ok. vanuit perspectief personeel natuurlijk prima. vanuit perspectief roostermaker waarschijnlijk een nachtmerrie / een grote bron van inefficiency (zeker als rondje kerk uit den boze is)quote:Op zondag 11 november 2018 12:09 schreef WcPot het volgende:
[..]
Ik heb zelf twee standplaatsen. Waar je begint daar eindig je ook.
https://www.rijdendetreinen.nl/statistiekenquote:Op zondag 11 november 2018 13:47 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Hoe komt het dat er zoveel vertragingen zijn de laatst jaren zijn ? Weet jij daar toevallig de oorzaak achter ?
Dat is toch gewoon een westinghouserem? Wat hebben we dan nog meer?quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jazeker, intercities trekken veel trager op bijvoorbeeld maar wegen ook een stuk meer. De sprinters zijn daarentegen meesters van het accelereren, maar hebben in sommige gevallen een lagere topsnelheid.
Nu in de herfstperiode is een belangrijk verschil voor ons de glijgevoeligheid van het materieel. Sommige types glijden sneller dan anderen en dit is met het bepalen van de remweg toch wel iets om rekening mee te houden.
Een klein deel van het wagenpark remt zelfs nog volledig pneumatisch (dit betekent in het kort: remkracht door middel van luchtdruk, waarvan de bediening ook luchttechnisch werkt), ook dat geeft een rit weer een totaal andere beleving, er is namelijk iets minder ruimte om comfortabel te remmen en tot stilstand te komen.
Aanvulling:quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
gebruik je de tyfoon weleens ter vermaak? kun je er een melodie mee vormen? (la cucaracha)
Netjes ik mocht willen dat ik dit had. Zit namelijk bij de concurrent.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagen
Was al, iig deels,beantwoord....quote:Op zondag 11 november 2018 15:48 schreef Lunatiek het volgende:
Wat zijn je carrièrekansen? Kun je doorgroeien bij de NS, of moet je dan stoppen met rijden?
,,,
Idd wanneer je er over nadenkt... is "besturen", vakmatig een eindfunctie en je "kan" hooguit wanneer je dat wil (en kunt/mag) switchen. Vervelend is dat je vaak wel "moet" doorgroeien om zo meer salaris te krijgen, zelfs als die nieuwe functie "minder" leuk is.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:26 schreef VraagWatJeWil het volgende:Het is wel de primaire taak van het bedrijf, dus doorgroeimogelijkheden zijn beperkt. Er zijn wel andere taken die je naast het gewone machinistenwerk op je kan nemen. Zo worden cursussen en instructies (bijvoorbeeld materieelcursussen) door veel gewone collega's gegeven die het leuk vinden om een ander wat te leren. Je kan ook mentor machinist worden dan begeleid je nieuwe machinisten met hun eerste stapjes in de spoorwereld. Je zou ook nog roosteraar, dienstindeler of een combifunctie conducteur kunnen nemen. Voor een enkeling is het mogelijk om door te groeien naar een managementfunctie."
Neequote:
Ik kan me niet voorstellen dat er collega's zijn die dat zouden doen.quote:Op zondag 11 november 2018 02:49 schreef Fokpop het volgende:
Gebeurt het weleens dat een collega iemand aanrijdt maar hij geen zin heeft om te stoppen en de hulpdiensten te alarmeren omdat ie dan later thuis is, en ie de trein dus zonder iets te zeggen aan de volgende machinist overgeeft? Controleer je daarom de voorkant van de trein voor je instapt?
Ik weet niet echt een oorzaak als belangrijkste te benoemen.quote:Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef Remqo het volgende:
Wat zijn de belangrijkste oorzaken dat een trein vertraging oploopt?
Echt angstig niet, wel momenten dat de schrik er even goed in zit.quote:Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef -zucht- het volgende:
Heb je ooit een moment gehad dat je angstig was tijdens het besturen van de trein?
Je kan kiezen voor een interne NS opleiding (hiervoor moet je direct solliciteren en moet er dus een vacature beschikbaar zijn op de standplaats van jouw keuze), of voor de MBO opleiding machinist railvervoer.quote:Op zondag 11 november 2018 11:13 schreef summer2bird het volgende:
Wat voor opleidingen moet je volgen om machinist te worden?
