abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185586561
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]

Maar dat er discussie is zegt niet veel. Het gaat erom wie vervolgens beslist.
Daarover zag ik laatst een mooie quote over een zwaar gereformeerd gezin in de vraag hoe het ging als de man en vrouw het oneens zijn. Dan hebben ze een discussie en de man beslist. Dat de discussie eigenlijk overbodig is op die manier moge duidelijk zijn.
Het is de vraag of dat bij de FvD ook zo gaat zijn, van de leden hebben prachtige discussie maar Baudet beslist.

Of referenda belangrijk zijn voor de FvD weet ik niet. Ik zie de FvD als regeringspartij bij een referendum wel cruciale informatie achterhouden 'om LPF toestanden te voorkomen' Want blijkbaar is het proces niet belangrijk alleen de uitkomst. In die zin zie ik FvD ook wel tegen het referendum keren op het moment dat het sentiment zich tegen zaken als een Nexit keert.
Baudet beslist (de partijtop beslist incl Otten). Maar zo werkt het overal kameraad. GroenLinks kan wel wat willen, maar als Klaver daar geen heil in ziet, dan gaat het niet door. Idem bij VVD, CDA etc.
pi_185586574
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:47 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

Zie hierboven. Referenda is FvD hun belangrijkste stokstaart. Dat gaat hij never laten vallen.
Dat zeg je wel, maar als je samen met de VVD en CDA gaat regeren kan je er veel voor terugkrijgen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_185586582
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:51 schreef Aquarii het volgende:
[..]

Dan komt FvD dus nooit in een kabinet, de kans dat FvD dat voor elkaar krijgt bij coalitieonderhandelingen lijkt me nihil.
Denk dat je je daar aardig in gaat vergissen. D66 krabbelt weer terug omtrent referenda, dus die kun je wel meekrijgen. Ook gezien het feit dat FvD meer geld voor onderwijs wilt en dat is wat D66 ook wilt ;)

Indien FVD groot genoeg is kan alles natuurlijk.
pi_185586609
quote:
7s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:52 schreef Ludachrist het volgende:
[..]

Dat zeg je wel, maar als je samen met de VVD en CDA gaat regeren kan je er veel voor terugkrijgen.
Je hebt maar 1 partij nodig die voor is, want dan kun je samenspannen met die partij tegen die partij die tegen is. Dan denk ik in dit geval aan de VVD. Waarom? FvD en VVD lijken behoorlijk op elkaar. FvD wil wel meer doen voor de middenstander dan de VVD overigens zoals de belastingvrije voet verhogen en ondernemers meer kansen bieden en dergelijke.
pi_185586612
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:52 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

Denk dat je je daar aardig in gaat vergissen. D66 krabbelt weer terug omtrent referenda, dus die kun je wel meekrijgen. Ook gezien het feit dat FvD meer geld voor onderwijs wilt en dat is wat D66 ook wilt ;)

Indien FVD groot genoeg is kan alles natuurlijk.
Jij ziet D66 samen met FvD in een kabinet zitten? Ik niet eigenlijk. Dat zal eerder met partijen als de VVD, CDA, PVV, SGP gebeuren.
pi_185586613
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:51 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

Baudet beslist (de partijtop beslist incl Otten). Maar zo werkt het overal kameraad. GroenLinks kan wel wat willen, maar als Klaver daar geen heil in ziet, dan gaat het niet door. Idem bij VVD, CDA etc.
Klaver werd tijdens de vorige formatie nog teruggefloten door zijn partij.

Maar hou vooral vol dat Klaver ook alle zeggenschap heeft zoals Baudet die geniet.
pi_185586624
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:53 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

Je hebt maar 1 partij nodig die voor is, want dan kun je samenspannen met die partij tegen die partij die tegen is. Dan denk ik in dit geval aan de VVD. Waarom? FvD en VVD lijken behoorlijk op elkaar. FvD wil wel meer doen voor de middenstander dan de VVD overigens zoals de belastingvrije voet verhogen en ondernemers meer kansen bieden en dergelijke.
De VVD voor een bindend referendum? Die zijn niet eens voorstander van een niet-bindend referendum.
pi_185586628
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:53 schreef Aquarii het volgende:
[..]

Jij ziet D66 samen met FvD in een kabinet zitten? Ik niet eigenlijk. Dat zal eerder met partijen als de VVD, CDA, PVV, SGP gebeuren.
SGP :') Dat iemand uberhaupt op dat zooitje stemt. Hebben die uberhaupt zelf een mening? Die knikken overal ja op, zolang ze maar kunnen blijven plakken. Zo'n nietszeggende partij dat SGP :')

FvD kan met CDA/VVD. Ik denk dat PVV veel te extreem is voor FvD. Zeker op het gebied van de islam.
pi_185586647
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:54 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

SGP :') Dat iemand uberhaupt op dat zooitje stemt. Hebben die uberhaupt zelf een mening? Die knikken overal ja op, zolang ze maar kunnen blijven plakken.
Klinkt als een handige partij om in de coalitie te hebben wel.
pi_185586665
quote:
6s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:55 schreef Ludachrist het volgende:
[..]

Klinkt als een handige partij om in de coalitie te hebben wel.
Ik heb liever dit soort partijen helemaal niet in Den Haag. Religie hoort geen politiek te bedrijven. Heel vaak hoor je die Staaij ook tijdens debatten linken leggen naar god etc. Flikker toch op kerel :')
pi_185586725
Een goed punt wat FvD enige tijd geleden maakte is het OPENBAAR maken van de stemming tijdens de stemmingen in de 2e kamer, dus terwijl ze aan het stemmen zijn (digitaal en niet wat ze nu doen) dat men thuis mee kan kijken wie waarop stemt. Als ze dat erdoorheen krijgen, dan denk ik dat je veel positieve geluiden uit de samenleving krijgt. Het moet eerlijker zeg maar dat idee.
pi_185586756
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:57 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

Ik heb liever dit soort partijen helemaal niet in Den Haag. Religie hoort geen politiek te bedrijven. Heel vaak hoor je die Staaij ook tijdens debatten linken leggen naar god etc. Flikker toch op kerel :')
Is je klacht nu dat ze gewoon met alle winden meemaken of dat ze een religieuze grondslag hebben? Je gaat echt alle kanten op.
pi_185586762
quote:
7s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:01 schreef Ludachrist het volgende:
[..]

Is je klacht nu dat ze gewoon met alle winden meemaken of dat ze een religieuze grondslag hebben? Je gaat echt alle kanten op.
Beide eigenlijk.
pi_185586781
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:02 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

Beide eigenlijk.
Dus CDA, CU, SGP en Denk allemaal uit de Kamer weren?
pi_185586801
quote:
5s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:02 schreef Ludachrist het volgende:
[..]

Dus CDA, CU, SGP en Denk allemaal uit de Kamer weren?
CDA en CU zijn in hun bewoordingen niet zo extreem als SGP. Die hebben er echt een handje van om continu god erbij te betrekken. Een CU is dan nog realistischer zeg maar. Over DENK zullen we het maar niet hebben.
pi_185586832
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:03 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

CDA en CU zijn in hun bewoordingen niet zo extreem als SGP. Die hebben er echt een handje van om continu god erbij te betrekken. Een CU is dan nog realistischer zeg maar. Over DENK zullen we het maar niet hebben.
Dus religieuze partijen mogen wel, maar niet extreem-religieus.

We komen er nog wel.
pi_185586859
quote:
11s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:04 schreef Ludachrist het volgende:
[..]

Dus religieuze partijen mogen wel, maar niet extreem-religieus.

We komen er nog wel.
Zolang ze het er niet bijhalen in interrupties/debatten prima, maar dat doet een SGP dus wel.
pi_185587009
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:00 schreef Poepz0r het volgende:
Een goed punt wat FvD enige tijd geleden maakte is het OPENBAAR maken van de stemming tijdens de stemmingen in de 2e kamer, dus terwijl ze aan het stemmen zijn (digitaal en niet wat ze nu doen) dat men thuis mee kan kijken wie waarop stemt. Als ze dat erdoorheen krijgen, dan denk ik dat je veel positieve geluiden uit de samenleving krijgt. Het moet eerlijker zeg maar dat idee.
Maar dat is nu toch ook al te volgen via NPO politiek en later op de site van de 2e kamer. Of wat bedoel je precies?
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_185587088
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:14 schreef Gohf046 het volgende:
[..]

Maar dat is nu toch ook al te volgen via NPO politiek en later op de site van de 2e kamer. Of wat bedoel je precies?
Dat je door middel van stemcomputers stemt in de kamer. Ik volg veel van die stemmingen en vaak hoor je niet eens waar men voor stemt, omdat ze tever weg zitten bijvoorbeeld. Dat het direct duidelijk is.
pi_185587183
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:18 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

Dat je door middel van stemcomputers stemt in de kamer. Ik volg veel van die stemmingen en vaak hoor je niet eens waar men voor stemt, omdat ze tever weg zitten bijvoorbeeld. Dat het direct duidelijk is.
Ah zo bedoel je, om eerlijk te zijn denk ik dat het gros van Nederland dit niks interesseert, die vinden 1x in de zoveel tijd stemmen wel genoeg.

Verder kan een tegen of voor stem bij een motie nogal eens gebruikt worden door mensen die of de motie/motivatie niet snappen of hem moedwillig verkeerd lezen.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 15:23:22 #81
236264 crew  capricia
pi_185587193
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:18 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

Daar is zelfs een app voor:
https://www.tweedekamer.n(...)-de-app-debat-direct

Kun je alles volgen, pushberichten instellen etc.
quote:
Debat Direct past bij het doel van de Tweede Kamer om haar werk inzichtelijk te maken. Je kunt er zowel plenaire vergaderingen als commissievergaderingen live mee volgen. Ook krijg je meteen extra informatie in beeld, zoals de naam van de spreker of de uitslag van een stemming.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_185587215
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:23 schreef capricia het volgende:
[..]

Kun je alles volgen, pushberichten instellen etc.[..]

Ik ken die app maar is niet direct ;) Zodra persoon A stemt wil ik dat zien, niet een uur later.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 13 maart 2019 @ 15:26:15 #83
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185587252
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:23 schreef capricia het volgende:
[..]

Kun je alles volgen, pushberichten instellen etc.[..]

Die app is wel echt een ramp om te gebruiken. Tenzij je precies weet waar je moet zoeken, zal je een stemming nooit terug kunnen vinden.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 15:27:12 #84
236264 crew  capricia
pi_185587273
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:24 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

Ik ken die app maar is niet direct ;) Zodra persoon A stemt wil ik dat zien, niet een uur later.
Er wordt bijna altijd per fractie gestemd. Dus je ziet welke fractie voor of tegen een bepaalde motie stemt.
Bijv. zo:

Heel soms vraagt iemand een hoofdelijke stemming aan. En dan stemmen ze per persoon. Maar dat is meestal niet het geval.
- Goethe, “Faust”
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 15:31:23 #85
236264 crew  capricia
pi_185587353
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]

Die app is wel echt een ramp om te gebruiken. Tenzij je precies weet waar je moet zoeken, zal je een stemming nooit terug kunnen vinden.
Ik kijk meestal online hoe er gestemd is. De zoekfunctie is wel okay daar.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties

Maar daar is het ook per fractie en niet per persoon. Er wordt gewoon weinig hoofdelijk gestemd.
- Goethe, “Faust”
pi_185587378
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:31 schreef capricia het volgende:
[..]

Ik kijk meestal online hoe er gestemd is. De zoekfunctie is wel okay daar.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties

Maar daar is het ook per fractie en niet per persoon. Er wordt gewoon weinig hoofdelijk gestemd.
Weinig of niet. Zou voor de ''eerlijkheid'' richting de burger een goede stap zijn. Men wil transparanter zijn en eerlijker, dan lijkt mij dat een uitstekende stap.
pi_185587422
Waar ik bij Baudet een beetje bang voor ben is zijn narcisme. Wellicht houdt Hiddema hem nog rustig ;).
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
pi_185587461
quote:
12s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:34 schreef RemcoW23 het volgende:
Waar ik bij Baudet een beetje bang voor ben is zijn narcisme. Wellicht houdt Hiddema hem nog rustig ;).
Otten is de baas, niet Baudet ;) Otten heeft FVD opgericht samen met Baudet.
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 15:37:05 #89
236264 crew  capricia
pi_185587484
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:32 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

Weinig of niet. Zou voor de ''eerlijkheid'' richting de burger een goede stap zijn. Men wil transparanter zijn en eerlijker, dan lijkt mij dat een uitstekende stap.
Dus je wil dat er altijd hoofdelijk gestemd wordt, is dat wat je zegt?
Ik zie even het nut daarvan niet. Als de FvD-fractie ergens voor stemt, en je weet wie er in die fractie zit. Dan weet je dat toch genoeg?

Kijk bijv. hier:
https://www.tweedekamer.n(...)04255&did=2019D08949

Er hebben 2 mensen van FvD voor gestemd. Dan is dat toch duidelijk..Wat vind jij hier niet openbaar aan?
- Goethe, “Faust”
pi_185587515
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:37 schreef capricia het volgende:
[..]

Ik zie even het nut daarvan niet. Als de FvD-fractie ergens voor stemt, en je weet wie er in die fractie zit. Dan weet je dat toch genoeg?

Kijk bijv. hier:

Er hebben 2 mensen van FvD voor gestemd. Dan is dat toch duidelijk?
Nee. Als er hoofdelijke stemming is dat we zien wie waarop stemt.
pi_185588813
quote:
12s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:34 schreef RemcoW23 het volgende:
Normaal gesproken ben ik bang voor hun air en loop ik liever om Yuppen heen. Maar Baudet is de enige YUP die ik wel mag. Zijn houding is geen probleem, de politiek in Den Haag wel. Baudet wilt daar wat aan doen.
pi_185589067
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:38 schreef Poepz0r het volgende:
[..]

Nee. Als er hoofdelijke stemming is dat we zien wie waarop stemt.
Waarom zou je dat willen weten? Zodat je kunt afstrepen wie er aanwezig was? Why?
pi_185589079
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:38 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]

Normaal gesproken ben ik bang voor hun air en loop ik liever om Yuppen heen. Maar Baudet is de enige YUP die ik wel mag. Zijn houding is geen probleem, de politiek in Den Haag wel. Baudet wilt daar wat aan doen.
Zijn houding is wel een probleem want hij wordt daardoor niet zo serieus genomen.
pi_185589109
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]

Zijn houding is wel een probleem want hij wordt daardoor niet zo serieus genomen.
Dat laatste zal wel veranderen na 20 maart :)
pi_185589218
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 16:54 schreef Xa1pt het volgende:
[..]

Baudet wordt nu wel serieuzer genomen omdat men meer is gaan luisteren wat hij inhoudelijk te zeggen heeft.En daar draait het toch om.
pi_185590704
Is FVD nou voor of tegen een "Nexit"(referendum)? Want Baudet zegt één ding en dhr Otten zei gisteren op tv weer wat anders. Ik volg het niet meer.
pi_185590764
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 15:37 schreef capricia het volgende:
[..]

Kijk bijv. hier:

Er hebben 2 mensen van FvD voor gestemd. Dan is dat toch duidelijk..Wat vind jij hier niet openbaar aan?
Dan wordt het met de fractie meestemmen wat minder vanzelfsprekend. Dat zou democratische winst zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_185591118
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 18:21 schreef westwoodblvd het volgende:
Is FVD nou voor of tegen een "Nexit"(referendum)? Want Baudet zegt één ding en dhr Otten zei gisteren op tv weer wat anders. Ik volg het niet meer.
Mischien is het toneel en houden zij beide opties over ipv op de een of ander standpunt vastgepind te worden later. Ze willen ln ieder geval verandering.
pi_185591395
quote:
Ze zijn voor een Referendum, willen eigenlijk terug naar de EEG.
Dat is misschien iets anders dan een Nexit, daar een Nexit, lijkt op Brexit.
Daar willen ze het zeker niet mee vergelijken. Wat ik dan begrijp, aangezien dat een puinhoop is.
pi_185591944
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 18:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]

Dan wordt het met de fractie meestemmen wat minder vanzelfsprekend. Dat zou democratische winst zijn.
Met de fractie meestemmen wordt dan natuurlijk meer vanzelfsprekend. Nu kan je tegen de lijn van je fractie stemmen zonder dat mensen het zien. Dan zul je er meteen op aangesproken worden. Een fractie moet natuurlijk eenheid uitstralen.
pi_185592111
quote:
Baudet en FvD willen dat Nederland de EU verlaat, de EU opgeheven wordt.
En een referendum in Nederland is een middel om een nexit te bereiken.

quote:
Baudet corrigeert partijgenoot: ‘Forum voor Democratie wil wél een Nexit’Forum voor Democratie (FvD) blijft een hartstochtelijk voorstander van een vertrek van Nederland uit de Europese Unie. Partijleider Thierry Baudet keert zich tegen de bewering van Eerste Kamer-lijsttrekker Henk Otten dat de partij ‘helemaal niet per se voor een Nexit is’. ‘In die uitspraak herken ik me niet’, zegt Baudet.
https://www.volkskrant.nl(...)een-nexit-~b8909052/
pi_185592177
Ik vraag mij af hoeveel grote bedrijven in het VK juist in de problemen zijn gekomen doordat zij EU en regelgeving omarmden. Waren E.E.G. afspraken echt niet afdoende geweest?
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 19:39:15 #103
236264 crew  capricia
pi_185592303
quote:
[..]

Ah! Dank je voor de verduidelijking.
Ja. Ik begrijp het nu.

Krijg je dan ook niet zoiets als Whips zoals in het Britse Lagerhuis?
- Goethe, “Faust”
pi_185592425
quote:
Uit zijn interview met het FD van afgelopen weekend:

quote:
Maar blijft u voor een Nexit?
'Op dit moment is er in de samenleving te weinig draagvlak voor een Nexit. Laten we in ieder geval ons best doen om via ons netwerk van eurosceptische partijen de macht van Brussel zo veel mogelijk terug te dringen. Tegen de tijd dat de brexit achter de rug is, kunnen we, als het referendum weer is ingevoerd, een aantal referenda organiseren over de verschillende aspecten van de EU waarin we de Nederlandse bevolking laten kiezen: wilt u in de euro blijven of niet? Wilt u een Europees immigratie- en asielbeleid of niet? Wilt u een Europees leger of niet?'

Een EU à la carte? Dat betekent cherry picking. Die keuze is er niet
'Waarom zou je niet toegang kunnen houden tot de interne markt voor goederen, diensten en misschien ook wel kapitaal, maar niet voor mensen? Er zijn allerlei modellen mogelijk. De belangrijkste vraag is: wat wil de bevolking? Vervolgens moet je dat op een handige manier regelen.'

'Mijn eigen visie is overigens dat zo'n à la carte-oplossing niet kan. Volledige soevereiniteit is de beste manier om je als land te organiseren, zowel op democratisch als economisch vlak. Ik zal daarom altijd pleiten voor uittreding, maar daar zijn op dit moment de geesten nog niet rijp voor.'
Baudet snapt natuurlijk ook wel dat keihard blijven pushen voor een Nexit met een opzichtig falend VK niet de meest succesvolle strategie is.
  woensdag 13 maart 2019 @ 19:46:29 #105
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_185592491
quote:
[..]

Hier ben ik het niet mee eens. We stemmen niet op individuen dus het kan me geen reet boeien wat de nummer 29 van de VVD vindt, niemand heeft op hem of haar gestemd en niemand boeit het wat zijn mening is. Men stemt op de partij en een gast die een drol dwars zit en dus lekker tegen de partij in gaat stemmen is geen democratische winst. Een Kuzu die zijn partij een loer draait uit eigen gewin is geen democratische winst. Het is zetelroof
Laffe huichelaar
pi_185593230
quote:
7s.gif Op woensdag 13 maart 2019 19:43 schreef nostra het volgende:
[..]

Uit zijn interview met het FD van afgelopen weekend:[..]

Baudet snapt natuurlijk ook wel dat keihard blijven pushen voor een Nexit met een opzichtig falend VK niet de meest succesvolle strategie is.
Gisteren zei hij nog glashelder voorstander van Nexit te zijn, bij interview met die kerel van Jinek.
٩๏̯͡๏)۶
pi_185593777
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 19:46 schreef timmmmm het volgende:
[..]

Hier ben ik het niet mee eens. We stemmen niet op individuen
Dat doen we wel.
pi_185593860
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 19:39 schreef capricia het volgende:
[..]

Ah! Dank je voor de verduidelijking.
Ja. Ik begrijp het nu.

Krijg je dan ook niet zoiets als Whips zoals in het Britse Lagerhuis?
Ik weet niet precies hoe het daar werkt, maar in Nederland is de fractiediscipline wel verstarrend op een manier die niet ten goede komt aan het democratisch gehalte. Samen sta je sterker dus dat zit in het politieke spel, fractiespecialisten zijn natuurlijk ook heel handig bij specifieke onderwerpen.

Maar ik kan mij heel goed een functioneren van de tweede kamer voorstellen waarbij voldoende kamerleden moeten worden overtuigd, van verschillende fracties. Is het nou zo raar dat een deel van bijvoorbeeld de GL fractie voor een wetsvoorstel stemt en een paar uit de D66 fractie tegen?

quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 19:46 schreef timmmmm het volgende:
[..]

Hier ben ik het niet mee eens. We stemmen niet op individuen
Jawel, dat doen wij wel.

quote:
dus het kan me geen reet boeien wat de nummer 29 van de VVD vindt, niemand heeft op hem of haar gestemd en niemand boeit het wat zijn mening is. Men stemt op de partij en een gast die een drol dwars zit en dus lekker tegen de partij in gaat stemmen is geen democratische winst. Een Kuzu die zijn partij een loer draait uit eigen gewin is geen democratische winst. Het is zetelroof
Gelul, partijen zijn staatsrechtelijk en democratisch irrelevant. Die mensen hebben gestemd op een lijst met Kuzu. Ik vond dat geval ook onwenselijk, maar de enige echte zetelroof was die door het CDA om de fractie te zuiveren van vers verkozen kamerleden die tegen een kabinet met de PVV waren. Aangezien de zetels niet van een partij zijn maar van de kiezer kan alleen de kiezer van zetels beroofd worden en nooit een partij. Onze partijen zien dat graag anders maar die hebben dan ook weinig respect voor onze democratie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 20:29:43 #109
236264 crew  capricia
pi_185593873
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:12 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]

Gisteren zei hij nog glashelder voorstander van Nexit te zijn, bij interview met die kerel van Jinek.
Idd. Je kunt het ook nogal lafjes vinden:
quote:
Op dit moment is er in de samenleving te weinig draagvlak voor een Nexit.
aldus Baudet.

Dus een volksraadpleging gaan ze nu niet willen. Want de uitkomst is duidelijk.

Maar zodra het sentiment tijdelijk een keertje de andere kant op gaat, meteen voor een Nexit pleiten. Want het volk wil het!
En tja, eens gestemd blijft gestemd.

Wees dan een vent, denk ik dan. Als Baudet zo nodig een volksraadpleging wil, dan moet hij zich er nu ook hard voor maken.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 13 maart 2019 @ 20:30:30 #110
221644 crew  timmmmm
sp3c lives matter
pi_185593900
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:27 schreef nostra het volgende:
[..]

Dat doen we wel.
No shit sherlock. Stemmen we echter op de nr zoveel van de VVD? Of zit die daar alleen omdat de partij en diens standpunten zoveel stemmen hebben gekregen?

Is het eerste het geval zou ik het toejuichen als die persoon de vrijheid heeft zelf te stemmen wat die persoon wil. Is het tweede het geval interesseert het me geen reet wat die persoon vindt.

In een districtensysteem waar elk district vertegenwoordigd is, is het wat anders. Daar is de volksvertegenwoordiging direct gekozen.
Laffe huichelaar
pi_185594020
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 14:29 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]

Andere partijen zijn ook niet democratisch ingesteld. Stem je op Groenlinks dan stem je ook op VVD CDA en D66 en Pvda. Tijdens campagne zijn het ogenschijnlijk afzonderlijke partijen met mooie woorden om de verdeelde stemmer te paaien. Na de verkiezingen krijgen hun stemmers de middelvinger. En vormen ze weer één machtsblok die niet om de burger geeft. Het gaat mij bij FvD om de bindende referenda.
Als je dezelfde onzin twee keer zegt wordt het niet opeens minder onzinnig.
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 20:37:33 #112
236264 crew  capricia
pi_185594098
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]

Ik weet niet precies hoe het daar werkt, maar in Nederland is de fractiediscipline wel verstarrend op een manier die niet ten goede komt aan het democratisch gehalte. Samen sta je sterker dus dat zit in het politieke spel, fractiespecialisten zijn natuurlijk ook heel handig bij specifieke onderwerpen.

Maar ik kan mij heel goed een functioneren van de tweede kamer voorstellen waarbij voldoende kamerleden moeten worden overtuigd, van verschillende fracties. Is het nou zo raar dat een deel van bijvoorbeeld de GL fractie voor een wetsvoorstel stemt en een paar uit de D66 fractie tegen?[..]

Jawel, dat doen wij wel.[..]

Gelul, partijen zijn staatsrechtelijk en democratisch irrelevant. Die mensen hebben gestemd op een lijst met Kuzu. Ik vond dat geval ook onwenselijk, maar de enige echte zetelroof was die door het CDA om de fractie te zuiveren van vers verkozen kamerleden die tegen een kabinet met de PVV waren. Aangezien de zetels niet van een partij zijn maar van de kiezer kan alleen de kiezer van zetels beroofd worden en nooit een partij. Onze partijen zien dat graag anders maar die hebben dan ook weinig respect voor onze democratie.
Wat ik weet van systemen met hoofdelijke stemmingen, is dat iedereen op moet komen draven. Ook op de meest idiote tijden (‘s nachts - wanneer er geen OV is), onder de meest bizarre omstandigheden (als je ligt te bevallen).
En je krijgt dan idd een soort whipping systeem. Waarbij iemand in de partijtop bepaalt welke stemmingen je mee ‘moet’ stemmen met de fractie/ regering, en welke niet.
Ik weet niet of ik dat zo’n goed systeem vind. In dat soort landen gaan juist weer stemmen op om het te veranderen zodat mensen niet bij iedere motie aanwezig moeten zijn.
Bovendien zit je dan aan het idiote pairing-systeem. Dat is te belachelijk voor woorden.
- Goethe, “Faust”
pi_185594292
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:30 schreef timmmmm het volgende:
No shit sherlock. Stemmen we echter op de nr zoveel van de VVD? Of zit die daar alleen omdat de partij en diens standpunten zoveel stemmen hebben gekregen?
Allebei. Er zijn genoeg mensen op 'onverkiesbare' plaatsen verkozen omdat stemmers (de standpunten van) het individu belangrijker vonden dan het algemeen partijbelang. Dat 90% van de stemmen naar beneden 'watervalt' naar onbekenden doet niet zoveel af aan het feit dat we dus wél op personen stemmen.
pi_185594955
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:34 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]

Als je dezelfde onzin twee keer zegt wordt het niet opeens minder onzinnig.
Oneliner neergeplenpt en je bent weer weg. Waarom is het dan onzinnig volgens jou.
pi_185595072
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:08 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]

Oneliner neergeplenpt en je bent weer weg. Waarom is het dan onzinnig volgens jou.
Als je een serieuze stelling poneert zal ik er serieus op reageren.
pi_185596269
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 20:29 schreef capricia het volgende:
[..]

Idd. Je kunt het ook nogal lafjes vinden:[..]

aldus Baudet.

Dus een volksraadpleging gaan ze nu niet willen. Want de uitkomst is duidelijk.

Maar zodra het sentiment tijdelijk een keertje de andere kant op gaat, meteen voor een Nexit pleiten. Want het volk wil het!
En tja, eens gestemd blijft gestemd.

Wees dan een vent, denk ik dan. Als Baudet zo nodig een volksraadpleging wil, dan moet hij zich er nu ook hard voor maken.
Volgens mij begrijp je het verkeerd. Baudet wil wel een referendum over een Nexit maar dat is wettelijk gezien nu niet mogelijk.

Dus zolang dat niet kan heeft het sowieso weinig zin om het erover te hebben.
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 21:51:58 #117
236264 crew  capricia
pi_185596297
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:50 schreef Gohf046 het volgende:
[..]

Volgens mij begrijp je het verkeerd. Baudet wil wel een referendum over een Nexit maar dat is wettelijk gezien nu niet mogelijk.

Dus zolang dat niet kan heeft het sowieso weinig zin om het erover te hebben.
Wat vreemd dat ie dat dan niet gewoon zegt.
- Goethe, “Faust”
pi_185596418
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:51 schreef capricia het volgende:
[..]

Wat vreemd dat ie dat dan niet gewoon zegt.
Dat heeft ie zeer recent wel gezegd in een interview, kan morgen wel ff zoeken maar het staat volgens mij zelfs in het vorige topic.
pi_185598300
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 21:55 schreef Gohf046 het volgende:
[..]

Dat heeft ie zeer recent wel gezegd in een interview, kan morgen wel ff zoeken maar het staat volgens mij zelfs in het vorige topic.
Waarom zegt hij gisteren nog een Nexit te willen, letterlijk voor de camera?

Hij zou beter kunnen pleiten voor hervorming, maar ja daar gelooft hij niet in, dus dan maar Nexit. Die mening mag hij hebben, maar lijkt mij totaal onrealistisch
٩๏̯͡๏)۶
pi_185600783
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 13:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]

RemcoW legt het hierboven wel mooi uit. De snelheid waarmee de partij is gegroeid is echt enorm. Daardoor is goede selectie van kandidaten bijna onmogelijk en loop je het risico dat je LPF praktijken krijgt. Juist door de lijntjes nu nog kort te houden zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op blijven staan. Het laatste wat je nu wil is dat een lijsttrekker van Drenthe er daar een bende van maakt en zelf de koers gaat bepalen.
Alle neuzen dezelfde kant op laten staan is een goed idee natuurlijk. :Y Dat er een soort eenheid binnen een partij is, dat ze gedisciplineerd samenwerken als een deel van de overheid. Een soort fractie, die discipline heeft. Dat bekt wel lekker “fractiediscipline”. Zou Baudet dat woord hebben uitgevonden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')