Waar komt die berekening eigenlijk vandaan?quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.
Maar!
Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).
Netto zal het dus wat lager uitvallen.
Die van het verbruik van elektrische auto's komt van Tweakers.netquote:Op vrijdag 28 december 2018 22:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waar komt die berekening eigenlijk vandaan?
Vergeet het verwijderen van de gasmeter niet en let op als je alleen elektriciteit wil afnemen. Er zijn leveranciers die daar niet zo blij mee zijn en je dan meer voor elektra laten betalen. Dus moet je ook nog in zonnepanelen investeren.quote:Op vrijdag 28 december 2018 15:21 schreef HSG het volgende:
[..]
Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...
Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-
Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Ja, zeker wanneer het salderen op de helling gaat. Moet nog even geduld hebben, volgend jaar wordt mijn (gasloze) EPC0.4 woning opgeleverd en met PV gaat deze naar EPC0.0quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
edit: mooi product, die Zappi, kende 'm nog nietik ga in 2020 elektrisch rijden, is m'n verwachting, dan is zoiets precies wat goed aansluit op mijn systeem.
Ik was met elektrisch bij GreenChoice en gas bij Eneco, nooit een probleem geweest. Nu alleen nog GreenChoice, heb geen gas meer.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
Vergeet het verwijderen van de gasmeter niet en let op als je alleen elektriciteit wil afnemen. Er zijn leveranciers die daar niet zo blij mee zijn en je dan meer voor elektra laten betalen. Dus moet je ook nog in zonnepanelen investeren.
Succes daarmee als je ook nog in je levenspad 2 tot 3 maal verhuisd.
Maar ze hebben daar weer schitterende hypotheken voor bedacht. Even iets meer lenen voor een groenhypotheek. Althans dat idee was er.
Mensen moeten nu niet in paniek raken. Gewoon afwachten.
Nice, welke EV wordt het?quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:17 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ja, zeker wanneer het salderen op de helling gaat. Moet nog even geduld hebben, volgend jaar wordt mijn (gasloze) EPC0.4 woning opgeleverd en met PV gaat deze naar EPC0.0
Als klap op de vuurpeil eind 2019 aan de EV![]()
![]()
Weet ik nog niet, ben nu aan het oriënteren.quote:
Als ik wat rond ga zoeken zit een Tesla op pak hem beet 0.225 kWh/km... Op 1 liter benzine kom je 15 kilometer ver en dan reken ik redelijk orthodox. Een dieseltje komt een kilometer of 20/25... Derhalve kom ik op 3.375 kwh voor 1 liter benzine. Dus ik vind die 1.5 kWh/liter wel erg bijzonder om eerlijk te zijn.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die van het verbruik van elektrische auto's komt van Tweakers.net
Zij komen op 18% meer. Met mijn eigen berekening (uit een ander topic) kwam ik op 17,33%
Omdat het 2 los van elkaar gemaakte berekeningen zijn en ik niet heb afgerond hou ik het bij mijn eigen berekening
Die van 1,5kWh per liter (of 6kWh per gallon) benzine/diesel is al redelijk bekend, al vaker voorbij zien komen met diverse bronnen.
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als ik wat rond ga zoeken zit een Tesla op pak hem beet 0.225 kWh/km... Op 1 liter benzine kom je 15 kilometer ver en dan reken ik redelijk orthodox. Een dieseltje komt een kilometer of 20/25... Derhalve kom ik op 3.375 kwh voor 1 liter benzine. Dus ik vind die 1.5 kWh/liter wel erg bijzonder om eerlijk te zijn.
Ja, ik zit met hetzelfde, 2020 heb ik als doel gesteld maar als het 2022 wordt, so be it.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:32 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Weet ik nog niet, ben nu aan het oriënteren.
Beschikbaarheid is wel een dingetje..
Dus die 17% meer stroomverbruik is een hele voorzichtige schatting?quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.
Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig.
Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.
Daar ging het om.
Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook stroom voor het raffineren van de brandstof.
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dus die 17% meer stroomverbruik is een hele voorzichtige schatting?
quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
Jammer dit, en dat terwijl het juist heel goed uit te rekenen is.quote:
quote:Op zaterdag 1 december 2018 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
Elektrisch verbruik in Nederland ligt jaarlijks overigens op 120 miljard kWh.
Voor 8 miljoen elektrische auto's is zo'n 400gWh (400.000.000kWh) x 52 weken = 20,8 miljard kWh per jaar extra nodig.
Dat is "maar" 17,33% extra, tenzij ik ergens een grote rekenfout maak.
En voor die groei hebben we ook nog eens zo'n 15 tot 20 jaar de tijd, niet alle auto's zijn van de ene op de andere dag vervangen.
In 2013 werd er voor wegvervoer (http://statline.cbs.nl/St(...)HDR=G1,G2&STB=T&VW=T) :quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:43 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, want in de praktijk zal het lager uitvallen.
Klopt. natuurlijk zit daar ook diesel bij voor vrachtvervoer, bussen en landbouwvoertuigen, wat een flinke hap is.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
In 2013 werd er voor wegvervoer
5 296 mln liter benzine verstookt en 7 264 mln liter diesel. Dat is 12560 mln liter, om dit te raffineren was er 18840 mln kwh nodig.
Alleen voor de raffinage zouden EV's al 113.040.000.000 km kunnen rijden
Klinkt tamelijk bizar.
quote:No less a person than Tesla Motors CEO Elon Musk likes to (www.businessinsider.com) say "You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline. You take an average of 5 kilowatt hours to refine one gallon of gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."
Alleen draaien die raffinaderijen toch want uit fractie haal je niet alleen benzine.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je begrijpt niet helemaal goed wat ik schrijf.
Bij de productie van benzine / diesel is 1,5kWh stroom nodig per liter (o.a. raffinage proces).
Op het moment dat mensen overschakelen op elektrisch rijden, is er minder benzine / diesel nodig. Daarmee bespaar je stroom.
Per uitgespaarde liter benzine / diesel hou je dus 1,5kWh extra over om een elektrisch auto op te laden. Daar kan een elektrische auto al zo'n 6 tot 7,5km op rijden.
Daar ging het om.
Je kan dus niet 1 op 1 zeggen dat de overgang van brandstof naar elektrisch rijden 17,33% meer stroomverbruik oplevert, je bespaart ook op stroom voor het raffineren van de brandstof.
Eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat je al zo'n 50% elektrisch rijdt als je benzine/diesel rijdt, alleen is het bovenop het verbruik van brandstof![]()
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaalquote:Op vrijdag 28 december 2018 22:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt. natuurlijk zit daar ook diesel bij voor vrachtvervoer, bussen en landbouwvoertuigen, wat een flinke hap is.
Maar alleen al daarvan zou je alle personenauto's (8 miljoen stuks) op elektrisch kunnen laten rijden, aangezien dat ook ongeveer de afstand is die automobilisten per jaar afleggen.
Precies, dat bedoel ik. De ene bron komt op 4,5 kWh / gallon en de ander op 6 kWh / gallon, Musk heeft het over 5kWh / gallon.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal![]()
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is
Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.quote:Op vrijdag 28 december 2018 22:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Leuk filmpje gevonden naar aanleiding van het raffinage verhaal![]()
Mindblowing... ongelooflijk hoe energieverslindend zo'n plofauto van A tot Z is
Als het alleen om kunststoffen ging hadden we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag nodig, 365 dagen per jaar. Het gaat altijd schelen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
Mineralen voor medicijnen. Kerosine etc etc.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als het alleen om kunststoffen ging hadden we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag nodig.
Het is dus de kunst om minder verslaafd te raken aan olie en een elektrische auto is een stap.
Ja wat ik zeg, daar hebben we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag voor nodig. Het gaat altijd schelen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:06 schreef Cherni het volgende:
[..]
Mineralen voor medicijnen. Kerosine etc etc.
Scheepvaart, vliegverkeer... Het lijkt mij een iets te eenvoudige voorstelling van zaken allemaal...quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Allemaal leuk. Maar over LPG, methaan, teer en verdere producten die nodig zijn om kunstoffen te produceren waardoor kraken en fractioneren toch nodig zijn praat men niet over. Dus die processen zijn toch nodig.
Maar het filmpje praat alsof er alleen benzine uit aardolie komt. Compleet verkeerde voorstelling.quote:Op vrijdag 28 december 2018 23:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja wat ik zeg, daar hebben we geen 96 miljoen vaten ruwe olie per dag voor nodig. Het gaat altijd schelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |