abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184031098
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 10:52 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Doorgaan zoals we nu bezig zijn is ook totaal niet realistisch. Dan sterven we uit.

In NL zijn bijna 9 miljoen auto's op 17 miljoen mensen. Dat kan best de helft minder, het is gewoon een kwestie van gewenning.
Je moet niet kijken naar het aantal auto's maar naar het aantal gereden kilometers.
Ik kan met gemak 5 auto's kwijt hier op eigen oprit maar kan maar in 1 tegelijk rijden.
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
pi_184031110
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef HSG het volgende:

[..]

Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.
De gemiddelde Nederlander denkt vooral in problemen, wilt geen concessies doen en gaat vervolgens lopen jammeren over het leed wat hen wordt aangedaan. Huilen dan!
pi_184031247
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef HSG het volgende:

[..]

Het maakt mij niet uit wat de oplossing is maar de huidige plannen zijn gewoon waardeloos. A verbieden en alleen B toestaan die Jan Modaal niet kan betalen is natuurlijk vragen om problemen. Als je de gemiddelde Nederlander ook nog dwingt een warmtepompinstallatie van ¤25.000,- aan te laten schaffen... je snapt wel dat niemand zomaar dat geld heeft liggen.
Een warmtepompinstallatie hoeft natuurlijk geen ¤25.000 te kosten.
In een goed geīsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.

Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
pi_184031467
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In een goed geīsoleerde woning met vloerverwarming kan je (na aftrek subsidie) voor ¤5000 klaar zijn.
De helft van dat bedrag verdien je sowieso in 15 jaar terug omdat je geen vastrecht voor gas meer betaalt, daarnaast bespaar je zo'n 40% op energiekosten en dat loopt op naarmate aardgas duurder wordt.

Waar de meeste kosten in zitten, is het geschikt maken van oudere woningen, zoals het aanpassen van isolatie en afgiftesysteem. Dat zal niemand ontkennen, ik zeker niet.
Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden ;) :')

Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geīsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
pi_184031570
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:13 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Welnee, onzin MaGNeT, zo hoorde ik laatste dat een vriend van de vader van mijn schoonvader een offerte had gekregen en dat een warmtepomp 35.000 euro moest kosten. Daarnaast werd vermeld dat men beter kan wachten omdat de techniek nog heel erg nieuw is en dat een warmtepomp om de 5 jaar vervangen moet worden ;) :')
:P

quote:
Gaan wonen in een tochtige pre 1990 woning, is overigens ook een keuze van Jan Modaal. Men had ook direct een woning kunnen kopen welke al fatsoenlijk geīsoleerd was. Het is niet zo dat dit allemaal in 1x uit de lucht komt vallen.
En dan nog, we hebben nog wel even aardgas. Om de paar jaar iets investeren in isoleren en je woning is na 5-10 jaar wel geschikt.
pi_184031639
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:06 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...

Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-

Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Ik ben HSG-Bomber niet.
pi_184031654
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:17 schreef MaGNeT het volgende:

En dan nog, we hebben nog wel even aardgas. Om de paar jaar iets investeren in isoleren en je woning is na 5-10 jaar wel geschikt.
Stel je toch voor dat je om het jaar 5000 euro investeert, voordat zelfde geldt pak je een lekkere vakantie, tik je wat MRB weg voor die dikke diesel en het dure telefoon abbo met iPhone X.

Ik ga maar eens aandelen Kleenex inslaan
74581+Kleenex+Facial+Tissues+Flat+Box+160+Ct_main-1.jpg
pi_184031687
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:21 schreef HSG het volgende:

[..]

Je kunt wel roepen over besparing maar voordat er bepaart moet worden moet je eerst investeren in de veranderingen. Ik las over een stukje van Diederik Samson dat elke Nederland zijn huis prima kan isoleren als die ¤10.000,- investeert. Oke dus krijg je het volgende...

Warmtepomp: ¤25.000,-
Isoleren: ¤10.000,-
nieuwe auto als oude stuk gaat na ingaan verbod benzine/diesel: ¤20.000,-

Totaal ¤55.000,-. Wie heeft dat zo op de plank liggen? Ik snap ook wel dat je dit kan verspreiden alleen gezien de inflatie, lastenverzwaring, achteruitgang koopkracht, ect heeft Jan Modaal dat niet zo 1 2 3 klaarliggen.
Hoe kom jij in hemelsnaam op ¤25.000 voor een warmtepomp? :D

https://www.comfortklimaa(...)12vha-ehsc-vm2c.html

8kW, voor een goed geīsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.

Ik heb de 14kW uitvoering, eigenlijk veel te zwaar dus :P Zat ¤2800 subsidie op.

En er is geen verbod op diesel / benzine in 2030. Er komt een verbod op de verkoop van nieuwe diesel / benzine auto's in 2030. Je kan nog prima een 2e hands Golf 8 kopen in 2030.

[ Bericht 6% gewijzigd door MaGNeT op 28-12-2018 15:32:38 ]
pi_184031813
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

8kW, voor een goed geīsoleerde vrijstaande woning (met verbruik van zo'n 1500m3 aardgas) meer dan voldoende en daar gaat nog ¤2200 subsidie af.
Dit dus, heb zelf een offerte liggen voor een Panasonic 7kw. Moet 7000 euro inclusief installatie gaan kosten en dan krijg ik nog 2k subsidie terug :O
  vrijdag 28 december 2018 @ 16:38:13 #60
172669 Papierversnipperaar
Cafeīne is ook maar een drug.
pi_184033725
quote:

[..]

In deze tijden van woningnood valt er weinig te kiezen.
Free Assange! Hack the Planet
Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 28 december 2018 @ 16:52:15 #61
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184034077
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:22 schreef MaGNeT het volgende:

Ik vermoed (zo maar) dat de persoon uitgaat van een (in principe idealere) grondwarmtepomp installatie.
Verder zal ws ook huisinstallatie moeten worden omgebouwd van (relatief) Hoge-Temperatuur naar Lage-Temperatuur. Om die lage temperatuur "überhaupt" mogelijk te maken zal je sws eerst moeten isoleren.

Dat "probleem" hebben wij hier ook. Voor mijn huis heb ik naast heet tapwater, ca15-20KW aan CV-voorziening nodig verdeeld over ca 10 ruimtes. Dat ga ik never nooit redden voor/met die ¤5K voor een warmtepomp installatie. De versleten combiketel vervangen, kost hooguit ¤1500 met een jaarlijks onderhoud van zeg ¤150.

Vergelijken is ook een beetje uitkijken vanuit/met welke referentie dat alles gebeurd.
Heb je nu nieuwbouw, het geld en de plek voor een WP , is de overweging een relatief simpele. Ook erg handig omdat je dan daarmee vaak ook kunt koelen.

Het grootste risico nu is te snel modieus handelen omdat het wordt opgedrongen.
Net zoals mijn buren die vanwege eco motieven hun hardhouten kozijnen (vv. dubbelgla) middels een goedkope lening (!) hebben laten vervangen door idem kunststof versies.... met het argument dat dit goed is voor het milieu. en klimaat.... en ze nu geen last meer hebben van koude-bruggen...
Ik krijg ze maar niet aan het verstand dat ze zo juist het "milieu" een heel slechte dienst hebben bewezen.
Hegel: "De waarheid is subjectief"
pi_184034266
Eens met de analyse van TS. Volgens mij gaan overheden net zo lang door met burgers pesten en dwarsbomen totdat er een vorm van grootschalig protest of zelfs een opstand komt.

Het erge is dat de maatregelen niet eens werken, maar zelfs averechts uitpakken. Elektrische auto's zijn niet alleen peperduur, ze rijden op elektriciteit die op vervuilende wijze wordt opgewekt. Zo heeft Duitsland (relatief schone) kerncentrales gesloten ten faveure van het extreem vervuilende bruinkool. Slecht voor het milieu en voor de volksgezondheid.

Het is een zeer ernstige zaak dat politici beleid invoeren dat én burgers op kosten jaagt, én averechts uitpakt. Politici die dit doen, moeten zo snel mogelijk worden afgezet. Eigenlijk zou je ze zelfs strafrechtelijk moeten vervolgen vanwege het moedwillig verslechteren van de volksgezondheid.
DJ11 @ RADIO 49 - TOPIC
Spotify-playlist: 12/8 - Music in 12/8 time
Spotify-playlist: Produced by Trevor Horn
pi_184034710
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 16:58 schreef Elfletterig het volgende:
Eens met de analyse van TS. Volgens mij gaan overheden net zo lang door met burgers pesten en dwarsbomen totdat er een vorm van grootschalig protest of zelfs een opstand komt.

Het erge is dat de maatregelen niet eens werken, maar zelfs averechts uitpakken. Elektrische auto's zijn niet alleen peperduur, ze rijden op elektriciteit die op vervuilende wijze wordt opgewekt. Zo heeft Duitsland (relatief schone) kerncentrales gesloten ten faveure van het extreem vervuilende bruinkool. Slecht voor het milieu en voor de volksgezondheid.

Het is een zeer ernstige zaak dat politici beleid invoeren dat én burgers op kosten jaagt, én averechts uitpakt. Politici die dit doen, moeten zo snel mogelijk worden afgezet. Eigenlijk zou je ze zelfs strafrechtelijk moeten vervolgen vanwege het moedwillig verslechteren van de volksgezondheid.
Het aandeel bruinkool is niet heel spectaculair gestegen, al doet men het hier wel altijd zo voorkomen:

duitsland-stroommix-1995-2014.png

Duitse-fossiele-stroom-in-TWh.png

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het geen gezonde manier is van stroom opwekken.
  vrijdag 28 december 2018 @ 19:12:56 #64
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_184037879
15 jr dan leef ik waarschijnlijk niet meer, met andere woorden als het geld gaat opbrengen hebben de pieringen mij opgevreten!

Ik bedank heel hartelijk.
  vrijdag 28 december 2018 @ 19:15:17 #65
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_184037950
Oja en nog vergeten die welke wel oogsten kunnen, jong genoeg zijn, hebben die wel al geld om te investeren?
pi_184039663
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 19:15 schreef john2406 het volgende:
Oja en nog vergeten die welke wel oogsten kunnen, jong genoeg zijn, hebben die wel al geld om te investeren?
Het is niet zozeer geld hebben om te investeren maar meer de truuk om 1x de juiste keuzes maken én de juiste prioriteiten stellen. Wat dat betreft schiet de voorlichting vanuit de overheid ernstig tekort.

De charmes van een jaren 30 woning kunnen je de komende jaren duur komen te staan.
  vrijdag 28 december 2018 @ 20:08:50 #67
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_184039696
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:07 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het is niet zozeer geld hebben om te investeren maar meer de truuk om 1x de juiste keuzes maken én de juiste prioriteiten stellen. Wat dat betreft schiet de voorlichting vanuit de overheid ernstig tekort.

De charmes van een jaren 30 woning kunnen je de komende jaren duur komen te staan.
Heeft Edje zijn prachtig huis al verkocht dan?
  vrijdag 28 december 2018 @ 20:09:44 #68
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_184039731
Met iets geluk laat men de monumenten er niet onder vallen en terug naar af, ga niet langs start en ontvang geen ....?
pi_184039846
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

Heeft Edje zijn prachtig huis al verkocht dan?
Dat is wel een goed voorbeeld van woningen die moeilijk te verkopen zijn omdat je failliet gaat aan de stookkosten, is al flink wat van de prijs af, staat al jaren te koop.
  vrijdag 28 december 2018 @ 20:14:13 #70
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_184039893
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is wel een goed voorbeeld van woningen die moeilijk te verkopen zijn omdat je failliet gaat aan de stookkosten, is al flink wat van de prijs af, staat al jaren te koop.
Wat mij betreft mag het te koop blijven staan als deze niet wil dat het bevriezen doet komt die toch aan het stoken!

Edit:
Tot zover een politicus die ver vooruit kijken doet, I rest my case!

[ Bericht 5% gewijzigd door john2406 op 28-12-2018 20:30:43 ]
pi_184041895
quote:

Wat voor argument is dit dan?
pi_184042742
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 17:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het aandeel bruinkool is niet heel spectaculair gestegen, al doet men het hier wel altijd zo voorkomen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het geen gezonde manier is van stroom opwekken.
Bruinkool is bijzonder ongezond voor de luchtkwaliteit en verkort mensenlevens. Vervuilende energiebronnen zijn nu al de hofleverancier van de energieproductie. En straks is de behoefte aan elektriciteit nog veel groter, als er massaal elektrische auto's gaan rondrijden.

En zoals al uitgelegd is veel van de "groene" energie ook helemaal niet zo schoon en milieuvriendelijk als men doet voorkomen.
DJ11 @ RADIO 49 - TOPIC
Spotify-playlist: 12/8 - Music in 12/8 time
Spotify-playlist: Produced by Trevor Horn
pi_184043861
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 21:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Bruinkool is bijzonder ongezond voor de luchtkwaliteit en verkort mensenlevens. Vervuilende energiebronnen zijn nu al de hofleverancier van de energieproductie. En straks is de behoefte aan elektriciteit nog veel groter, als er massaal elektrische auto's gaan rondrijden.

En zoals al uitgelegd is veel van de "groene" energie ook helemaal niet zo schoon en milieuvriendelijk als men doet voorkomen.
"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.

Maar!

Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).

Netto zal het dus wat lager uitvallen.
pi_184043979
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

"Veel groter" vind ik niet heel nauwkeurig.
Alle 8 miljoen auto's vervangen door elektrische auto's is jaarlijks 17,33% meer verbruik aan elektrisch in Nederland.

Maar!

Voor iedere liter benzine / diesel wordt ook 1,5kWh aan stroom verbruikt bij productie (waar je al 7,5km op kan rijden met een elektrische auto).

Netto zal het dus wat lager uitvallen.
Mijn EV laadt ik straks met de Zappi voornamelijk op met eigen geproduceerde (zonne) stroom, mogen de criticasters eens uitleggen hoe ik een diesel zero emissie zou moeten laten rijden :?

Spoiler: Ik heb geen hectares aan ruimte om zonnebloemen te verbouwen.
pi_184044108
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 22:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Mijn EV laadt ik straks met de Zappi voornamelijk op met eigen geproduceerde (zonne) stroom, mogen de criticasters eens uitleggen hoe ik een diesel zero emissie zou moeten laten rijden :?

Spoiler: Ik heb geen hectares aan ruimte om zonnebloemen te verbouwen.
Voor dat doel heb ik ook 68 panelen op m'n dak. November t/m januari vallen af maar de rest van het jaar kan ik grotendeels groen laden met zelf opgewekte stroom, zo'n 16.000kWh per jaar.

edit: mooi product, die Zappi, kende 'm nog niet :) ik ga in 2020 elektrisch rijden, is m'n verwachting, dan is zoiets precies wat goed aansluit op mijn systeem.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')