abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184200913
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als ex Senior Technical Sales Engineer met jaren ervaring moet ik echt zeggen dat ik het een casus van niks vind.
Vooral onvolledig.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 16:01:01 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184201411
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:47 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Jij bent de enige die het snapt.
Ja, dat is de functieomschrijving. Maar zo'n testcase, vooral omdat die heel vaag is, kan ook bedoeld zijn om te kijken of TS een verkoopboer is of dat hij meer servicegericht is. Welke richting je op moet denken, hangt helemaal af van de persoon die het antwoord wil weten. Is het een no-nonsense persoon met dollartekens in zijn ogen, dan zal het antwoord iets met verkopen te maken hebben. Is het echter iemand die meer in de hoek van service en relatiebeheer zit, dan kan de oplossing meer in die richting liggen: klant tevreden houden, niet nodeloos geld uit de zak kloppen, service aanbieden, eerst goed analyseren voor je met je verkooptechnieken gaat stoeien. Dat laatste kan weer langetermijndenken zijn: een tevreden klant klopt de volgende keer weer bij je aan als die iets nodig heeft.
Het antwoord van TS zal misschien een test zijn om te kijken of hij in het team past. Want deze vraag wordt natuurlijk niet voor niets van de andere vragen gescheiden. Als TS de enige keiharde verkoopboer is, kan dat destructief voor het team zijn (en andersom).
pi_184202041
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?
Zou je dat dan eerst niet eens boven tafel willen krijgen? Of ga je straks in je functie ook maar 'gokken' op wat ze bedoelen, aannames doen, en ga je ervan uit dat zij het wel zullen weten?
Somebody that I used to know
pi_184203102
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:37 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Vooral onvolledig.
Inderdaad. De machine blokkeert, tja, daar kunnen duizenden redenen voor zijn.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 4 januari 2019 @ 19:33:25 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184205214
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 17:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Inderdaad. De machine blokkeert, tja, daar kunnen duizenden redenen voor zijn.
Juist daarom ligt het voor de hand dat dit een strikvraag is.

Eens in de maand valt de productie samen met de maandelijkse backup van de software. Jij wilt componenten verkopen waar de oplossing ligt in een andere manier van instellen van de software. Toedeledoe, volgende kandidaat.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 20:04:39 #56
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_184206011
Dit lijkt me echt een commerciële kut functie. Maar enfin, veel succes met je sollicitatie!
pi_184206130
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Beste lezers,

Tegen volgende week moet ik een vraagstuk oplossen voor mijn sollicitatie. Graag wou ik jullie mening weten over deze vraag, hoe jullie zouden antwoorden en of dat er misschien mensen zijn die al dergelijke vragen hebben gehad.

Context
Ik ben momenteel aan het solliciteren voor een functie als technical sales engineer bij een zeer groot bedrijf die elektronische componenten levert aan bedrijven. Concreet zou ik bij bedrijven langsgaan en die moeten warm maken voor onze componenten, deze worden vervolgens niet rechtstreeks bij ons gekocht maar worden in de plaats daarvan verkocht aan distributeurs of installateurs.

Sollicitatie
Zelf ben ik een jonge starter met een diploma industrieel ingenieur op zak, maar geen ervaring in dergelijke complexe sales omgeving. Het kennismakend gesprek in de eerste ronde van de sollicitatie verliep vlekkeloos en ook de tweede ronde waarbij testen werden genomen en de manager enkele vragen stelde verliep bijzonder goed. Zowel hij als de HR-persoon waren enorm enthousiast en wouden zo snel mogelijk een derde (en laatste) gesprek regelen met meer leden van de sales engineering afdeling. Toen kwam de sales manager op de proppen met een "sales vraagstuk" die ik op het laatste gesprek zou moeten oplossen, een soort van allerlaatste test. Ook gaf hij nog mee dat hij mensen naar huis heeft gestuurd omdat deze niet goed op die vraag hadden geantwoord.

Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:

Een bedrijf heeft een machine die 24u/24u werkt.
Iedere maand blokkeert deze machine 1 maal.
Het heropstarten hiervan duurt 3 uur.
Iedere dag dat de machine niet werkt kost dit het bedrijf ¤60 000.

Het bedrijf komt naar jou en vraagt wat jij hieraan kan doen.


Analyse
Dit is een bijzonder open en vage vraag. Ik denk dan ook dat er niet één juist antwoord is. Misschien dat het vooral de manier waarop deze vraag beantwoord wordt belangrijk is of misschien is dit zelfs een test hoe je omgaat met stress tijdens een gesprek met een lastige klant.

Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?

In ieder geval wil ik vermijden dat ik dit vraagstuk teveel overdenk, daarom drop ik hem hier. Misschien dat mensen met meer ervaring met job interviews hier wat tips kunnen geven. Alvast mijn excuses voor dit monster van een post!
Schaf een backupmachine aan en laat alles evenredig met elkaar lopen, dan bespaar je nog eens op de totale kosten.
pi_184206574
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 16:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dat is de functieomschrijving. Maar zo'n testcase, vooral omdat die heel vaag is, kan ook bedoeld zijn om te kijken of TS een verkoopboer is of dat hij meer servicegericht is. Welke richting je op moet denken, hangt helemaal af van de persoon die het antwoord wil weten. Is het een no-nonsense persoon met dollartekens in zijn ogen, dan zal het antwoord iets met verkopen te maken hebben. Is het echter iemand die meer in de hoek van service en relatiebeheer zit, dan kan de oplossing meer in die richting liggen: klant tevreden houden, niet nodeloos geld uit de zak kloppen, service aanbieden, eerst goed analyseren voor je met je verkooptechnieken gaat stoeien. Dat laatste kan weer langetermijndenken zijn: een tevreden klant klopt de volgende keer weer bij je aan als die iets nodig heeft.
Het antwoord van TS zal misschien een test zijn om te kijken of hij in het team past. Want deze vraag wordt natuurlijk niet voor niets van de andere vragen gescheiden. Als TS de enige keiharde verkoopboer is, kan dat destructief voor het team zijn (en andersom).
Idd dit. Dit is wat ze in je antwoord zoeken. Een rekensommetje kan iedereen maken. (vandaar ook dat hij waarschijnlijk een random getal als 20.000 uit de lucht greep)

Waar het om gaat is het vertrouwen van de klant winnen. Je klant kan niet op de hoogte zijn van alle technieken en heeft geen tijd om dit allemaal uit te zoeken en te vergelijken. Als jij het je klant makkelijk maakt door dit voor hem uit te zoeken en de juiste info te geven, ondersteunt met voorbeelden en getalletjes die hij gewoon kant en klaar kan doorspelen naar zijn leidinggevende, maak je zijn werk makkelijk en zal hij je graag over de vloer zien komen. Vertrouwen win je door goed advies. Dus aangeven dat jullie product goed zou zijn maar niet veel winst oplevert help daarbij.
Waar een wil is, is een weg. Gewoon Doordrammen!!!!!!!!!!
pi_184214920
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken. :D
Och googlen is in de 21e eeuw ook een best handige skill. Het zal je verbazen hoeveel mensen het niet kunnen, dat zit hem vooral in niet weten welke kernwoorden je moet gebruiken.
pi_184215842
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:27 schreef Basp1 het volgende:
36 uur stilstand op jaar basis, 1.5 dag dus 90.000 euro kosten op jaar basis. Met onze componenten die een mtbf van 1 miljoen jaar hebben bespaar je dat per jaar, onze componenten kosten 135.000 euro om erin te zetten dus na 1.5 jaar gaat u meer winst draaien. :P
In die geest inderdaad. En zorg dat je ook de technische achtergrond van de spullen die je verkoopt exact kunt onderbouwen. Ik heb wel eens meegemaakt dat een sales man die pompen verkocht compleet door het ijs zakte toen een technoloog op de details inging.
pi_184215900
Even offtopic. Wat is het verschil in de benaming: engineer en ingenieur. Is de ING de werkelijke bedenker en berekeningen van krachten etc. Voor een ontwerp. En de engineer die zich meer met de technische uitvoerende taak bezig houdt en niet eens zozeer een ontwerpen is?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_184216093
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:14 schreef spierbal het volgende:
Even offtopic. Wat is het verschil in de benaming: engineer en ingenieur. Is de ING de werkelijke bedenker en berekeningen van krachten etc. Voor een ontwerp. En de engineer die zich meer met de technische uitvoerende taak bezig houdt en niet eens zozeer een ontwerpen is?
Moeilijke vraag. Dat is per discipline compleet anders. In mijn vakgebied waar ik werkte was de engineer de ontwerper van een fabrieksopstelling(Lay/out zowel, basic als detail) maar complexe berekeningen werden gemaakt door de rekenkamer en dat waren vaak Ir. dus TU.

Bovendien heb je ook te maken met procestechnologen, bouwkundigen, meet en regeltechniek, electro. Nu gebruiken engineers bijvoorbeeld PDMS, Acad, Propipe etc. In mijn tijd was dat nog een tekentafel. En dat zijn nu allemaal hbo functies. In mijn tijd was dat mts/hts. Zeer eenvoudige berekeningen maakte je zelf, maar een complete staalconstructie waar alle pannen en potten en leidingen in komen te hangen is een vak apart. Je zette de basic op. En dat was het.

Je begon als tekenaar, tekenaar/constructeur, constructeur(engineer), hoofdconstructeur(projectengineer). Dat was je carrière. En wil je de manager uithangen groeide je nog door tot projectmanager(aan mij niet besteed).

Het is een samenspel. Een technoloog zet het proces op(flow diagram, P&I), Een staalconstructeur ontwerpt de staalconstructie, een meet en regeltechnicus bepaald de regelkleppen etc, een elektrotechnicus alle kabelbanen(sterkstroom) etc etc. En een piping engineer bakt dat allemaal samen tot een geheel. De projectengineer piping is in dit soort projecten als het om de techniek gaat de spil. En dan heb je nog inkoop, quality control, stoomwezen, afdeling die expansie berekingen maakt ivm uitzetten leidingen etc etc. Er zijn heel wat mensen bij betrokken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 05-01-2019 12:04:38 ]
pi_184216280
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek. :D
Precies dit.

Hij moet dus uitzoeken, hoeveel het zou kosten de onderdelen te gebruiken van zijn werkgever. Wat de meerprijs is tegenover de kosten van nu en uitrekenen hoeveel minder storing zijn onderdelen geven en hoeveel onkosten ermee voorkomen worden.
.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:17:38 #64
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184216692
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:43 schreef Fer het volgende:

[..]

Precies dit.

Hij moet dus uitzoeken, hoeveel het zou kosten de onderdelen te gebruiken van zijn werkgever. Wat de meerprijs is tegenover de kosten van nu en uitrekenen hoeveel minder storing zijn onderdelen geven en hoeveel onkosten ermee voorkomen worden.
Nee, om dat op te lossen heb je te weinig informatie gekregen en een te lange tijd om het te berekenen. Dus moet je het antwoord in een andere richting zoeken.
pi_184217166
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, om dat op te lossen heb je te weinig informatie gekregen en een te lange tijd om het te berekenen. Dus moet je het antwoord in een andere richting zoeken.
Hij moet ook niet letterlijk naar de oplossing zoeken. Maar een plan maken, hoe je de juiste informatie uit de mensen krijgt om dit mogelijk te maken. Welke informatie ontbreekt er en welke heeft hij nog nodig. Dat is zijn werk.
.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:55:55 #66
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184217177
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:54 schreef Fer het volgende:

[..]

Hij moet ook niet letterlijk naar de oplossing zoeken. Maar een plan maken, hoe je de juiste informatie uit de mensen krijgt om dit mogelijk te maken. Welke informatie ontbreekt er en welke heeft hij nog nodig. Dat is zijn werk.
En dat leer je niet op zo'n opleiding?
pi_184223325
Ik denk dat mijn oplossing: een 2e machine erbij nog wel het beste was. Ben je overal vanaf. Geen moeilijk gedoe en gewoon een 100% proces. Andere oplossingen zijn veel te ingewikkeld, hebben verborgen kosten en losse het probleem (de 100% capaciteit) niet op.

Er even van uitgaande dat de continue productie belangrijk is in deze. En dat stilstand meteen een dreigend faillissement oplevert.

Verder ben ik van mening dat je een sollicitant nooit lastig mag vallen met deze onnozele vragen. Het is een probleem wat heel makkelijk opgelost kan worden alleen wil men niet betalen voor de oplossing blijkbaar. Stel je eens voor wat een rust het geeft: een heuse backup machine. Hoeven we tenminste niet meer aan sollicitanten te vragen wat de oplossing is voor onze zuinigheid. :) Managers zien dat geld veel liever uitgekeerd als bonus voor henzelf dan dat het wordt geïnvesteerd in de toekomst. Dat is de verrotte moderne tijd waar managers de richting bepalen. Eigenbelang is daar de drijvende kracht doorgaans. Zij slopen bedrijven en gaan daarna weer een deurtje verder om hun destructieve werk voort te zetten.

[ Bericht 21% gewijzigd door Bart2002 op 05-01-2019 19:18:57 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184225150
2e machine, alsof die geen 5 Miljoen kan kosten...

Zullen we gelijk de hele productielijn ook maar verdubbelen.

Bovendien, Ts verkoopt geen machines.
.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 20:28:21 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184225279
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 20:24 schreef Fer het volgende:
2e machine, alsof die geen 5 Miljoen kan kosten...
Je weet niet eens wat voor machine. Mogelijk zo groot dat er een nieuwe fabriekshal gebouwd moet worden, waar geen ruimte voor is zodat het bedrijf moet verhuizen.
En dat allemaal omdat er niet de moeite wordt genomen te onderzoeken wat er ècht aan de hand is.
pi_184226243
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
dit, 1 is geen.
pi_184227112
Ik denk dat je moet vragen waar het door komt.
pi_184229794
Asset management
pi_184231233
Ik heb zelf veel sollicitaties aan de kant van werkgever gezeten.
Het gaat er bij dit soort vragen niet om wat het juiste antwoord is, maar hoe de kandidaat omgaat met het vraagstuk.
Wordt begrepen welke informatie ontbreekt? Vanuit welke invalshoek wordt het probleem benadert?
pi_184234436
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:01 schreef raptorix het volgende:
Daarnaast ontbreekt er cruciale informatie, als belangrijkste wat is de afschrijfperiode van de huidige machine? Hoe lang is deze al in gebruik?

Een ander belangrijk vraagstuk is wat de "downtime" zou zijn als je deze machine zou aanpassen dan wel vervangen. En zeker ook: zijn er op dit moment al betere alternatieven voor de machine, en houd het bedrijf rekening met productiegroei?
Precies dit dus. Regel één van business cases oplossen/sales is wel dat je zelf vragen moet gaan stellen.
Play hard, go pro.
pi_184235705
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 23:50 schreef BlueT het volgende:
Ik heb zelf veel sollicitaties aan de kant van werkgever gezeten.
Het gaat er bij dit soort vragen niet om wat het juiste antwoord is, maar hoe de kandidaat omgaat met het vraagstuk.
Wordt begrepen welke informatie ontbreekt? Vanuit welke invalshoek wordt het probleem benadert?
Veel van die informatie moet van de klant/opdrachtgever komen. De oorzaak waarom die machine stil ligt zal toch vanuit de klant moeten komen. Aan de hand daarvan kun jij dan onderzoeken of je componenten de oplossing bieden. Zeker als het om componenten gaat zal die salesman niet de gehele machine kennen en ook niet het complete productie proces. Veel zul je tijdens een eerste gesprek met een potentiële klant moeten zien te achterhalen. En aan de hand van die verzamelde informatie kun je advies geven. Dit ook door een probleem/storingsanalyse te maken.

Het is belangrijk dat je kunt meedenken en niet alleen een verkooppraatje houd.

[ Bericht 7% gewijzigd door Cherni op 06-01-2019 11:16:02 ]
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')