abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:21:31 #1
472255 SBP
First in first out
pi_184195398
Beste lezers,

Tegen volgende week moet ik een vraagstuk oplossen voor mijn sollicitatie. Graag wou ik jullie mening weten over deze vraag, hoe jullie zouden antwoorden en of dat er misschien mensen zijn die al dergelijke vragen hebben gehad.

Context
Ik ben momenteel aan het solliciteren voor een functie als technical sales engineer bij een zeer groot bedrijf die elektronische componenten levert aan bedrijven. Concreet zou ik bij bedrijven langsgaan en die moeten warm maken voor onze componenten, deze worden vervolgens niet rechtstreeks bij ons gekocht maar worden in de plaats daarvan verkocht aan distributeurs of installateurs.

Sollicitatie
Zelf ben ik een jonge starter met een diploma industrieel ingenieur op zak, maar geen ervaring in dergelijke complexe sales omgeving. Het kennismakend gesprek in de eerste ronde van de sollicitatie verliep vlekkeloos en ook de tweede ronde waarbij testen werden genomen en de manager enkele vragen stelde verliep bijzonder goed. Zowel hij als de HR-persoon waren enorm enthousiast en wouden zo snel mogelijk een derde (en laatste) gesprek regelen met meer leden van de sales engineering afdeling. Toen kwam de sales manager op de proppen met een "sales vraagstuk" die ik op het laatste gesprek zou moeten oplossen, een soort van allerlaatste test. Ook gaf hij nog mee dat hij mensen naar huis heeft gestuurd omdat deze niet goed op die vraag hadden geantwoord.

Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:

Een bedrijf heeft een machine die 24u/24u werkt.
Iedere maand blokkeert deze machine 1 maal.
Het heropstarten hiervan duurt 3 uur.
Iedere dag dat de machine niet werkt kost dit het bedrijf ¤60 000.

Het bedrijf komt naar jou en vraagt wat jij hieraan kan doen.


Analyse
Dit is een bijzonder open en vage vraag. Ik denk dan ook dat er niet één juist antwoord is. Misschien dat het vooral de manier waarop deze vraag beantwoord wordt belangrijk is of misschien is dit zelfs een test hoe je omgaat met stress tijdens een gesprek met een lastige klant.

Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?

In ieder geval wil ik vermijden dat ik dit vraagstuk teveel overdenk, daarom drop ik hem hier. Misschien dat mensen met meer ervaring met job interviews hier wat tips kunnen geven. Alvast mijn excuses voor dit monster van een post!
pi_184195427
En dan ga je bij daadwerkelijke vraagstukken op de werkvloer ook steeds hier antwoord halen?

Ze willen denk ik geen antwoord maar vooral je manier van problemen benaderen zien.

Overdenken en op fok vragen lijkt me... eeeerm... niet wat ze willen zien.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_184195485
Als je het voor minder dan 90k (12x3 uur) kan oplossen, doen en anders lekker zo laten.
Zoiets? :7
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_184195492
36 uur stilstand op jaar basis, 1.5 dag dus 90.000 euro kosten op jaar basis. Met onze componenten die een mtbf van 1 miljoen jaar hebben bespaar je dat per jaar, onze componenten kosten 135.000 euro om erin te zetten dus na 1.5 jaar gaat u meer winst draaien. :P
pi_184195564
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Beste lezers,

Tegen volgende week moet ik een vraagstuk oplossen voor mijn sollicitatie. Graag wou ik jullie mening weten over deze vraag, hoe jullie zouden antwoorden en of dat er misschien mensen zijn die al dergelijke vragen hebben gehad.

Context
Ik ben momenteel aan het solliciteren voor een functie als technical sales engineer bij een zeer groot bedrijf die elektronische componenten levert aan bedrijven. Concreet zou ik bij bedrijven langsgaan en die moeten warm maken voor onze componenten, deze worden vervolgens niet rechtstreeks bij ons gekocht maar worden in de plaats daarvan verkocht aan distributeurs of installateurs.

Sollicitatie
Zelf ben ik een jonge starter met een diploma industrieel ingenieur op zak, maar geen ervaring in dergelijke complexe sales omgeving. Het kennismakend gesprek in de eerste ronde van de sollicitatie verliep vlekkeloos en ook de tweede ronde waarbij testen werden genomen en de manager enkele vragen stelde verliep bijzonder goed. Zowel hij als de HR-persoon waren enorm enthousiast en wouden zo snel mogelijk een derde (en laatste) gesprek regelen met meer leden van de sales engineering afdeling. Toen kwam de sales manager op de proppen met een "sales vraagstuk" die ik op het laatste gesprek zou moeten oplossen, een soort van allerlaatste test. Ook gaf hij nog mee dat hij mensen naar huis heeft gestuurd omdat deze niet goed op die vraag hadden geantwoord.

Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:

Een bedrijf heeft een machine die 24u/24u werkt.
Iedere maand blokkeert deze machine 1 maal.
Het heropstarten hiervan duurt 3 uur.
Iedere dag dat de machine niet werkt kost dit het bedrijf ¤60 000.

Het bedrijf komt naar jou en vraagt wat jij hieraan kan doen.


Analyse
Dit is een bijzonder open en vage vraag. Ik denk dan ook dat er niet één juist antwoord is. Misschien dat het vooral de manier waarop deze vraag beantwoord wordt belangrijk is of misschien is dit zelfs een test hoe je omgaat met stress tijdens een gesprek met een lastige klant.

Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?

In ieder geval wil ik vermijden dat ik dit vraagstuk teveel overdenk, daarom drop ik hem hier. Misschien dat mensen met meer ervaring met job interviews hier wat tips kunnen geven. Alvast mijn excuses voor dit monster van een post!
Zonder OEE nutteloze vraag
pi_184195861
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:27 schreef Basp1 het volgende:
36 uur stilstand op jaar basis, 1.5 dag dus 90.000 euro kosten op jaar basis. Met onze componenten die een mtbf van 1 miljoen jaar hebben bespaar je dat per jaar, onze componenten kosten 135.000 euro om erin te zetten dus na 1.5 jaar gaat u meer winst draaien. :P
Dit.
Even doorvragen naar de oorzaak en dan aangeven dat dit met een onderdeel van jouw bedrijf nooit zou gebeuren.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_184195882
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?
Het boeit niet wat wel/niet correct is. Als je manager zegt dat het ¤20 000 per dag kost, dan reken je daar mee verder. Waarschijnlijke opties die hij wil horen zijn:

* Voorkomen dat het apparaat uberhaupt blokkeert maar daar kunnen we je niks over vertellen zonder extra informatie. Een goede maintenance kan hierop inspelen door iedere week een uurtje preventief in te plannen door de machines uit te lijnen etc. (= minder dan 20K kosten per maand).

* Permanente overcapaciteit introduceren van het enkele apparaat als de storing zeer consequent is.

* Redundancy van apparatuur (3 x 50% inzetten op 3 x 33,3% bijvoorbeeld) als de storing minder consequent is. Dan kun je altijd bijschakelen naar 2 x 50%. Alleen mogelijk als het apparaat binnenkort wordt vervangen.

* Condition monitoring implementeren in lijn met industry 4.0 (hip tegenwoordig) zodat je de storing kan zien aankomen en de downtime kan reduceren doordat je de juiste resources kunt reserveren. Zeker omdat die man 20K aan kosten noemt, lijkt het grootste deel van de downtime te komen door een machine die stil staat zonder dat maintenance er iets mee doet. Iets wat in de productiewereld vaak genoeg voorkomt.
One man's trash, another man's treasure.
pi_184195899
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:54 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dit.
Even doorvragen naar de oorzaak en dan aangeven dat dit met een onderdeel van jouw bedrijf nooit zou gebeuren.
Dat niet alleen maar ook meteen de prijs waarvoor je het verkoopt maximaal op een terugverdiend tijd van 1.5 jaar zetten. :P
pi_184195951
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:55 schreef Arkai het volgende:

[..]

Het boeit niet wat wel/niet correct is. Als je manager zegt dat het ¤20 000 per dag kost, dan reken je daar mee verder. Waarschijnlijke opties die hij wil horen zijn:

* Voorkomen dat het apparaat uberhaupt blokkeert maar daar kunnen we je niks over vertellen zonder extra informatie. Een goede maintenance kan hierop inspelen door iedere week een uurtje preventief in te plannen door de machines uit te lijnen etc. (= minder dan 20K kosten per maand).


Elke week een uur is minder dan elke maand 3 uur? 8)7
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_184195982
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
En dan ga je bij daadwerkelijke vraagstukken op de werkvloer ook steeds hier antwoord halen?

Ze willen denk ik geen antwoord maar vooral je manier van problemen benaderen zien.

Overdenken en op fok vragen lijkt me... eeeerm... niet wat ze willen zien.
Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? " :D
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_184195995
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:02 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Elke week een uur is minder dan elke maand 3 uur? 8)7
Die vent geeft aan dat er 20K aan kosten zijn. De downtime van 3 uur is goed voor 7.5K euro wat dus inhoudt dat de machine lange tijd stil staat na een storing (operations/maintenance interventies en dan vervolgens nog 3 uur opstarten). Dan is 4 keer een uur goedkoper dan de waarschijnlijke totaalstilstand van 8 uur.
One man's trash, another man's treasure.
pi_184196039
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184196040
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:05 schreef Arkai het volgende:

[..]

Die vent geeft aan dat er 20K aan kosten zijn. De downtime van 3 uur is goed voor 7.5K euro wat dus inhoudt dat de machine lange tijd stil staat na een storing (operations/maintenance interventies en dan vervolgens nog 3 uur opstarten). Dan is 4 keer een uur goedkoper dan de waarschijnlijke totaalstilstand van 8 uur.
Dan ga je er wel vanuit dat je na onderhoud meteen kan opstarten en na de storing opeens veel meer moeite heb om opnieuw op te starten. ;)

Zou ik ook doen als ik service wil verkopen, maar als je onderdelen wilt verkopen moet je toch een andere insteek hebben lijkt me.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 11:09:55 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184196069
Ik denk dat je je blind staart op het bedrag en de andere getallen. Boeien. Je hebt te maken met een klant die baalt en in zijn ogen onnodige kosten maakt. Ga eens met dat gegeven aan de slag, "ontevreden klant". Hoe ga jij hem blij maken?
Ik heb geen idee wat een technical sales engineer is en waarom het geen gewone verkoper is, maar ik vermoed dat je iets van techniek zou moeten weten. Dus eerst die machine openschroeven en kijken wat er aan de hand is en het probleem analyseren voordat je jouw winstkansen van het probleem doorrekent.

Maar als je dit komt vragen op Fok ben je sowieso niet erg geschikt voor de functie lijkt me.
Het antwoord is ook afhankelijk van de bedrijfscultuur.
pi_184196072
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Een machine die met stilstand 60.000 euro per uur kost zal waarschijnlijk meerdere miljoenen kosten als het niet nog meer is.
pi_184196136
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan ga je er wel vanuit dat je na onderhoud meteen kan opstarten en na de storing opeens veel meer moeite heb om opnieuw op te starten. ;)

Zou ik ook doen als ik service wil verkopen, maar als je onderdelen wilt verkopen moet je toch een andere insteek hebben lijkt me.
Het hangt inderdaad van het proces af en ook mijn ervaring leert dat een zelfs een opstart na een korte interventie niet probleemloos verloopt maar voor een startende sollicitant is het in ieder geval een beter verhaal dan helemaal niets te zeggen. ;)
One man's trash, another man's treasure.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 11:16:59 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184196164
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Aha, en hoe ga je de overcapaciteit betalen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184196262
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Dat doe je alleen als de maschine onmisbaar is in het proces of veel onderhoud nodig heeft.
pi_184196312
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aha, en hoe ga je de overcapaciteit betalen?
Van het geld wat je bespaart doordat je geen stilstand meer hebt. Het is soms zo simpel. :) . Ik begrijp wel wat het probleem is maar dat is een machinepark van slechts 1 stuks die echter wel cruciaal is voor het proces natuurlijk ook. Als overcapaciteit veel duurder is dan wat je bespaart heeft het geen zin. Maar die gegevens hebben we vooralsnog niet om dat te kunnen bepalen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184196331
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een machine die met stilstand 60.000 euro per uur kost zal waarschijnlijk meerdere miljoenen kosten als het niet nog meer is.
Dat hoeft niet. Maar voorlopig weten we dat niet. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Redactie Frontpage vrijdag 4 januari 2019 @ 11:30:57 #21
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_184196358
Wanneer je dit zelf niet kan beantwoorden moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor de baan. Just saying.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 4 januari 2019 @ 11:31:36 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184196364
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Van het geld wat je bespaart doordat je geen stilstand meer hebt. Het is soms zo simpel. :) . Ik begrijp wel wat het probleem is maar dat is een machinepark van slechts 1 stuks die echter wel cruciaal is voor het proces natuurlijk ook. Als overcapaciteit veel duurder is dan wat je bespaart heeft het geen zin. Maar die gegevens hebben we vooralsnog niet om dat te kunnen bepalen.
Van die 7,500 euro?
Echt, jij zou een bedrijf eens van binnen moeten zien
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184196424
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:30 schreef JeMoeder het volgende:
Wanneer je dit zelf niet kan beantwoorden moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor de baan. Just saying.
Dit. Plus dat het hun waarschijnlijk niet gaat om het antwoord, maar om het proces.

Het zegt alles over je dat je op een forum om hulp vraagt. Ik zou het negatief vinden, maar dat zegt weer alles over mij.
Somebody that I used to know
pi_184196439
Ik zou pallets gaan sorteren.
pi_184196528
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:27 schreef Bart2002 het volgende:
Als overcapaciteit veel duurder is dan wat je bespaart heeft het geen zin.
Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.
One man's trash, another man's treasure.
pi_184196577
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:43 schreef Arkai het volgende:

[..]

Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.
Allemaal waar. Laten we zeggen dat het van veel factoren afhankelijk is wat de beste oplossing is. De vraag is in deze vorm niet te beantwoorden omdat we die factoren niet weten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184196618
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Van die 7,500 euro?
Echt, jij zou een bedrijf eens van binnen moeten zien
Ik heb natuurlijk best veel met deze problematiek te maken. Cruciale machines die in principe onvervangbaar zijn. Daar zijn geen budgetvriendelijke oplossingen voor.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184196623
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:

Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:

Het juiste antwoord is volgens mij dat je zonder meer info of uitleg hier geen zinnig woord over kan zeggen.
pi_184196631
Inderdaad. :) Als de TS er nog achter komt wat volgens het bedrijf waar hij solliciteert het juiste antwooord is...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_184196715
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:43 schreef Arkai het volgende:

[..]

Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.
Een OEE van 95% ja? Van 1 dag zeker?
pi_184196941
Klant verwijzen naar de installateur; die heeft het op te lossen, niet jij of je werkgever.

/WGR-mode
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_184197127
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:03 schreef r_one het volgende:
Klant verwijzen naar de installateur; die heeft het op te lossen, niet jij of je werkgever.

/WGR-mode
Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek. :D
  vrijdag 4 januari 2019 @ 12:14:20 #33
472255 SBP
First in first out
pi_184197130
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
En dan ga je bij daadwerkelijke vraagstukken op de werkvloer ook steeds hier antwoord halen?

Ze willen denk ik geen antwoord maar vooral je manier van problemen benaderen zien.

Overdenken en op fok vragen lijkt me... eeeerm... niet wat ze willen zien.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
Maar als je dit komt vragen op Fok ben je sowieso niet erg geschikt voor de functie lijkt me.
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:30 schreef JeMoeder het volgende:
Wanneer je dit zelf niet kan beantwoorden moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor de baan. Just saying.
Even een weerwoord op enkele van deze reacties.

Ik heb tijdens de tweede ronde testen afgelegd in een gecontroleerde omgeving, ook heb ik zowel technische als commerciële vragen van deze aard on the spot moeten oplossen. Geen forum, geen hulplijn.

Voor deze vraag kreeg ik echter 2 weken de tijd. Als hij mijn persoonlijke skills on the spot wou testen kon hij gewoon meteen een antwoord vragen. Maar nee, zoals sommigen (en ikzelf) al hebben opgemerkt is dit een open vraag met niet één juist antwoord en geeft hij mij duidelijk de tijd en VRIJHEID om dit op MIJN MANIER op te lossen.

Het zit dan ook in mijn persoonlijke aard om de twee weken die ik gekregen heb zo goed mogelijk te benutten. Ik heb al eens gegoogled, ik heb het vraagstuk eens bij mijn vrienden voorgelegd, ik heb het eens op een forum gedropt en jazeker (het zal jullie misschien verbazen) maar ik heb hier ook al zelf over nagedacht.

Het is dan ook niet mijn bedoeling dat jullie mijn huiswerk maken. Ik hoop gewoon nieuwe inzichten en opinies te krijgen, want er is geen hapklaar antwoord. Informatie verzamelen om zo mijn EIGEN finaal antwoord te formuleren is mijn manier van omgaan met deze vage vraag. En als de manager vraagt hoe ik tot bij mijn antwoord gekomen ben zal ik daar ook eerlijk en zonder schaamte op antwoorden.

Als je ergens wilt geraken in je leven kan ik jullie alleen maar aanraden om te durven vragen voor een andere opinie of hulp bij mensen met meer ervaring. We hebben allemaal wel eens last van tunnelvisie of van egoproblemen als het over zo een zaken gaat. Het is het resultaat die telt en in het professioneel leven wordt er zeker niet neergekeken op het stellen van vragen.

In ieder geval bedankt voor de mensen die hier wel al behulpzame reacties hebben gepost! :)
pi_184197164
TS, kun je over 2 weken ook een update plaatsen? :?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 12:47:34 #35
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_184197572
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij moet componenten gaan verkopen.
Jij bent de enige die het snapt.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_184197786
Je hebt 2 weken om dit op te lossen? Als je salesman bent en je zit in zo een gesprek moet je direct op een bierfiltje duidelijk kunnen maken wat je businesscase is. Ik heb veel vergelijkbare situaties met migratie van on premise VS cloudhosting gezien en dan weet je welke zaken duurder zijn en goedkoper. Uiteraard hoef je niet direct een offerte af te geven, maar een ruwe berekening moet je wel kunnen doen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184197848
Daarnaast ontbreekt er cruciale informatie, als belangrijkste wat is de afschrijfperiode van de huidige machine? Hoe lang is deze al in gebruik?

Een ander belangrijk vraagstuk is wat de "downtime" zou zijn als je deze machine zou aanpassen dan wel vervangen. En zeker ook: zijn er op dit moment al betere alternatieven voor de machine, en houd het bedrijf rekening met productiegroei?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 4 januari 2019 @ 13:07:56 #39
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_184198013
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:04 schreef Gripper het volgende:

[..]

Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? " :D
Dan zeg je: "Logisch, we zoeken toch een oplossing voor dit probleem? Ik voel me niet te groot om daarvoor hulp in te roepen van ter zake deskundigen"

BAM, contract.
pi_184198053
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:04 schreef Gripper het volgende:

[..]

Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? " :D
_O- _O-

Als een bedrijf drie gesprekken houdt en ook nog met dit soort vage opdrachten/vraagstukken komt zou ik mezelf afvragen of ik hier uberhaupt wel zou willen werken.
pi_184198073
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:07 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Dan zeg je: "Logisch, we zoeken toch een oplossing voor dit probleem? Ik voel me niet te groot om daarvoor hulp in te roepen van ter zake deskundigen"

BAM, contract.
Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken. :D
pi_184198206
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek. :D
Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_184198271
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken. :D
Beetje flauw. Als je echt wil de capaciteiten van een (potentiele) medewerker wil testen laat je hem/haar gewoon op kantoor een case oplossen en presenteren. Als iemand het thuis kan gaan doen loop je het risico dat hij of zij hulp inschakelt.
pi_184198295
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
Hij moet toch zijn sales targets gaan halen, naar een andere partij door te wijzen zal hij niet veel omzet mee creëren. :D
pi_184198387
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij moet toch zijn sales targets gaan halen, naar een andere partij door te wijzen zal hij niet veel omzet mee creëren. :D
Klopt maar hij moet ik zijn grenzen kennen en aangeven. Hij kent de historie van die machine niet, de installateur wel. Wellicht is dat ook de bedoeling van de case: ook een 'nee' durven verkopen en niet ter wille van je targets alles op willen lossen, ook al ligt dat buiten je competenties.

Even meedenken met de klant is niks mis mee overigens maar laat het daar dan ook bij.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_184198393
Als sales man een service monteur aanbieden om het probleem te analyseren, op basis van zijn analyse componenten aanbieden aan de klant (ter waarde van bijvoorbeeld 40k). En aangeven bij de klant dat hiermee de up time verhoogd wordt en dus kosten bespaard gaan worden aangezien de machine dan bijvoorbeeld slechts nog 1 maal in de 2 maanden blokkeert of een kortere startup tijd nodig heeft, zeg maar 1,5u ipv 3u. Liefst het verhaal ondersteunen met grote merken waar jullie mee samenwerken in dezelfde branche.
pi_184198403
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
De onderdelen zullen uiteindelijk bij de distributeur worden gekocht.
Maar TS zal da klant dan wel moeten beïnvloeden zodat de klant de onderdelen van zijn bedrijf koopt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_184198442
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:28 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

De onderdelen zullen uiteindelijk bij de distributeur worden gekocht.
Maar TS zal da klant dan wel moeten beïnvloeden zodat de klant de onderdelen van zijn bedrijf koopt.
Ja zo staat het ook al in de OP. Maar je kunt ook doorschieten in het beïnvloeden.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_184198492
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
Ik heb geen idee wat een technical sales engineer is en waarom het geen gewone verkoper is, maar ik vermoed dat je iets van techniek zou moeten weten.
Daar zit wel degelijk verschil tussen, je geeft het zelf al aan. Je moet de techniek begrijpen en met de klant mee kunnen praten over zijn/haar productieproces (en de problemen daarbinnen) en feedback van de klant moet je overleggen met andere ingenieurs binnen eigen bedrijf. Snap eigenlijk niet waarom sommige mensen zo moeilijk doen over de term "sales engineer". Het is vaak toch wel heel anders en meer diepgaand dan theezakjes verkopen.
pi_184200616
Als ex Senior Technical Sales Engineer met jaren ervaring moet ik echt zeggen dat ik het een casus van niks vind.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_184200913
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als ex Senior Technical Sales Engineer met jaren ervaring moet ik echt zeggen dat ik het een casus van niks vind.
Vooral onvolledig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')