thanks voor de uitleg.quote:Op zondag 11 november 2018 17:14 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De inhoud van de diensten wordt, bij NS in ieder geval, grotendeels door een computer samengesteld. Die computer let al heel erg op de 'efficiency' en zal keuzes maken die daarop aansluiten. Ik weet niet precies in hoeverre dienstinhoud nog door mensenhanden wordt aangepast, bijsturingssituaties even buiten beschouwing gelaten.
Verder heb je nog het onderscheid in roostermaker en dienstindeler. De roostermaker stelt de diverse vaste roosters op de standplaats samen, die bepaald dus welke diensten in welk rooster komen te liggen. De vaste roosters wijzigen ieder jaar in december, tesamen met de wijzigingen van de dienstregeling.
De dienstindelers gaan over wijzigingen over een hele dienst opzichzelf. Als je in een vast rooster zit en op maandag dienst nummer 1 hebt volgens je rooster dan zal je meestal die dienst ook gewoon krijgen, tenzij het om wat voor reden dan ook iets anders moet worden. Daarnaast bepalen de dienstindelers wat de vervangers, waaronder ikzelf, zoal te doen krijgen.
En tot slot worden wijzigingen in de inhoud van een dienst gemaakt door de bijsturing. Dit gebeurt als er bijvoorbeeld werkzaamheden zijn, of omdat een traject versperd is. Zij bepalen dan of je een andere trein te rijden krijgt of gewoon langer kan blijven zitten tijdens je pauze
Standplaats A en B bevinden zich 75km van elkaar. Heel toevallig woon ik er precies tussen in. Dus het maakt voor mijn eigen reistijd niet uit waar ze mij inzetten. Zetten ze mij in op mijn tweede standplaats (B) dan krijg ik daar een volledige kilometervergoeding voor wat dus heel interessant is voor mij om daar ingezet te worden.quote:Op zondag 11 november 2018 17:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Twee standplaatsen? Hoe werkt dat voor je? Zijn het dan wel standplaatsen die heel dicht bij elkaar liggen?
Precies, altijd dat gek*nker op de NS/Prorail. Ik vind het echt wel meevallen. Reis 3x in de week een vast traject.quote:Op zondag 11 november 2018 17:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Is dat iets van de laatste jaren dan? Op welke trajecten reis je zoal? Er zijn wat omvangrijkere problemen op de HSL die inderdaad voor nogal wat vertragingen en uitval zorgen, maar op het overige spoor vallen de cijfers voor vertragingen eigenlijk heel erg mee.
Wij mensen hebben de vervelende eigenschap om vooral de negatieve ervaringen op te slaan en uit te vergroten.
Over stoomlocs gesproken, die zie ik bij feestelijke gelegenheden nog wel eens rijden op het spoor hier (Tiel).quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Meester wordt inderdaad nog wel eens gebruikt. Een verplichting is het echter allang niet meer. Het stamt af uit het tijdperk dat er nog stoomlocs reden en je met 2 machinisten reed. 1 stoker (de leerling) en 1 meester (de machinist).
Klopt!quote:Op zondag 11 november 2018 14:41 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon een westinghouserem? Wat hebben we dan nog meer?
Ik heb zijn website wel eens gezien, maar denk niet dat ik hem zou herkennen mocht ik m tegenkomenquote:Op zondag 11 november 2018 15:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Aanvulling:
Gebruik je hem als je langs Nico Spilt rijdt?
Wat hou je er nou precies aan over bij de concurrent als ik vragen mag?quote:Op zondag 11 november 2018 15:40 schreef WcPot het volgende:
[..]
Netjes ik mocht willen dat ik dit had. Zit namelijk bij de concurrent.
Dat zal ook wel een welkome afwisseling in het lijnenpakket geven gok ik zo, of gaat het dan nog steeds om dezelfde inzetregio?quote:Op zondag 11 november 2018 17:32 schreef WcPot het volgende:
[..]
Standplaats A en B bevinden zich 75km van elkaar. Heel toevallig woon ik er precies tussen in. Dus het maakt voor mijn eigen reistijd niet uit waar ze mij inzetten. Zetten ze mij in op mijn tweede standplaats (B) dan krijg ik daar een volledige kilometervergoeding voor wat dus heel interessant is voor mij om daar ingezet te worden.
Je kan gaan werken bij NS international, dat is zeg maar de afdeling die alle ritten doet die over de grens gaan. Denk aan de ICE, de intercity Berlijn en de Benelux trein. Voor grensoverschrijdend verkeer geldt dat je natuurlijk de regels en wetten voor het rijden van treinen in dat land moet kennen, en je zal daar dan ook examens in af moeten leggen.quote:Op zondag 11 november 2018 15:48 schreef Lunatiek het volgende:
Wat zijn je carričrekansen? Kun je doorgroeien bij de NS, of moet je dan stoppen met rijden?
Zou je makkelijk in het buitenland aan de slag kunnen als machinist of moet je dan opnieuw een opleiding doen?
Zou je eens op een stoomlocomotief willen rijden?
quote:Op zondag 11 november 2018 18:40 schreef DJMO het volgende:
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?
Ja je zit alleen.quote:Op zondag 11 november 2018 17:40 schreef Molo het volgende:
Zit je alleen?
Wat doe je als je naar het toilet moet?
Dank, dat eerste filmpje kende ik al, maar ik wilde de persoonlijke ervaring van de machinist horen. En of hij wel eens ongeregeldheden heeft meegemaakt.quote:
De verkeersleiding doet een algemene oproep via het communicatiesysteem wat door ons allemaal te horen is. Eerst volgt vaak een aankondiging dat de treinen over enkele minuten stilgezet moeten worden en dan een paar minuten later krijg je nog een keer een aankondiging. De reizigers reageren er in het algemeen positief op voor zover ik weet (maar waarschijnlijk hebben de conducteurs daar meer kijk opquote:Op zondag 11 november 2018 18:40 schreef DJMO het volgende:
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?
Ik zit in CAO Mulitmodaal ¤13,54.-quote:Op zondag 11 november 2018 18:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Wat hou je er nou precies aan over bij de concurrent als ik vragen mag?
[..]
Dat zal ook wel een welkome afwisseling in het lijnenpakket geven gok ik zo, of gaat het dan nog steeds om dezelfde inzetregio?
Kunnen diverse redenen voor zijn, maar planmatig zal het haast niet voorkomen dat een trein ergens 5 minuten halteert terwijl de spoorbomen ondertussen al gesloten zijn.quote:Op zondag 11 november 2018 18:54 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom duurt het soms wel 5 minuten voordat een trein wegrijdt bij een station, waar vlak bij een spoorwegovergang is? De spoorbomen zijn al wel 5 minuten dicht, maar de trein rijdt nog niet weg.
Nee over het algemeen komt men niet bij mij in de cabine tijdens de rit.quote:Op zondag 11 november 2018 19:00 schreef SaskiaR het volgende:
Hoe nauw werk je samen met de conducteur tijdens de rit? Zit hij/zij vaak bij jou in de cabine of zie je elkaar zelden? Zijn er vaste koppels machinist-conducteur? Kun je ook een voorkeur aangeven voor een conducteur met wie je wil werken?
Krijg je er veel van mee als er gedoe is in de trein? Bijv. zwartrijders of dronken passagiers?
Intercity's. Ken je jargonquote:
Bij mijn weten worden de stoomlocmachinisten intern opgeleid bij de diverse stoomtrein- en -trammaatschappijen, maar is het verplicht dat ze een machinist naast zich hebben die het "hoofdnet" goed kent als ze met de stoomtrein gaan rijden buiten hun gebruikelijke route.quote:Op zondag 11 november 2018 17:54 schreef Werkman het volgende:
[..]
Over stoomlocs gesproken, die zie ik bij feestelijke gelegenheden nog wel eens rijden op het spoor hier (Tiel).
Dan was er dan sprake van een speciale afgebakende (pendel)route natuurlijk.
Mijn vraag is dus worden bij dit soort speciale gevallen hedendaagse machinisten of andere speciale techneuten ingezet en indien het eerste het geval is krijg je als hedendaagse machinist daar dan ook een eenmalige of uitgebreidere opleiding voor?
Kun je dan nog wel achteruit terug naar het station of moet je het station dan geheel overslaan ofzo?quote:Op zondag 11 november 2018 16:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik gleed met deze trein op een natte herfstdag (weer die blaadjes) zo een station volledig voorbij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |