https://www.omroepbrabant(...)praak-Raad-van-Statequote:Domper voor Efteling: uitbreidingsplannen de kast in na uitspraak Raad van State
KAATSHEUVEL - De Efteling mag niet uitbreiden. Dat heeft de Raad van State besloten. Bezwaren van omwonenden werden door de hoogste rechter gehonorreerd. De Efteling wil zowel in oostelijke en westelijke richting groeien. In het westen moet onder meer een parkeerterrein komen. Ook de golfbaan wordt aangepast, de infrastructuur gaat op de schop en parkeren aan de noordkant wordt eventueel mogelijk. Ook mogen er overnachtingsmogelijkheden komen.
De groei is volgens de Efteling nodig om te kunnen blijven concurreren in de Europese top van drukst bezochte attractieparken. Aan de oostkant staat een uitbreiding met drie hectare gepland en aan de westkant met vijf hectare. Het attractiepark wil in tien jaar tijd groeien van 5 naar 7 miljoen bezoekers per jaar.
In september 2018 stemde de gemeenteraad van Loon op Zand al in met het bestemmingsplan 'Wereld van de Efteling 2030'. Negen omwonenden maakten bezwaar.
'Natuurgebied naar de klote'
Omwonenden van de Efteling maken zich al geruime tijd zorgen over de uitbreidingsplannen. Zo zou de vergroting van het park indringende gevolgen hebben voor de omgeving. De toenemende verkeersdrukte is bijvoorbeeld een reden tot zorg. Daarnaast zeggen ze: 'Het natuurgebied gaat naar de klote.'
Na kritiek van omwonenden werd het oorspronkelijke bestemmingsplan aangepast. De wegen moeten bijvoorbeeld berekend zijn op het groeiend aantal bezoekers en nieuwe attracties die in de buurt van huizen worden gebouwd, mogen maximaal 25 meter hoog zijn.
Uitbreidingen door de jaren heen
Sinds de oprichting van de Efteling in 1952 is het attractiepark al flink gegroeid. Een aantal uitbreidingen door de jaren heen op een rijtje:
1952: opening van het Sprookjesbos, onder meer met Doornroosje, Langnek en Sneeuwwitje.
1984: het park wordt uitgebreid met veel nieuwe attracties, waaronder het nog altijd populaire Carnaval Festival.
1992: het Efteling Hotel wordt geopend.
1995: opening van het Efteling Golfpark.
2009: de eerste gasten overnachten in Efteling Bosrijk, een vakantiepark in de natuur.
2015: de achtbaan Baron 1898 wordt in gebruik genomen.
2017: Symbolica, de duurste attractie van het park, ontvangt de eerste bezoekers.
Dat zegt de Efteling ja, dat maakt het geen feit.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:26 schreef Handleiding het volgende:
[..]
niet dus als ze willen concurreren.
Dat is ook het eeuwige excuus van Schiphol om maar te blijven uitbreiden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:26 schreef Handleiding het volgende:
[..]
niet dus als ze willen concurreren. Maar goed dat er even een halt wordt toegeroepen.
Het lullige is dat die mensen dus niet direct naast de Efteling gingen wonen, maar nu uiteindelijk wel. Ik zag kaartjes van een reguliere camping die gewoon letterlijk omsingeld was door de Efteling volgens de nieuwe plannen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:38 schreef Fir3fly het volgende:
Ach ja, je gaat naast de Efteling wonen en dan klagen.
https://www.google.nl/maps/@51.65032,5.047866,1151m/data=!3m1!1e3quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:08 schreef TweeGrolsch het volgende:
miljoenen bezoekers, miljoenen voor de nl economie, duizenden banen.
9 omwonenden hebben wat te klagen.
Gewoon uitbreiden dus lijkt me.
quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:05 schreef Marsenal het volgende:
Ik vind het jammer, voor mij kan de Efteling niet groot genoeg zijn
Eens!quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:08 schreef TweeGrolsch het volgende:
Alleen tijdelijk hè, de Efteling wilde alvast beginnen met bouwen, de rechter zegt nu: dat mag niet, wacht maar tot er een uitspraak is.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:27 schreef maily het volgende:
Laatst al iets van de bezwaarmakers gelezen. Ben voor hen blij dat het niet doorgaat.
O kak ... nja voorlopig danquote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:26 schreef Burdie het volgende:
[..]
Alleen tijdelijk hè, de Efteling wilde alvast beginnen met bouwen, de rechter zegt nu: dat mag niet, wacht maar tot er een uitspraak is.
Efteling is veel te ruim en wijds opgezet. Kijk naar Europapark. Daar staan een shitload aan attracties meer dan in de Efteling en ik gok dat de oppervlakte daarvan kleiner is.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:18 schreef ToT het volgende:
[..]
[..]
Eens!
Maar misschien kunnen ze het terrein wat ze hebben efficiënter gaan inrichten? Minder grote pleinen enzo?
De trend in de pretparkwereld laat echter wel zien dat groei noodzakelijk is om zelfstandig te blijven. Als een park niet groeit zal dit na verloop van tijd tot een daling van bezoekersaantallen leiden. Overname door een parkengroep ligt dan op de loer. En je hoeft alleen maar naar parken als Walibi, Slagharen, Bobbejaanland of Movie Park Germany (die geen schim meer zijn van wat ze ooit waren) om te zien wat daar de gevolgen van zijn.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:29 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dat zegt de Efteling ja, dat maakt het geen feit.
Dat is nu juist wat ze van plan zijn in dit bestemmingsplan; de mensen die nu klagen wonen naast dat weiland. De geplande bufferzone met wal en beplanting is voor hen blijkbaar niet voldoende. Wat betreft die parkeergarage: die was in eerste instantie onderdeel van het bestemmingsplan, maar is op verzoek van de omwonenden geschrapt.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:43 schreef EdvandeBerg het volgende:
Wat parkeerterreinen betreft; laat de Efteling ergens een weiland aankopen en dat asfalteren en vervolgens bussen heen en weer rijden. Of bouw een parkeergarage met meerdere verdiepingen op de plek van de huidige 2D-parkeerplaats. Dat kost geld, maar dat levert de Efteling ook weer geld op.
De vraag is wanneer die mensen er zijn gaan wonen… al vanaf medio jaren ’80 zijn er plannen voor uitbreiding (zie https://www.eftepedia.nl/(...)g_(uitbreidingsplan) ). Een van de klagers woont er pas zes jaar en toen was er allang sprake van uitbreiding in westelijke richting.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:47 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Het lullige is dat die mensen dus niet direct naast de Efteling gingen wonen, maar nu uiteindelijk wel. Ik zag kaartjes van een reguliere camping die gewoon letterlijk omsingeld was door de Efteling volgens de nieuwe plannen.
Maak een goede parkeergarage en je kunt al die parkeerterreinen al schrappen.
Die inbreidingsmogelijkheden zijn zeer beperkt; men mag maar 11% van het huidige parkoppervlak bebouwen om de natuurlijke uitstraling van het gebied te garanderen. Die grens is zo ongeveer bereikt.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:10 schreef tupper het volgende:
[..]
https://www.google.nl/map(...),1151m/data=!3m1!1e3
ze hebben zat inbreidingsmodelijkheden
Dit zal deels kunnen, hoewel je die ruimte op topdagen (en dat zijn er steeds meer met meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar) echt wel nodig hebt.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:18 schreef ToT het volgende:
[..]
[..]
Eens!
Maar misschien kunnen ze het terrein wat ze hebben efficiënter gaan inrichten? Minder grote pleinen enzo?
Dat heeft men bij mijn weten wel geprobeerd. De kans zit er dik in dat dit een tactiek van de bewoners is om uiteindelijk meer te kunnen krijgen voor hun huis. De beheerder van de eerder genoemde camping gaf in een interview aan sowieso op korte termijn te willen stoppen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:21 schreef maan_man het volgende:
Jammer, maar goed als bewoners kan ik mij ook voorstellen dat jij een bepaalde overlast niet wenst. Is het uitkopen van de klagers geen optie?
Er is krapte op de arbeidsmarkt. Dus vooral niet doen, want dan haalt de Efteling werknemers weg bij andere bedrijfstakken.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:08 schreef TweeGrolsch het volgende:
Dan moeten die andere bedrijfstakken maar meer gaan betalen om hun werknemers te behouden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er is krapte op de arbeidsmarkt. Dus vooral niet doen, want dan haalt de Efteling werknemers weg bij andere bedrijfstakken.
zo wordt dat niet opgelost in Nederland. Die werknemers worden gewoon geïmporteerd.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:57 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Dan moeten die andere bedrijfstakken maar meer gaan betalen om hun werknemers te behouden.
Natuurlijk zit aan de groei een einde. Niemand heeft het over 8, 10 of 12 miljoen bezoekers; met de geplande uitbreidingen zou de Efteling tot ongeveer 7 miljoen bezoekers kunnen doorgroeien. Als men daarna nog verder wil zal dat elders moeten, want dan is er geen land meer in de omgeving. Maar met zeven miljoen bezoekers zit men stevig in de Europese top.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:52 schreef LXIV het volgende:
Het is onzin dat altijd alles moet blijven groeien. Met die mythe wordt heel Nederland verkracht. De Efteling is groot genoeg voor een dag, meer dan groot genoeg. Waarom zou het moeten groeien naar 8, 10 of 12 miljoen bezoekers? De reden dat de Efteling het goed doet en Bobejaanland niet is dat het laatste park gewoon smerig is en slecht onderhouden.
Heb je daar een linkje van?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:27 schreef maily het volgende:
Laatst al iets van de bezwaarmakers gelezen. Ben voor hen blij dat het niet doorgaat.
Nee hoor. Iedereen die ik in het dorp spreek, is voorstander van uitbreiding.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:15 schreef Nikonlover het volgende:
Ik kan mij best voorstellen dat 5 miljoen bezoekers per jaar gewoon veel te druk is naast zo'n klein dorpje.
Er zijn inderdaad maar 9 klagers. Ook geen bezwaren van milieu-organisaties e.d., dat is allemaal uitgebreid onderzocht (ik geloof dat de MER 3000 pagina's was).quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:19 schreef Burdie het volgende:
[..]
Nee hoor. Iedereen die ik in het dorp spreek, is voorstander van uitbreiding.
Ik moest even zoekenquote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:15 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Heb je daar een linkje van?
Ik kan mij best voorstellen dat 5 miljoen bezoekers per jaar gewoon veel te druk is naast zo'n klein dorpje.
Qua uitbreidingsmogelijkheden lijkt mij richting het oosten niet verkeerd. Tussen Eftelingsestraat en Europalaan richting de N261. Zolang ze de N261 maar niet oversteken hoeven er alleen maar een paar bomen gekapt te worden en 1 boerderij uitgekocht te worden. Die paar bomen (klein bos) lijkt mij niet echt een bijzonder natuurgebied waarover mensen in verweer gaan. Uitbreiden richting het westen lijkt mij zeer onwenselijk.
Je kunt natuurlijk ook tegen zijn zonder te klagen, of neutraal staan in de discussie, maar bijna iedereen die ik spreek is echt uitgesproken voorstander. Het park zorgt natuurlijk voor enorm veel werkgelegenheid in de (wijde) regio.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:23 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad maar 9 klagers. Ook geen bezwaren van milieu-organisaties e.d., dat is allemaal uitgebreid onderzocht (ik geloof dat de MER 3000 pagina's was).
Wat betreft die aantallen bezoekers: het plan geeft juist de mogelijkheid om de bezoekersstromen beter te handhaven. En er zijn al behoorlijk wat aanpassingen doorgevoerd (o.a. schrappen van de parkeergarage, verbreding bufferzones om de omwonenden tegemoet te komen.
Wow! Lijken mij echt geen azijnzeikerds maar redelijke mensen. Al is het wss bij die vrouw wel hier en daar overdreven (fatamorgana) maar ik heb het idee dat het zoals het nu is gewoon acceptabel is voor haar. Als je pal naast je eigen grond een park krijgt, dan ga je daar niet vrolijk van worden inderdaad..... Ik zou zelf hier ook niet vrolijk van worden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:24 schreef maily het volgende:
[..]
Ik moest even zoeken
Omgeving Efteling maakt bezwaar tegen uitbreiding park. Het natuurgebied gaat naar de klote
MAar dat zijn ook mensen die direct naast het park komen te wonen als de uitbreiding voltooid is? Ik kan mij zo voorstellen dat als je gewoon in het dorp zelf woont, er weinig bezwaar tegen hebt.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:30 schreef Burdie het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook tegen zijn zonder te klagen, of neutraal staan in de discussie, maar bijna iedereen die ik spreek is echt uitgesproken voorstander. Het park zorgt natuurlijk voor enorm veel werkgelegenheid in de (wijde) regio.
Fata Morgana bestaat 22 jaar.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:32 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Wow! Lijken mij echt geen azijnzeikerds maar redelijke mensen. Al is het wss bij die vrouw wel hier en daar overdreven (fatamorgana) maar ik heb het idee dat het zoals het nu is gewoon acceptabel is voor haar. Als je pal naast je eigen grond een park krijgt, dan ga je daar niet vrolijk van worden inderdaad..... Ik zou zelf hier ook niet vrolijk van worden.
Voor mij ook nietquote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:05 schreef Marsenal het volgende:
Ik vind het jammer, voor mij kan de Efteling niet groot genoeg zijn
Zoals het nu is, is het redelijk acceptabel voor haar. Anders was ze er niet gaan wonen. Dat ze wat hoort, daar ontkom je niet aan. Als het windje verkeerd staat heb je gewoon ff pech.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:35 schreef Burdie het volgende:
[..]
Fata Morgana bestaat 22 jaar.
Zij woont er 12 jaar.
Nee, ze krijgt geen park naast haar deur. Ben je er wel eens geweest? Het 'mooie stuk natuur' (lees: weiland) waar ze nu op uitkijkt wordt parkeerplaats. Maar tussen haar huis en die parkeerplaats komt een bufferzone met een groen begroeide wal. Waarbij voor die begroeiing ook weer allerlei normen en eisen gelden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:40 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Zoals het nu is, is het redelijk acceptabel voor haar. Anders was ze er niet gaan wonen. Dat ze wat hoort, daar ontkom je niet aan. Als het windje verkeerd staat heb je gewoon ff pech.
Ze krijgt een park pal naast haar deur, daar gaat het om. Ze kijkt straks uit op attracties ipv een mooi stuk natuur. En gillende kut koters ipv vogeltjes
Phantasialand probeert al jaren uit te breiden, maar kampt al jaren met klagende buren, daarom is er zo weinig plaatsquote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:54 schreef john2406 het volgende:
Kijk eens naar phantasia land, minder plaatst en toch leuke atracties.
Daar woont men haast op een attactie, daar zou ik pas niet willen wonen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:59 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Phantasialand probeert al jaren uit te breiden, maar kampt al jaren met klagende buren, daarom is er zo weinig plaatsZe bouwen wel bijna elk jaar iets nieuws, maar moeten daar steeds een bestaande attractie voor slopen
![]()
De Efteling heeft twee USP's in pretparkland: een ruime groene opzet van het park en de nostalgische waarde. Ze mogen nu maar 11% van het oppervlak bebouwen. Die grens is ongeveer bereikt, dus plaats voor veel nieuws is er niet meer. Nieuwe attracties zijn nodig om bezoekers te lokken, maar als je daarvoor oude klassiekers moet slopen blijft er van nostalgie weinig over
Met wie, EuroDisney?quote:
Hoe bedoel je 'de hoogte in'? In het huidige park mag men niet boven de boomgrens bouwen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
Daar woont men haast op een attactie, daar zou ik pas niet willen wonen.
Als de efteling zou willen kunnen ze nog altijd de hoogte in.
Waarom? Omdat alles moet wijken voor de commercie?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:08 schreef TweeGrolsch het volgende:
Ja? En?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:08 schreef Handleiding het volgende:
[..]
https://www.alletop10lijs(...)e-pretparken-europa/
Dat gaat er niet komen hoorquote:
...quote:
Ah, ok, ik zie het.quote:
Is toch ook zo wat betreft economie.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Waarom? Omdat alles moet wijken voor de commercie?
Van mij mag er best af en toe 'nee' gezegd worden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:23 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is toch ook zo wat betreft economie.
Als het je toevallig aanstaat en volgens een lotterij?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Van mij mag er best af en toe 'nee' gezegd worden.
Yep.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:27 schreef john2406 het volgende:
Als het je toevallig aanstaat en volgens een lotterij?
Je vraag zegt 'en', dus dat suggereert allebei.quote:
Vind ik niet eerlijk, dan wil ik ook.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je vraag zegt 'en', dus dat suggereert allebei.
Maar als ik moet kiezen, dan als het mij aanstaat.
Het leven is niet eerlijk.quote:
Je kunt ook inbreiden of oude attracties afbreken en daar nieuwe voor in de plaats bouwen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:01 schreef Sjemmert het volgende:
Iedereen die ooit rollercoaster tycoon gespeeld heeft begrijpt dat je moet blijven bouwen dus die mensen moeten niet zo zeiken.
Jawel hoor gezondheid is niet te koop.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het leven is niet eerlijk.
Inbreiden kan niet; ze mogen maar 11% van het huidige oppervlak bebouwen en die grens is vrijwel bereikt.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:41 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je kunt ook inbreiden of oude attracties afbreken en daar nieuwe voor in de plaats bouwen.
Volgens mij weet ze zelf niet meer waarom ze zo gefrustreerd isquote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:24 schreef maily het volgende:
[..]
Ik moest even zoeken
Omgeving Efteling maakt bezwaar tegen uitbreiding park. Het natuurgebied gaat naar de klote
Behalve dan dat die paar boompjes aan de oostkant onderdeel zijn van een Nationaal Park met beschermstatus: https://nl.wikipedia.org/(...)e_en_Drunense_Duinenquote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:15 schreef Nikonlover het volgende:
Qua uitbreidingsmogelijkheden lijkt mij richting het oosten niet verkeerd. Tussen Eftelingsestraat en Europalaan richting de N261. Zolang ze de N261 maar niet oversteken hoeven er alleen maar een paar bomen gekapt te worden en 1 boerderij uitgekocht te worden. Die paar bomen (klein bos) lijkt mij niet echt een bijzonder natuurgebied waarover mensen in verweer gaan. Uitbreiden richting het westen lijkt mij zeer onwenselijk.
Nee, het Nationaal Park begint pas aan de overzijde van de N261. Het gaat hier om het gebied tussen de Efteling en de N261.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 19:10 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Behalve dan dat die paar boompjes aan de oostkant onderdeel zijn van een Nationaal Park met beschermstatus: https://nl.wikipedia.org/(...)e_en_Drunense_Duinen
Als men dat woord al gebruikt weet ik al welk vlees ik in de kuip heb.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:59 schreef FYazz het volgende:
[..]
"En over die plannen kunnen Koek en Van Hilst kort zijn: "Heel de natuur en de rust die hier hangt, gaat dan naar de klote!"
Hmm dat strookje, daar heb ik overheen gekeken, dacht dat dat er al bijhoorde eigenlijk.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 19:12 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Nee, het Nationaal Park begint pas aan de overzijde van de N261. Het gaat hier om het gebied tussen de Efteling en de N261.
De grond is van de Efteling, maar om er iets mee te mogen doen is die bestemmingsplanwijziging nodig. De nieuwe attracties zijn juist hier gepland, omdat het zover mogelijk van de omwonenden af ligt. Het vermoeden is dat uitbreidingen aan de westkant (de bewonerskant) vooral indoor/overdekt zullen worden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 19:15 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Hmm dat strookje, daar heb ik overheen gekeken, dacht dat dat er al bijhoorde eigenlijk.
Nee?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 19:10 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Behalve dan dat die paar boompjes aan de oostkant onderdeel zijn van een Nationaal Park met beschermstatus: https://nl.wikipedia.org/(...)e_en_Drunense_Duinen
Dat kleine strookje iddquote:Op vrijdag 1 maart 2019 19:15 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Hmm dat strookje, daar heb ik overheen gekeken, dacht dat dat er al bijhoorde eigenlijk.
Die boerderij is al lang uitgekocht en intussen zelfs al gesloopt als ik me niet vergisquote:Op vrijdag 1 maart 2019 19:29 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Dat kleine strookje iddDaar kan niemand er last van hebben lijkt mij. Er woont niemand (behalve de boerderij maar die koop je voor 2 miljoen uit) en de snelweg kan er ook geen last van hebben. Een uitkijktoren daar is ook wel mooi, dan kijk je over het natuurgebied uit
Nou, wat deze locatie betreft GO dus.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 19:33 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Die boerderij is al lang uitgekocht en intussen zelfs al gesloopt als ik me niet vergis
In dit gebied mag men op 2 plaatsen boven de boomgrens bouwen (in de rest van de Efteling mag dat niet). De verwachting is dat men deze mogelijkheden niet zal gebruiken voor een uitkijktoren (het park heeft de Pagode immers al), maar voor achtbanen of andere spectaculaire attracties.
Ja ik had het idee dat het daar al redelijk bebouwd was, ik rijd regelmatig die N261 en dan ziet het er nou niet bepaald heel ruim uitquote:Op vrijdag 1 maart 2019 19:29 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Dat kleine strookje iddDaar kan niemand er last van hebben lijkt mij. Er woont niemand (behalve de boerderij maar die koop je voor 2 miljoen uit) en de snelweg kan er ook geen last van hebben. Een uitkijktoren daar is ook wel mooi, dan kijk je over het natuurgebied uit
Die uitkijktoren wordt inderdaad genoemd, maar dat is precies het probleem van die artikelen: wat die omwonenden uitkramen wordt klakkeloos voor waar aangenomen door de journalist van dienst. De Efteling heeft nog niets bekend gemaakt over wat men er gaat bouwen, dus de bewoners kunnen dat helemaal niet weten. En een uitkijktoren heeft het park al sinds 1988, dus die zie ik ze echt niet nog een bouwen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 19:38 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Nou, wat deze locatie betreft GO dus.
Wat de uitkijktoren betreft, dat staat in andere artikelen. Lijkt mij logischer om zoiets hier te plaatsen dan ergens waar je niet zo'n mooi uitzicht hebt.
Duidelijk, bedankt voor de extra informatie. Is er niets te doen aan die 11% overigens?quote:Op vrijdag 1 maart 2019 18:45 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Inbreiden kan niet; ze mogen maar 11% van het huidige oppervlak bebouwen en die grens is vrijwel bereikt.
Oude attracties slopen kan natuurlijk, maar dat raakt direct aan de aantrekkingskracht van het park: die is er een van nostalgie en het idee dat je als kind, later met je kinderen en nog later met je kleinkinderen van de Efteling geniet. Ze slopen een oude attractie alleen als hij echt op is (zoals de Bobslee eind dit jaar) en besteden jaarlijks zo'n 10 miljoen aan onderhoud van de bestaande attracties.
Fata Morgana is zelfs van de jaren 80..quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:35 schreef Burdie het volgende:
[..]
Fata Morgana bestaat 22 jaar.
Zij woont er 12 jaar.
Dus ja, zij overdrijft idd een beetje.
In theorie wel, maar het zal niet eenvoudig zijn. De Efteling is namelijk geen standaard bedrijf. Het is een BV met 1 aandeelhouder: Stichting Natuurpark de Efteling. Deze Stichting heeft geen winstoogmerk en dat is meteen de reden dat de Efteling er financieel goed voor staat: alle winst gaat direct terug het bedrijf in. De hoofddoelstelling van de stichting is het behoud van de Efteling, maar een andere belangrijke doelstelling is het beschermen van het groene karakter van het park. Om iets aan die 11% te doen zou de directie dus met de Stichting in de slag moeten... statutenwijzigingen, dat soort werk. Overigens weet ik niet in hoeverre die 11% inmiddels ook is afgesproken met de lokale overheden en vastgelegd in bestemmingsplannen... dat zou het natuurlijk nog ingewikkelder maken.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 20:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Duidelijk, bedankt voor de extra informatie. Is er niets te doen aan die 11% overigens?
Duidelijk, merci voor de extra informatie overigens. Vaak is bij dit soort artikelen de informatie in een artikel onvoldoende om conclusies te kunnen trekken.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 20:27 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
In theorie wel, maar het zal niet eenvoudig zijn. De Efteling is namelijk geen standaard bedrijf. Het is een BV met 1 aandeelhouder: Stichting Natuurpark de Efteling. Deze Stichting heeft geen winstoogmerk en dat is meteen de reden dat de Efteling er financieel goed voor staat: alle winst gaat direct terug het bedrijf in. De hoofddoelstelling van de stichting is het behoud van de Efteling, maar een andere belangrijke doelstelling is het beschermen van het groene karakter van het park. Om iets aan die 11% te doen zou de directie dus met de Stichting in de slag moeten... statutenwijzigingen, dat soort werk. Overigens weet ik niet in hoeverre die 11% inmiddels ook is afgesproken met de lokale overheden en vastgelegd in bestemmingsplannen... dat zou het natuurlijk nog ingewikkelder maken.
En stel dat je die 11% kan verhogen naar 13 of 14%. Dan is de vraag waar in de praktijk nog gebouwd kan worden. Een beetje attractie heeft een behoorlijke oppervlakte en als je het park een beetje kent weet je dat er nog maar weinig grote open plekken zijn.
Los daarvan is het ook de vraag of je het moet willen: met name buitenlandse bezoekers zijn zonder uitzondering onder de indruk van het groene karakter van het park. Wij Nederlanders zijn er mee opgegroeid en ons er misschien niet zo van bewust, maar als je wel eens andere pretparken bezoekt zul je merken hoe uniek de Efteling op dat vlak is. Het vele groen is dus ook een USP
Graag gedaan!quote:Op vrijdag 1 maart 2019 20:39 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Duidelijk, merci voor de extra informatie overigens. Vaak is bij dit soort artikelen de informatie in een artikel onvoldoende.
Als je een weiland een natuurgebied noemt niet nee. Ik maak me sterk dat men er meer natuur voor terugkrijgt. Overigens draagt de Efteling ook een flink bedrag bij aan een in de omgeving te bouwen ecoduct... ook iets dat je nergens in de media terugziet.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 20:45 schreef Harvest89 het volgende:
Lijkt me inderdaad niet netjes om een flink stuk natuurgebied te gaan verkloten voor een focking pretpark.
Ik heb geen idee wat voor gebieden er om de Efteling heen liggen. Maar in het artikel wordt er geclaimd dat er natuurgebieden naar de klote gaan dus dan denk ik automatisch aan een stuk bos of zo.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 20:47 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Als je een weiland een natuurgebied noemt niet nee. Ik maak me sterk dat men er meer natuur voor terugkrijgt. Overigens draagt de Efteling ook een flink bedrag bij aan een in de omgeving te bouwen ecoduct... ook iets dat je nergens in de media terugziet.
Ja, maar dat is dus wat ik in mijn eerdere post aanhaalde: het artikel is enorm eenzijdig. Het gaat hier voornamelijk om weiland.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 20:53 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat voor gebieden er om de Efteling heen liggen. Maar in het artikel wordt er geclaimd dat er natuurgebieden naar de klote gaan dus dan denk ik automatisch aan een stuk bos of zo.
Een ondergrondse parkeergarage is extreem duur, dat wordt zelfs voor de Efteling te gortig denk ik. Maar goed, als dit plan definitief verworpen wordt (en zo ver is het nog niet) is dat wellicht een van de opties waarnaar men gaat kijken.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 20:53 schreef Hexagon het volgende:
Kunnen ze voor extra parkeerplekken niet een ondergrondse parkeergarage bouwen? Of een transferium in Tilburg maken?
Ik denk dat een transferium een uitstekende optie is.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 20:58 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Een ondergrondse parkeergarage is extreem duur, dat wordt zelfs voor de Efteling te gortig denk ik. Maar goed, als dit plan definitief verworpen wordt (en zo ver is het nog niet) is dat wellicht een van de opties waarnaar men gaat kijken.
Een transferium is een gedachte waarmee volgens mij gespeeld is / wordt, maar dan zit je alsnog met de vraag hoe je vervoer van en naar het park gaat organiseren. Bovendien zul je daar ook met omwonenden te maken hebben, dus wellicht verplaats je het probleem alleen maar.
Dit zijn goede punten, zou inderdaad een oplossing kunnen zijn!quote:Op vrijdag 1 maart 2019 21:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat een transferium een uitstekende optie is.
Aan de Noordkant van Tilburg heb je behoorlijk wat industrieterreinen waar volgens mij zonder al teveel trammelant een parkeerplaats zou kunnen worden aangelegd. En de bereikbaarheid is sinds het afbouwen van de tangent ook heel goed.
En ook de wegen naar de Efteling zijn heel goed, dus met de inzet van wat shuttlebussen kan het allemaal niet zo'n probleem zijn. Ik zou het eerder zonde vinden als ze eventuele nieuwe ruimte zouden verspillen aan iets sufs als parkeerplaatsen (ondanks de noodzaak natuurlijk).
Nu is het de vraag of je de Efteling met Walibi moet vergelijken. Walibi was ooit een familiepark, maar richt zich de laatste jaren uitsluitend op jongeren. Er zijn veel attracties verdwenen en er komen mondjesmaat nieuwe bij terwijl de Efteling hard aan de weg timmert met uitbreidingen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 22:43 schreef MakkieR het volgende:
Als het om concurrentie gaat, is de prijs dan niet gewoon veel te duur. Had laatst nog een vergelijking gemaakt Efteling of Walibi, Walibi was een stuk goedkoper, dus zijn we daar heen gegaan.
net even gecheckt
walibi 27.50 euro per persoon
efteling 38-40 euro per persoon.
ben je met zijn vieren, dan scheelt het 4 keer 12,50 is 50 euro. ( best wel veel voor een dagje uit )
Dat terrein ten noorden van Tilburg is momenteel bestemd voor automotive bedrijven, tenminste dat staat met grote letters op de 'te koop' borden die er staan. Geen idee van wie of wat die 'eis' komt. Ik zou het overigens wel een goed idee vinden.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 21:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat een transferium een uitstekende optie is.
Aan de Noordkant van Tilburg heb je behoorlijk wat industrieterreinen waar volgens mij zonder al teveel trammelant een parkeerplaats zou kunnen worden aangelegd. En de bereikbaarheid is sinds het afbouwen van de tangent ook heel goed.
En ook de wegen naar de Efteling zijn heel goed, dus met de inzet van wat shuttlebussen kan het allemaal niet zo'n probleem zijn. Ik zou het eerder zonde vinden als ze eventuele nieuwe ruimte zouden verspillen aan iets sufs als parkeerplaatsen (ondanks de noodzaak natuurlijk).
Maar ja de kern blijft dan toch, wil je 160 euro neertellen voor enkel de entree kaartjes van de Efteling. Daar zijn dus de hapjes en drankjes niet bij inbegrepen net als de treinkosten of nog erger, overnachting, je zit dan namelijk al snel rond de 600 euro, daarvoor kun je een appartement huren in Oostenrijk voor een week om te skiën.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 23:00 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Nu is het de vraag of je de Efteling met Walibi moet vergelijken. Walibi was ooit een familiepark, maar richt zich de laatste jaren uitsluitend op jongeren. Er zijn veel attracties verdwenen en er komen mondjesmaat nieuwe bij terwijl de Efteling hard aan de weg timmert met uitbreidingen.
Walibi is dan ook geen échte concurrent van de Efteling, met zo’n 840.000 bezoekers t.o.v. de 5 miljoen van de Efteling.
De Efteling speelt eerder in de league van parken als Disneyland Parijs, Europa Park en Phantasialand en is in dat rijtje met afstand de goedkoopste.
Overigens zouden Walibi en andere parken in Nederland en België waarschijnlijk staan te juichen als de Efteling zijn prijzen flink laat stijgen, dan kunnen zij namelijk óók omhoog. Dat zou extra budget voor attracties opleveren, waar ze nu behoorlijk op moeten beknibbelen
Dat was precies het plan, de overige uitbreidingen waren gepland voor na 2025. Maar met dat stukje naast het hotel mogen ze nu dus ook niets meer doen.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 00:18 schreef TigerXtrm het volgende:
Ik ben groot fan van de Efteling en al hun plannen, maar ik kan ook zeker het punt van de omwonenden zien. Zeer als je letterlijk wordt ingesloten door een pretpark, dan gaat er ergens iets verkeerd.
Laat de Efteling eerst maar eens dat stukje naast het hotel volbouwen, dat lijkt me de komende tijd een meer dan prima uitbreiding.
Dat is voor iedereen een individuele beslissing... er zijn een dikke 5 miljoen mensen die het er graag voor over hebbenquote:Op zaterdag 2 maart 2019 00:47 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Maar ja de kern blijft dan toch, wil je 160 euro neertellen voor enkel de entree kaartjes van de Efteling. Daar zijn dus de hapjes en drankjes niet bij inbegrepen net als de treinkosten of nog erger, overnachting, je zit dan namelijk al snel rond de 600 euro, daarvoor kun je een appartement huren in Oostenrijk voor een week om te skiën.
Nee, er zijn een dikke 5 miljoen mensen die de huidige prijs/kwaliteit-verhouding accepteren. Het is helemaal niet gegarandeerd dat de Efteling meer bezoekers krijgt als het uitbreidt en (waarschijnlijk overmijdelijk) de prijzen verhoogt.quote:Op zaterdag 2 maart 2019 01:01 schreef JaxStrumley het volgende:
[..]
Dat is voor iedereen een individuele beslissing... er zijn een dikke 5 miljoen mensen die het er graag voor over hebben
Zo is het veel teveel tussen, eet een drank kramen etc etcquote:Op zaterdag 2 maart 2019 01:27 schreef Lyrebird het volgende:
Inbreiden.
Tokio Disney is heel compact opgezet, en daar loop je zo naar alle attracties. In de Efteling loop je je het leplazerus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |