abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186357364
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 00:09 schreef Sport_Life het volgende:
Ik ben nieuw met tuinen. Maar onze nieuwe woning heeft een aardige tuin, we hebben bedacht :
3 leilinders - zijtuin
2 dakplatanen - achtertuin
Ca 60m2 gras
Blijft nog wat ruimte over voor planten en wellicht nog een boom. Wat zijn mooie planten die niet heel veel onderhoud nodig hebben en wat meer body hebben dan een bloemetje?
Heb je al plattegrondjes getekend? Met boomspiegels van bomen die wat jaren gegroeid zijn? Met wortelspiegels, waar dan verder niet veel boven groeien zal? Met hoogtegroei en ramen/lichtinval?

De bloemetjes zijn de eenjarigen die je elk jaar opnieuw plant. De body-planten zijn meerjarig en moeten dus goed overdacht worden. Beter bekijk je de tuin dit zomerhalfjaar, met dagboek over licht, schaduw, warmte, regen, hoeveel tijd je erin lijkt te kunnen/willen steken, waar je steeds gaat zitten, wat je zoal doet in je buitenruimte, etc. Intussen bekijk je planten in de tuinen rondom, in tuincentra, op websites, etc. In de herfst kan je dan gericht zoeken naar planten die passen in de beschikbare ruimtes. Dat is meteen een goede tijd om struiken en bomen te planten.

Is je woning helemaal nieuw of alleen voor jullie? Bij nieuwbouw heeft het zin om zo'n 30 cm bouwzand af te graven. Dan kan je kiezen tussen opvullen met verse potgrond, tuingrond of een mix. Regulier of biologisch. Geen cocosgrond nemen, dat is en blijft gruis (geen structuur, bij mij viele hoge planten om) en geen voeding en trekt rouwmugjes aan (hun jonkies knagen aan de wortels, maar misschien merk je dat alleen bij kamerplanten). Eventueel nog een flinke portie beukencompost o.i.d. Daar zijn verschillende leveranciers voor. Eentje zit in Soest en hij bezorgt die m3-zakken aan huis.
Als je tuin echt zo groot is dat er 6 bomen in passen en jullie zelf ook nog, dan heeft het ook zin om naar composteren te kijken. Tomaten, pompoenen, zonnebloemen zijn hongerlappen die graag op/bij een composthoop groeien.
pi_186357403
quote:
1s.gif Op zondag 21 april 2019 14:10 schreef Dementor het volgende: Heeft er iemand hier een bijenhotel in de tuin?
Ik ben aan het overwegen om metselbijen uit te zetten in mijn tuin, linkje in spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb begrepen dat ze al in februari moeten hangen.
pi_186371056
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 01:36 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Heb je al plattegrondjes getekend? Met boomspiegels van bomen die wat jaren gegroeid zijn? Met wortelspiegels, waar dan verder niet veel boven groeien zal? Met hoogtegroei en ramen/lichtinval?

De bloemetjes zijn de eenjarigen die je elk jaar opnieuw plant. De body-planten zijn meerjarig en moeten dus goed overdacht worden. Beter bekijk je de tuin dit zomerhalfjaar, met dagboek over licht, schaduw, warmte, regen, hoeveel tijd je erin lijkt te kunnen/willen steken, waar je steeds gaat zitten, wat je zoal doet in je buitenruimte, etc. Intussen bekijk je planten in de tuinen rondom, in tuincentra, op websites, etc. In de herfst kan je dan gericht zoeken naar planten die passen in de beschikbare ruimtes. Dat is meteen een goede tijd om struiken en bomen te planten.

Is je woning helemaal nieuw of alleen voor jullie? Bij nieuwbouw heeft het zin om zo'n 30 cm bouwzand af te graven. Dan kan je kiezen tussen opvullen met verse potgrond, tuingrond of een mix. Regulier of biologisch. Geen cocosgrond nemen, dat is en blijft gruis (geen structuur, bij mij viele hoge planten om) en geen voeding en trekt rouwmugjes aan (hun jonkies knagen aan de wortels, maar misschien merk je dat alleen bij kamerplanten). Eventueel nog een flinke portie beukencompost o.i.d. Daar zijn verschillende leveranciers voor. Eentje zit in Soest en hij bezorgt die m3-zakken aan huis.
Als je tuin echt zo groot is dat er 6 bomen in passen en jullie zelf ook nog, dan heeft het ook zin om naar composteren te kijken. Tomaten, pompoenen, zonnebloemen zijn hongerlappen die graag op/bij een composthoop groeien.
Het betreft een nieuwbouw tuin, waar we door een bekende al diverse terrassen hebben laten aanmaken, nu blijft over een paar lappen grond waar we gras willen laten groeien (50/60m2) en een stukje planten. Er is al grond afgegraven, onder de bestrating ligt zand en waar het gras komt ligt een mix van klei ("bouwgrond") en nieuwe potgrond.
Ik kwam "borderpakketten" online tegen, dat lijkt mij wel wat. Dat de prijs naar verhouding iets hoger ligt dan los vind ik niet zo erg, zolang de planten bij elkaar passen en wintergroen zijn.

Eerst deze week gras laten leggen en dan teken ik even een leuk plattegrondje. Kan eventueel achteraf nog gras weghalen en planten plaatsen.
  maandag 22 april 2019 @ 23:40:10 #208
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186373068
Borderpakket lijkt me best een puik idee! Zelf geen ervaring mee, maar het scheelt je heel wat uitzoekwerk. Al iets specifiek op het oog?
Resistance is futile.
pi_186376099
Hoelang duurt het “ongeveer’ tot een dahlia knol gaat uitlopen bovengronds? Puur een vraag uit nieuwsgierigheid, dit jaar namelijk voor het eerst knollen in de grond geplant
pi_186384428
Ben ik te laat om m'n hibiscus te snoeien als ik dit jaar nog bloei wil? Ben het vergeten maar hij is nogal uit vorm.
pi_186387011
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 19:23 schreef Koettie het volgende:
Ben ik te laat om m'n hibiscus te snoeien als ik dit jaar nog bloei wil? Ben het vergeten maar hij is nogal uit vorm.
Als tie bloeit ná de langste dag, kun je in het Voorjaar snoeien. w/
( geen idee van hibiscus).

Wat betreft dahliaknollen: geen idee.
Buurvrouw heeft ze ook net in de grond gezet.
pi_186387105
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 april 2019 21:21 schreef AnneX het volgende:

[..]

Als tie bloeit ná de langste dag, kun je in het Voorjaar snoeien. w/
( geen idee van hibiscus).

Wat betreft dahliaknollen: geen idee.
Buurvrouw heeft ze ook net in de grond gezet.
Is dat een ezelsbruggetje? Die ga ik onthouden!
pi_186387442
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 21:25 schreef Koettie het volgende:

[..]

Is dat een ezelsbruggetje? Die ga ik onthouden!
Yep.
Bloeien vóor de langste dag: snoeien in Najaar
En ná de langste dag: in het Voorjaar.
Én snoeien doet bloeien.

Correctie: hibiscus kun je nu snoeien, ik vergat dat ik 1 volwassen en 2 ukkies heb staan. o|O
pi_186388763
Info van mijn _O_ tuinorgie _O_
quote:
Deze tuinhibiscus is een middelgrote, bladverliezende struik met decoratieve middengroene tot donkergroene grofgetande, handvormige, onbehaarde bladeren en een bossige, opgaande habitus.
Midden de zomer start de bloei met violetblauwe, enkele bloemen met fijne rode streepjes en maroonrode vlek in het centrum.
Lang en rijkbloeiende struik van augustus tot oktober.
Jonge struiken groeien traag.
Bij regen sluit de bloem zich.

Plantvoorschriften : Planten in voorjaar.
Goed doorlatende humusrijke grond, liefst tegen zuidmuur waar veel zon komt.
Meng organisch materiaal en wat beender- of ander meel tussen de plantaarde. Geef daarna een goede mulchlaag en veel water. Getemperd licht is het best voor een florissante bloei. Beschermen tegen felle wind.

Verzorging : Snoeien maart, maar niet noodzakelijk, alleen om in vorm te houden en dode takken te verwijderen.
Strooi in het eerste jaar wat kaliumrijke meststof rond de wortels, en geef elk jaar een universele meststof.
Maandelijks bemesten tijdens het groeizeizoen.
Houd de grond bij de heester tijdens de zomer steeds vochtig, de oppervlakkige wortels mogen niet uitdrogen.
Controleer op luizen aan te toppen van de twijgen.
Maakt u zich geen zorgen als de struik vroeg in de zomer nog geen bladeren ontwikkelt. Totdat ze zijn aangeslagen hebben ze veel tijd nodig om nieuwe takken te ontwikkelen, en soms bloeien ze een jaar of twee niet.
Afhankelijk van een goede vorige zomer bloeien ze meer of minder.
De man die mij onze hibiscus verkocht riep: niet téveel snoeien en als je het doet ná de bloei.
Vorig jaar heb ik hem totaal gekortwiekt, want het werd een BOOM niet normaal _O- hij is bij ons op stam.
Hij helde helemaal voorover en dweilde als een Annabel over het gras.
Nu krijgt ie piepkleine groene uitlopertjes terwijl ik dacht dat ik 'm had vermoord :D
pi_186389070
Hm snoei in maart. Ik doe het volgend jaar wel dan, eind april is dan, vooral met dit zieke lenteweer, beetje te laat. :P Thanks. Hoop dat ze gaat bloeien!
  dinsdag 23 april 2019 @ 22:51:38 #216
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_186389234
Potgrond klinkt heel leuk maar vergeet niet dat hiervoor weet ik veel hoeveel hectares land overhoop worden gehaald in Oost Europa o.a. :X :{ enorme natuurschade daar :X

Gewoon zwarte grond werkt ook prima in borders, echt niet nodig om daar potgrond in te gooien
pi_186390118
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:51 schreef RedFever007 het volgende:
Potgrond klinkt heel leuk maar vergeet niet dat hiervoor weet ik veel hoeveel hectares land overhoop worden gehaald in Oost Europa o.a. :X :{ enorme natuurschade daar :X

Gewoon zwarte grond werkt ook prima in borders, echt niet nodig om daar potgrond in te gooien
Oh echt :o
Ik heb daar nooit over nagedacht joh ;(
Bleh! Dank!
  woensdag 24 april 2019 @ 06:29:23 #218
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186391921
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:51 schreef RedFever007 het volgende:

Tja, voor grondstoffen voor productie van jouw mobiel en accu's voor al je apparatuur is dat evenzo.
pi_186392254
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 06:29 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Tja, voor grondstoffen voor productie van jouw mobiel en accu's voor al je apparatuur is dat evenzo.
Stoppen met leven :Y
pi_186396439
Ik wilde volgend jaar als de tuin klaar is zo'n kastje met metselbijen ophangen maar mijn man is bang dat hij gek wordt van de zoemende beesten om hem heen heeft iemand er ervaring mee?
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 24 april 2019 @ 14:23:32 #221
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186397431
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 13:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wilde volgend jaar als de tuin klaar is zo'n kastje met metselbijen ophangen maar mijn man is bang dat hij gek wordt van de zoemende beesten om hem heen heeft iemand er ervaring mee?
Zeg maar tegen m dat hij geen eau de cologne op moet doen in de tuin, geen grapje. ;)
pi_186401381
Waar blijft die regen? Alles is gort en gort droog hier.
pi_186402440
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 18:28 schreef Koettie het volgende:
Waar blijft die regen? Alles is gort en gort droog hier.
*O* regio Utrecht.

Zó zwaar, dat de enige Delphinium is afgeknapt ondanks stokje ernaast. w/
pi_186402467
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2019 13:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Duurt 6 weken en een volk is small, medium, of large groot, afhankelijk van wat je bestelt.
Het vliegt af en aan richting bijenhotel.
Er zijn ergere dingen om te horen.
P.S. joelende kinderen in de buurtuin, vind ik heel veel erger.
pi_186403283
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2019 19:28 schreef AnneX het volgende:

[..]

*O* regio Utrecht.

Zó zwaar, dat de enige Delphinium is afgeknapt ondanks stokje ernaast. w/
Hier waren het twee laffe druppels. Ik wil raiiin.
pi_186403459
Oost Brabant is het ook flink aan het regenen en waaien. Ben benieuwd of mijn boompjes het houden.
pi_186403694
Alles ligt hier op de rug met de bekjes open de regen op te drinken O+
pi_186404602
Vandaag graszoden laten leggen en 2 dakplatanen geplant! Bomen heb ik zelf in de grond gezet (voor / tijdens de regenbui...), hoop dat eea goed is gegaan, niet te diep of te weinig aarde eromheen (cirkel). :).

Graszoden lagen er snel in, 5 man is zo'n 2 uur bezig geweest :D. Volgens hen 72m2, volgens mij is dat wat naar boven afgerond, maarja 't ziet er netjes uit voor een schappelijke prijs.
pi_186404763
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 23:40 schreef Seven. het volgende:
Borderpakket lijkt me best een puik idee! Zelf geen ervaring mee, maar het scheelt je heel wat uitzoekwerk. Al iets specifiek op het oog?
Helaas is heel veel al uitverkocht. Vlinder struik pakket leek mij wel wat. Er zijn behoorlijk wat keuzes moet me er nog in verdiepen maar het klinkt best goed, zij zoeken plantjes uit die bij elkaar passen binnen een bepaald thema en ik hoef alleen maar te planten conform plattegrond.
pi_186404893
Ibood heeft planten in de aanbieding.
pi_186405331
Yes de regen is begonnen! Eindelijk, de tuin zucht in opluchting.
pi_186406432
quote:
1s.gif Op woensdag 24 april 2019 20:54 schreef Sport_Life het volgende:
Vandaag graszoden laten leggen en 2 dakplatanen geplant! Bomen heb ik zelf in de grond gezet (voor / tijdens de regenbui...), hoop dat eea goed is gegaan, niet te diep of te weinig aarde eromheen (cirkel). :).
Niet te diep zie je aan de vorm van de stam bij de grond. Je zou de wortelaanzet moeten zien, dus geen lollystokje maar iets uitlopend van onder.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_186408327
Ben bang dat ze te diep zitten, morgen maar eens wat omhoog trekken :)
pi_186432728
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:27 schreef Bluezz het volgende:
(...)

Plantvoorschriften : Planten in voorjaar.
Goed doorlatende humusrijke grond, liefst tegen zuidmuur waar veel zon komt.
Meng organisch materiaal en wat beender- of ander meel tussen de plantaarde. Geef daarna een goede mulchlaag en veel water. Getemperd licht is het best voor een florissante bloei. Beschermen tegen felle wind.
Dat rijmt niet!
pi_186432770
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 april 2019 22:51 schreef RedFever007 het volgende: Potgrond klinkt heel leuk maar vergeet niet dat hiervoor weet ik veel hoeveel hectares land overhoop worden gehaald in Oost Europa o.a. :X :{ enorme natuurschade daar :X

O, nu we tóch kritisch zijn: alle niet-biologische planten die bloeien zijn dodelijk voor de bijtjes en de vlindertjes. De planten zelf en ook nemen de zaden de gifstoffen mee naar de nieuwe planten.
Dus die zakjes vlinderzaad bij AH zijn vlindermoordzaad. Net als de balen potgrond en tuingrond en alles wat je regulier voor in de bodem koopt is van gif doordrongen om allerlei insekten weg te houden.
pi_186432938
Tja, Teslynd ...ik waardeer je bijdrage en analyse...alleen heb je een alternatief? voor mijn gemodder op de vierkante meter.
Eigenlijk heeft mijn tuintje niks (meer) met natuur te maken? En geef ik sloten geld uit in het tuincentrum aan chemisch verrotte plantjes, die slecht zijn voor kruip- en vlieginsecten.

Heb je meer info waar biologisch “ verantwoord” te winkelen voor de tuin?
Dan deel ik het graag in mijn omgeving.
Want blijkbaar moet ik wegblijven van overvecht, gamma en praxis plantjes.

* vertwijfeld.
  vrijdag 26 april 2019 @ 10:04:33 #237
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_186433068
Je moet in de tuin gaan menstrueren denk ik. Dat is alleen biologisch verantwoord als je vegan bent btw.
pi_186433117
Dat planten geen duur keurmerk hebben betekent niet direct dat het gifbommen zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 26-04-2019 14:37:04 ]
pi_186434420
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2019 09:53 schreef AnneX het volgende: Tja, Teslynd ...ik waardeer je bijdrage en analyse...alleen heb je een alternatief? voor mijn gemodder op de vierkante meter.
Eigenlijk heeft mijn tuintje niks (meer) met natuur te maken? En geef ik sloten geld uit in het tuincentrum aan chemisch verrotte plantjes, die slecht zijn voor kruip- en vlieginsecten.

Heb je meer info waar biologisch “ verantwoord” te winkelen voor de tuin?
Dan deel ik het graag in mijn omgeving.
Want blijkbaar moet ik wegblijven van overvecht, gamma en praxis plantjes. * vertwijfeld.
Je kan Intratuin nog proberen. Het was het tuincentrum dat indertijd het slechtste scoorde en nu zetten ze hun beste beentje voor. Naast biologische kruiden (gedurende korte tijd, die voor je het weet om is) en een paar soorten biologische bloembollen (kwam niet op, kwamen verdord uit de verpakking) hebben ze nu ook biologisch fruit.
Ik vraag me af of jij met wat babbelen met je nabije tuincentrum wat bereiken kan. Elk stapje verder is een stap voorwaarts.

Het is domweg niet meer mogelijk om biologisch te telen, want je zit altijd met niet-biologische elementen erdoorheen.
Mijn gif-reactie was geen reactie op jou, maar op het potgrond bericht. Leuk om te praten over zwarte aarde, maar ik heb geen zwarte aarde op balkon om in de bakken te scheppen. En nee, ik heb ook niet de befaamde buren met mesthoop (op hun balkon), waaruit je vast wel een bakje mestwormen mag plukken.
pi_186439450
De meeste grote aanbieders van zaden hebben ook wel wat biologisch.
De Bolster is een zaadhuis met enkel en alleen biologisch aanbod; die hebben ook bloemenzaden, en natuurlijk ook bijen- en vlindermengsels.
https://www.bolster.nl/bloemen-voor-bijen-vlinders/c549
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186439949
We hadden al heel wat plannen naar de dierenarts kosten van onze hond zijn behoorlijk aan het oplopen. Dus we vrezen er een beetje voor dat de tuin hem dit jaar niet gaat worden.
Misschien kan ik wel wat bestrating eruit gooien en wat geďmproviseerde bakken maken.
  vrijdag 26 april 2019 @ 17:46:36 #242
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186440944
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 16:38 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
We hadden al heel wat plannen naar de dierenarts kosten van onze hond zijn behoorlijk aan het oplopen. Dus we vrezen er een beetje voor dat de tuin hem dit jaar niet gaat worden.
Misschien kan ik wel wat bestrating eruit gooien en wat geďmproviseerde bakken maken.
Kies een of twee dingen die grote impact hebben, dan heb je wel het gevoel dat er veel gebeurt :) .

Dierenarts, verbouwen.. ik snap het wel. Een keer houdt het op en jullie tuin is ook zonder verandering gewoon al netjes en leuk.
Resistance is futile.
  vrijdag 26 april 2019 @ 17:47:33 #243
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186440960
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 10:04 schreef kaasplankje het volgende:
Je moet in de tuin gaan menstrueren denk ik. Dat is alleen biologisch verantwoord als je vegan bent btw.
_O-

Free bleeding *O*
Resistance is futile.
  vrijdag 26 april 2019 @ 17:49:30 #244
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186440994
Mijn 2 laurierstruiken heb ik verpatst. Nou mag ik 2 nieuwe struiken uitzoeken *O* .
Resistance is futile.
pi_186441335
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 16:38 schreef Thinkk-Pinkk het volgende: We hadden al heel wat plannen naar de dierenarts kosten van onze hond zijn behoorlijk aan het oplopen. Dus we vrezen er een beetje voor dat de tuin hem dit jaar niet gaat worden.
Deel van de bestrating rechtop zetten als bloembakrand. Maar dan moet je weer grond kopen voor de planten.

Ik heb inmiddels in huis wat handige planten als geranium. Elk voorjaar stekken voor buiten.
Buiten staan chrysanten. Elk voorjaar snoeien en het snoeisel kan als stek de grond in. De wilde margriet van De Bolster is nogal expansief, daarmee heb je dus ook een snelle begroeiing, d.w.z. snel over een paar jaar heen. Oregano en tijm doen het buiten goed als bodembedekker.. Moet de tijm telkens uit de buurpotten plukken.

Sigme, het gaat om alles. Biologisch geteelde zaden/planten is niet voldoende. De grond, compost en de meststoffen moeten dat ook zijn. Sinds een paar jaar is er biologische grond. Eerst zag ik biologische tuingrond en vorig jaar ook biologische potgrond. Tuingrond is zeer matig voor een pottentuin, de biologische potgrond van Intratuin bleek vol slecht verteerd hout. Ook biologische balen zijn onkruidvrij, daar zal een iets minder schadelijke gifvoorraad in zitten. Kunstmest e.d. van Ecostyle is inmiddels overal verkrijgbaar, heb ik al jaren. Maar zelfgemaakte compost is slechts gedeeltelijk biologische compost. Voor alleen biologisch eten, heb ik te weinig budget.

O, valt me weer in dat een vlogger stelde, dat in de VS vrijwel alle fruit en een deel van de groente (of andersom) bestraald wordt. Daarmee zijn de enzymen gedood. Met zelf kruiden kweken heb je toch nog wat levende enzymen in je eten. Biologische kruiden voor eigen kweek, zie ik alleen in het voorjaar. Er zijn wel online-winkels die biologische planten verkopen, maar die hebben vaak een eigen bezorgdienst of een vervelende die het bij de buren afgeeft. Voor mij is afstand ook al snel een beperking. De supermarktkruiden doen het hier zelden lang, ze zijn voor directe consumptie geteeld en vaak in kokosgrond, zodat er weer rouwmugjes ronddansen. Verpotten werkt zelden. Kruidenplanten in huis gaan bij mij sowieso slecht. Ik kijk steeds naar foto's van volgepropte kruidenbakjes in de keukenvensterbank. Die zouden bij mij in de kortste keren onder de luizen zitten.
Inmiddels vraag ik me af in hoeverre hier de biologische voedingsmiddelen ook doorstraald worden. .
pi_186441571
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 10:04 schreef kaasplankje het volgende:
Dat gaat niet meer :'( O~)
pi_186441807
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 18:08 schreef Teslynd het volgende:
Sigme, het gaat om alles. Biologisch geteelde zaden/planten is niet voldoende. De grond, compost en de meststoffen moeten dat ook zijn. Sinds een paar jaar is er biologische grond. Eerst zag ik biologische tuingrond en vorig jaar ook biologische potgrond. Tuingrond is zeer matig voor een pottentuin, de biologische potgrond van Intratuin bleek vol slecht verteerd hout. Ook biologische balen zijn onkruidvrij, daar zal een iets minder schadelijke gifvoorraad in zitten. Kunstmest e.d. van Ecostyle is inmiddels overal verkrijgbaar, heb ik al jaren. Maar zelfgemaakte compost is slechts gedeeltelijk biologische compost. Voor alleen biologisch eten, heb ik te weinig budget.
Oh, dat weet ik wel hoor, ik haakte enkel even in de vraag hoe/waar aan biologische zaden te komen. Overigens is niet alles wat biologisch is ook pesticidenvrij (vooral omdat in de biologische veeteelt gangbaar stro gebruikt mag worden, omdat strogebruik dan verplicht is maar er niet voldoende biologisch stro is, en uitgerekend in stro zit erg veel gif door het naspuiten met round-up nét voor de oogst. Mensen zouden meer biologisch brood moeten eten.)

En niet alle niet-biologische spullen zijn meer behandeld met gif dan gecertificeerd biologisch.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_186443409
Oh jongens, ik raak in verwarring van al die informatie. Bomen Bos Biologisch.

Affijn, na IJsheiligen wandel ik eens door het tuincentrum en vraag de eigenaar hoe of wat.
pi_186449448
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2019 18:41 schreef sigme het volgende: [..]

Oh, dat weet ik wel hoor, ik haakte enkel even in de vraag hoe/waar aan biologische zaden te komen. Overigens is niet alles wat biologisch is ook pesticidenvrij (vooral omdat in de biologische veeteelt gangbaar stro gebruikt mag worden, omdat strogebruik dan verplicht is maar er niet voldoende biologisch stro is, en uitgerekend in stro zit erg veel gif door het naspuiten met round-up nét voor de oogst. Mensen zouden meer biologisch brood moeten eten.)

En niet alle niet-biologische spullen zijn meer behandeld met gif dan gecertificeerd biologisch.
Dat viel me in toen ik bij te natte compost knaagdierstro ging doen. Alle eten/voer dat langer houdbaar moet zijn, is immers bewerkt en met dierenvoer gaat dat waarschijnlijk grover dan met menseneten. En zoals ik net schreef: biologische grond is net zo onkruidvrij als gifgrond. Je hebt dus in beide gevallen geen zicht op wat er precies in zit. De ingrediëntenopgaven voldoen niet.

Ja AnneX, gewoon even vragen "hoe het zit met de omschakeling op biologisch en zo". vanwege de vlindertjes, bijtjes, bloemetjes en wat we zelf eten (Roundup zit al in ons lichaam te zieken, want het is wateroplosbaar en zit in het drinkwater door het vlijtig rondspuiten. We horen t.z.t. wel wat hij erover zei.

Het is voor bijna iedereen een onoverzichtelijk gedoe. Maar ik las dat de regering kringloop-landbouw wil gaan doen en als dat werkelijk gebeurt, zal er een beter evenwicht komen en hopelijk meer duidelijkheid.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ar-kringlooplandbouw 8 september 2018.
pi_186452323
Rommel als roundup wordt gebruikt (misbruikt) om stro sneller te kunnen oogsten. Dat heeft niets te maken met de lange houdbaarheid, het enige wat je daarvoor hoeft te doen is het laten drogen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Elleska op 27-04-2019 08:43:52 ]
pi_186453494
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 08:33 schreef Elleska het volgende: Rommel als roundup wordt gebruikt (misbruikt) om stro sneller te kunnen oogsten. Dat heeft niets te maken met de lange houdbaarheid, het enige wat je daarvoor hoeft te doen is het laten drogen.
Ik dacht eigenlijk meer aan daarna, als het in pakhuizen goed moet blijven, niet schimmelen, niet boordevol beetjes komen en zo.
pi_186455838
Tja als je zo gaat denken kan geen enkele boer zonder gif.

Het baaltje stro gewoon droog houden tegen het schimmelen. In plastic verpakken kan ook, geen gif maar draagt het wel bij aan de plastic soep.

Wat ik wil zeggen, zie niet overal extreem gevaar in. Kies voor je eigen situatie de best mogelijke optie. Het hoeft niet perfect te zijn om iets bij te dragen aan de natuur. Alleen al het hebben van een tuin ipv een luchtplaats is al winst.
  zaterdag 27 april 2019 @ 16:53:08 #253
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186461089
Uiteindelijk gekozen voor 2 viburnums (Gelderse roos) op stam. Deze worden 2,5m hoog naar het schijnt, dus ik ben heel benieuwd hoe groot de kroon uiteindelijk wordt.

En ons zielige olijfboompje moest er nu echt aan geloven. Omdat 'ie een hele losse kroon had, zeg je 'm bijna niet staan met de laurierhaag als achtergrond. Ik heb nog nooit een roos gehad, het zal mij benieuwen of deze zich thuis gaat voelen:

Annabelle links onderin staat daar lekker te photobomben trouwens. Zij lijkt zich in ieder geval wel helemaal thuis te voelen O+ .
Resistance is futile.
  zaterdag 27 april 2019 @ 16:58:21 #254
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186461240
Ik heb trouwens ook zo'n zak gedroogde mestkorrels aangeschaft (sorry, niet biologisch). Maar ik bedenk me net, is het niet al te laat voor bemesten?
Resistance is futile.
pi_186461919
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 16:58 schreef Seven. het volgende: Ik heb trouwens ook zo'n zak gedroogde mestkorrels aangeschaft (sorry, niet biologisch). Maar ik bedenk me net, is het niet al te laat voor bemesten?
t Is dacht ik in maart compost erop en in april organische mest. Bij veel bloembollen evt in het najaar organische mest geven. Beide licht in de oppervlakte inwerken. Niet spitten, daarmee verstoor je het bodemleven incl. de mycorrhiza.

Rozen snoeien in maart na de grote kansen op strenge vorst. Lichte vorst kunnen ze gewoon tegen, maar stamrozen moet je bij kans op strenge vorst inpakken. Bij rozen met doornen haal je vaak je handen open tijdens het snoeien, dus na afloop sterilon/chloorhexidine gebruiken. Meestal gaat het zonder gewoon goed, maar je wil niet die pechvogel zijn die in de tuin een bloedvergiftiging oploopt.

Als je die baal organische mest droog weg zet, gaat hij lang mee. Als je wat bijplant, dan onderin in het plantgat een schepje doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')