ik heb met mijn vorige Benz eens een setje winter-Michelins opgereden omdat ik die velgen nodig had, en die hielden zich prima in de zomer. En ik hou wel van gasgeven op klaverbladen enzo, geen centje pijn. En ze hielden het nog tot de volgende winter vol ook; bijna 60.000 km op gereden, in December gingen er nieuwe Primacy's op.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:07 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik vind het drama, dat rubber is in de zomer echt niets waard. Ik tuf liever in de winter op zomerbanden dan andersom, maar das mijn bescheiden mening
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt. Zeker niet met moderne zomerbanden zonder dwarsprofielquote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarschijnlijk kan je het allemaal zo uitrekenen....
Remweg bij een winterband is xx% beter. Remweg bij 20 km/u sneller is xx% langer. Dus je rijdt in een zomerband in de sneeuw xx% trager om dezelfde remweg als een winterband te hebben. Klaar is kees
Mijn ervaring met mensen die winterbanden kopen is toch dat ze weer sneller gaan rijden en uiteindelijk heb je dezelfde remweg en is het allemaal even (on)gevaarlijk.
Dat is dan weer afhankelijk van je auto. Ik reed vroeger een BMW (dus rwd) met 225 voor en 255 achter. Dom als ik was parkeerde ik eens bij de McD achteruit in, terwijl dat parkeervak een beetje naar beneden liep. Kwam er dus niet meer uitquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 22:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt. Zeker niet met moderne zomerbanden zonder dwarsprofiel
Die ene dag in het jaar blijf ik wel thuis.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 22:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt.
En dat is zo goed als zeker de reden, dat mensen op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken, dan mensen op normale banden.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn ervaring met mensen die winterbanden kopen is toch dat ze weer sneller gaan rijden
Als je niet in de sneeuw of in 'standing water' rijdt, is dat ook zo.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:03 schreef daNpy het volgende:
of meent dat je met brede sloffen veel grip hebt.
Of ze maken meer kilometers.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 10:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En dat is zo goed als zeker de reden, dat mensen op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken, dan mensen op normale banden.
Het kwam voort uit een vergelijkingsonderzoek onder lease-rijders (dus met en zonder winterbanden): degenen met winterbanden waren vaker bij aanrijdingen betrokken. Aannemelijk dat ze allemaal veel kilometers maken.quote:
Op sneeuw doen winterbanden het beter, natuurlijk. Aan de andere kant, als je je koppie erbij houdt en een beetje het mechaniekje begrijpt, dan kun je met zomerbanden prima vooruitkomen in de sneeuw. Heb nog nooit een situatie meegemaakt, waar ik mijn bestemming niet kon bereiken.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 14:08 schreef oldford het volgende:
Tja, het is maar net welk onderzoek je wilt geloven.
Hier zijn 2 onderzoeken uit 2010, toen de winter van 2009/2010 wel streng was en er een hoop sneeuw lag op heel veel dagen.
Want de uitkomst bevalt je niet?quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 12:38 schreef loveli het volgende:
23% vs 24%, vind dat percentage toch al vrij hoog.
Ik vind het zonder relevante info niet aannemelijk dat ze evenveel kilometers rijden.
Aannames doen zonder info bevalt me niet.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want de uitkomst bevalt je niet?
Maar je doet wel een aanname zonder onderbouwing, namelijk dat ze niet evenveel kilometers rijden.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:12 schreef loveli het volgende:
Aannames doen zonder info bevalt me niet.
quote:Ik vind het zonder relevante info niet aannemelijk dat ze evenveel kilometers rijden.
Nee, ik zeg juist dat ik dat niet aanneemquote:Op donderdag 1 november 2018 10:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar je doet wel een aanname zonder onderbouwing, namelijk dat ze niet evenveel kilometers rijden.
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk, dus neem ik aan dat ze niet dezelfde hoeveelheid kilometers hebben gereden".quote:Op donderdag 1 november 2018 10:24 schreef loveli het volgende:
Nee, ik zeg juist dat ik dat niet aanneem
Heeft niet zo veel zin als je niet eens weet wat je zelf zegt.quote:Verder over winterbanden ipv taal?
Hmm, dit lees ik ergens:quote:Op donderdag 1 november 2018 10:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk, dus neem ik aan dat ze niet dezelfde hoeveelheid kilometers hebben gereden".
Als je er objectief in zou staan, zou je er van uit gaan dat het leasebedrijf dat het onderzoek heeft uitgevoerd, daar zelf uiteraard rekening mee heeft gehouden, omdat de cijfers anders waardeloos zijn.
[..]
Heeft niet zo veel zin als je niet eens weet wat je zelf zegt.
Doei!
Vreemd, niet? Daarom: er zijn leugens, grote leugens en er zijn statistieken.quote:Bij navraag bij leasemaatschappijen bleek dat winterbandrijders minder vaak bij ongelukken zijn betrokken, maar leaserijders zijn geen standaard automobilisten stelt de SWOV.
Nee, hoor. Het onderzoek dat ik heb gelezen, stamt van voor 2015. Het zal per jaar verschillen, afhankelijk van hoeveel winterse omstandigheden er zijn. Weinig winterse omstandigheden, meer aanrijdingen met winterbanden.quote:
Gewoon achteruit naar boven rijden.quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
Achterwielaandrijving en een 7% helling vlak voor de deur maakt het dat ik winterbanden rij. Ik wil ook graag met de auto tot aan huis komen als er 5mm sneeuw ligt.
Zeg ik nergens, bedoel ik nergens.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk
Bron? Dit onderzoek was zo objectief uitgevoerd dat het daar wel rekening mee gehouden heeft toch?quote:Op donderdag 1 november 2018 11:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Het onderzoek dat ik heb gelezen, stamt van voor 2015. Het zal per jaar verschillen, afhankelijk van hoeveel winterse omstandigheden er zijn. Weinig winterse omstandigheden, meer aanrijdingen met winterbanden.
https://aftersalesmagazin(...)ade-met-winterbandenquote:in winters van 2013, 2014 en 2015 reed ruim 24 procent van de auto’s met winterbanden schade. Dat is een hele procent meer dan de auto’s die nog op het zomerrubber stonden.
quote:Volvo-rijders blijven vasthouden aan winterbanden, 97 procent van hen kiest ervoor. Bij Mercedes-rijders is dit percentage 96 procent. Mini-rijders kiezen het minst vaak voor winterbanden, minder dan de helft van hen maakt er gebruik van. Onder Fiat-rijders is dit 53 procent.
Alphabet adviseert leaserijders nog steeds om voor winterbanden te kiezen. “Maar we snappen ook dat een steeds grotere groep de voorkeur geeft aan de vierseizoenenband”, aldus Corsèl.
Minstens zo betrouwbaar als een artikeltje in het AD waar een medewerker van het SWOV claimt 'navraag te hebben gedaan' bij een leasebedrijf.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:23 schreef RealBizkit666 het volgende:
Dit onderzoek was zo objectief uitgevoerd dat het daar wel rekening mee gehouden heeft toch?
Eens. Voor mij al jaren bekend overigens. Heb er zelfs altijd mijn winterband op uitgezocht. Betere presentaties op droog en nat, maar iets minder op sneeuw (ten aanzien van de "beste" winterband). Want het is vaker nat in de winter dan er sneeuw ligt. Maar als er sneeuwt ligt, wil ik ook de berg op komen thuis.quote:Op donderdag 1 november 2018 13:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Minstens zo betrouwbaar als een artikeltje in het AD waar een medewerker van het SWOV claimt 'navraag te hebben gedaan' bij een leasebedrijf.
Meest interessante stukje uit het artikel:
Overigens blijkt uit onderzoek van ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, dat een zomerband een kortere remweg heeft op een droge en natte weg. Alleen bij sneeuw en gladheid is de zomerband kansloos tegen de winterband.
quote:De Bridgestone Blizzak LM001 kwam bij de ANWB als beste band op een nat wegdek uit de test en dit is erg belangrijk in Nederland. Nederland is namelijk een regenland en het is belangrijk dat je band dan goed presteert op een nat wegdek. Dit is het geval bij de Blizzak LM001 en daarom is deze winterband zeker aan te raden.
Weet je wat het is, er zijn mensen die enorm fanatiek de winterband 'verdedigen', maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Uiteindelijk zit de veiligheid tussen je oren. Daar neem je alle beslissingen. Ik vind het ook helemaal niet vreemd, dat de winterband niet zorgt voor veel minder (maar blijkbaar zelfs ietsje meer) aanrijdingen. In de gemiddelde Nederlandse winter, ben je met een winterband dus niet aantoonbaar veiliger onderweg. En is dat niet de reden waarom je die keuze maakt?quote:Op donderdag 1 november 2018 18:14 schreef RealBizkit666 het volgende:
Eens. Voor mij al jaren bekend overigens. Heb er zelfs altijd mijn winterband op uitgezocht. Betere presentaties op droog en nat, maar iets minder op sneeuw (ten aanzien van de "beste" winterband). Want het is vaker nat in de winter dan er sneeuw ligt. Maar als er sneeuwt ligt, wil ik ook de berg op komen thuis.
Ik weet het niet hoor. Maar jij bent een zomerband verdediger. Zelfs nadat er gepost is dat winterbandrijders bij minder ongelukken betrokken zijn, beweer je dat ze toch vaker erbij betrokken zijn... Hoezo objectief?quote:Op zaterdag 3 november 2018 02:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Weet je wat het is, er zijn mensen die enorm fanatiek de winterband 'verdedigen', maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Uiteindelijk zit de veiligheid tussen je oren. Daar neem je alle beslissingen. Ik vind het ook helemaal niet vreemd, dat de winterband niet zorgt voor veel minder (maar blijkbaar zelfs ietsje meer) aanrijdingen. In de gemiddelde Nederlandse winter, ben je met een winterband dus niet aantoonbaar veiliger onderweg. En is dat niet de reden waarom je die keuze maakt?
Gelul, ik heb met genoeg auto's wel winterbanden gereden maar nu niet meer. Als je met zomerbanden rijdt en je merk in de sneeuw niet dat je veel minder grip hebt dan is er niets aan de hand. Ik hoef ook niet naar buiten te lopen om te zien dat het regent.quote:Op zaterdag 3 november 2018 08:18 schreef XL het volgende:
Het leukste vind ik in dit topic altijd de mensen zonder winterbandenervaring die op basis van zomerbanden en verhalen over matige winters weten wat het beste is. Zijn waarschijnlijk ook mensen die op basis van uiterlijk van het eten weten of het smaakt of niet.
Er is hier niemand die zegt, ik heb mijn winterbanden op sneeuw gereden en de extra veiligheid is me geen 40 min sleutelen of 40 euro (banden wissel, x2) waard
Zelf gister een nieuw setje dunlop winter sport 5 gekocht
Deze maand lijkt mij prima.quote:Op zaterdag 3 november 2018 16:27 schreef SuperNeger het volgende:
Ik zag vandaag in de straat de buurman z'n winterbanden erop zetten. Wanneer kunnen ze eronder?
ja ergens voor dat de winter begint lijkt me over het algemeen slimquote:
Boeit niet.quote:Op zaterdag 3 november 2018 18:25 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
ja ergens voor dat de winter begint lijkt me over het algemeen slim
maar wanneer
want volgens mij is het nog 15 graden overdag
wanneer wordt het zo dat het niet meer warmer dan 8 of zo wordt?
In Duitsland zeggen ze Oktober-Ostern.quote:Op zaterdag 3 november 2018 16:27 schreef SuperNeger het volgende:
Ik zag vandaag in de straat de buurman z'n winterbanden erop zetten. Wanneer kunnen ze eronder?
Dat een winterband niet zorgt voor minder aanrijdingen is omdat heel veel mensen met een winterband harder rijden in gladde omstandigheden, want "we hebben toch winterbanden".quote:Op zaterdag 3 november 2018 02:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Weet je wat het is, er zijn mensen die enorm fanatiek de winterband 'verdedigen', maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Uiteindelijk zit de veiligheid tussen je oren. Daar neem je alle beslissingen. Ik vind het ook helemaal niet vreemd, dat de winterband niet zorgt voor veel minder (maar blijkbaar zelfs ietsje meer) aanrijdingen. In de gemiddelde Nederlandse winter, ben je met een winterband dus niet aantoonbaar veiliger onderweg. En is dat niet de reden waarom je die keuze maakt?
Heb je de link van loveli even gemist, zeker.quote:Op zaterdag 3 november 2018 08:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
Zelfs nadat er gepost is dat winterbandrijders bij minder ongelukken betrokken zijn, beweer je dat ze toch vaker erbij betrokken zijn...
Dan heb je die 2 dagen per Nederlandse winter de goede banden.quote:Op zaterdag 3 november 2018 08:18 schreef XL het volgende:
Er is hier niemand die zegt, ik heb mijn winterbanden op sneeuw gereden en de extra veiligheid is me geen 40 min sleutelen of 40 euro (banden wissel, x2) waard
Wat voor een auto had jij ook alweer meneer de expertquote:Op zaterdag 3 november 2018 23:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dan heb je die 2 dagen per Nederlandse winter de goede banden.![]()
De rest van de 5 maanden is dat nog maar de vraag.
Het getuigt wel van een typische Hollandse mentaliteit, dat jij het aan geld koppelt.
Dat is relevant hoe?quote:Op zaterdag 3 november 2018 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat voor een auto had jij ook alweer meneer de expert
Volgens de linkjes in een Fiat, Mini, VW Up of Citroën C1.quote:Op zaterdag 3 november 2018 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat voor een auto had jij ook alweer meneer de expert
Nog even leren statistieken lezen. 90% van de leaserijders stond op winterband, slechts 10% op zomerband. De kans op betrokkenheid is dus sowieso al veel groter voor een winterbandrijder. Statistieken kun je altijd zo lezen dat ze goed voor je uitkomen. Daarom zeggen ze helemaal niks.quote:Op zaterdag 3 november 2018 23:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Heb je de link van loveli even gemist, zeker.
Bovendien rijden lease rijders meer kilometersquote:Op zondag 4 november 2018 00:04 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nog even leren statistieken lezen. 90% van de leaserijders stond op winterband, slechts 10% op zomerband. De kans op betrokkenheid is dus sowieso al veel groter voor een winterbandrijder. Statistieken kun je altijd zo lezen dat ze goed voor je uitkomen. Daarom zeggen ze helemaal niks.
Nog even leren hoe statistieken werken; als er gecorrigeerd is voor het aantal gereden kilometers, is jouw opmerking bullshit. En aangezien een leasebedrijf alleen geinteresseerd is in kosten, zijn de getallen voor hen alleen relevant als die correctie is toegepast.quote:Op zondag 4 november 2018 00:04 schreef RealBizkit666 het volgende:
Nog even leren statistieken lezen. 90% van de leaserijders stond op winterband, slechts 10% op zomerband. De kans op betrokkenheid is dus sowieso al veel groter voor een winterbandrijder.
Waarvan akte.quote:Statistieken kun je altijd zo lezen dat ze goed voor je uitkomen.
En hoe is dat relevant als je leaserijders met leaserijders vergelijkt? Hmmm?quote:Op zondag 4 november 2018 00:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Bovendien rijden lease rijders meer kilometers
Wat voor een auto reed jij ook al weer, expert?quote:Op zondag 4 november 2018 00:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En hoe is dat relevant als je leaserijders met leaserijders vergelijkt? Hmmm?
Geen Mercedes diesel, in ieder geval. En ik heb ook geen iMac.quote:Op zondag 4 november 2018 00:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat voor een auto reed jij ook al weer, expert?
Niet echt relevant voor deze statistiek.quote:Op zondag 4 november 2018 00:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bovendien rijden lease rijders meer kilometers
De aandrijving dan ook heeft weinig invloed op de remafstand, de banden wel.quote:Op zondag 4 november 2018 08:49 schreef DrDarwin het volgende:
In die hele 'winterbanden' discussie wordt niet meegenomen of het om AWD, RWD, of FWD gaat.
Ja, alleen bewijzen de Nederlandse automobilisten elk jaar dat ze dat niet doen. Afgelopen week was de eerste echte regenachtige dag, en het file record is weer verbrokenquote:Dat kan echter prima, mits men wat voorzichtiger rijd.
Maar is dat echt zo? Ja ik had ook winterbanden nodig op m'n oude BMW omdat ik een breedset met 255 achter had en dus echt overal vast zat, maar volgens mij heeft het ook behoorlijk met de aandrijving en tractiecontrole te maken. In m'n Tesla heb ik nu ook RWD en 245 achter en ondanks veel meer vermogen, zit ik nooit vast.quote:Op zondag 4 november 2018 08:49 schreef DrDarwin het volgende:
Voor een RWD met wat vermogen is het wel raadzamer om winterbanden te gebruiken, je schuift tenslotte alle kanten op als het echt glad is, in tegenstelling tot een voorwiel aangedreven auto die zich met wat beleid gemakkelijk weer rechttrekt als je onverhoopt gaat glijden.
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.quote:Op zondag 4 november 2018 13:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
Rwd is inderdaad makkelijker corrigeren. Althans, mijn ervaring is dat ook.
Ligt eraan welke kant uit breekt.quote:Op zondag 4 november 2018 16:29 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.
Ok.quote:Op zondag 4 november 2018 16:29 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.quote:Op zondag 4 november 2018 18:29 schreef Sounddragon het volgende:
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing?
Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent.
Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen.
Van mij zal je geen last hebben, ik werk lekker thuis als het te glad wordt.quote:Op zondag 4 november 2018 19:42 schreef XL het volgende:
Heb mijn winterbanden niet voor mezelf. Heb ze tegen alle anderen en dan vooral anderen met zomerbanden.
Heb ze tegen jou ook bij nat wegdekquote:Op zondag 4 november 2018 19:54 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Van mij zal je geen last hebben, ik werk lekker thuis als het te glad wordt.
Nee, ook met winterbanden moet je je aanpassen aan de weersomstandigheden. Ze zijn zeker niet zaligmakend, maar maken wel degelijk een verschil.quote:Op zondag 4 november 2018 18:29 schreef Sounddragon het volgende:
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing?
Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent.
Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen.
Dat is zijn punt toch ook niet?quote:Op zondag 4 november 2018 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.
Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten.
10 jaar geleden niet populair. Inderdaad.quote:Op zondag 4 november 2018 20:27 schreef Dingest het volgende:
[..]
Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet.
Dit dusquote:Op zondag 4 november 2018 20:27 schreef Dingest het volgende:
[..]
Dat is zijn punt toch ook niet?
Zijn punt is dat als mensen de weg niet meer op kunnen (durven) zonder elk mogelijk modern veiligheidssnufje - waaronder winterbanden (zeker zodra de thermometer eens onder de 10 graden zakt) - die mensen het rijden niet echt onder de knie (meer) hebben. Het zijn hulpstukken, geen essentiële zaken.
Mensen zijn alleen dusdanig op die hulpstukken gaan vertrouwen dat ze verleren dat je ook zonder de weg op kunt, maar dat je wel wat beter je best moet doen achter het stuur. Gemakzucht maakt lui. En slechtere chauffeurs; het blad ATM had hier laatst een artikel over, dat auto's met tal van zaken als parkeerhulp en dodehoekdetectie vaker schades hadden dan auto's zonder. Mensen vertrouwen er teveel op - uiteraard niet de topchauffeurs in dit topic, want we behoren allemáál bij de mensen die beter rijdt dan de rest- en overschatten daarmee de beperkingen van de hulpmiddelen. ABS, ESP en winterbanden hebben hetzelfde effect. Ze helpen, zeker, maar het is niet alsof ze het redmiddel der mensheid zijn. Veiligheidsmiddelen voor tijdens/na het ongeluk zoals airbags, gordels en kooiconstructies zullen daar meer aan bijgedragen hebben.
Pas je rijgedrag aan is goed advies, maar alleen als mensen nog weten hoe. Als je verwacht dat de auto gaat slippen of glijden, rijd en reageer je al anders dan als je dat niet doet - ongeacht wat voor banden je hebt. Ga mensen aanleren dat ze bij winters weer constant gebrek aan controle moeten verwachten dan krijg je al een heel ander rijgedrag dan dan je zegt 'winterbanden, ze helpen - iets, soms'. Ga je ze aanleren hoe om te gaan bij constant gebrek aan controle, krijg je nog een ander resultaat. Nog beter zou zijn om je sterk te maken voor een verplichte slipcursus met eens in de vijf jaar een opfriscursus. Voorheen, zonder ABS/Traction Control/winterbanden en met regelmatiger winters weer, leerden mensen dit vanzelf wel. Je jaarlijkse opfriscursus kwam vanzelf wel. Nu niet meer.
Want mensen weten nu eenmaal erg weinig van wat de auto nou daadwerkelijk doet. Vraag 10 mensen vanuit stilstand om de afstand van 100 meter in te schatten, en je krijgt 10 totaal verschillende afstanden. Die hulpmiddelen helpen ons om zulk natuurlijk gebrek aan inzicht wat te corrigeren wanneer het misgaat, maar ze stompen ook het beetje gevoel wat we er wel voor hebben nog verder af. Dan kan je wel zeggen 'het scheelt zus en zo in remafstand', maar vertaal je dat naar een werkelijke wegsituatie zal niemand correct die remafstand inschatten. Als het je remafstand met 10 meter verkleint, maar je 'ziet' het verschil tussen 20 en 40 niet eens, hoe ga je er dan correct op vertrouwen? Mooi dat je weet dat eerder stilstaat en meer grip hebt, maar hoeveel meer en in welke situatie meer? Je maakt immers niet dagelijks een noodstop, of gaat op vol vermogen de rotonde over... Wat is je ijkpunt? Gelukkig zijn ongelukken in de winter doorgaans kwesties van blikschade, want mensen rijden wel voorzichtiger. En als het echt bar en boos is gaan fietsers/wandelaars er ook liever niet op uit.
Winterbanden zijn beter dan andere banden onder de voor hun juiste omstandigheden. Ja, ze helpen wat onkunde tegen te gaan in de winter. Nee, ze zijn niet zaligmakend. Zijn ze noodzakelijk in Nederland? Overwegend nee, maar ze kunnen ook geen kwaad en als je veel rijdt en/of een auto hebt waar je jaren mee wilt doen zou ik inderdaad gerust een dubbel setje adviseren.
Heb je ze eronder, dan adviseer ik ook om ze bij de 4mm te vervangen. Of om op te rijden in de zomer: ja, de remweg is langer dan zomerbanden, maar het ligt binnen de normen. Wil je optimale veiligheid? Ga dan ook rustiger rijden. Ga eens de twee seconden afstand houden die iedereen steevast negeert; ga niet inhalen op enkelbaans wegen en houdt je stipt aan de snelheid. Iets eronder is nog beter. Je remweg bij 55 km/u is zo'n 5 meter meer dan bij 50, maar is dat een verschil waar we jaar in jaar uit een ophef over maken? Neuh. Een ongeluk met 90 heeft veel minder energie dan eentje met 130. Of is dat opeens wel een onacceptabele maatregel voor 'je eigen veiligheid en dat van anderen'?
Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet.
weet ik ook; jij kunt op je winterbanden veeeeel harder rijden, en ook veel harder remmen.. Omdat jij ze eronder hebt, moet ik dat ook doen? Moet jij nou rekening houden met mij, of ik met jou? Je creëert dus 2 groepen weggebruikers op de weg die allebei een andere snelwheid wensen te rijden, waardoor het verker dus per definitie gevaarlijker wordt want ongelukken en gevaar ontstaan niet door snelheid, maar door snelheidsverschíllen.quote:Op zondag 4 november 2018 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.
Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten.
Dan pakt SD het potje zand/zout uit de kofferbak en gaat ie daarna gewoon wegrijden.quote:Op zondag 4 november 2018 20:41 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wil SD nog wel eens zien als ie met zijn MB-achterwiel in de goot vastzit met zijn zomercrocs.
Kan ook.quote:Op zondag 4 november 2018 20:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dan pakt SD het potje zand/zout uit de kofferbak en gaat ie daarna gewoon wegrijden.
Drogredenquote:Op zondag 4 november 2018 20:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
weet ik ook; jij kunt op je winterbanden veeeeel harder rijden, en ook veel harder remmen.. Omdat jij ze eronder hebt, moet ik dat ook doen? Moet jij nou rekening houden met mij, of ik met jou? Je creëert dus 2 groepen weggebruikers op de weg die allebei een andere snelwheid wensen te rijden, waardoor het verker dus per definitie gevaarlijker wordt want ongelukken en gevaar ontstaan niet door snelheid, maar door snelheidsverschíllen.
Ik rijd de snelheid die mij goed dunkt in slechtere omstandigheden, en dat bepaal ik door de assessment van mijn voertuig, de banden waarop ik rijd, de omgeving, de drukte, en mijn vertrouwen in de combinatie van die factoren. Als jij vindt dat je dat met de dubbele snelheid kan in je Audi Quattro met winterschoeisel, moet je zien dat je voor me terecht komtIk kom er sowieso wel, misschien heb jij dan al een bak koffie op, tiswat.
Ik roep het elk jaar; winterbanden zijn alleen veiligheidsverhogend voor het verkeer als iedereen ze heeft. Voor nu zijn winterbanden alleen veiliger voor hen die ze hebben, mits ze zich realiseren dat niet iedereen ze heeft en ze niet gaan rijden naar de capaciteit van de band. Als dat niet zo is, is het hooguit risicoverhogend, voor iedereen.
Je gooit ook de F2 niet bij de F1 op de baan, dan gaan ze zeiken tegen elkaar.
Met sneeuw en ijzel inderdaad. Bij alle andere omstandigheden, nat weer of temperaturen boven 0 zijn gewone zomerbanden vaak minstens net zo goed of zelfs beter dan winterbanden.quote:Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Drogreden
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Je kan op je kop gaan staan en met nog veel meer uitvluchten komen, je hebt gewoon meer grip met winterbanden
Das dus precies waar ik net 1000 woorden aan zit te besteden, pepernoot. Je kan wel op rupsen gaan rijden, maar je moet dan niet gaan verwachten dat de rest van de wereld zich aan jou gaat aanpassen omdat het kán.quote:Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Drogreden
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Je kan op je kop gaan staan en met nog veel meer uitvluchten komen, je hebt gewoon meer grip met winterbanden
ik heb hier geen bergen.quote:Op zondag 4 november 2018 21:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
De berg hier niet opkomen met sneeuw zonder winterbanden is onkunde natuurlijk.
Waarom kunnen we niet gewoon elkaars keuze respecteren zonder elkaar gaan uit te maken voor moordenaars, prutsers, of wat dan ook?
Tsja, ik rijd in een 29 jaar oude Peugeot 205... Volgens jouw denkwijze had het ding al in de eerste winter van z'n bestaan al in de kreukels op de sloop moeten liggen; zonder winterbanden, ESP of ABS? Jezus, een wonder dat het ding meer dan 10 km op de dagteller heeft kunnen krijgen!quote:Op zondag 4 november 2018 20:40 schreef XL het volgende:
[..]
10 jaar geleden niet populair. Inderdaad.
30 jaar geleden was roken nog normaal.
Jij hebt ook nog geen mobiele telefoon?
Ga lekker met je tijd mee joh
Alleen toen heette die banden nog naar wat ze zijn, namelijk; sneeuwbanden.quote:Op zondag 4 november 2018 21:49 schreef Dingest het volgende:
[..]
Winterbanden bestaan trouwens al ontzettend lang; iig Continental maakt ze al vanaf de jaren '50.
O, zeker. Gooi er een marketingcampagne tegenaan die inspeelt op de onzekerheid en schuldgevoelens van de mens, of dat nou schijnveiligheid of sociale acceptatie is, en je staat in de schappenquote:Op zondag 4 november 2018 23:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Alleen toen heette die banden nog naar wat ze zijn, namelijk; sneeuwbanden.
De term winterbanden is een slimme marketingzet om de massa aan de sneeuwbanden te krijgen, ook in landen waar ze nauwelijks toegevoegde waarde hebben.
Maar goede marketing doet z'n werk wel merken we wel.
In de sneeuw, dat is dus 2 dagen per winter. De rest van de dagen doen zomerbanden het net zo goed, waarschijnlijk zelfs beter.quote:Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Dat gebeurt alleen bij mensen die niet kunnen autorijden.quote:Op zondag 4 november 2018 20:41 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wil SD nog wel eens zien als ie met zijn MB-achterwiel in de goot vastzit met zijn zomercrocs.
Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.quote:Op maandag 5 november 2018 01:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
In de sneeuw, dat is dus 2 dagen per winter. De rest van de dagen doen zomerbanden het net zo goed, waarschijnlijk zelfs beter.
https://www.ad.nl/economi(...)dklopperij~a8fde44f/quote:Op maandag 5 november 2018 01:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.
Dat is overigens ook al bij eerdere winterbandentesten, waar een zomerband als referentie werd meegenomen, naar voren gekomen.quote:Overigens blijkt uit onderzoek van ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, dat een zomerband een kortere remweg heeft op een droge en natte weg.
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.quote:Op zondag 4 november 2018 23:52 schreef Dingest het volgende:
Bandenboeren en garages gooien er inderdaad niets voor niets rond deze periode reclame voor de winterbanden tegenaan. In het voorjaar hoor je ze trouwens nergens over...
Oktober is ook wel vroeg, zeker dit jaarquote:Op maandag 5 november 2018 05:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.
Zeker, ik ben niet afhankelijk van mijn auto.quote:Op donderdag 8 november 2018 16:22 schreef x3ro het volgende:
Grappig, in veel van de gevallen hier blijkt het dus gewoon een keiharde centenkwestie te zijn. Bij de overige gevallen is het ook een centenkwestie maar geven ze het niet toeHier bestaat de zomerset uit Michelin Pilot Sport 4 en de winterset uit Michelin Alpin banden.
In zo'n situatie is het nog te begrijpen. Maak zelf behoorlijk wat kilometers, ben afhankelijk van de auto en kom regelmatig in Duitsland. Denk dat ze mij in december op Pilot Sportjes toch wel een prent gevenquote:Op donderdag 8 november 2018 17:24 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Zeker, ik ben niet afhankelijk van mijn auto.
Waarom zou ik geld uitgeven aan banden die 10-20 dagen per winter nut geven? Ik laat de auto dan net zo lief staan en ga met de fiets of niet
Die late temperaturen hebben alleen als voordeel dat je je winterbanden niet aan gort rijdt. Profiel blijft hetzelfde.quote:Op maandag 5 november 2018 01:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.
Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.quote:Op donderdag 8 november 2018 17:34 schreef x3ro het volgende:
[..]
In zo'n situatie is het nog te begrijpen. Maak zelf behoorlijk wat kilometers, ben afhankelijk van de auto en kom regelmatig in Duitsland. Denk dat ze mij in december op Pilot Sportjes toch wel een prent geven
Correct en tevens juist.quote:Op donderdag 8 november 2018 17:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.
Zelfs met zoiets als dit zijn et mensen die er een hunnie VS ons strijd van maken.quote:Op maandag 5 november 2018 05:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.
Airolo/Gotthard is de komende dagen 0 graden met neerslag.quote:Op donderdag 8 november 2018 18:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
In de meeste gebieden in DLD is het nu ook nog best warm. Ga zo naar CH, dus zal de temperatuur in de gaten houden 😄 Had wel 2 weken terug sneeuw in Zuid-CH.
Weer kan snel omslaanquote:Op donderdag 8 november 2018 17:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.
Anders lees je even de draadquote:Op donderdag 8 november 2018 19:51 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Ja leuk, maar als er geen winterse omstandigheden zijn doen ze niks.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |