Ok, dank. Ik geef nu zelf b.v. 3x50 minuten natuurkunde=150 minuten per week, dat zou dan gehalveerd worden naar 1x80 minuten.quote:Op woensdag 10 april 2019 07:28 schreef el-blanchito het volgende:
[..]
Bij mij werken ze met een flexrooster: 3 a 4 vaklessen van 80 minuten per dag, met daarvoor 1 en achteraf 2 (of 0) flexuren die leerlingen zelf kunnen invullen met bijles, samenwerkles of stilteleerles van 40 minuten. Alle leerlingen moeten minstens 5 van die lessen per week doen maar mogen deze zelf inplannen.
Zelf ben ik er erg positief over; in 80 minuten kan je veel doen en je bereid minder lessen voor per dag!
Het komt op mij ook een beetje over als een nieuwe vorm van het studiehuis, wat eerder toch weer is afgeschaft. Ik vraag me ook af in hoeverre dit soort vernieuwingen gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek.quote:Op dinsdag 9 april 2019 21:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In mijn woonplaats experimenteren inmiddels drie vo-scholen met een agora-achtig onderwijsmodel, overigens niet voor alle leerlingen maar voor een club vrijwilligers. Dan leef je bij de gedachte "een kind van 13 weet zelf prima wat het wil leren, daar heb je geen curriculum voor nodig". Ik moet daar weinig van hebben.
Maar een zekere mate van flexibiliteit kan ons one-size-fits-...? best wel gebruiken. Ik geef drie uur les in de week, en in een klas van 25 zitten 5 leerlingen die daar te veel aan hebben een 3 voor wie het nog te weinig is. Die laatste paar zitten echter duimen te draaien bij Engels of bij biologie. Een 'flex' rooster waarbij ik nog maar 2 uur klassikaal geef en het derde uur, of zelfs een vierde, voor degenen die dat nodig hebben lijkt me best een prima idee. Maar dan moet het wel voor je vak zijn, en niet zoals in dit flexrooster een of ander ophokuur met 30 leerlingen in 20 vakken. En dus wordt die oplossing automatisch te duur.
Wat wordt er dan van jou verwacht als leerkracht? Dat je sneller uitlegt? Dat je compacterj uitlegt? Of meer zo'n 'flip the classroom' of iets inzet? Ben ik wel benieuwd naar!quote:Op woensdag 10 april 2019 17:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, dank. Ik geef nu zelf b.v. 3x50 minuten natuurkunde=150 minuten per week, dat zou dan gehalveerd worden naar 1x80 minuten.
Onze school heeft een systeem waarbij alle docenten 1 uur per week per klas inleveren. Deze uren moeten de leerlingen zelf indelen, dus bij wie ze gaan zitten en wat voor werk ze gaan doen.quote:Op dinsdag 9 april 2019 20:54 schreef Haushofer het volgende:
Op de school waar ik nu (tijdelijk) werk willen ze ipv lessen van 50 minuten het flexrooster van Alfred van der Heijden invoeren. Ik ben wel benieuwd of hier mensen daar een mening over of ervaring mee hebben, en hoe dat bevallen is. Hier,
https://www.beteronderwij(...)vatieve-flexrooster/
zie ik een kritisch geluid, terwijl ik daarnaast voornamelijk lovende reacties erover lees. Nou ben ik zelf nogal kritisch als het om onderwijs"vernieuwingen" gaat, dus vandaar m'n vraag
Da's mog niet helemaal duidelijk, die concrete invulling. Ik werk er tijdelijk, dus ik zal er wrs. niet mee te maken krijgen, maar ben wel erg benieuwd naar jullie meningquote:Op woensdag 10 april 2019 17:58 schreef Meke het volgende:
[..]
Wat wordt er dan van jou verwacht als leerkracht? Dat je sneller uitlegt? Dat je compacterj uitlegt? Of meer zo'n 'flip the classroom' of iets inzet? Ben ik wel benieuwd naar!
Want stof lijkt me hetzelfde?
Ok, thnx!quote:Op woensdag 10 april 2019 18:33 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Onze school heeft een systeem waarbij alle docenten 1 uur per week per klas inleveren. Deze uren moeten de leerlingen zelf indelen, dus bij wie ze gaan zitten en wat voor werk ze gaan doen.
Aan de ene kant geeft die de leerlingen die, zoals Janneke zegt, bij enkele vakken uit hun neus lopen te vreten de kans hun tijd nuttiger in te delen. Bij ons is dit voor een klein deel van de leerlingen het geval. Er zijn zeker leerlingen die bijvoorbeeld niet goed zijn in Biologie en dus een extra uur of 2 bij Biologie willen gaan zitten.
Aan de andere kant vraag je van leerlingen dat ze zich meer bewust bezig gaan houden met hun eigen leerproces. Niet iedereen is daar aan toe, en zeker niet iedereen heeft daar behoefte aan. Helemaal als je kijkt op de lagere niveau's. Dan loop je het risico dat leerlingen met elkaar afspreken naar een docent toe te gaan om daar te gaan kloten.
Verder vergt het van docenten dat ze hun uitleg aanpassen, dat ze goede studiewijzers hebben, en dat ze in deze uren goed de orde weten te houden.
Op het moment ben ik hier niet enthousiast over, maar dit komt meer door ons soort leerlingen wat hier momenteel niet goed mee om kan gaan, dan om een andere reden.
Op de MAVO bijvoorbeeld, werkt dit prima. Met de Kader leerlingen ook nog behoorlijk, maar met de Basis-leerlingen is het huilen met de pet op.
Weet je, ik word zo moe van maatregelen die van bovenaf worden opgelegd. Bij ons krijg ik wel eens het idee dat het hoger management en de studenten onder een hoedje proberen om ons het leven zo zuur mogelijk te maken. Ze hebben nb de studenten de macht in handen gegeven, en als studenten niet tevreden zijn met de lessen, kun je het wel schudden.quote:Op woensdag 10 april 2019 18:33 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Onze school heeft een systeem waarbij alle docenten 1 uur per week per klas inleveren. Deze uren moeten de leerlingen zelf indelen, dus bij wie ze gaan zitten en wat voor werk ze gaan doen.
Aan de ene kant geeft die de leerlingen die, zoals Janneke zegt, bij enkele vakken uit hun neus lopen te vreten de kans hun tijd nuttiger in te delen. Bij ons is dit voor een klein deel van de leerlingen het geval. Er zijn zeker leerlingen die bijvoorbeeld niet goed zijn in Biologie en dus een extra uur of 2 bij Biologie willen gaan zitten.
Aan de andere kant vraag je van leerlingen dat ze zich meer bewust bezig gaan houden met hun eigen leerproces. Niet iedereen is daar aan toe, en zeker niet iedereen heeft daar behoefte aan. Helemaal als je kijkt op de lagere niveau's. Dan loop je het risico dat leerlingen met elkaar afspreken naar een docent toe te gaan om daar te gaan kloten.
Verder vergt het van docenten dat ze hun uitleg aanpassen, dat ze goede studiewijzers hebben, en dat ze in deze uren goed de orde weten te houden.
Op het moment ben ik hier niet enthousiast over, maar dit komt meer door ons soort leerlingen wat hier momenteel niet goed mee om kan gaan, dan om een andere reden.
Op de MAVO bijvoorbeeld, werkt dit prima. Met de Kader leerlingen ook nog behoorlijk, maar met de Basis-leerlingen is het huilen met de pet op.
Fijn dat je het bijtijds hoort, zodat je een andere plek kunt zoeken.quote:Op zaterdag 13 april 2019 22:40 schreef kleingeelvisje het volgende:
Bummer, zit midden in de afrondende fase van mijn studie.. Dat opzich is fijn, vandaag wel te horen gekregen dat er geen toekomst is voor mij op mijn werkplek 😢
Ik snap wat je bedoelt, maar in het geval van mijn situatie is het iets dat ook daadwerkelijk bij docenten vandaan komt. Het was een stokpaardje van mijn collega en mij, binnen ons toenmalig team. Omdat het daar op kleinere schaal was, was er goede communicatie mogelijk. Ook ken je dan alle leerlingen. Nu is het 3x zo groot geworden, met teamwisselingen die het allemaal geen goed hebben gedaan.quote:Op zondag 14 april 2019 08:17 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Weet je, ik word zo moe van maatregelen die van bovenaf worden opgelegd. Bij ons krijg ik wel eens het idee dat het hoger management en de studenten onder een hoedje proberen om ons het leven zo zuur mogelijk te maken. Ze hebben nb de studenten de macht in handen gegeven, en als studenten niet tevreden zijn met de lessen, kun je het wel schudden.
Het leren zou centraal moeten staan, en daar weten leraren het meest van, dus geef die de macht en verantwoordelijkheid. Zo is dat ook jaren lang geweest, naar ieders tevredenheid.
Dat is zeker ook waar. Het is vooral jammer voor mijzelf omdat ik het er ontzettend naar mijn zin heb.quote:Op zondag 14 april 2019 09:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Fijn dat je het bijtijds hoort, zodat je een andere plek kunt zoeken.
Ik ben ook van plan om eens met een voorlichter van Fontys (bieden de opleiding aan) te gaan praten over wat wijsheid is. Wat ik van jou begrijp zou ik, als ik komend jaar start en mijn P haal, mogelijk al aan de slag kunnen en doorstuderen?quote:Op dinsdag 16 april 2019 23:04 schreef Mickytjuh het volgende:
@:japepk ik zou oriënteren of deeltijd studie bij je past.
Eerste jaar zul je nog geen betaalde baan als docent krijgen, maar na behalen van je propedeuse is dat wel mogelijk.
Wil je de opleiding verkort doen zul je wel deze opleiding af moeten maken.
Wel kun je al starten terwijl je deze afrondt (die twee vakken bijvoorbeeld).
Hierdoor kun je het eerste jaar gewoon werken, een paar weken een dag stage lopen en een dag in de week studie doen.
Ja zeker.quote:Op woensdag 17 april 2019 16:25 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik ben ook van plan om eens met een voorlichter van Fontys (bieden de opleiding aan) te gaan praten over wat wijsheid is. Wat ik van jou begrijp zou ik, als ik komend jaar start en mijn P haal, mogelijk al aan de slag kunnen en doorstuderen?
Gewoon solliciteren, met als reden dat je niet weet of er uren zijn op je huidige werk.quote:Op donderdag 18 april 2019 09:16 schreef RokStarr het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met solliciteren als backupplan?
Ik geef les in een tekortvak, op huidige werk zegt de directie dat ze me geen uren kunnen garanderen voor komend jaar maar m'n sectievoorzitter zegt dat het waarschijnlijk allemaal wel losloopt en er gewoon uren zijn. Nu zou ik dus graag een plan b hebben voor als er toch geen uren zijn, alleen heb ik geen idee hoe ik dat qua solliciteren aan ga pakken
Jij bent docent en zij is leerling op dezelfde school, en daarmee bestaat er een machtsverhouding die een relatie onwenselijk maakt ongeacht het geringe leeftijdsverschil en of jij haar lesgeeft. En dat is ook wat ik tegen je zou zeggen als ik je directe collega was en je met haar aan zou pappen. Daarnaast zou ik je erop wijzen dat het niet sjiek tegenover je vrouw/vriendin is.quote:Op woensdag 24 april 2019 11:52 schreef DjVero het volgende:
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:
Ik ben een 30-jarige docent op een mbo-school. Nou zit er een meisje van 19, in augustus wordt ze 20, in één van onze klassen van ons team. Ik geef haar zelf geen les, want een collega die dezelfde lessen verzorgt, doet dat.
Via haar mentor heb ik te horen gekregen dat ze 'verliefd' op mij is. Ik moet zeggen dat ze er zeker niet verkeerd uitziet en ze is veel volwassener en serieuzer dan haar mannelijke leeftijdsgenoten (er zitten maar een paar meiden in die klas).
Ik heb er alleen totaal geen behoefte aan. Zij zit in een compleet andere leeftijdsfase dan ik en bovendien heb ik een partner met wie ik gelukkig ben.
Even los van wat ik hiermee aan moet en of ik er wel iets mee moet - ze zit niet achter me aan of iets dergelijks - hoe zouden jullie reageren als ik er wel iets mee zou doen? Stel, ik was jouw collega en ik pap iets met haar aan, zou je iets tegen mij zeggen en zo ja, wat? Sommige collega's van mij zeggen er namelijk totaal geen probleem mee te hebben, want ik geef haar toch geen les en iets met liefde enzo, maar ikzelf vind eigenlijk dat zoiets niet hoort.
Oh, ben ik ook helemaal niet van plan hoor. Ik zit in een prima relatie met een leuke partner, met wie ik bovendien aan kinderen wil beginnen, dus ik heb zeker geen zin in een relatie met iemand die zich weliswaar erg volwassen gedraagt, maar eigenlijk ook nog een kind is. Het vervelende is wel dat haar mentor zich ermee bemoeit (als in: ze pusht ons naar elkaar) en we elkaar ook regelmatig zien bij het uitgaansleven (ze woont in dezelfde plaats als ik).quote:Op woensdag 24 april 2019 14:08 schreef Japepk het volgende:
Ik zou er vooral niets mee doen. Zij doet niet naar jou en je geeft haar geen les. Geen slapende honden wakker maken, zou ik zeggen. Dat is voor de rust in je huidige relatie ook alleen maar beter lijkt me.
Pardon?quote:Op woensdag 24 april 2019 14:29 schreef DjVero het volgende:
[..]
Het vervelende is wel dat haar mentor zich ermee bemoeit (als in: ze pusht ons naar elkaar) en we elkaar ook regelmatig zien bij het uitgaansleven (ze woont in dezelfde plaats als ik).
Vooral niet doen.quote:Mijn vraag was meer bedoeld om erachter te komen wat mensen van zo'n relatie zouden vinden.
Dit vraag je je serieus af?quote:Op woensdag 24 april 2019 11:52 schreef DjVero het volgende:
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:
Ik ben een 30-jarige docent op een mbo-school. Nou zit er een meisje van 19, in augustus wordt ze 20, in één van onze klassen van ons team. Ik geef haar zelf geen les, want een collega die dezelfde lessen verzorgt, doet dat.
Via haar mentor heb ik te horen gekregen dat ze 'verliefd' op mij is. Ik moet zeggen dat ze er zeker niet verkeerd uitziet en ze is veel volwassener en serieuzer dan haar mannelijke leeftijdsgenoten (er zitten maar een paar meiden in die klas).
Ik heb er alleen totaal geen behoefte aan. Zij zit in een compleet andere leeftijdsfase dan ik en bovendien heb ik een partner met wie ik gelukkig ben.
Even los van wat ik hiermee aan moet en of ik er wel iets mee moet - ze zit niet achter me aan of iets dergelijks - hoe zouden jullie reageren als ik er wel iets mee zou doen? Stel, ik was jouw collega en ik pap iets met haar aan, zou je iets tegen mij zeggen en zo ja, wat? Sommige collega's van mij zeggen er namelijk totaal geen probleem mee te hebben, want ik geef haar toch geen les en iets met liefde enzo, maar ikzelf vind eigenlijk dat zoiets niet hoort.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |