Als tie bloeit ná de langste dag, kun je in het Voorjaar snoeien.quote:Op dinsdag 23 april 2019 19:23 schreef Koettie het volgende:
Ben ik te laat om m'n hibiscus te snoeien als ik dit jaar nog bloei wil? Ben het vergeten maar hij is nogal uit vorm.
Is dat een ezelsbruggetje? Die ga ik onthouden!quote:Op dinsdag 23 april 2019 21:21 schreef AnneX het volgende:
[..]
Als tie bloeit ná de langste dag, kun je in het Voorjaar snoeien.![]()
( geen idee van hibiscus).
Wat betreft dahliaknollen: geen idee.
Buurvrouw heeft ze ook net in de grond gezet.
Yep.quote:Op dinsdag 23 april 2019 21:25 schreef Koettie het volgende:
[..]
Is dat een ezelsbruggetje? Die ga ik onthouden!
De man die mij onze hibiscus verkocht riep: niet téveel snoeien en als je het doet ná de bloei.quote:Deze tuinhibiscus is een middelgrote, bladverliezende struik met decoratieve middengroene tot donkergroene grofgetande, handvormige, onbehaarde bladeren en een bossige, opgaande habitus.
Midden de zomer start de bloei met violetblauwe, enkele bloemen met fijne rode streepjes en maroonrode vlek in het centrum.
Lang en rijkbloeiende struik van augustus tot oktober.
Jonge struiken groeien traag.
Bij regen sluit de bloem zich.
Plantvoorschriften : Planten in voorjaar.
Goed doorlatende humusrijke grond, liefst tegen zuidmuur waar veel zon komt.
Meng organisch materiaal en wat beender- of ander meel tussen de plantaarde. Geef daarna een goede mulchlaag en veel water. Getemperd licht is het best voor een florissante bloei. Beschermen tegen felle wind.
Verzorging : Snoeien maart, maar niet noodzakelijk, alleen om in vorm te houden en dode takken te verwijderen.
Strooi in het eerste jaar wat kaliumrijke meststof rond de wortels, en geef elk jaar een universele meststof.
Maandelijks bemesten tijdens het groeizeizoen.
Houd de grond bij de heester tijdens de zomer steeds vochtig, de oppervlakkige wortels mogen niet uitdrogen.
Controleer op luizen aan te toppen van de twijgen.
Maakt u zich geen zorgen als de struik vroeg in de zomer nog geen bladeren ontwikkelt. Totdat ze zijn aangeslagen hebben ze veel tijd nodig om nieuwe takken te ontwikkelen, en soms bloeien ze een jaar of twee niet.
Afhankelijk van een goede vorige zomer bloeien ze meer of minder.
Oh echtquote:Op dinsdag 23 april 2019 22:51 schreef RedFever007 het volgende:
Potgrond klinkt heel leuk maar vergeet niet dat hiervoor weet ik veel hoeveel hectares land overhoop worden gehaald in Oost Europa o.a.![]()
enorme natuurschade daar
Gewoon zwarte grond werkt ook prima in borders, echt niet nodig om daar potgrond in te gooien
Tja, voor grondstoffen voor productie van jouw mobiel en accu's voor al je apparatuur is dat evenzo.quote:Op dinsdag 23 april 2019 22:51 schreef RedFever007 het volgende:
Potgrond klinkt heel leuk maar vergeet niet dat hiervoor weet ik veel hoeveel hectares land overhoop worden gehaald in Oost Europa o.a.![]()
enorme natuurschade daar
Gewoon zwarte grond werkt ook prima in borders, echt niet nodig om daar potgrond in te gooien
Stoppen met levenquote:Op woensdag 24 april 2019 06:29 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Tja, voor grondstoffen voor productie van jouw mobiel en accu's voor al je apparatuur is dat evenzo.
Zeg maar tegen m dat hij geen eau de cologne op moet doen in de tuin, geen grapje.quote:Op woensdag 24 april 2019 13:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wilde volgend jaar als de tuin klaar is zo'n kastje met metselbijen ophangen maar mijn man is bang dat hij gek wordt van de zoemende beesten om hem heen heeft iemand er ervaring mee?
Núquote:Op woensdag 24 april 2019 18:28 schreef Koettie het volgende:
Waar blijft die regen? Alles is gort en gort droog hier.
Duurt 6 weken en een volk is small, medium, of large groot, afhankelijk van wat je bestelt.quote:Op woensdag 24 april 2019 13:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wilde volgend jaar als de tuin klaar is zo'n kastje met metselbijen ophangen maar mijn man is bang dat hij gek wordt van de zoemende beesten om hem heen heeft iemand er ervaring mee?
Hier waren het twee laffe druppels. Ik wil raiiin.quote:Op woensdag 24 april 2019 19:28 schreef AnneX het volgende:
[..]
Núregio Utrecht.
Zó zwaar, dat de enige Delphinium is afgeknapt ondanks stokje ernaast.
Helaas is heel veel al uitverkocht. Vlinder struik pakket leek mij wel wat. Er zijn behoorlijk wat keuzes moet me er nog in verdiepen maar het klinkt best goed, zij zoeken plantjes uit die bij elkaar passen binnen een bepaald thema en ik hoef alleen maar te planten conform plattegrond.quote:Op maandag 22 april 2019 23:40 schreef Seven. het volgende:
Borderpakket lijkt me best een puik idee! Zelf geen ervaring mee, maar het scheelt je heel wat uitzoekwerk. Al iets specifiek op het oog?
Niet te diep zie je aan de vorm van de stam bij de grond. Je zou de wortelaanzet moeten zien, dus geen lollystokje maar iets uitlopend van onder.quote:Op woensdag 24 april 2019 20:54 schreef Sport_Life het volgende:
Vandaag graszoden laten leggen en 2 dakplatanen geplant! Bomen heb ik zelf in de grond gezet (voor / tijdens de regenbui...), hoop dat eea goed is gegaan, niet te diep of te weinig aarde eromheen (cirkel)..
Dat rijmt niet!quote:Op dinsdag 23 april 2019 22:27 schreef Bluezz het volgende:
(...)
Plantvoorschriften : Planten in voorjaar.
Goed doorlatende humusrijke grond, liefst tegen zuidmuur waar veel zon komt.
Meng organisch materiaal en wat beender- of ander meel tussen de plantaarde. Geef daarna een goede mulchlaag en veel water. Getemperd licht is het best voor een florissante bloei. Beschermen tegen felle wind.
O, nu we tóch kritisch zijn: alle niet-biologische planten die bloeien zijn dodelijk voor de bijtjes en de vlindertjes. De planten zelf en ook nemen de zaden de gifstoffen mee naar de nieuwe planten.quote:Op dinsdag 23 april 2019 22:51 schreef RedFever007 het volgende: Potgrond klinkt heel leuk maar vergeet niet dat hiervoor weet ik veel hoeveel hectares land overhoop worden gehaald in Oost Europa o.a.
![]()
enorme natuurschade daar
Je kan Intratuin nog proberen. Het was het tuincentrum dat indertijd het slechtste scoorde en nu zetten ze hun beste beentje voor. Naast biologische kruiden (gedurende korte tijd, die voor je het weet om is) en een paar soorten biologische bloembollen (kwam niet op, kwamen verdord uit de verpakking) hebben ze nu ook biologisch fruit.quote:Op vrijdag 26 april 2019 09:53 schreef AnneX het volgende: Tja, Teslynd ...ik waardeer je bijdrage en analyse...alleen heb je een alternatief? voor mijn gemodder op de vierkante meter.
Eigenlijk heeft mijn tuintje niks (meer) met natuur te maken? En geef ik sloten geld uit in het tuincentrum aan chemisch verrotte plantjes, die slecht zijn voor kruip- en vlieginsecten.
Heb je meer info waar biologisch “ verantwoord” te winkelen voor de tuin?
Dan deel ik het graag in mijn omgeving.
Want blijkbaar moet ik wegblijven van overvecht, gamma en praxis plantjes. * vertwijfeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |