abonnement Unibet Coolblue
pi_184196941
Klant verwijzen naar de installateur; die heeft het op te lossen, niet jij of je werkgever.

/WGR-mode
pi_184197127
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:03 schreef r_one het volgende:
Klant verwijzen naar de installateur; die heeft het op te lossen, niet jij of je werkgever.

/WGR-mode
Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek. :D
  vrijdag 4 januari 2019 @ 12:14:20 #33
472255 SBP
First in first out
pi_184197130
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
En dan ga je bij daadwerkelijke vraagstukken op de werkvloer ook steeds hier antwoord halen?

Ze willen denk ik geen antwoord maar vooral je manier van problemen benaderen zien.

Overdenken en op fok vragen lijkt me... eeeerm... niet wat ze willen zien.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
Maar als je dit komt vragen op Fok ben je sowieso niet erg geschikt voor de functie lijkt me.
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:30 schreef JeMoeder het volgende:
Wanneer je dit zelf niet kan beantwoorden moet je je afvragen of je wel geschikt bent voor de baan. Just saying.
Even een weerwoord op enkele van deze reacties.

Ik heb tijdens de tweede ronde testen afgelegd in een gecontroleerde omgeving, ook heb ik zowel technische als commerciële vragen van deze aard on the spot moeten oplossen. Geen forum, geen hulplijn.

Voor deze vraag kreeg ik echter 2 weken de tijd. Als hij mijn persoonlijke skills on the spot wou testen kon hij gewoon meteen een antwoord vragen. Maar nee, zoals sommigen (en ikzelf) al hebben opgemerkt is dit een open vraag met niet één juist antwoord en geeft hij mij duidelijk de tijd en VRIJHEID om dit op MIJN MANIER op te lossen.

Het zit dan ook in mijn persoonlijke aard om de twee weken die ik gekregen heb zo goed mogelijk te benutten. Ik heb al eens gegoogled, ik heb het vraagstuk eens bij mijn vrienden voorgelegd, ik heb het eens op een forum gedropt en jazeker (het zal jullie misschien verbazen) maar ik heb hier ook al zelf over nagedacht.

Het is dan ook niet mijn bedoeling dat jullie mijn huiswerk maken. Ik hoop gewoon nieuwe inzichten en opinies te krijgen, want er is geen hapklaar antwoord. Informatie verzamelen om zo mijn EIGEN finaal antwoord te formuleren is mijn manier van omgaan met deze vage vraag. En als de manager vraagt hoe ik tot bij mijn antwoord gekomen ben zal ik daar ook eerlijk en zonder schaamte op antwoorden.

Als je ergens wilt geraken in je leven kan ik jullie alleen maar aanraden om te durven vragen voor een andere opinie of hulp bij mensen met meer ervaring. We hebben allemaal wel eens last van tunnelvisie of van egoproblemen als het over zo een zaken gaat. Het is het resultaat die telt en in het professioneel leven wordt er zeker niet neergekeken op het stellen van vragen.

In ieder geval bedankt voor de mensen die hier wel al behulpzame reacties hebben gepost! :)
pi_184197164
TS, kun je over 2 weken ook een update plaatsen? :?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 12:47:34 #35
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_184197572
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij moet componenten gaan verkopen.
Jij bent de enige die het snapt.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_184197786
Je hebt 2 weken om dit op te lossen? Als je salesman bent en je zit in zo een gesprek moet je direct op een bierfiltje duidelijk kunnen maken wat je businesscase is. Ik heb veel vergelijkbare situaties met migratie van on premise VS cloudhosting gezien en dan weet je welke zaken duurder zijn en goedkoper. Uiteraard hoef je niet direct een offerte af te geven, maar een ruwe berekening moet je wel kunnen doen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184197848
Daarnaast ontbreekt er cruciale informatie, als belangrijkste wat is de afschrijfperiode van de huidige machine? Hoe lang is deze al in gebruik?

Een ander belangrijk vraagstuk is wat de "downtime" zou zijn als je deze machine zou aanpassen dan wel vervangen. En zeker ook: zijn er op dit moment al betere alternatieven voor de machine, en houd het bedrijf rekening met productiegroei?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 4 januari 2019 @ 13:07:56 #39
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_184198013
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:04 schreef Gripper het volgende:

[..]

Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? " :D
Dan zeg je: "Logisch, we zoeken toch een oplossing voor dit probleem? Ik voel me niet te groot om daarvoor hulp in te roepen van ter zake deskundigen"

BAM, contract.
pi_184198053
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:04 schreef Gripper het volgende:

[..]

Wat zou het grappig zijn als die HR figuur van de werkgever ook hier zit en straks tijdens de 3e ronde zegt : " zo ik zag dat je de hulplijn had ingezet SBP? " :D
_O- _O-

Als een bedrijf drie gesprekken houdt en ook nog met dit soort vage opdrachten/vraagstukken komt zou ik mezelf afvragen of ik hier uberhaupt wel zou willen werken.
pi_184198073
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:07 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Dan zeg je: "Logisch, we zoeken toch een oplossing voor dit probleem? Ik voel me niet te groot om daarvoor hulp in te roepen van ter zake deskundigen"

BAM, contract.
Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken. :D
pi_184198206
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij moet componenten gaan verkopen dat lijkt me een verkeerde insteek. :D
Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
pi_184198271
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken. :D
Beetje flauw. Als je echt wil de capaciteiten van een (potentiele) medewerker wil testen laat je hem/haar gewoon op kantoor een case oplossen en presenteren. Als iemand het thuis kan gaan doen loop je het risico dat hij of zij hulp inschakelt.
pi_184198295
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
Hij moet toch zijn sales targets gaan halen, naar een andere partij door te wijzen zal hij niet veel omzet mee creëren. :D
pi_184198387
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:22 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij moet toch zijn sales targets gaan halen, naar een andere partij door te wijzen zal hij niet veel omzet mee creëren. :D
Klopt maar hij moet ik zijn grenzen kennen en aangeven. Hij kent de historie van die machine niet, de installateur wel. Wellicht is dat ook de bedoeling van de case: ook een 'nee' durven verkopen en niet ter wille van je targets alles op willen lossen, ook al ligt dat buiten je competenties.

Even meedenken met de klant is niks mis mee overigens maar laat het daar dan ook bij.
pi_184198393
Als sales man een service monteur aanbieden om het probleem te analyseren, op basis van zijn analyse componenten aanbieden aan de klant (ter waarde van bijvoorbeeld 40k). En aangeven bij de klant dat hiermee de up time verhoogd wordt en dus kosten bespaard gaan worden aangezien de machine dan bijvoorbeeld slechts nog 1 maal in de 2 maanden blokkeert of een kortere startup tijd nodig heeft, zeg maar 1,5u ipv 3u. Liefst het verhaal ondersteunen met grote merken waar jullie mee samenwerken in dezelfde branche.
pi_184198403
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef r_one het volgende:

[..]

Maar niet aan de klant. En hij heeft de machine ook niet geïnstalleerd of in onderhoud.
De onderdelen zullen uiteindelijk bij de distributeur worden gekocht.
Maar TS zal da klant dan wel moeten beïnvloeden zodat de klant de onderdelen van zijn bedrijf koopt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_184198442
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:28 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

De onderdelen zullen uiteindelijk bij de distributeur worden gekocht.
Maar TS zal da klant dan wel moeten beïnvloeden zodat de klant de onderdelen van zijn bedrijf koopt.
Ja zo staat het ook al in de OP. Maar je kunt ook doorschieten in het beïnvloeden.
pi_184198492
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:09 schreef Lunatiek het volgende:
Ik heb geen idee wat een technical sales engineer is en waarom het geen gewone verkoper is, maar ik vermoed dat je iets van techniek zou moeten weten.
Daar zit wel degelijk verschil tussen, je geeft het zelf al aan. Je moet de techniek begrijpen en met de klant mee kunnen praten over zijn/haar productieproces (en de problemen daarbinnen) en feedback van de klant moet je overleggen met andere ingenieurs binnen eigen bedrijf. Snap eigenlijk niet waarom sommige mensen zo moeilijk doen over de term "sales engineer". Het is vaak toch wel heel anders en meer diepgaand dan theezakjes verkopen.
pi_184200616
Als ex Senior Technical Sales Engineer met jaren ervaring moet ik echt zeggen dat ik het een casus van niks vind.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_184200913
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Als ex Senior Technical Sales Engineer met jaren ervaring moet ik echt zeggen dat ik het een casus van niks vind.
Vooral onvolledig.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 16:01:01 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184201411
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:47 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Jij bent de enige die het snapt.
Ja, dat is de functieomschrijving. Maar zo'n testcase, vooral omdat die heel vaag is, kan ook bedoeld zijn om te kijken of TS een verkoopboer is of dat hij meer servicegericht is. Welke richting je op moet denken, hangt helemaal af van de persoon die het antwoord wil weten. Is het een no-nonsense persoon met dollartekens in zijn ogen, dan zal het antwoord iets met verkopen te maken hebben. Is het echter iemand die meer in de hoek van service en relatiebeheer zit, dan kan de oplossing meer in die richting liggen: klant tevreden houden, niet nodeloos geld uit de zak kloppen, service aanbieden, eerst goed analyseren voor je met je verkooptechnieken gaat stoeien. Dat laatste kan weer langetermijndenken zijn: een tevreden klant klopt de volgende keer weer bij je aan als die iets nodig heeft.
Het antwoord van TS zal misschien een test zijn om te kijken of hij in het team past. Want deze vraag wordt natuurlijk niet voor niets van de andere vragen gescheiden. Als TS de enige keiharde verkoopboer is, kan dat destructief voor het team zijn (en andersom).
pi_184202041
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?
Zou je dat dan eerst niet eens boven tafel willen krijgen? Of ga je straks in je functie ook maar 'gokken' op wat ze bedoelen, aannames doen, en ga je ervan uit dat zij het wel zullen weten?
Somebody that I used to know
pi_184203102
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:37 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Vooral onvolledig.
Inderdaad. De machine blokkeert, tja, daar kunnen duizenden redenen voor zijn.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 4 januari 2019 @ 19:33:25 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184205214
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 17:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Inderdaad. De machine blokkeert, tja, daar kunnen duizenden redenen voor zijn.
Juist daarom ligt het voor de hand dat dit een strikvraag is.

Eens in de maand valt de productie samen met de maandelijkse backup van de software. Jij wilt componenten verkopen waar de oplossing ligt in een andere manier van instellen van de software. Toedeledoe, volgende kandidaat.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 20:04:39 #56
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_184206011
Dit lijkt me echt een commerciële kut functie. Maar enfin, veel succes met je sollicitatie!
pi_184206130
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef SBP het volgende:
Beste lezers,

Tegen volgende week moet ik een vraagstuk oplossen voor mijn sollicitatie. Graag wou ik jullie mening weten over deze vraag, hoe jullie zouden antwoorden en of dat er misschien mensen zijn die al dergelijke vragen hebben gehad.

Context
Ik ben momenteel aan het solliciteren voor een functie als technical sales engineer bij een zeer groot bedrijf die elektronische componenten levert aan bedrijven. Concreet zou ik bij bedrijven langsgaan en die moeten warm maken voor onze componenten, deze worden vervolgens niet rechtstreeks bij ons gekocht maar worden in de plaats daarvan verkocht aan distributeurs of installateurs.

Sollicitatie
Zelf ben ik een jonge starter met een diploma industrieel ingenieur op zak, maar geen ervaring in dergelijke complexe sales omgeving. Het kennismakend gesprek in de eerste ronde van de sollicitatie verliep vlekkeloos en ook de tweede ronde waarbij testen werden genomen en de manager enkele vragen stelde verliep bijzonder goed. Zowel hij als de HR-persoon waren enorm enthousiast en wouden zo snel mogelijk een derde (en laatste) gesprek regelen met meer leden van de sales engineering afdeling. Toen kwam de sales manager op de proppen met een "sales vraagstuk" die ik op het laatste gesprek zou moeten oplossen, een soort van allerlaatste test. Ook gaf hij nog mee dat hij mensen naar huis heeft gestuurd omdat deze niet goed op die vraag hadden geantwoord.

Het vraagstuk
Dit is het vraagstuk zoals het aan mij verteld werd, zonder meer gegevens of uitleg:

Een bedrijf heeft een machine die 24u/24u werkt.
Iedere maand blokkeert deze machine 1 maal.
Het heropstarten hiervan duurt 3 uur.
Iedere dag dat de machine niet werkt kost dit het bedrijf ¤60 000.

Het bedrijf komt naar jou en vraagt wat jij hieraan kan doen.


Analyse
Dit is een bijzonder open en vage vraag. Ik denk dan ook dat er niet één juist antwoord is. Misschien dat het vooral de manier waarop deze vraag beantwoord wordt belangrijk is of misschien is dit zelfs een test hoe je omgaat met stress tijdens een gesprek met een lastige klant.

Wat het allemaal nog lastiger maakt is de korte opmerking die de manager maakte wanneer ik luidop begon uit te rekenen dat aangezien de machine slechts 3u niet werkt dit niet de volledige ¤60 000 kon kosten, waarop de manager zei dat dit dus ¤20 000 per dag kostte. Hoe hij in godsnaam aan dat getal komt weet ik niet. Geeft hij met opzet foute informatie? Was hij zelf de details van zijn vraagstuk al vergeten?

In ieder geval wil ik vermijden dat ik dit vraagstuk teveel overdenk, daarom drop ik hem hier. Misschien dat mensen met meer ervaring met job interviews hier wat tips kunnen geven. Alvast mijn excuses voor dit monster van een post!
Schaf een backupmachine aan en laat alles evenredig met elkaar lopen, dan bespaar je nog eens op de totale kosten.
pi_184206574
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 16:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dat is de functieomschrijving. Maar zo'n testcase, vooral omdat die heel vaag is, kan ook bedoeld zijn om te kijken of TS een verkoopboer is of dat hij meer servicegericht is. Welke richting je op moet denken, hangt helemaal af van de persoon die het antwoord wil weten. Is het een no-nonsense persoon met dollartekens in zijn ogen, dan zal het antwoord iets met verkopen te maken hebben. Is het echter iemand die meer in de hoek van service en relatiebeheer zit, dan kan de oplossing meer in die richting liggen: klant tevreden houden, niet nodeloos geld uit de zak kloppen, service aanbieden, eerst goed analyseren voor je met je verkooptechnieken gaat stoeien. Dat laatste kan weer langetermijndenken zijn: een tevreden klant klopt de volgende keer weer bij je aan als die iets nodig heeft.
Het antwoord van TS zal misschien een test zijn om te kijken of hij in het team past. Want deze vraag wordt natuurlijk niet voor niets van de andere vragen gescheiden. Als TS de enige keiharde verkoopboer is, kan dat destructief voor het team zijn (en andersom).
Idd dit. Dit is wat ze in je antwoord zoeken. Een rekensommetje kan iedereen maken. (vandaar ook dat hij waarschijnlijk een random getal als 20.000 uit de lucht greep)

Waar het om gaat is het vertrouwen van de klant winnen. Je klant kan niet op de hoogte zijn van alle technieken en heeft geen tijd om dit allemaal uit te zoeken en te vergelijken. Als jij het je klant makkelijk maakt door dit voor hem uit te zoeken en de juiste info te geven, ondersteunt met voorbeelden en getalletjes die hij gewoon kant en klaar kan doorspelen naar zijn leidinggevende, maak je zijn werk makkelijk en zal hij je graag over de vloer zien komen. Vertrouwen win je door goed advies. Dus aangeven dat jullie product goed zou zijn maar niet veel winst oplevert help daarbij.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_184214920
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 13:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn pa werkte bij een chemisch bedrijf en een relatief nieuwe medewerker liet hij wat simpele chemische berekeningen maken. Later ging hij googlen en kwam hij de gevraagde berekeningen tegen op een forum, de medewerker kon meteen zijn biezen pakken. :D
Och googlen is in de 21e eeuw ook een best handige skill. Het zal je verbazen hoeveel mensen het niet kunnen, dat zit hem vooral in niet weten welke kernwoorden je moet gebruiken.
pi_184215842
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:27 schreef Basp1 het volgende:
36 uur stilstand op jaar basis, 1.5 dag dus 90.000 euro kosten op jaar basis. Met onze componenten die een mtbf van 1 miljoen jaar hebben bespaar je dat per jaar, onze componenten kosten 135.000 euro om erin te zetten dus na 1.5 jaar gaat u meer winst draaien. :P
In die geest inderdaad. En zorg dat je ook de technische achtergrond van de spullen die je verkoopt exact kunt onderbouwen. Ik heb wel eens meegemaakt dat een sales man die pompen verkocht compleet door het ijs zakte toen een technoloog op de details inging.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')