Zonder OEE nutteloze vraagquote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Beste lezers,
Tegen volgende week moet ik een vraagstuk oplossen voor mijn sollicitatie. Graag wou ik jullie mening weten over deze vraag, hoe jullie zouden antwoorden en of dat er misschien mensen zijn die al dergelijke vragen hebben gehad.
Context
Ik ben momenteel aan het solliciteren voor een functie als technical sales engineer bij een zeer groot bedrijf die elektronische componenten levert aan bedrijven. Concreet zou ik bij bedrijven langsgaan en die moeten warm maken voor onze componenten, deze worden vervolgens niet rechtstreeks bij ons gekocht maar worden in de plaats daarvan verkocht aan distributeurs of installateurs.
Sollicitatie
Zelf ben ik een jonge starter met een diploma industrieel ingenieur op zak, maar geen ervaring in dergelijke complexe sales omgeving. Het kennismakend gesprek in de eerste ronde van de sollicitatie verliep vlekkeloos en ook de tweede ronde waarbij testen werden genomen en de manager enkele vragen stelde verliep bijzonder goed. Zowel hij als de HR-persoon waren enorm enthousiast en wouden zo snel mogelijk een derde (en laatste) gesprek regelen met meer leden van de sales engineering afdeling. Toen kwam de sales manager op de proppen met een "sales vraagstuk" die ik op het laatste gesprek zou moeten oplossen, een soort van allerlaatste test. Ook gaf hij nog mee dat hij mensen naar huis heeft gestuurd omdat deze niet goed op die vraag hadden geantwoord.
Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:
Een bedrijf heeft een machine die 24u/24u werkt.
Iedere maand blokkeert deze machine 1 maal.
Het heropstarten hiervan duurt 3 uur.
Iedere dag dat de machine niet werkt kost dit het bedrijf ¤60 000.
Het bedrijf komt naar jou en vraagt wat jij hieraan kan doen.
Analyse
Dit is een bijzonder open en vage vraag. Ik denk dan ook dat er niet één juist antwoord is. Misschien dat het vooral de manier waarop deze vraag beantwoord wordt belangrijk is of misschien is dit zelfs een test hoe je omgaat met stress tijdens een gesprek met een lastige klant.
Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?
In ieder geval wil ik vermijden dat ik dit vraagstuk teveel overdenk, daarom drop ik hem hier. Misschien dat mensen met meer ervaring met job interviews hier wat tips kunnen geven. Alvast mijn excuses voor dit monster van een post!
Dit.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:27 schreef Basp1 het volgende:
36 uur stilstand op jaar basis, 1.5 dag dus 90.000 euro kosten op jaar basis. Met onze componenten die een mtbf van 1 miljoen jaar hebben bespaar je dat per jaar, onze componenten kosten 135.000 euro om erin te zetten dus na 1.5 jaar gaat u meer winst draaien.
Het boeit niet wat wel/niet correct is. Als je manager zegt dat het ¤20 000 per dag kost, dan reken je daar mee verder. Waarschijnlijke opties die hij wil horen zijn:quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?
Dat niet alleen maar ook meteen de prijs waarvoor je het verkoopt maximaal op een terugverdiend tijd van 1.5 jaar zetten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:54 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dit.
Even doorvragen naar de oorzaak en dan aangeven dat dit met een onderdeel van jouw bedrijf nooit zou gebeuren.
Elke week een uur is minder dan elke maand 3 uur?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:55 schreef Arkai het volgende:
[..]
Het boeit niet wat wel/niet correct is. Als je manager zegt dat het ¤20 000 per dag kost, dan reken je daar mee verder. Waarschijnlijke opties die hij wil horen zijn:
* Voorkomen dat het apparaat uberhaupt blokkeert maar daar kunnen we je niks over vertellen zonder extra informatie. Een goede maintenance kan hierop inspelen door iedere week een uurtje preventief in te plannen door de machines uit te lijnen etc. (= minder dan 20K kosten per maand).
Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? "quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
En dan ga je bij daadwerkelijke vraagstukken op de werkvloer ook steeds hier antwoord halen?
Ze willen denk ik geen antwoord maar vooral je manier van problemen benaderen zien.
Overdenken en op fok vragen lijkt me... eeeerm... niet wat ze willen zien.
Die vent geeft aan dat er 20K aan kosten zijn. De downtime van 3 uur is goed voor 7.5K euro wat dus inhoudt dat de machine lange tijd stil staat na een storing (operations/maintenance interventies en dan vervolgens nog 3 uur opstarten). Dan is 4 keer een uur goedkoper dan de waarschijnlijke totaalstilstand van 8 uur.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:02 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Elke week een uur is minder dan elke maand 3 uur?
Dan ga je er wel vanuit dat je na onderhoud meteen kan opstarten en na de storing opeens veel meer moeite heb om opnieuw op te starten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:05 schreef Arkai het volgende:
[..]
Die vent geeft aan dat er 20K aan kosten zijn. De downtime van 3 uur is goed voor 7.5K euro wat dus inhoudt dat de machine lange tijd stil staat na een storing (operations/maintenance interventies en dan vervolgens nog 3 uur opstarten). Dan is 4 keer een uur goedkoper dan de waarschijnlijke totaalstilstand van 8 uur.
Een machine die met stilstand 60.000 euro per uur kost zal waarschijnlijk meerdere miljoenen kosten als het niet nog meer is.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Het hangt inderdaad van het proces af en ook mijn ervaring leert dat een zelfs een opstart na een korte interventie niet probleemloos verloopt maar voor een startende sollicitant is het in ieder geval een beter verhaal dan helemaal niets te zeggen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ga je er wel vanuit dat je na onderhoud meteen kan opstarten en na de storing opeens veel meer moeite heb om opnieuw op te starten.
Zou ik ook doen als ik service wil verkopen, maar als je onderdelen wilt verkopen moet je toch een andere insteek hebben lijkt me.
Aha, en hoe ga je de overcapaciteit betalen?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Dat doe je alleen als de maschine onmisbaar is in het proces of veel onderhoud nodig heeft.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Van het geld wat je bespaart doordat je geen stilstand meer hebt. Het is soms zo simpel. . Ik begrijp wel wat het probleem is maar dat is een machinepark van slechts 1 stuks die echter wel cruciaal is voor het proces natuurlijk ook. Als overcapaciteit veel duurder is dan wat je bespaart heeft het geen zin. Maar die gegevens hebben we vooralsnog niet om dat te kunnen bepalen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aha, en hoe ga je de overcapaciteit betalen?
Dat hoeft niet. Maar voorlopig weten we dat niet.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een machine die met stilstand 60.000 euro per uur kost zal waarschijnlijk meerdere miljoenen kosten als het niet nog meer is.
Van die 7,500 euro?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Van het geld wat je bespaart doordat je geen stilstand meer hebt. Het is soms zo simpel. . Ik begrijp wel wat het probleem is maar dat is een machinepark van slechts 1 stuks die echter wel cruciaal is voor het proces natuurlijk ook. Als overcapaciteit veel duurder is dan wat je bespaart heeft het geen zin. Maar die gegevens hebben we vooralsnog niet om dat te kunnen bepalen.
Dit. Plus dat het hun waarschijnlijk niet gaat om het antwoord, maar om het proces.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:30 schreef JeMoeder het volgende:
Wanneer je dit zelf niet kan beantwoorden moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor de baan. Just saying.
Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:27 schreef Bart2002 het volgende:
Als overcapaciteit veel duurder is dan wat je bespaart heeft het geen zin.
Allemaal waar. Laten we zeggen dat het van veel factoren afhankelijk is wat de beste oplossing is. De vraag is in deze vorm niet te beantwoorden omdat we die factoren niet weten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:43 schreef Arkai het volgende:
[..]
Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.
Ik heb natuurlijk best veel met deze problematiek te maken. Cruciale machines die in principe onvervangbaar zijn. Daar zijn geen budgetvriendelijke oplossingen voor.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Van die 7,500 euro?
Echt, jij zou een bedrijf eens van binnen moeten zien
Het juiste antwoord is volgens mij dat je zonder meer info of uitleg hier geen zinnig woord over kan zeggen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:
Een OEE van 95% ja? Van 1 dag zeker?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:43 schreef Arkai het volgende:
[..]
Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.
Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:03 schreef r_one het volgende:
Klant verwijzen naar de installateur; die heeft het op te lossen, niet jij of je werkgever.
/WGR-mode
quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
En dan ga je bij daadwerkelijke vraagstukken op de werkvloer ook steeds hier antwoord halen?
Ze willen denk ik geen antwoord maar vooral je manier van problemen benaderen zien.
Overdenken en op fok vragen lijkt me... eeeerm... niet wat ze willen zien.
quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
Maar als je dit komt vragen op Fok ben je sowieso niet erg geschikt voor de functie lijkt me.
Even een weerwoord op enkele van deze reacties.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:30 schreef JeMoeder het volgende:
Wanneer je dit zelf niet kan beantwoorden moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor de baan. Just saying.
Jij bent de enige die het snapt.quote:
Dan zeg je: "Logisch, we zoeken toch een oplossing voor dit probleem? Ik voel me niet te groot om daarvoor hulp in te roepen van ter zake deskundigen"quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:04 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? "
quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:04 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? "
Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:07 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dan zeg je: "Logisch, we zoeken toch een oplossing voor dit probleem? Ik voel me niet te groot om daarvoor hulp in te roepen van ter zake deskundigen"
BAM, contract.
Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek.
Beetje flauw. Als je echt wil de capaciteiten van een (potentiele) medewerker wil testen laat je hem/haar gewoon op kantoor een case oplossen en presenteren. Als iemand het thuis kan gaan doen loop je het risico dat hij of zij hulp inschakelt.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken.
Hij moet toch zijn sales targets gaan halen, naar een andere partij door te wijzen zal hij niet veel omzet mee creëren.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
Klopt maar hij moet ik zijn grenzen kennen en aangeven. Hij kent de historie van die machine niet, de installateur wel. Wellicht is dat ook de bedoeling van de case: ook een 'nee' durven verkopen en niet ter wille van je targets alles op willen lossen, ook al ligt dat buiten je competenties.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij moet toch zijn sales targets gaan halen, naar een andere partij door te wijzen zal hij niet veel omzet mee creëren.
De onderdelen zullen uiteindelijk bij de distributeur worden gekocht.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
Ja zo staat het ook al in de OP. Maar je kunt ook doorschieten in het beïnvloeden.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:28 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
De onderdelen zullen uiteindelijk bij de distributeur worden gekocht.
Maar TS zal da klant dan wel moeten beïnvloeden zodat de klant de onderdelen van zijn bedrijf koopt.
Daar zit wel degelijk verschil tussen, je geeft het zelf al aan. Je moet de techniek begrijpen en met de klant mee kunnen praten over zijn/haar productieproces (en de problemen daarbinnen) en feedback van de klant moet je overleggen met andere ingenieurs binnen eigen bedrijf. Snap eigenlijk niet waarom sommige mensen zo moeilijk doen over de term "sales engineer". Het is vaak toch wel heel anders en meer diepgaand dan theezakjes verkopen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
Ik heb geen idee wat een technical sales engineer is en waarom het geen gewone verkoper is, maar ik vermoed dat je iets van techniek zou moeten weten.
Vooral onvolledig.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 15:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als ex Senior Technical Sales Engineer met jaren ervaring moet ik echt zeggen dat ik het een casus van niks vind.
Ja, dat is de functieomschrijving. Maar zo'n testcase, vooral omdat die heel vaag is, kan ook bedoeld zijn om te kijken of TS een verkoopboer is of dat hij meer servicegericht is. Welke richting je op moet denken, hangt helemaal af van de persoon die het antwoord wil weten. Is het een no-nonsense persoon met dollartekens in zijn ogen, dan zal het antwoord iets met verkopen te maken hebben. Is het echter iemand die meer in de hoek van service en relatiebeheer zit, dan kan de oplossing meer in die richting liggen: klant tevreden houden, niet nodeloos geld uit de zak kloppen, service aanbieden, eerst goed analyseren voor je met je verkooptechnieken gaat stoeien. Dat laatste kan weer langetermijndenken zijn: een tevreden klant klopt de volgende keer weer bij je aan als die iets nodig heeft.quote:
Zou je dat dan eerst niet eens boven tafel willen krijgen? Of ga je straks in je functie ook maar 'gokken' op wat ze bedoelen, aannames doen, en ga je ervan uit dat zij het wel zullen weten?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?
Inderdaad. De machine blokkeert, tja, daar kunnen duizenden redenen voor zijn.quote:
Juist daarom ligt het voor de hand dat dit een strikvraag is.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 17:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Inderdaad. De machine blokkeert, tja, daar kunnen duizenden redenen voor zijn.
Schaf een backupmachine aan en laat alles evenredig met elkaar lopen, dan bespaar je nog eens op de totale kosten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Beste lezers,
Tegen volgende week moet ik een vraagstuk oplossen voor mijn sollicitatie. Graag wou ik jullie mening weten over deze vraag, hoe jullie zouden antwoorden en of dat er misschien mensen zijn die al dergelijke vragen hebben gehad.
Context
Ik ben momenteel aan het solliciteren voor een functie als technical sales engineer bij een zeer groot bedrijf die elektronische componenten levert aan bedrijven. Concreet zou ik bij bedrijven langsgaan en die moeten warm maken voor onze componenten, deze worden vervolgens niet rechtstreeks bij ons gekocht maar worden in de plaats daarvan verkocht aan distributeurs of installateurs.
Sollicitatie
Zelf ben ik een jonge starter met een diploma industrieel ingenieur op zak, maar geen ervaring in dergelijke complexe sales omgeving. Het kennismakend gesprek in de eerste ronde van de sollicitatie verliep vlekkeloos en ook de tweede ronde waarbij testen werden genomen en de manager enkele vragen stelde verliep bijzonder goed. Zowel hij als de HR-persoon waren enorm enthousiast en wouden zo snel mogelijk een derde (en laatste) gesprek regelen met meer leden van de sales engineering afdeling. Toen kwam de sales manager op de proppen met een "sales vraagstuk" die ik op het laatste gesprek zou moeten oplossen, een soort van allerlaatste test. Ook gaf hij nog mee dat hij mensen naar huis heeft gestuurd omdat deze niet goed op die vraag hadden geantwoord.
Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:
Een bedrijf heeft een machine die 24u/24u werkt.
Iedere maand blokkeert deze machine 1 maal.
Het heropstarten hiervan duurt 3 uur.
Iedere dag dat de machine niet werkt kost dit het bedrijf ¤60 000.
Het bedrijf komt naar jou en vraagt wat jij hieraan kan doen.
Analyse
Dit is een bijzonder open en vage vraag. Ik denk dan ook dat er niet één juist antwoord is. Misschien dat het vooral de manier waarop deze vraag beantwoord wordt belangrijk is of misschien is dit zelfs een test hoe je omgaat met stress tijdens een gesprek met een lastige klant.
Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?
In ieder geval wil ik vermijden dat ik dit vraagstuk teveel overdenk, daarom drop ik hem hier. Misschien dat mensen met meer ervaring met job interviews hier wat tips kunnen geven. Alvast mijn excuses voor dit monster van een post!
Idd dit. Dit is wat ze in je antwoord zoeken. Een rekensommetje kan iedereen maken. (vandaar ook dat hij waarschijnlijk een random getal als 20.000 uit de lucht greep)quote:Op vrijdag 4 januari 2019 16:01 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, dat is de functieomschrijving. Maar zo'n testcase, vooral omdat die heel vaag is, kan ook bedoeld zijn om te kijken of TS een verkoopboer is of dat hij meer servicegericht is. Welke richting je op moet denken, hangt helemaal af van de persoon die het antwoord wil weten. Is het een no-nonsense persoon met dollartekens in zijn ogen, dan zal het antwoord iets met verkopen te maken hebben. Is het echter iemand die meer in de hoek van service en relatiebeheer zit, dan kan de oplossing meer in die richting liggen: klant tevreden houden, niet nodeloos geld uit de zak kloppen, service aanbieden, eerst goed analyseren voor je met je verkooptechnieken gaat stoeien. Dat laatste kan weer langetermijndenken zijn: een tevreden klant klopt de volgende keer weer bij je aan als die iets nodig heeft.
Het antwoord van TS zal misschien een test zijn om te kijken of hij in het team past. Want deze vraag wordt natuurlijk niet voor niets van de andere vragen gescheiden. Als TS de enige keiharde verkoopboer is, kan dat destructief voor het team zijn (en andersom).
Och googlen is in de 21e eeuw ook een best handige skill. Het zal je verbazen hoeveel mensen het niet kunnen, dat zit hem vooral in niet weten welke kernwoorden je moet gebruiken.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken.
In die geest inderdaad. En zorg dat je ook de technische achtergrond van de spullen die je verkoopt exact kunt onderbouwen. Ik heb wel eens meegemaakt dat een sales man die pompen verkocht compleet door het ijs zakte toen een technoloog op de details inging.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:27 schreef Basp1 het volgende:
36 uur stilstand op jaar basis, 1.5 dag dus 90.000 euro kosten op jaar basis. Met onze componenten die een mtbf van 1 miljoen jaar hebben bespaar je dat per jaar, onze componenten kosten 135.000 euro om erin te zetten dus na 1.5 jaar gaat u meer winst draaien.
Moeilijke vraag. Dat is per discipline compleet anders. In mijn vakgebied waar ik werkte was de engineer de ontwerper van een fabrieksopstelling(Lay/out zowel, basic als detail) maar complexe berekeningen werden gemaakt door de rekenkamer en dat waren vaak Ir. dus TU.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 11:14 schreef spierbal het volgende:
Even offtopic. Wat is het verschil in de benaming: engineer en ingenieur. Is de ING de werkelijke bedenker en berekeningen van krachten etc. Voor een ontwerp. En de engineer die zich meer met de technische uitvoerende taak bezig houdt en niet eens zozeer een ontwerpen is?
Precies dit.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek.
Nee, om dat op te lossen heb je te weinig informatie gekregen en een te lange tijd om het te berekenen. Dus moet je het antwoord in een andere richting zoeken.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 11:43 schreef Fer het volgende:
[..]
Precies dit.
Hij moet dus uitzoeken, hoeveel het zou kosten de onderdelen te gebruiken van zijn werkgever. Wat de meerprijs is tegenover de kosten van nu en uitrekenen hoeveel minder storing zijn onderdelen geven en hoeveel onkosten ermee voorkomen worden.
Hij moet ook niet letterlijk naar de oplossing zoeken. Maar een plan maken, hoe je de juiste informatie uit de mensen krijgt om dit mogelijk te maken. Welke informatie ontbreekt er en welke heeft hij nog nodig. Dat is zijn werk.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 12:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, om dat op te lossen heb je te weinig informatie gekregen en een te lange tijd om het te berekenen. Dus moet je het antwoord in een andere richting zoeken.
En dat leer je niet op zo'n opleiding?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 12:54 schreef Fer het volgende:
[..]
Hij moet ook niet letterlijk naar de oplossing zoeken. Maar een plan maken, hoe je de juiste informatie uit de mensen krijgt om dit mogelijk te maken. Welke informatie ontbreekt er en welke heeft hij nog nodig. Dat is zijn werk.
Je weet niet eens wat voor machine. Mogelijk zo groot dat er een nieuwe fabriekshal gebouwd moet worden, waar geen ruimte voor is zodat het bedrijf moet verhuizen.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 20:24 schreef Fer het volgende:
2e machine, alsof die geen 5 Miljoen kan kosten...
dit, 1 is geen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Precies dit dus. Regel één van business cases oplossen/sales is wel dat je zelf vragen moet gaan stellen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:01 schreef raptorix het volgende:
Daarnaast ontbreekt er cruciale informatie, als belangrijkste wat is de afschrijfperiode van de huidige machine? Hoe lang is deze al in gebruik?
Een ander belangrijk vraagstuk is wat de "downtime" zou zijn als je deze machine zou aanpassen dan wel vervangen. En zeker ook: zijn er op dit moment al betere alternatieven voor de machine, en houd het bedrijf rekening met productiegroei?
Veel van die informatie moet van de klant/opdrachtgever komen. De oorzaak waarom die machine stil ligt zal toch vanuit de klant moeten komen. Aan de hand daarvan kun jij dan onderzoeken of je componenten de oplossing bieden. Zeker als het om componenten gaat zal die salesman niet de gehele machine kennen en ook niet het complete productie proces. Veel zul je tijdens een eerste gesprek met een potentiële klant moeten zien te achterhalen. En aan de hand van die verzamelde informatie kun je advies geven. Dit ook door een probleem/storingsanalyse te maken.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 23:50 schreef BlueT het volgende:
Ik heb zelf veel sollicitaties aan de kant van werkgever gezeten.
Het gaat er bij dit soort vragen niet om wat het juiste antwoord is, maar hoe de kandidaat omgaat met het vraagstuk.
Wordt begrepen welke informatie ontbreekt? Vanuit welke invalshoek wordt het probleem benadert?
Engelse en Nederlandse benaming?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 11:14 schreef spierbal het volgende:
Even offtopic. Wat is het verschil in de benaming: engineer en ingenieur. Is de ING de werkelijke bedenker en berekeningen van krachten etc. Voor een ontwerp. En de engineer die zich meer met de technische uitvoerende taak bezig houdt en niet eens zozeer een ontwerpen is?
Hangt er vanaf welke laag je spreekt, spreek je de managers met investeringsbudget of de onderhoudsmensen op de werkvloer. Daar hebben wij binnen onze organisatie verschillende mensen voor, wel moet je altijd proberen zo veel mogelijk van de basis te weten (logisch).quote:Op zaterdag 5 januari 2019 11:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
In die geest inderdaad. En zorg dat je ook de technische achtergrond van de spullen die je verkoopt exact kunt onderbouwen. Ik heb wel eens meegemaakt dat een sales man die pompen verkocht compleet door het ijs zakte toen een technoloog op de details inging.
Prachtig verhaal. Ook automatisering speelt een belangrijke rol. Welk besturingssysteem kies je, waar zitten de interfaces en de servers. Veiligheid: welke eisen moet de constructie voldoen, waar zitten de beveiligingen en alarmen, voldoet de installatie aan ASME, NACE e.d. Wordt er een HAZOP uitgevoerd, welke veiligheidskundige zit er voor etc.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 11:28 schreef Cherni het volgende:
Het is een samenspel. Een technoloog zet het proces op(flow diagram, P&I), Een staalconstructeur ontwerpt de staalconstructie, een meet en regeltechnicus bepaald de regelkleppen etc, een elektrotechnicus alle kabelbanen(sterkstroom) etc etc. En een piping engineer bakt dat allemaal samen tot een geheel. De projectengineer piping is in dit soort projecten als het om de techniek gaat de spil. En dan heb je nog inkoop, quality control, stoomwezen, afdeling die expansie berekingen maakt ivm uitzetten leidingen etc etc. Er zijn heel wat mensen bij betrokken.
HAZOP de risicoanalyse. Daar werd je ook in betrokken. Daar zat zelfs een hoofdoperator in die commissie. Waren altijd wel leuke sessies. Een van de weinige vergaderingen die echt hout snijden. Althans dat vond ik.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Prachtig verhaal. Ook automatisering speelt een belangrijke rol. Welk besturingssysteem kies je, waar zitten de interfaces en de servers. Veiligheid: welke eisen moet de constructie voldoen, waar zitten de beveiligingen en alarmen, voldoet de installatie aan ASME, NACE e.d. Wordt er een HAZOP uitgevoerd, welke veiligheidskundige zit er voor etc.
Hou op over projectmanagers. Heb hele projecten in de soep zien lopen en budgetoverschrijdingen tot 400% o.l.v. een projectmanager. Soms projecten met meer projectmanagers en -engineers dan er constructeurs en technologen in het team zaten. Meer dan 50% van het budget ging in overhead van de managers zitten en toe dat op was…..was de klant vertrokken en de constructeurs naar de conculega met salariswinst.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 10:53 schreef Cherni het volgende:
Direct op de stoel van een projectengineer gaan zitten is vragen om een burn-out en brand je compleet af. En ondanks dat een projectengineer lager in de hiërarchie staat dan een projectmanager in het in iedergeval in de discipline piping voor de petrochemie een zwaardere en moeilijkere functie. Je ziet wel vaker gelijk schoolverlaters hbo'ers(bedrijfskunde) of mensen met een TU achtergrond gelijk projectmanager worden.
Ingenieur is een titel waar een afgeronde opleiding of studie voor benodigd is om deze te morgen voeren en engineer is een functieomschrijving.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 11:14 schreef spierbal het volgende:
Even offtopic. Wat is het verschil in de benaming: engineer en ingenieur. Is de ING de werkelijke bedenker en berekeningen van krachten etc. Voor een ontwerp. En de engineer die zich meer met de technische uitvoerende taak bezig houdt en niet eens zozeer een ontwerpen is?
Ja en gewoon een vertaling NL - EN, engineer kan net zo goed ingenieur zijn. Zelfde betekenis hebben.quote:Op woensdag 9 januari 2019 11:55 schreef Deshain het volgende:
[..]
Ingenieur is een titel waar een afgeronde opleiding of studie voor benodigd is om deze te morgen voeren en engineer is een functieomschrijving.
Niet elke engineer mag zich ingenieur noemen, ik ben bv zelf bouwkundig ingenieur en mag mijzelf ook data allocation engineer noemen, andersom mag een piping engineer zich geen ingenieur noemen als de bijbehorende titel niet is verleend.quote:Op woensdag 9 januari 2019 13:33 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ja en gewoon een vertaling NL - EN, engineer kan net zo goed ingenieur zijn. Zelfde betekenis hebben.
Aha, wist ik niet! Alhoewel het wel gewoon een 1 op 1 vertaling is. Hoe hou je die twee uit elkaar in het Engels dan?quote:Op woensdag 9 januari 2019 13:47 schreef Deshain het volgende:
[..]
Niet elke engineer mag zich ingenieur noemen, ik ben bv zelf bouwkundig ingenieur en mag mijzelf ook data allocation engineer noemen, andersom mag een piping engineer zich geen ingenieur noemen als de bijbehorende titel niet is verleend.
Het is net even wat anders dan een simpele vertaling.
Door het voeren van je titel wat gewoon gebruikelijk is buiten Nederlandquote:Op woensdag 9 januari 2019 14:04 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Aha, wist ik niet! Alhoewel het wel gewoon een 1 op 1 vertaling is. Hoe hou je die twee uit elkaar in het Engels dan?
Dat is dus verraderlijk, ik heb ook een MSc titel maar niet van een studie in een technische richting.quote:Op woensdag 9 januari 2019 14:14 schreef Deshain het volgende:
[..]
Door het voeren van je titel wat gewoon gebruikelijk is buiten Nederland
Dus in het geval van een werktuigbouwkundige:
naam gevolgd door BEng (in het geval van hbo bachelor)/ BSc (in het geval van WO bachelor) / MSc (in het geval van uni master)
Precies. Al dat zuunige gedoe. Blabla stilstand kost ons tonnen! En dat het probleem van TS maken.quote:Op woensdag 9 januari 2019 14:17 schreef Karina het volgende:
Wat kost die machine? Als de kosten net zoveel zijn als de machine kost, eentje bijkopen
hbo is Ing.quote:Op woensdag 9 januari 2019 13:47 schreef Deshain het volgende:
[..]
Niet elke engineer mag zich ingenieur noemen, ik ben bv zelf bouwkundig ingenieur en mag mijzelf ook data allocation engineer noemen, andersom mag een piping engineer zich geen ingenieur noemen als de bijbehorende titel niet is verleend.
Het is net even wat anders dan een simpele vertaling.
De Sc-titels worden ook weggegeven als zoete koek. Zelfs bedrijfskunde is BSc.quote:Op woensdag 9 januari 2019 14:35 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Dat is dus verraderlijk, ik heb ook een MSc titel maar niet van een studie in een technische richting.
BSc is hbo geen uni. Daarbij zijn er nog veel makkelijkere studies waar BSc voor wordt uitgegeven. Dus inderdaad, zegt niet te veel.quote:Op donderdag 10 januari 2019 15:11 schreef Faux. het volgende:
[..]
De Sc-titels worden ook weggegeven als zoete koek. Zelfs bedrijfskunde is BSc.
Onjuist. BSc is zowel Uni als HBO:quote:Op donderdag 10 januari 2019 15:36 schreef Apekoek het volgende:
[..]
BSc is hbo geen uni. Daarbij zijn er nog veel makkelijkere studies waar BSc voor wordt uitgegeven. Dus inderdaad, zegt niet te veel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 10 januari 2019 15:55 schreef Gideau het volgende:
[..]
Onjuist. BSc is zowel Uni als HBO:Ja ok is waar, ik bedoelde dat BSc afgeronde studie is aan hbo en BSc wanneer je nog aan je master moet beginnen bij de uni.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 10 januari 2019 15:36 schreef Apekoek het volgende:
[..]
BSc is hbo geen uni. Daarbij zijn er nog veel makkelijkere studies waar BSc voor wordt uitgegeven. Dus inderdaad, zegt niet te veel.
Het zegt zoveel dat je een erkend papiertje hebt van een universiteit. De Utrechter zal wel drs. als beschermde titel hebben. In het geval van de ir. komt/kwam er achter de naam nog een extra aanduiding voor de richting, bijvoorbeeld b.i. voor bloody idiotbouwkundig ingenieur.quote:Op donderdag 10 januari 2019 15:13 schreef Faux. het volgende:
En ir zegt tegenwoordig ook niet meer zoveel. Als je natuurkunde studeert in Utrecht ben je het namelijk niet, maar als je consumentenwetenschappen ( ) in Wageningen studeert ben je het wel.
Zijn dat beschermde titels?quote:Op donderdag 10 januari 2019 23:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het zegt zoveel dat je een erkend papiertje hebt van een universiteit. De Utrechter zal wel drs. als beschermde titel hebben. In het geval van de ir. komt/kwam er achter de naam nog een extra aanduiding voor de richting, bijvoorbeeld b.i. voor bloody idiotbouwkundig ingenieur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |