Duitsers zijn helemaal van het padje af. Alsof iedereen een elektrische auto kan betalen. Het lijkt wel of de overheden in de Europese landen de burger maar blijven uitdagen tot een opstand.quote:bron
Na Duits dieselverbod dreigt nu ook ban voor benzinemotoren
Duitse politici en milieu-instanties pleiten nu ook voor rijverboden voor auto's met benzinemotoren. Volgens de SPD zorgen juist moderne benzinemotoren voor de uitstoot van fijnstof en voor meer klimaatverandering dan diesels.
De waarschuwing is afkomstig van SPD-gezondheidsexpert Karl Lauterbach, die zegt dat er nog bijna geen benzinemotoren zijn met een filter voor het afvangen van fijnstof. Parallel aan het partijpolitieke niveau werkt ook de Duitse Umwelthilfe (DUH) aan het afdwingen van nieuwe rijverboden. Dit orgaan wordt gefinancierd door het Duitse milieu-ministerie. De fijnstof-emissie is ook voor hen de aanleiding.
Wanneer het beleid voor dieselverboden ook voor benzine-auto's gaat gelden, zou dat een groot aantal autokopers treffen die net hun oudere diesel hebben vervangen door nieuwe benzinevoertuigen. Iets wat ze juist hadden gedaan om ook in steden te kunnen blijven rijden. Bij het huidige dieselverbod gaat het niet over fijnstof - dat komt door de bij diesels wel aangebrachte filters al bijna niet meer uit de uitlaat - maar om schadelijke stikstofoxiden. Doordat diesels gemiddeld genomen zuiniger zijn dan benzinemotoren, stoten ze minder CO2 uit en zorgen dus voor minder broeikasgas.
Toch maar een Bmw 530D kopen dus.quote:Volgens de SPD zorgen juist moderne benzinemotoren voor de uitstoot van fijnstof en voor meer klimaatverandering dan diesels.
Q7 V12 diesel 1000nmquote:Op donderdag 20 december 2018 21:30 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Toch maar een Bmw 530D kopen dus.
Die Duitsland open moet houden omdat ze alle (relatief) brandschone kerncentrales hebben gesloten of gaan sluiten als gevolg van een hissy fit na Fukushimaquote:Op donderdag 20 december 2018 21:58 schreef Fer het volgende:
Een Audi E-Tron rijdt nog voornamelijk op stroom van bruinkoolcentrales.
Ik vind t altijd mooi als je door sommige Duitse dorpjes rijdt met kleine kuthuisjes die uit mekaar vallen ze wel allemaal een dikke auto voor de deur hebben staan. Maar fatsoenlijk wonen vinden ze minder belangrijk zolang ze maar een mooie auto hebben.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:52 schreef john2406 het volgende:
Als men een Duitser aan de auto komt kan je lachen meer schrijf ik niet.
Werkt niet anders dan hier: Een dikke auto kost daar niets.. als fietsen hier duur werden had niemand een fiets..quote:Op donderdag 20 december 2018 22:06 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Ik vind t altijd mooi als je door sommige Duitse dorpjes rijdt met kleine kuthuisjes die uit mekaar vallen ze wel allemaal een dikke auto voor de deur hebben staan. Maar fatsoenlijk wonen vinden ze minder belangrijk zolang ze maar een mooie auto hebben.
Wat zeggen die Duitsers dan over ons, met onze nieuwbouw kippenhokken, zonder voortuin en een postzegeltje van 5x8 achter! En op de openbare parkeerplaats in de straat een Kia Niro of Dacia?quote:Op donderdag 20 december 2018 22:06 schreef Scarface88 het volgende:
[..]
Ik vind t altijd mooi als je door sommige Duitse dorpjes rijdt met kleine kuthuisjes die uit mekaar vallen ze wel allemaal een dikke auto voor de deur hebben staan. Maar fatsoenlijk wonen vinden ze minder belangrijk zolang ze maar een mooie auto hebben.
Als ik de fabrieken bij de Ruhr en Bitterfeld nog zie staan roken, zie ik geen reden mijn benzine de deur uit te doen voor een dure onhandige elektra auto.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:30 schreef SgtPorkbeans het volgende:
[..]
Toch maar een Bmw 530D kopen dus.
Wanneer was je daar voor het laatst?quote:Op donderdag 20 december 2018 21:35 schreef Straatcommando. het volgende:
Ondertussen staat het Ruhrgebied vol met walmende fabrieken
Hoe is dat relevant? Wat daar staat braakt enorm veel troep uit. Of mag ik je geliefde Duitsland soms niet bekritiseren?quote:Op maandag 24 december 2018 13:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wanneer was je daar voor het laatst?
Het is nogal een domme opmerking want de zware industrie is daar verdwenen. Zelfs de Kolenmijnen zijn dicht.quote:Op maandag 24 december 2018 13:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hoe is dat relevant? Wat daar staat braakt enorm veel troep uit. Of mag ik je geliefde Duitsland soms niet bekritiseren?
Nog altijd wordt daar gigantisch veel co2 geproduceerd. De rijn heeft verhoogde concentraties microplastic waarvan vermoed wordt dat het uit industrie uit het Ruhrgebied komt.quote:Op maandag 24 december 2018 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is nogal een domme opmerking want de zware industrie is daar verdwenen. Zelfs de Kolenmijnen zijn dicht.
Je had het over volstaan met walmende fabrieken.quote:Op maandag 24 december 2018 13:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nog altijd wordt daar gigantisch veel co2 geproduceerd. De rijn heeft verhoogde concentraties microplastic waarvan vermoed wordt dat het uit industrie uit het Ruhrgebied komt.
Doen ze ook, ze walmen Co2 en andere zooi uit.quote:Op maandag 24 december 2018 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je had het over volstaan met walmende fabrieken.
Dat wij in Nederland diesels zo fiscaal voordelig hebben gemaakt was ook een grandioos idee ja. De hele leasevloot was ongeveer tokkelende diesels. Diesel is een inherent smerige brandstof.quote:Op maandag 24 december 2018 14:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat je diesels uit stadscentra moet weren lijkt mij meer dan logisch. Om ook een verbod in te stellen met als argument klimaat gaan nogal ver. Er zijn vast andere maatregelen denkbaar die meer voor de hand liggen en minder impact hebben op jan met de pet.
Zorg gewoon dat de verkoop van nieuwe benzine auto's per 2030 verboten wordt dan lost het probleem zich vanzelf op. De verkoop van nieuwe diesels zou men z.s.m. moeten verbieden. Smerige kankerverwekkende gifbakken.
Over 20 jaar zeggen we hetzelfde over het afkoppelen van gas als hele woonwijken blauw staan omdat iedereen goedkoop alternatief verwarmt met een smerige houtkachel of een gesubsidieerde pelletkachel.quote:Op maandag 24 december 2018 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat wij in Nederland diesels zo fiscaal voordelig hebben gemaakt was ook een grandioos idee ja. De hele leasevloot was ongeveer tokkelende diesels. Diesel is een inherent smerige brandstof.
quote:Op maandag 24 december 2018 14:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Doen ze ook, ze walmen Co2 en andere zooi uit.
In de toekomst gaan alle drempels en rotondes weer de straat uit. Fijnstof van het remmen inderdaad maar ook extra uitstoot / energieverbruik om na het remmen weer op te trekken.quote:Op donderdag 20 december 2018 21:34 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Q7 V12 diesel 1000nm
Tevens komt een aanzienlijk, zo niet grootste, deel van de fijnstof van de banden, wat alleen maar zal stijgen bij elektrische auto's, dus misschien moeten ze eens nadenken voordat ze roeptoeteren.
Smart drempels, die alleen omhoog komen als je te hard aan komt rijden.quote:Op maandag 24 december 2018 20:05 schreef tstile het volgende:
[..]
In de toekomst gaan alle drempels en rotondes weer de straat uit. Fijnstof van het remmen inderdaad maar ook extra uitstoot / energieverbruik om na het remmen weer op te trekken.
Als dat de beste oplossing is... We hebben allang de technologie om motoren te maken die 1 op 200 rijden. Maak er hybride van en het rendement verhoog je nog eens flink. (misschien wel 1 op 400).quote:Op maandag 24 december 2018 14:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Zorg gewoon dat de verkoop van nieuwe benzine auto's per 2030 verboten wordt dan lost het probleem zich vanzelf op. De verkoop van nieuwe diesels zou men z.s.m. moeten verbieden. Smerige kankerverwekkende gifbakken.
Als je je auto eruit laat zien als ligfiets en niet harder rijdt dan 30km/u ja,quote:Op dinsdag 25 december 2018 09:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Als dat de beste oplossing is... We hebben allang de technologie om motoren te maken die 1 op 200 rijden. Maak er hybride van en het rendement verhoog je nog eens flink. (misschien wel 1 op 400).
Zo fiscaal gunstig zijn diesels in Nederland niet, in Nederland zijn maar 15-20% van de auto's dieselauto's terwijl dat in veel andere Europese landen boven de 50% ligtquote:Op maandag 24 december 2018 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat wij in Nederland diesels zo fiscaal voordelig hebben gemaakt was ook een grandioos idee ja. De hele leasevloot was ongeveer tokkelende diesels. Diesel is een inherent smerige brandstof.
Dat lijkt inderdaad de gedachte te zijn ja.quote:Op dinsdag 25 december 2018 10:17 schreef Twiitch het volgende:
Mooi. Het plebs hoeft niet mobiel te zijn.
Dat dit verder totaal niet realistisch is vanwege gebrek aan grondstroffen, mankracht en geld is bijzaak nietwaar?quote:Op dinsdag 25 december 2018 10:29 schreef hooibaal het volgende:
Goedzo.
Nu alleen nog verplicht stellen dat elektrische auto's rijden op groene stroom. Binnen nu en een jaar of tien zouden alle kolencentrales ook moeten verdwijnen.
Gewoon Kadett C sedan of Corolla KE35 coupe rijden is dus de oplossing.quote:Op vrijdag 21 december 2018 13:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ze hebben de afgelopen jaren de verbrandingstemperatuur van benzinemotoren laten oplopen, omdat er dan iets minder CO2 uitstoot is. Maar wel meer NOx-uitstoot. Dus als ze de verbrandingstemperatuur weer laten zakken, ken de fijnstof-uitstoot bij moderne benzinemotoren fors worden verlaagd.
Doorgaan zoals we nu bezig zijn is ook totaal niet realistisch. Dan sterven we uit.quote:Op dinsdag 25 december 2018 10:36 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Dat dit verder totaal niet realistisch is vanwege gebrek aan grondstroffen, mankracht en geld is bijzaak nietwaar?
De kankerverwekkende gifbakken mogen juist lekker doorgaan met kankerverwekken door gif bakken.quote:Op maandag 24 december 2018 14:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat je diesels uit stadscentra moet weren lijkt mij meer dan logisch. Om ook een verbod in te stellen met als argument klimaat gaan nogal ver. Er zijn vast andere maatregelen denkbaar die meer voor de hand liggen en minder impact hebben op jan met de pet.
Zorg gewoon dat de verkoop van nieuwe benzine auto's per 2030 verboten wordt dan lost het probleem zich vanzelf op. De verkoop van nieuwe diesels zou men z.s.m. moeten verbieden. Smerige kankerverwekkende gifbakken.
Dat is misschien wel de beste optie. In totaal 4 a 4,5 miljard mensen en klaar.quote:Op dinsdag 25 december 2018 10:52 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Doorgaan zoals we nu bezig zijn is ook totaal niet realistisch. Dan sterven we uit.
Het gaat hier vooral over fijnstof. Industriële uitstoot daarvan kan je verminderen met scrubbers. Dat zijn vaak wet scrubbers, waardoor het kan lijken alsof de industrie meer uitstoot dan vroeger: vroeger zag je zelden rook uit de schoorstenen komen, nu zie je vaak witte rook, maar dat is het in de scrubber opgenomen water dat condenseert.quote:Op maandag 24 december 2018 14:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Doen ze ook, ze walmen Co2 en andere zooi uit.
ik rij liever achter een moderne diesel dan achter die stinkende benzine auto's.quote:Op maandag 24 december 2018 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat wij in Nederland diesels zo fiscaal voordelig hebben gemaakt was ook een grandioos idee ja. De hele leasevloot was ongeveer tokkelende diesels. Diesel is een inherent smerige brandstof.
Niet? de hele dag achter de geraniums zitten?quote:Op dinsdag 25 december 2018 16:35 schreef Roces18 het volgende:
gewoon ontslag nemen en uitkering genieten
heb je ook geen auto nodig
Ook prima, maar dan wel hybride concepten zoals de BMW i3 REX waarbij je niet voor je plezier of gemak op de ICE gaat rijden. Anders krijgen we weer uitwassen zoals bij de Volvo v60 D6 phev. Niet laden en lekker doorkachelen op 5 cilinder oliestokerquote:Op dinsdag 25 december 2018 09:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Als dat de beste oplossing is... We hebben allang de technologie om motoren te maken die 1 op 200 rijden. Maak er hybride van en het rendement verhoog je nog eens flink. (misschien wel 1 op 400).
Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 14:44 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ook prima, maar dan wel hybride concepten zoals de BMW i3 REX waarbij je niet voor je plezier of gemak op de ICE gaat rijden. Anders krijgen we weer uitwassen zoals bij de Volvo v60 D6 phev. Niet laden en lekker doorkachelen op 5 cilinder oliestoker
Je moet niet kijken naar het aantal auto's maar naar het aantal gereden kilometers.quote:Op dinsdag 25 december 2018 10:52 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Doorgaan zoals we nu bezig zijn is ook totaal niet realistisch. Dan sterven we uit.
In NL zijn bijna 9 miljoen auto's op 17 miljoen mensen. Dat kan best de helft minder, het is gewoon een kwestie van gewenning.
De gemiddelde Nederlander denkt vooral in problemen, wilt geen concessies doen en gaat vervolgens lopen jammeren over het leed wat hen wordt aangedaan. Huilen dan!quote:Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.
Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.quote:Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.
Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet wordenquote:Op vrijdag 28 december 2018 15:06 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.
In een goed geïsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.
Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden
En dan nog, we hebben nog wel even aardgas. Om de paar jaar iets investeren in isoleren en je woning is na 5-10 jaar wel geschikt.quote:Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geïsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:06 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.
In een goed geïsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.
Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
Stel je toch voor dat je om het jaar 5000 euro investeert, voordat zelfde geldt pak je een lekkere vakantie, tik je wat MRB weg voor die dikke diesel en het dure telefoon abbo met iPhone X.quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:17 schreef MaGNeT het volgende:
En dan nog, we hebben nog wel even aardgas. Om de paar jaar iets investeren in isoleren en je woning is na 5-10 jaar wel geschikt.
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp?quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:21 schreef HSG het volgende:
[..]
Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...
Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-
Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Dit dus, heb zelf een offerte liggen voor een Panasonic 7kw. Moet 7000 euro inclusief installatie gaan kosten en dan krijg ik nog 2k subsidie terugquote:Op vrijdag 28 december 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp?
https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html
8kW, voor een goed geïsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.
In deze tijden van woningnood valt er weinig te kiezen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden
Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geïsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
Ik vermoed (zo maar) dat de persoon uitgaat van een (in principe idealere) grondwarmtepomp installatie.quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp?
https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html
8kW, voor een goed geïsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.
Het aandeel bruinkool is niet heel spectaculair gestegen, al doet men het hier wel altijd zo voorkomen:quote:Op vrijdag 28 december 2018 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
Eens met de analyse van TS. Volgens mij gaan overheden net zo lang door met burgers pesten en dwarsbomen totdat er een vorm van grootschalig protest of zelfs een opstand komt.
Het erge is dat de maatregelen niet eens werken, maar zelfs averechts uitpakken. Elektrische auto's zijn niet alleen peperduur, ze rijden op elektriciteit die op vervuilende wijze wordt opgewekt. Zo heeft Duitsland (relatief schone) kerncentrales gesloten ten faveure van het extreem vervuilende bruinkool. Slecht voor het milieu en voor de volksgezondheid.
Het is een zeer ernstige zaak dat politici beleid invoeren dat én burgers op kosten jaagt, én averechts uitpakt. Politici die dit doen, moeten zo snel mogelijk worden afgezet. Eigenlijk zou je ze zelfs strafrechtelijk moeten vervolgen vanwege het moedwillig verslechteren van de volksgezondheid.
Het is niet zozeer geld hebben om te investeren maar meer de truuk om 1x de juiste keuzes maken én de juiste prioriteiten stellen. Wat dat betreft schiet de voorlichting vanuit de overheid ernstig tekort.quote:Op vrijdag 28 december 2018 19:15 schreef john2406 het volgende:
Oja en nog vergeten die welke wel oogsten kunnen, jong genoeg zijn, hebben die wel al geld om te investeren?
Heeft Edje zijn prachtig huis al verkocht dan?quote:Op vrijdag 28 december 2018 20:07 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het is niet zozeer geld hebben om te investeren maar meer de truuk om 1x de juiste keuzes maken én de juiste prioriteiten stellen. Wat dat betreft schiet de voorlichting vanuit de overheid ernstig tekort.
De charmes van een jaren 30 woning kunnen je de komende jaren duur komen te staan.
Dat is wel een goed voorbeeld van woningen die moeilijk te verkopen zijn omdat je failliet gaat aan de stookkosten, is al flink wat van de prijs af, staat al jaren te koop.quote:Op vrijdag 28 december 2018 20:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heeft Edje zijn prachtig huis al verkocht dan?
Wat mij betreft mag het te koop blijven staan als deze niet wil dat het bevriezen doet komt die toch aan het stoken!quote:Op vrijdag 28 december 2018 20:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is wel een goed voorbeeld van woningen die moeilijk te verkopen zijn omdat je failliet gaat aan de stookkosten, is al flink wat van de prijs af, staat al jaren te koop.
Wat voor argument is dit dan?quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:
Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geïsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
Bruinkool is bijzonder ongezond voor de luchtkwaliteit en verkort mensenlevens. Vervuilende energiebronnen zijn nu al de hofleverancier van de energieproductie. En straks is de behoefte aan elektriciteit nog veel groter, als er massaal elektrische auto's gaan rondrijden.quote:Op vrijdag 28 december 2018 17:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het aandeel bruinkool is niet heel spectaculair gestegen, al doet men het hier wel altijd zo voorkomen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat natuurlijk niet wegneemt dat het geen gezonde manier is van stroom opwekken.
"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.quote:Op vrijdag 28 december 2018 21:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bruinkool is bijzonder ongezond voor de luchtkwaliteit en verkort mensenlevens. Vervuilende energiebronnen zijn nu al de hofleverancier van de energieproductie. En straks is de behoefte aan elektriciteit nog veel groter, als er massaal elektrische auto's gaan rondrijden.
En zoals al uitgelegd is veel van de "groene" energie ook helemaal niet zo schoon en milieuvriendelijk als men doet voorkomen.
Mijn EV laadt ik straks met de Zappi voornamelijk op met eigen geproduceerde (zonne) stroom, mogen de criticasters eens uitleggen hoe ik een diesel zero emissie zou moeten laten rijdenquote:Op vrijdag 28 december 2018 22:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.
Maar!
Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).
Netto zal het dus wat lager uitvallen.
Voor dat doel heb ik ook 68 panelen op m'n dak. November t/m januari vallen af maar de rest van het jaar kan ik grotendeels groen laden met zelf opgewekte stroom, zo'n 16.000kWh per jaar.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Mijn EV laadt ik straks met de Zappi voornamelijk op met eigen geproduceerde (zonne) stroom, mogen de criticasters eens uitleggen hoe ik een diesel zero emissie zou moeten laten rijden
Spoiler: Ik heb geen hectares aan ruimte om zonnebloemen te verbouwen.
Waar komt die berekening eigenlijk vandaan?quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.
Maar!
Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).
Netto zal het dus wat lager uitvallen.
Die van het verbruik van elektrische auto's komt van Tweakers.netquote:Op vrijdag 28 december 2018 22:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar komt die berekening eigenlijk vandaan?
Vergeet het verwijderen van de gasmeter niet en let op als je alleen elektriciteit wil afnemen. Er zijn leveranciers die daar niet zo blij mee zijn en je dan meer voor elektra laten betalen. Dus moet je ook nog in zonnepanelen investeren.quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:21 schreef HSG het volgende:
[..]
Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...
Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-
Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Ja, zeker wanneer het salderen op de helling gaat. Moet nog even geduld hebben, volgend jaar wordt mijn (gasloze) EPC0.4 woning opgeleverd en met PV gaat deze naar EPC0.0quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
edit: mooi product, die Zappi, kende 'm nog niet ik ga in 2020 elektrisch rijden, is m'n verwachting, dan is zoiets precies wat goed aansluit op mijn systeem.
Ik was met elektrisch bij GreenChoice en gas bij Eneco, nooit een probleem geweest. Nu alleen nog GreenChoice, heb geen gas meer.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vergeet het verwijderen van de gasmeter niet en let op als je alleen elektriciteit wil afnemen. Er zijn leveranciers die daar niet zo blij mee zijn en je dan meer voor elektra laten betalen. Dus moet je ook nog in zonnepanelen investeren.
Succes daarmee als je ook nog in je levenspad 2 tot 3 maal verhuisd.
Maar ze hebben daar weer schitterende hypotheken voor bedacht. Even iets meer lenen voor een groenhypotheek. Althans dat idee was er.
Mensen moeten nu niet in paniek raken. Gewoon afwachten.
Nice, welke EV wordt het?quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ja, zeker wanneer het salderen op de helling gaat. Moet nog even geduld hebben, volgend jaar wordt mijn (gasloze) EPC0.4 woning opgeleverd en met PV gaat deze naar EPC0.0
Als klap op de vuurpeil eind 2019 aan de EV
Weet ik nog niet, ben nu aan het oriënteren.quote:
Als ik wat rond ga zoeken zit een Tesla op pak hem beet 0.225 kWh/km... Op 1 liter benzine kom je 15 kilometer ver en dan reken ik redelijk orthodox. Een dieseltje komt een kilometer of 20/25... Derhalve kom ik op 3.375 kwh voor 1 liter benzine. Dus ik vind die 1.5 kWh/liter wel erg bijzonder om eerlijk te zijn.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die van het verbruik van elektrische auto's komt van Tweakers.net
Zij komen op 18% meer. Met mijn eigen berekening (uit een ander topic) kwam ik op 17,33%
Omdat het 2 los van elkaar gemaakte berekeningen zijn en ik niet heb afgerond hou ik het bij mijn eigen berekening
Die van 1,5kWh per liter (of 6kWh per gallon) benzine/diesel is al redelijk bekend, al vaker voorbij zien komen met diverse bronnen.
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ik wat rond ga zoeken zit een Tesla op pak hem beet 0.225 kWh/km... Op 1 liter benzine kom je 15 kilometer ver en dan reken ik redelijk orthodox. Een dieseltje komt een kilometer of 20/25... Derhalve kom ik op 3.375 kwh voor 1 liter benzine. Dus ik vind die 1.5 kWh/liter wel erg bijzonder om eerlijk te zijn.
Ja, ik zit met hetzelfde, 2020 heb ik als doel gesteld maar als het 2022 wordt, so be it.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:32 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Weet ik nog niet, ben nu aan het oriënteren.
Beschikbaarheid is wel een dingetje..
Dus die 17% meer stroomverbruik is een hele voorzichtige schatting?quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.
Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig.
Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.
Daar ging het om.
Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook stroom voor het raffineren van de brandstof.
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus die 17% meer stroomverbruik is een hele voorzichtige schatting?
quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
Jammer dit, en dat terwijl het juist heel goed uit te rekenen is.quote:
quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh (400.000.000kWh) x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.
Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
In 2013 werd er voor wegvervoer (http://statline.cbs.nl/St(...)HDR=G1,G2&STB=T&VW=T) :quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
Klopt. natuurlijk zit daar ook diesel bij voor vrachtvervoer, bussen en landbouwvoertuigen, wat een flinke hap is.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
In 2013 werd er voor wegvervoer
5 296 mln liter benzine verstookt en 7 264 mln liter diesel. Dat is 12560 mln liter, om dit te raffineren was er 18840 mln kwh nodig.
Alleen voor de raffinage zouden EV's al 113.040.000.000 km kunnen rijden
Klinkt tamelijk bizar.
quote:No less a person than Tesla Motors CEO Elon Musk likes to (www.businessinsider.com) say "You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline. You take an average of 5 kilowatt hours to refine one gallon of gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."
Alleen draaien die raffinaderijen toch want uit fractie haal je niet alleen benzine.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.
Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig. Daarmee bespaar je stroom.
Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.
Daar ging het om.
Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook op stroom voor het raffineren van de brandstof.
Eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat je al zo'n 50% elektrisch rijdt als je benzine/diesel rijdt, alleen is het bovenop het verbruik van brandstof
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaalquote:Op vrijdag 28 december 2018 22:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt. natuurlijk zit daar ook diesel bij voor vrachtvervoer, bussen en landbouwvoertuigen, wat een flinke hap is.
Maar alleen al daarvan zou je alle personenauto's (8 miljoen stuks) op elektrisch kunnen laten rijden, aangezien dat ook ongeveer de afstand is die automobilisten per jaar afleggen.
Precies, dat bedoel ik. De ene bron komt op 4,5 kWh / gallon en de ander op 6 kWh / gallon, Musk heeft het over 5kWh / gallon.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is
Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is
Als het alleen om kunststoffen ging hadden we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag nodig, 365 dagen per jaar. Het gaat altijd schelen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
Mineralen voor medicijnen. Kerosine etc etc.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als het alleen om kunststoffen ging hadden we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag nodig.
Het is dus de kunst om minder verslaafd te raken aan olie en een elektrische auto is een stap.
Ja wat ik zeg, daar hebben we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag voor nodig. Het gaat altijd schelen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:06 schreef Cherni het volgende:
[..]
Mineralen voor medicijnen. Kerosine etc etc.
Scheepvaart, vliegverkeer... Het lijkt mij een iets te eenvoudige voorstelling van zaken allemaal...quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
Maar het filmpje praat alsof er alleen benzine uit aardolie komt. Compleet verkeerde voorstelling.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja wat ik zeg, daar hebben we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag voor nodig. Het gaat altijd schelen.
quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:09 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar het filmpje praat alsof er alleen benzine uit aardolie komt. Compleet verkeerde voorstelling.
Ok, 50% minder dan.quote:Refining: Crude oil refineries are gigantic chemical plants extracting various components from crude oil. Gasoline is only 51% of the product from refineries, the rest are items like "Asphalt & Road Oil" or "Residual Fuel Oil" or "Coke" (not the drink) or "Jet Fuel" or "Diesel". Gasoline (51%), Diesel (15%) and Jet Fuel (12%) are the big three products. The processes apply heat and various chemicals, causing crude oil to "distill" meaning to evaporate and condense. The machinery involved is huge, and sometimes explodes.
Dat is het ook. Er worden talloze koolwaterstoffen uit olie gehaald.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Scheepvaart, vliegverkeer... Het lijkt mij een iets te eenvoudige voorstelling van zaken allemaal...
Alleen een chemicus zou dat kunnen benaderen. Want om de hoeveelheid kunstof te produceren die we nu produceren heb je toch een x percentage benzeen etc nodig. Heb je mogelijk toch die hoeveelheid olie nodig.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
Ok, 50% minder dan.
3kWh per Gallon.
Overigens weet ik niet zeker of daar al voor gecorrigeerd is in die cijfers, zou het graag willen uitzoeken maar tot dan stel ik het bij op 50% lager.
en terechtquote:Op vrijdag 28 december 2018 23:42 schreef danos het volgende:
Maar wel lekker door blijven kunnen trappen op de Duitse autobahn
Je kunt tegenwoordig zowat elke koolwaterstof kunstmatig produceren uit CO2 en water plus energie, of in plaats van CO2 een andere koolstofbron, zoals steenkool (Dutch State Mines, DSM is ooit begonnen met het synthetiseren van allerlei stoffen uit steenkool). Voor bijvoorbeeld polyethyleen (LDPE/HDPE) heb je ethaan nodig. Dat zit normaal gesproken niet eens in aardolie (wel een klein beetje in aardgas). Dat wordt via chemische omzettingen gemaakt, vooral uit aardolie, maar dat hoeft dus niet per se. Het kost wat meer, maar of een plastic zakje nu 1 cent kost of 1,1 ct boeit ook niet echt.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:37 schreef Cherni het volgende:
[..]
Alleen een chemicus zou dat kunnen benaderen. Want om de hoeveelheid kunstof te produceren die we nu produceren heb je toch een x percentage benzeen etc nodig. Heb je mogelijk toch die hoeveelheid olie nodig.
Nou ja nafta is in iedergeval nodig en dat kraak je. En daar haal je maar citca 20% uit olie. Maw het is veel te makkelijk om te zeggen dat je veel minder olie gaat gebruiken. Je zult dus ook van de kunstoffen afmoeten etc.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:57 schreef Benger het volgende:
[..]
Je kunt tegenwoordig zowat elke koolwaterstof kunstmatig produceren uit CO2 en water plus energie, of een andere koolstofbron, zoals steenkool. Voor bijvoorbeeld polyethyleen (LDPE/HDPE) heb je ethaan nodig. Dat zit normaal gesproken niet eens in aardolie (wel een klein beetje in aardgas). Dat wordt via chemische omzettingen gemaakt, vooral uit aardolie, maar dat hoeft dus niet per se. Het kost wat meer, maar of een plastic zakje nu 1 cent kost of 1,1 ct boeit ook niet echt.
Je kunt nafta ook maken uit CO2 en water. Als je bijvoorbeeld synthetisch aardgas wilt produceren middels power-to-gas, dan kun je dat proces zo inrichten dat er ook een redelijke hoeveelheid nafta ontstaat. Zeker ethaan en propaan (economisch belangrijke bestanddelen van nafta) zijn zo prima te maken.quote:Op zaterdag 29 december 2018 00:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou ja nafta is in iedergeval nodig en dat kraak je. En daar haal je maar citca 20% uit olie. Maw het is veel te makkelijk om te zeggen dat je veel minder olie gaat gebruiken. Je zult dus ook van de kunstoffen afmoeten etc.
Maar om dat te maken in die grotequote:Op zaterdag 29 december 2018 00:15 schreef Benger het volgende:
[..]
Je kunt nafta ook maken uit CO2 en water. Als je bijvoorbeeld synthetisch aardgas wilt produceren middels power-to-gas, dan kun je dat proces zo inrichten dat er ook een redelijke hoeveelheid nafta ontstaat. Zeker ethaan en propaan (economisch belangrijke bestanddelen van nafta) zijn zo prima te maken.
Ja, het kost wel veel energie.quote:Op zaterdag 29 december 2018 00:18 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar om dat te maken in die grote
aantallen heb je toch ook energie nodig? Het zou kunnen maar voor mij is dat nieuw.
Zoveel energie om van het afval stroom te kunnen winnen?quote:
Dat affakkelen gebeurt meestal bij storingen in het proces.quote:Op zaterdag 29 december 2018 12:07 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zoveel energie om van het afval stroom te kunnen winnen?
Dat affakkelen wat ik wel eens zie, daar moet toch ook iets uit te winnen zijn of niet?
Zelfs dan nog er zal iets uit te winnen zijn of niet?quote:Op zaterdag 29 december 2018 12:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat affakkelen gebeurt meestal bij storingen in het proces.
Affakkelen gebeurt in Nederland alleen incidenteel. Structureel fakkelen is inderdaad verspilling, dan kun je het spul wat je affakkelt beter gebruiken. Vroeger fakkelden ze zelfs LPG structureel af, totdat ze in de jaren zestig bedachten dat er best wat te verdienen viel als je het verkocht. Tegenwoordig is er veel vraag naar. Vaak zijn de investeringen om hetgeen wordt afgefakkeld te kunnen verkopen echter te hoog, vooral doordat het niet zo vaak voor komt. Er zijn tegenwoordig ook verplaatsbare installaties om bijvoorbeeld bij gasboringen tijdelijk gas op te slaan en dit elders te verwerken.quote:Op zaterdag 29 december 2018 12:07 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zoveel energie om van het afval stroom te kunnen winnen?
Dat affakkelen wat ik wel eens zie, daar moet toch ook iets uit te winnen zijn of niet?
Als een procestechnoloog iets bedenkt om overschotten etc bij calamiteiten op te kunnen slaan zou dat mogelijk kunnen zijn. Maar daar weet ik het fijne niet van.quote:Op zaterdag 29 december 2018 12:13 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zelfs dan nog er zal iets uit te winnen zijn of niet?
Van een nood een deugd maken.
Precies.quote:Op dinsdag 25 december 2018 10:45 schreef DatDitKanJoh het volgende:
[..]
Gewoon Kadett C sedan of Corolla KE35 coupe rijden is dus de oplossing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |