Klopt.quote:Op woensdag 23 januari 2019 13:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar doen ze gewoon dit.
[ afbeelding ]
Hier janken de nationale staats banen al als er een vlokje of blaadje op de rails flikkert.
Geen regen
Geen herfst
Geen winter
Geen zomer
Niet onder de 5 graden
Niet boven de 25 graden
Niet te veel reizigers
Niet te weinig
Beetje veeleisend om je werk gewoon te doen.
Die zijn echt knettergekquote:
Maar de treinen hebben geen halve minuut vertraging.quote:
Klopt. Maar ik wil maar zeggen dat je niet zomaar een vergelijking kunt maken met andere landen waar je met andere weertypes en/of cultuur te maken hebt.quote:
Nou ehm wanneer er in andere landen met veel sneeuwval treinen gewoon kunnen rijden, dan kun je toch gewoon kijken wat hun doen en dat hier toepassen ?quote:Op woensdag 23 januari 2019 14:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik wil maar zeggen dat je niet zomaar een vergelijking kunt maken met andere landen waar je met andere weertypes en/of cultuur te maken hebt.
Aanpassen voor iets wat gemiddeld één keer per jaar voorkomt?quote:Op woensdag 23 januari 2019 14:20 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Nou ehm wanneer er in andere landen met veel sneeuwval treinen gewoon kunnen rijden, dan kun je toch gewoon kijken wat hun doen en dat hier toepassen ?
Hangt er vanaf in hoeverre er aanpassingen nodig zijn. Korsten/baten plaatjequote:Op woensdag 23 januari 2019 14:34 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Aanpassen voor iets wat gemiddeld één keer per jaar voorkomt?
Als je het zo stelt lijkt het bijna wel een natuurwet waar niets aan te doen valt.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat ook nog meespeelt, is dat bij storingen vaak handmatig bijgestuurd moet worden. Op de verkeersleiding zijn maar een beperkt aantal werkplekken met een beperkt aantal verkeersleiders die in totaal maar een x aantal treinen handmatig kunnen bijsturen.
[...]
Door automatisering spelen dit soort problemen tegenwoordig ook meer dan vroeger: Vroeger werd elke trein handmatig gestuurd. [...]
Dat rondje om de kerk is er al deels. Althans zo zijn de diensten gemaakt. Ik ga niet op 1 dag het gehele land rond . Dat ik ook op andere trajecten wegbekendheid heb wil niet zeggen dat ik daar ook dagelijks kom. Zie het als iedere dag een ander rondje om de kerk. Een IC van bijvoorbeeld Maastricht tot Enkhuizen word vaak door iemand uit Maastricht tot Eindhoven gebracht. Een machinist met standplaats Eindhoven brengt die IC tot Utrecht en in Utrecht neemt een andere machinist deze IC weer over tot Enkhuizen. Als reiziger moet je maar eens opletten hoe vaak een trein word over genomen door een andere machinist.quote:Op woensdag 23 januari 2019 15:25 schreef Eix het volgende:
[..]
Als je het zo stelt lijkt het bijna wel een natuurwet waar niets aan te doen valt.
In dat licht vind ik het wel frappant dat kleine vervoerders op enkelsporige lijnen wél de normale dienstregeling rijden. Terwijl de infrastructuur op die lijnen in de spits echt aan zijn tax zit. Immers een kleine vertraging wordt al doorgegeven aan de tegentrein. Laat staan wat een defect wissel tot gevolg heeft. Anderzijds zijn materieel- en personeelsomlopen op die lijnen waarschijnlijk een stuk minder gecompliceerd als bij NS.
Ik vraag me oprecht af of het probleem dan ook ligt aan de infrastructuur en verkeersleiding ( = ProRail). Of aan de bijsturingsmogelijkheden van de vervoerder. Dat zijn twee zaken die los van elkaar staan. Maar beiden moeten wel functioneren. Het wissel kan immers wel goed staan en het sein op groen, maar als de machinist die de trein moet rijden er nog niet is dan sta je toch mooi te wachten.
Maar afijn, ik denk dat NS gezien de eerdere stellingname van de vakbonden tegen het 'rondje om de kerk' liever een paar keer per jaar een aangepaste winterdienst rijdt, dan opnieuw die discussie aangaat.
Het is geen natuurwet, maar wel een keuze. Het alternatief zou om 362 dagen/jaar in extra capaciteit te investeren om 3 dagen per jaar een volledige dienstregeling te kunnen rijden. Feit is dat tegenwoordig veel meer treinen kunnen rijden met veel minder personeelinzet dan in het verleden. En persoonlijk vind ik dit een goede afweging.quote:Op woensdag 23 januari 2019 15:25 schreef Eix het volgende:
[..]
Als je het zo stelt lijkt het bijna wel een natuurwet waar niets aan te doen valt.
Als een wissel defect is, gaat daar geen trein meer over totdat het (al dan niet tijdelijk) hersteld is. Niet bij NS en ook niet bij regionale vervoerders. Regionale vervoerders hebben - naast simpelere materieel- en personeelsomlopen - het voordeel dat er met uitzondering van de aansluiting op de knooppuntstations vrij weinig interactie met andere treinen is. Een vertraagde stoptrein zorgt wellicht voor een vertraagde achteropkomende sneltrein, maar je hebt geen inktvlekwerking. Ook zonder bijsturing blijven de gevolgen vaak beperkt tot de direct betrokken treinen.quote:In dat licht vind ik het wel frappant dat kleine vervoerders op enkelsporige lijnen wél de normale dienstregeling rijden. Terwijl de infrastructuur op die lijnen in de spits echt aan zijn tax zit. Immers een kleine vertraging wordt al doorgegeven aan de tegentrein. Laat staan wat een defect wissel tot gevolg heeft. Anderzijds zijn materieel- en personeelsomlopen op die lijnen waarschijnlijk een stuk minder gecompliceerd als bij NS.
Het frapante is dat bij GVB - waar het grootste deel van het rijdend personeel juist een vaste lijn had - vrijwel de omgekeerde emotie heerste: Toen van de zomer met indienststelling van de Noordzuidlijn ook het hele onderliggende lijnennet en personeelinzet omgegooid werd, was de algemene teneur dat men het jammer vond om zijn oude vaste route en vertrouwde reizigers te verliezen. Misschien toch eens tijd voor een vrijwillige pilot bij NS om te kijken hoe het nu werkelijk bevalt.quote:Maar afijn, ik denk dat NS gezien de eerdere stellingname van de vakbonden tegen het 'rondje om de kerk' liever een paar keer per jaar een aangepaste winterdienst rijdt, dan opnieuw die discussie aangaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |