dit dusquote:Op maandag 21 januari 2019 16:27 schreef Frutsel het volgende:
Volgens mij heeft Schiphol om 1400 uur de bulk van de sneeuw alweer gehad
Naja, bulk.. 1 centimeter dan
Precies. Eigenlijk zou hier gewoon een boete op moeten staan wegens wanprestatie.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:34 schreef Zelva het volgende:
Schandalig weer. Voor amper 2 centimeter verwachte sneeuw.
Is niets anders dan misbruik maken van de situatie om de punctualiteitscijfers kunstmatig hoog te houden.
Dat valt wel mee, als je netwerken elders hebt dan zijn het vaak lange stukken spoor en weinig gewissel waar het geaccepteerd is dat treinen weleens een half uur of een uur later komen, wat voor reden er dan ook is, men gaat naar de restauratie voor een kop koffie en praat wat over de dag en legt zich bij de vertraging neer.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:39 schreef BeriBeri het volgende:
Nederland weer in de bocht, 3 centimeter sneeuw en alles loopt vast
In Nederland hoor je ook nooit iets over de reden van de verstoring behalve wat vage algemeenheden die alles kunnen betekenen.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:46 schreef Beathoven het volgende:
Dat de trein vertraging heeft omdat er bladeren liggen of sneeuw, of dat er iemand is verongelukt is hoor je in vele landen niet.
,,De trein naar X komt over 20 minuten binnen", meer hoef je niet te weten.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:54 schreef karr-1 het volgende:
[..]
In Nederland hoor je ook nooit iets over de reden van de verstoring behalve wat vage algemeenheden die alles kunnen betekenen.
Precies dat bedoel ik. Als ik zou weten wat er aan de hand is kan ik ongeveer inschatten hoe lang het gaat duren en of het de moeite waard is om te wachten of ander vervoer te regelen. Maar nee, bij de NS is alles hallelujah en mag je vooral niet weten dat er problemen zijn.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
,,De trein naar X komt over 20 minuten binnen", meer hoef je niet te weten.
Zelfs over vertraging mag niet meer gesproken worden. Niet positief genoeg, past niet binnen de hallelujahwereld van NS.
Mijn klacht ging niet zozeer over de NS maar over het gekeuvel over het feit dat vertraging met of zonder reden een irritatie vormt en zo veelvoudig wordt besproken dat het net zoiets als gelul over het weer is. Hier, in het nieuws, op het werk etc.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
,,De trein naar X komt over 20 minuten binnen", meer hoef je niet te weten.
Zelfs over vertraging mag niet meer gesproken worden. Niet positief genoeg, past niet binnen de hallelujahwereld van NS.
Ik godzijdank niet meer. Ik sta nog liever 3 uur in de file.quote:Op maandag 21 januari 2019 18:47 schreef kaasplankje het volgende:
Ach wie reist er nu nog met de trein.
Ik weleens. En ik vind vertraging gewoon horen bij staal op staal waarbij je met redelijke snelheden en veel wissels door de elementen en seizoenen gaat. Het is niet het perfecte vervoersmiddel maar het heeft zn voordelen ook.quote:Op maandag 21 januari 2019 18:47 schreef kaasplankje het volgende:
Ach wie reist er nu nog met de trein.
En je reist niet meer met de trein? Je lijkt mijn buurman wel die nooit met de trein reist maar mij kan vertellen dat het altijd kut isquote:Op maandag 21 januari 2019 18:06 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Precies dat bedoel ik. Als ik zou weten wat er aan de hand is kan ik ongeveer inschatten hoe lang het gaat duren en of het de moeite waard is om te wachten of ander vervoer te regelen. Maar nee, bij de NS is alles hallelujah en mag je vooral niet weten dat er problemen zijn.
In Noorwegen rijdt 89.5% van de treinen op tijd. In Nederland rijdt 93.5% van de treinen op tijd.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:16 schreef JannekeC5 het volgende:
Waarom is dit nodig om te vermelden, een soort van indekken van de NS, is helemaal niet nodig, gewoon volgens het normale schema rijden... Een beetje sneeuw, regen en of storm mag nooit zoveel invloed hebben, ga eens op stage in skandinavië.
Ik heb buiten Nederland weleens op een trein moeten wachten die anderhalf uur later kwam door de sneeuwval. Maar het houdt de gemoederen daar gewoon niet zo bezig en er is ook niemand die brede interesse heeft in hoe de treinen elders rijden.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:26 schreef whosvegas het volgende:
Wat een hoop jankerts hier
Een prima oplossing om de dienst regeling aan te passen, liever minder treinen die op tijd rijden, dan helemaal geen trein. En het publiek wordt tijdig geinformeerd.
Jullie zullen het wel niet geloven, maar Nederland heeft een van de beste spoorwegen van de wereld! Een collega woont in Duitsland en hij staat hier echt te kijken, voorbeeld dat hij noemde, een overstap van een paar minuten op hetzelfde perron.
En de keren dat ik (ik ben afhankelijk van het ov) vertraging heb van meer als 10 minuten, was afgelopen jaar op een hand te tellen.
Maar ja, met z'n allen klagen is ook zo leuk
Tot een jaar of 3 geleden ging ik elke dag met de trein, dus ik heb genoeg ellende meegemaakt. Vanwege een andere baan moet ik nu elke dag met de auto, dat is echt een verademing.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:20 schreef Cherni het volgende:
[..]
En je reist niet meer met de trein? Je lijkt mijn buurman wel die nooit met de trein reist maar mij kan vertellen dat het altijd kut is
Vergeet de herfst niet als er blaadjes op de rails vallen.quote:Op maandag 21 januari 2019 18:54 schreef Mariocash het volgende:
Een paar sneeuwvlokken en de NS is alweer in paniek hoor. Wat een bedrijf is het ook.
Ja, er kan wat gebeuren. In Nederland zit de trein zo'n beetje in het spectrum waar elders de metro en de tram inzitten, korte en middellange afstanden, maar zelden echt lang. En als mensen de trein inzetten met hun stopwatch erbij om ergens op tijd te komen kun je als organisatie die de klappen vangt maar beter duidelijk zijn in wat men kan verwachten want aansluitingen kunnen niet zo lekker gaan en je wil ook geen ongelukken doordat er extra en onnodige prestatiedruk op komt te staan. Zeer netjes om dan vooraf aan te kondigen dat het weleens moeilijk kan worden.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:38 schreef karr-1 het volgende:
Het zal ook eens niet zo zijn. Er word alleen nog maar gesproken van verwachtingen, geen zekerheden. Maar de NS gooit alvast de boel plat, want stel je toch eens voor dat.....
Je maakt blijkbaar niet zoveel mee in je leven als je dit extreem noemt.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:49 schreef Geytenbeekje het volgende:
Het is echt wel heel extreem hier.
Niu ja ik hoop morgen met de trein naar Adam te gaan hopen dat ie wel rijdt
Maar als organisatie mag dat ook wel.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ja, er kan wat gebeuren. In Nederland zit de trein zo'n beetje in het spectrum waar elders de metro en de tram inzitten, korte en middellange afstanden, maar zelden echt lang. En als mensen de trein inzetten met hun stopwatch erbij om ergens op tijd te komen kun je als organisatie die de klappen vangt maar beter duidelijk zijn in wat men kan verwachten want aansluitingen kunnen niet zo lekker gaan en je wil ook geen ongelukken doordat er extra en onnodige prestatiedruk op komt te staan. Zeer netjes om dan vooraf aan te kondigen dat het weleens moeilijk kan worden.
Ik bedoel extreem met hoe de NS hier mee omgaat.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je maakt blijkbaar niet zoveel mee in je leven als je dit extreem noemt.
Prima, ieder zo zijn voorkeur. Maar normaliter word er omgeroepen dat er een sein en wisselstoring is of aanrijding met persoon op stations. etc. En dat het mis kan gaan klopt. Waar niet.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:42 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Tot een jaar of 3 geleden ging ik elke dag met de trein, dus ik heb genoeg ellende meegemaakt. Vanwege een andere baan moet ik nu elke dag met de auto, dat is echt een verademing.
Ik vind het vrij degelijk. Beetje pro-actief handelen in de communicatie ipv aankijken en achteraf van je reizigers horen dat je pro-actief had moeten handelen.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:05 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ik bedoel extreem met hoe de NS hier mee omgaat.
Maar soms valt het weer ook wel heel erg mee en doe je het voor nietsquote:Op maandag 21 januari 2019 20:07 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind het vrij degelijk. Beetje pro-actief handelen in de communicatie ipv aankijken en achteraf van je reizigers horen dat je pro-actief had moeten handelen.
Bekijk de cabineritten op YouTube en verhip geen enkele trein schijnt problemen te hebben in NLquote:Op maandag 21 januari 2019 20:09 schreef TLC het volgende:
Bij Rail Away zie je treinen rijden door besneeuwde Alpentoppen en ook prachtige besneeuwde vergezichten als ze in Noorwegen zijn op weg naar het plaatsje Spitse, maar hier hoeft maar 1 cm'tje sneeuw te vallen of de NS is in paniek
1 tot 3 cm sneeuw klinkt gewoon als zeer, zeer weinig. Als daar vervolgens "preventief" op veel plekken de capaciteit wordt gehalveerd op een normale werkdag klinkt dat als overkill om vertragingsclaims te voorkomen.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:26 schreef whosvegas het volgende:
Wat een hoop jankerts hier
Een prima oplossing om de dienst regeling aan te passen, liever minder treinen die op tijd rijden, dan helemaal geen trein. En het publiek wordt tijdig geinformeerd.
Keertje of 40 voor mij. Ongeveer 1 op de 4 treinreizen.quote:En de keren dat ik (ik ben afhankelijk van het ov) vertraging heb van meer als 10 minuten, was afgelopen jaar op een hand te tellen.
Rail Away wordt in de studio opgenomen met green-screens.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:09 schreef TLC het volgende:
Bij Rail Away zie je treinen rijden door besneeuwde Alpentoppen en ook prachtige besneeuwde vergezichten als ze in Noorwegen zijn op weg naar het plaatsje Spitse, maar hier hoeft maar 1 cm'tje sneeuw te vallen of de NS is in paniek
Als er vier keer per dag een trein over een enkel spoortje rijdt is er iets minder kans op vertraging inderdaadquote:Op maandag 21 januari 2019 20:09 schreef TLC het volgende:
Bij Rail Away zie je treinen rijden door besneeuwde Alpentoppen en ook prachtige besneeuwde vergezichten als ze in Noorwegen zijn op weg naar het plaatsje Spitse, maar hier hoeft maar 1 cm'tje sneeuw te vallen of de NS is in paniek
Dat is weer een valkuil, maar iedere nieuwe manier van handelen opent een doos van pandora. Je lost iets op en creeërt een nieuw probleem wat in dit geval is dat de ergste uitkomst in deze is dat ze 'wel' rijden of wel op tijd rijden.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:09 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Maar soms valt het weer ook wel heel erg mee en doe je het voor niets
Dat is goed idd.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:07 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind het vrij degelijk. Beetje pro-actief handelen in de communicatie ipv aankijken en achteraf van je reizigers horen dat je pro-actief had moeten handelen.
De staat is nog altijd 100% aandeelhouder van NS. Het spoor is niet meer van NS alleen. Daar zijn nu meerdere partijen die allemaal gebruik willen maken van het spoor dat in handen is van ProRail dat nog wel van de staat is.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:20 schreef kaasplankje het volgende:
Sinds de privatisering is de NS alleen maar bergaf gegaan qua service, stiptheid, hygiëne in de treinen ik pak liever de auto of de fiets.
Ja, na een sneeuwval.. niet tijdens.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:09 schreef TLC het volgende:
Bij Rail Away zie je treinen rijden door besneeuwde Alpentoppen en ook prachtige besneeuwde vergezichten als ze in Noorwegen zijn op weg naar het plaatsje Spitse, maar hier hoeft maar 1 cm'tje sneeuw te vallen of de NS is in paniek
De Risk management is zo goed als uitstekend. Als je het beter kunt en je modelletjes klaar hebt dan moet je maar eens op de koffie bij de NS want naar ideeen wordt over het algemeen ook goed geluisterd.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
of ze ze nou proberen te laten rijden of niet, het resultaat is hetzelfde behalve dat ze het nu niet eens proberen.
Wat heeft dat met het onderwerp te maken?quote:Op maandag 21 januari 2019 20:39 schreef Beathoven het volgende:
Lonely Planet over het Nederlandse spoornet:
Dutch trains are efficient, fast and comfortable. Trains are frequent and serve domestic destinations at regular intervals, sometimes five or six times an hour. It's an excellent system and possibly all you'll need to get around the country, although there are a few caveats.
Stukje reclame voor de NS; de rest heb ik eerder al afgeschoten.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:40 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Wat heeft dat met het onderwerp te maken?
ik weet het zeker niet beter en ik geef ze ook groot gelijk. Waarom proberen om de treinen op tijd te laten rijden als het toch niet kan. Dan kan je beter het niet eens proberen, wat ze dus ook doen.quote:Op maandag 21 januari 2019 20:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De Risk management is zo goed als uitstekend. Als je het beter kunt en je modelletjes klaar hebt dan moet je maar eens op de koffie bij de NS want naar ideeen wordt over het algemeen ook goed geluisterd.
oh op die fiets, ja.. dat kloptquote:Op maandag 21 januari 2019 20:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik weet het zeker niet beter en ik geef ze ook groot gelijk. Waarom proberen om de treinen op tijd te laten rijden als het toch niet kan. Dan kan je beter het niet eens proberen, wat ze dus ook doen.
Prima, maar laat ze dan ook aan haar ´daden´werkenquote:Op maandag 21 januari 2019 21:01 schreef Beathoven het volgende:
[..]
oh op die fiets, ja.. dat klopt
het spijt me voor de tegengeluiden hier maar de NS heeft z'n communicatie meer dan uitstekend voor elkaar.
Welke daden? En waarom zet je niet wat uiteen in deze participatiesamenleving?quote:Op maandag 21 januari 2019 21:02 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Prima, maar laat ze dan ook aan haar ´daden´werken
Een daad is bijv om wel te rijden ook al kost het wat meer moeite en tijd.quote:Op maandag 21 januari 2019 21:04 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Welke daden? En waarom zet je niet wat uiteen in deze participatiesamenleving?
Ze rijden maar met aangepaste dienstregeling dwz minder treinen.quote:Op maandag 21 januari 2019 21:05 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Een daad is bijv om wel te rijden ook al kost het wat meer moeite en tijd.
precies zoals hij het als wenselijk ziet eigenlijkquote:Op maandag 21 januari 2019 21:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ze rijden maar met aangepaste dienstregeling dwz minder treinen.
Dat is dan wel weer mooi inderdaad.quote:Op maandag 21 januari 2019 21:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ze rijden maar met aangepaste dienstregeling dwz minder treinen.
Klopt, hetzelfde als in andere landen tijdens soorgelijke omstandighedenquote:Op maandag 21 januari 2019 21:12 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat is dan wel weer mooi inderdaad.
En vaak valt dat ook wel mee hoor hoe weinig de treinen gaan.
Vaak maar een paar uur dat het even helemaal stil is
je werkt bij de NS?quote:Op maandag 21 januari 2019 21:01 schreef Beathoven het volgende:
[..]
oh op die fiets, ja.. dat klopt
het spijt me voor de tegengeluiden hier maar de NS heeft z'n communicatie meer dan uitstekend voor elkaar.
Onthoud deze dagen voor als we nog eens een Nexit krijgen of het komt op een andere manier in verval.
De NS is een stuk Nederlandse trots dat nog niet naar de kloten is. Mooie kleurstelling, logo van wereldklasse, goede service en informatievoorziening. En als je 't eens wil beleven zoals een toerist Nederland beleefd vanuit de trein moet je op een zondag eens de langste afstanden afleggen. Mooi niets hoeven, geen gestress en zeeën van ruimte in de trein. Kom je eens een uurtje later, dan heb je een uur langer de tijd gehad om wat te zien.quote:
Als je dan toch wat te zeiken wilt hebben, de koffie van de railcatering is echt niet te zuipen.quote:Op maandag 21 januari 2019 21:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
en allen zonder slaapcabine, bar en lounge..
Als een echte koffie liefhebber moet ik je gelijk geven.quote:Op maandag 21 januari 2019 21:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je dan toch wat te zeiken wilt hebben, de koffie van de railcatering is echt niet te zuipen.
Ik tik weleens een espresso weg aan een bar of aan een tafeltje, de NS heeft helaas niet zo'n bar en ook niet zo'n tafeltje.quote:Op maandag 21 januari 2019 21:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je dan toch wat te zeiken wilt hebben, de koffie van de railcatering is echt niet te zuipen.
BS, de NS heeft gewoon geen zin om het slagingspercentage omlaag te brengen dus gaan we preventief al wat treinen schrappen die niet meetellen zodat we toch lekker blijven scoren. Puur klantje pesten voor de mooie cijfers.quote:Op maandag 21 januari 2019 19:59 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ja, er kan wat gebeuren. In Nederland zit de trein zo'n beetje in het spectrum waar elders de metro en de tram inzitten, korte en middellange afstanden, maar zelden echt lang. En als mensen de trein inzetten met hun stopwatch erbij om ergens op tijd te komen kun je als organisatie die de klappen vangt maar beter duidelijk zijn in wat men kan verwachten want aansluitingen kunnen niet zo lekker gaan en je wil ook geen ongelukken doordat er extra en onnodige prestatiedruk op komt te staan. Zeer netjes om dan vooraf aan te kondigen dat het weleens moeilijk kan worden.
Afgeschoten? Weerlegd met onzinnige argumenten bedoel jequote:Op maandag 21 januari 2019 20:42 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Stukje reclame voor de NS; de rest heb ik eerder al afgeschoten.
Daar is Nederland gewoon veel te klein voor.quote:Op maandag 21 januari 2019 22:16 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik tik weleens een espresso weg aan een bar of aan een tafeltje, de NS heeft helaas niet zo'n bar en ook niet zo'n tafeltje.
[ afbeelding ]
implementeerbaar...
Weet je in welk Scandinavisch land dat niet gebeurd?quote:Op maandag 21 januari 2019 22:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
BS, de NS heeft gewoon geen zin om het slagingspercentage omlaag te brengen dus gaan we preventief al wat treinen schrappen die niet meetellen zodat we toch lekker blijven scoren. Puur klantje pesten voor de mooie cijfers.
Jammer maar helaas.quote:Op maandag 21 januari 2019 22:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar is Nederland gewoon veel te klein voor.
In Ijsland hebben ze ook geen mensen met het syndroom van down. Serieus feitje. Die bestaan daar niet. Die laten ze wegzuigen als ze er een op de echo zien.quote:Op maandag 21 januari 2019 22:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Weet je in welk Scandinavisch land dat niet gebeurd?
in IJsland
55%quote:Op dinsdag 22 januari 2019 08:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
80% van de treinen rijdt wel en Fokkers roepen dat de NS 'alles plat gooit'.
quote:
quote:NS en ProRail laten weten de dienstregeling aan te passen, waardoor zo'n 80 procent van de treinen rijdt.
Waar hebben ze dat gepubliceerd, dan?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 08:30 schreef Murdera het volgende:
[..]
ah. Oke. Het vervoer tussen grote steden is gehalveerd in elk geval.
Kou vatten? Ben je van suiker ofzo?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 08:41 schreef Perrin het volgende:
Lekker kou vatten op een tochtig perron omdat er vanmiddag mogelijk wat snil valt.
Je werkt zeker bij de NS?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 08:48 schreef Leonos het volgende:
[..]
Kou vatten? Ben je van suiker ofzo?
Volgens mij is dat wel afhankelijk van de omgeving. In mijn geval rijdt maar 50%. Niet dat dat echt een ramp is aangezien tussen Den Haag en Amsterdam sowieso wel redelijk veel treinen rijden.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 08:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
80% van de treinen rijdt wel en Fokkers roepen dat de NS 'alles plat gooit'.
Wanneer heb jij voor het laatst suiker gezien dat een koutje heeft gevat?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 08:48 schreef Leonos het volgende:
[..]
Kou vatten? Ben je van suiker ofzo?
Dit, dus.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 09:01 schreef Morrigan het volgende:
Daarnaast heb ik liever dat er minder treinen maar wel op tijd rijden, dan dat je gewoon niet weet waar je aan toe bent.
Oké. Okéquote:Op dinsdag 22 januari 2019 09:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wanneer heb jij voor het laatst suiker gezien dat een koutje heeft gevat?
laat je dan maar wegzuigen want in IJsland hebben ze geen treinen voor OV.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 07:58 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
In Ijsland hebben ze ook geen mensen met het syndroom van down. Serieus feitje. Die bestaan daar niet. Die laten ze wegzuigen als ze er een op de echo zien.
de ns appquote:Op dinsdag 22 januari 2019 08:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Waar hebben ze dat gepubliceerd, dan?
Ah, ok, die heb ik niet. Ga nooit met de trein.quote:
quote:Op maandag 21 januari 2019 17:39 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Sneeuwstorm in een glas water genot
De trein die ik altijd pak reed gewoon en op tijd. Het enige verschil was dat ie er normaal al vijf minuten voor vertrek staat en nu pas één minuut. Moest dus twee hele minuten in de kou staan wachten.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 09:01 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Volgens mij is dat wel afhankelijk van de omgeving. In mijn geval rijdt maar 50%. Niet dat dat echt een ramp is aangezien tussen Den Haag en Amsterdam sowieso wel redelijk veel treinen rijden.
Daarnaast heb ik liever dat er minder treinen maar wel op tijd rijden, dan dat je gewoon niet weet waar je aan toe bent.
Hoe noemen ze het dan? Tactisch te laat komen?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:20 schreef Sigaartje het volgende:
Het is natuurlijk belachelijk dat ze al treinen schrappen als er nog geen vlok sneeuw ligt. Gaat helemaal nergens over. Is hetzelfde als ik denk dat ik een scheet ga laten en mijn baas bel dat ik niet kom. Zooo slap.
Hetzelfde dat de NS vertraging geen vertraging meer noemt. Ik snap dat het soms niet gaat, maar ik heb er een hekel aan als ze mensen voor de gek houden.
Ze zeggen gewoon dat de trein over X minuten vertrekt in plaats van dat hij X minuten vertraging heeft. Als je een 'DE NS IS KUT'-type bent is dat een snood plan om newspeak te introduceren, als je wat minder paranoïde bent kun je ook gewoon stellen dat het voor de reiziger handiger is om te weten wanneer de trein vertrekt dan hoeveel vertraging die heeft.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoe noemen ze het dan? Tactisch te laat komen?
Dan wordt er omgeroepen: de trein naar huppeldepup vertrekt over 10 minuten. In het begin dacht ik: wat een service, maar dat stuk vreten is gewoon 10 minuten te laat.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:22 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hoe noemen ze het dan? Tactisch te laat komen?
Zou het niet een combo van beide zijn? Bij service bedrijven worden weken aan training besteed aan weerstandswoorden vermijden. Vertraging lijkt mij er ook zo een.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ze zeggen gewoon dat de trein over X minuten vertrekt in plaats van dat hij X minuten vertraging heeft. Als je een 'DE NS IS KUT'-type bent is dat een snood plan om newspeak te introduceren, als je wat minder paranoïde bent kun je ook gewoon stellen dat het voor de reiziger handiger is om te weten wanneer de trein vertrekt dan hoeveel vertraging die heeft.
Wat ik eigenlijk erger vind is dat de treinreis voor sommige mensen duurder is dan het vliegticketquote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:28 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dan wordt er omgeroepen: de trein naar huppeldepup vertrekt over 10 minuten. In het begin dacht ik: wat een service, maar dat stuk vreten is gewoon 10 minuten te laat.
Er zijn ook trajecten waar er structureel vertraging is. Dan denk ik, tel gewoon 10 minuten er bovenop in dat traject, dan klaagt er niemand. Als je het niet lukt om een trein in 30 minuten van a naar b te krijgen, maak er dan 35 minuten van in het spoorboekje. Amateurs.
Het ergste zijn de treinen naar Schiphol. Wat daar aan de hand is, geen idee, maar altijd vertraging en uitval. De NS moet zich schamen voor deze lijn.
Dat doen ze al. Intercity's die vroeger vijf minuten stilstonden op grotere stations staan daar tegenwoordig minstens tien.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:28 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Er zijn ook trajecten waar er structureel vertraging is. Dan denk ik, tel gewoon 10 minuten er bovenop in dat traject, dan klaagt er niemand. Als je het niet lukt om een trein in 30 minuten van a naar b te krijgen, maak er dan 35 minuten van in het spoorboekje. Amateurs.
Nooit van infra gehoord? Dacht je dat het plan om treinen te schrappen alleen van NS afkomt. En ja rondom Schiphol zijn er vaker problemen met de infra. En als er een probleem is dan gaat het ook goed mis. Ook software matig.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:28 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dan wordt er omgeroepen: de trein naar huppeldepup vertrekt over 10 minuten. In het begin dacht ik: wat een service, maar dat stuk vreten is gewoon 10 minuten te laat.
Er zijn ook trajecten waar er structureel vertraging is. Dan denk ik, tel gewoon 10 minuten er bovenop in dat traject, dan klaagt er niemand. Als je het niet lukt om een trein in 30 minuten van a naar b te krijgen, maak er dan 35 minuten van in het spoorboekje. Amateurs.
Het ergste zijn de treinen naar Schiphol. Wat daar aan de hand is, geen idee, maar altijd vertraging en uitval. De NS moet zich schamen voor deze lijn.
PVV’ers juichen het toe!quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:44 schreef Mariocash het volgende:
Rotterdam is inmiddels onherkenbaar, zo wit is het hier.
Ik vind het gebruik van dergelijke woorden niet zo erg. Het geeft wel meteen duidelijkheid, al kan ik me bij sommige bedrijven voorstellen dat men geen slapende honden wakker wil maken ivm claims e.d.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zou het niet een combo van beide zijn? Bij service bedrijven worden weken aan training besteed aan weerstandswoorden vermijden. Vertraging lijkt mij er ook zo een.
Dan heb je het misschien over vliegtickets binnen de EU met een retourtje in de trein en een enkeltje door de lucht?quote:Wat ik eigenlijk erger vind is dat de treinreis voor sommige mensen duurder is dan het vliegticket
Rotterdam kent anders het grootste aantal cokegebruikers van Nederlandquote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:44 schreef Mariocash het volgende:
Rotterdam is inmiddels onherkenbaar, zo wit is het hier.
Ongetwijfeld.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:34 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Zou het niet een combo van beide zijn? Bij service bedrijven worden weken aan training besteed aan weerstandswoorden vermijden. Vertraging lijkt mij er ook zo een.
Je kunt het NS niet kwalijk nemen dat ze voorbereidingen treffen. Zonder deze voorbereidingen zou de chaos compleet zijn als het opeens wel begint te sneeuwen en de NS zit met zijn handen in het haar, omdat men geen voorbereidingen heeft gedaan. Dat lesje heeft NS inmiddels wel geleerd.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:20 schreef Sigaartje het volgende:
Het is natuurlijk belachelijk dat ze al treinen schrappen als er nog geen vlok sneeuw ligt. Gaat helemaal nergens over. Is hetzelfde als ik denk dat ik een scheet ga laten en mijn baas bel dat ik niet kom. Zooo slap.
Hetzelfde dat de NS vertraging geen vertraging meer noemt. Ik snap dat het soms niet gaat, maar ik heb er een hekel aan als ze mensen voor de gek houden.
Deel van de verwoede Nederlandse pogingen om controle te houden over alles. Hoe synchroniseert dit sneeuwbuitje met mijn agenda? Waarschijnlijk buitengewoon slecht.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:23 schreef Dutchguy het volgende:
Code geel heette vroeger gewoon januari.
Haha scherp. Daar komt het wel op neer ja.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Deel van de verwoede Nederlandse pogingen om controle te houden over alles. Hoe synchroniseert dit sneeuwbuitje met mijn agenda? Waarschijnlijk buitengewoon slecht.
Dat zijn ze ook niet. Een spoorbedrijf heeft helaas ook te maken met invloeden van buitenaf. Teveel variabelen om het iedereen naar de zin te maken. Zo erger ik mij dat die broodjeszaken al zeer vroeg sluiten zodat ik in de avond nergens meer mijn geliefde bruin broodje oude kaas met mosterd kan scoren en een ander zal dat een rotzorg zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ongetwijfeld.
Uiteraard doet de NS wel haar best om targets op een wat creatievere manier te halen en zullen ze ongetwijfeld hun communicatie ook onder de loep leggen.
Toch deel ik de kritiek op de NS echt niet zo. Zeker in de Randstad is de dienstverlening gewoon goed. Het traject waar ik op het moment op forens heeft met de aangepaste dienstregeling 'slechts' vier treinen per uur. Dat is nog behoorlijk frequent.
Mensen lijken een treindienst te willen met de stiptheid van de Japanse kusttreinen en de sneeuwbestendigheid van boemeltjes uit de Alpenlanden en dat alles met de vervoersdichtheid van het Nederlandse spoornet. Misschien is het m'n ingenieursachtergrond, maar dat soort eisen zijn in mijn ogen simpelweg niet realistisch.
klopt, en men bouwt op forecasting van meteorologische instituten. Dezelfde waar het volk z'n info vandaan haalt.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:46 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Je kunt het NS niet kwalijk nemen dat ze voorbereidingen treffen. Zonder deze voorbereidingen zou de chaos compleet zijn als het opeens wel begint te sneeuwen en de NS zit met zijn handen in het haar, omdat men geen voorbereidingen heeft gedaan. Dat lesje heeft NS inmiddels wel geleerd.
Serieus? Een heel vliegveld dicht? Hoeveel fucking sneeuw valt er daar?quote:Rotterdam airport dicht
Rotterdam The Hague Airport is tot zeker 13.00 uur gesloten als gevolg van de sneeuwval. Als gevolg hiervan kunnen er geen vluchten vertrekken of landen. Er wordt hard gewerkt om de banen sneeuwvrij te maken, laat de woordvoerder aan NU.nl weten.
Gedurende de hele ochtend wordt al met sneeuwschuivers gewerkt, maar voor het middaguur bleek dat de sneeuw te heftig werd om de banen nog begaanbaar te maken.
"We denken dat we het rond 13.00 uur weer onder controle hebben, maar dit kan nog bijgesteld worden", aldus de woordvoerder van de luchthaven.
Rijkswaterstaat laat rond 11.30 uur weten dat de sneeuwverwachting is bijgesteld naar boven. In eerste instantie ging de wegbeheerder uit van tussen de 1 en 3 centimeter sneeuwval. Maar nu is de verwachting dat er dinsdagmiddag tussen de 3 en 5 centimeter valt.
De gladheidsbestrijding verloopt voorspoedig
Rijkswaterstaat laat weten dat de gladheidsbestrijding vooralsnog voorspoedig verloopt. "Weggebruikers anticiperen heel goed op het weer en werken thuis of rijden langzaam", aldus een woordvoerder. De strooiacties richten zich dinsdagmiddag vooral op het noorden en oosten.
In totaal heeft Rijkswaterstaat de afgelopen twaalf uur ruim 2 miljoen kilo zout op de snelwegen gestrooid. De overlast valt vooralsnog mee.
Sommige treintrajecten erg druk
Volgens de NS lijkt het op sommige trajecten minder vol te zijn in de trein, hoewel de treinen in de Randstad in de loop van de ochtendspits steeds drukker werden.
De NS liet maandagmiddag weten in afwachting van de sneeuwval met een aangepaste dienstregeling te rijden. "Collega's op de stations constateren dat het minder druk is dan normaal", meldt een woordvoerder. Er doen zich vooralsnog geen problemen op het spoor voor.
Schiphol houdt rekening met uitval vluchten
Schiphol verwacht in de loop van de dag wel problemen als gevolg van de sneeuwval. De verwachte sneeuw leidt waarschijnlijk tot het uitvallen van vluchten naar, van of via Amsterdam.
De eerste vlokken vielen om 8.30 uur in Vlissingen. Een uur later viel er sneeuw in Rotterdam. Rond 11.00 uur begon het in Utrecht te sneeuwen.
De sneeuw trekt de komende uren naar het noorden en oosten. De landelijke code geel geldt in principe tot 19.00 uur. Volgens Weerplaza zal de neerslag in de avond afnemen.
Inderdaad na die reclame met dat konijn naast die wisselverwarming en wij zijn er klaar voor hebben ze hun lesje wel geleerd.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:46 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Je kunt het NS niet kwalijk nemen dat ze voorbereidingen treffen. Zonder deze voorbereidingen zou de chaos compleet zijn als het opeens wel begint te sneeuwen en de NS zit met zijn handen in het haar, omdat men geen voorbereidingen heeft gedaan. Dat lesje heeft NS inmiddels wel geleerd.
Maar ja Nederlanders zijn nu eenmaal wereldkampioen in klagen
Nederland heeft gecompliceerde en drukke netwerken van infra en nogal wat hordes aan mieren die zich van a naar b en terug verplaatsen. In sommige landen is een treinreis als een vliegreis, de hele beleving is anders en men neemt de ruime tijd, ook is het te laat komen door storingen in vergelijkbare netwerken daar wat meer een gewoonte. Ik kwam in het buitenland weleens te laat door een storing en men zei 'we zijn blij dat je er bent' ipv dat je elkaars dag daar loopt te verpesten en de spoorwegen loopt te verloeken. Er hoeft geen zondebok te zijn naast het weer.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:49 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Wat? Waarom?
Het is een redelijk tamme winter te noemen. Waarom allerlei maateregelen alsof er een nieuwe ijstijd aangebroken is?
Die drieenhalbe vlok sneeuw die misschien valt is echt dit soort paniek waard?
Inderdaad. Zo zou de NS vandaag bijvoorbeeld de reiziger kunnen plezieren en gewoon een normale dienstregeling kunnen rijden, maar dan zakt de punctualiteit misschien wel naar negentig procent. Dat mensen nu überhaupt nergens naartoe kunnen zal de NS een rotzorg zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:49 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zijn ze ook niet. Een spoorbedrijf heeft helaas ook te maken met invloeden van buitenaf. Teveel variabelen om het iedereen naar de zin te maken. Zo erger ik mij dat die broodjeszaken al zeer vroeg sluiten zodat ik in de avond nergens meer mijn geliefde bruin broodje oude kaas met mosterd kan scoren en een ander zal dat een rotzorg zijn.
Dat is natuurlijk ook een beetje het dubbele. Er moest zo nodig marktwerking op het spoor met Pro Rail als 'netwerkbeheerder'. Dat voegt ook nog eens veel extra complexiteit en een gebrek aan controle toe waarvan ik me afvraag of het de reiziger nou echt ten goede komt.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:49 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat zijn ze ook niet. Een spoorbedrijf heeft helaas ook te maken met invloeden van buitenaf. Teveel variabelen om het iedereen naar de zin te maken. Zo erger ik mij dat die broodjeszaken al zeer vroeg sluiten zodat ik in de avond nergens meer mijn geliefde bruin broodje oude kaas met mosterd kan scoren en een ander zal dat een rotzorg zijn.
Ik vertrouw het managen van het netwerk meer toe aan de NS dan aan de gemiddelde Nederlander. En ik ga er vanuit dat ze hun best doen om dingen goed af te wegen om tot de juiste keuzes te komen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:10 schreef Nobu het volgende:
[..]
Inderdaad. Zo zou de NS vandaag bijvoorbeeld de reiziger kunnen plezieren en gewoon een normale dienstregeling kunnen rijden, maar dan zakt de punctualiteit misschien wel naar negentig procent. Dat mensen nu überhaupt nergens naartoe kunnen zal de NS een rotzorg zijn.
Hoezo zouden mensen nergens naartoe kunnen? Het gros van de treinen rijdt gewoon volgens dienstregeling hoor.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:10 schreef Nobu het volgende:
[..]
Inderdaad. Zo zou de NS vandaag bijvoorbeeld de reiziger kunnen plezieren en gewoon een normale dienstregeling kunnen rijden, maar dan zakt de punctualiteit misschien wel naar negentig procent. Dat mensen nu überhaupt nergens naartoe kunnen zal de NS een rotzorg zijn.
Oh, helemaal mee eens. Ik maak alleen niet de fout om te denken dat het belang van de NS en het belang van de reiziger hetzelfde zijn. De reiziger wil zo snel en comfortabel mogelijk naar zijn bestemming, de NS wil de punctualiteitscijfers hoog houden tegen zo laag mogelijke kosten.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vertrouw het managen van het netwerk meer toe aan de NS dan aan de gemiddelde Nederlander. En ik ga er vanuit dat ze hun best doen om dingen goed af te wegen om tot de juiste keuzes te komen.
Ga er maar vanuit dat het personeel er alles aan doet om op tijd te rijden. Want ook ik heb natuurlijk geen baat bij boze reizigers die met grote groepen om mij heen staan en mij voor rotte vis uitmaken. Voor mij is het duidelijk. Ik kan niet meer doen dan die trein volgens de seinen en regelgeving rijden en storingen melden. En proberen bij calamiteiten contact te houden met bijsturing om alternatieven aan te dragen en te regelen. Maar om het heel simpel te houden: Rood is rood. Daar kan ik niets aan veranderen anders dan de regels van ProRail op te volgen. En of dat nu NS is of Arriva dat maakt niets uit.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook een beetje het dubbele. Er moest zo nodig marktwerking op het spoor met Pro Rail als 'netwerkbeheerder'. Dat voegt ook nog eens veel extra complexiteit en een gebrek aan controle toe waarvan ik me afvraag of het de reiziger nou echt ten goede komt.
Ik forens als het even kan gewoon lekker met de trein. Zeker bij een wat langer CS naar CS traject kan ik dan gewoon werken. De grootste hinder ondervind ik hoofdzakelijk als vertraagde goederentreinen de boel ontregelen of er iemand voor de trein is gesprongen, maar dat zijn dan weer externe oorzaken.
Als je de boemeltjes met tien man en een paardenkop meerekent, op de trajecten met serieuze aantallen reizigers is de helft van de treinen geschrapt.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoezo zouden mensen nergens naartoe kunnen? Het gros van de treinen rijdt gewoon volgens dienstregeling hoor.
Het valt vaak gewoon goed samen. Als de reiziger nog meer comfort wil zal een systeem met gereserveerde tickets met een vaste stoel de uitkomst zijn, maar dat zal niet gebeuren. Een andere mogelijkheid is de NS en ProRail weer volledig van de overheid te maken maar of dat nu tot de vervulling van een utopie leidt betwijfel ik.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:28 schreef Nobu het volgende:
[..]
Oh, helemaal mee eens. Ik maak alleen niet de fout om te denken dat het belang van de NS en het belang van de reiziger hetzelfde zijn. De reiziger wil zo snel en comfortabel mogelijk naar zijn bestemming, de NS wil de punctualiteitscijfers hoog houden tegen zo laag mogelijke kosten.
Onmogelijk om ProRail en NS samen te voegen. Dan krijg je oneerlijke concurrentie. Er rijden tal van verschillende vervoerders over het net en die betalen allemaal om over die sporen te rijden.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:35 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Maar het valt vaak gewoon goed samen. Als de reiziger nog meer comfort wil zal een systeem met gereserveerde tickets met een vaste stoel de uitkomst zijn, maar dat zal niet gebeuren. Een andere mogelijkheid is de NS en ProRail weer volledig van de overheid te maken maar of dat nu tot de vervulling van een utopie leidt betwijfel ik.
quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:44 schreef tompsv18 het volgende:
[..]
Rotterdam kent anders het grootste aantal cokegebruikers van Nederland
Ik zie 65+ers in een kroeg zitten. Wat is je punt? Dat je wanneer je met pensioen bent niet de kroeg in mag gaan? Moeten die 65+ers werken?quote:
Dat ik enigszins moest: , en , dat een bejaarde man de woorden uitspreekt: “Eruit met die kankerzooi!”.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:44 schreef Cattivo het volgende:
[..]
Ik zie 65+ers in een kroeg zitten. Wat is je punt? Dat je wanneer je met pensioen bent niet de kroeg in mag gaan? Moeten die 65+ers werken?
Dat schreef ik dan ook niet.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:36 schreef Cherni het volgende:
[..]
Onmogelijk om ProRail en NS samen te voegen. Dan krijg je oneerlijke concurrentie. Er rijden tal van verschillende vervoerders over het net en die betalen allemaal om over die sporen te rijden.
Het was je voorstel of mening dat ik persoonlijk ook graag zou willen zien(een vervoerder op het net). Het zou mij behoorlijk wat werk besparen. Maar helaas, niet mogelijk hoe het nu werkt. Althans als je beide onder de overheid plaatst word het een organisatie.quote:
Hoe kom je daarbij? Juist die boemeltjes zijn veelal geschrapt. Op mijn intercitytraject reden vier in plaats van zes treinen per uur. Dan vertrek je iets eerder of later, zo'n punt is dat echt niet. Nogmaaals, het zijn vooral de sprinters die geschrapt worden en niet zozee de intercitytreinen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:30 schreef Nobu het volgende:
[..]
Als je de boemeltjes met tien man en een paardenkop meerekent, op de trajecten met serieuze aantallen reizigers is de helft van de treinen geschrapt.
Ik ben nog niet aan het werk. Maar waren die wel versterkt of zijn het aantal bakken gelijk gebleven?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Juist die boemeltjes zijn veelal geschrapt. Op mijn intercitytraject reden vier in plaats van zes treinen per uur. Dan vertrek je iets eerder of later, zo'n punt is dat echt niet. Nogmaaals, het zijn vooral de sprinters die geschrapt worden en niet zozee de intercitytreinen.
Ja, want als je weet dat er sneeuw aankomt, is het beter om het te negeren en te wachten tot alles gierend uit de klauw loopt.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 10:20 schreef Sigaartje het volgende:
Het is natuurlijk belachelijk dat ze al treinen schrappen als er nog geen vlok sneeuw ligt.
Uiteraard ben ik er bekend mee dat o.a. Arriva ook gebruik maakt. Je zou Prorail zelfstandig kunnen houden, je zou Prorail en de NS als aparte partijen kunnen inzetten onder de paraplu van de overheid; maar dat laat ik aan de experts over. Wat ik me afvroeg is of het uiteindelijk zou leiden tot een warm bad voor de reiziger. Er zullen aan de ene kant wel wat dingen opgelost worden, maar de scharnieren zullen elders weer los komen te zitten.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 12:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het was je voorstel of mening dat ik persoonlijk ook graag zou willen zien(een vervoerder op het net). Het zou mij behoorlijk wat werk besparen. Maar helaas, niet mogelijk hoe het nu werkt.
Hij leek wel vrij lang in ieder geval en mijn coupé stopte net iets op een andere plek dan normaal dus volgens mij hadden ze extra capaciteit. Houd het nooit echt bij, stap gewoon de eersteklas binnnen, doe m'n jas uit en klap m'n laptop open om aan het werk te gaan.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:02 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik ben nog niet aan het werk. Maar waren die wel versterkt of zijn het aantal bakken gelijk gebleven?
Maar toen hadden we nog sneeuwbanden ipv winterbanden.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:23 schreef Dutchguy het volgende:
Code geel heette vroeger gewoon januari.
Het spoor heeft ook niet 'veel' sneeuw nodig voor de eerste kleine probleempjes zich voordoen die tot grotere kunnen leiden.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ja, want als je weet dat er sneeuw aankomt, is het beter om het te negeren en te wachten tot alles gierend uit de klauw loopt.
Het spoor maakt het niet uit, maar het netwerk wel.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:06 schreef Beathoven het volgende:
Het spoor heeft ook niet 'veel' sneeuw nodig voor de eerste kleine probleempjes zich voordoen die tot grotere kunnen leiden.
we hebben het over hetzelfde paardquote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het spoor maakt het niet, maar het netwerk wel.
Iedere organisatie heeft zijn eigen directie en daarmee hun eigen belangen. En concurrentie kan prima zijn maar kan ook gevolgen hebben om elkander dwars te liggen of met modder te smijten en maakt het mogelijk om de schuld af te schuiven. Een zaak is zeker. Advocaten en rechters zullen dit zeker prima vinden. Niet voor niets is het aantal juristen binnen organisaties enorm toegenomen. En dat geld natuurlijk niet alleen voor een spoorbedrijf maar is een maatschappelijk gegeven.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:05 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Uiteraard ben ik er bekend mee dat o.a. Arriva ook gebruik maakt. Je zou Prorail zelfstandig kunnen houden, je zou Prorail en de NS als aparte partijen kunnen inzetten onder de paraplu van de overheid; maar dat laat ik aan de experts over. Wat ik me afvroeg is of het uiteindelijk zou leiden tot een warm bad voor de reiziger. Er zullen aan de ene kant wel wat dingen opgelost worden, maar de scharnieren zullen elders weer los komen te zitten.
Oké, maar ik zou het netjes vinden om de treinen wel langer te maken als er minder rijd. Ook vanwege de drukte. Maar goed dat zal ook wel in de meeste gevallen gebeuren.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hij leek wel vrij lang in ieder geval en mijn coupé stopte net iets op een andere plek dan normaal dus volgens mij hadden ze extra capaciteit. Houd het nooit echt bij, stap gewoon de eersteklas binnnen, doe m'n jas uit en klap m'n laptop open om aan het werk te gaan.
Dit.quote:Op maandag 21 januari 2019 22:17 schreef karr-1 het volgende:
[..]
BS, de NS heeft gewoon geen zin om het slagingspercentage omlaag te brengen dus gaan we preventief al wat treinen schrappen die niet meetellen zodat we toch lekker blijven scoren. Puur klantje pesten voor de mooie cijfers.
Hoe word je eigenlijk zo? Moet je daarvoor dagelijks 3 liter azijn zuipen?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit.
En geen discussie over mogelijk.
10 jaar met de trein naar studie / stage / werk.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 13:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoe word je eigenlijk zo? Moet je daarvoor dagelijks 3 liter azijn zuipen?
Dan schrijf ik een jaartje trein naar studie / stage / werk in wat andere landen voor, dan leer je de NS wel waarderen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 15:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
10 jaar met de trein naar studie / stage / werk.
Dan wordt je zo.
Vond het OV in DK anders prima. Lopen ze niet zo te muiten als het een keer wat sneeuwt.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 15:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dan schrijf ik een jaartje trein naar studie / stage / werk in wat andere landen voor, dan leer je de NS wel waarderen.
Je gaat er klaarblijkelijk ook vrij basale grammaticale fouten van maken of is dat omdat je door de NS altijd te laat kwam bij je studie?
De treinen in DK rijden bij lange na niet zo frequent als in Nederland hoor. Ze kennen ook bij lange na niet de stationsdichtheid die wij hier kennen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 15:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vond het OV in DK anders prima. Lopen ze niet zo te muiten als het een keer wat sneeuwt.
Ah, je gaat over de vorm beginnen. Dan hebben mensen meestal niets meer te behalen op de inhoud.
Voorbereidingen? Dit zijn geen voorbereidingen, deden ze maar voorbereidingen. Dit is alleen maar de hele dag de helft van het werk schrappen. Als je voorbereidt doe je iets, het enige wat ze doen is iets niet meer doen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 11:46 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Je kunt het NS niet kwalijk nemen dat ze voorbereidingen treffen.
En waarom precies zou het dan chaos moeten worden? Omdat het een paar millimeter sneeuwt? Daar is geen enkele logische verklaring voor.quote:Zonder deze voorbereidingen zou de chaos compleet zijn als het opeens wel begint te sneeuwen
Lesje leren? Hadden ze maar lesjes geleerd. Het enige lesje dat de NS heeft geleerd is dat de boel in de soep laten lopen schadelijk is voor de punctualiteitscijfers en dat van twee kanten geld kost. Dus toen is besloten om dan bij de eerste tekenen van een sneeuwvlokje standaard de hele dienstregeling voor die hele dag uit te kleden, waar bij het zelfs niet uitmaakt hoe laat die sneeuw gaat vallen. Geschrapte treinen kunnen niet vertragen, dus dat is goed geregeld.quote:en de NS zit met zijn handen in het haar, omdat men geen voorbereidingen heeft gedaan. Dat lesje heeft NS inmiddels wel geleerd.
Volgens mij heb je in Nederland toch wel het drukste spoorwegnet van Europa/de wereld aangezien Nederland ongelooflijk klein is en dicht bevolkt.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 16:19 schreef Zelva het volgende:
[..]
Voorbereidingen? Dit zijn geen voorbereidingen, deden ze maar voorbereidingen. Dit is alleen maar de hele dag de helft van het werk schrappen. Als je voorbereidt doe je iets, het enige wat ze doen is iets niet meer doen.
[..]
En waarom precies zou het dan chaos moeten worden? Omdat het een paar millimeter sneeuwt? Daar is geen enkele logische verklaring voor.
En opeens sneeuwen slaat natuurlijk nergens op. We weten precies wanneer het wel of niet gaat sneeuwen.
[..]
Lesje leren? Hadden ze maar lesjes geleerd. Het enige lesje dat de NS heeft geleerd is dat de boel in de soep laten lopen schadelijk is voor de punctualiteitscijfers en dat van twee kanten geld kost. Dus toen is besloten om dan bij de eerste tekenen van een sneeuwvlokje standaard de hele dienstregeling voor die hele dag uit te kleden, waar bij het zelfs niet uitmaakt hoe laat die sneeuw gaat vallen. Geschrapte treinen kunnen niet vertragen, dus dat is goed geregeld.
Dus als we minder treinen laten rijden bevriezen de schakels niet meer en blijven spoorwegleidingen het altijd doen. Interessant zeg, vertel me meer.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 17:02 schreef Vollenhoven het volgende:
[..]
Volgens mij heb je in Nederland toch wel het drukste spoorwegnet van Europa/de wereld aangezien Nederland ongelooflijk klein is en dicht bevolkt.
Waardoor je in de winter dus last krijgt van al die duizenden schakels die bevroren raken of spoorwegleidingen die het niet meer doen.
Geen idee hoe dat zit maar denk dat er dan meer man kan werken aan het ijsvrij maken van schakels en dat er minder druk op de leidingen komt dan normaal.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 17:06 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dus als we minder treinen laten rijden bevriezen de schakels niet meer en blijven spoorwegleidingen het altijd doen. Interessant zeg, vertel me meer.
Wissels moet je ijsvrij maken. Dat gebeurt deels door verwarming, maar voor een deel is het ook handwerk omdat treinen de sneeuw vastrijden in de punt en de wissels dan niet meer kunnen bewegen. Daar moet je ook nog even bij bedenken dat veiligheidssystemen altijd uitgaan van "als we niet zeker weten of iets werkt, dan gaan we er vanuit dat het stuk is", waardoor een wissel die niet beweegt als storing geldt, zelfs als ie in de goede stand staat.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 17:06 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dus als we minder treinen laten rijden bevriezen de schakels niet meer en blijven spoorwegleidingen het altijd doen. Interessant zeg, vertel me meer.
Het is ook software, bezet spoor etc etc Lampen zijn zowaar zelden de oorzaak. Als een wissel al niet aansluit omdat die door ijs etc geblokkeerd is mbt aanslag, blijft het sein rood. Seinstoring wil dus niet zeggen dat er niets brand. Het sein toont over het algemeen rood bij een storing. Zelden dat je een gedoofd sein tegenkomt.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 17:21 schreef Sigaartje het volgende:
Misschien zou het handig zijn van de NS om dit soort dingen uit te leggen aan de heren en dames reizigers. Als je hoort "seinstoring", dan denk ik bij mezelf, ja hallo, smeer die dingen dan. Een sein is maar een simpel ding, onderhoud die klotedingen dan. Vervang de lampen op tijd en zo.
Vind het wel grappig om te zien hoe de NMBS ermee om gaat, die te 'kampen' (kuch) hebben met dezelfde hoeveelheid sneeuw. Op de website geen enkel woord over sneeuw, op hun twitterpagina een paar storinkjes, maar de woorden sneeuw, ijs en winter zie ik niet langskomen. Beide staan bij NS in de paniekmodus. Bij de NMBS peinzen ze er kennelijk niet over om de dienstregeling uit te kleden, ze vinden het zelfs niet spannend genoeg om de reizigers te waarschuwen.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 17:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wissels moet je ijsvrij maken. Dat gebeurt deels door verwarming, maar voor een deel is het ook handwerk omdat treinen de sneeuw vastrijden in de punt en de wissels dan niet meer kunnen bewegen. Daar moet je ook nog even bij bedenken dat veiligheidssystemen altijd uitgaan van "als we niet zeker weten of iets werkt, dan gaan we er vanuit dat het stuk is", waardoor een wissel die niet beweegt als storing geldt, zelfs als ie in de goede stand staat.
En verder hebben treinen in de sneeuw, net als auto's, een langere remweg en -tijd. Op trajecten waar veel treinen in een uur rijden heb je dus wat extra speling nodig om dat mogelijk te maken.
Het is allemaal redelijk verklaarbaar en technisch uit te leggen, al kan ik me nooit aan de indruk onttrekken dat ze vrij snel aan de paniekhendel trekken.
Nouja,hoeveel drukker ? Als er hier 2x zoveel treinen rijden heb je bij een halvering gewoon dezelfde situatie in NL en Belgie.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 17:30 schreef Zelva het volgende:
[..]
Vind het wel grappig om te zien hoe de NMBS ermee om gaat, die te 'kampen' (kuch) hebben met dezelfde hoeveelheid sneeuw. Op de website geen enkel woord over sneeuw, op hun twitterpagina een paar storinkjes, maar de woorden sneeuw, ijs en winter zie ik niet langskomen. Beide staan bij NS in de paniekmodus. Bij de NMBS peinzen ze er kennelijk niet over om de dienstregeling uit te kleden, ze vinden het zelfs niet spannend genoeg om de reizigers te waarschuwen.
Dat verschil slaat gewoon nergens op, ook al is ons spoor drukker.
Zitplaats?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:00 schreef Monolith het volgende:
Zit gewoon lekker in een warme trein zonder noemenswaardige vertraging. Zie het probleem niet zo.
ns zegt het liefst zo min mogelijk, vandaar dat iedereen kankert op de NS, ze zijn zo onduidelijk als de pest.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 17:21 schreef Sigaartje het volgende:
Misschien zou het handig zijn van de NS om dit soort dingen uit te leggen aan de heren en dames reizigers. Als je hoort "seinstoring", dan denk ik bij mezelf, ja hallo, smeer die dingen dan. Een sein is maar een simpel ding, onderhoud die klotedingen dan. Vervang de lampen op tijd en zo.
Eersteklas, maar de tweede ziet er ook vrij rustig uit.quote:
Beter.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
Eersteklas, maar de tweede ziet er ook vrij rustig uit.
En dat zorgt voor heel veel misverstand.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:09 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
ns zegt het liefst zo min mogelijk, vandaar dat iedereen kankert op de NS, ze zijn zo onduidelijk als de pest.
Geen idee. Ben er nooit geweest.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 09:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
laat je dan maar wegzuigen want in IJsland hebben ze geen treinen voor OV.
Je mag hopen dat wij nooit het Belgisch voorbeeld gaan volgen. Ik ben bang dat mensen nog meer klagen en ontevreden zullen zijn als dat ze nu al zijn.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 17:30 schreef Zelva het volgende:
[..]
Vind het wel grappig om te zien hoe de NMBS ermee om gaat, die te 'kampen' (kuch) hebben met dezelfde hoeveelheid sneeuw. Op de website geen enkel woord over sneeuw, op hun twitterpagina een paar storinkjes, maar de woorden sneeuw, ijs en winter zie ik niet langskomen. Beide staan bij NS in de paniekmodus. Bij de NMBS peinzen ze er kennelijk niet over om de dienstregeling uit te kleden, ze vinden het zelfs niet spannend genoeg om de reizigers te waarschuwen.
Dat verschil slaat gewoon nergens op, ook al is ons spoor drukker.
Als er vandaag op de weg 40% minder auto's hadden gereden, waren er ook geen files geweest. Maar ja, mensen uit de trein de auto in jagen en dan claimen dat het op het spoor goed ging is zo mediageniek.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:04 schreef Monolith het volgende:
Ondertussen is de gemiddelde snelheid op de Nederlandse snelweg kennelijk 30 km/u.
En maar schelden op de NS.
We hebben het hier over Nederland, niet over IJslandquote:Op maandag 21 januari 2019 22:27 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Weet je in welk Scandinavisch land dat niet gebeurd?
in IJsland
Maar worden er mensen uit de trein gejaagd? Op mijn traject reden 4 in plaats van 6 intercities per uur, maar die waren wel langer.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 18:48 schreef Resistor het volgende:
[..]
Als er vandaag op de weg 40% minder auto's hadden gereden, waren er ook geen files geweest. Maar ja, mensen uit de trein de auto in jagen en dan claimen dat het op het spoor goed ging is zo mediageniek.
1/3 minder treinen, je zei eerder al dat het niet zo druk is in de trein... Waar zijn dan de mensen heen die normaal met de trein zouden zijn gegaan? Thuis gebleven?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar worden er mensen uit de trein gejaagd? Op mijn traject reden 4 in plaats van 6 intercities per uur, maar die waren wel langer.
Kan toch? Veel collega’s van mij hebben vandag thuis gewerkt. Zeker met kantoorbanen heb je die mogelijkheid.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:21 schreef Resistor het volgende:
[..]
1/3 minder treinen, je zei eerder al dat het niet zo druk is in de trein... Waar zijn dan de mensen heen die normaal met de trein zouden zijn gegaan? Thuis gebleven?
Treinen waren langer en veel mensen hebben thuisgewerkt.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:21 schreef Resistor het volgende:
[..]
1/3 minder treinen, je zei eerder al dat het niet zo druk is in de trein... Waar zijn dan de mensen heen die normaal met de trein zouden zijn gegaan? Thuis gebleven?
En dat zouden mensen die met de auto forensen niet kunnen?quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:21 schreef Resistor het volgende:
[..]
1/3 minder treinen, je zei eerder al dat het niet zo druk is in de trein... Waar zijn dan de mensen heen die normaal met de trein zouden zijn gegaan? Thuis gebleven?
Ik moet zeggen dat het aan kennis niet ontbreekt als niet spoorvrouw zijnde. Goed verhaal.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 17:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wissels moet je ijsvrij maken. Dat gebeurt deels door verwarming, maar voor een deel is het ook handwerk omdat treinen de sneeuw vastrijden in de punt en de wissels dan niet meer kunnen bewegen. Daar moet je ook nog even bij bedenken dat veiligheidssystemen altijd uitgaan van "als we niet zeker weten of iets werkt, dan gaan we er vanuit dat het stuk is", waardoor een wissel die niet beweegt als storing geldt, zelfs als ie in de goede stand staat.
En verder hebben treinen in de sneeuw, net als auto's, een langere remweg en -tijd. Op trajecten waar veel treinen in een uur rijden heb je dus wat extra speling nodig om dat mogelijk te maken.
Het is allemaal redelijk verklaarbaar en technisch uit te leggen, al kan ik me nooit aan de indruk onttrekken dat ze vrij snel aan de paniekhendel trekken.
Nee? Op dat traject zit ik bijna dagelijks maar daar staat toch altijd wel een massa. Maar goed ik zit altijd eerste rangquote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
En dat zouden mensen die met de auto forensen niet kunnen?
Overigens is het traject waarop ik reis (Eindhoven - Utrecht) nooit echt heel druk.
Ik heb ook wel een tijdje Utrecht - Bijlmer gedaan, maar dat leek toch een stuk drukker.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 19:43 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nee? Op dat traject zit ik bijna dagelijks maar daar staat toch altijd wel een massa. Maar goed ik zit altijd eerste rang
Wat ook nog meespeelt, is dat bij storingen vaak handmatig bijgestuurd moet worden. Op de verkeersleiding zijn maar een beperkt aantal werkplekken met een beperkt aantal verkeersleiders die in totaal maar een x aantal treinen handmatig kunnen bijsturen. 99,9% van de tijd is dat x-aantal voldoende om alle ontregelde treinen bij te sturen. Maar zodra dat kritische aantal overschreden wordt, krijg je een sneeuwbaleffect omdat de beschikbare verkeersleiders de situatie niet meer aankunnen, wat vervolgens alleen nog maar tot meer chaos leidt.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 17:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wissels moet je ijsvrij maken. Dat gebeurt deels door verwarming, maar voor een deel is het ook handwerk omdat treinen de sneeuw vastrijden in de punt en de wissels dan niet meer kunnen bewegen. Daar moet je ook nog even bij bedenken dat veiligheidssystemen altijd uitgaan van "als we niet zeker weten of iets werkt, dan gaan we er vanuit dat het stuk is", waardoor een wissel die niet beweegt als storing geldt, zelfs als ie in de goede stand staat.
En verder hebben treinen in de sneeuw, net als auto's, een langere remweg en -tijd. Op trajecten waar veel treinen in een uur rijden heb je dus wat extra speling nodig om dat mogelijk te maken.
Het is allemaal redelijk verklaarbaar en technisch uit te leggen, al kan ik me nooit aan de indruk onttrekken dat ze vrij snel aan de paniekhendel trekken.
Dat is de smoes die de ns ook dagelijks bezigt als ze er weer een tyfuszooi van trappen. Je kan ook het voorbeeld geven van Japan....quote:Op dinsdag 22 januari 2019 16:09 schreef Monolith het volgende:
[..]
De treinen in DK rijden bij lange na niet zo frequent als in Nederland hoor. Ze kennen ook bij lange na niet de stationsdichtheid die wij hier kennen.
Ja het voorbeeld van Japan is ook mooi inderdaad. Vrij lineaire trajectjes, geen goederentreinen, geen springers en ga zo maar door. Het beste uit alle buitenlanden verwachten is nou eenmaal niet zo realistisch.quote:Op woensdag 23 januari 2019 09:59 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat is de smoes die de ns ook dagelijks bezigt als ze er weer een tyfuszooi van trappen. Je kan ook het voorbeeld geven van Japan....
Volgens jou is dus de ns de beste baanuitvoerder van de wereld snap ik. Geen twijfel mogelijk en kritiek kun je er ook niet op hebben.quote:Op woensdag 23 januari 2019 11:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja het voorbeeld van Japan is ook mooi inderdaad. Vrij lineaire trajectjes, geen goederentreinen, geen springers en ga zo maar door. Het beste uit alle buitenlanden verwachten is nou eenmaal niet zo realistisch.
Alsof dat in andere landen niet kan gebeuren.quote:Op woensdag 23 januari 2019 12:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Volgens jou is dus de ns de beste baanuitvoerder van de wereld snap ik. Geen twijfel mogelijk en kritiek kun je er ook niet op hebben.
Vertel dat deze mensen eens.
Het is gewoon een tyfusorganisatie wat er alles aan doet om mensen vooral te naaien. Of het nu de ritprijs, uitvoering of metingen zijn, ns doet het voor 1 ding: de ns, niet voor de reiziger.
Maargoed dat mag je niet zeggen natuurlijk van monolith de hosana ns'er.
Daar doen ze gewoon dit.quote:Op woensdag 23 januari 2019 13:31 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Alsof dat in andere landen niet kan gebeuren.
Klopt.quote:Op woensdag 23 januari 2019 13:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar doen ze gewoon dit.
[ afbeelding ]
Hier janken de nationale staats banen al als er een vlokje of blaadje op de rails flikkert.
Geen regen
Geen herfst
Geen winter
Geen zomer
Niet onder de 5 graden
Niet boven de 25 graden
Niet te veel reizigers
Niet te weinig
Beetje veeleisend om je werk gewoon te doen.
Die zijn echt knettergekquote:
Maar de treinen hebben geen halve minuut vertraging.quote:
Klopt. Maar ik wil maar zeggen dat je niet zomaar een vergelijking kunt maken met andere landen waar je met andere weertypes en/of cultuur te maken hebt.quote:
Nou ehm wanneer er in andere landen met veel sneeuwval treinen gewoon kunnen rijden, dan kun je toch gewoon kijken wat hun doen en dat hier toepassen ?quote:Op woensdag 23 januari 2019 14:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik wil maar zeggen dat je niet zomaar een vergelijking kunt maken met andere landen waar je met andere weertypes en/of cultuur te maken hebt.
Aanpassen voor iets wat gemiddeld één keer per jaar voorkomt?quote:Op woensdag 23 januari 2019 14:20 schreef wawowiewa het volgende:
[..]
Nou ehm wanneer er in andere landen met veel sneeuwval treinen gewoon kunnen rijden, dan kun je toch gewoon kijken wat hun doen en dat hier toepassen ?
Hangt er vanaf in hoeverre er aanpassingen nodig zijn. Korsten/baten plaatjequote:Op woensdag 23 januari 2019 14:34 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Aanpassen voor iets wat gemiddeld één keer per jaar voorkomt?
Als je het zo stelt lijkt het bijna wel een natuurwet waar niets aan te doen valt.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 20:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat ook nog meespeelt, is dat bij storingen vaak handmatig bijgestuurd moet worden. Op de verkeersleiding zijn maar een beperkt aantal werkplekken met een beperkt aantal verkeersleiders die in totaal maar een x aantal treinen handmatig kunnen bijsturen.
[...]
Door automatisering spelen dit soort problemen tegenwoordig ook meer dan vroeger: Vroeger werd elke trein handmatig gestuurd. [...]
Dat rondje om de kerk is er al deels. Althans zo zijn de diensten gemaakt. Ik ga niet op 1 dag het gehele land rond . Dat ik ook op andere trajecten wegbekendheid heb wil niet zeggen dat ik daar ook dagelijks kom. Zie het als iedere dag een ander rondje om de kerk. Een IC van bijvoorbeeld Maastricht tot Enkhuizen word vaak door iemand uit Maastricht tot Eindhoven gebracht. Een machinist met standplaats Eindhoven brengt die IC tot Utrecht en in Utrecht neemt een andere machinist deze IC weer over tot Enkhuizen. Als reiziger moet je maar eens opletten hoe vaak een trein word over genomen door een andere machinist.quote:Op woensdag 23 januari 2019 15:25 schreef Eix het volgende:
[..]
Als je het zo stelt lijkt het bijna wel een natuurwet waar niets aan te doen valt.
In dat licht vind ik het wel frappant dat kleine vervoerders op enkelsporige lijnen wél de normale dienstregeling rijden. Terwijl de infrastructuur op die lijnen in de spits echt aan zijn tax zit. Immers een kleine vertraging wordt al doorgegeven aan de tegentrein. Laat staan wat een defect wissel tot gevolg heeft. Anderzijds zijn materieel- en personeelsomlopen op die lijnen waarschijnlijk een stuk minder gecompliceerd als bij NS.
Ik vraag me oprecht af of het probleem dan ook ligt aan de infrastructuur en verkeersleiding ( = ProRail). Of aan de bijsturingsmogelijkheden van de vervoerder. Dat zijn twee zaken die los van elkaar staan. Maar beiden moeten wel functioneren. Het wissel kan immers wel goed staan en het sein op groen, maar als de machinist die de trein moet rijden er nog niet is dan sta je toch mooi te wachten.
Maar afijn, ik denk dat NS gezien de eerdere stellingname van de vakbonden tegen het 'rondje om de kerk' liever een paar keer per jaar een aangepaste winterdienst rijdt, dan opnieuw die discussie aangaat.
Het is geen natuurwet, maar wel een keuze. Het alternatief zou om 362 dagen/jaar in extra capaciteit te investeren om 3 dagen per jaar een volledige dienstregeling te kunnen rijden. Feit is dat tegenwoordig veel meer treinen kunnen rijden met veel minder personeelinzet dan in het verleden. En persoonlijk vind ik dit een goede afweging.quote:Op woensdag 23 januari 2019 15:25 schreef Eix het volgende:
[..]
Als je het zo stelt lijkt het bijna wel een natuurwet waar niets aan te doen valt.
Als een wissel defect is, gaat daar geen trein meer over totdat het (al dan niet tijdelijk) hersteld is. Niet bij NS en ook niet bij regionale vervoerders. Regionale vervoerders hebben - naast simpelere materieel- en personeelsomlopen - het voordeel dat er met uitzondering van de aansluiting op de knooppuntstations vrij weinig interactie met andere treinen is. Een vertraagde stoptrein zorgt wellicht voor een vertraagde achteropkomende sneltrein, maar je hebt geen inktvlekwerking. Ook zonder bijsturing blijven de gevolgen vaak beperkt tot de direct betrokken treinen.quote:In dat licht vind ik het wel frappant dat kleine vervoerders op enkelsporige lijnen wél de normale dienstregeling rijden. Terwijl de infrastructuur op die lijnen in de spits echt aan zijn tax zit. Immers een kleine vertraging wordt al doorgegeven aan de tegentrein. Laat staan wat een defect wissel tot gevolg heeft. Anderzijds zijn materieel- en personeelsomlopen op die lijnen waarschijnlijk een stuk minder gecompliceerd als bij NS.
Het frapante is dat bij GVB - waar het grootste deel van het rijdend personeel juist een vaste lijn had - vrijwel de omgekeerde emotie heerste: Toen van de zomer met indienststelling van de Noordzuidlijn ook het hele onderliggende lijnennet en personeelinzet omgegooid werd, was de algemene teneur dat men het jammer vond om zijn oude vaste route en vertrouwde reizigers te verliezen. Misschien toch eens tijd voor een vrijwillige pilot bij NS om te kijken hoe het nu werkelijk bevalt.quote:Maar afijn, ik denk dat NS gezien de eerdere stellingname van de vakbonden tegen het 'rondje om de kerk' liever een paar keer per jaar een aangepaste winterdienst rijdt, dan opnieuw die discussie aangaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |