abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 maart 2019 @ 20:45:13 #81
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_185327779
Lijkt me inderdaad niet netjes om een flink stuk natuurgebied te gaan verkloten voor een focking pretpark.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_185327832
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 20:45 schreef Harvest89 het volgende:
Lijkt me inderdaad niet netjes om een flink stuk natuurgebied te gaan verkloten voor een focking pretpark.
Als je een weiland een natuurgebied noemt niet nee. Ik maak me sterk dat men er meer natuur voor terugkrijgt. Overigens draagt de Efteling ook een flink bedrag bij aan een in de omgeving te bouwen ecoduct... ook iets dat je nergens in de media terugziet.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 20:53:22 #83
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_185328009
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 20:47 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Als je een weiland een natuurgebied noemt niet nee. Ik maak me sterk dat men er meer natuur voor terugkrijgt. Overigens draagt de Efteling ook een flink bedrag bij aan een in de omgeving te bouwen ecoduct... ook iets dat je nergens in de media terugziet.
Ik heb geen idee wat voor gebieden er om de Efteling heen liggen. Maar in het artikel wordt er geclaimd dat er natuurgebieden naar de klote gaan dus dan denk ik automatisch aan een stuk bos of zo.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 20:53:34 #84
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_185328013
Kunnen ze voor extra parkeerplekken niet een ondergrondse parkeergarage bouwen? Of een transferium in Tilburg maken?
pi_185328032
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 20:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat voor gebieden er om de Efteling heen liggen. Maar in het artikel wordt er geclaimd dat er natuurgebieden naar de klote gaan dus dan denk ik automatisch aan een stuk bos of zo.
Ja, maar dat is dus wat ik in mijn eerdere post aanhaalde: het artikel is enorm eenzijdig. Het gaat hier voornamelijk om weiland.
pi_185328153
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 20:53 schreef Hexagon het volgende:
Kunnen ze voor extra parkeerplekken niet een ondergrondse parkeergarage bouwen? Of een transferium in Tilburg maken?
Een ondergrondse parkeergarage is extreem duur, dat wordt zelfs voor de Efteling te gortig denk ik. Maar goed, als dit plan definitief verworpen wordt (en zo ver is het nog niet) is dat wellicht een van de opties waarnaar men gaat kijken.
Een transferium is een gedachte waarmee volgens mij gespeeld is / wordt, maar dan zit je alsnog met de vraag hoe je vervoer van en naar het park gaat organiseren. Bovendien zul je daar ook met omwonenden te maken hebben, dus wellicht verplaats je het probleem alleen maar.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 21:05:15 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_185328342
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 20:58 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Een ondergrondse parkeergarage is extreem duur, dat wordt zelfs voor de Efteling te gortig denk ik. Maar goed, als dit plan definitief verworpen wordt (en zo ver is het nog niet) is dat wellicht een van de opties waarnaar men gaat kijken.
Een transferium is een gedachte waarmee volgens mij gespeeld is / wordt, maar dan zit je alsnog met de vraag hoe je vervoer van en naar het park gaat organiseren. Bovendien zul je daar ook met omwonenden te maken hebben, dus wellicht verplaats je het probleem alleen maar.
Ik denk dat een transferium een uitstekende optie is.

Aan de Noordkant van Tilburg heb je behoorlijk wat industrieterreinen waar volgens mij zonder al teveel trammelant een parkeerplaats zou kunnen worden aangelegd. En de bereikbaarheid is sinds het afbouwen van de tangent ook heel goed.

En ook de wegen naar de Efteling zijn heel goed, dus met de inzet van wat shuttlebussen kan het allemaal niet zo'n probleem zijn. Ik zou het eerder zonde vinden als ze eventuele nieuwe ruimte zouden verspillen aan iets sufs als parkeerplaatsen (ondanks de noodzaak natuurlijk).
pi_185331377
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat een transferium een uitstekende optie is.

Aan de Noordkant van Tilburg heb je behoorlijk wat industrieterreinen waar volgens mij zonder al teveel trammelant een parkeerplaats zou kunnen worden aangelegd. En de bereikbaarheid is sinds het afbouwen van de tangent ook heel goed.

En ook de wegen naar de Efteling zijn heel goed, dus met de inzet van wat shuttlebussen kan het allemaal niet zo'n probleem zijn. Ik zou het eerder zonde vinden als ze eventuele nieuwe ruimte zouden verspillen aan iets sufs als parkeerplaatsen (ondanks de noodzaak natuurlijk).
Dit zijn goede punten, zou inderdaad een oplossing kunnen zijn!
pi_185331446
Als het om concurrentie gaat, is de prijs dan niet gewoon veel te duur. Had laatst nog een vergelijking gemaakt Efteling of Walibi, Walibi was een stuk goedkoper, dus zijn we daar heen gegaan.

net even gecheckt

walibi 27.50 euro per persoon
efteling 38-40 euro per persoon.

ben je met zijn vieren, dan scheelt het 4 keer 12,50 is 50 euro. ( best wel veel voor een dagje uit )
  vrijdag 1 maart 2019 @ 22:59:00 #90
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_185331854
De Efteling is dan ook wel veel beter dan Walibi en de meeste bezoekers scoren ergens een korting
pi_185331887
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 22:43 schreef MakkieR het volgende:
Als het om concurrentie gaat, is de prijs dan niet gewoon veel te duur. Had laatst nog een vergelijking gemaakt Efteling of Walibi, Walibi was een stuk goedkoper, dus zijn we daar heen gegaan.

net even gecheckt

walibi 27.50 euro per persoon
efteling 38-40 euro per persoon.

ben je met zijn vieren, dan scheelt het 4 keer 12,50 is 50 euro. ( best wel veel voor een dagje uit )
Nu is het de vraag of je de Efteling met Walibi moet vergelijken. Walibi was ooit een familiepark, maar richt zich de laatste jaren uitsluitend op jongeren. Er zijn veel attracties verdwenen en er komen mondjesmaat nieuwe bij terwijl de Efteling hard aan de weg timmert met uitbreidingen.
Walibi is dan ook geen échte concurrent van de Efteling, met zo’n 840.000 bezoekers t.o.v. de 5 miljoen van de Efteling.
De Efteling speelt eerder in de league van parken als Disneyland Parijs, Europa Park en Phantasialand en is in dat rijtje met afstand de goedkoopste.

Overigens zouden Walibi en andere parken in Nederland en België waarschijnlijk staan te juichen als de Efteling zijn prijzen flink laat stijgen, dan kunnen zij namelijk óók omhoog. Dat zou extra budget voor attracties opleveren, waar ze nu behoorlijk op moeten beknibbelen :)
  vrijdag 1 maart 2019 @ 23:04:21 #92
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185332007
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat een transferium een uitstekende optie is.

Aan de Noordkant van Tilburg heb je behoorlijk wat industrieterreinen waar volgens mij zonder al teveel trammelant een parkeerplaats zou kunnen worden aangelegd. En de bereikbaarheid is sinds het afbouwen van de tangent ook heel goed.

En ook de wegen naar de Efteling zijn heel goed, dus met de inzet van wat shuttlebussen kan het allemaal niet zo'n probleem zijn. Ik zou het eerder zonde vinden als ze eventuele nieuwe ruimte zouden verspillen aan iets sufs als parkeerplaatsen (ondanks de noodzaak natuurlijk).
Dat terrein ten noorden van Tilburg is momenteel bestemd voor automotive bedrijven, tenminste dat staat met grote letters op de 'te koop' borden die er staan. Geen idee van wie of wat die 'eis' komt. Ik zou het overigens wel een goed idee vinden.
Ook ben ik pleiter van een treinverbinding tussen Tilburg en Den Bosch via Kaatsheuvel (heeft er vroeger gelopen en de ruimte ligt er grotendeels nog). Maar dat heeft vooral als reden dat ik best een treinstation in het dorp zou willen hebben :+.
KuikenGuppy
pi_185333791
Ik ben groot fan van de Efteling en al hun plannen, maar ik kan ook zeker het punt van de omwonenden zien. Zeer als je letterlijk wordt ingesloten door een pretpark, dan gaat er ergens iets verkeerd.

Laat de Efteling eerst maar eens dat stukje naast het hotel volbouwen, dat lijkt me de komende tijd een meer dan prima uitbreiding.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_185334091
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 23:00 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Nu is het de vraag of je de Efteling met Walibi moet vergelijken. Walibi was ooit een familiepark, maar richt zich de laatste jaren uitsluitend op jongeren. Er zijn veel attracties verdwenen en er komen mondjesmaat nieuwe bij terwijl de Efteling hard aan de weg timmert met uitbreidingen.
Walibi is dan ook geen échte concurrent van de Efteling, met zo’n 840.000 bezoekers t.o.v. de 5 miljoen van de Efteling.
De Efteling speelt eerder in de league van parken als Disneyland Parijs, Europa Park en Phantasialand en is in dat rijtje met afstand de goedkoopste.

Overigens zouden Walibi en andere parken in Nederland en België waarschijnlijk staan te juichen als de Efteling zijn prijzen flink laat stijgen, dan kunnen zij namelijk óók omhoog. Dat zou extra budget voor attracties opleveren, waar ze nu behoorlijk op moeten beknibbelen :)
Maar ja de kern blijft dan toch, wil je 160 euro neertellen voor enkel de entree kaartjes van de Efteling. Daar zijn dus de hapjes en drankjes niet bij inbegrepen net als de treinkosten of nog erger, overnachting, je zit dan namelijk al snel rond de 600 euro, daarvoor kun je een appartement huren in Oostenrijk voor een week om te skiën.
pi_185334231
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 00:18 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik ben groot fan van de Efteling en al hun plannen, maar ik kan ook zeker het punt van de omwonenden zien. Zeer als je letterlijk wordt ingesloten door een pretpark, dan gaat er ergens iets verkeerd.

Laat de Efteling eerst maar eens dat stukje naast het hotel volbouwen, dat lijkt me de komende tijd een meer dan prima uitbreiding.
Dat was precies het plan, de overige uitbreidingen waren gepland voor na 2025. Maar met dat stukje naast het hotel mogen ze nu dus ook niets meer doen.
pi_185334249
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 00:47 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Maar ja de kern blijft dan toch, wil je 160 euro neertellen voor enkel de entree kaartjes van de Efteling. Daar zijn dus de hapjes en drankjes niet bij inbegrepen net als de treinkosten of nog erger, overnachting, je zit dan namelijk al snel rond de 600 euro, daarvoor kun je een appartement huren in Oostenrijk voor een week om te skiën.
Dat is voor iedereen een individuele beslissing... er zijn een dikke 5 miljoen mensen die het er graag voor over hebben :)
pi_185334475
Inbreiden.

Tokio Disney is heel compact opgezet, en daar loop je zo naar alle attracties. In de Efteling loop je je het leplazerus.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_185334627
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 01:01 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Dat is voor iedereen een individuele beslissing... er zijn een dikke 5 miljoen mensen die het er graag voor over hebben :)
Nee, er zijn een dikke 5 miljoen mensen die de huidige prijs/kwaliteit-verhouding accepteren. Het is helemaal niet gegarandeerd dat de Efteling meer bezoekers krijgt als het uitbreidt en (waarschijnlijk overmijdelijk) de prijzen verhoogt.

Je komt dan inderdaad in de vaarwateren van EuroDisney terecht. Nou, succes met concurreren tegen het merk Disney (en de financiële mogelijkheden die dat park daardoor heeft).
pi_185335000
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 01:27 schreef Lyrebird het volgende:
Inbreiden.

Tokio Disney is heel compact opgezet, en daar loop je zo naar alle attracties. In de Efteling loop je je het leplazerus.
Zo is het veel teveel tussen, eet een drank kramen etc etc
  zaterdag 2 maart 2019 @ 03:19:00 #100
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_185335048
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:19 schreef BasEnAad het volgende:
Dat park is al enorm.
Ze willen groter.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 06:38:22 #101
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185335552
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 20:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat voor gebieden er om de Efteling heen liggen. Maar in het artikel wordt er geclaimd dat er natuurgebieden naar de klote gaan dus dan denk ik automatisch aan een stuk bos of zo.
Ja, het Sprookjesbos zeg maar.

Het nadeel van De Efteling is dat toen ze begonnen deze omvang nooit was voorzien. Het was een beetje een dorps parkje. Maar omdat het nu gegroeid is, kun je het ook niet meer verplaatsen.

Over inbreiding: dat kun je niet eeuwig doen en er is al veel verloren gegaan daardoor. Zo had je een zwembad (nu de Laven dacht ik) en een kanovijver (nu voor de Vliegende Hollander). En een enorme picknickweide, de Sint Nicolaasweide. Het Heksenbos bestaat dacht ik ook niet meer (naast het Spookhuis).
Stedenbouwkundig gezien zijn enkele fraaie composities om zeep geholpen zoals het strakke Herautenplein waar nu allemaal zooi omheen is gezet. Veel sprookjesachtige doorkijkjes in het bos worden nu ontsiert door weer een attractie, winkel of horeca. Kleinere attracties vallen niet meer op doordat er grote dozen naast zijn gezet.

Met de groei is de prijs ook gestegen. Wil je dat de mensen optimaal kunnen genieten, dan moet je zorgen dat ze in de buurt kunnen slapen, bij voorkeur op loopafstand zodat ze al bij opening van het park voor de deur staan.
Met dit aantal bezoekers kun je gaan denken aan railverkeer naar De Efteling, een people mover of lightrail (of de Efteling Spoorweg uitbreiden).

Natuurlijk is dat jammer voor de omwonenden, maar persoonlijk vind ik dat De Efteling van nationaal belang is, niet alleen economisch maar ook cultureel. Het park bepaalt nog voor een groot deel hoe Nederlanders sprookjes kunnen beleven zonder door Disney te zijn verkracht.

Bouw voor die mensen huizen een paar kilometer verderop en geef ze een fijne verhuisvergoeding in het belang van de Nederlandse cultuur.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 06:46:14 #102
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185335554
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 16:52 schreef LXIV het volgende:
Het is onzin dat altijd alles moet blijven groeien. Met die mythe wordt heel Nederland verkracht. De Efteling is groot genoeg voor een dag, meer dan groot genoeg. Waarom zou het moeten groeien naar 8, 10 of 12 miljoen bezoekers? De reden dat de Efteling het goed doet en Bobejaanland niet is dat het laatste park gewoon smerig is en slecht onderhouden.
Daarom wil men die overnachtingsmogelijkheden, zodat mensen twee of meer dagen kunnen blijven.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 06:52:32 #103
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185335560
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 17:40 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Zoals het nu is, is het redelijk acceptabel voor haar. Anders was ze er niet gaan wonen. Dat ze wat hoort, daar ontkom je niet aan. Als het windje verkeerd staat heb je gewoon ff pech.

Ze krijgt een park pal naast haar deur, daar gaat het om. Ze kijkt straks uit op attracties ipv een mooi stuk natuur. En gillende kut koters ipv vogeltjes
Het is gewoon dom om een huis te kopen en niet te kijken naar de toekomstplannen die men voor de omgeving heeft, zoals bestemmingsplannen.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 07:02:59 #104
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185335574
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 18:03 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Hoe bedoel je 'de hoogte in'? In het huidige park mag men niet boven de boomgrens bouwen.
De boomgrens ligt ergens bij 1800 meter of zo ;) Maar het is heel fair dat ze niet boven de bomen mogen uitkomen. Alleen vraag ik me af hoe dat dan met de Pagode zit.

"De hoogte in" is doorgaans een logitiek drama omdat mensen zich niet zelfstandig verticaal kunnen bewegen. Dan heb je dus altijd liften en trappen of enorme hellingbanen nodig, met drukke toegangspunten. Dat is dus geen oplossing.
Ondergronds zou kunnen, zo'n attractie als Pandadroom, of Droomvlucht, maar dat is enorm duur, zeker als je rekening moet houden met de wortels van de bomen en de fundering van andere gebouwen.
Maar los daarvan: De Efteling is op normale dagen nog echt een fijn park, waarin je kunt dwalen en dromen. Je bent niet voordurend onderdeel van een zich voortbrengende kudde, je kunt veel dingen nog op je gemak bekijken. Het zijn alleen de populairste attracties waar lange rijen zijn, maar bij andere attracties heb je daar geen last van. Van die laatste soort attracties zouden er weer wat terug mogen komen/in ere hersteld mogen worden (waterorgel, modelpoorbaan).
  zaterdag 2 maart 2019 @ 07:03:56 #105
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185335575
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 18:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Waarom? Omdat alles moet wijken voor de commercie?
Omdat Nederlandse cultuur ook wat waard is.
pi_185335600
Waarom altijd maar groter en meer? Om te concurreren met andere parken?
20 jaar geleden was de efteling ook leuk en goedbezocht.
Het park was toen tenminste te doen op één dag.
Andere parken zoals julianatoren groeit nu ook niet en blijft goedbezocht.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 07:12:19 #107
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185335602
quote:
Het lijstje laat niet zien hoe zeer die parken van elkaar verschillen. Efteling wordt niet gedreven door een merk als Disney of Lego. Het is uitdrukkelijk geen rollercoaster pretpark, er zijn juist heel veel sprookjesachtige, rustige attracties, zelfs passieve attracties. Voor zover ik weet is dat uniek. Tivoli en het Prater komen er in de buurt qua gemoedelijkheid, maar dat zijn meer permanente kermissen in een stadspark.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 07:14:48 #108
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185335606
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 07:11 schreef allesbehalve het volgende:
Waarom altijd maar groter en meer? Om te concurreren met andere parken?
20 jaar geleden was de efteling ook leuk en goedbezocht.
Het park was toen tenminste te doen op één dag.
Andere parken zoals julianatoren groeit nu ook niet en blijft goedbezocht.
"Stilstand is achteruitgang".
Wil je dit puike stukje Nederlandse cultuur behouden, dan moet je ervoor zorgen dat het niet in vreemde handen valt. @JaxStrumley heeft daar uitstekende uitleg over gegeven in dit topic. Lees het even rustig door.
pi_185335607
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 07:02 schreef Lunatiek het volgende:

Van die laatste soort attracties zouden er weer wat terug mogen komen/in ere hersteld mogen worden (waterorgel, modelpoorbaan).
De modelspoorbaan is er toch nog steeds in het diorama, en ipv het waterorgel heeft men nu een groot waterspektakel bij het sluiten van het park.

Dat ze nog steeds met een kolen gestookte stoomtrein mogen rondrijden verbaast me wel.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 07:19:25 #110
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185335612
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 19:33 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Die boerderij is al lang uitgekocht en intussen zelfs al gesloopt als ik me niet vergis :)
In dit gebied mag men op 2 plaatsen boven de boomgrens bouwen (in de rest van de Efteling mag dat niet). De verwachting is dat men deze mogelijkheden niet zal gebruiken voor een uitkijktoren (het park heeft de Pagode immers al), maar voor achtbanen of andere spectaculaire attracties.
Aan welk Efteling Rijk grenst dat gebied? Want daar zullen ze wel op voortborduren...
pi_185335617
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 07:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Aan welk Efteling Rijk grenst dat gebied? Want daar zullen ze wel op voortborduren...
aan meerdere gebieden. Het is het stuk vanaf de python tot het witte restaurant waar je over het water naar de bootjes van de gondolletta kan kijken.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 07:27:12 #112
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185335624
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 07:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De modelspoorbaan is er toch nog steeds in het diorama, en ipv het waterorgel heeft men nu een groot waterspektakel bij het sluiten van het park.

Dat ze nog steeds met een kolen gestookte stoomtrein mogen rondrijden verbaast me wel.
Ik dacht dat het diorama weg zou gaan, of gesloten voor een enorme opknapbeurt. Technisch kan die waarschijnlijk ook een stuk moderner, zie ook Miniland.

Het Waterorgel zie ik net als de stoomcarrousel en de stoomtrein als nostalgie en een stuk cultuurgoed.
De ruimte van het Waterorgel deed me de laatste jaren denken aan Twin Peaks btw.

Kolengestookte stoomtreinen zijn er ook buiten de Efteling (het is een stoomtram trouwens). Het past prima in het nostalgische kader. Echte stoom is qua beleving vele malen intenser dan andere aandrijving.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 07:29:58 #113
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185335632
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 07:23 schreef Basp1 het volgende:

[..]

aan meerdere gebieden. Het is het stuk vanaf de python tot het witte restaurant waar je over het water naar de bootjes van de gondolletta kan kijken.
Reizenrijk/Ruigrijk dus, wel het gebied van de rides. Hoewel een rustiger accent daar ook zou passen.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 07:45:12 #114
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185335675
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 22:43 schreef MakkieR het volgende:
Als het om concurrentie gaat, is de prijs dan niet gewoon veel te duur. Had laatst nog een vergelijking gemaakt Efteling of Walibi, Walibi was een stuk goedkoper, dus zijn we daar heen gegaan.

net even gecheckt

walibi 27.50 euro per persoon
efteling 38-40 euro per persoon.

ben je met zijn vieren, dan scheelt het 4 keer 12,50 is 50 euro. ( best wel veel voor een dagje uit )
In Walibi is niks te doen als je niet van rollercoasters en zo houdt. Voor mij is het Sprookjesbos nog steeds een van de leukste onderdelen van het park en mijn favoriete ride is Fata Morgana. Ik ben ooit in de Pegasus geweest maar ondanks dat het een mooi stukje techniek was vond ik die ride echt geen klap aan.
Eerder genoemde attracties als Diorama, Stoomcarrousel, Stroomtrein en Droomvlucht staan hoog op de "to do" lijst, net als het Spookkasteel.
Walibi heeft niks dat erbij in de buurt komt qua sfeer.
pi_185336137
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 01:27 schreef Lyrebird het volgende:
Inbreiden.

Tokio Disney is heel compact opgezet, en daar loop je zo naar alle attracties. In de Efteling loop je je het leplazerus.
Zoals ik al een paar keer heb uitgelegd: inbreiden is vrijwel onmogelijk omdat men maar 11% van het bestaande oppervlak mag bebouwen. Die grens is ongeveer bereikt. Bovendien zijn de ruime opzet en het vele groen kernwaarden voor de Efteling.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 01:51 schreef silverhill het volgende:

[..]

Nee, er zijn een dikke 5 miljoen mensen die de huidige prijs/kwaliteit-verhouding accepteren. Het is helemaal niet gegarandeerd dat de Efteling meer bezoekers krijgt als het uitbreidt en (waarschijnlijk overmijdelijk) de prijzen verhoogt.

Je komt dan inderdaad in de vaarwateren van EuroDisney terecht. Nou, succes met concurreren tegen het merk Disney (en de financiële mogelijkheden die dat park daardoor heeft).
Die bezoekersgroei is er nu al; het voor 2020 voorziene aantal van 5 miljoen werd in 2018 al gerealiseerd. Om al die bezoekers kwijt te kunnen, lange rijen te vermijden etc. is groei nodig. Ook voorziet het bestemmingsplan dat nu ter discussie staat in verbeteringen in parkeren en doorstroming. Je zou kunnen zeggen dat het park met de bezoekers meegroeit in plaats van andersom :)

Wat betreft concurreren met Disneyland Parijs: het is niet zo dat de Efteling groter dan dat park wil worden, dat is onhaalbaar. Maar men wil niet achterop raken. Disney gaat de komende jaren voor 2 miljard aan uitbreidingen neerzetten in Parijs. Parken als Phantasialand en Europa Park staan ook niet stil. Veel mensen die 1 pretpark per jaar bezoeken of als toerist naar Europa komen zullen een keus uit deze parken maken. Stilstand is achteruitgang in deze branche, er zijn genoeg parken waar we dat de afgelopen 15-20 jaar hebben gezien.

quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 07:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De boomgrens ligt ergens bij 1800 meter of zo ;) Maar het is heel fair dat ze niet boven de bomen mogen uitkomen. Alleen vraag ik me af hoe dat dan met de Pagode zit.
Goede vraag! Voor de Pagode is destijds een uitzondering gemaakt omdat deze niet permanent boven de bomen uitkomt (het ding beweegt immers omhoog en omlaag). Als het park gesloten is, is hij vanuit de omgeving dus niet zichtbaar :)
  zaterdag 2 maart 2019 @ 08:56:07 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_185336185
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 01:27 schreef Lyrebird het volgende:
Inbreiden.

Tokio Disney is heel compact opgezet, en daar loop je zo naar alle attracties. In de Efteling loop je je het leplazerus.
Dat zou de mooie kanten van dat park wel behoorlijk geweld aandoen. Juist dat bosrijke uiterlijk maakt het veel mooier dan een doorsneepretpark.
pi_185336248
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 08:50 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Zoals ik al een paar keer heb uitgelegd: inbreiden is vrijwel onmogelijk omdat men maar 11% van het bestaande oppervlak mag bebouwen. Die grens is ongeveer bereikt. Bovendien zijn de ruime opzet en het vele groen kernwaarden voor de Efteling.
Ok. Valt wat voor te zeggen. Maar de Efteling krijgt op deze manier wel de opinie tegen, als een rupsje nooitgenoeg.

Pretparken zijn leuk voor de kinderen - de mensenmassas kunnen me gestolen worden. Het enige leuke aan Disneyland Tokio waren de Japanners.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_185336276
Kan het me goed voorstellen. Zou er als omwonende ook niet op zitten te wachten.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_185336305
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:03 schreef Lyrebird het volgende:


Ok. Valt wat voor te zeggen. Maar de Efteling krijgt op deze manier wel de opinie tegen, als een rupsje nooitgenoeg.

De Efteling wilt uitbreiden doet flink wat onderzoeken betrekt de bewoners ook bij al deze plannen waar al veel concessies in zitten en nog moeten ze hier door jou als rupsjes nooit genoeg worden afgeschilderd?

Als het over Schiphol of een andere luchthaven zou gaan ging ik geheel met je redenatie mee, maar de overlast van de uitbreiding en groei van de efteling is gerommel in de marge vergeleken bij vliegvelden en uitbreidingen daarvan. :D
pi_185336319
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 09:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ok. Valt wat voor te zeggen. Maar de Efteling krijgt op deze manier wel de opinie tegen, als een rupsje nooitgenoeg.

Pretparken zijn leuk voor de kinderen - de mensenmassas kunnen me gestolen worden. Het enige leuke aan Disneyland Tokio waren de Japanners.
Je zou voor de aardigheid het bestemmingsplan eens moeten lezen... dan zie je door wat voor hoepels het park springt juíst om iedereen tevreden te houden. De publieke opinie in de omgeving (en dat zijn de mensen die het aangaat) is juist overwegend vóór uitbreiding. We hebben het hier over negen personen die dit plan frustreren. Hun goed recht, maar op hun argumentatie zoals we die in de media horen valt behoorlijk wat af te dingen.

Maar goed, jij houdt niet van pretparken, dus zal er ook geen last van hebben als de Efteling achteruit holt en op de lange termijn wordt overgenomen of verdwijnt :)
pi_185336337
Excuus, hier ging iets mis :)
  zaterdag 2 maart 2019 @ 09:24:43 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_185336480
De Efteling is ook echt iets waar de regio zich mee verbonden voelt. Ik heb in Tilburg gewoond als tiener en om de Efteling kon je niet heen. Overal zie je hun merchandise, veel jongeren/studenten hebben er een bijbaantje en als verwend kind is een abbonement voor de zomer het ideale cadeau.

Wat ze imo heel sterk doen is ook dat Brabantse erin houden. Bijvoorbeeld die Raveleijn show (hoe slap ik m ook vind) laten schrijven door Paul van Loon of de geluiden van de Baron laten maken door Anneke van Giersbergen.

Ik heb niet het idee dat andere pretparken een dergelijke verbondenheid met de regio voor elkaar hebben.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 10:28:34 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_185337497
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 07:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

"Stilstand is achteruitgang".

Dat is de manier waarop er nu in het algemeen gedacht wordt. Je moet altijd vooruit, altijd groter, altijd meer, altijd meer mensen. Typisch VVD ook.
Het is simpelweg zo dat dit niet kan. Op een gegeven moment stuit je tegen een grens aan. En waarom zou alles in Nederland moeten staan? Wat is daar de gedachte achter? Wat maakt het nu uit of we alle grondstoffen in 4 generaties of in 3 generaties verstoken? Er is na ons nog oneindig veel tijd in principe.
The End Times are wild
  zaterdag 2 maart 2019 @ 11:17:56 #124
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185338284
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 10:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is de manier waarop er nu in het algemeen gedacht wordt. Je moet altijd vooruit, altijd groter, altijd meer, altijd meer mensen. Typisch VVD ook.
Het is simpelweg zo dat dit niet kan. Op een gegeven moment stuit je tegen een grens aan. En waarom zou alles in Nederland moeten staan? Wat is daar de gedachte achter? Wat maakt het nu uit of we alle grondstoffen in 4 generaties of in 3 generaties verstoken? Er is na ons nog oneindig veel tijd in principe.
Lees even terug want het is al lang uitgelegd in dit topic. Als je de Efteling wilt behouden met de sfeer van nu heb je meer ruimte nodig.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 12:42:18 #125
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_185339435
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:38 schreef Fir3fly het volgende:
Ach ja, je gaat naast de Efteling wonen en dan klagen.
Ja, dat.

Direct indirect zorgt de Efteling natuurlijk voor een enorme economische impuls.

quote:
Ja, die impuls is goed, but not in my backyard
.

:')

En mocht je er nou wonen, van voor dat de Efteling er was (kans is <=0, want immers opening in 1952), dan kun je nog volhouden dat je het niet wist.

Maar anders niet.
pi_185339458
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 00:59 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Dat was precies het plan, de overige uitbreidingen waren gepland voor na 2025. Maar met dat stukje naast het hotel mogen ze nu dus ook niets meer doen.
Dat is dan weer jammer, dat stukje land zit niemand in de weg. Ligt tussen een provinciale weg en een landweggetje -O-
No amount of money ever bought a second of time.
pi_185339733
Als er genoeg bedrijven de fles opgaan, zijn ze blij om deze hun vergunning te geven, echter dan verwacht ik niet dat er nog bezoekers zijn dan!
Dus dan heeft die uitbreiding ook geen doel meer.
  Spellchecker zaterdag 2 maart 2019 @ 13:59:47 #128
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_185340648
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 12:44 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Dat is dan weer jammer, dat stukje land zit niemand in de weg. Ligt tussen een provinciale weg en een landweggetje -O-
Lekker landelijk laten.
pi_185341006
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 13:59 schreef maily het volgende:

[..]

Lekker landelijk laten.
Dat weggetje is de gemeente al aan het verleggen, dat was een apart project. En nogmaals, zó landelijk/rustiek is het daar echt niet.
pi_185341412
Efteling is nationale trots, 1 van onze best bekende attracties in het buitenland en een uniek park i.p.v. het zoveelste onoriginele filiaal van een of ander mega pretparkenbedrijf, uitbreiden die handel of het gaat ten onder. Ik wil ooit ook nog met mijn kleinkinderen in de Droomvlucht kunnen zitten.

[ Bericht 22% gewijzigd door Fleischmeister op 02-03-2019 14:46:12 ]
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  zaterdag 2 maart 2019 @ 17:25:49 #131
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_185344442
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 14:29 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dat zegt de Efteling ja, dat maakt het geen feit.
Ik twijfel niet?

De Efteling is geen overheidsinstantie...?

Als hun miljoenen spenderen aan uitbreiden omdat ze denken het dubbel en dwars terug te kunnen verdienen,

En ze zitten er naast,

Is het einde Efteling.
pi_185344720
Wat ook nog wel interessant is om te vermelden is dat dit geen uitbreiding is die men in één keer gaat realiseren. Op verzoek van de gemeente is er een visie tot 2030 ontwikkeld en onderzocht. De uitbreiding in westelijke richting (dus dichter bij de omwonenden) was pas voorzien voor na 2025.

De redenering van de RvS is: het plan biedt in de huidige vorm te weinig waarborgen dat verkeer- en parkeeroverlast als gevolg van uitbreiding van het park beperkt blijft. Dat kan betekenen dat bij de definitieve behandeling in december van de Efteling vereist wordt dat men eerst de infrastructuur voor verkeer en parkeren realiseert voor men nieuwe attracties bouwt die voor bezoekersgroei zorgen. Een groot risico voor het park, want men moet dan miljoenen gaan spenderen aan zaken waarvoor geen bezoeker extra naar het park komt. Maar dat risico is te dragen. Paradoxaal genoeg zal het ook betekenen dat de klagende bewoners eerder de uitbreiding (parkeergelegenheid) voor hun deur krijgen dan anders het geval was geweest :-)
  zaterdag 2 maart 2019 @ 17:55:34 #133
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_185344810
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 17:46 schreef JaxStrumley het volgende:

De redenering van de RvS is: het plan biedt in de huidige vorm te weinig waarborgen dat verkeer- en parkeeroverlast als gevolg van uitbreiding van het park beperkt blijft.
Ah, ok.

Dus het gaat gewoon door?

Ze leveren gewoon een nieuw gelikt plan in, waarin ze gouden bergen beloven, leveren uiteraard niets daarvan, maar who cares, want de uitbreiding is er dan toch al door.
pi_185346203
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 17:55 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ah, ok.

Dus het gaat gewoon door?

Ze leveren gewoon een nieuw gelikt plan in, waarin ze gouden bergen beloven, leveren uiteraard niets daarvan, maar who cares, want de uitbreiding is er dan toch al door.
Dat is nogal kort door de bocht; in december neemt de RvS een definitieve beslissing en het is maar zeer de vraag of het doorgaat. Er zijn drie scenario’s:

1. Het plan wordt in ongewijzigde vorm aangenomen. Gezien de uitslag van gisteren is die kans minimaal.

2. Het plan wordt in zijn geheel afgewezen en de Efteling moet opnieuw beginnen. Dit is een inktzwart scenario voor het park, want het hele proces moet dan opnieuw, inclusief een nieuwe milieu-effectrapportage van duizenden pagina’s en opnieuw door het stroperige acceptatieproces van de gemeenteraad. In de praktijk betekent het al snel 5-10 jaar vertraging, terwijl de concurrentie vrolijk nieuwe attracties blijft bijbouwen. Dit scenario betekent op langere termijn mogelijk het einde van de Efteling zoals we die nu kennen en dat alles voor welgeteld 9 klagende bejaarden.

3. Het plan wordt goedgekeurd, maar met extra garanties/waarborgen op het gebied van verkeer/parkeren/geluidsoverlast. Dit zou in de praktijk betekenen dat de Efteling voor elke afzonderlijke uitbreiding op attractie of verblijfsgebied door de gemeente of een andere instantie moet laten vaststellen dat er afdoende maatregelen zijn om de met de uitbreiding gepaarde verwachte toename van verkeers/parkeer- of geluidshinder te voorkomen.

Het door jou geschetste aanleveren van een ‘nieuw gelikt plan’ (scenario 2) is dus minder makkelijk gezegd dan gedaan.
Scenario 3 lijkt mij op dit moment het meest waarschijnlijk en het hoogst haalbare voor de Efteling. Dat zou betekenen dat het beloven van ‘gouden bergen’ en die niet waarmaken geen optie is; men moet dan immers per uitbreiding nieuwe garanties bieden. Als het park die beloftes breekt, kan het volgende uitbreidingen natuurlijk vergeten :)

Laat ik er nog bij zeggen dat de Efteling geen reputatie heeft van beloftes niet waarmaken, zeker niet als het om milieugerelateerde zaken gaat. Aan het plan zijn al flinke concessies gedaan om omwonenden tegemoet te komen en daarnaast heeft de stichting (die de enige aandeelhouder van het park is) natuurbehoud als een van haar doelstellingen. De Efteling is daarnaast behoorlijk vooruitstrevend op het gebied van watergebruik en -zuivering, het in het park creëren van leefomgevingen voor dieren (vogels, eekhoorns, vleermuizen) en heeft als doelstelling in 2030 energieneutraal te zijn. Ook doet men aan natuurcompensatie en is er de afgelopen jaren veel gedaan aan de verkeersdoorstroming.
pi_185346272


[ Bericht 100% gewijzigd door JaxStrumley op 02-03-2019 19:14:03 ]
  zaterdag 2 maart 2019 @ 19:50:30 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_185347238
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 19:10 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Dat is nogal kort door de bocht; in december neemt de RvS een definitieve beslissing en het is maar zeer de vraag of het doorgaat. Er zijn drie scenario’s:

1. Het plan wordt in ongewijzigde vorm aangenomen. Gezien de uitslag van gisteren is die kans minimaal.

2. Het plan wordt in zijn geheel afgewezen en de Efteling moet opnieuw beginnen. Dit is een inktzwart scenario voor het park, want het hele proces moet dan opnieuw, inclusief een nieuwe milieu-effectrapportage van duizenden pagina’s en opnieuw door het stroperige acceptatieproces van de gemeenteraad. In de praktijk betekent het al snel 5-10 jaar vertraging, terwijl de concurrentie vrolijk nieuwe attracties blijft bijbouwen. Dit scenario betekent op langere termijn mogelijk het einde van de Efteling zoals we die nu kennen en dat alles voor welgeteld 9 klagende bejaarden.

3. Het plan wordt goedgekeurd, maar met extra garanties/waarborgen op het gebied van verkeer/parkeren/geluidsoverlast. Dit zou in de praktijk betekenen dat de Efteling voor elke afzonderlijke uitbreiding op attractie of verblijfsgebied door de gemeente of een andere instantie moet laten vaststellen dat er afdoende maatregelen zijn om de met de uitbreiding gepaarde verwachte toename van verkeers/parkeer- of geluidshinder te voorkomen.

Het door jou geschetste aanleveren van een ‘nieuw gelikt plan’ (scenario 2) is dus minder makkelijk gezegd dan gedaan.
Scenario 3 lijkt mij op dit moment het meest waarschijnlijk en het hoogst haalbare voor de Efteling. Dat zou betekenen dat het beloven van ‘gouden bergen’ en die niet waarmaken geen optie is; men moet dan immers per uitbreiding nieuwe garanties bieden. Als het park die beloftes breekt, kan het volgende uitbreidingen natuurlijk vergeten :)

Laat ik er nog bij zeggen dat de Efteling geen reputatie heeft van beloftes niet waarmaken, zeker niet als het om milieugerelateerde zaken gaat. Aan het plan zijn al flinke concessies gedaan om omwonenden tegemoet te komen en daarnaast heeft de stichting (die de enige aandeelhouder van het park is) natuurbehoud als een van haar doelstellingen. De Efteling is daarnaast behoorlijk vooruitstrevend op het gebied van watergebruik en -zuivering, het in het park creëren van leefomgevingen voor dieren (vogels, eekhoorns, vleermuizen) en heeft als doelstelling in 2030 energieneutraal te zijn. Ook doet men aan natuurcompensatie en is er de afgelopen jaren veel gedaan aan de verkeersdoorstroming.
De Efteling is echt wel een supergoed bedrijf hoor! Maar ik ben het er niet mee eens dat het altijd moet blijven groeien om succesvol te blijven. Wat voegt nog een achtbaan extra nog toe aan het park? Ik vond het 20 jaar geleden ook leuk. Ik weet nog dat het Spookhuis de nieuwste attractie was en dat je daarvoor 2,5 uur in de rij moest staan. Dus groter is niet altijd beter.
The End Times are wild
  zaterdag 2 maart 2019 @ 19:53:38 #137
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_185347317
voor jou misschien. Maar voor de gemiddelde pretpark bezoeker is vernieuwing wél een eis om te blijven komen. Geldt voor alle bedrijven trouwens. Als je niets meer doet om te veranderen/verbeteren is de kans zeer groot dat je binnen 5 jaar klaar bent en de kiet kan sluiten.
pi_185350585
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 19:53 schreef bleiblei het volgende:
voor jou misschien. Maar voor de gemiddelde pretpark bezoeker is vernieuwing wél een eis om te blijven komen. Geldt voor alle bedrijven trouwens. Als je niets meer doet om te veranderen/verbeteren is de kans zeer groot dat je binnen 5 jaar klaar bent en de kiet kan sluiten.
Men kan al iets veranderen, de lange wachtrijen kan men veranderen, als dat geen vernieuwing is dan weet ik het niet meer.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 23:06:16 #139
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_185352107
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 22:01 schreef john2406 het volgende:

[..]

Men kan al iets veranderen, de lange wachtrijen kan men veranderen, als dat geen vernieuwing is dan weet ik het niet meer.
hoe dan? minder kaartjes verkopen of meer attracties... oh wait :') .
pi_185352220
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 23:06 schreef bleiblei het volgende:

[..]

hoe dan? minder kaartjes verkopen of meer attracties... oh wait :') .
Dat is het probleem van hun niet van mij, ik sla alleen een positieve verandering voor.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 23:25:36 #141
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_185352585
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 23:10 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat is het probleem van hun niet van mij, ik sla alleen een positieve verandering voor.
Dat is Wilders-politiek. Roepen zonder met oplossingen te komen die al bekend zijn en enig hout snijden. Heeft niemand wat aan.
pi_185352692
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 19:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

De Efteling is echt wel een supergoed bedrijf hoor! Maar ik ben het er niet mee eens dat het altijd moet blijven groeien om succesvol te blijven. Wat voegt nog een achtbaan extra nog toe aan het park? Ik vond het 20 jaar geleden ook leuk. Ik weet nog dat het Spookhuis de nieuwste attractie was en dat je daarvoor 2,5 uur in de rij moest staan. Dus groter is niet altijd beter.
Met alle respect, maar het is 41 jaar geleden dat het Spookslot de nieuwste attractie was. Intussen is de pretparkbranche sterk veranderd. De Efteling houdt zijn oude klassiekers in ere, maar om interessant en relevant te blijven moet je elke 2-3 jaar met iets nieuws kunnen komen. Dat kan iets kleins zijn (zoals een nieuw sprookje), maar zo nu en dan is een grote nieuwe attractie gewoon nodig. De concurrentie zit niet stil en om het kwaliteitsniveau van de Efteling te kunnen blijven bieden tegen de relatief lage prijs is een gezond bezoekersaantal nodig.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 22:01 schreef john2406 het volgende:

[..]

Men kan al iets veranderen, de lange wachtrijen kan men veranderen, als dat geen vernieuwing is dan weet ik het niet meer.
Vermindering van wachtrijen is inderdaad een van de grote verbeterpunten voor het park en daar zijn ze zich van bewust. Dé manier om de rijen korter te maken is natuurlijk het toevoegen van nieuwe attracties, vandaar de gewenste uitbreiding van het park. Maar men werkt er ook op andere manieren aan:
- het park is sinds enkele jaren jaarrond geopend met het oog op bezoekersspreiding
- dit seizoen gaat men experimenteren met langere openingstijden.
- bij een aantal attracties zijn single riders rijen toegevoegd zodat eventuele lege plaatsen met solo bezoekers kunnen worden gevuld. Deze single riders rijen zijn vaak stukken korter dan de standaard wachtrij.
- men werkt steeds meer met groupers: extra personeelsleden die plaatsen toewijzen zodat instappen sneller gaat.
- er is een app met een wachttijdenoverzicht, zodat je continu een overzicht kan hebben waar het druk en minder druk is.
- bij de Python is nu een virtueel wachtrijsysteem: via de app reserveer je een tijdslot waarin je de attractie kan doen met minimale wachtrij. In de tussentijd sta je niet in de rij maar kun je iets anders doen. Doel is om dit bij meer attracties te introduceren.
- voor een van de achtbanen heeft men onlangs een extra trein aangeschaft, zodat de attractie op volle capaciteit kan blijven draaien als een van de treinen in onderhoud is.
pi_185352726
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 23:29 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Met alle respect, maar het is 41 jaar geleden dat het Spookslot de nieuwste attractie was. Intussen is de pretparkbranche sterk veranderd. De Efteling houdt zijn oude klassiekers in ere, maar om interessant en relevant te blijven moet je elke 2-3 jaar met iets nieuws kunnen komen. Dat kan iets kleins zijn (zoals een nieuw sprookje), maar zo nu en dan is een grote nieuwe attractie gewoon nodig. De concurrentie zit niet stil en om het kwaliteitsniveau van de Efteling te kunnen blijven bieden tegen de relatief lage prijs is een gezond bezoekersaantal nodig.

[..]

Vermindering van wachtrijen is inderdaad een van de grote verbeterpunten voor het park en daar zijn ze zich van bewust. Dé manier om de rijen korter te maken is natuurlijk het toevoegen van nieuwe attracties, vandaar de gewenste uitbreiding van het park. Maar men werkt er ook op andere manieren aan:
- het park is sinds enkele jaren jaarrond geopend met het oog op bezoekersspreiding
- dit seizoen gaat men experimenteren met langere openingstijden
- bij een aantal attracties zijn single riders rijen toegevoegd zodat eventuele lege plaatsen met solo bezoekers kunnen worden gevuld
- men werkt steeds meer met groupers: extra personeelsleden die plaatsen toewijzen zodat instappen sneller gaat
- er is een app met een wachttijdenoverzicht, zodat je continu een overzicht kan hebben waar het druk en minder druk is
- bij de Python is nu een virtueel wachtrijsysteem: via de app reserveer je een tijdslot waarin je de attractie kan doen met minimale wachtrij. In de tussentijd sta je niet in de rij maar kun je iets anders doen. Doel is om dit bij meer attracties te introduceren.
- voor een van de achtbanen heeft men onlangs een extra trein aangeschaft, zodat de attractie op volle capaciteit kan blijven draaien als een van de treinen in onderhoud is.
Atracties die iedereen gehad wil hebben zal je bedoelen.
pi_185352764
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 23:25 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat is Wilders-politiek. Roepen zonder met oplossingen te komen die al bekend zijn en enig hout snijden. Heeft niemand wat aan.
Ik word er niet voor betaald om oplossingen te zoeken, als men mij betalen doet sla ik om als een blad aan een boom.
pi_185353016
Een groot deel van die nieuwe plannen gebruikt zeeën van ruimte voor parkeerplaatsen. Waarom is de hoogte in bouwen geen optie? Of desnoods de grond in? Ja het kost geld, maar daarmee beperk je wel de ruimte die nodig is om het park uit te breiden. De huidige parkeerplaats kun je makkelijk herbergen in een garage van 4 a 5 verdiepingen, waarvan 1 a 2 onder de grond zodat het gebouw niet te hoog hoeft te worden. Plak er wat van die mooie Efteling thematisering omheen en het is een prima oplossing. Met zo'n gebouw aan de linkerkant van de hoofdingang maak je dat gigantische veld aan de rechterkant vrij. Bam, scheelt weer een paar hectare.
No amount of money ever bought a second of time.
  zaterdag 2 maart 2019 @ 23:45:53 #146
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185353066
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 23:44 schreef TigerXtrm het volgende:
Een groot deel van die nieuwe plannen gebruikt zeeën van ruimte voor parkeerplaatsen. Waarom is de hoogte in bouwen geen optie? Of desnoods de grond in? Ja het kost geld, maar daarmee beperk je wel de ruimte die nodig is om het park uit te breiden. De huidige parkeerplaats kun je makkelijk herbergen in een garage van 4 a 5 verdiepingen, waarvan 1 a 2 onder de grond zodat het gebouw niet te hoog hoeft te worden. Plak er wat van die mooie Efteling thematisering omheen en het is een prima oplossing. Met zo'n gebouw aan de linkerkant van de hoofdingang maak je dat gigantische veld aan de rechterkant vrij. Bam, scheelt weer een paar hectare.
Daar hebben de omwonenden bezwaar tegen gemaakt ( :') ).
KuikenGuppy
pi_185355392
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 23:45 schreef Burdie het volgende:

[..]

Daar hebben de omwonenden bezwaar tegen gemaakt ( :') ).
Voor gebouwen binnen de bestaande grenzen hebben de omwonenden toch geen moer te zeggen? De regel is dat ze onder de boomgrens moeten blijven. Een garage van 3 verdiepingen boven de grond komt daar echt niet boven uit. Zou waarschijnlijk nog lager zijn dan het Raveleijn gebouw...
No amount of money ever bought a second of time.
pi_185356605
https://www.looopings.nl/(...)n-parkeergarage.html

De parkeergarage concessie van de Efteling, maar dat is dus blijkbaar niet genoeg voor die paar klagers.
pi_185356962
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 23:44 schreef TigerXtrm het volgende:
Een groot deel van die nieuwe plannen gebruikt zeeën van ruimte voor parkeerplaatsen. Waarom is de hoogte in bouwen geen optie? Of desnoods de grond in? Ja het kost geld, maar daarmee beperk je wel de ruimte die nodig is om het park uit te breiden. De huidige parkeerplaats kun je makkelijk herbergen in een garage van 4 a 5 verdiepingen, waarvan 1 a 2 onder de grond zodat het gebouw niet te hoog hoeft te worden. Plak er wat van die mooie Efteling thematisering omheen en het is een prima oplossing. Met zo'n gebouw aan de linkerkant van de hoofdingang maak je dat gigantische veld aan de rechterkant vrij. Bam, scheelt weer een paar hectare.
Naast het bezwaar dat omwonenden tegen een parkeergarage hadden is een parkeergarage op de linkerkant van de huidige parkeerplaats minder logisch; men wil de parkeergelegenheid juist naar rechts (in westelijke richting) uitbreiden, zodat de huidige linkerkant in de toekomst bij het park kan worden getrokken (die kant grenst er namelijk al aan).
  zondag 3 maart 2019 @ 09:05:41 #150
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185357072
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 08:51 schreef JaxStrumley het volgende:

[..]

Naast het bezwaar dat omwonenden tegen een parkeergarage hadden is een parkeergarage op de linkerkant van de huidige parkeerplaats minder logisch;
Dat zou ook voor mega overlast zorgen op de Midden Brabantweg :X.
KuikenGuppy
pi_185357209
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 09:05 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat zou ook voor mega overlast zorgen op de Midden Brabantweg :X.
Hoezo dat? De europalaan is flink verbouwd tijdens een Efteling spits kunnen er 3 rijstroken tegelijk naar of van de parkeerplaats af gaan komen. De fietsoversteek verdwijnt in een tunnel.
  zondag 3 maart 2019 @ 09:18:11 #152
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185357229
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 09:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoezo dat? De europalaan is flink verbouwd tijdens een Efteling spits kunnen er 3 rijstroken tegelijk naar of van de parkeerplaats af gaan komen. De fietsoversteek verdwijnt in een tunnel.
Klopt, maar als je nou aan de kant van de Horst ook nog eens zou moeten parkeren, dan is daarvoor de aanrijdroute niet lang genoeg, waardoor die druk op de Midden Brabantweg komt. Er staat nu op drukke dagen al file vanaf Waalwijk en Tilburg Noord.
KuikenGuppy
pi_185357666
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 09:18 schreef Burdie het volgende:

[..]

Klopt, maar als je nou aan de kant van de Horst ook nog eens zou moeten parkeren, dan is daarvoor de aanrijdroute niet lang genoeg, waardoor die druk op de Midden Brabantweg komt. Er staat nu op drukke dagen al file vanaf Waalwijk en Tilburg Noord.
De Efteling zou gewoon tussen Kaatsheuvel en sprang een lap landbouw grond moeten kopen om daar overloop parkeerplaatsen te maken. Alleen de rotonde bij het nh hotel zal dan wel verbouwd moeten worden. Met de paar dagen afsluiting van de europalaan liep het daar redelijk vast. :D
  zondag 3 maart 2019 @ 10:21:42 #154
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185358063
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 09:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De Efteling zou gewoon tussen Kaatsheuvel en sprang een lap landbouw grond moeten kopen om daar overloop parkeerplaatsen te maken. Alleen de rotonde bij het nh hotel zal dan wel verbouwd moeten worden. Met de paar dagen afsluiting van de europalaan liep het daar redelijk vast. :D
En dan een transferium met bussen ofzo?
Wmb dan trouwens liever bij Tilburg Noord.
KuikenGuppy
pi_185358206
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 10:21 schreef Burdie het volgende:

[..]

En dan een transferium met bussen ofzo?
Wmb dan trouwens liever bij Tilburg Noord.
Aan beide kanten een transferium lijkt me veel logischer. Volgens mij komt het meeste verkeer richting de efteling vanuit de Waalwijk kant.

En op dit moment vanuit eigen belang (woon werkverkeer) een soort sneltram tussen tilburg en den bosch via de efteling en waalwijk lijkt me helemaal tof :P
  zondag 3 maart 2019 @ 10:35:58 #156
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185358236
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 10:34 schreef Basp1 het volgende:
En op dit moment vanuit eigen belang (woon werkverkeer) een soort sneltram tussen tilburg en den bosch via de efteling en waalwijk lijkt me helemaal tof :P
Mee eens :7 (zie post 92 in dit topic).
KuikenGuppy
pi_185358321
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 10:35 schreef Burdie het volgende:

[..]

Mee eens :7 (zie post 92 in dit topic).
Alleen zou de efteling de ov reizigers bij de hotelingang het park in moeten laten gaan moeten zodat bussen of een toekomstige tram die vreemde lus naar de autoparkeer plaatsen niet steeds hoeven te laten maken en reizigers ook nog eens een paar minuten sneller bij het park zijn.
  zondag 3 maart 2019 @ 10:44:00 #158
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185358358
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 10:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Alleen zou de efteling de ov reizigers bij de hotelingang het park in moeten laten gaan moeten zodat bussen of een toekomstige tram die vreemde lus naar de autoparkeer plaatsen niet steeds hoeven te laten maken en reizigers ook nog eens een paar minuten sneller bij het park zijn.
De oude ingang in ere herstellen O+.
Helaas staat daar nu Ravelijn in de weg :').
KuikenGuppy
pi_185358929
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 10:44 schreef Burdie het volgende:

[..]

De oude ingang in ere herstellen O+.
Helaas staat daar nu Ravelijn in de weg :').
De oude ingang had absoluut charme, maar was al in de jaren ‘90 niet meer berekend op de bezoekersstromen. Rond die tijd is het plan voor uitbreiding richting het westen concreet geworden; als die gerealiseerd wordt ligt de huidige ingang weer mooi centraal :)
  zondag 3 maart 2019 @ 11:45:32 #160
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_185359482
Als het de overheid was waren alle klagers al onteigend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')