abonnement Unibet Coolblue
pi_183863082
quote:
bron

Na Duits dieselverbod dreigt nu ook ban voor benzinemotoren

Duitse politici en milieu-instanties pleiten nu ook voor rijverboden voor auto's met benzinemotoren. Volgens de SPD zorgen juist moderne benzinemotoren voor de uitstoot van fijnstof en voor meer klimaatverandering dan diesels.

De waarschuwing is afkomstig van SPD-gezondheidsexpert Karl Lauterbach, die zegt dat er nog bijna geen benzinemotoren zijn met een filter voor het afvangen van fijnstof. Parallel aan het partijpolitieke niveau werkt ook de Duitse Umwelthilfe (DUH) aan het afdwingen van nieuwe rijverboden. Dit orgaan wordt gefinancierd door het Duitse milieu-ministerie. De fijnstof-emissie is ook voor hen de aanleiding.

Wanneer het beleid voor dieselverboden ook voor benzine-auto's gaat gelden, zou dat een groot aantal autokopers treffen die net hun oudere diesel hebben vervangen door nieuwe benzinevoertuigen. Iets wat ze juist hadden gedaan om ook in steden te kunnen blijven rijden. Bij het huidige dieselverbod gaat het niet over fijnstof - dat komt door de bij diesels wel aangebrachte filters al bijna niet meer uit de uitlaat - maar om schadelijke stikstofoxiden. Doordat diesels gemiddeld genomen zuiniger zijn dan benzinemotoren, stoten ze minder CO2 uit en zorgen dus voor minder broeikasgas.
Duitsers zijn helemaal van het padje af. Alsof iedereen een elektrische auto kan betalen. Het lijkt wel of de overheden in de Europese landen de burger maar blijven uitdagen tot een opstand.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  donderdag 20 december 2018 @ 21:30:52 #2
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_183863168
quote:
Volgens de SPD zorgen juist moderne benzinemotoren voor de uitstoot van fijnstof en voor meer klimaatverandering dan diesels.
Toch maar een Bmw 530D kopen dus. _O_
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_183863275
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 21:30 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Toch maar een Bmw 530D kopen dus. _O_
Q7 V12 diesel _O_ 1000nm _O_

Tevens komt een aanzienlijk, zo niet grootste, deel van de fijnstof van de banden, wat alleen maar zal stijgen bij elektrische auto's, dus misschien moeten ze eens nadenken voordat ze roeptoeteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door MadJackthePirate op 20-12-2018 21:40:47 ]
  donderdag 20 december 2018 @ 21:35:29 #4
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_183863302
De accu's in elektrische auto's zijn anders ook zo goed voor het milieu
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 20 december 2018 @ 21:35:33 #5
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183863305
Ondertussen staat het Ruhrgebied vol met walmende fabrieken :')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183863458
Dat is toch ook de hele tactiek? Particulieren flink belasten zodat transport en industrie lekker kan doorkachelen en je ondertussen evengoed aan de klimaatafspraken kan houden.
pi_183863767
Als men een Duitser aan de auto komt kan je lachen meer schrijf ik niet.
pi_183863968
Een Audi E-Tron rijdt nog voornamelijk op stroom van bruinkoolcentrales.
.
  donderdag 20 december 2018 @ 22:00:32 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_183864028
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 21:58 schreef Fer het volgende:
Een Audi E-Tron rijdt nog voornamelijk op stroom van bruinkoolcentrales.
Die Duitsland open moet houden omdat ze alle (relatief) brandschone kerncentrales hebben gesloten of gaan sluiten als gevolg van een hissy fit na Fukushima :')
  donderdag 20 december 2018 @ 22:01:23 #10
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_183864053
Maar ondertussen wel lekker met bruinkool doorgaan. :')
Duitsland is van het padje af.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_183864229
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 21:52 schreef john2406 het volgende:
Als men een Duitser aan de auto komt kan je lachen meer schrijf ik niet.
Ik vind t altijd mooi als je door sommige Duitse dorpjes rijdt met kleine kuthuisjes die uit mekaar vallen ze wel allemaal een dikke auto voor de deur hebben staan. Maar fatsoenlijk wonen vinden ze minder belangrijk zolang ze maar een mooie auto hebben.
Land of the free. Home of the brave.
  donderdag 20 december 2018 @ 22:11:14 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183864368
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 22:06 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Ik vind t altijd mooi als je door sommige Duitse dorpjes rijdt met kleine kuthuisjes die uit mekaar vallen ze wel allemaal een dikke auto voor de deur hebben staan. Maar fatsoenlijk wonen vinden ze minder belangrijk zolang ze maar een mooie auto hebben.
Werkt niet anders dan hier: Een dikke auto kost daar niets.. als fietsen hier duur werden had niemand een fiets..
pi_183864397
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 22:06 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Ik vind t altijd mooi als je door sommige Duitse dorpjes rijdt met kleine kuthuisjes die uit mekaar vallen ze wel allemaal een dikke auto voor de deur hebben staan. Maar fatsoenlijk wonen vinden ze minder belangrijk zolang ze maar een mooie auto hebben.
Wat zeggen die Duitsers dan over ons, met onze nieuwbouw kippenhokken, zonder voortuin en een postzegeltje van 5x8 achter! En op de openbare parkeerplaats in de straat een Kia Niro of Dacia?
.
pi_183868155
Milieugekkies :')

Consumenten moeten vanalles 'doen' en krijgen maatregel op maatregel, maar de grootverbruikende industrie?

Symboolpolitiek.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183868181
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 21:30 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Toch maar een Bmw 530D kopen dus. _O_
Als ik de fabrieken bij de Ruhr en Bitterfeld nog zie staan roken, zie ik geen reden mijn benzine de deur uit te doen voor een dure onhandige elektra auto.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 21 december 2018 @ 13:27:00 #16
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183873936
Ze hebben de afgelopen jaren de verbrandingstemperatuur van benzinemotoren laten oplopen, omdat er dan iets minder CO2 uitstoot is. Maar wel meer NOx-uitstoot. Dus als ze de verbrandingstemperatuur weer laten zakken, ken de fijnstof-uitstoot bij moderne benzinemotoren fors worden verlaagd.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 24 december 2018 @ 13:13:36 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183939230
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 21:35 schreef Straatcommando. het volgende:
Ondertussen staat het Ruhrgebied vol met walmende fabrieken :')
Wanneer was je daar voor het laatst?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 24 december 2018 @ 13:54:16 #18
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183939818
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wanneer was je daar voor het laatst?
Hoe is dat relevant? Wat daar staat braakt enorm veel troep uit. Of mag ik je geliefde Duitsland soms niet bekritiseren?
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 24 december 2018 @ 13:56:16 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183939838
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:54 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Hoe is dat relevant? Wat daar staat braakt enorm veel troep uit. Of mag ik je geliefde Duitsland soms niet bekritiseren?
Het is nogal een domme opmerking want de zware industrie is daar verdwenen. Zelfs de Kolenmijnen zijn dicht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 24 december 2018 @ 13:58:52 #20
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183939878
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is nogal een domme opmerking want de zware industrie is daar verdwenen. Zelfs de Kolenmijnen zijn dicht.
Nog altijd wordt daar gigantisch veel co2 geproduceerd. De rijn heeft verhoogde concentraties microplastic waarvan vermoed wordt dat het uit industrie uit het Ruhrgebied komt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 24 december 2018 @ 14:01:24 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183939929
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 13:58 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Nog altijd wordt daar gigantisch veel co2 geproduceerd. De rijn heeft verhoogde concentraties microplastic waarvan vermoed wordt dat het uit industrie uit het Ruhrgebied komt.
Je had het over volstaan met walmende fabrieken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183939941
Dat je diesels uit stadscentra moet weren lijkt mij meer dan logisch. Om ook een verbod in te stellen met als argument klimaat gaan nogal ver. Er zijn vast andere maatregelen denkbaar die meer voor de hand liggen en minder impact hebben op jan met de pet.

Zorg gewoon dat de verkoop van nieuwe benzine auto's per 2030 verboten wordt dan lost het probleem zich vanzelf op. De verkoop van nieuwe diesels zou men z.s.m. moeten verbieden. Smerige kankerverwekkende gifbakken.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 24 december 2018 @ 14:02:56 #23
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183939952
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je had het over volstaan met walmende fabrieken.
Doen ze ook, ze walmen Co2 en andere zooi uit.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 24 december 2018 @ 14:04:35 #24
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183939987
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat je diesels uit stadscentra moet weren lijkt mij meer dan logisch. Om ook een verbod in te stellen met als argument klimaat gaan nogal ver. Er zijn vast andere maatregelen denkbaar die meer voor de hand liggen en minder impact hebben op jan met de pet.

Zorg gewoon dat de verkoop van nieuwe benzine auto's per 2030 verboten wordt dan lost het probleem zich vanzelf op. De verkoop van nieuwe diesels zou men z.s.m. moeten verbieden. Smerige kankerverwekkende gifbakken.
Dat wij in Nederland diesels zo fiscaal voordelig hebben gemaakt was ook een grandioos idee ja. De hele leasevloot was ongeveer tokkelende diesels. Diesel is een inherent smerige brandstof.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_183940060
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat wij in Nederland diesels zo fiscaal voordelig hebben gemaakt was ook een grandioos idee ja. De hele leasevloot was ongeveer tokkelende diesels. Diesel is een inherent smerige brandstof.
Over 20 jaar zeggen we hetzelfde over het afkoppelen van gas als hele woonwijken blauw staan omdat iedereen goedkoop alternatief verwarmt met een smerige houtkachel of een gesubsidieerde pelletkachel.

Gelukkig is het einde van de diesel nu wel echt in zicht, sprak laatst nog een autohandelaar en niemand schijnt die dingen nog te willen hebben :)

CO2 uitstoot interesseert mij overigens geen zier, de luchtkwaliteit in mijn directe leefomgeving destemeer.
pi_183940180
De SPD. Oftewel, de holmaatjes van Putin.





_O-
  maandag 24 december 2018 @ 16:10:26 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183942053
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:02 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Doen ze ook, ze walmen Co2 en andere zooi uit.
:')
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183946373
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 21:34 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Q7 V12 diesel _O_ 1000nm _O_

Tevens komt een aanzienlijk, zo niet grootste, deel van de fijnstof van de banden, wat alleen maar zal stijgen bij elektrische auto's, dus misschien moeten ze eens nadenken voordat ze roeptoeteren.
In de toekomst gaan alle drempels en rotondes weer de straat uit. Fijnstof van het remmen inderdaad maar ook extra uitstoot / energieverbruik om na het remmen weer op te trekken.
pi_183947850
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 20:05 schreef tstile het volgende:

[..]

In de toekomst gaan alle drempels en rotondes weer de straat uit. Fijnstof van het remmen inderdaad maar ook extra uitstoot / energieverbruik om na het remmen weer op te trekken.
Smart drempels, die alleen omhoog komen als je te hard aan komt rijden.
.
pi_183954259
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:02 schreef Revolution-NL het volgende:

Zorg gewoon dat de verkoop van nieuwe benzine auto's per 2030 verboten wordt dan lost het probleem zich vanzelf op. De verkoop van nieuwe diesels zou men z.s.m. moeten verbieden. Smerige kankerverwekkende gifbakken.
Als dat de beste oplossing is... :') We hebben allang de technologie om motoren te maken die 1 op 200 rijden. Maak er hybride van en het rendement verhoog je nog eens flink. (misschien wel 1 op 400).
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_183954482
Snel, iedereen in een electrische auto die ze niet kunnen betalen, waar de laadinfrastructuur nog niet toereikend voor is en waar je momenteel niet eens aan kan komen door de lange wachttijden.

Om politicus te worden is er volgens mij maar 1 eis: Je moet alle realiteitszin verloren hebben.

Dit is gewoon wéér een steek richting jan modaal. Maar laten ze het vooral invoeren, dan kan de rest van de westerse wereld zien hoe de duitse economie compleet instort omdat niemand meer naar zijn werk kan. Soms moet er wel eens een voorbeeld gesteld worden waarbij de patient overlijdt voordat de rest doorkrijgt waar hun economie nu echt op draait.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 09:35 schreef HSG het volgende:

[..]

Als dat de beste oplossing is... :') We hebben allang de technologie om motoren te maken die 1 op 200 rijden. Maak er hybride van en het rendement verhoog je nog eens flink. (misschien wel 1 op 400).
Als je je auto eruit laat zien als ligfiets en niet harder rijdt dan 30km/u ja,
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_183954702
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat wij in Nederland diesels zo fiscaal voordelig hebben gemaakt was ook een grandioos idee ja. De hele leasevloot was ongeveer tokkelende diesels. Diesel is een inherent smerige brandstof.
Zo fiscaal gunstig zijn diesels in Nederland niet, in Nederland zijn maar 15-20% van de auto's dieselauto's terwijl dat in veel andere Europese landen boven de 50% ligt
pi_183954858
Prima plan. Fijnstof moet geëlimineerd worden en dit is een mooi begin.
pi_183955004
Trouwens zie ik geen verbodmogelijkheid om een electroauto met beperkte actieradius te voorzien van een range extender op benzine.

En er zullen in 2030 ook wel wat bedrijfjes zijn, die een 525i of CLA compleet kunnen reviseren. Die bakken blijven wel tot in 2050 rijden hoor.
.
  dinsdag 25 december 2018 @ 10:17:54 #35
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_183955057
Mooi. Het plebs hoeft niet mobiel te zijn.
pi_183955093
quote:
17s.gif Op dinsdag 25 december 2018 10:17 schreef Twiitch het volgende:
Mooi. Het plebs hoeft niet mobiel te zijn.
Dat lijkt inderdaad de gedachte te zijn ja.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_183955315
Goedzo.

Nu alleen nog verplicht stellen dat elektrische auto's rijden op groene stroom. Binnen nu en een jaar of tien zouden alle kolencentrales ook moeten verdwijnen.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_183955478
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 10:29 schreef hooibaal het volgende:
Goedzo.

Nu alleen nog verplicht stellen dat elektrische auto's rijden op groene stroom. Binnen nu en een jaar of tien zouden alle kolencentrales ook moeten verdwijnen.
Dat dit verder totaal niet realistisch is vanwege gebrek aan grondstroffen, mankracht en geld is bijzaak nietwaar?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 25 december 2018 @ 10:45:31 #39
476677 DatDitKanJoh
Dat wist ik heel nie!
pi_183955665
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 13:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ze hebben de afgelopen jaren de verbrandingstemperatuur van benzinemotoren laten oplopen, omdat er dan iets minder CO2 uitstoot is. Maar wel meer NOx-uitstoot. Dus als ze de verbrandingstemperatuur weer laten zakken, ken de fijnstof-uitstoot bij moderne benzinemotoren fors worden verlaagd.
Gewoon Kadett C sedan of Corolla KE35 coupe rijden is dus de oplossing.
pi_183955842
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 10:36 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Dat dit verder totaal niet realistisch is vanwege gebrek aan grondstroffen, mankracht en geld is bijzaak nietwaar?
Doorgaan zoals we nu bezig zijn is ook totaal niet realistisch. Dan sterven we uit.

In NL zijn bijna 9 miljoen auto's op 17 miljoen mensen. Dat kan best de helft minder, het is gewoon een kwestie van gewenning.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_183955853
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat je diesels uit stadscentra moet weren lijkt mij meer dan logisch. Om ook een verbod in te stellen met als argument klimaat gaan nogal ver. Er zijn vast andere maatregelen denkbaar die meer voor de hand liggen en minder impact hebben op jan met de pet.

Zorg gewoon dat de verkoop van nieuwe benzine auto's per 2030 verboten wordt dan lost het probleem zich vanzelf op. De verkoop van nieuwe diesels zou men z.s.m. moeten verbieden. Smerige kankerverwekkende gifbakken.
De kankerverwekkende gifbakken mogen juist lekker doorgaan met kankerverwekken door gif bakken.

Tegen de industrie zijn weinig maatregelen in dit plan. Alleen maar symboolpolitiek.

Pas als er een serieus, realistisch en niet eenzijdig plan is, gaat het effect hebben. Dit is onzin.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183955944
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 10:52 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Doorgaan zoals we nu bezig zijn is ook totaal niet realistisch. Dan sterven we uit.

Dat is misschien wel de beste optie. In totaal 4 a 4,5 miljard mensen en klaar.
Dus als die klimaathomo's en ander milieuopdringerig kutvolk wat denkt te weten wat voor een ander goed is, de eer nu eens aan zichzelf gaat houden..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183956427
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:02 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Doen ze ook, ze walmen Co2 en andere zooi uit.
Het gaat hier vooral over fijnstof. Industriële uitstoot daarvan kan je verminderen met scrubbers. Dat zijn vaak wet scrubbers, waardoor het kan lijken alsof de industrie meer uitstoot dan vroeger: vroeger zag je zelden rook uit de schoorstenen komen, nu zie je vaak witte rook, maar dat is het in de scrubber opgenomen water dat condenseert.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_183958080
Diesel is ook veel schoner voor het milieu.
pi_183958164
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 14:04 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat wij in Nederland diesels zo fiscaal voordelig hebben gemaakt was ook een grandioos idee ja. De hele leasevloot was ongeveer tokkelende diesels. Diesel is een inherent smerige brandstof.
ik rij liever achter een moderne diesel dan achter die stinkende benzine auto's.
pi_183962775
De fijnstofuitstoot van moderne benzineauto's moet aan dezelfde eis voldoen als diesels. De uitstoot is vrijwel nihil bij benzine- en dieselauto's die aan de euro 5 of euro 6 norm voldoen (0,005 ppm). Het kan zinvol zijn om voor oudere auto's (voor 2009) een milieuzone in te stellen, of deze extra te gaan belasten, zodat het wagenpark wordt verjongd. Een totaalverbod op oude auto's lijkt me politiek niet wenselijk. Het verlagen van de norm wordt tot nu toe niet zinvol geacht. Je zou dan net zo goed de wind kunnen verbieden, om zo natuurlijk fijnstof als zeezout en (sahara)zand tegen te gaan. Het risico bestaat dat bij een fors lagere norm ook elektrische auto's niet meer door de keuring komen, door het fijnstof wat bij het remmen vrij komt. Elektrische auto's zijn vaak zwaar.

[ Bericht 6% gewijzigd door Benger op 25-12-2018 16:26:21 ]
  dinsdag 25 december 2018 @ 16:35:25 #47
286575 Roces18
Chef de party
pi_183963109
gewoon ontslag nemen en uitkering genieten

heb je ook geen auto nodig _O-
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183966740
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 16:35 schreef Roces18 het volgende:
gewoon ontslag nemen en uitkering genieten

heb je ook geen auto nodig _O-
Niet? de hele dag achter de geraniums zitten?

Sticky s roken om het gemis aan te kunnen?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-12-2018 20:59:39 ]
pi_184030569
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 09:35 schreef HSG het volgende:

[..]

Als dat de beste oplossing is... :') We hebben allang de technologie om motoren te maken die 1 op 200 rijden. Maak er hybride van en het rendement verhoog je nog eens flink. (misschien wel 1 op 400).
Ook prima, maar dan wel hybride concepten zoals de BMW i3 REX waarbij je niet voor je plezier of gemak op de ICE gaat rijden. Anders krijgen we weer uitwassen zoals bij de Volvo v60 D6 phev. Niet laden en lekker doorkachelen op 5 cilinder oliestoker
pi_184030995
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:44 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ook prima, maar dan wel hybride concepten zoals de BMW i3 REX waarbij je niet voor je plezier of gemak op de ICE gaat rijden. Anders krijgen we weer uitwassen zoals bij de Volvo v60 D6 phev. Niet laden en lekker doorkachelen op 5 cilinder oliestoker
Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184031098
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 10:52 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Doorgaan zoals we nu bezig zijn is ook totaal niet realistisch. Dan sterven we uit.

In NL zijn bijna 9 miljoen auto's op 17 miljoen mensen. Dat kan best de helft minder, het is gewoon een kwestie van gewenning.
Je moet niet kijken naar het aantal auto's maar naar het aantal gereden kilometers.
Ik kan met gemak 5 auto's kwijt hier op eigen oprit maar kan maar in 1 tegelijk rijden.
pi_184031110
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef HSG het volgende:

[..]

Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.
De gemiddelde Nederlander denkt vooral in problemen, wilt geen concessies doen en gaat vervolgens lopen jammeren over het leed wat hen wordt aangedaan. Huilen dan!
pi_184031247
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef HSG het volgende:

[..]

Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.
Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.
In een goed geïsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.

Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
pi_184031467
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.
In een goed geïsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.

Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden ;) :')

Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geïsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
pi_184031570
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden ;) :')
:P

quote:
Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geïsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
En dan nog, we hebben nog wel even aardgas. Om de paar jaar iets investeren in isoleren en je woning is na 5-10 jaar wel geschikt.
pi_184031639
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.
In een goed geïsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.

Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...

Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-

Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184031654
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:17 schreef MaGNeT het volgende:

En dan nog, we hebben nog wel even aardgas. Om de paar jaar iets investeren in isoleren en je woning is na 5-10 jaar wel geschikt.
Stel je toch voor dat je om het jaar 5000 euro investeert, voordat zelfde geldt pak je een lekkere vakantie, tik je wat MRB weg voor die dikke diesel en het dure telefoon abbo met iPhone X.

Ik ga maar eens aandelen Kleenex inslaan
pi_184031687
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:21 schreef HSG het volgende:

[..]

Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...

Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-

Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp? :D

https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html

8kW, voor een goed geïsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.

Ik heb de 14kW uitvoering, eigenlijk veel te zwaar dus :P Zat ¤2800 subsidie op.

En er is geen verbod op diesel / benzine in 2030. Er komt een verbod op de verkoop van nieuwe diesel / benzine auto's in 2030. Je kan nog prima een 2e hands Golf 8 kopen in 2030.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-12-2018 15:32:38 ]
pi_184031813
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp? :D

https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html

8kW, voor een goed geïsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.
Dit dus, heb zelf een offerte liggen voor een Panasonic 7kw. Moet 7000 euro inclusief installatie gaan kosten en dan krijg ik nog 2k subsidie terug :O
  vrijdag 28 december 2018 @ 16:38:13 #60
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_184033725
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden ;) :')

Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geïsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
In deze tijden van woningnood valt er weinig te kiezen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 28 december 2018 @ 16:52:15 #61
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184034077
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp? :D

https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html

8kW, voor een goed geïsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.
Ik vermoed (zo maar) dat de persoon uitgaat van een (in principe idealere) grondwarmtepomp installatie.
Verder zal ws ook huisinstallatie moeten worden omgebouwd van (relatief) Hoge-Temperatuur naar Lage-Temperatuur. Om die lage temperatuur "überhaupt" mogelijk te maken zal je sws eerst moeten isoleren.

Dat "probleem" hebben wij hier ook. Voor mijn huis heb ik naast heet tapwater, ca15-20KW aan CV-voorziening nodig verdeeld over ca 10 ruimtes. Dat ga ik never nooit redden voor/met die ¤5K voor een warmtepomp installatie. De versleten combiketel vervangen, kost hooguit ¤1500 met een jaarlijks onderhoud van zeg ¤150.

Vergelijken is ook een beetje uitkijken vanuit/met welke referentie dat alles gebeurd.
Heb je nu nieuwbouw, het geld en de plek voor een WP , is de overweging een relatief simpele. Ook erg handig omdat je dan daarmee vaak ook kunt koelen.

Het grootste risico nu is te snel modieus handelen omdat het wordt opgedrongen.
Net zoals mijn buren die vanwege eco motieven hun hardhouten kozijnen (vv. dubbelgla) middels een goedkope lening (!) hebben laten vervangen door idem kunststof versies.... met het argument dat dit goed is voor het milieu. en klimaat.... en ze nu geen last meer hebben van koude-bruggen...
Ik krijg ze maar niet aan het verstand dat ze zo juist het "milieu" een heel slechte dienst hebben bewezen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184034266
Eens met de analyse van TS. Volgens mij gaan overheden net zo lang door met burgers pesten en dwarsbomen totdat er een vorm van grootschalig protest of zelfs een opstand komt.

Het erge is dat de maatregelen niet eens werken, maar zelfs averechts uitpakken. Elektrische auto's zijn niet alleen peperduur, ze rijden op elektriciteit die op vervuilende wijze wordt opgewekt. Zo heeft Duitsland (relatief schone) kerncentrales gesloten ten faveure van het extreem vervuilende bruinkool. Slecht voor het milieu en voor de volksgezondheid.

Het is een zeer ernstige zaak dat politici beleid invoeren dat én burgers op kosten jaagt, én averechts uitpakt. Politici die dit doen, moeten zo snel mogelijk worden afgezet. Eigenlijk zou je ze zelfs strafrechtelijk moeten vervolgen vanwege het moedwillig verslechteren van de volksgezondheid.
pi_184034710
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
Eens met de analyse van TS. Volgens mij gaan overheden net zo lang door met burgers pesten en dwarsbomen totdat er een vorm van grootschalig protest of zelfs een opstand komt.

Het erge is dat de maatregelen niet eens werken, maar zelfs averechts uitpakken. Elektrische auto's zijn niet alleen peperduur, ze rijden op elektriciteit die op vervuilende wijze wordt opgewekt. Zo heeft Duitsland (relatief schone) kerncentrales gesloten ten faveure van het extreem vervuilende bruinkool. Slecht voor het milieu en voor de volksgezondheid.

Het is een zeer ernstige zaak dat politici beleid invoeren dat én burgers op kosten jaagt, én averechts uitpakt. Politici die dit doen, moeten zo snel mogelijk worden afgezet. Eigenlijk zou je ze zelfs strafrechtelijk moeten vervolgen vanwege het moedwillig verslechteren van de volksgezondheid.
Het aandeel bruinkool is niet heel spectaculair gestegen, al doet men het hier wel altijd zo voorkomen:





Wat natuurlijk niet wegneemt dat het geen gezonde manier is van stroom opwekken.
pi_184037879
15 jr dan leef ik waarschijnlijk niet meer, met andere woorden als het geld gaat opbrengen hebben de pieringen mij opgevreten!

Ik bedank heel hartelijk.
pi_184037950
Oja en nog vergeten die welke wel oogsten kunnen, jong genoeg zijn, hebben die wel al geld om te investeren?
pi_184039663
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 19:15 schreef john2406 het volgende:
Oja en nog vergeten die welke wel oogsten kunnen, jong genoeg zijn, hebben die wel al geld om te investeren?
Het is niet zozeer geld hebben om te investeren maar meer de truuk om 1x de juiste keuzes maken én de juiste prioriteiten stellen. Wat dat betreft schiet de voorlichting vanuit de overheid ernstig tekort.

De charmes van een jaren 30 woning kunnen je de komende jaren duur komen te staan.
pi_184039696
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:07 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het is niet zozeer geld hebben om te investeren maar meer de truuk om 1x de juiste keuzes maken én de juiste prioriteiten stellen. Wat dat betreft schiet de voorlichting vanuit de overheid ernstig tekort.

De charmes van een jaren 30 woning kunnen je de komende jaren duur komen te staan.
Heeft Edje zijn prachtig huis al verkocht dan?
pi_184039731
Met iets geluk laat men de monumenten er niet onder vallen en terug naar af, ga niet langs start en ontvang geen ....?
pi_184039846
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Heeft Edje zijn prachtig huis al verkocht dan?
Dat is wel een goed voorbeeld van woningen die moeilijk te verkopen zijn omdat je failliet gaat aan de stookkosten, is al flink wat van de prijs af, staat al jaren te koop.
pi_184039893
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is wel een goed voorbeeld van woningen die moeilijk te verkopen zijn omdat je failliet gaat aan de stookkosten, is al flink wat van de prijs af, staat al jaren te koop.
Wat mij betreft mag het te koop blijven staan als deze niet wil dat het bevriezen doet komt die toch aan het stoken!

Edit:
Tot zover een politicus die ver vooruit kijken doet, I rest my case!

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2018 20:30:43 ]
pi_184041895
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:

Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geïsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
Wat voor argument is dit dan?
pi_184042742
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 17:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het aandeel bruinkool is niet heel spectaculair gestegen, al doet men het hier wel altijd zo voorkomen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het geen gezonde manier is van stroom opwekken.
Bruinkool is bijzonder ongezond voor de luchtkwaliteit en verkort mensenlevens. Vervuilende energiebronnen zijn nu al de hofleverancier van de energieproductie. En straks is de behoefte aan elektriciteit nog veel groter, als er massaal elektrische auto's gaan rondrijden.

En zoals al uitgelegd is veel van de "groene" energie ook helemaal niet zo schoon en milieuvriendelijk als men doet voorkomen.
pi_184043861
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 21:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Bruinkool is bijzonder ongezond voor de luchtkwaliteit en verkort mensenlevens. Vervuilende energiebronnen zijn nu al de hofleverancier van de energieproductie. En straks is de behoefte aan elektriciteit nog veel groter, als er massaal elektrische auto's gaan rondrijden.

En zoals al uitgelegd is veel van de "groene" energie ook helemaal niet zo schoon en milieuvriendelijk als men doet voorkomen.
"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.

Maar!

Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).

Netto zal het dus wat lager uitvallen.
pi_184043979
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.

Maar!

Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).

Netto zal het dus wat lager uitvallen.
Mijn EV laadt ik straks met de Zappi voornamelijk op met eigen geproduceerde (zonne) stroom, mogen de criticasters eens uitleggen hoe ik een diesel zero emissie zou moeten laten rijden :?

Spoiler: Ik heb geen hectares aan ruimte om zonnebloemen te verbouwen.
pi_184044108
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mijn EV laadt ik straks met de Zappi voornamelijk op met eigen geproduceerde (zonne) stroom, mogen de criticasters eens uitleggen hoe ik een diesel zero emissie zou moeten laten rijden :?

Spoiler: Ik heb geen hectares aan ruimte om zonnebloemen te verbouwen.
Voor dat doel heb ik ook 68 panelen op m'n dak. November t/m januari vallen af maar de rest van het jaar kan ik grotendeels groen laden met zelf opgewekte stroom, zo'n 16.000kWh per jaar.

edit: mooi product, die Zappi, kende 'm nog niet :) ik ga in 2020 elektrisch rijden, is m'n verwachting, dan is zoiets precies wat goed aansluit op mijn systeem.
pi_184044247
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.

Maar!

Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).

Netto zal het dus wat lager uitvallen.
Waar komt die berekening eigenlijk vandaan?
pi_184044269
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar komt die berekening eigenlijk vandaan?
Die van het verbruik van elektrische auto's komt van Tweakers.net
Zij komen op 18% meer. Met mijn eigen berekening (uit een ander topic) kwam ik op 17,33%
Omdat het 2 los van elkaar gemaakte berekeningen zijn en ik niet heb afgerond hou ik het bij mijn eigen berekening ;)

Die van 1,5kWh per liter (of 6kWh per gallon) benzine/diesel is al redelijk bekend, al vaker voorbij zien komen met diverse bronnen.
pi_184044284
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:21 schreef HSG het volgende:

[..]

Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...

Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-

Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Vergeet het verwijderen van de gasmeter niet en let op als je alleen elektriciteit wil afnemen. Er zijn leveranciers die daar niet zo blij mee zijn en je dan meer voor elektra laten betalen. Dus moet je ook nog in zonnepanelen investeren.

Succes daarmee als je ook nog in je levenspad 2 tot 3 maal verhuisd.

Maar ze hebben daar weer schitterende hypotheken voor bedacht. Even iets meer lenen voor een groenhypotheek. Althans dat idee was er.

Mensen moeten nu niet in paniek raken. Gewoon afwachten.
pi_184044410
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

edit: mooi product, die Zappi, kende 'm nog niet :) ik ga in 2020 elektrisch rijden, is m'n verwachting, dan is zoiets precies wat goed aansluit op mijn systeem.
Ja, zeker wanneer het salderen op de helling gaat. Moet nog even geduld hebben, volgend jaar wordt mijn (gasloze) EPC0.4 woning opgeleverd en met PV gaat deze naar EPC0.0

Als klap op de vuurpeil eind 2019 aan de EV *O* *O* *O*
pi_184044426
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:13 schreef Cherni het volgende:

[..]

Vergeet het verwijderen van de gasmeter niet en let op als je alleen elektriciteit wil afnemen. Er zijn leveranciers die daar niet zo blij mee zijn en je dan meer voor elektra laten betalen. Dus moet je ook nog in zonnepanelen investeren.

Succes daarmee als je ook nog in je levenspad 2 tot 3 maal verhuisd.

Maar ze hebben daar weer schitterende hypotheken voor bedacht. Even iets meer lenen voor een groenhypotheek. Althans dat idee was er.

Mensen moeten nu niet in paniek raken. Gewoon afwachten.
Ik was met elektrisch bij GreenChoice en gas bij Eneco, nooit een probleem geweest. Nu alleen nog GreenChoice, heb geen gas meer.
pi_184044598
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:17 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ja, zeker wanneer het salderen op de helling gaat. Moet nog even geduld hebben, volgend jaar wordt mijn (gasloze) EPC0.4 woning opgeleverd en met PV gaat deze naar EPC0.0

Als klap op de vuurpeil eind 2019 aan de EV *O* *O* *O*
Nice, welke EV wordt het?
pi_184044915
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nice, welke EV wordt het?
Weet ik nog niet, ben nu aan het oriënteren.
Beschikbaarheid is wel een dingetje..

[ Bericht 5% gewijzigd door Revolution-NL op 28-12-2018 22:37:52 ]
pi_184044983
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Die van het verbruik van elektrische auto's komt van Tweakers.net
Zij komen op 18% meer. Met mijn eigen berekening (uit een ander topic) kwam ik op 17,33%
Omdat het 2 los van elkaar gemaakte berekeningen zijn en ik niet heb afgerond hou ik het bij mijn eigen berekening ;)

Die van 1,5kWh per liter (of 6kWh per gallon) benzine/diesel is al redelijk bekend, al vaker voorbij zien komen met diverse bronnen.
Als ik wat rond ga zoeken zit een Tesla op pak hem beet 0.225 kWh/km... Op 1 liter benzine kom je 15 kilometer ver en dan reken ik redelijk orthodox. Een dieseltje komt een kilometer of 20/25... Derhalve kom ik op 3.375 kwh voor 1 liter benzine. Dus ik vind die 1.5 kWh/liter wel erg bijzonder om eerlijk te zijn.
pi_184045160
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:35 schreef AchJa het volgende:

[..]

Als ik wat rond ga zoeken zit een Tesla op pak hem beet 0.225 kWh/km... Op 1 liter benzine kom je 15 kilometer ver en dan reken ik redelijk orthodox. Een dieseltje komt een kilometer of 20/25... Derhalve kom ik op 3.375 kwh voor 1 liter benzine. Dus ik vind die 1.5 kWh/liter wel erg bijzonder om eerlijk te zijn.
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.

Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig. Daarmee bespaar je stroom.

Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.

Daar ging het om.

Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook op stroom voor het raffineren van de brandstof.

Eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat je al zo'n 50% elektrisch rijdt als je benzine/diesel rijdt, alleen is het bovenop het verbruik van brandstof :P
pi_184045194
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:32 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Weet ik nog niet, ben nu aan het oriënteren.
Beschikbaarheid is wel een dingetje..
Ja, ik zit met hetzelfde, 2020 heb ik als doel gesteld maar als het 2022 wordt, so be it.
pi_184045261
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.

Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig.

Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.

Daar ging het om.

Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook stroom voor het raffineren van de brandstof.
Dus die 17% meer stroomverbruik is een hele voorzichtige schatting?
pi_184045295
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus die 17% meer stroomverbruik is een hele voorzichtige schatting?
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
  vrijdag 28 december 2018 @ 22:46:47 #88
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184045387
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
_O-
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184045440
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

_O-
Jammer dit, en dat terwijl het juist heel goed uit te rekenen is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:

Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh (400.000.000kWh) x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.

Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.


[ Bericht 21% gewijzigd door TheFreshPrince op 28-12-2018 22:53:57 ]
pi_184045497
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
In 2013 werd er voor wegvervoer (http://statline.cbs.nl/St(...)HDR=G1,G2&STB=T&VW=T) :

5 296 mln liter benzine verstookt en 7 264 mln liter diesel. Dat is 12560 mln liter, om dit te raffineren was er 18840 mln kwh nodig op 1.5 kwh rijdt een EV +/- 6km

Alleen voor de energie van de raffinage zouden EV's al 113.040.000.000 km kunnen rijden :?
Klinkt tamelijk bizar.
pi_184045589
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

In 2013 werd er voor wegvervoer

5 296 mln liter benzine verstookt en 7 264 mln liter diesel. Dat is 12560 mln liter, om dit te raffineren was er 18840 mln kwh nodig.

Alleen voor de raffinage zouden EV's al 113.040.000.000 km kunnen rijden :?
Klinkt tamelijk bizar.
Klopt. natuurlijk zit daar ook diesel bij voor vrachtvervoer, bussen en landbouwvoertuigen, wat een flinke hap is.

Maar alleen al daarvan zou je alle personenauto's (8 miljoen stuks) op elektrisch kunnen laten rijden, aangezien dat ook ongeveer de afstand is die automobilisten per jaar afleggen.

quote:
No less a person than Tesla Motors CEO Elon Musk likes to (www.businessinsider.com) say "You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline. You take an average of 5 kilowatt hours to refine one gallon of gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."
pi_184045650
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.

Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig. Daarmee bespaar je stroom.
Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.

Daar ging het om.

Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook op stroom voor het raffineren van de brandstof.

Eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat je al zo'n 50% elektrisch rijdt als je benzine/diesel rijdt, alleen is het bovenop het verbruik van brandstof :P
Alleen draaien die raffinaderijen toch want uit fractie haal je niet alleen benzine.
pi_184045703
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt. natuurlijk zit daar ook diesel bij voor vrachtvervoer, bussen en landbouwvoertuigen, wat een flinke hap is.

Maar alleen al daarvan zou je alle personenauto's (8 miljoen stuks) op elektrisch kunnen laten rijden, aangezien dat ook ongeveer de afstand is die automobilisten per jaar afleggen.
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal :)
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is

pi_184045924
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:55 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal :)
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is

Precies, dat bedoel ik. De ene bron komt op 4,5 kWh / gallon en de ander op 6 kWh / gallon, Musk heeft het over 5kWh / gallon.
Als zou het de helft zijn, dan nog kan je daar een heel aardig stukje elektrisch op rijden ;)

Er wordt vaak verweten dat je bij een elektrische auto "het hele verhaal en alle vervuiling moet meetellen" maar doe dat dan ook voor een brandstof versie ;)
pi_184045973
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:55 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal :)
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is

Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
pi_184046051
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 23:03 schreef Cherni het volgende:

[..]

Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
Als het alleen om kunststoffen ging hadden we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag nodig, 365 dagen per jaar. Het gaat altijd schelen.

Het is dus de kunst om minder verslaafd te raken aan olie en een elektrische auto is een stap.
pi_184046089
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 23:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als het alleen om kunststoffen ging hadden we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag nodig.

Het is dus de kunst om minder verslaafd te raken aan olie en een elektrische auto is een stap.
Mineralen voor medicijnen. Kerosine etc etc.
pi_184046109
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 23:06 schreef Cherni het volgende:

[..]

Mineralen voor medicijnen. Kerosine etc etc.
Ja wat ik zeg, daar hebben we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag voor nodig. Het gaat altijd schelen.
pi_184046172
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 23:03 schreef Cherni het volgende:

[..]

Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
Scheepvaart, vliegverkeer... Het lijkt mij een iets te eenvoudige voorstelling van zaken allemaal...
pi_184046176
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 23:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja wat ik zeg, daar hebben we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag voor nodig. Het gaat altijd schelen.
Maar het filmpje praat alsof er alleen benzine uit aardolie komt. Compleet verkeerde voorstelling.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')