hoorde juist non stop sirenes, live stream via Twitter.quote:Op maandag 15 april 2019 20:03 schreef Aquarii het volgende:
Ik heb nog geen brandweer gezien/gehoord op die livestreams
dacht ik ook, maar wilde het niet zeggenquote:Op maandag 15 april 2019 20:04 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Komt vast een mooie moskee voor in de plaats.
200 jaarquote:Op maandag 15 april 2019 20:03 schreef Rewimo het volgende:
200 jaar over gedaan om hem te bouwen en in 1 avondje is het weg
Daarom staan ze ook te blussen natuurlijk, staan zelfs brandweermannen op het gebouw. Maar dit ie zo groot, met 50 wagens is het nog niet te doenquote:Op maandag 15 april 2019 20:04 schreef beantherio het volgende:
[..]
Je kunt altijd wat doen. En vooral als je je op dat soort situaties voorbereid (wat me bij dit soort gebouwen toch geen luxe lijkt).
quote:Op maandag 15 april 2019 20:05 schreef Harvest89 het volgende:
Dit wordt het symbool van de Europese zelfmoord.
Notre Dommagequote:
President Randdebiel, met z'n open deuren. "Must Act Quickly".... johquote:Op maandag 15 april 2019 20:04 schreef YazooW het volgende:
Oh shit, ik kwam deze tegen op een ander forum. Dacht eerst dat het fake was maar blijkt dus gewoon echt te zijn.twitter:realDonaldTrump twitterde op maandag 15-04-2019 om 19:39:48So horrible to watch the massive fire at Notre Dame Cathedral in Paris. Perhaps flying water tankers could be used to put it out. Must act quickly! reageer retweet
![]()
MUST ACT QUICKLY
Dat is ook wel te zien op de foto's.quote:Op maandag 15 april 2019 20:06 schreef Rewimo het volgende:
BBC meldt dat de glas-in-loodramen zijn gesmolten
Trump heeft wel lekkere hands-on oplossingen voor zo goed als allesquote:Op maandag 15 april 2019 20:04 schreef YazooW het volgende:
![]()
MUST ACT QUICKLY
Jezelf in brand steken is ook een optiequote:Op maandag 15 april 2019 20:05 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
200 jaardat is inderdaad wel zonde ja.
Moest het een fout van een arbeider zijn, ik zou meteen mezelf opknopen moest ik die arbeider zijn
quote:Op maandag 15 april 2019 20:06 schreef Rewimo het volgende:
Dat lijkt me geen hogere wiskunde. Verwacht dat dat als eerst weg is.quote:Op maandag 15 april 2019 20:06 schreef Rewimo het volgende:
We hebben toch genoeg vakbekwame architecten naar binnengehaald in de EU ?quote:Op maandag 15 april 2019 20:03 schreef Rewimo het volgende:
200 jaar over gedaan om hem te bouwen en in 1 avondje is het weg
De voorgevel is volledig van steen, ik zie vooral het middenschip branden nu? Maar het is vast ijdele hoop hoor...quote:Op maandag 15 april 2019 20:03 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Onmogelijke klus om dit te blussen, lijkt me.
NOS meldt dat fipronil in eieren zat.quote:Op maandag 15 april 2019 20:06 schreef Rewimo het volgende:
Smelt het lood of het glas?quote:Op maandag 15 april 2019 20:07 schreef Embraer89 het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen hogere wiskunde. Verwacht dat dat als eerst weg is.
quote:Op maandag 15 april 2019 20:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
NOS meldt dat fipronil in eieren zat.
twitter:EmmanuelMacron twitterde op maandag 15-04-2019 om 20:05:18Notre-Dame de Paris en proie aux flammes. Émotion de toute une nation. Pensée pour tous les catholiques et pour tous les Français. Comme tous nos compatriotes, je suis triste ce soir de voir brûler cette part de nous. reageer retweet
Precies, het is in en in triest natuurlijk, maar genoeg histories gebouwen die herbouwd zijn na brand ook in 1700/1800, of (deels) ingestort zijn of waar dingen overheen zijn gebouwd en weggehaald. Dit kunnen ze, hoe duur ook, uiteindelijk herbouwen. De historie en kunst is weg, dat krijg je nooit meer terugquote:Op maandag 15 april 2019 20:06 schreef Dagoduck het volgende:
Toren was een herbouw uit de 19e eeuw trouwens.
Ja natuurlijk.quote:Op maandag 15 april 2019 20:07 schreef capuchon_jongen het volgende:
Zou dat mogelijk zijn om zo'n gebouw volledig te herbouwen?
Onder Donald Trump was dit nooit gebeurd!quote:Op maandag 15 april 2019 20:04 schreef YazooW het volgende:
![]()
MUST ACT QUICKLY
Beide, bij deze hitte.quote:
Prefab.quote:Op maandag 15 april 2019 20:07 schreef capuchon_jongen het volgende:
zeker mogelijk, de blauwdrukken van de notre dan zijn beschikbaar.quote:Op maandag 15 april 2019 20:07 schreef capuchon_jongen het volgende:
Komt door het koloniale verleden.quote:Op maandag 15 april 2019 20:08 schreef TLC het volgende:
Parijs krijgt de laatste jaren echt een shitlading aan ellende over zich heen
Die ramen, zonde.quote:Op maandag 15 april 2019 20:08 schreef alopio het volgende:
[..]
Precies, het is in en in triest natuurlijk, maar genoeg histories gebouwen die herbouwd zijn na brand ook in 1700/1800, of (deels) ingestort zijn of waar dingen overheen zijn gebouwd en weggehaald. Dit kunnen ze, hoe duur ook, uiteindelijk herbouwen. De historie en kunst is weg, dat krijg je nooit meer terug
De voorgevel en muren zijn van steen, die zullen grotendeels wel blijven staan. Het dak heeft een houten skelet en kan afgeschreven worden. En het interieur is natuurlijk ook weg, door brand, instortende dakdelen en/of bluswater.quote:Op maandag 15 april 2019 20:07 schreef Burdie het volgende:
[..]
De voorgevel is volledig van steen, ik zie vooral het middenschip branden nu? Maar het is vast ijdele hoop hoor....
toeristiche ruine?quote:Op maandag 15 april 2019 20:09 schreef StephanL het volgende:
Afbreken, behalve de muren die nog overeind blijven en iets moois van maken.
Dat wist ik nietquote:Op maandag 15 april 2019 20:08 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
zeker mogelijk, de blauwdrukken van de notre dan zijn beschikbaar.
Goed gebouwd wel.quote:
- T. Baudet, 2019.quote:Op maandag 15 april 2019 20:09 schreef capuchon_jongen het volgende:
kleine stukjes brandende hout dwarrelen naar beneden op het volk
Onder Donald Trump was het gesloopt. Kunst en cultuur is iets van de linkse-kerkquote:Op maandag 15 april 2019 20:08 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Onder Donald Trump was dit nooit gebeurd!
Kan ook, Mooie glazen gebouw er om heen.quote:
Vraag is ook of je dezelfde sfeer terugkrijgt. Er zal toch met wat modernere bouwtechnieken worden gewerktquote:Op maandag 15 april 2019 20:09 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik had juist begrepen dat men niet (meer) weet hoe je zoiets moet bouwen omdat het niet gedocumenteerd is.
Ah, die ramen zijn ook 19e eeuws zie ik.quote:Op maandag 15 april 2019 20:10 schreef alopio het volgende:
[..]
Eens, maar zelfs die kan je opnieuw maken. De historische items erin niet.
Uiteraard niet.quote:Op maandag 15 april 2019 20:09 schreef StephanL het volgende:
Afbreken, behalve de muren die nog overeind blijven en iets moois van maken.
Lood heeft een heel laag smeltpunt, dusjah die gaan er best snel aan.quote:Op maandag 15 april 2019 20:06 schreef Rewimo het volgende:
Daarnaast is de kans behoorlijk groot dat ze nu een modern alternatief gaan bouwen omdat dat hip is.quote:Op maandag 15 april 2019 20:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Vraag is ook of je dezelfde sfeer terugkrijgt. Er zal toch met wat modernere bouwtechnieken worden gewerkt
Sowieso is het niet meer het honderden jaren oude gebouw dat het eerst was. Die historie ben je kwijt.
Respect voor ze, hoor.quote:Op maandag 15 april 2019 20:12 schreef Rewimo het volgende:
Er staan 2 brandweermannen met een zielig waterstraaltje te spuiten op een toren aan de zijkant.
Idem, broer.. ben er misselijk vanquote:Op maandag 15 april 2019 20:12 schreef Oostwoud het volgende:
Dit raakt mijn ziel. Ik heb sporen liggen in Parijs en Frankrijk in bredere zin. Het is een magnifieke stad. Een van de oerharten van Europa.
Dat zou wel dramatisch zijn. Het dient teruggebouwd te worden.quote:Op maandag 15 april 2019 20:12 schreef YazooW het volgende:
[..]
Daarnaast is de kans behoorlijk groot dat ze nu een modern alternatief gaan bouwen omdat dat hip is.
Dat bedoel is, vaak zijn dingen aangebouwd, eerder kapot gegaan door vernieling of brand of gestolen en daardoor later toegevoegd. Dus herbouw is zeker mogelijk. Notre Dame zelf is tijdens de Franse revolutie ook zwaar beschadig, in verval geraakt en leeggeroofd.quote:Op maandag 15 april 2019 20:11 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Ah, die ramen zijn ook 19e eeuws zie ik.
Absoluut. Maar het ziet er zo machteloos uit.quote:Op maandag 15 april 2019 20:12 schreef spijkerbroek het volgende:
Respect voor ze, hoor.
Je weet dat je niks kan doen, maar toch doen ze iets.
Ze kunnen het ook beter niet herbouwen, krijg je toch de echte niet meer mee terug. Dit gebeurt nu eenmaal, iets nieuws bouwen (of niet) en door.quote:Op maandag 15 april 2019 20:11 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Vraag is ook of je dezelfde sfeer terugkrijgt. Er zal toch met wat modernere bouwtechnieken worden gewerkt
Sowieso is het niet meer het honderden jaren oude gebouw dat het eerst was. Die historie ben je kwijt.
Ik ga er vanaf september studeren. Universiteit ligt er zowat naast. Dit raakt me in het hart.quote:Op maandag 15 april 2019 20:12 schreef Oostwoud het volgende:
Dit raakt mijn ziel. Ik heb sporen liggen in Parijs en Frankrijk in bredere zin. Het is een magnifieke stad. Een van de oerharten van Europa.
Mij ook wel, Ik ben Belg en ben bijvoorbeeld vaker in Parijs geweest dan in Amsterdamquote:Op maandag 15 april 2019 20:12 schreef Oostwoud het volgende:
Ondanks dat dit natuurlijk eeuwig zonde en jammer is, blijft de rest van Parijs wel staan hoor.quote:Op maandag 15 april 2019 20:12 schreef Oostwoud het volgende:
Dat gaan ze nooit doenquote:Op maandag 15 april 2019 20:12 schreef YazooW het volgende:
[..]
Daarnaast is de kans behoorlijk groot dat ze nu een modern alternatief gaan bouwen omdat dat hip is.
Ik vind het juist ergens wel ''mooi'', het is onderdeel van de geschiedenis waar we getuige van zijn.quote:Op maandag 15 april 2019 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Idem, broer.. ben er misselijk van
Natuurlijk, maar zoals New York zwaar getroffen was door het verlies van de Twin Towers, is de Notre Dame, met veel meer historie, ook een enorme dreun voor Parijs.quote:Op maandag 15 april 2019 20:14 schreef Liftdeur het volgende:
[..]
Ondanks dat dit natuurlijk eeuwig zonde en jammer is, blijft de rest van Parijs wel staan hoor.
Of door een kwaadwillende tijdens werkzaamheden, kan ook nog.quote:Op maandag 15 april 2019 20:15 schreef Guanabana het volgende:
En weet je, liever dit, door werkzaamheden, dan dat het gebeurt door een kwaadwillende aanslag.
Of door werkzaamheden tijdens een kwaadwillende.quote:Op maandag 15 april 2019 20:15 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Of door een kwaadwillende tijdens werkzaamheden, kan ook nog.
Waarom niet, denk jij dat dit historische gebouwen nooit herbouwd zijn in het verleden? Tal van gebouwen die ook in 1700/1800 herbouwd zijn na brand, of waar aan of opgebouwd is.quote:Op maandag 15 april 2019 20:13 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Ze kunnen het ook beter niet herbouwen, krijg je toch de echte niet meer mee terug. Dit gebeurt nu eenmaal, iets nieuws bouwen (of niet) en door.
Ze moeten van ver weg filmen lijkt me.quote:Op maandag 15 april 2019 20:16 schreef kree het volgende:
slechte live beelden trouwens ook.
Hebben ze daar maar 2 cameraploegen ofzo?
Nou.. als je ziet hoe snel dit afbrandt zou ik me voor de rest van Parijs ook zorgen gaan maken.quote:Op maandag 15 april 2019 20:14 schreef Liftdeur het volgende:
[..]
Ondanks dat dit natuurlijk eeuwig zonde en jammer is, blijft de rest van Parijs wel staan hoor.
quote:
Dit, en het besef dat die arme mensjes in die tijd er 200 jaar erover deden. Zonder moderne technieken. pure handenarbeid, alles naar boven dragen enzo.quote:Op maandag 15 april 2019 20:15 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar zoals New York zwaar getroffen was door het verlies van de Twin Towers, is de Notre Dame, met veel meer historie, ook een enorme dreun voor Parijs.
ja, die andere staan gele hesjes te filmen.quote:Op maandag 15 april 2019 20:16 schreef kree het volgende:
slechte live beelden trouwens ook.
Hebben ze daar maar 2 cameraploegen ofzo?
quote:Op maandag 15 april 2019 20:12 schreef Oostwoud het volgende:
Ik ook.quote:Op maandag 15 april 2019 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Idem, broer.. ben er misselijk van
quote:One of the earliest organs at Notre-Dame, built in 1403 by Friedrich Schambantz, was replaced between 1730 and 1738 by François Thierry. During the restoration of the cathedral by Eugène Viollet-le-Duc, Aristide Cavaillé-Coll built a new organ; using pipe work from the former instruments. The organ was dedicated in 1868. In 1904, Charles Mutin modified and added several stops; in 1924, an electric blower was installed. An extensive restoration and cleaning was carried out by Joseph Beuchet in 1932. Between 1959 and 1963, the mechanical action with barker machines was replaced by an electric action by Jean Hermann, and a new organ console was installed. During the following years, the stoplist was gradually modified by Robert Boisseau (who added three chamade stops 8', 4', and 2'/16' in 1968) and Jean-Loup Boisseau after 1975, respectively. In fall 1983, the electric combination system was disconnected due to short-circuit risk. Between 1990 and 1992, Jean-Loup Boisseau, Bertrand Cattiaux, Philippe Émeriau, Michel Giroud, and the Société Synaptel revised and augmented the instrument throughout. A new console was installed, using the stop knobs, pedal and manual keyboards, foot pistons and balance pedals from the Jean Hermann console. Between 2012 and 2014, Bertrand Cattiaux and Pascal Quoirin restored, cleaned, and modified the organ. The stop and key action was upgraded, a new console was built, (again using the stop keys, pedal board, foot pistons and balance pedals of the 1992 console), a new enclosed division ("Résonnance expressive", using pipework from the former "Petite Pédale" by Boisseau, which can now be used as a floating division), the organ case and the facade pipes were restored, and a general tuning was carried out. The current organ has 115 stops (156 ranks) on five manuals and pedal, and more than 8,000 pipes.
Ga daar maar niet te snel van uit.quote:Op maandag 15 april 2019 20:13 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zou wel dramatisch zijn. Het dient teruggebouwd te worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In 1700/1800 was iedereen nog streng gelovig en de Kerk had veel macht, dus iedereen deed er alles aan om zoiets te herbouwen.quote:Op maandag 15 april 2019 20:16 schreef alopio het volgende:
[..]
Waarom niet, denk jij dat dit historische gebouwen nooit herbouwd zijn in het verleden? Tal van gebouwen die ook in 1700/1800 herbouwd zijn na brand, of waar aan of opgebouwd is.
Ook de notre dame, toren was 19e eeuws, gewoon honderden jaren later aangebouwd. Dus je kan dit gewoon weer herbouwen. Over 250 jaar is het weer historisch
Iets met beeldenstorm?quote:Op maandag 15 april 2019 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
Goede wake-up call voor Nederland.
Koester je kerkgebouwen. Ook al ben je niet religieus. Daar zit namelijk onze cultuur en traditie.
Zwarte Piet zit in de kerk?quote:Op maandag 15 april 2019 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
Koester je kerkgebouwen. Ook al ben je niet religieus. Daar zit namelijk onze cultuur en traditie.
En pas op bij werkzaamheden.quote:Op maandag 15 april 2019 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
Als dat zo is dan prutst de BBC ook een beetje met z'n rapportage.quote:Op maandag 15 april 2019 20:19 schreef Embraer89 het volgende:
S
[..]
Stond er een half uur geleden al.
Wat een lulkoek.quote:Op maandag 15 april 2019 20:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
In 1700/1800 was iedereen nog streng gelovig en de Kerk had veel macht, dus iedereen deed er alles aan om zoiets te herbouwen.
Tegenwoordig denkt iedereen meer na en de Kerk heeft veel minder macht. Veel Fransen zullen niet willen dat hun belastinggeld voor de herbouw gebruikt wordt (want dat gaat vele honderden miljoenen kosten).
Dat is niet zomaar gereed natuurlijk.quote:Op maandag 15 april 2019 20:19 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik wacht nog op een heli, of zijn die daar niet?
Ja, daar denk ik ook aan.quote:Op maandag 15 april 2019 20:17 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Dit, en het besef dat die arme mensjes in die tijd er 200 jaar erover deden. Zonder moderne technieken. pure handenarbeid, alles naar boven dragen enzo.
Ik mag hopen dat we als Europa meebetalen aan de renovatiequote:Op maandag 15 april 2019 20:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
In 1700/1800 was iedereen nog streng gelovig en de Kerk had veel macht, dus iedereen deed er alles aan om zoiets te herbouwen.
Tegenwoordig denkt iedereen meer na en de Kerk heeft veel minder macht. Veel Fransen zullen niet willen dat hun belastinggeld voor de herbouw gebruikt wordt (want dat gaat vele honderden miljoenen kosten).
Soort 'Great Fire of London'.quote:Op maandag 15 april 2019 20:17 schreef Strani het volgende:
[..]
Nou.. als je ziet hoe snel dit afbrandt zou ik me voor de rest van Parijs ook zorgen gaan maken.
We zullen het zien.quote:Op maandag 15 april 2019 20:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat een lulkoek.
Die kerk is van onschatbare waarde. Een toeristische attractie.
Of we nu minder gelovig zijn of niet, dat speelt geen rol.
Het is geen standaard kerkje
Dat zal een vreemde gewaarwording zijn in september.quote:Op maandag 15 april 2019 20:13 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik ga er vanaf september studeren. Universiteit ligt er zowat naast. Dit raakt me in het hart.
In het vorige deel staat nog een fotoquote:Op maandag 15 april 2019 20:20 schreef beantherio het volgende:
[..]
Als dat zo is dan prutst de BBC ook een beetje met z'n rapportage.
Alsjeblieft niet zegquote:Op maandag 15 april 2019 20:20 schreef Faux. het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat we als Europa meebetalen aan de renovatie
Kan ik mij niet voorstellen. Vanwege de belangrijkheid van dit culturele erfgoed zullen er waarschijnlijk grote risico's worden genomen om zoveel mogelijk te redden wat er te redden valt.quote:Op maandag 15 april 2019 20:19 schreef TLC het volgende:
Zou de brandweer dit gecontroleerd laten uitbranden ?
twitter:NKingofDC twitterde op maandag 15-04-2019 om 20:10:57The ceiling of Notre Dame contained 13,000 oak trees cut in the 12th century. An entire forest, essentially. reageer retweet
Inderdaad. Gelukkig afgelopen jaar nog geweest. Maar wat een klap voor Parijs en wat een klap voor haar mooiste gedeelte, het Île-de-la-Citéquote:Op maandag 15 april 2019 20:20 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Dat zal een vreemde gewaarwording zijn in september.
De kerk heeft zelf ook genoeg geld, maar buiten dat, Fransen zijn zo chauvinistisch als het maar kan, zeker wat betreft dit soort zaken, hun cultuur en historie. Die koesteren dat en gaan er zeker geen moeite mee hebben om er voor te betalen. En Frankrijk is groter dan Parijs en z’n kansloze voorsteden. Reken maar dat er een fonds voor komt, deels gesteund door het bedrijfsleven of Europese subsidiequote:Op maandag 15 april 2019 20:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dit. Alsof we het over een kale refokerk hebben in Nietszeggendam.quote:Op maandag 15 april 2019 20:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat een lulkoek.
Die kerk is van onschatbare waarde. Een toeristische attractie.
Of we nu minder gelovig zijn of niet, dat speelt geen rol.
Het is geen standaard kerkje
Kennelijk is het heel moeilijk actief geloof van cultuur te onderscheiden...quote:Op maandag 15 april 2019 20:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het hart van een bevriende natie en een symbool van Europa.quote:
en eiken hout is zo duur brrr als ze alles willen achter maken zal dit veel geld kostenquote:Op maandag 15 april 2019 20:22 schreef Ryan3 het volgende:
twitter:NKingofDC twitterde op maandag 15-04-2019 om 20:10:57The ceiling of Notre Dame contained 13,000 oak trees cut in the 12th century. An entire forest, essentially. reageer retweet
Kan ook zo iets als n kortsluiting geweest zijn hequote:Op maandag 15 april 2019 20:23 schreef Strani het volgende:
Je zal maar de kerel zijn die de brand veroorzaakt heeft..
Even Apeldoorn bellen..quote:Op maandag 15 april 2019 20:23 schreef Strani het volgende:
Je zal maar de kerel zijn die de brand veroorzaakt heeft..
Ja, ik zou het niet erg vinden om hieraan mee te betalen uit vrije wil. Dat is ware Europese samenwerking.quote:Op maandag 15 april 2019 20:23 schreef Faux. het volgende:
[..]
Het hart van een bevriende natie en een symbool van Europa.
Tegen de tijd dat ze dit gefixed hebben is de Sagrada Familia al klaar denk ik idd.quote:Op maandag 15 april 2019 20:17 schreef GGMM het volgende:
Dit ziet er niet uit als iets wat je zo 1,2,3 hersteld hebt.
Dat hoop ik ergens dan maar. Niemand wil hiervoor verantwoordelijk zijn.quote:Op maandag 15 april 2019 20:23 schreef TLC het volgende:
[..]
Kan ook zo iets als n kortsluiting geweest zijn he
twitter:tictoc twitterde op maandag 15-04-2019 om 20:17:53MORE: It's unclear what the cause of the Notre Dame Cathedral fire is, but the Paris fire brigade says it's "potentially linked" to a 6 million-euro ($6.8 million) renovation project on the church's spire and its 250 tons of lead https://t.co/wher2fWcWW reageer retweet
dan nog kan die kortsluiting door een mens veroorzaakt zijn, er is altijd wel een schuldige bij een brandquote:Op maandag 15 april 2019 20:23 schreef TLC het volgende:
[..]
Ja, kan zomaar. Collega stopte eens een accu van m'n accuboormachine in de lader, dikke steekvlam... er is niet veel nodig...quote:Op maandag 15 april 2019 20:23 schreef TLC het volgende:
[..]
Volgens mij zijn daar ook allemaal graven van vorsten enzo.quote:Op maandag 15 april 2019 20:24 schreef cherrycoke het volgende:
het dak is ingestort, staat nu op de vloer te fikken, je mag de notre dam wel als verloren beschouwen
Mijn punt ja. Al dat gezeik over Zwarte Piet, alsof dat de summum van onze cultuur is. Terwijl onze kerkgebouwen, waar onze voorouders het brood voor uit de mond hebben gespaard, waar diezelfde voorouders gedoopt werden, trouwden, hun geliefden begroeven, bij bosjes gesloten worden.quote:
Frankrijk kan dit prima zelf oplossen. Daarbij, het is een kerk. Ook de kerk heeft geld zat. We kunnen overal wel aan mee gaan betalenquote:Op maandag 15 april 2019 20:23 schreef Faux. het volgende:
[..]
Het hart van een bevriende natie en een symbool van Europa.
bron nu.nlquote:De Franse autoriteiten hebben wel laten weten dat er een reddingsoperatie gaande is om de kunstschatten in de kathedraal te redden.
Helemaal mee eensquote:Op maandag 15 april 2019 20:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn punt ja. Al dat gezeik over Zwarte Piet, alsof dat de summum van onze cultuur is. Terwijl onze kerkgebouwen, waar onze voorouders het brood voor uit de mond hebben gespaard, waar diezelfde voorouders gedoopt werden, trouwden, hun geliefden begroeven, bij bosjes gesloten worden.
En als er niet iets 'nuttigs' van gemaakt kan worden - appartementen natuurlijk - mag het tegen de vlakte.
Holle frase, dat 'onze cultuur' geslogan... Cultuur interesseert de meeste Nederlanders geen zak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |