abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:21:31 #1
472255 SBP
First in first out
pi_184195398
Beste lezers,

Tegen volgende week moet ik een vraagstuk oplossen voor mijn sollicitatie. Graag wou ik jullie mening weten over deze vraag, hoe jullie zouden antwoorden en of dat er misschien mensen zijn die al dergelijke vragen hebben gehad.

Context
Ik ben momenteel aan het solliciteren voor een functie als technical sales engineer bij een zeer groot bedrijf die elektronische componenten levert aan bedrijven. Concreet zou ik bij bedrijven langsgaan en die moeten warm maken voor onze componenten, deze worden vervolgens niet rechtstreeks bij ons gekocht maar worden in de plaats daarvan verkocht aan distributeurs of installateurs.

Sollicitatie
Zelf ben ik een jonge starter met een diploma industrieel ingenieur op zak, maar geen ervaring in dergelijke complexe sales omgeving. Het kennismakend gesprek in de eerste ronde van de sollicitatie verliep vlekkeloos en ook de tweede ronde waarbij testen werden genomen en de manager enkele vragen stelde verliep bijzonder goed. Zowel hij als de HR-persoon waren enorm enthousiast en wouden zo snel mogelijk een derde (en laatste) gesprek regelen met meer leden van de sales engineering afdeling. Toen kwam de sales manager op de proppen met een "sales vraagstuk" die ik op het laatste gesprek zou moeten oplossen, een soort van allerlaatste test. Ook gaf hij nog mee dat hij mensen naar huis heeft gestuurd omdat deze niet goed op die vraag hadden geantwoord.

Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:

Een bedrijf heeft een machine die 24u/24u werkt.
Iedere maand blokkeert deze machine 1 maal.
Het heropstarten hiervan duurt 3 uur.
Iedere dag dat de machine niet werkt kost dit het bedrijf ¤60 000.

Het bedrijf komt naar jou en vraagt wat jij hieraan kan doen.


Analyse
Dit is een bijzonder open en vage vraag. Ik denk dan ook dat er niet één juist antwoord is. Misschien dat het vooral de manier waarop deze vraag beantwoord wordt belangrijk is of misschien is dit zelfs een test hoe je omgaat met stress tijdens een gesprek met een lastige klant.

Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?

In ieder geval wil ik vermijden dat ik dit vraagstuk teveel overdenk, daarom drop ik hem hier. Misschien dat mensen met meer ervaring met job interviews hier wat tips kunnen geven. Alvast mijn excuses voor dit monster van een post!
pi_184195427
En dan ga je bij daadwerkelijke vraagstukken op de werkvloer ook steeds hier antwoord halen?

Ze willen denk ik geen antwoord maar vooral je manier van problemen benaderen zien.

Overdenken en op fok vragen lijkt me... eeeerm... niet wat ze willen zien.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_184195485
Als je het voor minder dan 90k (12x3 uur) kan oplossen, doen en anders lekker zo laten.
Zoiets? :7
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_184195492
36 uur stilstand op jaar basis, 1.5 dag dus 90.000 euro kosten op jaar basis. Met onze componenten die een mtbf van 1 miljoen jaar hebben bespaar je dat per jaar, onze componenten kosten 135.000 euro om erin te zetten dus na 1.5 jaar gaat u meer winst draaien. :P
pi_184195564
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Beste lezers,

Tegen volgende week moet ik een vraagstuk oplossen voor mijn sollicitatie. Graag wou ik jullie mening weten over deze vraag, hoe jullie zouden antwoorden en of dat er misschien mensen zijn die al dergelijke vragen hebben gehad.

Context
Ik ben momenteel aan het solliciteren voor een functie als technical sales engineer bij een zeer groot bedrijf die elektronische componenten levert aan bedrijven. Concreet zou ik bij bedrijven langsgaan en die moeten warm maken voor onze componenten, deze worden vervolgens niet rechtstreeks bij ons gekocht maar worden in de plaats daarvan verkocht aan distributeurs of installateurs.

Sollicitatie
Zelf ben ik een jonge starter met een diploma industrieel ingenieur op zak, maar geen ervaring in dergelijke complexe sales omgeving. Het kennismakend gesprek in de eerste ronde van de sollicitatie verliep vlekkeloos en ook de tweede ronde waarbij testen werden genomen en de manager enkele vragen stelde verliep bijzonder goed. Zowel hij als de HR-persoon waren enorm enthousiast en wouden zo snel mogelijk een derde (en laatste) gesprek regelen met meer leden van de sales engineering afdeling. Toen kwam de sales manager op de proppen met een "sales vraagstuk" die ik op het laatste gesprek zou moeten oplossen, een soort van allerlaatste test. Ook gaf hij nog mee dat hij mensen naar huis heeft gestuurd omdat deze niet goed op die vraag hadden geantwoord.

Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:

Een bedrijf heeft een machine die 24u/24u werkt.
Iedere maand blokkeert deze machine 1 maal.
Het heropstarten hiervan duurt 3 uur.
Iedere dag dat de machine niet werkt kost dit het bedrijf ¤60 000.

Het bedrijf komt naar jou en vraagt wat jij hieraan kan doen.


Analyse
Dit is een bijzonder open en vage vraag. Ik denk dan ook dat er niet één juist antwoord is. Misschien dat het vooral de manier waarop deze vraag beantwoord wordt belangrijk is of misschien is dit zelfs een test hoe je omgaat met stress tijdens een gesprek met een lastige klant.

Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?

In ieder geval wil ik vermijden dat ik dit vraagstuk teveel overdenk, daarom drop ik hem hier. Misschien dat mensen met meer ervaring met job interviews hier wat tips kunnen geven. Alvast mijn excuses voor dit monster van een post!
Zonder OEE nutteloze vraag
pi_184195861
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:27 schreef Basp1 het volgende:
36 uur stilstand op jaar basis, 1.5 dag dus 90.000 euro kosten op jaar basis. Met onze componenten die een mtbf van 1 miljoen jaar hebben bespaar je dat per jaar, onze componenten kosten 135.000 euro om erin te zetten dus na 1.5 jaar gaat u meer winst draaien. :P
Dit.
Even doorvragen naar de oorzaak en dan aangeven dat dit met een onderdeel van jouw bedrijf nooit zou gebeuren.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_184195882
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?
Het boeit niet wat wel/niet correct is. Als je manager zegt dat het ¤20 000 per dag kost, dan reken je daar mee verder. Waarschijnlijke opties die hij wil horen zijn:

* Voorkomen dat het apparaat uberhaupt blokkeert maar daar kunnen we je niks over vertellen zonder extra informatie. Een goede maintenance kan hierop inspelen door iedere week een uurtje preventief in te plannen door de machines uit te lijnen etc. (= minder dan 20K kosten per maand).

* Permanente overcapaciteit introduceren van het enkele apparaat als de storing zeer consequent is.

* Redundancy van apparatuur (3 x 50% inzetten op 3 x 33,3% bijvoorbeeld) als de storing minder consequent is. Dan kun je altijd bijschakelen naar 2 x 50%. Alleen mogelijk als het apparaat binnenkort wordt vervangen.

* Condition monitoring implementeren in lijn met industry 4.0 (hip tegenwoordig) zodat je de storing kan zien aankomen en de downtime kan reduceren doordat je de juiste resources kunt reserveren. Zeker omdat die man 20K aan kosten noemt, lijkt het grootste deel van de downtime te komen door een machine die stil staat zonder dat maintenance er iets mee doet. Iets wat in de productiewereld vaak genoeg voorkomt.
One man's trash, another man's treasure.
pi_184195899
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:54 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dit.
Even doorvragen naar de oorzaak en dan aangeven dat dit met een onderdeel van jouw bedrijf nooit zou gebeuren.
Dat niet alleen maar ook meteen de prijs waarvoor je het verkoopt maximaal op een terugverdiend tijd van 1.5 jaar zetten. :P
pi_184195951
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:55 schreef Arkai het volgende:

[..]

Het boeit niet wat wel/niet correct is. Als je manager zegt dat het ¤20 000 per dag kost, dan reken je daar mee verder. Waarschijnlijke opties die hij wil horen zijn:

* Voorkomen dat het apparaat uberhaupt blokkeert maar daar kunnen we je niks over vertellen zonder extra informatie. Een goede maintenance kan hierop inspelen door iedere week een uurtje preventief in te plannen door de machines uit te lijnen etc. (= minder dan 20K kosten per maand).


Elke week een uur is minder dan elke maand 3 uur? 8)7
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_184195982
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
En dan ga je bij daadwerkelijke vraagstukken op de werkvloer ook steeds hier antwoord halen?

Ze willen denk ik geen antwoord maar vooral je manier van problemen benaderen zien.

Overdenken en op fok vragen lijkt me... eeeerm... niet wat ze willen zien.
Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? " :D
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_184195995
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:02 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Elke week een uur is minder dan elke maand 3 uur? 8)7
Die vent geeft aan dat er 20K aan kosten zijn. De downtime van 3 uur is goed voor 7.5K euro wat dus inhoudt dat de machine lange tijd stil staat na een storing (operations/maintenance interventies en dan vervolgens nog 3 uur opstarten). Dan is 4 keer een uur goedkoper dan de waarschijnlijke totaalstilstand van 8 uur.
One man's trash, another man's treasure.
pi_184196039
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184196040
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:05 schreef Arkai het volgende:

[..]

Die vent geeft aan dat er 20K aan kosten zijn. De downtime van 3 uur is goed voor 7.5K euro wat dus inhoudt dat de machine lange tijd stil staat na een storing (operations/maintenance interventies en dan vervolgens nog 3 uur opstarten). Dan is 4 keer een uur goedkoper dan de waarschijnlijke totaalstilstand van 8 uur.
Dan ga je er wel vanuit dat je na onderhoud meteen kan opstarten en na de storing opeens veel meer moeite heb om opnieuw op te starten. ;)

Zou ik ook doen als ik service wil verkopen, maar als je onderdelen wilt verkopen moet je toch een andere insteek hebben lijkt me.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 11:09:55 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184196069
Ik denk dat je je blind staart op het bedrag en de andere getallen. Boeien. Je hebt te maken met een klant die baalt en in zijn ogen onnodige kosten maakt. Ga eens met dat gegeven aan de slag, "ontevreden klant". Hoe ga jij hem blij maken?
Ik heb geen idee wat een technical sales engineer is en waarom het geen gewone verkoper is, maar ik vermoed dat je iets van techniek zou moeten weten. Dus eerst die machine openschroeven en kijken wat er aan de hand is en het probleem analyseren voordat je jouw winstkansen van het probleem doorrekent.

Maar als je dit komt vragen op Fok ben je sowieso niet erg geschikt voor de functie lijkt me.
Het antwoord is ook afhankelijk van de bedrijfscultuur.
pi_184196072
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Een machine die met stilstand 60.000 euro per uur kost zal waarschijnlijk meerdere miljoenen kosten als het niet nog meer is.
pi_184196136
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan ga je er wel vanuit dat je na onderhoud meteen kan opstarten en na de storing opeens veel meer moeite heb om opnieuw op te starten. ;)

Zou ik ook doen als ik service wil verkopen, maar als je onderdelen wilt verkopen moet je toch een andere insteek hebben lijkt me.
Het hangt inderdaad van het proces af en ook mijn ervaring leert dat een zelfs een opstart na een korte interventie niet probleemloos verloopt maar voor een startende sollicitant is het in ieder geval een beter verhaal dan helemaal niets te zeggen. ;)
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 11:16:59 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184196164
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Aha, en hoe ga je de overcapaciteit betalen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184196262
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Dat doe je alleen als de maschine onmisbaar is in het proces of veel onderhoud nodig heeft.
pi_184196312
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aha, en hoe ga je de overcapaciteit betalen?
Van het geld wat je bespaart doordat je geen stilstand meer hebt. Het is soms zo simpel. :) . Ik begrijp wel wat het probleem is maar dat is een machinepark van slechts 1 stuks die echter wel cruciaal is voor het proces natuurlijk ook. Als overcapaciteit veel duurder is dan wat je bespaart heeft het geen zin. Maar die gegevens hebben we vooralsnog niet om dat te kunnen bepalen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184196331
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een machine die met stilstand 60.000 euro per uur kost zal waarschijnlijk meerdere miljoenen kosten als het niet nog meer is.
Dat hoeft niet. Maar voorlopig weten we dat niet. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Redactie Frontpage vrijdag 4 januari 2019 @ 11:30:57 #21
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_184196358
Wanneer je dit zelf niet kan beantwoorden moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor de baan. Just saying.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 4 januari 2019 @ 11:31:36 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184196364
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Van het geld wat je bespaart doordat je geen stilstand meer hebt. Het is soms zo simpel. :) . Ik begrijp wel wat het probleem is maar dat is een machinepark van slechts 1 stuks die echter wel cruciaal is voor het proces natuurlijk ook. Als overcapaciteit veel duurder is dan wat je bespaart heeft het geen zin. Maar die gegevens hebben we vooralsnog niet om dat te kunnen bepalen.
Van die 7,500 euro?
Echt, jij zou een bedrijf eens van binnen moeten zien
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184196424
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:30 schreef JeMoeder het volgende:
Wanneer je dit zelf niet kan beantwoorden moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor de baan. Just saying.
Dit. Plus dat het hun waarschijnlijk niet gaat om het antwoord, maar om het proces.

Het zegt alles over je dat je op een forum om hulp vraagt. Ik zou het negatief vinden, maar dat zegt weer alles over mij.
Somebody that I used to know
pi_184196439
Ik zou pallets gaan sorteren.
pi_184196528
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:27 schreef Bart2002 het volgende:
Als overcapaciteit veel duurder is dan wat je bespaart heeft het geen zin.
Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.
One man's trash, another man's treasure.
pi_184196577
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:43 schreef Arkai het volgende:

[..]

Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.
Allemaal waar. Laten we zeggen dat het van veel factoren afhankelijk is wat de beste oplossing is. De vraag is in deze vorm niet te beantwoorden omdat we die factoren niet weten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184196618
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Van die 7,500 euro?
Echt, jij zou een bedrijf eens van binnen moeten zien
Ik heb natuurlijk best veel met deze problematiek te maken. Cruciale machines die in principe onvervangbaar zijn. Daar zijn geen budgetvriendelijke oplossingen voor.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184196623
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:

Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:

Het juiste antwoord is volgens mij dat je zonder meer info of uitleg hier geen zinnig woord over kan zeggen.
pi_184196631
Inderdaad. :) Als de TS er nog achter komt wat volgens het bedrijf waar hij solliciteert het juiste antwooord is...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184196715
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:43 schreef Arkai het volgende:

[..]

Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.
Een OEE van 95% ja? Van 1 dag zeker?
pi_184196941
Klant verwijzen naar de installateur; die heeft het op te lossen, niet jij of je werkgever.

/WGR-mode
pi_184197127
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:03 schreef r_one het volgende:
Klant verwijzen naar de installateur; die heeft het op te lossen, niet jij of je werkgever.

/WGR-mode
Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek. :D
  vrijdag 4 januari 2019 @ 12:14:20 #33
472255 SBP
First in first out
pi_184197130
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
En dan ga je bij daadwerkelijke vraagstukken op de werkvloer ook steeds hier antwoord halen?

Ze willen denk ik geen antwoord maar vooral je manier van problemen benaderen zien.

Overdenken en op fok vragen lijkt me... eeeerm... niet wat ze willen zien.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
Maar als je dit komt vragen op Fok ben je sowieso niet erg geschikt voor de functie lijkt me.
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:30 schreef JeMoeder het volgende:
Wanneer je dit zelf niet kan beantwoorden moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor de baan. Just saying.
Even een weerwoord op enkele van deze reacties.

Ik heb tijdens de tweede ronde testen afgelegd in een gecontroleerde omgeving, ook heb ik zowel technische als commerciële vragen van deze aard on the spot moeten oplossen. Geen forum, geen hulplijn.

Voor deze vraag kreeg ik echter 2 weken de tijd. Als hij mijn persoonlijke skills on the spot wou testen kon hij gewoon meteen een antwoord vragen. Maar nee, zoals sommigen (en ikzelf) al hebben opgemerkt is dit een open vraag met niet één juist antwoord en geeft hij mij duidelijk de tijd en VRIJHEID om dit op MIJN MANIER op te lossen.

Het zit dan ook in mijn persoonlijke aard om de twee weken die ik gekregen heb zo goed mogelijk te benutten. Ik heb al eens gegoogled, ik heb het vraagstuk eens bij mijn vrienden voorgelegd, ik heb het eens op een forum gedropt en jazeker (het zal jullie misschien verbazen) maar ik heb hier ook al zelf over nagedacht.

Het is dan ook niet mijn bedoeling dat jullie mijn huiswerk maken. Ik hoop gewoon nieuwe inzichten en opinies te krijgen, want er is geen hapklaar antwoord. Informatie verzamelen om zo mijn EIGEN finaal antwoord te formuleren is mijn manier van omgaan met deze vage vraag. En als de manager vraagt hoe ik tot bij mijn antwoord gekomen ben zal ik daar ook eerlijk en zonder schaamte op antwoorden.

Als je ergens wilt geraken in je leven kan ik jullie alleen maar aanraden om te durven vragen voor een andere opinie of hulp bij mensen met meer ervaring. We hebben allemaal wel eens last van tunnelvisie of van egoproblemen als het over zo een zaken gaat. Het is het resultaat die telt en in het professioneel leven wordt er zeker niet neergekeken op het stellen van vragen.

In ieder geval bedankt voor de mensen die hier wel al behulpzame reacties hebben gepost! :)
pi_184197164
TS, kun je over 2 weken ook een update plaatsen? :?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 12:47:34 #35
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_184197572
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij moet componenten gaan verkopen.
Jij bent de enige die het snapt.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_184197786
Je hebt 2 weken om dit op te lossen? Als je salesman bent en je zit in zo een gesprek moet je direct op een bierfiltje duidelijk kunnen maken wat je businesscase is. Ik heb veel vergelijkbare situaties met migratie van on premise VS cloudhosting gezien en dan weet je welke zaken duurder zijn en goedkoper. Uiteraard hoef je niet direct een offerte af te geven, maar een ruwe berekening moet je wel kunnen doen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184197848
Daarnaast ontbreekt er cruciale informatie, als belangrijkste wat is de afschrijfperiode van de huidige machine? Hoe lang is deze al in gebruik?

Een ander belangrijk vraagstuk is wat de "downtime" zou zijn als je deze machine zou aanpassen dan wel vervangen. En zeker ook: zijn er op dit moment al betere alternatieven voor de machine, en houd het bedrijf rekening met productiegroei?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 4 januari 2019 @ 13:07:56 #39
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_184198013
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:04 schreef Gripper het volgende:

[..]

Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? " :D
Dan zeg je: "Logisch, we zoeken toch een oplossing voor dit probleem? Ik voel me niet te groot om daarvoor hulp in te roepen van ter zake deskundigen"

BAM, contract.
pi_184198053
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:04 schreef Gripper het volgende:

[..]

Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? " :D
_O- _O-

Als een bedrijf drie gesprekken houdt en ook nog met dit soort vage opdrachten/vraagstukken komt zou ik mezelf afvragen of ik hier uberhaupt wel zou willen werken.
pi_184198073
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:07 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Dan zeg je: "Logisch, we zoeken toch een oplossing voor dit probleem? Ik voel me niet te groot om daarvoor hulp in te roepen van ter zake deskundigen"

BAM, contract.
Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken. :D
pi_184198206
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek. :D
Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
pi_184198271
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken. :D
Beetje flauw. Als je echt wil de capaciteiten van een (potentiele) medewerker wil testen laat je hem/haar gewoon op kantoor een case oplossen en presenteren. Als iemand het thuis kan gaan doen loop je het risico dat hij of zij hulp inschakelt.
pi_184198295
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
Hij moet toch zijn sales targets gaan halen, naar een andere partij door te wijzen zal hij niet veel omzet mee creëren. :D
pi_184198387
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij moet toch zijn sales targets gaan halen, naar een andere partij door te wijzen zal hij niet veel omzet mee creëren. :D
Klopt maar hij moet ik zijn grenzen kennen en aangeven. Hij kent de historie van die machine niet, de installateur wel. Wellicht is dat ook de bedoeling van de case: ook een 'nee' durven verkopen en niet ter wille van je targets alles op willen lossen, ook al ligt dat buiten je competenties.

Even meedenken met de klant is niks mis mee overigens maar laat het daar dan ook bij.
pi_184198393
Als sales man een service monteur aanbieden om het probleem te analyseren, op basis van zijn analyse componenten aanbieden aan de klant (ter waarde van bijvoorbeeld 40k). En aangeven bij de klant dat hiermee de up time verhoogd wordt en dus kosten bespaard gaan worden aangezien de machine dan bijvoorbeeld slechts nog 1 maal in de 2 maanden blokkeert of een kortere startup tijd nodig heeft, zeg maar 1,5u ipv 3u. Liefst het verhaal ondersteunen met grote merken waar jullie mee samenwerken in dezelfde branche.
pi_184198403
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
De onderdelen zullen uiteindelijk bij de distributeur worden gekocht.
Maar TS zal da klant dan wel moeten beïnvloeden zodat de klant de onderdelen van zijn bedrijf koopt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_184198442
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:28 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

De onderdelen zullen uiteindelijk bij de distributeur worden gekocht.
Maar TS zal da klant dan wel moeten beïnvloeden zodat de klant de onderdelen van zijn bedrijf koopt.
Ja zo staat het ook al in de OP. Maar je kunt ook doorschieten in het beïnvloeden.
pi_184198492
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
Ik heb geen idee wat een technical sales engineer is en waarom het geen gewone verkoper is, maar ik vermoed dat je iets van techniek zou moeten weten.
Daar zit wel degelijk verschil tussen, je geeft het zelf al aan. Je moet de techniek begrijpen en met de klant mee kunnen praten over zijn/haar productieproces (en de problemen daarbinnen) en feedback van de klant moet je overleggen met andere ingenieurs binnen eigen bedrijf. Snap eigenlijk niet waarom sommige mensen zo moeilijk doen over de term "sales engineer". Het is vaak toch wel heel anders en meer diepgaand dan theezakjes verkopen.
pi_184200616
Als ex Senior Technical Sales Engineer met jaren ervaring moet ik echt zeggen dat ik het een casus van niks vind.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_184200913
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als ex Senior Technical Sales Engineer met jaren ervaring moet ik echt zeggen dat ik het een casus van niks vind.
Vooral onvolledig.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 16:01:01 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184201411
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:47 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Jij bent de enige die het snapt.
Ja, dat is de functieomschrijving. Maar zo'n testcase, vooral omdat die heel vaag is, kan ook bedoeld zijn om te kijken of TS een verkoopboer is of dat hij meer servicegericht is. Welke richting je op moet denken, hangt helemaal af van de persoon die het antwoord wil weten. Is het een no-nonsense persoon met dollartekens in zijn ogen, dan zal het antwoord iets met verkopen te maken hebben. Is het echter iemand die meer in de hoek van service en relatiebeheer zit, dan kan de oplossing meer in die richting liggen: klant tevreden houden, niet nodeloos geld uit de zak kloppen, service aanbieden, eerst goed analyseren voor je met je verkooptechnieken gaat stoeien. Dat laatste kan weer langetermijndenken zijn: een tevreden klant klopt de volgende keer weer bij je aan als die iets nodig heeft.
Het antwoord van TS zal misschien een test zijn om te kijken of hij in het team past. Want deze vraag wordt natuurlijk niet voor niets van de andere vragen gescheiden. Als TS de enige keiharde verkoopboer is, kan dat destructief voor het team zijn (en andersom).
pi_184202041
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?
Zou je dat dan eerst niet eens boven tafel willen krijgen? Of ga je straks in je functie ook maar 'gokken' op wat ze bedoelen, aannames doen, en ga je ervan uit dat zij het wel zullen weten?
Somebody that I used to know
pi_184203102
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:37 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Vooral onvolledig.
Inderdaad. De machine blokkeert, tja, daar kunnen duizenden redenen voor zijn.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 4 januari 2019 @ 19:33:25 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184205214
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 17:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Inderdaad. De machine blokkeert, tja, daar kunnen duizenden redenen voor zijn.
Juist daarom ligt het voor de hand dat dit een strikvraag is.

Eens in de maand valt de productie samen met de maandelijkse backup van de software. Jij wilt componenten verkopen waar de oplossing ligt in een andere manier van instellen van de software. Toedeledoe, volgende kandidaat.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 20:04:39 #56
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_184206011
Dit lijkt me echt een commerciële kut functie. Maar enfin, veel succes met je sollicitatie!
pi_184206130
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Beste lezers,

Tegen volgende week moet ik een vraagstuk oplossen voor mijn sollicitatie. Graag wou ik jullie mening weten over deze vraag, hoe jullie zouden antwoorden en of dat er misschien mensen zijn die al dergelijke vragen hebben gehad.

Context
Ik ben momenteel aan het solliciteren voor een functie als technical sales engineer bij een zeer groot bedrijf die elektronische componenten levert aan bedrijven. Concreet zou ik bij bedrijven langsgaan en die moeten warm maken voor onze componenten, deze worden vervolgens niet rechtstreeks bij ons gekocht maar worden in de plaats daarvan verkocht aan distributeurs of installateurs.

Sollicitatie
Zelf ben ik een jonge starter met een diploma industrieel ingenieur op zak, maar geen ervaring in dergelijke complexe sales omgeving. Het kennismakend gesprek in de eerste ronde van de sollicitatie verliep vlekkeloos en ook de tweede ronde waarbij testen werden genomen en de manager enkele vragen stelde verliep bijzonder goed. Zowel hij als de HR-persoon waren enorm enthousiast en wouden zo snel mogelijk een derde (en laatste) gesprek regelen met meer leden van de sales engineering afdeling. Toen kwam de sales manager op de proppen met een "sales vraagstuk" die ik op het laatste gesprek zou moeten oplossen, een soort van allerlaatste test. Ook gaf hij nog mee dat hij mensen naar huis heeft gestuurd omdat deze niet goed op die vraag hadden geantwoord.

Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:

Een bedrijf heeft een machine die 24u/24u werkt.
Iedere maand blokkeert deze machine 1 maal.
Het heropstarten hiervan duurt 3 uur.
Iedere dag dat de machine niet werkt kost dit het bedrijf ¤60 000.

Het bedrijf komt naar jou en vraagt wat jij hieraan kan doen.


Analyse
Dit is een bijzonder open en vage vraag. Ik denk dan ook dat er niet één juist antwoord is. Misschien dat het vooral de manier waarop deze vraag beantwoord wordt belangrijk is of misschien is dit zelfs een test hoe je omgaat met stress tijdens een gesprek met een lastige klant.

Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?

In ieder geval wil ik vermijden dat ik dit vraagstuk teveel overdenk, daarom drop ik hem hier. Misschien dat mensen met meer ervaring met job interviews hier wat tips kunnen geven. Alvast mijn excuses voor dit monster van een post!
Schaf een backupmachine aan en laat alles evenredig met elkaar lopen, dan bespaar je nog eens op de totale kosten.
pi_184206574
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 16:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dat is de functieomschrijving. Maar zo'n testcase, vooral omdat die heel vaag is, kan ook bedoeld zijn om te kijken of TS een verkoopboer is of dat hij meer servicegericht is. Welke richting je op moet denken, hangt helemaal af van de persoon die het antwoord wil weten. Is het een no-nonsense persoon met dollartekens in zijn ogen, dan zal het antwoord iets met verkopen te maken hebben. Is het echter iemand die meer in de hoek van service en relatiebeheer zit, dan kan de oplossing meer in die richting liggen: klant tevreden houden, niet nodeloos geld uit de zak kloppen, service aanbieden, eerst goed analyseren voor je met je verkooptechnieken gaat stoeien. Dat laatste kan weer langetermijndenken zijn: een tevreden klant klopt de volgende keer weer bij je aan als die iets nodig heeft.
Het antwoord van TS zal misschien een test zijn om te kijken of hij in het team past. Want deze vraag wordt natuurlijk niet voor niets van de andere vragen gescheiden. Als TS de enige keiharde verkoopboer is, kan dat destructief voor het team zijn (en andersom).
Idd dit. Dit is wat ze in je antwoord zoeken. Een rekensommetje kan iedereen maken. (vandaar ook dat hij waarschijnlijk een random getal als 20.000 uit de lucht greep)

Waar het om gaat is het vertrouwen van de klant winnen. Je klant kan niet op de hoogte zijn van alle technieken en heeft geen tijd om dit allemaal uit te zoeken en te vergelijken. Als jij het je klant makkelijk maakt door dit voor hem uit te zoeken en de juiste info te geven, ondersteunt met voorbeelden en getalletjes die hij gewoon kant en klaar kan doorspelen naar zijn leidinggevende, maak je zijn werk makkelijk en zal hij je graag over de vloer zien komen. Vertrouwen win je door goed advies. Dus aangeven dat jullie product goed zou zijn maar niet veel winst oplevert help daarbij.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_184214920
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken. :D
Och googlen is in de 21e eeuw ook een best handige skill. Het zal je verbazen hoeveel mensen het niet kunnen, dat zit hem vooral in niet weten welke kernwoorden je moet gebruiken.
pi_184215842
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:27 schreef Basp1 het volgende:
36 uur stilstand op jaar basis, 1.5 dag dus 90.000 euro kosten op jaar basis. Met onze componenten die een mtbf van 1 miljoen jaar hebben bespaar je dat per jaar, onze componenten kosten 135.000 euro om erin te zetten dus na 1.5 jaar gaat u meer winst draaien. :P
In die geest inderdaad. En zorg dat je ook de technische achtergrond van de spullen die je verkoopt exact kunt onderbouwen. Ik heb wel eens meegemaakt dat een sales man die pompen verkocht compleet door het ijs zakte toen een technoloog op de details inging.
pi_184215900
Even offtopic. Wat is het verschil in de benaming: engineer en ingenieur. Is de ING de werkelijke bedenker en berekeningen van krachten etc. Voor een ontwerp. En de engineer die zich meer met de technische uitvoerende taak bezig houdt en niet eens zozeer een ontwerpen is?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_184216093
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:14 schreef spierbal het volgende:
Even offtopic. Wat is het verschil in de benaming: engineer en ingenieur. Is de ING de werkelijke bedenker en berekeningen van krachten etc. Voor een ontwerp. En de engineer die zich meer met de technische uitvoerende taak bezig houdt en niet eens zozeer een ontwerpen is?
Moeilijke vraag. Dat is per discipline compleet anders. In mijn vakgebied waar ik werkte was de engineer de ontwerper van een fabrieksopstelling(Lay/out zowel, basic als detail) maar complexe berekeningen werden gemaakt door de rekenkamer en dat waren vaak Ir. dus TU.

Bovendien heb je ook te maken met procestechnologen, bouwkundigen, meet en regeltechniek, electro. Nu gebruiken engineers bijvoorbeeld PDMS, Acad, Propipe etc. In mijn tijd was dat nog een tekentafel. En dat zijn nu allemaal hbo functies. In mijn tijd was dat mts/hts. Zeer eenvoudige berekeningen maakte je zelf, maar een complete staalconstructie waar alle pannen en potten en leidingen in komen te hangen is een vak apart. Je zette de basic op. En dat was het.

Je begon als tekenaar, tekenaar/constructeur, constructeur(engineer), hoofdconstructeur(projectengineer). Dat was je carrière. En wil je de manager uithangen groeide je nog door tot projectmanager(aan mij niet besteed).

Het is een samenspel. Een technoloog zet het proces op(flow diagram, P&I), Een staalconstructeur ontwerpt de staalconstructie, een meet en regeltechnicus bepaald de regelkleppen etc, een elektrotechnicus alle kabelbanen(sterkstroom) etc etc. En een piping engineer bakt dat allemaal samen tot een geheel. De projectengineer piping is in dit soort projecten als het om de techniek gaat de spil. En dan heb je nog inkoop, quality control, stoomwezen, afdeling die expansie berekingen maakt ivm uitzetten leidingen etc etc. Er zijn heel wat mensen bij betrokken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 05-01-2019 12:04:38 ]
pi_184216280
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek. :D
Precies dit.

Hij moet dus uitzoeken, hoeveel het zou kosten de onderdelen te gebruiken van zijn werkgever. Wat de meerprijs is tegenover de kosten van nu en uitrekenen hoeveel minder storing zijn onderdelen geven en hoeveel onkosten ermee voorkomen worden.
.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:17:38 #64
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184216692
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:43 schreef Fer het volgende:

[..]

Precies dit.

Hij moet dus uitzoeken, hoeveel het zou kosten de onderdelen te gebruiken van zijn werkgever. Wat de meerprijs is tegenover de kosten van nu en uitrekenen hoeveel minder storing zijn onderdelen geven en hoeveel onkosten ermee voorkomen worden.
Nee, om dat op te lossen heb je te weinig informatie gekregen en een te lange tijd om het te berekenen. Dus moet je het antwoord in een andere richting zoeken.
pi_184217166
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, om dat op te lossen heb je te weinig informatie gekregen en een te lange tijd om het te berekenen. Dus moet je het antwoord in een andere richting zoeken.
Hij moet ook niet letterlijk naar de oplossing zoeken. Maar een plan maken, hoe je de juiste informatie uit de mensen krijgt om dit mogelijk te maken. Welke informatie ontbreekt er en welke heeft hij nog nodig. Dat is zijn werk.
.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:55:55 #66
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184217177
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:54 schreef Fer het volgende:

[..]

Hij moet ook niet letterlijk naar de oplossing zoeken. Maar een plan maken, hoe je de juiste informatie uit de mensen krijgt om dit mogelijk te maken. Welke informatie ontbreekt er en welke heeft hij nog nodig. Dat is zijn werk.
En dat leer je niet op zo'n opleiding?
pi_184223325
Ik denk dat mijn oplossing: een 2e machine erbij nog wel het beste was. Ben je overal vanaf. Geen moeilijk gedoe en gewoon een 100% proces. Andere oplossingen zijn veel te ingewikkeld, hebben verborgen kosten en losse het probleem (de 100% capaciteit) niet op.

Er even van uitgaande dat de continue productie belangrijk is in deze. En dat stilstand meteen een dreigend faillissement oplevert.

Verder ben ik van mening dat je een sollicitant nooit lastig mag vallen met deze onnozele vragen. Het is een probleem wat heel makkelijk opgelost kan worden alleen wil men niet betalen voor de oplossing blijkbaar. Stel je eens voor wat een rust het geeft: een heuse backup machine. Hoeven we tenminste niet meer aan sollicitanten te vragen wat de oplossing is voor onze zuinigheid. :) Managers zien dat geld veel liever uitgekeerd als bonus voor henzelf dan dat het wordt geïnvesteerd in de toekomst. Dat is de verrotte moderne tijd waar managers de richting bepalen. Eigenbelang is daar de drijvende kracht doorgaans. Zij slopen bedrijven en gaan daarna weer een deurtje verder om hun destructieve werk voort te zetten.

[ Bericht 21% gewijzigd door Bart2002 op 05-01-2019 19:18:57 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184225150
2e machine, alsof die geen 5 Miljoen kan kosten...

Zullen we gelijk de hele productielijn ook maar verdubbelen.

Bovendien, Ts verkoopt geen machines.
.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 20:28:21 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184225279
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 20:24 schreef Fer het volgende:
2e machine, alsof die geen 5 Miljoen kan kosten...
Je weet niet eens wat voor machine. Mogelijk zo groot dat er een nieuwe fabriekshal gebouwd moet worden, waar geen ruimte voor is zodat het bedrijf moet verhuizen.
En dat allemaal omdat er niet de moeite wordt genomen te onderzoeken wat er ècht aan de hand is.
pi_184226243
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
dit, 1 is geen.
pi_184227112
Ik denk dat je moet vragen waar het door komt.
pi_184229794
Asset management
pi_184231233
Ik heb zelf veel sollicitaties aan de kant van werkgever gezeten.
Het gaat er bij dit soort vragen niet om wat het juiste antwoord is, maar hoe de kandidaat omgaat met het vraagstuk.
Wordt begrepen welke informatie ontbreekt? Vanuit welke invalshoek wordt het probleem benadert?
pi_184234436
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:01 schreef raptorix het volgende:
Daarnaast ontbreekt er cruciale informatie, als belangrijkste wat is de afschrijfperiode van de huidige machine? Hoe lang is deze al in gebruik?

Een ander belangrijk vraagstuk is wat de "downtime" zou zijn als je deze machine zou aanpassen dan wel vervangen. En zeker ook: zijn er op dit moment al betere alternatieven voor de machine, en houd het bedrijf rekening met productiegroei?
Precies dit dus. Regel één van business cases oplossen/sales is wel dat je zelf vragen moet gaan stellen.
Play hard, go pro.
pi_184235705
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 23:50 schreef BlueT het volgende:
Ik heb zelf veel sollicitaties aan de kant van werkgever gezeten.
Het gaat er bij dit soort vragen niet om wat het juiste antwoord is, maar hoe de kandidaat omgaat met het vraagstuk.
Wordt begrepen welke informatie ontbreekt? Vanuit welke invalshoek wordt het probleem benadert?
Veel van die informatie moet van de klant/opdrachtgever komen. De oorzaak waarom die machine stil ligt zal toch vanuit de klant moeten komen. Aan de hand daarvan kun jij dan onderzoeken of je componenten de oplossing bieden. Zeker als het om componenten gaat zal die salesman niet de gehele machine kennen en ook niet het complete productie proces. Veel zul je tijdens een eerste gesprek met een potentiële klant moeten zien te achterhalen. En aan de hand van die verzamelde informatie kun je advies geven. Dit ook door een probleem/storingsanalyse te maken.

Het is belangrijk dat je kunt meedenken en niet alleen een verkooppraatje houd.

[ Bericht 7% gewijzigd door Cherni op 06-01-2019 11:16:02 ]
pi_184274748
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:14 schreef spierbal het volgende:
Even offtopic. Wat is het verschil in de benaming: engineer en ingenieur. Is de ING de werkelijke bedenker en berekeningen van krachten etc. Voor een ontwerp. En de engineer die zich meer met de technische uitvoerende taak bezig houdt en niet eens zozeer een ontwerpen is?
Engelse en Nederlandse benaming?
pi_184274781
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:08 schreef Cherni het volgende:

[..]

In die geest inderdaad. En zorg dat je ook de technische achtergrond van de spullen die je verkoopt exact kunt onderbouwen. Ik heb wel eens meegemaakt dat een sales man die pompen verkocht compleet door het ijs zakte toen een technoloog op de details inging.
Hangt er vanaf welke laag je spreekt, spreek je de managers met investeringsbudget of de onderhoudsmensen op de werkvloer. Daar hebben wij binnen onze organisatie verschillende mensen voor, wel moet je altijd proberen zo veel mogelijk van de basis te weten (logisch).
pi_184274833
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:28 schreef Cherni het volgende:

Het is een samenspel. Een technoloog zet het proces op(flow diagram, P&I), Een staalconstructeur ontwerpt de staalconstructie, een meet en regeltechnicus bepaald de regelkleppen etc, een elektrotechnicus alle kabelbanen(sterkstroom) etc etc. En een piping engineer bakt dat allemaal samen tot een geheel. De projectengineer piping is in dit soort projecten als het om de techniek gaat de spil. En dan heb je nog inkoop, quality control, stoomwezen, afdeling die expansie berekingen maakt ivm uitzetten leidingen etc etc. Er zijn heel wat mensen bij betrokken.
Prachtig verhaal. Ook automatisering speelt een belangrijke rol. Welk besturingssysteem kies je, waar zitten de interfaces en de servers. Veiligheid: welke eisen moet de constructie voldoen, waar zitten de beveiligingen en alarmen, voldoet de installatie aan ASME, NACE e.d. Wordt er een HAZOP uitgevoerd, welke veiligheidskundige zit er voor etc.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184275402
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:37 schreef blomke het volgende:

[..]

Prachtig verhaal. Ook automatisering speelt een belangrijke rol. Welk besturingssysteem kies je, waar zitten de interfaces en de servers. Veiligheid: welke eisen moet de constructie voldoen, waar zitten de beveiligingen en alarmen, voldoet de installatie aan ASME, NACE e.d. Wordt er een HAZOP uitgevoerd, welke veiligheidskundige zit er voor etc.
HAZOP de risicoanalyse. Daar werd je ook in betrokken. Daar zat zelfs een hoofdoperator in die commissie. Waren altijd wel leuke sessies. Een van de weinige vergaderingen die echt hout snijden. Althans dat vond ik.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 10:50:30 #80
286575 Roces18
Chef de party
pi_184275731
Gewoon een tweede machine kopen, kan het altijd draaien en de kans dat ze tegelijk kapot zijn is 0,0 _O_
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_184275790
Maar goed het is in het vak piping van belang dat je als hbo'er als tekenaar begint. Direct op de stoel van een projectengineer gaan zitten is vragen om een burn-out en brand je compleet af. En ondanks dat een projectengineer lager in de hiërarchie staat dan een projectmanager in het in iedergeval in de discipline piping voor de petrochemie een zwaardere en moeilijkere functie. Je ziet wel vaker gelijk schoolverlaters hbo'ers(bedrijfskunde) of mensen met een TU achtergrond gelijk projectmanager worden. Maar die hebben dan wel een lager salaris dan een goede projectengineer of zelfs een uitstekende constructeur die door opdrachtgevers gevraagd worden. Die kunnen vaak de hoofdprijs vragen. Er zijn in die sector gigantische tekorten. Bij een groot Ing. bureau zijn er maar een handvol uitstekende constructeurs(engineers) die de zaak draaien. Het is off. topic maar zijn er studenten wtb.in deze draad dan heb je wat info om je eens te verdiepen in de discipline piping(petrochemie).
pi_184278654
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 10:53 schreef Cherni het volgende:
Direct op de stoel van een projectengineer gaan zitten is vragen om een burn-out en brand je compleet af. En ondanks dat een projectengineer lager in de hiërarchie staat dan een projectmanager in het in iedergeval in de discipline piping voor de petrochemie een zwaardere en moeilijkere functie. Je ziet wel vaker gelijk schoolverlaters hbo'ers(bedrijfskunde) of mensen met een TU achtergrond gelijk projectmanager worden.
Hou op over projectmanagers. Heb hele projecten in de soep zien lopen en budgetoverschrijdingen tot 400% o.l.v. een projectmanager. Soms projecten met meer projectmanagers en -engineers dan er constructeurs en technologen in het team zaten. Meer dan 50% van het budget ging in overhead van de managers zitten en toe dat op was…..was de klant vertrokken en de constructeurs naar de conculega met salariswinst.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184297218
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:14 schreef spierbal het volgende:
Even offtopic. Wat is het verschil in de benaming: engineer en ingenieur. Is de ING de werkelijke bedenker en berekeningen van krachten etc. Voor een ontwerp. En de engineer die zich meer met de technische uitvoerende taak bezig houdt en niet eens zozeer een ontwerpen is?
Ingenieur is een titel waar een afgeronde opleiding of studie voor benodigd is om deze te morgen voeren en engineer is een functieomschrijving.
pi_184299291
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 11:55 schreef Deshain het volgende:

[..]

Ingenieur is een titel waar een afgeronde opleiding of studie voor benodigd is om deze te morgen voeren en engineer is een functieomschrijving.
Ja en gewoon een vertaling NL - EN, engineer kan net zo goed ingenieur zijn. Zelfde betekenis hebben.
pi_184299592
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 13:33 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ja en gewoon een vertaling NL - EN, engineer kan net zo goed ingenieur zijn. Zelfde betekenis hebben.
Niet elke engineer mag zich ingenieur noemen, ik ben bv zelf bouwkundig ingenieur en mag mijzelf ook data allocation engineer noemen, andersom mag een piping engineer zich geen ingenieur noemen als de bijbehorende titel niet is verleend.

Het is net even wat anders dan een simpele vertaling.
pi_184299930
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 13:47 schreef Deshain het volgende:

[..]

Niet elke engineer mag zich ingenieur noemen, ik ben bv zelf bouwkundig ingenieur en mag mijzelf ook data allocation engineer noemen, andersom mag een piping engineer zich geen ingenieur noemen als de bijbehorende titel niet is verleend.

Het is net even wat anders dan een simpele vertaling.
Aha, wist ik niet! Alhoewel het wel gewoon een 1 op 1 vertaling is. Hoe hou je die twee uit elkaar in het Engels dan?
pi_184300100
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 14:04 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Aha, wist ik niet! Alhoewel het wel gewoon een 1 op 1 vertaling is. Hoe hou je die twee uit elkaar in het Engels dan?
Door het voeren van je titel wat gewoon gebruikelijk is buiten Nederland

Dus in het geval van een werktuigbouwkundige:
naam gevolgd door BEng (in het geval van hbo bachelor)/ BSc (in het geval van WO bachelor) / MSc (in het geval van uni master)
  Moderator woensdag 9 januari 2019 @ 14:17:06 #88
9859 crew  Karina
Woman
pi_184300143
Wat kost die machine? Als de kosten net zoveel zijn als de machine kost, eentje bijkopen :P
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_184300478
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 14:14 schreef Deshain het volgende:

[..]

Door het voeren van je titel wat gewoon gebruikelijk is buiten Nederland

Dus in het geval van een werktuigbouwkundige:
naam gevolgd door BEng (in het geval van hbo bachelor)/ BSc (in het geval van WO bachelor) / MSc (in het geval van uni master)
Dat is dus verraderlijk, ik heb ook een MSc titel maar niet van een studie in een technische richting.
pi_184300751
Je moet nagaan welke opties er allemaal voorhanden liggen om (op termijn) te besparen op die 90k per jaar wat de blokkade veroorzaak. Dus hiervoor moet je ten eerste kijken naar de specificaties rond de betrokken assets en onderzoek doen.

Lijkt me allemaal nogal logisch.
pi_184307063
quote:
99s.gif Op woensdag 9 januari 2019 14:17 schreef Karina het volgende:
Wat kost die machine? Als de kosten net zoveel zijn als de machine kost, eentje bijkopen :P
Precies. Al dat zuunige gedoe. Blabla stilstand kost ons tonnen! En dat het probleem van TS maken.
:) Maar dat is dus meestal door de cheapass benadering van dit soort problemen. Een backup geeft iedereen in het proces rust en je kunt altijd leveren. Alleen de aandeelhouders zijn dan bang dat ze tekortkomen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184319173
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 13:47 schreef Deshain het volgende:

[..]

Niet elke engineer mag zich ingenieur noemen, ik ben bv zelf bouwkundig ingenieur en mag mijzelf ook data allocation engineer noemen, andersom mag een piping engineer zich geen ingenieur noemen als de bijbehorende titel niet is verleend.

Het is net even wat anders dan een simpele vertaling.
hbo is Ing.
TU is Ir.

Maar de titel ing. heb ik nog nooit gebruikt. Voor mij zijn alleen mensen met een TU ingenieur. Voor mij is het gewoon de functie waar het om draait.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:11:54 #93
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184320088
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 14:35 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Dat is dus verraderlijk, ik heb ook een MSc titel maar niet van een studie in een technische richting.
De Sc-titels worden ook weggegeven als zoete koek. Zelfs bedrijfskunde is BSc.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  donderdag 10 januari 2019 @ 15:13:04 #94
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184320110
En ir zegt tegenwoordig ook niet meer zoveel. Als je natuurkunde studeert in Utrecht ben je het namelijk niet, maar als je consumentenwetenschappen ( :') ) in Wageningen studeert ben je het wel.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_184320424
quote:
9s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:11 schreef Faux. het volgende:

[..]

De Sc-titels worden ook weggegeven als zoete koek. Zelfs bedrijfskunde is BSc.
BSc is hbo geen uni. Daarbij zijn er nog veel makkelijkere studies waar BSc voor wordt uitgegeven. Dus inderdaad, zegt niet te veel.
pi_184320782
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:36 schreef Apekoek het volgende:

[..]

BSc is hbo geen uni. Daarbij zijn er nog veel makkelijkere studies waar BSc voor wordt uitgegeven. Dus inderdaad, zegt niet te veel.
Onjuist. BSc is zowel Uni als HBO:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184320792
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:55 schreef Gideau het volgende:

[..]

Onjuist. BSc is zowel Uni als HBO:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja ok is waar, ik bedoelde dat BSc afgeronde studie is aan hbo en BSc wanneer je nog aan je master moet beginnen bij de uni.
  donderdag 10 januari 2019 @ 22:49:07 #98
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184328774
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:36 schreef Apekoek het volgende:

[..]

BSc is hbo geen uni. Daarbij zijn er nog veel makkelijkere studies waar BSc voor wordt uitgegeven. Dus inderdaad, zegt niet te veel.
:?
Na m'n bachelor op de uni krijg ik een BSc hoor. Toch?

Edit: lees nu pas bovenstaande posts
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  donderdag 10 januari 2019 @ 23:58:17 #99
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184330186
quote:
10s.gif Op donderdag 10 januari 2019 15:13 schreef Faux. het volgende:
En ir zegt tegenwoordig ook niet meer zoveel. Als je natuurkunde studeert in Utrecht ben je het namelijk niet, maar als je consumentenwetenschappen ( :') ) in Wageningen studeert ben je het wel.
Het zegt zoveel dat je een erkend papiertje hebt van een universiteit. De Utrechter zal wel drs. als beschermde titel hebben. In het geval van de ir. komt/kwam er achter de naam nog een extra aanduiding voor de richting, bijvoorbeeld b.i. voor bloody idiotbouwkundig ingenieur.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 08:57:10 #100
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184332964
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 23:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het zegt zoveel dat je een erkend papiertje hebt van een universiteit. De Utrechter zal wel drs. als beschermde titel hebben. In het geval van de ir. komt/kwam er achter de naam nog een extra aanduiding voor de richting, bijvoorbeeld b.i. voor bloody idiotbouwkundig ingenieur.
Zijn dat beschermde titels?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')