abonnement Unibet Coolblue
pi_183589771
Mijn ouders hebben een huis. Hier is een hypotheekrecht op gevestigd ten gunste van de bank.
Mijn vraag is of deze woning kan worden verkocht aan mij (voor de marktwaarde) zonder dat de bank hier achter komt dan wel een probleem van maakt.

Ik realiseer me dat ik in dit geval een woning zou kopen waar een hypotheekrecht op rust. In normale gevallen zou je dit natuurlijk nooit doen aangezien de bank zich op de woning kan verhalen indien mijn ouders de bank niet meer zouden betalen.

Volgende week spreek ik hierover met mijn belastingadviseur, maar ik ben benieuwd wat de experts op FOK! hierover zeggen.
pi_183589808
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:41 schreef Beatific het volgende:
Mijn ouders hebben een huis. Hier is een hypotheekrecht op gevestigd ten gunste van de bank.
Mijn vraag is of deze woning kan worden verkocht aan mij (voor de marktwaarde) zonder dat de bank hier achter komt dan wel een probleem van maakt.

Ik realiseer me dat ik in dit geval een woning zou kopen waar een hypotheekrecht op rust. In normale gevallen zou je dit natuurlijk nooit doen aangezien de bank zich op de woning kan verhalen indien mijn ouders de bank niet meer zouden betalen.

Volgende week spreek ik hierover met mijn belastingadviseur, maar ik ben benieuwd wat de experts op FOK! hierover zeggen.
kan niet het huis dient als onderpand voor de hypotheek, op het moment dat deze er niet meer is kunnen je ouders de hypotheek niet houden.

Wel kunnen ze jou steunen voor je eigen hypotheek, (garant staan voor een deel ofzo)

(denk ik dan tenminste he als het anders is hoor ik het graag)
pi_183589877
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:43 schreef koemleit het volgende:

[..]

kan niet het huis dient als onderpand voor de hypotheek, op het moment dat deze er niet meer is kunnen je ouders de hypotheek niet houden.

Wel kunnen ze jou steunen voor je eigen hypotheek, (garant staan voor een deel ofzo)

(denk ik dan tenminste he als het anders is hoor ik het graag)
Zo werkt het volgens mij niet. Het huis is het onderpand voor de lening die mijn ouders hadden afgesloten. Er is daarom hypotheek gevestigd op het huis. Deze hypotheek blijft er op staan ook als mijn ouders het verkopen. Zij kunnen het namelijk niet eens verkopen zonder dat het hypotheekrecht op zit.
pi_183589916
Ik snap dit niet. Waarom niet gewoon verkopen? Zal wel een domme vraag zijn maar heb dit nog nooit gelezen dus snap het niet
pi_183589925
Nope

Notaris zal eerst een bewijs van de bank moeten hebben dat de schuld afgelost is, danwel geld storten aan de bank (van de koper) om zo de schuld af te lossen. Pas als er geen hypotheek op rust, kan de woning verkocht worden.

Is dit echt, of gewoon je huiswerk voor school?
.
pi_183589972
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:48 schreef Fer het volgende:
Nope

Notaris zal eerst een bewijs van de bank moeten hebben dat de schuld afgelost is, danwel geld storten aan de bank (van de koper) om zo de schuld af te lossen. Pas als er geen hypotheek op rust, kan de woning verkocht worden.

Is dit echt, of gewoon je huiswerk voor school?
Dit is echt. Maar ik betwijfel of je het juist hebt. Het is zeker waar dat een woning waar hypotheek op rust niet verkocht kan worden als woning waar geen hypotheek op rust. Maar als de hypotheek er op blijft, waarom zou het dan niet verkocht kunnen worden?
  vrijdag 7 december 2018 @ 18:51:17 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183589992
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:46 schreef Beatific het volgende:

[..]

Zo werkt het volgens mij niet. Het huis is het onderpand voor de lening die mijn ouders hadden afgesloten. Er is daarom hypotheek gevestigd op het huis. Deze hypotheek blijft er op staan ook als mijn ouders het verkopen. Zij kunnen het namelijk niet eens verkopen zonder dat het hypotheekrecht op zit.
Dat laatste wat je zegt, klopt natuurlijk niet.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator vrijdag 7 december 2018 @ 18:51:28 #8
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_183589996
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:50 schreef Beatific het volgende:

[..]

Dit is echt. Maar ik betwijfel of je het juist hebt. Het is zeker waar dat een woning waar hypotheek op rust niet verkocht kan worden als woning waar geen hypotheek op rust. Maar als de hypotheek er op blijft, waarom zou het dan niet verkocht kunnen worden?
Neem je de hypotheek ook over dan? Als het huis wordt verkocht dan verlies het bank het huis als onderpand. Eigenlijk verkoop je dus iets wat niet van jou is
pi_183590020
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:50 schreef Beatific het volgende:

[..]

Dit is echt. Maar ik betwijfel of je het juist hebt. Het is zeker waar dat een woning waar hypotheek op rust niet verkocht kan worden als woning waar geen hypotheek op rust. Maar als de hypotheek er op blijft, waarom zou het dan niet verkocht kunnen worden?
Omdat jij geen lening bij de bank hebt, die hebben jouw ouders afgesloten. De bank kan moeilijk huis verkopen, omdat je ouder de lening niet aflossen.

Daarom moet het via een notaris. Die maakt het huis vrij van hypotheek en kan dan het eigendom transporteren naar een ander.
.
pi_183590026
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:51 schreef noodgang het volgende:

[..]

Neem je de hypotheek ook over dan? Als het huis wordt verkocht dan verlies het bank het huis als onderpand. Eigenlijk verkoop je dus iets wat niet van jou is
Ik neem het hypotheekrecht over want die zit op de woning. De geldlening die daarbij hoort niet. Die blijft natuurlijk voor mijn ouders. De woning was trouwens al lang afbetaald. Deze nieuwe hypotheek is een paar jaar geleden gevestigd voor de aankoop van een andere woning. (Box 3 hypoheek.)
pi_183590044
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:52 schreef Fer het volgende:

[..]

Omdat jij geen lening bij de bank hebt, die hebben jouw ouders afgesloten. De bank kan moeilijk huis verkopen, omdat je ouder de lening niet aflossen.
Als ik een woning koop waar een hypotheekrecht die afhankelijk is van de geldlening van mijn ouders bij de bank op zit, dan heeft de bank het recht om bij tekortschieten van mijn ouders mijn woning te veilen.
  vrijdag 7 december 2018 @ 18:55:05 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183590074
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:52 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ik neem het hypotheekrecht over want die zit op de woning. De geldlening die daarbij hoort niet. Die blijft natuurlijk voor mijn ouders. De woning was trouwens al lang afbetaald. Deze nieuwe hypotheek is een paar jaar geleden gevestigd voor de aankoop van een andere woning. (Box 3 hypoheek.)
Bij verkoop van het huis worden je ouders geacht de hypoheekschuld af te lossen met de opbreng van de verkoop.

Als ze dat niet zouden doen, zouden ze dus nog een schuld aan de bank hebben zonder onderpand.
The love you take is equal to the love you make.
pi_183590094
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:52 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ik neem het hypotheekrecht over want die zit op de woning. De geldlening die daarbij hoort niet. Die blijft natuurlijk voor mijn ouders. De woning was trouwens al lang afbetaald. Deze nieuwe hypotheek is een paar jaar geleden gevestigd voor de aankoop van een andere woning. (Box 3 hypoheek.)
Dus je ouders doneren/schenken de woning aan jou?
.
  vrijdag 7 december 2018 @ 18:56:05 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183590095
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:53 schreef Beatific het volgende:

[..]

Als ik een woning koop waar een hypotheekrecht die afhankelijk is van de geldlening van mijn ouders bij de bank op zit, dan heeft de bank het recht om bij tekortschieten van mijn ouders mijn woning te veilen.
Ik denk dat dat niet gaat werken. Daartoe dienen zij als eigenaar op de eigendomsakte te staan.
The love you take is equal to the love you make.
pi_183590105
Waarom ga je dit met je belastingadviseur bespreken en niet met de bank waar de geldlening loopt?
pi_183590117
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bij verkoop van het huis worden je ouders geacht de hypoheekschuld af te lossen met de opbreng van de verkoop.

Als ze dat niet zouden doen, zouden ze dus nog een schuld aan de bank hebben zonder onderpand.
Het onderpand blijft. De bank heeft namelijk nog steeds het hypotheekrecht op de woning. Mijn ouders zijn echter geen eigenaar meer van de woning. Daarom ben je dus eigenlijk een debiel als je een woning koopt waar een hypotheekrecht van een ander op zit. Maar in mijn situatie betreft het familie.
pi_183590134
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik denk dat dat niet gaat werken. Daartoe dienen zij als eigenaar op de eigendomsakte te staan.
Dat is onzin.
pi_183590144
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:55 schreef Fer het volgende:

[..]

Dus je ouders doneren/schenken de woning aan jou?
Nee. Zij lenen mij het geldbedrag om de woning te kopen.
  vrijdag 7 december 2018 @ 18:58:49 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183590157
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:56 schreef Beatific het volgende:

[..]

Het onderpand blijft. De bank heeft namelijk nog steeds het hypotheekrecht op de woning. Mijn ouders zijn echter geen eigenaar meer van de woning. Daarom ben je dus eigenlijk een debiel als je een woning koopt waar een hypotheekrecht van een ander op zit. Maar in mijn situatie betreft het familie.
Hoe kan het nou onderpand zijn als zij geen eigenaar meer zijn van de woning?
The love you take is equal to the love you make.
pi_183590159
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Waarom ga je dit met je belastingadviseur bespreken en niet met de bank waar de geldlening loopt?
Omdat de bank er naar mijn inziens niets mee te maken heeft. Zij eisen voor de terzekerheidsstelling een recht van hypotheek op de woning. Dat zekerheidsrecht hebben zij en blijven ze ook houden.
pi_183590172
Ik snap het ook niet. Wat is het idee achter deze constructie? Of de aanleiding hiertoe? Zijn je ouders vermogend en jij niet? Of zitten je ouders juist krap bij kas en steun jij ze zo? Ofwel : waarom op deze manier?
Somebody that I used to know
pi_183590195
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:59 schreef Postbus100 het volgende:
Ik snap het ook niet. Wat is het idee achter deze constructie? Of de aanleiding hiertoe? Zijn je ouders vermogend en jij niet? Of zitten je ouders juist krap bij kas en steun jij ze zo? Ofwel : waarom op deze manier?
Mijn ouders zijn vermogend en ik niet. Doordat ik hun huis koop, kunnen zij huur gaan betalen aan mij. Hiermee kan ik de lening die ik bij hen heb weer aflossen. Zij verliezen hierdoor vermogen en ik bouw vermogen op.
pi_183590197
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:59 schreef Beatific het volgende:

Dat zekerheidsrecht hebben zij en blijven ze ook houden.
Hoe dan?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_183590200
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:56 schreef Beatific het volgende:

[..]

Het onderpand blijft. De bank heeft namelijk nog steeds het hypotheekrecht op de woning. Mijn ouders zijn echter geen eigenaar meer van de woning. Daarom ben je dus eigenlijk een debiel als je een woning koopt waar een hypotheekrecht van een ander op zit. Maar in mijn situatie betreft het familie.
Ligt het nou aan mij dat ik er niets van snap?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183590211
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Hoe dan?
Er zit nu een hypotheekrecht op de woning. Mijn ouders verkopen de woning. Hier blijft het hypotheekrecht op zitten.
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:02:52 #26
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183590238
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:59 schreef Beatific het volgende:

[..]

Omdat de bank er naar mijn inziens niets mee te maken heeft.
Jawel want die hebben een lening op iemands naam.. en dat is niet de jouwe..
pi_183590252
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:01 schreef Beatific het volgende:

[..]

Er zit nu een hypotheekrecht op de woning. Mijn ouders verkopen de woning. Hier blijft het hypotheekrecht op zitten.
Ja alleen werkt dat zo dus niet.
Je kunt een hypotheek niet onderhands doorgeven.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:04:14 #28
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183590269
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:00 schreef Beatific het volgende:

[..]

Mijn ouders zijn vermogend en ik niet. Doordat ik hun huis koop, kunnen zij huur gaan betalen aan mij. Hiermee kan ik de lening die ik bij hen heb weer aflossen. Zij verliezen hierdoor vermogen en ik bouw vermogen op.
Als je huurbaas wilt spelen moet je weten dat een bank daar niet mee akkoord gaat.. Huurders hebben namelijk huurbescherming.. En koop breekt geen huur.. dus je kan veilen wat je wilt maar dan hoeven je ouders niet uit de woning
  Moderator vrijdag 7 december 2018 @ 19:06:11 #29
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_183590315
Is dit een verkapte manier om voor je ouders geen vermogensbelasting over de woning te hoeven betalen? :P

Mij lijkt het sterk dat de bank hiermee akkoord gaat
pi_183590317
volgens mij wil je het niet snappen, maar je bent er zelf van overtuigd dat het lukt, dus laat even weten als het gelukt is, ben namelijk zeer benieuwd hoe dan.

(ik heb zelf afgelopen maand mijn huis verkocht en bij/door de notaris werd van de opbrengst mijn hypotheek die ik nog had afgelost).
pi_183590332
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:06 schreef noodgang het volgende:
Is dit een verkapte manier om voor je ouders geen vermogensbelasting over de woning te hoeven betalen? :P

Mij lijkt het sterk dat de bank hiermee akkoord gaat
Nee. Vermogensbelasting zal niet veel aan veranderen. Het is vooral de erfbelasting die hiermee bespaard wordt.
  Moderator vrijdag 7 december 2018 @ 19:07:28 #32
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_183590355
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:06 schreef Beatific het volgende:

[..]

Nee. Vermogensbelasting zal niet veel aan veranderen. Het is vooral de erfbelasting die hiermee bespaard wordt.
Ah okay :) Ik ben wel erg benieuwd of t gaat lukken
pi_183590358
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:06 schreef noodgang het volgende:
Is dit een verkapte manier om voor je ouders geen vermogensbelasting over de woning te hoeven betalen? :P

Mij lijkt het sterk dat de bank hiermee akkoord gaat
Naar mijn idee hoeft de bank hierover niet eens ingelicht te worden. Er verandert voor de bank namelijk niets. Zij hebben een lening gegeven aan mijn ouders en hebben een zekerheidsrecht gevestigd op de woning. Dat zekerheidsrecht blijft behouden.
pi_183590392
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:01 schreef halfway het volgende:

[..]

Ligt het nou aan mij dat ik er niets van snap?
Ligt aan jou. TS heeft geen rode cent en wil met een schimmige constructie het huis van zijn ouders verkrijgen en daarbij zoveel mogelijk belastingen ontwijken en maximale hypotheekrente aftrekken.

Maar ontopic: Ik denk dat het echt niet gaat, zonder dat de notaris aan de hypotheekakte zal moeten sleutelen. Immers, jij wordt in dit geval de nieuwe hypotheekgever ipv je ouders. Deze aanpassing (als het uberhaubt mogelijk is) zal de notaris alleen kunnen doen met toestemming van de hypotheeknemer de bank dus.
.
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:08:55 #35
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183590394
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:07 schreef Beatific het volgende:

[..]

Naar mijn idee hoeft de bank hierover niet eens ingelicht te worden.
Je hebt al een paar keer je idee genoemd.. maar zolang de hypotheek niet op jouw naam staat of afgelost is.. kan er niets verkocht worden
pi_183590403
Jeetje wat een gelul allemaal. Hoop klok en klepel-gedoe hierboven.

Volgens mij kan het best om een woning met hypotheek erop door te verkopen, maar de koop moet via een notaris en een notaris gaat er waarschijnlijk niet aan meewerken zonder dat hem heel goed is uitgelegd waarom deze constructie zo moet. En het zou mij verbazen als hij de bank niet op de hoogte stelt.

Ik begrijp het zo dat jouw ouders jou het geld schenken om de woning van hen te kopen terwijl zij er in blijven zitten en terwijl het nog als onderpand dient voor hun schuld? Dus er gaat geen geld van jou naar jouw ouders?

Laat me raden: er zit een flinke schuldeiser achter je ouders aan? Of ze vinden dat zij teveel belasting betalen? Of ze hebben een hekel aan je en willen je graag met een enorme schuld opzadelen, of nemen dat risico op de koop toe omdat ze jou als verlengstukje van zichzelf zien?
pi_183590429
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Ligt aan jou. TS heeft geen rode cent en wil met een schimmige constructie het huis van zijn ouders verkrijgen en daarbij zoveel mogelijk belastingen ontwijken en maximale hypotheekrente aftrekken.

Maar ontopic: Ik denk dat het echt niet gaat, zonder dat de notaris aan de hypotheekakte zal moeten sleutelen. Immers, jij wordt in dit geval de nieuwe hypotheekgever ipv je ouders. Deze aanpassing (als het uberhaubt mogelijk is) zal de notaris alleen kunnen doen met toestemming van de hypotheeknemer de bank dus.
Hypotheekrente kan niet eens afgetrokken worden want ik ga er zelf niet in wonen ;)
pi_183590473
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:09 schreef Gustaf86 het volgende:
Jeetje wat een gelul allemaal. Hoop klok en klepel-gedoe hierboven.
quote:
Volgens mij kan het best om een woning met hypotheek erop door te verkopen

:')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_183590486
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:09 schreef Gustaf86 het volgende:
Jeetje wat een gelul allemaal. Hoop klok en klepel-gedoe hierboven.

Volgens mij kan het best om een woning met hypotheek erop door te verkopen, maar de koop moet via een notaris en een notaris gaat er waarschijnlijk niet aan meewerken zonder dat hem heel goed is uitgelegd waarom deze constructie zo moet. En het zou mij verbazen als hij de bank niet op de hoogte stelt.

Ik begrijp het zo dat jouw ouders jou het geld schenken om de woning van hen te kopen terwijl zij er in blijven zitten en terwijl het nog als onderpand dient voor hun schuld? Dus er gaat geen geld van jou naar jouw ouders?

Laat me raden: er zit een flinke schuldeiser achter je ouders aan? Of ze vinden dat zij teveel belasting betalen? Of ze hebben een hekel aan je en willen je graag met een enorme schuld opzadelen, of nemen dat risico op de koop toe omdat ze jou als verlengstukje van zichzelf zien?
Het doel is erfbelasting besparen. Ik leen bij mijn ouders 6 ton en koop hier de woning van. Zij betalen mij vervolgens huur waarmee ik de lening kan aflossen. Ik bouw dus vermogen op. Zij raken vermogen kwijt.
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:12:55 #40
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183590502
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:10 schreef Beatific het volgende:

[..]

Hypotheekrente kan niet eens afgetrokken worden want ik ga er zelf niet in wonen ;)
En hoe wil je een hypotheek op naam krijgen zonder inkomen of onderpand?
pi_183590514
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:10 schreef Beatific het volgende:

[..]

Hypotheekrente kan niet eens afgetrokken worden want ik ga er zelf niet in wonen ;)
Nu ben ik helemaal de weg kwijt :X
pi_183590526
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:12 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

En hoe wil je een hypotheek op naam krijgen zonder inkomen of onderpand?
Ben jij serieus?
pi_183590536
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:13 schreef Juup© het volgende:

[..]

Nu ben ik helemaal de weg kwijt :X
Mijn ouders blijven er in wonen en gaan huur betalen aan mij.
pi_183590546
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:07 schreef Beatific het volgende:

[..]

Naar mijn idee hoeft de bank hierover niet eens ingelicht te worden. Er verandert voor de bank namelijk niets. Zij hebben een lening gegeven aan mijn ouders en hebben een zekerheidsrecht gevestigd op de woning. Dat zekerheidsrecht blijft behouden.
hoe weet de bank dat deze zekerheid behouden blijft als de houder van de hypotheek niet de eigenaar van de woning is?
pi_183590549
Eigenaar = hypoheekgever

Immers ik kan geen hypotheek laten verlenen op een random huis. Zal wel leuk zijn. ;)

Nieuwe eigenaar = nieuwe hypotheekgever

Nieuwe hypotheekgever = nieuwe hypotheekakte

Nieuwe akte moet ondertekend worden door de bank (of een gevolmatigde). Bank zal op de hoogte moeten zijn.
.
pi_183590563
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:13 schreef Juup© het volgende:

[..]

Nu ben ik helemaal de weg kwijt :X
Zijn ouders blijven erin wonen ;)


TS, hoe bij overlijden van je ouders?
Somebody that I used to know
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:15:23 #47
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183590579
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:13 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ben jij serieus?
Het huis is geen onderpand meer voor de bank als er huurders in zitten..
Maarja als je het achter de rug van de bank om wilt doen dan kom je daar niet achter nee..

Dus bel je bank en maak een afspraak.. dan kunnen ze je precies vertellen wat je moet gaan doen..
pi_183590582
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:13 schreef Beatific het volgende:

[..]

Mijn ouders blijven er in wonen en gaan huur betalen aan mij.
op een woning waar ze zelf ook nog eens hypotheek over afdragen?

Is het niet handiger dat jij de woning "gewoon" koopt en dat je ouders je een belastingvrij bedrag schenken (dit kan heel hoog als het voor aankoop woning is). en je het vervolgens aan hen verhuurt?
pi_183590613
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:12 schreef Beatific het volgende:

[..]

Het doel is erfbelasting besparen. Ik leen bij mijn ouders 6 ton en koop hier de woning van. Zij betalen mij vervolgens huur waarmee ik de lening kan aflossen. Ik bouw dus vermogen op. Zij raken vermogen kwijt.
https://www.belastingdien(...)met_schenkbelasting/
https://www.belastingdien(...)ngen-voor-koopwoning

Ga alsjeblieft praten met een notaris gespecialiseerd in estate planning en ga niet zelf lopen hobbyen. Tenzij je ervan houdt om advocaten veel geld te betalen.
pi_183590622
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:15 schreef koemleit het volgende:

[..]

op een woning waar ze zelf ook nog eens hypotheek over afdragen?

Is het niet handiger dat jij de woning "gewoon" koopt en dat je ouders je een belastingvrij bedrag schenken (dit kan heel hoog als het voor aankoop woning is). en je het vervolgens aan hen verhuurt?
maar geen 6 ton
pi_183590637
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:11 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

[..]

:')
google eens op 'hypotheek zaaksgevolg'.

Fijn weekend.
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:19:14 #52
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_183590681
okee, dus jouw ouders hebben een huis dat betaald is dmv een lening (hypotheek) bij de bank.
Nu willen ze het huis aan jou doorverkopen, en het pand vervolgens terughuren, maar hun lening (hypotheek) bij de bank blijft in stand.

En van welk geld ga jij dan dat pand kopen? Sluit je daar ook dan een lening (hypotheek) bij een bank voor af?

Is dit geschetste plaatje correct?
pi_183590690
Kunnen je ouders de hopytheek niet overzetten op de 2e woning? Of is dat een Spaans vakantiehuis.
.
pi_183590711
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:17 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

google eens op 'hypotheek zaaksgevolg'.

Fijn weekend.
Ja leuk daarmee gaat de constructie van TS nog steeds niet op.
Dus waarom je, iedereen die dat roept, af zet als "gelul"....

Jij ook fijn weekend.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_183590814
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:19 schreef bleiblei het volgende:
okee, dus jouw ouders hebben een huis dat betaald is dmv een lening (hypotheek) bij de bank.
Nu willen ze het huis aan jou doorverkopen, en het pand vervolgens terughuren, maar hun lening (hypotheek) bij de bank blijft in stand.

En van welk geld ga jij dan dat pand kopen? Sluit je daar ook dan een lening (hypotheek) bij een bank voor af?

Is dit geschetste plaatje correct?
Bijna. Het huis was al afbetaald. De hypotheek die er nu op zit is gevestigd om een vakantiewoning te kopen.

De 6ton die ik nodig heb, leen ik van mijn ouders
pi_183590860
Hebben jouw ouders geen financieel adviseur? En waarom nemen ze een hypotheek voor een vakantiewoning als ze 6 ton hebben liggen?
pi_183590938
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:25 schreef koemleit het volgende:
En waarom nemen ze een hypotheek voor een vakantiewoning als ze 6 ton hebben liggen?
Dat hebben ze natuurlijk niet.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_183590958
quote:
12s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:28 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat hebben ze natuurlijk niet.
ow ik dacht dat we het over vermogende mensen hadden,
pi_183590981
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:29 schreef koemleit het volgende:

[..]

ow ik dacht dat we het over vermogende mensen hadden,
Vermogend hoeft niet liquide te zijn natuurlijk.

Maar goed: nee TS, het kan niet. "Hypotheekgever" is toch duidelijk genoeg op zich?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_183590991
maar even serieus, je ouders kopen een vakantiehuis met hypotheek op hun huidige woning, die ze eigenlijk zo voordelig mogelijk aan jou willen overdoen, maar je moet op het FOK!forum vragen hoe die constructie in elkaar steekt?

schakel een financieel adviseur in, kost je een paar K maar dat levert ie ook wel op schat ik zo in.
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:31:03 #61
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_183590994
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:23 schreef Beatific het volgende:

[..]

Bijna. Het huis was al afbetaald. De hypotheek die er nu op zit is gevestigd om een vakantiewoning te kopen.

De 6ton die ik nodig heb, leen ik van mijn ouders
Is het openstaande deel van die hypotheek minder dan de waarde van de vakantiewoning?

Want in theorie zou het kunnen. Maar de bank gaat er niet mee akkoord. Simpelweg doordat het onderpand geen eigendom is van de belener. Dat je familie bent kan hen hun reet roesten zogezegd :) .

Met deze constructie zitten teveel mogelijkheden aan om de bank te belazeren.
pi_183591053
De bank er buiten laten lijkt me ook moeilijk, in de hypotheekovereenkomst die je ouders met de bank hebben staat vast dat ze ten alle tijden eigenaar van de woning moeten zijn zolang de hypotheek loopt oid.
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:33:23 #63
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_183591058
Dus enige kans van slagen (zonder enige financiële ervaring in deze specifieke hoek) zou zijn om de vakantiewoning onderpand te maken van de hypotheek en hopen dat de bank daar in mee wil werken. De constructie die je in je hoofd hebt is creatief maar heeft in mijn ogen weinig kans van slagen.
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:34:33 #64
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_183591089
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:41 schreef Beatific het volgende:
Mijn ouders hebben een huis. Hier is een hypotheekrecht op gevestigd ten gunste van de bank.
Mijn vraag is of deze woning kan worden verkocht aan mij (voor de marktwaarde) zonder dat de bank hier achter komt dan wel een probleem van maakt.

Ik realiseer me dat ik in dit geval een woning zou kopen waar een hypotheekrecht op rust. In normale gevallen zou je dit natuurlijk nooit doen aangezien de bank zich op de woning kan verhalen indien mijn ouders de bank niet meer zouden betalen.

Volgende week spreek ik hierover met mijn belastingadviseur, maar ik ben benieuwd wat de experts op FOK! hierover zeggen.
De bank komt er sowieso achter want zij zal toestemming moeten geven voor een belaste eigendomsoverdracht. De notaris zal dit gaan vragen aan de bank. In de praktijk zal de bank de geldlening opeisen en daar dus niet in meegaan.
Een van de weinige keren dat een bank wel meewerkt aan een belaste eigendomsoverdracht is bijvoorbeeld bij een overdracht binnen een concern (bv 1 naar bv 2 waarbij deze bv's tot 1 concern behoren).
klerkje
pi_183591090
@TS Hoeveel hypotheek rust er op de woning? Stel dat het 2-3 ton is en jezelf voldoende inkomen hebt, kun je wellicht op zoek gaan naar een bank die een jou een hypotheeklening wil verstrekken om het huis als investering of verhuurhuis te kopen.

Dan heb je deels schuld bij de bank en deels bij je ouders.
.
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:35:40 #66
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_183591120
vergeet ook niet dat als je 6ton leent van je ouders en ze vallen om. dat bedrag niet kwijtgescholden wordt. Als de lening vervalt moet er gewoon nog ergens tussen de 30 en 60k successierechten afgetikt worden. De belastingdienst is niet helemaal achterlijk.
pi_183591250
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:34 schreef Fer het volgende:
@TS Hoeveel hypotheek rust er op de woning? Stel dat het 2-3 ton is en jezelf voldoende inkomen hebt, kun je wellicht op zoek gaan naar een bank die een jou een hypotheeklening wil verstrekken om het huis als investering of verhuurhuis te kopen.

Dan heb je deels schuld bij de bank en deels bij je ouders.
Niet mogelijk. Ik zit al volgeladen met schulden. Meer kredieten zijn niet mogelijk.
pi_183591267
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:35 schreef bleiblei het volgende:
vergeet ook niet dat als je 6ton leent van je ouders en ze vallen om. dat bedrag niet kwijtgescholden wordt. Als de lening vervalt moet er gewoon nog ergens tussen de 30 en 60k successierechten afgetikt worden. De belastingdienst is niet helemaal achterlijk.
Dat begrijp ik en is ook logisch.
pi_183591378
Waarom niet het huis van ouders aan TS verkopen. Ouders betalen de hypotheek af en lenen het aankoopbedrag aan TS. Lijkt me zuiverder.
  vrijdag 7 december 2018 @ 19:45:32 #70
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_183591388
Heerlijk, die topics waar de TS een vraagt stelt en elk antwoord fout vindt omdat hij het zelf beter weet :')
pi_183591549
Het is allemaal wel te begrijpen. Als de ouders nog 2 decenia hebben en ondertussen de lening aflossen en de beide woningen in waarde stijgen, praten we over een erfenis van 1500000-2000000. Reken daar 20% belasting over en kassa.

Misschien weet een (erfrecht) fiscalist nog wat.
.
pi_183591725
even in de postgeschiedenis van TS gedoken, maar ergens stelt hij dat hij vastgoed heeft, van geleend geld van familie en hier 10k per jaar aan verdient.

klopt dit?
pi_183592132
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:56 schreef koemleit het volgende:
even in de postgeschiedenis van TS gedoken, maar ergens stelt hij dat hij vastgoed heeft, van geleend geld van familie en hier 10k per jaar aan verdient.

klopt dit?
Klopt. Verdien er wel meer dan 10k per jaar mee.
pi_183592184
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 20:08 schreef Beatific het volgende:

[..]

Klopt. Verdien er wel meer dan 10k per jaar mee.
maar je zit tot de nok toe in de schulden?
TS vertel eens iets meer over je financiële situatie? wat zijn je inkomsten? Hoe verkrijg je die? Heb je veel schulden? los je die af? betaal je daar rente over?

Als ik je een beetje begrijp heb je best veel financiële constructies, maar snap je er de ballen niet van, vandaar ook dat je het op FOK vraagt. Neem een financieel adviseur.
pi_183593566
Voor dit soort soecifieke vragen moet je echt naar een estate planning specialist gaan. Sommige notarissen specialiseren zich daarin.

Als je het pand van je ouders nodig hebt als extra zekerheden voor bestaande schulden, of als zekerheid voor een nieuwe schuld, dan kunnen je ouders ook een tweede recht van hypotheek op hun woning geven als zekerheid voor jouw schulden. Lijkt mij niet zo verstandig, maar goed, dat is het ook niet als de woning straks van jou is en je de schuldenlast niet meer aan kan, want dan veilt jouw schuldeiser en gaat er met de restwaarde vandoor nadat de hypotheek voor die vakantiewoningschuld is afbetaald.

Ik ben enorm antischuld trouwens. Heb geen schulden meer en ga nooit meer lenen, anders dan voor een pand waar ik zelf in woon.
pi_183593607
Kijk die 2doc documentaire "schone schijn" eens. Dat was ook iemand met een leveraged vastgoedportefeuille. Angstaanjagend.
pi_183594915
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hoe kan het nou onderpand zijn als zij geen eigenaar meer zijn van de woning?
De bank heeft toch recht om het huis te verkopen bij wanbetaling. TS verliest dan zijn huis, de bank is verzekerd van zijn geld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_183594962
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:00 schreef Beatific het volgende:

[..]

Mijn ouders zijn vermogend en ik niet. Doordat ik hun huis koop, kunnen zij huur gaan betalen aan mij. Hiermee kan ik de lening die ik bij hen heb weer aflossen. Zij verliezen hierdoor vermogen en ik bouw vermogen op.
Je kunt beter gaan schenken dan dit hoor, fiscaal nadelig gok ik zo. Vanwege het box 1 verhaal.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_183595686
Estate planning!

https://www.epn-notaris.nl/
pi_183595720
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:13 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ben jij serieus?
jij begon met grapjes maken
Juin uit Eigen Tuin!
pi_183596808
quote:
7s.gif Op vrijdag 7 december 2018 20:10 schreef koemleit het volgende:

[..]

maar je zit tot de nok toe in de schulden?
TS vertel eens iets meer over je financiële situatie? wat zijn je inkomsten? Hoe verkrijg je die? Heb je veel schulden? los je die af? betaal je daar rente over?

Als ik je een beetje begrijp heb je best veel financiële constructies, maar snap je er de ballen niet van, vandaar ook dat je het op FOK vraagt. Neem een financieel adviseur.
Knap dat jij kan concluderen dat ik er de ballen verstand van heb. Ik heb mijn zaken namelijk prima in orde en laat me daarnaast continue adviseren door professionals. De constructie die ik voor ogen heb met de aankoop en het verhuren van de woning van mijn ouders is een ontzettend goede manier om erfbelasting te besparen. Daar heb ik zelf voldoende kijk op en zal ik daarnaast nog bespreken met mijn fiscaal adviseur.

Het feit dat er een hypotheek rust op mijn ouders woning maakt het echter een stukje complexer en daar heb ik zeker professioneel advies bij nodig. Ik heb deze constructie alleen pas vanavond bedacht en vanwege mijn aard wil ik het dan direct gaan uitzoeken. Mijn afspraak met een belastingadviseur staat al voor aankomende woensdag. Ik hoopte alleen dat er wat mensen op FOK! zaten die mij al eerder wat konden vertellen. Echter bestaat 90% van de reacties in dit topic uit onzin. Mensen die niet eens lijken te begrijpen wat een hypotheek inhoudt (denken dat een hypotheek een lening is bijvoorbeeld). Wellicht dat het ook door mijn ingewikkelde uitleg komt hoor. Ik geef direct toe dat het lastig is om in te zien wat ik precies wil doen en waarom ik het doe.

Ik heb verder geen behoefte om me uit te wijden over mijn financiële situatie, behalve dat ik studeer, daarnaast een inkomen heb, een belang in een BV heb, mijn eigen woning heb en daarnaast 3 woningen heb die ik verhuur.

Tot slot: Ik betwijfel zelf ook of de constructie die ik voor ogen heb zal werken. Dat komt door die hypotheek die op de woning rust. In theorie zou wat ik wil prima moeten kunnen. Een eigenaar van een met een hypotheek bezwaard goed is nog steeds beschikkingsbevoegd om dit goed over te dragen. Het is alleen meer de vraag of een notaris hieraan mee gaat werken. Die vraag kan ik zelf niet beantwoorden.
pi_183599626
Klok luidt / waar hangt de klepel?
Haal je termen / begrippen door elkaar? als “bloot eigendom” https://www.erfwijzer.nl/woordenboek/bloot-eigendom.html en “juridisch eigendom” https://www.homefinance.n(...)m-van-een-woning.asp
  zaterdag 8 december 2018 @ 08:05:18 #83
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_183600710
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 23:20 schreef Beatific het volgende:

[..]

Knap dat jij kan concluderen dat ik er de ballen verstand van heb. Ik heb mijn zaken namelijk prima in orde en laat me daarnaast continue adviseren door professionals. De constructie die ik voor ogen heb met de aankoop en het verhuren van de woning van mijn ouders is een ontzettend goede manier om erfbelasting te besparen. Daar heb ik zelf voldoende kijk op en zal ik daarnaast nog bespreken met mijn fiscaal adviseur.

Het feit dat er een hypotheek rust op mijn ouders woning maakt het echter een stukje complexer en daar heb ik zeker professioneel advies bij nodig. Ik heb deze constructie alleen pas vanavond bedacht en vanwege mijn aard wil ik het dan direct gaan uitzoeken. Mijn afspraak met een belastingadviseur staat al voor aankomende woensdag. Ik hoopte alleen dat er wat mensen op FOK! zaten die mij al eerder wat konden vertellen. Echter bestaat 90% van de reacties in dit topic uit onzin. Mensen die niet eens lijken te begrijpen wat een hypotheek inhoudt (denken dat een hypotheek een lening is bijvoorbeeld). Wellicht dat het ook door mijn ingewikkelde uitleg komt hoor. Ik geef direct toe dat het lastig is om in te zien wat ik precies wil doen en waarom ik het doe.

Ik heb verder geen behoefte om me uit te wijden over mijn financiële situatie, behalve dat ik studeer, daarnaast een inkomen heb, een belang in een BV heb, mijn eigen woning heb en daarnaast 3 woningen heb die ik verhuur.

Tot slot: Ik betwijfel zelf ook of de constructie die ik voor ogen heb zal werken. Dat komt door die hypotheek die op de woning rust. In theorie zou wat ik wil prima moeten kunnen. Een eigenaar van een met een hypotheek bezwaard goed is nog steeds beschikkingsbevoegd om dit goed over te dragen. Het is alleen meer de vraag of een notaris hieraan mee gaat werken. Die vraag kan ik zelf niet beantwoorden.
Maar ik wel. In de voorwaarden van de bank zal staan dat de aan de hypotheek gekoppelde geldlening opeisbaar wordt op het moment dat de woning wordt verkocht. M.a.w. Bij verkoop moet de geldlening afgelost worden. Een notaris zal dit ook altijd aangeven.
Stel dat jij zegt, 'beste notaris, ik snap wat je zegt, we kennen de risico's maar we willen het toch zo. Licht de bank niet in hierover.'
Dan nog kan en mag een notaris niet meewerken hieraan. Een notaris mag niet moedwillig meewerken aan wanprestatie of onrechtmatige daad en dient in dit geval ook de belangen van derden ( hier: de bank) in acht te nemen.

Natuurlijk kan je een bank vragen hiervoor toestemming te geven, de vraag is of ze dat doen. De ervaring leert dat dit niet zo makkelijk gaat.
klerkje
  Moderator zaterdag 8 december 2018 @ 08:25:13 #84
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_183600795
Maar je ouders hebben dus 6 ton aan vermogen dat ze vrij kunnen besteden?

Geen idee of het kan, maar kan je geen hypotheek afsluiten bij je ouders, van dat bedrag hun huis kopen (waarmee zij hun hypotheek bij de bank aflossen) en vervolgens betaal jij weer terug aan je ouders met het geld dat zij aan jou betalen voor de huur.
pi_183600884
Continue laten adviseren door professionals, maar voor deze vraag naar Fok? :')
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_183600895
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 08:51 schreef Patroon het volgende:
Continue laten adviseren door professionals, maar voor deze vraag naar Fok? :')
en ook vinden dat de bank er niks mee te maken heeft en roepen dat de meeste reacties hier onzinnig zijn 8)7
En ook nog beweren dat hij dingen ‘heeft’. Hij heeft niks, ja, een berg schulden....
pi_183601618
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 december 2018 08:25 schreef Armani XL het volgende:
Maar je ouders hebben dus 6 ton aan vermogen dat ze vrij kunnen besteden?

Geen idee of het kan, maar kan je geen hypotheek afsluiten bij je ouders, van dat bedrag hun huis kopen (waarmee zij hun hypotheek bij de bank aflossen) en vervolgens betaal jij weer terug aan je ouders met het geld dat zij aan jou betalen voor de huur.
Dit is het beste advies in dit topic. Ik ken plenty gevallen waarbij de ouders een hypotheek nemen op het huis van hun kind.
Wat TS wil kan niet, om de doodeenvoudige reden dat voor overdracht van een huis een notariële akte nodig is en een notaris uit zoekt of er een hypotheek op het pand rust...
pi_183602478
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 december 2018 08:25 schreef Armani XL het volgende:
Maar je ouders hebben dus 6 ton aan vermogen dat ze vrij kunnen besteden?

Geen idee of het kan, maar kan je geen hypotheek afsluiten bij je ouders, van dat bedrag hun huis kopen (waarmee zij hun hypotheek bij de bank aflossen) en vervolgens betaal jij weer terug aan je ouders met het geld dat zij aan jou betalen voor de huur.
Waaruit trek je de conclusie dat ze 6 ton aan vermogen hebben dat ze vrij kunnen besteden?
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 08:51 schreef Patroon het volgende:
Continue laten adviseren door professionals, maar voor deze vraag naar Fok? :')
Wat moet ik anders op een vrijdagavond? Ik ben gewoon erg benieuwd.
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 08:52 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

en ook vinden dat de bank er niks mee te maken heeft en roepen dat de meeste reacties hier onzinnig zijn 8)7
En ook nog beweren dat hij dingen ‘heeft’. Hij heeft niks, ja, een berg schulden....
Bijzonder dat jij mijn vermogenspositie zo goed kent. Werk je bij de Belastingdienst?
pi_183602947
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 23:20 schreef Beatific het volgende:

Een eigenaar van een met een hypotheek bezwaard goed is nog steeds beschikkingsbevoegd om dit goed over te dragen. Het is alleen meer de vraag of een notaris hieraan mee gaat werken. Die vraag kan ik zelf niet beantwoorden.
Toen ik dit eerst las, dacht ik: de bank wil de schuld afgelost zien bij overdracht van de woning. Geen notaris die het registergoed overdraagt, zonder te controleren of het registergoed met hypotheek is "bezwaard".

Maar als ik zie waaraan notarissen in mijn gemeente meewerken qua hypotheekconstructies, ben ik niet meer zo overtuigd van de integriteit van die beroepsgroep. Dus wie weet, is er een notaris....

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 08-12-2018 11:57:35 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 8 december 2018 @ 12:04:40 #90
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183603284
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 11:10 schreef Beatific het volgende:

[..]

Waaruit trek je de conclusie dat ze 6 ton aan vermogen hebben dat ze vrij kunnen besteden?

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:58 schreef Beatific het volgende:

[..]

Nee. Zij lenen mij het geldbedrag om de woning te kopen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_183603366
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 12:04 schreef Lienekien het volgende:

[..]


[..]

Volgens mij lenen ze het bedrag op papier. De ouders hebben het bedrag niet vrij.
pi_183603420
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 11:10 schreef Beatific het volgende:


Bijzonder dat jij mijn vermogenspositie zo goed kent. Werk je bij de Belastingdienst?
Als ik bij de bd zou werken zou op dit moment een vinkje komen bij jou en je familie om eens een goed onderzoek te krijgen. :D
  zaterdag 8 december 2018 @ 12:19:27 #93
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183603465
Het komt dus neer op een constructie met de bedoeling schenk- en/of erfbelasting te ontwijken.

Even afgezien van het punt dat er nog een hypotheek rust op het pand. Kan een notaris wel een koopakte opmaken, waarmee TS dan eigenaar wordt, terwijl er dus géén geld wordt betaald voor de woning? Want is dat niet formeel gewoon een schenking?
The love you take is equal to the love you make.
pi_183604176
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 12:19 schreef Lienekien het volgende:
Het komt dus neer op een constructie met de bedoeling schenk- en/of erfbelasting te ontwijken.

Even afgezien van het punt dat er nog een hypotheek rust op het pand. Kan een notaris wel een koopakte opmaken, waarmee TS dan eigenaar wordt, terwijl er dus géén geld wordt betaald voor de woning? Want is dat niet formeel gewoon een schenking?
Nee het is geen schenking indien ik een lening afsluit bij mijn ouders.
pi_183604227
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 12:19 schreef Lienekien het volgende:
Het komt dus neer op een constructie met de bedoeling schenk- en/of erfbelasting te ontwijken.

Even afgezien van het punt dat er nog een hypotheek rust op het pand. Kan een notaris wel een koopakte opmaken, waarmee TS dan eigenaar wordt, terwijl er dus géén geld wordt betaald voor de woning? Want is dat niet formeel gewoon een schenking?
Het betaalt de woning in stukjes, op afbetaling zeg maar.
.
pi_183604659
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 23:20 schreef Beatific het volgende:

[..]

Knap dat jij kan concluderen dat ik er de ballen verstand van heb. Ik heb mijn zaken namelijk prima in orde en laat me daarnaast continue adviseren door professionals. De constructie die ik voor ogen heb met de aankoop en het verhuren van de woning van mijn ouders is een ontzettend goede manier om erfbelasting te besparen. Daar heb ik zelf voldoende kijk op en zal ik daarnaast nog bespreken met mijn fiscaal adviseur.

Het feit dat er een hypotheek rust op mijn ouders woning maakt het echter een stukje complexer en daar heb ik zeker professioneel advies bij nodig. Ik heb deze constructie alleen pas vanavond bedacht en vanwege mijn aard wil ik het dan direct gaan uitzoeken. Mijn afspraak met een belastingadviseur staat al voor aankomende woensdag. Ik hoopte alleen dat er wat mensen op FOK! zaten die mij al eerder wat konden vertellen. Echter bestaat 90% van de reacties in dit topic uit onzin. Mensen die niet eens lijken te begrijpen wat een hypotheek inhoudt (denken dat een hypotheek een lening is bijvoorbeeld). Wellicht dat het ook door mijn ingewikkelde uitleg komt hoor. Ik geef direct toe dat het lastig is om in te zien wat ik precies wil doen en waarom ik het doe.

Ik heb verder geen behoefte om me uit te wijden over mijn financiële situatie, behalve dat ik studeer, daarnaast een inkomen heb, een belang in een BV heb, mijn eigen woning heb en daarnaast 3 woningen heb die ik verhuur.

Tot slot: Ik betwijfel zelf ook of de constructie die ik voor ogen heb zal werken. Dat komt door die hypotheek die op de woning rust. In theorie zou wat ik wil prima moeten kunnen. Een eigenaar van een met een hypotheek bezwaard goed is nog steeds beschikkingsbevoegd om dit goed over te dragen. Het is alleen meer de vraag of een notaris hieraan mee gaat werken. Die vraag kan ik zelf niet beantwoorden.
HOI

Ik werk bij een bank en ik doe hypotheken. Het toeval wil dat zaken waar jij nu aan denkt precies de dingen zijn waar ik me in mijn werk onder andere mee bezig hou.

Ik kan je ook vertellen wat ik ga zeggen als deze casus mijn bureau bereikt:

"Wij werken niet mee aan deze constructie".

Wat jij wil kan niet. Binnen Nederland is namelijk de eis dat als een woning verkocht wordt dat deze vrij van hypotheken en beslagen verkocht wordt. De Notaris zal recherche plegen in het kadaster en concluderen dat er een hypotheek is. Vervolgens zal de notaris vragen om een aflosnota (waarmee de hypotheek wordt afgelost) of een royement om niet gezien de constructie die jij wil. De bank zal weigeren dit royement af te geven. Dus je ouders kunnen het huis onmogelijk aan jou verkopen.

Wil je het eigendom van het huis verkrijgen dan zal hoe dan ook de hypotheek moeten worden afgelost. Als die eraf is kan je qua verkoop verder doen wat je wil.
pi_183605466
Hoe groot schat jij de kans in dat TS zelf een hypotheeklening op de woning krijgt als het het koopt om te verhuren? Dus bijvoorbeeld hij koopt het voor 600000. 300000 schuld naar zijn ouders en 300000 schuld bij de bank. Er worden toch leningen verstrekt voor verhuurobjecten?
.
pi_183605705
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 13:40 schreef VanAvesaat het volgende:

[..]

HOI

Ik werk bij een bank en ik doe hypotheken. Het toeval wil dat zaken waar jij nu aan denkt precies de dingen zijn waar ik me in mijn werk onder andere mee bezig hou.

Ik kan je ook vertellen wat ik ga zeggen als deze casus mijn bureau bereikt:

"Wij werken niet mee aan deze constructie".

Wat jij wil kan niet. Binnen Nederland is namelijk de eis dat als een woning verkocht wordt dat deze vrij van hypotheken en beslagen verkocht wordt. De Notaris zal recherche plegen in het kadaster en concluderen dat er een hypotheek is. Vervolgens zal de notaris vragen om een aflosnota (waarmee de hypotheek wordt afgelost) of een royement om niet gezien de constructie die jij wil. De bank zal weigeren dit royement af te geven. Dus je ouders kunnen het huis onmogelijk aan jou verkopen.

Wil je het eigendom van het huis verkrijgen dan zal hoe dan ook de hypotheek moeten worden afgelost. Als die eraf is kan je qua verkoop verder doen wat je wil.
Mooi antwoord.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_183606823
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 14:27 schreef Fer het volgende:
Hoe groot schat jij de kans in dat TS zelf een hypotheeklening op de woning krijgt als het het koopt om te verhuren? Dus bijvoorbeeld hij koopt het voor 600000. 300000 schuld naar zijn ouders en 300000 schuld bij de bank. Er worden toch leningen verstrekt voor verhuurobjecten?
Bij sommige banken is dat mogelijk. Hierbij geldt wel een veel hoger rentetarief en is ook slechts een deel (meestal 70%) van de woning te financieren.
  Moderator zaterdag 8 december 2018 @ 17:44:54 #100
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_183608223
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 11:10 schreef Beatific het volgende:

[..]

Waaruit trek je de conclusie dat ze 6 ton aan vermogen hebben dat ze vrij kunnen besteden?

quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:23 schreef Beatific het volgende:

[..]

Bijna. Het huis was al afbetaald. De hypotheek die er nu op zit is gevestigd om een vakantiewoning te kopen.

De 6ton die ik nodig heb, leen ik van mijn ouders
Hieruit
  zaterdag 8 december 2018 @ 18:04:46 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183608600
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 december 2018 17:44 schreef Armani XL het volgende:

[..]

[..]

Hieruit
Als hij hun huis koopt dan hoeven ze hem de hypotheek die hij op hun huis neemt niet feitelijk voor te schieten natuurlijk.....
Als in; ze hoeven het geld niet over te maken naar de notaris om de overdracht doorgang te laten vinden.

Maar goed, TS wil een huis van 6 ton van zijn ouders kopen, en kennelijk rust daar nog weer een hypotheek op.
Ik mag hopen dat het geen hypotheek voor een enorm bedrag is, dus het lijkt me het handigst als TS dat bedrag dan zelf als hypotheek neemt, zodat zijn ouders dat geld ontvangen en daarmee de hypotheek op het huis kunnen aflossen.

Als TS dat bedrag werkelijk niet bij een bank kan lenen, dan kan hij de schuld aan zijn ouders ook niet afbetalen, en als hij niet aflost krijgt hij daar ook geen HRA op.

TS, hoeveel is die hypotheek die nog weer op het huis rust eigenlijk?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 8 december 2018 @ 18:15:28 #102
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_183608809
Ja dit kan en is gewoon toegestaan. Ik hoop dat TS tevreden is met dit antwoord.
  zaterdag 8 december 2018 @ 18:46:48 #103
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_183609421
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 11:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Toen ik dit eerst las, dacht ik: de bank wil de schuld afgelost zien bij overdracht van de woning. Geen notaris die het registergoed overdraagt, zonder te controleren of het registergoed met hypotheek is "bezwaard".

Maar als ik zie waaraan notarissen in mijn gemeente meewerken qua hypotheekconstructies, ben ik niet meer zo overtuigd van de integriteit van die beroepsgroep. Dus wie weet, is er een notaris....
Ik vraag me werkelijk af waarom jij altijd de noodzaak ziet om onrust te zaaien over/bij zaken waar je zelf maar deels weet hoe de vork in elkaar steekt. Ik ben dan ook reuze benieuwd naar welke hypotheekconstructies jij refereert.
klerkje
  zaterdag 8 december 2018 @ 18:48:39 #104
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_183609453
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 12:19 schreef Lienekien het volgende:
Het komt dus neer op een constructie met de bedoeling schenk- en/of erfbelasting te ontwijken.

Even afgezien van het punt dat er nog een hypotheek rust op het pand. Kan een notaris wel een koopakte opmaken, waarmee TS dan eigenaar wordt, terwijl er dus géén geld wordt betaald voor de woning? Want is dat niet formeel gewoon een schenking?
Als de koopsom geheel of deels omgezet wordt in een geldlening is dat geen punt.
klerkje
pi_183609548
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 13:40 schreef VanAvesaat het volgende:

[..]

HOI

Ik werk bij een bank en ik doe hypotheken. Het toeval wil dat zaken waar jij nu aan denkt precies de dingen zijn waar ik me in mijn werk onder andere mee bezig hou.

Ik kan je ook vertellen wat ik ga zeggen als deze casus mijn bureau bereikt:

"Wij werken niet mee aan deze constructie".

Wat jij wil kan niet. Binnen Nederland is namelijk de eis dat als een woning verkocht wordt dat deze vrij van hypotheken en beslagen verkocht wordt. De Notaris zal recherche plegen in het kadaster en concluderen dat er een hypotheek is. Vervolgens zal de notaris vragen om een aflosnota (waarmee de hypotheek wordt afgelost) of een royement om niet gezien de constructie die jij wil. De bank zal weigeren dit royement af te geven. Dus je ouders kunnen het huis onmogelijk aan jou verkopen.

Wil je het eigendom van het huis verkrijgen dan zal hoe dan ook de hypotheek moeten worden afgelost. Als die eraf is kan je qua verkoop verder doen wat je wil.
Mooi, klaar, slotje.
Somebody that I used to know
  Redactie Frontpage zondag 9 december 2018 @ 00:17:56 #106
38148 crew  Innisdemon
pi_183617356
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:50 schreef Beatific het volgende:

[..]

Dit is echt. Maar ik betwijfel of je het juist hebt. Het is zeker waar dat een woning waar hypotheek op rust niet verkocht kan worden als woning waar geen hypotheek op rust. Maar als de hypotheek er op blijft, waarom zou het dan niet verkocht kunnen worden?
Omdat de hypotheek op naam van je ouders staat, en als de woning verkocht is, er geen onderpand voor de hypotheek is.
In dit geval zal de bank ineens het gehele bedrag opeisen, waarmee de hypotheek beeindigd wordt.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_183620435
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 00:17 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Omdat de hypotheek op naam van je ouders staat, en als de woning verkocht is, er geen onderpand voor de hypotheek is.
In dit geval zal de bank ineens het gehele bedrag opeisen, waarmee de hypotheek beeindigd wordt.
Een hypotheek staat niet op naam van mijn ouders. Een hypotheek is op een onroerende zaak gevestigd.
  zondag 9 december 2018 @ 09:32:14 #108
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183620463
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 09:29 schreef Beatific het volgende:

[..]

Een hypotheek staat niet op naam van mijn ouders. Een hypotheek is op een onroerende zaak gevestigd.
En wie zijn hoofdelijk aansprakelijk?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183620469
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 december 2018 18:46 schreef Spiegelei het volgende:
Ik ben dan ook reuze benieuwd naar welke hypotheekconstructies jij refereert.
Het is finaal off topic, maar in mijn woonplaats is een notaris die hypotheken (meervoud!!) faciliteert waarbij een ambtenaar twee hypotheken geeft (totaal ¤450.000,- op een woning van ¤325.000) aan twee bouwbedrijven waarmee ie als gemeente ambtenaar zaken doet.

Tegen 0% rente en geen aflossing.

https://www.noordhollands(...)-het-kunstenaarsdorp

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 09-12-2018 09:40:18 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 9 december 2018 @ 09:52:44 #110
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183620669
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 09:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Het is finaal off topic, maar in mijn woonplaats is een notaris die hypotheken (meervoud!!) faciliteert waarbij een ambtenaar twee hypotheken geeft (totaal ¤450.000,- op een woning van ¤325.000) aan twee bouwbedrijven waarmee ie als gemeente ambtenaar zaken doet.

Tegen 0% rente en geen aflossing.

https://www.noordhollands(...)-het-kunstenaarsdorp
Zo staat het er niet.
285 hypotheek van bii bank en 165 "hypotheek" bij de projectontwikkelaar, die 3.000 waren gewoon steekpenningen van een andere projectontwikkelaar.
Daarbij was dat huis (en dus die 165K) in 2006, en die 3K steekpenningen om meer kans te maken op de toewijzing van een project in 2009.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183620690
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 09:52 schreef Leandra het volgende:

285 hypotheek van bii bank en 1
Dat was destijds Bouwfonds, hier een grote bouwer & projectontwikkelaar . Is later bij Abn Amro gekomen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 9 december 2018 @ 09:57:27 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183620702
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 09:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat was destijds Bouwfonds, hier een grote bouwer & projectontwikkelaar . Is later bij Abn Amro gekomen.
Ja, maar dat was destijds wel gewoon een hypotheekbank.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183620797
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 09:29 schreef Beatific het volgende:

[..]

Een hypotheek staat niet op naam van mijn ouders. Een hypotheek is op een onroerende zaak gevestigd.
Weinig verstand van zaken.

Een hypotheek bestaat uit twee delen:

- Het hypotheekrecht. Dit is het recht van de hypotheekhouder om over te gaan tot parate executie als er niet aan de voorwaarden wordt voldaan van de lening. Dit is inderdaad gekoppeld aan het onderpand.

- De lening zelf. Deze staat niet op het onderpand, maar op naam van jouw ouders.

Als er dus niet aan de voorwaarden van de lening is voldaan (en vervreemden van het onderpand zonder dat er toestemming is van de hypotheekhouder is dit) wordt de lening opeisbaar. Dan krijgen je ouders dus een brief dat ze de gehele lening binnen twee weken moeten terugbetalen. Doen ze dit niet, dan wordt de woning in een executieverkoop verkocht door de bank.

Notarissen werken sowieso aan dit soort constructies niet mee. Als ze dat zouden doen worden ze aansprakelijk en kan de bank ook achter hun aan.

Wat ik zei blijft staan: De lening moet worden afgelost wil je het huis van je ouders kunnen overnemen. Ik zou de oplossing dan ook in deze hoek gaan zoeken en niet trekken aan een dood paard. Want een notaris die mij na deze constructie een Royement om niet vraagt, krijgt van mij een vriendelijk "Wij verlenen geen royement om niet, de lening moet volledig worden afgelost willen we akkoord gaan" antwoord.
  zondag 9 december 2018 @ 10:11:08 #114
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_183620831
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 09:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Het is finaal off topic, maar in mijn woonplaats is een notaris die hypotheken (meervoud!!) faciliteert waarbij een ambtenaar twee hypotheken geeft (totaal ¤450.000,- op een woning van ¤325.000) aan twee bouwbedrijven waarmee ie als gemeente ambtenaar zaken doet.

Tegen 0% rente en geen aflossing.

https://www.noordhollands(...)-het-kunstenaarsdorp
Kijk dat bedoel ik nou. Jij gaat hier lopen suggereren dat er hier foute notarissen bezig zijn terwijl dit gaat over een gemeenteambtenaar die schijnbaar steekpenningen heeft aangenomen en daarnaast ook geld van een projectontwikkelaar heeft geleend. Hoe maakt dit de notaris 'fout'?
Ik houd niet van mensen die doelbewust twijfel en onrust veroorzaken zonder enige basis. Maar je hebt gelijk dit is volkomen off topic.

On topic: TS je hebt gelijk dat IN THEORIE het mogelijk is om een huis belast met hypotheek over te nemen. Civielrechtelijk kan en mag dit gewoon. ECHTER (zoals nu al meerdere malen is gezegd) is de kans dat de bank meewerkt klein omdat:
- je OOK te maken hebt met de hypotheekvoorwaarden, daarin zal ongetwijfeld staan dat de aan de hypotheek gekoppelde geldlening direct opeisbaar is bij het vervreemden (verkopen dus) van de woning;
- een bank kan afwijken van haar voorwaarden en alsnog akkoord geven voor een eigendomsoverdracht belast met hypotheek, echter in deze situatie leert de ervaring dat dit nauwelijks wordt toegestaan *
- toch belast overdragen zonder dat de bank het weet kan niet omdat een notaris niet KAN en MAG meewerken aan onrechtmatige daad/wanprestatie jegens de bank. Dit blijkt uit de tuchtrechtspraak die op notarissen van toepasssing is.

* belast met hypotheek overdragen zie je wel bij verdeling na (echt)scheiding waarbij de ene ex-partner meestal wordt ontslagen uit de aansprakelijkheid van de geldlening. Meestal wensen banken overigens een geheel nieuwe hypotheekinschrijving, maar het komt nog wel vor. Een tweede variant waarbij een bank geregeld WEL zal meewerken aan een met hypotheek belaste overdracht is wanneer het pand binnen een bedrijfsconcern wordt overgedragen.


Ik snap ook niet echt wat je bedoeling is hier. kunnen je ouders de hypotheek+geldlening voor de vakantiewoning niet overzetten op de vakantiewoning?
Kost je wel wat extra geld bij bank en notaris, maar goed.

Als de lening laag genoeg is ten opzichte van de waarde van de vakantiewoning dan is dat wellicht een optie? Dan is het huis van de ouders onbelast en kun je het kopen tegen een marktconforme waarde (zorg voor een taxatie aangezien het overdacht ouders kind is) waarbij je de koopsom geheel of gedeeltelijk omzet in een geldlening. Wel een geldlening ook vastleggen op papier (maar hoeft geen hypotheek te zijn).

Ik weet niet of TS nog broers en zussen heeft, wellicht handig om daar ook even nar te kijken omdat ouders doorgaans hun kinderen bij vermogenoverheveling wel gelijk wensen te behandelen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Spiegelei op 09-12-2018 10:36:19 ]
klerkje
pi_183621099
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 08:51 schreef Patroon het volgende:
Continue laten adviseren door professionals, maar voor deze vraag naar Fok? :')
Ja en zaken prima op orde hebben maar wel volzitten met kredieten waardoor hij geen lening kan aangaan om een huis te kopen :') Wat een trolltopic is dit. Ook continu dat toontje van TS dat hij de antwoorden, waaruit blijkt dat zijn constructie niet kan, niet gelooft. :')
Play hard, go pro.
  zondag 9 december 2018 @ 10:57:06 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183621259
Oh wel humor, in dat andere topic, van bijna 3 jaar geleden was TS 18, en had al zo'n 200K van familie geleend en in OG geinvesteerd.
Dan zou TS nu 21 zijn, en dan een huis van 6 ton "kopen"...

Right, als je toen 200.000 vam familie kon lenen dan zou je nu een probleem hebben door de hypotheek die je ouders op hun huis gevestigd hebben om een vakantiehuis te kunnen kopen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183621392
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 09:29 schreef Beatific het volgende:

[..]

Een hypotheek staat niet op naam van mijn ouders. Een hypotheek is op een onroerende zaak gevestigd.
Er is een hypotheekrecht gevestigd, ter grote van de lening tbv een 2e woning, op een onroerende zaak waarvan je ouders het eigendomsrecht houden en als garantstelling voor de geldlening hebben ingebracht.

Je wil die dingen heel graag los van elkaar zien maar dat is enkel aan de hypotheeknemer om te beoordelen of die er mee akkoord gaat.

Simpelste oplossing is de kleine lening (je zegt dat je ouder vermogend zijn, waarom een hypotheek van 83k afsluiten?) aflossen zodat de woning vrij van hypotheek geschonken kan worden. Mogelijk hoef je slechts schenkbelasting te betalen over zo’n 70% van de vrije verkoopwaarde aangezien de woning niet vrij van huurders is wat de waarde drukt.

Ik snap alleen niet zo goed waarom je zo moeilijk doet over het geven van een duidelijk overzicht van de situatie maar wel een pasklaar antwoord verwacht.
  Redactie Frontpage zondag 9 december 2018 @ 11:27:17 #118
38148 crew  Innisdemon
pi_183621694
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 09:29 schreef Beatific het volgende:

[..]

Een hypotheek staat niet op naam van mijn ouders. Een hypotheek is op een onroerende zaak gevestigd.
kijk maar eens goed in de akte :')

Maar goed, je weet het blijkbaar allemaal zelf wel, dus waarom hier nog vragen stellen
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zondag 9 december 2018 @ 12:10:35 #119
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_183622308
Ik kan me niet voorstellen dat de bank niet in haar hypotheekvoorwaarden heeft staan dat het huis niet verkocht mag worden zolang zij hypotheekrecht hebben.. En dan gaat geen notaris meewerken natuurlijk.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_183623116
Dit soort topics. :D
Gelukkig wordt direct korte metten gemaakt met dit soort flauwekul door de notaris. Waarvan akte.
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  Redactie Frontpage zondag 9 december 2018 @ 13:12:18 #121
38148 crew  Innisdemon
pi_183623226
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 13:03 schreef Thisbe het volgende:
de notaris. Waarvan akte.
_O_
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_183623275
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 13:03 schreef Thisbe het volgende:
Dit soort topics. :D
Gelukkig wordt direct korte metten gemaakt met dit soort flauwekul door de notaris. Waarvan akte.
het is wachten op TS die zegt: jullie zijn jaloers
pi_183623279
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 13:03 schreef Thisbe het volgende:
Dit soort topics. :D
Gelukkig wordt direct korte metten gemaakt met dit soort flauwekul door de notaris. Waarvan akte.
Badum tis
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_183627940
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 10:41 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Ja en zaken prima op orde hebben maar wel volzitten met kredieten waardoor hij geen lening kan aangaan om een huis te kopen :') Wat een trolltopic is dit. Ook continu dat toontje van TS dat hij de antwoorden, waaruit blijkt dat zijn constructie niet kan, niet gelooft. :')
Ik heb al vier woningen op mijn naam staan en heb daar het nodige voor moeten lenen. Ik heb op dit moment toegang tot 2mio krediet voor de aankoop van onroerend goed maar dit mag niet verhuurd worden aan familie.

Ik geloof direct dat de constructie die ik wens niet kan ondanks dat het in theorie wel mogelijk is. Echter bestaat het overgrote deel van de reacties uit onzin. Slechts een aantal users kunnen mij vertellen waarom het niet kan.

Ondanks dat mijn ouders beschikkingsbevoegd zijn (om de woning met hypotheek over te dragen) en er een geldige titel is, kan er geen sprake zijn van levering dmv notariële akte omdat de notaris bij het doornemen van de stukken kennis neemt van een wanprestatie t.o.v. de bank omdat waarschijnlijk bepaald zal zijn dat overdracht niet toegestaan is.

En geloof het of niet maar dit is minder logisch dan dat je denkt.
pi_183627972
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 18:42 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ik heb al vier woningen op mijn naam staan en heb daar het nodige voor moeten lenen. Ik heb op dit moment toegang tot 2mio krediet voor de aankoop van onroerend goed maar dit mag niet verhuurd worden aan familie.

Ik geloof direct dat de constructie die ik wens niet kan ondanks dat het in theorie wel mogelijk is. Echter bestaat het overgrote deel van de reacties uit onzin. Slechts een aantal users kunnen mij vertellen waarom het niet kan.

Ondanks dat mijn ouders beschikkingsbevoegd zijn (om de woning met hypotheek over te dragen) en er een geldige titel is, kan er geen sprake zijn van levering dmv notariële akte omdat de notaris bij het doornemen van de stukken kennis neemt van een wanprestatie t.o.v. de bank omdat waarschijnlijk bepaald zal zijn dat overdracht niet toegestaan is.

En geloof het of niet maar dit is minder logisch dan dat je denkt.
wat ben jij een eigenwijs ventje zeg
pi_183627978
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 18:45 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

wat ben jij een eigenwijs ventje zeg
Dat zal ik niet ontkennen.
pi_183628039
Maar zoals ongetwijfeld al tig keer gezegd: een notaris is verplicht de bank om toestemming te vragen als een huis waar hypotheek op is gegeven wordt verkocht.

Dus de bank omzeilen gaat je niet lukken.
pi_183628632
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 18:49 schreef Kassamiep het volgende:
Maar zoals ongetwijfeld al tig keer gezegd: een notaris is verplicht de bank om toestemming te vragen als een huis waar hypotheek op is gegeven wordt verkocht.

Dus de bank omzeilen gaat je niet lukken.
En dat weet iedereen, en toch denkt ts dat er maar een paar dat hier weten. Iets met plaat en kop. :')
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 9 december 2018 @ 19:53:05 #129
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_183629334
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 18:42 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ik heb al vier woningen op mijn naam staan en heb daar het nodige voor moeten lenen. Ik heb op dit moment toegang tot 2mio krediet voor de aankoop van onroerend goed maar dit mag niet verhuurd worden aan familie.

Ik geloof direct dat de constructie die ik wens niet kan ondanks dat het in theorie wel mogelijk is. Echter bestaat het overgrote deel van de reacties uit onzin. Slechts een aantal users kunnen mij vertellen waarom het niet kan.

Ondanks dat mijn ouders beschikkingsbevoegd zijn (om de woning met hypotheek over te dragen) en er een geldige titel is, kan er geen sprake zijn van levering dmv notariële akte omdat de notaris bij het doornemen van de stukken kennis neemt van een wanprestatie t.o.v. de bank omdat waarschijnlijk bepaald zal zijn dat overdracht niet toegestaan is.

En geloof het of niet maar dit is minder logisch dan dat je denkt.
Waarom vind je dat niet logisch? Ik ken geen reguliere bank die niet heeft opgenomen in de hypotheekvoorwaarden dat bij vervreemding van het pand de lening opeisbaar wordt.

Ik vermoed (ik zeg dus nadrukkelijk vermoed) dat je twee dingen door elkaar haalt. Enerzijds dat het puur gekeken naar de wet het wel kán, maar dat anderzijds je ook te maken hebt met de voorwaarden van de bank en natuurlijk de regelgeving waaraan de notaris gebonden is.
Als je het in het geheel beziet (dus ál deze factoren) dan is het wel logisch dat het niet zonder meer kan.

Misschien is het handiger wanneer je uitlegt wat het uiteindelijke doel is. Dan kunnen we eventueel meedenken hoe je dat doel kunt bereiken. Nu blijven we in het hele 'overdragen met hypotheek'gezeur zitten terwijl meerdere mensen hier met ervaring op dat vlak (ja daar hoor ik dus ook bij) al kunnen voorspellen dat wat jij nu aangeeft niet gaat lukken.
klerkje
pi_183630685
quote:
7s.gif Op zondag 9 december 2018 19:53 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Waarom vind je dat niet logisch? Ik ken geen reguliere bank die niet heeft opgenomen in de hypotheekvoorwaarden dat bij vervreemding van het pand de lening opeisbaar wordt.

Ik vermoed (ik zeg dus nadrukkelijk vermoed) dat je twee dingen door elkaar haalt. Enerzijds dat het puur gekeken naar de wet het wel kán, maar dat anderzijds je ook te maken hebt met de voorwaarden van de bank en natuurlijk de regelgeving waaraan de notaris gebonden is.
Als je het in het geheel beziet (dus ál deze factoren) dan is het wel logisch dat het niet zonder meer kan.

Misschien is het handiger wanneer je uitlegt wat het uiteindelijke doel is. Dan kunnen we eventueel meedenken hoe je dat doel kunt bereiken. Nu blijven we in het hele 'overdragen met hypotheek'gezeur zitten terwijl meerdere mensen hier met ervaring op dat vlak (ja daar hoor ik dus ook bij) al kunnen voorspellen dat wat jij nu aangeeft niet gaat lukken.
Bedankt voor je reactie.

Ik zeg niet dat het niet logisch is dat wat ik wil niet mogelijk is. Wat ik wel zeg is dat het minder logisch is dan dat men denkt.

Dat je een woning waar een hypotheek op gevestigd is niet kan verkopen als een woning waar geen hypotheek op gevestigd is, is hartstikke logisch en volgens de wet ook niet mogelijk. Mijn vraag gaat daar echter niet over, ondanks dat de meeste de vraag wel zo interpreteren.

Een woning waar een hypotheek op gevestigd is verkopen als een woning waar een hypotheek op gevestigd is, is volgens het goederenrecht echter wel mogelijk. Uit sommige reacties uit het topic blijkt dat in de leningsovereenkomst en hypotheekakte waarschijnlijk staat bepaald dat bij overdracht van het eigendom van de woning (ook al blijft het hypotheekrecht er dus op gevestigd) de lening direct opeisbaar is. Deze bepaling is niet per se vanzelfsprekend, aangezien het zekerheidsrecht voor de bank ook na de overdracht van de woning zou blijven bestaan. Daarnaast geloof ik dat er in het notariaat ook wat discussie bestaat over het wel of niet mogen passeren van aktes als dat in strijd is met verbintenissenrecht.

Ik vind het trouwens best bijzonder dat een bank deze bepaling heeft bedongen. Het lijkt wel alsof de bank hiermee derden wilt beschermen. Normaalgesproken zou niemand een woning waar een hypotheekrecht op zit willen bezitten aangezien de woning hierdoor waardeloos is.

Conclusie: Ik verwacht dat mijn constructie niet mogelijk is omdat de bank waarschijnlijk bedongen heeft dat bij overdracht de lening direct opeisbaar is.

Mijn doel van deze constructie was om erfbelasting te besparen. Het is makkelijker uit te leggen zonder de hypotheek:

Mijn ouders lenen mij 600k.
Ik koop hun huis voor 600k.
Mijn ouders betalen mij ¤3000 huur per maand (= 6% van marktwaarde)
Ik betaal mijn ouders ¤3000,- aflossing + rente per maand (20j, 2%, annuïteit)

Hiermee schenk je dus 36k per jaar belastingvrij en bespaar je dus ¤7.200,- erfbelasting per jaar

Aangezien ik geen krediet kan opnemen om deze woning te kopen en mijn ouders geen ander onroerend goed hebben waar een hypotheek op gevestigd kan worden, is er geen andere mogelijkheid om deze constructie te realiseren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beatific op 09-12-2018 21:14:31 ]
  zondag 9 december 2018 @ 21:27:18 #131
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_183631091
Dit principe werkt enkel als jouw ouders een huis voor jou kopen, jou een hypotheek verstrekken en vervolgens betalen ze jou je betaalde hypotheek terug via de schenkingsregeling.

Maar dit betekent wel dat je ouders dit met eigen geld gekocht moeten hebben.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  Redactie Frontpage zondag 9 december 2018 @ 21:28:41 #132
38148 crew  Innisdemon
pi_183631110
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 21:02 schreef Beatific het volgende:

Conclusie: Ik verwacht dat mijn constructie niet mogelijk is omdat de bank waarschijnlijk bedongen heeft dat bij overdracht de lening direct opeisbaar is.

Ik denk dat daar je grootste probleem zit inderdaad.
Daar komt bij dat je bij de koop de woning ws ook wilt financieren, en je dus een onderpand nodig hebt. Degeen die dat financiert, zal preferent schuldeiser willen zijn, maar die is er al bij deze woning.

Ik vind je idee om erfbelasting te omzeilen wel leuk bedacht, maar ben bang dat een overijverige ambtenaar je daar de pas allang afgesneden heeft :(
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_183631164
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 21:27 schreef Mickytjuh het volgende:
Dit principe werkt enkel als jouw ouders een huis voor jou kopen, jou een hypotheek verstrekken en vervolgens betalen ze jou je betaalde hypotheek terug via de schenkingsregeling.

Maar dit betekent wel dat je ouders dit met eigen geld gekocht moeten hebben.
Ik denk dat je het niet zo goed begrepen hebt :)
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 21:28 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Ik denk dat daar je grootste probleem zit inderdaad.
Daar komt bij dat je bij de koop de woning ws ook wilt financieren, en je dus een onderpand nodig hebt. Degeen die dat financiert, zal preferent schuldeiser willen zijn, maar die is er al bij deze woning.

Ik vind je idee om erfbelasting te omzeilen wel leuk bedacht, maar ben bang dat een overijverige ambtenaar je daar de pas allang afgesneden heeft :(
Ik zou de koop dan financieren door middel van een lening bij mijn ouders dus zij zouden dan geen hypotheekrecht eisen. De constructie van een woning kopen met een lening van je ouders en deze vervolgens verhuren aan je ouders is gewoon toegestaan mits de leningvoorwaarden en huurprijs marktconform zijn.
  zondag 9 december 2018 @ 21:34:26 #134
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_183631200
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 21:31 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ik denk dat je het niet zo goed begrepen hebt :)

[..]

Ik zou de koop dan financieren door middel van een lening bij mijn ouders dus zij zouden dan geen hypotheekrecht eisen. De constructie van een woning kopen met een lening van je ouders en deze vervolgens verhuren aan je ouders is gewoon toegestaan mits de leningvoorwaarden en huurprijs marktconform zijn.
Ik begrijp het juist heel goed.

Jij wil een constructie die enkel mogelijk is als de hypotheekverstrekkende partij heeft liggen slapen.

Jij wil erfbelasting ontwijken, en dat kan op een paar manieren waaronder die ik zei.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_183631287
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 21:02 schreef Beatific het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie.

Ik zeg niet dat het niet logisch is dat wat ik wil niet mogelijk is. Wat ik wel zeg is dat het minder logisch is dan dat men denkt.

Dat je een woning waar een hypotheek op gevestigd is niet kan verkopen als een woning waar geen hypotheek op gevestigd is, is hartstikke logisch en volgens de wet ook niet mogelijk. Mijn vraag gaat daar echter niet over, ondanks dat de meeste de vraag wel zo interpreteren.

Een woning waar een hypotheek op gevestigd is verkopen als een woning waar een hypotheek op gevestigd is, is volgens het goederenrecht echter wel mogelijk. Uit sommige reacties uit het topic blijkt dat in de leningsovereenkomst en hypotheekakte waarschijnlijk staat bepaald dat bij overdracht van het eigendom van de woning (ook al blijft het hypotheekrecht er dus op gevestigd) de lening direct opeisbaar is. Deze bepaling is niet per se vanzelfsprekend, aangezien het zekerheidsrecht voor de bank ook na de overdracht van de woning zou blijven bestaan. Daarnaast geloof ik dat er in het notariaat ook wat discussie bestaat over het wel of niet mogen passeren van aktes als dat in strijd is met verbintenissenrecht.

Ik vind het trouwens best bijzonder dat een bank deze bepaling heeft bedongen. Het lijkt wel alsof de bank hiermee derden wilt beschermen. Normaalgesproken zou niemand een woning waar een hypotheekrecht op zit willen bezitten aangezien de woning hierdoor waardeloos is.

Conclusie: Ik verwacht dat mijn constructie niet mogelijk is omdat de bank waarschijnlijk bedongen heeft dat bij overdracht de lening direct opeisbaar is.

Mijn doel van deze constructie was om erfbelasting te besparen. Het is makkelijker uit te leggen zonder de hypotheek:

Mijn ouders lenen mij 600k.
Ik koop hun huis voor 600k.
Mijn ouders betalen mij ¤3000 huur per maand (= 6% van marktwaarde)
Ik betaal mijn ouders ¤3000,- aflossing + rente per maand (20j, 2%, annuïteit)

Hiermee schenk je dus 36k per jaar belastingvrij en bespaar je dus ¤7.200,- erfbelasting per jaar

Aangezien ik geen krediet kan opnemen om deze woning te kopen en mijn ouders geen ander onroerend goed hebben waar een hypotheek op gevestigd kan worden, is er geen andere mogelijkheid om deze constructie te realiseren.
Alhoewel ik verwacht dat je conclusie correct is, is het misschien altijd een goed idee gewoon een verzoek hiertoe te doen aan de bank. Niet geschoten (met een onderbouwt plan) is altijd nee, wel geschoten is een hoogstwaarschijnlijke nee.
pi_183631296
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 21:34 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Ik begrijp het juist heel goed.

Jij wil een constructie die enkel mogelijk is als de hypotheekverstrekkende partij heeft liggen slapen.

Jij wil erfbelasting ontwijken, en dat kan op een paar manieren waaronder die ik zei.
Geldverstrekkende partij, de hypotheekverstrekkende partij doet hier juist maximaal aan mee.
pi_183631309
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 21:34 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]

Ik begrijp het juist heel goed.

Jij wil een constructie die enkel mogelijk is als de hypotheekverstrekkende partij heeft liggen slapen.

Jij wil erfbelasting ontwijken, en dat kan op een paar manieren waaronder die ik zei.
Dan begrijp ik niet wat je met jouw post bedoelt. Mijn ouders kopen een woning en verstrekken mij een hypotheek? Een hypotheek op welke woning? Je bedoelt dat ik de woning koop met een lening bij mijn ouders? En dat zij vervolgens mijn aflossing terug schenken?
  zondag 9 december 2018 @ 21:48:36 #138
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_183631436
Ja dat bedoel ik.

Alleen is dat bij hoge bedragen totaal niet interessant vanwege de erf- en schenkingsregelingen die er zijn.

Het bedrag wat je na tien jaar dan zonder belasting hebt ontvangen is nog niet eens een ton.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  maandag 10 december 2018 @ 22:52:39 #139
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_183652049
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 21:02 schreef Beatific het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie.

Ik zeg niet dat het niet logisch is dat wat ik wil niet mogelijk is. Wat ik wel zeg is dat het minder logisch is dan dat men denkt.

Dat je een woning waar een hypotheek op gevestigd is niet kan verkopen als een woning waar geen hypotheek op gevestigd is, is hartstikke logisch en volgens de wet ook niet mogelijk. Mijn vraag gaat daar echter niet over, ondanks dat de meeste de vraag wel zo interpreteren.

Een woning waar een hypotheek op gevestigd is verkopen als een woning waar een hypotheek op gevestigd is, is volgens het goederenrecht echter wel mogelijk. Uit sommige reacties uit het topic blijkt dat in de leningsovereenkomst en hypotheekakte waarschijnlijk staat bepaald dat bij overdracht van het eigendom van de woning (ook al blijft het hypotheekrecht er dus op gevestigd) de lening direct opeisbaar is. Deze bepaling is niet per se vanzelfsprekend, aangezien het zekerheidsrecht voor de bank ook na de overdracht van de woning zou blijven bestaan. Daarnaast geloof ik dat er in het notariaat ook wat discussie bestaat over het wel of niet mogen passeren van aktes als dat in strijd is met verbintenissenrecht.
Zo gek is het niet. Een bank leent jou geld uit omdat je een pand wilt kopen. Maar op je blauwe ogen vertrouwen ze je niet, dus wil een bank een hypotheekrecht als zekerheid dat de lening wordt voldaan. De bank wil dan wel zeker weten dat het pand de waarde behoud. Er is ook een verbod om de bestemming te wijzigen en als je in surseance van betaling terecht komt wordt de lening ook opeisbaar. De bank heeft een uiterst sterk recht (want preferent aan andere schuldeisers) en wil daar ook invloed op uitoefenen in de zin dat ze geen risico willen lopen en geen waardevermindering wensen. Dat zijn een hoop eisen ja.
Maar daar staat een hoge lening tegen relatief lage rente tegenover.

Mbt notarissen is dat in dit soort (hypotheek)zaken al wel grotendeels uitgekristalliseerd. Civielrechtelijk kan het gewoon, maar tuchtrechtelijk mag het niet, dus een notaris kijkt wel link uit om zonder toestemming van de bank hieraan mee te werken.

quote:
Ik vind het trouwens best bijzonder dat een bank deze bepaling heeft bedongen. Het lijkt wel alsof de bank hiermee derden wilt beschermen. Normaalgesproken zou niemand een woning waar een hypotheekrecht op zit willen bezitten aangezien de woning hierdoor waardeloos is.
Nou Haha een bank is geen filantropische instelling en is vooral begaan met haar eigen belang! Dus invloed hebben op je zekerheidsrechten hoort daar ook bij.

Overdrachten belast met hypotheek komen wel voor, denk maar aan verdelingen of overdrachten van bv 1 naar bv 2. Een geval zoals jij aangeeft zal niet of niet veel voorkomen.

quote:
Conclusie: Ik verwacht dat mijn constructie niet mogelijk is omdat de bank waarschijnlijk bedongen heeft dat bij overdracht de lening direct opeisbaar is.
Vraag het eens aan de bank, wie weet.... maar eerlijkheidshalve denk ik niet dat ze meewerken. Veel van dit soort dingen zijn binnen een bank al totaal kapot geregeld wat inhoudt dat de vraag exact in een hokje moet passen, anders is het 'computer says no.....'.

quote:
Mijn doel van deze constructie was om erfbelasting te besparen. Het is makkelijker uit te leggen zonder de hypotheek:

Mijn ouders lenen mij 600k.
Ik koop hun huis voor 600k.
Mijn ouders betalen mij ¤3000 huur per maand (= 6% van marktwaarde)
Ik betaal mijn ouders ¤3000,- aflossing + rente per maand (20j, 2%, annuïteit)

Hiermee schenk je dus 36k per jaar belastingvrij en bespaar je dus ¤7.200,- erfbelasting per jaar

Aangezien ik geen krediet kan opnemen om deze woning te kopen en mijn ouders geen ander onroerend goed hebben waar een hypotheek op gevestigd kan worden, is er geen andere mogelijkheid om deze constructie te realiseren.
Oké duidelijk.
Maar dan zou in jouw geval (met hypotheek) je ouders nog steeds ook nog die geldlening moeten betalen? Er is zeker echt geen mogelijkheid om die hypotheek over te zetten op de vakantiewoning? Dan ben je van het gezeur af en kun je dit wél doen.
klerkje
  maandag 10 december 2018 @ 22:58:35 #140
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_183652160
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 21:27 schreef Mickytjuh het volgende:
Dit principe werkt enkel als jouw ouders een huis voor jou kopen, jou een hypotheek verstrekken en vervolgens betalen ze jou je betaalde hypotheek terug via de schenkingsregeling.

Maar dit betekent wel dat je ouders dit met eigen geld gekocht moeten hebben.
Waarom? Ouders kunnen toch de woning verkopen aan TS en dan de koopsom direct omzetten in een geldlening? Spelbreker hier is dat er een hypotheek op de woning van ouders rust.
klerkje
pi_183652992
quote:
7s.gif Op maandag 10 december 2018 22:52 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Oké duidelijk.
Maar dan zou in jouw geval (met hypotheek) je ouders nog steeds ook nog die geldlening moeten betalen? Er is zeker echt geen mogelijkheid om die hypotheek over te zetten op de vakantiewoning? Dan ben je van het gezeur af en kun je dit wél doen.
Ja, klopt. Zij zouden dan die geldlening blijven betalen aan de bank. Jammer dat mijn constructie niet mogelijk is door die hypotheek die er op zit. Ik heb in het topic gezegd dat de lening destijds is afgesloten voor een vakantiewoning maar dat klopt niet. Ik zei dat om het niet te ingewikkeld te maken. Maar het geldbedrag (200k) dat mijn ouders hebben geleend is aan mij doorgeleend zodat ik er zes appartementen/studio's van kan gaan kopen met behulp van mijn eigen bank.

Er is dus geen mogelijkheid om die hypotheek nu af te lossen aangezien ik mijn eigen andere plannen die meer opleveren dan moet annuleren.
pi_183653073
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 23:41 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ja, klopt. Zij zouden dan die geldlening blijven betalen aan de bank. Jammer dat mijn constructie niet mogelijk is door die hypotheek die er op zit. Ik heb in het topic gezegd dat de lening destijds is afgesloten voor een vakantiewoning maar dat klopt niet. Ik zei dat om het niet te ingewikkeld te maken. Maar het geldbedrag (200k) dat mijn ouders hebben geleend is aan mij doorgeleend zodat ik er zes appartementen/studio's van kan gaan kopen met behulp van mijn eigen bank.

Er is dus geen mogelijkheid om die hypotheek nu af te lossen aangezien ik mijn eigen andere plannen die meer opleveren dan moet annuleren.
Waar koop jij 4 appartementen voor 200.000 euro? :?
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_183653112
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 23:46 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Waar koop jij 4 6 appartementen voor 200.000 euro? :?
met behulp van mijn eigen bank.
pi_183653192
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 23:48 schreef Beatific het volgende:

[..]

met behulp van mijn eigen bank.
A, een deel eigen geld, een deel geleend. Nu maar hopen dat de huurders netjes betalen de komende tijd.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_183653203
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 23:56 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

A, een deel eigen geld, een deel geleend. Nu maar hopen dat de huurders netjes betalen de komende tijd.
Is verzekerd :)
pi_183654912
Kan je niet wat appartementen verkopen om je ouders terug te betalen? Een huis van 6ton lijkt me uiteinlijk interessanter.

Of je zou de hypotheek op de appartementen(+2ton) kunnen herfinancieren bijvoorbeeld dmv crowdfunding. Zie SameninGeld of geldvoorelkaar
  dinsdag 11 december 2018 @ 07:31:06 #147
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_183655276
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 23:41 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ja, klopt. Zij zouden dan die geldlening blijven betalen aan de bank. Jammer dat mijn constructie niet mogelijk is door die hypotheek die er op zit. Ik heb in het topic gezegd dat de lening destijds is afgesloten voor een vakantiewoning maar dat klopt niet. Ik zei dat om het niet te ingewikkeld te maken. Maar het geldbedrag (200k) dat mijn ouders hebben geleend is aan mij doorgeleend zodat ik er zes appartementen/studio's van kan gaan kopen met behulp van mijn eigen bank.

Er is dus geen mogelijkheid om die hypotheek nu af te lossen aangezien ik mijn eigen andere plannen die meer opleveren dan moet annuleren.
kun je die hypotheek niet op jouw naam zetten dan?
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  dinsdag 11 december 2018 @ 07:55:23 #148
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_183655424
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  dinsdag 11 december 2018 @ 13:23:19 #149
3542 Gia
User under construction
pi_183659912
Huh? Je koopt toch vrijwel nooit een huis waar geen hypotheek op rust. Die hypotheek wordt met het geld van de verkoop ingelost. Toch?

Ik heb een huis, met een hypotheek en dat kan ik toch zo verkopen, als ik wil. (staat niet onder water)
pi_183661389
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 13:23 schreef Gia het volgende:
Huh? Je koopt toch vrijwel nooit een huis waar geen hypotheek op rust. Die hypotheek wordt met het geld van de verkoop ingelost. Toch?

Ik heb een huis, met een hypotheek en dat kan ik toch zo verkopen, als ik wil. (staat niet onder water)
Ja, maar dan wordt de hypotheek van van de verkoper terugbetaald en open jij een nieuwe hypotheek (of je betaalt cash natuurlijk). In dit geval heeft TS noch cash noch de mogelijkheid om een nieuwe lening te openen (omdat ie al veel heeft geleend voor zijn studio's).
TS wil dus dat de oorspronkelijke lening van zijn ouders niet wordt ingelost, dat zij die blijven betalen al zijn ze geen eigenaar meer van het huis. Wat (naar alle waarschijnlijkheid) niet mag van de bank/ de voorwaarden van de hypotheek van zijn ouders.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_183662208
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 14:42 schreef miro86 het volgende:
Ja, maar dan wordt de hypotheek van van de verkoper terugbetaald en open jij een nieuwe hypotheek (of je betaalt cash natuurlijk). In dit geval heeft TS noch cash noch de mogelijkheid om een nieuwe lening te openen (omdat ie al veel heeft geleend voor zijn studio's).
TS wil dus dat de oorspronkelijke lening van zijn ouders niet wordt ingelost, dat zij die blijven betalen al zijn ze geen eigenaar meer van het huis. Wat (naar alle waarschijnlijkheid) niet mag van de bank/ de voorwaarden van de hypotheek van zijn ouders.
Ik denk dat de enige mogelijkheid waarop de bank hiermee akkoord wil/kan gaan is als de hypotheek veel en veel lager is dan de marktwaarde. Hypotheek=executiewaarde.
Anders lopen ze een veel te groot risico.
  dinsdag 11 december 2018 @ 16:02:21 #152
3542 Gia
User under construction
pi_183663374
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 14:42 schreef miro86 het volgende:

Ja, maar dan wordt de hypotheek van van de verkoper terugbetaald en open jij een nieuwe hypotheek (of je betaalt cash natuurlijk). In dit geval heeft TS noch cash noch de mogelijkheid om een nieuwe lening te openen (omdat ie al veel heeft geleend voor zijn studio's).
TS wil dus dat de oorspronkelijke lening van zijn ouders niet wordt ingelost, dat zij die blijven betalen al zijn ze geen eigenaar meer van het huis. Wat (naar alle waarschijnlijkheid) niet mag van de bank/ de voorwaarden van de hypotheek van zijn ouders.
Hij wil dus dat zijn ouders hun huis op naam van hun zoon zetten en voor hem de hypotheek blijven betalen. Dat heet dan toch erven. (met warme handen) Dan moet je erfbelasting betalen.

Welke ouders willen dat?
  dinsdag 11 december 2018 @ 16:05:49 #153
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183663455
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 16:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Hij wil dus dat zijn ouders hun huis op naam van hun zoon zetten en voor hem de hypotheek blijven betalen. Dat heet dan toch erven. (met warme handen) Dan moet je erfbelasting betalen.

Welke ouders willen dat?
Een schuld erven? Niet echt warme handen...

Maar zijn ouders zijn hoofdelijk verantwoordelijk terwijl het onderpand dan niet meer op hun naam staat.
Lastige combinatie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 11 december 2018 @ 16:06:59 #154
3542 Gia
User under construction
pi_183663484
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 december 2018 16:05 schreef Leandra het volgende:

Een schuld erven? Niet echt warme handen...

Maar zijn ouders zijn hoofdelijk verantwoordelijk terwijl het onderpand dan niet meer op hun naam staat.
Lastige combinatie.
Inderdaad. Snap er geen jota van.
Ga wel wat anders doen. Haken of zo.
  dinsdag 11 december 2018 @ 19:29:10 #155
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_183667097
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 16:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Hij wil dus dat zijn ouders hun huis op naam van hun zoon zetten en voor hem de hypotheek blijven betalen. Dat heet dan toch erven. (met warme handen) Dan moet je erfbelasting betalen.

Welke ouders willen dat?
Erven? Er is toch niemand dood?
En het is ook geen schenken want de koopsom wordt omgezet in een geldlening bij z'n ouders.
Dus nee geen erfbelasting en nee geen schenkbelasting! Wel overdrachtsbelasting :+
klerkje
  dinsdag 11 december 2018 @ 20:47:11 #156
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_183669051
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2018 16:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Hij wil dus dat zijn ouders hun huis op naam van hun zoon zetten en voor hem de hypotheek blijven betalen. Dat heet dan toch erven. (met warme handen) Dan moet je erfbelasting betalen.

Welke ouders willen dat?
Schenken heet ‘uit warme hand’, omdat de mensen dan nog leven. Bij erven is daar natuurlijk geen sprake van.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 11 december 2018 @ 23:52:46 #157
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_183673520
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hoe kan het nou onderpand zijn als zij geen eigenaar meer zijn van de woning?
Omdat de eigendom beperkt overgaat. Zo lang TS zelf geen hypothecaire lening nodig heeft voor de aankoop zal dit geen probleem zijn. Sterker nog; de bank gaat er op vooruit, die kan zich namelijk verhalen op zowel het vermogen van de schuldenaar (ouders) en mocht dat ontoereikend zijn het recht van hypotheek uitoefenen ten koste van TS. Juridisch prima in orde dus.

De contractuele voorwaarden van de hypotheek van TS’ ouders daarentegen betwijfel ik. ;)
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_183682659
Is 2% een marktconforme rente voor een lening van 600k waar geen onderpand op zit? De Belastingdienst verlangt een marktconforme rente en met een hypothecaire lening is 2% wel te doen voor 20 jaar, maar zonder onderpand?
  woensdag 12 december 2018 @ 15:32:44 #159
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_183682855
Natuurlijk niet, als een rente met onderpand op 2% marktconform is, is een lening met een rente van 2% zonder onderpand vanzelfsprekend niet marktconform. Probeer maar eens bij een marktpartij een dergelijke lening te krijgen...
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_183683221
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2018 15:32 schreef Kopstoot het volgende:
Natuurlijk niet, als een rente met onderpand op 2% marktconform is, is een lening met een rente van 2% zonder onderpand vanzelfsprekend niet marktconform. Probeer maar eens bij een marktpartij een dergelijke lening te krijgen...
Dat lijkt mij dus ook, maar zit niet echt in die materie, vandaar de vraag. Kans is dus groot dat de Belastingdienst daar een streep door zet en iets van >4% ofzo verlangt?
pi_183683247
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 23:41 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ja, klopt. Zij zouden dan die geldlening blijven betalen aan de bank. Jammer dat mijn constructie niet mogelijk is door die hypotheek die er op zit. Ik heb in het topic gezegd dat de lening destijds is afgesloten voor een vakantiewoning maar dat klopt niet. Ik zei dat om het niet te ingewikkeld te maken. Maar het geldbedrag (200k) dat mijn ouders hebben geleend is aan mij doorgeleend zodat ik er zes appartementen/studio's van kan gaan kopen met behulp van mijn eigen bank.

Er is dus geen mogelijkheid om die hypotheek nu af te lossen aangezien ik mijn eigen andere plannen die meer opleveren dan moet annuleren.
Ja die grote mond van je is nu wel een stukje minder.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_183695204
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2018 15:55 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ja die grote mond van je is nu wel een stukje minder.
Een grote mond kan je ver brengen in de maatschappij. :)

Maar mocht ik in dit topic soms irritant overkomen dan betreur ik dat!
pi_183718925
Succes. Ik wil alleen als tip geven om snel af te lossen en schuldenvrij verder te bouwen. Je bent jong, je kan met deze basis een heel solide portefeuille op gaan bouwen.
pi_184782828
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:41 schreef Beatific het volgende:
Mijn ouders hebben een huis. Hier is een hypotheekrecht op gevestigd ten gunste van de bank.
Mijn vraag is of deze woning kan worden verkocht aan mij (voor de marktwaarde) zonder dat de bank hier achter komt dan wel een probleem van maakt.

Ik realiseer me dat ik in dit geval een woning zou kopen waar een hypotheekrecht op rust. In normale gevallen zou je dit natuurlijk nooit doen aangezien de bank zich op de woning kan verhalen indien mijn ouders de bank niet meer zouden betalen.

Volgende week spreek ik hierover met mijn belastingadviseur, maar ik ben benieuwd wat de experts op FOK! hierover zeggen.
En? Wat adviseerde de belastingadviseur?
pi_184784398
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 22:22 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

En? Wat adviseerde de belastingadviseur?
Ik geloof dat ik het er niet meer over gehad heb. Heb in de week van 10 december wel een afspraak gehad maar heb toen iets anders besproken. Wss was ik er al van overtuigd dat het niet mogelijk was, ondanks dat het goederenrechtelijk gezien wel kon.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 23:29:38 #166
545 dop
:copyright: dop
pi_184784482
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:25 schreef Beatific het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik het er niet meer over gehad heb. Heb in de week van 10 december wel een afspraak gehad maar heb toen iets anders besproken. Wss was ik er al van overtuigd dat het niet mogelijk was, ondanks dat het goederenrechtelijk gezien wel kon.
heel benieuwd, naar de constructie, waar bij zowel de bank als de belastingdienst nog vriendjes met je willen zijn.
Lijkt me tamelijk onmogelijk.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_184784603
Wat ik wel zou kunnen doen is een hypotheek vestigen op een van mijn woningen. Met dat geld de lening bij mijn ouders aflossen zodat mijn ouders hun lening bij de bank kunnen aflossen en de hypotheek kunnen royeren. Vervolgens mijn ouders woning kopen met een lening bij mijn ouders en deze lening afbetalen met huurinkomsten van mijn ouders.

Volgens mij was me dat ergens in dit topic ook aangeraden.
  zaterdag 2 februari 2019 @ 23:42:47 #168
545 dop
:copyright: dop
pi_184784740
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:36 schreef Beatific het volgende:
Wat ik wel zou kunnen doen is een hypotheek vestigen op een van mijn woningen. Met dat geld de lening bij mijn ouders aflossen zodat mijn ouders hun lening bij de bank kunnen aflossen en de hypotheek kunnen royeren. Vervolgens mijn ouders woning kopen met een lening bij mijn ouders en deze lening afbetalen met huurinkomsten van mijn ouders.

Volgens mij was me dat ergens in dit topic ook aangeraden.
dat is een constructie. Die wel kan, en vaker word toegepast.
Behalve dat de belastingdienst dan weer moeilijk kan doen als je geen rente over de lening betaald.
Maar met de huidige rente is dat wel te overzien.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_184784835
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:42 schreef dop het volgende:

[..]

dat is een constructie. Die wel kan, en vaker word toegepast.
Behalve dat de belastingdienst dan weer moeilijk kan doen als je geen rente over de lening betaald.
Maar met de huidige rente is dat wel te overzien.
Begrijp ik. Lening moet marktconform zijn en rente is dus vereist. Maar aflossing + rente kan ik betalen door middel van huurinkomsten van ouders.
pi_184784864
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:36 schreef Beatific het volgende:
Wat ik wel zou kunnen doen is een hypotheek vestigen op een van mijn woningen. Met dat geld de lening bij mijn ouders aflossen zodat mijn ouders hun lening bij de bank kunnen aflossen en de hypotheek kunnen royeren. Vervolgens mijn ouders woning kopen met een lening bij mijn ouders en deze lening afbetalen met huurinkomsten van mijn ouders.

Volgens mij was me dat ergens in dit topic ook aangeraden.
Ja dat kan dus wel, maar dan rist er natuurlijk geen hypotheek meer op het huis van je ouders :)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_184784985
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:49 schreef miro86 het volgende:

[..]

Ja dat kan dus wel, maar dan rist er natuurlijk geen hypotheek meer op het huis van je ouders :)
Ik zou hun huis ook direct kunnen financieren. Maar bank wilt dan maar 70% financieren. Is genoeg zodat zij hun lening kunnen aflossen. 30% kunnen zij me dan lenen. Kan ik vervolgens de bank + ouders aflossen van huur.

Nog even over nadenken :-)
pi_184789029
Ah het gaat om erfbelasting te ontlopen. <Knip>

[ Bericht 92% gewijzigd door noodgang op 03-02-2019 10:18:09 (Dit is fraude, dat hoeft hier niet) ]
pi_184789212
Nogmaals: gouden munten begraven is geen misdaad.
Het vinden van een schat is geen misdaad.

Dus hoezo is dat ineens fraude? Laat me de wettekst maar zien waar dat staat.

[ Bericht 3% gewijzigd door MisChrartin op 03-02-2019 10:28:49 ]
  zondag 3 februari 2019 @ 12:24:56 #174
3542 Gia
User under construction
pi_184790998
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2019 23:36 schreef Beatific het volgende:
Wat ik wel zou kunnen doen is een hypotheek vestigen op een van mijn woningen. Met dat geld de lening bij mijn ouders aflossen zodat mijn ouders hun lening bij de bank kunnen aflossen en de hypotheek kunnen royeren. Vervolgens mijn ouders woning kopen met een lening bij mijn ouders en deze lening afbetalen met huurinkomsten van mijn ouders.

Volgens mij was me dat ergens in dit topic ook aangeraden.
Is er geen boete voor het vervroegd aflossen? Bank loopt dan rente mis.
  zondag 3 februari 2019 @ 12:28:57 #175
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_184791049
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 10:21 schreef MisChrartin het volgende:
Nogmaals: gouden munten begraven is geen misdaad.
Het vinden van een schat is geen misdaad.

Dus hoezo is dat ineens fraude? Laat me de wettekst maar zien waar dat staat.
Het begraven en vinden niet nee. Maar het niet aangeven is wel een een bestuurlijke boete of zelfs strafbaar feit. Kijk maar even in de AWR, art. 67 en verder.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_184791279
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2019 12:24 schreef Gia het volgende:

[..]

Is er geen boete voor het vervroegd aflossen? Bank loopt dan rente mis.
Je hebt gelijk dat er meestal een boete is bij meer dan 10% aflossen per jaar. Maar volgens mij krijg je deze boete niet wanneer je de woning verkoopt. Uit mijn hoofd is dat verboden bij Europese wetgeving.
  zondag 3 februari 2019 @ 13:56:49 #177
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_184792448
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 12:43 schreef Beatific het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat er meestal een boete is bij meer dan 10% aflossen per jaar. Maar volgens mij krijg je deze boete niet wanneer je de woning verkoopt. Uit mijn hoofd is dat verboden bij Europese wetgeving.
Volgens mij ken je de Europese wetgeving niet zo goed.
https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/europese-hypothekenrichtlijn
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 3 februari 2019 @ 14:02:25 #178
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_184792562
https://www.nhp.nl/hypoth(...)e-bij-verkoop-woning

De grootste kans op een aflisboete bij verkoop heb je bij een budgethypotheek.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_184795422
Dit haal ik uit de hypotheekvoorwaarden.

pi_184796121
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 16:13 schreef Beatific het volgende:
Dit haal ik uit de hypotheekvoorwaarden.

[ afbeelding ]
ze blijven in de woning wonen, dus dan blijft die boete/vergoeding dus gewoon van kracht
  zondag 3 februari 2019 @ 19:59:15 #181
3542 Gia
User under construction
pi_184799786
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2019 16:13 schreef Beatific het volgende:
Dit haal ik uit de hypotheekvoorwaarden.

[ afbeelding ]
Jouw ouders blijven toch juist wel in die woning wonen....
Eén van de voorwaarden is dat dat niet het geval is.
pi_184799867
Klopt. Maar binnen vijf jaar verwacht ik dat ze verhuizen.
Dan kunnen ze de lening per direct aflossen en kan ik de nieuwe woning kopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')