Nober | maandag 21 januari 2019 @ 16:15 |
Dinsdag minder treinen wegens verwachte sneeuwbuien Vanwege de verwachte sneeuwbuien rijden dinsdag minder treinen dan op een gewone werkdag. NS en ProRail laten weten de dienstregeling aan te passen, waardoor zo'n 80 procent van de treinen rijdt. Volgens de NS ontstaat met het aanpassen van de dienstregeling meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. Op de meeste plekken rijden de treinen elk half uur in plaats van elk kwartier. De vervoerder raadt reizigers aan om de reisplannen te raadplegen en wijst erop dat er tijdens de spits extra drukte wordt verwacht. Met het oog op de sneeuwval gaan de treinen bij de NS door de anti-icing-installatie. De treinen worden op zes locaties in Nederland aan de onderkant ingesmeerd met glycol, een antivries-middel. Zo wordt geprobeerd te voorkomen dat sneeuw en ijs aan de trein blijven plakken, tussen de rails vallen of de leidingen onder de trein beschadigen. Schiphol verwacht ook vertragingen Een woordvoerder van Schiphol laat weten dat reizigers dinsdag rekening moeten houden met vertragingen. Het is nog niet duidelijk welke gevolgen de sneeuw precies heeft voor de vluchtcapaciteit. KLM verwacht dat het rond 14.00 uur zal sneeuwen in de omgeving van Schiphol. "Maar zoals het er nu uitziet verwachten we niet dat we vluchten gaan annuleren", laat een woordvoerder weten. "Het is nog even afwachten hoeveel sneeuw er precies valt, maar bij lichte sneeuwval hoeven er ook geen vertragingen te komen. Het is alleen de vraag wat de capaciteit van Schiphol wordt qua start- en landbewegingen." https://www.nu.nl/binnenl(...)hte-sneeuwbuien.html | |
RedFever007 | maandag 21 januari 2019 @ 16:18 |
40 a 45% minder treinen | |
Frutsel | maandag 21 januari 2019 @ 16:27 |
Volgens mij heeft Schiphol om 1400 uur de bulk van de sneeuw alweer gehad Naja, bulk.. 1 centimeter dan | |
Starhopper | maandag 21 januari 2019 @ 17:31 |
dit dus | |
Zelva | maandag 21 januari 2019 @ 17:34 |
Schandalig weer. Voor amper 2 centimeter verwachte sneeuw. Is niets anders dan misbruik maken van de situatie om de punctualiteitscijfers kunstmatig hoog te houden. | |
karr-1 | maandag 21 januari 2019 @ 17:38 |
Het zal ook eens niet zo zijn. Er word alleen nog maar gesproken van verwachtingen, geen zekerheden. Maar de NS gooit alvast de boel plat, want stel je toch eens voor dat..... | |
BeriBeri | maandag 21 januari 2019 @ 17:39 |
Nederland weer in de bocht, 3 centimeter sneeuw en alles loopt vast | |
Janneke141 | maandag 21 januari 2019 @ 17:39 |
Precies. Eigenlijk zou hier gewoon een boete op moeten staan wegens wanprestatie. | |
Haags | maandag 21 januari 2019 @ 17:39 |
Storm in een glas water genot | |
Domnivoor | maandag 21 januari 2019 @ 17:42 |
Waar zijn die treinen eigenlijk van gemaakt? Van suiker en sneeuwvlokjes? | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 17:46 |
Dat valt wel mee, als je netwerken elders hebt dan zijn het vaak lange stukken spoor en weinig gewissel waar het geaccepteerd is dat treinen weleens een half uur of een uur later komen, wat voor reden er dan ook is, men gaat naar de restauratie voor een kop koffie en praat wat over de dag en legt zich bij de vertraging neer. Men is in Nederland alleen heel erg van details en overal mee willen bemoeien en het willen weten waarom ieder detail zo is zoals het is. Dat de trein vertraging heeft omdat er bladeren liggen of sneeuw, of dat er iemand is verongelukt is hoor je in vele landen niet. In nederland is het meteen 'talk of the day'. Persoonlijk vind ik het geouwehoer. Het zal ook wel de reden zijn waarom Nederland het goed doet in de indexen, het "nieuws" is seizoensgebonden en zo voorspelbaar. | |
Eenskijken | maandag 21 januari 2019 @ 17:52 |
Tyfus NS tegenwoordig bij elke verwachte mm sneeuw gooien ze meteen de boel half plat, BIJ VOORBAAT AL Kansloze pauper organisatie | |
karr-1 | maandag 21 januari 2019 @ 17:54 |
In Nederland hoor je ook nooit iets over de reden van de verstoring behalve wat vage algemeenheden die alles kunnen betekenen. | |
Zelva | maandag 21 januari 2019 @ 17:57 |
,,De trein naar X komt over 20 minuten binnen", meer hoef je niet te weten. Zelfs over vertraging mag niet meer gesproken worden. Niet positief genoeg, past niet binnen de hallelujahwereld van NS. | |
karr-1 | maandag 21 januari 2019 @ 18:06 |
Precies dat bedoel ik. Als ik zou weten wat er aan de hand is kan ik ongeveer inschatten hoe lang het gaat duren en of het de moeite waard is om te wachten of ander vervoer te regelen. Maar nee, bij de NS is alles hallelujah en mag je vooral niet weten dat er problemen zijn. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 18:43 |
Mijn klacht ging niet zozeer over de NS maar over het gekeuvel over het feit dat vertraging met of zonder reden een irritatie vormt en zo veelvoudig wordt besproken dat het net zoiets als gelul over het weer is. Hier, in het nieuws, op het werk etc. nu zelfs een topic over wat we eventueel kunnen verwachten en dit zal wel weer een redelijk vol topic worden ook. een teken dat er blijkbaar geen grootse nieuwswaardige dingen gebeuren en dat is goed. | |
kaasplankje | maandag 21 januari 2019 @ 18:47 |
Ach wie reist er nu nog met de trein. | |
karr-1 | maandag 21 januari 2019 @ 18:52 |
Ik godzijdank niet meer. Ik sta nog liever 3 uur in de file. | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2019 @ 18:54 |
Een paar sneeuwvlokken en de NS is alweer in paniek hoor. Wat een bedrijf is het ook. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 19:11 |
Ik weleens. En ik vind vertraging gewoon horen bij staal op staal waarbij je met redelijke snelheden en veel wissels door de elementen en seizoenen gaat. Het is niet het perfecte vervoersmiddel maar het heeft zn voordelen ook. Mijn enige klacht over de NS is dat ik geen idee heb wat de waarde van eerste klas reizen nog is. Zit je een beetje stijfrecht tegenover elkaar drie bij drie. Moet de achterste eruit moet de hele rij schikken en dan zit er ook nog een glazen muur om waardoor je helemaal het idee hebt dat je met z'n 12en verpakt bent. De 2e klas heeft meer 'personal space' en ruimte om te relaxen dus heeft de eerste klas functie overgenomen. Van mij mag die hele eerste klasse verdwijnen. | |
JannekeC5 | maandag 21 januari 2019 @ 19:16 |
Waarom is dit nodig om te vermelden, een soort van indekken van de NS, is helemaal niet nodig, gewoon volgens het normale schema rijden... Een beetje sneeuw, regen en of storm mag nooit zoveel invloed hebben, ga eens op stage in skandinavië. | |
Cherni | maandag 21 januari 2019 @ 19:20 |
En je reist niet meer met de trein? Je lijkt mijn buurman wel die nooit met de trein reist maar mij kan vertellen dat het altijd kut is | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 19:23 |
In Noorwegen rijdt 89.5% van de treinen op tijd. In Nederland rijdt 93.5% van de treinen op tijd. Ga eens op stage in Skandinavie. Maar omdat je daar vakantie viert en in Nederland naar je werk moet is de beleving van vertraging anders. | |
whosvegas | maandag 21 januari 2019 @ 19:26 |
Wat een hoop jankerts hier Een prima oplossing om de dienst regeling aan te passen, liever minder treinen die op tijd rijden, dan helemaal geen trein. En het publiek wordt tijdig geinformeerd. Jullie zullen het wel niet geloven, maar Nederland heeft een van de beste spoorwegen van de wereld! Een collega woont in Duitsland en hij staat hier echt te kijken, voorbeeld dat hij noemde, een overstap van een paar minuten op hetzelfde perron. En de keren dat ik (ik ben afhankelijk van het ov) vertraging heb van meer als 10 minuten, was afgelopen jaar op een hand te tellen. Maar ja, met z'n allen klagen is ook zo leuk | |
Kim-Holland | maandag 21 januari 2019 @ 19:26 |
Nederland op z'n best; hysterische paniek bij een paar vlokjes sneeuw | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 19:31 |
Ik heb buiten Nederland weleens op een trein moeten wachten die anderhalf uur later kwam door de sneeuwval. Maar het houdt de gemoederen daar gewoon niet zo bezig en er is ook niemand die brede interesse heeft in hoe de treinen elders rijden. Wat een goede reclame voor de NS naar zn mierenneukende bevolking zou zijn is een actief scorebord met hoe men het doet tov andere landen. Wat dan objectief lijkt maar niet helemaal eerlijk wordt. | |
Red_85 | maandag 21 januari 2019 @ 19:33 |
Tjah, als je de treinen niet laat rijden, dan kunnen ze ook niet vertraagd raken. Kaffers en prutsers zijn het. | |
venomsnake | maandag 21 januari 2019 @ 19:38 |
Nederland Beetje sneeuw en het land ligt plat. | |
karr-1 | maandag 21 januari 2019 @ 19:42 |
Tot een jaar of 3 geleden ging ik elke dag met de trein, dus ik heb genoeg ellende meegemaakt. Vanwege een andere baan moet ik nu elke dag met de auto, dat is echt een verademing. | |
Hathor | maandag 21 januari 2019 @ 19:46 |
Vergeet de herfst niet als er blaadjes op de rails vallen. | |
QWARQTAARTJE | maandag 21 januari 2019 @ 19:49 |
Het is echt wel heel extreem hier. Niu ja ik hoop morgen met de trein naar Adam te gaan hopen dat ie wel rijdt | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 19:59 |
Ja, er kan wat gebeuren. In Nederland zit de trein zo'n beetje in het spectrum waar elders de metro en de tram inzitten, korte en middellange afstanden, maar zelden echt lang. En als mensen de trein inzetten met hun stopwatch erbij om ergens op tijd te komen kun je als organisatie die de klappen vangt maar beter duidelijk zijn in wat men kan verwachten want aansluitingen kunnen niet zo lekker gaan en je wil ook geen ongelukken doordat er extra en onnodige prestatiedruk op komt te staan. Zeer netjes om dan vooraf aan te kondigen dat het weleens moeilijk kan worden. | |
Nismo91 | maandag 21 januari 2019 @ 20:03 |
Nederland | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 20:04 |
Je maakt blijkbaar niet zoveel mee in je leven als je dit extreem noemt. | |
QWARQTAARTJE | maandag 21 januari 2019 @ 20:05 |
Maar als organisatie mag dat ook wel. Mensen hebben liever dat ie wat te laat komt dan helemaal niet . | |
QWARQTAARTJE | maandag 21 januari 2019 @ 20:05 |
Ik bedoel extreem met hoe de NS hier mee omgaat. | |
VeX- | maandag 21 januari 2019 @ 20:05 |
Maar ik dacht dat de NS juist graag mensen vervoerde, ook in de kou. Zeker zo rond '40-45. | |
Cherni | maandag 21 januari 2019 @ 20:07 |
Prima, ieder zo zijn voorkeur. Maar normaliter word er omgeroepen dat er een sein en wisselstoring is of aanrijding met persoon op stations. etc. En dat het mis kan gaan klopt. Waar niet. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 20:07 |
Ik vind het vrij degelijk. Beetje pro-actief handelen in de communicatie ipv aankijken en achteraf van je reizigers horen dat je pro-actief had moeten handelen. | |
QWARQTAARTJE | maandag 21 januari 2019 @ 20:09 |
Maar soms valt het weer ook wel heel erg mee en doe je het voor niets | |
TLC | maandag 21 januari 2019 @ 20:09 |
Bij Rail Away zie je treinen rijden door besneeuwde Alpentoppen en ook prachtige besneeuwde vergezichten als ze in Noorwegen zijn op weg naar het plaatsje Spitse, maar hier hoeft maar 1 cm'tje sneeuw te vallen of de NS is in paniek | |
Cherni | maandag 21 januari 2019 @ 20:12 |
Bekijk de cabineritten op YouTube en verhip geen enkele trein schijnt problemen te hebben in NL | |
Kassamiep | maandag 21 januari 2019 @ 20:17 |
1 tot 3 cm sneeuw klinkt gewoon als zeer, zeer weinig. Als daar vervolgens "preventief" op veel plekken de capaciteit wordt gehalveerd op een normale werkdag klinkt dat als overkill om vertragingsclaims te voorkomen. Keertje of 40 voor mij. Ongeveer 1 op de 4 treinreizen. | |
Zipportal | maandag 21 januari 2019 @ 20:18 |
Rail Away wordt in de studio opgenomen met green-screens. | |
-0- | maandag 21 januari 2019 @ 20:20 |
Als er vier keer per dag een trein over een enkel spoortje rijdt is er iets minder kans op vertraging inderdaad | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 20:20 |
Dat is weer een valkuil, maar iedere nieuwe manier van handelen opent een doos van pandora. Je lost iets op en creeërt een nieuw probleem wat in dit geval is dat de ergste uitkomst in deze is dat ze 'wel' rijden of wel op tijd rijden. | |
kaasplankje | maandag 21 januari 2019 @ 20:20 |
Sinds de privatisering is de NS alleen maar bergaf gegaan qua service, stiptheid, hygiëne in de treinen ik pak liever de auto of de fiets. | |
Red_85 | maandag 21 januari 2019 @ 20:23 |
Dat is goed idd. ... Als er 10cm pak valt. | |
Cherni | maandag 21 januari 2019 @ 20:25 |
De staat is nog altijd 100% aandeelhouder van NS. Het spoor is niet meer van NS alleen. Daar zijn nu meerdere partijen die allemaal gebruik willen maken van het spoor dat in handen is van ProRail dat nog wel van de staat is. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 20:27 |
Ja, na een sneeuwval.. niet tijdens. En dat komt ook omdat men als passagier in de tuffende "Rail away treinen" niet met de stopwatch in de hand staat om op tijd op het werk te komen en men bij de spoordienst niet met het zweet in de naad staat omdat met hogere snelheid complexere knooppunten als Utrecht centraal naderen met al z'n wissels. Ook kan er in laag tempo een schoonmaakactie plaatsvinden en dan begint het gevalletje te tuffen. Relaxte recreatie waarbij je niet gaat kankeren als het ding te laat komt of helemaal niet rijdt maar van de 'ervaring geniet' versus het bedienen van de markt van 17 miljoen kankerende Nederlanders P.s. ik zie ook genoeg Nederlandse treinen op TV die gewoon rijden | |
sjorsie1982 | maandag 21 januari 2019 @ 20:29 |
of ze ze nou proberen te laten rijden of niet, het resultaat is hetzelfde behalve dat ze het nu niet eens proberen. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 20:32 |
De Risk management is zo goed als uitstekend. Als je het beter kunt en je modelletjes klaar hebt dan moet je maar eens op de koffie bij de NS want naar ideeen wordt over het algemeen ook goed geluisterd. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 20:39 |
Lonely Planet over het Nederlandse spoornet: Dutch trains are efficient, fast and comfortable. Trains are frequent and serve domestic destinations at regular intervals, sometimes five or six times an hour. It's an excellent system and possibly all you'll need to get around the country, although there are a few caveats. Als er één partij iets van objectiviteit kan meebrengen is het wel de wereldwijde reisgids die z'n reizigers van degelijke info moet voorzien. | |
MadJackthePirate | maandag 21 januari 2019 @ 20:40 |
Wat heeft dat met het onderwerp te maken? | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 20:42 |
Stukje reclame voor de NS; de rest heb ik eerder al afgeschoten. | |
MichaelScott | maandag 21 januari 2019 @ 20:47 |
Dan kunnen ze maar beter de veewagons weer uit de mottenballen halen. | |
sjorsie1982 | maandag 21 januari 2019 @ 20:58 |
ik weet het zeker niet beter en ik geef ze ook groot gelijk. Waarom proberen om de treinen op tijd te laten rijden als het toch niet kan. Dan kan je beter het niet eens proberen, wat ze dus ook doen. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 21:01 |
oh op die fiets, ja.. dat klopt het spijt me voor de tegengeluiden hier maar de NS heeft z'n communicatie meer dan uitstekend voor elkaar. Onthoud deze dagen voor als we nog eens een Nexit krijgen of het komt op een andere manier in verval. | |
QWARQTAARTJE | maandag 21 januari 2019 @ 21:02 |
Prima, maar laat ze dan ook aan haar ´daden´werken | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 21:04 |
Welke daden? En waarom zet je niet wat uiteen in deze participatiesamenleving? | |
QWARQTAARTJE | maandag 21 januari 2019 @ 21:05 |
Een daad is bijv om wel te rijden ook al kost het wat meer moeite en tijd. | |
Cherni | maandag 21 januari 2019 @ 21:09 |
Ze rijden maar met aangepaste dienstregeling dwz minder treinen. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 21:10 |
precies zoals hij het als wenselijk ziet eigenlijk | |
QWARQTAARTJE | maandag 21 januari 2019 @ 21:12 |
Dat is dan wel weer mooi inderdaad. En vaak valt dat ook wel mee hoor hoe weinig de treinen gaan. Vaak maar een paar uur dat het even helemaal stil is | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 21:18 |
Klopt, hetzelfde als in andere landen tijdens soorgelijke omstandigheden Alles is normaal. we are ok. | |
sjorsie1982 | maandag 21 januari 2019 @ 21:18 |
je werkt bij de NS? | |
#ANONIEM | maandag 21 januari 2019 @ 21:19 |
Schuimbektopic | |
Monolith | maandag 21 januari 2019 @ 21:36 |
Slechts vier treinen per uur morgen. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 21:39 |
De NS is een stuk Nederlandse trots dat nog niet naar de kloten is. Mooie kleurstelling, logo van wereldklasse, goede service en informatievoorziening. En als je 't eens wil beleven zoals een toerist Nederland beleefd vanuit de trein moet je op een zondag eens de langste afstanden afleggen. Mooi niets hoeven, geen gestress en zeeën van ruimte in de trein. Kom je eens een uurtje later, dan heb je een uur langer de tijd gehad om wat te zien. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 21:42 |
en allen zonder slaapcabine, bar en lounge.. | |
Monolith | maandag 21 januari 2019 @ 21:52 |
Als je dan toch wat te zeiken wilt hebben, de koffie van de railcatering is echt niet te zuipen. | |
Cherni | maandag 21 januari 2019 @ 22:15 |
Als een echte koffie liefhebber moet ik je gelijk geven. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 22:16 |
Ik tik weleens een espresso weg aan een bar of aan een tafeltje, de NS heeft helaas niet zo'n bar en ook niet zo'n tafeltje. implementeerbaar... | |
karr-1 | maandag 21 januari 2019 @ 22:17 |
BS, de NS heeft gewoon geen zin om het slagingspercentage omlaag te brengen dus gaan we preventief al wat treinen schrappen die niet meetellen zodat we toch lekker blijven scoren. Puur klantje pesten voor de mooie cijfers. | |
karr-1 | maandag 21 januari 2019 @ 22:19 |
Afgeschoten? Weerlegd met onzinnige argumenten bedoel je | |
Monolith | maandag 21 januari 2019 @ 22:21 |
Daar is Nederland gewoon veel te klein voor. | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 22:27 |
Weet je in welk Scandinavisch land dat niet gebeurd? in IJsland | |
Beathoven | maandag 21 januari 2019 @ 22:35 |
Jammer maar helaas. En we werken ook niet met gereserveerde zitplaatsen waardoor de kans bestaat dat een opgehoopte wachtende delegatie ineens de trein en dus ook de barwagon komt overspoelen. | |
Murdera | dinsdag 22 januari 2019 @ 07:49 |
Overvolle treinen, allemaal staan. heftig die sneeuw! Of nee wacht. Er is nog geen sneeuw. | |
Scarface88 | dinsdag 22 januari 2019 @ 07:58 |
In Ijsland hebben ze ook geen mensen met het syndroom van down. Serieus feitje. Die bestaan daar niet. Die laten ze wegzuigen als ze er een op de echo zien. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:04 |
80% van de treinen rijdt wel en Fokkers roepen dat de NS 'alles plat gooit'. | |
Ringo | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:15 |
Haha, ik zit. Niks aan de hand mensen, gewoon lekker thuisblijven . | |
Murdera | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:20 |
55% | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:23 |
| |
Murdera | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:30 |
ah. Oke. Het vervoer tussen grote steden is gehalveerd in elk geval. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:34 |
Waar hebben ze dat gepubliceerd, dan? | |
Perrin | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:41 |
Lekker kou vatten op een tochtig perron omdat er vanmiddag mogelijk wat snil valt. | |
Nobu | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:46 |
Goed nieuws mensen: de geschrapte treinen zijn allemaal op tijd. Dat niemand vandaag op zijn bestemming komt zie je toch niet in de punctualiteitscijfers. | |
Perrin | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:47 |
Bij gebrek aan sneeuw zorgt de NS zelf wel voor de reisproblemen | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:48 |
Kou vatten? Ben je van suiker ofzo? | |
Kim-Holland | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:50 |
Blijft toch prachtig he..zo'n wit land vol met sneeuw.. | |
Perrin | dinsdag 22 januari 2019 @ 08:54 |
Je werkt zeker bij de NS? | |
Morrigan | dinsdag 22 januari 2019 @ 09:01 |
Volgens mij is dat wel afhankelijk van de omgeving. In mijn geval rijdt maar 50%. Niet dat dat echt een ramp is aangezien tussen Den Haag en Amsterdam sowieso wel redelijk veel treinen rijden. Daarnaast heb ik liever dat er minder treinen maar wel op tijd rijden, dan dat je gewoon niet weet waar je aan toe bent. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 januari 2019 @ 09:02 |
Wanneer heb jij voor het laatst suiker gezien dat een koutje heeft gevat? | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 januari 2019 @ 09:02 |
Dit, dus. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 09:22 |
Nee. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 09:22 |
Oké. Oké | |
Beathoven | dinsdag 22 januari 2019 @ 09:38 |
laat je dan maar wegzuigen want in IJsland hebben ze geen treinen voor OV. | |
Murdera | dinsdag 22 januari 2019 @ 09:56 |
de ns app | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:04 |
Ah, ok, die heb ik niet. Ga nooit met de trein. | |
kaasplankje | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:06 |
Wat is dat? | |
Bocaj | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:12 |
De media is ook schuldig aan het dol maken van reizigers. (Openbaar vervoer en auto) | |
Kopiko | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:14 |
| |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:17 |
De trein die ik altijd pak reed gewoon en op tijd. Het enige verschil was dat ie er normaal al vijf minuten voor vertrek staat en nu pas één minuut. Moest dus twee hele minuten in de kou staan wachten. Volgens mij zijn dit soort dagen vooral vervelend als je afhankelijk bent van sprinters aangezien ze hoofdzakelijk die uit het programma schrappen. | |
Zipportal | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:17 |
Wit. | |
Sigaartje | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:20 |
Het is natuurlijk belachelijk dat ze al treinen schrappen als er nog geen vlok sneeuw ligt. Gaat helemaal nergens over. Is hetzelfde als ik denk dat ik een scheet ga laten en mijn baas bel dat ik niet kom. Zooo slap. Hetzelfde dat de NS vertraging geen vertraging meer noemt. Ik snap dat het soms niet gaat, maar ik heb er een hekel aan als ze mensen voor de gek houden. | |
Glazenmaker | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:22 |
Hoe noemen ze het dan? Tactisch te laat komen? | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:26 |
Ze zeggen gewoon dat de trein over X minuten vertrekt in plaats van dat hij X minuten vertraging heeft. Als je een 'DE NS IS KUT'-type bent is dat een snood plan om newspeak te introduceren, als je wat minder paranoïde bent kun je ook gewoon stellen dat het voor de reiziger handiger is om te weten wanneer de trein vertrekt dan hoeveel vertraging die heeft. | |
Sigaartje | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:28 |
Dan wordt er omgeroepen: de trein naar huppeldepup vertrekt over 10 minuten. In het begin dacht ik: wat een service, maar dat stuk vreten is gewoon 10 minuten te laat. Er zijn ook trajecten waar er structureel vertraging is. Dan denk ik, tel gewoon 10 minuten er bovenop in dat traject, dan klaagt er niemand. Als je het niet lukt om een trein in 30 minuten van a naar b te krijgen, maak er dan 35 minuten van in het spoorboekje. Amateurs. Het ergste zijn de treinen naar Schiphol. Wat daar aan de hand is, geen idee, maar altijd vertraging en uitval. De NS moet zich schamen voor deze lijn. | |
julius123 | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:34 |
Lange leve de auto Stelletje flapdrollen bij de ns | |
Glazenmaker | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:34 |
Zou het niet een combo van beide zijn? Bij service bedrijven worden weken aan training besteed aan weerstandswoorden vermijden. Vertraging lijkt mij er ook zo een. Wat ik eigenlijk erger vind is dat de treinreis voor sommige mensen duurder is dan het vliegticket | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:44 |
Rotterdam is inmiddels onherkenbaar, zo wit is het hier. | |
Nobu | dinsdag 22 januari 2019 @ 10:53 |
Dat doen ze al. Intercity's die vroeger vijf minuten stilstonden op grotere stations staan daar tegenwoordig minstens tien. | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:13 |
Nooit van infra gehoord? Dacht je dat het plan om treinen te schrappen alleen van NS afkomt. En ja rondom Schiphol zijn er vaker problemen met de infra. En als er een probleem is dan gaat het ook goed mis. Ook software matig. De nieuwe regelgeving van ProRail en EU eist een dusdanig communicatie niveau tussen machinist en treindienstleider dat hij alles moet stil leggen. Met het uitgeven van een aanwijzing is hij nu minuten bezig en dat voor maar 1 trein. Maw de treindiensleider kan al die treinen niet behandelen in een dusdanig tijdsbestek. | |
kurk_droog | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:14 |
Zal leuk worden in de avondsspits, of het nou sneeuwt of niet gewoon ellende vanavond. | |
Dutchguy | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:23 |
Code geel heette vroeger gewoon januari. | |
KillemWieft | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:25 |
PVV’ers juichen het toe! | |
Beathoven | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:37 |
Ik vind het gebruik van dergelijke woorden niet zo erg. Het geeft wel meteen duidelijkheid, al kan ik me bij sommige bedrijven voorstellen dat men geen slapende honden wakker wil maken ivm claims e.d. Dan heb je het misschien over vliegtickets binnen de EU met een retourtje in de trein en een enkeltje door de lucht? | |
tompsv18 | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:44 |
Rotterdam kent anders het grootste aantal cokegebruikers van Nederland | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:44 |
Ongetwijfeld. Uiteraard doet de NS wel haar best om targets op een wat creatievere manier te halen en zullen ze ongetwijfeld hun communicatie ook onder de loep leggen. Toch deel ik de kritiek op de NS echt niet zo. Zeker in de Randstad is de dienstverlening gewoon goed. Het traject waar ik op het moment op forens heeft met de aangepaste dienstregeling 'slechts' vier treinen per uur. Dat is nog behoorlijk frequent. Mensen lijken een treindienst te willen met de stiptheid van de Japanse kusttreinen en de sneeuwbestendigheid van boemeltjes uit de Alpenlanden en dat alles met de vervoersdichtheid van het Nederlandse spoornet. Misschien is het m'n ingenieursachtergrond, maar dat soort eisen zijn in mijn ogen simpelweg niet realistisch. | |
MakkieR | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:46 |
Je kunt het NS niet kwalijk nemen dat ze voorbereidingen treffen. Zonder deze voorbereidingen zou de chaos compleet zijn als het opeens wel begint te sneeuwen en de NS zit met zijn handen in het haar, omdat men geen voorbereidingen heeft gedaan. Dat lesje heeft NS inmiddels wel geleerd. Maar ja Nederlanders zijn nu eenmaal wereldkampioen in klagen | |
Beathoven | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:46 |
Deel van de verwoede Nederlandse pogingen om controle te houden over alles. Hoe synchroniseert dit sneeuwbuitje met mijn agenda? Waarschijnlijk buitengewoon slecht. | |
Dutchguy | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:48 |
Haha scherp. Daar komt het wel op neer ja. | |
Cause_Mayhem | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:49 |
Wat? Waarom? Het is een redelijk tamme winter te noemen. Waarom allerlei maateregelen alsof er een nieuwe ijstijd aangebroken is? Die drieenhalbe vlok sneeuw die misschien valt is echt dit soort paniek waard? | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:49 |
Dat zijn ze ook niet. Een spoorbedrijf heeft helaas ook te maken met invloeden van buitenaf. Teveel variabelen om het iedereen naar de zin te maken. Zo erger ik mij dat die broodjeszaken al zeer vroeg sluiten zodat ik in de avond nergens meer mijn geliefde bruin broodje oude kaas met mosterd kan scoren en een ander zal dat een rotzorg zijn. | |
Beathoven | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:50 |
klopt, en men bouwt op forecasting van meteorologische instituten. Dezelfde waar het volk z'n info vandaan haalt. | |
Frutsel | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:53 |
Serieus? Een heel vliegveld dicht? Hoeveel fucking sneeuw valt er daar? | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 11:56 |
Inderdaad na die reclame met dat konijn naast die wisselverwarming en wij zijn er klaar voor hebben ze hun lesje wel geleerd. | |
Beathoven | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:03 |
Nederland heeft gecompliceerde en drukke netwerken van infra en nogal wat hordes aan mieren die zich van a naar b en terug verplaatsen. In sommige landen is een treinreis als een vliegreis, de hele beleving is anders en men neemt de ruime tijd, ook is het te laat komen door storingen in vergelijkbare netwerken daar wat meer een gewoonte. Ik kwam in het buitenland weleens te laat door een storing en men zei 'we zijn blij dat je er bent' ipv dat je elkaars dag daar loopt te verpesten en de spoorwegen loopt te verloeken. Er hoeft geen zondebok te zijn naast het weer. Maar in Nederland staat iedereen direct op z'n horloge te kijken omdat men belangrijke afspraken mist want afspraak is afspraak.. stipt en op tijd. En dan vervloekt men de NS omdat ze niet zo goed in plannen zouden zijn als zijzelf en geld zouden verliezen en wil men dit laten weten aan wie men ook maar tegenkomt want iedereen met een telefoon en een agenda is een potentiele CEO. Mensen die veel en steeds meer van een organisatie vragen vs mensen die hieraan willen voldoen maar dit nooit kunnen vanwege murphy's law. Het is een stukje mentaliteit. Het is wat Nederland ook leidend maakt in bijna alle lijsten met de "Scandinavieërs" want dat ontevreden zijn met details kweekt vooruitgang, maar soms is men ook weleens blij uit het gemiereneuk te zijn en in een land te komen waar mensen gewoon bij de dag leven ipv bij de minuut. [ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 22-01-2019 12:08:43 ] | |
Nobu | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:10 |
Inderdaad. Zo zou de NS vandaag bijvoorbeeld de reiziger kunnen plezieren en gewoon een normale dienstregeling kunnen rijden, maar dan zakt de punctualiteit misschien wel naar negentig procent. Dat mensen nu überhaupt nergens naartoe kunnen zal de NS een rotzorg zijn. | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:16 |
Dat is natuurlijk ook een beetje het dubbele. Er moest zo nodig marktwerking op het spoor met Pro Rail als 'netwerkbeheerder'. Dat voegt ook nog eens veel extra complexiteit en een gebrek aan controle toe waarvan ik me afvraag of het de reiziger nou echt ten goede komt. Ik forens als het even kan gewoon lekker met de trein. Zeker bij een wat langer CS naar CS traject kan ik dan gewoon werken. De grootste hinder ondervind ik hoofdzakelijk als vertraagde goederentreinen de boel ontregelen of er iemand voor de trein is gesprongen, maar dat zijn dan weer externe oorzaken. | |
Beathoven | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:25 |
Ik vertrouw het managen van het netwerk meer toe aan de NS dan aan de gemiddelde Nederlander. En ik ga er vanuit dat ze hun best doen om dingen goed af te wegen om tot de juiste keuzes te komen. | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:26 |
Hoezo zouden mensen nergens naartoe kunnen? Het gros van de treinen rijdt gewoon volgens dienstregeling hoor. | |
Nobu | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:28 |
Oh, helemaal mee eens. Ik maak alleen niet de fout om te denken dat het belang van de NS en het belang van de reiziger hetzelfde zijn. De reiziger wil zo snel en comfortabel mogelijk naar zijn bestemming, de NS wil de punctualiteitscijfers hoog houden tegen zo laag mogelijke kosten. | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:29 |
Ga er maar vanuit dat het personeel er alles aan doet om op tijd te rijden. Want ook ik heb natuurlijk geen baat bij boze reizigers die met grote groepen om mij heen staan en mij voor rotte vis uitmaken. Voor mij is het duidelijk. Ik kan niet meer doen dan die trein volgens de seinen en regelgeving rijden en storingen melden. En proberen bij calamiteiten contact te houden met bijsturing om alternatieven aan te dragen en te regelen. Maar om het heel simpel te houden: Rood is rood. Daar kan ik niets aan veranderen anders dan de regels van ProRail op te volgen. En of dat nu NS is of Arriva dat maakt niets uit. Sterker nog. Als ik met een stel rij en het is te druk bel ik wel met bijsturing om versterking. Maar als het materieel er niet is dan houd het op. | |
Nobu | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:30 |
Als je de boemeltjes met tien man en een paardenkop meerekent, op de trajecten met serieuze aantallen reizigers is de helft van de treinen geschrapt. | |
Beathoven | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:35 |
Het valt vaak gewoon goed samen. Als de reiziger nog meer comfort wil zal een systeem met gereserveerde tickets met een vaste stoel de uitkomst zijn, maar dat zal niet gebeuren. Een andere mogelijkheid is de NS en ProRail weer volledig van de overheid te maken maar of dat nu tot de vervulling van een utopie leidt betwijfel ik. Ik denk dat we al redelijk op de top zitten qua kwaliteit. | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:36 |
Onmogelijk om ProRail en NS samen te voegen. Dan krijg je oneerlijke concurrentie. Er rijden tal van verschillende vervoerders over het net en die betalen allemaal om over die sporen te rijden. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:41 |
| |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:42 |
| |
Cattivo | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:44 |
Ik zie 65+ers in een kroeg zitten. Wat is je punt? Dat je wanneer je met pensioen bent niet de kroeg in mag gaan? Moeten die 65+ers werken? | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:47 |
Dat ik enigszins moest: , en , dat een bejaarde man de woorden uitspreekt: “Eruit met die kankerzooi!”. Dát is m’n punt, vriend. Maar we dwalen af van het doel van dit topic. | |
Beathoven | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:54 |
Dat schreef ik dan ook niet. | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:59 |
Het was je voorstel of mening dat ik persoonlijk ook graag zou willen zien(een vervoerder op het net). Het zou mij behoorlijk wat werk besparen. Maar helaas, niet mogelijk hoe het nu werkt. Althans als je beide onder de overheid plaatst word het een organisatie. | |
byah | dinsdag 22 januari 2019 @ 12:59 |
Let maar op, alsnog dikke chaos tijdens de avondspits | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:00 |
Hoe kom je daarbij? Juist die boemeltjes zijn veelal geschrapt. Op mijn intercitytraject reden vier in plaats van zes treinen per uur. Dan vertrek je iets eerder of later, zo'n punt is dat echt niet. Nogmaaals, het zijn vooral de sprinters die geschrapt worden en niet zozee de intercitytreinen. | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:02 |
Ik ben nog niet aan het werk. Maar waren die wel versterkt of zijn het aantal bakken gelijk gebleven? | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:03 |
Ja, want als je weet dat er sneeuw aankomt, is het beter om het te negeren en te wachten tot alles gierend uit de klauw loopt. | |
Beathoven | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:05 |
Uiteraard ben ik er bekend mee dat o.a. Arriva ook gebruik maakt. Je zou Prorail zelfstandig kunnen houden, je zou Prorail en de NS als aparte partijen kunnen inzetten onder de paraplu van de overheid; maar dat laat ik aan de experts over. Wat ik me afvroeg is of het uiteindelijk zou leiden tot een warm bad voor de reiziger. Er zullen aan de ene kant wel wat dingen opgelost worden, maar de scharnieren zullen elders weer los komen te zitten. | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:06 |
Hij leek wel vrij lang in ieder geval en mijn coupé stopte net iets op een andere plek dan normaal dus volgens mij hadden ze extra capaciteit. Houd het nooit echt bij, stap gewoon de eersteklas binnnen, doe m'n jas uit en klap m'n laptop open om aan het werk te gaan. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:06 |
Maar toen hadden we nog sneeuwbanden ipv winterbanden. | |
Beathoven | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:06 |
Het spoor heeft ook niet 'veel' sneeuw nodig voor de eerste kleine probleempjes zich voordoen die tot grotere kunnen leiden. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:08 |
Het spoor maakt het niet uit, maar het netwerk wel. [ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 22-01-2019 13:17:28 ] | |
Beathoven | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:10 |
we hebben het over hetzelfde paard | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:11 |
Iedere organisatie heeft zijn eigen directie en daarmee hun eigen belangen. En concurrentie kan prima zijn maar kan ook gevolgen hebben om elkander dwars te liggen of met modder te smijten en maakt het mogelijk om de schuld af te schuiven. Een zaak is zeker. Advocaten en rechters zullen dit zeker prima vinden. Niet voor niets is het aantal juristen binnen organisaties enorm toegenomen. En dat geld natuurlijk niet alleen voor een spoorbedrijf maar is een maatschappelijk gegeven. Maar goed, dat is mijn taak niet om dit te kunnen beoordelen. Het is mijn persoonlijke mening. | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:17 |
Oké, maar ik zou het netjes vinden om de treinen wel langer te maken als er minder rijd. Ook vanwege de drukte. Maar goed dat zal ook wel in de meeste gevallen gebeuren. | |
Red_85 | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:38 |
Dit. En geen discussie over mogelijk. | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 13:58 |
Hoe word je eigenlijk zo? Moet je daarvoor dagelijks 3 liter azijn zuipen? | |
Red_85 | dinsdag 22 januari 2019 @ 15:53 |
10 jaar met de trein naar studie / stage / werk. Dan wordt je zo. | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 15:54 |
Dan schrijf ik een jaartje trein naar studie / stage / werk in wat andere landen voor, dan leer je de NS wel waarderen. Je gaat er klaarblijkelijk ook vrij basale grammaticale fouten van maken of is dat omdat je door de NS altijd te laat kwam bij je studie? | |
Red_85 | dinsdag 22 januari 2019 @ 15:57 |
Vond het OV in DK anders prima. Lopen ze niet zo te muiten als het een keer wat sneeuwt. Ah, je gaat over de vorm beginnen. Dan hebben mensen meestal niets meer te behalen op de inhoud. | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 16:09 |
De treinen in DK rijden bij lange na niet zo frequent als in Nederland hoor. Ze kennen ook bij lange na niet de stationsdichtheid die wij hier kennen. | |
Zelva | dinsdag 22 januari 2019 @ 16:19 |
Voorbereidingen? Dit zijn geen voorbereidingen, deden ze maar voorbereidingen. Dit is alleen maar de hele dag de helft van het werk schrappen. Als je voorbereidt doe je iets, het enige wat ze doen is iets niet meer doen. En waarom precies zou het dan chaos moeten worden? Omdat het een paar millimeter sneeuwt? Daar is geen enkele logische verklaring voor. En opeens sneeuwen slaat natuurlijk nergens op. We weten precies wanneer het wel of niet gaat sneeuwen. Lesje leren? Hadden ze maar lesjes geleerd. Het enige lesje dat de NS heeft geleerd is dat de boel in de soep laten lopen schadelijk is voor de punctualiteitscijfers en dat van twee kanten geld kost. Dus toen is besloten om dan bij de eerste tekenen van een sneeuwvlokje standaard de hele dienstregeling voor die hele dag uit te kleden, waar bij het zelfs niet uitmaakt hoe laat die sneeuw gaat vallen. Geschrapte treinen kunnen niet vertragen, dus dat is goed geregeld. | |
Frutsel | dinsdag 22 januari 2019 @ 17:00 |
1393 kilometer file en stil counting... | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 17:02 |
Volgens mij heb je in Nederland toch wel het drukste spoorwegnet van Europa/de wereld aangezien Nederland ongelooflijk klein is en dicht bevolkt. Waardoor je in de winter dus last krijgt van al die duizenden schakels die bevroren raken of spoorwegleidingen die het niet meer doen. | |
Zelva | dinsdag 22 januari 2019 @ 17:06 |
Dus als we minder treinen laten rijden bevriezen de schakels niet meer en blijven spoorwegleidingen het altijd doen. Interessant zeg, vertel me meer. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 17:11 |
Geen idee hoe dat zit maar denk dat er dan meer man kan werken aan het ijsvrij maken van schakels en dat er minder druk op de leidingen komt dan normaal. | |
Janneke141 | dinsdag 22 januari 2019 @ 17:16 |
Wissels moet je ijsvrij maken. Dat gebeurt deels door verwarming, maar voor een deel is het ook handwerk omdat treinen de sneeuw vastrijden in de punt en de wissels dan niet meer kunnen bewegen. Daar moet je ook nog even bij bedenken dat veiligheidssystemen altijd uitgaan van "als we niet zeker weten of iets werkt, dan gaan we er vanuit dat het stuk is", waardoor een wissel die niet beweegt als storing geldt, zelfs als ie in de goede stand staat. En verder hebben treinen in de sneeuw, net als auto's, een langere remweg en -tijd. Op trajecten waar veel treinen in een uur rijden heb je dus wat extra speling nodig om dat mogelijk te maken. Het is allemaal redelijk verklaarbaar en technisch uit te leggen, al kan ik me nooit aan de indruk onttrekken dat ze vrij snel aan de paniekhendel trekken. | |
Sigaartje | dinsdag 22 januari 2019 @ 17:21 |
Misschien zou het handig zijn van de NS om dit soort dingen uit te leggen aan de heren en dames reizigers. Als je hoort "seinstoring", dan denk ik bij mezelf, ja hallo, smeer die dingen dan. Een sein is maar een simpel ding, onderhoud die klotedingen dan. Vervang de lampen op tijd en zo. | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 17:29 |
Het is ook software, bezet spoor etc etc Lampen zijn zowaar zelden de oorzaak. Als een wissel al niet aansluit omdat die door ijs etc geblokkeerd is mbt aanslag, blijft het sein rood. Seinstoring wil dus niet zeggen dat er niets brand. Het sein toont over het algemeen rood bij een storing. Zelden dat je een gedoofd sein tegenkomt. Een sein is geen simpel ding. Het ziet er simpel uit | |
Zelva | dinsdag 22 januari 2019 @ 17:30 |
Vind het wel grappig om te zien hoe de NMBS ermee om gaat, die te 'kampen' (kuch) hebben met dezelfde hoeveelheid sneeuw. Op de website geen enkel woord over sneeuw, op hun twitterpagina een paar storinkjes, maar de woorden sneeuw, ijs en winter zie ik niet langskomen. Beide staan bij NS in de paniekmodus. Bij de NMBS peinzen ze er kennelijk niet over om de dienstregeling uit te kleden, ze vinden het zelfs niet spannend genoeg om de reizigers te waarschuwen. Dat verschil slaat gewoon nergens op, ook al is ons spoor drukker. | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:00 |
Zit gewoon lekker in een warme trein zonder noemenswaardige vertraging. Zie het probleem niet zo. | |
Kassamiep | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:02 |
Nouja,hoeveel drukker ? Als er hier 2x zoveel treinen rijden heb je bij een halvering gewoon dezelfde situatie in NL en Belgie. | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:04 |
Ondertussen is de gemiddelde snelheid op de Nederlandse snelweg kennelijk 30 km/u. En maar schelden op de NS. | |
naiipajiiau | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:04 |
Broer stuurde net een foto van een coupe waar de complete ruit (dubbel glas, in dit geval alleen de buitenste laag) aan diggelen sloeg toen hij bij dat raam zat. Door ijs wat van een passerende trein af viel en ertegen sloeg... Die trein mag volgens de conducteur blijkbaar nu ook niet meer verder rijden... | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:09 |
Zitplaats? | |
Eenskijken | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:09 |
ns zegt het liefst zo min mogelijk, vandaar dat iedereen kankert op de NS, ze zijn zo onduidelijk als de pest. | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:09 |
Eersteklas, maar de tweede ziet er ook vrij rustig uit. | |
#ANONIEM | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:10 |
Beter. | |
Sigaartje | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:10 |
En dat zorgt voor heel veel misverstand. | |
Scarface88 | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:12 |
Geen idee. Ben er nooit geweest. | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:19 |
Je mag hopen dat wij nooit het Belgisch voorbeeld gaan volgen. Ik ben bang dat mensen nog meer klagen en ontevreden zullen zijn als dat ze nu al zijn. | |
Resistor | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:48 |
Als er vandaag op de weg 40% minder auto's hadden gereden, waren er ook geen files geweest. Maar ja, mensen uit de trein de auto in jagen en dan claimen dat het op het spoor goed ging is zo mediageniek. | |
karr-1 | dinsdag 22 januari 2019 @ 18:49 |
We hebben het hier over Nederland, niet over IJsland | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:05 |
Maar worden er mensen uit de trein gejaagd? Op mijn traject reden 4 in plaats van 6 intercities per uur, maar die waren wel langer. | |
Resistor | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:21 |
1/3 minder treinen, je zei eerder al dat het niet zo druk is in de trein... Waar zijn dan de mensen heen die normaal met de trein zouden zijn gegaan? Thuis gebleven? | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:26 |
Voor de liefhebber. Verslag van ProRail 2016 mbt storingen. Het geeft inzicht in vele zaken. https://www.google.com/ur(...)ISwm5oyIMcuC89PYN-Xj Pdf bestand. Het is gewoon openbaar op het net te vinden. | |
Morrigan | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:28 |
Kan toch? Veel collega’s van mij hebben vandag thuis gewerkt. Zeker met kantoorbanen heb je die mogelijkheid. Overigens vond ik het vandaag, vergeleken met sneeuwbuien in het verleden, best wel vlotjes gaan. Ik heb wel het idee dat nu beter is voorbereidt. | |
opgebaarde | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:33 |
Treinen waren langer en veel mensen hebben thuisgewerkt. Wat is bij jou de basis dat die mensen allemaal de auto hebben gepakt? | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:34 |
En dat zouden mensen die met de auto forensen niet kunnen? Overigens is het traject waarop ik reis (Eindhoven - Utrecht) nooit echt heel druk. | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:39 |
Ik moet zeggen dat het aan kennis niet ontbreekt als niet spoorvrouw zijnde. Goed verhaal. Alleen mbt remweg bij sneeuw valt het wel mee. Blaadjes die tot een pap vermalen worden met vocht of een beginnende regenbui die het vuil tot een filmlaag doet vormen zijn dat zeer zeker. | |
Cherni | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:43 |
Nee? Op dat traject zit ik bijna dagelijks maar daar staat toch altijd wel een massa. Maar goed ik zit altijd eerste rang | |
Monolith | dinsdag 22 januari 2019 @ 19:50 |
Ik heb ook wel een tijdje Utrecht - Bijlmer gedaan, maar dat leek toch een stuk drukker. | |
stavromulabeta | dinsdag 22 januari 2019 @ 20:02 |
Wat ook nog meespeelt, is dat bij storingen vaak handmatig bijgestuurd moet worden. Op de verkeersleiding zijn maar een beperkt aantal werkplekken met een beperkt aantal verkeersleiders die in totaal maar een x aantal treinen handmatig kunnen bijsturen. 99,9% van de tijd is dat x-aantal voldoende om alle ontregelde treinen bij te sturen. Maar zodra dat kritische aantal overschreden wordt, krijg je een sneeuwbaleffect omdat de beschikbare verkeersleiders de situatie niet meer aankunnen, wat vervolgens alleen nog maar tot meer chaos leidt. Door een gedeelte van de treinen preventief te schrappen, zorg je voor twee dingen: het kritische aantal vertraagde treinen wordt pas later bereikt, simpelweg omdat er in totaal minder treinen zijn. En de noodzaak voor bijsturing wordt minder, omdat er minder treinen zijn die elkaar in de weg kunnen zitten. Door automatisering spelen dit soort problemen tegenwoordig ook meer dan vroeger: Vroeger werd elke trein handmatig gestuurd. Een vertraagde trein maakte voor de werklast van de verkeersleider niet zoveel uit: Of hij vertraagd was of niet, hij moest toch een handeling verrichten. Voor 100 vertraagde treinen had je even veel VKL's nodig als voor 100 op tijd rijdende treinen.Tegenwoordig is de normale treinenloop grotendeels geautomatiseerd en hoeft de VKL alleen nog maar bij bijzondere situaties (vertraging, ongeplande ritten, etc) handmatig in te grijpen. Het aantal mensen dat dit moet doen is dan ook gigantisch teruggebracht. Maar het betekent wel dat je op momenten waar je wel alles handmatig moet doen te weinig mensen (en werkplekken) hebt. | |
Red_85 | woensdag 23 januari 2019 @ 09:59 |
Dat is de smoes die de ns ook dagelijks bezigt als ze er weer een tyfuszooi van trappen. Je kan ook het voorbeeld geven van Japan.... | |
Monolith | woensdag 23 januari 2019 @ 11:21 |
Ja het voorbeeld van Japan is ook mooi inderdaad. Vrij lineaire trajectjes, geen goederentreinen, geen springers en ga zo maar door. Het beste uit alle buitenlanden verwachten is nou eenmaal niet zo realistisch. | |
Ringo | woensdag 23 januari 2019 @ 11:57 |
Btw, zelfs het traject waarop bijna de helft van alle treinen niet reed (Den Haag - Amsterdam), gaf, naar mijn eigen ervaring, niet veel problemen. Dagje sprinter ipv intercity, dat was alles. | |
Red_85 | woensdag 23 januari 2019 @ 12:42 |
Volgens jou is dus de ns de beste baanuitvoerder van de wereld snap ik. Geen twijfel mogelijk en kritiek kun je er ook niet op hebben. Vertel dat deze mensen eens. Het is gewoon een tyfusorganisatie wat er alles aan doet om mensen vooral te naaien. Of het nu de ritprijs, uitvoering of metingen zijn, ns doet het voor 1 ding: de ns, niet voor de reiziger. Maargoed dat mag je niet zeggen natuurlijk van monolith de hosana ns'er. | |
Morrigan | woensdag 23 januari 2019 @ 13:31 |
Alsof dat in andere landen niet kan gebeuren. | |
Red_85 | woensdag 23 januari 2019 @ 13:43 |
Daar doen ze gewoon dit. Hier janken de nationale staats banen al als er een vlokje of blaadje op de rails flikkert. Geen regen Geen herfst Geen winter Geen zomer Niet onder de 5 graden Niet boven de 25 graden Niet te veel reizigers Niet te weinig Beetje veeleisend om je werk gewoon te doen. | |
Cherni | woensdag 23 januari 2019 @ 14:05 |
Klopt. En dit: | |
wawowiewa | woensdag 23 januari 2019 @ 14:07 |
Die zijn echt knettergek | |
Morrigan | woensdag 23 januari 2019 @ 14:15 |
Maar de treinen hebben geen halve minuut vertraging. | |
Cherni | woensdag 23 januari 2019 @ 14:15 |
Klopt. Maar ik wil maar zeggen dat je niet zomaar een vergelijking kunt maken met andere landen waar je met andere weertypes en/of cultuur te maken hebt. | |
wawowiewa | woensdag 23 januari 2019 @ 14:20 |
Nou ehm wanneer er in andere landen met veel sneeuwval treinen gewoon kunnen rijden, dan kun je toch gewoon kijken wat hun doen en dat hier toepassen ? | |
Morrigan | woensdag 23 januari 2019 @ 14:34 |
Aanpassen voor iets wat gemiddeld één keer per jaar voorkomt? | |
wawowiewa | woensdag 23 januari 2019 @ 14:44 |
Hangt er vanaf in hoeverre er aanpassingen nodig zijn. Korsten/baten plaatje | |
Eix | woensdag 23 januari 2019 @ 15:25 |
Als je het zo stelt lijkt het bijna wel een natuurwet waar niets aan te doen valt. In dat licht vind ik het wel frappant dat kleine vervoerders op enkelsporige lijnen wél de normale dienstregeling rijden. Terwijl de infrastructuur op die lijnen in de spits echt aan zijn tax zit. Immers een kleine vertraging wordt al doorgegeven aan de tegentrein. Laat staan wat een defect wissel tot gevolg heeft. Anderzijds zijn materieel- en personeelsomlopen op die lijnen waarschijnlijk een stuk minder gecompliceerd als bij NS. Ik vraag me oprecht af of het probleem dan ook ligt aan de infrastructuur en verkeersleiding ( = ProRail). Of aan de bijsturingsmogelijkheden van de vervoerder. Dat zijn twee zaken die los van elkaar staan. Maar beiden moeten wel functioneren. Het wissel kan immers wel goed staan en het sein op groen, maar als de machinist die de trein moet rijden er nog niet is dan sta je toch mooi te wachten. Maar afijn, ik denk dat NS gezien de eerdere stellingname van de vakbonden tegen het 'rondje om de kerk' liever een paar keer per jaar een aangepaste winterdienst rijdt, dan opnieuw die discussie aangaat. | |
Cherni | woensdag 23 januari 2019 @ 16:26 |
Dat rondje om de kerk is er al deels. Althans zo zijn de diensten gemaakt. Ik ga niet op 1 dag het gehele land rond . Dat ik ook op andere trajecten wegbekendheid heb wil niet zeggen dat ik daar ook dagelijks kom. Zie het als iedere dag een ander rondje om de kerk. Een IC van bijvoorbeeld Maastricht tot Enkhuizen word vaak door iemand uit Maastricht tot Eindhoven gebracht. Een machinist met standplaats Eindhoven brengt die IC tot Utrecht en in Utrecht neemt een andere machinist deze IC weer over tot Enkhuizen. Als reiziger moet je maar eens opletten hoe vaak een trein word over genomen door een andere machinist. Maar juist bij calamiteiten ben ik dus wel inzetbaar op andere trajecten. Zou ik maar een traject onder de knie hebben, zou ik juist daar waar de calamiteit heerst in de kantine kunnen gaan zitten en ben niet inzetbaar. Ik ben ook niet inzetbaar als ik een reserve dienst heb en moet op een voor mij onbekend traject een ongevallen trein ivm springer gaan ophalen. En je zult regelmatig op trajecten moeten komen om je wegbekendheid te behouden maar ook om veilig je werk te kunnen uitvoeren Het verzet mbt tot het rondje om de kerk gaat om een trajact waar je jaar in jaar uit op zou moeten rijden zoals in het verleden, waar pas beginnende machinisten alleen op de Zoetermeerlijn reden. Heerlijk, een werkverdeling waar een deel van het personeel op de ellende trajecten zit en een ander de mooiste trajecten rijd waar zelden iets aan de hand is(lasten en lusten). Dat gaat ivm het verkrijgen van verlof dat al moeilijk genoeg is ook diverse problemen opleveren onder het personeel laat staan het maken van roosters. Ik weet niet of ik nog mag linken via de Volkskrant maar mag dat niet hoor ik het wel. Het is al een ouder artikel maar zelfs de directie destijds wilde dat rondje om de kerk niet. Aptroot die niet eens met losse handen in een trein kan zitten komt daar steeds mee. De partij onzin die Aptoot bij P&W uitbraakte was lachwekkend. Helaas overtuigd hij het daar zittende publiek. Er was dan ook niemand die hem weerwoord kon geven. https://www.volkskrant.nl(...)en-rondje-~bed5badb/ Bij enkelspoor heb je een uitrij/ inrijsein met voorsein. Dat is alles. Daar kan niet zoveel gebeuren. Een knooppunt met diverse aansluitingen word een geheel ander verhaal. En bij calamiteiten is men bij NS al zover dat ik via de computer een gewijzigd dienstkaartje krijg. Daar komt geen telefoontje meer aan te pas. Tenzij ik het niet accepteer binnen de 10 min. [ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 23-01-2019 16:42:43 ] | |
stavromulabeta | woensdag 23 januari 2019 @ 16:57 |
Het is geen natuurwet, maar wel een keuze. Het alternatief zou om 362 dagen/jaar in extra capaciteit te investeren om 3 dagen per jaar een volledige dienstregeling te kunnen rijden. Feit is dat tegenwoordig veel meer treinen kunnen rijden met veel minder personeelinzet dan in het verleden. En persoonlijk vind ik dit een goede afweging. Als een wissel defect is, gaat daar geen trein meer over totdat het (al dan niet tijdelijk) hersteld is. Niet bij NS en ook niet bij regionale vervoerders. Regionale vervoerders hebben - naast simpelere materieel- en personeelsomlopen - het voordeel dat er met uitzondering van de aansluiting op de knooppuntstations vrij weinig interactie met andere treinen is. Een vertraagde stoptrein zorgt wellicht voor een vertraagde achteropkomende sneltrein, maar je hebt geen inktvlekwerking. Ook zonder bijsturing blijven de gevolgen vaak beperkt tot de direct betrokken treinen. Bij NS kan een vertraagde sprinter in de kop van Noord-Holland ervoor zorgen dat de intercity naar Maastricht vertraagd raakt, tussen Amsterdam en Utrecht de Intercity Schiphol-Nijmegen in de weg zit, die vervolgens in Utrecht een wissel blokkeert waardoor de intercity Groningen-Rotterdam te laat vertrekt. Daar is bijsturing veel belangrijker om te voorkomen dat één vertraagde trein in een hele hoop vertraagde treinen resulteert. En wat jij al zegt, de complexe materieel- en personeelsomlopen helpen ook niet mee. Het frapante is dat bij GVB - waar het grootste deel van het rijdend personeel juist een vaste lijn had - vrijwel de omgekeerde emotie heerste: Toen van de zomer met indienststelling van de Noordzuidlijn ook het hele onderliggende lijnennet en personeelinzet omgegooid werd, was de algemene teneur dat men het jammer vond om zijn oude vaste route en vertrouwde reizigers te verliezen. Misschien toch eens tijd voor een vrijwillige pilot bij NS om te kijken hoe het nu werkelijk bevalt. |