abonnement Unibet Coolblue
  zondag 11 november 2018 @ 17:24:12 #226
80382 manny
30 is best veel
pi_183081614
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:14 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

De inhoud van de diensten wordt, bij NS in ieder geval, grotendeels door een computer samengesteld. Die computer let al heel erg op de 'efficiency' en zal keuzes maken die daarop aansluiten. Ik weet niet precies in hoeverre dienstinhoud nog door mensenhanden wordt aangepast, bijsturingssituaties even buiten beschouwing gelaten.

Verder heb je nog het onderscheid in roostermaker en dienstindeler. De roostermaker stelt de diverse vaste roosters op de standplaats samen, die bepaald dus welke diensten in welk rooster komen te liggen. De vaste roosters wijzigen ieder jaar in december, tesamen met de wijzigingen van de dienstregeling.

De dienstindelers gaan over wijzigingen over een hele dienst opzichzelf. Als je in een vast rooster zit en op maandag dienst nummer 1 hebt volgens je rooster dan zal je meestal die dienst ook gewoon krijgen, tenzij het om wat voor reden dan ook iets anders moet worden. Daarnaast bepalen de dienstindelers wat de vervangers, waaronder ikzelf, zoal te doen krijgen.

En tot slot worden wijzigingen in de inhoud van een dienst gemaakt door de bijsturing. Dit gebeurt als er bijvoorbeeld werkzaamheden zijn, of omdat een traject versperd is. Zij bepalen dan of je een andere trein te rijden krijgt of gewoon langer kan blijven zitten tijdens je pauze :+
thanks voor de uitleg.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_183081777
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Twee standplaatsen? Hoe werkt dat voor je? Zijn het dan wel standplaatsen die heel dicht bij elkaar liggen?
Standplaats A en B bevinden zich 75km van elkaar. Heel toevallig woon ik er precies tussen in. Dus het maakt voor mijn eigen reistijd niet uit waar ze mij inzetten. Zetten ze mij in op mijn tweede standplaats (B) dan krijg ik daar een volledige kilometervergoeding voor wat dus heel interessant is voor mij om daar ingezet te worden.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  zondag 11 november 2018 @ 17:40:25 #228
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_183081922
Zit je alleen?

Wat doe je als je naar het toilet moet?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_183081929
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Is dat iets van de laatste jaren dan? Op welke trajecten reis je zoal? Er zijn wat omvangrijkere problemen op de HSL die inderdaad voor nogal wat vertragingen en uitval zorgen, maar op het overige spoor vallen de cijfers voor vertragingen eigenlijk heel erg mee.
Wij mensen hebben de vervelende eigenschap om vooral de negatieve ervaringen op te slaan en uit te vergroten.
Precies, altijd dat gek*nker op de NS/Prorail. Ik vind het echt wel meevallen. Reis 3x in de week een vast traject.
Weet jij trouwens waarom er op station Santpoort Zuid áltijd de deur van het wachthok op slot zit. Zo irritant als je wat langer moet wachten nu met de winter!
pi_183082196
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Meester wordt inderdaad nog wel eens gebruikt. Een verplichting is het echter allang niet meer. Het stamt af uit het tijdperk dat er nog stoomlocs reden en je met 2 machinisten reed. 1 stoker (de leerling) en 1 meester (de machinist).
Over stoomlocs gesproken, die zie ik bij feestelijke gelegenheden nog wel eens rijden op het spoor hier (Tiel).
Dan was er dan sprake van een speciale afgebakende (pendel)route natuurlijk.
Mijn vraag is dus worden bij dit soort speciale gevallen hedendaagse machinisten of andere speciale techneuten ingezet en indien het eerste het geval is krijg je als hedendaagse machinist daar dan ook een eenmalige of uitgebreidere opleiding voor? :7
  zondag 11 november 2018 @ 18:31:43 #231
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083174
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 14:41 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Dat is toch gewoon een westinghouserem? Wat hebben we dan nog meer?
Klopt!
Tegenwoordig remmen we haast niet meer volledig pneumatisch, maar elektropneumatisch of elektrodynamisch. Het eerste betekent nog wel dat de remschijven door middel van lucht op de wielen worden gedrukt, alleen wordt dit elektrisch aangedreven waardoor je een systeem hebt dat veel sneller reageert op mijn handelingen als machinist.

Elektrodynamisch laat de motoren bijna letterlijk afremmen door een dynamo zoals dat ook bij een fiets werkt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 18:32:45 #232
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083211
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 15:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Aanvulling:
Gebruik je hem als je langs Nico Spilt rijdt?
Ik heb zijn website wel eens gezien, maar denk niet dat ik hem zou herkennen mocht ik m tegenkomen :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 18:35:08 #233
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083272
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 15:40 schreef WcPot het volgende:

[..]

Netjes ^O^ ik mocht willen dat ik dit had. Zit namelijk bij de concurrent.
Wat hou je er nou precies aan over bij de concurrent als ik vragen mag?

quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:32 schreef WcPot het volgende:

[..]

Standplaats A en B bevinden zich 75km van elkaar. Heel toevallig woon ik er precies tussen in. Dus het maakt voor mijn eigen reistijd niet uit waar ze mij inzetten. Zetten ze mij in op mijn tweede standplaats (B) dan krijg ik daar een volledige kilometervergoeding voor wat dus heel interessant is voor mij om daar ingezet te worden.
Dat zal ook wel een welkome afwisseling in het lijnenpakket geven gok ik zo, of gaat het dan nog steeds om dezelfde inzetregio?
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 11 november 2018 @ 18:40:56 #234
147316 crew  DJMO
#trut
pi_183083436
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zondag 11 november 2018 @ 18:45:07 #235
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083555
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 15:48 schreef Lunatiek het volgende:
Wat zijn je carričrekansen? Kun je doorgroeien bij de NS, of moet je dan stoppen met rijden?
Zou je makkelijk in het buitenland aan de slag kunnen als machinist of moet je dan opnieuw een opleiding doen?

Zou je eens op een stoomlocomotief willen rijden?
Je kan gaan werken bij NS international, dat is zeg maar de afdeling die alle ritten doet die over de grens gaan. Denk aan de ICE, de intercity Berlijn en de Benelux trein. Voor grensoverschrijdend verkeer geldt dat je natuurlijk de regels en wetten voor het rijden van treinen in dat land moet kennen, en je zal daar dan ook examens in af moeten leggen.

Stoomlocomotief lijkt me heel leuk, maar is totaal niet meer te vergelijken met modern materieel. Ik zou er niet zomaar mee aan de slag kunnen denk ik.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183083766
quote:
99s.gif Op zondag 11 november 2018 18:40 schreef DJMO het volgende:
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?

en vanuit de cabine:
  zondag 11 november 2018 @ 18:53:13 #237
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083791
quote:
14s.gif Op zondag 11 november 2018 17:40 schreef Molo het volgende:
Zit je alleen?

Wat doe je als je naar het toilet moet?
Ja je zit alleen.
Tussen de ritten door is er genoeg tijd voor een toiletbezoek. Tussen iedere rit moet een minimum van 20 minuten tijd zitten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 11 november 2018 @ 18:54:15 #238
147316 crew  DJMO
#trut
pi_183083825
quote:
Dank, dat eerste filmpje kende ik al, maar ik wilde de persoonlijke ervaring van de machinist horen. En of hij wel eens ongeregeldheden heeft meegemaakt.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_183083837
Waarom duurt het soms wel 5 minuten voordat een trein wegrijdt bij een station, waar vlak bij een spoorwegovergang is? De spoorbomen zijn al wel 5 minuten dicht, maar de trein rijdt nog niet weg.
Check it out
  zondag 11 november 2018 @ 18:55:19 #240
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083852
quote:
99s.gif Op zondag 11 november 2018 18:40 schreef DJMO het volgende:
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?
De verkeersleiding doet een algemene oproep via het communicatiesysteem wat door ons allemaal te horen is. Eerst volgt vaak een aankondiging dat de treinen over enkele minuten stilgezet moeten worden en dan een paar minuten later krijg je nog een keer een aankondiging. De reizigers reageren er in het algemeen positief op voor zover ik weet (maar waarschijnlijk hebben de conducteurs daar meer kijk op :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183083874
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Wat hou je er nou precies aan over bij de concurrent als ik vragen mag?

[..]

Dat zal ook wel een welkome afwisseling in het lijnenpakket geven gok ik zo, of gaat het dan nog steeds om dezelfde inzetregio?
Ik zit in CAO Mulitmodaal ¤13,54.-
Het is niet echt een afwisseling het is maar één traject. Dus ik begin dus op beide beginpunten.
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  zondag 11 november 2018 @ 18:58:16 #242
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183083936
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 18:54 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom duurt het soms wel 5 minuten voordat een trein wegrijdt bij een station, waar vlak bij een spoorwegovergang is? De spoorbomen zijn al wel 5 minuten dicht, maar de trein rijdt nog niet weg.
Kunnen diverse redenen voor zijn, maar planmatig zal het haast niet voorkomen dat een trein ergens 5 minuten halteert terwijl de spoorbomen ondertussen al gesloten zijn.
Wat wel gebeurt, en dat is zeker nu tijdens de gladde herfstperiode zo, is dat de bomen al wat eerder dichtgaan om in het geval van een doorglijder niet op een open overweg terecht te komen. Mensen die een open overweg zien zullen gewoon oversteken omdat zij op dat moment geen trein verwachten, kan dus erg vervelende gevolgen hebben.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zondag 11 november 2018 @ 19:00:17 #243
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_183083983
Hoe nauw werk je samen met de conducteur tijdens de rit? Zit hij/zij vaak bij jou in de cabine of zie je elkaar zelden? Zijn er vaste koppels machinist-conducteur? Kun je ook een voorkeur aangeven voor een conducteur met wie je wil werken?

Krijg je er veel van mee als er gedoe is in de trein? Bijv. zwartrijders of dronken passagiers?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  zondag 11 november 2018 @ 20:11:56 #244
481523 verified  VraagWatJeWil
Wat jij wil!
pi_183086511
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2018 19:00 schreef SaskiaR het volgende:
Hoe nauw werk je samen met de conducteur tijdens de rit? Zit hij/zij vaak bij jou in de cabine of zie je elkaar zelden? Zijn er vaste koppels machinist-conducteur? Kun je ook een voorkeur aangeven voor een conducteur met wie je wil werken?

Krijg je er veel van mee als er gedoe is in de trein? Bijv. zwartrijders of dronken passagiers?
Nee over het algemeen komt men niet bij mij in de cabine tijdens de rit.
Qua samenwerking valt het ook wel mee, komt denk ik omdat de taken grotendeels gescheiden zijn. Pas als er echt wat aan de hand is neemt het portofoonverkeer toe.

Er zijn geen vaste koppels en ook geen voorkeuren. Soms heb je bij toeval bijna dezelfde dienst samen met 1 conducteur maar vaker wisselt het gewoon na iedere rit, en soms zelfs meerdere keren tijdens dezelfde rit. Als ik bijvoorbeeld een lange rit heb die langs veel grotere stations komt dan kan er maar zo 4 a 5 keer een conducteurswissel plaatsvinden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zondag 11 november 2018 @ 20:40:56 #245
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183087511
Heb je wel eens een boete/berisping gehad voor te hard rijden?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183087572
Kan je machinist worden als je weleens last van rugpijn hebt?
pi_183088187
Wat voor portofoon contact heb je met een rangeerder?
Ken je Coen, rangeerder in Utrecht. :)
  zondag 11 november 2018 @ 22:05:28 #248
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_183090300
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

intercities
Intercity's. Ken je jargon o|O

Kan het spoor nog voller in de spits of is de rek eruit op bepaalde trajecten? Hoeveel overlengte heb je nog op korte perrons of gebeurt het nog wel eens dat een achterste deel van de trein buiten het perron valt? Zoals vroegâh. Mag dit nog wel? Kan een passagierstrein te zwaar beladen zijn waardoor de elektronica ingrijpt, of is het een kwestie van gewoon langzamer optrekken?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zondag 11 november 2018 @ 22:22:09 #249
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183090762
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 17:54 schreef Werkman het volgende:

[..]

Over stoomlocs gesproken, die zie ik bij feestelijke gelegenheden nog wel eens rijden op het spoor hier (Tiel).
Dan was er dan sprake van een speciale afgebakende (pendel)route natuurlijk.
Mijn vraag is dus worden bij dit soort speciale gevallen hedendaagse machinisten of andere speciale techneuten ingezet en indien het eerste het geval is krijg je als hedendaagse machinist daar dan ook een eenmalige of uitgebreidere opleiding voor? :7
Bij mijn weten worden de stoomlocmachinisten intern opgeleid bij de diverse stoomtrein- en -trammaatschappijen, maar is het verplicht dat ze een machinist naast zich hebben die het "hoofdnet" goed kent als ze met de stoomtrein gaan rijden buiten hun gebruikelijke route.
pi_183092581
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 16:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik gleed met deze trein op een natte herfstdag (weer die blaadjes) zo een station volledig voorbij.
Kun je dan nog wel achteruit terug naar het station of moet je het station dan geheel overslaan ofzo?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')