abonnement Unibet Coolblue
pi_186090747
💐🌸💮🌹🌺🌻🌼🌷⚘🌱🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘🍀🍁🍂🍃🍇

pi_186098273
Mensen. Ik heb heugelijk nieuws. Ik heb een kiwi in de achtertuin, maar die had het deze zomer wat zwaar gehad. Al z'n blad kwijt, kiwi's nooit veel groter geworden dan een paasei. Was even bang dat we hem op konden geven. Maar gelukkig, hij heeft nieuw blad. O+

Alleen de lange takken die omhoog groeien denk ik even naar beneden aan de pergola binden.

pi_186098593
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 10:33 schreef Myraela het volgende:
Mensen. Ik heb heugelijk nieuws. Ik heb een kiwi in de achtertuin, maar die had het deze zomer wat zwaar gehad. Al z'n blad kwijt, kiwi's nooit veel groter geworden dan een paasei. Was even bang dat we hem op konden geven. Maar gelukkig, hij heeft nieuw blad. O+

Alleen de lange takken die omhoog groeien denk ik even naar beneden aan de pergola binden.

[ afbeelding ]
Groeit dat met een normale zomer wel een kiwi?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186098841
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 10:58 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Groeit dat met een normale zomer wel een kiwi?
Volgens de vorige bewoonster wel, omdat ze een paar huizen verderop ook een kiwi hebben.
pi_186098851
Weet iemand wat je tegen bloedblaarluizen kunt doen zonder dat je hoeft te knippen aan de plant? Gaan ze dood van spiritus of iets dergelijks?
pi_186098872
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 11:13 schreef Myraela het volgende:

[..]

Volgens de vorige bewoonster wel, omdat ze een paar huizen verderop ook een kiwi hebben.
Oh wat grappig. Ga ik onthouden.
I solemnly swear i'm up to no good
  maandag 8 april 2019 @ 11:40:25 #7
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186099262
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 10:33 schreef Myraela het volgende:
Mensen. Ik heb heugelijk nieuws. Ik heb een kiwi in de achtertuin, maar die had het deze zomer wat zwaar gehad. Al z'n blad kwijt, kiwi's nooit veel groter geworden dan een paasei. Was even bang dat we hem op konden geven. Maar gelukkig, hij heeft nieuw blad. O+

Alleen de lange takken die omhoog groeien denk ik even naar beneden aan de pergola binden.

[ afbeelding ]
Kiwi's zijn éénslachtig hé. Dus dan heb je een mannelijke en vrouwelijke Kiwi nodig om vruchten te krijgen. Of je moet de 'Jenny' hebben, die is zelfbestuivend. Nadeel van een zelfbestuivende Kiwi is dat de vruchten wel wat kleiner zijn dan de kruisbestuivende soorten.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_186099331
Ik zou wel zo'n kiwi druif willen. Die zijn lekker.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186099508
quote:
7s.gif Op maandag 8 april 2019 11:40 schreef Twieki het volgende:
Kiwi's zijn éénslachtig hé. Dus dan heb je een mannelijke en vrouwelijke Kiwi nodig om vruchten te krijgen. Of je moet de 'Jenny' hebben, die is zelfbestuivend. Nadeel van een zelfbestuivende Kiwi is dat de vruchten wel wat kleiner zijn dan de kruisbestuivende soorten.
Klopt, maar een paar huizen verder staat er dus ook eentje. Dus ze zei dat ze vorige jaren wel gewoon kiwi's kreeg. Ze was er zo trots over bij de sleuteloverdracht. :D Hij had hier afgelopen jaar wel veel vruchten, maar bij die warme dagen is die al z'n blad verloren. Denk dat die te droog stond. Ik gaf wel water, maar hij staat zegmaar in de grond waar er maar 1 tegel uit is. Dus misschien trok het water er niet meer goed in.
  maandag 8 april 2019 @ 12:01:37 #10
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186099662
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 11:53 schreef Myraela het volgende:

[..]

Klopt, maar een paar huizen verder staat er dus ook eentje. Dus ze zei dat ze vorige jaren wel gewoon kiwi's kreeg. Ze was er zo trots over bij de sleuteloverdracht. :D Hij had hier afgelopen jaar wel veel vruchten, maar bij die warme dagen is die al z'n blad verloren. Denk dat die te droog stond. Ik gaf wel water, maar hij staat zegmaar in de grond waar er maar 1 tegel uit is. Dus misschien trok het water er niet meer goed in.
Oh, ik was in de veronderstelling dat je Kiwi nog maar 1 jaar oud was of zo, maar 't is dus al een oudje. Dan zal 't wel goed komen!
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_186111856
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2019 14:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik ga vanavond nog een foto maken van die tuin O-)
  dinsdag 9 april 2019 @ 06:55:18 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186113894
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 23:47 schreef Radegast het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:D
Resistance is futile.
pi_186114544
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 23:47 schreef Radegast het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Oh ja! Had ik wel gedaan kijk.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186114697
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2019 11:14 schreef Rose_Red het volgende:
Weet iemand wat je tegen bloedblaarluizen kunt doen zonder dat je hoeft te knippen aan de plant? Gaan ze dood van spiritus of iets dergelijks?
Werkt een spray tegen luis niet? Geen ervaring mee overigens, dus misschien zeg ik iets stoms. Dat was alleen wat ik gebruikte tegen een wolluis binnen.
pi_186114749
Het is niet echt een plant, maar mag ik dit topic ook gebruiken om blij te zijn met m'n tuinset? Kussens zitten nog even in het plastic, want het was nat. Hij staat wel al helemaal in de olie. Zoek alleen nog naar een goede oplossing voor de kussens als we ze op willen bergen. Ik dacht zelf om een hangsysteem te maken aan het plafond van de schuur, anders neemt het zoveel ruimte in. M'n vriend dacht om gewoon een hoes om de hele tuinset te doen. Hoe doen jullie dat?

Oh, en de tafel staat nu nog in de aarde. Tuin moet nog overhoop, maar dit jaar geen geld meer voor. Maar we wilde al wel lekker kunnen zitten.


pi_186114886
Ik zou de kussens lekker binnen houden. Dat inpakken is leuk maar vocht kruipt toch wel in stof.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186114949
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 09:07 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik zou de kussens lekker binnen houden. Dat inpakken is leuk maar vocht kruipt toch wel in stof.
Goed punt, bedankt!
pi_186115044
Wij hebben voor de lente/zomer een grote kist waar de kussens in gaan. In de herfst/winter gaat het naar binnen toe.
pi_186117117
Uit 't plastic idd. Mijn zus had het ook heel lang in plastic en had allemaal kleine zwarte puntje van 'het weer er in'.
Wij hebben ze in een bepaald deel vd garage waar ook de fietsen staan.
Daar hebben we trouwens veel haken en dingen waar we ook spullen aan hebben hangen ivm de ruimte.
pi_186118384
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 08:33 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Oh ja! Had ik wel gedaan kijk.
[ afbeelding ]
Wat een zooitje!

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk aan een sisyrinchium.
pi_186118594
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 13:20 schreef Radegast het volgende:

[..]

Wat een zooitje!

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk aan een sisyrinchium.
Mja niet mijn tuin _O- ik ga die eens opzoeken dankjewel
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186118712
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 13:20 schreef Radegast het volgende:

[..]

Wat een zooitje!

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk aan een sisyrinchium.
Ik twijfel of het die is. Ik kan geen soort vinden die paars is met een witte binnenkant. We speuren vrolijk verder :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186119003
Chionodoxa!
pi_186119589
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 13:52 schreef Radegast het volgende:
Chionodoxa!
Ja dat zijn ze! Thanks :D
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186120160
De tuinmeneer en ik keken met verwondering naar iets tulp-achtigs wat wij ons niet herinneren gepoot/ geplant te hebben.
Ook omdat het opkomt míddeinin al langer bestaande pollen. :?

Wie weet?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk van de kiwi trouwens. Ga je de uitlopers niet snoeien, Myra?
  woensdag 10 april 2019 @ 08:11:07 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186132172
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 april 2019 08:54 schreef Myraela het volgende:
Het is niet echt een plant, maar mag ik dit topic ook gebruiken om blij te zijn met m'n tuinset? Kussens zitten nog even in het plastic, want het was nat. Hij staat wel al helemaal in de olie. Zoek alleen nog naar een goede oplossing voor de kussens als we ze op willen bergen. Ik dacht zelf om een hangsysteem te maken aan het plafond van de schuur, anders neemt het zoveel ruimte in. M'n vriend dacht om gewoon een hoes om de hele tuinset te doen. Hoe doen jullie dat?

Oh, en de tafel staat nu nog in de aarde. Tuin moet nog overhoop, maar dit jaar geen geld meer voor. Maar we wilde al wel lekker kunnen zitten.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Mooie tuinset _O_

En herkenbaar, het kussendilemma. Wij zoeken nog steeds naar een goeie oplossing :( .
Resistance is futile.
  woensdag 10 april 2019 @ 08:12:49 #27
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186132180
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2019 15:08 schreef AnneX het volgende:
De tuinmeneer en ik keken met verwondering naar iets tulp-achtigs wat wij ons niet herinneren gepoot/ geplant te hebben.
Ook omdat het opkomt míddeinin al langer bestaande pollen. :?

Wie weet?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk van de kiwi trouwens. Ga je de uitlopers niet snoeien, Myra?
Ik kan je niet helpen maar ik vind ze wel heel leuk ^O^
Resistance is futile.
  woensdag 10 april 2019 @ 09:07:45 #28
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186132694
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 08:11 schreef Seven. het volgende:

[..]

Mooie tuinset _O_

En herkenbaar, het kussendilemma. Wij zoeken nog steeds naar een goeie oplossing :( .
Dat kussendilemma weerhoudt mij er van om een loungeset te kopen. Heb maar een klein huisje en dito tuin, dus waar laat je die berg kussens? :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_186133634
quote:
7s.gif Op woensdag 10 april 2019 09:07 schreef Twieki het volgende:

[..]

Dat kussendilemma weerhoudt mij er van om een loungeset te kopen. Heb maar een klein huisje en dito tuin, dus waar laat je die berg kussens? :P
Daarom hebben wij gewoon klapstoelen gedaan en een opklapbare tafel. Wij hebben echt geen ruimte voor al die kussens.
  woensdag 10 april 2019 @ 13:18:38 #30
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186136456
Ik heb op de tuin de loungestoel kalmar groen vd Gamma, 2 stalen stapelbare stoelen en een klein tafeltje.
pi_186136501
Wij hadden in ons vorige huis waarbij wij zo'n standaard houten hok hadden. Zo'n berging wat je tegenwoordig standaard bij een nieuwbouwwoning krijgt een verlaging in gemaakt en daarop hadden we dan de tuinkussens liggen.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 10 april 2019 @ 13:28:30 #32
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186136658
Ik zou ook wel zo'n grote bank willen maar er staan teveel planten en bomen in de tuin. Geen plek meer. -O-
pi_186142884
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2019 15:08 schreef AnneX het volgende:
De tuinmeneer en ik keken met verwondering naar iets tulp-achtigs wat wij ons niet herinneren gepoot/ geplant te hebben.
Ook omdat het opkomt míddeinin al langer bestaande pollen. :?

Wie weet?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk van de kiwi trouwens. Ga je de uitlopers niet snoeien, Myra?
Ik vind ze wel heel schattig. O+

Zouden uitlopers gesnoeid moeten worden? Ik wil eigenlijk dat het nog wat verder dicht groeit over de pergola heen, dus was van plan alles gewoon aan de pergola te binden.
pi_186142971
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 08:11 schreef Seven. het volgende:

[..]

Mooie tuinset _O_

En herkenbaar, het kussendilemma. Wij zoeken nog steeds naar een goeie oplossing :( .
Is het plafond in jullie schuurtje ook best hoog? Ik wil die ruimte eigenlijk gaan gebruiken, misschien op zo'n manier. Al zijn de kussens misschien iets te groot. En laten we eerlijk zijn, het opbergen van de kussens moet wel zo makkelijk mogelijk. Want ik ben wel lui.

pi_186149481
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 19:42 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik vind ze wel heel schattig. O+

Zouden uitlopers gesnoeid moeten worden? Ik wil eigenlijk dat het nog wat verder dicht groeit over de pergola heen, dus was van plan alles gewoon aan de pergola te binden.
Oude wijsheid: snoeien doet groeien...
Groei / voedsel gaat vnl naar de uitlopers, niet naar de vrucht. Zoiets.
Vast te goochelen, in de bieb zag ik een zeer volledig boek over snoeien van allerlei struikgewas en bomen.
Oh wacht, op de foto gezet. Geen idee of de kiwi erin staat.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_186149614
‘s Winters heb ik kussens in speciale(?) hoezen al jaren. Daar gaan ze droog in.
Gaat goed.

in de schuur konden wij dwarsbalkjes kwijt. Daarover liggen in de lengte dan weer hout, buizen, latten...
wat bewaard moet blijven... B-)
Daar passen ook de kussens in de hoezen op. Als het maar droog wordt opgeborgen.

Volgende week komt de tuinmeneer mij helpen met de voortuin opruimen.
De 6 struiken boerenhortensia had ik teruggesnoeid naar 10 cm. Drie zijn deaud gebleven.
De andere lopen uit.
De grasmat achter is redelijk door de winter gekomen, d.w.z. weinig mos dit voorjaar.
Dat was wel eens anders,...
pi_186162521
Zo'n mooie tijd van het jaar..

Kerstroos, rode wederik, blauwe druifjes en ooievaarsbek:


Hosta komt ook al weer boven:


Aan de voet van de walnoot; kerstroos, vosse-ei, schoenlappertje en akelei


Lelies:


Tulpen, vijg met groene puntjes, gesnoeide rozen:


De krent in volle bloei:


En een pruim, tegen de achtergrond van de nog kale eiken:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186162959
Wat een verschil en dan zit jij ook nog noordelijk Sigme!
Ooievaarsbek is hier alleen maar blad aan het vormen, in een tuin op zuiden in regio midden van het land.
Het zal wel ondersoort afhankelijk zijn.

Kijk Myraela wat ik vond over snoeien van kiwi-uitlopers. ( ik was zelf nieuwsgierig) https://appeltern.nl/nl/t(...)oe_snoei_je_een_kiwi
pi_186163690
Die witte boom. O+

quote:
1s.gif Op donderdag 11 april 2019 20:57 schreef AnneX het volgende:
Kijk Myraela wat ik vond over snoeien van kiwi-uitlopers. ( ik was zelf nieuwsgierig) https://appeltern.nl/nl/t(...)oe_snoei_je_een_kiwi
Ik ben nog niet zo thuis in alle tuintermen. Maar nu dus vooral niet snoeien, en pas weer in de winter bijsnoeien?

Ik vind tuinen maar ingewikkeld. :D Ik dacht dat je gewoon random kon doen wat je wilde, keertje aan het begin van het seizoen, keertje aan het eind van het seizoen alles weer netjes maken. Maar als alles zo timinggevoelig is, ga ik er vast nooit goed in worden. :D
pi_186164520
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 21:26 schreef Myraela het volgende:
Die witte boom. O+
[..]

Ik ben nog niet zo thuis in alle tuintermen. Maar nu dus vooral niet snoeien, en pas weer in de winter bijsnoeien?

Ik vind tuinen maar ingewikkeld. :D Ik dacht dat je gewoon random kon doen wat je wilde, keertje aan het begin van het seizoen, keertje aan het eind van het seizoen alles weer netjes maken. Maar als alles zo timinggevoelig is, ga ik er vast nooit goed in worden. :D
:D
Komt vanzelf goed, alhoewel het wel handig is om er over te lezen en te vragen.
Misschien zijn er (snoei) cursussen in de buurt, het maakt wel vaak uit of in Najaar of in Voorjaar gesnoeid dient te worden.

De kiwi in jullie tuin had vruchten, hoorde je en is dus 8 jaar of ouder..
pi_186175175
Mijn tuin heb ik de afgelopen jaren verwaarloosd, ik ga het hier niet hebben over waardoor. De oude indeling en structuur is er nog wel een beetje.

De basis is veel hedera gele doofnetel en andere meest groene planten met soms een kleurtje inde bloei die ik wel mooi vind als basis. Dit voorjaar een hoekje ingericht met budleija, lavendel en thijm. Daartegenover heb ik een vierkante meter over waar alleen in de zomer midden op de dag zon komt Daar wil ik graag een lage struik hebben die bij het geheel past.

Heeft iemand een suggestie? Hortensia? Brem?
pi_186175216
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 april 2019 15:50 schreef qajariaq het volgende:
Mijn tuin heb ik de afgelopen jaren verwaarloosd, ik ga het hier niet hebben over waardoor. De oude indeling en structuur is er nog wel een beetje.

De basis is veel hedera gele doofnetel en andere meest groene planten met soms een kleurtje inde bloei die ik wel mooi vind als basis. Dit voorjaar een hoekje ingericht met budleija, lavendel en thijm. Daartegenover heb ik een vierkante meter over waar alleen in de zomer midden op de dag zon komt Daar wil ik graag een lage struik hebben die bij het geheel past.

Heeft iemand een suggestie? Hortensia? Brem?
Ik vind zelf de pluim hortensia limelight echt prachtig. Krijg daar toevallig morgen twee boompjes van binnen voor in de voortuin O+
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 12 april 2019 @ 21:34:22 #43
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186181696
Eikenbladhortensia mijn favoriete Hortensia.
pi_186186733
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 15:52 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik vind zelf de pluim hortensia limelight echt prachtig. Krijg daar toevallig morgen twee boompjes van binnen voor in de voortuin O+
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 21:34 schreef kaasplankje het volgende:
Eikenbladhortensia mijn favoriete Hortensia.
Beide voorstellen klinken erg aantrekkelijk. Vanmiddag maar eens zien of een van deze is te krijgen in het lokale tuincentrum.

Dank.
  zaterdag 13 april 2019 @ 08:20:02 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186186744
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 19:46 schreef Myraela het volgende:

[..]

Is het plafond in jullie schuurtje ook best hoog? Ik wil die ruimte eigenlijk gaan gebruiken, misschien op zo'n manier. Al zijn de kussens misschien iets te groot. En laten we eerlijk zijn, het opbergen van de kussens moet wel zo makkelijk mogelijk. Want ik ben wel lui.

[ afbeelding ]
Onze bank staat op het balkon, dus een zomerbak achter de bank lijkt me het beste. Ook wij zijn lui ;)
Resistance is futile.
  zaterdag 13 april 2019 @ 08:29:13 #46
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186186850
Ik zoek 2 struiken die:

Mooi contrast vormen tegen zwarte schuur
Blij zijn in een grote pot
Hoog zijn, niet de breedte in

Gaat om vervanging van deze 2:



Qua vorm zijn ze nu wel OK maar dit zijn haagplanten dus ze worden als het goed is te breed en ze zijn te donker, waardoor ze wegvallen tegen de schuur.

Ik kom niet verder dan bamboe.
Resistance is futile.
pi_186186855
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 19:46 schreef Myraela het volgende:
En laten we eerlijk zijn, het opbergen van de kussens moet wel zo makkelijk mogelijk. Want ik ben wel lui.
Dit lijkt me bewerkelijk om te maken maar vooral om te gebruiken. Een paar planken op die hoogte en plaats lijkt me handiger. Zorg wel dat er een krukje of zo altijd bij in de buurt staat.
pi_186187165
Straks naar de plantjesmarkt in de buurt. Allemaal biologische plantten. Veel vaste planten die ik vorig jaar gepland heb hebben de hitte niet overleefd, helaas.
pi_186188181
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 08:29 schreef Seven. het volgende:
Ik zoek 2 struiken die:

Mooi contrast vormen tegen zwarte schuur
Blij zijn in een grote pot
Hoog zijn, niet de breedte in

Gaat om vervanging van deze 2:

[ afbeelding ]

Qua vorm zijn ze nu wel OK maar dit zijn haagplanten dus ze worden als het goed is te breed en ze zijn te donker, waardoor ze wegvallen tegen de schuur.

Ik kom niet verder dan bamboe.
Protip: Hou rekening ermee dat bamboe enorm bladverliezend kán zijn! Dat wil je niet.
Zoek even op wat je beslist niet wil qua bamboesoort!

Er zijn ook andere hoogopgaande grassoorten, met pluimen en zo.
Of een flinke rozemarijnstruik, dicht bij de keuken toch?
pi_186188420
Pampagras vind ik persoonlijk echt tof met van die pluimen.
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 13 april 2019 @ 10:38:57 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186188451
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 10:34 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Pampagras vind ik persoonlijk echt tof met van die pluimen.
Zijn wel enorme zonaanbidders en dat krijgen ze daar niet. Maar zijn idd fantastische planten!
Resistance is futile.
  zaterdag 13 april 2019 @ 10:40:05 #52
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186188464
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2019 10:15 schreef AnneX het volgende:

[..]

Protip: Hou rekening ermee dat bamboe enorm bladverliezend kán zijn! Dat wil je niet.
Zoek even op wat je beslist niet wil qua bamboesoort!

Er zijn ook andere hoogopgaande grassoorten, met pluimen en zo.
Of een flinke rozemarijnstruik, dicht bij de keuken toch?
Hehe, nee dank. We hebben hier al genoeg rotzooi. We zijn niet dicht bij de keuken trouwens.
Resistance is futile.
pi_186188504
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2019 10:38 schreef Seven. het volgende:

[..]

Zijn wel enorme zonaanbidders en dat krijgen ze daar niet. Maar zijn idd fantastische planten!
Oh die van mij had zo'n zon en schaduw symbool op het kaartje staan en kon volgens de meneer van het tuincentrum ook wel in de schaduw. Naja zal wel zien hoe hij het gaat doen.
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 13 april 2019 @ 10:48:48 #54
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186188602
Zoiets vind ik mooi maar wordt wel heel strak dan:

Resistance is futile.
  zaterdag 13 april 2019 @ 10:51:33 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186188648
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 10:43 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Oh die van mij had zo'n zon en schaduw symbool op het kaartje staan en kon volgens de meneer van het tuincentrum ook wel in de schaduw. Naja zal wel zien hoe hij het gaat doen.
Komt vast goed!
Resistance is futile.
pi_186189098
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 08:29 schreef Seven. het volgende:
Ik zoek 2 struiken die:

Mooi contrast vormen tegen zwarte schuur
Blij zijn in een grote pot
Hoog zijn, niet de breedte in

Gaat om vervanging van deze 2:

[ afbeelding ]

Qua vorm zijn ze nu wel OK maar dit zijn haagplanten dus ze worden als het goed is te breed en ze zijn te donker, waardoor ze wegvallen tegen de schuur.

Ik kom niet verder dan bamboe.
Ranonkelstruik? Is zo mooi frisgroen van blad & tak.
Rode of gele kornoelje?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186189613
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2019 21:26 schreef Myraela het volgende:
Die witte boom. O+
[..]

Ik ben nog niet zo thuis in alle tuintermen. Maar nu dus vooral niet snoeien, en pas weer in de winter bijsnoeien?

Ik vind tuinen maar ingewikkeld. :D Ik dacht dat je gewoon random kon doen wat je wilde, keertje aan het begin van het seizoen, keertje aan het eind van het seizoen alles weer netjes maken. Maar als alles zo timinggevoelig is, ga ik er vast nooit goed in worden. :D
Ik had dat ook.
Heb al mijn planten in mijntuin.org gezet (gratis accountje aanmaken) en dan krijg je via de mail een update wat er met die of die plant moet/kan gebeuren.
Bij mij heeft dat veel groei en bloei opgeleverd *O*
pi_186189709
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 12:07 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik had dat ook.
Heb al mijn planten in mijntuin.org gezet (gratis accountje aanmaken) en dan krijg je via de mail een update wat er met die of die plant moet/kan gebeuren.
Bij mij heeft dat veel groei en bloei opgeleverd *O*
Tip van het jaar.. Dat ga ik doen!
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186190563
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 12:07 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik had dat ook.
Heb al mijn planten in mijntuin.org gezet (gratis accountje aanmaken) en dan krijg je via de mail een update wat er met die of die plant moet/kan gebeuren.
Bij mij heeft dat veel groei en bloei opgeleverd *O*
Thanks! Daar ga ik eens naar kijken.

Waar ik ook graag naar kijk is naar m'n perenboompje. Kijk hoe hard die gaat. O+ Verschil van vorige week en zojuist.

  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 14:16:43 #60
74056 crew  ToT
  zaterdag 13 april 2019 @ 15:25:27 #61
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186192334
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 april 2019 11:27 schreef sigme het volgende:

[..]

Ranonkelstruik? Is zo mooi frisgroen van blad & tak.
Rode of gele kornoelje?
Oeh, wel heel gaaf maar ik heb alleen witte bloeiers in de tuin ;)
Resistance is futile.
  zaterdag 13 april 2019 @ 15:25:56 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186192343
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 april 2019 14:16 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
-O- Meh...
Ziet er best goed uit, toch?
Resistance is futile.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 15:30:42 #63
74056 crew  ToT
pi_186192411
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 15:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ziet er best goed uit, toch?
Erg veel kale plekken, met name in de schaduw, maar ook links (deels wat niet op de foto te zien is).
Voordeel van die plek is dat het wel weer snel aangroeit. In de schaduw groeit het erg slecht en de wortels komen ook niet diep. Daar groeit ook meer mos en onkruid waardoor ik weer moet verticuteren, maar omdat de wortels daar niet diep gaan en het sowieso slecht groeit, krijg je dus nog meer kale plekken. Misschien maar met een onkruiddoder sproeien wat niet slecht is voor het gras. Maar dan nog blijft het matig daar.
  zaterdag 13 april 2019 @ 15:34:11 #64
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186192449
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 april 2019 15:30 schreef ToT het volgende:

[..]

Erg veel kale plekken, met name in de schaduw, maar ook links (deels wat niet op de foto te zien is).
Voordeel van die plek is dat het wel weer snel aangroeit. In de schaduw groeit het erg slecht en de wortels komen ook niet diep. Daar groeit ook meer mos en onkruid waardoor ik weer moet verticuteren, maar omdat de wortels daar niet diep gaan en het sowieso slecht groeit, krijg je dus nog meer kale plekken. Misschien maar met een onkruiddoder sproeien wat niet slecht is voor het gras. Maar dan nog blijft het matig daar.
Ik vind het echt niet slecht maar ik ben dan ook geen detailmens. Grasveldjes zijn nu eenmaal moeilijk om echt perfect te krijgen. En daarom hek dus geen gras :7
Resistance is futile.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 15:34:54 #65
74056 crew  ToT
pi_186192458
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 15:34 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik vind het echt niet slecht maar ik ben dan ook geen detailmens. Grasveldjes zijn nu eenmaal moeilijk om echt perfect te krijgen. En daarom hek dus geen gras :7
Ik zie heel veel veldjes die er een stuk beter uit zien dan deze.
Maar goed, ook pas vorig jaar ingezaaid. :)
pi_186192481
Keertje verticuteren alle dode rotzooi eruit en opnieuw inzaaien?
I solemnly swear i'm up to no good
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 15:39:35 #67
74056 crew  ToT
pi_186192516
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 15:36 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Keertje verticuteren alle dode rotzooi eruit en opnieuw inzaaien?
Ja ik ben er een paar dagen geleden met een verticuteerhark doorheen gegaan en heb volgens mij het meeste dode zooi er wel uit gekregen.
Ik heb ook weer ingezaaid, maar vorig jaar heb ik behoorlijk vaak zitten zaaien, met erg matig resultaat.
Ff kijken of het nu beter gaat, maar ik vrees dat het in de schaduw weinig succesvol zal worden. (Hoewel ik wel zaad heb gebruikt dat geschikt is voor in de schaduw.)
pi_186193736
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 april 2019 15:39 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja ik ben er een paar dagen geleden met een verticuteerhark doorheen gegaan en heb volgens mij het meeste dode zooi er wel uit gekregen.
Ik heb ook weer ingezaaid, maar vorig jaar heb ik behoorlijk vaak zitten zaaien, met erg matig resultaat.
Ff kijken of het nu beter gaat, maar ik vrees dat het in de schaduw weinig succesvol zal worden. (Hoewel ik wel zaad heb gebruikt dat geschikt is voor in de schaduw.)
Zaaien heeft niet zoveel zin als er toch al voldoende grasplantjes staan om uit te breiden. Waar je op moet richten is het stimuleren van de huidige grasplanten. Dat zou een mest probleem kunnen zijn maar ook beluchting of werkelijk een gebrek aan zonlicht kan ook de oorzaak zijn. Als je niet te veel haast hebt zou ik eens flink bemesten met oude stalmest of oude paardenmest. Krijg je gelijk ook meer structuur in je grond. Verder regelmatig maaien maar niet al te kort. Niet te snel besluiten te sproeien maar als je het doet dan gelijk wel minimaal een uur (of twee) en vooral niet als de zon schijnt.

Wat voor grondsoort is het en hoe lang is dit al gras? Wat is het eerder geweest? Hoe intensief wordt het 'belopen'?
pi_186193799
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 21:34 schreef kaasplankje het volgende:
Eikenbladhortensia mijn favoriete Hortensia.
Die is het geworden, wel aan de prijs eigenlijk maar ik vind het erg charmant staan denk ik.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2019 15:52 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik vind zelf de pluim hortensia limelight echt prachtig. Krijg daar toevallig morgen twee boompjes van binnen voor in de voortuin O+
Ook deze vond ik erg mooi, ik kon het niet laten die ook te kopen. Deze heeft een plekje in mijn voortuin gevonden.

Soms kan je zo blij zijn met een kleine aankoop. ik krijg dit jaar weer helemaal zin om iets van mijn tuin te maken. Gaat me na jaren verwaarlozing wel veel discipline kosten om regelmatig brandnetel, braam en dergelijk weg te trekken. Het volgen van dit topic helpt me hopelijk daarbij.

Bedankt voor de tips.
  zaterdag 13 april 2019 @ 17:33:19 #70
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186194115
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 april 2019 17:12 schreef qajariaq het volgende:
Die is het geworden, wel aan de prijs eigenlijk maar ik vind het erg charmant staan denk ik
Leuk, die van mij staat echt in een verdomhoekje in de tuin onder een grote Pinus, hij doet 't erg goed. En heeft mooi blad & herfstkleur wat ik erg mooi vind.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 17:40:57 #71
74056 crew  ToT
pi_186194229
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 april 2019 17:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Zaaien heeft niet zoveel zin als er toch al voldoende grasplantjes staan om uit te breiden. Waar je op moet richten is het stimuleren van de huidige grasplanten. Dat zou een mest probleem kunnen zijn maar ook beluchting of werkelijk een gebrek aan zonlicht kan ook de oorzaak zijn. Als je niet te veel haast hebt zou ik eens flink bemesten met oude stalmest of oude paardenmest. Krijg je gelijk ook meer structuur in je grond. Verder regelmatig maaien maar niet al te kort. Niet te snel besluiten te sproeien maar als je het doet dan gelijk wel minimaal een uur (of twee) en vooral niet als de zon schijnt.

Wat voor grondsoort is het en hoe lang is dit al gras? Wat is het eerder geweest? Hoe intensief wordt het 'belopen'?
Tof, een zeer uitgebreide post! ^O^

Ik heb vorig jaar flink bemest en het zou 2 jaar werkzaam zijn, maar ik kan alsnog proberen het opnieuw te doen.
@ beluchting; ik heb er vorig jaar een flinke lading wormen in los gelaten, maar een deel ervan is door een mol opgevreten. Een deel van de kale plekken komt door dat beest doordat hij daar tunnels heeft zitten graven direct onder het oppervlak. (Maar dus lang niet alles.)
Gebrek aan zonlicht; er komen wel strookjes met zonlicht door de schutting heen, maar of dat voldoende is weet ik niet. Er lagen eerst graszoden en daar in de schaduw hadden ze ook erg weinig wortels die echt de grond in gingen.
Hoezo niet te snel sproeien? :@ Ik dacht dat voldoende water juist goed was? (Ook al levert dat minder wortelgroei op.)
Wat de grondsoort is weet ik niet precies; de oude graszoden heb ik helemaal afgegraven omdat het bijna alleen maar mos was. Dit is grotendeels weer opgevuld met cheap-ass compost wat ik door de grond heen gemengd heb. Op een half metertje diepte heb je een klei-laag waar ik sleuven in heb gegraven die ik met grind heb opgevuld voor afwatering.
Dit gras zelf is vorig jaar pas ingezaaid, maar de vorige zoden lagen er volgens mij al 13 jaar of zo.
Het is verder amper belopen, alleen tijdens het maaien en tuinieren en soms voor een bbq.
pi_186194805
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 15:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oeh, wel heel gaaf maar ik heb alleen witte bloeiers in de tuin ;)
Kornoelje bloeit wit!

Is alle maagdenpalm maagdelijk wit geworden?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186194908
Het hagelde vandaag!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 13 april 2019 @ 18:53:22 #74
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186195289
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2019 18:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Kornoelje bloeit wit!

Is alle maagdenpalm maagdelijk wit geworden?
Er zitten 4 paarse tussen, die trek ik er uit als de bakken wat voller zijn.
Resistance is futile.
pi_186195307
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 april 2019 17:40 schreef ToT het volgende:

[..]

Tof, een zeer uitgebreide post! ^O^

Ik heb vorig jaar flink bemest en het zou 2 jaar werkzaam zijn, maar ik kan alsnog proberen het opnieuw te doen.
@ beluchting; ik heb er vorig jaar een flinke lading wormen in los gelaten, maar een deel ervan is door een mol opgevreten. Een deel van de kale plekken komt door dat beest doordat hij daar tunnels heeft zitten graven direct onder het oppervlak. (Maar dus lang niet alles.)
Gebrek aan zonlicht; er komen wel strookjes met zonlicht door de schutting heen, maar of dat voldoende is weet ik niet. Er lagen eerst graszoden en daar in de schaduw hadden ze ook erg weinig wortels die echt de grond in gingen.
Hoezo niet te snel sproeien? :@ Ik dacht dat voldoende water juist goed was? (Ook al levert dat minder wortelgroei op.)
Wat de grondsoort is weet ik niet precies; de oude graszoden heb ik helemaal afgegraven omdat het bijna alleen maar mos was. Dit is grotendeels weer opgevuld met cheap-ass compost wat ik door de grond heen gemengd heb. Op een half metertje diepte heb je een klei-laag waar ik sleuven in heb gegraven die ik met grind heb opgevuld voor afwatering.
Dit gras zelf is vorig jaar pas ingezaaid, maar de vorige zoden lagen er volgens mij al 13 jaar of zo.
Het is verder amper belopen, alleen tijdens het maaien en tuinieren en soms voor een bbq.
Ik ben niet echt deskundig maar heb ooit paarden gehad en dan lees je wel iets in over gras.

Volgens mij doe je het redelijk goed. Ik zal nog wat toelichten.
Gras gaat groeien van tien graden celsius, daaronder dus totaal niet en iets er boven dan gaat het hard.
Groei is in eerste instantie in de lengte, door regelmatig (=eens per week als het vrijwel altijd meer dan tien graden is) te maaien stimuleer je groei in de breedte. Maai dus vaak maar in het begin niet te kort. Op den duur geld: hoe korter je maait hoe fijner soort gras je krijgt. Maar fijner is vaak ook kwetsbaarder.
Er bestaan tientallen soorten gras en dan ook nog eens ondersoorten. Al die soorten vechten zelf wel uit welke de beste is voor die plek. Dat kan even duren maar het wordt vanzelf stabiel. Door vaak in te zaaien verstoor je die strijd der soorten een beetje.
Zeker bij gras kan je beter de grond voeden dan het gras zelf. Gebruik dus dierlijke mest, vezels maken de structuur in je grond beter, die wil je dus hebben.
Als de schuur, de schutting en je huis het enige is wat schaduw geeft, dus geen hoge bomen of flatgebouwen dan zal minimaal het grootste deel van je gazon geen gebrek hebben aan licht. Hooguit een hoekje bij de schuur of zo.
Sproeien makt de plantjes lui. Juist door ze te pesten (maaien en uitdrogen) stimuleer je ze te groeien als het wel kan. Dus pas gaan sproeien als de eerste serieus gele plekken ontstaan Maar dan wel gelijk langdurig. Dus een tien a vijftien mm in een tempo dat het goed opgenomen kan worden door de grond (Een mm is een liter per m2, je kraan geeft minder dan tien liter per minuut dus reken maar uit). Gewoon één of twee uur rustig sproeien dan. Ga je te snel of te weinig sproeien dan krijg je minder wortelgroei.
  zaterdag 13 april 2019 @ 18:57:39 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186195365
quote:
11s.gif Op zaterdag 13 april 2019 18:26 schreef sigme het volgende:
Het hagelde vandaag!
[ afbeelding ]
Hier ook :(

Je tulpen O+
De mijne zijn nog knoppen aan het maken, ik wil er nog 20 planten aankomende herfst. Nu staat alleen de voorkant van mijn border vol, dat moet meer worden.
Resistance is futile.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 19:03:06 #77
74056 crew  ToT
pi_186195477
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 april 2019 18:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik ben niet echt deskundig maar heb ooit paarden gehad en dan lees je wel iets in over gras.

Volgens mij doe je het redelijk goed. Ik zal nog wat toelichten.
Gras gaat groeien van tien graden celsius, daaronder dus totaal niet en iets er boven dan gaat het hard.
Groei is in eerste instantie in de lengte, door regelmatig (=eens per week als het vrijwel altijd meer dan tien graden is) te maaien stimuleer je groei in de breedte. Maai dus vaak maar in het begin niet te kort. Op den duur geld: hoe korter je maait hoe fijner soort gras je krijgt. Maar fijner is vaak ook kwetsbaarder.
Er bestaan tientallen soorten gras en dan ook nog eens ondersoorten. Al die soorten vechten zelf wel uit welke de beste is voor die plek. Dat kan even duren maar het wordt vanzelf stabiel. Door vaak in te zaaien verstoor je die strijd der soorten een beetje.
Zeker bij gras kan je beter de grond voeden dan het gras zelf. Gebruik dus dierlijke mest, vezels maken de structuur in je grond beter, die wil je dus hebben.
Als de schuur, de schutting en je huis het enige is wat schaduw geeft, dus geen hoge bomen of flatgebouwen dan zal minimaal het grootste deel van je gazon geen gebrek hebben aan licht. Hooguit een hoekje bij de schuur of zo.
Sproeien makt de plantjes lui. Juist door ze te pesten (maaien en uitdrogen) stimuleer je ze te groeien als het wel kan. Dus pas gaan sproeien als de eerste serieus gele plekken ontstaan Maar dan wel gelijk langdurig. Dus een tien a vijftien mm in een tempo dat het goed opgenomen kan worden door de grond (Een mm is een liter per m2, je kraan geeft minder dan tien liter per minuut dus reken maar uit). Gewoon één of twee uur rustig sproeien dan. Ga je te snel of te weinig sproeien dan krijg je minder wortelgroei.
Ahhhh thanks! :D
Ja dan heb ik ook duidelijk véél te weinig gesproeid het afgelopen jaar! :Y Ik deed het altijd een half uurtje of zo (en kreeg hier in dit topic nog gezeik omdat het een droge zomer was en er in andere delen van het land verzocht werd om je gazon niet te sproeien. Dat gold echter niet waar ik woon). Wel had ik een 5 kleine witte paddenstoeltjes groeien in het gras. :)
  zaterdag 13 april 2019 @ 19:07:30 #78
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186195571
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 april 2019 14:16 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
-O- Meh...
Volgens mij doe én wil jij veel te veel met het gras. Geef het een maand of desnoods twee en 't wordt een prima grasmat. Laat 't gewoon eens met rust. Het groeiseizoen van gras is net begonnen.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_186195590
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:03 schreef ToT het volgende:

[..]

Ahhhh thanks! :D
Ja dan heb ik ook duidelijk véél te weinig gesproeid het afgelopen jaar! :Y Ik deed het altijd een half uurtje of zo (en kreeg hier in dit topic nog gezeik omdat het een droge zomer was en er in andere delen van het land verzocht werd om je gazon niet te sproeien. Dat gold echter niet waar ik woon). Wel had ik een 5 kleine witte paddenstoeltjes groeien in het gras. :)
Paddenstoelen wijst wel op veel organisch materiaal en veel vocht. Waarschijnlijk heb je dat te vaak en dan te kort gesproeid. Dus wachten tot het geel wordt.

De post hierboven kan ik ook mee ingaan....
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 19:10:17 #80
74056 crew  ToT
pi_186195629
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:07 schreef Twieki het volgende:

[..]

Volgens mij doe én wil jij veel te veel met het gras. Geef het een maand of desnoods twee en 't wordt een prima grasmat. Laat 't gewoon eens met rust. Het groeiseizoen van gras is net begonnen.
Ik begin er net weer mee. :) Maar idd; nu dus even zo laten.

quote:
99s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Paddenstoelen wijst wel op veel organisch materiaal en veel vocht. Waarschijnlijk heb je dat te vaak en te kort gesproeid.
Dat zal het idd wel zijn! :Y
Ik laat het dan ook even zo voor nu, en idd minder vaak maar langer sproeien.
Aan de andere kant heb ik wel net een paar dagen geleden ingezaaid; die zaadjes moeten wel bevochtigd worden.
pi_186195718
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:10 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik begin er net weer mee. :) Maar idd; nu dus even zo laten.
[..]

Dat zal het idd wel zijn! :Y
Ik laat het dan ook even zo voor nu, en idd minder vaak maar langer sproeien.
Aan de andere kant heb ik wel net een paar dagen geleden ingezaaid; die zaadjes moeten wel bevochtigd worden.
Vergeet dat nieuwe zaad, laat de bestaande planten hun werk doen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 19:14:40 #82
74056 crew  ToT
pi_186195731
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:14 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Vergeet dat nieuwe zaad, laat de bestaande planten hun werk doen.
Okee. :)
  zaterdag 13 april 2019 @ 19:15:15 #83
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186195749
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:10 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik begin er net weer mee. :) Maar idd; nu dus even zo laten.
Je hebt al zitten verticuteren, bijgezaaid en dat soort dingen, daar is 't nog veel te vroeg voor. Kijk het vanaf nu gewoon een maandje aan, en als je moet maaien, doe 't dan op een wat hogere stand en laat het liggen. Dat is gelijk voeding voor de grasmat.

Jij doet elke keer (vorig jaar ook al) veel te veel met de grasmat en geeft het niet de mogelijkheid om 'volwassen' te worden.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_186195926
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:14 schreef ToT het volgende:

[..]

Okee. :)
Had ik al gezegd dat je pas mag sproeien als er serieus gele plekken door droogte ontstaan... O-)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 19:27:29 #85
74056 crew  ToT
pi_186196037
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:22 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Had ik al gezegd dat je pas mag sproeien als er serieus gele plekken door droogte ontstaan... O-)
_O-
Maar is dat niet wat te laat dan? Een beetje dor; okee. Maar serieus gele plekken? :?
  zaterdag 13 april 2019 @ 19:29:20 #86
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186196066
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:27 schreef ToT het volgende:

[..]

_O-
Maar is dat niet wat te laat dan? Een beetje dor; okee. Maar serieus gele plekken? :?
Gras kan ook geel worden van te veel bemesten, dat hoeft niet enkel en alleen door droogte te komen. Nu het groeiseizoen is begonnen, hoort het donkergroen te zijn. Dus als jouw gras al aan de gele kant is, heb je gewoon veel te veel mest gegeven.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 19:32:33 #87
74056 crew  ToT
pi_186196108
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:29 schreef Twieki het volgende:

[..]

Gras kan ook geel worden van te veel bemesten, dat hoeft niet enkel en alleen door droogte te komen. Nu het groeiseizoen is begonnen, hoort het donkergroen te zijn. Dus als jouw gras al aan de gele kant is, heb je gewoon veel te veel mest gegeven.
Geligheid valt in real life wel mee; ik heb wat aan de contrasten en dergelijke zitten knoeien in de foto om de schaduw te verminderen zodat de kale plekken wat duidelijker worden. :) Maar ik wil wel geloven dat ik teveel bemest heb. :)
pi_186196533
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:32 schreef ToT het volgende:

[..]

Geligheid valt in real life wel mee; ik heb wat aan de contrasten en dergelijke zitten knoeien in de foto om de schaduw te verminderen zodat de kale plekken wat duidelijker worden. :) Maar ik wil wel geloven dat ik teveel bemest heb. :)
Gaat het voor jou werken om elke handeling met je gazon hier eerst te melden? Dus mesten, sproeien en andere bewerkingen eerst hier aankondigen en commentaar afwachten. Behalve maaien dan misschien.

Je hebt echt de neiging te veel te willen doen.

Suggestie: Stel je maaier voorlopig af op vier cm en maai zoveel je wilt. Vaker dan eens per week heeft niet veel nut voorlopig maar het mag wel als je maar op minimaal vier cm afstelt. In de loop van de zomert kan je dan iets korter doen om het gras wat fijner te maken. Voorlopig moet het eerst een volle mat worden dus niet te kort.
  zaterdag 13 april 2019 @ 20:13:10 #89
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186196885
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Gaat het voor jou werken om elke handeling met je gazon hier eerst te melden? Dus mesten, sproeien en andere bewerkingen eerst hier aankondigen en commentaar afwachten. Behalve maaien dan misschien.

Je hebt echt de neiging te veel te willen doen.

Suggestie: Stel je maaier voorlopig af op vier cm en maai zoveel je wilt. Vaker dan eens per week heeft niet veel nut voorlopig maar het mag wel als je maar op minimaal vier cm afstelt. In de loop van de zomert kan je dan iets korter doen om het gras wat fijner te maken. Voorlopig moet het eerst een volle mat worden dus niet te kort.
Met de warmere temperaturen (~20 graden) die komende week komen, kan 't wel erg hard groeien. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zaterdag 13 april 2019 @ 20:16:27 #90
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186196951
Wellicht is dit handig voor je, @ToT

https://dcm-info.com/gazonwijzer
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 20:28:17 #91
74056 crew  ToT
pi_186197166
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 april 2019 19:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Gaat het voor jou werken om elke handeling met je gazon hier eerst te melden? Dus mesten, sproeien en andere bewerkingen eerst hier aankondigen en commentaar afwachten. Behalve maaien dan misschien.

Je hebt echt de neiging te veel te willen doen.

Suggestie: Stel je maaier voorlopig af op vier cm en maai zoveel je wilt. Vaker dan eens per week heeft niet veel nut voorlopig maar het mag wel als je maar op minimaal vier cm afstelt. In de loop van de zomert kan je dan iets korter doen om het gras wat fijner te maken. Voorlopig moet het eerst een volle mat worden dus niet te kort.
Haha! Ja dat is wel een idee, maar ik beloof voorlopig geen gekke dingen meer te doen! :P
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 13 april 2019 @ 20:28:58 #92
74056 crew  ToT
pi_186197178
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 april 2019 20:16 schreef Twieki het volgende:
Wellicht is dit handig voor je, @:ToT

https://dcm-info.com/gazonwijzer
Ah tof, thx! ^O^ Gebookmarked!
  zaterdag 13 april 2019 @ 20:45:50 #93
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_186197477
Ik vind je grasveldje er heus niet slecht uitzien hoor, voor deze tijd van het jaar.

Wat is gras toch fijn he? O+ Kleedje erop en de hele zomer plat op de buik liggen luieren en dutten en lieveheersbeestjes over je vingers laten lopen. O+
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 13 april 2019 @ 21:09:59 #94
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186197943
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2019 18:20 schreef sigme het volgende:

[..]

Kornoelje bloeit wit!


Niet allemaal. ;)
  zondag 14 april 2019 @ 09:07:18 #95
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186204913
Laten we het eens over tuingereedschap hebben. Ik heb niet zo gek veel. Gardena snoeischaar, plastic hark, bezem, zo'n staak om bollen te planten en een klein handschepje. Wat hebben jullie?

Ik wil nog: een goeie tuinslang die makkelijk op te bergen is! Of misschien wel een bewateringssysteem bouwen ooit :@ . En een telescopische snoeischaar voor de taxus, die is 5m hoog en 4m lang. Iemand daar nog tips voor?
Resistance is futile.
pi_186205243
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2019 09:07 schreef Seven. het volgende:
Laten we het eens over tuingereedschap hebben. Ik heb niet zo gek veel. Gardena snoeischaar, plastic hark, bezem, zo'n staak om bollen te planten en een klein handschepje. Wat hebben jullie?

Ik wil nog: een goeie tuinslang die makkelijk op te bergen is! Of misschien wel een bewateringssysteem bouwen ooit :@ . En een telescopische snoeischaar voor de taxus, die is 5m hoog en 4m lang. Iemand daar nog tips voor?
Zk'n uitrek tuinslang lijkt mij wel handig ruimte besparend.

Wij hebben een snoeischaar, klein schepje, zo'n klein hand klauw harkje die ik ook op de gardena steel kan zetten, gewone hark, bladhark, schoffel, twee schoppen, een spade, een takkenzaag en een takkenschaar. Oh ja en een bezem natuurlijk _O-
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186205784
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2019 09:07 schreef Seven. het volgende:
Laten we het eens over tuingereedschap hebben. Ik heb niet zo gek veel. Gardena snoeischaar, plastic hark, bezem, zo'n staak om bollen te planten en een klein handschepje. Wat hebben jullie?

Ik wil nog: een goeie tuinslang die makkelijk op te bergen is! Of misschien wel een bewateringssysteem bouwen ooit :@ . En een telescopische snoeischaar voor de taxus, die is 5m hoog en 4m lang. Iemand daar nog tips voor?
SPOILER: veel :')
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij hebben een telescoopstang van Wolf, met een snoeischaar met een touwtje. Werkt verbazend goed.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186207937
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2019 09:07 schreef Seven. het volgende:
Laten we het eens over tuingereedschap hebben. Ik heb niet zo gek veel. Gardena snoeischaar, plastic hark, bezem, zo'n staak om bollen te planten en een klein handschepje. Wat hebben jullie?

Ik wil nog: een goeie tuinslang die makkelijk op te bergen is! Of misschien wel een bewateringssysteem bouwen ooit :@ . En een telescopische snoeischaar voor de taxus, die is 5m hoog en 4m lang. Iemand daar nog tips voor?
Zo'n telescoop ding hebben de overburen ook, ziet er altijd zo megaonhandig uit :D
pi_186207969
Hier meest gebruikt : snoeischaar, bezem, hark, takkenschaar, stofferblik en grasmaaimachine.
Ik heb ook een kantafsteker, doe ik eens per jaar.
En ik hAAt klimop dat over het paadje loopt elke keer }:|
Heb ook nog 2 wilde planten (cq onkruid maar dat vind ik echt een rotterm) die ik niet thuis kan brengen en ineens in de tuin staan. Zal er straks even een fotootje van schieten.
  zondag 14 april 2019 @ 12:23:20 #100
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186208361
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 09:50 schreef sigme het volgende:

[..]

SPOILER: veel :')
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij hebben een telescoopstang van Wolf, met een snoeischaar met een touwtje. Werkt verbazend goed.
_O_ _O_

Hebben jullie serieus zelf een telescopische snoeischaar gefabriekt? ^O^
Resistance is futile.
  zondag 14 april 2019 @ 12:25:29 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186208400
Ik heb trouwens vanmorgen bij de Hornbach een Hozelock flexibele tuinslang besteld :@ , ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Resistance is futile.
  zondag 14 april 2019 @ 12:38:44 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186208676
Zie hier de taxus. Deze foto is dus genomen vanaf het balkon... het moge duidelijk zijn dat deze wel een flinke beurt nodig heeft :@ .





Ik vraag me af of ik dit ga redden met een telescopische snoeischaar.. De zijkanten heb ik vorig jaar gedaan door steeds een touw over de takken te gooien, en dan naar beneden trekken met beleid om zo te kunnen knippen. Ziet er best netjes uit, het hoeft niet superstrak te worden. Daar zaten trouwens veel takken tussen waar ik met de snoeischaar niet doorheen kwam. Dus ik denk dat een schaar mogelijk niet genoeg is.

Wat ik wel kan doen is het balkonhek gebruiken om de hoogte te bepalen, en de zaag/schaar te ondersteunen. Maar dan gaat er ruim een meter van de top af :@ . Sowieso nog even met de buurvrouw overleggen hoeveel er van haar af mag.

Ik vind op zich de huidige vorm nog niet zo'n probleem, van die rechte lijnen wordt wel heel strak. Dus in een zachte punt knippen lijkt me het best, dat volgt ook wat deze taxus van nature al doet.

[ Bericht 6% gewijzigd door Seven. op 14-04-2019 12:46:08 ]
Resistance is futile.
  zondag 14 april 2019 @ 12:48:36 #103
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186208912
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 12:02 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Zo'n telescoop ding hebben de overburen ook, ziet er altijd zo megaonhandig uit :D
Hahah, vind ik ook maar misschien is dat omdat ik er zelf geen ervaring mee heb :P .
Resistance is futile.
pi_186208914
quote:
1s.gif Op zondag 14 april 2019 12:38 schreef Seven. het volgende:
Zie hier de taxus. Deze foto is dus genomen vanaf het balkon... het moge duidelijk zijn dat deze wel een flinke beurt nodig heeft :@ .

Dat zou ik te lijf gaan met een gemotoriseerde heggenschaar. Die kan je ook vast wel huren, ik zie ze bij Boels.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 14 april 2019 @ 12:59:50 #105
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186209178
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 12:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat zou ik te lijf gaan met een gemotoriseerde heggenschaar. Die kan je ook vast wel huren, ik zie ze bij Boels.
[ afbeelding ]
Mooi speelgoed! Moet ik ff goed kijken naar de reikwijdte want we kunnen er geen ladder onder zetten aan onze kant.
Resistance is futile.
  zondag 14 april 2019 @ 15:22:34 #106
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186212280


Zo een zou ik gebruiken als je geen trap kwijt kan.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zondag 14 april 2019 @ 19:39:33 #107
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186218079
quote:
7s.gif Op zondag 14 april 2019 15:22 schreef Twieki het volgende:
[ afbeelding ]

Zo een zou ik gebruiken als je geen trap kwijt kan.
Top, dat zijn nog eens handige dingen!

Hehe, vanmiddag op een verjaardag mijn dilemma besproken en iemand merkte fijntjes op dat ik ook gewoon vanaf de grond met een kettingzaag kon snoeien :+
Resistance is futile.
  donderdag 18 april 2019 @ 19:31:56 #108
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186297726
Tuinweertje dit hoor. Zin om van alles te gaan doen dit weekend. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_186297849
Gister nog even wat plantjes gehaald bij een particulier die van lente tot herfst eigen geweekte plantjes aanbiedt, uitstekende plantjes voor vriendelijke prijsjes.
Papaver, akelei, dropplant. En een wiedklusje gedaan bij moeders, die niet meer goed op d'r knieën kan zitten, en daarvan meegenomen een geelbloeiend aardbeitje. Alles vandaag in de grond gezet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 18 april 2019 @ 21:56:46 #110
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186301229
Ik ga morgen een rondje vuilrapen in de tuin.
pi_186301967
De voortuin is op orde.
Schade: drie witte boerenhortensia’s in de kliko, spontane papaverplanten op andere plekken, gerania verplaatst uit potten, die gedeeld en in de grond gezet.
De delphinium doet het goed, gelijk een stok ernaast want anders groeit en bloeit hij in een hoek van 90o richting zon.
Tuinslang uitgelegd en ook water gegeven. De X L kliko zit stampvol.
Volgende week eens naar het tuincentrum.
Leuk sigme als je bij een particulier stekkies kunt kopen.

Kaas: “vuilrapen” is hout en takken verzamelen? Hier lag ook van alles onder de bomen.
pi_186302477
quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2019 22:27 schreef AnneX het volgende:
De voortuin is op orde.
Schade: drie witte boerenhortensia’s in de kliko, spontane papaverplanten op andere plekken, gerania verplaatst uit potten, die gedeeld en in de grond gezet.
De delphinium doet het goed, gelijk een stok ernaast want anders groeit en bloeit hij in een hoek van 90o richting zon.
Tuinslang uitgelegd en ook water gegeven. De X L kliko zit stampvol.
Volgende week eens naar het tuincentrum.

Goed bezig *O* Waren de hortensia's niet meer te redden? Of overschot?

Ik heb een Annabelle stek van mijn zus gekregen, staat nu in de volle grond mét mestkorrels en af en toe een slurp water en ja hoor, groene puntjes O+
pi_186303545
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 22:47 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Goed bezig *O* Waren de hortensia's niet meer te redden? Of overschot?

Ik heb een Annabelle stek van mijn zus gekregen, staat nu in de volle grond mét mestkorrels en af en toe een slurp water en ja hoor, groene puntjes O+
Wat leuk, dat een Annabelle stek aanslaat!

Na afgelopen zomer geen water geven, zagen ze deaud en heb ik alle hortensia’s kortgezet op 10 cm.
Maak morgen wel een foto.
Wat is een tuintopic zonder foto’s. O-)

De groene postzegel achter heeft mestkorrels gekregen, en heb ik ook bewaterd.
Daar gaat een dooie buxus eruit -O- ooit gekregen.
En ik moet de maagdenpalm korter zetten,” want anders bloeit het niet”.

De druifjes uit Bloesdaal zijn uitgebloeid. -O-
pi_186303885
Aww -O-
De akeleien zijn er dit jaar niet in mijn tuin :? Heel raar :{
pi_186304792
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 00:30 schreef Bluezz het volgende:
Aww -O-
De akeleien zijn er dit jaar niet in mijn tuin :? Heel raar :{
Auw, hoe kan dat nou? Tis als onkruid. -O-
pi_186305124
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 22:47 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Goed bezig *O* Waren de hortensia's niet meer te redden? Of overschot?

Ik heb een Annabelle stek van mijn zus gekregen, staat nu in de volle grond mét mestkorrels en af en toe een slurp water en ja hoor, groene puntjes O+
Is mest niet een beetje te heftig voor van die verse worteltjes?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_186305151
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 06:38 schreef AnneX het volgende:

[..]

Auw, hoe kan dat nou? Tis als onkruid. -O-
Geen idee, ik zie ze niet :?
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 07:45 schreef Vanyel het volgende:


Is mest niet een beetje te heftig voor van die verse worteltjes?
Weet ik veel :D
Die paar korrels? Nooit bij stilgestaan, onze grond is nogal 'arm' dus vandaar.
  vrijdag 19 april 2019 @ 08:21:55 #118
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186305414
Slakkeninvasie in de tuin. Veel tips op internet, maar wat werkt bij jullie nou echt?
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_186305441
Biervallen. Geen lieve oplossing, wel effectief
  vrijdag 19 april 2019 @ 08:26:39 #120
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186305448
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 08:25 schreef Puala het volgende:
Biervallen. Geen lieve oplossing, wel effectief
Oh ja, vergeten te melden: liefst wel lief :@
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  vrijdag 19 april 2019 @ 09:22:01 #121
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186305943
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2019 08:26 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Oh ja, vergeten te melden: liefst wel lief :@
Enige vriendelijke optie die ik kan bedenken is dat je ze met de hand gaat vangen en elders uitzet. Anders gewoon slakkenvallen met een paar cm bier zoals @Puala al zegt. Werkt als een tiet, maar echt lief is 't niet.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  vrijdag 19 april 2019 @ 09:41:15 #122
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186306189
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 april 2019 09:22 schreef Twieki het volgende:

[..]

Enige vriendelijke optie die ik kan bedenken is dat je ze met de hand gaat vangen en elders uitzet. Anders gewoon slakkenvallen met een paar cm bier zoals @:Puala al zegt. Werkt als een tiet, maar echt lief is 't niet.
Ik hou'em achter de hand voor als het echt te veel werk gaat zijn ^O^
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_186307031
Kippenlegmeel in bakjes wat vocht erbij. Trekt slakken aan als een magneet. Dan kan je ze zo oprapen.
  vrijdag 19 april 2019 @ 10:43:12 #124
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186307120
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2019 09:41 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ik hou'em achter de hand voor als het echt te veel werk gaat zijn ^O^
Ik bedenk me nu dat als het probleem kaalvraat van planten is, je ook rond de plant wat cacaodoppen, hulstbladeren, grind of zaagsel kan leggen. Slakken houden namelijk niet van droge en scherpe materialen.

Nadeel is dat ze dan gewoon naar de volgende plant gaan. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_186307299
Egels lokken. Moet het wel kunnen maar ik zie nooit meer een slak. Dit wordt het jaar van hosta's zonder gaten
  vrijdag 19 april 2019 @ 10:54:52 #126
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186307344
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 10:39 schreef sjaakspark het volgende:
Kippenlegmeel in bakjes wat vocht erbij. Trekt slakken aan als een magneet. Dan kan je ze zo oprapen.
Lokken klinkt goed ^O^
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 april 2019 10:43 schreef Twieki het volgende:

[..]

Ik bedenk me nu dat als het probleem kaalvraat van planten is, je ook rond de plant wat cacaodoppen, hulstbladeren, grind of zaagsel kan leggen. Slakken houden namelijk niet van droge en scherpe materialen.

Nadeel is dat ze dan gewoon naar de volgende plant gaan. :P
Ik heb nu nog niet veel (soeps) in de tuin staan, maar zag wel enorm veel slakken, dus ik wil eerst grote slakkenschoonmaak gaan houden :D
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 10:52 schreef Koettie het volgende:
Egels lokken. Moet het wel kunnen maar ik zie nooit meer een slak. Dit wordt het jaar van hosta's zonder gaten
Dat gaat hier helaas niet. Tuin is volledig omsloten -O-
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_186307965
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 10:52 schreef Koettie het volgende:
Egels lokken. Moet het wel kunnen maar ik zie nooit meer een slak. Dit wordt het jaar van hosta's zonder gaten
Zonder gaten _O- ben je nog egel opvang? in je tuin...

Foto’s zei ik.
Aan het begin van het seizoen vind ik het net een kerkhof met polletje hier, polletje daar. :7
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afwachten tot het een beetje gaat “verwilderen”. Natuur O+
pi_186308068
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 11:37 schreef AnneX het volgende:

[..]

Zonder gaten _O- ben je nog egel opvang? in je tuin...

Foto’s zei ik.
Aan het begin van het seizoen vind ik het net een kerkhof met polletje hier, polletje daar. :7
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afwachten tot het een beetje gaat “verwilderen”. Natuur O+
Jaaa nog steeds! Hebben net een nieuwe Tineke heet ze. Ze is nog wat verlegen dus helaas weinig foto's. Staan er een paar in het pleeg egel topic.
pi_186308131
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 april 2019 09:41 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Ik hou'em achter de hand voor als het echt te veel werk gaat zijn ^O^
's avonds op pad is het effectiefste :Y
  vrijdag 19 april 2019 @ 12:49:43 #130
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
  vrijdag 19 april 2019 @ 12:51:45 #131
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
  vrijdag 19 april 2019 @ 12:56:05 #132
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186308995








Daar ging je datalimiet. :P
pi_186309042
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 11:37 schreef AnneX het volgende:

[..]

Zonder gaten _O- ben je nog egel opvang? in je tuin...

Foto’s zei ik.
Aan het begin van het seizoen vind ik het net een kerkhof met polletje hier, polletje daar. :7
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afwachten tot het een beetje gaat “verwilderen”. Natuur O+
Foto's doen het niet (maar mss omdat ik op werk zit)
pi_186309054
Mooi Kaas O+
  vrijdag 19 april 2019 @ 13:49:16 #135
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186309789
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 11:50 schreef Puala het volgende:

[..]

's avonds op pad is het effectiefste :Y
Oh ja! Met een zaklamp. Dank je :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  vrijdag 19 april 2019 @ 14:07:21 #136
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186310056
Oh Annex ik bedoel onkruid wieden met vuilrapen.
pi_186310662
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 12:58 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Foto's doen het niet (maar mss omdat ik op werk zit)
Shut. Verkeerde link.
Als je op afbeelding klikt, alhoewel dat niet opschiet. -O- @ werk.

Kaas: wat een paradijs. Staat de kinderwagen ernaast B-)
  vrijdag 19 april 2019 @ 16:29:57 #138
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186312243
quote:
Die bovenste, Epimedium Pinnatum toch?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  vrijdag 19 april 2019 @ 17:55:17 #139
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186313466
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 april 2019 16:29 schreef Twieki het volgende:

[..]

Die bovenste, Epimedium Pinnatum toch?
Ja, E. pinnatum ssp Colchicum
pi_186314167
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 april 2019 08:21 schreef MissMSX het volgende:
Slakkeninvasie in de tuin. Veel tips op internet, maar wat werkt bij jullie nou echt?
Doorknippen en schuilplaatsen verminderen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  vrijdag 19 april 2019 @ 19:06:57 #141
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186314504
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 18:41 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Doorknippen en schuilplaatsen verminderen.
Doorknippen? :o Dat kan ik niet ;(
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_186315677
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 14:42 schreef AnneX het volgende:

Shut. Verkeerde link.
Als je op afbeelding klikt, alhoewel dat niet opschiet. -O- @ werk.

Gezien @Thuis nu.
Kan weer lekker uitbreiden!
  zaterdag 20 april 2019 @ 09:22:15 #143
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186324002
quote:
Als je zulke posts voorbij ziet komen, dan is de winter echt voorbij *O*

Mooie foto's Kaasplankje!
Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2019 @ 09:25:37 #144
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186324039
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2019 22:47 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Goed bezig *O* Waren de hortensia's niet meer te redden? Of overschot?

Ik heb een Annabelle stek van mijn zus gekregen, staat nu in de volle grond mét mestkorrels en af en toe een slurp water en ja hoor, groene puntjes O+
Ik heb ook een Annabelle (strong). Zeer benieuwd hoe ze het gaat doen in haar eerste jaar. Vooralsnog is ze enthousiast van start gegaan.

Hoe stek je ze?


quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2019 23:48 schreef AnneX het volgende:

[..]

Wat leuk, dat een Annabelle stek aanslaat!

Na afgelopen zomer geen water geven, zagen ze deaud en heb ik alle hortensia’s kortgezet op 10 cm.
Maak morgen wel een foto.
Wat is een tuintopic zonder foto’s. O-)

De groene postzegel achter heeft mestkorrels gekregen, en heb ik ook bewaterd.
Daar gaat een dooie buxus eruit -O- ooit gekregen.
En ik moet de maagdenpalm korter zetten,” want anders bloeit het niet”.

De druifjes uit Bloesdaal zijn uitgebloeid. -O-
Wist ik niet over maagdenpalm! Het gaat hier vooral de hoogte in, ik dacht dat het een bodembedekker was :') :+
Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2019 @ 09:28:31 #145
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186324080
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2019 11:37 schreef AnneX het volgende:

[..]

Zonder gaten _O- ben je nog egel opvang? in je tuin...

Foto’s zei ik.
Aan het begin van het seizoen vind ik het net een kerkhof met polletje hier, polletje daar. :7
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afwachten tot het een beetje gaat “verwilderen”. Natuur O+
Zo zo, grote plannen! Dat matje is cool!
Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2019 @ 09:32:08 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186324125
Ik stuur mijn O+ zo de kruipruimte in. De buitenkraan moet nog opengedraaid worden. En dan kunnen we onze flexibele tuinslang proberen ^O^ , ben benieuwd.

Verder zijn mijn tulpen aan het bloeien *O* . En het onkruidseizoen is ook van start gegaan :( .

Straks lekker aanrommelen in de tuin O+ .
Resistance is futile.
pi_186324185
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 09:25 schreef Seven. het volgende:

Wist ik niet over maagdenpalm! Het gaat hier vooral de hoogte in, ik dacht dat het een bodembedekker was :') :+
In mijn ervaring is grote maagdenpalm een stuk klimmeriger dan kleine.
Kleine slaat hier maar moeizaam aan, we doen weer eens een poging. De grote doet 't uitstekend, in een rek met klimroos en klimop, bruidsluier, kamperfoelie en clematis.
De maagdenpalm valt daartussen niet erg op, maar bloeit zowat van februari tot november, zonder dat ik er ooit in knip.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 20 april 2019 @ 09:49:27 #148
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186324341
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 09:32 schreef Seven. het volgende:
Ik stuur mijn O+ zo de kruipruimte in. De buitenkraan moet nog opengedraaid worden. En dan kunnen we onze flexibele tuinslang proberen ^O^ , ben benieuwd.

Verder zijn mijn tulpen aan het bloeien *O* . En het onkruidseizoen is ook van start gegaan :( .

Straks lekker aanrommelen in de tuin O+ .
Huh? Een buitenkraan die in de kruipruimte opengedraaid moet worden? Hoe moet ik dat zien?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_186324424
Straks er ook op uit om de maagdenpalm - 1 bloemetje -O- kort te zetten zoals hier staat.
https://groenepassies.nl/(...)denpalm-vinca-minor/
  zaterdag 20 april 2019 @ 10:33:38 #150
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186324830
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2019 09:49 schreef Twieki het volgende:

[..]

Huh? Een buitenkraan die in de kruipruimte opengedraaid moet worden? Hoe moet ik dat zien?
Hehe, ik snap de verwarring :+

De waterleiding naar de buitenkraan heeft een kraantje in de kruipruimte die we in de winter dicht draaien tegen bevriezing.
Resistance is futile.
pi_186325712
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 09:56 schreef AnneX het volgende:
Straks er ook op uit om de maagdenpalm - 1 bloemetje -O- kort te zetten zoals hier staat.
https://groenepassies.nl/(...)denpalm-vinca-minor/
Oh die heb ik ook her en der in de tuin. Nu snoeien voor rijkere bloei? Tegenstrijdig zeg want ik zie al wel een paar blommekes.
Die laat ik dan wel staan hoor O+

Gras/mos maai ik ff niet, want veel margrietjes en paardenblommen voor de vliegende vrienden.
  zaterdag 20 april 2019 @ 12:10:03 #152
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186325814
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 10:33 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hehe, ik snap de verwarring :+

De waterleiding naar de buitenkraan heeft een kraantje in de kruipruimte die we in de winter dicht draaien tegen bevriezing.
Dus je gaat twee keer per jaar 't huis onder om dat kraantje open en dicht te draaien? Had je dat kraantje dan niet beter kort na de watermeter kunnen plaatsen zoals ik heb in de meterkast?



Lichtblauwe knop = hoofdkraan
Wit rond ding = watermeter
Donkerblauwe hendel = buitenkraan open / dicht
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  zaterdag 20 april 2019 @ 12:43:03 #153
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186326104
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2019 12:10 schreef Twieki het volgende:

[..]

Dus je gaat twee keer per jaar 't huis onder om dat kraantje open en dicht te draaien? Had je dat kraantje dan niet beter kort na de watermeter kunnen plaatsen zoals ik heb in de meterkast?

[ afbeelding ]

Lichtblauwe knop = hoofdkraan
Wit rond ding = watermeter
Donkerblauwe hendel = buitenkraan open / dicht
Mijn wederhelft bevestigd dat het onder het huis blijft, hij vindt het blijkbaar geen probleem :P

Wel veel handiger zoals jij het hebt!
Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2019 @ 12:50:59 #154
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186326168
Oh, wat is deze tuinslang geweldig!


Super licht, ook als er water in zit veel lichter dan een normale tuinslang. Deze is veel flexibeler dan een normale tuinslang dus véél makkelijker in gebruik. Opruimen is zo gepiept. Het duurt wel eventjes voor het ding helemaal leeg is, krimpen duurt net zo lang als uitzetten dus je moet 'm wel een halve minuut tijd geven.

En ook best belangrijk: hij sproeit prima!
Resistance is futile.
pi_186326174
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 09:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik heb ook een Annabelle (strong). Zeer benieuwd hoe ze het gaat doen in haar eerste jaar. Vooralsnog is ze enthousiast van start gegaan.

Hoe stek je ze?
[..]

Wist ik niet over maagdenpalm! Het gaat hier vooral de hoogte in, ik dacht dat het een bodembedekker was :') :+
Van mijn zus gekregen.. die heeft enorme bloemen (heel ander deel NL, dus andere grond) ze heeft ze denk ik 'gescheurd' en mij een deel gegeven.
Loopt lekker uit.

Maagdenpalm is een fijne BBD.
  zaterdag 20 april 2019 @ 12:55:38 #156
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186326214
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 12:00 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Oh die heb ik ook her en der in de tuin. Nu snoeien voor rijkere bloei? Tegenstrijdig zeg want ik zie al wel een paar blommekes.
Die laat ik dan wel staan hoor O+

Gras/mos maai ik ff niet, want veel margrietjes en paardenblommen voor de vliegende vrienden.
Hier staat snoeien begin maart:

https://greenfingersonline.nl/tuinplanten/vinca/

De mijne laat ik dit jaar met rust denk ik, komt volgend jaar wel. Ik denk trouwens dat maagdenpalm er niet echt onder lijdt als je eind april gaat snoeien hoor, kan best dat 'ie nog een keer gaat bloeien.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2019 @ 13:05:04 #157
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186326317
Trouwens, onze blauwe regen is nog niet half zo spectaculair als vorig jaar. Eind van de zomer flink terug gesnoeid en ontdaan van hopen dood hout. Dit jaar de nieuwe uitlopers in goeie banen leiden.
Resistance is futile.
pi_186331081
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 19:06 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Doorknippen? :o Dat kan ik niet ;(
Het went. Mijn eerste was echt ogen dicht en rillen. Een paar 100 later gaat dat vanzelf.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_186331302
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2019 12:10 schreef Twieki het volgende:

[..]

Dus je gaat twee keer per jaar 't huis onder om dat kraantje open en dicht te draaien? Had je dat kraantje dan niet beter kort na de watermeter kunnen plaatsen zoals ik heb in de meterkast?

[ afbeelding ]

Lichtblauwe knop = hoofdkraan
Wit rond ding = watermeter
Donkerblauwe hendel = buitenkraan open / dicht
En als je watermeter in de kruipruimte zit? :P

We hebben geen buitenkraan meer en ik heb dat ding nog geen moment gemist.

quote:
1s.gif Op donderdag 18 april 2019 23:48 schreef AnneX het volgende:
En ik moet de maagdenpalm korter zetten,” want anders bloeit het niet”.
Ik heb de maagdenpalm nog nooit korter gezet en het bloeit als een gek. is dat niet iets dat pas na jaren eens moet omdat de plant te oud wordt?
pi_186331354
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:56 schreef Elleska het volgende:

We hebben geen buitenkraan meer en ik heb dat ding nog geen moment gemist.
[..]
:o
2 met drink-, 3 met bronwater. Wordt er elke dag minimaal 1 gebruikt, meestal meer.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 20 april 2019 @ 20:05:51 #161
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186332694
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 12:07 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik had dat ook.
Heb al mijn planten in mijntuin.org gezet (gratis accountje aanmaken) en dan krijg je via de mail een update wat er met die of die plant moet/kan gebeuren.
Bij mij heeft dat veel groei en bloei opgeleverd *O*
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2019 12:07 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik had dat ook.
Heb al mijn planten in mijntuin.org gezet (gratis accountje aanmaken) en dan krijg je via de mail een update wat er met die of die plant moet/kan gebeuren.
Bij mij heeft dat veel groei en bloei opgeleverd *O*
Goede tip _O_
Dacht dat ik zo klaar zou zijn, maar er staan toch behoorlijk wat verschillende planten in de tuin (inmiddels).
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zaterdag 20 april 2019 @ 20:06:34 #162
17979 MissMSX
Knightmare
pi_186332714
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:41 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Het went. Mijn eerste was echt ogen dicht en rillen. Een paar 100 later gaat dat vanzelf.
Ik stel het nog even uit zolang het kan :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zaterdag 20 april 2019 @ 20:57:06 #163
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186334282
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:41 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Het went. Mijn eerste was echt ogen dicht en rillen. Een paar 100 later gaat dat vanzelf.
:r :r :r :{w
pi_186334417
Mja sorry maar dat vind ik echt not done.. Het blijven levende wezens he.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186335416
Ik heb geen slakken, wel coloradokevers. Die vang ik, doe ik in een jampot, en zet de jampot een dag in de vriezer.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  One tough cookie zaterdag 20 april 2019 @ 21:54:43 #166
169210 liesje1979
pi_186335504
Doorknippen vind ik op zich niet erger dan een bierval maar toch gaat mijn voorkeur uit naar de tweede. Ik vind ze smerig dus doorknippen vind ik vies en met die bierval houd ik mezelf altijd maar voor dat ze in ieder geval vrolijk verdrinken. :')

quote:
3s.gif Op zaterdag 20 april 2019 21:49 schreef sigme het volgende:
Ik heb geen slakken, wel coloradokevers. Die vang ik, doe ik in een jampot, en zet de jampot een dag in de vriezer.
Dat is voor een leek op het gebied van coloradokevers best een bijzondere oplossing. Hoezo in de vriezer? :D
pi_186335506
Maar weer een rondje foto's.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186335528
quote:
11s.gif Op zaterdag 20 april 2019 21:54 schreef liesje1979 het volgende:
Doorknippen vind ik op zich niet erger dan een bierval maar toch gaat mijn voorkeur uit naar de tweede. Ik vind ze smerig dus doorknippen vind ik vies en met die bierval houd ik mezelf altijd maar voor dat ze in ieder geval vrolijk verdrinken. :')
[..]

Dat is voor een leek op het gebied van coloradokevers best een bijzondere oplossing. Hoezo in de vriezer? :D
Oh, het werkt ook met slakken, kuikens, kleine kindertjes..
Ze gaan rustig en stil morsdood.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186335943
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 21:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Mja sorry maar dat vind ik echt not done.. Het blijven levende wezens he.
Ik maak ze liever in 1x goed dood dan dat ik ze langzaam laat creperen door gif (of bier) dat dan ook nog schadelijk is voor andere dieren.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_186336994
Mijn ooievaars bek bloeit al. Hij gaat hard in de tuin ook, leuk om te zien. Vorig jaar heeft hij heel lang gebloeid. Is jullie tuin ook zo gortdroog? Het is echt level Sahara hier. Gelukkig woensdag regen.
pi_186337444
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 07:49 schreef Bluezz het volgende: [..]

Geen idee, ik zie ze niet :?
[..]

Weet ik veel :D
Die paar korrels? Nooit bij stilgestaan, onze grond is nogal 'arm' dus vandaar.
Dan is compost meer op zijn plaats. Eventueel 2x: voorjaar en najaar. Het verbetert de bodemstructuur en bevordert het bodemleven. Dat biedt dus een betere leefsituatie en als die kunstmest nodig is, dan wordt het ook beter opgenomen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 08:25 schreef Puala het volgende: Biervallen. Geen lieve oplossing, wel effectief
Je ziet vast wel veel lijkjes. Bijna allemaal bezoekers die op het bierfeestje afkwamen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2019 19:06 schreef MissMSX het volgende: [..]

Doorknippen? :o Dat kan ik niet ;(
Dat klinkt naar naaktslakken. Ik heb wel geleerd om ze door te knippen, huisjesslakken plat te trappen en luizen plat te ritsern. Naaktslakken zijn te groot met taaie huid om plat te trappen. Andere methode is de avondronde doen met een zaklantaarn, kookpinset en een hoge emmer half vol water met een kwart fles afwasmiddel. In de schemering ga je verzamelen. Voor alleen huisjesslakken is veel minder afwasmiddel nodig.
Een bekende methode om een verzamelplaats te creëren is karton onder de struiken. Daar kruipen ze onder voor beschutting. Het karton zelf wordt dan plezierig aangeknabbeld.

Ik denk dat de slakvriendelijkste methode de snelste is. Dus pletten of in heet water. Heet water blijft niet heet als je er al een een aantal ingegooid hebt. Ze zijn immers nat & koel. Dat is dus voor als je in het begin van het seizoen, zeg eind februari, de eerste ronde loopt.

Sop- of "kook"-emmer nog een tijdje laten staan voor de zekerheid. Dan via een zeef of vergiet in een andere emmer. Water in het riool en "droog" afval in de restcontainer. Niet in het gft, want om te beginnen is het een slijmzooi en waarschijnlijk zijn de aanwezige eieren nog in orde.
pi_186338034
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 23:27 schreef Teslynd het volgende:

Dan is compost meer op zijn plaats. Eventueel 2x: voorjaar en najaar. Het verbetert de bodemstructuur en bevordert het bodemleven. Dat biedt dus een betere leefsituatie en als die kunstmest nodig is, dan wordt het ook beter opgenomen.

Zit ik wel met een hele zak van die mestkorrels he :+
pi_186338360
Ik ben nieuw met tuinen. Maar onze nieuwe woning heeft een aardige tuin, we hebben bedacht :
3 leilinders - zijtuin
2 dakplatanen - achtertuin
Ca 60m2 gras
Blijft nog wat ruimte over voor planten en wellicht nog een boom. Wat zijn mooie planten die niet heel veel onderhoud nodig hebben en wat meer body hebben dan een bloemetje?
pi_186338495
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]

:o
2 met drink-, 3 met bronwater. Wordt er elke dag minimaal 1 gebruikt, meestal meer.
ik heb 2 regentonnen en niet zo'n grote tuin. vorig jaar voor het eerst dat we zonder regenwater zaten maar met dat belachelijke mooie weer staat de achterdeur open en is de kraan binnen net zo makkelijk bereikbaar als de oude buitenkraan die 1 meter van de achterdeur zat.
pi_186338937
@Elleska..in de 5 jaar dat maagdenpalm minor er staat, heb ik nog geen bloempje gezien. -O-
  One tough cookie zondag 21 april 2019 @ 02:05:39 #176
169210 liesje1979
pi_186340430
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 april 2019 21:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh, het werkt ook met slakken, kuikens, kleine kindertjes..
Ze gaan rustig en stil morsdood.
Lol!

Ik heb trouwens sinds vorig jaar pas vaste planten in mijn toen aangelegde borders. Allemaal zomerbloeiers denk ik, want toen begon ik. Afgelopen dagen onkruid getrokken en hier en daar wat gesnoeid, zag ook alweer iets opkomen. *O*
Ik kan alleen geen voorjaarsbloeiers kopen, want ik weet nog niet wat er voor de zomer allemaal op gaat komen Ik vind het heerlijk, een tuintje, dat elke dag een klein beetje als een surprise ei is. Voor de wat chaotische mensen onder ons dan. :D
  zondag 21 april 2019 @ 07:10:14 #177
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186341425
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 00:09 schreef Sport_Life het volgende:
Ik ben nieuw met tuinen. Maar onze nieuwe woning heeft een aardige tuin, we hebben bedacht :
3 leilinders - zijtuin
2 dakplatanen - achtertuin
Ca 60m2 gras
Blijft nog wat ruimte over voor planten en wellicht nog een boom. Wat zijn mooie planten die niet heel veel onderhoud nodig hebben en wat meer body hebben dan een bloemetje?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlinderstruik
?
pi_186342262
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 00:34 schreef AnneX het volgende:
@:Elleska..in de 5 jaar dat maagdenpalm minor er staat, heb ik nog geen bloempje gezien. -O-
oh zonde! ze bloeien hier geweldig en de voortuin is bijna helemaal bedekt dus het is 1 bloemetjeszee :D
En het scheelt zoveel onkruid. vorig jaar weinig tijd besteed aan de tuin maar dankzij de bodembedekker weinig hoeven wieden.
Dit weekend onkruid gewied en tegelijk ook een strookje kale grond van de buren meegepakt. 1/2 emmer van mijn gehele voortuin, 1 volle emmer van het strookje van de buren :O

[ Bericht 10% gewijzigd door Elleska op 21-04-2019 09:40:08 ]
  zondag 21 april 2019 @ 10:39:07 #179
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186342961
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 00:09 schreef Sport_Life het volgende:
Ik ben nieuw met tuinen. Maar onze nieuwe woning heeft een aardige tuin, we hebben bedacht :
3 leilinders - zijtuin
2 dakplatanen - achtertuin
Ca 60m2 gras
Blijft nog wat ruimte over voor planten en wellicht nog een boom. Wat zijn mooie planten die niet heel veel onderhoud nodig hebben en wat meer body hebben dan een bloemetje?
Zo, flinke tuin wordt het! Dus je wil wat borders. Wat vind je leuk om te doen in de tuin, en wat niet? Veel licht of valt dat tegen? En wat voor grond, zware klei of eerder zandgrond? Wordt het een strakke tuin of eerder gezellig/romantisch sfeertje?

Als je het haat om onkruid te wieden, dan zorgen dat je bodembedekkers aanplant. Als je snoeien haat, dan kun je daar je plantkeuze ook op aanpassen. Als je niet houdt van blad ruimen, dan wintergroene planten etc (die geven alsnog rommel maar wel veel minder).

Heb je geen tekening of fotootje of zo?
Resistance is futile.
  zondag 21 april 2019 @ 10:44:16 #180
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186343019
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 00:34 schreef AnneX het volgende:
@:Elleska..in de 5 jaar dat maagdenpalm minor er staat, heb ik nog geen bloempje gezien. -O-
Ik heb een beetje gegoogeld. Ze houden niet van droge grond maar het zijn wel zonaanbidders. Heb je droge zanderige grond?
Resistance is futile.
pi_186343087
Weet iemand wat voor boompje dit is? Hij staat ineens vol in de bloei en ik vind hem echt prachtig.

  zondag 21 april 2019 @ 11:05:23 #182
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186343285
Elleska brengt een mooi punt aan. Het onkruid van de buren...! En in zijn algemeenheid, hoe werk je samen met de buren op het gebied van onkruid en schuttingen.

Buurvrouw links tuiniert er lustig op los, zij heeft een redelijk verwilderde tuin maar wel by choice. Leuk tuintje, goed onderhouden. De buurvrouw is wel aardig maar ik denk dat zij het concept 'verandering' moeilijk vindt om mee om te gaan. We hadden een kippengaas hekje overgroeid met klimoo van 1m hoog. Die is vervangen door een laurierhaag van 150 hoog nu. Na het planten, begon ze ineens moeilijk te doen dat het zo breed zou worden etc. En ik heb haar nooit direct de vraag gesteld maar ze weet precies wat die haag gekost heeft maar bijdragen, ho maar..! We moeten nog een stukje schutting vervangen, ik ga dan wel rechtstreeks vragen naar haar bijdrage. Wenst ze niet mee te werken, dan flikker ik er een enorme klimplant tegenaan aan onze kant, ik ga er niet weer een paar honderd euro tegenaan gooien. Verder van onkruid uit haar tuin geen last.

Buurman rechts daarentegen... hij heeft het dusdanig laten gaan dat de jonge bomen inmiddels 5 meter hoog zijn. Je kunt bij hem serieus geen enkel stukje grond meer zien omdat het totaal overgroeid is. Ooit jaren geleden heeft de vorige bewoner aan onze kant van de schutting klimop geplaatst. Dat is naar zijn tuin overgeslagen en is gaan uitzaaien als kanker. Daarnaast nog een teringgrote boom die zo hoog is als ons huis, een conifeer waar we veel overlast van hebben, rommel, duiven, neemt al het licht weg. Maar er is meer liefde dan haat voor de boom want er komen ook merels, vlaamse gaaien, eksters en ander gespuis op af. De boom houdt inkijk tegen van een stuk of 10 huizen. Dus we maken van de nood een deugd, we zetten er een spot onder waardoor we er 's avonds een feature van maken. Als die boom ooit gaat, dan wordt er zeker een groenblijver voor teruggeplant. De schutting met de buurman hebben we ook vervangen. Hij was heel duidelijk. Doe wat je wil, maar ik heb er het geld niet voor. Dus aan onze kant ziet de golfplatenschutting er heel gelikt uit. Aan zijn kant is het echt geen porum..! Maar hey, hij doet niet moeilijk en verder kunnen we eigenlijk met hem heel goed overleggen. Als hij zijn tuin aan gaat pakken (en daar lijkt het op!), dan gaan we hem helpen als hij dat wil. Nu hopen dat de klimop niet terugkomt naar onze kant van de schutting :+
Resistance is futile.
  zondag 21 april 2019 @ 11:07:51 #183
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186343317
quote:
14s.gif Op zondag 21 april 2019 10:50 schreef Myraela het volgende:
Weet iemand wat voor boompje dit is? Hij staat ineens vol in de bloei en ik vind hem echt prachtig.

[ afbeelding ]
Ik heb je foto even door plantnet app gehaald. Hydrangea Arborecens, oftewel: hortensia!

En hij is inderdaad prachtig O+ maar ik weet niet zeker of plantnet gelijk heeft.

Zou ook nog viburnum opulus kunnen zijn.
Resistance is futile.
  zondag 21 april 2019 @ 11:09:47 #184
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186343353
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 02:05 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Lol!

Ik heb trouwens sinds vorig jaar pas vaste planten in mijn toen aangelegde borders. Allemaal zomerbloeiers denk ik, want toen begon ik. Afgelopen dagen onkruid getrokken en hier en daar wat gesnoeid, zag ook alweer iets opkomen. *O*
Ik kan alleen geen voorjaarsbloeiers kopen, want ik weet nog niet wat er voor de zomer allemaal op gaat komen Ik vind het heerlijk, een tuintje, dat elke dag een klein beetje als een surprise ei is. Voor de wat chaotische mensen onder ons dan. :D
Haha, leuk! Ben benieuwd! In oktober nog wat bloembollen aanplanten misschien? Dat ben je in maart/april waarschijnlijk vergeten :P
Resistance is futile.
  zondag 21 april 2019 @ 11:26:24 #185
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_186343612
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 12:50 schreef Seven. het volgende:
Oh, wat is deze tuinslang geweldig!


Super licht, ook als er water in zit veel lichter dan een normale tuinslang. Deze is veel flexibeler dan een normale tuinslang dus véél makkelijker in gebruik. Opruimen is zo gepiept. Het duurt wel eventjes voor het ding helemaal leeg is, krimpen duurt net zo lang als uitzetten dus je moet 'm wel een halve minuut tijd geven.

En ook best belangrijk: hij sproeit prima!
Het is net een krioelende levende slang lol.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_186343690
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 10:39 schreef Seven. het volgende:

[..]

Zo, flinke tuin wordt het! Dus je wil wat borders. Wat vind je leuk om te doen in de tuin, en wat niet? Veel licht of valt dat tegen? En wat voor grond, zware klei of eerder zandgrond? Wordt het een strakke tuin of eerder gezellig/romantisch sfeertje?

Als je het haat om onkruid te wieden, dan zorgen dat je bodembedekkers aanplant. Als je snoeien haat, dan kun je daar je plantkeuze ook op aanpassen. Als je niet houdt van blad ruimen, dan wintergroene planten etc (die geven alsnog rommel maar wel veel minder).

Heb je geen tekening of fotootje of zo?
De zijtuin heeft bijna de hele dag zon, er ligt nu vrij strakke bestrating (hoekig) , dus er mag wel wat romantische sfeer in komen.
Ondergrond is zware klei.
De leibomen zijn wintergroen tegen de inkijk, de dakbomen verliezen wel blad.
Achterin de tuin bouw ik een vlonderterras met hue outdoor lampen en een vogelhuisje ed aan de schutting.

Ik zal straks een fotootje maken.
pi_186343719
quote:
Goede tip, vinden mijn dochters vast erg leuk die vlinders! (alles wat vliegt of beweegt is leuk)
pi_186343926
Vandaag ook maar eens wat foto’s maken :)
  zondag 21 april 2019 @ 12:28:15 #189
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186344526
quote:
7s.gif Op zondag 21 april 2019 11:26 schreef Twieki het volgende:

[..]

Het is net een krioelende levende slang lol.
Ja, cool hè? Inkrimpen is ook een leuk proces om te zien.

Wie een nieuwe tuinslang moet: ik kan de flexibele tuinslang enorm aanraden. Prijzen zijn trouwens ook heel schappelijk. Ik heb 26,50 betaald voor 15m slang, inclusief koppelstukje voor de kraan en spuitmond met sproei/nevel/straal stand.
Resistance is futile.
pi_186344688
Ik zag ze bij de action liggen. Zal dat wat zijn?
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 21 april 2019 @ 12:40:36 #191
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186344742
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 11:32 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

De zijtuin heeft bijna de hele dag zon, er ligt nu vrij strakke bestrating (hoekig) , dus er mag wel wat romantische sfeer in komen.
Ondergrond is zware klei.
De leibomen zijn wintergroen tegen de inkijk, de dakbomen verliezen wel blad.
Achterin de tuin bouw ik een vlonderterras met hue outdoor lampen en een vogelhuisje ed aan de schutting.

Ik zal straks een fotootje maken.
Oh, wij hebben ook hue lampen in de tuin. Fantastisch spul! Trouwens: het is in principe niet nodig om het outdoor spul van hue aan te schaffen. Wij hebben zelf gewoon GU10 lampen in gamma en karwei armaturen voor buiten. Mijn wederhelft heeft van die plastic lampenkappen van Ikea gebruikt, daar grondspots van Karwei op de kop in gehangen zonder prikker. En daar gewoon hue binnenlampen in gedraaid. Op die manier hebben we 3 lampen aan een staaldraad tussen de schuur en ons balkon gehangen. Maar eerlijk is eerlijk, de hue outdoor lijn is prachtig. Als wij geen budget tuin hadden aangelegd, dan was ik zeker voor het echte werk gegaan ;) .

Heb je ook een terras aan het huis? En blijft de bestrating zoals het nu is? Want dan moet je het romantische zoeken in je beplanting, dus inderdaad uitbundige bloeiers. Vlinderstruiken houden overigens van hele arme grond en volle zon, kan zijn dat ze vanwege de grondsoort maar matig bloeien.

Hier een linkje met 10 planten die het goed doen op kleigrond:

https://groenvandaag.nl/10-planten-goed-doen-kleigrond/

Als je veel insecten en vogels wil aantrekken, dan is een waterwerkje geen overbodige luxe. En een composthoop, je hebt er in ieder geval de ruimte voor ;) .

[ Bericht 8% gewijzigd door Seven. op 21-04-2019 12:53:09 ]
Resistance is futile.
  zondag 21 april 2019 @ 12:42:30 #192
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186344768
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 12:37 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik zag ze bij de action liggen. Zal dat wat zijn?
Van wat ik bij de reviews heb gezien: verschil in kwaliteit zit 'm vooral in koppelstukjes en spuitmond enzo. Verder zijn goedkopere slangen naar mijn idee steeds weer van hetzelfde materiaal, dus als het ding een tientje kost zou ik het zeker proberen!
Resistance is futile.
  zondag 21 april 2019 @ 13:40:41 #193
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186345482
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 11:07 schreef Seven. het volgende:
viburnum
Ja ik dacht ook eerder sneeuwbal, Hydrangea heeft niet zo klein blad.
  zondag 21 april 2019 @ 13:41:33 #194
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186345496
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 11:34 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Goede tip, vinden mijn dochters vast erg leuk die vlinders! (alles wat vliegt of beweegt is leuk)
Moet wel een zonnige standplaats. Verder niet zo veeleisend volgens mij.
pi_186345882
Heeft er iemand hier een bijenhotel in de tuin?
Ik ben aan het overwegen om metselbijen uit te zetten in mijn tuin, linkje in spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 21 april 2019 @ 14:14:57 #196
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186345920
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 14:10 schreef Dementor het volgende:
Heeft er iemand hier een bijenhotel in de tuin?
Ik ben aan het overwegen om metselbijen uit te zetten in mijn tuin, linkje in spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@AnneX , jij hebt ze toch al uit zien vliegen?
Resistance is futile.
pi_186346043
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 14:10 schreef Dementor het volgende:
Heeft er iemand hier een bijenhotel in de tuin?
Ik ben aan het overwegen om metselbijen uit te zetten in mijn tuin, linkje in spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb ook kmuffelbijen. Super leuk!
pi_186346073
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 14:10 schreef Dementor het volgende:
Heeft er iemand hier een bijenhotel in de tuin?
Ik ben aan het overwegen om metselbijen uit te zetten in mijn tuin, linkje in spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Yep. Tweede jaar.

quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 14:14 schreef Seven. het volgende:

[..]

@:AnneX , jij hebt ze toch al uit zien vliegen?
Buurvrouw heeft nu ook bijenhotel hangen en staat atm college te geven aan de buren daarnaast.
Het vliegt af en aan. Twee appels, twee peren en een kweepeer in bloei in de buurtuinen.
Knuffelbijen.nl inderdaad.
Ofschoon ik ook iemand ken, die alleen het bijenhotel ophing en daar vliegt het ook af en aan.

Alles voor bijen w/ imkeren doe ik niet meer.
pi_186346115


Live in actie!
pi_186346613
Alright dan moet ik dat eens gaan proberen. :)
pi_186347983
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 14:32 schreef Koettie het volgende:
[ afbeelding ]

Live in actie!
ik moet de mijne nog op hangen, heb je tips er voor? Ik ben wel beperkt in plek ivm de kinderen die spelen in de tuin. Nu staat hij in een border maar en bloeit ook nog niks bij ons. Hopelijk over een paar weken de hele voortuin in de bloei. We hebben hoge borders maar vol bloemenzaad gegooid voor de bijen en vlinders
pi_186348156
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 16:54 schreef Goitske het volgende:

[..]

ik moet de mijne nog op hangen, heb je tips er voor? Ik ben wel beperkt in plek ivm de kinderen die spelen in de tuin. Nu staat hij in een border maar en bloeit ook nog niks bij ons. Hopelijk over een paar weken de hele voortuin in de bloei. We hebben hoge borders maar vol bloemenzaad gegooid voor de bijen en vlinders
Huis in de zon, zonder wind op de ingang. Ze moeten warm zijn voordat ze kunnen vliegen. En er moet wel iets te eten zijn, anders komen ze niet terug. Ze komen normaal vroeg in de lente uit dan zijn ze blij met paardenbloemen, narcissen en zulke dingen.
pi_186348993
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 17:04 schreef Koettie het volgende:

[..]

Huis in de zon, zonder wind op de ingang. Ze moeten warm zijn voordat ze kunnen vliegen. En er moet wel iets te eten zijn, anders komen ze niet terug. Ze komen normaal vroeg in de lente uit dan zijn ze blij met paardenbloemen, narcissen en zulke dingen.
Oke dan wordt het denk ik aan het tuinhuisje. Aan de voorkant van ons huis staat de zon smorgens maar staat ook de wind meestal, tuinhuis is het eerste in de zon aan de achterzijde en uit de wind

Of aan de zijkant van het huis want daar zitten ook de bloemenborders en nu een paar vaste planten die bloeien

[ Bericht 6% gewijzigd door Goitske op 21-04-2019 17:45:10 ]
pi_186357249
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 april 2019 23:54 schreef Bluezz het volgende: [..]

Zit ik wel met een hele zak van die mestkorrels he :+
Als je 'm droog opslaat, gaat hij jaren mee. Een of twee keer in mei-juli. Over het algemeen wordt er gezegd tot de langste dag, maar ik strooi wel wat later in m'n balkontuin.

Met potten gaat het sowieso anders dan in de volle grond. Dat merk je goed nu het echt warm is. Slechts 1 of 2x per week sproeien is in 2 dagen fataal. Met een beetje pech moet je 2x per 1dag gieten.
pi_186357364
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 00:09 schreef Sport_Life het volgende:
Ik ben nieuw met tuinen. Maar onze nieuwe woning heeft een aardige tuin, we hebben bedacht :
3 leilinders - zijtuin
2 dakplatanen - achtertuin
Ca 60m2 gras
Blijft nog wat ruimte over voor planten en wellicht nog een boom. Wat zijn mooie planten die niet heel veel onderhoud nodig hebben en wat meer body hebben dan een bloemetje?
Heb je al plattegrondjes getekend? Met boomspiegels van bomen die wat jaren gegroeid zijn? Met wortelspiegels, waar dan verder niet veel boven groeien zal? Met hoogtegroei en ramen/lichtinval?

De bloemetjes zijn de eenjarigen die je elk jaar opnieuw plant. De body-planten zijn meerjarig en moeten dus goed overdacht worden. Beter bekijk je de tuin dit zomerhalfjaar, met dagboek over licht, schaduw, warmte, regen, hoeveel tijd je erin lijkt te kunnen/willen steken, waar je steeds gaat zitten, wat je zoal doet in je buitenruimte, etc. Intussen bekijk je planten in de tuinen rondom, in tuincentra, op websites, etc. In de herfst kan je dan gericht zoeken naar planten die passen in de beschikbare ruimtes. Dat is meteen een goede tijd om struiken en bomen te planten.

Is je woning helemaal nieuw of alleen voor jullie? Bij nieuwbouw heeft het zin om zo'n 30 cm bouwzand af te graven. Dan kan je kiezen tussen opvullen met verse potgrond, tuingrond of een mix. Regulier of biologisch. Geen cocosgrond nemen, dat is en blijft gruis (geen structuur, bij mij viele hoge planten om) en geen voeding en trekt rouwmugjes aan (hun jonkies knagen aan de wortels, maar misschien merk je dat alleen bij kamerplanten). Eventueel nog een flinke portie beukencompost o.i.d. Daar zijn verschillende leveranciers voor. Eentje zit in Soest en hij bezorgt die m3-zakken aan huis.
Als je tuin echt zo groot is dat er 6 bomen in passen en jullie zelf ook nog, dan heeft het ook zin om naar composteren te kijken. Tomaten, pompoenen, zonnebloemen zijn hongerlappen die graag op/bij een composthoop groeien.
pi_186357403
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 14:10 schreef Dementor het volgende: Heeft er iemand hier een bijenhotel in de tuin?
Ik ben aan het overwegen om metselbijen uit te zetten in mijn tuin, linkje in spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb begrepen dat ze al in februari moeten hangen.
pi_186371056
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 01:36 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Heb je al plattegrondjes getekend? Met boomspiegels van bomen die wat jaren gegroeid zijn? Met wortelspiegels, waar dan verder niet veel boven groeien zal? Met hoogtegroei en ramen/lichtinval?

De bloemetjes zijn de eenjarigen die je elk jaar opnieuw plant. De body-planten zijn meerjarig en moeten dus goed overdacht worden. Beter bekijk je de tuin dit zomerhalfjaar, met dagboek over licht, schaduw, warmte, regen, hoeveel tijd je erin lijkt te kunnen/willen steken, waar je steeds gaat zitten, wat je zoal doet in je buitenruimte, etc. Intussen bekijk je planten in de tuinen rondom, in tuincentra, op websites, etc. In de herfst kan je dan gericht zoeken naar planten die passen in de beschikbare ruimtes. Dat is meteen een goede tijd om struiken en bomen te planten.

Is je woning helemaal nieuw of alleen voor jullie? Bij nieuwbouw heeft het zin om zo'n 30 cm bouwzand af te graven. Dan kan je kiezen tussen opvullen met verse potgrond, tuingrond of een mix. Regulier of biologisch. Geen cocosgrond nemen, dat is en blijft gruis (geen structuur, bij mij viele hoge planten om) en geen voeding en trekt rouwmugjes aan (hun jonkies knagen aan de wortels, maar misschien merk je dat alleen bij kamerplanten). Eventueel nog een flinke portie beukencompost o.i.d. Daar zijn verschillende leveranciers voor. Eentje zit in Soest en hij bezorgt die m3-zakken aan huis.
Als je tuin echt zo groot is dat er 6 bomen in passen en jullie zelf ook nog, dan heeft het ook zin om naar composteren te kijken. Tomaten, pompoenen, zonnebloemen zijn hongerlappen die graag op/bij een composthoop groeien.
Het betreft een nieuwbouw tuin, waar we door een bekende al diverse terrassen hebben laten aanmaken, nu blijft over een paar lappen grond waar we gras willen laten groeien (50/60m2) en een stukje planten. Er is al grond afgegraven, onder de bestrating ligt zand en waar het gras komt ligt een mix van klei ("bouwgrond") en nieuwe potgrond.
Ik kwam "borderpakketten" online tegen, dat lijkt mij wel wat. Dat de prijs naar verhouding iets hoger ligt dan los vind ik niet zo erg, zolang de planten bij elkaar passen en wintergroen zijn.

Eerst deze week gras laten leggen en dan teken ik even een leuk plattegrondje. Kan eventueel achteraf nog gras weghalen en planten plaatsen.
  maandag 22 april 2019 @ 23:40:10 #208
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186373068
Borderpakket lijkt me best een puik idee! Zelf geen ervaring mee, maar het scheelt je heel wat uitzoekwerk. Al iets specifiek op het oog?
Resistance is futile.
pi_186376099
Hoelang duurt het “ongeveer’ tot een dahlia knol gaat uitlopen bovengronds? Puur een vraag uit nieuwsgierigheid, dit jaar namelijk voor het eerst knollen in de grond geplant
pi_186384428
Ben ik te laat om m'n hibiscus te snoeien als ik dit jaar nog bloei wil? Ben het vergeten maar hij is nogal uit vorm.
pi_186387011
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 19:23 schreef Koettie het volgende:
Ben ik te laat om m'n hibiscus te snoeien als ik dit jaar nog bloei wil? Ben het vergeten maar hij is nogal uit vorm.
Als tie bloeit ná de langste dag, kun je in het Voorjaar snoeien. w/
( geen idee van hibiscus).

Wat betreft dahliaknollen: geen idee.
Buurvrouw heeft ze ook net in de grond gezet.
pi_186387105
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2019 21:21 schreef AnneX het volgende:

[..]

Als tie bloeit ná de langste dag, kun je in het Voorjaar snoeien. w/
( geen idee van hibiscus).

Wat betreft dahliaknollen: geen idee.
Buurvrouw heeft ze ook net in de grond gezet.
Is dat een ezelsbruggetje? Die ga ik onthouden!
pi_186387442
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 21:25 schreef Koettie het volgende:

[..]

Is dat een ezelsbruggetje? Die ga ik onthouden!
Yep.
Bloeien vóor de langste dag: snoeien in Najaar
En ná de langste dag: in het Voorjaar.
Én snoeien doet bloeien.

Correctie: hibiscus kun je nu snoeien, ik vergat dat ik 1 volwassen en 2 ukkies heb staan. o|O
pi_186388763
Info van mijn _O_ tuinorgie _O_
quote:
Deze tuinhibiscus is een middelgrote, bladverliezende struik met decoratieve middengroene tot donkergroene grofgetande, handvormige, onbehaarde bladeren en een bossige, opgaande habitus.
Midden de zomer start de bloei met violetblauwe, enkele bloemen met fijne rode streepjes en maroonrode vlek in het centrum.
Lang en rijkbloeiende struik van augustus tot oktober.
Jonge struiken groeien traag.
Bij regen sluit de bloem zich.

Plantvoorschriften : Planten in voorjaar.
Goed doorlatende humusrijke grond, liefst tegen zuidmuur waar veel zon komt.
Meng organisch materiaal en wat beender- of ander meel tussen de plantaarde. Geef daarna een goede mulchlaag en veel water. Getemperd licht is het best voor een florissante bloei. Beschermen tegen felle wind.

Verzorging : Snoeien maart, maar niet noodzakelijk, alleen om in vorm te houden en dode takken te verwijderen.
Strooi in het eerste jaar wat kaliumrijke meststof rond de wortels, en geef elk jaar een universele meststof.
Maandelijks bemesten tijdens het groeizeizoen.
Houd de grond bij de heester tijdens de zomer steeds vochtig, de oppervlakkige wortels mogen niet uitdrogen.
Controleer op luizen aan te toppen van de twijgen.
Maakt u zich geen zorgen als de struik vroeg in de zomer nog geen bladeren ontwikkelt. Totdat ze zijn aangeslagen hebben ze veel tijd nodig om nieuwe takken te ontwikkelen, en soms bloeien ze een jaar of twee niet.
Afhankelijk van een goede vorige zomer bloeien ze meer of minder.
De man die mij onze hibiscus verkocht riep: niet téveel snoeien en als je het doet ná de bloei.
Vorig jaar heb ik hem totaal gekortwiekt, want het werd een BOOM niet normaal _O- hij is bij ons op stam.
Hij helde helemaal voorover en dweilde als een Annabel over het gras.
Nu krijgt ie piepkleine groene uitlopertjes terwijl ik dacht dat ik 'm had vermoord :D
pi_186389070
Hm snoei in maart. Ik doe het volgend jaar wel dan, eind april is dan, vooral met dit zieke lenteweer, beetje te laat. :P Thanks. Hoop dat ze gaat bloeien!
  dinsdag 23 april 2019 @ 22:51:38 #216
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_186389234
Potgrond klinkt heel leuk maar vergeet niet dat hiervoor weet ik veel hoeveel hectares land overhoop worden gehaald in Oost Europa o.a. :X :{ enorme natuurschade daar :X

Gewoon zwarte grond werkt ook prima in borders, echt niet nodig om daar potgrond in te gooien
pi_186390118
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:51 schreef RedFever007 het volgende:
Potgrond klinkt heel leuk maar vergeet niet dat hiervoor weet ik veel hoeveel hectares land overhoop worden gehaald in Oost Europa o.a. :X :{ enorme natuurschade daar :X

Gewoon zwarte grond werkt ook prima in borders, echt niet nodig om daar potgrond in te gooien
Oh echt :o
Ik heb daar nooit over nagedacht joh ;(
Bleh! Dank!
  woensdag 24 april 2019 @ 06:29:23 #218
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186391921
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:51 schreef RedFever007 het volgende:
Potgrond klinkt heel leuk maar vergeet niet dat hiervoor weet ik veel hoeveel hectares land overhoop worden gehaald in Oost Europa o.a. :X :{ enorme natuurschade daar :X

Gewoon zwarte grond werkt ook prima in borders, echt niet nodig om daar potgrond in te gooien
Tja, voor grondstoffen voor productie van jouw mobiel en accu's voor al je apparatuur is dat evenzo.
pi_186392254
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 06:29 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Tja, voor grondstoffen voor productie van jouw mobiel en accu's voor al je apparatuur is dat evenzo.
Stoppen met leven :Y
pi_186396439
Ik wilde volgend jaar als de tuin klaar is zo'n kastje met metselbijen ophangen maar mijn man is bang dat hij gek wordt van de zoemende beesten om hem heen heeft iemand er ervaring mee?
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 24 april 2019 @ 14:23:32 #221
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186397431
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 13:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wilde volgend jaar als de tuin klaar is zo'n kastje met metselbijen ophangen maar mijn man is bang dat hij gek wordt van de zoemende beesten om hem heen heeft iemand er ervaring mee?
Zeg maar tegen m dat hij geen eau de cologne op moet doen in de tuin, geen grapje. ;)
pi_186401381
Waar blijft die regen? Alles is gort en gort droog hier.
pi_186402440
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:28 schreef Koettie het volgende:
Waar blijft die regen? Alles is gort en gort droog hier.
*O* regio Utrecht.

Zó zwaar, dat de enige Delphinium is afgeknapt ondanks stokje ernaast. w/
pi_186402467
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 13:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wilde volgend jaar als de tuin klaar is zo'n kastje met metselbijen ophangen maar mijn man is bang dat hij gek wordt van de zoemende beesten om hem heen heeft iemand er ervaring mee?
Duurt 6 weken en een volk is small, medium, of large groot, afhankelijk van wat je bestelt.
Het vliegt af en aan richting bijenhotel.
Er zijn ergere dingen om te horen.
P.S. joelende kinderen in de buurtuin, vind ik heel veel erger.
pi_186403283
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:28 schreef AnneX het volgende:

[..]

*O* regio Utrecht.

Zó zwaar, dat de enige Delphinium is afgeknapt ondanks stokje ernaast. w/
Hier waren het twee laffe druppels. Ik wil raiiin.
pi_186403459
Oost Brabant is het ook flink aan het regenen en waaien. Ben benieuwd of mijn boompjes het houden.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186403694
Alles ligt hier op de rug met de bekjes open de regen op te drinken O+
pi_186404602
Vandaag graszoden laten leggen en 2 dakplatanen geplant! Bomen heb ik zelf in de grond gezet (voor / tijdens de regenbui...), hoop dat eea goed is gegaan, niet te diep of te weinig aarde eromheen (cirkel). :).

Graszoden lagen er snel in, 5 man is zo'n 2 uur bezig geweest :D. Volgens hen 72m2, volgens mij is dat wat naar boven afgerond, maarja 't ziet er netjes uit voor een schappelijke prijs.
pi_186404763
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 23:40 schreef Seven. het volgende:
Borderpakket lijkt me best een puik idee! Zelf geen ervaring mee, maar het scheelt je heel wat uitzoekwerk. Al iets specifiek op het oog?
Helaas is heel veel al uitverkocht. Vlinder struik pakket leek mij wel wat. Er zijn behoorlijk wat keuzes moet me er nog in verdiepen maar het klinkt best goed, zij zoeken plantjes uit die bij elkaar passen binnen een bepaald thema en ik hoef alleen maar te planten conform plattegrond.
pi_186404893
Ibood heeft planten in de aanbieding.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186405331
Yes de regen is begonnen! Eindelijk, de tuin zucht in opluchting.
pi_186406432
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2019 20:54 schreef Sport_Life het volgende:
Vandaag graszoden laten leggen en 2 dakplatanen geplant! Bomen heb ik zelf in de grond gezet (voor / tijdens de regenbui...), hoop dat eea goed is gegaan, niet te diep of te weinig aarde eromheen (cirkel). :).
Niet te diep zie je aan de vorm van de stam bij de grond. Je zou de wortelaanzet moeten zien, dus geen lollystokje maar iets uitlopend van onder.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_186408327
Ben bang dat ze te diep zitten, morgen maar eens wat omhoog trekken :)
pi_186432728
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:27 schreef Bluezz het volgende:
(...)

Plantvoorschriften : Planten in voorjaar.
Goed doorlatende humusrijke grond, liefst tegen zuidmuur waar veel zon komt.
Meng organisch materiaal en wat beender- of ander meel tussen de plantaarde. Geef daarna een goede mulchlaag en veel water. Getemperd licht is het best voor een florissante bloei. Beschermen tegen felle wind.
Dat rijmt niet!
pi_186432770
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:51 schreef RedFever007 het volgende: Potgrond klinkt heel leuk maar vergeet niet dat hiervoor weet ik veel hoeveel hectares land overhoop worden gehaald in Oost Europa o.a. :X :{ enorme natuurschade daar :X

Gewoon zwarte grond werkt ook prima in borders, echt niet nodig om daar potgrond in te gooien
O, nu we tóch kritisch zijn: alle niet-biologische planten die bloeien zijn dodelijk voor de bijtjes en de vlindertjes. De planten zelf en ook nemen de zaden de gifstoffen mee naar de nieuwe planten.
Dus die zakjes vlinderzaad bij AH zijn vlindermoordzaad. Net als de balen potgrond en tuingrond en alles wat je regulier voor in de bodem koopt is van gif doordrongen om allerlei insekten weg te houden.
pi_186432938
Tja, Teslynd ...ik waardeer je bijdrage en analyse...alleen heb je een alternatief? voor mijn gemodder op de vierkante meter.
Eigenlijk heeft mijn tuintje niks (meer) met natuur te maken? En geef ik sloten geld uit in het tuincentrum aan chemisch verrotte plantjes, die slecht zijn voor kruip- en vlieginsecten.

Heb je meer info waar biologisch “ verantwoord” te winkelen voor de tuin?
Dan deel ik het graag in mijn omgeving.
Want blijkbaar moet ik wegblijven van overvecht, gamma en praxis plantjes.

* vertwijfeld.
  vrijdag 26 april 2019 @ 10:04:33 #237
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186433068
Je moet in de tuin gaan menstrueren denk ik. Dat is alleen biologisch verantwoord als je vegan bent btw.
pi_186433117
Dat planten geen duur keurmerk hebben betekent niet direct dat het gifbommen zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 26-04-2019 14:37:04 ]
pi_186434420
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2019 09:53 schreef AnneX het volgende: Tja, Teslynd ...ik waardeer je bijdrage en analyse...alleen heb je een alternatief? voor mijn gemodder op de vierkante meter.
Eigenlijk heeft mijn tuintje niks (meer) met natuur te maken? En geef ik sloten geld uit in het tuincentrum aan chemisch verrotte plantjes, die slecht zijn voor kruip- en vlieginsecten.

Heb je meer info waar biologisch “ verantwoord” te winkelen voor de tuin?
Dan deel ik het graag in mijn omgeving.
Want blijkbaar moet ik wegblijven van overvecht, gamma en praxis plantjes. * vertwijfeld.
Je kan Intratuin nog proberen. Het was het tuincentrum dat indertijd het slechtste scoorde en nu zetten ze hun beste beentje voor. Naast biologische kruiden (gedurende korte tijd, die voor je het weet om is) en een paar soorten biologische bloembollen (kwam niet op, kwamen verdord uit de verpakking) hebben ze nu ook biologisch fruit.
Ik vraag me af of jij met wat babbelen met je nabije tuincentrum wat bereiken kan. Elk stapje verder is een stap voorwaarts.

Het is domweg niet meer mogelijk om biologisch te telen, want je zit altijd met niet-biologische elementen erdoorheen.
Mijn gif-reactie was geen reactie op jou, maar op het potgrond bericht. Leuk om te praten over zwarte aarde, maar ik heb geen zwarte aarde op balkon om in de bakken te scheppen. En nee, ik heb ook niet de befaamde buren met mesthoop (op hun balkon), waaruit je vast wel een bakje mestwormen mag plukken.
pi_186439450
De meeste grote aanbieders van zaden hebben ook wel wat biologisch.
De Bolster is een zaadhuis met enkel en alleen biologisch aanbod; die hebben ook bloemenzaden, en natuurlijk ook bijen- en vlindermengsels.
https://www.bolster.nl/bloemen-voor-bijen-vlinders/c549
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186439949
We hadden al heel wat plannen naar de dierenarts kosten van onze hond zijn behoorlijk aan het oplopen. Dus we vrezen er een beetje voor dat de tuin hem dit jaar niet gaat worden.
Misschien kan ik wel wat bestrating eruit gooien en wat geïmproviseerde bakken maken.
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 26 april 2019 @ 17:46:36 #242
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186440944
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 16:38 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
We hadden al heel wat plannen naar de dierenarts kosten van onze hond zijn behoorlijk aan het oplopen. Dus we vrezen er een beetje voor dat de tuin hem dit jaar niet gaat worden.
Misschien kan ik wel wat bestrating eruit gooien en wat geïmproviseerde bakken maken.
Kies een of twee dingen die grote impact hebben, dan heb je wel het gevoel dat er veel gebeurt :) .

Dierenarts, verbouwen.. ik snap het wel. Een keer houdt het op en jullie tuin is ook zonder verandering gewoon al netjes en leuk.
Resistance is futile.
  vrijdag 26 april 2019 @ 17:47:33 #243
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186440960
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 10:04 schreef kaasplankje het volgende:
Je moet in de tuin gaan menstrueren denk ik. Dat is alleen biologisch verantwoord als je vegan bent btw.
_O-

Free bleeding *O*
Resistance is futile.
  vrijdag 26 april 2019 @ 17:49:30 #244
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186440994
Mijn 2 laurierstruiken heb ik verpatst. Nou mag ik 2 nieuwe struiken uitzoeken *O* .
Resistance is futile.
pi_186441335
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 16:38 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: We hadden al heel wat plannen naar de dierenarts kosten van onze hond zijn behoorlijk aan het oplopen. Dus we vrezen er een beetje voor dat de tuin hem dit jaar niet gaat worden.
Misschien kan ik wel wat bestrating eruit gooien en wat geïmproviseerde bakken maken.
Deel van de bestrating rechtop zetten als bloembakrand. Maar dan moet je weer grond kopen voor de planten.

Ik heb inmiddels in huis wat handige planten als geranium. Elk voorjaar stekken voor buiten.
Buiten staan chrysanten. Elk voorjaar snoeien en het snoeisel kan als stek de grond in. De wilde margriet van De Bolster is nogal expansief, daarmee heb je dus ook een snelle begroeiing, d.w.z. snel over een paar jaar heen. Oregano en tijm doen het buiten goed als bodembedekker.. Moet de tijm telkens uit de buurpotten plukken.

Sigme, het gaat om alles. Biologisch geteelde zaden/planten is niet voldoende. De grond, compost en de meststoffen moeten dat ook zijn. Sinds een paar jaar is er biologische grond. Eerst zag ik biologische tuingrond en vorig jaar ook biologische potgrond. Tuingrond is zeer matig voor een pottentuin, de biologische potgrond van Intratuin bleek vol slecht verteerd hout. Ook biologische balen zijn onkruidvrij, daar zal een iets minder schadelijke gifvoorraad in zitten. Kunstmest e.d. van Ecostyle is inmiddels overal verkrijgbaar, heb ik al jaren. Maar zelfgemaakte compost is slechts gedeeltelijk biologische compost. Voor alleen biologisch eten, heb ik te weinig budget.

O, valt me weer in dat een vlogger stelde, dat in de VS vrijwel alle fruit en een deel van de groente (of andersom) bestraald wordt. Daarmee zijn de enzymen gedood. Met zelf kruiden kweken heb je toch nog wat levende enzymen in je eten. Biologische kruiden voor eigen kweek, zie ik alleen in het voorjaar. Er zijn wel online-winkels die biologische planten verkopen, maar die hebben vaak een eigen bezorgdienst of een vervelende die het bij de buren afgeeft. Voor mij is afstand ook al snel een beperking. De supermarktkruiden doen het hier zelden lang, ze zijn voor directe consumptie geteeld en vaak in kokosgrond, zodat er weer rouwmugjes ronddansen. Verpotten werkt zelden. Kruidenplanten in huis gaan bij mij sowieso slecht. Ik kijk steeds naar foto's van volgepropte kruidenbakjes in de keukenvensterbank. Die zouden bij mij in de kortste keren onder de luizen zitten.
Inmiddels vraag ik me af in hoeverre hier de biologische voedingsmiddelen ook doorstraald worden. .
pi_186441571
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 10:04 schreef kaasplankje het volgende:
Je moet in de tuin gaan menstrueren denk ik. Dat is alleen biologisch verantwoord als je vegan bent btw.
Dat gaat niet meer :'( O~)
pi_186441807
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 18:08 schreef Teslynd het volgende:
Sigme, het gaat om alles. Biologisch geteelde zaden/planten is niet voldoende. De grond, compost en de meststoffen moeten dat ook zijn. Sinds een paar jaar is er biologische grond. Eerst zag ik biologische tuingrond en vorig jaar ook biologische potgrond. Tuingrond is zeer matig voor een pottentuin, de biologische potgrond van Intratuin bleek vol slecht verteerd hout. Ook biologische balen zijn onkruidvrij, daar zal een iets minder schadelijke gifvoorraad in zitten. Kunstmest e.d. van Ecostyle is inmiddels overal verkrijgbaar, heb ik al jaren. Maar zelfgemaakte compost is slechts gedeeltelijk biologische compost. Voor alleen biologisch eten, heb ik te weinig budget.
Oh, dat weet ik wel hoor, ik haakte enkel even in de vraag hoe/waar aan biologische zaden te komen. Overigens is niet alles wat biologisch is ook pesticidenvrij (vooral omdat in de biologische veeteelt gangbaar stro gebruikt mag worden, omdat strogebruik dan verplicht is maar er niet voldoende biologisch stro is, en uitgerekend in stro zit erg veel gif door het naspuiten met round-up nét voor de oogst. Mensen zouden meer biologisch brood moeten eten.)

En niet alle niet-biologische spullen zijn meer behandeld met gif dan gecertificeerd biologisch.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186443409
Oh jongens, ik raak in verwarring van al die informatie. Bomen Bos Biologisch.

Affijn, na IJsheiligen wandel ik eens door het tuincentrum en vraag de eigenaar hoe of wat.
pi_186449448
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 18:41 schreef sigme het volgende: [..]

Oh, dat weet ik wel hoor, ik haakte enkel even in de vraag hoe/waar aan biologische zaden te komen. Overigens is niet alles wat biologisch is ook pesticidenvrij (vooral omdat in de biologische veeteelt gangbaar stro gebruikt mag worden, omdat strogebruik dan verplicht is maar er niet voldoende biologisch stro is, en uitgerekend in stro zit erg veel gif door het naspuiten met round-up nét voor de oogst. Mensen zouden meer biologisch brood moeten eten.)

En niet alle niet-biologische spullen zijn meer behandeld met gif dan gecertificeerd biologisch.
Dat viel me in toen ik bij te natte compost knaagdierstro ging doen. Alle eten/voer dat langer houdbaar moet zijn, is immers bewerkt en met dierenvoer gaat dat waarschijnlijk grover dan met menseneten. En zoals ik net schreef: biologische grond is net zo onkruidvrij als gifgrond. Je hebt dus in beide gevallen geen zicht op wat er precies in zit. De ingrediëntenopgaven voldoen niet.

Ja AnneX, gewoon even vragen "hoe het zit met de omschakeling op biologisch en zo". vanwege de vlindertjes, bijtjes, bloemetjes en wat we zelf eten (Roundup zit al in ons lichaam te zieken, want het is wateroplosbaar en zit in het drinkwater door het vlijtig rondspuiten. We horen t.z.t. wel wat hij erover zei.

Het is voor bijna iedereen een onoverzichtelijk gedoe. Maar ik las dat de regering kringloop-landbouw wil gaan doen en als dat werkelijk gebeurt, zal er een beter evenwicht komen en hopelijk meer duidelijkheid.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ar-kringlooplandbouw 8 september 2018.
pi_186452323
Rommel als roundup wordt gebruikt (misbruikt) om stro sneller te kunnen oogsten. Dat heeft niets te maken met de lange houdbaarheid, het enige wat je daarvoor hoeft te doen is het laten drogen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Elleska op 27-04-2019 08:43:52 ]
pi_186453494
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 08:33 schreef Elleska het volgende: Rommel als roundup wordt gebruikt (misbruikt) om stro sneller te kunnen oogsten. Dat heeft niets te maken met de lange houdbaarheid, het enige wat je daarvoor hoeft te doen is het laten drogen.
Ik dacht eigenlijk meer aan daarna, als het in pakhuizen goed moet blijven, niet schimmelen, niet boordevol beetjes komen en zo.
pi_186455838
Tja als je zo gaat denken kan geen enkele boer zonder gif.

Het baaltje stro gewoon droog houden tegen het schimmelen. In plastic verpakken kan ook, geen gif maar draagt het wel bij aan de plastic soep.

Wat ik wil zeggen, zie niet overal extreem gevaar in. Kies voor je eigen situatie de best mogelijke optie. Het hoeft niet perfect te zijn om iets bij te dragen aan de natuur. Alleen al het hebben van een tuin ipv een luchtplaats is al winst.
  zaterdag 27 april 2019 @ 16:53:08 #253
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186461089
Uiteindelijk gekozen voor 2 viburnums (Gelderse roos) op stam. Deze worden 2,5m hoog naar het schijnt, dus ik ben heel benieuwd hoe groot de kroon uiteindelijk wordt.



En ons zielige olijfboompje moest er nu echt aan geloven. Omdat 'ie een hele losse kroon had, zeg je 'm bijna niet staan met de laurierhaag als achtergrond. Ik heb nog nooit een roos gehad, het zal mij benieuwen of deze zich thuis gaat voelen:



Annabelle links onderin staat daar lekker te photobomben trouwens. Zij lijkt zich in ieder geval wel helemaal thuis te voelen O+ .
Resistance is futile.
  zaterdag 27 april 2019 @ 16:58:21 #254
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186461240
Ik heb trouwens ook zo'n zak gedroogde mestkorrels aangeschaft (sorry, niet biologisch). Maar ik bedenk me net, is het niet al te laat voor bemesten?
Resistance is futile.
pi_186461919
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 16:58 schreef Seven. het volgende: Ik heb trouwens ook zo'n zak gedroogde mestkorrels aangeschaft (sorry, niet biologisch). Maar ik bedenk me net, is het niet al te laat voor bemesten?
t Is dacht ik in maart compost erop en in april organische mest. Bij veel bloembollen evt in het najaar organische mest geven. Beide licht in de oppervlakte inwerken. Niet spitten, daarmee verstoor je het bodemleven incl. de mycorrhiza.

Rozen snoeien in maart na de grote kansen op strenge vorst. Lichte vorst kunnen ze gewoon tegen, maar stamrozen moet je bij kans op strenge vorst inpakken. Bij rozen met doornen haal je vaak je handen open tijdens het snoeien, dus na afloop sterilon/chloorhexidine gebruiken. Meestal gaat het zonder gewoon goed, maar je wil niet die pechvogel zijn die in de tuin een bloedvergiftiging oploopt.

Als je die baal organische mest droog weg zet, gaat hij lang mee. Als je wat bijplant, dan onderin in het plantgat een schepje doen.
  zondag 28 april 2019 @ 11:48:39 #256
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186474210
Onze laurierhaag doet het heel goed maar we hebben de struiken onder 3 grote taxussen geplant. Onder de taxussen gaat het beduidend langzamer. Dus dat krijgt wel een helpend handje met wat mestkorrels vandaag. Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Resistance is futile.
pi_186480839
Mijn sering, ooit 15 jaar geleden meegenomen uit mijn kleine huisje in Utreg waar hij in een pot op het balkon stond met 2 bloemen er in of zo, vind het heerlijk hier in de tuin.
En nu door (met hulp van mijntuin.org) de juiste wijze en tijdstip van snoeien is ie echt ontploft en ruikt heerlijk O+



pi_186481208
Heerlijk Bloes _O_

Vandaag het gras gemaaid. Twee weken geleden gingen er korrels mest op.
Het eerste jaar zónder verticuteren. *O*
Tis groen:

Links groeit de kamperfoelie Margaret Hunt.
De dooie buxus gaat eruit volgende week.
  zondag 28 april 2019 @ 17:45:46 #259
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_186481340
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 17:18 schreef Bluezz het volgende:
Mijn sering, ooit 15 jaar geleden meegenomen uit mijn kleine huisje in Utreg waar hij in een pot op het balkon stond met 2 bloemen er in of zo, vind het heerlijk hier in de tuin.
En nu door (met hulp van mijntuin.org) de juiste wijze en tijdstip van snoeien is ie echt ontploft en ruikt heerlijk O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Sering O+!

Ik heb er ook staan, maar die zijn nog niet zo groot. Ik heb twee roze en een paarse.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 28 april 2019 @ 18:29:03 #260
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186482021
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2019 17:37 schreef AnneX het volgende:
Heerlijk Bloes _O_

Vandaag het gras gemaaid. Twee weken geleden gingen er korrels mest op.
Het eerste jaar zónder verticuteren. *O*
Tis groen:
[ link | afbeelding ]
Links groeit de kamperfoelie Margaret Hunt.
De dooie buxus gaat eruit volgende week.
Margaret bloeit doorgaans heel uitbundig toch? *ik wacht rustig op de foto's als het zover is*
Resistance is futile.
  zondag 28 april 2019 @ 18:29:46 #261
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186482031
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 17:18 schreef Bluezz het volgende:
Mijn sering, ooit 15 jaar geleden meegenomen uit mijn kleine huisje in Utreg waar hij in een pot op het balkon stond met 2 bloemen er in of zo, vind het heerlijk hier in de tuin.
En nu door (met hulp van mijntuin.org) de juiste wijze en tijdstip van snoeien is ie echt ontploft en ruikt heerlijk O+

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zo, die heeft het écht naar zijn zin bij je! Mooi!
Resistance is futile.
pi_186482572
Ik mis mijn seringen boom van mijn vorige huis! Die was zo groot en mooi laatste jaar bloeide hij als een gek. Leek wel afscheid te nemen van ons met de beste bloei ever! In juni zijn we toen verhuisd hij was zo mooi :@
In deze bv tuin staat van alles inclusief een hele grote mooie rododendron die prachtige grote roze bloemen heeft elk jaar O+
pi_186485534
Waarom geen stekje meegenomen?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_186488526
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2019 11:48 schreef Seven. het volgende: Onze laurierhaag doet het heel goed maar we hebben de struiken onder 3 grote taxussen geplant. Onder de taxussen gaat het beduidend langzamer. Dus dat krijgt wel een helpend handje met wat mestkorrels vandaag. Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
Organische mest is voor de grond en het bodemleven. Het is dus een verbetering van de standplaats en als je elk jaar matig strooit, krijg je een duurzame bodem. Dat zal je struiken ten goede komen. Of ze het daadwerkelijk goed zullen doen, hangt natuurlijk van meerdere factoren af.

Dus eerst de compost als voeding voor de bodem en bescherming tegen erosie en dan de organische mest, die mede voeding en gezelschap voor het bodemleven is. De compost en ook een mulchlaag (herfstblad in de borders vegen) zorgen in samenwerking met het bodemleven voor een betere bodemstructuur èn het zorgt dat de grond beter vocht kan bufferen. Dat scheelt zowel in regentijden als bij lange droogte.
Kunstmest gaat recht naar de plant en dient om tekorten aan te vullen. Ecostyle is geheel of gedeeltelijk biologisch, hangt wel af van het produkt, en was de eerste die bacteriën toevoegde. Normale voeding bestaat immers niet alleen uit vitamines, mineralen, koolhydraten, sporenelementen (mensen) of al die letters die je op kunstmestverpakkingen ziet (NPK en zo), maar een combinatie van allerlei stoffen en hun samenwerking.
pi_186491502
Overzicht foto's!








Toeristische plek voor bijen


Met studentikoos leeg kratje bier.


Pioen in de knoppen! Vorig jaar vielen ze eraf, denk door de hitte. Hopelijk dit jaar bloemen.



Schutting van midden border, de jasmijn gaat lekker. Zitten bloemknoppen in eindelijk. Ben benieuwd!



Paars in de midden border met de aalbessen. Zitten al vol met bessen!


Rechter border. Knalroze


Andere helft rechter border, met uit de hand gelopen hibiscus. 🌺



Actieve parenclub voor salamanders


Rotzooi paadje waar nu vooral gras tussen staat.
pi_186492755
Wat een heerlijk groen plekje, Koettie ^O^
pi_186494647
quote:
1s.gif Op zondag 28 april 2019 17:37 schreef AnneX het volgende:
Heerlijk Bloes _O_

Vandaag het gras gemaaid. Twee weken geleden gingen er korrels mest op.
Het eerste jaar zónder verticuteren. *O*
Tis groen:
[ link | afbeelding ]
Links groeit de kamperfoelie Margaret Hunt.
De dooie buxus gaat eruit volgende week.
Ja groen!! *O*
Heb ook voor het eerst sinds weken weer even gemaaid gister. Tis een groen groen knollen knollenveld met hier en daar wat gras, maar het dekt helemaal dus prima voor ons :D
pi_186494714
Koettie wat een zalige tuin! Lekker sfeertje en veel groen met hier en daar wat kleuraccenten!

Meidoorn hier staat al vol in knop, erg vroeg dit jaar!
pi_186494763
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 08:08 schreef Koettie het volgende:
Overzicht foto's!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Toeristische plek voor bijen
[ afbeelding ]

Met studentikoos leeg kratje bier.
[ afbeelding ]

Pioen in de knoppen! Vorig jaar vielen ze eraf, denk door de hitte. Hopelijk dit jaar bloemen.

[ afbeelding ]

Schutting van midden border, de jasmijn gaat lekker. Zitten bloemknoppen in eindelijk. Ben benieuwd!

[ afbeelding ]

Paars in de midden border met de aalbessen. Zitten al vol met bessen!
[ afbeelding ]

Rechter border. Knalroze
[ afbeelding ]

Andere helft rechter border, met uit de hand gelopen hibiscus. 🌺

[ afbeelding ]

Actieve parenclub voor salamanders
[ afbeelding ]

Rotzooi paadje waar nu vooral gras tussen staat.
[ afbeelding ]
Ziet er al heerlijk weelderig uit, en dat zo vroeg in het jaar!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 29 april 2019 @ 12:42:05 #270
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186494858
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 08:08 schreef Koettie het volgende:
Overzicht foto's!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Toeristische plek voor bijen
[ afbeelding ]

Met studentikoos leeg kratje bier.
[ afbeelding ]

Pioen in de knoppen! Vorig jaar vielen ze eraf, denk door de hitte. Hopelijk dit jaar bloemen.

[ afbeelding ]

Schutting van midden border, de jasmijn gaat lekker. Zitten bloemknoppen in eindelijk. Ben benieuwd!

[ afbeelding ]

Paars in de midden border met de aalbessen. Zitten al vol met bessen!
[ afbeelding ]

Rechter border. Knalroze
[ afbeelding ]

Andere helft rechter border, met uit de hand gelopen hibiscus. 🌺

[ afbeelding ]

Actieve parenclub voor salamanders
[ afbeelding ]

Rotzooi paadje waar nu vooral gras tussen staat.
[ afbeelding ]
Die mieren in je Pioen zijn luizen aan 't melken zeker. Leuk tuintje.
pi_186495465
Thanks! Ben er ook zo blij mee. Groene oase in verder stenen gebied. Er zitten geen luizen op de pioen maar de bloemknoppen scheiden iets af wat ze lekker vinden blijkbaar. Ze doen verder niets dus ze mogen blijven.
pi_186495524
Ik ga hier ook even koekeloeren :)

Ben net naar de Intratuin geweest. Ik vind het daar echt veel te duur, maar ik vind het vaak leuk om er rond te snuffelen. En vaak koop ik toch wat. Iemand een leuk adresje rondom Rotterdam met leuke en betaalbare planten en buitendingen (geen plantenhal)?
  maandag 29 april 2019 @ 19:51:50 #273
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_186501885


De tayberry begint al te komen :o
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  maandag 29 april 2019 @ 19:54:08 #274
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_186501938


In before : de clematis ville de Lyon op de achtergrond, had een schimmel en was helemaal verwelkt, toch weer opgekomen
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_186505285
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 13:32 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik ga hier ook even koekeloeren :)

Ben net naar de Intratuin geweest. Ik vind het daar echt veel te duur, maar ik vind het vaak leuk om er rond te snuffelen. En vaak koop ik toch wat. Iemand een leuk adresje rondom Rotterdam met leuke en betaalbare planten en buitendingen (geen plantenhal)?
http://www.stekrotterdam.nl/de-winkel/ ?
pi_186517134
Bij de Action, omdat Seven enthousiast was en achter ook een tuinslang nodig is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_186526166
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 13:27 schreef Koettie het volgende: Thanks! Ben er ook zo blij mee. Groene oase in verder stenen gebied. Er zitten geen luizen op de pioeizen maar de bloemknoppen scheiden iets af wat ze lekker vinden blijkbaar. Ze doen verder niets dus ze mogen blijven.
Mogelijk zijn ze nog in de beginfase van de luizenfokkerij. Je moet dus wel blijven opletten. Onderkanten en bladoksels zijn van die handige plekjes die je makkelijk over het hoofd ziet. En ook alle andere planten (blijven) controleren.
Pioenrozen kunnen er jaren over doen voor ze voor het eerst bloeien. Ook na verplanten nemen ze er weer de tijd voor.

Dat blauwe dakje moet je wel repareren of een regenhoedje/poncho geven, want nu regent het in, met als gevolg schimmel en verrotting.

Gras vermeerdert zich graag ondergronds door de zoden uit te breiden en dan ergens anders weer op te duiken, dus het is verstandig om nu de pollen zo veel mogelijk te verwijderen. Gaat handig als de boel goed natgeregend is.

Je tuin doet het weer goed.
pi_186527028
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 21:20 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Mogelijk zijn ze nog in de beginfase van de luizenfokkerij. Je moet dus wel blijven opletten. Onderkanten en bladoksels zijn van die handige plekjes die je makkelijk over het hoofd ziet. En ook alle andere planten (blijven) controleren.
Pioenrozen kunnen er jaren over doen voor ze voor het eerst bloeien. Ook na verplanten nemen ze er weer de tijd voor.

Dat blauwe dakje moet je wel repareren of een regenhoedje/poncho geven, want nu regent het in, met als gevolg schimmel en verrotting.

Gras vermeerdert zich graag ondergronds door de zoden uit te breiden en dan ergens anders weer op te duiken, dus het is verstandig om nu de pollen zo veel mogelijk te verwijderen. Gaat handig als de boel goed natgeregend is.

Je tuin doet het weer goed.
Zijn geen luizen, pioenrozen trekken vaak mieren aan, de bloemknoppen scheiden iets uit. Ik ken de samenwerking met luis en mieren, dat doe ze gezellig op m'n vlinderstruik. Maar dat lokt weer sluipwespen en lieveheersbeestjes en vlinderstruiken zijn sterk dus dat is prima.

Dakje had ik niet gezien, goed gespot! Zal er morgen of donderdag even naar kijken. Gras trek ik af en toe uit en vervang het meteen met een stekje of plantje als ik de kans krijg. Bezigheidstherapie, want zoveel is er helaas niet te doen in m'n tuintje.

Ik las iets over bijen hotels maken van leem in een kratje, iemand dat al eens gedaan?
  dinsdag 30 april 2019 @ 21:44:25 #279
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186527044
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 19:51 schreef Erosjuhhh het volgende:
[ afbeelding ]

De tayberry begint al te komen :o
Oh ja, je tayberry! Die heb je hier toch al een keer voorgesteld? Leuk om te zien ^O^
Resistance is futile.
  dinsdag 30 april 2019 @ 21:45:21 #280
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186527078
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 14:38 schreef AnneX het volgende:
Bij de Action, omdat Seven enthousiast was en achter ook een tuinslang nodig is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*O* ik weet haast zeker dat het je goed gaat bevallen ^O^
Resistance is futile.
  dinsdag 30 april 2019 @ 21:46:52 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186527129
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 08:08 schreef Koettie het volgende:
Overzicht foto's!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Toeristische plek voor bijen
[ afbeelding ]

Met studentikoos leeg kratje bier.
[ afbeelding ]

Pioen in de knoppen! Vorig jaar vielen ze eraf, denk door de hitte. Hopelijk dit jaar bloemen.

[ afbeelding ]

Schutting van midden border, de jasmijn gaat lekker. Zitten bloemknoppen in eindelijk. Ben benieuwd!

[ afbeelding ]

Paars in de midden border met de aalbessen. Zitten al vol met bessen!
[ afbeelding ]

Rechter border. Knalroze
[ afbeelding ]

Andere helft rechter border, met uit de hand gelopen hibiscus. 🌺

[ afbeelding ]

Actieve parenclub voor salamanders
[ afbeelding ]

Rotzooi paadje waar nu vooral gras tussen staat.
[ afbeelding ]
Wat een weelde! O+
Resistance is futile.
pi_186527178
Wat een prachtige sering bluezz! En lekker veldje Annex. Zou willen dat ik ook ruimte had voor gras, lekker in liggen tussen de madeliefjes!
  dinsdag 30 april 2019 @ 22:02:46 #283
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_186527619
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 19:54 schreef Erosjuhhh het volgende:
[ afbeelding ]

In before : de clematis ville de Lyon op de achtergrond, had een schimmel en was helemaal verwelkt, toch weer opgekomen
Mooi zeg ^O^.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  woensdag 1 mei 2019 @ 10:05:41 #284
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_186535293
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2019 21:44 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oh ja, je tayberry! Die heb je hier toch al een keer voorgesteld? Leuk om te zien ^O^
Jazeker! Vorig jaar eerste jaar en dit jaar eerste bloei en vruchten!
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  donderdag 2 mei 2019 @ 22:27:30 #285
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186575878
Ik heb een kluit met daslook gekregen, morgen ff een plekje voor maken.
Resistance is futile.
pi_186576349
De sering, het rommelpaadje en de Gelderse rozen. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_186578204
Ook maar eens wat plaatjes posten..






Hieronder oma's klimroos. Had ze het nog maar kunnen zien, ze zou het niet geloven.
Sloeg maar niet aan in haar tuintje, ze wilde hem wegdoen. Ik zeg; geef maar aan mij.
Nu 8 jaar later, tikt de twee meter aan qua hoogte. Bloeit elk jaar als een malle.








Waakhond waakt over pannenkoekenplantstekjes, Caltha Palustris na jaren vermist te zijn in de vijver weer boven water, nu wel waterlelie foetsie. Vijvertje is een soort bermuda-vierkant.
Mijn favoriete bodembedekker/rotsplant Saponaria Ocymoides, hier nog bloemloos halverwege april. En dan wordt het mei!


[ Bericht 0% gewijzigd door Radegast op 03-05-2019 00:59:22 ]
pi_186578271
Wat een kleurenweelde, Radegast.
Oma’s roos gered!
  vrijdag 3 mei 2019 @ 06:19:51 #289
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186579107
Leuk met die hond, nu wil ik ook zeepkruid.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 08:14:00 #290
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186579671
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 00:40 schreef Radegast het volgende:
Ook maar eens wat plaatjes posten..
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Hieronder oma's klimroos. Had ze het nog maar kunnen zien, ze zou het niet geloven.
Sloeg maar niet aan in haar tuintje, ze wilde hem wegdoen. Ik zeg; geef maar aan mij.
Nu 8 jaar later, tikt de twee meter aan qua hoogte. Bloeit elk jaar als een malle.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Waakhond waakt over pannenkoekenplantstekjes, Caltha Palustris na jaren vermist te zijn in de vijver weer boven water, nu wel waterlelie foetsie. Vijvertje is een soort bermuda-vierkant.
Mijn favoriete bodembedekker/rotsplant Saponaria Ocymoides, hier nog bloemloos halverwege april. En dan wordt het mei!
[ link | afbeelding ]
Mooie post!

Je klimhortensia O+ . Ik heb inmiddels ook een stekje van een klimhortensia, ik twijfel een beetje waar ik die meer moet zetten. Maar hij gaat sowieso de grond in!
Resistance is futile.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 09:45:20 #291
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186580894
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2019 22:02 schreef Samzz het volgende:

[..]

Mooi zeg ^O^.
Ik heb de versie Westerplatte vol in knop staan hier! ik kan niet wachten *O*

Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_186581037
Ik ben net verhuisd en heb geen flauw idee welke planten er allemaal in mijn tuin staan. De kronkelwilg en berken zijn makkelijk, maar de rest? Kunnen jullie helpen? Wie herkent er een plant?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om plant 8 maak ik me wat zorgen, want een deel van het blad is licht uitgeslagen en ik vraag me af of dat normaal is. Daarom zou het fijn zijn om te weten welke plant het is.

Plant 17 zou heel goed onkruid kunnen zijn.

Plant 19 een eikenboompje?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_186581083
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 08:14 schreef Seven. het volgende:

[..]

Mooie post!

Je klimhortensia O+ . Ik heb inmiddels ook een stekje van een klimhortensia, ik twijfel een beetje waar ik die meer moet zetten. Maar hij gaat sowieso de grond in!
Klimhortensia's zijn zo mooi! Ik durf tegen het huis alleen geen klimplanten te zetten met van die haartjes die zich aan de gevel vastzuigen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 09:58:42 #294
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186581093
De eerste twee planten lijken me hortensia's, plant 24 een mispel?
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  vrijdag 3 mei 2019 @ 10:00:44 #295
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_186581111
plant 9 rohodendron.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_186581268
Misschien hebben jullie tips:
Wij hebben geen tuin maar een zeer groot dakterras waar onder meer een pergola is. Nu wil ik graag wat mooie klimplanten daar zetten, maar we wonen dichtbij zee en er kan een behoorlijke (zee)wind staan. Welke klimplanten zijn daar goed tegen bestand?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_186581348
Maakt het je uit of hij groen blijft in de winter? Wil je iets wat bloeit?

Het eerste wat in me opkomt is toscaanse jasmijn (die doet beide overigens).
pi_186581834
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 09:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Klimhortensia's zijn zo mooi! Ik durf tegen het huis alleen geen klimplanten te zetten met van die haartjes die zich aan de gevel vastzuigen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Misschien dat “trellies” dat voorkomen? van die houten rekken.
Buren hadden dat inderdaad na verwijderen van hedera. Wat een ramp.

Als je groen wil langs de gevel, is er éentje die blijkbaar niet in de steen groeit.
Moet ik even vragen aan overbuurman. Laat maar weten.
  vrijdag 3 mei 2019 @ 10:46:53 #299
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_186581867
Hier zijn twee muren in de tuin ook helemaal lelijk door de klimop ;(
I solemnly swear i'm up to no good
pi_186582267
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 10:44 schreef AnneX het volgende:

[..]

Misschien dat “trellies” dat voorkomen? van die houten rekken.
Buren hadden dat inderdaad na verwijderen van hedera. Wat een ramp.

Als je groen wil langs de gevel, is er éentje die blijkbaar niet in de steen groeit.
Moet ik even vragen aan overbuurman. Laat maar weten.
Ik zocht een klimplant voor de noordkant en heb nu een Clematis Madame Le Coultre geplaatst. Ik gebruik wel klimrekken - eventueel leid ik de wat grotere takken met kleine beugels.

Op een muur die zon in de middag opvangt heb ik m'n passiebloem gezet. Zelfde verhaal: ik werk wel met rekken en andere vormen van geleiding.

Maar de buren hebben een klimhortensia, ook op de noordkant, en die is heel imposant! Even kijken maar hoe m'n passiebloem en clematis het gaan doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_186582279
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2019 10:00 schreef klappernootopreis het volgende:
plant 9 rohodendron.
Je suggesties lijken me correct!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')