En welke opleidingen heb jij gevolgd?
Zitten er ook dingen aan je werk wat je niet leuk vind?
Ja, zie 2 posts hierboven ^quote:Op zondag 11 november 2018 11:14 schreef summer2bird het volgende:
Oh en heb je wel eens per ongeluk een perron gemist?
Twee standplaatsen? Hoe werkt dat voor je? Zijn het dan wel standplaatsen die heel dicht bij elkaar liggen?quote:Op zondag 11 november 2018 12:09 schreef WcPot het volgende:
[..]
Ik heb zelf twee standplaatsen. Waar je begint daar eindig je ook.
snel de hoogovens induwen dat spulquote:Op zondag 11 november 2018 16:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Echt angstig niet, wel momenten dat de schrik er even goed in zit.
Zo heb ik 1 keer een stevige glijpartij gehad met een trein. Voor de kenners, dit was met een trein van het type SGM, en binnen het bedrijf hebben deze treinen een beetje de naam om carrierekillers te zijn. Want als ze eenmaal glijden, dan blijven ze ook glijden. Ik gleed met deze trein op een natte herfstdag (weer die blaadjes) zo een station volledig voorbij. Had de snelrem (wat in feite hetzelfde is als de noodrem) al stevig aangetrokken maar het mocht niet baten. Gelukkig lagen er achter dit betreffende station geen rode seinen of overwegen, dus heeft het verder geen gevaarlijke situaties opgeleverd.
of opgeleid worden bij een uitzendbureau en dan naar de NS gaanquote:Op zondag 11 november 2018 17:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Je kan kiezen voor een interne NS opleiding (hiervoor moet je direct solliciteren en moet er dus een vacature beschikbaar zijn op de standplaats van jouw keuze), of voor de MBO opleiding machinist railvervoer.
Qua vooropleiding zit je goed met een MBO diploma.
Het werk kan soms wat eentonig zijn. Met name op de dagen dat alles goed gaat en je veel kleine stukjes op telkens dezelfde trajecten aan het rijden bent.
De inhoud van de diensten wordt, bij NS in ieder geval, grotendeels door een computer samengesteld. Die computer let al heel erg op de 'efficiency' en zal keuzes maken die daarop aansluiten. Ik weet niet precies in hoeverre dienstinhoud nog door mensenhanden wordt aangepast, bijsturingssituaties even buiten beschouwing gelaten.quote:Op zondag 11 november 2018 12:36 schreef manny het volgende:
[..]
ok. vanuit perspectief personeel natuurlijk prima. vanuit perspectief roostermaker waarschijnlijk een nachtmerrie / een grote bron van inefficiency (zeker als rondje kerk uit den boze is)
Is dat iets van de laatste jaren dan? Op welke trajecten reis je zoal? Er zijn wat omvangrijkere problemen op de HSL die inderdaad voor nogal wat vertragingen en uitval zorgen, maar op het overige spoor vallen de cijfers voor vertragingen eigenlijk heel erg mee.quote:Op zondag 11 november 2018 13:47 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Hoe komt het dat er zoveel vertragingen zijn de laatst jaren zijn ? Weet jij daar toevallig de oorzaak achter ?
Er zijn schoonmakers in dienst dus wij hoeven niks schoon te maken. Wel vallen de resultaten soms wat tegen, ik kom wel eens in cabines waar ik zo een dikke laag stof van de snelheidsmeter kan vegen.quote:Op zondag 11 november 2018 14:05 schreef Adrie072 het volgende:
Leuk dit! Maak je je werkplek zelf schoon of doen andere dit?
thanks voor de uitleg.quote:Op zondag 11 november 2018 17:14 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De inhoud van de diensten wordt, bij NS in ieder geval, grotendeels door een computer samengesteld. Die computer let al heel erg op de 'efficiency' en zal keuzes maken die daarop aansluiten. Ik weet niet precies in hoeverre dienstinhoud nog door mensenhanden wordt aangepast, bijsturingssituaties even buiten beschouwing gelaten.
Verder heb je nog het onderscheid in roostermaker en dienstindeler. De roostermaker stelt de diverse vaste roosters op de standplaats samen, die bepaald dus welke diensten in welk rooster komen te liggen. De vaste roosters wijzigen ieder jaar in december, tesamen met de wijzigingen van de dienstregeling.
De dienstindelers gaan over wijzigingen over een hele dienst opzichzelf. Als je in een vast rooster zit en op maandag dienst nummer 1 hebt volgens je rooster dan zal je meestal die dienst ook gewoon krijgen, tenzij het om wat voor reden dan ook iets anders moet worden. Daarnaast bepalen de dienstindelers wat de vervangers, waaronder ikzelf, zoal te doen krijgen.
En tot slot worden wijzigingen in de inhoud van een dienst gemaakt door de bijsturing. Dit gebeurt als er bijvoorbeeld werkzaamheden zijn, of omdat een traject versperd is. Zij bepalen dan of je een andere trein te rijden krijgt of gewoon langer kan blijven zitten tijdens je pauze
Standplaats A en B bevinden zich 75km van elkaar. Heel toevallig woon ik er precies tussen in. Dus het maakt voor mijn eigen reistijd niet uit waar ze mij inzetten. Zetten ze mij in op mijn tweede standplaats (B) dan krijg ik daar een volledige kilometervergoeding voor wat dus heel interessant is voor mij om daar ingezet te worden.quote:Op zondag 11 november 2018 17:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Twee standplaatsen? Hoe werkt dat voor je? Zijn het dan wel standplaatsen die heel dicht bij elkaar liggen?
Precies, altijd dat gek*nker op de NS/Prorail. Ik vind het echt wel meevallen. Reis 3x in de week een vast traject.quote:Op zondag 11 november 2018 17:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Is dat iets van de laatste jaren dan? Op welke trajecten reis je zoal? Er zijn wat omvangrijkere problemen op de HSL die inderdaad voor nogal wat vertragingen en uitval zorgen, maar op het overige spoor vallen de cijfers voor vertragingen eigenlijk heel erg mee.
Wij mensen hebben de vervelende eigenschap om vooral de negatieve ervaringen op te slaan en uit te vergroten.
Over stoomlocs gesproken, die zie ik bij feestelijke gelegenheden nog wel eens rijden op het spoor hier (Tiel).quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Meester wordt inderdaad nog wel eens gebruikt. Een verplichting is het echter allang niet meer. Het stamt af uit het tijdperk dat er nog stoomlocs reden en je met 2 machinisten reed. 1 stoker (de leerling) en 1 meester (de machinist).
Klopt!quote:Op zondag 11 november 2018 14:41 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon een westinghouserem? Wat hebben we dan nog meer?
Ik heb zijn website wel eens gezien, maar denk niet dat ik hem zou herkennen mocht ik m tegenkomenquote:Op zondag 11 november 2018 15:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Aanvulling:
Gebruik je hem als je langs Nico Spilt rijdt?
Wat hou je er nou precies aan over bij de concurrent als ik vragen mag?quote:Op zondag 11 november 2018 15:40 schreef WcPot het volgende:
[..]
Netjes ik mocht willen dat ik dit had. Zit namelijk bij de concurrent.
Dat zal ook wel een welkome afwisseling in het lijnenpakket geven gok ik zo, of gaat het dan nog steeds om dezelfde inzetregio?quote:Op zondag 11 november 2018 17:32 schreef WcPot het volgende:
[..]
Standplaats A en B bevinden zich 75km van elkaar. Heel toevallig woon ik er precies tussen in. Dus het maakt voor mijn eigen reistijd niet uit waar ze mij inzetten. Zetten ze mij in op mijn tweede standplaats (B) dan krijg ik daar een volledige kilometervergoeding voor wat dus heel interessant is voor mij om daar ingezet te worden.
Je kan gaan werken bij NS international, dat is zeg maar de afdeling die alle ritten doet die over de grens gaan. Denk aan de ICE, de intercity Berlijn en de Benelux trein. Voor grensoverschrijdend verkeer geldt dat je natuurlijk de regels en wetten voor het rijden van treinen in dat land moet kennen, en je zal daar dan ook examens in af moeten leggen.quote:Op zondag 11 november 2018 15:48 schreef Lunatiek het volgende:
Wat zijn je carrièrekansen? Kun je doorgroeien bij de NS, of moet je dan stoppen met rijden?
Zou je makkelijk in het buitenland aan de slag kunnen als machinist of moet je dan opnieuw een opleiding doen?
Zou je eens op een stoomlocomotief willen rijden?
quote:Op zondag 11 november 2018 18:40 schreef DJMO het volgende:
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?
Ja je zit alleen.quote:Op zondag 11 november 2018 17:40 schreef Molo het volgende:
Zit je alleen?
Wat doe je als je naar het toilet moet?
Dank, dat eerste filmpje kende ik al, maar ik wilde de persoonlijke ervaring van de machinist horen. En of hij wel eens ongeregeldheden heeft meegemaakt.quote:
De verkeersleiding doet een algemene oproep via het communicatiesysteem wat door ons allemaal te horen is. Eerst volgt vaak een aankondiging dat de treinen over enkele minuten stilgezet moeten worden en dan een paar minuten later krijg je nog een keer een aankondiging. De reizigers reageren er in het algemeen positief op voor zover ik weet (maar waarschijnlijk hebben de conducteurs daar meer kijk opquote:Op zondag 11 november 2018 18:40 schreef DJMO het volgende:
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?
Ik zit in CAO Mulitmodaal ¤13,54.-quote:Op zondag 11 november 2018 18:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Wat hou je er nou precies aan over bij de concurrent als ik vragen mag?
[..]
Dat zal ook wel een welkome afwisseling in het lijnenpakket geven gok ik zo, of gaat het dan nog steeds om dezelfde inzetregio?
Kunnen diverse redenen voor zijn, maar planmatig zal het haast niet voorkomen dat een trein ergens 5 minuten halteert terwijl de spoorbomen ondertussen al gesloten zijn.quote:Op zondag 11 november 2018 18:54 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom duurt het soms wel 5 minuten voordat een trein wegrijdt bij een station, waar vlak bij een spoorwegovergang is? De spoorbomen zijn al wel 5 minuten dicht, maar de trein rijdt nog niet weg.
Nee over het algemeen komt men niet bij mij in de cabine tijdens de rit.quote:Op zondag 11 november 2018 19:00 schreef SaskiaR het volgende:
Hoe nauw werk je samen met de conducteur tijdens de rit? Zit hij/zij vaak bij jou in de cabine of zie je elkaar zelden? Zijn er vaste koppels machinist-conducteur? Kun je ook een voorkeur aangeven voor een conducteur met wie je wil werken?
Krijg je er veel van mee als er gedoe is in de trein? Bijv. zwartrijders of dronken passagiers?
Intercity's. Ken je jargonquote:
Bij mijn weten worden de stoomlocmachinisten intern opgeleid bij de diverse stoomtrein- en -trammaatschappijen, maar is het verplicht dat ze een machinist naast zich hebben die het "hoofdnet" goed kent als ze met de stoomtrein gaan rijden buiten hun gebruikelijke route.quote:Op zondag 11 november 2018 17:54 schreef Werkman het volgende:
[..]
Over stoomlocs gesproken, die zie ik bij feestelijke gelegenheden nog wel eens rijden op het spoor hier (Tiel).
Dan was er dan sprake van een speciale afgebakende (pendel)route natuurlijk.
Mijn vraag is dus worden bij dit soort speciale gevallen hedendaagse machinisten of andere speciale techneuten ingezet en indien het eerste het geval is krijg je als hedendaagse machinist daar dan ook een eenmalige of uitgebreidere opleiding voor?
Kun je dan nog wel achteruit terug naar het station of moet je het station dan geheel overslaan ofzo?quote:Op zondag 11 november 2018 16:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik gleed met deze trein op een natte herfstdag (weer die blaadjes) zo een station volledig voorbij.
Nee.quote:Op zondag 11 november 2018 20:40 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb je wel eens een boete/berisping gehad voor te hard rijden?
Ja hoor, ik heb zelf ook wel eens last van hoge rugpijn en dat is verder geen probleem.quote:Op zondag 11 november 2018 20:42 schreef zoz het volgende:
Kan je machinist worden als je weleens last van rugpijn hebt?
Tijdens de rangeerdienst gebruiken wij speciale portofoons die een veel groter bereik hebben dan de normale spoorportofoons, deze wordt echter voornamelijk gebruikt voor het contact met de treindienstleider van het rangeergebied en hebben wij slechts zelden nodig voor contact met elkaar.quote:Op zondag 11 november 2018 20:58 schreef RanjaCup het volgende:
Wat voor portofoon contact heb je met een rangeerder?
Ken je Coen, rangeerder in Utrecht.
Ik denk dat het tijdens de spits wel aardig aan gevuld is allemaal. Op sommige trajectdelen kunnen er nog wel treinen bij, maar dit zou op delen verderop van het traject dan weer problemen gaan veroorzaken.quote:Op zondag 11 november 2018 22:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Intercity's. Ken je jargon
Kan het spoor nog voller in de spits of is de rek eruit op bepaalde trajecten? Hoeveel overlengte heb je nog op korte perrons of gebeurt het nog wel eens dat een achterste deel van de trein buiten het perron valt? Zoals vroegâh. Mag dit nog wel? Kan een passagierstrein te zwaar beladen zijn waardoor de elektronica ingrijpt, of is het een kwestie van gewoon langzamer optrekken?
Ja, voor iedere route moet je wegbekendheid hebben. Voordat je er mag rijden ga je een paar keer met een andere machinist mee over het traject en leer je wat je allemaal onderweg tegen kan komen. De stations en de volgorde, maar ook bijzondere gevaarpunten, plaatsen waar je van spoor kan wisselen, afwijkende situaties etc. Na het wegleren maak je een examen en als je dat haalt mag je het traject zelfstandig berijden.quote:Op zondag 11 november 2018 22:22 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Bij mijn weten worden de stoomlocmachinisten intern opgeleid bij de diverse stoomtrein- en -trammaatschappijen, maar is het verplicht dat ze een machinist naast zich hebben die het "hoofdnet" goed kent als ze met de stoomtrein gaan rijden buiten hun gebruikelijke route.
In theorie zou het kunnen, maar in de praktijk krijg je daar nooit toestemming voor van de verkeersleiding.quote:Op zondag 11 november 2018 23:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Kun je dan nog wel achteruit terug naar het station of moet je het station dan geheel overslaan ofzo?
kleine toelichting op de vraag, mijn broer heeft vroeger langs het spoor gewerkt (onkruidverdelging) en is toen wel eens mensen tegen gekomen die de snelheid aan het meten waren voor overtredingen. Je praat dan wel over meer dan 15 jaar geleden maar ik vond dat wel bijzonderquote:Op maandag 12 november 2018 10:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Nee.
Ik heb wel eens gehoord dat de NS de eventuele boetes zelf betaald, maar of dit waar is weet ik niet, heb eigenlijk ook verder nooit wat over boetes gehoord dus ik ga er vanuit dat ik ze nooit gekregen heb
Wij werken met een snelheidsbewaker en dit systeem heet ATB-EG (Automatische Trein Beïnvloeding - Eerste Generatie). Door dit systeem wordt de snelheid in trapvorm bewaakt, mag ik bijvoorbeeld ergens 40 km/u rijden dan geeft de ATB een signaal als ik harder zou gaan. Als ik daar niet binnen enkele seconden op reageer door te gaan remmen, dan regelt de ATB het zelf wel door een noodremming uit te voeren. Hetzelfde geldt voor de snelheidstrappen van 60, 80, 130 en 140 km/u. Er zijn wel trajecten van bijvoorbeeld 100 km/u, dit wordt dan dus bewaakt door de snelheidstrap 130 en daar zou ik de snelheid dus gewoon tot 130 op kunnen voeren.
1. Ik weet niet of treinen enorm laat zijn als het sneeuwt, die ervaring heb ik niet. Wat wel een oorzaak voor vertragingen in de winter kan zijn is ijsvorming aan de trein, welke dan vervolgens tussen de wissels vast waardoor deze niet goed meer kunnen bewegen.quote:Op maandag 12 november 2018 06:49 schreef illusions het volgende:
1. Waarom zijn treinen in Nederland als het sneeuwt ineens zo enorm te laat en hebben ze daar in andere landen waar het weer veel strenger is nooit last van?
2. Ik heb je uurloon gezien, maar waar komt dat maandelijks nou op neer? En hoeveel uur per week werk je daar gemiddeld voor?
3. Verdien je 's nachts meer dan overdag?
4. Moet je altijd op dezelfde plek beginnen, en eindig je daar ook? Zo niet, is er een soort van vast transport vanuit de NS die je dan weer terugbrengt naar waar je begon of moet je onbetaald met de trein mee terug?
5. Moet je in je vrije tijd voor de trein betalen?
6. Hoe oud ben je?
7. Word je niet helemaal gestoord van het feit dat je geen muziek mag luisteren? Denk je niet dat je dag met muziek veel makkelijker zou gaan?
Ik ervaar geen zware werkdruk, denk dat je daar ook weinig spoormensen over zal horen klagenquote:Op maandag 12 november 2018 08:30 schreef klaasweetalles het volgende:
Heb je zware psychische problemen door de werkdruk en door mensen die voor je trein springen
Waarom rijden jullie nooit op tijd?
Ik vermoed zelf dat julllie te lang koffie drinken voordat de trein moet vertrekken, Klopt dit?
Een vreemde situatie.... Nou toen ik nog in opleiding was en een keer een heel vroege trein moest rijden lag er iemand naakt in het gangpad middenin de trein. De vroegste treinen trekken vaak veel uitgaanspubliek aan die dan pas op huis aangaan, dus dan heb je nog wel eens mensen met een paar slokkies teveel op in je trein. Met name op zaterdag en zondagochtend.quote:Op maandag 12 november 2018 09:57 schreef Zolderkamer het volgende:
Knaller dit topic.. waarvoor dank!
Hoop vragen, hoop antwoorden..
Maar wat is nou het vreemdste, meest gekke, of leukste wat er voor is gekomen?
Oh en het ging al over geluidsdragers/muziek..
Hoe zit het met gebruik van je eigen telefoon? Of berichten? Helemaal uit de boze, of wel als je stilstaat?
Merk je het verschil met het rijgedrag tussen een volle en een lege trein?
quote:Op maandag 12 november 2018 20:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Wij rijden niet op tijd, omdat we op rails rijden.
Ik ben die controles nog nooit tegengekomen, maar misschien staan ze verdekt opgesteld net als langs de autowegquote:Op maandag 12 november 2018 11:40 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
kleine toelichting op de vraag, mijn broer heeft vroeger langs het spoor gewerkt (onkruidverdelging) en is toen wel eens mensen tegen gekomen die de snelheid aan het meten waren voor overtredingen. Je praat dan wel over meer dan 15 jaar geleden maar ik vond dat wel bijzonder
Kan voorkomen inderdaad, de inspectie leefomgeving en transport voert soms dergelijke controles uit. Ook checken ze dan je vergunningen en je wegbekendheid. Maar het komt volgens mij maar heel sporadisch voor, ik ben in ieder geval nog nooit gecontroleerd.quote:Op maandag 12 november 2018 13:48 schreef Liftdeur het volgende:
Heb je te maken met willekeurige alcohol/drugs controles?
Altijd leuk inderdaad dat soort memorabele momenten..quote:Op maandag 12 november 2018 20:41 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Een vreemde situatie.... Nou toen ik nog in opleiding was en een keer een heel vroege trein moest rijden lag er iemand naakt in het gangpad middenin de trein. De vroegste treinen trekken vaak veel uitgaanspubliek aan die dan pas op huis aangaan, dus dan heb je nog wel eens mensen met een paar slokkies teveel op in je trein. Met name op zaterdag en zondagochtend.
Heb ook wel eens iemand in de trein gehad die een andere reiziger in elkaar had geslagen, werd toen onder veel politiebegeleiding de trein uitgehaald.
Telefoon onder het rijden is uiteraard verboden, maar tijdens stilstand kijk ik wel vrij regelmatig even.
Een volle trein trekt iets langzamer op en rolt daarentegen ook wat makkelijker door. De remweg wordt wel iets langer, maar niet noemenswaardig veel.
in Japan rijden ze ook op rails en die zijn wel optijd!quote:Op maandag 12 november 2018 20:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik ervaar geen zware werkdruk, denk dat je daar ook weinig spoormensen over zal horen klagen
Mocht je een springer krijgen dan is er eventueel psychologische hulp en een speciaal team van collega's die voor je klaarstaan.
Wij rijden niet op tijd, omdat we op rails rijden.
Nee hoor, het verschil is eigenlijk niet noemenswaardig dus je hoeft je rem of rijgedrag verder niet aan te passen.quote:Op maandag 12 november 2018 20:52 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Altijd leuk inderdaad dat soort memorabele momenten..
Ik had verwacht dat je met zo'n gewicht niets van belading zou merken..
Is het dan ook dat je je er daardoor wel eens op verkijkt icm glijden/remmen of heb je altijd wel goed overzicht op hoe vol je trein zit?
Als je bij eindstations komt natuurlijk.quote:Op dinsdag 13 november 2018 09:51 schreef Bwuh het volgende:
Moet je wel eens achteruit rijden? In wat voor situaties?
Echt achteruit rijden doen we nooit en is ook niet toegestaan.quote:Op dinsdag 13 november 2018 09:51 schreef Bwuh het volgende:
Moet je wel eens achteruit rijden? In wat voor situaties?
Ik heb een aantal keer een noodremtrekking gehad. In de meeste gevallen was het iemand die was vergeten uit te stappen en daarom gelijk maar de hele trein dupeerde. Persoonlijk ben ik voor beboeten, uitstappen is immers je eigen verantwoordelijkheid, maar het is uiteindelijk de conducteur die daarover gaat.quote:Op dinsdag 13 november 2018 19:59 schreef Spiegelei het volgende:
Heb je wel eens meegemaakt dat er aan de noodrem getrokken werd?
Zo ja, was het een 'echt' noodremmoment (en wat is er dan gebeurd?) of was het een 'grap'?
Welke procedure moet je dan uitvoeren? Krijgt zo'n grappenmaker dan nog een boete ofzo?
Ik heb eens in een trein gezeten waar iemand het bijzonder grappig vond om aan de noodrem te trekken terwijl de trein net wilde vertrekken.
Duurde erg lang voordat we eindelijk verder mochten en de deuren gingen ook niet meer open. Alle mensen op het perron die dachten toch nog net de trein te hebben gehaald stonden boos op de deuren te duwen/slaan.
Moet overigens zeggen dat we in de trein netjes op de hoogte werden gehouden.
Geen stuurbekrachtiging, geen stuurquote:Op dinsdag 13 november 2018 21:50 schreef psv het volgende:
Heb je ook stuurbekrachteging in een trein, en is het een automaat of moet jezelf schakelen ?
Ik heb het een keer 'gepland' meegemaakt. Stagiair-conductrice moest het een keer meegemaakt hebben (hoe het voelt, wat er gebeurt, etc), dus dat gingen ze even uitvoeren. Trein werd vooraf geïnformeerd. Ik zat toevallig op het balkon waar de conducteur en de stagiaire stonden, dus ik zag alles Vond het wel bizar te merken hoe hard dat nog gaat. En wat voor stank er vrijkomt. Wel interessant om een keer meegemaakt te hebbenquote:Op dinsdag 13 november 2018 19:59 schreef Spiegelei het volgende:
Heb je wel eens meegemaakt dat er aan de noodrem getrokken werd?
Zo ja, was het een 'echt' noodremmoment (en wat is er dan gebeurd?) of was het een 'grap'?
Welke procedure moet je dan uitvoeren? Krijgt zo'n grappenmaker dan nog een boete ofzo?
Ik heb eens in een trein gezeten waar iemand het bijzonder grappig vond om aan de noodrem te trekken terwijl de trein net wilde vertrekken.
Duurde erg lang voordat we eindelijk verder mochten en de deuren gingen ook niet meer open. Alle mensen op het perron die dachten toch nog net de trein te hebben gehaald stonden boos op de deuren te duwen/slaan.
Moet overigens zeggen dat we in de trein netjes op de hoogte werden gehouden.
Kan voorkomen in bijsturingssituaties, heb wel eens gehad dat ik een trein moest rijden die bijvoorbeeld om 12:00 uur zou moeten vertrekken, terwijl ik pas om 12:02 met een andere trein zelf aankom op het station. Dit wordt gedaan als het echt niet anders meer kan (de oorspronkelijke machinist is bijvoorbeeld pas een paar minuten voor vertrek uitgevallen).quote:Op woensdag 14 november 2018 16:50 schreef Hojdhopper het volgende:
Weet niet of ie al langs is gekomen, ben tot de helft van het topic gekomen.
Maar soms hoor je wel eens in de trein dat er nog geen machinist is. Ben jij wel eens te laat gekomen voor je rit? Dus dat de trein er al stond, klaar voor vertrek, maar jij nog niet?
Leuk om te weten, dat heb ik dan weer nog nooit meegemaaktquote:Op woensdag 14 november 2018 16:58 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik heb het een keer 'gepland' meegemaakt. Stagiair-conductrice moest het een keer meegemaakt hebben (hoe het voelt, wat er gebeurt, etc), dus dat gingen ze even uitvoeren. Trein werd vooraf geïnformeerd. Ik zat toevallig op het balkon waar de conducteur en de stagiaire stonden, dus ik zag alles Vond het wel bizar te merken hoe hard dat nog gaat. En wat voor stank er vrijkomt. Wel interessant om een keer meegemaakt te hebben
Alleen niet zo fraai voor de mensen die hun bus wilden halen. Je bent toch zo vijf minuten verder.
Oh Waarschijnlijk moest ze dus ook leren hoe je 'm resetquote:Op woensdag 14 november 2018 21:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Leuk om te weten, dat heb ik dan weer nog nooit meegemaakt
Overigens zou het resetten van de noodrem vrij snel moeten kunnen gaan, zeker als je er gewoon naast staat.
Ik heb ooit ook zo'n assessment gehad en ik vond die knoppentest verschrikkelijk. Maar dit is wel even iets om te onthouden, want ik deed ook zwaar mijn best het bij te houden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:44 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De psychologische keuring is behoorlijk omvangrijk. Je krijgt eerst een hele reeks testen op de computer. Hier worden onder meer je concentratievermogen, je reactiesnelheid en je vermogen om je op een monotone taak te focussen getest. Ook heb je een test die je stressbestendigheid meet. Maar liefst 80% van de kandidaten die deze test maken valt hierop af, niet omdat ie nou heel moeilijk is maar omdat men het verkeerd inschat.
Je hebt een paneel voor je met allemaal knoppen erop. Iedere knop staat voor een kleur, rood, groen, geel etc. Op een computerscherm krijg je telkens een van die kleuren te zien en zodra jij de kleur ziet moet je zo snel mogelijk op de bijbehorende knop drukken. Simpel? De test gaat steeds sneller en sneller, op een gegeven moment gaat het zo snel dat je het niet meer bij kan houden en dat is waar veel mensen verliezen. De gedachte achter de test is namelijk niet dat je maar argeloos die kleuren bij probeert te houden, maar dat je bewust verliest van het spelletje. Alle knoppen loslaten en na een paar seconden gaan de kleuren weer steeds langzamer, aan jou dan de schone taak het spelletje weer op te pakken zodra het tempo weer acceptabel is en de juiste toetsen weer in te drukken.
Daarnaast heb je nog een uitgebreide persoonlijkheidstest en een gesprek met een psycholoog.
Nee hoor, de persoon kan de vraagsteller nog via bosbeetle antwoord gevenquote:Op dinsdag 25 december 2018 12:16 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik denk dat dit topic nog op slot moet, want een antwoord zal je niet meer krijgen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |