Zipportal | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:18 |
https://www.omroepbrabant(...)praak-Raad-van-State Kan mij dit heel goed voorstellen, pokke geluid van die attracties, schreeuwende mensen, hoogbouw en meer campeervolk in de regio. | |
BasEnAad | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:19 |
Dat park is al enorm. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:20 |
Groot zat inderdaad. | |
Haags | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:21 |
Ze zijn al veel te groot. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:26 |
niet dus als ze willen concurreren. Maar goed dat er even een halt wordt toegeroepen. | |
maily | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:27 |
Laatst al iets van de bezwaarmakers gelezen. Ben voor hen blij dat het niet doorgaat. | |
BasEnAad | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:29 |
Dat zegt de Efteling ja, dat maakt het geen feit. | |
nietzman | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:35 |
Er is nooit genoeg EFFELIN. | |
Fir3fly | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:38 |
Ach ja, je gaat naast de Efteling wonen en dan klagen. | |
EdvandeBerg | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:38 |
Dat is ook het eeuwige excuus van Schiphol om maar te blijven uitbreiden. | |
EdvandeBerg | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:43 |
Wat parkeerterreinen betreft; laat de Efteling ergens een weiland aankopen en dat asfalteren en vervolgens bussen heen en weer rijden. Of bouw een parkeergarage met meerdere verdiepingen op de plek van de huidige 2D-parkeerplaats. Dat kost geld, maar dat levert de Efteling ook weer geld op. | |
FlyingFish | vrijdag 1 maart 2019 @ 14:47 |
Het lullige is dat die mensen dus niet direct naast de Efteling gingen wonen, maar nu uiteindelijk wel. Ik zag kaartjes van een reguliere camping die gewoon letterlijk omsingeld was door de Efteling volgens de nieuwe plannen. Maak een goede parkeergarage en je kunt al die parkeerterreinen al schrappen. | |
Marsenal | vrijdag 1 maart 2019 @ 15:05 |
Ik vind het jammer, voor mij kan de Efteling niet groot genoeg zijn ![]() | |
TweeGrolsch | vrijdag 1 maart 2019 @ 15:08 |
miljoenen bezoekers, miljoenen voor de nl economie, duizenden banen. 9 omwonenden hebben wat te klagen. Gewoon uitbreiden dus lijkt me. | |
tupper | vrijdag 1 maart 2019 @ 15:10 |
https://www.google.nl/maps/@51.65032,5.047866,1151m/data=!3m1!1e3 ze hebben zat inbreidingsmodelijkheden | |
ToT | vrijdag 1 maart 2019 @ 15:18 |
Eens! ![]() Maar misschien kunnen ze het terrein wat ze hebben efficiënter gaan inrichten? Minder grote pleinen enzo? | |
maan_man | vrijdag 1 maart 2019 @ 15:21 |
Jammer, maar goed als bewoners kan ik mij ook voorstellen dat jij een bepaalde overlast niet wenst. Is het uitkopen van de klagers geen optie? | |
Burdie | vrijdag 1 maart 2019 @ 15:26 |
Alleen tijdelijk hè, de Efteling wilde alvast beginnen met bouwen, de rechter zegt nu: dat mag niet, wacht maar tot er een uitspraak is. | |
maily | vrijdag 1 maart 2019 @ 15:34 |
O kak ... nja voorlopig dan ![]() | |
vosss | vrijdag 1 maart 2019 @ 15:54 |
Efteling is veel te ruim en wijds opgezet. Kijk naar Europapark. Daar staan een shitload aan attracties meer dan in de Efteling en ik gok dat de oppervlakte daarvan kleiner is. | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 16:17 |
Flinke tegenvaller voor de Efteling; men is al jaren met dit bestemmingsplan bezig, in combinatie met een enorm uitgebreide milieu-effectrapportage. Het is echter geen afstel, alleen mag men niet aan de bouw van de voor 2021 geplande attracties beginnen. Die zullen dus in 2022 of later gaan openen. Deze attracties waren trouwens voor de oostkant van het park voorzien; daar is geen bezwaar tegen. Het bezwaar komt van negen bewoners aan de westkant. Het 'natuurgebied' waar de omwonenden het over hebben is overigens een weiland. Opvallend is dat een van de grote bezwaren verwachte verkeershinder is, iets waar dit bestemmingsplan juist oplossingen voor biedt. De trend in de pretparkwereld laat echter wel zien dat groei noodzakelijk is om zelfstandig te blijven. Als een park niet groeit zal dit na verloop van tijd tot een daling van bezoekersaantallen leiden. Overname door een parkengroep ligt dan op de loer. En je hoeft alleen maar naar parken als Walibi, Slagharen, Bobbejaanland of Movie Park Germany (die geen schim meer zijn van wat ze ooit waren) om te zien wat daar de gevolgen van zijn. Dat is nu juist wat ze van plan zijn in dit bestemmingsplan; de mensen die nu klagen wonen naast dat weiland. De geplande bufferzone met wal en beplanting is voor hen blijkbaar niet voldoende. Wat betreft die parkeergarage: die was in eerste instantie onderdeel van het bestemmingsplan, maar is op verzoek van de omwonenden geschrapt. De vraag is wanneer die mensen er zijn gaan wonen… al vanaf medio jaren ’80 zijn er plannen voor uitbreiding (zie https://www.eftepedia.nl/(...)g_(uitbreidingsplan) ). Een van de klagers woont er pas zes jaar en toen was er allang sprake van uitbreiding in westelijke richting. En die parkeergarage mag dus ook niet van de buren en is daarom geschrapt. Die inbreidingsmogelijkheden zijn zeer beperkt; men mag maar 11% van het huidige parkoppervlak bebouwen om de natuurlijke uitstraling van het gebied te garanderen. Die grens is zo ongeveer bereikt. Dit zal deels kunnen, hoewel je die ruimte op topdagen (en dat zijn er steeds meer met meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar) echt wel nodig hebt. Dat heeft men bij mijn weten wel geprobeerd. De kans zit er dik in dat dit een tactiek van de bewoners is om uiteindelijk meer te kunnen krijgen voor hun huis. De beheerder van de eerder genoemde camping gaf in een interview aan sowieso op korte termijn te willen stoppen. | |
LXIV | vrijdag 1 maart 2019 @ 16:52 |
Het is onzin dat altijd alles moet blijven groeien. Met die mythe wordt heel Nederland verkracht. De Efteling is groot genoeg voor een dag, meer dan groot genoeg. Waarom zou het moeten groeien naar 8, 10 of 12 miljoen bezoekers? De reden dat de Efteling het goed doet en Bobejaanland niet is dat het laatste park gewoon smerig is en slecht onderhouden. | |
LXIV | vrijdag 1 maart 2019 @ 16:54 |
Er is krapte op de arbeidsmarkt. Dus vooral niet doen, want dan haalt de Efteling werknemers weg bij andere bedrijfstakken. | |
TweeGrolsch | vrijdag 1 maart 2019 @ 16:57 |
Dan moeten die andere bedrijfstakken maar meer gaan betalen om hun werknemers te behouden. | |
Sjemmert | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:01 |
Iedereen die ooit rollercoaster tycoon gespeeld heeft begrijpt dat je moet blijven bouwen dus die mensen moeten niet zo zeiken. | |
LXIV | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:08 |
zo wordt dat niet opgelost in Nederland. Die werknemers worden gewoon geïmporteerd. | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:10 |
Natuurlijk zit aan de groei een einde. Niemand heeft het over 8, 10 of 12 miljoen bezoekers; met de geplande uitbreidingen zou de Efteling tot ongeveer 7 miljoen bezoekers kunnen doorgroeien. Als men daarna nog verder wil zal dat elders moeten, want dan is er geen land meer in de omgeving. Maar met zeven miljoen bezoekers zit men stevig in de Europese top. En ja, het park is groot genoeg voor een dag, maar de concurrenten (Disney, Europa Park, Phantasialand) zijn allang geen parken meer waar men voor een dag heen gaat, eerder voor een weekend of midweek. Dat is de richting waarin de hele branche zich beweegt; elk groot park heeft hotels of bungalows. En de Efteling is intussen ook een resort geworden, met verblijfsaccomodatie die continu vol zit. Daar hoort een groeiend park bij. Stilstand is achteruitgang in deze branche en dat is altijd zo geweest: als jij niets nieuws bouwt gaat men wel bij de concurrentie kijken ![]() En waarom is Bobbejaanland smerig en slecht onderhouden? Omdat hun moederbedrijf Parques Reunidos ze jarenlang minimale budgetten heeft gegeven. Dus geen geld voor nieuwe attracties, weinig geld voor onderhoud. Dan nemen je bezoekersaantallen af. Met als gevolg nog minder onderhoud, attracties die maar de halve dag geopend zijn, etc. Zolang een park winst draait kan het zo'n moederbedrijf weinig schelen hoe het erbij ligt. De afgelopen 2 jaar is het daar uitzonderlijk slecht gegaan en nu mag men dan eindelijk een kleine uitbreiding doen. Dat is het scenario voor parken die worden overgenomen: jaren worden uitgezogen en uiteindelijk worden doorverkocht. | |
Starhopper | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:15 |
Heb je daar een linkje van? Ik kan mij best voorstellen dat 5 miljoen bezoekers per jaar gewoon veel te druk is naast zo'n klein dorpje. Qua uitbreidingsmogelijkheden lijkt mij richting het oosten niet verkeerd. Tussen Eftelingsestraat en Europalaan richting de N261. Zolang ze de N261 maar niet oversteken hoeven er alleen maar een paar bomen gekapt te worden en 1 boerderij uitgekocht te worden. Die paar bomen (klein bos) lijkt mij niet echt een bijzonder natuurgebied waarover mensen in verweer gaan. Uitbreiden richting het westen lijkt mij zeer onwenselijk. | |
Burdie | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:19 |
Nee hoor. Iedereen die ik in het dorp spreek, is voorstander van uitbreiding. | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:23 |
Er zijn inderdaad maar 9 klagers. Ook geen bezwaren van milieu-organisaties e.d., dat is allemaal uitgebreid onderzocht (ik geloof dat de MER 3000 pagina's was). Wat betreft die aantallen bezoekers: het plan geeft juist de mogelijkheid om de bezoekersstromen beter te handhaven. En er zijn al behoorlijk wat aanpassingen doorgevoerd (o.a. schrappen van de parkeergarage, verbreding bufferzones om de omwonenden tegemoet te komen. | |
maily | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:24 |
Ik moest even zoeken ![]() Omgeving Efteling maakt bezwaar tegen uitbreiding park. Het natuurgebied gaat naar de klote | |
Burdie | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:30 |
Je kunt natuurlijk ook tegen zijn zonder te klagen, of neutraal staan in de discussie, maar bijna iedereen die ik spreek is echt uitgesproken voorstander. Het park zorgt natuurlijk voor enorm veel werkgelegenheid in de (wijde) regio. | |
Starhopper | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:32 |
Wow! Lijken mij echt geen azijnzeikerds maar redelijke mensen. Al is het wss bij die vrouw wel hier en daar overdreven (fatamorgana) maar ik heb het idee dat het zoals het nu is gewoon acceptabel is voor haar. Als je pal naast je eigen grond een park krijgt, dan ga je daar niet vrolijk van worden inderdaad..... Ik zou zelf hier ook niet vrolijk van worden. | |
Starhopper | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:33 |
MAar dat zijn ook mensen die direct naast het park komen te wonen als de uitbreiding voltooid is? Ik kan mij zo voorstellen dat als je gewoon in het dorp zelf woont, er weinig bezwaar tegen hebt. | |
Burdie | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:35 |
Fata Morgana bestaat 22 jaar. Zij woont er 12 jaar. Dus ja, zij overdrijft idd een beetje. | |
tesssssssss | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:37 |
Voor mij ook niet ![]() Die andere mensen moet maar gewoon verhuizen, dan. | |
Starhopper | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:40 |
Zoals het nu is, is het redelijk acceptabel voor haar. Anders was ze er niet gaan wonen. Dat ze wat hoort, daar ontkom je niet aan. Als het windje verkeerd staat heb je gewoon ff pech. Ze krijgt een park pal naast haar deur, daar gaat het om. Ze kijkt straks uit op attracties ipv een mooi stuk natuur. En gillende kut koters ipv vogeltjes | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:46 |
Nee, ze krijgt geen park naast haar deur. Ben je er wel eens geweest? Het 'mooie stuk natuur' (lees: weiland) waar ze nu op uitkijkt wordt parkeerplaats. Maar tussen haar huis en die parkeerplaats komt een bufferzone met een groen begroeide wal. Waarbij voor die begroeiing ook weer allerlei normen en eisen gelden. Wat de files betreft die men noemt: het bestemmingsplan voorziet in allerhande manieren om de files tegen te gaan. En wat die uitkijktorens van 15 meter betreft: de Efteling heeft nog niets bekend gemaakt over wat men in de westelijke uitbreiding wil gaan bouwen, maar de algemene verwachting is dat dit met name indoor attracties zullen zijn. Nergens is iets over uitkijktorens bekend gemaakt. En die attracties zullen nog een heel eind van de huizen weg liggen, deze klagers zitten vooral met de parkeerplaatsen (maar een parkeergarage willen ze ook niet). Al met al een behoorlijk eenzijdig artikel dus. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:54 |
Kijk eens naar phantasia land, minder plaatst en toch leuke atracties. | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 17:59 |
Phantasialand probeert al jaren uit te breiden, maar kampt al jaren met klagende buren, daarom is er zo weinig plaats ![]() ![]() De Efteling heeft twee USP's in pretparkland: een ruime groene opzet van het park en de nostalgische waarde. Ze mogen nu maar 11% van het oppervlak bebouwen. Die grens is ongeveer bereikt, dus plaats voor veel nieuws is er niet meer. Nieuwe attracties zijn nodig om bezoekers te lokken, maar als je daarvoor oude klassiekers moet slopen blijft er van nostalgie weinig over ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:00 |
Daar woont men haast op een attactie, daar zou ik pas niet willen wonen. Als de efteling zou willen kunnen ze nog altijd de hoogte in. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2019 18:01:46 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:01 |
Met wie, EuroDisney? | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:03 |
Hoe bedoel je 'de hoogte in'? In het huidige park mag men niet boven de boomgrens bouwen. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:03 |
Waarom? Omdat alles moet wijken voor de commercie? | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:08 |
https://www.alletop10lijs(...)e-pretparken-europa/ | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:13 |
Ja? En? | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:15 |
Ik geef gewoon antwoord. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2019 18:17:08 ] | |
Fir3fly | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:16 |
Dat gaat er niet komen hoor ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:17 |
mijn reactie aangepast. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:17 |
... | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:17 |
Ah, ok, ik zie het. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:23 |
Is toch ook zo wat betreft economie. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:26 |
Van mij mag er best af en toe 'nee' gezegd worden. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:27 |
Als het je toevallig aanstaat en volgens een lotterij? | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:33 |
Yep. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:34 |
Welke van de twee is Yep, of beide? | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:38 |
Je vraag zegt 'en', dus dat suggereert allebei. ![]() Maar als ik moet kiezen, dan als het mij aanstaat. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:39 |
Vind ik niet eerlijk, dan wil ik ook. Het langste strohameltje trekken vind ik nog eerlijker. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2019 18:39:48 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:41 |
Het leven is niet eerlijk. ![]() | |
BlaZ | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:41 |
Je kunt ook inbreiden of oude attracties afbreken en daar nieuwe voor in de plaats bouwen. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:42 |
Jawel hoor gezondheid is niet te koop. | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:45 |
Inbreiden kan niet; ze mogen maar 11% van het huidige oppervlak bebouwen en die grens is vrijwel bereikt. Oude attracties slopen kan natuurlijk, maar dat raakt direct aan de aantrekkingskracht van het park: die is er een van nostalgie en het idee dat je als kind, later met je kinderen en nog later met je kleinkinderen van de Efteling geniet. Ze slopen een oude attractie alleen als hij echt op is (zoals de Bobslee eind dit jaar) en besteden jaarlijks zo'n 10 miljoen aan onderhoud van de bestaande attracties. | |
FYazz | vrijdag 1 maart 2019 @ 18:59 |
Volgens mij weet ze zelf niet meer waarom ze zo gefrustreerd is ![]() "En over die plannen kunnen Koek en Van Hilst kort zijn: "Heel de natuur en de rust die hier hangt, gaat dan naar de klote!" "Maar dat zij zoveel overlast zou hebben, had ze nooit kunnen bedenken. "Ken je de Fata Morgana?", vraagt ze aan verslaggever Rogier van Son. "Ik hoor dat nummer de héle dag door; inmiddels kan ik hem dromen!" | |
LTVDK | vrijdag 1 maart 2019 @ 19:10 |
Behalve dan dat die paar boompjes aan de oostkant onderdeel zijn van een Nationaal Park met beschermstatus: https://nl.wikipedia.org/(...)e_en_Drunense_Duinen | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 19:12 |
Nee, het Nationaal Park begint pas aan de overzijde van de N261. Het gaat hier om het gebied tussen de Efteling en de N261. | |
#ANONIEM | vrijdag 1 maart 2019 @ 19:15 |
Als men dat woord al gebruikt weet ik al welk vlees ik in de kuip heb. | |
LTVDK | vrijdag 1 maart 2019 @ 19:15 |
Hmm dat strookje, daar heb ik overheen gekeken, dacht dat dat er al bijhoorde eigenlijk. | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 19:19 |
De grond is van de Efteling, maar om er iets mee te mogen doen is die bestemmingsplanwijziging nodig. De nieuwe attracties zijn juist hier gepland, omdat het zover mogelijk van de omwonenden af ligt. Het vermoeden is dat uitbreidingen aan de westkant (de bewonerskant) vooral indoor/overdekt zullen worden. | |
Burdie | vrijdag 1 maart 2019 @ 19:20 |
Nee? Edit: spuit11 | |
Starhopper | vrijdag 1 maart 2019 @ 19:29 |
Dat kleine strookje idd ![]() ![]() | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 19:33 |
Die boerderij is al lang uitgekocht en intussen zelfs al gesloopt als ik me niet vergis ![]() In dit gebied mag men op 2 plaatsen boven de boomgrens bouwen (in de rest van de Efteling mag dat niet). De verwachting is dat men deze mogelijkheden niet zal gebruiken voor een uitkijktoren (het park heeft de Pagode immers al), maar voor achtbanen of andere spectaculaire attracties. | |
Starhopper | vrijdag 1 maart 2019 @ 19:38 |
Nou, wat deze locatie betreft GO dus. Wat de uitkijktoren betreft, dat staat in andere artikelen. Lijkt mij logischer om zoiets hier te plaatsen dan ergens waar je niet zo'n mooi uitzicht hebt. | |
LTVDK | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:00 |
Ja ik had het idee dat het daar al redelijk bebouwd was, ik rijd regelmatig die N261 en dan ziet het er nou niet bepaald heel ruim uit ![]() | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:04 |
Die uitkijktoren wordt inderdaad genoemd, maar dat is precies het probleem van die artikelen: wat die omwonenden uitkramen wordt klakkeloos voor waar aangenomen door de journalist van dienst. De Efteling heeft nog niets bekend gemaakt over wat men er gaat bouwen, dus de bewoners kunnen dat helemaal niet weten. En een uitkijktoren heeft het park al sinds 1988, dus die zie ik ze echt niet nog een bouwen. Ik vermoed dat heel die toren een misverstand is dat uit het zgn. Beeldkwaliteitsplan stamt. Hierin staan schematische weergaves van hoe de grenzen van het park gaan worden ingericht: ![]() Hierin staat bebouwing getekend in de vorm van een toren. Maar dit is puur gedaan om aan te geven dat het een 'Eftelingse' architectuur zal krijgen. Het is helemaal niet gezegd dat het ook echt een toren wordt of zelfs maar die hoogte krijgt. Dit zijn de geldende maximale bouwhoogtes waar men dus ook onder kan blijven. Overigens is hier ook goed te zien dat er een behoorlijke groene bufferzone komt tussen de omwonenden (uiterst links) en het park. Voor de geplande parkeerplaatsen aan de westkant is er ook zo'n plaatje: ![]() Ook hier dus weer flinke buffers. De dakjes boven de auto's zijn overigens zonnepanelen ![]() Voor de architectuur van de voor de bewoners zichtbare bouwwerken gelden richtlijnen, evenals voor de invulling van de groene zones (bv. 40% jaarrond groenblijvende bomen). | |
BlaZ | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:09 |
Duidelijk, bedankt voor de extra informatie. Is er niets te doen aan die 11% overigens? | |
skrn | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:12 |
Fata Morgana is zelfs van de jaren 80.. | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:27 |
In theorie wel, maar het zal niet eenvoudig zijn. De Efteling is namelijk geen standaard bedrijf. Het is een BV met 1 aandeelhouder: Stichting Natuurpark de Efteling. Deze Stichting heeft geen winstoogmerk en dat is meteen de reden dat de Efteling er financieel goed voor staat: alle winst gaat direct terug het bedrijf in. De hoofddoelstelling van de stichting is het behoud van de Efteling, maar een andere belangrijke doelstelling is het beschermen van het groene karakter van het park. Om iets aan die 11% te doen zou de directie dus met de Stichting in de slag moeten... statutenwijzigingen, dat soort werk. Overigens weet ik niet in hoeverre die 11% inmiddels ook is afgesproken met de lokale overheden en vastgelegd in bestemmingsplannen... dat zou het natuurlijk nog ingewikkelder maken. En stel dat je die 11% kan verhogen naar 13 of 14%. Dan is de vraag waar in de praktijk nog gebouwd kan worden. Een beetje attractie heeft een behoorlijke oppervlakte en als je het park een beetje kent weet je dat er nog maar weinig grote open plekken zijn. Los daarvan is het ook de vraag of je het moet willen: met name buitenlandse bezoekers zijn zonder uitzondering onder de indruk van het groene karakter van het park. Wij Nederlanders zijn er mee opgegroeid en ons er misschien niet zo van bewust, maar als je wel eens andere pretparken bezoekt zul je merken hoe uniek de Efteling op dat vlak is. Het vele groen is dus ook een USP ![]() | |
BlaZ | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:39 |
Duidelijk, merci voor de extra informatie overigens. Vaak is bij dit soort artikelen de informatie in een artikel onvoldoende om conclusies te kunnen trekken. | |
Burdie | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:44 |
Sorry, 1986 ja, ik heb me verrekend ![]() ![]() | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:44 |
Graag gedaan! En ja, je hebt gelijk. En in een geval als dit is het des te storender omdat de media er graag een 'grote boze Efteling vs. zielige omwonenden' verhaal van maakt. Maar wie de verschillende versies van het bestemmingsplan leest ziet dat er aan alle kanten rekening met de omwonenden wordt gehouden, met meerdere wijzigingen tot gevolg. Die kant is in de media behoorlijk onderbelicht gebleven. | |
Harvest89 | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:45 |
Lijkt me inderdaad niet netjes om een flink stuk natuurgebied te gaan verkloten voor een focking pretpark. | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:47 |
Als je een weiland een natuurgebied noemt niet nee. Ik maak me sterk dat men er meer natuur voor terugkrijgt. Overigens draagt de Efteling ook een flink bedrag bij aan een in de omgeving te bouwen ecoduct... ook iets dat je nergens in de media terugziet. | |
Harvest89 | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:53 |
Ik heb geen idee wat voor gebieden er om de Efteling heen liggen. Maar in het artikel wordt er geclaimd dat er natuurgebieden naar de klote gaan dus dan denk ik automatisch aan een stuk bos of zo. | |
Hexagon | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:53 |
Kunnen ze voor extra parkeerplekken niet een ondergrondse parkeergarage bouwen? Of een transferium in Tilburg maken? | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:54 |
Ja, maar dat is dus wat ik in mijn eerdere post aanhaalde: het artikel is enorm eenzijdig. Het gaat hier voornamelijk om weiland. | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 20:58 |
Een ondergrondse parkeergarage is extreem duur, dat wordt zelfs voor de Efteling te gortig denk ik. Maar goed, als dit plan definitief verworpen wordt (en zo ver is het nog niet) is dat wellicht een van de opties waarnaar men gaat kijken. Een transferium is een gedachte waarmee volgens mij gespeeld is / wordt, maar dan zit je alsnog met de vraag hoe je vervoer van en naar het park gaat organiseren. Bovendien zul je daar ook met omwonenden te maken hebben, dus wellicht verplaats je het probleem alleen maar. | |
Hexagon | vrijdag 1 maart 2019 @ 21:05 |
Ik denk dat een transferium een uitstekende optie is. Aan de Noordkant van Tilburg heb je behoorlijk wat industrieterreinen waar volgens mij zonder al teveel trammelant een parkeerplaats zou kunnen worden aangelegd. En de bereikbaarheid is sinds het afbouwen van de tangent ook heel goed. En ook de wegen naar de Efteling zijn heel goed, dus met de inzet van wat shuttlebussen kan het allemaal niet zo'n probleem zijn. Ik zou het eerder zonde vinden als ze eventuele nieuwe ruimte zouden verspillen aan iets sufs als parkeerplaatsen (ondanks de noodzaak natuurlijk). | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 22:41 |
Dit zijn goede punten, zou inderdaad een oplossing kunnen zijn! | |
MakkieR | vrijdag 1 maart 2019 @ 22:43 |
Als het om concurrentie gaat, is de prijs dan niet gewoon veel te duur. Had laatst nog een vergelijking gemaakt Efteling of Walibi, Walibi was een stuk goedkoper, dus zijn we daar heen gegaan. net even gecheckt walibi 27.50 euro per persoon efteling 38-40 euro per persoon. ben je met zijn vieren, dan scheelt het 4 keer 12,50 is 50 euro. ( best wel veel voor een dagje uit ) | |
Hexagon | vrijdag 1 maart 2019 @ 22:59 |
De Efteling is dan ook wel veel beter dan Walibi en de meeste bezoekers scoren ergens een korting | |
JaxStrumley | vrijdag 1 maart 2019 @ 23:00 |
Nu is het de vraag of je de Efteling met Walibi moet vergelijken. Walibi was ooit een familiepark, maar richt zich de laatste jaren uitsluitend op jongeren. Er zijn veel attracties verdwenen en er komen mondjesmaat nieuwe bij terwijl de Efteling hard aan de weg timmert met uitbreidingen. Walibi is dan ook geen échte concurrent van de Efteling, met zo’n 840.000 bezoekers t.o.v. de 5 miljoen van de Efteling. De Efteling speelt eerder in de league van parken als Disneyland Parijs, Europa Park en Phantasialand en is in dat rijtje met afstand de goedkoopste. Overigens zouden Walibi en andere parken in Nederland en België waarschijnlijk staan te juichen als de Efteling zijn prijzen flink laat stijgen, dan kunnen zij namelijk óók omhoog. Dat zou extra budget voor attracties opleveren, waar ze nu behoorlijk op moeten beknibbelen ![]() | |
Burdie | vrijdag 1 maart 2019 @ 23:04 |
Dat terrein ten noorden van Tilburg is momenteel bestemd voor automotive bedrijven, tenminste dat staat met grote letters op de 'te koop' borden die er staan. Geen idee van wie of wat die 'eis' komt. Ik zou het overigens wel een goed idee vinden. Ook ben ik pleiter van een treinverbinding tussen Tilburg en Den Bosch via Kaatsheuvel (heeft er vroeger gelopen en de ruimte ligt er grotendeels nog). Maar dat heeft vooral als reden dat ik best een treinstation in het dorp zou willen hebben ![]() | |
TigerXtrm | zaterdag 2 maart 2019 @ 00:18 |
Ik ben groot fan van de Efteling en al hun plannen, maar ik kan ook zeker het punt van de omwonenden zien. Zeer als je letterlijk wordt ingesloten door een pretpark, dan gaat er ergens iets verkeerd. Laat de Efteling eerst maar eens dat stukje naast het hotel volbouwen, dat lijkt me de komende tijd een meer dan prima uitbreiding. | |
MakkieR | zaterdag 2 maart 2019 @ 00:47 |
Maar ja de kern blijft dan toch, wil je 160 euro neertellen voor enkel de entree kaartjes van de Efteling. Daar zijn dus de hapjes en drankjes niet bij inbegrepen net als de treinkosten of nog erger, overnachting, je zit dan namelijk al snel rond de 600 euro, daarvoor kun je een appartement huren in Oostenrijk voor een week om te skiën. | |
JaxStrumley | zaterdag 2 maart 2019 @ 00:59 |
Dat was precies het plan, de overige uitbreidingen waren gepland voor na 2025. Maar met dat stukje naast het hotel mogen ze nu dus ook niets meer doen. | |
JaxStrumley | zaterdag 2 maart 2019 @ 01:01 |
Dat is voor iedereen een individuele beslissing... er zijn een dikke 5 miljoen mensen die het er graag voor over hebben ![]() | |
Lyrebird | zaterdag 2 maart 2019 @ 01:27 |
Inbreiden. Tokio Disney is heel compact opgezet, en daar loop je zo naar alle attracties. In de Efteling loop je je het leplazerus. | |
silverhill | zaterdag 2 maart 2019 @ 01:51 |
Nee, er zijn een dikke 5 miljoen mensen die de huidige prijs/kwaliteit-verhouding accepteren. Het is helemaal niet gegarandeerd dat de Efteling meer bezoekers krijgt als het uitbreidt en (waarschijnlijk overmijdelijk) de prijzen verhoogt. Je komt dan inderdaad in de vaarwateren van EuroDisney terecht. Nou, succes met concurreren tegen het merk Disney (en de financiële mogelijkheden die dat park daardoor heeft). | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2019 @ 03:07 |
Zo is het veel teveel tussen, eet een drank kramen etc etc | |
Jellereppe | zaterdag 2 maart 2019 @ 03:19 |
Ze willen groter. | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 06:38 |
Ja, het Sprookjesbos zeg maar. Het nadeel van De Efteling is dat toen ze begonnen deze omvang nooit was voorzien. Het was een beetje een dorps parkje. Maar omdat het nu gegroeid is, kun je het ook niet meer verplaatsen. Over inbreiding: dat kun je niet eeuwig doen en er is al veel verloren gegaan daardoor. Zo had je een zwembad (nu de Laven dacht ik) en een kanovijver (nu voor de Vliegende Hollander). En een enorme picknickweide, de Sint Nicolaasweide. Het Heksenbos bestaat dacht ik ook niet meer (naast het Spookhuis). Stedenbouwkundig gezien zijn enkele fraaie composities om zeep geholpen zoals het strakke Herautenplein waar nu allemaal zooi omheen is gezet. Veel sprookjesachtige doorkijkjes in het bos worden nu ontsiert door weer een attractie, winkel of horeca. Kleinere attracties vallen niet meer op doordat er grote dozen naast zijn gezet. Met de groei is de prijs ook gestegen. Wil je dat de mensen optimaal kunnen genieten, dan moet je zorgen dat ze in de buurt kunnen slapen, bij voorkeur op loopafstand zodat ze al bij opening van het park voor de deur staan. Met dit aantal bezoekers kun je gaan denken aan railverkeer naar De Efteling, een people mover of lightrail (of de Efteling Spoorweg uitbreiden). Natuurlijk is dat jammer voor de omwonenden, maar persoonlijk vind ik dat De Efteling van nationaal belang is, niet alleen economisch maar ook cultureel. Het park bepaalt nog voor een groot deel hoe Nederlanders sprookjes kunnen beleven zonder door Disney te zijn verkracht. Bouw voor die mensen huizen een paar kilometer verderop en geef ze een fijne verhuisvergoeding in het belang van de Nederlandse cultuur. | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 06:46 |
Daarom wil men die overnachtingsmogelijkheden, zodat mensen twee of meer dagen kunnen blijven. | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 06:52 |
Het is gewoon dom om een huis te kopen en niet te kijken naar de toekomstplannen die men voor de omgeving heeft, zoals bestemmingsplannen. | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 07:02 |
De boomgrens ligt ergens bij 1800 meter of zo ![]() "De hoogte in" is doorgaans een logitiek drama omdat mensen zich niet zelfstandig verticaal kunnen bewegen. Dan heb je dus altijd liften en trappen of enorme hellingbanen nodig, met drukke toegangspunten. Dat is dus geen oplossing. Ondergronds zou kunnen, zo'n attractie als Pandadroom, of Droomvlucht, maar dat is enorm duur, zeker als je rekening moet houden met de wortels van de bomen en de fundering van andere gebouwen. Maar los daarvan: De Efteling is op normale dagen nog echt een fijn park, waarin je kunt dwalen en dromen. Je bent niet voordurend onderdeel van een zich voortbrengende kudde, je kunt veel dingen nog op je gemak bekijken. Het zijn alleen de populairste attracties waar lange rijen zijn, maar bij andere attracties heb je daar geen last van. Van die laatste soort attracties zouden er weer wat terug mogen komen/in ere hersteld mogen worden (waterorgel, modelpoorbaan). | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 07:03 |
Omdat Nederlandse cultuur ook wat waard is. | |
allesbehalve | zaterdag 2 maart 2019 @ 07:11 |
Waarom altijd maar groter en meer? Om te concurreren met andere parken? 20 jaar geleden was de efteling ook leuk en goedbezocht. Het park was toen tenminste te doen op één dag. Andere parken zoals julianatoren groeit nu ook niet en blijft goedbezocht. | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 07:12 |
Het lijstje laat niet zien hoe zeer die parken van elkaar verschillen. Efteling wordt niet gedreven door een merk als Disney of Lego. Het is uitdrukkelijk geen rollercoaster pretpark, er zijn juist heel veel sprookjesachtige, rustige attracties, zelfs passieve attracties. Voor zover ik weet is dat uniek. Tivoli en het Prater komen er in de buurt qua gemoedelijkheid, maar dat zijn meer permanente kermissen in een stadspark. | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 07:14 |
"Stilstand is achteruitgang". Wil je dit puike stukje Nederlandse cultuur behouden, dan moet je ervoor zorgen dat het niet in vreemde handen valt. @JaxStrumley heeft daar uitstekende uitleg over gegeven in dit topic. Lees het even rustig door. | |
Basp1 | zaterdag 2 maart 2019 @ 07:15 |
De modelspoorbaan is er toch nog steeds in het diorama, en ipv het waterorgel heeft men nu een groot waterspektakel bij het sluiten van het park. Dat ze nog steeds met een kolen gestookte stoomtrein mogen rondrijden verbaast me wel. | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 07:19 |
Aan welk Efteling Rijk grenst dat gebied? Want daar zullen ze wel op voortborduren... | |
Basp1 | zaterdag 2 maart 2019 @ 07:23 |
aan meerdere gebieden. Het is het stuk vanaf de python tot het witte restaurant waar je over het water naar de bootjes van de gondolletta kan kijken. | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 07:27 |
Ik dacht dat het diorama weg zou gaan, of gesloten voor een enorme opknapbeurt. Technisch kan die waarschijnlijk ook een stuk moderner, zie ook Miniland. Het Waterorgel zie ik net als de stoomcarrousel en de stoomtrein als nostalgie en een stuk cultuurgoed. De ruimte van het Waterorgel deed me de laatste jaren denken aan Twin Peaks btw. Kolengestookte stoomtreinen zijn er ook buiten de Efteling (het is een stoomtram trouwens). Het past prima in het nostalgische kader. Echte stoom is qua beleving vele malen intenser dan andere aandrijving. | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 07:29 |
Reizenrijk/Ruigrijk dus, wel het gebied van de rides. Hoewel een rustiger accent daar ook zou passen. | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 07:45 |
In Walibi is niks te doen als je niet van rollercoasters en zo houdt. Voor mij is het Sprookjesbos nog steeds een van de leukste onderdelen van het park en mijn favoriete ride is Fata Morgana. Ik ben ooit in de Pegasus geweest maar ondanks dat het een mooi stukje techniek was vond ik die ride echt geen klap aan. Eerder genoemde attracties als Diorama, Stoomcarrousel, Stroomtrein en Droomvlucht staan hoog op de "to do" lijst, net als het Spookkasteel. Walibi heeft niks dat erbij in de buurt komt qua sfeer. | |
JaxStrumley | zaterdag 2 maart 2019 @ 08:50 |
Zoals ik al een paar keer heb uitgelegd: inbreiden is vrijwel onmogelijk omdat men maar 11% van het bestaande oppervlak mag bebouwen. Die grens is ongeveer bereikt. Bovendien zijn de ruime opzet en het vele groen kernwaarden voor de Efteling. Die bezoekersgroei is er nu al; het voor 2020 voorziene aantal van 5 miljoen werd in 2018 al gerealiseerd. Om al die bezoekers kwijt te kunnen, lange rijen te vermijden etc. is groei nodig. Ook voorziet het bestemmingsplan dat nu ter discussie staat in verbeteringen in parkeren en doorstroming. Je zou kunnen zeggen dat het park met de bezoekers meegroeit in plaats van andersom ![]() Wat betreft concurreren met Disneyland Parijs: het is niet zo dat de Efteling groter dan dat park wil worden, dat is onhaalbaar. Maar men wil niet achterop raken. Disney gaat de komende jaren voor 2 miljard aan uitbreidingen neerzetten in Parijs. Parken als Phantasialand en Europa Park staan ook niet stil. Veel mensen die 1 pretpark per jaar bezoeken of als toerist naar Europa komen zullen een keus uit deze parken maken. Stilstand is achteruitgang in deze branche, er zijn genoeg parken waar we dat de afgelopen 15-20 jaar hebben gezien. Goede vraag! Voor de Pagode is destijds een uitzondering gemaakt omdat deze niet permanent boven de bomen uitkomt (het ding beweegt immers omhoog en omlaag). Als het park gesloten is, is hij vanuit de omgeving dus niet zichtbaar ![]() | |
Hexagon | zaterdag 2 maart 2019 @ 08:56 |
Dat zou de mooie kanten van dat park wel behoorlijk geweld aandoen. Juist dat bosrijke uiterlijk maakt het veel mooier dan een doorsneepretpark. | |
Lyrebird | zaterdag 2 maart 2019 @ 09:03 |
Ok. Valt wat voor te zeggen. Maar de Efteling krijgt op deze manier wel de opinie tegen, als een rupsje nooitgenoeg. Pretparken zijn leuk voor de kinderen - de mensenmassas kunnen me gestolen worden. Het enige leuke aan Disneyland Tokio waren de Japanners. | |
Grrrrrrrr | zaterdag 2 maart 2019 @ 09:05 |
Kan het me goed voorstellen. Zou er als omwonende ook niet op zitten te wachten. | |
Basp1 | zaterdag 2 maart 2019 @ 09:08 |
De Efteling wilt uitbreiden doet flink wat onderzoeken betrekt de bewoners ook bij al deze plannen waar al veel concessies in zitten en nog moeten ze hier door jou als rupsjes nooit genoeg worden afgeschilderd? Als het over Schiphol of een andere luchthaven zou gaan ging ik geheel met je redenatie mee, maar de overlast van de uitbreiding en groei van de efteling is gerommel in de marge vergeleken bij vliegvelden en uitbreidingen daarvan. ![]() | |
JaxStrumley | zaterdag 2 maart 2019 @ 09:10 |
Je zou voor de aardigheid het bestemmingsplan eens moeten lezen... dan zie je door wat voor hoepels het park springt juíst om iedereen tevreden te houden. De publieke opinie in de omgeving (en dat zijn de mensen die het aangaat) is juist overwegend vóór uitbreiding. We hebben het hier over negen personen die dit plan frustreren. Hun goed recht, maar op hun argumentatie zoals we die in de media horen valt behoorlijk wat af te dingen. Maar goed, jij houdt niet van pretparken, dus zal er ook geen last van hebben als de Efteling achteruit holt en op de lange termijn wordt overgenomen of verdwijnt ![]() | |
JaxStrumley | zaterdag 2 maart 2019 @ 09:12 |
Excuus, hier ging iets mis ![]() | |
Hexagon | zaterdag 2 maart 2019 @ 09:24 |
De Efteling is ook echt iets waar de regio zich mee verbonden voelt. Ik heb in Tilburg gewoond als tiener en om de Efteling kon je niet heen. Overal zie je hun merchandise, veel jongeren/studenten hebben er een bijbaantje en als verwend kind is een abbonement voor de zomer het ideale cadeau. Wat ze imo heel sterk doen is ook dat Brabantse erin houden. Bijvoorbeeld die Raveleijn show (hoe slap ik m ook vind) laten schrijven door Paul van Loon of de geluiden van de Baron laten maken door Anneke van Giersbergen. Ik heb niet het idee dat andere pretparken een dergelijke verbondenheid met de regio voor elkaar hebben. | |
LXIV | zaterdag 2 maart 2019 @ 10:28 |
Dat is de manier waarop er nu in het algemeen gedacht wordt. Je moet altijd vooruit, altijd groter, altijd meer, altijd meer mensen. Typisch VVD ook. Het is simpelweg zo dat dit niet kan. Op een gegeven moment stuit je tegen een grens aan. En waarom zou alles in Nederland moeten staan? Wat is daar de gedachte achter? Wat maakt het nu uit of we alle grondstoffen in 4 generaties of in 3 generaties verstoken? Er is na ons nog oneindig veel tijd in principe. | |
Lunatiek | zaterdag 2 maart 2019 @ 11:17 |
Lees even terug want het is al lang uitgelegd in dit topic. Als je de Efteling wilt behouden met de sfeer van nu heb je meer ruimte nodig. | |
ExTec | zaterdag 2 maart 2019 @ 12:42 |
Ja, dat. Direct indirect zorgt de Efteling natuurlijk voor een enorme economische impuls. . ![]() En mocht je er nou wonen, van voor dat de Efteling er was (kans is <=0, want immers opening in 1952), dan kun je nog volhouden dat je het niet wist. Maar anders niet. | |
TigerXtrm | zaterdag 2 maart 2019 @ 12:44 |
Dat is dan weer jammer, dat stukje land zit niemand in de weg. Ligt tussen een provinciale weg en een landweggetje ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2019 @ 13:04 |
Als er genoeg bedrijven de fles opgaan, zijn ze blij om deze hun vergunning te geven, echter dan verwacht ik niet dat er nog bezoekers zijn dan! Dus dan heeft die uitbreiding ook geen doel meer. | |
maily | zaterdag 2 maart 2019 @ 13:59 |
Lekker landelijk laten. | |
JaxStrumley | zaterdag 2 maart 2019 @ 14:19 |
Dat weggetje is de gemeente al aan het verleggen, dat was een apart project. En nogmaals, zó landelijk/rustiek is het daar echt niet. | |
Fleischmeister | zaterdag 2 maart 2019 @ 14:41 |
Efteling is nationale trots, 1 van onze best bekende attracties in het buitenland en een uniek park i.p.v. het zoveelste onoriginele filiaal van een of ander mega pretparkenbedrijf, uitbreiden die handel of het gaat ten onder. Ik wil ooit ook nog met mijn kleinkinderen in de Droomvlucht kunnen zitten. [ Bericht 22% gewijzigd door Fleischmeister op 02-03-2019 14:46:12 ] | |
ExTec | zaterdag 2 maart 2019 @ 17:25 |
Ik twijfel niet? De Efteling is geen overheidsinstantie...? Als hun miljoenen spenderen aan uitbreiden omdat ze denken het dubbel en dwars terug te kunnen verdienen, En ze zitten er naast, Is het einde Efteling. | |
JaxStrumley | zaterdag 2 maart 2019 @ 17:46 |
Wat ook nog wel interessant is om te vermelden is dat dit geen uitbreiding is die men in één keer gaat realiseren. Op verzoek van de gemeente is er een visie tot 2030 ontwikkeld en onderzocht. De uitbreiding in westelijke richting (dus dichter bij de omwonenden) was pas voorzien voor na 2025. De redenering van de RvS is: het plan biedt in de huidige vorm te weinig waarborgen dat verkeer- en parkeeroverlast als gevolg van uitbreiding van het park beperkt blijft. Dat kan betekenen dat bij de definitieve behandeling in december van de Efteling vereist wordt dat men eerst de infrastructuur voor verkeer en parkeren realiseert voor men nieuwe attracties bouwt die voor bezoekersgroei zorgen. Een groot risico voor het park, want men moet dan miljoenen gaan spenderen aan zaken waarvoor geen bezoeker extra naar het park komt. Maar dat risico is te dragen. Paradoxaal genoeg zal het ook betekenen dat de klagende bewoners eerder de uitbreiding (parkeergelegenheid) voor hun deur krijgen dan anders het geval was geweest :-) | |
ExTec | zaterdag 2 maart 2019 @ 17:55 |
Ah, ok. Dus het gaat gewoon door? Ze leveren gewoon een nieuw gelikt plan in, waarin ze gouden bergen beloven, leveren uiteraard niets daarvan, maar who cares, want de uitbreiding is er dan toch al door. | |
JaxStrumley | zaterdag 2 maart 2019 @ 19:10 |
Dat is nogal kort door de bocht; in december neemt de RvS een definitieve beslissing en het is maar zeer de vraag of het doorgaat. Er zijn drie scenario’s: 1. Het plan wordt in ongewijzigde vorm aangenomen. Gezien de uitslag van gisteren is die kans minimaal. 2. Het plan wordt in zijn geheel afgewezen en de Efteling moet opnieuw beginnen. Dit is een inktzwart scenario voor het park, want het hele proces moet dan opnieuw, inclusief een nieuwe milieu-effectrapportage van duizenden pagina’s en opnieuw door het stroperige acceptatieproces van de gemeenteraad. In de praktijk betekent het al snel 5-10 jaar vertraging, terwijl de concurrentie vrolijk nieuwe attracties blijft bijbouwen. Dit scenario betekent op langere termijn mogelijk het einde van de Efteling zoals we die nu kennen en dat alles voor welgeteld 9 klagende bejaarden. 3. Het plan wordt goedgekeurd, maar met extra garanties/waarborgen op het gebied van verkeer/parkeren/geluidsoverlast. Dit zou in de praktijk betekenen dat de Efteling voor elke afzonderlijke uitbreiding op attractie of verblijfsgebied door de gemeente of een andere instantie moet laten vaststellen dat er afdoende maatregelen zijn om de met de uitbreiding gepaarde verwachte toename van verkeers/parkeer- of geluidshinder te voorkomen. Het door jou geschetste aanleveren van een ‘nieuw gelikt plan’ (scenario 2) is dus minder makkelijk gezegd dan gedaan. Scenario 3 lijkt mij op dit moment het meest waarschijnlijk en het hoogst haalbare voor de Efteling. Dat zou betekenen dat het beloven van ‘gouden bergen’ en die niet waarmaken geen optie is; men moet dan immers per uitbreiding nieuwe garanties bieden. Als het park die beloftes breekt, kan het volgende uitbreidingen natuurlijk vergeten ![]() Laat ik er nog bij zeggen dat de Efteling geen reputatie heeft van beloftes niet waarmaken, zeker niet als het om milieugerelateerde zaken gaat. Aan het plan zijn al flinke concessies gedaan om omwonenden tegemoet te komen en daarnaast heeft de stichting (die de enige aandeelhouder van het park is) natuurbehoud als een van haar doelstellingen. De Efteling is daarnaast behoorlijk vooruitstrevend op het gebied van watergebruik en -zuivering, het in het park creëren van leefomgevingen voor dieren (vogels, eekhoorns, vleermuizen) en heeft als doelstelling in 2030 energieneutraal te zijn. Ook doet men aan natuurcompensatie en is er de afgelopen jaren veel gedaan aan de verkeersdoorstroming. | |
JaxStrumley | zaterdag 2 maart 2019 @ 19:13 |
[ Bericht 100% gewijzigd door JaxStrumley op 02-03-2019 19:14:03 ] | |
LXIV | zaterdag 2 maart 2019 @ 19:50 |
De Efteling is echt wel een supergoed bedrijf hoor! Maar ik ben het er niet mee eens dat het altijd moet blijven groeien om succesvol te blijven. Wat voegt nog een achtbaan extra nog toe aan het park? Ik vond het 20 jaar geleden ook leuk. Ik weet nog dat het Spookhuis de nieuwste attractie was en dat je daarvoor 2,5 uur in de rij moest staan. Dus groter is niet altijd beter. | |
bleiblei | zaterdag 2 maart 2019 @ 19:53 |
voor jou misschien. Maar voor de gemiddelde pretpark bezoeker is vernieuwing wél een eis om te blijven komen. Geldt voor alle bedrijven trouwens. Als je niets meer doet om te veranderen/verbeteren is de kans zeer groot dat je binnen 5 jaar klaar bent en de kiet kan sluiten. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2019 @ 22:01 |
Men kan al iets veranderen, de lange wachtrijen kan men veranderen, als dat geen vernieuwing is dan weet ik het niet meer. | |
bleiblei | zaterdag 2 maart 2019 @ 23:06 |
hoe dan? minder kaartjes verkopen of meer attracties... oh wait ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2019 @ 23:10 |
Dat is het probleem van hun niet van mij, ik sla alleen een positieve verandering voor. | |
bleiblei | zaterdag 2 maart 2019 @ 23:25 |
Dat is Wilders-politiek. Roepen zonder met oplossingen te komen die al bekend zijn en enig hout snijden. Heeft niemand wat aan. | |
JaxStrumley | zaterdag 2 maart 2019 @ 23:29 |
Met alle respect, maar het is 41 jaar geleden dat het Spookslot de nieuwste attractie was. Intussen is de pretparkbranche sterk veranderd. De Efteling houdt zijn oude klassiekers in ere, maar om interessant en relevant te blijven moet je elke 2-3 jaar met iets nieuws kunnen komen. Dat kan iets kleins zijn (zoals een nieuw sprookje), maar zo nu en dan is een grote nieuwe attractie gewoon nodig. De concurrentie zit niet stil en om het kwaliteitsniveau van de Efteling te kunnen blijven bieden tegen de relatief lage prijs is een gezond bezoekersaantal nodig. Vermindering van wachtrijen is inderdaad een van de grote verbeterpunten voor het park en daar zijn ze zich van bewust. Dé manier om de rijen korter te maken is natuurlijk het toevoegen van nieuwe attracties, vandaar de gewenste uitbreiding van het park. Maar men werkt er ook op andere manieren aan: - het park is sinds enkele jaren jaarrond geopend met het oog op bezoekersspreiding - dit seizoen gaat men experimenteren met langere openingstijden. - bij een aantal attracties zijn single riders rijen toegevoegd zodat eventuele lege plaatsen met solo bezoekers kunnen worden gevuld. Deze single riders rijen zijn vaak stukken korter dan de standaard wachtrij. - men werkt steeds meer met groupers: extra personeelsleden die plaatsen toewijzen zodat instappen sneller gaat. - er is een app met een wachttijdenoverzicht, zodat je continu een overzicht kan hebben waar het druk en minder druk is. - bij de Python is nu een virtueel wachtrijsysteem: via de app reserveer je een tijdslot waarin je de attractie kan doen met minimale wachtrij. In de tussentijd sta je niet in de rij maar kun je iets anders doen. Doel is om dit bij meer attracties te introduceren. - voor een van de achtbanen heeft men onlangs een extra trein aangeschaft, zodat de attractie op volle capaciteit kan blijven draaien als een van de treinen in onderhoud is. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2019 @ 23:31 |
Atracties die iedereen gehad wil hebben zal je bedoelen. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2019 @ 23:32 |
Ik word er niet voor betaald om oplossingen te zoeken, als men mij betalen doet sla ik om als een blad aan een boom. | |
TigerXtrm | zaterdag 2 maart 2019 @ 23:44 |
Een groot deel van die nieuwe plannen gebruikt zeeën van ruimte voor parkeerplaatsen. Waarom is de hoogte in bouwen geen optie? Of desnoods de grond in? Ja het kost geld, maar daarmee beperk je wel de ruimte die nodig is om het park uit te breiden. De huidige parkeerplaats kun je makkelijk herbergen in een garage van 4 a 5 verdiepingen, waarvan 1 a 2 onder de grond zodat het gebouw niet te hoog hoeft te worden. Plak er wat van die mooie Efteling thematisering omheen en het is een prima oplossing. Met zo'n gebouw aan de linkerkant van de hoofdingang maak je dat gigantische veld aan de rechterkant vrij. Bam, scheelt weer een paar hectare. | |
Burdie | zaterdag 2 maart 2019 @ 23:45 |
Daar hebben de omwonenden bezwaar tegen gemaakt ( ![]() | |
TigerXtrm | zondag 3 maart 2019 @ 02:18 |
Voor gebouwen binnen de bestaande grenzen hebben de omwonenden toch geen moer te zeggen? De regel is dat ze onder de boomgrens moeten blijven. Een garage van 3 verdiepingen boven de grond komt daar echt niet boven uit. Zou waarschijnlijk nog lager zijn dan het Raveleijn gebouw... | |
Basp1 | zondag 3 maart 2019 @ 08:00 |
https://www.looopings.nl/(...)n-parkeergarage.html De parkeergarage concessie van de Efteling, maar dat is dus blijkbaar niet genoeg voor die paar klagers. | |
JaxStrumley | zondag 3 maart 2019 @ 08:51 |
Naast het bezwaar dat omwonenden tegen een parkeergarage hadden is een parkeergarage op de linkerkant van de huidige parkeerplaats minder logisch; men wil de parkeergelegenheid juist naar rechts (in westelijke richting) uitbreiden, zodat de huidige linkerkant in de toekomst bij het park kan worden getrokken (die kant grenst er namelijk al aan). | |
Burdie | zondag 3 maart 2019 @ 09:05 |
Dat zou ook voor mega overlast zorgen op de Midden Brabantweg ![]() | |
Basp1 | zondag 3 maart 2019 @ 09:16 |
Hoezo dat? De europalaan is flink verbouwd tijdens een Efteling spits kunnen er 3 rijstroken tegelijk naar of van de parkeerplaats af gaan komen. De fietsoversteek verdwijnt in een tunnel. | |
Burdie | zondag 3 maart 2019 @ 09:18 |
Klopt, maar als je nou aan de kant van de Horst ook nog eens zou moeten parkeren, dan is daarvoor de aanrijdroute niet lang genoeg, waardoor die druk op de Midden Brabantweg komt. Er staat nu op drukke dagen al file vanaf Waalwijk en Tilburg Noord. | |
Basp1 | zondag 3 maart 2019 @ 09:53 |
De Efteling zou gewoon tussen Kaatsheuvel en sprang een lap landbouw grond moeten kopen om daar overloop parkeerplaatsen te maken. Alleen de rotonde bij het nh hotel zal dan wel verbouwd moeten worden. Met de paar dagen afsluiting van de europalaan liep het daar redelijk vast. ![]() | |
Burdie | zondag 3 maart 2019 @ 10:21 |
En dan een transferium met bussen ofzo? Wmb dan trouwens liever bij Tilburg Noord. | |
Basp1 | zondag 3 maart 2019 @ 10:34 |
Aan beide kanten een transferium lijkt me veel logischer. Volgens mij komt het meeste verkeer richting de efteling vanuit de Waalwijk kant. En op dit moment vanuit eigen belang (woon werkverkeer) een soort sneltram tussen tilburg en den bosch via de efteling en waalwijk lijkt me helemaal tof ![]() | |
Burdie | zondag 3 maart 2019 @ 10:35 |
Mee eens ![]() | |
Basp1 | zondag 3 maart 2019 @ 10:41 |
Alleen zou de efteling de ov reizigers bij de hotelingang het park in moeten laten gaan moeten zodat bussen of een toekomstige tram die vreemde lus naar de autoparkeer plaatsen niet steeds hoeven te laten maken en reizigers ook nog eens een paar minuten sneller bij het park zijn. | |
Burdie | zondag 3 maart 2019 @ 10:44 |
De oude ingang in ere herstellen ![]() Helaas staat daar nu Ravelijn in de weg ![]() | |
JaxStrumley | zondag 3 maart 2019 @ 11:13 |
De oude ingang had absoluut charme, maar was al in de jaren ‘90 niet meer berekend op de bezoekersstromen. Rond die tijd is het plan voor uitbreiding richting het westen concreet geworden; als die gerealiseerd wordt ligt de huidige ingang weer mooi centraal ![]() | |
xzaz | zondag 3 maart 2019 @ 11:45 |
Als het de overheid was waren alle klagers al onteigend. | |
tfors | zondag 3 maart 2019 @ 12:00 |
Kunnen ze niet gewoon stoppen met uitbreiden? Het park is onderhand meer dan groot genoeg. En maak die kaartjes twee keer zo duur dat je ook een keer rustig daar rond kan lopen. | |
TigerXtrm | zondag 3 maart 2019 @ 12:13 |
Dom om zo'n belofte te doen zeg ![]() | |
JaxStrumley | zondag 3 maart 2019 @ 16:20 |
Meermalen uitgelegd in dit topic waarom stoppen met uitbreiden geen optie is, zéker niet als je nu al last hebt van de drukte. | |
JaxStrumley | zondag 3 maart 2019 @ 16:22 |
Ja, maar die gebouwen binnen de grenzen van het park zijn voor de omwonenden vrijwel onzichtbaar he. De parkeergarage zou een stuk dichter bij hun huizen komen (met een groene bufferzone ertussen zoals te zien in de tekeningen die ik eerder postte). | |
Tiemie | maandag 4 maart 2019 @ 09:48 |
gewoon heel kaatsheuvel opheffen en onteigenen voor het algemeen belang. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 4 maart 2019 @ 11:53 |
Het is een stichting. Overigens zou een waterpretpark er wel bij passen zeker als mensen er langer dan een dag zijn. | |
JaxStrumley | maandag 4 maart 2019 @ 12:03 |
Een (overdekt) waterpretpark zou zeker een van de mogelijkheden zijn voor de geplande westelijke uitbreiding, evenals extra horeca en andere activiteiten buiten het parkbezoek om (denk bowling, bioscoop, etc.). Als dit uitbreidingen buiten het eigenlijke attractiepark worden en ook toegankelijk zullen zijn voor niet-Eftelingbezoekers, zijn dat voor de bewoners in de buurt natuurlijk ook interessante faciliteiten. | |
Basp1 | maandag 4 maart 2019 @ 12:22 |
in Waalwijk zou toch al een flinke bioscoop gaan komen? De golfbaan is ook al voor iedereen toegankelijk als je je golfpapieren maar hebt. | |
Burdie | maandag 4 maart 2019 @ 13:05 |
Zo'n plan heeft er gelegen maar is toen niet doorgegaan. Het Eftelingtheater was de eerste stap in die richting. | |
bleiblei | maandag 4 maart 2019 @ 13:39 |
waterpretparken zijn toch achterhaald? de glorietijden van de subtropische zwemparadijzen is allang niet meer. Trekt met name fout volk aan die komen om weer wat nieuwe #metoo-tjes op hun scorelijst toe te voegen. | |
JaxStrumley | maandag 4 maart 2019 @ 19:01 |
Klopt, dat was het plan ‘Uitrijk’. Nooit officieel afgeschoten, en ik zie het alsnog wel gerealiseerd worden. Meerdaagse bezoekers willen ook iets te doen hebben na sluiting van de attracties ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 5 maart 2019 @ 10:06 |
Voor die welke een jaarkaart hebben? | |
TigerXtrm | dinsdag 5 maart 2019 @ 12:14 |
Als je in Kaatsheuvel woont en geen jaarkaart voor de Efteling hebt dan doe je toch echt iets verkeerd IMO ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 5 maart 2019 @ 12:15 |
Neem ik ook aan en dan is men toch voor het maximale aanbod of niet? | |
Basp1 | dinsdag 5 maart 2019 @ 12:17 |
Als je genoeg hebt aan 1* per jaar daar naar toe te gaan ben je wel een dief van je eigen portemonnee. ![]() | |
JaxStrumley | dinsdag 5 maart 2019 @ 12:23 |
Niet noodzakelijk. Kijk naar de Disneyparlen wereldwijd, waar de uitgaans- en winkelgebieden buiten de eigenlijke attractieparken liggen en dus zonder kaartje toegankelijk zijn. Of naar het zwemparadijs bij Plopsaland De Panne dat samen met de gemeente is ontwikkeld. NB: het is dus totaal niet zeker dat de Efteling deze plannen voor het westelijk deel heeft. Zeker aan een zwembad twijfel ik. Maar een breed toegankelijk gebied met horeca en winkels ligt voor de hand. | |
TigerXtrm | dinsdag 5 maart 2019 @ 12:32 |
Als je een heel pretpark in je achtertuin hebt staan ben je het min of meer verplicht naar de rest van Nederland om daar regelmatig gebruik van te maken ![]() ![]() | |
Basp1 | dinsdag 5 maart 2019 @ 12:42 |
Ik fiets of bus er dagelijks langs maar maximaal 1*per jaar er naar toe is genoeg voor mij. Redelijk wat collega's van mij hebben wel een abonnement. |