SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
Heb m al beantwoord hoor, maakt niet uitquote:Op donderdag 10 januari 2019 12:48 schreef ChipsZak. het volgende:
Ah, hoe ga je om met mensen die aangeven gewoon erg veel klachten/pijn/etc te ervaren, die 'niet meer' kunnen wachten (te veel pijn) en naar voren geschoven willen worden mbt wachttijd?
edit: en daarin blijven volharden of wellicht emotioneel worden ivm de klachten
Er is een rekenmodel voor hoeveel ondersteuning een poli nodig heeft en dat hangt af van de hoeveelheid artsen. Ik ken het rekenmodel niet precies maar wij hebben 11 artsen en 7 polimedewerkers, allemaal parttimers.quote:Op donderdag 10 januari 2019 12:57 schreef Bosbeetle het volgende:
Uit hoeveel personen bestaat zo'n team of zeg maar hoeveel medische secretaresses zijn er op jullie afdeling, en hoe houden jullie goed in de gaten dat dingen goed overgedragen worden.
Op de een of andere manier lijkt mij dat een plek waar er makkelijk foutjes in sluipen.....
En als tweede vraag hoe vol is een agenda van een arts gemiddeld en vind je dat wel eens ongezond vol?
Op deze poli voel ik me volkomen gelijkwaardig. We hebben elkaar nodig om de best mogelijke zorg te leveren.quote:Op donderdag 10 januari 2019 13:00 schreef trein2000 het volgende:
Je hoort vaak verhalen over artsen die hun ondergeschikten als minderwaardig behwndelen. Ervaar jij dat ook zo?
Dat later inplannen, gebeurd dat?quote:Op donderdag 10 januari 2019 13:12 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoe ga je om met lastige patiënten?
Helemaal als ze van hogeraf wat hebben bedacht. Bijvoorbeeld een bepaalde zorgverzekeraar later in te plannen dan een andere. Jij krijgt de leipe patiënten aan de telefoon. Is dat lastig?
En hoe ervaar je de steeds grotere druk op de registratie? Zie jij hier mogelijkheden om het beter te doen? Is het inefficiënt hoe het nu gaat?
Mensen op de werkvloer moeten, zeker nu, kunnen 'omdenken' zal ik het maar noemen. Ingesleten werkprocessen die veel en veel efficiënter zouden kunnen kosten enorm veel tijd en weerstand om te veranderen, verbeteren.quote:Op donderdag 10 januari 2019 13:11 schreef fietsie het volgende:
In veel ziekenhuizen wordt intensief gewerkt om volledig papierloos te kunnen werken; het programma Registratie aan de Bron heeft verder tot doel om arts en verpleegkundige de noodzakelijke registraties zelf te laten doen.
Ziekenhuizen worden er toe aangezet secretariële functies sterk terug te brengen.
In hoeverre zie jij de taken die je zelf benoemt over, laten we zeggen 3 jaar, nog bestaan?
Ik heb de alternatieven er achter gezet.
• Beheren van de agenda van de arts(en) --> online agenda , gekoppeld aan rooster
• Maken en vastleggen van afspraken met patiënten --> online agenda, via patiënten portaal en PGO. Centraal callcenter voor de groep die dat niet (meer) kan.
• Alle post in- en uitgaand afhandelen --> gescand bij postkamer, online beschikbaar
• Opvragen van onderzoeken en foto’s --> standaard EPD functionaliteit
• Uitwerken van brieven, memo’s, onderzoeksverslagen en andere documenten --> gegenereerd uit EPD
• Aanmaken en bijhouden van elektronische patiëntendossiers --> Registratie bij de Bron
• Zorgdragen voor interne en externe medische correspondentie --> gegenereerd uit EPD
Ik begrijp dat "gegenereerd uit EPD" e.d. een basis is voor een enorme discussie, maar het beleid van onze huidige minister verantwoordelijk voor gezondheidszorg is gericht op volledige automatisering van dit type processen en gegevens. Een standpunt wat gesteund wordt door allerlei semi overheids partijen die stellen "er verstand van te hebben".
Ik vind het dus heel veel toegevoegde waarde hebben om de mening van iemand met 20 jaar ervaring op dit vlak daar tegenover te kunnen plaatsen.
Die zetten we het ziekenhuis uitquote:Op donderdag 10 januari 2019 13:12 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoe ga je om met lastige patiënten?
Helemaal als ze van hogeraf wat hebben bedacht. Bijvoorbeeld een bepaalde zorgverzekeraar later in te plannen dan een andere. Jij krijgt de leipe patiënten aan de telefoon. Is dat lastig?
En hoe ervaar je de steeds grotere druk op de registratie? Zie jij hier mogelijkheden om het beter te doen? Is het inefficiënt hoe het nu gaat?
Niet bij ons. Wij kijken niet naar waar je verzekerd bent en hoe we je inplannen. We plannen je in afhankelijk van de zorgvraag, hoelang kan je wachten met oog op je klachten. Dit gaat in overleg met de arts uiteraard.quote:
Interessant. In mijn ervaring proberen artsen toch nog zoveel mogelijk administratief werk af te schuiven. Dat valt bij jou dus wel mee?quote:Op donderdag 10 januari 2019 13:43 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Die zetten we het ziekenhuis uit![]()
![]()
We krijgen wel eens te maken met verbale agressie dat meestal wordt veroorzaakt door angst bij de patiënt. En lekker aangedikt, opgestookt met bangmakerij van de omgeving en familie.
We worden jaarlijks getraind hoe te handelen.
Ook kan er een popup in het dossier gezet worden zodat je in 1 oogopslag ziet of dit al eerder is voorgevallen.
Er zijn afspraken over hoe te handelen en elk voorval heeft zo zijn eigen benaderingswijze. Hangt af van of het door de telefoon gebeurd of aan je balie... ik heb me nooit onveilig gevoelt.
Vooral voor de artsen is de registratie een hele klus geworden. Ze bereiden dan ook spreekuren vaak op hun vrije dag of nog laat in de avond voor omdat het allemaal niet in 1 dienst past.
Voor ons is het uiteraard ook een dagtaak, maar daar zitten we voor. Als we denken dat iets efficiënter kan gaan we daar in een teamoverleg even over brainstormen. We hebben sinds een jaar of 2 een nieuwe Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) en dat is al een hele verbetering. Maar om dingen niet te missen of iets dat je inscand vanuit een ander ziekenhuis bijvoorbeeld zijn er toch nog veel handelingen nodig.
We nemen iedereen heel serieus en mijn ervaring is dat wij zo ver als maar mogelijk is gaan in het uitzoeken van de klacht. Je komt wel eens 'toevalsbevindingen' tegen bij het speuren naar of het uitsluiten van een aandoening en als je dan in het dossier verder terugleest hebben mensen al wel eens aangegeven dat er 'iets niet goed zit'.quote:Op donderdag 10 januari 2019 13:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb je wel eens gedacht dat een patient wel heel erg vaak terug kwam en zich "aanstelde" maar dat het later toch iets serieus bleek te zijn?
Het heeft ook te maken met het opvoeden van de artsenquote:Op donderdag 10 januari 2019 13:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Interessant. In mijn ervaring proberen artsen toch nog zoveel mogelijk administratief werk af te schuiven. Dat valt bij jou dus wel mee?
Merk je nu verbetering na die 2 jaar? Hoe vergelijk je nu met 2 jaar terug? Hectische periode geweest?
Heb je Hix of Epic trouwens?
Dat er mensen worden aangenomen (in diverse ziekenhuizen meegemaakt en nog af en toe) die totaal maar dan ook echt totaaaaal niet geschikt zijn voor het werk dat ze moeten doen.quote:Op donderdag 10 januari 2019 14:10 schreef valentijn101 het volgende:
Wat is het meest vreemde/ bizarre dat je hebt meegemaakt?
En wat betreft patienten?quote:Op donderdag 10 januari 2019 14:34 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat er mensen worden aangenomen (in diverse ziekenhuizen meegemaakt en nog af en toe) die totaal maar dan ook echt totaaaaal niet geschikt zijn voor het werk dat ze moeten doen.
Vooral in de zorg is dat superbelangrijk.
Dat vind ik het meest bizarre
Had het al aangevuldquote:
De verdeling is dat je 1 dagdeel aan de balie zit en 1 dagdeel in de backoffice.quote:Op donderdag 10 januari 2019 14:53 schreef Bosbeetle het volgende:
Zit jij eigenlijk bij de wachtkamer in de buurt, kun je mensen zien zitten. En zie je daar dan ook patronen en zenuwachtig gedrag etc.
We worden jaarlijks getraind op reanimatie en ik heb nu zo'n 4x van dichtbij een reanimatie meegemaakt en geholpen.quote:Op donderdag 10 januari 2019 14:53 schreef Bosbeetle het volgende:
En nog een vraagje heb je een EHBO cursus en wel eens een A.E.D. moeten gebruiken of is dat bij jullie juist minder nodigomdat er al zoveel medisch geschoold personeel loopt. (of zelfs onwenselijk omdat er hart patienten rondlopen)
Kun je wat meer vertellen over wat helpen inhield, in zulke gevallen?quote:Op donderdag 10 januari 2019 15:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
We worden jaarlijks getraind op reanimatie en ik heb nu zo'n 4x van dichtbij een reanimatie meegemaakt en geholpen.
Hulp bieden in het 'goed of beter' neerleggen van die persoon, het bellen naar het noodnummer voor het reanimatieteam, collega erbij roepen, de AED van de muur pakken.quote:Op donderdag 10 januari 2019 15:48 schreef slarti_bartfast het volgende:
Kun je wat meer vertellen over wat helpen inhield, in zulke gevallen?
Kan je hier een voorbeeld van geven? Wat zijn bewerkelijke/ingewikkelde combinatie-afspraken? En kan je ook uitleggen hoe je zoiets aanpakt? (het inplannen ervan bedoel ik) Want dat lijkt me soms best een puzzel. Dus ben benieuwd hoe je dat doetquote:Op donderdag 10 januari 2019 13:31 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Bij veel bewerkelijke combinatie-afspraken/behandelingen kan je trouwens de patiënt niet hun eigen afspraken laten maken online, daar is het veel te ingewikkeld voor.
Nee, ik word er niet gek vanquote:Op donderdag 10 januari 2019 15:48 schreef Argo het volgende:
Wordt je er ook zo gek van wanneer het UWV weer rappelleert om medische gegevens te krijgen?
Ik heb praktijkdemonstraties gezien in ziekenhuizen in andere landen dat dit wel kan en ook echt werkt, maar het invoeren daarvan heeft impact op een heel groot aantal sterk verdedigde heilige huisjes in de Nederlandse ziekenhuizen. (En vereist een niet door een NL-firma gebouwd EPDquote:Op donderdag 10 januari 2019 13:31 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Bij veel bewerkelijke combinatie-afspraken/behandelingen kan je trouwens de patiënt niet hun eigen afspraken laten maken online, daar is het veel te ingewikkeld voor.
Wat boeit dat laatste? Genoeg ziekenhuizen op EPIC.quote:Op donderdag 10 januari 2019 16:21 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik heb praktijkdemonstraties gezien in ziekenhuizen in andere landen dat dit wel kan en ook echt werkt, maar het invoeren daarvan heeft impact op een heel groot aantal sterk verdedigde heilige huisjes in de Nederlandse ziekenhuizen. (En vereist een niet door een NL-firma gebouwd EPD)
Ik wacht eerst even het antwoord van VraagWatJeWil op Postbus af.quote:Op donderdag 10 januari 2019 16:39 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Wat boeit dat laatste? Genoeg ziekenhuizen op EPIC.
En wat bedoel je met heilige huisjes? Wat dan?
Antwoord waarop? Ik heb je vraag gemist, of lees ik er overheen?quote:Op donderdag 10 januari 2019 16:41 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik wacht eerst even het antwoord van VraagWatJeWil af.
Voorbeeldje van een nierbioptie per order van de arts.quote:Op donderdag 10 januari 2019 16:18 schreef Postbus100 het volgende:
Kan je hier een voorbeeld van geven? Wat zijn bewerkelijke/ingewikkelde combinatie-afspraken? En kan je ook uitleggen hoe je zoiets aanpakt? (het inplannen ervan bedoel ik) Want dat lijkt me soms best een puzzel. Dus ben benieuwd hoe je dat doet
Yup en Yupquote:Op donderdag 10 januari 2019 17:43 schreef Postbus100 het volgende:
Thanks. Maar dat betekent wel dat jullie nogal 'rucksichtlos' omgaan met de afspraken van anderen? Wat nou als een andere patiënt niet wil schuiven met zijn afspraak (omdat deze tijd het beste uitkomt, hij hier alles voor geregeld heeft, etc). Jullie wil is wet? Kom je dat wel eens tegen?
Of als het bij het lab toch niet kan op een dag, moet je dan alles weer verplaatsen /omzetten? Vermoeiend
Wat een gedoequote:Op donderdag 10 januari 2019 17:46 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Yup en Yup
De manier waarop je een telefoontje pleegt kan ook heel veel doen he.
Je legt dingen ook uit aan de mensen die je moet verzetten en probeert dat zo klantvriendelijk te regelen. Ik ga bijvoorbeeld altijd eerst kijken of die afspraak eerder kan.
Het betekent niet dat je ze altijd later laat komen
Ziekenhuizen werken allemaal met hun eigen systeem. Vaak wel dezelfde als meerdere ziekenhuizen in NL maar die zijn dan weer niet gekoppeld met elkaar.quote:Op donderdag 10 januari 2019 18:26 schreef bloempjuh het volgende:
Het ziekenhuis waar ik regelmatig kom zegt (of althans, de communicatie-afdeling) dat ik niet in mijn dossier kan zetten 'Autistisch, geen hand geven aub' omdat alle afdelingen hun eigen deel van mijn dossier inzien. Is dit per ziekenhuis veschillend, of is er een dossier dat in heel Nederland (door artsen van verschillende ziekenhuizen/afdelingen) kan worden gelezen? En heb je een antwoord op mijn eerdere vraag?
Tof dat je meedoet aan VWJW, trouwens!
Ja het komt bijna dagelijks voor dat je in het Engels communiceert met patiënten. Of soms buitenlandse ziekenhuizen. Iedereen bij ons spreekt wel basis Engels.quote:Op donderdag 10 januari 2019 13:26 schreef bloempjuh het volgende:
Ik zie dat je in je opleiding 'Communicatie Engels' benoemt als onderdeel. In mijn ervaring (Engelstalige partner) spreekt ziekenhuispersoneel amper (of zeer gebrekkig) Engels. Is het niet de bedoeling dat z'huispersoneel juist wél in het Engels zou moeten kunnen communiceren en komt dit in jouw dagelijkse praktijk wel eens voor?
Die gaan met de teamleider eerst langs bij de patientenadministratie en betalen vooraf of er wordt iets anders mee geregeld.quote:Op donderdag 10 januari 2019 18:48 schreef oranjevogel1 het volgende:
Hoe gaan jullie om met mensen die geen BSN-nummer willen geven en cash willen betalen?
en dan? welke gegevens moeten ze achterlaten? weigeren jullie die mensen zorg als ze geen BSN/identificatie willen geven?quote:Op donderdag 10 januari 2019 18:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Die gaan met de teamleider eerst langs bij de patientenadministratie.
Wij weigeren nooit zorg.quote:Op donderdag 10 januari 2019 18:53 schreef oranjevogel1 het volgende:
en dan? welke gegevens moeten ze achterlaten? weigeren jullie die mensen zorg als ze geen BSN/identificatie willen geven?
Daar zijn verschillende redenen voor.quote:Op donderdag 10 januari 2019 18:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Waarom zouden ze dat doen denk je?
Welke? Ik krijg de indruk dat je een beetje in de war bent met de praktijken in de zorg in de VS of elders waar men het zorgsysteem als 'geweldadig' omschrijft. Zo heb je landen waar je je plaats bovenaan de wachtrij kunt opeisen door simpelweg bevriend te zijn met de dokter of iemand te kennen die de dokter kent. Dat is binnen de EU taboe en wordt bestraft als daar ook maar enige hints naar zijn.quote:Op donderdag 10 januari 2019 19:02 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Daar zijn verschillende redenen voor.
Nee, dat ben ik niet. En verder stel ik dat zorg (ook niet spoedeisend) niet geweigerd mag worden, ongeacht de reden, zolang er betaalt wordt met Euro-biljetten.quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:06 schreef Beathoven het volgende:
Ik krijg de indruk dat je een beetje in de war bent met de praktijken in de zorg in de VS of elders
Ik weet niet hoe er op de poli's van ziekenhuizen in andere landen precies gewerkt wordt.quote:Op donderdag 10 januari 2019 19:48 schreef Beathoven het volgende:
Naar andere landen kijkend en naar de eigen inzichten die je hebt opgedaan. Heb je door je praktijkervaring bepaalde details of grote lijnen die je zou willen verbeteren als je de volledige vrije hand had gehad? Zo ja; welke?
Waarom denk je dat? En waarom zou iemand zijn BSN/identificatie niet willen geven?quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:11 schreef oranjevogel1 het volgende:
Nee, dat ben ik niet. En verder stel ik dat zorg (ook niet spoedeisend) niet geweigerd mag worden, ongeacht de reden, zolang er betaalt wordt met Euro-biljetten.
Omdat ik vrijheid van gedachte heb.quote:
Waarom wel als je niet van een ziektekostenverzekering gebruik wenst te maken?quote:En waarom zou iemand zijn BSN/identificatie niet willen geven?
dus?quote:Je hebt in Nederland een identificatieplicht.
Iedereen mag daar in alle gevallen naar vragen en ik ben dan verplicht dat te honoreren? Vertel even waar dat in de wet staat.quote:Dus als je daarom gevraagd word moet jij je kunnen identificeren.
Dat is de wet niet.quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:23 schreef golfer het volgende:
https://www.rijksoverheid(...)tificatieplicht-zorg
Leuk weer die criminalisatie.quote:Ik zou geen reden kunnen bedenken niet aan die verplichting te willen voldoen, tenzij je een zeer gezochte misdadiger bent?
Interessant, en bedankt voor je antwoord!quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:16 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe er op de poli's van ziekenhuizen in andere landen precies gewerkt wordt.
Maar ik zie wel verbeterpunten op sommige gebieden omdat ik in verschillende zorginstellingen heb gewerkt in NL.
Dat is dan vooral echt praktisch op de werkvloer, je pikt van elke werkomgeving wel dingen mee die op een andere soortgelijke werkplek fijner zouden werken.
Dan gaat het om kleine dingen in routing of protocollen. Regelmatig nemen we die dan ook onder de loep.
In grotere lijnen zou er bij verbouwingen bijvoorbeeld eens met ons van de werkvloer overlegd moeten worden wat de plannen zijn en wat het beste zou zijn ivm onze ervaringen.
Alleen al qua privacy en aanpassingen aan wachtruimtes kan een heleboel verbeterd worden.
Ook het feit dat artsen hun eigen kamer willen hebben is niet handig en zorgt voor veel gedoe met de ruimtes, ze kunnen beter met zijn allen een eigen bureau in 1 grote ruimte hebben en dan de spreekkamers algemeen voor iedereen toegankelijk maken middels een wisselend rooster.
Klopt, maar dan nog.. het is de politie nietquote:Op donderdag 10 januari 2019 20:18 schreef golfer het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? En waarom zou iemand zijn BSN/identificatie niet willen geven?
Je hebt in Nederland een identificatieplicht. Dus als je daarom gevraagd word moet jij je kunnen identificeren.
Dus als je als passant binnenkomt (passantentarief) hoef je je niet te identificeren? En dan moeten we jou maar geloven dat je de rekening ooit gaat betalen? En dat je adres klopt die je doorgeeft?quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:21 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Omdat ik vrijheid van gedachte heb.
[..]
Waarom wel als je niet van een ziektekostenverzekering gebruik wenst te maken?
[..]
dus?
[..]
Iedereen mag daar in alle gevallen naar vragen en ik ben dan verplicht dat te honoreren? Vertel even waar dat in de wet staat.
Wat snap jij niet aan cash betalen?quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:43 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dus als je als passant binnenkomt (passantentarief) hoef je je niet te identificeren? En dan moeten we jou maar geloven dat je de rekening ooit gaat betalen?
Kom met een concreet voorbeeld in plaats van een imaginair voorbeeld...quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:47 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan cash betalen?
patient heeft geen BSN nummer/ geen wettelijke documenten/ is uberhaupt illegaal / wenst geen gebruik te maken van een zorgverzekeraar etc etcquote:Op donderdag 10 januari 2019 20:52 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Kom met een concreet voorbeeld in plaats van een imaginair voorbeeld...
Volgens mij zijn tarieven “altijd” in ontwikkeling.quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:47 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan cash betalen?
Cash? En vooraf dus?quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:47 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan cash betalen?
Dan vraag je een voorschot. En nadat je het berekend hebt geef je het restant weer terug.quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:55 schreef AnneX het volgende:
Volgens mij zijn tarieven “altijd” in ontwikkeling.
Als je niet weet wat het gaat worden? Dan wil jij 5k cash ofzo vooraf betalen en dan moet het ziekenhuis wat overblijft maar terugstorten?quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:58 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Dan vraag je een voorschot. En nadat je het berekend hebt geef je het restant weer terug.
patient heeft geen BSN nummer - > mogelijk geen inwoner van Nederland of nog niet geregistreerd (net geboren / in een procedure met het IND), geen probleem, zijn allemaal procedures voor die geen van allen in een paniekscenario vallen.quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:54 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
patient heeft geen BSN nummer/ geen wettelijke documenten/ is uberhaupt illegaal / wenst geen gebruik te maken van een zorgverzekeraar etc etc
Nee, gewoon het restant weer cash terug geven. Niet iedereen kan zomaar een bankrekening in Nederland openen.quote:Op donderdag 10 januari 2019 21:04 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Als je niet weet wat het gaat worden? Dan wil jij 5k cash ofzo vooraf betalen en dan moet het ziekenhuis wat overblijft maar terugstorten?
Nee, ik kom op voor de belangen van kwetsbare mensen.quote:Je leeft in een fantasiewereld.
Ja, maar waarom zou je daar op wachten? Als een patient 10k bij zich heeft en verder geen documenten, dan kun je toch beter gelijk met de chemo beginnen i.p.v. te wachten tot hij een tumor ten grootte van een voetbal heeft terwijl hij bezig is met bureacratie.quote:
please.. don'tquote:Op donderdag 10 januari 2019 21:11 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Nee, gewoon het restant weer cash terug geven. Niet iedereen kan zomaar een bankrekening in Nederland openen.
[..]
Nee, ik kom op voor de belangen van kwetsbare mensen.
Hele leuke afwisselende verantwoordelijke functiequote:Op donderdag 10 januari 2019 20:52 schreef AnneX het volgende:
Bij een aantal poliklinische bezoekjes in de afgelopen weken en bij telefoneren, viel mij op bij identificeren en verifiëren van id, gaat de secretaresse míjn naam noemen, adres en telefoon om te vragen of het klopt.
Ja, dus.
Zou toch logischer zijn als men de gegevens aan mij vraagt![]()
Bijv. in plaats van de opmerking “uw naam is X” ( plus gewauwel Eigen naam, man’s naam - Nee, míjn naam)
Uw adres is: “ ....” Uw tel.nr is “...”
Zelf vind ik logisch, dat men aan mij bovenstaande vráagt en dan checkt met wat er in de computer staat.
Just saying.
Ben ik gek? Worden jullie daar niet op gewezen?
Tof, dat je meer vertelt. Leuke functie wél!
Misschien dat je dat zelf kunt doen. Mij gaat het aan het hart, dat mensen worden buitengesloten door bureaucratie.quote:Op donderdag 10 januari 2019 21:21 schreef Beathoven het volgende:
[..]
doe dat maar, ja
ga een mooi boek schrijven
Dan kom je met een begeleider of iemand van vluchtelingenwerk of een andere instantie en is het financiële gedeelte allang afgehandeld of is er een regeling getroffen voor de afspraak er stond.quote:Op donderdag 10 januari 2019 20:54 schreef oranjevogel1 het volgende:
patient heeft geen BSN nummer/ geen wettelijke documenten/ is uberhaupt illegaal / wenst geen gebruik te maken van een zorgverzekeraar etc etc
Dit is niet zoals het er in de praktijk aan toe gaat.quote:Op donderdag 10 januari 2019 21:13 schreef oranjevogel1 het volgende:
Ja, maar waarom zou je daar op wachten? Als een patient 10k bij zich heeft en verder geen documenten, dan kun je toch beter gelijk met de chemo beginnen i.p.v. te wachten tot hij een tumor ten grootte van een voetbal heeft terwijl hij bezig is met bureacratie.
Snap dat jij vanuit jouw functie daar niet direct te maken mee hebt. Het zou interessant zijn als je bij je collega's (beknopt) zou kunnen informeren.quote:Op donderdag 10 januari 2019 21:25 schreef VraagWatJeWil het volgende:
(ik reageer echt alleen vanuit mijn functie, verder weet ik niet precies wat je met deze opmerkingen wil en hoe het allemaal juridisch geregeld is)
Misschien kan je daar zelf een topic over openen? Daar gaat het hier niet omquote:Op donderdag 10 januari 2019 21:24 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Misschien dat je dat zelf kunt doen. Mij gaat het aan het hart, dat mensen worden buitengesloten door bureaucratie.
Een illegaal persoon is doorgaans een vluchteling, die heeft dan te maken met IND en zij regelen verder de medische hulp indien noodzakelijk. Je zit nu wel beetje te zoeken naar een speld in een hooiberg?quote:Op donderdag 10 januari 2019 21:28 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Snap dat jij vanuit jouw functie daar niet direct te maken mee hebt. Het zou interessant zijn als je bij je collega's (beknopt) zou kunnen informeren.
Gelukkig ben je het eens met mij.quote:Op donderdag 10 januari 2019 21:24 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Hele leuke afwisselende verantwoordelijke functie
Nee, wij noemen niks op.
Als iemand belt krijg ik dat door via dat eerder genoemde KCC, niets gaat rechtstreeks door naar ons (behalve interne telefoontjes uiteraard).
Die noemen voor ze doorverbinden de geboortedatum en de naam, wij zoeken meteen het dossier erbij en je hebt alles wat je weten wil.
En dan volgt het gesprek.
Als iemand zich fysiek meldt bij de poli, bij onze balie, hebben ze beneden al ingecheckt met hun pasje of een nieuwe laten maken als je niet bekend bent.
Ze komen dus met pas al op de poli, hoeven zich niet meer aan te melden op de afspraak, maar omdat het nu eenmaal zo is dat altijd bevestigt wil worden of je de juiste wachtruimte hebt (al staat het duidelijk aangegeven) komen mensen vaak nog even aan de balie met die pas.
Ik hoef dus niets op te noemen.
Ook niet als ze zomaar even langskomen om iets te vragen moet ik wel hun dossier erbij openen en vraag ik 'mag ik uw geboortedatum en uw achternaam'. Dat is voldoende.
Vind het ook vreemd om het op de manier te doen die jij noemt!
Maar niet altijd. Er zijn ook mensen die niet bekend zijn bij de instanties, die best zelf willen en kunnen betalen.quote:
Als iemand iets ophaalt dat klaarstaat (bijvoorbeeld voorbereiding of labformulieren) vraag ik ook altijd de naam en geb.datum.quote:Op donderdag 10 januari 2019 21:31 schreef AnneX het volgende:
[..]
Gelukkig ben je het eens met mij.![]()
Overigens vroeg de arts, terwijl ik op tafel lag aan mij om de geboortedatum te noemen.
Succes met de verdere vragen.
Ik geloof niet dat een medisch secretaresse daar iets over te zeggen heeft. Gokje hoorquote:Op donderdag 10 januari 2019 21:39 schreef funnywell het volgende:
Wanneer verdwijnt de onnodige managementlaag in de algehele zorg en gaan we terug naar 50 euro ziektefonds.
Schijnt nog steeds zo te zijn met het huidige dbc-systeem. Er is de roep om prijzen vooraf te publiceren op een website zodat je kunt vergelijken maar dat gaat dus niet zo makkelijk omdat prijzen soms nog niet vastgesteld zijn en afhankelijk is van de dbc-code.quote:Op donderdag 10 januari 2019 22:00 schreef Isabeau het volgende:
Overigens heb ik wel eens meegemaakt dat een patiënt van te voren wilde weten hoeveel een ingreep ging kosten omdat hij daar een lening voor af wilde sluiten. Dat had nog heel wat voeten in de aarde, want was niet zo makkelijk om uit te zoeken en de prijs bleek nog niet eens bekend van die ingreep. Dit is van járen geleden, dus misschien dat dit nu verbeterd is.
Daar kan ik je in mijn huidige functie geen antwoord op geven.quote:Op donderdag 10 januari 2019 21:39 schreef funnywell het volgende:
Wanneer verdwijnt de onnodige managementlaag in de algehele zorg en gaan we terug naar 50 euro ziektefonds.
google “passantentarieven” en ziekenhuisnaam levert aardig wat info gok ikquote:Op donderdag 10 januari 2019 22:06 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Schijnt nog steeds zo te zijn met het huidige dbc-systeem. Er is de roep om prijzen vooraf te publiceren op een website zodat je kunt vergelijken maar dat gaat dus niet zo makkelijk omdat prijzen soms nog niet vastgesteld zijn en afhankelijk is van de dbc-code.
Wij spreken de artsen waar patiënten bij zijn, dus in de wandelgangen en bij de balie etc altijd aan met dr. Piepie.quote:Op donderdag 10 januari 2019 22:54 schreef bloempjuh het volgende:
Hele suffe vraag, maar wel iets waar ik nieuwsgierig naar ben: spreek je (in jouw functie) een arts aan met 'Dokter -achternaam-', als je ze op een gang ziet lopen? Of mag het ook gewoon '-voornaam-' zijn? En in hoeverre spreken zij jou aan met voor- danwel achternaam in de wandelgangen?
Achtergrond: Vandaag was ik bij een vervangende huisarts die het steeds had over 'Lonneke'. Echt drie keer in een gesprek van tien minuten. Pas toen ik buiten stond realiseerde ik me dat Lonneke de voornaam is van mijn -vaste- huisarts. Ik ken haar alleen als 'Dokter -achternaam- en had er oprecht niet bij stilgestaan dat zij überhaupt een voornaam hééft.
#autistischbrein #socialeregelszijngek
Eh nee niet echtquote:Op donderdag 10 januari 2019 22:58 schreef TLC het volgende:
Was je lievelingsserie vroeger ook Medisch Centrum West ?
en komen er weleens tv achtige romances tussen dokters en het personeel voor ?![]()
En sommige dragen de titel 'doctor of arts'quote:Op donderdag 10 januari 2019 23:46 schreef Bosbeetle het volgende:
die doctors titel wordt nogal misbruikt door die beroepsgroep inderdaad, veel artsen zijn geen dr.
Had ik al eerder op geantwoordquote:Op vrijdag 11 januari 2019 09:30 schreef dagobertE6 het volgende:
Ik zie dokters altijd zo bazig/kut doen tegen de secretaresses en ik zie ze onderling ook 'bitchfighten' voor de aandacht van diezelfde dokter voor status.
Zie jij hier wat van terug?
Ik ga 2x per week naar het ziekenhuis voor fam
quote:Op donderdag 10 januari 2019 13:10 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Op deze poli voel ik me volkomen gelijkwaardig. We hebben elkaar nodig om de best mogelijke zorg te leveren.
Dat is in het verleden, door de verhoudingen van arts naar assistente/secretaresse die toen nog wat ouderwetser waren, wel eens anders geweest. En als je een voorbeeld stelt voor artsen in opleiding hoe we het allemaal willen hebben, gaan deze volgende generatie ook zo om met elkaar is mijn ervaring
Nee en de artsen worden door ons allemaal standaard DOKTER.genoemd.quote:Op donderdag 10 januari 2019 23:46 schreef Bosbeetle het volgende:
die doctors titel wordt nogal misbruikt door die beroepsgroep inderdaad, veel artsen zijn geen dr.
Nope kan niet, je moet iets vragen. Gelukkig deed je dat alquote:
heel kort ligt 9 van de 10 x aan de arts en het specialisme wat die arts heeft dus de soort patiëntenquote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:33 schreef dividivi het volgende:
Hoe komt het toch dat op sommige poli’s de spreekuren van de artsen standaard uitlopen?
Een spoedgeval tussendoor kan natuurlijk af en toe voorkomen, maar bij sommige artsen weet je gewoon, dat je vrijwel altijd 1 tot 1,5 uur later dan je afspraak pas aan de beurt bent.
ik zelf werk op kindergeneeskunde. Daar komen vooral sterf gevallen heel hard aan en diagnoses van kankerquote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:39 schreef summer2bird het volgende:
Wat is je ergste vervelende patiënt/familie verhaal?
ik herken het wel uit het verleden vooral de oude garde. Wat nu arts bij onze polikliniek is weet wat de waarde van het secretariaat is, de artsen hebben respect voor ons en wij voor hun. In het openbaar is het wel dokter die en die en "luister" je naar wat de dokter zegt. Achter gesloten deuren is het voornaam je en jij en staan we op dezelfde voet en hebben we respect voor elkaars functie en kennis.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 09:30 schreef dagobertE6 het volgende:
Ik zie dokters altijd zo bazig/kut doen tegen de secretaresses en ik zie ze onderling ook 'bitchfighten' voor de aandacht van diezelfde dokter voor status.
Zie jij hier wat van terug?
Ik ga 2x per week naar het ziekenhuis voor fam
Dit begrijp ik dus niet.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:44 schreef Goitske het volgende:
[..]
heel kort ligt 9 van de 10 x aan de arts en het specialisme wat die arts heeft dus de soort patiënten
sommigen kun je een uur geven die denken ik heb een uur en dan is het weer 15 minuten extra helpt bij sommigen echt nietquote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:13 schreef dividivi het volgende:
[..]
Dit begrijp ik dus niet.
Als het specialisme en/of de arts langere tijd per patiënt nodig heeft, plan je de afspraken toch ruimer in?
Van uitlopen wordt niemand blij. De patiënten niet en de medewerkers niet, die standaard moeten overwerken, lijkt me.
Laatste hangt er vanaf. De meeste artsen zijn niet in loondienst. Het kan de RvB dan weinig interesseren of er een arts meer of minder werkt.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:26 schreef Goitske het volgende:
[..]
sommigen kun je een uur geven die denken ik heb een uur en dan is het weer 15 minuten extra helpt bij sommigen echt niet
Daarnaast heb je een bepaalde productie te draaien dwz aantal patiënten per kwartaal.
Wij kennen onze patiënten goed bij mij op de poli en weten al welke moeilijk de spreekkamer uit te krijgen zijn en die krijgen dan een half uur ipv een kwartier. Ook dat helpt niet altijd.
Verder heb je nog wel eens wat onverwachts en je hebt artsen die gewoon te veel patiënten hebben voor de uren dat ze werken. Kun je zeggen neem nog een arts aan maar zo werkt dat niet in een ziekenhuis. Dat accepteert de raad van bestuur echt niet
tegenwoordig zijn het steeds vaker vakgroepen ipv maatschappen. Bij ons zijn meer vakgroepen (dus in dienst van het ziekenhuis)quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:34 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Laatste hangt er vanaf. De meeste artsen zijn niet in loondienst. Het kan de RvB dan weinig interesseren of er een arts meer of minder werkt.
helaas kan ik je hier geen antwoord op geven. Ik werk bijna 17 jaar als medisch secretaresse maar voor de kindergeneeskunde. Kinderen hebben geen eigen risico.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:43 schreef ChipsZak. het volgende:
Kan ik nog steeds vragen stellen, want ik vraag me nog iets anders af,![]()
?
Vanuit mijn vakgebied merk ik dat men vaak niet goed op de hoogte is van de kosten en werkwijze van ziekenhuizen. Denk aan DBC's, eigen risico, hoogte en samenstellingen van ziekenhuistarieven, etc. Vooral het (gebrek aan kennis over het) eigen risico vind ik schokkend:
Het is grotendeels eigen verantwoordelijkheid van de patiënt om op de hoogte te zijn dat het ER bestaat en dat je hiermee allereerst te maken krijgt (vind ik) maar is het ook niet aan het ziekenhuis om duidelijk(er) te communiceren: dit wordt vergoed MAAR mogelijk heb je eerst nog je eigen risico? Dat laatste ontbreekt het nogal eens aan.
Daarnaast: vind jij dat het DBC-proces transparanter kan of moet en dat dit sowieso voor patiënten duidelijker moet zijn? Je raakt hiermee soms dubbel hun ER maar wat vaak ook niet helder is, is dat je niet los betaalt voor 1 röntgenfoto, plus één gips .e.d., maar dat dit samen op één hoop wordt gegooid.
officiële antwoord JA, je hebt identificatie plicht doe je dat niet mag het ziekenhuis zorg weigeren tenzij het acute zorg is.quote:Op donderdag 10 januari 2019 18:53 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
en dan? welke gegevens moeten ze achterlaten? weigeren jullie die mensen zorg als ze geen BSN/identificatie willen geven?
Die van mij nog nietquote:Op vrijdag 11 januari 2019 17:47 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik zie dat Goitske alle openstaande vragen al beantwoord heeft.
Net als dat we jaarlijks getraind worden in het omgaan met agressie hoort daar ook de training bij hoe om te gaan met ongewenste intimiteiten.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:18 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hoe zit het met de ongewenste intimiteiten bij jullie
Is dat wel eens gebeurd en zo ja is daar ook een protocol voor?
En hoe zit dat met de gewenste intimiteiten van collega,s in de bezemkast
Wel eens een collega betrapt
Ja. Vind je dat niet vervelend? Jij bent tenslotte de VWJW?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 17:47 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik zie dat Goitske alle openstaande vragen al beantwoord heeft.
Ik dacht wel ff, ships mijn topic wordt gekaaptquote:Op vrijdag 11 januari 2019 20:10 schreef Postbus100 het volgende:
Ja. Vind je dat niet vervelend? Jij bent tenslotte de VWJW?
Dat kan ik me voorstellenquote:Op vrijdag 11 januari 2019 20:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik dacht wel ff, ships mijn topic wordt gekaapt
Nee want er wordt verwacht dat je als ziekenhuis productie draait.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:13 schreef dividivi het volgende:
Dit begrijp ik dus niet.
Als het specialisme en/of de arts langere tijd per patiënt nodig heeft, plan je de afspraken toch ruimer in?
Van uitlopen wordt niemand blij. De patiënten niet en de medewerkers niet, die standaard moeten overwerken, lijkt me.
Bedoel je vervelende patiënten of ergste verhalen?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:39 schreef summer2bird het volgende:
Wat is je ergste vervelende patiënt/familie verhaal?
Ja hoor, wij hebben ook regelmatig (vaste-) patiënten met een beperking. Dan rekenen we standaard dubbele tijd voor vervolgconsulten.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 20:30 schreef Ven1972 het volgende:
Leuk dat je zo veel vertelt over je werk! VWJV, in elke ziekenhuis komt er iemand met een beperking voor een onderzoek of gesprek met een arts. Hoe bereid je zo'n onderzoek of een gesprek voor, zodat iets langer overdoet dan in 10 minuten gesprek met een arts. Vaak gaat een begeleider of familielid mee om haar of hem ondersteunen in een gesprek met een arts.
Dank je wel, voor je antwoord.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 20:22 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee want er wordt verwacht dat je als ziekenhuis productie draait.
Dus minder patiënten in een spreekuur is minder ping ping, zo simpel is het.
Er moeten zoveel nieuwe patiënten per jaar gezien worden en die moeten ook allemaal weer voor controles terugkomen.
Gelukkig hebben de meeste oncologen 15 of 20 minuten voor een vervolgconsult, maar de doorsnee spreekuren van een internist is 10 minuten.
Er zijn breedsprakige patiënten maar je hebt ook breedsprakige artsen
Is ook logisch... maar iemand met een beperking kan ook te veel prikkels hebben van drukte om zich heen bijvoorbeeld zo veel lawaai of gepraat in volle wachtkamer, echter kunnen ze wel of niet aanpassen aan anderen. Bij mensen met een verstandelijke beperking is wat anders zowel ze nooit zelfstandig naar een arts kunnen gaan, vaak gaat er een persoonlijke begeleider mee met hem of haar naar het ziekenhuis of huisartspraktijk.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 21:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ja hoor, wij hebben ook regelmatig (vaste-) patiënten met een beperking. Dan rekenen we standaard dubbele tijd voor vervolgconsulten.
Bij een eerste bezoek als nieuwe patiënt met een beperking zorgen we ervoor dat we alle informatie die via de huisarts komt checken bij de instelling of familie en bellen we altijd van tevoren met de begeleiding om niet voor verrassingen te staan en vervelende situaties voor de patiënt te vermijden.
Bijvoorbeeld iemand aan het eind van het spreekuur laten komen ivm teveel prikkels van een volle wachtkamer, of iemand tussen de middag in te plannen.
Er is altijd zorgvuldig overleg.
Spreekuren lopen bij ons niet zo veel uit hoor. En zeker niet structureel. Soms een kwartiertje, maar het gaat best goed bij ons, uitzonderingen en spoedtoestanden daargelaten.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 22:16 schreef dividivi het volgende:
Dank je wel, voor je antwoord.
Als een spreekuur structureel meer dan een uur uitloopt, is het dan niet goedkoper om het spreekuur een uur langer te laten duren? Dus dezelfde hoeveelheid patiënten, maar allemaal iets ruimer inplannen. Alle medewerkers werken nog steeds even lang, alleen hoef je ze geen overuren uit te betalen, maar gewoon het reguliere salaris.
Of denk ik nu te simpel?
Daarom is voorbespreken met begeleiding erg belangrijk en wordt volop gedaan.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 22:20 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Is ook logisch... maar iemand met een beperking kan ook te veel prikkels hebben van drukte om zich heen bijvoorbeeld zo veel lawaai of gepraat in volle wachtkamer, echter kunnen ze wel of niet aanpassen aan anderen. Bij mensen met een verstandelijke beperking is wat anders zowel ze nooit zelfstandig naar een arts kunnen gaan, vaak gaat er een persoonlijke begeleider mee met hem of haar naar het ziekenhuis of huisartspraktijk.
Iedereen die beperking heeft is echt verschillend in vele niveaus waar ze opgegroeid of er mee opgeleid zijn op speciale onderwijs. Zowel is het ook lastig dat mensen met een lager niveau goed te begrijpen wat een arts tegen hem of haar zegt in een gesprek. En is vaak voor mensen met ernstige beperking die ook lager nievau echt moeilijk te beseffen wat er met hem of haar gebeurt zowel naar het ziekenhuis gaat voor een onderzoek of gesprek met een arts voor uitslag.
Kwartier? Per patiënt zeker. Typische gezondheidszorg kwaal, alles loopt altijd uit...quote:Op vrijdag 11 januari 2019 22:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Spreekuren lopen bij ons niet zo veel uit hoor. En zeker niet structureel. Soms een kwartiertje, maar het gaat best goed bij ons, uitzonderingen en spoedtoestanden daargelaten.
De arts die die dag dienst heeft ziet sowieso maar max. 4 patienten want die telefoon gaat natuurlijk de hele dag en je wil ook niet gestoord worden in je gesprekken met mensen die in je spreekkamer zitten.
Er is geen ruimte om een spreekuur een uur langer te laten duren omdat er nog zoveel andere werkzaamheden te doen zijn naast poli draaien
Dat heb ik echt al jaren niet meer meegemaakt.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 23:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kwartier? Per patiënt zeker. Typische gezondheidszorg kwaal, alles loopt altijd uit...
Ik kom gelukkig zelden bij een witte jas, maar als ik er kom. Man man man. Hier bij de huisarts is een halfuur niet abnormaal.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 23:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat heb ik echt al jaren niet meer meegemaakt.
Nee die informatie helpt geen zak. Ik ben er toch al. Leer gewoon plannen. Ik hoef het alleen maar te weten als het meer is dan een half uur. Dan ga ik weer naar huis namelijk. Ik heb op een dag wel meer te doen dan een uur dom zitten wachten tot zo’n figuur die ook nog eens geld aan mij verdient eens tijd heeft.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 00:40 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik heb zelf ook die ervaring niet... maar misschien heeft het wel met je usernaam te maken.
Vertraging of zo![]()
Grapje
Het is en blijft vervelend om te moeten wachten als het uitloopt. Daarbij werkt informatie het allerbeste.
Wij hebben nu van die schermen hangen waarop de naam van de arts en de uitlooptijd. Als je dus in de wachtruimte zit zie je die uitlooptijd. (artsen houden dat zelf bij d.m.v. weer een handeling in hun spreekuur; het zogenaamde slepen van een patiënt van in wachtkamer - naar opgeroepen - naar "huis")
Dat werkt prima want er zijn altijd mensen die komen vragen of het uitloopt, hoelang het uitloopt en of ze wel of niet daarop willen/kunnen wachten. Dit is de meest duidelijke manier om irritatie van het wachten goed op te kunnen vangen.
Er wordt sowieso veel tijd aan besteed om het zo patiëntvriendelijk te maken.
Er worden ook regelmatig enquetes gehouden waar mensen hun ei in kwijt kunnen, dat zien wij ook elke maand en kunnen daar ook op anticiperen en proberen het beter te krijgen.
Geloof me, we zijn heel veel bezig met wachttijden want het is voor iedereen vervelend als het teveel uitloopt.
Duidelijk, dank je wel.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 22:53 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Spreekuren lopen bij ons niet zo veel uit hoor. En zeker niet structureel. Soms een kwartiertje, maar het gaat best goed bij ons, uitzonderingen en spoedtoestanden daargelaten.
De arts die die dag dienst heeft ziet sowieso maar max. 4 patienten want die telefoon gaat natuurlijk de hele dag en je wil ook niet gestoord worden in je gesprekken met mensen die in je spreekkamer zitten.
Er is geen ruimte om een spreekuur een uur langer te laten duren omdat er nog zoveel andere werkzaamheden te doen zijn naast poli draaien
Dan ga je maar ziek weer naar huis. Groeten thuis hequote:Op zaterdag 12 januari 2019 00:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee die informatie helpt geen zak. Ik ben er toch al. Leer gewoon plannen. Ik hoef het alleen maar te weten als het meer is dan een half uur. Dan ga ik weer naar huis namelijk. Ik heb op een dag wel meer te doen dan een uur dom zitten wachten tot zo’n figuur die ook nog eens geld aan mij verdient eens tijd heeft.
Sorry voor de rant, maar als man van de klok is dit een van mijn grootste irritaties.
Niet iedereen die in het ziekenhuis komt is doodziek he?quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan ga je maar ziek weer naar huis. Groeten thuis he
Mensen gaan niet zomaar naar ziekenhuis dus weer effe naar huis zit er niet bij. Daarnaast wordt het wel steeds minder naar mijn ervaring. Soms loopt het flink uit vanwege een spoedgeval, daar is niets aan te doen.
Dat klopt, maar bij een huisarts fiks je misschien nog wel een afspraak volgende dag of zoiets. In een ziekenhuis gaat dat niet. Dus naar huis gaan is vaak geen optie.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:45 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet iedereen die in het ziekenhuis komt is doodziek he?
Je kan je bevindingen altijd melden, wie weet kunnen ze er wat mee. Mijn ervaring is dat ziekenhuizen graag willen weten wat patiënten ervaren, daarom zijn die enquete-formulieren zo waardevol.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:32 schreef dividivi het volgende:
[..]
Duidelijk, dank je wel.
Fijn dat het bij jullie wel goed gaat.
Helaas heb ik de afgelopen jaren te vaak anders meegemaakt. Van de 6 specialismes waar ik geweest ben (gelukkig niet allemaal voor mezelf), waren er 3 die redelijk tot goed op tijd liepen, 2 liepen er altijd een half uur tot 3 kwartier uit, en 1 dus echt 1-1,5 uur, structureel. Niet alleen mijn eigen ervaring, dat hoorde je ook van de andere mensen in de wachtkamer.
Ja preciesquote:Op zaterdag 12 januari 2019 11:54 schreef Isabeau het volgende:
Ik liep mee in een ziekenhuis met een tekort aan oogartsen (één langdurig ziek, één zwangerschapsverlof) en om mensen niet langer dan een half jaar op een afspraak te laten wachten werden die spreekuren echt propvol gestopt. De oogarts waar ik mee samen werkte ging nooit lunchen, begon altijd eerder dan 8 uur als er al mensen zaten te wachten en werkte door tot ver na 17.00. En probeerde mensen het gevoel te geven dat hij geen haast had.
Wat een lul dat zijn spreekuur altijd zo uitliep.
dan vergeet je nog de patiënten die te laat aan komen kakken, geen sorry vanaf maar toch gezien worden. En dan denk je het is maar 5 minuten maar als dat bij een paar patiënten gebeurt....quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:18 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ja precies
Niet erg gezond voor de arts in kwestie.
Er zijn zoveel factoren waar patiënten geen weet van hebben. Daarom leg ik het graag uit en kan het altijd beter.
Wat begrip is ook wel fijn
Maar vervolgens wel 300k per jaar binnenhalen, ja toch?quote:Op zaterdag 12 januari 2019 11:54 schreef Isabeau het volgende:
Ik liep mee in een ziekenhuis met een tekort aan oogartsen (één langdurig ziek, één zwangerschapsverlof) en om mensen niet langer dan een half jaar op een afspraak te laten wachten werden die spreekuren echt propvol gestopt. De oogarts waar ik mee samen werkte ging nooit lunchen, begon altijd eerder dan 8 uur als er al mensen zaten te wachten en werkte door tot ver na 17.00. En probeerde mensen het gevoel te geven dat hij geen haast had.
Wat een lul dat zijn spreekuur altijd zo uitliep.
Laat je dan geen andere mensen voor?quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:29 schreef Goitske het volgende:
[..]
dan vergeet je nog de patiënten die te laat aan komen kakken, geen sorry vanaf maar toch gezien worden. En dan denk je het is maar 5 minuten maar als dat bij een paar patiënten gebeurt....
Dat is dan aan ons aan de balie om daar iets mee te doen. Wij bellen de arts vaak en laten dan iemand die er al is voorgaan en leggen het uit aan de laatkomer, zo loop je ook weer gelijkquote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Laat je dan geen andere mensen voor?
Ja daar staat een half uur voor.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Plan je extra tijd in bij een slecht nieuwsgesprek? Ik kan me voorstellen dat mensen soms overstuur kunnen raken en dat het even duurt voor ze gekalmeerd zijn?
jawel maar als ze net een paar minuten te laat komen dan kan het zijn dat de volgende er nog niet is. Maar het spreekuur loopt daardoor wel andersquote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Laat je dan geen andere mensen voor?
die hebben wij gelukkig niet. De andere locatie wel trouwens maar hoor er ook wisselende berichten overquote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat is dan aan ons aan de balie om daar iets mee te doen. Wij bellen de arts vaak en laten dan iemand die er al is voorgaan en leggen het uit aan de laatkomer, zo loop je ook weer gelijk
Je hebt ook nog het probleem dat die aanmeldzuilen bij ons niet goed werken, waardoor patiënten te laat boven komen = overmacht. Of dat het verkeer vast zit (mensen bellen dan wel vaak). Het blijft mensenwerk.. allemaal redenen waardoor het wel eens wat uitloopt. Ligt idd wat Goitske zegt niet altijd alleen aan de arts.
Nee, dat is absoluut niet in de buurt van het salaris van een oogarts,quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Maar vervolgens wel 300k per jaar binnenhalen, ja toch?
Ik heb in het ziekenhuis wel geleerd dat mijn strategie van precies op tijd komen minder handig is dan een kwartier van te voren komen. Er komen best vaak mensen precies op tijd of net iets te laat en omdat de arts door wil werken is gewoon de volgende aan de buurt als die er al is. Zo ben ik al regelmatig veel te vroeg binnen geroepen en op de tijd dat ik mijn afspraak had ben ik dan klaarquote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:29 schreef Goitske het volgende:
dan vergeet je nog de patiënten die te laat aan komen kakken, geen sorry vanaf maar toch gezien worden. En dan denk je het is maar 5 minuten maar als dat bij een paar patiënten gebeurt....
Ik ook. Ik heb hier op FOK! geleerd dat te vroeg komen op poli's wordt gewaardeerd dus dat doe ik braaf.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 13:31 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nee, dat is absoluut niet in de buurt van het salaris van een oogarts,
Wat een raar beeld.
[..]
Ik heb in het ziekenhuis wel geleerd dat mijn strategie van precies op tijd komen minder handig is dan een kwartier van te voren komen. Er komen best vaak mensen precies op tijd of net iets te laat en omdat de arts door wil werken is gewoon de volgende aan de buurt als die er al is. Zo ben ik al regelmatig veel te vroeg binnen geroepen en op de tijd dat ik mijn afspraak had ben ik dan klaar
Ik ben ook iemand die altijd (veel) te vroeg komt, maar dit heb ik echt nog nooit meegemaakt.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 13:31 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb in het ziekenhuis wel geleerd dat mijn strategie van precies op tijd komen minder handig is dan een kwartier van te voren komen. Er komen best vaak mensen precies op tijd of net iets te laat en omdat de arts door wil werken is gewoon de volgende aan de buurt als die er al is. Zo ben ik al regelmatig veel te vroeg binnen geroepen en op de tijd dat ik mijn afspraak had ben ik dan klaar
Wat denk jij dan dat een oogarts per jaar binnenhaalt?quote:Op zaterdag 12 januari 2019 13:31 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nee, dat is absoluut niet in de buurt van het salaris van een oogarts,
Wat een raar beeld.
[..]
Ik heb in het ziekenhuis wel geleerd dat mijn strategie van precies op tijd komen minder handig is dan een kwartier van te voren komen. Er komen best vaak mensen precies op tijd of net iets te laat en omdat de arts door wil werken is gewoon de volgende aan de buurt als die er al is. Zo ben ik al regelmatig veel te vroeg binnen geroepen en op de tijd dat ik mijn afspraak had ben ik dan klaar
Je vraagt het niet aan mij, maar ik gok maximaal een ton, zoiets. Misschien 80.000?quote:Op zaterdag 12 januari 2019 13:52 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Wat denk jij dan dat een oogarts per jaar binnenhaalt?
Oké, grappig dat je dat denkt.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 13:54 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Je vraagt het niet aan mij, maar ik gok maximaal een ton, zoiets. Misschien 80.000?
Ik gok de wet normering topinkomensquote:Op zaterdag 12 januari 2019 13:58 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Oké, grappig dat je dat denkt.
Wat denk je dat de reden is dat de meeste artsen niet in loondienst zijn?
Ik ken(de) de WNT-normen (ongeveer) en weet dat ziekenhuisdirecteuren maximaal zo'n 2 ton mogen verdienen (beetje afhankelijk van ziekenhuis). Dus ik dacht : ik ga er wat onder zitten. Misschien is 1,5 ton wel iets realistischer.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 13:58 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Oké, grappig dat je dat denkt.
Wat denk je dat de reden is dat de meeste artsen niet in loondienst zijn?
Als ik te laat ben mag je me weigeren, dat is mijn verantwoordelijkheid. Als daardoor jou planning in de soep loopt moet je dat ook zeker doen.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat is dan aan ons aan de balie om daar iets mee te doen. Wij bellen de arts vaak en laten dan iemand die er al is voorgaan en leggen het uit aan de laatkomer, zo loop je ook weer gelijk
Je hebt ook nog het probleem dat die aanmeldzuilen bij ons niet goed werken, waardoor patiënten te laat boven komen = overmacht. Of dat het verkeer vast zit (mensen bellen dan wel vaak). Het blijft mensenwerk.. allemaal redenen waardoor het wel eens wat uitloopt. Ligt idd wat Goitske zegt niet altijd alleen aan de arts.
De vraag is wat de oorzaak ervan is. Zorg blijft mensenwerk, dat is niet altijd te plannen.(maar ik ben het met je eens dat waar het kan, het wel stipt mag)quote:Op zaterdag 12 januari 2019 14:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als ik te laat ben mag je me weigeren, dat is mijn verantwoordelijkheid. Als daardoor jou planning in de soep loopt moet je dat ook zeker doen.
Daarentegen is het jullie verantwoordelijk dat ik op tijd geholpen wordt. En als jij dan om 16uur een kwartier uitloop hebt zul je mij niet horen. Een halfuur om 9uur vind in debiel.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:29 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Maar vervolgens wel 300k per jaar binnenhalen, ja toch?
Bron: https://www.youchooz.nl/beroepen/oogarts/salarisquote:Ter indicatie: als beginnend afgestudeerde in dienst van een algemeen ziekenhuis verdien je, conform de Arbeidsvoorwaarden Medisch Specialisten (AMS), per jaar een bruto salaris van ongeveer ¤ 70.000,- voor een 45-urige werkweek. Het salaris kan oplopen tot zo’n ¤ 130.000,-.
Dit zijn bedragen zonder de vakantietoeslag van 8%. Daarnaast ontvang je nog toeslagen voor bereikbaarheidsdiensten. Als je ook managementtaken op je neemt, kun je nog een toeslag bovenop je salaris krijgen.
Ben je zelfstandig, dan liggen je inkomsten grofweg tussen ¤ 150.000,- en ¤ 250.000,- per jaar. Dit zijn bruto bedragen, daar moet je dus nog belasting over betalen. Tevens heb je te maken met pensioenkosten en eventueel andere kosten.
Ah, zat ik toch niet heel verkeerdquote:Op zaterdag 12 januari 2019 14:10 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee hoor.
[..]
Bron: https://www.youchooz.nl/beroepen/oogarts/salaris
Daarom zit bijna iedereen in het MSB.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 14:10 schreef golfer het volgende:
[..]
Nee hoor.
[..]
Bron: https://www.youchooz.nl/beroepen/oogarts/salaris
quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:49 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ja daar staat een half uur voor.
Ook willen we dan dat de desbetreffende arts zijn/haar telefoon aan ons afgeeft zodat ze niet gestoord worden.
Als er dan vervolgafspraken/onderzoeken moeten volgen, wat vaak zo is, maken we de afspraak/uitleg en info bij voorkeur ook niet aan de balie maar in een kleiner spreekkamertje.
ligt aan de reden. Als ze smorgens al op de OK staan en daar gaat wat mis ofzo. Maar dan vind ik dat de secretaresse daarover moet informeren aan de patiëntquote:Op zaterdag 12 januari 2019 14:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als ik te laat ben mag je me weigeren, dat is mijn verantwoordelijkheid. Als daardoor jou planning in de soep loopt moet je dat ook zeker doen.
Daarentegen is het jullie verantwoordelijk dat ik op tijd geholpen wordt. En als jij dan om 16uur een kwartier uitloop hebt zul je mij niet horen. Een halfuur om 9uur vind in debiel.
Volgens mij gaan wij naar hetzelfde ziekenhuisquote:Op zaterdag 12 januari 2019 14:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als ik te laat ben mag je me weigeren, dat is mijn verantwoordelijkheid. Als daardoor jou planning in de soep loopt moet je dat ook zeker doen.
Daarentegen is het jullie verantwoordelijk dat ik op tijd geholpen wordt. En als jij dan om 16uur een kwartier uitloop hebt zul je mij niet horen. Een halfuur om 9uur vind in debiel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |