https://www.rijdendetreinen.nl/statistiekenquote:Op zondag 11 november 2018 13:47 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Hoe komt het dat er zoveel vertragingen zijn de laatst jaren zijn ? Weet jij daar toevallig de oorzaak achter ?
Dat is toch gewoon een westinghouserem? Wat hebben we dan nog meer?quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jazeker, intercities trekken veel trager op bijvoorbeeld maar wegen ook een stuk meer. De sprinters zijn daarentegen meesters van het accelereren, maar hebben in sommige gevallen een lagere topsnelheid.
Nu in de herfstperiode is een belangrijk verschil voor ons de glijgevoeligheid van het materieel. Sommige types glijden sneller dan anderen en dit is met het bepalen van de remweg toch wel iets om rekening mee te houden.
Een klein deel van het wagenpark remt zelfs nog volledig pneumatisch (dit betekent in het kort: remkracht door middel van luchtdruk, waarvan de bediening ook luchttechnisch werkt), ook dat geeft een rit weer een totaal andere beleving, er is namelijk iets minder ruimte om comfortabel te remmen en tot stilstand te komen.
Aanvulling:quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
gebruik je de tyfoon weleens ter vermaak? kun je er een melodie mee vormen? (la cucaracha)
Netjes ik mocht willen dat ik dit had. Zit namelijk bij de concurrent.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagen
Was al, iig deels,beantwoord....quote:Op zondag 11 november 2018 15:48 schreef Lunatiek het volgende:
Wat zijn je carrièrekansen? Kun je doorgroeien bij de NS, of moet je dan stoppen met rijden?
,,,
Idd wanneer je er over nadenkt... is "besturen", vakmatig een eindfunctie en je "kan" hooguit wanneer je dat wil (en kunt/mag) switchen. Vervelend is dat je vaak wel "moet" doorgroeien om zo meer salaris te krijgen, zelfs als die nieuwe functie "minder" leuk is.quote:Op zaterdag 10 november 2018 23:26 schreef VraagWatJeWil het volgende:Het is wel de primaire taak van het bedrijf, dus doorgroeimogelijkheden zijn beperkt. Er zijn wel andere taken die je naast het gewone machinistenwerk op je kan nemen. Zo worden cursussen en instructies (bijvoorbeeld materieelcursussen) door veel gewone collega's gegeven die het leuk vinden om een ander wat te leren. Je kan ook mentor machinist worden dan begeleid je nieuwe machinisten met hun eerste stapjes in de spoorwereld. Je zou ook nog roosteraar, dienstindeler of een combifunctie conducteur kunnen nemen. Voor een enkeling is het mogelijk om door te groeien naar een managementfunctie."
Neequote:
Ik kan me niet voorstellen dat er collega's zijn die dat zouden doen.quote:Op zondag 11 november 2018 02:49 schreef Fokpop het volgende:
Gebeurt het weleens dat een collega iemand aanrijdt maar hij geen zin heeft om te stoppen en de hulpdiensten te alarmeren omdat ie dan later thuis is, en ie de trein dus zonder iets te zeggen aan de volgende machinist overgeeft? Controleer je daarom de voorkant van de trein voor je instapt?
Ik weet niet echt een oorzaak als belangrijkste te benoemen.quote:Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef Remqo het volgende:
Wat zijn de belangrijkste oorzaken dat een trein vertraging oploopt?
Echt angstig niet, wel momenten dat de schrik er even goed in zit.quote:Op zondag 11 november 2018 00:06 schreef -zucht- het volgende:
Heb je ooit een moment gehad dat je angstig was tijdens het besturen van de trein?
Je kan kiezen voor een interne NS opleiding (hiervoor moet je direct solliciteren en moet er dus een vacature beschikbaar zijn op de standplaats van jouw keuze), of voor de MBO opleiding machinist railvervoer.quote:Op zondag 11 november 2018 11:13 schreef summer2bird het volgende:
Wat voor opleidingen moet je volgen om machinist te worden?
En welke opleidingen heb jij gevolgd?
Zitten er ook dingen aan je werk wat je niet leuk vind?
Ja, zie 2 posts hierboven ^quote:Op zondag 11 november 2018 11:14 schreef summer2bird het volgende:
Oh en heb je wel eens per ongeluk een perron gemist?
Twee standplaatsen? Hoe werkt dat voor je? Zijn het dan wel standplaatsen die heel dicht bij elkaar liggen?quote:Op zondag 11 november 2018 12:09 schreef WcPot het volgende:
[..]
Ik heb zelf twee standplaatsen. Waar je begint daar eindig je ook.
snel de hoogovens induwen dat spulquote:Op zondag 11 november 2018 16:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Echt angstig niet, wel momenten dat de schrik er even goed in zit.
Zo heb ik 1 keer een stevige glijpartij gehad met een trein. Voor de kenners, dit was met een trein van het type SGM, en binnen het bedrijf hebben deze treinen een beetje de naam om carrierekillers te zijn. Want als ze eenmaal glijden, dan blijven ze ook glijden. Ik gleed met deze trein op een natte herfstdag (weer die blaadjes) zo een station volledig voorbij. Had de snelrem (wat in feite hetzelfde is als de noodrem) al stevig aangetrokken maar het mocht niet baten. Gelukkig lagen er achter dit betreffende station geen rode seinen of overwegen, dus heeft het verder geen gevaarlijke situaties opgeleverd.
of opgeleid worden bij een uitzendbureau en dan naar de NS gaanquote:Op zondag 11 november 2018 17:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Je kan kiezen voor een interne NS opleiding (hiervoor moet je direct solliciteren en moet er dus een vacature beschikbaar zijn op de standplaats van jouw keuze), of voor de MBO opleiding machinist railvervoer.
Qua vooropleiding zit je goed met een MBO diploma.
Het werk kan soms wat eentonig zijn. Met name op de dagen dat alles goed gaat en je veel kleine stukjes op telkens dezelfde trajecten aan het rijden bent.
De inhoud van de diensten wordt, bij NS in ieder geval, grotendeels door een computer samengesteld. Die computer let al heel erg op de 'efficiency' en zal keuzes maken die daarop aansluiten. Ik weet niet precies in hoeverre dienstinhoud nog door mensenhanden wordt aangepast, bijsturingssituaties even buiten beschouwing gelaten.quote:Op zondag 11 november 2018 12:36 schreef manny het volgende:
[..]
ok. vanuit perspectief personeel natuurlijk prima. vanuit perspectief roostermaker waarschijnlijk een nachtmerrie / een grote bron van inefficiency (zeker als rondje kerk uit den boze is)
Is dat iets van de laatste jaren dan? Op welke trajecten reis je zoal? Er zijn wat omvangrijkere problemen op de HSL die inderdaad voor nogal wat vertragingen en uitval zorgen, maar op het overige spoor vallen de cijfers voor vertragingen eigenlijk heel erg mee.quote:Op zondag 11 november 2018 13:47 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Hoe komt het dat er zoveel vertragingen zijn de laatst jaren zijn ? Weet jij daar toevallig de oorzaak achter ?
Er zijn schoonmakers in dienst dus wij hoeven niks schoon te maken. Wel vallen de resultaten soms wat tegen, ik kom wel eens in cabines waar ik zo een dikke laag stof van de snelheidsmeter kan vegen.quote:Op zondag 11 november 2018 14:05 schreef Adrie072 het volgende:
Leuk dit! Maak je je werkplek zelf schoon of doen andere dit?
thanks voor de uitleg.quote:Op zondag 11 november 2018 17:14 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De inhoud van de diensten wordt, bij NS in ieder geval, grotendeels door een computer samengesteld. Die computer let al heel erg op de 'efficiency' en zal keuzes maken die daarop aansluiten. Ik weet niet precies in hoeverre dienstinhoud nog door mensenhanden wordt aangepast, bijsturingssituaties even buiten beschouwing gelaten.
Verder heb je nog het onderscheid in roostermaker en dienstindeler. De roostermaker stelt de diverse vaste roosters op de standplaats samen, die bepaald dus welke diensten in welk rooster komen te liggen. De vaste roosters wijzigen ieder jaar in december, tesamen met de wijzigingen van de dienstregeling.
De dienstindelers gaan over wijzigingen over een hele dienst opzichzelf. Als je in een vast rooster zit en op maandag dienst nummer 1 hebt volgens je rooster dan zal je meestal die dienst ook gewoon krijgen, tenzij het om wat voor reden dan ook iets anders moet worden. Daarnaast bepalen de dienstindelers wat de vervangers, waaronder ikzelf, zoal te doen krijgen.
En tot slot worden wijzigingen in de inhoud van een dienst gemaakt door de bijsturing. Dit gebeurt als er bijvoorbeeld werkzaamheden zijn, of omdat een traject versperd is. Zij bepalen dan of je een andere trein te rijden krijgt of gewoon langer kan blijven zitten tijdens je pauze
Standplaats A en B bevinden zich 75km van elkaar. Heel toevallig woon ik er precies tussen in. Dus het maakt voor mijn eigen reistijd niet uit waar ze mij inzetten. Zetten ze mij in op mijn tweede standplaats (B) dan krijg ik daar een volledige kilometervergoeding voor wat dus heel interessant is voor mij om daar ingezet te worden.quote:Op zondag 11 november 2018 17:07 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Twee standplaatsen? Hoe werkt dat voor je? Zijn het dan wel standplaatsen die heel dicht bij elkaar liggen?
Precies, altijd dat gek*nker op de NS/Prorail. Ik vind het echt wel meevallen. Reis 3x in de week een vast traject.quote:Op zondag 11 november 2018 17:19 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Is dat iets van de laatste jaren dan? Op welke trajecten reis je zoal? Er zijn wat omvangrijkere problemen op de HSL die inderdaad voor nogal wat vertragingen en uitval zorgen, maar op het overige spoor vallen de cijfers voor vertragingen eigenlijk heel erg mee.
Wij mensen hebben de vervelende eigenschap om vooral de negatieve ervaringen op te slaan en uit te vergroten.
Over stoomlocs gesproken, die zie ik bij feestelijke gelegenheden nog wel eens rijden op het spoor hier (Tiel).quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:58 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Meester wordt inderdaad nog wel eens gebruikt. Een verplichting is het echter allang niet meer. Het stamt af uit het tijdperk dat er nog stoomlocs reden en je met 2 machinisten reed. 1 stoker (de leerling) en 1 meester (de machinist).
Klopt!quote:Op zondag 11 november 2018 14:41 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon een westinghouserem? Wat hebben we dan nog meer?
Ik heb zijn website wel eens gezien, maar denk niet dat ik hem zou herkennen mocht ik m tegenkomenquote:Op zondag 11 november 2018 15:19 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Aanvulling:
Gebruik je hem als je langs Nico Spilt rijdt?
Wat hou je er nou precies aan over bij de concurrent als ik vragen mag?quote:Op zondag 11 november 2018 15:40 schreef WcPot het volgende:
[..]
Netjes ik mocht willen dat ik dit had. Zit namelijk bij de concurrent.
Dat zal ook wel een welkome afwisseling in het lijnenpakket geven gok ik zo, of gaat het dan nog steeds om dezelfde inzetregio?quote:Op zondag 11 november 2018 17:32 schreef WcPot het volgende:
[..]
Standplaats A en B bevinden zich 75km van elkaar. Heel toevallig woon ik er precies tussen in. Dus het maakt voor mijn eigen reistijd niet uit waar ze mij inzetten. Zetten ze mij in op mijn tweede standplaats (B) dan krijg ik daar een volledige kilometervergoeding voor wat dus heel interessant is voor mij om daar ingezet te worden.
Je kan gaan werken bij NS international, dat is zeg maar de afdeling die alle ritten doet die over de grens gaan. Denk aan de ICE, de intercity Berlijn en de Benelux trein. Voor grensoverschrijdend verkeer geldt dat je natuurlijk de regels en wetten voor het rijden van treinen in dat land moet kennen, en je zal daar dan ook examens in af moeten leggen.quote:Op zondag 11 november 2018 15:48 schreef Lunatiek het volgende:
Wat zijn je carrièrekansen? Kun je doorgroeien bij de NS, of moet je dan stoppen met rijden?
Zou je makkelijk in het buitenland aan de slag kunnen als machinist of moet je dan opnieuw een opleiding doen?
Zou je eens op een stoomlocomotief willen rijden?
quote:Op zondag 11 november 2018 18:40 schreef DJMO het volgende:
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?
Ja je zit alleen.quote:Op zondag 11 november 2018 17:40 schreef Molo het volgende:
Zit je alleen?
Wat doe je als je naar het toilet moet?
Dank, dat eerste filmpje kende ik al, maar ik wilde de persoonlijke ervaring van de machinist horen. En of hij wel eens ongeregeldheden heeft meegemaakt.quote:
De verkeersleiding doet een algemene oproep via het communicatiesysteem wat door ons allemaal te horen is. Eerst volgt vaak een aankondiging dat de treinen over enkele minuten stilgezet moeten worden en dan een paar minuten later krijg je nog een keer een aankondiging. De reizigers reageren er in het algemeen positief op voor zover ik weet (maar waarschijnlijk hebben de conducteurs daar meer kijk opquote:Op zondag 11 november 2018 18:40 schreef DJMO het volgende:
Elk jaar met dodenherdenking worden alle treinen stilgezet om 20:00. Hoe gaat dat proces precies in z'n werking? Het lijkt met dat dat toch nogal een omvangrijke operatie is. En hoe reageren de passagiers over het algemeen op de stilzetting tijdens dodenherdenking?
Ik zit in CAO Mulitmodaal ¤13,54.-quote:Op zondag 11 november 2018 18:35 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Wat hou je er nou precies aan over bij de concurrent als ik vragen mag?
[..]
Dat zal ook wel een welkome afwisseling in het lijnenpakket geven gok ik zo, of gaat het dan nog steeds om dezelfde inzetregio?
Kunnen diverse redenen voor zijn, maar planmatig zal het haast niet voorkomen dat een trein ergens 5 minuten halteert terwijl de spoorbomen ondertussen al gesloten zijn.quote:Op zondag 11 november 2018 18:54 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom duurt het soms wel 5 minuten voordat een trein wegrijdt bij een station, waar vlak bij een spoorwegovergang is? De spoorbomen zijn al wel 5 minuten dicht, maar de trein rijdt nog niet weg.
Nee over het algemeen komt men niet bij mij in de cabine tijdens de rit.quote:Op zondag 11 november 2018 19:00 schreef SaskiaR het volgende:
Hoe nauw werk je samen met de conducteur tijdens de rit? Zit hij/zij vaak bij jou in de cabine of zie je elkaar zelden? Zijn er vaste koppels machinist-conducteur? Kun je ook een voorkeur aangeven voor een conducteur met wie je wil werken?
Krijg je er veel van mee als er gedoe is in de trein? Bijv. zwartrijders of dronken passagiers?
Intercity's. Ken je jargonquote:
Bij mijn weten worden de stoomlocmachinisten intern opgeleid bij de diverse stoomtrein- en -trammaatschappijen, maar is het verplicht dat ze een machinist naast zich hebben die het "hoofdnet" goed kent als ze met de stoomtrein gaan rijden buiten hun gebruikelijke route.quote:Op zondag 11 november 2018 17:54 schreef Werkman het volgende:
[..]
Over stoomlocs gesproken, die zie ik bij feestelijke gelegenheden nog wel eens rijden op het spoor hier (Tiel).
Dan was er dan sprake van een speciale afgebakende (pendel)route natuurlijk.
Mijn vraag is dus worden bij dit soort speciale gevallen hedendaagse machinisten of andere speciale techneuten ingezet en indien het eerste het geval is krijg je als hedendaagse machinist daar dan ook een eenmalige of uitgebreidere opleiding voor?
Kun je dan nog wel achteruit terug naar het station of moet je het station dan geheel overslaan ofzo?quote:Op zondag 11 november 2018 16:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Ik gleed met deze trein op een natte herfstdag (weer die blaadjes) zo een station volledig voorbij.
Nee.quote:Op zondag 11 november 2018 20:40 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb je wel eens een boete/berisping gehad voor te hard rijden?
Ja hoor, ik heb zelf ook wel eens last van hoge rugpijn en dat is verder geen probleem.quote:Op zondag 11 november 2018 20:42 schreef zoz het volgende:
Kan je machinist worden als je weleens last van rugpijn hebt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |