abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:06:39 #151
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184551260
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 11:23 schreef Dutchguy het volgende:
Code geel heette vroeger gewoon januari.
Maar toen hadden we nog sneeuwbanden ipv winterbanden. ;)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184551263
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ja, want als je weet dat er sneeuw aankomt, is het beter om het te negeren en te wachten tot alles gierend uit de klauw loopt. 8)7
Het spoor heeft ook niet 'veel' sneeuw nodig voor de eerste kleine probleempjes zich voordoen die tot grotere kunnen leiden.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:08:13 #153
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184551288
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:06 schreef Beathoven het volgende:

Het spoor heeft ook niet 'veel' sneeuw nodig voor de eerste kleine probleempjes zich voordoen die tot grotere kunnen leiden.
Het spoor maakt het niet uit, maar het netwerk wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 22-01-2019 13:17:28 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184551343
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het spoor maakt het niet, maar het netwerk wel.
we hebben het over hetzelfde paard
pi_184551363
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:05 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Uiteraard ben ik er bekend mee dat o.a. Arriva ook gebruik maakt. Je zou Prorail zelfstandig kunnen houden, je zou Prorail en de NS als aparte partijen kunnen inzetten onder de paraplu van de overheid; maar dat laat ik aan de experts over. Wat ik me afvroeg is of het uiteindelijk zou leiden tot een warm bad voor de reiziger. Er zullen aan de ene kant wel wat dingen opgelost worden, maar de scharnieren zullen elders weer los komen te zitten.
Iedere organisatie heeft zijn eigen directie en daarmee hun eigen belangen. En concurrentie kan prima zijn maar kan ook gevolgen hebben om elkander dwars te liggen of met modder te smijten en maakt het mogelijk om de schuld af te schuiven. Een zaak is zeker. Advocaten en rechters zullen dit zeker prima vinden. Niet voor niets is het aantal juristen binnen organisaties enorm toegenomen. En dat geld natuurlijk niet alleen voor een spoorbedrijf maar is een maatschappelijk gegeven.

Maar goed, dat is mijn taak niet om dit te kunnen beoordelen. Het is mijn persoonlijke mening.
pi_184551453
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:06 schreef Monolith het volgende:

[..]

Hij leek wel vrij lang in ieder geval en mijn coupé stopte net iets op een andere plek dan normaal dus volgens mij hadden ze extra capaciteit. Houd het nooit echt bij, stap gewoon de eersteklas binnnen, doe m'n jas uit en klap m'n laptop open om aan het werk te gaan. :P
Oké, maar ik zou het netjes vinden om de treinen wel langer te maken als er minder rijd. Ook vanwege de drukte. Maar goed dat zal ook wel in de meeste gevallen gebeuren.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 13:38:25 #157
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184551836
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 22:17 schreef karr-1 het volgende:

[..]

BS, de NS heeft gewoon geen zin om het slagingspercentage omlaag te brengen dus gaan we preventief al wat treinen schrappen die niet meetellen zodat we toch lekker blijven scoren. Puur klantje pesten voor de mooie cijfers.
Dit.
En geen discussie over mogelijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184552187
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dit.
En geen discussie over mogelijk.
Hoe word je eigenlijk zo? Moet je daarvoor dagelijks 3 liter azijn zuipen?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 januari 2019 @ 15:53:04 #159
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184554480
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 13:58 schreef Monolith het volgende:

[..]

Hoe word je eigenlijk zo? Moet je daarvoor dagelijks 3 liter azijn zuipen?
10 jaar met de trein naar studie / stage / werk.
Dan wordt je zo.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184554515
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

10 jaar met de trein naar studie / stage / werk.
Dan wordt je zo.
Dan schrijf ik een jaartje trein naar studie / stage / werk in wat andere landen voor, dan leer je de NS wel waarderen.
Je gaat er klaarblijkelijk ook vrij basale grammaticale fouten van maken of is dat omdat je door de NS altijd te laat kwam bij je studie?
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 januari 2019 @ 15:57:02 #161
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184554570
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:54 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dan schrijf ik een jaartje trein naar studie / stage / werk in wat andere landen voor, dan leer je de NS wel waarderen.
Je gaat er klaarblijkelijk ook vrij basale grammaticale fouten van maken of is dat omdat je door de NS altijd te laat kwam bij je studie?
Vond het OV in DK anders prima. Lopen ze niet zo te muiten als het een keer wat sneeuwt.

Ah, je gaat over de vorm beginnen. Dan hebben mensen meestal niets meer te behalen op de inhoud.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184554784
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 15:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Vond het OV in DK anders prima. Lopen ze niet zo te muiten als het een keer wat sneeuwt.

Ah, je gaat over de vorm beginnen. Dan hebben mensen meestal niets meer te behalen op de inhoud.
De treinen in DK rijden bij lange na niet zo frequent als in Nederland hoor. Ze kennen ook bij lange na niet de stationsdichtheid die wij hier kennen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 22 januari 2019 @ 16:19:49 #163
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184554937
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 11:46 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Je kunt het NS niet kwalijk nemen dat ze voorbereidingen treffen.
Voorbereidingen? Dit zijn geen voorbereidingen, deden ze maar voorbereidingen. Dit is alleen maar de hele dag de helft van het werk schrappen. Als je voorbereidt doe je iets, het enige wat ze doen is iets niet meer doen.

quote:
Zonder deze voorbereidingen zou de chaos compleet zijn als het opeens wel begint te sneeuwen
En waarom precies zou het dan chaos moeten worden? Omdat het een paar millimeter sneeuwt? Daar is geen enkele logische verklaring voor.

En opeens sneeuwen slaat natuurlijk nergens op. We weten precies wanneer het wel of niet gaat sneeuwen.

quote:
en de NS zit met zijn handen in het haar, omdat men geen voorbereidingen heeft gedaan. Dat lesje heeft NS inmiddels wel geleerd.
Lesje leren? Hadden ze maar lesjes geleerd. Het enige lesje dat de NS heeft geleerd is dat de boel in de soep laten lopen schadelijk is voor de punctualiteitscijfers en dat van twee kanten geld kost. Dus toen is besloten om dan bij de eerste tekenen van een sneeuwvlokje standaard de hele dienstregeling voor die hele dag uit te kleden, waar bij het zelfs niet uitmaakt hoe laat die sneeuw gaat vallen. Geschrapte treinen kunnen niet vertragen, dus dat is goed geregeld. _O_ :|W
  Moderator dinsdag 22 januari 2019 @ 17:00:00 #164
8781 crew  Frutsel
pi_184555621
1393 kilometer file en stil counting...
pi_184555675
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 16:19 schreef Zelva het volgende:

[..]

Voorbereidingen? Dit zijn geen voorbereidingen, deden ze maar voorbereidingen. Dit is alleen maar de hele dag de helft van het werk schrappen. Als je voorbereidt doe je iets, het enige wat ze doen is iets niet meer doen.

[..]

En waarom precies zou het dan chaos moeten worden? Omdat het een paar millimeter sneeuwt? Daar is geen enkele logische verklaring voor.

En opeens sneeuwen slaat natuurlijk nergens op. We weten precies wanneer het wel of niet gaat sneeuwen.

[..]

Lesje leren? Hadden ze maar lesjes geleerd. Het enige lesje dat de NS heeft geleerd is dat de boel in de soep laten lopen schadelijk is voor de punctualiteitscijfers en dat van twee kanten geld kost. Dus toen is besloten om dan bij de eerste tekenen van een sneeuwvlokje standaard de hele dienstregeling voor die hele dag uit te kleden, waar bij het zelfs niet uitmaakt hoe laat die sneeuw gaat vallen. Geschrapte treinen kunnen niet vertragen, dus dat is goed geregeld. _O_ :|W
Volgens mij heb je in Nederland toch wel het drukste spoorwegnet van Europa/de wereld aangezien Nederland ongelooflijk klein is en dicht bevolkt.

Waardoor je in de winter dus last krijgt van al die duizenden schakels die bevroren raken of spoorwegleidingen die het niet meer doen.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 17:06:48 #166
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184555726
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:02 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Volgens mij heb je in Nederland toch wel het drukste spoorwegnet van Europa/de wereld aangezien Nederland ongelooflijk klein is en dicht bevolkt.

Waardoor je in de winter dus last krijgt van al die duizenden schakels die bevroren raken of spoorwegleidingen die het niet meer doen.
Dus als we minder treinen laten rijden bevriezen de schakels niet meer en blijven spoorwegleidingen het altijd doen. Interessant zeg, vertel me meer.
pi_184555797
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:06 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dus als we minder treinen laten rijden bevriezen de schakels niet meer en blijven spoorwegleidingen het altijd doen. Interessant zeg, vertel me meer.
Geen idee hoe dat zit maar denk dat er dan meer man kan werken aan het ijsvrij maken van schakels en dat er minder druk op de leidingen komt dan normaal.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 17:16:35 #168
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184555879
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:06 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dus als we minder treinen laten rijden bevriezen de schakels niet meer en blijven spoorwegleidingen het altijd doen. Interessant zeg, vertel me meer.
Wissels moet je ijsvrij maken. Dat gebeurt deels door verwarming, maar voor een deel is het ook handwerk omdat treinen de sneeuw vastrijden in de punt en de wissels dan niet meer kunnen bewegen. Daar moet je ook nog even bij bedenken dat veiligheidssystemen altijd uitgaan van "als we niet zeker weten of iets werkt, dan gaan we er vanuit dat het stuk is", waardoor een wissel die niet beweegt als storing geldt, zelfs als ie in de goede stand staat.

En verder hebben treinen in de sneeuw, net als auto's, een langere remweg en -tijd. Op trajecten waar veel treinen in een uur rijden heb je dus wat extra speling nodig om dat mogelijk te maken.

Het is allemaal redelijk verklaarbaar en technisch uit te leggen, al kan ik me nooit aan de indruk onttrekken dat ze vrij snel aan de paniekhendel trekken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184555974
Misschien zou het handig zijn van de NS om dit soort dingen uit te leggen aan de heren en dames reizigers. Als je hoort "seinstoring", dan denk ik bij mezelf, ja hallo, smeer die dingen dan. Een sein is maar een simpel ding, onderhoud die klotedingen dan. Vervang de lampen op tijd en zo.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184556129
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:21 schreef Sigaartje het volgende:
Misschien zou het handig zijn van de NS om dit soort dingen uit te leggen aan de heren en dames reizigers. Als je hoort "seinstoring", dan denk ik bij mezelf, ja hallo, smeer die dingen dan. Een sein is maar een simpel ding, onderhoud die klotedingen dan. Vervang de lampen op tijd en zo.
Het is ook software, bezet spoor etc etc Lampen zijn zowaar zelden de oorzaak. Als een wissel al niet aansluit omdat die door ijs etc geblokkeerd is mbt aanslag, blijft het sein rood. Seinstoring wil dus niet zeggen dat er niets brand. Het sein toont over het algemeen rood bij een storing. Zelden dat je een gedoofd sein tegenkomt.

Een sein is geen simpel ding. Het ziet er simpel uit :)
  dinsdag 22 januari 2019 @ 17:30:52 #171
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184556141
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wissels moet je ijsvrij maken. Dat gebeurt deels door verwarming, maar voor een deel is het ook handwerk omdat treinen de sneeuw vastrijden in de punt en de wissels dan niet meer kunnen bewegen. Daar moet je ook nog even bij bedenken dat veiligheidssystemen altijd uitgaan van "als we niet zeker weten of iets werkt, dan gaan we er vanuit dat het stuk is", waardoor een wissel die niet beweegt als storing geldt, zelfs als ie in de goede stand staat.

En verder hebben treinen in de sneeuw, net als auto's, een langere remweg en -tijd. Op trajecten waar veel treinen in een uur rijden heb je dus wat extra speling nodig om dat mogelijk te maken.

Het is allemaal redelijk verklaarbaar en technisch uit te leggen, al kan ik me nooit aan de indruk onttrekken dat ze vrij snel aan de paniekhendel trekken.
Vind het wel grappig om te zien hoe de NMBS ermee om gaat, die te 'kampen' (kuch) hebben met dezelfde hoeveelheid sneeuw. Op de website geen enkel woord over sneeuw, op hun twitterpagina een paar storinkjes, maar de woorden sneeuw, ijs en winter zie ik niet langskomen. Beide staan bij NS in de paniekmodus. Bij de NMBS peinzen ze er kennelijk niet over om de dienstregeling uit te kleden, ze vinden het zelfs niet spannend genoeg om de reizigers te waarschuwen.

Dat verschil slaat gewoon nergens op, ook al is ons spoor drukker.
pi_184556689
Zit gewoon lekker in een warme trein zonder noemenswaardige vertraging. Zie het probleem niet zo. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184556739
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:30 schreef Zelva het volgende:

[..]

Vind het wel grappig om te zien hoe de NMBS ermee om gaat, die te 'kampen' (kuch) hebben met dezelfde hoeveelheid sneeuw. Op de website geen enkel woord over sneeuw, op hun twitterpagina een paar storinkjes, maar de woorden sneeuw, ijs en winter zie ik niet langskomen. Beide staan bij NS in de paniekmodus. Bij de NMBS peinzen ze er kennelijk niet over om de dienstregeling uit te kleden, ze vinden het zelfs niet spannend genoeg om de reizigers te waarschuwen.

Dat verschil slaat gewoon nergens op, ook al is ons spoor drukker.
Nouja,hoeveel drukker ? Als er hier 2x zoveel treinen rijden heb je bij een halvering gewoon dezelfde situatie in NL en Belgie.
pi_184556768
Ondertussen is de gemiddelde snelheid op de Nederlandse snelweg kennelijk 30 km/u.

En maar schelden op de NS. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184556775
Broer stuurde net een foto van een coupe waar de complete ruit (dubbel glas, in dit geval alleen de buitenste laag) aan diggelen sloeg toen hij bij dat raam zat. Door ijs wat van een passerende trein af viel en ertegen sloeg... Die trein mag volgens de conducteur blijkbaar nu ook niet meer verder rijden...
pi_184556868
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:00 schreef Monolith het volgende:
Zit gewoon lekker in een warme trein zonder noemenswaardige vertraging. Zie het probleem niet zo. :P
Zitplaats? :o
pi_184556875
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:21 schreef Sigaartje het volgende:
Misschien zou het handig zijn van de NS om dit soort dingen uit te leggen aan de heren en dames reizigers. Als je hoort "seinstoring", dan denk ik bij mezelf, ja hallo, smeer die dingen dan. Een sein is maar een simpel ding, onderhoud die klotedingen dan. Vervang de lampen op tijd en zo.
ns zegt het liefst zo min mogelijk, vandaar dat iedereen kankert op de NS, ze zijn zo onduidelijk als de pest.
There are only 151 Pokémon.
pi_184556881
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:09 schreef Mariocash het volgende:

[..]

Zitplaats? :o
Eersteklas, maar de tweede ziet er ook vrij rustig uit.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184556901
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:09 schreef Monolith het volgende:

[..]

Eersteklas, maar de tweede ziet er ook vrij rustig uit.
Beter.
pi_184556904
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:09 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

ns zegt het liefst zo min mogelijk, vandaar dat iedereen kankert op de NS, ze zijn zo onduidelijk als de pest.
En dat zorgt voor heel veel misverstand.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_184556940
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 09:38 schreef Beathoven het volgende:

[..]

laat je dan maar wegzuigen want in IJsland hebben ze geen treinen voor OV.
Geen idee. Ben er nooit geweest.
Land of the free. Home of the brave.
pi_184557060
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:30 schreef Zelva het volgende:

[..]

Vind het wel grappig om te zien hoe de NMBS ermee om gaat, die te 'kampen' (kuch) hebben met dezelfde hoeveelheid sneeuw. Op de website geen enkel woord over sneeuw, op hun twitterpagina een paar storinkjes, maar de woorden sneeuw, ijs en winter zie ik niet langskomen. Beide staan bij NS in de paniekmodus. Bij de NMBS peinzen ze er kennelijk niet over om de dienstregeling uit te kleden, ze vinden het zelfs niet spannend genoeg om de reizigers te waarschuwen.

Dat verschil slaat gewoon nergens op, ook al is ons spoor drukker.
Je mag hopen dat wij nooit het Belgisch voorbeeld gaan volgen. Ik ben bang dat mensen nog meer klagen en ontevreden zullen zijn als dat ze nu al zijn.
pi_184557657
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:04 schreef Monolith het volgende:
Ondertussen is de gemiddelde snelheid op de Nederlandse snelweg kennelijk 30 km/u.

En maar schelden op de NS. :P
Als er vandaag op de weg 40% minder auto's hadden gereden, waren er ook geen files geweest. Maar ja, mensen uit de trein de auto in jagen en dan claimen dat het op het spoor goed ging is zo mediageniek.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  dinsdag 22 januari 2019 @ 18:49:13 #184
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_184557676
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 22:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Weet je in welk Scandinavisch land dat niet gebeurd?

in IJsland
We hebben het hier over Nederland, niet over IJsland
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_184557992
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 18:48 schreef Resistor het volgende:

[..]

Als er vandaag op de weg 40% minder auto's hadden gereden, waren er ook geen files geweest. Maar ja, mensen uit de trein de auto in jagen en dan claimen dat het op het spoor goed ging is zo mediageniek.
Maar worden er mensen uit de trein gejaagd? Op mijn traject reden 4 in plaats van 6 intercities per uur, maar die waren wel langer.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184558316
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:05 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar worden er mensen uit de trein gejaagd? Op mijn traject reden 4 in plaats van 6 intercities per uur, maar die waren wel langer.
1/3 minder treinen, je zei eerder al dat het niet zo druk is in de trein... Waar zijn dan de mensen heen die normaal met de trein zouden zijn gegaan? Thuis gebleven?
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_184558418
Voor de liefhebber. Verslag van ProRail 2016 mbt storingen. Het geeft inzicht in vele zaken.

https://www.google.com/ur(...)ISwm5oyIMcuC89PYN-Xj

Pdf bestand. Het is gewoon openbaar op het net te vinden.
pi_184558473
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:21 schreef Resistor het volgende:

[..]

1/3 minder treinen, je zei eerder al dat het niet zo druk is in de trein... Waar zijn dan de mensen heen die normaal met de trein zouden zijn gegaan? Thuis gebleven?
Kan toch? Veel collega’s van mij hebben vandag thuis gewerkt. Zeker met kantoorbanen heb je die mogelijkheid.

Overigens vond ik het vandaag, vergeleken met sneeuwbuien in het verleden, best wel vlotjes gaan. Ik heb wel het idee dat nu beter is voorbereidt.
ROBODEMONS..................|:(
pi_184558557
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:21 schreef Resistor het volgende:

[..]

1/3 minder treinen, je zei eerder al dat het niet zo druk is in de trein... Waar zijn dan de mensen heen die normaal met de trein zouden zijn gegaan? Thuis gebleven?
Treinen waren langer en veel mensen hebben thuisgewerkt.
Wat is bij jou de basis dat die mensen allemaal de auto hebben gepakt?
pi_184558568
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:21 schreef Resistor het volgende:

[..]

1/3 minder treinen, je zei eerder al dat het niet zo druk is in de trein... Waar zijn dan de mensen heen die normaal met de trein zouden zijn gegaan? Thuis gebleven?
En dat zouden mensen die met de auto forensen niet kunnen?

Overigens is het traject waarop ik reis (Eindhoven - Utrecht) nooit echt heel druk.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184558651
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wissels moet je ijsvrij maken. Dat gebeurt deels door verwarming, maar voor een deel is het ook handwerk omdat treinen de sneeuw vastrijden in de punt en de wissels dan niet meer kunnen bewegen. Daar moet je ook nog even bij bedenken dat veiligheidssystemen altijd uitgaan van "als we niet zeker weten of iets werkt, dan gaan we er vanuit dat het stuk is", waardoor een wissel die niet beweegt als storing geldt, zelfs als ie in de goede stand staat.

En verder hebben treinen in de sneeuw, net als auto's, een langere remweg en -tijd. Op trajecten waar veel treinen in een uur rijden heb je dus wat extra speling nodig om dat mogelijk te maken.

Het is allemaal redelijk verklaarbaar en technisch uit te leggen, al kan ik me nooit aan de indruk onttrekken dat ze vrij snel aan de paniekhendel trekken.
Ik moet zeggen dat het aan kennis niet ontbreekt als niet spoorvrouw zijnde. Goed verhaal.

Alleen mbt remweg bij sneeuw valt het wel mee. Blaadjes die tot een pap vermalen worden met vocht of een beginnende regenbui die het vuil tot een filmlaag doet vormen zijn dat zeer zeker.
pi_184558717
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:34 schreef Monolith het volgende:

[..]

En dat zouden mensen die met de auto forensen niet kunnen?

Overigens is het traject waarop ik reis (Eindhoven - Utrecht) nooit echt heel druk.
Nee? Op dat traject zit ik bijna dagelijks maar daar staat toch altijd wel een massa. Maar goed ik zit altijd eerste rang :)
pi_184558838
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 19:43 schreef Cherni het volgende:

[..]

Nee? Op dat traject zit ik bijna dagelijks maar daar staat toch altijd wel een massa. Maar goed ik zit altijd eerste rang :)
Ik heb ook wel een tijdje Utrecht - Bijlmer gedaan, maar dat leek toch een stuk drukker. ;)
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_184559049
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 17:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wissels moet je ijsvrij maken. Dat gebeurt deels door verwarming, maar voor een deel is het ook handwerk omdat treinen de sneeuw vastrijden in de punt en de wissels dan niet meer kunnen bewegen. Daar moet je ook nog even bij bedenken dat veiligheidssystemen altijd uitgaan van "als we niet zeker weten of iets werkt, dan gaan we er vanuit dat het stuk is", waardoor een wissel die niet beweegt als storing geldt, zelfs als ie in de goede stand staat.

En verder hebben treinen in de sneeuw, net als auto's, een langere remweg en -tijd. Op trajecten waar veel treinen in een uur rijden heb je dus wat extra speling nodig om dat mogelijk te maken.

Het is allemaal redelijk verklaarbaar en technisch uit te leggen, al kan ik me nooit aan de indruk onttrekken dat ze vrij snel aan de paniekhendel trekken.
Wat ook nog meespeelt, is dat bij storingen vaak handmatig bijgestuurd moet worden. Op de verkeersleiding zijn maar een beperkt aantal werkplekken met een beperkt aantal verkeersleiders die in totaal maar een x aantal treinen handmatig kunnen bijsturen. 99,9% van de tijd is dat x-aantal voldoende om alle ontregelde treinen bij te sturen. Maar zodra dat kritische aantal overschreden wordt, krijg je een sneeuwbaleffect omdat de beschikbare verkeersleiders de situatie niet meer aankunnen, wat vervolgens alleen nog maar tot meer chaos leidt.

Door een gedeelte van de treinen preventief te schrappen, zorg je voor twee dingen: het kritische aantal vertraagde treinen wordt pas later bereikt, simpelweg omdat er in totaal minder treinen zijn. En de noodzaak voor bijsturing wordt minder, omdat er minder treinen zijn die elkaar in de weg kunnen zitten.

Door automatisering spelen dit soort problemen tegenwoordig ook meer dan vroeger: Vroeger werd elke trein handmatig gestuurd. Een vertraagde trein maakte voor de werklast van de verkeersleider niet zoveel uit: Of hij vertraagd was of niet, hij moest toch een handeling verrichten. Voor 100 vertraagde treinen had je even veel VKL's nodig als voor 100 op tijd rijdende treinen.Tegenwoordig is de normale treinenloop grotendeels geautomatiseerd en hoeft de VKL alleen nog maar bij bijzondere situaties (vertraging, ongeplande ritten, etc) handmatig in te grijpen. Het aantal mensen dat dit moet doen is dan ook gigantisch teruggebracht. Maar het betekent wel dat je op momenten waar je wel alles handmatig moet doen te weinig mensen (en werkplekken) hebt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184567968
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 16:09 schreef Monolith het volgende:

[..]

De treinen in DK rijden bij lange na niet zo frequent als in Nederland hoor. Ze kennen ook bij lange na niet de stationsdichtheid die wij hier kennen.
Dat is de smoes die de ns ook dagelijks bezigt als ze er weer een tyfuszooi van trappen. Je kan ook het voorbeeld geven van Japan....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184569242
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 09:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat is de smoes die de ns ook dagelijks bezigt als ze er weer een tyfuszooi van trappen. Je kan ook het voorbeeld geven van Japan....
Ja het voorbeeld van Japan is ook mooi inderdaad. Vrij lineaire trajectjes, geen goederentreinen, geen springers en ga zo maar door. Het beste uit alle buitenlanden verwachten is nou eenmaal niet zo realistisch.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 23 januari 2019 @ 11:57:44 #197
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_184569926
Btw, zelfs het traject waarop bijna de helft van alle treinen niet reed (Den Haag - Amsterdam), gaf, naar mijn eigen ervaring, niet veel problemen. Dagje sprinter ipv intercity, dat was alles.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_184570761
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 11:21 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ja het voorbeeld van Japan is ook mooi inderdaad. Vrij lineaire trajectjes, geen goederentreinen, geen springers en ga zo maar door. Het beste uit alle buitenlanden verwachten is nou eenmaal niet zo realistisch.
Volgens jou is dus de ns de beste baanuitvoerder van de wereld snap ik. Geen twijfel mogelijk en kritiek kun je er ook niet op hebben.

Vertel dat deze mensen eens.

Het is gewoon een tyfusorganisatie wat er alles aan doet om mensen vooral te naaien. Of het nu de ritprijs, uitvoering of metingen zijn, ns doet het voor 1 ding: de ns, niet voor de reiziger.

Maargoed dat mag je niet zeggen natuurlijk van monolith de hosana ns'er.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184571747
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 12:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Volgens jou is dus de ns de beste baanuitvoerder van de wereld snap ik. Geen twijfel mogelijk en kritiek kun je er ook niet op hebben.

Vertel dat deze mensen eens.

Het is gewoon een tyfusorganisatie wat er alles aan doet om mensen vooral te naaien. Of het nu de ritprijs, uitvoering of metingen zijn, ns doet het voor 1 ding: de ns, niet voor de reiziger.

Maargoed dat mag je niet zeggen natuurlijk van monolith de hosana ns'er.
Alsof dat in andere landen niet kan gebeuren. :?
ROBODEMONS..................|:(
pi_184571997
quote:
10s.gif Op woensdag 23 januari 2019 13:31 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Alsof dat in andere landen niet kan gebeuren. :?
Daar doen ze gewoon dit.



Hier janken de nationale staats banen al als er een vlokje of blaadje op de rails flikkert.
Geen regen
Geen herfst
Geen winter
Geen zomer
Niet onder de 5 graden
Niet boven de 25 graden
Niet te veel reizigers
Niet te weinig

Beetje veeleisend om je werk gewoon te doen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')