abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 november 2018 @ 12:36:25 #203
80382 manny
30 is best veel
pi_183076554
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 12:09 schreef WcPot het volgende:

[..]

Ik heb zelf twee standplaatsen. Waar je begint daar eindig je ook.
ok. vanuit perspectief personeel natuurlijk prima. vanuit perspectief roostermaker waarschijnlijk een nachtmerrie / een grote bron van inefficiency (zeker als rondje kerk uit den boze is)
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_183077682
Hoe komt het dat er zoveel vertragingen zijn de laatst jaren zijn ? Weet jij daar toevallig de oorzaak achter ?
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_183077976
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 13:47 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Hoe komt het dat er zoveel vertragingen zijn de laatst jaren zijn ? Weet jij daar toevallig de oorzaak achter ?
https://www.rijdendetreinen.nl/statistieken
pi_183077987
Leuk dit! Maak je je werkplek zelf schoon of doen andere dit?
pi_183078595
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jazeker, intercities trekken veel trager op bijvoorbeeld maar wegen ook een stuk meer. De sprinters zijn daarentegen meesters van het accelereren, maar hebben in sommige gevallen een lagere topsnelheid.

Nu in de herfstperiode is een belangrijk verschil voor ons de glijgevoeligheid van het materieel. Sommige types glijden sneller dan anderen en dit is met het bepalen van de remweg toch wel iets om rekening mee te houden.

Een klein deel van het wagenpark remt zelfs nog volledig pneumatisch (dit betekent in het kort: remkracht door middel van luchtdruk, waarvan de bediening ook luchttechnisch werkt), ook dat geeft een rit weer een totaal andere beleving, er is namelijk iets minder ruimte om comfortabel te remmen en tot stilstand te komen.
Dat is toch gewoon een westinghouserem? Wat hebben we dan nog meer?
speak only if it improves the silence.
pi_183078808
Vind je het leuk om klappen te krijgen?

EDIT: Sorry, was in de war met conducteur
  zondag 11 november 2018 @ 15:19:25 #209
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183079216
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
gebruik je de tyfoon weleens ter vermaak? kun je er een melodie mee vormen? (la cucaracha)
Aanvulling:
Gebruik je hem als je langs Nico Spilt rijdt?
pi_183079570
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagen
Netjes ^O^ ik mocht willen dat ik dit had. Zit namelijk bij de concurrent.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  zondag 11 november 2018 @ 15:48:49 #211
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183079721
Wat zijn je carrièrekansen? Kun je doorgroeien bij de NS, of moet je dan stoppen met rijden?
Zou je makkelijk in het buitenland aan de slag kunnen als machinist of moet je dan opnieuw een opleiding doen?

Zou je eens op een stoomlocomotief willen rijden?
  zondag 11 november 2018 @ 16:10:29 #212
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183080096
..oeps.

[ Bericht 45% gewijzigd door Vallon op 11-11-2018 16:18:35 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 11 november 2018 @ 16:18:13 #213
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_183080235
Leuk topic en onvermoed zit er veel meer achter de job op de bok. Thx.

quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 15:48 schreef Lunatiek het volgende:
Wat zijn je carrièrekansen? Kun je doorgroeien bij de NS, of moet je dan stoppen met rijden?
,,,
Was al, iig deels,beantwoord....

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:26 schreef VraagWatJeWil het volgende:Het is wel de primaire taak van het bedrijf, dus doorgroeimogelijkheden zijn beperkt. Er zijn wel andere taken die je naast het gewone machinistenwerk op je kan nemen. Zo worden cursussen en instructies (bijvoorbeeld materieelcursussen) door veel gewone collega's gegeven die het leuk vinden om een ander wat te leren. Je kan ook mentor machinist worden dan begeleid je nieuwe machinisten met hun eerste stapjes in de spoorwereld. Je zou ook nog roosteraar, dienstindeler of een combifunctie conducteur kunnen nemen. Voor een enkeling is het mogelijk om door te groeien naar een managementfunctie."
Idd wanneer je er over nadenkt... is "besturen", vakmatig een eindfunctie en je "kan" hooguit wanneer je dat wil (en kunt/mag) switchen. Vervelend is dat je vaak wel "moet" doorgroeien om zo meer salaris te krijgen, zelfs als die nieuwe functie "minder" leuk is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_183080515
De meesten die meer willen verdienen gaan bij de Thalys of ICE rijden, of als je niet meer mag rijden is treindienstleider, werkvoorbereider, dienstindeler ook allemaal mogelijk
  zondag 11 november 2018 @ 16:34:26 #215
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183080561
quote:
9s.gif Op zondag 11 november 2018 00:09 schreef naatje_1 het volgende:
wel eens geneukt op je werkplek?
Nee :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 16:38:38 #216
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183080644
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 02:49 schreef Fokpop het volgende:
Gebeurt het weleens dat een collega iemand aanrijdt maar hij geen zin heeft om te stoppen en de hulpdiensten te alarmeren omdat ie dan later thuis is, en ie de trein dus zonder iets te zeggen aan de volgende machinist overgeeft? Controleer je daarom de voorkant van de trein voor je instapt?
Ik kan me niet voorstellen dat er collega's zijn die dat zouden doen.

Wat echter wel eens voorkomt is dat een voorganger het vermoeden heeft iets geraakt te hebben. Vooral als je in het donker rijdt of heel even een andere kant op keek en een tik tegen je trein aan krijgt kan het soms erg onduidelijk zijn wat er zojuist gebeurde. Als die voorganger dat doorgeeft aan de verkeersleiding, dan krijg ik als eerstvolgende trein een schouwopdracht, en kijk ik of en wat er dan precies op de aangewezen locatie ligt...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 16:45:17 #217
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183080761
quote:
14s.gif Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef Remqo het volgende:
Wat zijn de belangrijkste oorzaken dat een trein vertraging oploopt?
Ik weet niet echt een oorzaak als belangrijkste te benoemen.
Wat ik wel weet is dat de zogenoemde olievlekvorming vaak voor vertragingen zorgt. Het heeft, anders dan de naam doet vermoeden, trouwens niets met olie te maken.

Het houdt eigenlijk in dat wanneer je over een drukbezet spoor rijdt waar per uur veel treinbewegingen plaatsvinden en een van je voorgangers vertraging heeft opgelopen jij daar ook last van ondervind met je eigen trein. Een sprinter die nog bij diverse stations moet stoppen voordat je eraan voorbij kan bijvoorbeeld. Of een vertraagde trein die vanuit een ander traject invoegt op dat van jouzelf, en je op die manier tegenhoud.

Op de drukste trajecten kunnen een paar minuten vertraging dus al een olievlek vormen voor meerdere treinen die er achteraan rijden.
En omdat Nederland heel veel treinbewegingen heeft op een relatief klein oppervlak is het dus al snel raak.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 16:54:42 #218
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183080985
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef -zucht- het volgende:
Heb je ooit een moment gehad dat je angstig was tijdens het besturen van de trein?
Echt angstig niet, wel momenten dat de schrik er even goed in zit.

Zo heb ik 1 keer een stevige glijpartij gehad met een trein. Voor de kenners, dit was met een trein van het type SGM, en binnen het bedrijf hebben deze treinen een beetje de naam om carrierekillers te zijn. Want als ze eenmaal glijden, dan blijven ze ook glijden. Ik gleed met deze trein op een natte herfstdag (weer die blaadjes) zo een station volledig voorbij. Had de snelrem (wat in feite hetzelfde is als de noodrem) al stevig aangetrokken maar het mocht niet baten. Gelukkig lagen er achter dit betreffende station geen rode seinen of overwegen, dus heeft het verder geen gevaarlijke situaties opgeleverd.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 17:02:47 #219
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081175
quote:
99s.gif Op zondag 11 november 2018 11:13 schreef summer2bird het volgende:
Wat voor opleidingen moet je volgen om machinist te worden?
En welke opleidingen heb jij gevolgd?
Zitten er ook dingen aan je werk wat je niet leuk vind?
Je kan kiezen voor een interne NS opleiding (hiervoor moet je direct solliciteren en moet er dus een vacature beschikbaar zijn op de standplaats van jouw keuze), of voor de MBO opleiding machinist railvervoer.
Qua vooropleiding zit je goed met een MBO diploma.

Het werk kan soms wat eentonig zijn. Met name op de dagen dat alles goed gaat :+ en je veel kleine stukjes op telkens dezelfde trajecten aan het rijden bent.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 17:03:14 #220
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081184
quote:
99s.gif Op zondag 11 november 2018 11:14 schreef summer2bird het volgende:
Oh en heb je wel eens per ongeluk een perron gemist?
Ja, zie 2 posts hierboven ^
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 17:07:54 #221
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081267
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 12:09 schreef WcPot het volgende:

[..]

Ik heb zelf twee standplaatsen. Waar je begint daar eindig je ook.
Twee standplaatsen? Hoe werkt dat voor je? Zijn het dan wel standplaatsen die heel dicht bij elkaar liggen?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183081421
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 16:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Echt angstig niet, wel momenten dat de schrik er even goed in zit.

Zo heb ik 1 keer een stevige glijpartij gehad met een trein. Voor de kenners, dit was met een trein van het type SGM, en binnen het bedrijf hebben deze treinen een beetje de naam om carrierekillers te zijn. Want als ze eenmaal glijden, dan blijven ze ook glijden. Ik gleed met deze trein op een natte herfstdag (weer die blaadjes) zo een station volledig voorbij. Had de snelrem (wat in feite hetzelfde is als de noodrem) al stevig aangetrokken maar het mocht niet baten. Gelukkig lagen er achter dit betreffende station geen rode seinen of overwegen, dus heeft het verder geen gevaarlijke situaties opgeleverd.
snel de hoogovens induwen dat spul :O
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Je kan kiezen voor een interne NS opleiding (hiervoor moet je direct solliciteren en moet er dus een vacature beschikbaar zijn op de standplaats van jouw keuze), of voor de MBO opleiding machinist railvervoer.
Qua vooropleiding zit je goed met een MBO diploma.

Het werk kan soms wat eentonig zijn. Met name op de dagen dat alles goed gaat :+ en je veel kleine stukjes op telkens dezelfde trajecten aan het rijden bent.
of opgeleid worden bij een uitzendbureau en dan naar de NS gaan :P
  zondag 11 november 2018 @ 17:14:44 #223
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081429
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 12:36 schreef manny het volgende:

[..]

ok. vanuit perspectief personeel natuurlijk prima. vanuit perspectief roostermaker waarschijnlijk een nachtmerrie / een grote bron van inefficiency (zeker als rondje kerk uit den boze is)
De inhoud van de diensten wordt, bij NS in ieder geval, grotendeels door een computer samengesteld. Die computer let al heel erg op de 'efficiency' en zal keuzes maken die daarop aansluiten. Ik weet niet precies in hoeverre dienstinhoud nog door mensenhanden wordt aangepast, bijsturingssituaties even buiten beschouwing gelaten.

Verder heb je nog het onderscheid in roostermaker en dienstindeler. De roostermaker stelt de diverse vaste roosters op de standplaats samen, die bepaald dus welke diensten in welk rooster komen te liggen. De vaste roosters wijzigen ieder jaar in december, tesamen met de wijzigingen van de dienstregeling.

De dienstindelers gaan over wijzigingen over een hele dienst opzichzelf. Als je in een vast rooster zit en op maandag dienst nummer 1 hebt volgens je rooster dan zal je meestal die dienst ook gewoon krijgen, tenzij het om wat voor reden dan ook iets anders moet worden. Daarnaast bepalen de dienstindelers wat de vervangers, waaronder ikzelf, zoal te doen krijgen.

En tot slot worden wijzigingen in de inhoud van een dienst gemaakt door de bijsturing. Dit gebeurt als er bijvoorbeeld werkzaamheden zijn, of omdat een traject versperd is. Zij bepalen dan of je een andere trein te rijden krijgt of gewoon langer kan blijven zitten tijdens je pauze :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 17:19:55 #224
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081522
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 13:47 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Hoe komt het dat er zoveel vertragingen zijn de laatst jaren zijn ? Weet jij daar toevallig de oorzaak achter ?
Is dat iets van de laatste jaren dan? Op welke trajecten reis je zoal? Er zijn wat omvangrijkere problemen op de HSL die inderdaad voor nogal wat vertragingen en uitval zorgen, maar op het overige spoor vallen de cijfers voor vertragingen eigenlijk heel erg mee.
Wij mensen hebben de vervelende eigenschap om vooral de negatieve ervaringen op te slaan en uit te vergroten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 17:21:48 #225
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183081559
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 14:05 schreef Adrie072 het volgende:
Leuk dit! Maak je je werkplek zelf schoon of doen andere dit?
Er zijn schoonmakers in dienst dus wij hoeven niks schoon te maken. Wel vallen de resultaten soms wat tegen, ik kom wel eens in cabines waar ik zo een dikke laag stof van de snelheidsmeter kan vegen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 17:24:12 #226
80382 manny
30 is best veel
pi_183081614
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:14 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

De inhoud van de diensten wordt, bij NS in ieder geval, grotendeels door een computer samengesteld. Die computer let al heel erg op de 'efficiency' en zal keuzes maken die daarop aansluiten. Ik weet niet precies in hoeverre dienstinhoud nog door mensenhanden wordt aangepast, bijsturingssituaties even buiten beschouwing gelaten.

Verder heb je nog het onderscheid in roostermaker en dienstindeler. De roostermaker stelt de diverse vaste roosters op de standplaats samen, die bepaald dus welke diensten in welk rooster komen te liggen. De vaste roosters wijzigen ieder jaar in december, tesamen met de wijzigingen van de dienstregeling.

De dienstindelers gaan over wijzigingen over een hele dienst opzichzelf. Als je in een vast rooster zit en op maandag dienst nummer 1 hebt volgens je rooster dan zal je meestal die dienst ook gewoon krijgen, tenzij het om wat voor reden dan ook iets anders moet worden. Daarnaast bepalen de dienstindelers wat de vervangers, waaronder ikzelf, zoal te doen krijgen.

En tot slot worden wijzigingen in de inhoud van een dienst gemaakt door de bijsturing. Dit gebeurt als er bijvoorbeeld werkzaamheden zijn, of omdat een traject versperd is. Zij bepalen dan of je een andere trein te rijden krijgt of gewoon langer kan blijven zitten tijdens je pauze :+
thanks voor de uitleg.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_183081777
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Twee standplaatsen? Hoe werkt dat voor je? Zijn het dan wel standplaatsen die heel dicht bij elkaar liggen?
Standplaats A en B bevinden zich 75km van elkaar. Heel toevallig woon ik er precies tussen in. Dus het maakt voor mijn eigen reistijd niet uit waar ze mij inzetten. Zetten ze mij in op mijn tweede standplaats (B) dan krijg ik daar een volledige kilometervergoeding voor wat dus heel interessant is voor mij om daar ingezet te worden.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  zondag 11 november 2018 @ 17:40:25 #228
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_183081922
Zit je alleen?

Wat doe je als je naar het toilet moet?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_183081929
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Is dat iets van de laatste jaren dan? Op welke trajecten reis je zoal? Er zijn wat omvangrijkere problemen op de HSL die inderdaad voor nogal wat vertragingen en uitval zorgen, maar op het overige spoor vallen de cijfers voor vertragingen eigenlijk heel erg mee.
Wij mensen hebben de vervelende eigenschap om vooral de negatieve ervaringen op te slaan en uit te vergroten.
Precies, altijd dat gek*nker op de NS/Prorail. Ik vind het echt wel meevallen. Reis 3x in de week een vast traject.
Weet jij trouwens waarom er op station Santpoort Zuid áltijd de deur van het wachthok op slot zit. Zo irritant als je wat langer moet wachten nu met de winter!
pi_183082196
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Meester wordt inderdaad nog wel eens gebruikt. Een verplichting is het echter allang niet meer. Het stamt af uit het tijdperk dat er nog stoomlocs reden en je met 2 machinisten reed. 1 stoker (de leerling) en 1 meester (de machinist).
Over stoomlocs gesproken, die zie ik bij feestelijke gelegenheden nog wel eens rijden op het spoor hier (Tiel).
Dan was er dan sprake van een speciale afgebakende (pendel)route natuurlijk.
Mijn vraag is dus worden bij dit soort speciale gevallen hedendaagse machinisten of andere speciale techneuten ingezet en indien het eerste het geval is krijg je als hedendaagse machinist daar dan ook een eenmalige of uitgebreidere opleiding voor? :7
  zondag 11 november 2018 @ 18:31:43 #231
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083174
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 14:41 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Dat is toch gewoon een westinghouserem? Wat hebben we dan nog meer?
Klopt!
Tegenwoordig remmen we haast niet meer volledig pneumatisch, maar elektropneumatisch of elektrodynamisch. Het eerste betekent nog wel dat de remschijven door middel van lucht op de wielen worden gedrukt, alleen wordt dit elektrisch aangedreven waardoor je een systeem hebt dat veel sneller reageert op mijn handelingen als machinist.

Elektrodynamisch laat de motoren bijna letterlijk afremmen door een dynamo zoals dat ook bij een fiets werkt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 18:32:45 #232
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083211
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 15:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Aanvulling:
Gebruik je hem als je langs Nico Spilt rijdt?
Ik heb zijn website wel eens gezien, maar denk niet dat ik hem zou herkennen mocht ik m tegenkomen :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 18:35:08 #233
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083272
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 15:40 schreef WcPot het volgende:

[..]

Netjes ^O^ ik mocht willen dat ik dit had. Zit namelijk bij de concurrent.
Wat hou je er nou precies aan over bij de concurrent als ik vragen mag?

quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:32 schreef WcPot het volgende:

[..]

Standplaats A en B bevinden zich 75km van elkaar. Heel toevallig woon ik er precies tussen in. Dus het maakt voor mijn eigen reistijd niet uit waar ze mij inzetten. Zetten ze mij in op mijn tweede standplaats (B) dan krijg ik daar een volledige kilometervergoeding voor wat dus heel interessant is voor mij om daar ingezet te worden.
Dat zal ook wel een welkome afwisseling in het lijnenpakket geven gok ik zo, of gaat het dan nog steeds om dezelfde inzetregio?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 11 november 2018 @ 18:40:56 #234
147316 crew  DJMO
#trut
pi_183083436
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zondag 11 november 2018 @ 18:45:07 #235
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083555
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 15:48 schreef Lunatiek het volgende:
Wat zijn je carrièrekansen? Kun je doorgroeien bij de NS, of moet je dan stoppen met rijden?
Zou je makkelijk in het buitenland aan de slag kunnen als machinist of moet je dan opnieuw een opleiding doen?

Zou je eens op een stoomlocomotief willen rijden?
Je kan gaan werken bij NS international, dat is zeg maar de afdeling die alle ritten doet die over de grens gaan. Denk aan de ICE, de intercity Berlijn en de Benelux trein. Voor grensoverschrijdend verkeer geldt dat je natuurlijk de regels en wetten voor het rijden van treinen in dat land moet kennen, en je zal daar dan ook examens in af moeten leggen.

Stoomlocomotief lijkt me heel leuk, maar is totaal niet meer te vergelijken met modern materieel. Ik zou er niet zomaar mee aan de slag kunnen denk ik.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183083766
quote:
99s.gif Op zondag 11 november 2018 18:40 schreef DJMO het volgende:
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?

en vanuit de cabine:
  zondag 11 november 2018 @ 18:53:13 #237
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083791
quote:
14s.gif Op zondag 11 november 2018 17:40 schreef Molo het volgende:
Zit je alleen?

Wat doe je als je naar het toilet moet?
Ja je zit alleen.
Tussen de ritten door is er genoeg tijd voor een toiletbezoek. Tussen iedere rit moet een minimum van 20 minuten tijd zitten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 11 november 2018 @ 18:54:15 #238
147316 crew  DJMO
#trut
pi_183083825
quote:
Dank, dat eerste filmpje kende ik al, maar ik wilde de persoonlijke ervaring van de machinist horen. En of hij wel eens ongeregeldheden heeft meegemaakt.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_183083837
Waarom duurt het soms wel 5 minuten voordat een trein wegrijdt bij een station, waar vlak bij een spoorwegovergang is? De spoorbomen zijn al wel 5 minuten dicht, maar de trein rijdt nog niet weg.
Check it out
  zondag 11 november 2018 @ 18:55:19 #240
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083852
quote:
99s.gif Op zondag 11 november 2018 18:40 schreef DJMO het volgende:
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?
De verkeersleiding doet een algemene oproep via het communicatiesysteem wat door ons allemaal te horen is. Eerst volgt vaak een aankondiging dat de treinen over enkele minuten stilgezet moeten worden en dan een paar minuten later krijg je nog een keer een aankondiging. De reizigers reageren er in het algemeen positief op voor zover ik weet (maar waarschijnlijk hebben de conducteurs daar meer kijk op :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183083874
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wat hou je er nou precies aan over bij de concurrent als ik vragen mag?

[..]

Dat zal ook wel een welkome afwisseling in het lijnenpakket geven gok ik zo, of gaat het dan nog steeds om dezelfde inzetregio?
Ik zit in CAO Mulitmodaal ¤13,54.-
Het is niet echt een afwisseling het is maar één traject. Dus ik begin dus op beide beginpunten.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  zondag 11 november 2018 @ 18:58:16 #242
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083936
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:54 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom duurt het soms wel 5 minuten voordat een trein wegrijdt bij een station, waar vlak bij een spoorwegovergang is? De spoorbomen zijn al wel 5 minuten dicht, maar de trein rijdt nog niet weg.
Kunnen diverse redenen voor zijn, maar planmatig zal het haast niet voorkomen dat een trein ergens 5 minuten halteert terwijl de spoorbomen ondertussen al gesloten zijn.
Wat wel gebeurt, en dat is zeker nu tijdens de gladde herfstperiode zo, is dat de bomen al wat eerder dichtgaan om in het geval van een doorglijder niet op een open overweg terecht te komen. Mensen die een open overweg zien zullen gewoon oversteken omdat zij op dat moment geen trein verwachten, kan dus erg vervelende gevolgen hebben.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 19:00:17 #243
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_183083983
Hoe nauw werk je samen met de conducteur tijdens de rit? Zit hij/zij vaak bij jou in de cabine of zie je elkaar zelden? Zijn er vaste koppels machinist-conducteur? Kun je ook een voorkeur aangeven voor een conducteur met wie je wil werken?

Krijg je er veel van mee als er gedoe is in de trein? Bijv. zwartrijders of dronken passagiers?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 11 november 2018 @ 20:11:56 #244
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183086511
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 19:00 schreef SaskiaR het volgende:
Hoe nauw werk je samen met de conducteur tijdens de rit? Zit hij/zij vaak bij jou in de cabine of zie je elkaar zelden? Zijn er vaste koppels machinist-conducteur? Kun je ook een voorkeur aangeven voor een conducteur met wie je wil werken?

Krijg je er veel van mee als er gedoe is in de trein? Bijv. zwartrijders of dronken passagiers?
Nee over het algemeen komt men niet bij mij in de cabine tijdens de rit.
Qua samenwerking valt het ook wel mee, komt denk ik omdat de taken grotendeels gescheiden zijn. Pas als er echt wat aan de hand is neemt het portofoonverkeer toe.

Er zijn geen vaste koppels en ook geen voorkeuren. Soms heb je bij toeval bijna dezelfde dienst samen met 1 conducteur maar vaker wisselt het gewoon na iedere rit, en soms zelfs meerdere keren tijdens dezelfde rit. Als ik bijvoorbeeld een lange rit heb die langs veel grotere stations komt dan kan er maar zo 4 a 5 keer een conducteurswissel plaatsvinden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zondag 11 november 2018 @ 20:40:56 #245
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183087511
Heb je wel eens een boete/berisping gehad voor te hard rijden?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183087572
Kan je machinist worden als je weleens last van rugpijn hebt?
pi_183088187
Wat voor portofoon contact heb je met een rangeerder?
Ken je Coen, rangeerder in Utrecht. :)
  zondag 11 november 2018 @ 22:05:28 #248
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_183090300
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

intercities
Intercity's. Ken je jargon o|O

Kan het spoor nog voller in de spits of is de rek eruit op bepaalde trajecten? Hoeveel overlengte heb je nog op korte perrons of gebeurt het nog wel eens dat een achterste deel van de trein buiten het perron valt? Zoals vroegâh. Mag dit nog wel? Kan een passagierstrein te zwaar beladen zijn waardoor de elektronica ingrijpt, of is het een kwestie van gewoon langzamer optrekken?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 11 november 2018 @ 22:22:09 #249
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183090762
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:54 schreef Werkman het volgende:

[..]

Over stoomlocs gesproken, die zie ik bij feestelijke gelegenheden nog wel eens rijden op het spoor hier (Tiel).
Dan was er dan sprake van een speciale afgebakende (pendel)route natuurlijk.
Mijn vraag is dus worden bij dit soort speciale gevallen hedendaagse machinisten of andere speciale techneuten ingezet en indien het eerste het geval is krijg je als hedendaagse machinist daar dan ook een eenmalige of uitgebreidere opleiding voor? :7
Bij mijn weten worden de stoomlocmachinisten intern opgeleid bij de diverse stoomtrein- en -trammaatschappijen, maar is het verplicht dat ze een machinist naast zich hebben die het "hoofdnet" goed kent als ze met de stoomtrein gaan rijden buiten hun gebruikelijke route.
pi_183092581
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 16:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik gleed met deze trein op een natte herfstdag (weer die blaadjes) zo een station volledig voorbij.
Kun je dan nog wel achteruit terug naar het station of moet je het station dan geheel overslaan ofzo?
pi_183094324
1. Waarom zijn treinen in Nederland als het sneeuwt ineens zo enorm te laat en hebben ze daar in andere landen waar het weer veel strenger is nooit last van?

2. Ik heb je uurloon gezien, maar waar komt dat maandelijks nou op neer? En hoeveel uur per week werk je daar gemiddeld voor?

3. Verdien je 's nachts meer dan overdag?

4. Moet je altijd op dezelfde plek beginnen, en eindig je daar ook? Zo niet, is er een soort van vast transport vanuit de NS die je dan weer terugbrengt naar waar je begon of moet je onbetaald met de trein mee terug?

5. Moet je in je vrije tijd voor de trein betalen?

6. Hoe oud ben je?

7. Word je niet helemaal gestoord van het feit dat je geen muziek mag luisteren? Denk je niet dat je dag met muziek veel makkelijker zou gaan?
pi_183094880
Heb je zware psychische problemen door de werkdruk en door mensen die voor je trein springen

Waarom rijden jullie nooit op tijd?

Ik vermoed zelf dat julllie te lang koffie drinken voordat de trein moet vertrekken, Klopt dit?
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  maandag 12 november 2018 @ 09:57:05 #253
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183095974
Knaller dit topic.. waarvoor dank!
Hoop vragen, hoop antwoorden..

Maar wat is nou het vreemdste, meest gekke, of leukste wat er voor is gekomen?

Oh en het ging al over geluidsdragers/muziek..
Hoe zit het met gebruik van je eigen telefoon? Of berichten? Helemaal uit de boze, of wel als je stilstaat?

Merk je het verschil met het rijgedrag tussen een volle en een lege trein?
  maandag 12 november 2018 @ 10:33:42 #254
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183096430
quote:
10s.gif Op zondag 11 november 2018 20:40 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb je wel eens een boete/berisping gehad voor te hard rijden?
Nee.
Ik heb wel eens gehoord dat de NS de eventuele boetes zelf betaald, maar of dit waar is weet ik niet, heb eigenlijk ook verder nooit wat over boetes gehoord dus ik ga er vanuit dat ik ze nooit gekregen heb :+

Wij werken met een snelheidsbewaker en dit systeem heet ATB-EG (Automatische Trein Beïnvloeding - Eerste Generatie). Door dit systeem wordt de snelheid in trapvorm bewaakt, mag ik bijvoorbeeld ergens 40 km/u rijden dan geeft de ATB een signaal als ik harder zou gaan. Als ik daar niet binnen enkele seconden op reageer door te gaan remmen, dan regelt de ATB het zelf wel door een noodremming uit te voeren. Hetzelfde geldt voor de snelheidstrappen van 60, 80, 130 en 140 km/u. Er zijn wel trajecten van bijvoorbeeld 100 km/u, dit wordt dan dus bewaakt door de snelheidstrap 130 en daar zou ik de snelheid dus gewoon tot 130 op kunnen voeren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 12 november 2018 @ 10:36:54 #255
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183096464
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:42 schreef zoz het volgende:
Kan je machinist worden als je weleens last van rugpijn hebt?
Ja hoor, ik heb zelf ook wel eens last van hoge rugpijn en dat is verder geen probleem.
Tenzij het een dermate ernstige rugpijn is die veel uitval gaat veroorzaken, moet het dus gewoon kunnen.

Er zitten zeer comfortabele stoelen in de cabines die je op een heleboel manieren in kan stellen om je rug zoveel mogelijk te ontlasten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 12 november 2018 @ 10:40:15 #256
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183096518
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 20:58 schreef RanjaCup het volgende:
Wat voor portofoon contact heb je met een rangeerder?
Ken je Coen, rangeerder in Utrecht. :)
Tijdens de rangeerdienst gebruiken wij speciale portofoons die een veel groter bereik hebben dan de normale spoorportofoons, deze wordt echter voornamelijk gebruikt voor het contact met de treindienstleider van het rangeergebied en hebben wij slechts zelden nodig voor contact met elkaar.

Coen uit Utrecht, zegt me niks... maar misschien ken ik hem van gezicht :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 12 november 2018 @ 10:46:45 #257
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183096614
quote:
5s.gif Op zondag 11 november 2018 22:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Intercity's. Ken je jargon o|O

Kan het spoor nog voller in de spits of is de rek eruit op bepaalde trajecten? Hoeveel overlengte heb je nog op korte perrons of gebeurt het nog wel eens dat een achterste deel van de trein buiten het perron valt? Zoals vroegâh. Mag dit nog wel? Kan een passagierstrein te zwaar beladen zijn waardoor de elektronica ingrijpt, of is het een kwestie van gewoon langzamer optrekken?
Ik denk dat het tijdens de spits wel aardig aan gevuld is allemaal. Op sommige trajectdelen kunnen er nog wel treinen bij, maar dit zou op delen verderop van het traject dan weer problemen gaan veroorzaken.
Daarnaast is er in de spits vaak te weinig materieel over om nóg meer treinen in te zetten. Het reserve dat er dan nog is is enkel om uitgevallen of defect materieel over te nemen.

In principe worden alle treinen aangepast op het meest korte perron waar zij moeten stoppen.

Een trein is niet gauw overbeladen. Kan wel voorkomen dat een trein dusdanig vol zit dat ikzelf of mijn conducteur het onveilig achten om er nog mee op pad te gaan. In zo'n geval mogen wij ervoor kiezen om de trein niet te laten rijden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 12 november 2018 @ 10:50:50 #258
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183096683
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 22:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bij mijn weten worden de stoomlocmachinisten intern opgeleid bij de diverse stoomtrein- en -trammaatschappijen, maar is het verplicht dat ze een machinist naast zich hebben die het "hoofdnet" goed kent als ze met de stoomtrein gaan rijden buiten hun gebruikelijke route.
Ja, voor iedere route moet je wegbekendheid hebben. Voordat je er mag rijden ga je een paar keer met een andere machinist mee over het traject en leer je wat je allemaal onderweg tegen kan komen. De stations en de volgorde, maar ook bijzondere gevaarpunten, plaatsen waar je van spoor kan wisselen, afwijkende situaties etc. Na het wegleren maak je een examen en als je dat haalt mag je het traject zelfstandig berijden.

Mocht iemand dus over een onbekend traject moeten met bijvoorbeeld een stoomtrein dan kan ik in de cabine plaatsnemen om die machinist te piloteren. Hij bediend de stoomloc (waar ik weer geen kennis van heb) en ik zeg hem waar ie verder op moet letten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 12 november 2018 @ 10:53:35 #259
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183096731
quote:
2s.gif Op zondag 11 november 2018 23:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Kun je dan nog wel achteruit terug naar het station of moet je het station dan geheel overslaan ofzo?
In theorie zou het kunnen, maar in de praktijk krijg je daar nooit toestemming voor van de verkeersleiding.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator maandag 12 november 2018 @ 11:40:39 #260
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183097526
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 10:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Nee.
Ik heb wel eens gehoord dat de NS de eventuele boetes zelf betaald, maar of dit waar is weet ik niet, heb eigenlijk ook verder nooit wat over boetes gehoord dus ik ga er vanuit dat ik ze nooit gekregen heb :+

Wij werken met een snelheidsbewaker en dit systeem heet ATB-EG (Automatische Trein Beïnvloeding - Eerste Generatie). Door dit systeem wordt de snelheid in trapvorm bewaakt, mag ik bijvoorbeeld ergens 40 km/u rijden dan geeft de ATB een signaal als ik harder zou gaan. Als ik daar niet binnen enkele seconden op reageer door te gaan remmen, dan regelt de ATB het zelf wel door een noodremming uit te voeren. Hetzelfde geldt voor de snelheidstrappen van 60, 80, 130 en 140 km/u. Er zijn wel trajecten van bijvoorbeeld 100 km/u, dit wordt dan dus bewaakt door de snelheidstrap 130 en daar zou ik de snelheid dus gewoon tot 130 op kunnen voeren.
^O^ kleine toelichting op de vraag, mijn broer heeft vroeger langs het spoor gewerkt (onkruidverdelging) en is toen wel eens mensen tegen gekomen die de snelheid aan het meten waren voor overtredingen. Je praat dan wel over meer dan 15 jaar geleden maar ik vond dat wel bijzonder :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 12 november 2018 @ 13:48:55 #261
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_183100274
Heb je te maken met willekeurige alcohol/drugs controles?
Ajacied.
  maandag 12 november 2018 @ 20:32:26 #262
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183108839
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 06:49 schreef illusions het volgende:
1. Waarom zijn treinen in Nederland als het sneeuwt ineens zo enorm te laat en hebben ze daar in andere landen waar het weer veel strenger is nooit last van?

2. Ik heb je uurloon gezien, maar waar komt dat maandelijks nou op neer? En hoeveel uur per week werk je daar gemiddeld voor?

3. Verdien je 's nachts meer dan overdag?

4. Moet je altijd op dezelfde plek beginnen, en eindig je daar ook? Zo niet, is er een soort van vast transport vanuit de NS die je dan weer terugbrengt naar waar je begon of moet je onbetaald met de trein mee terug?

5. Moet je in je vrije tijd voor de trein betalen?

6. Hoe oud ben je?

7. Word je niet helemaal gestoord van het feit dat je geen muziek mag luisteren? Denk je niet dat je dag met muziek veel makkelijker zou gaan?
1. Ik weet niet of treinen enorm laat zijn als het sneeuwt, die ervaring heb ik niet. Wat wel een oorzaak voor vertragingen in de winter kan zijn is ijsvorming aan de trein, welke dan vervolgens tussen de wissels vast waardoor deze niet goed meer kunnen bewegen.
In andere landen waar het vaak sneeuwt zal de infra ongetwijfeld iets beter berekend zijn op veel sneeuw. Ook hebben wij in Nederland veel wissels voor de flexibiliteit en daarnaast veel meer treinbewegingen dan in veel andere landen.

2. Ik werk gemiddeld 36 uur, meestal 4 dagen in de ene week en 5 in de andere. Sommige weken ben ik met 24 uur al klaar, maar heb ook wel eens een week van 53 uur gehad.
Maandelijks haal ik ongeveer 2300 euro netto binnen.

3. Nachten verdienen zeker meer, maar zelf draai ik bijna nooit nachtdiensten.

4. Iedereen heeft een eigen standplaats waar je altijd je diensten begint en ook altijd weer eindigt. Mocht er een versperring zijn waardoor je niet meer bij je standplaats kan komen dan krijg je vanuit het bedrijf een taxi.

5. Nee, wij krijgen een business card met een altijd vrij abbo. We reizen dus altijd gratis, ook met de concurrent.

6. In de dertig :+

7. Nee hoor, het went eigenlijk wel zonder muziek.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 12 november 2018 @ 20:35:18 #263
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183108934
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 08:30 schreef klaasweetalles het volgende:
Heb je zware psychische problemen door de werkdruk en door mensen die voor je trein springen

Waarom rijden jullie nooit op tijd?

Ik vermoed zelf dat julllie te lang koffie drinken voordat de trein moet vertrekken, Klopt dit?
Ik ervaar geen zware werkdruk, denk dat je daar ook weinig spoormensen over zal horen klagen :+
Mocht je een springer krijgen dan is er eventueel psychologische hulp en een speciaal team van collega's die voor je klaarstaan.

Wij rijden niet op tijd, omdat we op rails rijden.

c_/
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 12 november 2018 @ 20:41:29 #264
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183109147
quote:
14s.gif Op maandag 12 november 2018 09:57 schreef Zolderkamer het volgende:
Knaller dit topic.. waarvoor dank!
Hoop vragen, hoop antwoorden..

Maar wat is nou het vreemdste, meest gekke, of leukste wat er voor is gekomen?

Oh en het ging al over geluidsdragers/muziek..
Hoe zit het met gebruik van je eigen telefoon? Of berichten? Helemaal uit de boze, of wel als je stilstaat?

Merk je het verschil met het rijgedrag tussen een volle en een lege trein?
Een vreemde situatie.... Nou toen ik nog in opleiding was en een keer een heel vroege trein moest rijden lag er iemand naakt in het gangpad middenin de trein. De vroegste treinen trekken vaak veel uitgaanspubliek aan die dan pas op huis aangaan, dus dan heb je nog wel eens mensen met een paar slokkies teveel op in je trein. Met name op zaterdag en zondagochtend.

Heb ook wel eens iemand in de trein gehad die een andere reiziger in elkaar had geslagen, werd toen onder veel politiebegeleiding de trein uitgehaald.

Telefoon onder het rijden is uiteraard verboden, maar tijdens stilstand kijk ik wel vrij regelmatig even.

Een volle trein trekt iets langzamer op en rolt daarentegen ook wat makkelijker door. De remweg wordt wel iets langer, maar niet noemenswaardig veel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 12 november 2018 @ 20:42:55 #265
147316 crew  DJMO
#trut
pi_183109194
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 20:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wij rijden niet op tijd, omdat we op rails rijden.

c_/
_O-
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 12 november 2018 @ 20:43:25 #266
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183109212
quote:
2s.gif Op maandag 12 november 2018 11:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

^O^ kleine toelichting op de vraag, mijn broer heeft vroeger langs het spoor gewerkt (onkruidverdelging) en is toen wel eens mensen tegen gekomen die de snelheid aan het meten waren voor overtredingen. Je praat dan wel over meer dan 15 jaar geleden maar ik vond dat wel bijzonder :D
Ik ben die controles nog nooit tegengekomen, maar misschien staan ze verdekt opgesteld net als langs de autoweg :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 12 november 2018 @ 20:45:08 #267
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183109264
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 13:48 schreef Liftdeur het volgende:
Heb je te maken met willekeurige alcohol/drugs controles?
Kan voorkomen inderdaad, de inspectie leefomgeving en transport voert soms dergelijke controles uit. Ook checken ze dan je vergunningen en je wegbekendheid. Maar het komt volgens mij maar heel sporadisch voor, ik ben in ieder geval nog nooit gecontroleerd.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  maandag 12 november 2018 @ 20:52:48 #268
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183109462
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 20:41 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Een vreemde situatie.... Nou toen ik nog in opleiding was en een keer een heel vroege trein moest rijden lag er iemand naakt in het gangpad middenin de trein. De vroegste treinen trekken vaak veel uitgaanspubliek aan die dan pas op huis aangaan, dus dan heb je nog wel eens mensen met een paar slokkies teveel op in je trein. Met name op zaterdag en zondagochtend.

Heb ook wel eens iemand in de trein gehad die een andere reiziger in elkaar had geslagen, werd toen onder veel politiebegeleiding de trein uitgehaald.

Telefoon onder het rijden is uiteraard verboden, maar tijdens stilstand kijk ik wel vrij regelmatig even.

Een volle trein trekt iets langzamer op en rolt daarentegen ook wat makkelijker door. De remweg wordt wel iets langer, maar niet noemenswaardig veel.
Altijd leuk inderdaad dat soort memorabele momenten.. :Y

Ik had verwacht dat je met zo'n gewicht niets van belading zou merken..
Is het dan ook dat je je er daardoor wel eens op verkijkt icm glijden/remmen of heb je altijd wel goed overzicht op hoe vol je trein zit?
pi_183109986
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 20:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik ervaar geen zware werkdruk, denk dat je daar ook weinig spoormensen over zal horen klagen :+
Mocht je een springer krijgen dan is er eventueel psychologische hulp en een speciaal team van collega's die voor je klaarstaan.

Wij rijden niet op tijd, omdat we op rails rijden.

c_/
in Japan rijden ze ook op rails en die zijn wel optijd!
pi_183110179
Bovendien, ik reis via de sprinter van den haag naar zoetermeer oost...
Dit hele jaar al , omdat ik geen auto meer heb.... vandaag van zoetermeer oost naar den haag 3 minuten te laat.... en dat is ongeveer een op 3 ... of de trein van ..:19 of 49 is weer gecancelled... wat ook een keer per week gebeurt!
En die poortjes bij zoetermeer oost die niet meer te lezen zijn en ook niet bliepen!!!! ben ik nou wel uitgetjekked of niet???
Waardeloos traject!
pi_183110295
Ik moet wel een compliment geven dat er weer lekkere lange koplopers tussen enschede en den haag rijden, alsmede de koplopers leeuwarden/groningen denhaag/rotterdam :) laatst weer een stam 12 gezien en dat vond ik tof! :)
  maandag 12 november 2018 @ 21:23:52 #272
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183110383
quote:
14s.gif Op maandag 12 november 2018 20:52 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Altijd leuk inderdaad dat soort memorabele momenten.. :Y

Ik had verwacht dat je met zo'n gewicht niets van belading zou merken..
Is het dan ook dat je je er daardoor wel eens op verkijkt icm glijden/remmen of heb je altijd wel goed overzicht op hoe vol je trein zit?
Nee hoor, het verschil is eigenlijk niet noemenswaardig dus je hoeft je rem of rijgedrag verder niet aan te passen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183117581
Moet je wel eens achteruit rijden? In wat voor situaties? :D
  dinsdag 13 november 2018 @ 09:55:39 #274
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_183117643
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 november 2018 09:51 schreef Bwuh het volgende:
Moet je wel eens achteruit rijden? In wat voor situaties? :D
Als je bij eindstations komt natuurlijk. :D
Ajacied.
  dinsdag 13 november 2018 @ 10:06:01 #275
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183117819
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 november 2018 09:51 schreef Bwuh het volgende:
Moet je wel eens achteruit rijden? In wat voor situaties? :D
Echt achteruit rijden doen we nooit en is ook niet toegestaan.
Alleen na het splitsen van twee treinen is het toegestaan om de trein 1 meter achteruit te rijden.
Het kan ook voorkomen in sommige rangeersituaties, maar dan is het alleen toegestaan als er een rangeerder zich aan de andere kant van de trein bevind en hij in direct contact met mij als machinist staat via bijvoorbeeld de portofoon. De rangeerder geeft mij dan de rij en remopdrachten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  dinsdag 13 november 2018 @ 19:59:45 #276
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_183129740
Heb je wel eens meegemaakt dat er aan de noodrem getrokken werd?

Zo ja, was het een 'echt' noodremmoment (en wat is er dan gebeurd?) of was het een 'grap'?
Welke procedure moet je dan uitvoeren? Krijgt zo'n grappenmaker dan nog een boete ofzo?

Ik heb eens in een trein gezeten waar iemand het bijzonder grappig vond om aan de noodrem te trekken terwijl de trein net wilde vertrekken.

Duurde erg lang voordat we eindelijk verder mochten en de deuren gingen ook niet meer open. Alle mensen op het perron die dachten toch nog net de trein te hebben gehaald stonden boos op de deuren te duwen/slaan.

Moet overigens zeggen dat we in de trein netjes op de hoogte werden gehouden.
klerkje
  dinsdag 13 november 2018 @ 21:50:54 #277
6496 psv
kampioen 2001/2002
pi_183132426
Heb je ook stuurbekrachteging in een trein, en is het een automaat of moet jezelf schakelen ?
"fuk a duk""
pi_183135189
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:59 schreef Spiegelei het volgende:
Heb je wel eens meegemaakt dat er aan de noodrem getrokken werd?

Zo ja, was het een 'echt' noodremmoment (en wat is er dan gebeurd?) of was het een 'grap'?
Welke procedure moet je dan uitvoeren? Krijgt zo'n grappenmaker dan nog een boete ofzo?

Ik heb eens in een trein gezeten waar iemand het bijzonder grappig vond om aan de noodrem te trekken terwijl de trein net wilde vertrekken.

Duurde erg lang voordat we eindelijk verder mochten en de deuren gingen ook niet meer open. Alle mensen op het perron die dachten toch nog net de trein te hebben gehaald stonden boos op de deuren te duwen/slaan.

Moet overigens zeggen dat we in de trein netjes op de hoogte werden gehouden.
Ik heb een aantal keer een noodremtrekking gehad. In de meeste gevallen was het iemand die was vergeten uit te stappen en daarom gelijk maar de hele trein dupeerde. Persoonlijk ben ik voor beboeten, uitstappen is immers je eigen verantwoordelijkheid, maar het is uiteindelijk de conducteur die daarover gaat.

Procedure bij een noodremtrekking is eigenlijk afhankelijk van waar het zich voordoet. In tunnels en op bruggen bijvoorbeeld, nemen wij de noodremming 'over'. Ik kan de trein dan verder rijden met een beperkte snelheid, en op die manier zelf bepalen waar ik stil ga staan. De conducteur kan ondertussen op onderzoek uit wat er aan de hand is.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183135227
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 21:50 schreef psv het volgende:
Heb je ook stuurbekrachteging in een trein, en is het een automaat of moet jezelf schakelen ?
Geen stuurbekrachtiging, geen stuur :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183146056
Weet niet of ie al langs is gekomen, ben tot de helft van het topic gekomen.

Maar soms hoor je wel eens in de trein dat er nog geen machinist is. Ben jij wel eens te laat gekomen voor je rit? Dus dat de trein er al stond, klaar voor vertrek, maar jij nog niet?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_183146223
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 november 2018 19:59 schreef Spiegelei het volgende:
Heb je wel eens meegemaakt dat er aan de noodrem getrokken werd?

Zo ja, was het een 'echt' noodremmoment (en wat is er dan gebeurd?) of was het een 'grap'?
Welke procedure moet je dan uitvoeren? Krijgt zo'n grappenmaker dan nog een boete ofzo?

Ik heb eens in een trein gezeten waar iemand het bijzonder grappig vond om aan de noodrem te trekken terwijl de trein net wilde vertrekken.

Duurde erg lang voordat we eindelijk verder mochten en de deuren gingen ook niet meer open. Alle mensen op het perron die dachten toch nog net de trein te hebben gehaald stonden boos op de deuren te duwen/slaan.

Moet overigens zeggen dat we in de trein netjes op de hoogte werden gehouden.
Ik heb het een keer 'gepland' meegemaakt. Stagiair-conductrice moest het een keer meegemaakt hebben (hoe het voelt, wat er gebeurt, etc), dus dat gingen ze even uitvoeren. Trein werd vooraf geïnformeerd. Ik zat toevallig op het balkon waar de conducteur en de stagiaire stonden, dus ik zag alles :P Vond het wel bizar te merken hoe hard dat nog gaat. En wat voor stank er vrijkomt. Wel interessant om een keer meegemaakt te hebben :7

Alleen niet zo fraai voor de mensen die hun bus wilden halen. Je bent toch zo vijf minuten verder.
Somebody that I used to know
pi_183151863
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:50 schreef Hojdhopper het volgende:
Weet niet of ie al langs is gekomen, ben tot de helft van het topic gekomen.

Maar soms hoor je wel eens in de trein dat er nog geen machinist is. Ben jij wel eens te laat gekomen voor je rit? Dus dat de trein er al stond, klaar voor vertrek, maar jij nog niet?
Kan voorkomen in bijsturingssituaties, heb wel eens gehad dat ik een trein moest rijden die bijvoorbeeld om 12:00 uur zou moeten vertrekken, terwijl ik pas om 12:02 met een andere trein zelf aankom op het station. Dit wordt gedaan als het echt niet anders meer kan (de oorspronkelijke machinist is bijvoorbeeld pas een paar minuten voor vertrek uitgevallen).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183151907
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 16:58 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ik heb het een keer 'gepland' meegemaakt. Stagiair-conductrice moest het een keer meegemaakt hebben (hoe het voelt, wat er gebeurt, etc), dus dat gingen ze even uitvoeren. Trein werd vooraf geïnformeerd. Ik zat toevallig op het balkon waar de conducteur en de stagiaire stonden, dus ik zag alles :P Vond het wel bizar te merken hoe hard dat nog gaat. En wat voor stank er vrijkomt. Wel interessant om een keer meegemaakt te hebben :7

Alleen niet zo fraai voor de mensen die hun bus wilden halen. Je bent toch zo vijf minuten verder.
Leuk om te weten, dat heb ik dan weer nog nooit meegemaakt :+
Overigens zou het resetten van de noodrem vrij snel moeten kunnen gaan, zeker als je er gewoon naast staat.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183152104
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 21:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Leuk om te weten, dat heb ik dan weer nog nooit meegemaakt :+
Overigens zou het resetten van de noodrem vrij snel moeten kunnen gaan, zeker als je er gewoon naast staat.
Oh :D Waarschijnlijk moest ze dus ook leren hoe je 'm reset :+

Ja, maar voordat je weer op je goede snelheid zit...
Somebody that I used to know
  zaterdag 17 november 2018 @ 20:18:05 #285
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_183211263
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 23:44 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

De psychologische keuring is behoorlijk omvangrijk. Je krijgt eerst een hele reeks testen op de computer. Hier worden onder meer je concentratievermogen, je reactiesnelheid en je vermogen om je op een monotone taak te focussen getest. Ook heb je een test die je stressbestendigheid meet. Maar liefst 80% van de kandidaten die deze test maken valt hierop af, niet omdat ie nou heel moeilijk is maar omdat men het verkeerd inschat.

Je hebt een paneel voor je met allemaal knoppen erop. Iedere knop staat voor een kleur, rood, groen, geel etc. Op een computerscherm krijg je telkens een van die kleuren te zien en zodra jij de kleur ziet moet je zo snel mogelijk op de bijbehorende knop drukken. Simpel? De test gaat steeds sneller en sneller, op een gegeven moment gaat het zo snel dat je het niet meer bij kan houden en dat is waar veel mensen verliezen. De gedachte achter de test is namelijk niet dat je maar argeloos die kleuren bij probeert te houden, maar dat je bewust verliest van het spelletje. Alle knoppen loslaten en na een paar seconden gaan de kleuren weer steeds langzamer, aan jou dan de schone taak het spelletje weer op te pakken zodra het tempo weer acceptabel is en de juiste toetsen weer in te drukken.

Daarnaast heb je nog een uitgebreide persoonlijkheidstest en een gesprek met een psycholoog.
Ik heb ooit ook zo'n assessment gehad en ik vond die knoppentest verschrikkelijk. Maar dit is wel even iets om te onthouden, want ik deed ook zwaar mijn best het bij te houden.

Verder leuk topic trouwens. :Y
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_183461404
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 21:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Lokquote
Ik zag deze foto voorbij komen van de grens op de hsl.

Ik vroeg me af waarom hier de logo's van de vervoerders worden gebruikt? Wat de bordjes opzich betekenen weet ik. Niet dat het belangerijk is meer intressen.
speak only if it improves the silence.
pi_183951741
Ooit klappen gehad ?
Ik fok jou jij fokt mij en wij fokken hem :P
pi_183957699
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 00:44 schreef HaagseSjonniee het volgende:
Ooit klappen gehad ?
Ik denk dat dit topic nog op slot moet, want een antwoord zal je niet meer krijgen ;)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 25 december 2018 @ 12:22:17 #289
147316 crew  DJMO
#trut
pi_183957858
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 12:16 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik denk dat dit topic nog op slot moet, want een antwoord zal je niet meer krijgen ;)
Nee hoor, de persoon kan de vraagsteller nog via bosbeetle antwoord geven ;)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 6 februari 2022 @ 17:36:24 #290
269689 crew  Viv
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')