Ridocar | zondag 21 oktober 2018 @ 17:15 |
Ja, het jaarlijkse dilemma. Wat gooi jij onder je auto? Je zomerbanden, want je hebt zulke rijskills dat je 'm met 140 op een beijzelde snelweg makkelijk tussen de lijntjes kunt houden? Of omdat jij je niet gek laat maken door de marketingtrucs? of toch winterbanden want veiligheid voor jezelf/gezin en andere weggebruikers? of het beste/slechtste van beide en je gaat voor all-seasons? Brand los. Poll: Winterbanden? • Ja • Nee, all-seasons • Nee, zomerbanden Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier | |
#ANONIEM | zondag 21 oktober 2018 @ 17:19 |
All-seasons. Bevalt prima. | |
Ridocar | zondag 21 oktober 2018 @ 17:19 |
Deeltje 3 was al vol en er was geen nieuwe, dus bij deze: daar issie weer. Ts begint nu wel: All-seasons hier, want ik maak mij niet druk om metershoge sneeuwbanken. De laatste keer was het ook een domper, en mocht het opeens weer ijstijd zijn, dan zie ik het dan wel weer. | |
#ANONIEM | zondag 21 oktober 2018 @ 17:22 |
All seasons zijn voor de herfst en winter hier prima, denk alleen wel dat je met een zomer zoals afgelopen zomer er te veel op verliest. Dan liever een goede set zomerbanden. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 21 oktober 2018 @ 17:23 |
Ik heb nu een paar jaar allseasons (Michelin CrossClimates), maar vind ze in de sneeuw wel wat tegenvallen. Als ik nog op wintersport ga haal ik wel winterbanden. Verder voldoen de CrossClimates in NL erg goed, ook in de zomer. | |
Sounddragon | zondag 21 oktober 2018 @ 17:36 |
ik vind ze ridicuul duur, dus ik rijd lekker door op mijn normale Michelinnetjes. Al denk ik dat ze voor wel op gaan zijn voor de winter, dus daar zullen tegen die tijd wel nieuwe op liggen met lekker veel profiel. Voor nood en/of plotselinge ijstijden heb ik nog een dikke refurbished breedset in de schuur onder de werkbank liggen waar à la minute winterrubber op kan mocht ik dat willen. Maar ik denk van niet | |
Krollie | zondag 21 oktober 2018 @ 17:43 |
Onzin. Ik rij al jaren niet op winterbanden. Heb er nog nooit een nadeel van ondervonden. De keer dat ik in een slip raakte zou ook gebeurd zijn met winterbanden. De overige keren dat mijn auto in een slip dreigde te raken waren dus met zomerbanden en die hebben het voorkomen. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 21 oktober 2018 @ 17:44 |
Ja zijn erg duur, ik had ze gelukkig met een flinke korting kunnen kopen. Maar ik moet zeggen dat ze buiten de sneeuw wel erg goed zijn. Lijken niet snel te slijten, zijn stil, werken goed in flinke regen en ook in de hitte. Nou ga ik niet heel ver met de auto, maar tot nu toe erg blij er mee. Ik heb trouwens ook een vrij gunstige maat wat betreft prijs (225/55R16). Ik had ze er ook pal voor de winter er op laten leggen zodat ik er het meeste aan heb. Maar met dat laagje sneeuw verloor ik toch wel snel grip vond ik. Was winterbanden van Michelin gewend en daar erg tevreden over. Heb die winterbanden nog steeds liggen maar zijn nu onder de 4mm. Heb dus die velgenset nog over. Mocht ik dus nog gaan, kan ik daar een vers setje op leggen. | |
daNpy | zondag 21 oktober 2018 @ 17:48 |
En dit is dus de reden dat een discussie met degelijke argumenten niet mogelijk is over winterbanden. De mensen die ze hebben begrijpen het verschil, bij de mensen die ze niet hebben "had het geen verschil gemaakt". Dan kun je dus gewoon niet rijden. | |
RealBizkit666 | zondag 21 oktober 2018 @ 17:57 |
Achterwielaandrijving en een 7% helling vlak voor de deur maakt het dat ik winterbanden rij. Ik wil ook graag met de auto tot aan huis komen als er 5mm sneeuw ligt. | |
Fer | zondag 21 oktober 2018 @ 18:10 |
Maakt het verschil: Ja Zijn ze essentieel: Nee Is het verstandig ze te kopen: Dat is voor iedereen anders | |
bokkepoot | zondag 21 oktober 2018 @ 18:18 |
Nee dit jaar voor het eerst in 8 jaar niet. Waarom? ik rijd niet heel veel met mijn auto, 600-800 km per maand. Bovendien heb ik mijn auto niet direct nodig, dus als het te glad is of kans is op gladheid blijf ik gewoon thuis | |
H_T | zondag 21 oktober 2018 @ 18:23 |
Eerder dit jaar een andere auto gekocht waar een extra set velgen met winterbanden bij zat. Dus ga ze dit jaar voor het eerst eronder laten zetten. | |
XL | zondag 21 oktober 2018 @ 19:17 |
Vorige week met werkgever een rijvaardigheidstraining. 3 auto's stonden nog op zomerbanden, 1 was al geswitched. Angstaanjagend, de verschillen! Op nat en op sneeuwsimulatie (nat op metalenplaten) was de auto van de collega op winterbanden de enige waar je enigszins veilig de oefeningen mee kon doen. | |
VEM2012 | zondag 21 oktober 2018 @ 19:30 |
Mankeert er wat aan jouw rijstijl? | |
Krollie | zondag 21 oktober 2018 @ 20:50 |
Nee. Ik weet zeker dat het bij die situatie niet niet gebeurd was als ik winterbanden had gehad. Dan was het ook gebeurd. Dus onzin. En zonde van mijn geld om ze aan te schaffen. | |
Krollie | zondag 21 oktober 2018 @ 20:51 |
Nee. | |
VEM2012 | zondag 21 oktober 2018 @ 20:52 |
Aan jouw beoordelingsvermogen dan? Of wat? | |
Krollie | zondag 21 oktober 2018 @ 21:10 |
Geen idee. Het is puur mijn mening. Als je daar niet mee om kan gaan is dat niet mijn probleem. | |
daNpy | zondag 21 oktober 2018 @ 21:12 |
Je opmerking over geld laat alweer zien wat de ware reden is. | |
loveli | maandag 22 oktober 2018 @ 00:00 |
Het zijn nauwelijks extra kosten. Een set velgen en een uurtje tijd (als je onhandig bent, anders lukt het in een half uur). In de tijd dat je 2 sets banden verslijt, kun je net zo goed de koude helft van het jaar op een set winterbanden rondrijden. | |
VEM2012 | maandag 22 oktober 2018 @ 07:54 |
Het punt is simpelweg dat je iets roept wat nergens op slaat. | |
SuperNeger | maandag 22 oktober 2018 @ 10:26 |
Winterbanden zijn vooral chill als je hard rijdt. En als je verzekeringsgeld wil als de mensen achter je ze niet hebben want jij staat eerder stil dan zij. | |
Krollie | maandag 22 oktober 2018 @ 10:34 |
Het is mijn mening!! Wat snap je daar niet aan? | |
VEM2012 | maandag 22 oktober 2018 @ 10:36 |
Een mening kan ook nergens op slaan. Ik zeg nergens dat het jouw mening niet is. | |
Krollie | maandag 22 oktober 2018 @ 10:39 |
Ik ben toch echt de enige die bepaald of tie geld uit wil geven aan winterbanden. En ik vind dat onzinnig om te doen. | |
falling_away | maandag 22 oktober 2018 @ 10:49 |
De afgelopen drie winters heb ik op zomerbanden gereden en dat was op zich goed te doen, op een paar sneeuwdagen na. En toegegeven, tijdens die paar dagen is het niet fijn rijden naar werk in de drukke spits. Daarvoor had ik altijd all-season banden. De zomerbanden zijn aan vervanging toe dus heb ik net weer een nieuwe set Vredestijn Quattrac 5 banden gekocht. Perfect voor onze Nederlandse winters! Als je op wintersport gaat, of vaak hele dagen in de auto zit tijdens de winterse dagen zijn winterbanden het wel waard, anders niet. | |
Headlong | maandag 22 oktober 2018 @ 11:24 |
Enkele weken geleden was de auto toe aan vier nieuwe banden. Gekozen om deze winter te doen zonder winterbanden, wanneer de zomerbanden volgende winter verder versleten zijn dan koop ik wel een setje winterbanden. Daarnaast heb ik een flexibele werkgever, veel sneeuw/ijzel is een dagje thuis werken. | |
Fer | maandag 22 oktober 2018 @ 11:37 |
Dat jij het niet nodig vind, is jouw goed recht. Die afweging moet iedereen voor zichzelf maken. Maar je bent een droeftoeter als je meent, dat er geen verschil is in grip, rijgedrag van de auto. | |
VEM2012 | maandag 22 oktober 2018 @ 11:38 |
Waar heb ik het over geld? Dat vind ik overigens een zotte reden, want zoveel kost het niet. Het gebruik kan een reden zijn. Ik zit wekenlang in de sneeuw met de auto en bij bedrijfsauto’s is de afweging dat ik mijn personeel en klanten maximaal wil beschermen in het geval dat. Dus dat zijn voor mij overwegingen. Maar zou ik zelf een auto hebben die ik alleen met mooi weer gebruik, ja, dan steek je daar geen winterwielen onder. Dat beetje geld. Als het gebruik winterbanden rechtvaardigt, dan is dat toch geen argument? | |
Krollie | maandag 22 oktober 2018 @ 12:40 |
Ik heb nog nooit het verschil geprobeerd en dat gaat niet gebeuren. | |
daNpy | maandag 22 oktober 2018 @ 12:47 |
Net beweerde je nog dat winterbanden geen verschil maakten in de situaties die jij had, maar je weet het verschil dus helemaal niet. Zoals ik al vermoedde, je praat onzin | |
hjansen82 | maandag 22 oktober 2018 @ 12:53 |
Precies, met veel sneeuw/ijzel heeft het ook geen zin om met winterbanden te rijden naar je werk in de spits. | |
Krollie | maandag 22 oktober 2018 @ 13:57 |
Ik zei letterlijk dat winterbanden geen verschil hadden gemaakt wat betreft die keer dat ik in een slip raakte. Lezen. Weet jij hoe ik in een slip raakte? Nee. Ik wel. Met winterbanden zou dat ook gebeurd zijn! | |
VEM2012 | maandag 22 oktober 2018 @ 13:59 |
Maar hoe weet jij dat nou? En welke omstandigheden hebben we het over? Een frisse dag in juni met een beetje motregen of een halve meter sneeuw in februari. | |
daNpy | maandag 22 oktober 2018 @ 14:49 |
Dus je kunt niet rijden. | |
daNpy | maandag 22 oktober 2018 @ 14:50 |
Nog zo'n kul argument. Als ik nu met testen aankom waarbij banden worden getest op zeer gladde wegen is het argument weer "maar dit is getest op ijs, wij rijden niet op ijs". Zinloos. | |
KingRadler | maandag 22 oktober 2018 @ 14:58 |
ik heb All Seasons met de normale banden mag ik niet eens Duitsland inrijden. | |
Fer | maandag 22 oktober 2018 @ 15:23 |
Jij hebt nog nooit over een besneeuwde parkeerplaats of oprit gereden? Ik geef toe dat het hooguit ongemak is, als je een drempeltje niet over komt of de garage niet kan verlaten, maar je moet het toch wel gemerkt hebben? Zelfs met een Aygo met al het gewicht op de aangedreven voorwielen moet je verschil merken. | |
daNpy | maandag 22 oktober 2018 @ 15:41 |
Nog zo'n onzin.... | |
Krollie | maandag 22 oktober 2018 @ 17:47 |
Waarom heb ik dan nog nooit een echt ongeluk gehad? Terwijl ik vrijwel elke dag rij. | |
Krollie | maandag 22 oktober 2018 @ 17:48 |
Anyway om de discussie af te sluiten: mij krijg je niet aan de winterbanden. | |
YoshiBignose | maandag 22 oktober 2018 @ 17:55 |
Geen geld voor | |
loveli | maandag 22 oktober 2018 @ 18:16 |
Zomerbanden slijten net zo goed. Het enige waar je eenmalig geld aan uit moet geven is een setje velgen. Een deel van het jaar verslijt je je winterbanden, het andere deel van het jaar verslijt je je zomerbanden. Je doet even lang met 2 sets banden, dus daar geef je geen geld aan uit. | |
loveli | maandag 22 oktober 2018 @ 18:17 |
Mazzel. Koop een staatslot, misschien heb je daar net zoveel geluk. | |
zoz | maandag 22 oktober 2018 @ 18:36 |
En het jaarlijks twee keer laten omzetten. | |
#ANONIEM | maandag 22 oktober 2018 @ 18:37 |
Dat ligt natuurlijk aan het aantal KM's wat je maakt. | |
loveli | maandag 22 oktober 2018 @ 18:47 |
Laten..? Damn. | |
VEM2012 | maandag 22 oktober 2018 @ 19:20 |
Dat doe je toch gewoon zelf als je dat te duur vindt? | |
zoz | maandag 22 oktober 2018 @ 19:21 |
1x van winter- naar zomerbanden en 1x van zomer- naar winterbanden Ja, bij de garage waar ze opgeslagen staan. Is dat zo raar? | |
zoz | maandag 22 oktober 2018 @ 19:23 |
Ik vind het niet te duur en betaal het gewoon maar die guy daar boven zei dat het alleen eenmalig een setje velgen zou kosten. Dat is in heel veel gevallen niet waar. | |
#ANONIEM | maandag 22 oktober 2018 @ 19:24 |
Ik dacht dat je van voor naar achter bedoelde ivm slijtage. Omzetten van zomer naar winter doe ik inderdaad zelf als ik een extra setje heb. | |
daNpy | maandag 22 oktober 2018 @ 19:46 |
Je weet pas hoe duur het is als je ergens tegen aanschuift. Of een tegen een kind ofzo. Maargoed, veiligheid staat sowieso niet hoog op de lijst bij de Nederlandse auto gebruiker. | |
loveli | maandag 22 oktober 2018 @ 20:00 |
En een moersleutel en een setje gezonde handen. | |
VEM2012 | maandag 22 oktober 2018 @ 20:01 |
O, zo. Nee, winterbanden slijten ook wat sneller (gemiddeld gezien), dus het kost wel wat extra, maar in de totale kosten is het niet echt significant lijkt mij. | |
Pietverdriet | maandag 22 oktober 2018 @ 20:01 |
Momentsleutel is verstandiger | |
daNpy | maandag 22 oktober 2018 @ 20:03 |
Winterbanden zijn goedkoper over het algemeen, tenzij je een rare maat hebt of meent dat je met brede sloffen veel grip hebt. | |
daNpy | maandag 22 oktober 2018 @ 20:03 |
Slagmoersleutel
| |
bokkepoot | maandag 22 oktober 2018 @ 20:04 |
Winterbanden wil je ook smaller dan je zomersloffen. Vroegah reed ik altijd op 215, en dan was ik wel weer blij als ik in de winter weer op 185 mocht schaatsen | |
daNpy | maandag 22 oktober 2018 @ 20:06 |
Jup, echter rijdt ik liever in de zomer op de breedset dan in de winter op die winterse fietswielen | |
YoshiBignose | maandag 22 oktober 2018 @ 20:20 |
Precies, geen geld voor Heb je die huilerd weer. Nederland is één van de veiligste landen qua auto's maar meneer ziet weer gevaar. Ga eens in Thailand, India of Egypte rijden. Er zijn zelden lange tijden met sneeuw hier in NL en als die er zijn rij je gewoon wat voorzichtiger. Als het echt zo onveilig was geweest hadden ze het wel verplicht. | |
daNpy | maandag 22 oktober 2018 @ 21:20 |
Nederland vergelijken met derde wereld landen Er is een reden dat hier hogere eisen aan veiligheid worden gesteld. Als je dat niet begrijpt kun je mij een huilerd noemen, maar misschien gewoon beter niet aan zulke discussies meenemen. Als het een keer regent staat heel Nederland in de file. Maar als er sneeuw valt, "moet iedereen wat voorzichtiger rijden". Ik had jou veel hoger ingeschat dan dit. | |
Sounddragon | maandag 22 oktober 2018 @ 23:25 |
Ik krijg ook een beetje jeuk van al die mensen die zich overal maar onveilig bij voelen.. Ga eens op vakantie naar Azerbeidjan of Armenië of zo in de winter, dat zal wat dingen voor je in perspectief zetten denk ik. Dan ga je daarna nooit meer èn publique durven roepen dat het in onze westerse wereld onveilig is. Echt, veel bekrompener en kleinzieliger kun je bijna niet denken We zijn hier zo overveilig dat we er gewoon dom van worden. Een bouwsteiger zonder groen kaartje is een seriemoordenaar, een apparaat zonder E-keur is een garantie voor elektrocutie en amputatie, een onverlichte weg of straat; thé horror, bel de politie voor we allemaal vermoord worden door een junkie. En een auto zonder winterbanden is een compleet onbruikbaar masjien, bloedjelink, daar kun je echt niet mee de weg op in de winter, want je strandt gegarandeerd of je rijdt je te pletter tegen een boom of lichtmast (die zijn óók bloedlink). Neem een pilletje en een bakkie in Sri Lanka op blote voetjes in een veld vol slangen en giftige kikkers geplukte thee, en denk nog eens diep na over al dat gevaar aan de andere kant van je voordeur. Alsjeblieft zeg, dramahuilies | |
Fer | dinsdag 23 oktober 2018 @ 00:16 |
Ik heb mij maar 1x echt ongemakkelijk gevoeld op zomerbanden. Dat was in een Megane op een besneeuwde snelweg en telkens bij gaslos wilde de achterkant uitbreken. Dit met 40 op een rechte snelweg!!! Oh ja en een keer in de nacht op een besneeuwde of geijzelde (het was onverlicht ook nog) snelweg in de Ardennen. Waarbij remmen weinig effect had, dan de ABS activeren en verder met 50 doorrollen. 0,0 remkracht tot we laag genoeg waren, dat het weer iets ging dooien. Maar die Peugeot was stabieler dan de bovengenoemde Renault. | |
loveli | dinsdag 23 oktober 2018 @ 00:20 |
In Sri Lanka is factor 50 nuttiger dan winterbanden, lijkt me. En omdat ik niet naar Sri Lanka ga maar naar het noorden, ga ik me op de site van Nokian oriënteren. | |
loveli | dinsdag 23 oktober 2018 @ 00:23 |
*mompelt iets over Renault en wegligging van een aardappel* Ben een keer in de zomer bijna ingehaald door de achterkant van een Renault terwijl ik het stuur vasthield. | |
#ANONIEM | dinsdag 23 oktober 2018 @ 00:33 |
Mompelen over Renault en wegligging maakt je best wel dom. Er is zoveel aan te merken over Renault, maar wegligging is juist iets waar ze WEL goed in zijn. | |
loveli | dinsdag 23 oktober 2018 @ 00:36 |
Niet in 1983. | |
Ridocar | dinsdag 23 oktober 2018 @ 05:54 |
Ja, de veiligheid vs geldissue was ook weer uitgespeeld. "Je hebt geen geld over voor een beetje veiligheid?" of "stel dat het een kind was". Als geld echt geen grenzen kent, rij dan maar op Noorse spikes. Oh, boete zeg je? Die betaal je toch, want geld mag geen belemmering zijn voor veiligheid? | |
LoveAtFirstDrive | dinsdag 23 oktober 2018 @ 06:11 |
Spikes zijn alleen nuttig met een ijslaag (dus niet met ijzel). Dat komt nagenoeg nooit voor in NL 😄 | |
XL | dinsdag 23 oktober 2018 @ 06:19 |
Wat is er mis met Azerbeidjan? Zou me daar een stuk veiliger voelen dan met zomerbanden op een besneeuwde snelweg. | |
YoshiBignose | dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:11 |
Was dat een paar jaar terug op de A10? Had ik toen ook, maar je kon ook niet veel harder dan 40 omdat het echt heel glad was. Er reed een auto verderop en ik zag ineens witte lichten en toen weer rode lichten... had ie een rondje gemaakt | |
daNpy | dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:18 |
Niet echt, heb met zo'n Megane ook wel eens een zwevend voorterrein gehad toen ik over de (Duitse) snelweg reed. Heb toen maar de snelheid verlaagd. | |
Krollie | dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:01 |
Dan moet dat kind daar maar niet staan of lopen. De ouders moeten kinderen sowieso opvoeden niet zomaar de weg op te lopen. Bij beginnend lerende kinderen hou je de hand vast. Ook al schreeuwt het de hele straat bij elkaar. Maar ook dit is weer onzin. Ik heb nog nooit een kind voor mijn auto gehad in slecht weer en dat ik moest remmen met zomerbanden. Omdat ik goed kijk en anticipeer. | |
Fer | dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:28 |
2008, het was code rood toen. A2 denk ik. | |
Fer | dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:31 |
Ik heb ze weleens recht de stoep zien glijden, omdat de bocht iets minder grip had Of dwars het zebrapad over, terwijl er voetganger liepen. | |
dick_laurent | dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:36 |
Voor mij is het is heel simpel. Ik heb mijn auto niet persé nodig voor woon-werk verkeer (ga vaker met de bus dan met de auto). Ergo, als het in NL sneeuwt of glad is - wat in de gemiddelde winters tegenwoordig nooit heel lang aanhoudt - laat ik de auto gewoon enkele dagen staan totdat de temps weer omhoog gaan en er geen gladheid meer is. Tadaa, probleem opgelost. | |
boegschroef | dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:16 |
Geld speelt vaak een (verkeerde)rol. Want met winterbanden ben je vaak helemaal niet zoveel duurder uit. Sterker nog ik ben er goedkoper mee uit omdat ik een dure breedset zomerbanden heb en normale winterbanden. Uiteindelijk slijten mijn dure banden nu minder. Maar er zijn ook genoeg mensen die de goedkoopste van de goedkoopste winterbanden zoeken en met 2mm profiel vol gas door de sneeuw gaan... want ja je hebt toch winterbanden. Nieuwe qualiteit zomerbanden hebben volgensmij nog steeds meer grip dan 2mm foekiejoekie winterbanden van 40 euro p/s dus de term winterband/zomerband zegt mij weinig over veiligheid. | |
hjansen82 | dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:23 |
Verder krijg je een extra band met je garage. Letterlijk en figuurlijk. | |
DrMarten | dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:21 |
De enige reden dat ik nu aan een set wi terbanden zit te denken is o.sat ik aan de grens woon en gewoon zo der na te denken in Duitsland boodschappen wil kunnen doen. Ik rij niet veel en als het echt kloteweer is in de winter laat ik de auto sowieso wel staan.Dan neem ik er wel een van de baas mee als ik echt de weg op moet. Dus wat dat betreft zie ik de meerwaarde niet echt. Alleen dat gedoe in Duitsland | |
Infinti | dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:32 |
Maar waarom alleen winterbanden en zomerbanden, ik vind het gewissel niks waard. Heb daarom gekozen voor het slechtste van twee werelden, de all season band. | |
Fer | dinsdag 23 oktober 2018 @ 17:40 |
Ik had Nokian winterbanden, volgens sommigen een normaal merk, maar ik vond ze maar twijfelachtig. In de sneeuw waren ze goed hoor, maar voor de rest als band waardeloos. Op zijn slechts waren ze in de periode na de vorst, als het een graad of 10c was en de weg nog vuil was van pekelresten en zand icm vocht. Een lekkere smurrie om over te glibberen en glijen. | |
Pietverdriet | dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:59 |
ADAC Winterbandentest 2018 https://www.reifentrends.de/adac-winterreifentest.html Auto Motor und Sport winterbandentest 2018 https://www.auto-motor-un(...)-2018-kompaktklasse/ Auto Bild winterbandentest https://www.autobild.de/artikel/winterreifen-test-10811081.html | |
Nismo91 | dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:09 |
Zeker winterbandjes onder beide autos, maar wel pas als het ijzel al op de weg ligt. Niet zoals je mensen nu al een maand op winterbandjes ziet rijden | |
loveli | dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:11 |
Welk type? Ze kwamen een jaar of wat geleden als beste uit de ADAC test. | |
Krollie | woensdag 24 oktober 2018 @ 10:19 |
Als dat zo is, dan rij ik sowieso al langzamer. En met die lage snelheid en niet kunnen remmen ondanks abs tik ik iemand echt niet het ziekenhuis in hoor. 🤪 Dus ik anticipeer op glad weer. Volstaat voor mij. | |
falling_away | woensdag 24 oktober 2018 @ 11:17 |
Daarvoor kun je dus ook gewoon all-season banden kopen met het 'three peaks mountain' sneeuwvlokje symbool. Daarmee mag je ook in Duitsland in winterse omstandigheden rijden. | |
TR08 | woensdag 24 oktober 2018 @ 17:34 |
Heb deze zomer met mijn werk slipcursus gedaan. Auto's met goede zomer banden waren prima in slip te krijgen maar die met winter banden hield gewoon zo veel grip dat er voor de rijders van die auto helemaal niets aan was😂 Remmen op rechte einden met een beetje water ging ook een factor vijf zo niet nog korter qua remweg. Als je puur op veiligheid kijkt zou je eigenlijk moeten overwegen het hele jaar op winterbanden te rijden als je dat zag. | |
Fer | woensdag 24 oktober 2018 @ 17:55 |
r u serious bro? | |
bokkepoot | woensdag 24 oktober 2018 @ 18:02 |
Tuurlijk, lekker met smerende banden bij 20+ een noodstop maken. Gaat vast goed | |
YoshiBignose | woensdag 24 oktober 2018 @ 18:02 |
Ik had onder m'n E21 het hele jaar winterbanden. Iedere bocht nam ik met piepende bandjes en driftend... lijkt me niet helemaal de bedoeling (maar was wel leuk). Maar toch denk ik dat een winterband beter presteert in de zomer, dan een zomerband in de winter (met sneeuw dan). | |
bokkepoot | woensdag 24 oktober 2018 @ 18:07 |
Muah, als je sneeuw met ijs vervangt misschien wel. Sneeuw wil ook wel prima met zomerbanden. | |
Pietverdriet | woensdag 24 oktober 2018 @ 18:21 |
Omdat jij dat zegt? Gek toch dat testen wat anders laten zien | |
#ANONIEM | woensdag 24 oktober 2018 @ 18:26 |
Omdat het zo is, gewoon je snelheid aanpassen en alles komt goed. Die testen komen uit Duitsland, waar soms wel 100 dagen sneeuw ligt, hier in NL is dat niet echt van toepassing, dus winterbanden hoef je daar niet voor te kopen. [ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2018 18:26:24 ] | |
#ANONIEM | woensdag 24 oktober 2018 @ 18:27 |
ik rij hier op semi slicks :p betere wegligging in de regen dan enig andere band die ik heb gehad | |
bokkepoot | woensdag 24 oktober 2018 @ 18:51 |
Gewoon sneeuw wat net op de weg ligt? Das prima te berijden met zomerbanden, word pas eng als het gaat vriezen en daardoor ijs word. | |
YoshiBignose | woensdag 24 oktober 2018 @ 18:58 |
Op een gewone zonnige dag van 20 graden is het ook prima rijden met winterbanden, zo ken ik er nog wel een paar. Maar de remweg op sneeuw verbetert met een winterband. Weet niet precies hoeveel maar wel wat. En de remweg van een winterband in de zomer verslechtert. Minder dan andersom... denk ik | |
loveli | woensdag 24 oktober 2018 @ 18:59 |
Zolang je rechtuit gaat en niet remt is dat prima te berijden ja. | |
YoshiBignose | woensdag 24 oktober 2018 @ 19:03 |
Waarschijnlijk kan je het allemaal zo uitrekenen.... Remweg bij een winterband is xx% beter. Remweg bij 20 km/u sneller is xx% langer. Dus je rijdt in een zomerband in de sneeuw xx% trager om dezelfde remweg als een winterband te hebben. Klaar is kees Mijn ervaring met mensen die winterbanden kopen is toch dat ze weer sneller gaan rijden en uiteindelijk heb je dezelfde remweg en is het allemaal even (on)gevaarlijk. | |
bokkepoot | woensdag 24 oktober 2018 @ 19:07 |
Ik vind het drama, dat rubber is in de zomer echt niets waard. Ik tuf liever in de winter op zomerbanden dan andersom, maar das mijn bescheiden mening | |
Sounddragon | woensdag 24 oktober 2018 @ 21:38 |
ik heb met mijn vorige Benz eens een setje winter-Michelins opgereden omdat ik die velgen nodig had, en die hielden zich prima in de zomer. En ik hou wel van gasgeven op klaverbladen enzo, geen centje pijn. En ze hielden het nog tot de volgende winter vol ook; bijna 60.000 km op gereden, in December gingen er nieuwe Primacy's op. | |
Glijdt_licht | vrijdag 26 oktober 2018 @ 22:25 |
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt. Zeker niet met moderne zomerbanden zonder dwarsprofiel | |
YoshiBignose | zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:47 |
Dat is dan weer afhankelijk van je auto. Ik reed vroeger een BMW (dus rwd) met 225 voor en 255 achter. Dom als ik was parkeerde ik eens bij de McD achteruit in, terwijl dat parkeervak een beetje naar beneden liep. Kwam er dus niet meer uit Maar de gemiddelde Aygo met 185 bandjes kan met zomerbanden alle hellingen gewoon opkomen hoor | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:09 |
Die ene dag in het jaar blijf ik wel thuis. Overigens ligt dat ook aan de bestuurder. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:11 |
En dat is zo goed als zeker de reden, dat mensen op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken, dan mensen op normale banden. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:16 |
Als je niet in de sneeuw of in 'standing water' rijdt, is dat ook zo. Dat is ongeveer 85% van de tijd. | |
Fer | dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:39 |
Of ze maken meer kilometers. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 30 oktober 2018 @ 11:54 |
Het kwam voort uit een vergelijkingsonderzoek onder lease-rijders (dus met en zonder winterbanden): degenen met winterbanden waren vaker bij aanrijdingen betrokken. Aannemelijk dat ze allemaal veel kilometers maken. Overigens is dat in lijn met een onderzoek van alweer een tijdje geleden, waaruit naar voren kwam, dat automobilisten die een gevorderde training of slipcursus hadden gedaan, vaker bij aanrijdingen waren betrokken. Schijnbaar treedt er een bepaalde overmoed op. | |
loveli | dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:38 |
23% vs 24%, vind dat percentage toch al vrij hoog. Ik vind het zonder relevante info niet aannemelijk dat ze evenveel kilometers rijden. Het lijkt me interessant om er een goed onderzoek op los te laten om erachter te komen wat werkelijk van invloed is. | |
oldford | dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:08 |
Tja, het is maar net welk onderzoek je wilt geloven. Hier zijn 2 onderzoeken uit 2010, toen de winter van 2009/2010 wel streng was en er een hoop sneeuw lag op heel veel dagen. Daar komen de voordelen van een winterband beter uit. https://nieuws.achmea.nl/winterbanden-leiden-tot-minder-schades/ https://www.autoblog.nl/a(...)hade-op-winterbanden Voor de statistieken, hoe streng de winter van 2009/2010 was: https://www.knmi.nl/neder(...)rzichten/2010/winter | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 1 november 2018 @ 10:03 |
Op sneeuw doen winterbanden het beter, natuurlijk. Aan de andere kant, als je je koppie erbij houdt en een beetje het mechaniekje begrijpt, dan kun je met zomerbanden prima vooruitkomen in de sneeuw. Heb nog nooit een situatie meegemaakt, waar ik mijn bestemming niet kon bereiken. In de gemiddelde winter hebben we 2 dagen sneeuw. Daar heb ik geen winterbanden voor nodig. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 1 november 2018 @ 10:10 |
Want de uitkomst bevalt je niet? | |
loveli | donderdag 1 november 2018 @ 10:12 |
Aannames doen zonder info bevalt me niet. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 1 november 2018 @ 10:20 |
Maar je doet wel een aanname zonder onderbouwing, namelijk dat ze niet evenveel kilometers rijden.
| |
loveli | donderdag 1 november 2018 @ 10:24 |
Nee, ik zeg juist dat ik dat niet aanneem Verder over winterbanden ipv taal? | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 1 november 2018 @ 10:34 |
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk, dus neem ik aan dat ze niet dezelfde hoeveelheid kilometers hebben gereden". Als je er objectief in zou staan, zou je er van uit gaan dat het leasebedrijf dat het onderzoek heeft uitgevoerd, daar zelf uiteraard rekening mee heeft gehouden, omdat de cijfers anders waardeloos zijn. Heeft niet zo veel zin als je niet eens weet wat je zelf zegt. Doei! | |
RealBizkit666 | donderdag 1 november 2018 @ 11:07 |
Hmm, dit lees ik ergens: Vreemd, niet? Daarom: er zijn leugens, grote leugens en er zijn statistieken. https://www.ad.nl/economi(...)dklopperij~a8fde44f/ | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 1 november 2018 @ 11:14 |
Nee, hoor. Het onderzoek dat ik heb gelezen, stamt van voor 2015. Het zal per jaar verschillen, afhankelijk van hoeveel winterse omstandigheden er zijn. Weinig winterse omstandigheden, meer aanrijdingen met winterbanden. | |
DrDarwin | donderdag 1 november 2018 @ 11:14 |
Gewoon achteruit naar boven rijden. | |
loveli | donderdag 1 november 2018 @ 11:16 |
Zeg ik nergens, bedoel ik nergens. | |
RealBizkit666 | donderdag 1 november 2018 @ 11:23 |
Bron? Dit onderzoek was zo objectief uitgevoerd dat het daar wel rekening mee gehouden heeft toch? | |
loveli | donderdag 1 november 2018 @ 11:52 |
https://www.autoblog.nl/n(...)r-schade-75178?amp=1https://aftersalesmagazin(...)ade-met-winterbanden https://automotive-werkpl(...)anden-minder-in-trek
| |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 1 november 2018 @ 13:50 |
Minstens zo betrouwbaar als een artikeltje in het AD waar een medewerker van het SWOV claimt 'navraag te hebben gedaan' bij een leasebedrijf. Meest interessante stukje uit het artikel: Overigens blijkt uit onderzoek van ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, dat een zomerband een kortere remweg heeft op een droge en natte weg. Alleen bij sneeuw en gladheid is de zomerband kansloos tegen de winterband. | |
RealBizkit666 | donderdag 1 november 2018 @ 18:14 |
Eens. Voor mij al jaren bekend overigens. Heb er zelfs altijd mijn winterband op uitgezocht. Betere presentaties op droog en nat, maar iets minder op sneeuw (ten aanzien van de "beste" winterband). Want het is vaker nat in de winter dan er sneeuw ligt. Maar als er sneeuwt ligt, wil ik ook de berg op komen thuis.
| |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 3 november 2018 @ 02:24 |
Weet je wat het is, er zijn mensen die enorm fanatiek de winterband 'verdedigen', maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Uiteindelijk zit de veiligheid tussen je oren. Daar neem je alle beslissingen. Ik vind het ook helemaal niet vreemd, dat de winterband niet zorgt voor veel minder (maar blijkbaar zelfs ietsje meer) aanrijdingen. In de gemiddelde Nederlandse winter, ben je met een winterband dus niet aantoonbaar veiliger onderweg. En is dat niet de reden waarom je die keuze maakt? | |
RealBizkit666 | zaterdag 3 november 2018 @ 08:06 |
Ik weet het niet hoor. Maar jij bent een zomerband verdediger. Zelfs nadat er gepost is dat winterbandrijders bij minder ongelukken betrokken zijn, beweer je dat ze toch vaker erbij betrokken zijn... Hoezo objectief? | |
XL | zaterdag 3 november 2018 @ 08:18 |
Het leukste vind ik in dit topic altijd de mensen zonder winterbandenervaring die op basis van zomerbanden en verhalen over matige winters weten wat het beste is. Zijn waarschijnlijk ook mensen die op basis van uiterlijk van het eten weten of het smaakt of niet. Er is hier niemand die zegt, ik heb mijn winterbanden op sneeuw gereden en de extra veiligheid is me geen 40 min sleutelen of 40 euro (banden wissel, x2) waard Zelf gister een nieuw setje dunlop winter sport 5 gekocht | |
YoshiBignose | zaterdag 3 november 2018 @ 13:27 |
Gelul, ik heb met genoeg auto's wel winterbanden gereden maar nu niet meer. Als je met zomerbanden rijdt en je merk in de sneeuw niet dat je veel minder grip hebt dan is er niets aan de hand. Ik hoef ook niet naar buiten te lopen om te zien dat het regent. Ik rij nu op zomerbanden met 245/45/19, rwd en 320 pk. Oke, winterbanden zouden het wel waard zijn maar ik rij weinig en de tractiecontrole is erg goed. Gewoon wat rustiger aan doen en er is niets aan de hand. Met een oude BMW had ik wel winterbanden en ik ging driftend door elke bocht... tja wat is veiliger | |
SuperNeger | zaterdag 3 november 2018 @ 16:27 |
Ik zag vandaag in de straat de buurman z'n winterbanden erop zetten. Wanneer kunnen ze eronder? | |
Pietverdriet | zaterdag 3 november 2018 @ 16:36 |
Ik heb ze sinds een week onder de Audi en sinds vandaag onder de Mercedes | |
Hyperdude | zaterdag 3 november 2018 @ 17:45 |
Deze maand lijkt mij prima. | |
RealBizkit666 | zaterdag 3 november 2018 @ 17:57 |
Beetje vroeg nog. Dinsdag begint de zomer weer. | |
KingRadler | zaterdag 3 november 2018 @ 18:19 |
Het is te warm voor winterbanden | |
SuperNeger | zaterdag 3 november 2018 @ 18:25 |
ja ergens voor dat de winter begint lijkt me over het algemeen slim maar wanneer want volgens mij is het nog 15 graden overdag wanneer wordt het zo dat het niet meer warmer dan 8 of zo wordt? | |
daNpy | zaterdag 3 november 2018 @ 18:46 |
Je hebt altijd een overgang periode. | |
Hyperdude | zaterdag 3 november 2018 @ 19:21 |
Boeit niet. Vannacht vriest het. | |
loveli | zaterdag 3 november 2018 @ 20:30 |
In Duitsland zeggen ze Oktober-Ostern. | |
Kentekenplaat | zaterdag 3 november 2018 @ 23:05 |
Dat een winterband niet zorgt voor minder aanrijdingen is omdat heel veel mensen met een winterband harder rijden in gladde omstandigheden, want "we hebben toch winterbanden". Met sneeuw merk je zeker verschil tussen winter en zomerbanden. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 3 november 2018 @ 23:23 |
Heb je de link van loveli even gemist, zeker. | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 3 november 2018 @ 23:25 |
Dan heb je die 2 dagen per Nederlandse winter de goede banden. De rest van de 5 maanden is dat nog maar de vraag. Het getuigt wel van een typische Hollandse mentaliteit, dat jij het aan geld koppelt. | |
Pietverdriet | zaterdag 3 november 2018 @ 23:27 |
Wat voor een auto had jij ook alweer meneer de expert | |
Captain_Jack_Sparrow | zaterdag 3 november 2018 @ 23:30 |
Dat is relevant hoe? | |
loveli | zaterdag 3 november 2018 @ 23:30 |
Volgens de linkjes in een Fiat, Mini, VW Up of Citroën C1. | |
RealBizkit666 | zondag 4 november 2018 @ 00:04 |
Nog even leren statistieken lezen. 90% van de leaserijders stond op winterband, slechts 10% op zomerband. De kans op betrokkenheid is dus sowieso al veel groter voor een winterbandrijder. Statistieken kun je altijd zo lezen dat ze goed voor je uitkomen. Daarom zeggen ze helemaal niks. | |
Pietverdriet | zondag 4 november 2018 @ 00:06 |
Bovendien rijden lease rijders meer kilometers | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 4 november 2018 @ 00:07 |
Nog even leren hoe statistieken werken; als er gecorrigeerd is voor het aantal gereden kilometers, is jouw opmerking bullshit. En aangezien een leasebedrijf alleen geinteresseerd is in kosten, zijn de getallen voor hen alleen relevant als die correctie is toegepast. Waarvan akte. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 4 november 2018 @ 00:08 |
En hoe is dat relevant als je leaserijders met leaserijders vergelijkt? Hmmm? | |
Pietverdriet | zondag 4 november 2018 @ 00:09 |
Wat voor een auto reed jij ook al weer, expert? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 4 november 2018 @ 00:13 |
Geen Mercedes diesel, in ieder geval. En ik heb ook geen iMac. Je bent vergeten te zeggen hoe dat relevant is. Maar als je er beter van kunt slapen, een V70R MY 2006 GT6 AWD. [ Bericht 3% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 04-11-2018 00:27:00 ] | |
RealBizkit666 | zondag 4 november 2018 @ 01:05 |
Niet echt relevant voor deze statistiek. | |
DrDarwin | zondag 4 november 2018 @ 08:49 |
In die hele 'winterbanden' discussie wordt niet meegenomen of het om AWD, RWD, of FWD gaat. Voor voorwiel aangedreven auto's in Nederland zijn winterbanden eigenlijk onzinnig, maar de banden maffia heeft het wel al voor elkaar dat mensen met een Aygo ook al denken dat ze een misdaad tegen de menselijkheid plegen als ze in de winter op zomerbanden rijden. Dat kan echter prima, mits men wat voorzichtiger rijd. Voor een RWD met wat vermogen is het wel raadzamer om winterbanden te gebruiken, je schuift tenslotte alle kanten op als het echt glad is, in tegenstelling tot een voorwiel aangedreven auto die zich met wat beleid gemakkelijk weer rechttrekt als je onverhoopt gaat glijden. | |
daNpy | zondag 4 november 2018 @ 10:38 |
De aandrijving dan ook heeft weinig invloed op de remafstand, de banden wel. De aandrijving heeft dan wel weer meer invloed op het bochtenwerk, maar ik durf best te wedden dat meer dan 90% van de Nederlanders niet weet op welke wielen hun voertuig wordt aangedreven en van de mensen die het wel weten, zijn er maar een paar % die het ook daadwerkelijk merken (de petrolheads). Dat heeft echter niks met A naar B vervoer te maken. Ja, alleen bewijzen de Nederlandse automobilisten elk jaar dat ze dat niet doen. Afgelopen week was de eerste echte regenachtige dag, en het file record is weer verbroken Helaas compenseer je gebrek aan grip niet met voorzichtig doen, en dat is het probleem | |
YoshiBignose | zondag 4 november 2018 @ 10:56 |
Maar is dat echt zo? Ja ik had ook winterbanden nodig op m'n oude BMW omdat ik een breedset met 255 achter had en dus echt overal vast zat, maar volgens mij heeft het ook behoorlijk met de aandrijving en tractiecontrole te maken. In m'n Tesla heb ik nu ook RWD en 245 achter en ondanks veel meer vermogen, zit ik nooit vast. Bovendien vind ik, maar misschien om dat ik RWD gewend ben, het makkelijker corrigeren in RWD. Driften gaat makkelijker dus je weet wat je moet doen... en aangezien je stuurt met je voorwielen en vermogen zit op je achterwielen, ben je niet compleet kansloos in een bocht. Ja je kan makkelijker in een spin raken met RWD, vooral met veel vermogen, maar dat weet je zelf toch ook wel. Als je bij een stoplicht optrekt en je banden al voelt slippen geef je teveel gas | |
RealBizkit666 | zondag 4 november 2018 @ 13:41 |
Rwd is inderdaad makkelijker corrigeren. Althans, mijn ervaring is dat ook. | |
DrDarwin | zondag 4 november 2018 @ 16:29 |
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid. | |
daNpy | zondag 4 november 2018 @ 16:34 |
Ligt eraan welke kant uit breekt. | |
Pietverdriet | zondag 4 november 2018 @ 17:22 |
Ik zie nog al die rwd auto’s bij mij in de straat die niet over de verkeersdrempel kwamen met hun zomerbanden in de sneeuw | |
RealBizkit666 | zondag 4 november 2018 @ 17:52 |
Ok. | |
Sounddragon | zondag 4 november 2018 @ 18:29 |
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing? Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent. Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen. | |
hjansen82 | zondag 4 november 2018 @ 18:55 |
Wanneer worden die banden aan banden gelegd? | |
Pietverdriet | zondag 4 november 2018 @ 19:04 |
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden. Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten. | |
XL | zondag 4 november 2018 @ 19:42 |
Heb mijn winterbanden niet voor mezelf. Heb ze tegen alle anderen en dan vooral anderen met zomerbanden. | |
DrDarwin | zondag 4 november 2018 @ 19:54 |
Van mij zal je geen last hebben, ik werk lekker thuis als het te glad wordt. | |
XL | zondag 4 november 2018 @ 19:54 |
Heb ze tegen jou ook bij nat wegdek | |
Straatcommando. | zondag 4 november 2018 @ 19:55 |
Nee, ook met winterbanden moet je je aanpassen aan de weersomstandigheden. Ze zijn zeker niet zaligmakend, maar maken wel degelijk een verschil. Dat aanpassen aan de weeromstandigheden is nog wel een dingetje.. | |
DrDarwin | zondag 4 november 2018 @ 20:01 |
Alvast dank voor het meedenken. | |
Dingest | zondag 4 november 2018 @ 20:27 |
Dat is zijn punt toch ook niet? Zijn punt is dat als mensen de weg niet meer op kunnen (durven) zonder elk mogelijk modern veiligheidssnufje - waaronder winterbanden (zeker zodra de thermometer eens onder de 10 graden zakt) - die mensen het rijden niet echt onder de knie (meer) hebben. Het zijn hulpstukken, geen essentiële zaken. Mensen zijn alleen dusdanig op die hulpstukken gaan vertrouwen dat ze verleren dat je ook zonder de weg op kunt, maar dat je wel wat beter je best moet doen achter het stuur. Gemakzucht maakt lui. En slechtere chauffeurs; het blad ATM had hier laatst een artikel over, dat auto's met tal van zaken als parkeerhulp en dodehoekdetectie vaker schades hadden dan auto's zonder. Mensen vertrouwen er teveel op - uiteraard niet de topchauffeurs in dit topic, want we behoren allemáál bij de mensen die beter rijdt dan de rest - en overschatten daarmee de beperkingen van de hulpmiddelen. ABS, ESP en winterbanden hebben hetzelfde effect. Ze helpen, zeker, maar het is niet alsof ze het redmiddel der mensheid zijn. Veiligheidsmiddelen voor tijdens/na het ongeluk zoals airbags, gordels en kooiconstructies zullen daar meer aan bijgedragen hebben. Pas je rijgedrag aan is goed advies, maar alleen als mensen nog weten hoe. Als je verwacht dat de auto gaat slippen of glijden, rijd en reageer je al anders dan als je dat niet doet - ongeacht wat voor banden je hebt. Ga mensen aanleren dat ze bij winters weer constant gebrek aan controle moeten verwachten dan krijg je al een heel ander rijgedrag dan dan je zegt 'winterbanden, ze helpen - iets, soms'. Ga je ze aanleren hoe om te gaan bij constant gebrek aan controle, krijg je nog een ander resultaat. Nog beter zou zijn om je sterk te maken voor een verplichte slipcursus met eens in de vijf jaar een opfriscursus. Voorheen, zonder ABS/Traction Control/winterbanden en met regelmatiger winters weer, leerden mensen dit vanzelf wel. Je jaarlijkse opfriscursus kwam vanzelf wel. Nu niet meer. Want mensen weten nu eenmaal erg weinig van wat de auto nou daadwerkelijk doet. Vraag 10 mensen vanuit stilstand om de afstand van 100 meter in te schatten, en je krijgt 10 totaal verschillende afstanden. Die hulpmiddelen helpen ons om zulk natuurlijk gebrek aan inzicht wat te corrigeren wanneer het misgaat, maar ze stompen ook het beetje gevoel wat we er wel voor hebben nog verder af. Dan kan je wel zeggen 'het scheelt zus en zo in remafstand', maar vertaal je dat naar een werkelijke wegsituatie zal niemand correct die remafstand inschatten. Als het je remafstand met 10 meter verkleint, maar je 'ziet' het verschil tussen 20 en 40 niet eens, hoe ga je er dan correct op vertrouwen? Mooi dat je weet dat eerder stilstaat en meer grip hebt, maar hoeveel meer en in welke situatie meer? Je maakt immers niet dagelijks een noodstop, of gaat op vol vermogen de rotonde over... Wat is je ijkpunt? Gelukkig zijn ongelukken in de winter doorgaans kwesties van blikschade, want mensen rijden wel voorzichtiger. En als het echt bar en boos is gaan fietsers/wandelaars er ook liever niet op uit. Winterbanden zijn beter dan andere banden onder de voor hun juiste omstandigheden. Ja, ze helpen wat onkunde tegen te gaan in de winter. Nee, ze zijn niet zaligmakend. Zijn ze noodzakelijk in Nederland? Overwegend nee, maar ze kunnen ook geen kwaad en als je veel rijdt en/of een auto hebt waar je jaren mee wilt doen zou ik inderdaad gerust een dubbel setje adviseren. Heb je ze eronder, dan adviseer ik ook om ze bij de 4mm te vervangen. Of om op te rijden in de zomer: ja, de remweg is langer dan zomerbanden, maar het ligt binnen de normen. Wil je optimale veiligheid? Ga dan ook rustiger rijden. Ga eens de twee seconden afstand houden die iedereen steevast negeert; ga niet inhalen op enkelbaans wegen en houdt je stipt aan de snelheid. Iets eronder is nog beter. Je remweg bij 55 km/u is zo'n 5 meter meer dan bij 50, maar is dat een verschil waar we jaar in jaar uit een ophef over maken? Neuh. Een ongeluk met 90 heeft veel minder energie dan eentje met 130. Of is dat opeens wel een onacceptabele maatregel voor 'je eigen veiligheid en dat van anderen'? Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet. | |
XL | zondag 4 november 2018 @ 20:40 |
10 jaar geleden niet populair. Inderdaad. 30 jaar geleden was roken nog normaal. Jij hebt ook nog geen mobiele telefoon? Ga lekker met je tijd mee joh | |
Hyperdude | zondag 4 november 2018 @ 20:41 |
Ik wil SD nog wel eens zien als ie met zijn MB-achterwiel in de goot vastzit met zijn zomercrocs. | |
Nismo91 | zondag 4 november 2018 @ 20:44 |
Dit dus | |
Sounddragon | zondag 4 november 2018 @ 20:46 |
weet ik ook; jij kunt op je winterbanden veeeeel harder rijden, en ook veel harder remmen.. Omdat jij ze eronder hebt, moet ik dat ook doen? Moet jij nou rekening houden met mij, of ik met jou? Je creëert dus 2 groepen weggebruikers op de weg die allebei een andere snelwheid wensen te rijden, waardoor het verker dus per definitie gevaarlijker wordt want ongelukken en gevaar ontstaan niet door snelheid, maar door snelheidsverschíllen. Ik rijd de snelheid die mij goed dunkt in slechtere omstandigheden, en dat bepaal ik door de assessment van mijn voertuig, de banden waarop ik rijd, de omgeving, de drukte, en mijn vertrouwen in de combinatie van die factoren. Als jij vindt dat je dat met de dubbele snelheid kan in je Audi Quattro met winterschoeisel, moet je zien dat je voor me terecht komt Ik kom er sowieso wel, misschien heb jij dan al een bak koffie op, tiswat. Ik roep het elk jaar; winterbanden zijn alleen veiligheidsverhogend voor het verkeer als iedereen ze heeft. Voor nu zijn winterbanden alleen veiliger voor hen die ze hebben, mits ze zich realiseren dat niet iedereen ze heeft en ze niet gaan rijden naar de capaciteit van de band. Als dat niet zo is, is het hooguit risicoverhogend, voor iedereen. Je gooit ook de F2 niet bij de F1 op de baan, dan gaan ze zeiken tegen elkaar. | |
Sounddragon | zondag 4 november 2018 @ 20:57 |
Dan pakt SD het potje zand/zout uit de kofferbak en gaat ie daarna gewoon wegrijden. | |
Hyperdude | zondag 4 november 2018 @ 21:00 |
Kan ook. Heb hier zo'n bolstaand klinkerweggetje voor de deur. Bijna geen verkeer. Als het echt glad is moet je in het midden rijden, of je zit in de goot. Blijf ik aan de gang met de bus Jozo. Tractie is waardeloos met gemiddelde RWD Daimler of BMW. [ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 04-11-2018 21:52:53 ] | |
Pietverdriet | zondag 4 november 2018 @ 21:08 |
Drogreden Bij dezelfde snelheid een kortere remweg Je kan op je kop gaan staan en met nog veel meer uitvluchten komen, je hebt gewoon meer grip met winterbanden | |
RealBizkit666 | zondag 4 november 2018 @ 21:17 |
De berg hier niet opkomen met sneeuw zonder winterbanden is onkunde natuurlijk. Waarom kunnen we niet gewoon elkaars keuze respecteren zonder elkaar gaan uit te maken voor moordenaars, prutsers, of wat dan ook? | |
Tomatenboer | zondag 4 november 2018 @ 21:23 |
Met sneeuw en ijzel inderdaad. Bij alle andere omstandigheden, nat weer of temperaturen boven 0 zijn gewone zomerbanden vaak minstens net zo goed of zelfs beter dan winterbanden. Voor die 2 weken sneeuw per jaar in ons land vind ik die ophef over winterbanden behoorlijk overdreven. Zeker omdat zeker de helft van de winterbandenrijders ze er van oktober tot april onder heeft liggen, dus ook met temperaturen van bijvoorbeeld 15 of 20 graden ofzo. | |
Sounddragon | zondag 4 november 2018 @ 21:34 |
Das dus precies waar ik net 1000 woorden aan zit te besteden, pepernoot. Je kan wel op rupsen gaan rijden, maar je moet dan niet gaan verwachten dat de rest van de wereld zich aan jou gaat aanpassen omdat het kán. | |
Sounddragon | zondag 4 november 2018 @ 21:36 |
ik heb hier geen bergen. Als ik nu de bergen in zou moeten waar sneeuw ligt, zorg ik zéker dat ik winterbanden heb. EN sneeuwkettingen. | |
Dingest | zondag 4 november 2018 @ 21:49 |
Tsja, ik rijd in een 29 jaar oude Peugeot 205... Volgens jouw denkwijze had het ding al in de eerste winter van z'n bestaan al in de kreukels op de sloop moeten liggen; zonder winterbanden, ESP of ABS? Jezus, een wonder dat het ding meer dan 10 km op de dagteller heeft kunnen krijgen! In de praktijk valt het allemaal reuze mee. De wereld hier is niet zo onveilig. Je kunt heel veel met een stuk minder dan je nu hebt. Maar als je op zoek gaat naar gevaar kan je van elke mug een olifant maken. Helemaal in een wereld waarin fabrikanten van harte jouw schuldgevoel en angst uitbuiten voor hun gewin... Winterbanden bestaan trouwens al ontzettend lang; iig Continental maakt ze al vanaf de jaren '50. | |
Tomatenboer | zondag 4 november 2018 @ 23:23 |
Alleen toen heette die banden nog naar wat ze zijn, namelijk; sneeuwbanden. De term winterbanden is een slimme marketingzet om de massa aan de sneeuwbanden te krijgen, ook in landen waar ze nauwelijks toegevoegde waarde hebben. Maar goede marketing doet z'n werk wel merken we wel. | |
Dingest | zondag 4 november 2018 @ 23:52 |
O, zeker. Gooi er een marketingcampagne tegenaan die inspeelt op de onzekerheid en schuldgevoelens van de mens, of dat nou schijnveiligheid of sociale acceptatie is, en je staat in de schappen Listerine deed dat 90 jaar geleden al met 'halitosis'/slechte adem, de melkindustrie moet het nog steeds van 'de witte motor' hebben ook al heb je het na je tweede levensjaar niet echt meer nodig, elk half jaar naar de tandarts voor controle is vooral gunstig voor de tandarts, en zonder de marketing rondom de diamanten verlovingsring had DeBeers 80 jaar geleden al grote problemen gehad. Bandenboeren en garages gooien er inderdaad niets voor niets rond deze periode reclame voor de winterbanden tegenaan. In het voorjaar hoor je ze trouwens nergens over... Misschien totdat ze door hebben dat je consumenten ook bang kunt maken met hun 'inferieure remweg'.. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 5 november 2018 @ 01:11 |
In de sneeuw, dat is dus 2 dagen per winter. De rest van de dagen doen zomerbanden het net zo goed, waarschijnlijk zelfs beter. V70R MY'2006 GT6 AWD [ Bericht 3% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 05-11-2018 01:31:17 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 5 november 2018 @ 01:12 |
Dat gebeurt alleen bij mensen die niet kunnen autorijden. | |
Straatcommando. | maandag 5 november 2018 @ 01:13 |
Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 5 november 2018 @ 01:20 |
https://www.ad.nl/economi(...)dklopperij~a8fde44f/ Halverwege het artikel: Dat is overigens ook al bij eerdere winterbandentesten, waar een zomerband als referentie werd meegenomen, naar voren gekomen. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 5 november 2018 @ 05:23 |
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen. | |
NoComment | woensdag 7 november 2018 @ 12:48 |
Oktober is ook wel vroeg, zeker dit jaar Bij mij komen ze er binnenkort wel weer onder. Maar het klopt wel dat het weinig uithaalt als het niet sneeuwt, sterker nog met winterbanden heeft mijn auto een veel 'lossere' kont aangezien de winterbanden achter maar 225 breed zijn in plaats van 255 voor de zomerbanden. Wel leuk om mee te spelen trouwens als je een beetje de ruimte hebt | |
x3ro | donderdag 8 november 2018 @ 16:22 |
Grappig, in veel van de gevallen hier blijkt het dus gewoon een keiharde centenkwestie te zijn. Bij de overige gevallen is het ook een centenkwestie maar geven ze het niet toe Hier bestaat de zomerset uit Michelin Pilot Sport 4 en de winterset uit Michelin Alpin banden. | |
bokkepoot | donderdag 8 november 2018 @ 17:24 |
Zeker, ik ben niet afhankelijk van mijn auto. Waarom zou ik geld uitgeven aan banden die 10-20 dagen per winter nut geven? Ik laat de auto dan net zo lief staan en ga met de fiets of niet | |
x3ro | donderdag 8 november 2018 @ 17:34 |
In zo'n situatie is het nog te begrijpen. Maak zelf behoorlijk wat kilometers, ben afhankelijk van de auto en kom regelmatig in Duitsland. Denk dat ze mij in december op Pilot Sportjes toch wel een prent geven | |
Nattekat | donderdag 8 november 2018 @ 17:40 |
Die late temperaturen hebben alleen als voordeel dat je je winterbanden niet aan gort rijdt. Profiel blijft hetzelfde. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 8 november 2018 @ 17:49 |
Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn. | |
Sounddragon | donderdag 8 november 2018 @ 18:15 |
Correct en tevens juist. Ik reed net nog achter een moffie in een dikke S, gewoon op zomervelgjes en -bandjes | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 8 november 2018 @ 18:34 |
In de meeste gebieden in DLD is het nu ook nog best warm. Ga zo naar CH, dus zal de temperatuur in de gaten houden 😄 Had wel 2 weken terug sneeuw in Zuid-CH. | |
Straatcommando. | donderdag 8 november 2018 @ 18:47 |
Zelfs met zoiets als dit zijn et mensen die er een hunnie VS ons strijd van maken. | |
Hyperdude | donderdag 8 november 2018 @ 18:50 |
Airolo/Gotthard is de komende dagen 0 graden met neerslag. Kan wel eens glibberen worden. | |
Pietverdriet | donderdag 8 november 2018 @ 19:07 |
Weer kan snel omslaan | |
#ANONIEM | donderdag 8 november 2018 @ 19:51 |
Ja leuk, maar als er geen winterse omstandigheden zijn doen ze niks. | |
Pietverdriet | donderdag 8 november 2018 @ 19:57 |
Anders lees je even de draad | |
loveli | donderdag 8 november 2018 @ 20:01 |
Kansberekenen. Verschil bij winterse omstandigheden is dat je op zomerbanden passagier kunt worden ipv bestuurder. Omgekeerd raak je in de zomer niet zoveel controle kwijt als je nog met winterbanden rijdt. Na het weekeinde gaan die van mij erop. | |
#ANONIEM | donderdag 8 november 2018 @ 20:05 |
Je reageert op de post van LoveAtFirstDrive toch? | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 8 november 2018 @ 20:26 |
De pas is al dicht helaas. Wilde ‘m 2 weken terug rijden maar was de dag ervoor al afgesloten 😢 | |
loveli | donderdag 8 november 2018 @ 20:27 |
Meh. | |
Hyperdude | donderdag 8 november 2018 @ 20:31 |
Met winterbanden mag je gewoon voorbij de afsluiting. | |
LoveAtFirstDrive | donderdag 8 november 2018 @ 20:34 |
Ah toch wel? Heb het wel een keer gedaan en toen vond ik het ook wel meevallen. Maar heb ook een keer gehad dat er bij de ‘ingang’ van de pas een muur van 2 meter sneeuw lag 😄 Deze keer ben ik maar gaan slapen bij de tank voor de tunnel in plaats van op de pas. | |
KingRadler | vrijdag 9 november 2018 @ 11:58 |
Wat raden jullie aan wanneer Winterbanden te gaan gebruiken het is nu echt te warm buiten. | |
Hyperdude | vrijdag 9 november 2018 @ 12:09 |
Ik heb ze er vorig weekend opgedaan. Meestal ben ik een maand te vroeg of te laat. Te laat kunnen we dit jaar wel uitsluiten. Dus over 3 weken zit je aardig in de buurt. | |
RealBizkit666 | vrijdag 9 november 2018 @ 12:42 |
Zodra er op de lange termijn voorspellingen kans op sneeuw is. Of, als je het zelf doet. De dag voordat je zeker weet dat het gaat sneeuwen. | |
loveli | vrijdag 9 november 2018 @ 13:14 |
Als je afhankelijk bent van een bedrijf lukt het een dag van te voren niet meer. | |
kurk_droog | zaterdag 10 november 2018 @ 09:36 |
Heb ze nu een week weer erop zitten. Even wennen weer want meer herrie. Maar ik ben blij dat ik ze heb want je kon ze er vorig jaar allemaal uitpikken wie geen winterbandne had op de weg | |
Ridocar | zondag 11 november 2018 @ 08:47 |
Dat gebeurt toch wel. Het is net als SD al aangaf, de winterbandrijders gaan op hun max zitten en verwachten van iedereen hetzelfde, ongeacht het type banden waarop ze rijden. | |
YoshiBignose | zondag 11 november 2018 @ 09:07 |
Inderdaad, dat zijn die mensen die gewoon rustig rijden | |
Sounddragon | dinsdag 13 november 2018 @ 12:51 |
https://www.nkc.nl/nieuws(...)duitsland/?fromsso=1 Ennnnnn, plezier ermee | |
fathank | dinsdag 13 november 2018 @ 12:57 |
Ieder jaar weer dit hilarische wedstrijdje sneeuwplassen. | |
loveli | dinsdag 13 november 2018 @ 13:33 |
Voor banden die t/m 2017 zijn geproduceerd geldt een overgangsregeling tot 2024. Tegen die tijd zijn de m+s bandjes van m'n ouders wel vervangen. https://www.adac.de/der-a(...)erreifenpflicht-faq/ | |
loveli | dinsdag 13 november 2018 @ 13:39 |
Dat geldt gelukkig niet voor alle winterbandrijders. De auto van ondergetekende heeft geen ABS of andere snufjes en krijgt daarom winterbandjes, om zo veilig mogelijk de weg op te gaan. | |
Sounddragon | dinsdag 13 november 2018 @ 20:07 |
Dát vind ik nou een goede reden om voor winterbanden te kiezen | |
YoshiBignose | dinsdag 13 november 2018 @ 20:51 |
Tja maar wel meer opletten met dit soort weer dan. 13 graden met regen zullen die winterbanden niet beter presteren dan zomerbanden... en in de regen wil je juist ABS of tractiecontrole hebben. | |
Sounddragon | dinsdag 13 november 2018 @ 21:03 |
gevoel in je rechtervoet en 2 pollepels van dat grijze spul in je hoofd should be just fine. | |
loveli | dinsdag 13 november 2018 @ 21:04 |
Het verschil valt in de zomer heel erg mee (ik voel me veiliger 12 maanden op winterbanden dan op zomerbanden). Ik moet nog wisselen naar winterbanden, maar heb juist de indruk dat mijn huidige zomerbanden (Goodyear Efficientgrip) minder grip bij nat wegdek hebben dan m'n Continental winterrubber. En daar heb ik zwaar de P in, want heb beide banden gekozen omdat ze het beste scoorden op grip bij natheid (ADAC). | |
YoshiBignose | dinsdag 13 november 2018 @ 21:33 |
Dat is nou juist wat ontbreekt bij veel mensen Ik loop nu ook te glibberen met minder dan 2 mm op m'n achterwielen... gelukkig sneeuwt het nog niet. Duurt 2 weken voor ik m'n banden binnen heb bij autobandenmarkt zo'n rare maat is 245/45/19 toch niet? | |
Sounddragon | dinsdag 13 november 2018 @ 23:21 |
kweenie, tegenwoordig is 19 inch niet heel raar meer, maar ik heb ook 245, en het is echt lastig om in die maten winterbanden te verkrijgen. Het is denk ik ook handiger om effe terug te gaan naar 205 of 215 ofzo ivbm de bodemdruk. Helaas heb ik alleen 2 breedsets ter beschikking. | |
YoshiBignose | woensdag 14 november 2018 @ 09:11 |
Het zijn geen winterbanden | |
Kentekenplaat | woensdag 14 november 2018 @ 20:42 |
Ja, die hebben de bedoeling van winterbanden niet begrepen. De bedoeling is dat je veiligheidsmarges wat groter worden, niet dat je sneller op de plek van bestemming bent. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 15 november 2018 @ 01:24 |
En omdat veel winterbandenrijders dat denken, zijn ze dus vaker bij aanrijdingen betrokken. Veiligheid zit namelijk tussen je oren. Want als ik in de zomer, op mijn zomerbandjes, bij 130km/h het anker uitgooi, kom jij met je winterbanden achterin zeilen. Toevallig net even die 10 meter die jij extra nodig hebt, waar jij klaarblijkelijk geen rekening mee houdt. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 15 november 2018 @ 01:29 |
Da's waar. En dan heb je ook nog mensen die te lang wachten met banden bestellen. Bij de kwikfit zou je ze er dinsdag onder hebben zitten. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 15 november 2018 @ 01:32 |
Kan me niet heugen dat ik in een situatie terecht ben gekomen waar mijn ABS ingreep (behalve bij het spelen, dan). Dus niet echt een reden om winterbanden te nemen. | |
loveli | donderdag 15 november 2018 @ 08:18 |
Je hebt gelijk. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 16 november 2018 @ 00:04 |
I know. | |
KingRadler | vrijdag 16 november 2018 @ 11:38 |
voor volgende week ben ik blij dat ik Winterbanden heb | |
NoComment | vrijdag 16 november 2018 @ 12:29 |
Tja, toch een extra setje scoren voor in de winter dan? Smallere banden zijn vooral voor in de sneeuw of op ijs voordelig idd vanwege de bodemdruk en wat minder snel last van aquaplaning. Op nat kun je beter breed hebben, maarja helaas wissel je niet elke dag even van wielen Mijne gaan er morgen onder, precies op tijd | |
Sounddragon | vrijdag 16 november 2018 @ 19:25 |
kennie, ik zit vast aan 17 inch.. Of ik moet naar 18, en dan heb ik nog steeds 215 rondom. Steelies gaan tot 16 inch; was het maar zo'n feest. En ik kan wielen wisselen whenever ik daar zin in heb.. Op de krik is het een half uurtje werk, op een brug... Ehm.. 10 minuten | |
loveli | vrijdag 16 november 2018 @ 19:40 |
Voor volgende week ben ik blij dat ik stoelverwarming heb. | |
Sounddragon | vrijdag 16 november 2018 @ 20:21 |
die gebruik ik al een tijdje | |
DarkerThanBlack | zaterdag 17 november 2018 @ 17:42 |
Op zachte sneeuw heb je juist bij bredere banden meer grip en bij aquaplaning moet je bij een bredere band meer water afvoeren om grip te krijgen. Inmiddels is het al ontkracht dat de smallere band bij winterse omstandigheden beter presteert. Er zijn te veel factoren en omstandigheden die andere breedte van de band eisen voor meer grip. Denk aan de elektronica in de auto zoals, ABS en ESP en de verwachte omstandigheden, witte sneeuw, zwarte sneeuw, ijzel, ijs, zijn de wegen gestrooid, etc. Tegenwoordig wordt zelfs vaak aangeraden om de standaard maat te gebruiken als winterband, dus niet extra smal. | |
Ridocar | zaterdag 17 november 2018 @ 17:46 |
Ik had stoelverwarming in m'n laatste Actros. Iedere keer bij het uitstappen ging 'ie aan. En in de zomer is dat gewoon kut. Overigens was het of je op een tostigrill zat, geen succes dus. Stekkertje losgemaakt, geen probleem meer... | |
Kentekenplaat | zaterdag 17 november 2018 @ 20:29 |
Had je geen twee standen op dat ding? | |
Sounddragon | zaterdag 17 november 2018 @ 23:14 |
je kunt ook de schakelaar (laten) verkassen. | |
Ridocar | zondag 18 november 2018 @ 06:26 |
Ja, maar veel verschil merkte ik niet. Beide standen waren niet prettig. Standje lava zat trouwens bovenaan (die dus ingedrukt wordt door het van de stoel glijden bij het uitstappen). Daar heb ik de moeite niet voor genomen. Omdat ik die stoelverwarming miste als kiespijn was een los stekkertje voldoende. | |
Sounddragon | zondag 18 november 2018 @ 12:34 |
ok, gaan we het nu weer over verwarmde winterbanden hebben | |
Nismo91 | zondag 18 november 2018 @ 12:38 |
Ik heb ze gisteren omgelegd, morgen voor de leasert een afspraak maken ! | |
Ridocar | zondag 18 november 2018 @ 12:59 |
Goed idee, net als in de F1. Bandenwarmers, met een bepaalde snelheid gaan rijden om ze op temperatuur te houden. | |
Captain_Jack_Sparrow | dinsdag 20 november 2018 @ 21:27 |
Want voor 1mm lichte neerslag heb je winterbanden nodig? | |
DJSmiley | dinsdag 20 november 2018 @ 22:42 |
Ik heb (nu nog) winterbanden. Na dit seizoen ga ik over op all-seasons. Scheelt me weer gedoe met wisselen en is, onderaan de streep, denk ik beter. Ik heb de laatste jaren al een paar keer gehad dat t ineens koud werd / lichte sneeuw ergens ver in maart, toen de zomerbanden er al op lagen, of vroeg in het seizoen. En andersom: paar jaar geleden: Kerst: 18 graden ofzo, naar Tsjechie gereden op winterbanden. De pasen erop: Lichte (mot)sneeuw en ik had de zomerbanden er net onder...... Met all-seasons zit ik dan denk ik gemiddeld beter. Ik verlies wel iets bij de echte sneeuw, maar dat is, tov van regen enz, zeldzaam in Nederland. En als er eenmaal gestrooid is en goed doorgereden, dan ook bij sneeuw is het meer een nat wegdek... En op ijzel.. tja dan helpt een winterband ook niet Voor nu zit ik te twijfelen tussen een paar kandidaten: De Michelin CrossClimate+ en de Continental Allseasoncontact. Zie dat de Michelin wel aardig in prijs gestegen is... Nu zag ik dat er sinds dit jaar ook een nieuwkomer is van Bridgestone: De Weather Control A005. Die lijkt, op papier, voor het (natte) weer in NL een betere keus te zijn dan de Michelin of de Continental. Alleen zijn er weinig reviews nog van te vinden. Toevallig al mensen ervaring daarmee? | |
loveli | dinsdag 20 november 2018 @ 23:03 |
Vorig jaar is de auto(maat) van m'n ouders voorzien van de Michelins. Weet niet meer wat er daarvoor onder lag (geen B-merk, wel een jaar of 6 oud), met de Michelins was meteen verbetering te merken. Heb ze met sneeuw nog niet kunnen testen, maar ik heb ze indertijd wel uitgekozen omdat ze de beste eigenschappen hadden (bij natheid en sneeuw). | |
KingRadler | woensdag 21 november 2018 @ 12:24 |
de verwachting is dat het weer warmer gaat worden in December. | |
KingRadler | woensdag 21 november 2018 @ 12:25 |
dat was sarcastisch bedoeld... ik heb zelf all seasons | |
Kentekenplaat | donderdag 22 november 2018 @ 21:23 |
Ik ben zelf heel blij met de Goodyear Vector4Seasons gen.2 Die kwamen vorig jaar heel goed uit de test die ik las. En ze hebben het sneeuwvloksymbool dus ik mag er ook mee naar winters Duitsland. | |
caspervc | donderdag 22 november 2018 @ 22:06 |
Winterbanden voor mij: altijd Zoveel duurder is t niet, en je banden zijn van cruciaal belang voor de veiligheid. Is t enige contact tussen auto en weg. Dus voor mij Conti TS860 in de winter en Conti Premiumcontact 5 in de zomer. | |
RingBewoner | maandag 26 november 2018 @ 15:30 |
Ik heb een vraagje over winterbanden. Hopelijk kan iemand er iets zinnigs over zeggen. Onlangs haalde ik voor een kennis een auto bij de garage op. Die was gewisseld van zomer- naar winterbanden. Ik heb wel eens vaker met de auto gereden, altijd prima. Dit was echter de eerste keer met winterbanden. En ik merkte onderweg dat de auto veel sneller slipte, zeker als je een bocht maakt en een beetje gas geeft. Een klein stapje is zo gemaakt. Waar kan dat aan liggen, winterbanden moeten met dit soort weer, regen en kou toch juist meer grip bieden. | |
daNpy | maandag 26 november 2018 @ 15:39 |
Fukitoekie banden? | |
RingBewoner | maandag 26 november 2018 @ 15:40 |
Goede vraag, ik kan met mij niet voorstellen. Ik gok dat het een standaardmerk als Michelin of Pirelli is. | |
loveli | maandag 26 november 2018 @ 16:10 |
Setje van vorig jaar of nieuwe? | |
RingBewoner | maandag 26 november 2018 @ 16:31 |
Vorig jaar. | |
Lospedrosa | dinsdag 27 november 2018 @ 23:44 |
Gejank van de patat generatie over winterbanden Die waren er jaren niet en dat ging ook goed. Verder remmen zomerbanden veel beter bij nat wegdek ook in de winter..en wat is het altijd in NL ...juist ja. PS ik heb winterbanden met het resultaat dat ik hard doorijdt bij sneeuwval | |
Captain_Jack_Sparrow | woensdag 28 november 2018 @ 00:58 |
Maar misschien ook niet. Zie je trouwens dat de winterbandenfanatici gelijk allemaal redenen gaan verzinnen over het waarom, terwijl de conclusie eigenlijk heel simpel is? Winterbanden zijn helemaal niet zo 'goed' als sommigen beweren. | |
VolGlorie | woensdag 28 november 2018 @ 21:43 |
Sowieso meer grip en met een strenge winter wat mij betreft een must als je vaak de weg opgaat. In Duitsland zelfs verplicht. | |
Lospedrosa | woensdag 28 november 2018 @ 21:47 |
Sowieso meer grip klopt niet met de feiten hoor https://www.ad.nl/auto/wi(...)nat-wegdek~aa4afa2c/ | |
VolGlorie | woensdag 28 november 2018 @ 21:52 |
Oke, Ja dat verbaast mij enigszins. Al haal ik de winterbanden er voor andere omstandigheden natuurlijk weer af Mijn ervaring is dat ik meer grip heb bij sneeuwval en winterweer (absoluut). | |
Fer | woensdag 28 november 2018 @ 22:08 |
Waarom moeilijk om aan de droge feiten te houden? Winterbanden hebben grover profiel, meer ruimte tussen de “noppen” en dus minder contactoppervlak met het wegdek. In bijna alle omstandigheden iets minder grip dan zomerbanden. Echter 1. Rubber is zachter, dus onder zeer koude omstandigheden (onder 0 en nat wegdek) is het winterrubber soepeler en heeft het meer grip. 2. In het grovere profiel, blijft geen sneeuw plakken. Dus als het sneeuwt, heb je ook voordeel. | |
loveli | zaterdag 15 december 2018 @ 23:48 |
Iedereen nog tevreden met z'n bandenkeuze? | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 16 december 2018 @ 00:09 |
Dit is geen feit, dit is een wens. | |
XL | zondag 16 december 2018 @ 07:08 |
Jammer dat deze 1,5 cm niet op een maandagochtend gevallen is. Filerecords!!! | |
Fer | zondag 16 december 2018 @ 07:40 |
Oh sorry hij was niet compleet. Meer grip per vierkante cm contactoppervlak tussen rubber en wegdek | |
Noudanzeg | zondag 16 december 2018 @ 08:10 |
dat staat nergens in jouw artikel hoor, er wordt geen vergelijk gemaakt tussen zomer en winterbanden, alleen tussen winterbanden onderling, en tussen winterbanden en allseasonbanden. | |
manny | zondag 16 december 2018 @ 08:30 |
Hier incoming from Noorwegen. Hier heb ik "piggdekk" als toevoeging op de winterbanden. Dus een soort spikes. Die heb je wel nodig omdat de platgestampte sneeuw opvriest en je dan dus eigenlijk over ijs rijdt. Is niet verplicht, maar als je in een gebied woont waar niet gestrooid wordt dan heeft bijna iedereen van die spikes eronder. Minimaal gewone winterbanden is verplicht vanaf november tot maart. De setup is: 4*4 aandrijving, met van die spikes in de winter en zomerbanden in de zomer. | |
loveli | zondag 16 december 2018 @ 08:50 |
Als je met spikes rijdt, moeten ze dan op alle 4 of is het net als met sneeuwkettingen goed als je ze alleen op de aangedreven wielen zet? | |
JF_ | zondag 16 december 2018 @ 09:43 |
Nee hoor, voor mijn banden is dat een keihard feit. De zomerbanden zijn zo hard bij deze temperaturen dat je de indrukken van het grind er vijf minuten na parkeren nog in ziet staan. De winterbanden blijven soepel en klein grind kleeft er letterlijk op vast. Aangezien de meeste wegen een ruwe toplaag hebben zullen deze winterbanden dat beter kunnen volgen en dat zorgt voor meer contact en dus grip. En comfort ook, trouwens. Er zullen best zachtblijvende zomerbanden zijn, of banden die het redelijk blijven doen bij kou. Maar mijn banden zijn dat echt niet, en ik wissel dus braaf twee keer per jaar zodat ik zeker weet dat ik er alles aan heb gedaan om mijn auto zo veilig mogelijk door de winter te krijgen. | |
Noudanzeg | zondag 16 december 2018 @ 09:47 |
in Siberie gebruiken we ze op alle 4 de wielen. | |
Citizen.Erased | zondag 16 december 2018 @ 09:51 |
De 4x4 aandrijving helpt ook wel mee in die condities. | |
daNpy | zondag 16 december 2018 @ 10:19 |
Alle 4, anders heeft het geen zin. | |
suijkerbuijk | zondag 16 december 2018 @ 11:17 |
Komt omdat je in de winter . Je zomer banden wat minder banden spanning moet geven. Op die manier kan de band iets meer vervormen . Op die manier heb je meer grip. Een ouwe techniek wat werkt . Zelf gebruik ik 4x4 banden onder me bus. Lekker grof profiel met slappe banden spanning. Nergens geen last van. | |
Hyperdude | zondag 16 december 2018 @ 11:19 |
Tot de eerste bocht. | |
suijkerbuijk | zondag 16 december 2018 @ 11:35 |
Lol. Rij al jaren auto . Rij al jaren op deze techniek van me opa. Nee ik heb 21jaar in de autoschade wereld gewerkt. Weet je welke banden er onder zitten in de winter . De auto die ik maakte na dat schade hebben gereden? Winterbanden . Ja je lees het goed winterbanden. De meeste wagens hadden winterbanden. Winterbanden doen niks als jij als bestuurder als een eikel door het verkeer rijd. De meeste veilige deelnamen in het verkeer is je zelf. Pas je aan het verkeer en weer omstandigheden . Winterbanden zijn beter dan zomerbanden . Maar ijs werk de winterbanden net zo slecht als zomerbanden. Bijde hebben geen grip namelijk. Veel mensen met winterbanden denken dat ze op de zelfde manier kunnen blijven rijden als in de zomer. Nee zelf rij ik gewoon rustige en blijf ik van me remmen af . Winter rijden is totaal anders dan in de zomer. Kan alleen zeggen rij gewoon voorzichtige en blijf opletten. Ijs onder de sneeuw is meestal de boosdoener van ongelukken. | |
manny | zondag 16 december 2018 @ 13:53 |
4 keer 4 is zwaar onderschat. ik kwam in nederland met de subaru prima weg op schuine hellingen zonder winterbanden. De buurman(nen) hadden de grootste moeite met en zonder winterbanden (bij ons was er zo een vies schuin oplopend weggetje de gezamenlijke parkeerplaats af. | |
falling_away | zondag 16 december 2018 @ 14:24 |
In de Nederlandse winters misschien wel ja.. maar er zijn genoeg filmpjes te zien van 4x4 vs winterbanden (zelfde type auto) waaruit blijkt dat winterbanden superieur zijn. (vanaf 2:28) | |
Fer | zondag 16 december 2018 @ 16:45 |
Ach op zomerbanden net zo erg. Op een rechte weg waar ze normaal 70 rijden, rijden ze 30 en bij een bocht waar ze normaal 30 rijden met sneeuw ook met 30 | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 16 december 2018 @ 23:06 |
Het is pas een feit als je de grip hebt gemeten. Wat jij 'voelt' is onbetrouwbaar. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 16 december 2018 @ 23:15 |
Ook dat is pas een feit als het is gemeten. Dus pak je zomerband en je winterband en ga wat grip en remtesten doen bij nul graden op droog en nat wegdek en in 'standing water'. Dat een zomerband niet zijn optimale bedrijfstemperatuur haalt bij lagere temperaturen, betekent niet automatisch dat hij minder grip levert dan een winterband. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 16 december 2018 @ 23:17 |
Alleen als je niet kunt autorijden. | |
LoveAtFirstDrive | zondag 16 december 2018 @ 23:53 |
4x4 is leuk als je inderdaad een hellinkje op moet. Maar zodra je een noodstop moet maken heb je meer aan winterbanden dan 4x4. | |
Fer | maandag 17 december 2018 @ 01:46 |
Dat gaat dus niet | |
x3ro | woensdag 19 december 2018 @ 17:22 |
Heb nu +/- 1 week weer de winterset erop en het verschil is toch echt goed te merken. Waar ik met de zomerset tot in zijn 3 op commando wielspin heb, krijg ik met de winterset het vermogen gewoon op de weg al in z'n 2. Dat is dan met temperaturen van tussen de 3 en 8 graden en nee, op de zomerset ligt geen Hifly troep oid. | |
DrMarten | donderdag 20 december 2018 @ 10:56 |
Paar dagen geleden toch maar een setje aangeschaft. Heb nog nooit winterbanden onder de auto gehad. Ben benieuwd hoe het bevalt. Heb ze met name gehaald omdat ik aan de grens woon en gewoon zonder gezeik Duitsland in wil kunnen. | |
Vjenne12345 | vrijdag 21 december 2018 @ 09:32 |
in alle seizoenen weinig grip, lekker man. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 21 december 2018 @ 10:15 |
Dan is er echt iets mis met je zomerbanden. | |
Vjenne12345 | vrijdag 21 december 2018 @ 10:26 |
niet zo'n beetje ook. | |
XL | vrijdag 21 december 2018 @ 11:16 |
Nat wegdek en lage temperaturen, dan kan het ook gewoon veel vermogen zijn | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 21 december 2018 @ 11:21 |
Met 240 pk op de voorwielen en nat wegdek maakt de buitentemperatuur niet veel uit. En ook niet of je zomer of winterbanden hebt. | |
XL | vrijdag 21 december 2018 @ 12:02 |
Het is het creeëren van extreme omstandigheden, zodat je het verschil ziet. | |
Sounddragon | vrijdag 21 december 2018 @ 12:16 |
Extreme omstandigheden vind je op de Mount Everest, en op de toendra in Siberië, niet op de Nederlandse wegen in een kwakkelwinter. | |
x3ro | vrijdag 21 december 2018 @ 14:24 |
Nope, zijn Michelin Pilot Sport 2 met nog een paar mm profiel. Denk dat het eerder komt door +/- 200pk/300nm+ op de voorwielen van een auto van +/- 1000kg. | |
XL | vrijdag 21 december 2018 @ 14:28 |
Onzin. Ik kan op een grote vlakke lege parkeerplaats in de lentezon ook extreme omstandigheden creeëren. | |
Sounddragon | vrijdag 21 december 2018 @ 18:10 |
Ja, sommige mensen zien idd overal en altijd leeuwen en beren op de weg. In mans fantasie kan er heel veel. In de dagelijkse praktijk maakt een gemiddeld bekwame bestuurder een halve keer per jaar een ekte noodstop, soms regent het, en 3 dagen per jaar ligt er eens wat sneeuw, wat als de sodemieter wordt opgeruimd door strooiwagens en sneeuwschuivers.. Als je dat als extreem ervaart, moet je echt eens wat vaker naar buiten, want dan ben je een beetje wereldvreemd aan het worden. | |
XL | vrijdag 21 december 2018 @ 19:06 |
Het punt hier is dat iemand zijn winterbanden test door extreem gedrag te genereren. Vervolgens vaststelt dat zijn winterbanden beter resultaten behalen als zijn zomerbanden bij hetzelfde gedrag. Gewoon een voorbeeld van nog iemand die zich realiseert dat het verschil tussen winter- en zomerbanden groter is dan gedacht. Dat het aantal dagen waarop zomerbanden aan onverantwoord gedrag gelijk staan is in nederland minimaal, eens. | |
Sounddragon | vrijdag 21 december 2018 @ 21:30 |
Gaan we weer.. je stelt het gewoon als een feit; "je bent 'onverantwoord' bezig als je niet op winterbanden rijdt in de winter." Dat vínd jij, misschien wel gestoeld op je eigen onderbuikgevoelens, omdat jij met samengeknepen billen in de auto zit als er wit spul om je auto heen ligt. Ik heb dat beetje extra grip niet nodig om veilig van A naar B te komen in winters weer. Ik weet best aardig wat mijn auto wel- en niet kan als het glad is, en daar houd ik rekening mee, dat heet anticiperen en bewust autorijden. We rijden al 125 jaar in aangedreven voertuigen op wielen, we hebben sinds 10 - 15 jaar ofzo pas bandjes met sneeuwvlokjes erop en auto's met prima veiligheidssystemen op nagenoeg perfect verharde wegen. Misschien moet je effe wat dingetjes een klein beetje relativeren | |
RealBizkit666 | vrijdag 21 december 2018 @ 22:52 |
Winterbanden bestaan sinds 1934, en zijn in Finland verplicht sinds 1978 (waarom dat interessant is voor ons weet ik ook niet, maar dat staat bij die bron). | |
Tomatenboer | vrijdag 21 december 2018 @ 23:32 |
Sounddragon bedoelt natuurlijk dat die hele hype rondom "winterbanden" pas een jaar of 10, 15 echt is ontstaan, waarbij hele massa's is aangepraat dat ze écht niet zonder "winterbanden" de weg op kunnen waar ze dat de 40 jaar ervoor massaal nog gewoon op de "zomerbandjes" deden. Punt is ook dat de benamingen op zich al misleidend zijn. Want "winterbanden" zijn eigenlijk sneeuwbanden, en zomerbanden zijn eigenlijk banden voor alledaags gebruik (niet alleen voor zomer, of onder goede weersomstandigheden). Mensen kunnen ook prima op hun zomerbanden blijven doorrijden tot rondom het vriespunt. Zomerbanden doen dan niet onder, of presteren zelfs beter dan winterbanden (mits voldoende profiel natuurlijk). Alleen onder ijzige omstandigheden of met sneeuw zijn winterbanden echt in het voordeel. Maar goed, de gehele automotive sector verdient er een goede boterham aan. Het is ze wat dat betreft gegund. | |
VEM2012 | vrijdag 21 december 2018 @ 23:50 |
Er was ook een tijd dat we zonder gordels reden, dus jouw argument is niet zo sterk. Verder is er flink wat veranderd aan de gemiddelde banden. Vroeger was dat een smal bandje met veel meer allround eigenschappen. | |
XL | vrijdag 21 december 2018 @ 23:59 |
Volgens mij schrijf ik dat het onverantwoord is op een aantal dagen per jaar. Niet eens elk jaar zelfs. Misschien een handvol dagen in de levensduur van je banden. Maar juist dan moet je in staat zijn de kosten van 40 euro voor twee bandenwissels in de totaalkosten van autorijden te accepteren. | |
RealBizkit666 | zaterdag 22 december 2018 @ 00:04 |
Want uiteraard was het vroeger net als nu. Het vroeger argument is echt te slecht gewoon. Hoewel winterbanden alleen goed tot uiting komen op sneeuw en ijs, is het gewoon een extra hulpmiddel om dan veiliger te kunnen rijden, net als alle andere snufjes op hedendaagse auto's. En ook bij een ongeluk, een winterband zal waarschijnlijk onder die omstandigheden niet ervoor gaan zorgen dat je niet verongelukt, maar waarschijnlijk wel helpen om minder letselschade te krijgen (doordat ze extra grip hebben dan). Het verschil tussen zomer en winterband met natte en droge omstandigheden verschillen nauwelijks en zorgen derhalve ook niet voor een significant verschil. Exact de reden waarom we ABS, gordels, airbags en wat niet meer hebben. Het is allemaal om letselschade te beperken, niet om ongelukken te voorkomen. |