Zonder OEE nutteloze vraagquote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Beste lezers,
Tegen volgende week moet ik een vraagstuk oplossen voor mijn sollicitatie. Graag wou ik jullie mening weten over deze vraag, hoe jullie zouden antwoorden en of dat er misschien mensen zijn die al dergelijke vragen hebben gehad.
Context
Ik ben momenteel aan het solliciteren voor een functie als technical sales engineer bij een zeer groot bedrijf die elektronische componenten levert aan bedrijven. Concreet zou ik bij bedrijven langsgaan en die moeten warm maken voor onze componenten, deze worden vervolgens niet rechtstreeks bij ons gekocht maar worden in de plaats daarvan verkocht aan distributeurs of installateurs.
Sollicitatie
Zelf ben ik een jonge starter met een diploma industrieel ingenieur op zak, maar geen ervaring in dergelijke complexe sales omgeving. Het kennismakend gesprek in de eerste ronde van de sollicitatie verliep vlekkeloos en ook de tweede ronde waarbij testen werden genomen en de manager enkele vragen stelde verliep bijzonder goed. Zowel hij als de HR-persoon waren enorm enthousiast en wouden zo snel mogelijk een derde (en laatste) gesprek regelen met meer leden van de sales engineering afdeling. Toen kwam de sales manager op de proppen met een "sales vraagstuk" die ik op het laatste gesprek zou moeten oplossen, een soort van allerlaatste test. Ook gaf hij nog mee dat hij mensen naar huis heeft gestuurd omdat deze niet goed op die vraag hadden geantwoord.
Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:
Een bedrijf heeft een machine die 24u/24u werkt.
Iedere maand blokkeert deze machine 1 maal.
Het heropstarten hiervan duurt 3 uur.
Iedere dag dat de machine niet werkt kost dit het bedrijf ¤60 000.
Het bedrijf komt naar jou en vraagt wat jij hieraan kan doen.
Analyse
Dit is een bijzonder open en vage vraag. Ik denk dan ook dat er niet één juist antwoord is. Misschien dat het vooral de manier waarop deze vraag beantwoord wordt belangrijk is of misschien is dit zelfs een test hoe je omgaat met stress tijdens een gesprek met een lastige klant.
Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?
In ieder geval wil ik vermijden dat ik dit vraagstuk teveel overdenk, daarom drop ik hem hier. Misschien dat mensen met meer ervaring met job interviews hier wat tips kunnen geven. Alvast mijn excuses voor dit monster van een post!
Dit.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:27 schreef Basp1 het volgende:
36 uur stilstand op jaar basis, 1.5 dag dus 90.000 euro kosten op jaar basis. Met onze componenten die een mtbf van 1 miljoen jaar hebben bespaar je dat per jaar, onze componenten kosten 135.000 euro om erin te zetten dus na 1.5 jaar gaat u meer winst draaien.
Het boeit niet wat wel/niet correct is. Als je manager zegt dat het ¤20 000 per dag kost, dan reken je daar mee verder. Waarschijnlijke opties die hij wil horen zijn:quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?
Dat niet alleen maar ook meteen de prijs waarvoor je het verkoopt maximaal op een terugverdiend tijd van 1.5 jaar zetten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:54 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Dit.
Even doorvragen naar de oorzaak en dan aangeven dat dit met een onderdeel van jouw bedrijf nooit zou gebeuren.
Elke week een uur is minder dan elke maand 3 uur?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:55 schreef Arkai het volgende:
[..]
Het boeit niet wat wel/niet correct is. Als je manager zegt dat het ¤20 000 per dag kost, dan reken je daar mee verder. Waarschijnlijke opties die hij wil horen zijn:
* Voorkomen dat het apparaat uberhaupt blokkeert maar daar kunnen we je niks over vertellen zonder extra informatie. Een goede maintenance kan hierop inspelen door iedere week een uurtje preventief in te plannen door de machines uit te lijnen etc. (= minder dan 20K kosten per maand).
Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? "quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
En dan ga je bij daadwerkelijke vraagstukken op de werkvloer ook steeds hier antwoord halen?
Ze willen denk ik geen antwoord maar vooral je manier van problemen benaderen zien.
Overdenken en op fok vragen lijkt me... eeeerm... niet wat ze willen zien.
Die vent geeft aan dat er 20K aan kosten zijn. De downtime van 3 uur is goed voor 7.5K euro wat dus inhoudt dat de machine lange tijd stil staat na een storing (operations/maintenance interventies en dan vervolgens nog 3 uur opstarten). Dan is 4 keer een uur goedkoper dan de waarschijnlijke totaalstilstand van 8 uur.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:02 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Elke week een uur is minder dan elke maand 3 uur?
Dan ga je er wel vanuit dat je na onderhoud meteen kan opstarten en na de storing opeens veel meer moeite heb om opnieuw op te starten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:05 schreef Arkai het volgende:
[..]
Die vent geeft aan dat er 20K aan kosten zijn. De downtime van 3 uur is goed voor 7.5K euro wat dus inhoudt dat de machine lange tijd stil staat na een storing (operations/maintenance interventies en dan vervolgens nog 3 uur opstarten). Dan is 4 keer een uur goedkoper dan de waarschijnlijke totaalstilstand van 8 uur.
Een machine die met stilstand 60.000 euro per uur kost zal waarschijnlijk meerdere miljoenen kosten als het niet nog meer is.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Het hangt inderdaad van het proces af en ook mijn ervaring leert dat een zelfs een opstart na een korte interventie niet probleemloos verloopt maar voor een startende sollicitant is het in ieder geval een beter verhaal dan helemaal niets te zeggen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ga je er wel vanuit dat je na onderhoud meteen kan opstarten en na de storing opeens veel meer moeite heb om opnieuw op te starten.![]()
Zou ik ook doen als ik service wil verkopen, maar als je onderdelen wilt verkopen moet je toch een andere insteek hebben lijkt me.
Aha, en hoe ga je de overcapaciteit betalen?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Dat doe je alleen als de maschine onmisbaar is in het proces of veel onderhoud nodig heeft.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:07 schreef Bart2002 het volgende:
Gewoon een 2e machine ernaast zetten. 1 machine is geen machine.
Van het geld wat je bespaart doordat je geen stilstand meer hebt. Het is soms zo simpel.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Aha, en hoe ga je de overcapaciteit betalen?
Dat hoeft niet. Maar voorlopig weten we dat niet.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een machine die met stilstand 60.000 euro per uur kost zal waarschijnlijk meerdere miljoenen kosten als het niet nog meer is.
Van die 7,500 euro?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:27 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Van het geld wat je bespaart doordat je geen stilstand meer hebt. Het is soms zo simpel.. Ik begrijp wel wat het probleem is maar dat is een machinepark van slechts 1 stuks die echter wel cruciaal is voor het proces natuurlijk ook. Als overcapaciteit veel duurder is dan wat je bespaart heeft het geen zin. Maar die gegevens hebben we vooralsnog niet om dat te kunnen bepalen.
Dit. Plus dat het hun waarschijnlijk niet gaat om het antwoord, maar om het proces.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:30 schreef JeMoeder het volgende:
Wanneer je dit zelf niet kan beantwoorden moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor de baan. Just saying.
Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:27 schreef Bart2002 het volgende:
Als overcapaciteit veel duurder is dan wat je bespaart heeft het geen zin.
Allemaal waar. Laten we zeggen dat het van veel factoren afhankelijk is wat de beste oplossing is. De vraag is in deze vorm niet te beantwoorden omdat we die factoren niet weten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:43 schreef Arkai het volgende:
[..]
Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.
Ik heb natuurlijk best veel met deze problematiek te maken. Cruciale machines die in principe onvervangbaar zijn. Daar zijn geen budgetvriendelijke oplossingen voor.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Van die 7,500 euro?
Echt, jij zou een bedrijf eens van binnen moeten zien
Het juiste antwoord is volgens mij dat je zonder meer info of uitleg hier geen zinnig woord over kan zeggen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:
Een OEE van 95% ja? Van 1 dag zeker?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:43 schreef Arkai het volgende:
[..]
Dat heeft zeker wel zin als je op tijd moet leveren naar je klanten. Als je dan ook niet eens in de bulk zit, moet je ook nog eens rekening houden met OEE's tussen de 40-95% waardoor je sowieso te maken hebt met machines die een groot gedeelte van het jaar stilstaan.
Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:03 schreef r_one het volgende:
Klant verwijzen naar de installateur; die heeft het op te lossen, niet jij of je werkgever.
/WGR-mode
quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
En dan ga je bij daadwerkelijke vraagstukken op de werkvloer ook steeds hier antwoord halen?
Ze willen denk ik geen antwoord maar vooral je manier van problemen benaderen zien.
Overdenken en op fok vragen lijkt me... eeeerm... niet wat ze willen zien.
quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
Maar als je dit komt vragen op Fok ben je sowieso niet erg geschikt voor de functie lijkt me.
Even een weerwoord op enkele van deze reacties.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:30 schreef JeMoeder het volgende:
Wanneer je dit zelf niet kan beantwoorden moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor de baan. Just saying.
Jij bent de enige die het snapt.quote:
Dan zeg je: "Logisch, we zoeken toch een oplossing voor dit probleem? Ik voel me niet te groot om daarvoor hulp in te roepen van ter zake deskundigen"quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:04 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? "
quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:04 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? "
Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:07 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dan zeg je: "Logisch, we zoeken toch een oplossing voor dit probleem? Ik voel me niet te groot om daarvoor hulp in te roepen van ter zake deskundigen"
BAM, contract.
Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek.
Beetje flauw. Als je echt wil de capaciteiten van een (potentiele) medewerker wil testen laat je hem/haar gewoon op kantoor een case oplossen en presenteren. Als iemand het thuis kan gaan doen loop je het risico dat hij of zij hulp inschakelt.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken.
Hij moet toch zijn sales targets gaan halen, naar een andere partij door te wijzen zal hij niet veel omzet mee creëren.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
Klopt maar hij moet ik zijn grenzen kennen en aangeven. Hij kent de historie van die machine niet, de installateur wel. Wellicht is dat ook de bedoeling van de case: ook een 'nee' durven verkopen en niet ter wille van je targets alles op willen lossen, ook al ligt dat buiten je competenties.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:22 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij moet toch zijn sales targets gaan halen, naar een andere partij door te wijzen zal hij niet veel omzet mee creëren.
De onderdelen zullen uiteindelijk bij de distributeur worden gekocht.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
Ja zo staat het ook al in de OP. Maar je kunt ook doorschieten in het beïnvloeden.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:28 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
De onderdelen zullen uiteindelijk bij de distributeur worden gekocht.
Maar TS zal da klant dan wel moeten beïnvloeden zodat de klant de onderdelen van zijn bedrijf koopt.
Daar zit wel degelijk verschil tussen, je geeft het zelf al aan. Je moet de techniek begrijpen en met de klant mee kunnen praten over zijn/haar productieproces (en de problemen daarbinnen) en feedback van de klant moet je overleggen met andere ingenieurs binnen eigen bedrijf. Snap eigenlijk niet waarom sommige mensen zo moeilijk doen over de term "sales engineer". Het is vaak toch wel heel anders en meer diepgaand dan theezakjes verkopen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
Ik heb geen idee wat een technical sales engineer is en waarom het geen gewone verkoper is, maar ik vermoed dat je iets van techniek zou moeten weten.
Vooral onvolledig.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 15:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als ex Senior Technical Sales Engineer met jaren ervaring moet ik echt zeggen dat ik het een casus van niks vind.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |