abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 1 maart 2019 @ 00:00:49 #1
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_185311509
Vanaf vandaag mogen we weer aangifte doen *O*

Laten we hier geen topic van maken in de categorie "Ik krijg x euro terug!! *O* " of "Ik moet x euro betalen,... -O- " Eveneens geen vragen in de categorie: "Wie heeft er al een aanslag ontvangen?" of "Wie heeft het geld al op zijn rekening?" Voor de rest,...


In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2018. Het aangifteprogramma 2018 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2018 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2018. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 mei 2019 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Belastingaangifte 2018 vindt u informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie Digi-D aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 mei 2019 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2018 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2018 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2023 geld terugvragen.

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillende gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Daarom kun je pas na 1 maart 2019 aangifte doen.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2019 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2019 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2018 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2018. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2019. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2019 ontvangen.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Kan ik de app Aangifte 2018 gebruiken?
Grote kans van wel. Er zijn 3,5 miljoen mensen die de app Aangifte 2018 kunnen gebruiken. Lees in welke situaties u de app níet kunt gebruiken.

Staat uw situatie in deze lijst, dan kunt u de app niet gebruiken:
U had in 2018 niet het hele jaar dezelfde fiscale partner.
U hebt in 2018 een huis gekocht of verkocht.
U had in 2018 een fiscale partner, een eigen woning én vermogen waar je belasting over moet betalen. Wij kunnen dan uw inkomsten en aftrekposten niet zo voordelig mogelijk voor u verdelen.
U had in 2018 een restschuld voor een vroegere eigen woning.
U hebt in 2018 een lening voor uw eigen woning afgesloten bij familie of bij een buitenlandse bank.
U had in 2018 een onderneming.
U had in 2018 resultaat uit overige werk.
U woonde in 2018 in het buitenland.
U had in 2018 inkomsten uit of bezittingen in het buitenland.
U bent co-ouder en uw minderjarige kind stond in 2018 niet op uw adres ingeschreven.
U hebt aftrekposten, zoals giften, zorgkosten of studiekosten. Tenzij u alléén hypotheekrente wilt aftrekken. Dan kunt u de app wel gebruiken.
Staat uw situatie er niet tussen? Dan kunt u de app Aangifte 2018 gebruiken
  Moderator vrijdag 1 maart 2019 @ 00:19:34 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_185311980
Klaar weer *O*
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_185312183
Lekker vroeg erbij dit jaar. Ook even ingevuld :)
War, War Never Changes
pi_185312348
Ingevuld. Ruim 1k back. Hopelijk ontvang ik dat voor het einde van april!
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_185313584
Ik ben nu de vooringevulde aan het invullen. Normaal gesproken is er hier altijd weinig in te vullen dus is het zo gedaan. Nu is dit jaar het geval dat mijn vader vorig jaar is overleden en er nu dus een erfenis is. Het verdelen daarvan is nog niet klaar. Het gaat ook om een woning die ik erf.

Dus ben nu bij de vraag of ik een woning had.

quote:
Had u onroerende zaken, zoals een eigen woning, een vakantiewoning, een verhuurd pand of een terrein?
Dan krijg je de invul mogelijkheid en daar onder:

quote:
Was u op 1 januari 2018 eigenaar van deze onroerende zaak?
Als ik het goed lees bedoelen ze dan op 1 januari 2018? Want toen leefde mijn vader nog dus was er niks veranderd aan de situatie.

Hopelijk heeft iemand het antwoord. Ben als de dood iets fout te doen :P
pi_185313718
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 06:57 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik ben nu de vooringevulde aan het invullen. Normaal gesproken is er hier altijd weinig in te vullen dus is het zo gedaan. Nu is dit jaar het geval dat mijn vader vorig jaar is overleden en er nu dus een erfenis is. Het verdelen daarvan is nog niet klaar. Het gaat ook om een woning die ik erf.

Dus ben nu bij de vraag of ik een woning had.

[..]

Dan krijg je de invul mogelijkheid en daar onder:

[..]

Als ik het goed lees bedoelen ze dan op 1 januari 2018? Want toen leefde mijn vader nog dus was er niks veranderd aan de situatie.

Hopelijk heeft iemand het antwoord. Ben als de dood iets fout te doen :P
Je was geen eigenaar inderdaad.
Staat het huis niet in Duitsland? Kan me dat herinneren dat hij daar woonde... of staat het huis in Nederland en woonde hij in Duitsland?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_185313951
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 07:29 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Je was geen eigenaar inderdaad.
Staat het huis niet in Duitsland? Kan me dat herinneren dat hij daar woonde... of staat het huis in Nederland en woonde hij in Duitsland?
Ik begrijp niet wanneer die vermogensbelasting dan komt. Komt die pas in 2020 dan?

Ja er zijn 2 huizen. 1 in Duitsland die niet naar mij gaat en 1 hier die naar mij gaat.

Ik ben alleen wat bang dat ik dus iets verkeerds doe omdat de notaris heeft gezegd dat ik vanaf het moment van overlijden van mijn vader al eigenaar ben dus ook belasting moet betalen.

Hij woonde in Duitsland en ik woon in dit huis dus.
pi_185314010
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 07:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ik begrijp niet wanneer die vermogensbelasting dan komt. Komt die pas in 2020 dan?

Ja er zijn 2 huizen. 1 in Duitsland die niet naar mij gaat en 1 hier die naar mij gaat.

Ik ben alleen wat bang dat ik dus iets verkeerds doe omdat de notaris heeft gezegd dat ik vanaf het moment van overlijden van mijn vader al eigenaar ben dus ook belasting moet betalen.

Hij woonde in Duitsland en ik woon in dit huis dus.
Wanneer je de woning zelf bewoond als 1e woning heeft het weinig met vermogen te maken.
pi_185314120
Via de app gaat mij niet lukken. Heb hem even bekeken maar kan mijn familiebank lening er niet in terugvinden. De rest geloof ik wel dat het goed is ingevuld.

Had eerlijk gezegd op basis van uitbetaalde vakantieuren verwacht wat meer terug te krijgen, maar eens kijken wat er dit weekend uitkomt via mijn belastingdienst.
pi_185314169
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 08:00 schreef djh77 het volgende:

[..]

Wanneer je de woning zelf bewoond als 1e woning heeft het weinig met vermogen te maken.
quote:
Het eigenwoningforfait is een bedrag dat wij in uw belastingaangifte bij uw inkomen tellen. Maar alleen als u een koopwoning hebt die uw hoofdverblijf is. Wij berekenen dit bedrag voor u.
Je betaald wel deze belasting toch?
pi_185314219
Via de app gaat het trouwens stuk sneller. Staat dat ik geld terug krijg en ze hebben het alleen over 1 januari 2018. Dus dan denk ik dat bij de belastingaangifte van 2019 pas belasting betaal?
pi_185314261
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 08:15 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]


[..]

Je betaald wel deze belasting toch?
Ja, maar dat heeft nog steeds niets met vermogen te maken. Dit zijn fictieve inkomsten.
pi_185314295
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 08:26 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ja, maar dat heeft nog steeds niets met vermogen te maken. Dit zijn fictieve inkomsten.
Ja dat klopt maar naast het huis is er ook geld. En die notaris heeft gezegd dat ik dit jaar al belasting moet betalen over de erfenis ook al heb ik het nog niet ontvangen.

Maar er staat in de app duidelijk 1 januari 2018 dus dan zal ik dit wel zonder problemen kunnen versturen.
pi_185314439
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 08:30 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Ja dat klopt maar naast het huis is er ook geld. En die notaris heeft gezegd dat ik dit jaar al belasting moet betalen over de erfenis ook al heb ik het nog niet ontvangen.

Maar er staat in de app duidelijk 1 januari 2018 dus dan zal ik dit wel zonder problemen kunnen versturen.
Over 2018 betaal je erfbelasting. Vanaf peildatum 1-1-2019 (dus aangifte in 2020) betaal je vermogensbelasting.
https://www.belastingdien(...)lasting/erfbelasting
pi_185314493
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 08:44 schreef djh77 het volgende:

[..]

Over 2018 betaal je erfbelasting. Vanaf peildatum 1-1-2019 (dus aangifte in 2020) betaal je vermogensbelasting.
https://www.belastingdien(...)lasting/erfbelasting

Oke thnx :) Dan zal ik deze aangifte versturen.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 08:56:16 #16
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_185314620
Vanavond weer doen!

Elk jaar wordt het makkelijker, ben benieuwd hoe het dit jaar gaat :)
  vrijdag 1 maart 2019 @ 09:22:04 #17
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_185314945
Ik ga ook vanavond maar eens zitten.

Wat ik me afvraag, ik ga over 2 maanden mijn huis verkopen en een ander kopen.
Nu heb ik in 2018 al kosten gemaakt voor de koop: namelijk taxatie en bouwkundig onderzoek.
Dat laatste was op eigen initiatief, dus kun je in principe niet aftrekken, maar die taxatie.

Kan ik die er nu al bij zetten of is het verstandiger alles te verzamelen en dat volgend jaar doen dan?


EDIT:
Moet de belastingtelefoon toch hebben dus heb ze dit gelijk ook maar gevraagd....
Je geeft ze op in het jaar dat je ze betaald hebt. Dus ik ga ze bij 2018 opgeven.

[ Bericht 20% gewijzigd door avotar op 01-03-2019 11:42:49 ]
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_185315095
Hm, ik dacht laat ik het ook even snel doen... Meestal stelt het niet veel voor namelijk. Heb eigenlijk niets veranderd aan hetgeen wat vooraf ingevuld is en zou dan volgens de belastingdienst 3977 euro terug krijgen.
Dit heeft schijnbaar te maken met de gegevens die zij ingevuld hebben bij opleidingen, dit gaat over een financiering (verdeeld over meerdere jaren, t/m 2014 ofzo dacht ik) die niet omgezet is naar gift en reeds afbetaald is. Aangezien zij dit zelf al gevuld hebben mag ik daar dan vanuit gaan dat dit klopt? Of moet ik hier echt even iemand naar laten kijken.

Ander klein vraagje, ik heb in december een pensioenafkoop in gang gezet. Dit is in januari uitbetaald. Ik neem aan dat dit volgend jaar pas aangegeven dient te worden, en dat dit waarschijnlijk op dat moment al ingevuld staat?

[ Bericht 16% gewijzigd door DuW2 op 01-03-2019 10:08:41 ]
pi_185315967
386 euro betalen, maar had ik al verwacht :'( vorig jaar 'n kleine oprotpremie gehad van m'n vorige werkgever en twee werkgevers dus gedurende dat jaar.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 10:35:45 #20
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_185316105
Even een domme vraag, hoor. :@

Reiskosten kan je invullen onder het kopje “inkomsten uit loondienst -> reiskosten”.
Wordt hier dan ook automatisch de aftrek berekend en toegepast? :@
Protège moi de mes désirs.
pi_185316253
Hij was spannend dit jaar, ik ben van baan gewisseld en vanaf september t/m februari ging bijna elke loon/WW-betaling mis. Was al bang dat er misschien verkeerd loonheffingskorting zou zijn toegepast door al die nabetalingen. Het kon wat dat betreft dus voor honderden euro's alle kanten op. Maar alles is netjes teruggeboekt naar waar het thuishoort en in dat geval klopte de belastingafdracht gewoon. En dus wordt het: veel geld terug i.v.m. nog niet afgetrokken HRA *O*
pi_185316468
Zojuist de aangifte inkomstenbelasting ingevuld.

Ik heb echter nog wel een vraag. Laat maar. :)
pi_185316560
Elk jaar vul ik de aangifte in en krijg ik geld terug. Nu valt mij pas in het kopje 'aanvullende vragen' de volgende vraag op:

quote:
Welke onderwerpen zijn van toepassing:
- Voorlopige aanslag 2018 gehad. Dit kan zijn:
een voorlopige aanslag inkomstenbelasting en ...
Normaal vink ik deze niet aan en krijg ik geld terug. Als ik deze nu aanvink en de bedragen invul die ik vorig jaar terug heb gekregen voor de inkomstenbelasting dan moet ik ineens geld bij betalen. Daarom twijfel ik of ik dit goed doe of gewoon niet moet aanvinken.. want technisch gezien is het geen aanslag maar een teruggave toch? Dus mijn vraag is concreet:

Als ik in 2018 geld terug heb gekregen over 2017, moet ik deze vraag dan aanvinken?
  vrijdag 1 maart 2019 @ 11:14:11 #24
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185316675
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 11:09 schreef Thrilled het volgende:
Elk jaar vul ik de aangifte in en krijg ik geld terug. Nu valt mij pas in het kopje 'aanvullende vragen' de volgende vraag op:

[..]

Normaal vink ik deze niet aan en krijg ik geld terug. Als ik deze nu aanvink en de bedragen invul die ik vorig jaar terug heb gekregen voor de inkomstenbelasting dan moet ik ineens geld bij betalen. Daarom twijfel ik of ik dit goed doe of gewoon niet moet aanvinken.. want technisch gezien is het geen aanslag maar een teruggave toch? Dus mijn vraag is concreet:

Als ik in 2018 geld terug heb gekregen over 2017, moet ik deze vraag dan aanvinken?
Nee.

Die vraag gaat over geld dat je hebt teruggekregen over 2018.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185316693
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 11:09 schreef Thrilled het volgende:
Elk jaar vul ik de aangifte in en krijg ik geld terug. Nu valt mij pas in het kopje 'aanvullende vragen' de volgende vraag op:

[..]

Normaal vink ik deze niet aan en krijg ik geld terug. Als ik deze nu aanvink en de bedragen invul die ik vorig jaar terug heb gekregen voor de inkomstenbelasting dan moet ik ineens geld bij betalen. Daarom twijfel ik of ik dit goed doe of gewoon niet moet aanvinken.. want technisch gezien is het geen aanslag maar een teruggave toch? Dus mijn vraag is concreet:

Als ik in 2018 geld terug heb gekregen over 2017, moet ik deze vraag dan aanvinken?
Geld alleen als je een voorlopige aangifte gedaan hebt (een teruggave/voorschot per maand)
pi_185316908
Top, thnx, scheelt enorm :')
pi_185317135
Het stelt echt niks meer voor tegenwoordig. Beetje schuiven/verdelen tussen de fiscale partners voor een optimaal resultaat en klaar. Dat schuiven is wel leuk, zodanig schuiven dat er 1 partner precies op het betalen van ¤46 uitkomt, dan hoeft die partner in werkelijkheid niets te betalen en heb je zomaar ¤46 bespaad.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 11:57:25 #28
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_185317436
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 10:35 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Even een domme vraag, hoor. :@

Reiskosten kan je invullen onder het kopje “inkomsten uit loondienst -> reiskosten”.
Wordt hier dan ook automatisch de aftrek berekend en toegepast? :@
Nogmaals mijn noobvraag dan:

Een aftrekpost, wordt dat automatisch berekend of haal je dat zelf van je brutojaarinkomen af?
Protège moi de mes désirs.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 1 maart 2019 @ 15:28:58 #29
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185321325
Even de twee posts uit het topic dat gisteren al was geopend hier plaatsen.
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 15:10 schreef Seven. het volgende:
Ik kon de app niet gebruiken omdat ik nog een bouwdepot had in 2018.
Verder een paar vragen over wanneer ik de rente uit het bouwdepot had ontvangen, zo'n bouwdepot is een half jaar geldig. Ik kon het niet vinden dus aangegeven dat alles in het eerste half jaar ontvangen was.

En wat was die onzin op het laatst, over de voorlopige aanslag zorgverzekeringen?! Ik heb overal maar 0 ingevuld.
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 15:17 schreef tetsuo-shima het volgende:
net gedaan! ik probeer altijd lekker vroeg te zijn, dan heb je het maar gehad. en daarbij ik krijg toch altijd een flink pak geld terug omdat ik geen loonheffingskorting laat toepassen. voor mij is het dus geen straf om aangifte te doen
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  vrijdag 1 maart 2019 @ 15:51:18 #30
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_185321854
Ik snap er geen fuck van.

Ik heb vorig jaar mijn hypotheek laten oversluiten en een boeterente betaald van bijna ¤13.000
Volgens mijn inkomen kan ik daarvan 42% terug krijgen.

Ook heb ik overige kosten gemaakt zoals afsluitkosten, notariskosten etc.

Nou komt het rare. Wanneer ik de boeterente eruit laat en dan ga verdelen krijg ik ¤4000 terug.



Wanneer ik die ¤13.000 bij de betaalde rente optel en dan ga verdelen krijg ik maar ¤7000 terug.



42% van ¤13000 is toch geen ¤3000? :')

En ja ik heb gespeeld met het verdelen.
Zuiger van het FOK!-OMT
  vrijdag 1 maart 2019 @ 17:05:32 #31
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185323451
Hallon, makkelijke vraag met waarschijnlijk een heel simpel antwoord maar jong en belasting en ingewikkeld en eng etc.

Ik heb in 2018 volgens de app voor iets meer dan 10.000 euro gewerkt. Naar mijn idee heb ik daar elke maand al vrij veel belasting over betaald (zeker als je leeftijdsgenoten hoort die maar een tientje per maand belasting op hun loonstrook hebben staan), maar alsnog moet ik nu 62 euro betalen aan de belastingdienst. Waar komt die 62 euro vandaan? En hoe komt het dat anderen 500 euro terugkrijgen? Niet dat ik het idee heb dat er iets fout gaat hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig :@
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 17:21:29 #32
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_185323767
Hier ook een makkelijke vraag (denk ik..). Heb een aantal jaar geleden tijdens m'n studeertijd een verkeerd bedrag ingevuld voor overige studiekosten. Dit bedrag is iets hoger dan destijds ingevuld dus ik zou iets meer geld terugkrijgen zo te zien. Als ik dit nu weer verstuur dan verrekent de fiscus wat ik al gekregen heb lijkt mij?
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_185324087
Notariële kosten
Tarief akte van levering (btw-belast) ¤ 200,00
Tarief akte van hypotheek (btw-belast) ¤ 200,00
Kadaster kosten
Inschrijving kadaster akte van levering geheel perceel (KIK) ¤ 77,00
Kadastrale inzage levering (btw-belast) ¤ 25,00
Inschrijving kadaster hypotheekakte (GEEN KIK) ¤ 126,00
Kadastrale inzage hypotheek (btw belast) ¤ 25,00

Snel vraagje:
Welke van deze kosten waren ook al weer de kosten bij aanschaf woning. SOwieso die waar het woord hypotheek in voor komt toch?

Overigens, je moet hier niet de financieringskosten invullen, dus de hypotheekadviseur komt later?
  User die overal opduikt 2022 vrijdag 1 maart 2019 @ 19:57:57 #34
186611 Haags
pi_185326649
Zojuist gedaan. :)
Zonder wrijving geen glans
pi_185328806
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 17:05 schreef Faux. het volgende:
Hallon, makkelijke vraag met waarschijnlijk een heel simpel antwoord maar jong en belasting en ingewikkeld en eng etc.

Ik heb in 2018 volgens de app voor iets meer dan 10.000 euro gewerkt. Naar mijn idee heb ik daar elke maand al vrij veel belasting over betaald (zeker als je leeftijdsgenoten hoort die maar een tientje per maand belasting op hun loonstrook hebben staan), maar alsnog moet ik nu 62 euro betalen aan de belastingdienst. Waar komt die 62 euro vandaan? En hoe komt het dat anderen 500 euro terugkrijgen? Niet dat ik het idee heb dat er iets fout gaat hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig :@
Hoeveel heb je bruto verdiend en hoeveel belasting heb je al betaald?
pi_185328907
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 17:37 schreef investeerdertje het volgende:
Notariële kosten
Tarief akte van levering (btw-belast) ¤ 200,00
Tarief akte van hypotheek (btw-belast) ¤ 200,00
Kadaster kosten
Inschrijving kadaster akte van levering geheel perceel (KIK) ¤ 77,00
Kadastrale inzage levering (btw-belast) ¤ 25,00
Inschrijving kadaster hypotheekakte (GEEN KIK) ¤ 126,00
Kadastrale inzage hypotheek (btw belast) ¤ 25,00

Snel vraagje:
Welke van deze kosten waren ook al weer de kosten bij aanschaf woning. SOwieso die waar het woord hypotheek in voor komt toch?

Overigens, je moet hier niet de financieringskosten invullen, dus de hypotheekadviseur komt later?
Alle kosten die gemaakt zijn om de financiering rond te krijgen. Ik heb zelf destijds gewoon de hele factuur van de notaris opgevoerd. Als je allemaal losse facturen hebt denk ik dat de kadastrale inzages niet aftrekbaar zijn.

Maar pin me er niet op vast :P
  vrijdag 1 maart 2019 @ 21:25:28 #37
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185328952
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:21 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Hoeveel heb je bruto verdiend en hoeveel belasting heb je al betaald?
Inkomsten uit werk is 10.557 euro (bruto denk ik?)
Ik heb al 942 euro betaald (voorheffingen toch?)
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_185329010
Hoi, kan ik hier een vraag stellen over bepaalde geldzaken?
pi_185329117
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:25 schreef Faux. het volgende:

[..]

Inkomsten uit werk is 10.557 euro (bruto denk ik?)
Ik heb al 942 euro betaald (voorheffingen toch?)
Dan moet je een kleine 175 euro bijbetalen denk ik?
  vrijdag 1 maart 2019 @ 21:35:29 #40
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185329269
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:30 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Dan moet je een kleine 175 euro bijbetalen denk ik?
Nee, 62 euro.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 1 maart 2019 @ 21:39:15 #41
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185329392
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:27 schreef Geldzaken het volgende:
Hoi, kan ik hier een vraag stellen over bepaalde geldzaken?
Als je een vraag hebt over je aangifte van 2018 zit je hier goed inderdaad.

Welkom
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185329435
quote:
11s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:35 schreef Faux. het volgende:

[..]

Nee, 62 euro.
Hmm ok, zal het morgen eens door m'n excelsheets gooien, dan kan ik het exact uitrekenen :P
  vrijdag 1 maart 2019 @ 21:41:24 #43
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185329471
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:40 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Hmm ok, zal het morgen eens door m'n excelsheets gooien, dan kan ik het exact uitrekenen :P
Thanks!
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 21:50:37 #44
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_185329758
Zijn er nog leuke creatieve aftrekposten?
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 22:18:06 #45
118161 maikel112
100% Radio Active
pi_185330716
Ik heb voor mijn zoon een spaarplan bij Dela. De waarde moet ik opgeven bij spaarrekeningen. Daar moet ik echter een IBAN nummer opgeven. Ik heb alleen een algemeen IBAN nummer van dela maar dat lijkt me niet de bedoeling. Wat te doen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 1 maart 2019 @ 22:22:20 #46
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185330848
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 22:18 schreef maikel112 het volgende:
Ik heb voor mijn zoon een spaarplan bij Dela. De waarde moet ik opgeven bij spaarrekeningen. Daar moet ik echter een IBAN nummer opgeven. Ik heb alleen een algemeen IBAN nummer van dela maar dat lijkt me niet de bedoeling. Wat te doen?
je maakt gewoon naar het algemene nummer over als je het over maakt?
staat er geen directe tegenrekening op je afschriften waar vandaan het geld er naar toe gaat?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  vrijdag 1 maart 2019 @ 22:28:41 #47
118161 maikel112
100% Radio Active
pi_185331053
Het is al opgelost, het is een kapitaalverzekering. Deze kun je met polisnummer plaatsen. Te snel geroepen!

quote:
99s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 22:22 schreef Nizno het volgende:

[..]

je maakt gewoon naar het algemene nummer over als je het over maakt?
staat er geen directe tegenrekening op je afschriften waar vandaan het geld er naar toe gaat?
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 1 maart 2019 @ 22:28:57 #48
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185331060
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 22:28 schreef maikel112 het volgende:
Het is al opgelost, het is een kapitaalverzekering. Deze kun je met polisnummer plaatsen. Te snel geroepen!

[..]

top
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185333271
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:24 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Alle kosten die gemaakt zijn om de financiering rond te krijgen. Ik heb zelf destijds gewoon de hele factuur van de notaris opgevoerd. Als je allemaal losse facturen hebt denk ik dat de kadastrale inzages niet aftrekbaar zijn.

Maar pin me er niet op vast :P
Dat heb ik toen ik jong en onbezonnen was ook gedaan bij mijn eerste huis. Maar voor de verkoop van die woning had die notaris (een andere dan bij aankoop nieuwe woning) dit expliciet genoemd op de factuur. Vandaar dat ik twijfel. Ik ga gewoon de delen die hypotheek bevatten opvoeren. Het gaat om een minimale aftrekpost in vergelijking met de rest. Ee
pi_185335780
Ik werd een half uur voor mijn wekker wakker dus heb hem ook maar verstuurd. Ging weer lekker makkelijk! Nu wachten tot het binnen is.
pi_185338321
Vorig jaar kreeg ik bijna 900 euro terug, nu kijk ik via de app en heb ik recht op 0 euro.

Ik moet bekennen dat ik totaal geen verstand heb van dit soort zaken, daarom dit bericht.

Ik ben een student en heb vorig jaar twee bijbaantjes gehad. Daarnaast heb ik van september 2018 - december 2018 studiefinanciering ontvangen, maar niet van januari 2018 - zomer 2018. Ik leen niks en gebruik in principe alleen het studentenreisproduct, heb ook geen recht op een aanvullende beurs.

Wat moet ik hiermee doen? Mensen om mij heen krijgen namelijk relatief grote bedragen terug via studiekosten..
  zaterdag 2 maart 2019 @ 11:22:29 #52
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185338352
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 11:20 schreef bypateq het volgende:
Vorig jaar kreeg ik bijna 900 euro terug, nu kijk ik via de app en heb ik recht op 0 euro.

Ik moet bekennen dat ik totaal geen verstand heb van dit soort zaken, daarom dit bericht.

Ik ben een student en heb vorig jaar twee bijbaantjes gehad. Daarnaast heb ik van september 2018 - december 2018 studiefinanciering ontvangen, maar niet van januari 2018 - zomer 2018. Ik leen niks en gebruik in principe alleen het studentenreisproduct, heb ook geen recht op een aanvullende beurs.

Wat moet ik hiermee doen? Mensen om mij heen krijgen namelijk relatief grote bedragen terug via studiekosten..
Kan aan zoveel dingen liggen. Teruggaves bij studenten ontstaan vaak doordat er teveel belasting wordt ingehouden op een relatief laag inkomen.

Als de invoergegevens kloppen dan klopt de eindsom van de belastingdienst ook.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185338433
Ik kan nog geen aangifte doen :?
  zaterdag 2 maart 2019 @ 11:30:58 #54
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185338465
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 11:28 schreef VacaLoca het volgende:
Ik kan nog geen aangifte doen :?
https://www.belastingdien(...)te/belastingaangifte
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185338492
Via de app werkte om de een of andere reden niet voor mij; terwijl ik volgens mij aan de voorwaarden voldeed om via de app mijn aangifte te doen.

Zojuist zelf maar ingevuld en enige gegevens die ik aan moest vullen hadden betrekking op mijn hypotheek.
pi_185338635
So hee, ik krijg met mijn gezin bijna 4 ruggen terug _O_

Heb me dit jaar wel scheelbetaald aan opleiding enzo, maar goed :+
-nee-
pi_185339055
quote:
17s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:41 schreef Faux. het volgende:

[..]

Thanks!
Zoals gezegd kom ik hier nog op terug. Ik kom eerder op de buurt van mijn eerdere inschatting uit dan op die 62 euro. Hoogstens is het wat gegoochel met losse centen, maar die moet je maar negeren. Dat doet de belastingdienst ook min of meer. Voor de goede orde, ik ga er van uit dat je nog niet de AOW leeftijd hebt bereikt. Zo wel, dan moet ik nog een keer kijken, maar daar heb ik geen Excelsheet van klaarliggen.

Totaal bruto inkomen: 10557
Totale belasting: 3858,58 ---> (10557*0.3655)
Arbeidskorting: 472,62 ---> 167 + 0.28064*(10557-9468)
Algemene heffingskorting: 2265
Afbouw algemene heffingskorting: 0
Totaal te betalen: 1120,97 --->3858,58 - 472,62 - 2265
Reeds betaald: 942
Te betalen: 178



Arbeidskorting
https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2018

Algemene heffingskorting
https://www.belastingdien(...)heffingskorting-2018

Wat geeft je overzicht aan bij het indienen van de aangifte? Zijn er nog extra aftrekposten die ik gemist heb?
pi_185340255
Als ik kies voor apart aangifte doen moet ik op een gegeven moment aangeven of ik meer verdien dan mijn vriendin maar hoef niet haar jaarinkomen in te vullen. Andersom vraagt haar aangifte mijn jaarinkomen.

Ze heeft wel recht op Inkomensafhankelijke combinatiekorting wat er dan ook wel bij komt.

Maar weet de belastingdienst al dat ik meer verdien dan haar, dat ik die optie niet krijg?
:]
pi_185352113
quote:
Ah hehe, was nog niet helemaal wakker en zat bij 2019 te kijken.
Ingevuld en ruim 700 ekkies terug :7
  zondag 3 maart 2019 @ 00:26:21 #60
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185353934
Kan ik dat als minderjarige doen? Het enige wat ik weet is dat m'n brutoloon en nettoloon gelijk zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door Nizno op 03-03-2019 11:44:34 ]
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zondag 3 maart 2019 @ 00:27:39 #61
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185353971
Heb je een brief gehad van de Belastingdienst met dat je aangifte moet doen?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 3 maart 2019 @ 00:28:21 #62
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185353994
quote:
11s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:27 schreef Faux. het volgende:
Heb je een brief gehad van de Belastingdienst met dat je aangifte moet doen?
Nee, voor zover ik weet.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zondag 3 maart 2019 @ 00:30:55 #63
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185354053
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:28 schreef _--_ het volgende:

[..]

Nee, voor zover ik weet.
Dan hoef je geen aangifte te doen.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 3 maart 2019 @ 00:32:13 #64
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185354075
quote:
14s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:30 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dan hoef je geen aangifte te doen.
Ik heb ook geen digid, misschien krijg ik daardoor geen brief?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_185354090
Maar vul voor de zekerheid het online formulier in. Krijg je niets terug of moet je betalen: niet inzenden. Krijg je geld terug: kassa.
  zondag 3 maart 2019 @ 00:33:16 #66
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185354102
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:32 schreef _--_ het volgende:

[..]

Ik heb ook geen digid, misschien krijg ik daardoor geen brief?
Nee. Je belastingaangifte is gewoon dermate simpel dat de belastingdienst het zelf kan bedenken/geen neuk geeft.

En fix een DigiD.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 3 maart 2019 @ 00:33:53 #67
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185354114
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:32 schreef Randy_S het volgende:
Maar vul voor de zekerheid het online formulier in. Krijg je niets terug of moet je betalen: niet inzenden. Krijg je geld terug: kassa.
Dus als je geld moet betalen hoef je eigenlijk geen geld te betalen. Of zijn dit illegale spelletjes?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zondag 3 maart 2019 @ 00:34:29 #68
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185354126
quote:
14s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:33 schreef Faux. het volgende:

[..]

Nee. Je belastingaangifte is gewoon dermate simpel dat de belastingdienst het zelf kan bedenken/geen neuk geeft.

En fix een DigiD.
^O^
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zondag 3 maart 2019 @ 00:35:38 #69
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185354142
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:34 schreef _--_ het volgende:

[..]

^O^
Echt doen. Elke burger moet online met de overheid kunnen communiceren. Liever te vroeg dan te laat.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 3 maart 2019 @ 00:39:30 #70
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_185354222
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:33 schreef _--_ het volgende:

[..]

Dus als je geld moet betalen hoef je eigenlijk geen geld te betalen. Of zijn dit illegale spelletjes?
dan hoop je dat ze dat niet merken :P
Is op je loonstroken je nettoloon ook gelijk aan je brutoloon?
pi_185354231
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:33 schreef _--_ het volgende:

[..]

Dus als je geld moet betalen hoef je eigenlijk geen geld te betalen. Of zijn dit illegale spelletjes?
Jebent niet verplicht om aangifte te doen, immers je hebt geen brief gehad. Dus inzenden zou ik dan niet doen, er is niets illegaals aan.
  zondag 3 maart 2019 @ 00:41:35 #72
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185354268
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:39 schreef hugecooll het volgende:

[..]

dan hoop je dat ze dat niet merken :P
Is op je loonstroken je nettoloon ook gelijk aan je brutoloon?
Nou ja, 8 cent verschil ofzo over gehele maand. Maar wat is belastingaangifte dan. Hoe kan je teveel belasting betalen?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zondag 3 maart 2019 @ 00:49:54 #73
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185354454
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:41 schreef _--_ het volgende:

[..]

Nou ja, 8 cent verschil ofzo over gehele maand. Maar wat is belastingaangifte dan. Hoe kan je teveel belasting betalen?
Als je werkgever te veel belasting voor je afdraagt krijg je dat terug natuurlijk.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zondag 3 maart 2019 @ 00:53:11 #74
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_185354523
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:41 schreef _--_ het volgende:

[..]

Nou ja, 8 cent verschil ofzo over gehele maand. Maar wat is belastingaangifte dan. Hoe kan je teveel belasting betalen?
Belastingaangifte is eigenlijk soort van aangeven over hoeveel inkomsten je belasting dient te betalen

Je kan te veel belasting betalen omdat werkgevers ook niet zeker weten hoeveel jij in een jaar zult verdienen. Veel werkgevers doen dan alsof je je maandloon iedere maand van het jaar zal ontvangen en houden op basis van dat totaalbedrag een percentage in voor de Belastingdienst. Als je nou twaalf maanden lang hetzelfde verdient, dan klopt dat ook wel. Als je drie maanden hetzelfde verdient en negen maanden geen inkomsten hebt, dan heb je waarschijnlijk te veel belasting afgedragen en kun je het te veel betaalde geld terugkrijgen.
pi_185354566
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 13:36 schreef wootahH het volgende:
Als ik kies voor apart aangifte doen moet ik op een gegeven moment aangeven of ik meer verdien dan mijn vriendin maar hoef niet haar jaarinkomen in te vullen. Andersom vraagt haar aangifte mijn jaarinkomen.

Ze heeft wel recht op Inkomensafhankelijke combinatiekorting wat er dan ook wel bij komt.

Maar weet de belastingdienst al dat ik meer verdien dan haar, dat ik die optie niet krijg?
Als jij zegt dat jij meer verdiend dan heeft de belastingdienst hier alleen maar voordeel aan. Als zij het zegt gaat ze een heffingskorting kunnen gebruiken.
  zondag 3 maart 2019 @ 02:43:44 #76
51385 baskick
Juist ja!
pi_185355530
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:39 schreef Randy_S het volgende:

[..]

Jebent niet verplicht om aangifte te doen, immers je hebt geen brief gehad. Dus inzenden zou ik dan niet doen, er is niets illegaals aan.
Pertinent onjuist.

quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:33 schreef _--_ het volgende:

[..]

Dus als je geld moet betalen hoef je eigenlijk geen geld te betalen. Of zijn dit illegale spelletjes?
Als het meer is dan ¤45 ben je verplicht aangifte te doen (en dus ook te betalen). Zie https://www.belastingdien(...)oet_ik_aangifte_doen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_185356446
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 17:37 schreef investeerdertje het volgende:
Notariële kosten
Tarief akte van levering (btw-belast) ¤ 200,00
Tarief akte van hypotheek (btw-belast) ¤ 200,00
Kadaster kosten
Inschrijving kadaster akte van levering geheel perceel (KIK) ¤ 77,00
Kadastrale inzage levering (btw-belast) ¤ 25,00
Inschrijving kadaster hypotheekakte (GEEN KIK) ¤ 126,00
Kadastrale inzage hypotheek (btw belast) ¤ 25,00

Snel vraagje:
Welke van deze kosten waren ook al weer de kosten bij aanschaf woning. SOwieso die waar het woord hypotheek in voor komt toch?

Overigens, je moet hier niet de financieringskosten invullen, dus de hypotheekadviseur komt later?
Goedkope notaris heb je gevonden! De kosten welke te maken hebben met de levering mag je niet opgeven. Dus wel opgeven:
Inschrijving kadaster hypotheekakte (GEEN KIK) ¤ 126,00
Kadastrale inzage hypotheek (btw belast) ¤ 25,00
Tarief akte van hypotheek (btw-belast) ¤ 200,00

Zijn dit de bedragen ex-btw? Je mag de bedragen incl. BTW opgeven.

De kosten van je hypotheekadviseur kan je vullen bij "bemiddelingskosten tussenpersoon" (ook als je de lening rechtstreeks hebt gesloten bij een bank). DIe staat 2 velden onder "notariskosten" hypotheek.
pi_185356470
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 15:51 schreef DonDruiper het volgende:
Ik snap er geen fuck van.

Ik heb vorig jaar mijn hypotheek laten oversluiten en een boeterente betaald van bijna ¤13.000
Volgens mijn inkomen kan ik daarvan 42% terug krijgen.

Ook heb ik overige kosten gemaakt zoals afsluitkosten, notariskosten etc.

Nou komt het rare. Wanneer ik de boeterente eruit laat en dan ga verdelen krijg ik ¤4000 terug.

[ afbeelding ]

Wanneer ik die ¤13.000 bij de betaalde rente optel en dan ga verdelen krijg ik maar ¤7000 terug.

[ afbeelding ]

42% van ¤13000 is toch geen ¤3000? :')

En ja ik heb gespeeld met het verdelen.
Het kan zijn dat je niet voor 20.019 euro in de schijf van 40.85 % zit dan krijg je over een deel 36,55%. Daarnaast speelt ook nog mee dat eventuele heffingskortingen ook naar gelang minder worden bij een lager inkomen en dat het voordeel daarom nog lager is. Dat lijkt hier zo te zijn. Als jullie beide in de 40,85% schijf zitten zou het moeten helpen dat je gaat verdelen.
pi_185356480
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 21:24 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Alle kosten die gemaakt zijn om de financiering rond te krijgen. Ik heb zelf destijds gewoon de hele factuur van de notaris opgevoerd. Als je allemaal losse facturen hebt denk ik dat de kadastrale inzages niet aftrekbaar zijn.

Maar pin me er niet op vast :P
de kosten van levering hebben geen betrekking op het verkrijgen van de financiering, als je ze wel op hebt gegeven heb je geluk gehad dat ze er niet achter zijn gekomen. als je wil kan je dat pro actief melden bij de belastingdienst, je kan ook afwachten of ze er zelf mee komen :)
pi_185356677
Gewoon invullen vergeet het Tj biljet niet je krijgt met beetje mazzel zo 250 euro terug
pi_185357729
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 07:29 schreef soepkoe het volgende:

[..]

Goedkope notaris heb je gevonden! De kosten welke te maken hebben met de levering mag je niet opgeven. Dus wel opgeven:
Inschrijving kadaster hypotheekakte (GEEN KIK) ¤ 126,00
Kadastrale inzage hypotheek (btw belast) ¤ 25,00
Tarief akte van hypotheek (btw-belast) ¤ 200,00

Zijn dit de bedragen ex-btw? Je mag de bedragen incl. BTW opgeven.

De kosten van je hypotheekadviseur kan je vullen bij "bemiddelingskosten tussenpersoon" (ook als je de lening rechtstreeks hebt gesloten bij een bank). DIe staat 2 velden onder "notariskosten" hypotheek.
De onduidelijkheid was ontstaan omdat je deze kosten ook bij je nieuwe woning op moet tellen voor box1. En er bestaan gelukkig notarissen die normale tarieven vragen, met normale service en een normaal kantooetje.

Inderdaad excl. BTW

Thnx
pi_185357846
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 08:15 schreef Tailless het volgende:
Gewoon invullen vergeet het Tj biljet niet je krijgt met beetje mazzel zo 250 euro terug
Hij zegt net dat zijn bruto-en nettoloon zowat gelijk zijn. Dan is er dus geen belasting afgedragen, en wat er niet afgedragen is kan je ook niet terugkrijgen. En waar haal je het bedrag van ¤250 vandaan?

Ik ben het met je eens dat hij het gewoon moet invullen en kijken of er wat boeiends uitkomt. Dit kan ook nog over eerdere jaren, trouwens.
pi_185357891
Ik zou gewoon een Digid aanmaken en daarna gewoon invullen.
Al is het maar als oefening om te kijken hoe het werkt.

Maar je krijgt loon, dus ik denk dat het sowieso geen kwaad kan om het gewoon te doen.
Misschien krijg je inderdaad zelfs wel wat terug afhankelijk van hoogte loon etc.
pi_185358091
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 10:06 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Hij zegt net dat zijn bruto-en nettoloon zowat gelijk zijn. Dan is er dus geen belasting afgedragen, en wat er niet afgedragen is kan je ook niet terugkrijgen. En waar haal je het bedrag van ¤250 vandaan?

Ik ben het met je eens dat hij het gewoon moet invullen en kijken of er wat boeiends uitkomt. Dit kan ook nog over eerdere jaren, trouwens.
ervaring met invullen.
250 euro is puur uit ervaring. Deed het bij veel vrienden en meestal zagen die zo iets wel terug komen.
pi_185358150
Plus hoe vaker je het doet hoe beter je gaat zijn in creatief belasting betalen.
pi_185358168
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 10:29 schreef Tailless het volgende:
Plus hoe vaker je het doet hoe beter je gaat zijn in creatief belasting betalen.
Vertel eens wat jij dan voor creatieve dingen gebruikt? Misschien kunnen anderen daar ook wat van leren
pi_185358190
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 10:30 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Vertel eens wat jij dan voor creatieve dingen gebruikt? Misschien kunnen anderen daar ook wat van leren
dingen als je schoolspullen etc. Is allemaal niet zo moeilijk. Mensen vergeten vaak dat zulke dingen afgetrokken worden van je kosten.
pi_185358229
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2019 10:33 schreef Tailless het volgende:

[..]

dingen als je schoolspullen etc. Is allemaal niet zo moeilijk. Mensen vergeten vaak dat zulke dingen afgetrokken worden van je kosten.
Welke schoolspullen? Geef nou eens wat concrete dingen aan, want _--_ heeft nog nooit aangifte gedaan. Dan kan jij wel zeggen dat het allemaal niet zo moeilijk is, maar voor _--_ is het allemaal nieuw en vooral heel abstract.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nizno op 03-03-2019 11:46:53 ]
  zondag 3 maart 2019 @ 11:28:36 #89
468509 _--_
In varietate concordia
pi_185359210
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 00:53 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Belastingaangifte is eigenlijk soort van aangeven over hoeveel inkomsten je belasting dient te betalen

Je kan te veel belasting betalen omdat werkgevers ook niet zeker weten hoeveel jij in een jaar zult verdienen. Veel werkgevers doen dan alsof je je maandloon iedere maand van het jaar zal ontvangen en houden op basis van dat totaalbedrag een percentage in voor de Belastingdienst. Als je nou twaalf maanden lang hetzelfde verdient, dan klopt dat ook wel. Als je drie maanden hetzelfde verdient en negen maanden geen inkomsten hebt, dan heb je waarschijnlijk te veel belasting afgedragen en kun je het te veel betaalde geld terugkrijgen.
Ai, nu snap ik het!
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_185360320
Even een basisvraag over hoe het belastingstelsel, en dus belastingteruggave, precies werkt. Volgens mij heb ik het goed, maar kan iemand dit verifiëren?

- Je betaalt belasting over je brutoloon.
- Je betaalt belasting over je brutoloon via box 1.
- Van de belasting die hieruit ontstaat krijg je korting: arbeidskorting & algemene heffingskorting.
- Na aftrek van de kortingen kom je uit op het belastingbedrag dat je moet betalen.

Echter...:
- Tijdens een kalenderjaar houdt jouw werkgever alvast belasting in, dat heet loonheffing.
- Door loonheffingskorting toe te passen worden de arbeidskorting & algemene heffingskorting al toegepast.
- Het verschil tussen het bedrag dat jouw werkgevers tijdens een kalenderjaar alvast afdraagt aan de Belastingdienst en de daadwerkelijke te betalen belasting is jouw belastingteruggave (kan zowel positief als negatief zijn).

Klopt hetgeen wat ik hierboven omschrijf?

Dan nog een vraag. Stel, je werkt gedurende een kalenderjaar niet zoveel en verdient in totaal ¤5.000 bruto. Belasting wordt dus gegeven in box 1, wat neerkomt op 36,55%, dus een bedrag van ¤1.827,50. Natuurlijk heb je recht op arbeidskorting en algemene heffingskorting.

- Arbeidskorting is in dit geval 1,764% * ¤5.000 = ¤88,20 (https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2018)
- Algemene heffingskorting voor 2018 is ¤2.265 (https://www.belastingdien(...)heffingskorting-2018)

Dus in dit geval betaal ik voor de kortingen ¤1827,50 maar hier kan ik de kortingen van respectievelijk ¤88,20 en ¤2.265 aftrekken. Per saldo komt dit neer op 1,827,50 - 88,20 - 2.265 = -525,70. Ik ontvang dus ¤525,70 van de Belastingdienst.

Doe ik zo alles wat betreft berekeningen correct?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 3 maart 2019 @ 13:47:08 #91
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185362087
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:27 schreef carebaer het volgende:
Even een basisvraag over hoe het belastingstelsel, en dus belastingteruggave, precies werkt. Volgens mij heb ik het goed, maar kan iemand dit verifiëren?

- Je betaalt belasting over je brutoloon.
- Je betaalt belasting over je brutoloon via box 1.
- Van de belasting die hieruit ontstaat krijg je korting: arbeidskorting & algemene heffingskorting.
- Na aftrek van de kortingen kom je uit op het belastingbedrag dat je moet betalen.

Echter...:
- Tijdens een kalenderjaar houdt jouw werkgever alvast belasting in, dat heet loonheffing.
- Door loonheffingskorting toe te passen worden de arbeidskorting & algemene heffingskorting al toegepast.
- Het verschil tussen het bedrag dat jouw werkgevers tijdens een kalenderjaar alvast afdraagt aan de Belastingdienst en de daadwerkelijke te betalen belasting is jouw belastingteruggave (kan zowel positief als negatief zijn).

Klopt hetgeen wat ik hierboven omschrijf?
ja
quote:
Dan nog een vraag. Stel, je werkt gedurende een kalenderjaar niet zoveel en verdient in totaal ¤5.000 bruto. Belasting wordt dus gegeven in box 1, wat neerkomt op 36,55%, dus een bedrag van ¤1.827,50. Natuurlijk heb je recht op arbeidskorting en algemene heffingskorting.

- Arbeidskorting is in dit geval 1,764% * ¤5.000 = ¤88,20 (https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2018)
- Algemene heffingskorting voor 2018 is ¤2.265 (https://www.belastingdien(...)heffingskorting-2018)

Dus in dit geval betaal ik voor de kortingen ¤1827,50 maar hier kan ik de kortingen van respectievelijk ¤88,20 en ¤2.265 aftrekken. Per saldo komt dit neer op 1,827,50 - 88,20 - 2.265 = -525,70. Ik ontvang dus ¤525,70 van de Belastingdienst.

Doe ik zo alles wat betreft berekeningen correct?
Ik ben niet zo into de bedragen meer, maar het klinkt inderdaad dat je de goede kant op denkt.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185362438
quote:
99s.gif Op zondag 3 maart 2019 13:47 schreef Nizno het volgende:

[..]

ja

[..]

Ik ben niet zo into de bedragen meer, maar het klinkt inderdaad dat je de goede kant op denkt.
Fijn, bedankt voor de bevestiging.

Ik ga even een Excel cheat sheet maken zodat ik het elk jaar eenvoudig kan controleren voor mijzelf.
pi_185363834
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 12:27 schreef carebaer het volgende:
Doe ik zo alles wat betreft berekeningen correct?
Als de heffingskortingen hoger zijn dan het te betalen bedrag aan belastingen, dan wordt het verschil niet uitbetaald. De te betalen belasting wordt dan gewoon 0 euro. Dit wordt wel het verzilveringsprobleem genoemd.
  Moderator / Redactie Sport zondag 3 maart 2019 @ 16:29:56 #94
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185365159
Situatie: ik werkte tot 31 augustus 2018 parttime bij een werkgever die nu niet meer bestaat (bedrijf is overgenomen, holding waar ik werkte lijkt opgeheven). In het vooraf ingevulde formulier staat het nieuwe bedrijf nu als werkgever ingevuld met een waarde voor loon dat totaal niet overeenkomt met wat ik daadwerkelijk verdiend heb (bijna een factor 2 hoger). Het standaard ingevulde bedrag voor loonheffing is 36% van de foutief ingevulde versie voor loon

Nu weet ik precies wat ik op mijn bankrekening heb, maar wat moet ik nou invullen? Jaaropgave heb ik niet, en het lijkt me dat ik hier behoorlijk genaaid wordt als ik er niet achteraan ga.

Interessant feit is dat ik plots meer moet betalen als ik het wel goed invul, gaat dat wel goed :?

[ Bericht 7% gewijzigd door Nattekat op 03-03-2019 16:38:23 ]
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 3 maart 2019 @ 17:03:53 #95
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185365754
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 16:29 schreef Nattekat het volgende:
Situatie: ik werkte tot 31 augustus 2018 parttime bij een werkgever die nu niet meer bestaat (bedrijf is overgenomen, holding waar ik werkte lijkt opgeheven). In het vooraf ingevulde formulier staat het nieuwe bedrijf nu als werkgever ingevuld met een waarde voor loon dat totaal niet overeenkomt met wat ik daadwerkelijk verdiend heb (bijna een factor 2 hoger). Het standaard ingevulde bedrag voor loonheffing is 36% van de foutief ingevulde versie voor loon

Nu weet ik precies wat ik op mijn bankrekening heb, maar wat moet ik nou invullen? Jaaropgave heb ik niet, en het lijkt me dat ik hier behoorlijk genaaid wordt als ik er niet achteraan ga.

Interessant feit is dat ik plots meer moet betalen als ik het wel goed invul, gaat dat wel goed :?
Heb je helemaal geen enkele jaaropgaaf over die periode?
Dan zou je in elk geval je laatste loonstrook moeten bekijken naar de totalen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Redactie Sport zondag 3 maart 2019 @ 17:13:14 #96
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185365956
quote:
99s.gif Op zondag 3 maart 2019 17:03 schreef Nizno het volgende:

[..]

Heb je helemaal geen enkele jaaropgaaf over die periode?
Dan zou je in elk geval je laatste loonstrook moeten bekijken naar de totalen.
Ik heb helemaal niets, niet meer aangedacht bij vertrek om het nog op te vragen. Ik heb wat er op mijn rekening bij is gekomen, en dat is veel minder dan wat er vooraf is ingevuld.

Nu ik er wat dieper in ben gedoken ben ik erachter dat mijn huidige werkgever veel te weinig heeft ingehouden en de werkgever waar het fout is gegaan compenseert weer doordat er daar te veel is ingehouden door geen loonheffingskorting toe te passen. Feitelijk is deze fout juist in mijn voordeel, helpt niet.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_185366177
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2019 17:13 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik heb helemaal niets, niet meer aangedacht bij vertrek om het nog op te vragen. Ik heb wat er op mijn rekening bij is gekomen, en dat is veel minder dan wat er vooraf is ingevuld.

Nu ik er wat dieper in ben gedoken ben ik erachter dat mijn huidige werkgever veel te weinig heeft ingehouden en de werkgever waar het fout is gegaan compenseert weer doordat er daar te veel is ingehouden door geen loonheffingskorting toe te passen. Feitelijk is deze fout juist in mijn voordeel, helpt niet.
Vraag alsnog om een correcte jaaropgave dan
  maandag 4 maart 2019 @ 11:53:08 #98
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185380737
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2019 12:16 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Zoals gezegd kom ik hier nog op terug. Ik kom eerder op de buurt van mijn eerdere inschatting uit dan op die 62 euro. Hoogstens is het wat gegoochel met losse centen, maar die moet je maar negeren. Dat doet de belastingdienst ook min of meer. Voor de goede orde, ik ga er van uit dat je nog niet de AOW leeftijd hebt bereikt. Zo wel, dan moet ik nog een keer kijken, maar daar heb ik geen Excelsheet van klaarliggen.

Totaal bruto inkomen: 10557
Totale belasting: 3858,58 ---> (10557*0.3655)
Arbeidskorting: 472,62 ---> 167 + 0.28064*(10557-9468)
Algemene heffingskorting: 2265
Afbouw algemene heffingskorting: 0
Totaal te betalen: 1120,97 --->3858,58 - 472,62 - 2265
Reeds betaald: 942
Te betalen: 178

[ afbeelding ]

Arbeidskorting
https://www.belastingdien(...)-arbeidskorting-2018

Algemene heffingskorting
https://www.belastingdien(...)heffingskorting-2018

Wat geeft je overzicht aan bij het indienen van de aangifte? Zijn er nog extra aftrekposten die ik gemist heb?
Sorry voor de late reactie, ik heb nu was weer een laptop waarop ik de uitgebreide aangifte kan doen.

Helpt dit screenshot?

Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_185381113
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 11:40 schreef Doedezemaar het volgende:
Het stelt echt niks meer voor tegenwoordig. Beetje schuiven/verdelen tussen de fiscale partners voor een optimaal resultaat en klaar. Dat schuiven is wel leuk, zodanig schuiven dat er 1 partner precies op het betalen van ¤46 uitkomt, dan hoeft die partner in werkelijkheid niets te betalen en heb je zomaar ¤46 bespaad.
Als er in een jaar weinig gebeurt is het simpel idd.

Maar bij aankoop nieuwbouwwoning met bouwdepot - verkoop appartement en alle kosten die ermee gemoeid zijn icm (werknemers) aandelen is het wel even uitvogelen hoe 't allemaal werkt ;)
pi_185381512
quote:
11s.gif Op maandag 4 maart 2019 11:53 schreef Faux. het volgende:

[..]

Sorry voor de late reactie, ik heb nu was weer een laptop waarop ik de uitgebreide aangifte kan doen.

Helpt dit screenshot?

[ afbeelding ]
Kun je die post Heffingskortingen nog uitklappen?
  maandag 4 maart 2019 @ 12:46:18 #101
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185381678
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2019 12:37 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Kun je die post Heffingskortingen nog uitklappen?


Thanks!
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_185381854
quote:
14s.gif Op maandag 4 maart 2019 12:46 schreef Faux. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Thanks!
Wat vaag. Volgens mijn rekenmachine kom ik op hetzelfde bedrag aan arbeidskorting uit wat Linkse-krijger ook noemt, maar de belastingdienst geeft een veel hoger bedrag in dit overzicht. Daar zit dus het verschil. Maar hoe dat kan, ik heb geen idee.
  maandag 4 maart 2019 @ 12:57:35 #103
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185381917
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2019 12:54 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Wat vaag. Volgens mijn rekenmachine kom ik op hetzelfde bedrag aan arbeidskorting uit wat Linkse-krijger ook noemt, maar de belastingdienst geeft een veel hoger bedrag in dit overzicht. Daar zit dus het verschil. Maar hoe dat kan, ik heb geen idee.
Heeft leeftijd er iets mee te maken? Misschien jongerenkortingen of zo?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  Moderator / Redactie Sport maandag 4 maart 2019 @ 13:05:31 #104
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185382103
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2019 12:54 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Wat vaag. Volgens mijn rekenmachine kom ik op hetzelfde bedrag aan arbeidskorting uit wat Linkse-krijger ook noemt, maar de belastingdienst geeft een veel hoger bedrag in dit overzicht. Daar zit dus het verschil. Maar hoe dat kan, ik heb geen idee.
Heb ik ook. Ik neem het maar gewoon :)
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_185382697
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2019 13:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Heb ik ook. Ik neem het maar gewoon :)
Bij jou is er vanalles aan de hand, toch? Ik zou je adviseren om achter een correcte jaaropgave aan te gaan en op zijn minst je laatste loonstrookje boven tafel te krijgen. Je bent zelf verantwoordelijk voor een juiste aangifte en als jij bij controle van de door de werkgever aangeleverde en vooringevulde gegevens merkt dat het niet klopt, dan moet je dat corrigeren.
We willen best met je meekijken, maar geen idee of je de gegevens die je nu hebt hier wilt neerzetten. Dan gaat het om alle vooringevulde bedragen en om de door jou netto ontvangen bedragen. Heb je wel eerdere loonstrookjes? Misschien blijkt dat je/we het controleren zonder jaaropgave ook voor elkaar kunt krijgen, je weet het maar nooit.

Ik ben geen expert, gewone huis-tuin-en keukenaangiftes kan ik prima, en narekenen ook, maar er zitten hier wel mensen die er net wat meer vanaf weten als het ingewikkelder wordt.
  maandag 4 maart 2019 @ 13:44:45 #106
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185382978
quote:
11s.gif Op maandag 4 maart 2019 12:57 schreef Faux. het volgende:

[..]

Heeft leeftijd er iets mee te maken? Misschien jongerenkortingen of zo?
Hoeveel arbeidskorting heeft je werkgever toegepast? Je arbeidskorting is namelijk altijd minimaal dat bedrag (tot het maximum van ¤ 3.249). Vermoedelijk heeft je werkgever dus ¤589 toegepast :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Drekkoning op 04-03-2019 14:21:25 ]
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 4 maart 2019 @ 14:13:00 #107
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_185383482
lekker druk bij de belastingtelefoon, verbinding wordt gewoon verbroken. oO/

Lijkt me echt geweldig om daar te werken in deze tijd van het jaar :')
  maandag 4 maart 2019 @ 14:20:59 #108
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_185383637
Balen.
Mijn te betalen bedrag is het tienvoudige van (wat ik betaalde nav) de voorlopige aanslag van een jaar geleden. :?
pi_185384364
Mijn vriendin is vorig jaar in maart van Zwitserland naar Nederland geëmigreerd, buiten een auto die we hebben laten importeren vrijwel geen meegenomen vermogen, we zijn zover ik weet nog geen fiscale partners. Ze werkt vlak over de grens in Duitsland en heeft dus alleen een Duits inkomen waar ze in Duitsland belasting over betaald. Ik ben zelf nog student, en heb een paar keer deeltijd voor de Universiteit gewerkt, maar dat gaat over bedragen onder de 2000¤.

Moet mijn vriendin nou aangifte doen? (Ik geloof dat ze dan een speciaal formulier moet aanvragen omdat het haar eerste jaar in Nederland is) Er zijn verdragen tussen Nederland en Duitsland zodat we niet dubbel belasting betalen, maar hier heb ik uiteraard geen ervaring mee. Is het misschien verstandig om extern hulp voor dit soort zaken in te roepen of kunnen we dit gemakkelijk zelf? Of misschien even contact leggen met de Belastingdienst?

Gelukkig had ze vanaf januari tot maart geen Zwitsers inkomen, dus we hoeven dan alleen in Duitsland en misschien dus Nederland aangifte te doen.
pi_185384442
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2019 13:44 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoeveel arbeidskorting heeft je werkgever toegepast? Je arbeidskorting is namelijk altijd minimaal dat bedrag (tot het maximum van ¤ 3.249). Vermoedelijk heeft je werkgever dus ¤589 toegepast :)
Oh wow, zo simpel was het dus. Gelukje voor Faux
  maandag 4 maart 2019 @ 15:13:31 #111
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185384454
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2019 13:44 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoeveel arbeidskorting heeft je werkgever toegepast? Je arbeidskorting is namelijk altijd minimaal dat bedrag (tot het maximum van ¤ 3.249). Vermoedelijk heeft je werkgever dus ¤589 toegepast :)
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2019 15:12 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Oh wow, zo simpel was het dus. Gelukje voor Faux
Wat betekent dat? Heeft de werkgever te veel belasting voor me betaald dus ik hoef het niet meer te betalen?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_185384609
quote:
11s.gif Op maandag 4 maart 2019 15:13 schreef Faux. het volgende:

[..]


[..]

Wat betekent dat? Heeft de werkgever te veel belasting voor me betaald dus ik hoef het niet meer te betalen?
Jij hoeft allen nog de ¤62 uit jouw aangifte te betalen, ipv de door ons berekende ¤178. Je werkgever heeft je een extra belastingkorting gegeven door je arbeidskorting onjuist te berekenen. Had hij te weinig berekend, dan had de belastingdienst dat bij je aangifte voor je gecorrigeerd, maar nu hij teveel arbeidskorting heeft berekend laat de belastingdienst dat dus zo. Foutje van je werkgever in jouw voordeel ( en in het nadeel van de belastingdienst).
Het staat ook hier https://www.belastingdien(...)ngen/arbeidskorting/ bij het kopje Hoogte arbeidskorting onder de getallen.
  maandag 4 maart 2019 @ 15:25:06 #113
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_185384638
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2019 15:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Jij hoeft allen nog de ¤62 uit jouw aangifte te betalen, ipv de door ons berekende ¤178. Je werkgever heeft je een extra belastingkorting gegeven door je arbeidskorting onjuist te berekenen. Had hij te weinig berekend, dan had de belastingdienst dat bij je aangifte voor je gecorrigeerd, maar nu hij teveel arbeidskorting heeft berekend laat de belastingdienst dat dus zo. Foutje van je werkgever in jouw voordeel ( en in het nadeel van de belastingdienst).
Het staat ook hier https://www.belastingdien(...)ngen/arbeidskorting/ bij het kopje Hoogte arbeidskorting onder de getallen.
Ah kijk, duidelijk.

Super bedankt allen!
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  maandag 4 maart 2019 @ 15:31:49 #114
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185384745
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2019 15:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Jij hoeft allen nog de ¤62 uit jouw aangifte te betalen, ipv de door ons berekende ¤178. Je werkgever heeft je een extra belastingkorting gegeven door je arbeidskorting onjuist te berekenen. Had hij te weinig berekend, dan had de belastingdienst dat bij je aangifte voor je gecorrigeerd, maar nu hij teveel arbeidskorting heeft berekend laat de belastingdienst dat dus zo. Foutje van je werkgever in jouw voordeel ( en in het nadeel van de belastingdienst).
Het staat ook hier https://www.belastingdien(...)ngen/arbeidskorting/ bij het kopje Hoogte arbeidskorting onder de getallen.
De werkgever van Faux heeft het waarschijnlijk gewoon goed berekend volgens de tabellen van de BD, maar Faux heeft minder verdiend dan verwacht. (Wellicht minder gaan werken gedurende het jaar?). Daardoor is er in de eerdere maanden teveel verrekend.
Een andere situatie waarin dit kan voorkomen is als je bijvoorbeeld naast je baan nog een eigen bedrijf heeft dat verlies draaide. Dat drukt namelijk je arbeidsinkomen, en dan geeft je werkgever je ook teveel arbeidskorting, en dat is dan inderdaad in jouw voordeel.

Lang verhaal kort Faux, je kan aan het begin van je aangifte of in je jaaroverzicht zien hoeveel arbeidskorting je werkgever heeft verrekend. Is dat inderdaad die 589, dan klopt het wat er gebeurt en is dat dus in jouw voordeel :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Drekkoning op 04-03-2019 15:43:39 ]
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator / Redactie Sport maandag 4 maart 2019 @ 15:35:57 #115
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_185384805
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2019 13:32 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Bij jou is er vanalles aan de hand, toch? Ik zou je adviseren om achter een correcte jaaropgave aan te gaan en op zijn minst je laatste loonstrookje boven tafel te krijgen. Je bent zelf verantwoordelijk voor een juiste aangifte en als jij bij controle van de door de werkgever aangeleverde en vooringevulde gegevens merkt dat het niet klopt, dan moet je dat corrigeren.
We willen best met je meekijken, maar geen idee of je de gegevens die je nu hebt hier wilt neerzetten. Dan gaat het om alle vooringevulde bedragen en om de door jou netto ontvangen bedragen. Heb je wel eerdere loonstrookjes? Misschien blijkt dat je/we het controleren zonder jaaropgave ook voor elkaar kunt krijgen, je weet het maar nooit.

Ik ben geen expert, gewone huis-tuin-en keukenaangiftes kan ik prima, en narekenen ook, maar er zitten hier wel mensen die er net wat meer vanaf weten als het ingewikkelder wordt.
Ik ga kijken of er nog iets te regelen is, gaat wel lastig worden. Maar goed, misschien heb ik al die tijd wel te weinig loon gekregen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_185384922
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2019 15:35 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik ga kijken of er nog iets te regelen is, gaat wel lastig worden. Maar goed, misschien heb ik al die tijd wel te weinig loon gekregen.
Succes. Zo heb ik ooit een bewust verkeerde jaaropgave gekregen, nog in de tijd van handmatig invullen en daar heb ik even gezellig stampij gemaakt en gedreigd ze aan te geven wegens fraude toen ze niet wilden toegeven ~O>
  maandag 4 maart 2019 @ 15:49:03 #117
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_185385049
Mag je NHG nou per huis éénmalig aftrekken of überhaupt maar één keer?
pi_185385734
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2019 14:13 schreef RamboDirk het volgende:
lekker druk bij de belastingtelefoon, verbinding wordt gewoon verbroken. oO/

Lijkt me echt geweldig om daar te werken in deze tijd van het jaar :')
Is niet veel anders dan de rest van het jaar hoor. Alleen iets langere wachtrijen, maar je kunt nog steeds maar 1 gesprek tegelijk doen.
A mind with a heart of it's own
pi_185386374
Ik heb ff wat twijfels met invullen of ik fiscaal partner moet zijn met mn vriendin in 2018, of t handig is samen aangifte te doen of individueel.

Situatie:
Samengewoond 01-01-2018 tm 01-02-2018
Niet samengewoond 2-2-2018 tm 30-09-2018
Per 1-10-2018 samenwonend en samenlevingscontract
Per 15-10 huis gekocht dus allebei 50% eigenaar.

In principe zijn we dus fiscaal partner over de maanden januari, oktober, november n december. Mijn vriendin heeft dit al doorgegeven qua toeslagen en moest al een paar honderd aan zorgtoeslag terugbetalen, over de maanden januari, oktober en november. December niet meer uitgekeerd.

Nou komt het: het aangifteprogramma vraagt of ik in 2018 een fiscale partner heb en of ik die voor heel 2018 als partner wil. Ik kan niet kiezen voor de optie dat we pas per 1-10-2018 partner zijn, dusja ik weet nou niet wat handig is. Het is niet de bedoeling dat zij ook zorgtoeslag nog moet terugbetalen over de periode 1 feb tot 1 oktober.


We kunnen t ook allebei individueel doen, maar aangezien we ook samen huis hebben gekocht lijkt me dat iets meer werk en omslachtiger.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_185396526
nvm

[ Bericht 99% gewijzigd door wootahH op 05-03-2019 00:20:54 (test) ]
:]
pi_185399940
Weet iemand misschien hoe het zit met buitenlandse dividendbelasting? In de jaaropgaaf van mijn broker staat bedrag X voor binnenlandse dividendbelasting en bedrag Y voor buitenlandse dividendbelasting (Luxemburg en VS).

Ik heb zowel bedragen X als Y ingevuld in de aangifte onder het kopje beleggingen. Uiteindelijk bij het verdelen tussen mij en mijn fiscale partner kan ik ook beide bedragen apart verdelen. Echter, wanneer ik kijk naar de uiteindelijke berekening van te betalen belasting, leidt bedrag X wel tot een verlaging van de te betalen belasting, maar bedrag Y niet.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met dat mijn vermogen onder de fiscale vrijstellingsgrens valt, en dat buitenlandse dividendbelasting alleen verrekend wordt met eventuele belasting over vermogen.

Klopt dat? En klopt het dan ook dat bedrag X wél in mindering wordt gebracht? Alvast bedankt!
pi_185410393
Ok. Ik snap alles behalve de beste verdeling tussen mij en mijn partner van box 1

1.204 te verdelen. Zijn inkomen 30.093 mijn inkomen 15005.

Iemand een tip?
pi_185410576
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 17:43 schreef Cyntiaa het volgende:
Ok. Ik snap alles behalve de beste verdeling tussen mij en mijn partner van box 1

1.204 te verdelen. Zijn inkomen 30.093 mijn inkomen 15005.

Iemand een tip?
Even met de cijfers spelen en kijken hoe je het meeste over zal houden.
pi_185410651
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 17:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]

Even met de cijfers spelen en kijken hoe je het meeste over zal houden.
Net gedaan, thanks. Denk dat ik er ben zo 👍🏻
pi_185410803
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 17:55 schreef Cyntiaa het volgende:
[..]

Net gedaan, thanks. Denk dat ik er ben zo 👍🏻
Let op dat een deel negatief bedrag kwijtgescholden zal worden. 43? Euro ofzo. Kan met jouw inkomen van toepassing zijn.
pi_185411136
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 18:00 schreef investeerdertje het volgende:
[..]

Let op dat een deel negatief bedrag kwijtgescholden zal worden. 43? Euro ofzo. Kan met jouw inkomen van toepassing zijn.
Daar ga ik morgen even voor zitten, net het programma even afgesloten.
Ook is er nog betaalde rente aan mijn schoonmoeder. Waar vul ik dit in?
(eerste keer zelf invullen, hiervoor boekhouder ivm eigen zaak partner)
pi_185411183
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 18:14 schreef Cyntiaa het volgende:
[..]

Daar ga ik morgen even voor zitten, net het programma even afgesloten.
Ook is er nog betaalde rente aan mijn schoonmoeder. Waar vul ik dit in?
(eerste keer zelf invullen, hiervoor boekhouder ivm eigen zaak partner)
Box 3 schulden zijn de rentes niet van aftrekbaar. Je trekt wel de schuldenlast af van je vermogen
pi_185412227
Kan iemand mij zeggen of ik daadwerkelijk terugkrijg ik snap namelijk niks van de getallen.
Inkomstenbelasting 1125
Premie volksverzekeringen 3500
Heffingskortingen 3700
Totaal premie volksverzekeringen 4621
Ingehouden loonheffing 1520
Heffing + ingehouden loonheffing 5200
5200-4621 is 579 terugkrijgen
Staat ook 2x terug te krijgen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 579.
Kan iemand adhv deze cijfers mij dit uitleggen?
Hartelijk bedankt alvast
pi_185413553
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 19:04 schreef Steef1991 het volgende:
Kan iemand mij zeggen of ik daadwerkelijk terugkrijg ik snap namelijk niks van de getallen.
Inkomstenbelasting 1125
Premie volksverzekeringen 3500
Heffingskortingen 3700
Totaal premie volksverzekeringen 4621
Ingehouden loonheffing 1520

Heffing + ingehouden loonheffing 5200
5200-4621 is 579 terugkrijgen
Staat ook 2x terug te krijgen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 579.
Kan iemand adhv deze cijfers mij dit uitleggen?
Hartelijk bedankt alvast
Iemand?
pi_185413680
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 19:04 schreef Steef1991 het volgende:
Kan iemand mij zeggen of ik daadwerkelijk terugkrijg ik snap namelijk niks van de getallen.
Inkomstenbelasting 1125
Premie volksverzekeringen 3500
Heffingskortingen 3700
Totaal premie volksverzekeringen 4621
Ingehouden loonheffing 1520
Heffing + ingehouden loonheffing 5200
5200-4621 is 579 terugkrijgen
Staat ook 2x terug te krijgen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 579.
Kan iemand adhv deze cijfers mij dit uitleggen?
Hartelijk bedankt alvast
Kun je het met zo’n screenshot neerzetten, zoals Faux. eerder in dit topic deed?
pi_185414173
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 20:03 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Kun je het met zo’n screenshot neerzetten, zoals Faux. eerder in dit topic deed?
Berekening belasting en premie
Inkomstenbelasting
Inkomstenbelasting box 1
1e schijf: 8,90% van ¤ 12.647
Inkomstenbelasting box 1
Totaal inkomstenbelasting
Premie volksverzekeringen
Premie AOW: 17,9% van ¤ 12.647 Premie Anw: 0,1% van ¤ 12.647 Premie Wlz: 9,65% van ¤ 12.647 Premie volksverzekeringen
Heffingskortingen
Algemene heffingskorting Arbeidskorting
Totaal heffingskortingen
Ingehouden loonheffing
¤ 1.125
¤ 3.496
+
¤ 3.704
¤ 1.518
+



Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Pagina 3 van 4

Aangifte inkomstenbelasting 2018
¤ -601
pi_185414462
Komt er dus op neer mijn volksverzekeringen en inkomstenbelasting zijn 4621
Mijn heffingskorting en ingehouden loonheffing zijn 5222
Krijg ik dan echt 601 euro terug?
pi_185414747
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 20:28 schreef Steef1991 het volgende:
Komt er dus op neer mijn volksverzekeringen en inkomstenbelasting zijn 4621
Mijn heffingskorting en ingehouden loonheffing zijn 5222
Krijg ik dan echt 601 euro terug?
Ja er staat toch ook iets van “te ontvangen”
pi_185414900
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 20:36 schreef Eendjes het volgende:
[..]

Ja er staat toch ook iets van “te ontvangen”
Terug te krijgen dikgedrukt maar kan je aan de hand van de opgegeven cijfers laten zien waarom ik terugkrijg?
pi_185418955
Waar vul ik mijn studieschuld in in de aangifte? Ik kan alleen 'geldvertrekkers' als schuld opgeven, maar ik heb geen hypotheek oid...

Ik vul in het veld wel gewoon 'DUO' in, maar wat moet er achter 'nummer' staan?
pi_185419270
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 22:30 schreef carebaer het volgende:
Waar vul ik mijn studieschuld in in de aangifte? Ik kan alleen 'geldvertrekkers' als schuld opgeven, maar ik heb geen hypotheek oid...

Ik vul in het veld wel gewoon 'DUO' in, maar wat moet er achter 'nummer' staan?
Je bent nu binnen box 1 aan het spelen. even wachten tot je bij de vermogensvragen komt (box 3)
pi_185419623
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 22:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]

Je bent nu binnen box 1 aan het spelen. even wachten tot je bij de vermogensvragen komt (box 3)
I know, daar zat ik wel. Spaarrekeningen en andere bezittingen.
pi_185424278
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 18:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]

Box 3 schulden zijn de rentes niet van aftrekbaar. Je trekt wel de schuldenlast af van je vermogen
Ik ga er vanmiddag weer even voor zitten, bedankt! Ik kom vast terug :-)
pi_185425199
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 22:42 schreef carebaer het volgende:
[..]

I know, daar zat ik wel. Spaarrekeningen en andere bezittingen.
Is je vermogen hoger dan ¤30.000 ( of bij fiscale partners ¤60.000)? Alleen dan heeft het zin om je studieschuld in te vullen, want dan verminder je met die schuld je vermogen waardoor je minder vermogensrendementsheffing hoeft te betalen. Anders kun je die schuld gewoon weglaten
  woensdag 6 maart 2019 @ 10:10:48 #140
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_185425315
Even een vlugge vraag.

Er is in 2018 voor ons niets veranderd, behalve dat mijn vrouw van 38 naar 24 uur is gaan werken.

Koophuis, verder niets bijzonders.

HRA jaarlijks terug.

Voorgaande jaren was dit bedrag om en nabij de 3600¤

Doe ik net aangifte, krijgen wij 6241¤ terug.
Heb niets aangepast, alles stond naar mijn weten goed ingevuld.

De WOZ is wel aardig gestegen, maar of het hier mee te maken heeft?

Iemand een idee?
pi_185425412
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 10:10 schreef Mubassie het volgende:
Even een vlugge vraag.

Er is in 2018 voor ons niets veranderd, behalve dat mijn vrouw van 38 naar 24 uur is gaan werken.

Koophuis, verder niets bijzonders.

HRA jaarlijks terug.

Voorgaande jaren was dit bedrag om en nabij de 3600¤

Doe ik net aangifte, krijgen wij 6241¤ terug.
Heb niets aangepast, alles stond naar mijn weten goed ingevuld.

De WOZ is wel aardig gestegen, maar of het hier mee te maken heeft?

Iemand een idee?
De hogere WoZ heeft er niks mee te maken, daarmee zou alleen je EWF stijgen ( en als gevolg je HRA juist dalen).
Kun/wil je screenshots neerzetten zodat we mee kunnen kijken? En anders komt er vast iemand langs die nog zinnige dingen kan zeggen over jullie specifieke situatie.
pi_185425435
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 10:10 schreef Mubassie het volgende:
Even een vlugge vraag.

Er is in 2018 voor ons niets veranderd, behalve dat mijn vrouw van 38 naar 24 uur is gaan werken.

Koophuis, verder niets bijzonders.

HRA jaarlijks terug.

Voorgaande jaren was dit bedrag om en nabij de 3600¤

Doe ik net aangifte, krijgen wij 6241¤ terug.
Heb niets aangepast, alles stond naar mijn weten goed ingevuld.

De WOZ is wel aardig gestegen, maar of het hier mee te maken heeft?

Iemand een idee?
Is ze gedurende het jaar minder gaan werken? Dan is over het ene deel teveel belasting ingehouden.
  woensdag 6 maart 2019 @ 10:34:46 #143
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_185425661
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 10:18 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

De hogere WoZ heeft er niks mee te maken, daarmee zou alleen je EWF stijgen ( en als gevolg je HRA juist dalen).
Kun/wil je screenshots neerzetten zodat we mee kunnen kijken? En anders komt er vast iemand langs die nog zinnige dingen kan zeggen over jullie specifieke situatie.
Die van mij en mijn vrouw



pi_185425777


[ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2019 10:42:23 ]
pi_185425866
quote:
1s.gif Op maandag 4 maart 2019 15:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Jij hoeft allen nog de ¤62 uit jouw aangifte te betalen, ipv de door ons berekende ¤178. Je werkgever heeft je een extra belastingkorting gegeven door je arbeidskorting onjuist te berekenen. Had hij te weinig berekend, dan had de belastingdienst dat bij je aangifte voor je gecorrigeerd, maar nu hij teveel arbeidskorting heeft berekend laat de belastingdienst dat dus zo. Foutje van je werkgever in jouw voordeel ( en in het nadeel van de belastingdienst).
Het staat ook hier https://www.belastingdien(...)ngen/arbeidskorting/ bij het kopje Hoogte arbeidskorting onder de getallen.
Weer wat geleerd, dit wist ik niet.
pi_185426027
Oh,@Mubassie jullie hebben een kind onder de 12 jaar, zie ik aan de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ik zie zo snel geen gekke dingen. Er is bij haar inderdaad te veel loonheffing afgedragen. Maar leg de aangifte van 2017 er voor jezelf eens naast en kijk eens waar jij verschillen ziet. Gewoon voor jezelf, om inzicht te krijgen.
Jouw terrugave is inderdaad je HRA.

[ Bericht 8% gewijzigd door Doedezemaar op 06-03-2019 11:01:57 ]
pi_185426042
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2019 10:47 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]

Weer wat geleerd, dit wist ik niet.
Ik inderdaad ook niet. Mede daarom is dit topic zo leuk, we leren gewoon bij.
  woensdag 6 maart 2019 @ 11:03:34 #148
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_185426120
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 10:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh,@:Mubassie jullie hebben een kind onder de 12 jaar, zie ik aan de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ik zie zo snel geen gekke dingen. Er is bij haar inderdaad te veel loonheffing afgedragen. Maar leg de aangifte van 2017 er voor jezelf eens naast en kijk eens waar jij verschillen ziet. Gewoon voor jezelf, om inzicht te krijgen.
Jouw terrugave is inderdaad je HRA.
Dankjewel! Wij hebben sinds januari 2018 idd een kindje.
Ga ik zeker eens doen.
Dus jij ziet zo geen gekke dingen?
pi_185426168
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 11:03 schreef Mubassie het volgende:
[..]

Dankjewel! Wij hebben sinds januari 2018 idd een kindje.
Ga ik zeker eens doen.
Dus jij ziet zo geen gekke dingen?
Dat kindje is de reden dus, daarom krijgt je vrouw die inkomensafhankelijke combinatiekorting. Daarin zit dus het verschil met 2017, toen was er nog geen kind.
Mystery solved *O*
  woensdag 6 maart 2019 @ 11:12:50 #150
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_185426270
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 11:06 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Dat kindje is de reden dus, daarom krijgt je vrouw die inkomensafhankelijke combinatiekorting. Daarin zit dus het verschil met 2017, toen was er nog geen kind.
Mystery solved *O*
Aha! Had geen idee dat dat ook nog meespeelde.
Bedankt nogmaals, weer wat geleerd. *O*
pi_185426367
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2019 11:12 schreef Mubassie het volgende:
[..]

Aha! Had geen idee dat dat ook nog meespeelde.
Bedankt nogmaals, weer wat geleerd. *O*
Geniet van de extra teruggave. Die korting blijft tot het (jongste) kind 12 is. Kijk voor de exacte voorwaarden eens een keer op de site van de belastingdienst.
pi_185431785
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 18:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]

Box 3 schulden zijn de rentes niet van aftrekbaar. Je trekt wel de schuldenlast af van je vermogen
Ik zie in mijn vorige aangiftes dat deze lening vermeld staat in box 1.. ik zie daar geen optie om het tussen te zetten?

[ Bericht 13% gewijzigd door Cyntiaa op 06-03-2019 16:00:12 ]
pi_185434268
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2019 15:50 schreef Cyntiaa het volgende:
[..]

Ik zie in mijn vorige aangiftes dat deze lening vermeld staat in box 1.. ik zie daar geen optie om het tussen te zetten?
Wat is de reden van deze schuld? Wat heb je er mee gefinancierd?
pi_185441265
Ik ben m'n jaarruimte voor pensioen aan het uitrekenen. Daarvoor moet ik het inkomen uit loondienst hebben van alle afgelopen jaren tot 2012. Waar kan ik dat nu makkelijk terugvinden? Op de oude aanslagen staat alleen belastbaar inkomen uit woon en werk, maar daar is natuurlijk al wat vanaf gegaan door aftrekposten.
pi_185447100
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2019 17:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]

Wat is de reden van deze schuld? Wat heb je er mee gefinancierd?
In de aangifte van voorgaande jaren staat het vermeld in box 1. Mijn schoonouders hebben een bepaald bedrag in onze hypotheek gefinancierd. Het staat vermeld als :

Belastbaar inkomen uit eigen woning

Lening schoonouders ¤ 11.111 schuld en betaalde rente.
Hypotheek SNS ¤ 11.111

Waar moet ik dit deel zelf invullen zodat het dus in box 1 valt?
Het is voor onze huidige hypotheek/woning geweest.
pi_185447482
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 09:34 schreef Cyntiaa het volgende:
[..]

In de aangifte van voorgaande jaren staat het vermeld in box 1. Mijn schoonouders hebben een bepaald bedrag in onze hypotheek gefinancierd. Het staat vermeld als :

Belastbaar inkomen uit eigen woning

Lening schoonouders ¤ 11.111 schuld en betaalde rente.
Hypotheek SNS ¤ 11.111

Waar moet ik dit deel zelf invullen zodat het dus in box 1 valt?
Het is voor onze huidige hypotheek/woning geweest.
In box 1 inkomen uit werk en woning, daar staan waarschijnlijk je hypotheek bij sns al vooringevuld. Onderaan staat dan de vraag: heeft u nog een andere hypotheek of schuld
Zie ook het screenshot in dit artikel https://www.ikbenfrits.nl(...)n-belastingaangifte/
pi_185447503
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 10:00 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

In box 1 inkomen uit werk en woning, daar staan waarschijnlijk je hypotheek bij sns al vooringevuld. Onderaan staat dan de vraag: heeft u nog een andere hypotheek of schuld
Zie ook het screenshot in dit artikel https://www.ikbenfrits.nl(...)n-belastingaangifte/
Ah dan snap ik hem denk ik! Even zien of hem op het werk kan openen nu...
Check, dat kan. Nu ingevuld c_/ Dat moet dan alles zijn!

Top! Bedankt, wat een fijn topic is dit!
pi_185456732
Even een vraag. Ik heb van 2018 een verzamelinkomen van onder de 10K. Op mijn jaaropgave staat echter dat ik een verrekende arbeidskorting van meer dan 500 euro heb? Dit is onmogelijk.

De arbeidskorting is ook vooraf ingevuld in mijn aangifte, maar als ik deze zelf bereken kom ik op 138 euro uit.

Door deze hoge arbeidskorting betaal ik natuurlijk minder belasting, maar ik ben bang dat dit nog gecorrigeerd zal worden. Hoe kan het dat dit op mijn jaaropgave zo hoog staat aangegeven?
  donderdag 7 maart 2019 @ 18:13:25 #159
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185457154
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:56 schreef BredeBroeder het volgende:
Even een vraag. Ik heb van 2018 een verzamelinkomen van onder de 10K. Op mijn jaaropgave staat echter dat ik een verrekende arbeidskorting van meer dan 500 euro heb? Dit is onmogelijk.

De arbeidskorting is ook vooraf ingevuld in mijn aangifte, maar als ik deze zelf bereken kom ik op 138 euro uit.

Door deze hoge arbeidskorting betaal ik natuurlijk minder belasting, maar ik ben bang dat dit nog gecorrigeerd zal worden. Hoe kan het dat dit op mijn jaaropgave zo hoog staat aangegeven?
Hoeveel arbeidskorting heeft je werkgever verrekend?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185457246
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]

Hoeveel arbeidskorting heeft je werkgever verrekend?
545
pi_185457293
Hallo,
Ik heb de belastingaangifte gedaan voor 2018, en het resultaat was niet helemaal volgens verwachting. Ik krijg jaarlijks altijd rond de 4000 euro terug van de belasting, dit jaar echter slechts 200 euro. En ik kan het verschil niet zo goed verklaren. Hopelijk weet iemand wat de reden is. Een korte uitleg van mijn situatie (die eigenlijk al jaren ongewijzigd is):
- Ik doe samen met mijn partner aangifte
- We hebben een huis met hypotheek van 300.000
- WOZ waarde stijgt de laatste jaren, meest recente stijging van 287000 naar 307000.
- 2 kinderen van 17 en 14
- Maandelijks voorlopige teruggave van 150 euro
- Bruto inkomen 2018 60000, partner 50000. Afgelopen jaren elk jaar ongeveer 2% stijging.
- geen andere schulden, of bezittingen groter dan 60.000
- geen andere bijzonderheden (bijzondere uitgaven, aftrekbare posten, bezittingen, etc)

Enige wijziging die er in 2018 heeft plaatsgevonden, en ik denk dat hier de verklaring zit voor de forse verlaging van het bedrag dat ik terug ga krijgen, is dat we de hypotheek opnieuw hebben laten vastzetten, tegen een veel lager rentepercentage. Eerdere jaren was de rente die we betaalden altijd rond de 10.000 euro per jaar, in 2018 was dat ongeveer 5000 euro. Maar ik begrijp niet hoe dat ervoor kan zorgen dat ik nu ineens nagenoeg niets meer terugkrijg, waar dat eerst 4000 euro was. Ik heb toch nog steeds rente-aftrek van 5000 euro?

Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast dank!
pi_185457355
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 09:34 schreef Cyntiaa het volgende:
[..]

In de aangifte van voorgaande jaren staat het vermeld in box 1. Mijn schoonouders hebben een bepaald bedrag in onze hypotheek gefinancierd. Het staat vermeld als :

Belastbaar inkomen uit eigen woning

Lening schoonouders ¤ 11.111 schuld en betaalde rente.
Hypotheek SNS ¤ 11.111

Waar moet ik dit deel zelf invullen zodat het dus in box 1 valt?
Het is voor onze huidige hypotheek/woning geweest.
Dat is inderdaad wel een box 1 schuld. Moet ik ook even kijken 😅
pi_185457395
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:56 schreef BredeBroeder het volgende:
Even een vraag. Ik heb van 2018 een verzamelinkomen van onder de 10K. Op mijn jaaropgave staat echter dat ik een verrekende arbeidskorting van meer dan 500 euro heb? Dit is onmogelijk.

De arbeidskorting is ook vooraf ingevuld in mijn aangifte, maar als ik deze zelf bereken kom ik op 138 euro uit.

Door deze hoge arbeidskorting betaal ik natuurlijk minder belasting, maar ik ben bang dat dit nog gecorrigeerd zal worden. Hoe kan het dat dit op mijn jaaropgave zo hoog staat aangegeven?
Faux. had ook een te hoge arbeidskorting op zijn jaaropgave. Gelukje voor jullie, want dat corrigeert de belastingdienst niet, zie het stukje boven de voorbeelden hier https://www.belastingdien(...)ngen/arbeidskorting/
pi_185457430
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:26 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Faux. had ook een te hoge arbeidskorting op zijn jaaropgave. Gelukje voor jullie, want dat corrigeert de belastingdienst niet, zie het stukje boven de voorbeelden hier https://www.belastingdien(...)ngen/arbeidskorting/
Oke, ik heb mijn werkgever de fout al doorgestuurd. Dit maakt dus niet uit voor de belastingdienst?
pi_185457515
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:20 schreef Jackflash27 het volgende:
Hallo,
Ik heb de belastingaangifte gedaan voor 2018, en het resultaat was niet helemaal volgens verwachting. Ik krijg jaarlijks altijd rond de 4000 euro terug van de belasting, dit jaar echter slechts 200 euro. En ik kan het verschil niet zo goed verklaren. Hopelijk weet iemand wat de reden is. Een korte uitleg van mijn situatie (die eigenlijk al jaren ongewijzigd is):
- Ik doe samen met mijn partner aangifte
- We hebben een huis met hypotheek van 300.000
- WOZ waarde stijgt de laatste jaren, meest recente stijging van 287000 naar 307000.
- 2 kinderen van 17 en 14
- Maandelijks voorlopige teruggave van 150 euro
- Bruto inkomen 2018 60000, partner 50000. Afgelopen jaren elk jaar ongeveer 2% stijging.
- geen andere schulden, of bezittingen groter dan 60.000
- geen andere bijzonderheden (bijzondere uitgaven, aftrekbare posten, bezittingen, etc)

Enige wijziging die er in 2018 heeft plaatsgevonden, en ik denk dat hier de verklaring zit voor de forse verlaging van het bedrag dat ik terug ga krijgen, is dat we de hypotheek opnieuw hebben laten vastzetten, tegen een veel lager rentepercentage. Eerdere jaren was de rente die we betaalden altijd rond de 10.000 euro per jaar, in 2018 was dat ongeveer 5000 euro. Maar ik begrijp niet hoe dat ervoor kan zorgen dat ik nu ineens nagenoeg niets meer terugkrijg, waar dat eerst 4000 euro was. Ik heb toch nog steeds rente-aftrek van 5000 euro?

Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast dank!
Ok, even versimpeld heel kort door de bocht: je hebt ¤5000 aan aftrekbare rente betaald, dat betekent dat je belastbare inkomen met dat bedrag (minus je EWF)verlaagd wordt. Effectief heb je dus over ¤5000- EWF teveel belasting betaald. en dat krijg je dus terug. Dus 40% van (¤5000 minus EWF)
Als je voor ons screenshots wilt plaatsen dan kunnen we het zelfs exact aanwijzen.
pi_185457588
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:26 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Faux. had ook een te hoge arbeidskorting op zijn jaaropgave. Gelukje voor jullie, want dat corrigeert de belastingdienst niet, zie het stukje boven de voorbeelden hier https://www.belastingdien(...)ngen/arbeidskorting/
Tevens, ik heb wel dubbele heffingskorting toegepast. Kan dit ook maar enige invloed hebben op de arbeidskorting? Ik meende dat dit enkel invloed zou kunnen hebben op de algemene heffingskorting (waar ik toch wel boven zou komen). Hierdoor had ik al rekening gehouden dat ik moest terugbetalen. Maar aangezien mijn arbeidskorting en ingehouden loonheffing aardig hoog zijn, krijg ik nog steeds geld terug.
pi_185457652
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:37 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]

Tevens, ik heb wel dubbele heffingskorting toegepast. Kan dit ook maar enige invloed hebben op de arbeidskorting? Ik meende dat dit enkel invloed zou kunnen hebben op de algemene heffingskorting (waar ik toch wel boven zou komen). Hierdoor had ik al rekening gehouden dat ik moest terugbetalen. Maar aangezien mijn arbeidskorting en ingehouden loonheffing aardig hoog zijn, krijg ik nog steeds geld terug.
Je bedoelt dat je bij twee werkgevers loonheffingskorting hebt laten toepassen? Dat heeft geen enkele invloed op je arbeidskorting
pi_185457729
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:40 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Je bedoelt dat je bij twee werkgevers loonheffingskorting hebt laten toepassen? Dat heeft geen enkele invloed op je arbeidskorting
Ja, klopt. Heb sowieso nooit een helder beeld waar het dan wel invloed op heeft. Je bruto loon blijft aan het einde van de dag gewoon hetzelfde, ookal pas je je korting bij 50 werkgevers toe. En boven een bepaald bedrag krijg je sowieso altijd de volledige algemene heffingskorting en arbeidskorting.

Dusja
  donderdag 7 maart 2019 @ 19:00:16 #169
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185458183
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:17 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]

545
Dat verklaart de hoogte dan waarschijnlijk. Je arbeidskorting is minimaal dat wat door je werkgever is toegepast.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185464196
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]

Dat is inderdaad wel een box 1 schuld. Moet ik ook even kijken 😅
:D
pi_185465243
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:45 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]

Ja, klopt. Heb sowieso nooit een helder beeld waar het dan wel invloed op heeft. Je bruto loon blijft aan het einde van de dag gewoon hetzelfde, ookal pas je je korting bij 50 werkgevers toe. En boven een bepaald bedrag krijg je sowieso altijd de volledige algemene heffingskorting en arbeidskorting.

Dusja
Behalve dat het gewoon niet toegestaan is, bij mijn weten, niets. Verrekenen ze bij de aangifte
pi_185468493
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:45 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]

Ja, klopt. Heb sowieso nooit een helder beeld waar het dan wel invloed op heeft. Je bruto loon blijft aan het einde van de dag gewoon hetzelfde, ookal pas je je korting bij 50 werkgevers toe. En boven een bepaald bedrag krijg je sowieso altijd de volledige algemene heffingskorting en arbeidskorting.

Dusja
Waar het invloed op heeft is dat dan twee of meer keer de korting wordt toegepast terwijl je er maar één keer recht op hebt. Daardoor wordt er dokr die werkgevers te weinig loonheffing ingehouden (tenzij je een erg laag inkomen hebt) en moet je achteraf bijbetalen.
Dus heb je 50 werkgevers en passen die allemaal ¤200 korting toe dan heb je 10.000 korting gehad waar je misschien maar recht hebt op 3.000. Dan krijg je alsnog 7.000 nabetalen.
A mind with a heart of it's own
pi_185468562
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:20 schreef Jackflash27 het volgende:
Hallo,
Ik heb de belastingaangifte gedaan voor 2018, en het resultaat was niet helemaal volgens verwachting. Ik krijg jaarlijks altijd rond de 4000 euro terug van de belasting, dit jaar echter slechts 200 euro. En ik kan het verschil niet zo goed verklaren. Hopelijk weet iemand wat de reden is. Een korte uitleg van mijn situatie (die eigenlijk al jaren ongewijzigd is):
- Ik doe samen met mijn partner aangifte
- We hebben een huis met hypotheek van 300.000
- WOZ waarde stijgt de laatste jaren, meest recente stijging van 287000 naar 307000.
- 2 kinderen van 17 en 14
- Maandelijks voorlopige teruggave van 150 euro
- Bruto inkomen 2018 60000, partner 50000. Afgelopen jaren elk jaar ongeveer 2% stijging.
- geen andere schulden, of bezittingen groter dan 60.000
- geen andere bijzonderheden (bijzondere uitgaven, aftrekbare posten, bezittingen, etc)

Enige wijziging die er in 2018 heeft plaatsgevonden, en ik denk dat hier de verklaring zit voor de forse verlaging van het bedrag dat ik terug ga krijgen, is dat we de hypotheek opnieuw hebben laten vastzetten, tegen een veel lager rentepercentage. Eerdere jaren was de rente die we betaalden altijd rond de 10.000 euro per jaar, in 2018 was dat ongeveer 5000 euro. Maar ik begrijp niet hoe dat ervoor kan zorgen dat ik nu ineens nagenoeg niets meer terugkrijg, waar dat eerst 4000 euro was. Ik heb toch nog steeds rente-aftrek van 5000 euro?

Kan iemand mij dit uitleggen? Alvast dank!
Ik vermoed dat er bij het afsluiten van die nieuwe rente een voorlopige aanslag is aangevraagd (die ¤150 per maand) en dat je die eerder niet had. Eerder kreeg je dan de volledige hra terug bij je aangifte en nu in maandeljjkse termijnen.
Sowieso krijg je een stuk minder nu de rente meer dan gehalveerd is.

Maar zoals gezegd, even screenshots plaatsen als dat kan, dan krijg je een zekerder antwoord.
A mind with a heart of it's own
pi_185470130
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 00:18 schreef DrMarten het volgende:
[..]

Waar het invloed op heeft is dat dan twee of meer keer de korting wordt toegepast terwijl je er maar één keer recht op hebt. Daardoor wordt er dokr die werkgevers te weinig loonheffing ingehouden (tenzij je een erg laag inkomen hebt) en moet je achteraf bijbetalen.
Dus heb je 50 werkgevers en passen die allemaal ¤200 korting toe dan heb je 10.000 korting gehad waar je misschien maar recht hebt op 3.000. Dan krijg je alsnog 7.000 nabetalen.
Maar ingehouden loonheffing is op mijn aangifte altijd een + bedrag, oftewel. Dat bedrag wordt van mijn schulden afgetrokken en krijg ik meestal terug.

Dus stel dat er meer loonheffing zou worden ingehouden, krijg ik bij de aangifte ook meer terug.

Eindstand zou ‘t dus helemaal niks uitmaken. M
pi_185470175
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 05:53 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]

Maar ingehouden loonheffing is op mijn aangifte altijd een + bedrag, oftewel. Dat bedrag wordt van mijn schulden afgetrokken en krijg ik meestal terug.

Dus stel dat er meer loonheffing zou worden ingehouden, krijg ik bij de aangifte ook meer terug.

Eindstand zou ‘t dus helemaal niks uitmaken. M
Met je huidige inkomen niet. Ga je meer verdienen, dan wel.

Zeg ik, behalve dat het niet mag heb je er met je huidige, gelijkblijvende, inkomen geen last van
  vrijdag 8 maart 2019 @ 06:16:56 #176
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185470191
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:45 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]

Ja, klopt. Heb sowieso nooit een helder beeld waar het dan wel invloed op heeft. Je bruto loon blijft aan het einde van de dag gewoon hetzelfde, ookal pas je je korting bij 50 werkgevers toe. En boven een bepaald bedrag krijg je sowieso altijd de volledige algemene heffingskorting en arbeidskorting.

Dusja
De heffingskortingen worden dan bij beide werkgevers toegepast, dus je krijgt dubbele heffingskorting over je bruto salaris. Dat is natuurlijk veel te veel en betaal je duizenden euro’s te weinig belasting.

Enige situatie waarin het niet uit maakt is als je dermate weinig verdiend bij beiden dat je niet al heffingskortingen gebruikt.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185470443
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 06:16 schreef Drekkoning het volgende:
[..]

De heffingskortingen worden dan bij beide werkgevers toegepast, dus je krijgt dubbele heffingskorting over je bruto salaris. Dat is natuurlijk veel te veel en betaal je duizenden euro’s te weinig belasting.

Enige situatie waarin het niet uit maakt is als je dermate weinig verdiend bij beiden dat je niet al heffingskortingen gebruikt.
De heffingskorting is toch sowieso maximaal de algemene heffingskorting? 2250 euro o.i.d.

Kan aan mij liggen maar snap het nog steeds niet :’)

Zou het in mijn geval uitmaken? Verdien 9K op jaarbasis
pi_185470613
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 07:25 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]

De heffingskorting is toch sowieso maximaal de algemene heffingskorting? 2250 euro o.i.d.

Kan aan mij liggen maar snap het nog steeds niet :’)

Zou het in mijn geval uitmaken? Verdien 9K op jaarbasis
In jouw geval niet, wederom. Maar die 2250 euro is per werkgever die heffingskorting toepast
  vrijdag 8 maart 2019 @ 09:02:16 #179
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185471341
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 07:25 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]

De heffingskorting is toch sowieso maximaal de algemene heffingskorting? 2250 euro o.i.d.

Kan aan mij liggen maar snap het nog steeds niet :’)

Zou het in mijn geval uitmaken? Verdien 9K op jaarbasis
Ja, in totaal. Dus als je bij beide werkgevers in vult dat ze het toe moet passen krijg je het per werkgever, dus in totaal 4500 euro korting.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185472934
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 07:25 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]

De heffingskorting is toch sowieso maximaal de algemene heffingskorting? 2250 euro o.i.d.

Kan aan mij liggen maar snap het nog steeds niet :’)

Zou het in mijn geval uitmaken? Verdien 9K op jaarbasis
kijken of ik het je met een voorbeeldje duidelijk kan maken. Disclaimer, ik gebruik ronde bedragen die niet exact overeenkomen met de werkelijkheid ;)

Stel je verdient ¤9.000 bij 1 werkgever. Die past de loonheffingskorting toe. Over 9.000 moet je 3.500 belasting betalen, maar je hebt recht op 3.600 korting, dan zal die werkgever niks inhouden of genoeg inhouden.

Nu heb je 2 werkgevers. Beiden 4.500. Als je nu bij beiden de lhk toe laat passen maakt het niet zoveel uit want je hoeft uiteindelijk over zo'n laag inkomen niet te betalen.
Laat je bij 1 van de werkgevers de lhk toepassen dan zal die andere loonheffing inhouden (omdat ie dus die korting niet verrekent). Het bedrag dat die werkgever inhoudt kun je terugkrijgen omdat je alsnog rechtbhebt op een deel korting dat gedurende het jaar nog niet is toegepast.

Nu ga je geen 9.000 verdienen bij 2 werkgevers, maar 40.000 bij 2 werkgevers (2x 20.000).
Over die 40.000 moet je 15.000 betalen, maar je hebt recht op 4.000 korting dus per saldo 11.000 te betalen.

Pas je de ahk toe bij 1 van de werkgevers dan zal de ander volledig loonheffing inhouden. De ene zal dan 7.500 inhouden en de ander 7.500 - 4.000 is 3.500 dus totaal 11.000. Precies genoeg ingehouden, niks bijbetalen en niks terug.
Nu pas je bij beiden de lhk toe. Beide werkgevers moeten 7.500 loonheffing rekenen, maar passen ook de lhk toe, ook weer 4.000 per werkgever. Dan krijg je 8.000 korting terwijl je maar recht hebt op 4.000
Er wordt dan dus maar 2x 3.500 = 7.000 loonheffing ingehouden. Je moet 11.000 betalen dus 4.000 bijbetalen.


Het grote verschil zit hem dus in het totale inkomen. Verdien je heel wei ig dan zal de lhk misschien niwt volledig toegepast worden, is er dan een werkgever die wat ingehouden heeft dan krijg je dat terug. Heb je een hoger inkomen da krijgnje dubbele korting en ben je de sjaak.
A mind with a heart of it's own
pi_185474621
Ik moet sinds vorig jaar mijn prestatiebeurs(niet omgezet in gift) en lening terugbetalen aan duo. Dit is een aftrekpost. Echter staat het niet vooraf ingevuld. Ben ik dan te vroeg?
pi_185475799
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 10:24 schreef DrMarten het volgende:
[..]

kijken of ik het je met een voorbeeldje duidelijk kan maken. Disclaimer, ik gebruik ronde bedragen die niet exact overeenkomen met de werkelijkheid ;)

Stel je verdient ¤9.000 bij 1 werkgever. Die past de loonheffingskorting toe. Over 9.000 moet je 3.500 belasting betalen, maar je hebt recht op 3.600 korting, dan zal die werkgever niks inhouden of genoeg inhouden.

Nu heb je 2 werkgevers. Beiden 4.500. Als je nu bij beiden de lhk toe laat passen maakt het niet zoveel uit want je hoeft uiteindelijk over zo'n laag inkomen niet te betalen.
Laat je bij 1 van de werkgevers de lhk toepassen dan zal die andere loonheffing inhouden (omdat ie dus die korting niet verrekent). Het bedrag dat die werkgever inhoudt kun je terugkrijgen omdat je alsnog rechtbhebt op een deel korting dat gedurende het jaar nog niet is toegepast.

Nu ga je geen 9.000 verdienen bij 2 werkgevers, maar 40.000 bij 2 werkgevers (2x 20.000).
Over die 40.000 moet je 15.000 betalen, maar je hebt recht op 4.000 korting dus per saldo 11.000 te betalen.

Pas je de ahk toe bij 1 van de werkgevers dan zal de ander volledig loonheffing inhouden. De ene zal dan 7.500 inhouden en de ander 7.500 - 4.000 is 3.500 dus totaal 11.000. Precies genoeg ingehouden, niks bijbetalen en niks terug.
Nu pas je bij beiden de lhk toe. Beide werkgevers moeten 7.500 loonheffing rekenen, maar passen ook de lhk toe, ook weer 4.000 per werkgever. Dan krijg je 8.000 korting terwijl je maar recht hebt op 4.000
Er wordt dan dus maar 2x 3.500 = 7.000 loonheffing ingehouden. Je moet 11.000 betalen dus 4.000 bijbetalen.


Het grote verschil zit hem dus in het totale inkomen. Verdien je heel wei ig dan zal de lhk misschien niwt volledig toegepast worden, is er dan een werkgever die wat ingehouden heeft dan krijg je dat terug. Heb je een hoger inkomen da krijgnje dubbele korting en ben je de sjaak.
Het is al een stuk duidelijker zo! Dankjewel.

Nog een laatste vraag. Eventueel te veel verkregen korting wordt automatisch verrekend in de aangifte toch? Niet dat de belastingdienst ineens na 2 jaar erachterkomt dat je dubbele lhk hebt en nog even een naheffing krijgt.
  vrijdag 8 maart 2019 @ 13:14:09 #183
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185475848
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 13:11 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]

Het is al een stuk duidelijker zo! Dankjewel.

Nog een laatste vraag. Eventueel te veel verkregen korting wordt automatisch verrekend in de aangifte toch? Niet dat de belastingdienst ineens na 2 jaar erachterkomt dat je dubbele lhk hebt en nog even een naheffing krijgt.
Als je al je inkomen van je werkgevers hebt opgegeven (of wellicht stond alles al ingevuld), dan is dat direct duidelijk idd.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185475966
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 13:11 schreef BredeBroeder het volgende:
[..]

Het is al een stuk duidelijker zo! Dankjewel.

Nog een laatste vraag. Eventueel te veel verkregen korting wordt automatisch verrekend in de aangifte toch? Niet dat de belastingdienst ineens na 2 jaar erachterkomt dat je dubbele lhk hebt en nog even een naheffing krijgt.
Als uit de gegevens die de belastingdienst van je werkgevers krijgt blijkt dat er te weinig belasting is afgedragen dan zul je, als je niet zelf al aangifte hebt gedaan en als je op dat moment nog niet aangifteplichtig was, het verzoek krijgen om een aangifte in te dienen.
Formeel ben je zelfs wettelijk verplicht om belastingaangifte in te dienen als je weet dat je moet betalen.
Daar tegenover staat dat wanneer je volgens de info die de bel.dienst heeft ontvangen, recht hebt op een teruggave je een brief kunt ontvangen waarin aangegeven wordt dat je mogelijk recht hebt op een teruggave en dst je daarvoor aangifte in moet dienen. Ook dat uiteraard als je nog jiet aangifteplichtig bent en niet al uit jezelf een aangifte hebt ingediend.
A mind with a heart of it's own
pi_185477380
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 12:07 schreef Dragonberry het volgende:
Ik moet sinds vorig jaar mijn prestatiebeurs(niet omgezet in gift) en lening terugbetalen aan duo. Dit is een aftrekpost. Echter staat het niet vooraf ingevuld. Ben ik dan te vroeg?
Aftrekpost? Toch alleen box 3 en niet box 1? Anders ga ik hier ook achteraan..
pi_185477430
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 14:29 schreef lvw88 het volgende:
[..]

Aftrekpost? Toch alleen box 3 en niet box 1? Anders ga ik hier ook achteraan..
Is idd niet aftrekbaar. Mag je alleen opnemen in box 3 als er bezittingen tegenover staan die boven de vrijstelling uitkomen.
A mind with a heart of it's own
pi_185477984
Sorry, welke box zegt mij niets.. Verder heb ik er nooit mee te maken. Je kan het invullen onder studiekosten en zou volgens mij al vooraf zijn ingevuld door de BD, maar ik zie niets staan. Als ik het zelf invul krijg ik een leuk bedrag terug, maar ik vraag me af of dit dan wel klopt.
pi_185478067
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 14:57 schreef Dragonberry het volgende:
Sorry, welke box zegt mij niets.. Verder heb ik er nooit mee te maken. Je kan het invullen onder studiekosten en zou volgens mij al vooraf zijn ingevuld door de BD, maar ik zie niets staan. Als ik het zelf invul krijg ik een leuk bedrag terug, maar ik vraag me af of dit dan wel klopt.
Onder studiekosten? Een lening? Dat lijkt me niet. Waar heb je het ingevuld?
Zoals hierboven al gezegd: een schuld invullen ( in box3) heeft alleen zin als je met je vermogen boven de ¤30.000 uitkomt, dan drukt die schuld je vermogen. Verder kun je niks met je studielening.
pi_185478141
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 14:57 schreef Dragonberry het volgende:
Sorry, welke box zegt mij niets.. Verder heb ik er nooit mee te maken. Je kan het invullen onder studiekosten en zou volgens mij al vooraf zijn ingevuld door de BD, maar ik zie niets staan. Als ik het zelf invul krijg ik een leuk bedrag terug, maar ik vraag me af of dit dan wel klopt.
Studiekosten zijn onder voorwaarden aftrekbaar. Terugbetalen van de lening is dat niet. Dus onder het hoofdstuk studiekosten mag je dit niet invullen.
A mind with a heart of it's own
pi_185478165
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 15:02 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Onder studiekosten? Een lening? Dat lijkt me niet. Waar heb je het ingevuld?
Zoals hierboven al gezegd: een schuld invullen ( in box3) heeft alleen zin als je met je vermogen boven de ¤30.000 uitkomt, dan drukt die schuld je vermogen. Verder kun je niks met je studielening.
Sorry ik was niet duidelijk. De lening krijg ik niets voor, dat weet ik.

Ik heb echter ook een prestatiebeurs ontvangen. Deze moet ik gaan terug betalen, omdat de diploma termijn is verstreken. Het ontvangen bedrag kan ik bij studiekosten opgeven als het goed is. Maar klopt het dat ik dit zelf moet doen?
pi_185478350
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 15:09 schreef Dragonberry het volgende:
[..]

Sorry ik was niet duidelijk. De lening krijg ik niets voor, dat weet ik.

Ik heb echter ook een prestatiebeurs ontvangen. Deze moet ik gaan terug betalen, omdat de diploma termijn is verstreken. Het ontvangen bedrag kan ik bij studiekosten opgeven als het goed is. Maar klopt het dat ik dit zelf moet doen?
Oh je bedoelt dit https://www.belastingdien(...)rs_blijft_een_lening
En dan dit https://www.belastingdien(...)rs_een_lening_blijft
Wanneer exact was je diplomatermijn verstreken?
pi_185479536
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 15:21 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Oh je bedoelt dit https://www.belastingdien(...)rs_blijft_een_lening
En dan dit https://www.belastingdien(...)rs_een_lening_blijft
Wanneer exact was je diplomatermijn verstreken?
Ja dat.
Maar volgens mij snap ik hem al. Mijn terugbetaling van de lening is eerder gestart dan van de prestatiebeurs, want ik ontving vanaf 2009 stufi.. Dit jaar loopt de termijn dus pas af en is het geen gift meer. Ik dacht dat die 2 samen liepen :@
Sorry voor de verwarring 8)7
pi_185479793
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 16:28 schreef Dragonberry het volgende:
[..]

Ja dat.
Maar volgens mij snap ik hem al. Mijn terugbetaling van de lening is eerder gestart dan van de prestatiebeurs, want ik ontving vanaf 2009 stufi.. Dit jaar loopt de termijn dus pas af en is het geen gift meer. Ik dacht dat die 2 samen liepen :@
Sorry voor de verwarring 8)7
Laat je volgend jaar bij je aangifte over 2019 dan even weten of het allemaal lukt?
pi_185480298
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 16:42 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Laat je volgend jaar bij je aangifte over 2019 dan even weten of het allemaal lukt?
Ik ga er voor nu van uit dan het dan dus vooraf ingevuld zal zijn :) anders laat ik het weten.
Zover bedankt ^O^
pi_185481055
Ik heb in 2018 een huis gekocht en heb hierbij het voorlopige koopcontract door een jurist van VEH laten beoordelen. Weet iemand of ik die kosten ook kan aftrekken?
pi_185481547
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 17:51 schreef ArnosL het volgende:
Ik heb in 2018 een huis gekocht en heb hierbij het voorlopige koopcontract door een jurist van VEH laten beoordelen. Weet iemand of ik die kosten ook kan aftrekken?
Nope https://www.belastingdien(...)ng-aftrekbare-kosten
Alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar
pi_185494699
Vraag:

Mijn vrouw en ik doen samen aangifte. Mijn vrouw krijgt 2800 euro terug en ik 65 euro.

Stel dat ik de verdeling zo doe, dat ik 45 moet betalen en mijn vrouw dan 2910 terug krijgt.

Moet ik dan nog die 45 betalen ivm betaalgrens ?

Zo ja betekent dat wij 45 minder belasting betalen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 9 maart 2019 @ 15:51:48 #198
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185497242
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 13:11 schreef Hooizolder het volgende:
Vraag:

Mijn vrouw en ik doen samen aangifte. Mijn vrouw krijgt 2800 euro terug en ik 65 euro.

Stel dat ik de verdeling zo doe, dat ik 45 moet betalen en mijn vrouw dan 2910 terug krijgt.

Moet ik dan nog die 45 betalen ivm betaalgrens ?

Zo ja betekent dat wij 45 minder belasting betalen.
vanuit de OP

quote:
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 45 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.
Dus jij hoeft die 45 niet te betalen.
Zij krijgt dan wel de 2910 terug dus je hebt een cadeautje door het verdelen.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185499026
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 15:51 schreef Nizno het volgende:
[..]

vanuit de OP[..

Dus jij hoeft die 45 niet te betalen.
Zij krijgt dan wel de 2910 terug dus je hebt een cadeautje door het verdelen.
Ah op lezen dus. Dank je voor de info.
pi_185542283
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 15:51 schreef Nizno het volgende:
[..]

vanuit de OP[..]

Dus jij hoeft die 45 niet te betalen.
Zij krijgt dan wel de 2910 terug dus je hebt een cadeautje door het verdelen.
Verdelen doet hij toch automatisch dit jaar?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_185542570
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 15:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]

Verdelen doet hij toch automatisch dit jaar?
Huh? Welke hij?
pi_185543272
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 15:20 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Huh? Welke hij?
Het programma.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_185543354
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 15:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]

Het programma.
Oh.
Nee dus, dat moet je zelf doen. Heeft ons ¤1800 opgeleverd ten opzichte van hoe het standaard verdeeld was. Net zolang schuiven tot het het meest voordelig is.
pi_185543374
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 15:48 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Oh.
Nee dus, dat moet je zelf doen. Heeft ons ¤1800 opgeleverd ten opzichte van hoe het standaard verdeeld was. Net zolang schuiven tot het het meest voordelig is.
Apart, bij mijn ouders kwam hij gelijk uit bij de meest voordelige verdeling. Kwam zelfs een knop voor in beeld toen het nadeliger was.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_185543395
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 15:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]

Apart, bij mijn ouders kwam hij gelijk uit bij de meest voordelige verdeling. Kwam zelfs een knop voor in beeld toen het nadeliger was.
In de app dan? Want die ken ik niet
pi_185543407
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 15:49 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

In de app dan? Want die ken ik niet
Ja.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_185543455
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 15:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]

Ja.
Ah, in ons geval kunnen we de app niet gebruiken. En ik ben ook niet van de apps, ik vul liever gewoon het programma in
pi_185549420
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2019 18:32 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Ok, even versimpeld heel kort door de bocht: je hebt ¤5000 aan aftrekbare rente betaald, dat betekent dat je belastbare inkomen met dat bedrag (minus je EWF)verlaagd wordt. Effectief heb je dus over ¤5000- EWF teveel belasting betaald. en dat krijg je dus terug. Dus 40% van (¤5000 minus EWF)
Als je voor ons screenshots wilt plaatsen dan kunnen we het zelfs exact aanwijzen.
Hallo, net terug van vakantie, vandaar dat mijn reactie even op zich liet wachten. Ik heb 2 screenshots gemaakt van de aangifte van 2018 die ik heb ingevuld.

https://lh3.googleusercon(...)hXB2U=w2352-h1622-no

https://lh3.googleusercon(...)dYv5M=w2336-h1622-no


Achtereenvolgens de info van mijzelf en van mijn vrouw. We doen samen aangifte. Het punt is dus dat ik niet snap waarom ik vorig jaar ruim 4000 k terugkreeg, en dit jaar slechts ruim 200 euro, terwijl het enige grote dat veranderd is, de betaalde rente (van ca 10 naar 6k. Voldoende info zo, of moet ik ook de aangifte van 2017 toevoegen?

[ Bericht 12% gewijzigd door Jackflash27 op 11-03-2019 20:50:10 ]
pi_185549804
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 00:24 schreef DrMarten het volgende:
[..]

Ik vermoed dat er bij het afsluiten van die nieuwe rente een voorlopige aanslag is aangevraagd (die ¤150 per maand) en dat je die eerder niet had. Eerder kreeg je dan de volledige hra terug bij je aangifte en nu in maandeljjkse termijnen.
Sowieso krijg je een stuk minder nu de rente meer dan gehalveerd is.

Maar zoals gezegd, even screenshots plaatsen als dat kan, dan krijg je een zekerder antwoord.
Screenshots geplaatst (zie hierboven). Die 150 euro per maand blijft intact (kan een paar euro verschil inzitten), maar was voorheen zo en nog steeds.
pi_185550570
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 20:52 schreef Jackflash27 het volgende:
[..]

Screenshots geplaatst (zie hierboven). Die 150 euro per maand blijft intact (kan een paar euro verschil inzitten), maar was voorheen zo en nog steeds.
had je al gekeken of je in 2017 Inkomensafhankelijke combinatiekorting kreeg?
:]
pi_185550722
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 20:38 schreef Jackflash27 het volgende:
[..]

Hallo, net terug van vakantie, vandaar dat mijn reactie even op zich liet wachten. Ik heb 2 screenshots gemaakt van de aangifte van 2018 die ik heb ingevuld.

https://lh3.googleusercon(...)hXB2U=w2352-h1622-no

https://lh3.googleusercon(...)dYv5M=w2336-h1622-no


Achtereenvolgens de info van mijzelf en van mijn vrouw. We doen samen aangifte. Het punt is dus dat ik niet snap waarom ik vorig jaar ruim 4000 k terugkreeg, en dit jaar slechts ruim 200 euro, terwijl het enige grote dat veranderd is, de betaalde rente (van ca 10 naar 6k. Voldoende info zo, of moet ik ook de aangifte van 2017 toevoegen?

Ik ga alleen op je HRA in nu
Je hebt zo’n ¤6000 aan rente betaald en daar moet je nog je ewf vanaf trekken en dan heb je die ¤4453 aan aftrekbaar bedrag. Dus over die ¤4453 heb je teveel belasting betaald en die teveel betaalde belasting krijg je terug. Dus zo’n 40% van ¤4453. En je hebt al ¤1959 ontvangen gedurende het jaar, dus dan ben je er al. Vorig jaar zal het rekensommetje 40% van ¤8000 (¤10.000 - ¤2000) zijn geweest. Dus in je HRA zit een deel van de verklaring. En waarschijnlijk was de WOZ vorig jaar ook lager, dus het ewf ook lager dan die ¤2000.

Je kunt ws nog door te schuiven tussen jullie de HRA zodanig verdelen dat je vrouw ¤45 zou moeten betalen en dan hoeft ze niks te betalen, dat scheelt jullie nog een paar euro.

Zet die van 2017 ook maar neer als je een verklaring wilt voor de rest van het verschil, want het zit dus niet alleen in de HRA
pi_185551168
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 21:30 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Ik ga alleen op je HRA in nu
Je hebt zo’n ¤6000 aan rente betaald en daar moet je nog je ewf vanaf trekken en dan heb je die ¤4453 aan aftrekbaar bedrag. Dus over die ¤4453 heb je teveel belasting betaald en die teveel betaalde belasting krijg je terug. Dus zo’n 40% van ¤4453. En je hebt al ¤1959 ontvangen gedurende het jaar, dus dan ben je er al. Vorig jaar zal het rekensommetje 40% van ¤8000 (¤10.000 - ¤2000) zijn geweest. Dus in je HRA zit een deel van de verklaring. En waarschijnlijk was de WOZ vorig jaar ook lager, dus het ewf ook lager dan die ¤2000.

Je kunt ws nog door te schuiven tussen jullie de HRA zodanig verdelen dat je vrouw ¤45 zou moeten betalen en dan hoeft ze niks te betalen, dat scheelt jullie nog een paar euro.

Zet die van 2017 ook maar neer als je een verklaring wilt voor de rest van het verschil, want het zit dus niet alleen in de HRA
Hier ook de gegevens van 2017, ik ben toch wel benieuwd naar de exacte verklaring van het verschil.

https://photos.app.goo.gl/WiWiz2ZbnYrAGAJT6

https://photos.app.goo.gl/su1sieARBfJguAt67

Ik dacht eerst dat het de combinatiekorting was die vanaf 2018 voor ons niet meer geldt, maar die had ik in 2017 ook al niet meer als ik het goed zie.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jackflash27 op 11-03-2019 21:53:27 ]
pi_185551465
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 21:46 schreef Jackflash27 het volgende:
[..]

Hier ook de gegevens van 2017, ik ben toch wel benieuwd naar de exacte verklaring van het verschil.

https://photos.app.goo.gl/WiWiz2ZbnYrAGAJT6

https://photos.app.goo.gl/su1sieARBfJguAt67

Ik dacht eerst dat het de combinatiekorting was die vanaf 2018 voor ons niet meer geldt, maar die had ik in 2017 ook al niet meer als ik het goed zie.
Je eerste foto is weer van 2018 en je tweede is er helemaal niet.
pi_185551703
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 21:59 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Je eerste foto is weer van 2018 en je tweede is er helemaal niet.
Even opnieuw. Ik ben niet zo handig met het plaatsen van foto's, maar dit zou moeten lukken. Alles in 1 mapje:

https://photos.app.goo.gl/ojjXaBZ419Jxz5FL7

Dank!
pi_185552007
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 22:08 schreef Jackflash27 het volgende:
[..]

Even opnieuw. Ik ben niet zo handig met het plaatsen van foto's, maar dit zou moeten lukken. Alles in 1 mapje:

https://photos.app.goo.gl/ojjXaBZ419Jxz5FL7

Dank!
Oh, maar in 2017 hebben jullie niet zo’n ¤10.000 aan rente betaald, maar ruim ¤19.000. Dat betekende een aftrek van ¤17.543 en dan 40% daarvan levert een totale teruggave op van zo’n ¤7.000. En daarvan hadden jullie net als in 2018 ¤1959 al via de maandelijkse teruggave ontvangen.
Dus alleen al in de HRA zit een verschil van zo’n ¤5000 tussen 2017 en 2018.
Beantwoordt dit je vraag een beetje?
pi_185552312
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 22:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Oh, maar in 2017 hebben jullie niet zo’n ¤10.000 aan rente betaald, maar ruim ¤19.000. Dat betekende een aftrek van ¤17.543 en dan 40% daarvan levert een totale teruggave op van zo’n ¤7.000. En daarvan hadden jullie net als in 2018 ¤1959 al via de maandelijkse teruggave ontvangen.
Dus alleen al in de HRA zit een verschil van zo’n ¤5000 tussen 2017 en 2018.
Beantwoordt dit je vraag een beetje?
Ah, ja da's waar ook. We hebben toen voortijdig de rentevastperiode beëindigd en boeterente betaald. Toen opnieuw vastgezet tegen veel lager tarief, vandaar de lagere rente dit jaar. Normaal hadden we rond de 10k per jaar. Ik vermoed tevens dat dan ook nog tm belastingjaar 2016 we recht hadden op de combinatiekorting, die geldt niet meer als jongste kind 13 is dacht ik. Klopt dat? Maar concluderend: je ziet geen gekke dingen in de aangifte van 2018 en het is dus verklaarbaar, zo lijkt het.
pi_185552502
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 22:37 schreef Jackflash27 het volgende:
[..]

Ah, ja da's waar ook. We hebben toen voortijdig de rentevastperiode beëindigd en boeterente betaald. Toen opnieuw vastgezet tegen veel lager tarief, vandaar de lagere rente dit jaar. Normaal hadden we rond de 10k per jaar. Ik vermoed tevens dat dan ook nog tm belastingjaar 2016 we recht hadden op de combinatiekorting, die geldt niet meer als jongste kind 13 is dacht ik. Klopt dat? Maar concluderend: je ziet geen gekke dingen in de aangifte van 2018 en het is dus verklaarbaar, zo lijkt het.
Het ziet er allemaal logisch uit, maar je moet wel een beetje snappen hoe het werkt met de HRA, ik hoop dat ik je dat een klein beetje duidelijk heb kunnen maken.

En die inkomensafhankelijke combinatiekorting is idd als het (jongste kind) op 1 januari van dat jaar jonger is dan 12 https://belastingdienst.n(...)ke_combinatiekorting
pi_185552544
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2019 22:47 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Het ziet er allemaal logisch uit, maar je moet wel een beetje snappen hoe het werkt met de HRA, ik hoop dat ik je dat een klein beetje duidelijk heb kunnen maken.

En die inkomensafhankelijke combinatiekorting is idd als het (jongste kind) op 1 januari van dat jaar jonger is dan 12 https://belastingdienst.n(...)ke_combinatiekorting
Ja, dat is helder en klinkt nu inderdaad logisch. Die boeterente verklaart een hoop, dat had ik even niet meer helder op het vizier. Dank voor de uitleg!
pi_185552634
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 22:49 schreef Jackflash27 het volgende:
[..]

Ja, dat is helder en klinkt nu inderdaad logisch. Die boeterente verklaart een hoop, dat had ik even niet meer helder op het vizier. Dank voor de uitleg!
Graag gedaan, zijn altijd leuke puzzeltjes en er is vaak snel een logische verklaring voor te vinden. Oh en dat verdelen/schuiven met aftrekposten kan in jullie geval niet optimaler, ik heb net geleerd dat de app dat al automatisch doet (eigenlijk is er geen lol meer aan, je hoeft niks meer zelf te doen ;) )
pi_185552901
Ik heb deze avond belasting aangifte gedaan voor het eerst in mijn leven en zit met een vraag.

Mijn vraag: Bij inkomensten loon vragen ze alleen wat mijn jaarloon bruto is, maar dat is het ook moet ik niet de heffingkorting invullen en al helemaal hoeveel inkomsten ik bij bijzondere tarief heb gemaakt?

Hoe weten ze nu hoeveel geld ik terug krijg?
pi_185554514
Groen sparen en groen beleggen:

Als ik beleggen invoer krijg ik de vraag:welk soort beleggingen :groen beleggen , andere beleggingen. Ik kan dan groen beleggingen invoeren en krijg de 0,7% korting plus geen opname in vermogen.
Ik heb nu ook een groen spaarrekening bij moneyou en bij de voorlopige aangifte 2019 wil ik die aangeven.
Bij spaarrekeningen geen vraag over groen sparen.
Als ik nu gewoon de depositorekening opgeef, wordt dit dan nu herkent als groen sparen, of misschien pas volgend jaar?Of opgeven bij groen beleggen?
pi_185557001
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 23:11 schreef Telefoonlover het volgende:
Ik heb deze avond belasting aangifte gedaan voor het eerst in mijn leven en zit met een vraag.

Mijn vraag: Bij inkomensten loon vragen ze alleen wat mijn jaarloon bruto is, maar dat is het ook moet ik niet de heffingkorting invullen en al helemaal hoeveel inkomsten ik bij bijzondere tarief heb gemaakt?

Hoe weten ze nu hoeveel geld ik terug krijg?
Stonden je gegevens niet vooringevuld? Want dan zijn de volgende bedragen ingevuld: bruto loon, loonheffing en arbeidskorting. Als ze niet ingevuld zijn moet je die invullen vanaf je jaaropgave. Zet evt maar een screenshot neer van je aangifte, dan laten we je wel zien hoe ze tot de juiste berekening zijn gekomen.
Ze hebben alleen die 3 bedragen nodig, uiteraard per werkgever.
pi_185557939
Ik snap het even niet. De vraag:
Was deze kapitaalverzekering op 1 januari 2018 een kapitaalverzekering eigen woning?
is vooraf ingevuld met NEE. Het is echter mijn spaaroptimaal verzekering (hypotheek) sinds 1990. Klopt dat er nee is ingevuld?
pi_185557970
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 10:12 schreef qajariaq het volgende:
Ik snap het even niet. De vraag:
Was deze kapitaalverzekering op 1 januari 2018 een kapitaalverzekering eigen woning?
is vooraf ingevuld met NEE. Het is echter mijn spaaroptimaal verzekering (hypotheek). Klopt dat er nee is ingevuld?
Dat is een spaarhypotheek (en geen bankspaarhypotheek)? Die kan in principe in box 1 maar ook in box 3 taan. Is maar net wat er is vastgelegd,maar meestal wordt ie in box 1 gezet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_185557997
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 10:14 schreef blomke het volgende:
[..]

Dat is een spaarhypotheek (en geen bankspaarhypotheek)? Die kan in principe in box 1 maar ook in box 3 taan. IS maar net wat er is vastgelegd,maar meestal wordt ie in box 1 gezet.
Maar ik wil het simpel houden, moet ik die nee laten staan of er een ja van maken? Kwa bredrag gaat het over weinig en inmiddels is het afbetaald. Bedankt voor je antwoord.
pi_185558048
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 10:15 schreef qajariaq het volgende:
Kwa bredrag gaat het over weinig en inmiddels is het afbetaald. Bedankt voor je antwoord.
Bedoel je hypotheekschuld afbetaald? Los daarvan, als ie in box 1 staat en je gebruikt de opbrengst dus niet meer om de hypotheekschuld te betalen, ga je t.z.t. inkomstenbelasting betalen. In box 3 ga je (boven de grens) VRH betalen.

Blijft dus het punt: waar is ie destijds aan "gekoppeld" en geplaatst?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_185558226
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 10:18 schreef blomke het volgende:
[..]

Bedoel je hypotheekschuld afbetaald? Los daarvan, als ie in box 1 staat en je gebruikt de opbrengst dus niet meer om de hypotheekschuld te betalen, ga je t.z.t. inkomstenbelasting betalen. In box 3 ga je (boven de grens) VRH betalen.
Blijft dus het punt: waar is ie destijds aan "gekoppeld" en geplaatst?
klopt, de hypotheek heb ik afbetaald en dus die verzekering laten uitkeren. Voorlopig ingevuld met nee, daar uit volgt dat ik een honderd euro in box 3 heb en twee euro belasting (niet) moet betalen. Zal dus wel kloppen dat er nee stond.
Bedankt.
pi_185558281
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 10:28 schreef qajariaq het volgende:
Zal dus wel kloppen dat er nee stond.
Denk 't ook. Voor ¤100,- verschuiven, zal de BD geen aparte actie ondernemen. Wel een puntje: als ie eenmaal in box 3 staat, volgende jaren ook weer in box 3 zetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_185558299
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 10:31 schreef blomke het volgende:
[..]

Denk 't ook. Voor ¤100,- verschuiven, zal de BD geen aparte actie ondernemen. Wel een puntje: als ie eenmaal in box 3 staat, volgende jaren ook weer in box 3 zetten.
volgend jaar hoef ik niets meer in te vullen want het bestaat niet meer (in mijn beleving dan...)
pi_185582256
Zonder verder al te veel in detail te treden: vorig jaar ons eerste huis gekocht en nu apart van elkaar het hele riedeltje aan terug te vorderen kosten die betrekking hebben op de aankoop van het huis ingevuld (alle notariskosten etc. dubbel ingevuld dus). Kwamen allebei uit op een teruggave van >4000¤ maar de bedragen waren niet gelijk. Wat kunnen we nu verwachten?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 11:40:55 #231
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_185582349
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Zonder verder al te veel in detail te treden: vorig jaar ons eerste huis gekocht en nu apart van elkaar het hele riedeltje aan terug te vorderen kosten die betrekking hebben op de aankoop van het huis ingevuld (alle notariskosten etc. dubbel ingevuld dus). Kwamen allebei uit op een teruggave van >4000¤ maar de bedragen waren niet gelijk. Wat kunnen we nu verwachten?
Een boete wegens het opgeven van onterechte aftrekposten.
pi_185582418
quote:
3s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:40 schreef Armani XL het volgende:
[..]

Een boete wegens het opgeven van onterechte aftrekposten.
Hmm.. daar moeten we dan toch eens naar kijken lijkt me. We hadden simpelweg geen idee toen we de keuze kregen om het individueel of samen in te vullen. Eerste huis, dus wat dat betreft is alles nieuw..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 11:46:50 #233
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_185582479
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:44 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]

Hmm.. daar moeten we dan toch eens naar kijken lijkt me. We hadden simpelweg geen idee toen we de keuze kregen om het individueel of samen in te vullen. Eerste huis, dus wat dat betreft is alles nieuw..
Als het huis op jullie beide namen staat zijn jullie fiscaal partner geworden en zullen jullie dus gezamenlijk aangifte moeten doen.
pi_185582525
quote:
3s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:46 schreef Armani XL het volgende:
[..]

Als het huis op jullie beide namen staat zijn jullie fiscaal partner geworden en zullen jullie dus gezamenlijk aangifte moeten doen.
Begrijpelijk natuurlijk. Vanavond eens bekijken of we de boel aan kunnen passen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 11:50:47 #235
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_185582572
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:48 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]

Begrijpelijk natuurlijk. Vanavond eens bekijken of we de boel aan kunnen passen.
Je kan gewoon een nieuwe aangifte doen en versturen, die "overschrijft" dan de oude.

Vergeet niet een beetje te spelen met de verdeling van de aftrekposten om tot een zo hoog mogelijke teruggaaf te komen. Het programma geeft niet altijd de meest gunstige uitslag heb ik gemerkt.
pi_185582583
quote:
3s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:50 schreef Armani XL het volgende:
[..]

Je kan gewoon een nieuwe aangifte doen en versturen, die "overschrijft" dan de oude.

Vergeet niet een beetje te spelen met de verdeling van de aftrekposten om tot een zo hoog mogelijke teruggaaf te komen. Het programma geeft niet altijd de meest gunstige uitslag heb ik gemerkt.
Dat laatste hadden we inderdaad ook gemerkt en staat er ook letterlijk bij dat je er mee mag spelen.. :') bedankt voor de info ^O^
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_185582668
quote:
3s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:50 schreef Armani XL het volgende:
[..]

Je kan gewoon een nieuwe aangifte doen en versturen, die "overschrijft" dan de oude.

Vergeet niet een beetje te spelen met de verdeling van de aftrekposten om tot een zo hoog mogelijke teruggaaf te komen. Het programma geeft niet altijd de meest gunstige uitslag heb ik gemerkt.
Ik begreep dat de app het al wel gunstig verdeelt, of heb je daar ook andere ervaringen mee? Ik ken die hele app niet, dus ik heb geen flauw idee

En voor Jor-dii: als je ergens niet uitkomt, dan willen er best mensen meekijken
pi_185583007
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:54 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

En voor Jor-dii: als je ergens niet uitkomt, dan willen er best mensen meekijken
Thanks komt goed, deze week gewoon even opnieuw invullen. Ik neem aan dat wanneer je dan kiest voor gezamenlijk invullen de kosten voor het huis gewoon 1x ingevuld dienen te worden.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 12:15:07 #239
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_185583117
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:54 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]

Ik begreep dat de app het al wel gunstig verdeelt, of heb je daar ook andere ervaringen mee? Ik ken die hele app niet, dus ik heb geen flauw idee

En voor Jor-dii: als je ergens niet uitkomt, dan willen er best mensen meekijken
De app werkte voor mij beter dan de online aangifte inderdaad. De app hielde bij mij rekening met de 45 euro die je niet hoeft te betalen bij verdeling wat bijvoorbeeld de online versie niet deed. Weet niet of dat inmiddels al aangepast is.

Alleen kun je de app volgens mij niet gebruiken als je dit soort aftrekposten hebt (correct me if I'm wrong)
  Moderator woensdag 13 maart 2019 @ 12:15:37 #240
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_185583127
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 12:08 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]

Thanks komt goed, deze week gewoon even opnieuw invullen. Ik neem aan dat wanneer je dan kiest voor gezamenlijk invullen de kosten voor het huis gewoon 1x ingevuld dienen te worden.
Yep, wijst zich vanzelf.
pi_185583299
quote:
3s.gif Op woensdag 13 maart 2019 12:15 schreef Armani XL het volgende:
[..]

Alleen kun je de app volgens mij niet gebruiken als je dit soort aftrekposten hebt (correct me if I'm wrong)
Dit kan ik bevestigen, werkt enkel non-app.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_185584755
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2019 11:36 schreef Jor_Dii het volgende:
Zonder verder al te veel in detail te treden: vorig jaar ons eerste huis gekocht en nu apart van elkaar het hele riedeltje aan terug te vorderen kosten die betrekking hebben op de aankoop van het huis ingevuld (alle notariskosten etc. dubbel ingevuld dus). Kwamen allebei uit op een teruggave van >4000¤ maar de bedragen waren niet gelijk. Wat kunnen we nu verwachten?
Denk er even aan dat je niet per se fiscaal partner bent als je samen een woning bezit, maar alleen als dat tevens je hoofdverblijf was. Als je bijvoorbeeld vorig jaar eigenaar bent geworden van een woning in aanbouw (nieuwbouw), maar nu nog samenwoont in je huurwoning, hoef je dus geen fiscaal partner te zijn en moet je alle aankoopkosten 50/50 verdelen (mits het huis ook 50/50 is). Hadden mijn vriend en ik ook last van een paar jaar terug.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 14 maart 2019 @ 21:59:25 #243
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185616514
Is er iets veranderd met de belastingregels sinds 2016 bij AOW en pensioen?
Mijn schoonvader hoorde van een kennis dat die wat terug kreeg dus ik mocht weer opdraven om het in te vullen.

Ik had gerekend op net als in 2014 en 2015 0 euro
Maar over 2018 krijgt hij ineens een kleine 200 euro terug.
Daarom 2016 en 2017 ook nog maar even ingevuld en ook daar krijgt hij een 50 en 150 euro terug.

Het gaat in alle 5 de jaren om AOW en een heel klein pensioentje.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185622858
Argh, ik ga gelijk stuk op de tweede vraag: heeft u huisgenoten?

Ik woon sinds 2018 weer (tijdelijk) bij mijn ouders. Zij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus ik neem aan dat ze fiscaal partners zijn. Ik ben ouder dan 27. Heb ik dan huisgenoten?
Somebody that I used to know
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 15 maart 2019 @ 09:28:33 #245
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185622886
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 09:26 schreef Postbus100 het volgende:
Argh, ik ga gelijk stuk op de tweede vraag: heeft u huisgenoten?

Ik woon sinds 2018 weer (tijdelijk) bij mijn ouders. Zij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus ik neem aan dat ze fiscaal partners zijn. Ik ben ouder dan 27. Heb ik dan huisgenoten?
je kan gewoon ja invullen, de vervolgvragen sluiten dan de huisgenoten wel uit als fiscaal partners.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185622919
quote:
99s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 09:28 schreef Nizno het volgende:
[..]

je kan gewoon ja invullen, de vervolgvragen sluiten dan de huisgenoten wel uit als fiscaal partners.
Oh! Gedaan -> geen fiscaal partners.
Somebody that I used to know
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 15 maart 2019 @ 09:35:36 #247
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185622964
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 09:31 schreef Postbus100 het volgende:
[..]

Oh! Gedaan -> geen fiscaal partners.
^O^
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185630163
quote:
99s.gif Op donderdag 14 maart 2019 21:59 schreef Nizno het volgende:
Is er iets veranderd met de belastingregels sinds 2016 bij AOW en pensioen?
Mijn schoonvader hoorde van een kennis dat die wat terug kreeg dus ik mocht weer opdraven om het in te vullen.

Ik had gerekend op net als in 2014 en 2015 0 euro
Maar over 2018 krijgt hij ineens een kleine 200 euro terug.
Daarom 2016 en 2017 ook nog maar even ingevuld en ook daar krijgt hij een 50 en 150 euro terug.

Het gaat in alle 5 de jaren om AOW en een heel klein pensioentje.
Ik vul de aangifte voor mijn moeder (AOW en klein pensioen) ook altijd in en die kreeg voor 2015 toen bericht dat ze niet meer hoefde in te vullen. Toch elk jaar gecontroleerd en idd ook 2016, 2017 en 2018 een klein bedrag terug wisselend van 100 tot ruim 200.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 15 maart 2019 @ 16:12:38 #249
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185630183
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 16:11 schreef noord8 het volgende:
[..]

Ik vul de aangifte voor mijn moeder (AOW en klein pensioen) ook altijd in en die kreeg voor 2015 toen bericht dat ze niet meer hoefde in te vullen. Toch elk jaar gecontroleerd en idd ook 2016, 2017 en 2018 een klein bedrag terug wisselend van 100 tot ruim 200.
En daarvoor ook zo goed als nul?
want dat vind ik zo bijzonder, 2016 17 en 18 respectievelijk 50 150 en 200 terug krijgen, daarvoor was het 1 euro of nul, net of er dus echt iets veranderd is.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185631260
quote:
99s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 16:12 schreef Nizno het volgende:
[..]

En daarvoor ook zo goed als nul?
want dat vind ik zo bijzonder, 2016 17 en 18 respectievelijk 50 150 en 200 terug krijgen, daarvoor was het 1 euro of nul, net of er dus echt iets veranderd is.
idd mijn gedachte, maar heb t niet kunnen vinden en door mijn volharding om het toch elk jaar te controleren kwam ik tot de ontdekking....Ook niet ergens lasten verlichting kunnen vinden die hier op wezen , Idd 2014 en 15 niets of te klein bedrag
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 15 maart 2019 @ 17:11:22 #251
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185631328
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 17:08 schreef noord8 het volgende:
[..]

idd mijn gedachte, maar heb t niet kunnen vinden en door mijn volharding om het toch elk jaar te controleren kwam ik tot de ontdekking....Ook niet ergens lasten verlichting kunnen vinden die hier op wezen , Idd 2014 en 15 niets of te klein bedrag
Oke, dan ben ik in elk geval gerust dat het niet alleen bij hem ligt.
Dank je wel.

Ach en schoonpapa is weer eens blij met me.
Wie weet komt er nog een leuk verjaardagscadeau uit ook :)
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185631474
quote:
99s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 17:11 schreef Nizno het volgende:
[..]

Oke, dan ben ik in elk geval gerust dat het niet alleen bij hem ligt.
Dank je wel.

Ach en schoonpapa is weer eens blij met me.
Wie weet komt er nog een leuk verjaardagscadeau uit ook :)
zou je bijna toch denken...heb nog ff gekeken de ouderen korting is in 2016 wel omhoog gegaan, dus???
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 15 maart 2019 @ 17:21:00 #253
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185631488
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 maart 2019 17:20 schreef noord8 het volgende:
[..]

zou je bijna toch denken...heb nog ff gekeken de ouderen korting is in 2016 wel omhoog gegaan, dus???
Dat zou het kunnen zijn.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185634080
Ben bezig met de aangifte inkomstenbelasting en toch even een vraagje.

Ik ben fiscaal partner met mijn vrouw. Wij hebben een aantal gezamenlijke rekeningen. Nu zie ik bij het vooraf ingevulde van mijn vrouw en ik beide keren dezelfde bedragen staan. Worden die bedragen nu niet 2x meegerekend voor het vermogen?


Antwoord aan het einde van de aangifte al gevonden. Hij telt niet alles 2x. :)

[ Bericht 24% gewijzigd door Patroon op 16-03-2019 09:15:27 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_185645606
Hier een vraag voor een voorlopige aanslag. Denk doe die meteen. Alles goed ingevuld voor zowel mijn vrouw als ik. Maar nu heb ik een brief gekregen met het geen wat wij krijgen maar daar staat alleen mijn deel op wat ik terug krijg. Het deel van mijn vrouw staat er helemaal niet bij en wordt ook niet overgemaakt terwijl ik die wel heb ingevoerd.

Iemand enig idee?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 16 maart 2019 @ 09:35:25 #256
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185645837
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 09:06 schreef spierbal het volgende:
Hier een vraag voor een voorlopige aanslag. Denk doe die meteen. Alles goed ingevuld voor zowel mijn vrouw als ik. Maar nu heb ik een brief gekregen met het geen wat wij krijgen maar daar staat alleen mijn deel op wat ik terug krijg. Het deel van mijn vrouw staat er helemaal niet bij en wordt ook niet overgemaakt terwijl ik die wel heb ingevoerd.

Iemand enig idee?
krijgt je vrouw niet gewoon een eigen brief net als met de IB dat je het niet op 1 aanslag ziet staan?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185646186
quote:
99s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 09:35 schreef Nizno het volgende:

[..]

krijgt je vrouw niet gewoon een eigen brief net als met de IB dat je het niet op 1 aanslag ziet staan?
Dat dacht ik in 1e instantie ook. Maar die is tot heden niet binnen gekomen. En de 1e betaling is al gedaan van alleen mijn deel. Net nog even de aangifte bekeken en voor beide staan ze ingevuld.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_185647222
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 09:06 schreef spierbal het volgende:
Hier een vraag voor een voorlopige aanslag. Denk doe die meteen. Alles goed ingevuld voor zowel mijn vrouw als ik. Maar nu heb ik een brief gekregen met het geen wat wij krijgen maar daar staat alleen mijn deel op wat ik terug krijg. Het deel van mijn vrouw staat er helemaal niet bij en wordt ook niet overgemaakt terwijl ik die wel heb ingevoerd.

Iemand enig idee?
Aanslagen zijn altijd persoonlijk en niet voor 2 personen. Als je vrouw ook recht heeft op een teruggave dan krijgt zij daar zelf een aanslag van.
Als fiscaal partner een aangifte indienen of een VA aanvragen wil niet zeggen dat die dan ook tegelijk behandeld worden. Wil nog wel eens verschil in zitten. Dus gewoon even afwachten nog als het te lang duurt even bellen met de vraag of ze kunnen zien waar ie blijft.
A mind with a heart of it's own
pi_185647275
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 11:17 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Aanslagen zijn altijd persoonlijk en niet voor 2 personen. Als je vrouw ook recht heeft op een teruggave dan krijgt zij daar zelf een aanslag van.
Als fiscaal partner een aangifte indienen of een VA aanvragen wil niet zeggen dat die dan ook tegelijk behandeld worden. Wil nog wel eens verschil in zitten. Dus gewoon even afwachten nog als het te lang duurt even bellen met de vraag of ze kunnen zien waar ie blijft.
Ik heb ze voor beide ingevuld en ingelogd met haar DigiD en ook vanuit beide DigiD's ondertekend. Dan houdt het toch in dat ze beide zijn aangevraagd?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zaterdag 16 maart 2019 @ 11:24:03 #260
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185647321
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 11:20 schreef spierbal het volgende:

[..]

Ik heb ze voor beide ingevuld en ingelogd met haar DigiD en ook vanuit beide DigiD's ondertekend. Dan houdt het toch in dat ze beide zijn aangevraagd?
Jep
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185647354
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 11:20 schreef spierbal het volgende:

[..]

Ik heb ze voor beide ingevuld en ingelogd met haar DigiD en ook vanuit beide DigiD's ondertekend. Dan houdt het toch in dat ze beide zijn aangevraagd?
Ja, dan zijn ze aangevraagd (als alles goed is gegaan)
Een heleboel vam dit soort dingen kun je tegenwoordig ook online nakijken trouwens. Moet ze even inloggen op Mijn Belastingdienst en dan kjjken of je de aanvraag terug ziet en of er wellicht al een aanslag staat.
A mind with a heart of it's own
pi_185648648
Thnx. Wacht het nog even af.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_185659747
2 vragen:

1) Ik woon heel 2018 samen met mijn vriendin, sinds september hebben we een samenlevingsovereenkomst. Moet ik haar opgeven als mijn fiscale partner of alleen als dat gunstig is?
2) Ik heb 3 maanden WW gehad in 2018 waarvan ik 1 maand heb terugbetaald in januari 2019. De vooringevulde aangifte bevat de volledige som die ik heb gekregen. Moet ik die maand die ik heb terugbetaald invullen bij mijn aangifte over 2019 (volgend jaar dus) of krijg ik een aangepaste jaaropgave 2018 van het UWV?
pi_185675281
Zo ingevuld als ik zo zie is dit mijn grootste teruggave ever
pi_185684379
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2019 17:48 schreef Tailless het volgende:
Zo ingevuld als ik zo zie is dit mijn grootste teruggave ever
Vertel eens, wat had je allemaal aan aftrekposten dan? Misschien heeft iemand er wat aan, omdat hij/zij daar niet aan gedacht had. Of had je geen loonheffingskorting aangezet bij je werkgever?
pi_185684462
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2019 09:49 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Vertel eens, wat had je allemaal aan aftrekposten dan? Misschien heeft iemand er wat aan, omdat hij/zij daar niet aan gedacht had. Of had je geen loonheffingskorting aangezet bij je werkgever?
school kosten zonder stufie
pi_185685449
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2019 09:57 schreef Tailless het volgende:

[..]

school kosten zonder stufie
Maar in een ander topic beweer je dat je oa een studentenov-kaart hebt. Dan heb je toch recht op stufi en mag je geen studiekosten aftrekken?
pi_185685963
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2019 11:13 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Maar in een ander topic beweer je dat je oa een studentenov-kaart hebt. Dan heb je toch recht op stufi en mag je geen studiekosten aftrekken?
je kunt studiekosten hebben die niet onder stufi valt
  maandag 18 maart 2019 @ 11:47:59 #269
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_185686079
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2019 11:41 schreef Tailless het volgende:

[..]

je kunt studiekosten hebben die niet onder stufi valt
Zeker?

https://www.belastingdien(...)diefinanciering-hebt
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_185686465
Als je voor 1 april aangifte doet, krijg je in juni te horen hoeveel je de belastingdienst verschuldigd bent.

Bij mij gaat het om grote bedragen. Ik heb getracht een afspraak met een belastingadviseur te maken, helaas is-ie pas begin april beschikbaar.

Wanneer ik m'n aangifte in april doe, maakt dit overigens veel uit? En wanneer zou ik dan ongeveer m'n definitieve beslissing van terugbetaling kunnen verwachten?
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 18 maart 2019 @ 13:42:25 #271
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185688877
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2019 12:06 schreef FordSierra het volgende:
Als je voor 1 april aangifte doet, krijg je in juni te horen hoeveel je de belastingdienst verschuldigd bent.

Bij mij gaat het om grote bedragen. Ik heb getracht een afspraak met een belastingadviseur te maken, helaas is-ie pas begin april beschikbaar.

Wanneer ik m'n aangifte in april doe, maakt dit overigens veel uit? En wanneer zou ik dan ongeveer m'n definitieve beslissing van terugbetaling kunnen verwachten?
na 1 april doen is niet de garantie dat je voor 1 juli bericht hebt.
Wanneer wel? Goede vraag, het streven ligt op binnen drie maanden, maar aangezien de aangiften van iedereen die voor 1 april aangifte hebben gedaan ook verwerkt moeten worden is dat gewoon aangifte.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185820363
1 vraag:

Ik heb een bedrag van 20.000¤ overwaarde bij de verkoop van mijn oude woning. Dit heb ik niet gebruikt voor verbouwingen etc en ik geef dit netjes aan in de aangifte bij de hypotheek schuld.

Vervolgens opent er een stukje ‘verdeling van de schuld en rente’ in de aangifte.

Vul ik dit bedrag van 20.000¤ in bij het kopje ‘ander deel’?


Het is mij onduidelijk of dit dan voldoende is voor de juiste berekening van de hypotheekrenteaftrek.

Iemand een idee?
pi_185820573
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2019 12:00 schreef wouterde het volgende:
1 vraag:

Ik heb een bedrag van 20.000¤ overwaarde bij de verkoop van mijn oude woning. Dit heb ik niet gebruikt voor verbouwingen etc en ik geef dit netjes aan in de aangifte bij de hypotheek schuld.

Vervolgens opent er een stukje ‘verdeling van de schuld en rente’ in de aangifte.

Vul ik dit bedrag van 20.000¤ in bij het kopje ‘ander deel’?


Het is mij onduidelijk of dit dan voldoende is voor de juiste berekening van de hypotheekrenteaftrek.

Iemand een idee?
Wanneer is de nieuwe woning gekocht?
pi_185821390
quote:
1s.gif Op zondag 24 maart 2019 12:11 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Wanneer is de nieuwe woning gekocht?
November 2018
pi_185866008
Ik zit met een dilemma. Afgelopen jaar een studie gevolgd, die vanwege de kosten vergoed/voorgeschoten werden door werkgever. Hierbij ook contract opgesteld dat terugbetaling naar ratio zal geschieden als ik binnen 3 jaar overstap van werkgever.

Echter ben ik ook teruggegaan in uren, van 40 naar 34u. De scholing is dus in eigen tijd, die besteed had kunnen worden aan betaald werk, gevolgd. Ik hoor vaak dat scholing of cursussen in baas zijn tijd worden gevolgd, maar was hier dus niet het geval.

Is het mogelijk de kosten, al dan niet gedeeltelijk, af te trekken? :)
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 26 maart 2019 @ 21:02:30 #276
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185866163
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 20:56 schreef lvw88 het volgende:
Ik zit met een dilemma. Afgelopen jaar een studie gevolgd, die vanwege de kosten vergoed/voorgeschoten werden door werkgever. Hierbij ook contract opgesteld dat terugbetaling naar ratio zal geschieden als ik binnen 3 jaar overstap van werkgever.

Echter ben ik ook teruggegaan in uren, van 40 naar 34u. De scholing is dus in eigen tijd, die besteed had kunnen worden aan betaald werk, gevolgd. Ik hoor vaak dat scholing of cursussen in baas zijn tijd worden gevolgd, maar was hier dus niet het geval.

Is het mogelijk de kosten, al dan niet gedeeltelijk, af te trekken? :)
Heb je kosten gemaakt? Of ben je inmiddels al overgestapt naar een andere werkgever?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185870789
quote:
99s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 21:02 schreef Nizno het volgende:

[..]

Heb je kosten gemaakt? Of ben je inmiddels al overgestapt naar een andere werkgever?
Nee geen kosten, maar wel minder inkomsten.

Ik weet dat het bij overstap van werkgever inderdaad mogelijk is af te trekken.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 27 maart 2019 @ 10:08:37 #278
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185872384
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 08:17 schreef lvw88 het volgende:

[..]

Nee geen kosten, maar wel minder inkomsten.

Ik weet dat het bij overstap van werkgever inderdaad mogelijk is af te trekken.
Ik vermoed dat minder werken wordt gezien als dat je zelf al kosten maakt en dus iets af kan trekken.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185872617
quote:
99s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:08 schreef Nizno het volgende:

[..]

Ik vermoed dat minder werken wordt gezien als dat je zelf al kosten maakt en dus iets af kan trekken.
Ik vraag het me af; dat hangt af van wat er is afgesproken over die uren; maar ik vermoed dat het vrij moeilijk hard te maken is.

Andersom geredeneerd: Als je door een studie meer uren maakt (laten we zeggen, normaliter 36 maar door studie 40) zouden die extra vier uren dan ook aftrekbaar zijn? Als je dat als overwerk/extra uren had gewerkt zouden dat namelijk wel inkomsten zijn.

Als er een nieuw arbeidscontract is voor 34 uur, dan sta je nergens. Is er geen nieuwe afspraak gemaakt over die 40 uur, maar wordt je voor 34 uur betaald omdat je studeert, dan moet je een gesprek met je werkgever aangaan....
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 27 maart 2019 @ 10:56:43 #280
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_185873134
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 10:25 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ik vraag het me af; dat hangt af van wat er is afgesproken over die uren; maar ik vermoed dat het vrij moeilijk hard te maken is.

Andersom geredeneerd: Als je door een studie meer uren maakt (laten we zeggen, normaliter 36 maar door studie 40) zouden die extra vier uren dan ook aftrekbaar zijn? Als je dat als overwerk/extra uren had gewerkt zouden dat namelijk wel inkomsten zijn.

Als er een nieuw arbeidscontract is voor 34 uur, dan sta je nergens. Is er geen nieuwe afspraak gemaakt over die 40 uur, maar wordt je voor 34 uur betaald omdat je studeert, dan moet je een gesprek met je werkgever aangaan....
Ik ben inderdaad het woordje niet vergeten

Ik vermoed dat minder werken niet wordt gezien als dat je zelf al kosten maakt en dus iets af kan trekken.

Sorry voor de verwarring.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_185873675
https://www.belastingdien(...)ekbare_studiekosten/
Je kunt alleen lesgeld en leermiddelen aftrekken, dus succes met het aftrekken van je tijd/uren
pi_185877165
Hmm er is een allonge geschreven bij huidige arbeidsovereenkomst, waarin aanpassing aantal uren en salaris beschreven is, het feit dat de werkgever de collegegelden bekostigt en de afschrijving van de kosten over x jaar.

Ik denk dat het inderdaad jammer maar helaas is

Wel zuur: kon beter de kosten zelf dragen, belastingaftrek pakken en die 40u blijven werken (en dan studie zelf betalen maar in baas zijn tijd). Was ik goedkoper uit geweest!

Bedankt voor het meedenken!
pi_185899059
Ik ben begin februari aan mijn staart getrokken door een inspecteur over mijn ''Bron van Inkomen'' over 2017.
Er is nog geen beslissing genomen dus ik wacht met aangifte doen over 2018 op de beslissing van de Inspecteur.
Ik heb aanwijzingen dat er ook naar mijn aangifte over 2016 is gekeken en ben bang dat mijn aangifte over 2018 nu ook onder de loep zal worden genomen.
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_185899585
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 16:21 schreef Fokkiebaby het volgende:
Ik ben begin februari aan mijn staart getrokken door een inspecteur over mijn ''Bron van Inkomen'' over 2017.
Er is nog geen beslissing genomen dus ik wacht met aangifte doen over 2018 op de beslissing van de Inspecteur.
Ik heb aanwijzingen dat er ook naar mijn aangifte over 2016 is gekeken en ben bang dat mijn aangifte over 2018 nu ook onder de loep zal worden genomen.
Verstandig om dan even te wachten op een standpunt inderdaad. Vergeet niet om even uitstel aan te vragen (als je dat nog niet gedaan hebt).
A mind with a heart of it's own
pi_185900243
Omdat ik een niet-gecontracteerde zorgverlener heb uitgekozen kreeg ik van mijn zorgverzekering maar 80% van mijn factuur vergoed.
Die overige 20% mag ik toch als aftrekpost aanvoeren in mijn aangifte?
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_185900304
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2019 16:47 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Verstandig om dan even te wachten op een standpunt inderdaad. Vergeet niet om even uitstel aan te vragen (als je dat nog niet gedaan hebt).
DrMarten ben jij bekend met extra ''aandacht'' van de Inspecteur? Ik heb niets te verbergen maar ben toch angstig.
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_185930182
De vraag is vast vaker gesteld, ik zoek echter even zekerheid.
Ik heb in 2017 een schenking voor eigen woning ontvangen. Deze schenking gebruik ik (nagenoeg) geheel voor de verbouwing van mijn woning en het afbetalen van een deel van de hypotheekschuld.

Een deel van deze uitgaven heeft plaatsgevonden in 2018 (aflossing hypotheek, betalen verbouwing). Mag ik een deel van deze uitgaven als schuld per 01-01-2018 opnemen, er waren al diverse getekende offertes voor de verbouwing en aanbetalingen gedaan.

Het is natuurlijk formeel geen schuld, wel een verplichting.
All management is Strategic Management.
  Moderator zaterdag 30 maart 2019 @ 16:54:26 #288
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_185935827
Ook maar even ingevuld vanochtend. Appeltje eitje. :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_185936196
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 08:55 schreef GodsSon het volgende:
De vraag is vast vaker gesteld, ik zoek echter even zekerheid.
Ik heb in 2017 een schenking voor eigen woning ontvangen. Deze schenking gebruik ik (nagenoeg) geheel voor de verbouwing van mijn woning en het afbetalen van een deel van de hypotheekschuld.

Een deel van deze uitgaven heeft plaatsgevonden in 2018 (aflossing hypotheek, betalen verbouwing). Mag ik een deel van deze uitgaven als schuld per 01-01-2018 opnemen, er waren al diverse getekende offertes voor de verbouwing en aanbetalingen gedaan.

Het is natuurlijk formeel geen schuld, wel een verplichting.
Waar zou je die ‘schuld’ willen invullen? Want ik heb geen idee wat je nou wilt
pi_185940094
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 17:19 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Waar zou je die ‘schuld’ willen invullen? Want ik heb geen idee wat je nou wilt
Vermogen verminderen in box 3,want daar zit de schenking nu
All management is Strategic Management.
pi_185944268
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2019 08:55 schreef GodsSon het volgende:
De vraag is vast vaker gesteld, ik zoek echter even zekerheid.
Ik heb in 2017 een schenking voor eigen woning ontvangen. Deze schenking gebruik ik (nagenoeg) geheel voor de verbouwing van mijn woning en het afbetalen van een deel van de hypotheekschuld.

Een deel van deze uitgaven heeft plaatsgevonden in 2018 (aflossing hypotheek, betalen verbouwing). Mag ik een deel van deze uitgaven als schuld per 01-01-2018 opnemen, er waren al diverse getekende offertes voor de verbouwing en aanbetalingen gedaan.

Het is natuurlijk formeel geen schuld, wel een verplichting.
Nee, dat mag niet.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_185944297
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 17:22 schreef Fokkiebaby het volgende:
Omdat ik een niet-gecontracteerde zorgverlener heb uitgekozen kreeg ik van mijn zorgverzekering maar 80% van mijn factuur vergoed.
Die overige 20% mag ik toch als aftrekpost aanvoeren in mijn aangifte?
Yes.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_185944301
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2019 16:21 schreef Fokkiebaby het volgende:
Ik ben begin februari aan mijn staart getrokken door een inspecteur over mijn ''Bron van Inkomen'' over 2017.
Er is nog geen beslissing genomen dus ik wacht met aangifte doen over 2018 op de beslissing van de Inspecteur.
Ik heb aanwijzingen dat er ook naar mijn aangifte over 2016 is gekeken en ben bang dat mijn aangifte over 2018 nu ook onder de loep zal worden genomen.
Wat was de twijfel in dit geval? Evt via DM :)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_185947461
quote:
99s.gif Op zondag 31 maart 2019 08:16 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Nee, dat mag niet.
Dacht ik al, dank voor bevestiging
All management is Strategic Management.
pi_185951141
quote:
99s.gif Op zondag 31 maart 2019 08:20 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Wat was de twijfel in dit geval? Evt via DM :)
Degene die mijn aangifte moet beoordelen tbv de Inspecteur heeft zelf fouten gemaakt. Het gaat om ''bron van inkomen'' en ik mag mijn eigen bedrijf kennelijk niet meer als Bron gebruiken, ''wat heb ik dan gebruikt als inkomstenbron'' nuja, huurinkomsten. Of ik het contract maar even wilde opsturen en waar ik de bedragen van de WOZ dan vandaan haalde.....
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_185957433
Net nog op tijd om gedacht :)
pi_185986089
Is er hier toevallig ook iemand die iets weet van btw aangifte, suppletie en betalingsregelingen?
pi_185986113
quote:
99s.gif Op zondag 31 maart 2019 08:20 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Wat was de twijfel in dit geval? Evt via DM :)
Zaterdag 4 kantjes A4 van het hulpje van de Inspecteur gekregen met ''Voornemen tot afwijking''
Ik moet dat nu allemaal na gaan rekenen en wel vóór 9 april (bezwaartermijn) |:(
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
pi_185993970
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2019 10:39 schreef Fokkiebaby het volgende:

[..]

Zaterdag 4 kantjes A4 van het hulpje van de Inspecteur gekregen met ''Voornemen tot afwijking''
Ik moet dat nu allemaal na gaan rekenen en wel vóór 9 april (bezwaartermijn) |:(
Maar kan je het wel motiveren? Ik heb onlangs ook een aantal van die brieven mogen beantwoorden.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_185993980
quote:
3s.gif Op dinsdag 2 april 2019 10:37 schreef Cyntiaa het volgende:
Is er hier toevallig ook iemand die iets weet van btw aangifte, suppletie en betalingsregelingen?
Dat hoort niet bij de inkomstenbelasting :+ maar wat is je vraag?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_185994632
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 april 2019 18:18 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Maar kan je het wel motiveren? Ik heb onlangs ook een aantal van die brieven mogen beantwoorden.
Ze heeft sowieso al 1 fout in de berekening gemaakt, én een + en - teken verwisseld 8)7

[ Bericht 0% gewijzigd door Fokkiebaby op 03-04-2019 00:50:40 ]
Vrouwen zijn als muziekinstrumenten.
Als je de juiste snaar weet te raken volgt vanzelf de lieflijke melodie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')