abonnement Unibet Coolblue
pi_184317769
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een iemand die werkt als Medisch secretaresse/Polimedewerker in een algemeen ziekenhuis. Hoe werkt een planning waarmee moet rekening gehouden worden en hoe wordt iemand behandeld dat kunnen we nu vragen.

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceert alvorens te reageren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bosbeetle op 11-01-2019 09:15:54 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie donderdag 10 januari 2019 @ 12:48:15 #2
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_184317823
Edit; ik zit op werk en zie nu pas dat ik moet wachten met reageren, :@. Excuus!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_184317833
Ik zal aan de hand van een functieomschrijving van internet uitleggen wat ik doe, wel zo overzichtelijk.
In het verleden werkte ik op een gecombineerde poli cardiologie, maag-darm-leverziekten en interne geneeskunde, daarna op een poli longziekten+oncologie en interne oncologie en nu op de poli Interne geneeskunde met daarin ook weer verschillende specialisaties.

Je bent dus het eerste aanspreekpunt van de patiënten en begeleidt ze samen met de arts bij alles rondom de poliklinische zorg. Ik ben dus geen doktersassistente en doe naast de half uurs bloeddrukmetingen geen medisch technisch handelen.
Intussen heb ik ruim 20 jaar ervaring in dit vakgebied.

Wat doet een medisch secretaresse op een polikliniek?

Als medisch secretaresse voer je ondersteunende taken uit voor artsen op administratief, organisatorisch en secretarieel gebied. Het takenpakket ziet er over het algemeen als volgt uit:

 Beheren van de agenda van de arts(en)
 Maken en vastleggen van afspraken met patiënten
 Informeren en begeleiden van patiënten voor, tijdens en na behandeling en/of onderzoek
 Plannen en voorbereiden van spreekuren
 Bewaken van de naleving van afspraken
 Alle post in- en uitgaand afhandelen
 Opvragen van onderzoeken en foto’s
 Uitwerken van brieven, memo’s, onderzoeksverslagen en andere documenten
 Afhandelen van facturen en declaraties
 Aanmaken en bijhouden van elektronische patiëntendossiers
 Zorgdragen voor interne en externe medische correspondentie
 Beoordelen van urgentie van binnenkomende en uitgaande post
 Extra klussen zoals roosters, in commissietjes zitten
 Doen van half uurs bloeddrukmetingen

Hoe word je medisch secretaresse?


Om als medisch secretaresse te kunnen werken, heb je in de meeste gevallen een afgeronde mbo-opleiding nodig. Het meest voor de hand liggend is de opleiding Medisch secretaresse en globaal bestaat je opleiding uit:

 Anatomie (de bouw van het menselijk lichaam)
 Fysiologie (het gezonde functioneren van het menselijk lichaam)
 Pathologie (het ziekelijke functioneren van het menselijk lichaam)
 Medische administratie en organisatie
 Specialistenbrieven uitwerken
 Wetten in de gezondheidszorg
 Communicatie (Nederlands en Engels)

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 10-01-2019 13:00:35 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184317870
quote:
11s.gif Op donderdag 10 januari 2019 12:48 schreef ChipsZak. het volgende:
Ah, hoe ga je om met mensen die aangeven gewoon erg veel klachten/pijn/etc te ervaren, die 'niet meer' kunnen wachten (te veel pijn) en naar voren geschoven willen worden mbt wachttijd?

edit: en daarin blijven volharden of wellicht emotioneel worden ivm de klachten
Heb m al beantwoord hoor, maakt niet uit :)
Dat komt vaak voor uiteraard. Goed luisteren en inventariseren (aan de hand van mijn ervaring en ziektebeeld van de patiënt, wij doen ook oncologie bijvoorbeeld...) en dan óf meteen met de arts bellen of een vraag uitzetten naar de behandelend arts die dat wat later kan beantwoorden. Sinds kort doen we dat laatste vanuit het dossier van de patiënt zodat de arts meteen alle info heeft en dat werkt perfect. Ik overleg altijd samen met de patiënt (of degene die belt) wat ik ga doen en vooral wat zij wenselijk vinden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator donderdag 10 januari 2019 @ 12:57:10 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184317946
Uit hoeveel personen bestaat zo'n team of zeg maar hoeveel medische secretaresses zijn er op jullie afdeling, en hoe houden jullie goed in de gaten dat dingen goed overgedragen worden.
Op de een of andere manier lijkt mij dat een plek waar er makkelijk foutjes in sluipen.....

En als tweede vraag hoe vol is een agenda van een arts gemiddeld en vind je dat wel eens ongezond vol?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 januari 2019 @ 13:00:15 #6
408813 crew  trein2000
pi_184318020
Je hoort vaak verhalen over artsen die hun ondergeschikten als minderwaardig behwndelen. Ervaar jij dat ook zo?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184318204
quote:
2s.gif Op donderdag 10 januari 2019 12:57 schreef Bosbeetle het volgende:
Uit hoeveel personen bestaat zo'n team of zeg maar hoeveel medische secretaresses zijn er op jullie afdeling, en hoe houden jullie goed in de gaten dat dingen goed overgedragen worden.
Op de een of andere manier lijkt mij dat een plek waar er makkelijk foutjes in sluipen.....

En als tweede vraag hoe vol is een agenda van een arts gemiddeld en vind je dat wel eens ongezond vol?
Er is een rekenmodel voor hoeveel ondersteuning een poli nodig heeft en dat hangt af van de hoeveelheid artsen. Ik ken het rekenmodel niet precies maar wij hebben 11 artsen en 7 polimedewerkers, allemaal parttimers.

We streven ernaar dat we bij alles wat we doen dat allemaal op dezelfde manier uit te voeren d.m.v. protocollen. Zo werken we ook nieuwe collega's in. Als er iets blijft liggen of over moet dragen en je bent er zelf de volgende dag niet doen we dat per mail naar ons allemaal want iedereen heeft op een dag een paar specifieke taken, dus er is altijd iemand die de mail beheert op een dag.
Of je gebruikt het dossier van de patiënt en zet er daar een order in die dan meteen te zien is op onze gezamelijke werklijst.

Wij beheren ook de roosters en de agenda's van de artsen (uiteraard volgens geldende afspraken) en hebben veel overleg over of er een blok voor wat ruimte in moet, of dat een dag er anders uit moet zien omdat er bijvoorbeeld iets moet gebeuren door deze arts en zijn/haar patiënten moeten worden verzet.
Die roosters zijn wel vast ingedeeld, maar zijn wel continue in beweging.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184318230
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:00 schreef trein2000 het volgende:
Je hoort vaak verhalen over artsen die hun ondergeschikten als minderwaardig behwndelen. Ervaar jij dat ook zo?
Op deze poli voel ik me volkomen gelijkwaardig. We hebben elkaar nodig om de best mogelijke zorg te leveren.
Dat is in het verleden, door de verhoudingen van arts naar assistente/secretaresse die toen nog wat ouderwetser waren, wel eens anders geweest. En als je een voorbeeld stelt voor artsen in opleiding hoe we het allemaal willen hebben, gaan deze volgende generatie ook zo om met elkaar is mijn ervaring :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184318256
In veel ziekenhuizen wordt intensief gewerkt om volledig papierloos te kunnen werken; het programma Registratie aan de Bron heeft verder tot doel om arts en verpleegkundige de noodzakelijke registraties zelf te laten doen.
Ziekenhuizen worden er toe aangezet secretariële functies sterk terug te brengen.

In hoeverre zie jij de taken die je zelf benoemt over, laten we zeggen 3 jaar, nog bestaan?
Ik heb de alternatieven er achter gezet.
• Beheren van de agenda van de arts(en) --> online agenda , gekoppeld aan rooster
• Maken en vastleggen van afspraken met patiënten --> online agenda, via patiënten portaal en PGO. Centraal callcenter voor de groep die dat niet (meer) kan.
• Alle post in- en uitgaand afhandelen --> gescand bij postkamer, online beschikbaar
• Opvragen van onderzoeken en foto’s --> standaard EPD functionaliteit
• Uitwerken van brieven, memo’s, onderzoeksverslagen en andere documenten --> gegenereerd uit EPD
• Aanmaken en bijhouden van elektronische patiëntendossiers --> Registratie bij de Bron
• Zorgdragen voor interne en externe medische correspondentie --> gegenereerd uit EPD


Ik begrijp dat "gegenereerd uit EPD" e.d. een basis is voor een enorme discussie, maar het beleid van onze huidige minister verantwoordelijk voor gezondheidszorg is gericht op volledige automatisering van dit type processen en gegevens. Een standpunt wat gesteund wordt door allerlei semi overheids partijen die stellen "er verstand van te hebben".
Ik vind het dus heel veel toegevoegde waarde hebben om de mening van iemand met 20 jaar ervaring op dit vlak daar tegenover te kunnen plaatsen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_184318280
Hoe ga je om met lastige patiënten?

Helemaal als ze van hogeraf wat hebben bedacht. Bijvoorbeeld een bepaalde zorgverzekeraar later in te plannen dan een andere. Jij krijgt de leipe patiënten aan de telefoon. Is dat lastig?

En hoe ervaar je de steeds grotere druk op de registratie? Zie jij hier mogelijkheden om het beter te doen? Is het inefficiënt hoe het nu gaat?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 10 januari 2019 @ 13:24:42 #11
408813 crew  trein2000
pi_184318499
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:12 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoe ga je om met lastige patiënten?

Helemaal als ze van hogeraf wat hebben bedacht. Bijvoorbeeld een bepaalde zorgverzekeraar later in te plannen dan een andere. Jij krijgt de leipe patiënten aan de telefoon. Is dat lastig?

En hoe ervaar je de steeds grotere druk op de registratie? Zie jij hier mogelijkheden om het beter te doen? Is het inefficiënt hoe het nu gaat?
Dat later inplannen, gebeurd dat?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184318531
Ik zie dat je in je opleiding 'Communicatie Engels' benoemt als onderdeel. In mijn ervaring (Engelstalige partner) spreekt ziekenhuispersoneel amper (of zeer gebrekkig) Engels. Is het niet de bedoeling dat z'huispersoneel juist wél in het Engels zou moeten kunnen communiceren en komt dit in jouw dagelijkse praktijk wel eens voor?
Mon 'en!
pi_184318598
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:11 schreef fietsie het volgende:
In veel ziekenhuizen wordt intensief gewerkt om volledig papierloos te kunnen werken; het programma Registratie aan de Bron heeft verder tot doel om arts en verpleegkundige de noodzakelijke registraties zelf te laten doen.
Ziekenhuizen worden er toe aangezet secretariële functies sterk terug te brengen.

In hoeverre zie jij de taken die je zelf benoemt over, laten we zeggen 3 jaar, nog bestaan?
Ik heb de alternatieven er achter gezet.
• Beheren van de agenda van de arts(en) --> online agenda , gekoppeld aan rooster
• Maken en vastleggen van afspraken met patiënten --> online agenda, via patiënten portaal en PGO. Centraal callcenter voor de groep die dat niet (meer) kan.
• Alle post in- en uitgaand afhandelen --> gescand bij postkamer, online beschikbaar
• Opvragen van onderzoeken en foto’s --> standaard EPD functionaliteit
• Uitwerken van brieven, memo’s, onderzoeksverslagen en andere documenten --> gegenereerd uit EPD
• Aanmaken en bijhouden van elektronische patiëntendossiers --> Registratie bij de Bron
• Zorgdragen voor interne en externe medische correspondentie --> gegenereerd uit EPD

Ik begrijp dat "gegenereerd uit EPD" e.d. een basis is voor een enorme discussie, maar het beleid van onze huidige minister verantwoordelijk voor gezondheidszorg is gericht op volledige automatisering van dit type processen en gegevens. Een standpunt wat gesteund wordt door allerlei semi overheids partijen die stellen "er verstand van te hebben".
Ik vind het dus heel veel toegevoegde waarde hebben om de mening van iemand met 20 jaar ervaring op dit vlak daar tegenover te kunnen plaatsen.
Mensen op de werkvloer moeten, zeker nu, kunnen 'omdenken' zal ik het maar noemen. Ingesleten werkprocessen die veel en veel efficiënter zouden kunnen kosten enorm veel tijd en weerstand om te veranderen, verbeteren.

Maar niet alle automatisering is persé beter of sneller en bovendien gaat het over mensen met klachten en ziektes.

Wat ik van een nieuw cardiologie-systeem heb gezien zou veel wat simpeler werk van wat wij nu doen niet meer hoeven. Als een patiënt op de afspraak komt, die ze bijv zelf online hebben gemaakt en de arts zet meteen het vervolgconsult in het systeem als ze bij hem zitten is dat al klaar.

Er blijft alleen echt heel veel mondelinge uitleg, begeleiding nodig, ook al zijn er bijvoorbeeld filmpjes waarin precies uitgelegd wordt hoe een behandeling gaat. Mensen willen altijd een 'mens' spreken, waardoor ik onze beroepsgroep niet zie uitsterven, maar wel veranderen.
De verandering is al ingezet, jaren geleden in mijn begintijd toen er allerlei verschillende automatiseringsprocessen in gang werden gezet.

Bij veel bewerkelijke combinatie-afspraken/behandelingen kan je trouwens de patiënt niet hun eigen afspraken laten maken online, daar is het veel te ingewikkeld voor.

Volledig papierloos zal niet kunnen, maar het gaat al veel en veel beter... alleen niet persé efficiënter. ;)

Ik heb nog met papieren dikke agenda's gewerkt O~)

[ Bericht 1% gewijzigd door VraagWatJeWil op 10-01-2019 13:44:52 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184318764
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:12 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Hoe ga je om met lastige patiënten?

Helemaal als ze van hogeraf wat hebben bedacht. Bijvoorbeeld een bepaalde zorgverzekeraar later in te plannen dan een andere. Jij krijgt de leipe patiënten aan de telefoon. Is dat lastig?

En hoe ervaar je de steeds grotere druk op de registratie? Zie jij hier mogelijkheden om het beter te doen? Is het inefficiënt hoe het nu gaat?
Die zetten we het ziekenhuis uit :+ :D ;)

We krijgen wel eens te maken met verbale agressie dat meestal wordt veroorzaakt door angst bij de patiënt. En lekker aangedikt, opgestookt met bangmakerij van de omgeving en familie.
We worden jaarlijks getraind hoe te handelen.
Ook kan er een popup in het dossier gezet worden zodat je in 1 oogopslag ziet of dit al eerder is voorgevallen.
Er zijn afspraken over hoe te handelen en elk voorval heeft zo zijn eigen benaderingswijze. Hangt af van of het door de telefoon gebeurd of aan je balie... ik heb me nooit onveilig gevoelt.

Vooral voor de artsen is de registratie een hele klus geworden. Ze bereiden dan ook spreekuren vaak op hun vrije dag of nog laat in de avond voor omdat het allemaal niet in 1 dienst past.

Voor ons is het uiteraard ook een dagtaak, maar daar zitten we voor. Als we denken dat iets efficiënter kan gaan we daar in een teamoverleg even over brainstormen. We hebben sinds een jaar of 2 een nieuwe Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) en dat is al een hele verbetering. Maar om dingen niet te missen of iets dat je inscand vanuit een ander ziekenhuis bijvoorbeeld zijn er toch nog veel handelingen nodig.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator donderdag 10 januari 2019 @ 13:50:40 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184318876
Heb je wel eens gedacht dat een patient wel heel erg vaak terug kwam en zich "aanstelde" maar dat het later toch iets serieus bleek te zijn?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184318883
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:24 schreef trein2000 het volgende:

Dat later inplannen, gebeurd dat?
Niet bij ons. Wij kijken niet naar waar je verzekerd bent en hoe we je inplannen. We plannen je in afhankelijk van de zorgvraag, hoelang kan je wachten met oog op je klachten. Dit gaat in overleg met de arts uiteraard.
We krijgen wel een seintje van de patiëntenadministratie als er iets met de verzekering is. Budgetpolissen van een bepaalde verzekeraar vergoeden niet alles. Deze info moet eigenlijk al bij de eerste afspraak bekend zijn bij de patiënt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184318971
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:43 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Die zetten we het ziekenhuis uit :+ :D ;)

We krijgen wel eens te maken met verbale agressie dat meestal wordt veroorzaakt door angst bij de patiënt. En lekker aangedikt, opgestookt met bangmakerij van de omgeving en familie.
We worden jaarlijks getraind hoe te handelen.
Ook kan er een popup in het dossier gezet worden zodat je in 1 oogopslag ziet of dit al eerder is voorgevallen.
Er zijn afspraken over hoe te handelen en elk voorval heeft zo zijn eigen benaderingswijze. Hangt af van of het door de telefoon gebeurd of aan je balie... ik heb me nooit onveilig gevoelt.

Vooral voor de artsen is de registratie een hele klus geworden. Ze bereiden dan ook spreekuren vaak op hun vrije dag of nog laat in de avond voor omdat het allemaal niet in 1 dienst past.

Voor ons is het uiteraard ook een dagtaak, maar daar zitten we voor. Als we denken dat iets efficiënter kan gaan we daar in een teamoverleg even over brainstormen. We hebben sinds een jaar of 2 een nieuwe Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) en dat is al een hele verbetering. Maar om dingen niet te missen of iets dat je inscand vanuit een ander ziekenhuis bijvoorbeeld zijn er toch nog veel handelingen nodig.
Interessant. In mijn ervaring proberen artsen toch nog zoveel mogelijk administratief werk af te schuiven. Dat valt bij jou dus wel mee?

Merk je nu verbetering na die 2 jaar? Hoe vergelijk je nu met 2 jaar terug? Hectische periode geweest?

Heb je Hix of Epic trouwens?
pi_184318978
quote:
2s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:50 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb je wel eens gedacht dat een patient wel heel erg vaak terug kwam en zich "aanstelde" maar dat het later toch iets serieus bleek te zijn?
We nemen iedereen heel serieus en mijn ervaring is dat wij zo ver als maar mogelijk is gaan in het uitzoeken van de klacht. Je komt wel eens 'toevalsbevindingen' tegen bij het speuren naar of het uitsluiten van een aandoening en als je dan in het dossier verder terugleest hebben mensen al wel eens aangegeven dat er 'iets niet goed zit'.

Andersom wordt ons geduld wel eens op de proef gesteld door mensen die echt voor elke 'scheet' bellen of langskomen. Maar de achterliggende gedachte moet altijd zijn dat iedereen anders is, het vaak wordt getriggerd door angst-want-je-bent-ziek en goed luisteren en oprechte aandacht doet ook al heel veel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184319158
Wat is het meest vreemde/ bizarre dat je hebt meegemaakt?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_184319429
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:

Interessant. In mijn ervaring proberen artsen toch nog zoveel mogelijk administratief werk af te schuiven. Dat valt bij jou dus wel mee?

Merk je nu verbetering na die 2 jaar? Hoe vergelijk je nu met 2 jaar terug? Hectische periode geweest?

Heb je Hix of Epic trouwens?
Het heeft ook te maken met het opvoeden van de artsen ;)
Als wij denken dat het anders/beter moet, dan zullen zij zich ook moeten aanpassen en andersom melden zij ook dingen die anders/beter moet. We doen dat tussendoor of als het kan wachten op regelmatige basis in de vorm van 1 aanspreekarts en een overleg. Zo eens per 3 maanden.

Nu HiX. Ik vind HiX beter dan Epic omdat je vanuit de patiënt werkt en niet een tigtal schermen open moet hebben ^O^
In de hectische periode een paar jaar terug van de verandering van SAP naar Epic was ik door een reorganisatie tijdelijk elders werkzaam. Maar het was een drama. Veel ontslagen collega's + een nieuw systeem, waar ik overigens in de projectgroep zat. Heel gaaf om te doen.
De overgang naar HiX was ook wel een week of 2 ff lastig maar te doen :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184319519
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 14:10 schreef valentijn101 het volgende:
Wat is het meest vreemde/ bizarre dat je hebt meegemaakt?
Dat er mensen worden aangenomen (in diverse ziekenhuizen meegemaakt en nog af en toe) die totaal maar dan ook echt totaaaaal niet geschikt zijn voor het werk dat ze moeten doen.
Vooral in de zorg is dat superbelangrijk.
Dat vind ik het meest bizarre :D

Op patiëntengebied ben ik intussen echt erg veel gewend en vind ik niks meer vreemd of bizar... misschien dat je de ene dag iemand spreekt telefonisch of aan je balie hebt of er alle mogelijke dingen voor hebt gedaan en je hoort de volgende dag dat diegene is overleden.
En dan uiteraard vooral als het jonge mensen zijn :{

[ Bericht 20% gewijzigd door VraagWatJeWil op 10-01-2019 14:40:04 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184319604
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 14:34 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat er mensen worden aangenomen (in diverse ziekenhuizen meegemaakt en nog af en toe) die totaal maar dan ook echt totaaaaal niet geschikt zijn voor het werk dat ze moeten doen.
Vooral in de zorg is dat superbelangrijk.
Dat vind ik het meest bizarre :D
En wat betreft patienten?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_184319797
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 14:40 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

En wat betreft patienten?
Had het al aangevuld :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator donderdag 10 januari 2019 @ 14:53:05 #24
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184319821
Zit jij eigenlijk bij de wachtkamer in de buurt, kun je mensen zien zitten. En zie je daar dan ook patronen en zenuwachtig gedrag etc.

En nog een vraagje heb je een EHBO cursus en wel eens een A.E.D. moeten gebruiken of is dat bij jullie juist minder nodig :P omdat er al zoveel medisch geschoold personeel loopt. (of zelfs onwenselijk omdat er hart patienten rondlopen)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184320027
quote:
2s.gif Op donderdag 10 januari 2019 14:53 schreef Bosbeetle het volgende:
Zit jij eigenlijk bij de wachtkamer in de buurt, kun je mensen zien zitten. En zie je daar dan ook patronen en zenuwachtig gedrag etc.
De verdeling is dat je 1 dagdeel aan de balie zit en 1 dagdeel in de backoffice.

Bij je balie dagdeel heb je zicht op de wachtkamer. Je zorgt dat de spreekuren goed verlopen en je handelt alles af wat daar uit voort komt, liever hebben we daar geen telefoon bij maar soms kan het niet anders als we met te weinig personeel zitten. (Het is precies afgepast bij ons en hebben weinig speelruimte in het personeel)

Ik vind dat het qua privacy slecht gesteld is want de balie zit echt 2 stappen van de wachtruimte vandaan dus iedereen hoort alles. Het is echt te druk om iedereen te observeren maar de gemoedstoestand van patiënten heb je meestal wel door, bovendien komen mensen ook regelmatig terug dus je 'kent' ze ook vaak.

Op een andere poli hebben ze er een soort scherm tussen zitten maar dat kan bij ons niet omdat er dan geen bed meer langs kan.

In de Backoffice handel je alle telefoon af (er zit nog een KCC tussen, een Klanten Contact Centrum) die de simpele afspraken mogen maken.
Dat zijn er bij ons niet veel, het is zo specialistisch vaak dat er meer haken en ogen aan zitten dan je denkt.. dus we krijgen veel telefoon.
Ook interne telefoontjes van de afdeling, van overige zorgverleners van buitenaf met de meest uiteenlopende vragen en dingen.
Er is een 'klussenbak' waar de artsen hun klussen voor ons in leggen, de post en het voorbereiden van scopieprogramma's en inplannen van nieuwe patienten via de huisarts.
Dat gebeurt allemaal in de backoffice, die in contact staat met de balie (om een hoekie :P ) dus dat lijntje is ook kort.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184320043
quote:
2s.gif Op donderdag 10 januari 2019 14:53 schreef Bosbeetle het volgende:

En nog een vraagje heb je een EHBO cursus en wel eens een A.E.D. moeten gebruiken of is dat bij jullie juist minder nodig :P omdat er al zoveel medisch geschoold personeel loopt. (of zelfs onwenselijk omdat er hart patienten rondlopen)
We worden jaarlijks getraind op reanimatie en ik heb nu zo'n 4x van dichtbij een reanimatie meegemaakt en geholpen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184320621
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:09 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

We worden jaarlijks getraind op reanimatie en ik heb nu zo'n 4x van dichtbij een reanimatie meegemaakt en geholpen.
Kun je wat meer vertellen over wat helpen inhield, in zulke gevallen?
pi_184320634
Wordt je er ook zo gek van wanneer het UWV weer rappelleert om medische gegevens te krijgen?
pi_184321152
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:48 schreef slarti_bartfast het volgende:

Kun je wat meer vertellen over wat helpen inhield, in zulke gevallen?
Hulp bieden in het 'goed of beter' neerleggen van die persoon, het bellen naar het noodnummer voor het reanimatieteam, collega erbij roepen, de AED van de muur pakken.
Meestal was er in deze gevallen meteen een arts bij dus het is dan niet meteen het zelf handelen qua reanimeren of de AED aanbrengen maar het assisteren.
Je moet dan natuurlijk wel precies weten wat je moet doen, waar het zich bevindt en dat allemaal zo snel mogelijk, elke seconde telt.
Van deze 4 mensen hebben het er 3 overleefd. :)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184321164
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:31 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Bij veel bewerkelijke combinatie-afspraken/behandelingen kan je trouwens de patiënt niet hun eigen afspraken laten maken online, daar is het veel te ingewikkeld voor.
Kan je hier een voorbeeld van geven? Wat zijn bewerkelijke/ingewikkelde combinatie-afspraken? En kan je ook uitleggen hoe je zoiets aanpakt? (het inplannen ervan bedoel ik) Want dat lijkt me soms best een puzzel. Dus ben benieuwd hoe je dat doet :)
Somebody that I used to know
pi_184321171
quote:
11s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:48 schreef Argo het volgende:
Wordt je er ook zo gek van wanneer het UWV weer rappelleert om medische gegevens te krijgen?
Nee, ik word er niet gek van :D
We krijgen wekelijks aanvragen van instanties voor medische gegevens. De arts maakt dan de gevraagde info per brief, wij maken daar dan een rekening van en sturen het op.
Leuk werkje hoor *)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184321214
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:31 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Bij veel bewerkelijke combinatie-afspraken/behandelingen kan je trouwens de patiënt niet hun eigen afspraken laten maken online, daar is het veel te ingewikkeld voor.
Ik heb praktijkdemonstraties gezien in ziekenhuizen in andere landen dat dit wel kan en ook echt werkt, maar het invoeren daarvan heeft impact op een heel groot aantal sterk verdedigde heilige huisjes in de Nederlandse ziekenhuizen. (En vereist een niet door een NL-firma gebouwd EPD :P)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_184321533
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 16:21 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik heb praktijkdemonstraties gezien in ziekenhuizen in andere landen dat dit wel kan en ook echt werkt, maar het invoeren daarvan heeft impact op een heel groot aantal sterk verdedigde heilige huisjes in de Nederlandse ziekenhuizen. (En vereist een niet door een NL-firma gebouwd EPD :P)
Wat boeit dat laatste? Genoeg ziekenhuizen op EPIC.

En wat bedoel je met heilige huisjes? Wat dan?
pi_184321562
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 16:39 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Wat boeit dat laatste? Genoeg ziekenhuizen op EPIC.

En wat bedoel je met heilige huisjes? Wat dan?
Ik wacht eerst even het antwoord van VraagWatJeWil op Postbus af.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_184321592
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 16:41 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik wacht eerst even het antwoord van VraagWatJeWil af.
Antwoord waarop? Ik heb je vraag gemist, of lees ik er overheen? :@
pi_184322723
quote:
2s.gif Op donderdag 10 januari 2019 16:18 schreef Postbus100 het volgende:

Kan je hier een voorbeeld van geven? Wat zijn bewerkelijke/ingewikkelde combinatie-afspraken? En kan je ook uitleggen hoe je zoiets aanpakt? (het inplannen ervan bedoel ik) Want dat lijkt me soms best een puzzel. Dus ben benieuwd hoe je dat doet :)
Voorbeeldje van een nierbioptie per order van de arts.

Inplannen tussen de 7 tot 10 dagen.
Check of patiënt met antistolling moet stoppen, zo ja hoelang tevoren. (meestal een week)
Blok van een uur zetten in het spreekuur van de arts met de naam en geboortedatum van de desbetreffende patiënt, de mensen die op die tijd stonden verzetten (en bellen omdat het korte termijn is)
Inboeken van een opname op de afdeling, bed reserveren.
Radiologie bellen om de bioptie te plannen.
Info boekje met tijd invullen, alles in dossier zetten en patiënt informeren (die staan dan aan de balie) hoelaat ze moeten komen, wat ze moeten doen/laten aan voorbereiding.
Vaak is er ineens zoveel info dat ik later nog even een keertje nabel of ze nog vragen hebben of ze bellen zelf.
Dubbelcheck op een later tijdstip als de patiënt weg is of alles er volgens protocol instaat. En een afspraak inplannen voor de uitslag.

Voorbeeldje van een maag en/of darmonderzoek:

Check op antistolling i.v.m eerder komen om stolling te prikken (CITO lab), ijzergebruik of diabetes bij het afspreken.
Inplannen in het rooster van de arts die dit doet, bed reserveren op de dagbehandeling.
Boekje met info en de laxeermiddelen met de patiënt doornemen, want ze moeten laxeren en/of nuchter blijven.
Dit móet echt kloppend worden overgebracht anders kan de hele scopie niet doorgaan.
En een afspraak inplannen voor de uitslag.

Voorbeeldje van een beenmergpunctie:

Check op antistolling en eventueel eerder laten komen voor CITO lab (dat is weer dat stolling prikken een uur tevoren)
Laboratorium bellen om de datum door te geven.
Bed reserveren op de beenmergkamer.
Als cytogenetica en/of immunofenotypering wordt aangevraagd moeten er tig paperassen in orde worden gemaakt door ons en de arts (die doet dat ter plekke bij de beenmergpunctie of tevoren) en de dag tevoren ook nog naar het VUmc gemaild worden.
Alles dubbelchecken en uiteraard de patiënt informeren en het infoboekje meegeven.
Soms nabellen of ze bellen zelf nog een keertje.
Oh en een afspraak inplannen voor de uitslag.

Zo heb je legio bewerkelijke dingen die echt moeten kloppen. Als je 1 onderdeel in die routing vergeet of niet juist doet kan de patiënt de behandeling wel vergeten.

En om fietsie voor te zijn: Uiteraard kan dit allemaal efficiënter qua automatisering. Daar is iedereen zich bewust van en is continue in beweging om het beter te krijgen. Heeft niet zo heel veel met heilige huisjes te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door VraagWatJeWil op 10-01-2019 17:45:06 ]
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184322847
Thanks. Maar dat betekent wel dat jullie nogal 'rucksichtlos' omgaan met de afspraken van anderen? Wat nou als een andere patiënt niet wil schuiven met zijn afspraak (omdat deze tijd het beste uitkomt, hij hier alles voor geregeld heeft, etc). Kom je dat wel eens tegen?

(edit :Jullie wil is wet? Of houd je wel rekening met wensen van anderen? Lijkt me bijna geen doen, maar om nou gewoon alles heel zakelijk en strak te plannen...)

Of als het bij het lab toch niet kan op een dag, moet je dan alles weer verplaatsen /omzetten? Vermoeiend :P
Somebody that I used to know
pi_184322907
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 17:43 schreef Postbus100 het volgende:
Thanks. Maar dat betekent wel dat jullie nogal 'rucksichtlos' omgaan met de afspraken van anderen? Wat nou als een andere patiënt niet wil schuiven met zijn afspraak (omdat deze tijd het beste uitkomt, hij hier alles voor geregeld heeft, etc). Jullie wil is wet? Kom je dat wel eens tegen?

Of als het bij het lab toch niet kan op een dag, moet je dan alles weer verplaatsen /omzetten? Vermoeiend :P
Yup en Yup :P
De manier waarop je een telefoontje pleegt kan ook heel veel doen he.
Je legt dingen ook uit aan de mensen die je moet verzetten en probeert dat zo klantvriendelijk te regelen. Ik ga bijvoorbeeld altijd eerst kijken of die afspraak eerder kan.
Het betekent niet dat je ze altijd later laat komen ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184323017
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 17:46 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Yup en Yup :P
De manier waarop je een telefoontje pleegt kan ook heel veel doen he.
Je legt dingen ook uit aan de mensen die je moet verzetten en probeert dat zo klantvriendelijk te regelen. Ik ga bijvoorbeeld altijd eerst kijken of die afspraak eerder kan.
Het betekent niet dat je ze altijd later laat komen ;)
Wat een gedoe :P k hierom was ik ook niet geschikt als soort van directiesecretaresse :P ik vind veel dingen leuk /prima om te doen, maar ik had echt een grafhekel aan agenda's vullen van anderen die uiteindelijk toch weer gewijzigd worden. En dan paste het altijd net niet, dus was je daar weer een uur mee bezig om alles recht te plannen. Terwijl als zij gewoon hun agenda's trekken, dan hoef ik er niet tussen te zitten.

Dus knap dat jij het wel kan :P
Somebody that I used to know
pi_184323103
Ach ik zie het zo, het is ook een onderdeel van mijn werk... er is genoeg anders tussendoor.
Ik vind het een heel dynamische baan het gaat elke dag alle kanten op, ik hou d'r van ^O^
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184323639
Het ziekenhuis waar ik regelmatig kom zegt (of althans, de communicatie-afdeling) dat ik niet in mijn dossier kan zetten 'Autistisch, geen hand geven aub' omdat alle afdelingen hun eigen deel van mijn dossier inzien. Is dit per ziekenhuis veschillend, of is er een dossier dat in heel Nederland (door artsen van verschillende ziekenhuizen/afdelingen) kan worden gelezen? En heb je een antwoord op mijn eerdere vraag?

Tof dat je meedoet aan VWJW, trouwens! O+
Mon 'en!
pi_184323948
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:26 schreef bloempjuh het volgende:
Het ziekenhuis waar ik regelmatig kom zegt (of althans, de communicatie-afdeling) dat ik niet in mijn dossier kan zetten 'Autistisch, geen hand geven aub' omdat alle afdelingen hun eigen deel van mijn dossier inzien. Is dit per ziekenhuis veschillend, of is er een dossier dat in heel Nederland (door artsen van verschillende ziekenhuizen/afdelingen) kan worden gelezen? En heb je een antwoord op mijn eerdere vraag?

Tof dat je meedoet aan VWJW, trouwens! O+
Ziekenhuizen werken allemaal met hun eigen systeem. Vaak wel dezelfde als meerdere ziekenhuizen in NL maar die zijn dan weer niet gekoppeld met elkaar.
In ons systeem zijn er wel popups die je als eerste ziet als je een dossier opent en daar zou dan in kunnen staan, geen hand geven aub ivm autisme. Er staat nu vaak informatie in over ziekenhuisbacteriën en of iemand nog getest moet worden.

Sorry, je eerdere vraag helemaal over het hoofd gezien! :@

quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:26 schreef bloempjuh het volgende:
Ik zie dat je in je opleiding 'Communicatie Engels' benoemt als onderdeel. In mijn ervaring (Engelstalige partner) spreekt ziekenhuispersoneel amper (of zeer gebrekkig) Engels. Is het niet de bedoeling dat z'huispersoneel juist wél in het Engels zou moeten kunnen communiceren en komt dit in jouw dagelijkse praktijk wel eens voor?
Ja het komt bijna dagelijks voor dat je in het Engels communiceert met patiënten. Of soms buitenlandse ziekenhuizen. Iedereen bij ons spreekt wel basis Engels.
We hebben ook collega's die goed zijn in Frans, Duits, Italiaans en Spaans en die weet je dan meestal ook wel te vinden.

Daarnaast kunnen we gebruik maken van een tolkendienst. Die zowel fysiek kunnen komen of per telefoon kunnen vertalen. Dat moet je dan wel van te voren aanvragen. Ieder ziekenhuis heeft daarvoor een code die je dan moet gebruiken. Werkt echt fantastisch voor arts én patiënt.

Ook hebben veel mensen familie bij zich die eventueel kan vertalen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184324043
Top, thanks. ^O^
Mon 'en!
pi_184324059
Hoe gaan jullie om met mensen die geen BSN-nummer willen geven en cash willen betalen?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184324125
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:48 schreef oranjevogel1 het volgende:
Hoe gaan jullie om met mensen die geen BSN-nummer willen geven en cash willen betalen?
Die gaan met de teamleider eerst langs bij de patientenadministratie en betalen vooraf of er wordt iets anders mee geregeld.
Wij hebben verder geen bemoeienis op de poli met financiële handelingen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184324141
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:52 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Die gaan met de teamleider eerst langs bij de patientenadministratie.
en dan? welke gegevens moeten ze achterlaten? weigeren jullie die mensen zorg als ze geen BSN/identificatie willen geven?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184324197
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:53 schreef oranjevogel1 het volgende:


en dan? welke gegevens moeten ze achterlaten? weigeren jullie die mensen zorg als ze geen BSN/identificatie willen geven?
Wij weigeren nooit zorg.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt eerlijk gezegd.

Waarom zouden ze dat doen denk je?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_184324281
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 18:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Waarom zouden ze dat doen denk je?
Daar zijn verschillende redenen voor.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184325160
Naar andere landen kijkend en naar de eigen inzichten die je hebt opgedaan. Heb je door je praktijkervaring bepaalde details of grote lijnen die je zou willen verbeteren als je de volledige vrije hand had gehad? Zo ja; welke?
pi_184325490
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 19:02 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Daar zijn verschillende redenen voor.
Welke? Ik krijg de indruk dat je een beetje in de war bent met de praktijken in de zorg in de VS of elders waar men het zorgsysteem als 'geweldadig' omschrijft. Zo heb je landen waar je je plaats bovenaan de wachtrij kunt opeisen door simpelweg bevriend te zijn met de dokter of iemand te kennen die de dokter kent. Dat is binnen de EU taboe en wordt bestraft als daar ook maar enige hints naar zijn.

En het feit dat overheidsdiensten in NL telefonisch naar je BSN en andere combinaties vragen is voornamelijk voor je eigen privacy zodat anderen wat minder snel in je naam kunnen bellen, en niet om je te pesten. In Nederland gaan spoedbehandelingen sowieso voor papieren.

En anders moet je eerst misschien eens een praktijkvoorbeeld opsnorren.

[ Bericht 9% gewijzigd door Beathoven op 10-01-2019 20:12:10 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')