Je moet niet kijken naar het aantal auto's maar naar het aantal gereden kilometers.quote:Op dinsdag 25 december 2018 10:52 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Doorgaan zoals we nu bezig zijn is ook totaal niet realistisch. Dan sterven we uit.
In NL zijn bijna 9 miljoen auto's op 17 miljoen mensen. Dat kan best de helft minder, het is gewoon een kwestie van gewenning.
De gemiddelde Nederlander denkt vooral in problemen, wilt geen concessies doen en gaat vervolgens lopen jammeren over het leed wat hen wordt aangedaan. Huilen dan!quote:Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.
Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.quote:Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef HSG het volgende:
[..]
Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.
Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet wordenquote:Op vrijdag 28 december 2018 15:06 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.
In een goed geīsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.
Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden![]()
En dan nog, we hebben nog wel even aardgas. Om de paar jaar iets investeren in isoleren en je woning is na 5-10 jaar wel geschikt.quote:Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geīsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:06 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.
In een goed geīsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.
Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
Stel je toch voor dat je om het jaar 5000 euro investeert, voordat zelfde geldt pak je een lekkere vakantie, tik je wat MRB weg voor die dikke diesel en het dure telefoon abbo met iPhone X.quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:17 schreef MaGNeT het volgende:
En dan nog, we hebben nog wel even aardgas. Om de paar jaar iets investeren in isoleren en je woning is na 5-10 jaar wel geschikt.
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp?quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:21 schreef HSG het volgende:
[..]
Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...
Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-
Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Dit dus, heb zelf een offerte liggen voor een Panasonic 7kw. Moet 7000 euro inclusief installatie gaan kosten en dan krijg ik nog 2k subsidie terugquote:Op vrijdag 28 december 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp?
https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html
8kW, voor een goed geīsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.
In deze tijden van woningnood valt er weinig te kiezen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden![]()
Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geīsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
Ik vermoed (zo maar) dat de persoon uitgaat van een (in principe idealere) grondwarmtepomp installatie.quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp?
https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html
8kW, voor een goed geīsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.
Het aandeel bruinkool is niet heel spectaculair gestegen, al doet men het hier wel altijd zo voorkomen:quote:Op vrijdag 28 december 2018 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
Eens met de analyse van TS. Volgens mij gaan overheden net zo lang door met burgers pesten en dwarsbomen totdat er een vorm van grootschalig protest of zelfs een opstand komt.
Het erge is dat de maatregelen niet eens werken, maar zelfs averechts uitpakken. Elektrische auto's zijn niet alleen peperduur, ze rijden op elektriciteit die op vervuilende wijze wordt opgewekt. Zo heeft Duitsland (relatief schone) kerncentrales gesloten ten faveure van het extreem vervuilende bruinkool. Slecht voor het milieu en voor de volksgezondheid.
Het is een zeer ernstige zaak dat politici beleid invoeren dat én burgers op kosten jaagt, én averechts uitpakt. Politici die dit doen, moeten zo snel mogelijk worden afgezet. Eigenlijk zou je ze zelfs strafrechtelijk moeten vervolgen vanwege het moedwillig verslechteren van de volksgezondheid.
Het is niet zozeer geld hebben om te investeren maar meer de truuk om 1x de juiste keuzes maken én de juiste prioriteiten stellen. Wat dat betreft schiet de voorlichting vanuit de overheid ernstig tekort.quote:Op vrijdag 28 december 2018 19:15 schreef john2406 het volgende:
Oja en nog vergeten die welke wel oogsten kunnen, jong genoeg zijn, hebben die wel al geld om te investeren?
Heeft Edje zijn prachtig huis al verkocht dan?quote:Op vrijdag 28 december 2018 20:07 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het is niet zozeer geld hebben om te investeren maar meer de truuk om 1x de juiste keuzes maken én de juiste prioriteiten stellen. Wat dat betreft schiet de voorlichting vanuit de overheid ernstig tekort.
De charmes van een jaren 30 woning kunnen je de komende jaren duur komen te staan.
Dat is wel een goed voorbeeld van woningen die moeilijk te verkopen zijn omdat je failliet gaat aan de stookkosten, is al flink wat van de prijs af, staat al jaren te koop.quote:Op vrijdag 28 december 2018 20:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heeft Edje zijn prachtig huis al verkocht dan?
Wat mij betreft mag het te koop blijven staan als deze niet wil dat het bevriezen doet komt die toch aan het stoken!quote:Op vrijdag 28 december 2018 20:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is wel een goed voorbeeld van woningen die moeilijk te verkopen zijn omdat je failliet gaat aan de stookkosten, is al flink wat van de prijs af, staat al jaren te koop.
Wat voor argument is dit dan?quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:
Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geīsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
Bruinkool is bijzonder ongezond voor de luchtkwaliteit en verkort mensenlevens. Vervuilende energiebronnen zijn nu al de hofleverancier van de energieproductie. En straks is de behoefte aan elektriciteit nog veel groter, als er massaal elektrische auto's gaan rondrijden.quote:Op vrijdag 28 december 2018 17:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het aandeel bruinkool is niet heel spectaculair gestegen, al doet men het hier wel altijd zo voorkomen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat natuurlijk niet wegneemt dat het geen gezonde manier is van stroom opwekken.
"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.quote:Op vrijdag 28 december 2018 21:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bruinkool is bijzonder ongezond voor de luchtkwaliteit en verkort mensenlevens. Vervuilende energiebronnen zijn nu al de hofleverancier van de energieproductie. En straks is de behoefte aan elektriciteit nog veel groter, als er massaal elektrische auto's gaan rondrijden.
En zoals al uitgelegd is veel van de "groene" energie ook helemaal niet zo schoon en milieuvriendelijk als men doet voorkomen.
Mijn EV laadt ik straks met de Zappi voornamelijk op met eigen geproduceerde (zonne) stroom, mogen de criticasters eens uitleggen hoe ik een diesel zero emissie zou moeten laten rijdenquote:Op vrijdag 28 december 2018 22:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.
Maar!
Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).
Netto zal het dus wat lager uitvallen.
Voor dat doel heb ik ook 68 panelen op m'n dak. November t/m januari vallen af maar de rest van het jaar kan ik grotendeels groen laden met zelf opgewekte stroom, zo'n 16.000kWh per jaar.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:05 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Mijn EV laadt ik straks met de Zappi voornamelijk op met eigen geproduceerde (zonne) stroom, mogen de criticasters eens uitleggen hoe ik een diesel zero emissie zou moeten laten rijden
Spoiler: Ik heb geen hectares aan ruimte om zonnebloemen te verbouwen.
Waar komt die berekening eigenlijk vandaan?quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.
Maar!
Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).
Netto zal het dus wat lager uitvallen.
Die van het verbruik van elektrische auto's komt van Tweakers.netquote:Op vrijdag 28 december 2018 22:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar komt die berekening eigenlijk vandaan?
Vergeet het verwijderen van de gasmeter niet en let op als je alleen elektriciteit wil afnemen. Er zijn leveranciers die daar niet zo blij mee zijn en je dan meer voor elektra laten betalen. Dus moet je ook nog in zonnepanelen investeren.quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:21 schreef HSG het volgende:
[..]
Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...
Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-
Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Ja, zeker wanneer het salderen op de helling gaat. Moet nog even geduld hebben, volgend jaar wordt mijn (gasloze) EPC0.4 woning opgeleverd en met PV gaat deze naar EPC0.0quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
edit: mooi product, die Zappi, kende 'm nog nietik ga in 2020 elektrisch rijden, is m'n verwachting, dan is zoiets precies wat goed aansluit op mijn systeem.
Ik was met elektrisch bij GreenChoice en gas bij Eneco, nooit een probleem geweest. Nu alleen nog GreenChoice, heb geen gas meer.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vergeet het verwijderen van de gasmeter niet en let op als je alleen elektriciteit wil afnemen. Er zijn leveranciers die daar niet zo blij mee zijn en je dan meer voor elektra laten betalen. Dus moet je ook nog in zonnepanelen investeren.
Succes daarmee als je ook nog in je levenspad 2 tot 3 maal verhuisd.
Maar ze hebben daar weer schitterende hypotheken voor bedacht. Even iets meer lenen voor een groenhypotheek. Althans dat idee was er.
Mensen moeten nu niet in paniek raken. Gewoon afwachten.
Nice, welke EV wordt het?quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ja, zeker wanneer het salderen op de helling gaat. Moet nog even geduld hebben, volgend jaar wordt mijn (gasloze) EPC0.4 woning opgeleverd en met PV gaat deze naar EPC0.0
Als klap op de vuurpeil eind 2019 aan de EV![]()
![]()
Weet ik nog niet, ben nu aan het oriënteren.quote:
Als ik wat rond ga zoeken zit een Tesla op pak hem beet 0.225 kWh/km... Op 1 liter benzine kom je 15 kilometer ver en dan reken ik redelijk orthodox. Een dieseltje komt een kilometer of 20/25... Derhalve kom ik op 3.375 kwh voor 1 liter benzine. Dus ik vind die 1.5 kWh/liter wel erg bijzonder om eerlijk te zijn.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die van het verbruik van elektrische auto's komt van Tweakers.net
Zij komen op 18% meer. Met mijn eigen berekening (uit een ander topic) kwam ik op 17,33%
Omdat het 2 los van elkaar gemaakte berekeningen zijn en ik niet heb afgerond hou ik het bij mijn eigen berekening
Die van 1,5kWh per liter (of 6kWh per gallon) benzine/diesel is al redelijk bekend, al vaker voorbij zien komen met diverse bronnen.
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ik wat rond ga zoeken zit een Tesla op pak hem beet 0.225 kWh/km... Op 1 liter benzine kom je 15 kilometer ver en dan reken ik redelijk orthodox. Een dieseltje komt een kilometer of 20/25... Derhalve kom ik op 3.375 kwh voor 1 liter benzine. Dus ik vind die 1.5 kWh/liter wel erg bijzonder om eerlijk te zijn.
Ja, ik zit met hetzelfde, 2020 heb ik als doel gesteld maar als het 2022 wordt, so be it.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:32 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Weet ik nog niet, ben nu aan het oriënteren.
Beschikbaarheid is wel een dingetje..
Dus die 17% meer stroomverbruik is een hele voorzichtige schatting?quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.
Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig.
Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.
Daar ging het om.
Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook stroom voor het raffineren van de brandstof.
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus die 17% meer stroomverbruik is een hele voorzichtige schatting?
quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
Jammer dit, en dat terwijl het juist heel goed uit te rekenen is.quote:
quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh (400.000.000kWh) x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.
Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
In 2013 werd er voor wegvervoer (http://statline.cbs.nl/St(...)HDR=G1,G2&STB=T&VW=T) :quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
Klopt. natuurlijk zit daar ook diesel bij voor vrachtvervoer, bussen en landbouwvoertuigen, wat een flinke hap is.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
In 2013 werd er voor wegvervoer
5 296 mln liter benzine verstookt en 7 264 mln liter diesel. Dat is 12560 mln liter, om dit te raffineren was er 18840 mln kwh nodig.
Alleen voor de raffinage zouden EV's al 113.040.000.000 km kunnen rijden
Klinkt tamelijk bizar.
quote:No less a person than Tesla Motors CEO Elon Musk likes to (www.businessinsider.com) say "You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline. You take an average of 5 kilowatt hours to refine one gallon of gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."
Alleen draaien die raffinaderijen toch want uit fractie haal je niet alleen benzine.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.
Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig. Daarmee bespaar je stroom.
Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.
Daar ging het om.
Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook op stroom voor het raffineren van de brandstof.
Eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat je al zo'n 50% elektrisch rijdt als je benzine/diesel rijdt, alleen is het bovenop het verbruik van brandstof![]()
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaalquote:Op vrijdag 28 december 2018 22:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt. natuurlijk zit daar ook diesel bij voor vrachtvervoer, bussen en landbouwvoertuigen, wat een flinke hap is.
Maar alleen al daarvan zou je alle personenauto's (8 miljoen stuks) op elektrisch kunnen laten rijden, aangezien dat ook ongeveer de afstand is die automobilisten per jaar afleggen.
Precies, dat bedoel ik. De ene bron komt op 4,5 kWh / gallon en de ander op 6 kWh / gallon, Musk heeft het over 5kWh / gallon.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal![]()
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is
Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal![]()
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is
Als het alleen om kunststoffen ging hadden we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag nodig, 365 dagen per jaar. Het gaat altijd schelen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
Mineralen voor medicijnen. Kerosine etc etc.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als het alleen om kunststoffen ging hadden we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag nodig.
Het is dus de kunst om minder verslaafd te raken aan olie en een elektrische auto is een stap.
Ja wat ik zeg, daar hebben we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag voor nodig. Het gaat altijd schelen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:06 schreef Cherni het volgende:
[..]
Mineralen voor medicijnen. Kerosine etc etc.
Scheepvaart, vliegverkeer... Het lijkt mij een iets te eenvoudige voorstelling van zaken allemaal...quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
Maar het filmpje praat alsof er alleen benzine uit aardolie komt. Compleet verkeerde voorstelling.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja wat ik zeg, daar hebben we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag voor nodig. Het gaat altijd schelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |