abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184031098
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 10:52 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Doorgaan zoals we nu bezig zijn is ook totaal niet realistisch. Dan sterven we uit.

In NL zijn bijna 9 miljoen auto's op 17 miljoen mensen. Dat kan best de helft minder, het is gewoon een kwestie van gewenning.
Je moet niet kijken naar het aantal auto's maar naar het aantal gereden kilometers.
Ik kan met gemak 5 auto's kwijt hier op eigen oprit maar kan maar in 1 tegelijk rijden.
pi_184031110
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef HSG het volgende:

[..]

Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.
De gemiddelde Nederlander denkt vooral in problemen, wilt geen concessies doen en gaat vervolgens lopen jammeren over het leed wat hen wordt aangedaan. Huilen dan!
pi_184031247
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef HSG het volgende:

[..]

Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.
Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.
In een goed geīsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.

Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
pi_184031467
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.
In een goed geīsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.

Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden ;) :')

Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geīsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
pi_184031570
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden ;) :')
:P

quote:
Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geīsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
En dan nog, we hebben nog wel even aardgas. Om de paar jaar iets investeren in isoleren en je woning is na 5-10 jaar wel geschikt.
pi_184031639
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.
In een goed geīsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.

Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...

Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-

Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184031654
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:17 schreef MaGNeT het volgende:

En dan nog, we hebben nog wel even aardgas. Om de paar jaar iets investeren in isoleren en je woning is na 5-10 jaar wel geschikt.
Stel je toch voor dat je om het jaar 5000 euro investeert, voordat zelfde geldt pak je een lekkere vakantie, tik je wat MRB weg voor die dikke diesel en het dure telefoon abbo met iPhone X.

Ik ga maar eens aandelen Kleenex inslaan
pi_184031687
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:21 schreef HSG het volgende:

[..]

Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...

Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-

Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp? :D

https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html

8kW, voor een goed geīsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.

Ik heb de 14kW uitvoering, eigenlijk veel te zwaar dus :P Zat ¤2800 subsidie op.

En er is geen verbod op diesel / benzine in 2030. Er komt een verbod op de verkoop van nieuwe diesel / benzine auto's in 2030. Je kan nog prima een 2e hands Golf 8 kopen in 2030.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-12-2018 15:32:38 ]
pi_184031813
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp? :D

https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html

8kW, voor een goed geīsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.
Dit dus, heb zelf een offerte liggen voor een Panasonic 7kw. Moet 7000 euro inclusief installatie gaan kosten en dan krijg ik nog 2k subsidie terug :O
  vrijdag 28 december 2018 @ 16:38:13 #60
172669 Papierversnipperaar
Cafeīne is ook maar een drug.
pi_184033725
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden ;) :')

Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geīsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
In deze tijden van woningnood valt er weinig te kiezen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 28 december 2018 @ 16:52:15 #61
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184034077
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp? :D

https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html

8kW, voor een goed geīsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.
Ik vermoed (zo maar) dat de persoon uitgaat van een (in principe idealere) grondwarmtepomp installatie.
Verder zal ws ook huisinstallatie moeten worden omgebouwd van (relatief) Hoge-Temperatuur naar Lage-Temperatuur. Om die lage temperatuur "überhaupt" mogelijk te maken zal je sws eerst moeten isoleren.

Dat "probleem" hebben wij hier ook. Voor mijn huis heb ik naast heet tapwater, ca15-20KW aan CV-voorziening nodig verdeeld over ca 10 ruimtes. Dat ga ik never nooit redden voor/met die ¤5K voor een warmtepomp installatie. De versleten combiketel vervangen, kost hooguit ¤1500 met een jaarlijks onderhoud van zeg ¤150.

Vergelijken is ook een beetje uitkijken vanuit/met welke referentie dat alles gebeurd.
Heb je nu nieuwbouw, het geld en de plek voor een WP , is de overweging een relatief simpele. Ook erg handig omdat je dan daarmee vaak ook kunt koelen.

Het grootste risico nu is te snel modieus handelen omdat het wordt opgedrongen.
Net zoals mijn buren die vanwege eco motieven hun hardhouten kozijnen (vv. dubbelgla) middels een goedkope lening (!) hebben laten vervangen door idem kunststof versies.... met het argument dat dit goed is voor het milieu. en klimaat.... en ze nu geen last meer hebben van koude-bruggen...
Ik krijg ze maar niet aan het verstand dat ze zo juist het "milieu" een heel slechte dienst hebben bewezen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (ŠZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184034266
Eens met de analyse van TS. Volgens mij gaan overheden net zo lang door met burgers pesten en dwarsbomen totdat er een vorm van grootschalig protest of zelfs een opstand komt.

Het erge is dat de maatregelen niet eens werken, maar zelfs averechts uitpakken. Elektrische auto's zijn niet alleen peperduur, ze rijden op elektriciteit die op vervuilende wijze wordt opgewekt. Zo heeft Duitsland (relatief schone) kerncentrales gesloten ten faveure van het extreem vervuilende bruinkool. Slecht voor het milieu en voor de volksgezondheid.

Het is een zeer ernstige zaak dat politici beleid invoeren dat én burgers op kosten jaagt, én averechts uitpakt. Politici die dit doen, moeten zo snel mogelijk worden afgezet. Eigenlijk zou je ze zelfs strafrechtelijk moeten vervolgen vanwege het moedwillig verslechteren van de volksgezondheid.
pi_184034710
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
Eens met de analyse van TS. Volgens mij gaan overheden net zo lang door met burgers pesten en dwarsbomen totdat er een vorm van grootschalig protest of zelfs een opstand komt.

Het erge is dat de maatregelen niet eens werken, maar zelfs averechts uitpakken. Elektrische auto's zijn niet alleen peperduur, ze rijden op elektriciteit die op vervuilende wijze wordt opgewekt. Zo heeft Duitsland (relatief schone) kerncentrales gesloten ten faveure van het extreem vervuilende bruinkool. Slecht voor het milieu en voor de volksgezondheid.

Het is een zeer ernstige zaak dat politici beleid invoeren dat én burgers op kosten jaagt, én averechts uitpakt. Politici die dit doen, moeten zo snel mogelijk worden afgezet. Eigenlijk zou je ze zelfs strafrechtelijk moeten vervolgen vanwege het moedwillig verslechteren van de volksgezondheid.
Het aandeel bruinkool is niet heel spectaculair gestegen, al doet men het hier wel altijd zo voorkomen:





Wat natuurlijk niet wegneemt dat het geen gezonde manier is van stroom opwekken.
pi_184037879
15 jr dan leef ik waarschijnlijk niet meer, met andere woorden als het geld gaat opbrengen hebben de pieringen mij opgevreten!

Ik bedank heel hartelijk.
pi_184037950
Oja en nog vergeten die welke wel oogsten kunnen, jong genoeg zijn, hebben die wel al geld om te investeren?
pi_184039663
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 19:15 schreef john2406 het volgende:
Oja en nog vergeten die welke wel oogsten kunnen, jong genoeg zijn, hebben die wel al geld om te investeren?
Het is niet zozeer geld hebben om te investeren maar meer de truuk om 1x de juiste keuzes maken én de juiste prioriteiten stellen. Wat dat betreft schiet de voorlichting vanuit de overheid ernstig tekort.

De charmes van een jaren 30 woning kunnen je de komende jaren duur komen te staan.
pi_184039696
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:07 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het is niet zozeer geld hebben om te investeren maar meer de truuk om 1x de juiste keuzes maken én de juiste prioriteiten stellen. Wat dat betreft schiet de voorlichting vanuit de overheid ernstig tekort.

De charmes van een jaren 30 woning kunnen je de komende jaren duur komen te staan.
Heeft Edje zijn prachtig huis al verkocht dan?
pi_184039731
Met iets geluk laat men de monumenten er niet onder vallen en terug naar af, ga niet langs start en ontvang geen ....?
pi_184039846
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Heeft Edje zijn prachtig huis al verkocht dan?
Dat is wel een goed voorbeeld van woningen die moeilijk te verkopen zijn omdat je failliet gaat aan de stookkosten, is al flink wat van de prijs af, staat al jaren te koop.
pi_184039893
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is wel een goed voorbeeld van woningen die moeilijk te verkopen zijn omdat je failliet gaat aan de stookkosten, is al flink wat van de prijs af, staat al jaren te koop.
Wat mij betreft mag het te koop blijven staan als deze niet wil dat het bevriezen doet komt die toch aan het stoken!

Edit:
Tot zover een politicus die ver vooruit kijken doet, I rest my case!

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2018 20:30:43 ]
pi_184041895
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:

Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geīsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
Wat voor argument is dit dan?
pi_184042742
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 17:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het aandeel bruinkool is niet heel spectaculair gestegen, al doet men het hier wel altijd zo voorkomen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het geen gezonde manier is van stroom opwekken.
Bruinkool is bijzonder ongezond voor de luchtkwaliteit en verkort mensenlevens. Vervuilende energiebronnen zijn nu al de hofleverancier van de energieproductie. En straks is de behoefte aan elektriciteit nog veel groter, als er massaal elektrische auto's gaan rondrijden.

En zoals al uitgelegd is veel van de "groene" energie ook helemaal niet zo schoon en milieuvriendelijk als men doet voorkomen.
pi_184043861
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 21:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Bruinkool is bijzonder ongezond voor de luchtkwaliteit en verkort mensenlevens. Vervuilende energiebronnen zijn nu al de hofleverancier van de energieproductie. En straks is de behoefte aan elektriciteit nog veel groter, als er massaal elektrische auto's gaan rondrijden.

En zoals al uitgelegd is veel van de "groene" energie ook helemaal niet zo schoon en milieuvriendelijk als men doet voorkomen.
"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.

Maar!

Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).

Netto zal het dus wat lager uitvallen.
pi_184043979
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.

Maar!

Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).

Netto zal het dus wat lager uitvallen.
Mijn EV laadt ik straks met de Zappi voornamelijk op met eigen geproduceerde (zonne) stroom, mogen de criticasters eens uitleggen hoe ik een diesel zero emissie zou moeten laten rijden :?

Spoiler: Ik heb geen hectares aan ruimte om zonnebloemen te verbouwen.
pi_184044108
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mijn EV laadt ik straks met de Zappi voornamelijk op met eigen geproduceerde (zonne) stroom, mogen de criticasters eens uitleggen hoe ik een diesel zero emissie zou moeten laten rijden :?

Spoiler: Ik heb geen hectares aan ruimte om zonnebloemen te verbouwen.
Voor dat doel heb ik ook 68 panelen op m'n dak. November t/m januari vallen af maar de rest van het jaar kan ik grotendeels groen laden met zelf opgewekte stroom, zo'n 16.000kWh per jaar.

edit: mooi product, die Zappi, kende 'm nog niet :) ik ga in 2020 elektrisch rijden, is m'n verwachting, dan is zoiets precies wat goed aansluit op mijn systeem.
pi_184044247
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.

Maar!

Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).

Netto zal het dus wat lager uitvallen.
Waar komt die berekening eigenlijk vandaan?
pi_184044269
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar komt die berekening eigenlijk vandaan?
Die van het verbruik van elektrische auto's komt van Tweakers.net
Zij komen op 18% meer. Met mijn eigen berekening (uit een ander topic) kwam ik op 17,33%
Omdat het 2 los van elkaar gemaakte berekeningen zijn en ik niet heb afgerond hou ik het bij mijn eigen berekening ;)

Die van 1,5kWh per liter (of 6kWh per gallon) benzine/diesel is al redelijk bekend, al vaker voorbij zien komen met diverse bronnen.
pi_184044284
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:21 schreef HSG het volgende:

[..]

Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...

Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-

Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Vergeet het verwijderen van de gasmeter niet en let op als je alleen elektriciteit wil afnemen. Er zijn leveranciers die daar niet zo blij mee zijn en je dan meer voor elektra laten betalen. Dus moet je ook nog in zonnepanelen investeren.

Succes daarmee als je ook nog in je levenspad 2 tot 3 maal verhuisd.

Maar ze hebben daar weer schitterende hypotheken voor bedacht. Even iets meer lenen voor een groenhypotheek. Althans dat idee was er.

Mensen moeten nu niet in paniek raken. Gewoon afwachten.
pi_184044410
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

edit: mooi product, die Zappi, kende 'm nog niet :) ik ga in 2020 elektrisch rijden, is m'n verwachting, dan is zoiets precies wat goed aansluit op mijn systeem.
Ja, zeker wanneer het salderen op de helling gaat. Moet nog even geduld hebben, volgend jaar wordt mijn (gasloze) EPC0.4 woning opgeleverd en met PV gaat deze naar EPC0.0

Als klap op de vuurpeil eind 2019 aan de EV *O* *O* *O*
pi_184044426
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:13 schreef Cherni het volgende:

[..]

Vergeet het verwijderen van de gasmeter niet en let op als je alleen elektriciteit wil afnemen. Er zijn leveranciers die daar niet zo blij mee zijn en je dan meer voor elektra laten betalen. Dus moet je ook nog in zonnepanelen investeren.

Succes daarmee als je ook nog in je levenspad 2 tot 3 maal verhuisd.

Maar ze hebben daar weer schitterende hypotheken voor bedacht. Even iets meer lenen voor een groenhypotheek. Althans dat idee was er.

Mensen moeten nu niet in paniek raken. Gewoon afwachten.
Ik was met elektrisch bij GreenChoice en gas bij Eneco, nooit een probleem geweest. Nu alleen nog GreenChoice, heb geen gas meer.
pi_184044598
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ja, zeker wanneer het salderen op de helling gaat. Moet nog even geduld hebben, volgend jaar wordt mijn (gasloze) EPC0.4 woning opgeleverd en met PV gaat deze naar EPC0.0

Als klap op de vuurpeil eind 2019 aan de EV *O* *O* *O*
Nice, welke EV wordt het?
pi_184044915
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nice, welke EV wordt het?
Weet ik nog niet, ben nu aan het oriënteren.
Beschikbaarheid is wel een dingetje..

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 28-12-2018 22:37:52 ]
pi_184044983
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die van het verbruik van elektrische auto's komt van Tweakers.net
Zij komen op 18% meer. Met mijn eigen berekening (uit een ander topic) kwam ik op 17,33%
Omdat het 2 los van elkaar gemaakte berekeningen zijn en ik niet heb afgerond hou ik het bij mijn eigen berekening ;)

Die van 1,5kWh per liter (of 6kWh per gallon) benzine/diesel is al redelijk bekend, al vaker voorbij zien komen met diverse bronnen.
Als ik wat rond ga zoeken zit een Tesla op pak hem beet 0.225 kWh/km... Op 1 liter benzine kom je 15 kilometer ver en dan reken ik redelijk orthodox. Een dieseltje komt een kilometer of 20/25... Derhalve kom ik op 3.375 kwh voor 1 liter benzine. Dus ik vind die 1.5 kWh/liter wel erg bijzonder om eerlijk te zijn.
pi_184045160
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als ik wat rond ga zoeken zit een Tesla op pak hem beet 0.225 kWh/km... Op 1 liter benzine kom je 15 kilometer ver en dan reken ik redelijk orthodox. Een dieseltje komt een kilometer of 20/25... Derhalve kom ik op 3.375 kwh voor 1 liter benzine. Dus ik vind die 1.5 kWh/liter wel erg bijzonder om eerlijk te zijn.
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.

Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig. Daarmee bespaar je stroom.

Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.

Daar ging het om.

Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook op stroom voor het raffineren van de brandstof.

Eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat je al zo'n 50% elektrisch rijdt als je benzine/diesel rijdt, alleen is het bovenop het verbruik van brandstof :P
pi_184045194
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:32 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Weet ik nog niet, ben nu aan het oriënteren.
Beschikbaarheid is wel een dingetje..
Ja, ik zit met hetzelfde, 2020 heb ik als doel gesteld maar als het 2022 wordt, so be it.
pi_184045261
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.

Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig.

Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.

Daar ging het om.

Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook stroom voor het raffineren van de brandstof.
Dus die 17% meer stroomverbruik is een hele voorzichtige schatting?
pi_184045295
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus die 17% meer stroomverbruik is een hele voorzichtige schatting?
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
  vrijdag 28 december 2018 @ 22:46:47 #88
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184045387
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
_O-
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184045440
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

_O-
Jammer dit, en dat terwijl het juist heel goed uit te rekenen is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:

Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh (400.000.000kWh) x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.

Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.


[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-12-2018 22:53:57 ]
pi_184045497
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
In 2013 werd er voor wegvervoer (http://statline.cbs.nl/St(...)HDR=G1,G2&STB=T&VW=T) :

5 296 mln liter benzine verstookt en 7 264 mln liter diesel. Dat is 12560 mln liter, om dit te raffineren was er 18840 mln kwh nodig op 1.5 kwh rijdt een EV +/- 6km

Alleen voor de energie van de raffinage zouden EV's al 113.040.000.000 km kunnen rijden :?
Klinkt tamelijk bizar.
pi_184045589
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

In 2013 werd er voor wegvervoer

5 296 mln liter benzine verstookt en 7 264 mln liter diesel. Dat is 12560 mln liter, om dit te raffineren was er 18840 mln kwh nodig.

Alleen voor de raffinage zouden EV's al 113.040.000.000 km kunnen rijden :?
Klinkt tamelijk bizar.
Klopt. natuurlijk zit daar ook diesel bij voor vrachtvervoer, bussen en landbouwvoertuigen, wat een flinke hap is.

Maar alleen al daarvan zou je alle personenauto's (8 miljoen stuks) op elektrisch kunnen laten rijden, aangezien dat ook ongeveer de afstand is die automobilisten per jaar afleggen.

quote:
No less a person than Tesla Motors CEO Elon Musk likes to (www.businessinsider.com) say "You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline. You take an average of 5 kilowatt hours to refine one gallon of gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."
pi_184045650
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.

Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig. Daarmee bespaar je stroom.
Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.

Daar ging het om.

Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook op stroom voor het raffineren van de brandstof.

Eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat je al zo'n 50% elektrisch rijdt als je benzine/diesel rijdt, alleen is het bovenop het verbruik van brandstof :P
Alleen draaien die raffinaderijen toch want uit fractie haal je niet alleen benzine.
pi_184045703
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt. natuurlijk zit daar ook diesel bij voor vrachtvervoer, bussen en landbouwvoertuigen, wat een flinke hap is.

Maar alleen al daarvan zou je alle personenauto's (8 miljoen stuks) op elektrisch kunnen laten rijden, aangezien dat ook ongeveer de afstand is die automobilisten per jaar afleggen.
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal :)
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is

pi_184045924
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:55 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal :)
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is

Precies, dat bedoel ik. De ene bron komt op 4,5 kWh / gallon en de ander op 6 kWh / gallon, Musk heeft het over 5kWh / gallon.
Als zou het de helft zijn, dan nog kan je daar een heel aardig stukje elektrisch op rijden ;)

Er wordt vaak verweten dat je bij een elektrische auto "het hele verhaal en alle vervuiling moet meetellen" maar doe dat dan ook voor een brandstof versie ;)
pi_184045973
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:55 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal :)
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is

Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
pi_184046051
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 23:03 schreef Cherni het volgende:

[..]

Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
Als het alleen om kunststoffen ging hadden we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag nodig, 365 dagen per jaar. Het gaat altijd schelen.

Het is dus de kunst om minder verslaafd te raken aan olie en een elektrische auto is een stap.
pi_184046089
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 23:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als het alleen om kunststoffen ging hadden we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag nodig.

Het is dus de kunst om minder verslaafd te raken aan olie en een elektrische auto is een stap.
Mineralen voor medicijnen. Kerosine etc etc.
pi_184046109
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 23:06 schreef Cherni het volgende:

[..]

Mineralen voor medicijnen. Kerosine etc etc.
Ja wat ik zeg, daar hebben we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag voor nodig. Het gaat altijd schelen.
pi_184046172
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 23:03 schreef Cherni het volgende:

[..]

Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
Scheepvaart, vliegverkeer... Het lijkt mij een iets te eenvoudige voorstelling van zaken allemaal...
pi_184046176
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 23:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja wat ik zeg, daar hebben we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag voor nodig. Het gaat altijd schelen.
Maar het filmpje praat alsof er alleen benzine uit aardolie komt. Compleet verkeerde voorstelling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')