abonnement Unibet Coolblue
pi_186024996
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 09:24 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Het is een debat over een serieuze zaak. Dat er dan een paar dierbare aanwezig zijn is prima, maar dat zou niet moeten betekenen dat je dan niet alles meer kunt zeggen.
Ze mensen zaten er ook vrijwillig en het lijkt me eerder respectloos als het niet benoemt wordt en gebagatelliseerd
  donderdag 4 april 2019 @ 09:38:13 #152
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_186025101
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 00:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Die brief van de academici tegen Baudet zijn verklikplannetje is wel raak zeg:
[..]

Jammer dat dit waarschijnlijk weinig FvD'ers bereikt. De 'belangrijkse intellectueel van Nederland' is vooral de succesvolste complotdenker van ons land.
Wordt ook lastig als ze in hun echo-kamertje zitten.
Bovendien zijn velen enkel bezig met 'alternatieve wetenschap' en schedelvergelijkingen van de Afrikaan.
  donderdag 4 april 2019 @ 10:08:28 #153
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_186025585
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 09:24 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Het is een debat over een serieuze zaak. Dat er dan een paar dierbare aanwezig zijn is prima, maar dat zou niet moeten betekenen dat je dan niet alles meer kunt zeggen.
Tja, dat is een kwestie van fatsoen en respect. Dat heb je of dat heb je niet.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_186025595
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2019 09:27 schreef Doublepain het volgende:

[..]

Ze mensen zaten er ook vrijwillig en het lijkt me eerder respectloos als het niet benoemt wordt en gebagatelliseerd
Ja, want als je niet alle gruwelijke feiten uit de doeken wil doen, ben je het meteen aan het bagatelliseren.

De aanslag in Utrecht werd zeker ook gebagatelliseerd, omdat niet alle precieze details besproken worden. "En toen schoot hij... en al het bloed op straat" etc....
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  donderdag 4 april 2019 @ 10:09:01 #155
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_186025596
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2019 09:27 schreef Doublepain het volgende:

[..]

Ze mensen zaten er ook vrijwillig en het lijkt me eerder respectloos als het niet benoemt wordt en gebagatelliseerd
Die mensen liepen weg toen Hiddema daarmee begon, hè?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_186026147
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 10:08 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ja, want als je niet alle gruwelijke feiten uit de doeken wil doen, ben je het meteen aan het bagatelliseren.

De aanslag in Utrecht werd zeker ook gebagatelliseerd, omdat niet alle precieze details besproken worden. "En toen schoot hij... en al het bloed op straat" etc....
Toen hebben mensen ook grote fouten gemaakt? :?

Hmm
  donderdag 4 april 2019 @ 10:57:19 #157
265852 Gohf046
Ex - FvD'er
pi_186026263
Bovendien waren de details niet uit de zaak van Anne Faber zelf.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
  donderdag 4 april 2019 @ 11:00:00 #158
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_186026292
Theo Hiddema moet blijkbaar alle gruwelijkheden nog even opsommen, omdat hij anders de noodzaak van zijn beleidsplan niet uit de doeken kan doen? De gruwelijkheden, die bij iedereen in de zaal die ertoe doet, echt wel bekend zijn. Of denken ze bij FvD dat zij de enige waren die zich in de zaak Michael P. hebben verdiept?

Het is gewoon goedkoop scoren over de dood van een ander. Misselijkmakend, en dat de familie van Anne Faber de zaal verliet is tekenend genoeg. Of zitten die ook in een links-bagatelliserend-deugcomplot, zoals de rest van de Kamer die de actie van Hiddema veroordeelden.

Eigenlijk is het tragisch dat zo'n serieus onderwerp nu weer door FvD gekaapt wordt voor een toneelstukje van iemand die zich er morgen al niet meer voor interesseert - en vandaag waarschijnlijk ook al niet.
pi_186026505
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2019 09:27 schreef Doublepain het volgende:

[..]

Ze mensen zaten er ook vrijwillig en het lijkt me eerder respectloos als het niet benoemt wordt en gebagatelliseerd
Wie heeft de kwestie dan gebagatelliseerd?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_186026566
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 08:43 schreef theunderdog het volgende:
Dat optreden van Hiddema in het debat over de moordenaar van Anne Faber was echt bizar.
Ik ben helemaal geen fan van Hiddema, maar zijn betoog was ijzersterk. Het liet ook op een zeer (voor mij) enge en pijnlijke wijze zien hoe onbekwaam de Tweede Kamer is en ze totaal niet kunnen omgaan met de FvD.

Hij schetste de gruwelijkheden bij de eerste zaak waar Michael P voor berecht was en liet zo op een zeer efficiënte manier, zonder wollig taalgebruik zien dat het van de zotte was dat bij zo iemand, zulke bestuurlijke dwalingen zijn gemaakt. Ik schrok daar persoonlijk van.

Misschien ben ik ouderwets, maar ik vind dat in een Tweede Kamer toch wel de gruwelijkheden mogen/moeten worden besproken om af te wegen hoe men moet handelen in een bepaalde situatie. Wat gebeurde er precies voor gruwelijkheden onder ISIS, Noord-Korea, en in de Abu Ghraib gevangenis en hoe moeten we daar ons beleid op aanpassen? Dan kun je toch niet dat gedeelte weglaten als er een Noord-Koreaan of Koerd op de tribune ziet met familie in dat gebied. Dat gebeurt in de rechtszaal ook niet.

Wat ik schokkend vond waren de gerenommeerde partijen die vragen of Theo Hiddema zijn collega's wilde afvallen en de advocatuur min of mee verantwoordelijk houden voor gevallen als Michael P. Hoe ga je in hemelsnaam FvD-kiezers overtuigen dat zij een rechtstaat ondermijnende partij zijn, als rechterlijke of bestuurlijke dwalingen in de schoenen worden geschoven van de advocaten?

Het is spijtig om te zeggen, maar om zoveel mensen voor de interruptie microfoon te zien staan zonder ook één nuttige bijdrage vond ik schrijnend om te zien. Eng vooral.
pi_186027141
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 11:22 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]

Ik ben helemaal geen fan van Hiddema, maar zijn betoog was ijzersterk. Het liet ook op een zeer (voor mij) enge en pijnlijke wijze zien hoe onbekwaam de Tweede Kamer is en ze totaal niet kunnen omgaan met de FvD.

Hij schetste de gruwelijkheden bij de eerste zaak waar Michael P voor berecht was en liet zo op een zeer efficiënte manier, zonder wollig taalgebruik zien dat het van de zotte was dat bij zo iemand, zulke bestuurlijke dwalingen zijn gemaakt. Ik schrok daar persoonlijk van.

Misschien ben ik ouderwets, maar ik vind dat in een Tweede Kamer toch wel de gruwelijkheden mogen/moeten worden besproken om af te wegen hoe men moet handelen in een bepaalde situatie. Wat gebeurde er precies voor gruwelijkheden onder ISIS, Noord-Korea, en in de Abu Ghraib gevangenis en hoe moeten we daar ons beleid op aanpassen? Dan kun je toch niet dat gedeelte weglaten als er een Noord-Koreaan of Koerd op de tribune ziet met familie in dat gebied. Dat gebeurt in de rechtszaal ook niet.

Wat ik schokkend vond waren de gerenommeerde partijen die vragen of Theo Hiddema zijn collega's wilde afvallen en de advocatuur min of mee verantwoordelijk houden voor gevallen als Michael P. Hoe ga je in hemelsnaam FvD-kiezers overtuigen dat zij een rechtstaat ondermijnende partij zijn, als rechterlijke of bestuurlijke dwalingen in de schoenen worden geschoven van de advocaten?

Het is spijtig om te zeggen, maar om zoveel mensen voor de interruptie microfoon te zien staan zonder ook één nuttige bijdrage vond ik schrijnend om te zien. Eng vooral.
Je kunt toch ook beleid maken zonder dat de gruwelijkheden die om beleid vragen expliciet in de kamer moeten worden uitgesproken?
Er is volgens mij niemand die de details niet kent of van mening is dat het allemaal wel meevalt.

Dat de kamer valt over de rol van advocaten vind ik niet vreemd: die hebben ook een verantwoordelijkheid.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  donderdag 4 april 2019 @ 12:01:50 #162
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_186027264
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 11:55 schreef Wantie het volgende:

[..]

Je kunt toch ook beleid maken zonder dat de gruwelijkheden die om beleid vragen expliciet in de kamer moeten worden uitgesproken?
Er is volgens mij niemand die de details niet kent of van mening is dat het allemaal wel meevalt.

Dit ja.
Iedereen in de Kamer is op de hoogte van die zaken, daarom is dat hele debat er überhaupt. Hiddema gaat desalniettemin toch alles opsommen, want dat doet het goed bij de fanbase en hij weet dat het ophef gaat veroorzaken. En daar is het hem allemaal om te doen, want bij Forum voor Democratie draait het in de eerste plaats om Forum voor Democratie, en helemaal niet om het TBS-beleid en de gevolgen daarvan.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 4 april 2019 @ 12:06:08 #163
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_186027361
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 11:55 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dat de kamer valt over de rol van advocaten vind ik niet vreemd: die hebben ook een verantwoordelijkheid.
Vielen alle partijen over de rol van advocaten :?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_186027569
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 12:06 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Vielen alle partijen over de rol van advocaten :?
Dat zou een ongekende eensgezindheid van de kamer geweest zijn 😅
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 4 april 2019 @ 12:16:39 #165
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_186027588
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 12:15 schreef Wantie het volgende:

[..]

Dat zou een ongekende eensgezindheid van de kamer geweest zijn 😅
ja, jij zegt 'de kamer'
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_186027605
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 11:55 schreef Wantie het volgende:

[..]

Je kunt toch ook beleid maken zonder dat de gruwelijkheden die om beleid vragen expliciet in de kamer moeten worden uitgesproken?
Er is volgens mij niemand die de details niet kent of van mening is dat het allemaal wel meevalt.

Dat de kamer valt over de rol van advocaten vind ik niet vreemd: die hebben ook een verantwoordelijkheid.
Jij denkt dat iedereen precies wist wat Michael P. met die twee meiden gedaan heeft en alle 150 man waren ingelezen? Het ging niet over de gruwelijkheden aan het adres van Anne Faber. Dan kan ik je volgen en was het volstrekt zinloos om in het betoog aan te halen. Het gaat erom dat deze feiten bekend waren. Niet zomaar een verkrachting, maar die gruwelijkheden. En dan is het volstrekt logisch om dit aan te kaarten om voor iedereen inzichtelijk te maken dat dit de bestuurlijke dwaling des te groter maakt.

Jij denkt ook dat 150 man ook alle stukken over de Abu-Graib mistanden lezen?

En in een casus waar hij duidelijk stap voor stap uiteen heeft gezet wat de bestuurlijke dwalingen waren (hij noemde het juist geen rechtelijke dwaling, daar kwam PVV mee), dan is het totaal van de zotte om in dat geval een algemene discussie over de rol van advocaten in het algemeen te beginnen.

Los daarvan lijkt het me dat de rechterlijke macht moet worden aangepakt, als advocaten hun werk zo goed doen dat ze daders op vrije voeten krijgen. Maar goed, dan is een andere discussie..

Laat ajb iemand een keer de misstanden in Hongarije aankaarten. In een goed betoog, met expliciete details. En dan Baudet eens vragen waarom hij eigenlijk die Orban een held vindt? Met deze discussie tussen Hiddema en de VVD en CDA garandeer ik in ieder geval dat mensen op de rechterflank meer naar de FvD worden gedreven.
pi_186027682
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 12:17 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]

Jij denkt dat iedereen precies wist wat Michael P. met die twee meiden gedaan heeft en alle 150 man waren ingelezen? Het ging niet over de gruwelijkheden aan het adres van Anne Faber. Dan kan ik je volgen en was het volstrekt zinloos om in het betoog aan te halen. Het gaat erom dat deze feiten bekend waren. Niet zomaar een verkrachting, maar die gruwelijkheden. En dan is het volstrekt logisch om dit aan te kaarten om voor iedereen inzichtelijk te maken dat dit de bestuurlijke dwaling des te groter maakt.

Jij denkt ook dat 150 man ook alle stukken over de Abu-Graib mistanden lezen?

En in een casus waar hij duidelijk stap voor stap uiteen heeft gezet wat de bestuurlijke dwalingen waren (hij noemde het juist geen rechtelijke dwaling, daar kwam PVV mee), dan is het totaal van de zotte om in dat geval een algemene discussie over de rol van advocaten in het algemeen te beginnen.

Los daarvan lijkt het me dat de rechterlijke macht moet worden aangepakt, als advocaten hun werk zo goed doen dat ze daders op vrije voeten krijgen. Maar goed, dan is een andere discussie..

Laat ajb iemand een keer de misstanden in Hongarije aankaarten. In een goed betoog, met expliciete details. En dan Baudet eens vragen waarom hij eigenlijk die Orban een held vindt? Met deze discussie tussen Hiddema en de VVD en CDA garandeer ik in ieder geval dat mensen op de rechterflank meer naar de FvD worden gedreven.
Maar is er dan onenigheid over de vraag of het beleid moet worden aangepast?

Ik heb niet het idee dat het iets toevoegt aan het debat
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_186027723
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 12:16 schreef rubbereend het volgende:

[..]

ja, jij zegt 'de kamer'
Ik wist niet dat die term alleen gebruikt kan worden als alle partijen er achter staan.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_186027788
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 12:22 schreef Wantie het volgende:

[..]

Maar is er dan onenigheid over de vraag of het beleid moet worden aangepast?

Ik heb niet het idee dat het iets toevoegt aan het debat
Volgens mij was zijn heel betoog duidelijk.

Het ging over deze specifieke casus met die gruwelijkheden. Die en die fouten waren gemaakt.
Conclusie: Sander Dekker mocht blijven, mits hij die en die bestuurder/directeur de laan uit stuurt, omdat zij wisten van die gruwelijkheden en dat niet gemeld hadden.

Dat de rest interrumpeerde zonder inhoudelijk in te gaan op de kwestie en strooide met algemeenheden (VVD en CDA) maakt het nu zo pijnlijk.
pi_186027803
quote:
Geen slechte opinie, dat Baudet weinig verstand van de meeste zaken die hij verkondigt heeft was natuurlijk wel al lang duidelijk. Maakt ook niet uit zolang het maar goed klinkt in de oren van anderen die er even min verstand van hebben.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 4 april 2019 @ 12:32:30 #171
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_186027894
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 12:23 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ik wist niet dat die term alleen gebruikt kan worden als alle partijen er achter staan.
beetje gek om de hele kamer te noemen als het over één of twee partijen gaat. Zelfde zeggen dat heel FOK! rechts of links is op basis van één of twee users
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_186028989
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 11:22 schreef De_Verschoppeling het volgende:

[..]

Ik ben helemaal geen fan van Hiddema, maar zijn betoog was ijzersterk. Het liet ook op een zeer (voor mij) enge en pijnlijke wijze zien hoe onbekwaam de Tweede Kamer is en ze totaal niet kunnen omgaan met de FvD.

Hij schetste de gruwelijkheden bij de eerste zaak waar Michael P voor berecht was en liet zo op een zeer efficiënte manier, zonder wollig taalgebruik zien dat het van de zotte was dat bij zo iemand, zulke bestuurlijke dwalingen zijn gemaakt. Ik schrok daar persoonlijk van.

Misschien ben ik ouderwets, maar ik vind dat in een Tweede Kamer toch wel de gruwelijkheden mogen/moeten worden besproken om af te wegen hoe men moet handelen in een bepaalde situatie. Wat gebeurde er precies voor gruwelijkheden onder ISIS, Noord-Korea, en in de Abu Ghraib gevangenis en hoe moeten we daar ons beleid op aanpassen? Dan kun je toch niet dat gedeelte weglaten als er een Noord-Koreaan of Koerd op de tribune ziet met familie in dat gebied. Dat gebeurt in de rechtszaal ook niet.

Wat ik schokkend vond waren de gerenommeerde partijen die vragen of Theo Hiddema zijn collega's wilde afvallen en de advocatuur min of mee verantwoordelijk houden voor gevallen als Michael P. Hoe ga je in hemelsnaam FvD-kiezers overtuigen dat zij een rechtstaat ondermijnende partij zijn, als rechterlijke of bestuurlijke dwalingen in de schoenen worden geschoven van de advocaten?

Het is spijtig om te zeggen, maar om zoveel mensen voor de interruptie microfoon te zien staan zonder ook één nuttige bijdrage vond ik schrijnend om te zien. Eng vooral.
Hij had de dierbare een waarschuwing moeten geven.
pi_186029196
quote:
1s.gif Op donderdag 4 april 2019 09:27 schreef Doublepain het volgende:

[..]

Ze mensen zaten er ook vrijwillig en het lijkt me eerder respectloos als het niet benoemt wordt en gebagatelliseerd
Dat zijn niet de enige twee keuzes hè? Het was compleet respectloos
pi_186029373
Denk dat het vooral niet heel handig was om bij zo'n debat die families er bij te halen. Er mag toch geen enkele beperking zijn om zaken goed te duiden en te bespreken.
pi_186030735
pi_186030963
Sowieso wel erg vaak het geval aan het rechtsradicale front. Hoop gescheld op alles en iedereen die niet binnen hun kaders past, maar een beetje weerwoord en hop, het heet weer demoniseren, monddood maken, de mond snoeren, buitensluiten en noem maar op. "Hou je klep", "flikker op", "ik trap jouw soort de grond in" en dan doodleuk een post later beweren dat het zo belangrijk is dat mensen respect voor andere meningen hebben.
pi_186030984
Baudet voorop trouwens. Je mag zijn clubje niet fascistisch noemen, maar alles buiten zijn clubje heet dan wel weer doodleuk 'marxistisch'.
pi_186031033
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:28 schreef Aquarii het volgende:
[ afbeelding ]
Genot

FvDgoden
  donderdag 4 april 2019 @ 15:59:41 #179
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186031301
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:43 schreef Jigzoz het volgende:
Baudet voorop trouwens. Je mag zijn clubje niet fascistisch noemen, maar alles buiten zijn clubje heet dan wel weer doodleuk 'marxistisch'.
Fascisme ligt in de hele samenleving wat gevoeliger, niet alleen bij rechts georiënteerden. Sinds WOII staat dat zo ongeveer gelijk aan genocidaal. Marxisten werden en worden nog wel eens als wereldverbeteraars gezien.
pi_186031364
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:59 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Fascisme ligt in de hele samenleving wat gevoeliger, niet alleen bij rechts georiënteerden. Sinds WOII staat dat zo ongeveer gelijk aan genocidaal. Marxisten werden en worden nog wel eens als wereldverbeteraars gezien.
Vanuit het perspectief van Baudet vermoed ik zomaar dat hij marxisme behoorlijk veel kwaadaardiger vindt dan fascisme. En laten we wel wezen: wat hij allemaal marxistisch noemt, heeft in 9/10 gevallen niets met marxisme te maken, terwijl zijn eigen partij toch behoorlijk fascistoïde is.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:04:23 #181
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_186031375
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:59 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Fascisme ligt in de hele samenleving wat gevoeliger, niet alleen bij rechts georiënteerden. Sinds WOII staat dat zo ongeveer gelijk aan genocidaal. Marxisten werden en worden nog wel eens als wereldverbeteraars gezien.
Maar dat zijn ze ook! In West Europese context althans.

Tegelijkertijd is het altijd wel komisch hoe altijd wordt geroepen dat Hitler en de NSB links was. Ben benieuwd of 'we' dat ook over Trump, Baudet etc. gaan zeggen. Je kunt hun nationaliseringen prima uit de context plaatsen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 4 april 2019 @ 16:12:16 #182
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_186031510
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Tegelijkertijd is het altijd wel komisch hoe altijd wordt geroepen dat Hitler en de NSB links was.
Het is alleen maar 'komisch' tot het post vat, daarna is het een serieus probleem.
An apatheist is someone who is not interested in accepting or rejecting any claims that gods exist or do not exist.
pi_186031534
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 15:59 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Fascisme ligt in de hele samenleving wat gevoeliger, niet alleen bij rechts georiënteerden. Sinds WOII staat dat zo ongeveer gelijk aan genocidaal. Marxisten werden en worden nog wel eens als wereldverbeteraars gezien.
Vind ik niet, Nazisme staat gelijk aan genocidaal. Fascisme niet direct. Je kan fascisme gewoon als iets positiefs zien en dat doen blijkbaar ook veel mensen. Net zoals je Marxisme als positief kan zien wat ook veel mensen doen, dat zijn er wel minder dan bij de fascisten blijkt wel uit de politici die gekozen worden. Je moet hierbij Marxisme natuurlijk niet zien als synoniem voor Stalinisme of Maoïsme. Wat types als Baudet wel graag doen.

Het probleem met fascisme als iets positiefs doen zit natuurlijk in de normen en waarden (copyright Balkenende) die we hier hebben. In Nederland laten we ons voorstaan vrij en tolerant te zijn, daar gaat fascisme recht tegenin. Daarom is FvD ook een partij die totaal niet bij onze cultuur past en actief probeert onze cultuur te vernietigen. Precies waar de FvD alle andere partijen de schuld van geeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 04-04-2019 16:21:39 ]
  donderdag 4 april 2019 @ 16:34:03 #184
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_186031951
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Het probleem met fascisme als iets positiefs doen zit natuurlijk in de normen en waarden (copyright Balkenende) die we hier hebben. In Nederland laten we ons voorstaan vrij en tolerant te zijn, daar gaat fascisme recht tegenin. Daarom is FvD ook een partij die totaal niet bij onze cultuur past en actief probeert onze cultuur te vernietigen. Precies waar de FvD alle andere partijen de schuld van geeft.
Zoals de meeste Marxisten zie jij nog steeds het ware monster niet.
pi_186031981
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:34 schreef borealist het volgende:

[..]

Zoals de meeste Marxisten zie jij nog steeds het ware monster niet.
_O- Jouw naam.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:37:47 #186
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186032024
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:13 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Je kan fascisme gewoon als iets positiefs zien en dat doen blijkbaar ook veel mensen. Net zoals je Marxisme als positief kan zien wat ook veel mensen doen, dat zijn er wel minder dan bij de fascisten blijkt wel uit de politici die gekozen worden.
Dat kan, maar het woord "fascist" heeft in de Nederlandse taal traditioneel een veel negatievere gevoelswaarde dan "Marxist" en is sinds de jaren 60 als scheldwoord ingeburgerd. Vergelijk ook de woordenboeklemmata:
quote:
MARXIST
Aanhanger van het marxisme.
http://gtb.ivdnt.org/iWDB(...)t&domein=0&conc=true

FASCIST
Lid van een fascistische partij of aanhanger van de fascistische beweging.
...
Bij uitbr.: iem. met fascistische denkbeelden; onverdraagzaam, reactionnair persoon. Ook als scheldwoord.
http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=A006540

quote:
fascist
...
Thans wordt het woord vooral als scheldwoord gebruikt.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/fascist
  donderdag 4 april 2019 @ 16:48:46 #187
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186032262
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Maar dat zijn ze ook! In West Europese context althans.

Tegelijkertijd is het altijd wel komisch hoe altijd wordt geroepen dat Hitler en de NSB links was. Ben benieuwd of 'we' dat ook over Trump, Baudet etc. gaan zeggen. Je kunt hun nationaliseringen prima uit de context plaatsen.
Volgens mij greep Hitler alles aan wat hem in staat zou kunnen stellen een völkische staat te creëren en die onder controle te houden, of de ideeën in kwestie nu origineel van linkse of van rechtse signatuur waren.
  donderdag 4 april 2019 @ 16:50:23 #188
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_186032294
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:48 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Volgens mij greep Hitler alles aan wat hem in staat zou kunnen stellen een völkische staat te creëren en die onder controle te houden, of de ideeën in kwestie nu origineel van linkse of van rechtse signatuur waren.
Toch zit er een fundamenteel verschil tussen hoe hij de linkse organisaties benaderde en de rechtse.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_186032422
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:37 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat kan, maar het woord "fascist" heeft in de Nederlandse taal traditioneel een veel negatievere gevoelswaarde dan "Marxist" en is sinds de jaren 60 als scheldwoord ingeburgerd. Vergelijk ook de woordenboeklemmata:

Als we even kijken naar je quote zie je dat bij zowel fascist als marxist dit betekent dat je een aanhanger bent van die stroming. Ik zie niet dat dit een negatievere betekenis zou hebben bij het een of ander. Als ik kijk naar de etymologiebank en fascist wat jij linkt komt ook weinig naar voren dat het voornamelijk een scheldwoord zou zijn, dat komt vooral omdat je selectief quote. Zelfs de auteur die dat schrijft zeg
quote:
Mussolini gebruikte de bijlbundel als symbool en zo werd fascist de naam van de aanhangers van een autoritaire, antidemocratische staatsopvatting die zich kenmerkte door nationalistische en antimarxistische trekken.
De nationalistische en anti-marxistische trekken van de FvD hoef ik geloof ik niet uit te leggen. Dat verkondigen ze immers zelf al vaak genoeg. Antidemocratisch is discutabel, ik denk dat als je je zo afzet tegen alle andere partijen dat dit niet echt democratisch is.

Als we kijken naar het gebruik van het woord Marxisme door Baudet kun je zien dat hij het gebruikt als scheldwoord.
Voorbeeld
https://twitter.com/thierrybaudet/status/916278932101582855

Blijft over dat ik het niet eens ben dat het woord fascist gebruiken veel anders is dan het woord marxist. De selectieve verontwaardiging van mensen die klagen fascist te worden genoemd maar anderen wel marxist noemen vind ik dus krokodillentranen.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:34 schreef borealist het volgende:

[..]

Zoals de meeste Marxisten zie jij nog steeds het ware monster niet.
Je mag hier best meer over uitweiden, op deze manier weet ik niet wat je bedoelt met het ware monster. Klinkt bijna bijbels, ik heb het niet zo op geloven dat is natuurlijk ook erg Marxistisch klopt. Opium van het volk he.
  donderdag 4 april 2019 @ 17:00:05 #190
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186032494
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:50 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Toch zit er een fundamenteel verschil tussen hoe hij de linkse organisaties benaderde en de rechtse.
Ik zou hem gevoelsmatig ook eerder bij "rechts" plaatsen omdat ik de ideeën die hij had op het terrein dat voor hem kennelijk het belangrijkst was, de positie van de natie, meer met rechts dan met links gedachtegoed associeer.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 17:00:07 #191
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186032497
Marxisme hangt geen lading aan, het is niet per definitie een slecht begrip. Fascisme hangt weldegelijk een lading aan, een hele zware zelfs en wordt te pas en te onpas gebruikt als scheldwoord door heel veel mensen.

Die twee zijn als appels en peren.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  donderdag 4 april 2019 @ 17:08:23 #192
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186032673
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 16:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Als we even kijken naar je quote zie je dat bij zowel fascist als marxist dit betekent dat je een aanhanger bent van die stroming.
Ja, en als je dan even wat verder kijkt zie je dat "fascist" volgens twee goede bronnen (en dan laat ik het "Scheldwoordenboek", vanwege de wat merkwaardige schrijftrant, maar even buiten beschouwing) óók al heel lang een pejoratieve betekenis heeft, terwijl een dergelijke betekenis bij "Marxist" niet wordt genoemd. Dat ondersteunt dus mijn stelling. En waarom zou ik niet selectief mogen citeren? Ik had ook het hele artikel kunnen aanhalen en de relevante stukken vet kunnen maken, maar ik ga ervan uit dat mensen een geplaatste link zelf kunnen nalezen.

En natuurlijk heeft "fascist" ook een letterlijke betekenis. Er is niemand die dat betwist.
pi_186032921
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:08 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, en als je dan even wat verder kijkt zie je dat "fascist" volgens twee goede bronnen (en dan laat ik het "Scheldwoordenboek", vanwege de wat merkwaardige schrijftrant, maar even buiten beschouwing) óók al heel lang een pejoratieve betekenis heeft, terwijl een dergelijke betekenis bij "Marxist" niet wordt genoemd. Dat ondersteunt dus mijn stelling. En waarom zou ik niet selectief mogen citeren? Ik had ook het hele artikel kunnen aanhalen en de relevante stukken vet kunnen maken, maar ik ga ervan uit dat mensen een geplaatste link zelf kunnen nalezen.

En natuurlijk heeft "fascist" ook een letterlijke betekenis. Er is niemand die dat betwist.
Van mij mag je best selectief quoten maar dat maakt je punt natuurlijk niet sterker.
Zover ik kan zien zeggen zowel fascist en marxist dat je een aanhanger bent van die stroming. Zulke duiding kan nuttig zijn.
Zoals ik al laat zien wordt Marxist door rechtse schrijvers ook al heel lang gebruikt als scheldwoord. Dat is dus geen verschil.

Wat wel zo is en wat je hier ook in actie ziet is dat fascist blijkbaar niet gebruikt mag worden om een aanhanger van de fascistische stroming te duiden. Want blijkbaar vinden aanhangers van de FvD bijvoorbeeld dit taboe. Raar dat je het beestje niet bij de naam zou mogen roepen.
Of fascist te pas en te onpas wordt gebruikt daar kunnen we over discussiëren ik denk dat dit wel meevalt. Het probleem is denk ik eerder dat mensen die een fascistische stroming aanhangen dat zelf ontkennen. Dat zou je wel als Oikofobie kunnen zien denk ik.

Wanneer marxist op dezelfde manier gebruikt wordt is de lading hetzelfde alleen over het algemeen reageert de persoon die marxist genoemd wordt niet op eenzelfde hypocriete manier.
pi_186033069
quote:
Het fascisme is de tegenstander van zowel de traditioneel linkse als rechtse politieke partijen.[4]
Het fascisme minacht eigentijdse conservatieve instellingen.[4]
Het fascisme vereert machtsvertoon en het gebruik van geweld, voor zover dat is gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde.
Het fascisme kent een autoritaire structuur met aan het hoofd daarvan een leider aan wie charismatische eigenschappen worden toegeschreven.
Het fascisme streeft naar de instelling van een politieke dictatuur.
Het fascisme streeft naar een totalitaire staat — de volledige controle over het maatschappelijk leven en de sociale en culturele organisaties.
Het fascisme is extreem nationalistisch.
Het fascisme pleit voor een continue strijd om de eigen natie te kunnen doen overleven te midden van andere staten.
Het fascisme berust in hoofdzaak op de maatschappelijke middenklasse.
Het fascisme streeft naar sociale eenheid en de opheffing van alle bestaande klassen- en belangentegenstellingen.
Van Wiki.

Ik vind het helemaal niet zo raar, die link FvD-fascisme.
pi_186033160
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:27 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Van Wiki.

Ik vind het helemaal niet zo raar, die link FvD-fascisme.
Nee het beestje bij de naam noemen is demoniseren!! Snap dat dan :')
  donderdag 4 april 2019 @ 17:40:52 #196
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186033429
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Van mij mag je best selectief quoten maar dat maakt je punt natuurlijk niet sterker. Zover ik kan zien zeggen zowel fascist en marxist dat je een aanhanger bent van die stroming. Zulke duiding kan nuttig zijn.
Vreemd dat je verwacht dat ik hele bladzijden citeer in plaats van alleen het relevante punt dat een bepaalde stelling van mij illustreert, namelijk dat "fascist" als scheldwoord is ingeburgerd. Het tegenovergestelde, dat "fascist" niet óók in de letterlijke betekenis wordt gebruikt, heb ik nooit beweerd. Dat zou een beetje dom zijn, want iedereen weet dat natuurlijk. Dat is geen "duiding" waar je een woordenboek voor nodig zou moeten hebben.
quote:
Zoals ik al laat zien wordt Marxist door rechtse schrijvers ook al heel lang gebruikt als scheldwoord. Dat is dus geen verschil.
Jawel, want, om mezelf aan te halen:
quote:
Fascisme ligt in de hele samenleving wat gevoeliger, niet alleen bij rechts georiënteerden.
Als Marxist kon je heel lang voor respectabel maatschappijcriticus doorgaan. Als fascist niet. Heel weinig mensen zouden er sinds de jaren 40 openlijk voor hebben willen uitkomen fascistische ideeën te hebben, laat staan dat ze zich daarop zouden beroemen; daarentegen is het Marxisme met name onder intellectuelen nog lang populair gebleven en dat werd door de maatschappij niet als schandelijk gezien.

En die afkeuring van het fascisme was algemeen en niet beperkt tot één groep. Logisch ook, want die stroming heeft in Nederland een nogal hatelijke staat van dienst: het fascisme associëren we algemeen met NSB, fout in de oorlog, landverraad jodenhaat, vervolging en genocide.
  donderdag 4 april 2019 @ 17:48:11 #197
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186033554
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:27 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Van Wiki.

Ik vind het helemaal niet zo raar, die link FvD-fascisme.
Hmm, de geweldsverheerlijking (in de zin van fysieke strijd, zoals in het fascisme) zie ik er niet zo in terug. En over de interpretatie van termen als "extreem nationalisme" valt natuurlijk te discussiëren. In Nederlandse context ben je op dat gebied sneller extreem dan elders. Ik zie een Baudet ook weer niet als een tweede Mussolini krijgers met gifgas bombarderen om een Nieuw Hollands Imperium te vestigen.
pi_186033556
Ik denk niet dat er iemand ontkent dat 'fascist' ook pejoratief wordt gebruikt, maar dat geldt ook voor 'politiek correct', 'marxist' en ga zo maar door. Sterker nog: vrijwel elke vorm van kritiek op rechtsradicalisme krijgt meteen weer een pejoratief frame mee. We moeten weer denken aan Pim en het is allemaal demonisering.

Willen we een vrij debat en willen we gewoon voor onze mening uit kunnen komen? Dan heeft radicaal-rechts echt niet ineens recht op bijzondere bescherming. Die hypocriete kleinzerigheid is hun probleem, niet het mijne.
pi_186033596
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:48 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hmm, de geweldsverheerlijking (in de zin van fysieke strijd, zoals in het fascisme) zie ik er niet zo in terug. En over de interpretatie van termen als "extreem nationalisme" valt natuurlijk te discussiëren. In Nederlandse context ben je op dat gebied sneller extreem dan elders. Ik zie een Baudet ook weer niet als een tweede Mussolini krijgers met gifgas bombarderen om een Nieuw Hollands Imperium te vestigen.
Ik vind FvD behoorlijk extreem in zijn nationalisme als zelfs huidskleur van belang is. Daarnaast: ik zie Rutte ook niet direct een communistische heilstaat opzetten, terwijl hij toch door FvD als marxist bestempeld wordt.
  donderdag 4 april 2019 @ 17:53:16 #200
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186033658
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:48 schreef Jigzoz het volgende:
Ik denk niet dat er iemand ontkent dat 'fascist' ook pejoratief wordt gebruikt, maar dat geldt ook voor 'politiek correct', 'marxist' en ga zo maar door. Sterker nog: vrijwel elke vorm van kritiek op rechtsradicalisme krijgt meteen weer een pejoratief frame mee. We moeten weer denken aan Pim en het is allemaal demonisering.

Willen we een vrij debat en willen we gewoon voor onze mening uit kunnen komen? Dan heeft radicaal-rechts echt niet ineens recht op bijzondere bescherming. Die hypocriete kleinzerigheid is hun probleem, niet het mijne.
Ja, maar door de specifieke rol die het fascisme in onze geschiedenis heeft gespeeld is fascist zijn toch wel een maatschappelijke doodzonde. Om die stroming heerst wel echt een taboesfeer. "Jan is politiek correct" of "Jan is Marxist" geeft in alle lagen van de samenleving een andere reactie dan "Jan is fascist".
pi_186033713
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:53 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, maar door de specifieke rol die het fascisme in onze geschiedenis heeft gespeeld is fascist zijn toch wel een maatschappelijke doodzonde. Om die stroming heerst wel echt een taboesfeer. "Jan is politiek correct" of "Jan is Marxist" geeft in alle lagen van de samenleving een andere reactie dan "Jan is fascist".
Zeker. En dat lijkt me ook niet meer dan terecht.

Het is niet raar om af en toe toch iets van de geschiedenis te leren. Het is niet alleen de uitvoering ervan die het fascisme zo verschrikkelijk maakte, het is ook de set ideeën en overtuigingen die intens verwerpelijk zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2019 17:56:37 ]
pi_186033722
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:53 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, maar door de specifieke rol die het fascisme in onze geschiedenis heeft gespeeld is fascist zijn toch wel een maatschappelijke doodzonde. Om die stroming heerst wel echt een taboesfeer. "Jan is politiek correct" of "Jan is Marxist" geeft in alle lagen van de samenleving een andere reactie dan "Jan is fascist".
Over twee jaar is dat wel voorbij, dan is fascisme net zo'n nietszeggende term als racist tegenwoordig.
  donderdag 4 april 2019 @ 17:56:40 #203
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186033726
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:50 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik vind FvD behoorlijk extreem in zijn nationalisme als zelfs huidskleur van belang is. Daarnaast: ik zie Rutte ook niet direct een communistische heilstaat opzetten, terwijl hij toch door FvD als marxist bestempeld wordt.
Dan weet hij dat Marxisme wel erg goed verborgen te houden.
Sowieso lijkt dat denken in samenzweringen een typisch dingetje van het huidige rechts-populisme.
pi_186033743
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:56 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dan weet hij dat Marxisme wel erg goed verborgen te houden.
Sowieso lijkt dat denken in samenzweringen een typisch dingetje van het huidige rechts-populisme.
Natuurlijk. FvD is wat dat betreft zuiver BNW-materiaal.
pi_186033754
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:40 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Vreemd dat je verwacht dat ik hele bladzijden citeer in plaats van alleen het relevante punt dat een bepaalde stelling van mij illustreert, namelijk dat "fascist" als scheldwoord is ingeburgerd. Het tegenovergestelde, dat "fascist" niet óók in de letterlijke betekenis wordt gebruikt, heb ik nooit beweerd. Dat zou een beetje dom zijn, want iedereen weet dat natuurlijk. Dat is geen "duiding" waar je een woordenboek voor nodig zou moeten hebben.
Ik verwacht niet dat je hele pagina's citeert. Maar uit de bron die je zelf levert kun je gewoon zien dat fascist wordt gebruikt om een aanhanger van die stroming aan te duiden. Dat een schrijver het in een bijzinnetje heeft over het gebruik van fascist als scheldwoord maakt niet dat het gebruik als scheldwoord het woord te beladen maakt om nog te gebruiken.

quote:
Als Marxist kon je heel lang voor respectabel maatschappijcriticus doorgaan. Als fascist niet. Heel weinig mensen zouden er sinds de jaren 40 openlijk voor hebben willen uitkomen fascistische ideeën te hebben, laat staan dat ze zich daarop zouden beroemen; daarentegen is het Marxisme met name onder intellectuelen nog lang populair gebleven en dat werd door de maatschappij niet als schandelijk gezien.

En die afkeuring van het fascisme was algemeen en niet beperkt tot één groep. Logisch ook, want die stroming heeft in Nederland een nogal hatelijke staat van dienst: het fascisme associëren we algemeen met NSB, fout in de oorlog, landverraad jodenhaat, vervolging en genocide.
Marxisme en fascisme zijn dan ook niet dezelfde ideologie. Waar marxisme prima past in een westerse vrije samenleving geldt hetzelfde niet voor fascisme. Natuurlijk is daar discussie over, maar het lijkt me niet onlogisch. Fascisme en dan vooral de uiting nazisme heeft hier veel schade aangericht. Van Marxisme kan je in Nederland niet hetzelfde zeggen. Ik denk dat veel mensen het ermee eens kunnen zijn dat zaken als het afschaffen van kinderarbeid een positieve bijdrage zijn aan onze maatschappij.

Je probeert de hele tijd fascisme en nazisme gelijk te trekken, maar het is absoluut anders. Ik vind Baudet een fascist naar aanleiding van zijn uitspraken en meningen die overeenkomen met die stroming. Maar ik vind hem geen nazi, doen alsof ik door hem fascist te noemen weg probeer te zetten als nazi is een leuke retorische truc maar het klopt niet.

Je ziet dat heel veel in dit debat, mensen duiden terecht dat zo'n toespraak van Baudet veel fascistische elementen bevat wat feitelijk is. Maar deze kritiek wordt afgedaan als onterecht want Baudet is geen nazi. De link fascisme en nazisme is er natuurlijk maar doen alsof elke verwijzing naar fascisme er een is nazisme is nogal flauw.
pi_186033766
Het wachten is nu op machtsvertoon en het gebruik van geweld, gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde. Dat kan niet lang meer duren hoor.
pi_186033810
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:56 schreef Aquarii het volgende:

[..]

Over twee jaar is dat wel voorbij, dan is fascisme net zo'n nietszeggende term als racist tegenwoordig.
Buiten de rechtsradicale/extreemrechtse bubbels is racisme nog net zo'n verwerpelijk verschijnsel als 20 jaar geleden hoor.
pi_186033838
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Buiten de rechtsradicale/extreemrechtse bubbels is racisme nog net zo'n verwerpelijk verschijnsel als 20 jaar geleden hoor.
20 jaar geleden had het tenminste nog een betekenis, tegenwoordig wordt iedereen voor racist uitgemaakt.
pi_186033846
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:03 schreef Aquarii het volgende:

[..]

20 jaar geleden had het tenminste nog een betekenis, tegenwoordig wordt iedereen voor racist uitgemaakt.
Nee hoor. Er zijn alleen wat meer uitingen van openlijk racisme, dus het wordt waarschijnlijk ook wat vaker benoemd.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 4 april 2019 @ 18:12:03 #210
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_186033963
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:04 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee hoor. Er zijn alleen wat meer uitingen van openlijk racisme, dus het wordt waarschijnlijk ook wat vaker benoemd.
'racisme'
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_186034141
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:58 schreef Aquarii het volgende:
Het wachten is nu op machtsvertoon en het gebruik van geweld, gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde. Dat kan niet lang meer duren hoor.
Ik snap je niet..
Die aanslag in Christchurch was toch al geweld, gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde. ?
Dat is toch al gedaan ?
pi_186034177
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik snap je niet..
Die aanslag in Christchurch was toch al geweld, gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde. ?
Dat is toch al gedaan ?
Ik heb het over FvD natuurlijk, de eerste signalen zijn er immers al. Je ziet al sociale eenheid en de opheffing van alle bestaande klassen- en belangentegenstellingen sinds de verkiezingen, dan kan geweld natuurlijk niet lang meer uitblijven. Het worden zware tijden in ieder geval.
pi_186034212
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:24 schreef Aquarii het volgende:
Het worden zware tijden in ieder geval.
Nou, dat verwacht ik eigenlijk niet. Ik denk eerder dat veel van de mensen die nu FvD stemden, daar vrij binnenkort van terugkomen.

Zou best kunnen dat ik er naast zit hoor, maar dan is dat nog steeds geen ramp. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de coalitievorming ter zijner tijd nogal lang gaat duren vanwege al die kleine partijen die nodig zijn voor een meerderheid.
  donderdag 4 april 2019 @ 18:28:33 #214
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_186034223
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 17:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Ik verwacht niet dat je hele pagina's citeert. Maar uit de bron die je zelf levert kun je gewoon zien dat fascist wordt gebruikt om een aanhanger van die stroming aan te duiden. Dat een schrijver het in een bijzinnetje heeft over het gebruik van fascist als scheldwoord maakt niet dat het gebruik als scheldwoord het woord te beladen maakt om nog te gebruiken.
Ik trok een vergelijking tussen de gevoelswaarde van de termen "Marxisme" en "fascisme" en onderbouwde dat met een paar citaten waaruit bleek dat "fascist" een algemeen ingeburgerd scheldwoord is en "Marxist" niet. Als je dat niet wilt accepteren, prima, dan doe je dat maar niet. Het discussiepunt is me niet belangrijk genoeg om er energie in te blijven steken.
quote:
Fascisme en dan vooral de uiting nazisme heeft hier veel schade aangericht. Van Marxisme kan je in Nederland niet hetzelfde zeggen.
Ja, dat zei ik dus. En die associatie hebben degenen die als fascisten worden aangeduid zelf waarschijnlijk ook; reden waarom ze zo gestoken reageren, want ze voelen zich in dezelfde verachtelijke categorie gezet waar je ook Mussert en Hitler vindt.
quote:
Je probeert de hele tijd fascisme en nazisme gelijk te trekken, maar het is absoluut anders.
Met het citaat dat hier direct aan voorafgaat illustreer je het punt dat ik probeerde te maken. "Fascisme, en dan vooral de uiting nazisme". Nazisme kan niet tegelijkertijd een uiting zijn van fascisme en "absoluut anders" dan fascisme. Je maakt zelf geen helder onderscheid, en dan verwacht je van anderen dat ze dat wel doen?
pi_186034245
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:27 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou, dat verwacht ik eigenlijk niet. Ik denk eerder dat veel van de mensen die nu FvD stemden, daar vrij binnenkort van terugkomen.
Ja dat verwacht ik ook, ik denk dat nu zeker de helft al spijt heeft van z'n stem omdat ze niet wisten hoe fascistisch FvD eigenlijk is.Tegen de tijd dat er Tweede Kamerverkiezingen komen bestaat de partij niet meer denk ik.
  Beste debater 2022 donderdag 4 april 2019 @ 18:31:37 #216
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_186034259
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:30 schreef Aquarii het volgende:

[..]

Ja dat verwacht ik ook, ik denk dat nu zeker de helft al spijt heeft van z'n stem omdat ze niet wisten hoe fascistisch FvD eigenlijk is.Tegen de tijd dat er Tweede Kamerverkiezingen komen bestaat de partij niet meer denk ik.
Eerder omdat ze in hun hang naar anti-EU en anti-islam geneuzel even vergeten zijn dat ze gestemd hebben op een partij die economisch gezien nog rechtser is dan de VVD, ofwel, het gros ervan hoeft weinig te verwachten van deze pseudo-libertarische markt-fetisjistische groep.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_186034270
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:24 schreef Aquarii het volgende:

[..]

Ik heb het over FvD natuurlijk, de eerste signalen zijn er immers al. Je ziet al sociale eenheid en de opheffing van alle bestaande klassen- en belangentegenstellingen sinds de verkiezingen, dan kan geweld natuurlijk niet lang meer uitblijven. Het worden zware tijden in ieder geval.
Nog steeds verward :?
Ik denk niet dat de FvD of groepjes binnen de FvD tot geweldsplannen komen binnen een aantal jaren.
Het kan wel zijn dat een FvD-lid buiten de FvD om aan geweld denkt of iets doet. Al dan niet in een groepje.
pi_186034281
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nog steeds verward :?
Ik denk niet dat de FvD of groepjes binnen de FvD tot geweldsplannen komen binnen een aantal jaren.
Het kan wel zijn dat een FvD-lid buiten de FvD om aan geweld denkt of iets doet. Al dan niet in een groepje.
Zeker wel, open je ogen mensen. Dit gaat helemaal fout en dit moeten we niet willen in Nederland!
pi_186034311
Maar goed, ik heb weer even flink gelachen. Ga zo door de komende twee jaar en FvD stevent gegarandeerd af op een monsterzege.
pi_186034339
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:35 schreef Aquarii het volgende:
Maar goed, ik heb weer even flink gelachen. Ga zo door de komende twee jaar en FvD stevent gegarandeerd af op een monsterzege.
Ja, net als de PVV, TON, LPF en de CD.
pi_186035258
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:28 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik trok een vergelijking tussen de gevoelswaarde van de termen "Marxisme" en "fascisme" en onderbouwde dat met een paar citaten waaruit bleek dat "fascist" een algemeen ingeburgerd scheldwoord is en "Marxist" niet. Als je dat niet wilt accepteren, prima, dan doe je dat maar niet. Het discussiepunt is me niet belangrijk genoeg om er energie in te blijven steken.
Ja oké jij denkt dat de gevoelswaarde bij fascist sterker negatief is dan bij marxist. Dat kan, sowieso is het hebben over gevoelswaarde in algemene zin nogal een moeilijke zaak.Ik denk eigenlijk dat ik een beetje draai en dat ik het met je eens bent dat fascisme een terecht negatievere gevoelswaarde heeft.
Ik liet je net zo goed zien dat Marxist tegenwoordig ook als scheldwoord wordt gebruikt. Dus dat in deze de woorden niet zo verschillen zoals gedacht. Ik ben het in ieder geval met je eens dat dit punt me niet genoeg boeit om uitgebreid op in te gaan en voorbeelden te zoeken en te geven.

quote:
Ja, dat zei ik dus. En die associatie hebben degenen die als fascisten worden aangeduid zelf waarschijnlijk ook; reden waarom ze zo gestoken reageren, want ze voelen zich in dezelfde verachtelijke categorie gezet waar je ook Mussert en Hitler vindt.
Maar als we het hebben over fascisme zit je niet in dezelfde categorie als Mussert en Hitler. Dat is hetzelfde als beweren dat een Marxist automatisch in dezelfde categorie zit als Pol Pot, Stalin, Mao etcetera. Het klopt niet, je kan hoogstens zeggen dat de suggestie wordt gewekt. Maar ook dat klopt in het geval van fascisme niet. Ik hoor fascisme roepers zelden iemand een nazi noemen. Niemand beweert dat FvD joden naar kampen gaat sturen. Net zoals een marxistische leraar niet gelijk wordt beschuldigt van het willen hebben van een Gulag.

quote:
Met het citaat dat hier direct aan voorafgaat illustreer je het punt dat ik probeerde te maken. "Fascisme, en dan vooral de uiting nazisme". Nazisme kan niet tegelijkertijd een uiting zijn van fascisme en "absoluut anders" dan fascisme. Je maakt zelf geen helder onderscheid, en dan verwacht je van anderen dat ze dat wel doen?
Natuurlijk kan nazisme een uiting zijn van fascisme en toch tegelijkertijd absoluut wat anders.
Neem een stroming als Salafisme, dat is een uiting van Islam, toch is het absoluut niet hetzelfde als Islam. Het nazisme heeft elementen die het duidelijk onderscheiden van fascisme. De rassenleer is voor een fascist niet noodzakelijk voor een nazi wel. Zo zijn er meer verschillen die het nazisme anders maken. Blijft over dat fascisme een ideologie is die haaks staat op onze cultuur en op ons rechtvaardigheidsgevoel. Dat zorgt voor terechte negatieve associaties.
Maar dat moet geen reden zijn om het dan maar niet meer te benoemen wanneer het verschijnt. Er is natuurlijk ook een makkelijke manier om geen negatieve associaties op te roepen, duidelijk maken dat het niet is waar je voor staat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 04-04-2019 19:53:17 ]
  donderdag 4 april 2019 @ 21:32:44 #222
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_186038457
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:24 schreef Aquarii het volgende:

[..]

Ik heb het over FvD natuurlijk, de eerste signalen zijn er immers al. Je ziet al sociale eenheid en de opheffing van alle bestaande klassen- en belangentegenstellingen sinds de verkiezingen, dan kan geweld natuurlijk niet lang meer uitblijven. Het worden zware tijden in ieder geval.
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:30 schreef Aquarii het volgende:

[..]

Ja dat verwacht ik ook, ik denk dat nu zeker de helft al spijt heeft van z'n stem omdat ze niet wisten hoe fascistisch FvD eigenlijk is.Tegen de tijd dat er Tweede Kamerverkiezingen komen bestaat de partij niet meer denk ik.
Dat is een snelle wending (in 6 minuten).
The view from nowhere.
  donderdag 4 april 2019 @ 22:13:43 #223
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_186039369
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 18:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
Eerder omdat ze in hun hang naar anti-EU en anti-islam geneuzel even vergeten zijn dat ze gestemd hebben op een partij die economisch gezien nog rechtser is dan de VVD, ofwel, het gros ervan hoeft weinig te verwachten van deze pseudo-libertarische markt-fetisjistische groep.
De koopkracht van de gewone man vergroten door geen miljarden aan moeder aarde op te offeren is inderdaad extreem rechts.

Maar dit is waarschijnlijk pas het puntje van hun fascistische ijsberg, na 4 jaar FvD zal Nederland omgetoverd zijn in een dictatuur, weet dat ik het voorspeld heb, maar niemand luistert!
pi_186039457


[ Bericht 100% gewijzigd door Moustachio op 04-04-2019 22:21:16 ]
  Beste debater 2022 donderdag 4 april 2019 @ 22:22:20 #225
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_186039562
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 22:13 schreef borealist het volgende:

[..]

De koopkracht van de gewone man vergroten door geen miljarden aan moeder aarde op te offeren is inderdaad extreem rechts.

Maar dit is waarschijnlijk pas het puntje van hun fascistische ijsberg, na 4 jaar FvD zal Nederland omgetoverd zijn in een dictatuur, weet dat ik het voorspeld heb, maar niemand luistert!
Dictatuur? Neuh... eerder een soort neo-Victoriaanse samenleving, waarschijnlijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')