De aandrijving dan ook heeft weinig invloed op de remafstand, de banden wel.quote:Op zondag 4 november 2018 08:49 schreef DrDarwin het volgende:
In die hele 'winterbanden' discussie wordt niet meegenomen of het om AWD, RWD, of FWD gaat.
Ja, alleen bewijzen de Nederlandse automobilisten elk jaar dat ze dat niet doen. Afgelopen week was de eerste echte regenachtige dag, en het file record is weer verbrokenquote:Dat kan echter prima, mits men wat voorzichtiger rijd.
Maar is dat echt zo? Ja ik had ook winterbanden nodig op m'n oude BMW omdat ik een breedset met 255 achter had en dus echt overal vast zat, maar volgens mij heeft het ook behoorlijk met de aandrijving en tractiecontrole te maken. In m'n Tesla heb ik nu ook RWD en 245 achter en ondanks veel meer vermogen, zit ik nooit vast.quote:Op zondag 4 november 2018 08:49 schreef DrDarwin het volgende:
Voor een RWD met wat vermogen is het wel raadzamer om winterbanden te gebruiken, je schuift tenslotte alle kanten op als het echt glad is, in tegenstelling tot een voorwiel aangedreven auto die zich met wat beleid gemakkelijk weer rechttrekt als je onverhoopt gaat glijden.
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.quote:Op zondag 4 november 2018 13:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
Rwd is inderdaad makkelijker corrigeren. Althans, mijn ervaring is dat ook.
Ligt eraan welke kant uit breekt.quote:Op zondag 4 november 2018 16:29 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.
Ok.quote:Op zondag 4 november 2018 16:29 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.quote:Op zondag 4 november 2018 18:29 schreef Sounddragon het volgende:
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing?
Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent.
Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen.
Van mij zal je geen last hebben, ik werk lekker thuis als het te glad wordt.quote:Op zondag 4 november 2018 19:42 schreef XL het volgende:
Heb mijn winterbanden niet voor mezelf. Heb ze tegen alle anderen en dan vooral anderen met zomerbanden.
Heb ze tegen jou ook bij nat wegdekquote:Op zondag 4 november 2018 19:54 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Van mij zal je geen last hebben, ik werk lekker thuis als het te glad wordt.
Nee, ook met winterbanden moet je je aanpassen aan de weersomstandigheden. Ze zijn zeker niet zaligmakend, maar maken wel degelijk een verschil.quote:Op zondag 4 november 2018 18:29 schreef Sounddragon het volgende:
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing?
Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent.
Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen.
Dat is zijn punt toch ook niet?quote:Op zondag 4 november 2018 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.
Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten.
10 jaar geleden niet populair. Inderdaad.quote:Op zondag 4 november 2018 20:27 schreef Dingest het volgende:
[..]
Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet.
Dit dusquote:Op zondag 4 november 2018 20:27 schreef Dingest het volgende:
[..]
Dat is zijn punt toch ook niet?
Zijn punt is dat als mensen de weg niet meer op kunnen (durven) zonder elk mogelijk modern veiligheidssnufje - waaronder winterbanden (zeker zodra de thermometer eens onder de 10 graden zakt) - die mensen het rijden niet echt onder de knie (meer) hebben. Het zijn hulpstukken, geen essentiële zaken.
Mensen zijn alleen dusdanig op die hulpstukken gaan vertrouwen dat ze verleren dat je ook zonder de weg op kunt, maar dat je wel wat beter je best moet doen achter het stuur. Gemakzucht maakt lui. En slechtere chauffeurs; het blad ATM had hier laatst een artikel over, dat auto's met tal van zaken als parkeerhulp en dodehoekdetectie vaker schades hadden dan auto's zonder. Mensen vertrouwen er teveel op - uiteraard niet de topchauffeurs in dit topic, want we behoren allemáál bij de mensen die beter rijdt dan de rest - en overschatten daarmee de beperkingen van de hulpmiddelen. ABS, ESP en winterbanden hebben hetzelfde effect. Ze helpen, zeker, maar het is niet alsof ze het redmiddel der mensheid zijn. Veiligheidsmiddelen voor tijdens/na het ongeluk zoals airbags, gordels en kooiconstructies zullen daar meer aan bijgedragen hebben.
Pas je rijgedrag aan is goed advies, maar alleen als mensen nog weten hoe. Als je verwacht dat de auto gaat slippen of glijden, rijd en reageer je al anders dan als je dat niet doet - ongeacht wat voor banden je hebt. Ga mensen aanleren dat ze bij winters weer constant gebrek aan controle moeten verwachten dan krijg je al een heel ander rijgedrag dan dan je zegt 'winterbanden, ze helpen - iets, soms'. Ga je ze aanleren hoe om te gaan bij constant gebrek aan controle, krijg je nog een ander resultaat. Nog beter zou zijn om je sterk te maken voor een verplichte slipcursus met eens in de vijf jaar een opfriscursus. Voorheen, zonder ABS/Traction Control/winterbanden en met regelmatiger winters weer, leerden mensen dit vanzelf wel. Je jaarlijkse opfriscursus kwam vanzelf wel. Nu niet meer.
Want mensen weten nu eenmaal erg weinig van wat de auto nou daadwerkelijk doet. Vraag 10 mensen vanuit stilstand om de afstand van 100 meter in te schatten, en je krijgt 10 totaal verschillende afstanden. Die hulpmiddelen helpen ons om zulk natuurlijk gebrek aan inzicht wat te corrigeren wanneer het misgaat, maar ze stompen ook het beetje gevoel wat we er wel voor hebben nog verder af. Dan kan je wel zeggen 'het scheelt zus en zo in remafstand', maar vertaal je dat naar een werkelijke wegsituatie zal niemand correct die remafstand inschatten. Als het je remafstand met 10 meter verkleint, maar je 'ziet' het verschil tussen 20 en 40 niet eens, hoe ga je er dan correct op vertrouwen? Mooi dat je weet dat eerder stilstaat en meer grip hebt, maar hoeveel meer en in welke situatie meer? Je maakt immers niet dagelijks een noodstop, of gaat op vol vermogen de rotonde over... Wat is je ijkpunt? Gelukkig zijn ongelukken in de winter doorgaans kwesties van blikschade, want mensen rijden wel voorzichtiger. En als het echt bar en boos is gaan fietsers/wandelaars er ook liever niet op uit.
Winterbanden zijn beter dan andere banden onder de voor hun juiste omstandigheden. Ja, ze helpen wat onkunde tegen te gaan in de winter. Nee, ze zijn niet zaligmakend. Zijn ze noodzakelijk in Nederland? Overwegend nee, maar ze kunnen ook geen kwaad en als je veel rijdt en/of een auto hebt waar je jaren mee wilt doen zou ik inderdaad gerust een dubbel setje adviseren.
Heb je ze eronder, dan adviseer ik ook om ze bij de 4mm te vervangen. Of om op te rijden in de zomer: ja, de remweg is langer dan zomerbanden, maar het ligt binnen de normen. Wil je optimale veiligheid? Ga dan ook rustiger rijden. Ga eens de twee seconden afstand houden die iedereen steevast negeert; ga niet inhalen op enkelbaans wegen en houdt je stipt aan de snelheid. Iets eronder is nog beter. Je remweg bij 55 km/u is zo'n 5 meter meer dan bij 50, maar is dat een verschil waar we jaar in jaar uit een ophef over maken? Neuh. Een ongeluk met 90 heeft veel minder energie dan eentje met 130. Of is dat opeens wel een onacceptabele maatregel voor 'je eigen veiligheid en dat van anderen'?
Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet.
weet ik ook; jij kunt op je winterbanden veeeeel harder rijden, en ook veel harder remmen.. Omdat jij ze eronder hebt, moet ik dat ook doen? Moet jij nou rekening houden met mij, of ik met jou? Je creëert dus 2 groepen weggebruikers op de weg die allebei een andere snelwheid wensen te rijden, waardoor het verker dus per definitie gevaarlijker wordt want ongelukken en gevaar ontstaan niet door snelheid, maar door snelheidsverschíllen.quote:Op zondag 4 november 2018 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.
Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten.
Dan pakt SD het potje zand/zout uit de kofferbak en gaat ie daarna gewoon wegrijden.quote:Op zondag 4 november 2018 20:41 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wil SD nog wel eens zien als ie met zijn MB-achterwiel in de goot vastzit met zijn zomercrocs.
Kan ook.quote:Op zondag 4 november 2018 20:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dan pakt SD het potje zand/zout uit de kofferbak en gaat ie daarna gewoon wegrijden.
Drogredenquote:Op zondag 4 november 2018 20:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
weet ik ook; jij kunt op je winterbanden veeeeel harder rijden, en ook veel harder remmen.. Omdat jij ze eronder hebt, moet ik dat ook doen? Moet jij nou rekening houden met mij, of ik met jou? Je creëert dus 2 groepen weggebruikers op de weg die allebei een andere snelwheid wensen te rijden, waardoor het verker dus per definitie gevaarlijker wordt want ongelukken en gevaar ontstaan niet door snelheid, maar door snelheidsverschíllen.
Ik rijd de snelheid die mij goed dunkt in slechtere omstandigheden, en dat bepaal ik door de assessment van mijn voertuig, de banden waarop ik rijd, de omgeving, de drukte, en mijn vertrouwen in de combinatie van die factoren. Als jij vindt dat je dat met de dubbele snelheid kan in je Audi Quattro met winterschoeisel, moet je zien dat je voor me terecht komt Ik kom er sowieso wel, misschien heb jij dan al een bak koffie op, tiswat.
Ik roep het elk jaar; winterbanden zijn alleen veiligheidsverhogend voor het verkeer als iedereen ze heeft. Voor nu zijn winterbanden alleen veiliger voor hen die ze hebben, mits ze zich realiseren dat niet iedereen ze heeft en ze niet gaan rijden naar de capaciteit van de band. Als dat niet zo is, is het hooguit risicoverhogend, voor iedereen.
Je gooit ook de F2 niet bij de F1 op de baan, dan gaan ze zeiken tegen elkaar.
Met sneeuw en ijzel inderdaad. Bij alle andere omstandigheden, nat weer of temperaturen boven 0 zijn gewone zomerbanden vaak minstens net zo goed of zelfs beter dan winterbanden.quote:Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Drogreden
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Je kan op je kop gaan staan en met nog veel meer uitvluchten komen, je hebt gewoon meer grip met winterbanden
Das dus precies waar ik net 1000 woorden aan zit te besteden, pepernoot. Je kan wel op rupsen gaan rijden, maar je moet dan niet gaan verwachten dat de rest van de wereld zich aan jou gaat aanpassen omdat het kán.quote:Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Drogreden
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Je kan op je kop gaan staan en met nog veel meer uitvluchten komen, je hebt gewoon meer grip met winterbanden
ik heb hier geen bergen.quote:Op zondag 4 november 2018 21:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
De berg hier niet opkomen met sneeuw zonder winterbanden is onkunde natuurlijk.
Waarom kunnen we niet gewoon elkaars keuze respecteren zonder elkaar gaan uit te maken voor moordenaars, prutsers, of wat dan ook?
Tsja, ik rijd in een 29 jaar oude Peugeot 205... Volgens jouw denkwijze had het ding al in de eerste winter van z'n bestaan al in de kreukels op de sloop moeten liggen; zonder winterbanden, ESP of ABS? Jezus, een wonder dat het ding meer dan 10 km op de dagteller heeft kunnen krijgen!quote:Op zondag 4 november 2018 20:40 schreef XL het volgende:
[..]
10 jaar geleden niet populair. Inderdaad.
30 jaar geleden was roken nog normaal.
Jij hebt ook nog geen mobiele telefoon?
Ga lekker met je tijd mee joh
Alleen toen heette die banden nog naar wat ze zijn, namelijk; sneeuwbanden.quote:Op zondag 4 november 2018 21:49 schreef Dingest het volgende:
[..]
Winterbanden bestaan trouwens al ontzettend lang; iig Continental maakt ze al vanaf de jaren '50.
O, zeker. Gooi er een marketingcampagne tegenaan die inspeelt op de onzekerheid en schuldgevoelens van de mens, of dat nou schijnveiligheid of sociale acceptatie is, en je staat in de schappen Listerine deed dat 90 jaar geleden al met 'halitosis'/slechte adem, de melkindustrie moet het nog steeds van 'de witte motor' hebben ook al heb je het na je tweede levensjaar niet echt meer nodig, elk half jaar naar de tandarts voor controle is vooral gunstig voor de tandarts, en zonder de marketing rondom de diamanten verlovingsring had DeBeers 80 jaar geleden al grote problemen gehad.quote:Op zondag 4 november 2018 23:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Alleen toen heette die banden nog naar wat ze zijn, namelijk; sneeuwbanden.
De term winterbanden is een slimme marketingzet om de massa aan de sneeuwbanden te krijgen, ook in landen waar ze nauwelijks toegevoegde waarde hebben.
Maar goede marketing doet z'n werk wel merken we wel.
In de sneeuw, dat is dus 2 dagen per winter. De rest van de dagen doen zomerbanden het net zo goed, waarschijnlijk zelfs beter.quote:Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Dat gebeurt alleen bij mensen die niet kunnen autorijden.quote:Op zondag 4 november 2018 20:41 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wil SD nog wel eens zien als ie met zijn MB-achterwiel in de goot vastzit met zijn zomercrocs.
Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.quote:Op maandag 5 november 2018 01:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
In de sneeuw, dat is dus 2 dagen per winter. De rest van de dagen doen zomerbanden het net zo goed, waarschijnlijk zelfs beter.
https://www.ad.nl/economi(...)dklopperij~a8fde44f/quote:Op maandag 5 november 2018 01:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.
Dat is overigens ook al bij eerdere winterbandentesten, waar een zomerband als referentie werd meegenomen, naar voren gekomen.quote:Overigens blijkt uit onderzoek van ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, dat een zomerband een kortere remweg heeft op een droge en natte weg.
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.quote:Op zondag 4 november 2018 23:52 schreef Dingest het volgende:
Bandenboeren en garages gooien er inderdaad niets voor niets rond deze periode reclame voor de winterbanden tegenaan. In het voorjaar hoor je ze trouwens nergens over...
Oktober is ook wel vroeg, zeker dit jaarquote:Op maandag 5 november 2018 05:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.
Zeker, ik ben niet afhankelijk van mijn auto.quote:Op donderdag 8 november 2018 16:22 schreef x3ro het volgende:
Grappig, in veel van de gevallen hier blijkt het dus gewoon een keiharde centenkwestie te zijn. Bij de overige gevallen is het ook een centenkwestie maar geven ze het niet toe Hier bestaat de zomerset uit Michelin Pilot Sport 4 en de winterset uit Michelin Alpin banden.
In zo'n situatie is het nog te begrijpen. Maak zelf behoorlijk wat kilometers, ben afhankelijk van de auto en kom regelmatig in Duitsland. Denk dat ze mij in december op Pilot Sportjes toch wel een prent gevenquote:Op donderdag 8 november 2018 17:24 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Zeker, ik ben niet afhankelijk van mijn auto.
Waarom zou ik geld uitgeven aan banden die 10-20 dagen per winter nut geven? Ik laat de auto dan net zo lief staan en ga met de fiets of niet
Die late temperaturen hebben alleen als voordeel dat je je winterbanden niet aan gort rijdt. Profiel blijft hetzelfde.quote:Op maandag 5 november 2018 01:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.
Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.quote:Op donderdag 8 november 2018 17:34 schreef x3ro het volgende:
[..]
In zo'n situatie is het nog te begrijpen. Maak zelf behoorlijk wat kilometers, ben afhankelijk van de auto en kom regelmatig in Duitsland. Denk dat ze mij in december op Pilot Sportjes toch wel een prent geven
Correct en tevens juist.quote:Op donderdag 8 november 2018 17:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.
Zelfs met zoiets als dit zijn et mensen die er een hunnie VS ons strijd van maken.quote:Op maandag 5 november 2018 05:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.
Airolo/Gotthard is de komende dagen 0 graden met neerslag.quote:Op donderdag 8 november 2018 18:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
In de meeste gebieden in DLD is het nu ook nog best warm. Ga zo naar CH, dus zal de temperatuur in de gaten houden 😄 Had wel 2 weken terug sneeuw in Zuid-CH.
Weer kan snel omslaanquote:Op donderdag 8 november 2018 17:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.
Anders lees je even de draadquote:Op donderdag 8 november 2018 19:51 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Ja leuk, maar als er geen winterse omstandigheden zijn doen ze niks.
Je reageert op de post van LoveAtFirstDrive toch?quote:Op donderdag 8 november 2018 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Anders lees je even de draad
De pas is al dicht helaas. Wilde ‘m 2 weken terug rijden maar was de dag ervoor al afgesloten 😢quote:Op donderdag 8 november 2018 18:50 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Airolo/Gotthard is de komende dagen 0 graden met neerslag.
Kan wel eens glibberen worden.
Met winterbanden mag je gewoon voorbij de afsluiting.quote:Op donderdag 8 november 2018 20:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
De pas is al dicht helaas. Wilde ‘m 2 weken terug rijden maar was de dag ervoor al afgesloten 😢
Ah toch wel? Heb het wel een keer gedaan en toen vond ik het ook wel meevallen. Maar heb ook een keer gehad dat er bij de ‘ingang’ van de pas een muur van 2 meter sneeuw lag 😄 Deze keer ben ik maar gaan slapen bij de tank voor de tunnel in plaats van op de pas.quote:Op donderdag 8 november 2018 20:31 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Met winterbanden mag je gewoon voorbij de afsluiting.
Ik heb ze er vorig weekend opgedaan. Meestal ben ik een maand te vroeg of te laat.quote:Op vrijdag 9 november 2018 11:58 schreef KingRadler het volgende:
Wat raden jullie aan wanneer Winterbanden te gaan gebruiken het is nu echt te warm buiten.
Zodra er op de lange termijn voorspellingen kans op sneeuw is.quote:Op vrijdag 9 november 2018 11:58 schreef KingRadler het volgende:
Wat raden jullie aan wanneer Winterbanden te gaan gebruiken het is nu echt te warm buiten.
Dat gebeurt toch wel. Het is net als SD al aangaf, de winterbandrijders gaan op hun max zitten en verwachten van iedereen hetzelfde, ongeacht het type banden waarop ze rijden.quote:Op donderdag 8 november 2018 18:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zelfs met zoiets als dit zijn et mensen die er een hunnie VS ons strijd van maken.
Inderdaad, dat zijn die mensen die gewoon rustig rijdenquote:Op zaterdag 10 november 2018 09:36 schreef kurk_droog het volgende:
Heb ze nu een week weer erop zitten. Even wennen weer want meer herrie. Maar ik ben blij dat ik ze heb want je kon ze er vorig jaar allemaal uitpikken wie geen winterbandne had op de weg
Voor banden die t/m 2017 zijn geproduceerd geldt een overgangsregeling tot 2024.quote:Op dinsdag 13 november 2018 12:51 schreef Sounddragon het volgende:
https://www.nkc.nl/nieuws(...)duitsland/?fromsso=1
Ennnnnn, plezier ermee
Dat geldt gelukkig niet voor alle winterbandrijders. De auto van ondergetekende heeft geen ABS of andere snufjes en krijgt daarom winterbandjes, om zo veilig mogelijk de weg op te gaan.quote:Op zondag 11 november 2018 08:47 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat gebeurt toch wel. Het is net als SD al aangaf, de winterbandrijders gaan op hun max zitten en verwachten van iedereen hetzelfde, ongeacht het type banden waarop ze rijden.
Dát vind ik nou een goede reden om voor winterbanden te kiezenquote:Op dinsdag 13 november 2018 13:39 schreef loveli het volgende:
[..]
Dat geldt gelukkig niet voor alle winterbandrijders. De auto van ondergetekende heeft geen ABS of andere snufjes en krijgt daarom winterbandjes, om zo veilig mogelijk de weg op te gaan.
Tja maar wel meer opletten met dit soort weer dan. 13 graden met regen zullen die winterbanden niet beter presteren dan zomerbanden... en in de regen wil je juist ABS of tractiecontrole hebben.quote:Op dinsdag 13 november 2018 13:39 schreef loveli het volgende:
[..]
Dat geldt gelukkig niet voor alle winterbandrijders. De auto van ondergetekende heeft geen ABS of andere snufjes en krijgt daarom winterbandjes, om zo veilig mogelijk de weg op te gaan.
gevoel in je rechtervoet en 2 pollepels van dat grijze spul in je hoofd should be just fine.quote:Op dinsdag 13 november 2018 20:51 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja maar wel meer opletten met dit soort weer dan. 13 graden met regen zullen die winterbanden niet beter presteren dan zomerbanden... en in de regen wil je juist ABS of tractiecontrole hebben.
Het verschil valt in de zomer heel erg mee (ik voel me veiliger 12 maanden op winterbanden dan op zomerbanden). Ik moet nog wisselen naar winterbanden, maar heb juist de indruk dat mijn huidige zomerbanden (Goodyear Efficientgrip) minder grip bij nat wegdek hebben dan m'n Continental winterrubber. En daar heb ik zwaar de P in, want heb beide banden gekozen omdat ze het beste scoorden op grip bij natheid (ADAC).quote:Op dinsdag 13 november 2018 20:51 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja maar wel meer opletten met dit soort weer dan. 13 graden met regen zullen die winterbanden niet beter presteren dan zomerbanden... en in de regen wil je juist ABS of tractiecontrole hebben.
Dat is nou juist wat ontbreekt bij veel mensen Ik loop nu ook te glibberen met minder dan 2 mm op m'n achterwielen... gelukkig sneeuwt het nog niet. Duurt 2 weken voor ik m'n banden binnen heb bij autobandenmarkt zo'n rare maat is 245/45/19 toch niet?quote:Op dinsdag 13 november 2018 21:03 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
gevoel in je rechtervoet en 2 pollepels van dat grijze spul in je hoofd should be just fine.
kweenie, tegenwoordig is 19 inch niet heel raar meer, maar ik heb ook 245, en het is echt lastig om in die maten winterbanden te verkrijgen. Het is denk ik ook handiger om effe terug te gaan naar 205 of 215 ofzo ivbm de bodemdruk. Helaas heb ik alleen 2 breedsets ter beschikking.quote:Op dinsdag 13 november 2018 21:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is nou juist wat ontbreekt bij veel mensen Ik loop nu ook te glibberen met minder dan 2 mm op m'n achterwielen... gelukkig sneeuwt het nog niet. Duurt 2 weken voor ik m'n banden binnen heb bij autobandenmarkt zo'n rare maat is 245/45/19 toch niet?
Het zijn geen winterbandenquote:Op dinsdag 13 november 2018 23:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
kweenie, tegenwoordig is 19 inch niet heel raar meer, maar ik heb ook 245, en het is echt lastig om in die maten winterbanden te verkrijgen. Het is denk ik ook handiger om effe terug te gaan naar 205 of 215 ofzo ivbm de bodemdruk. Helaas heb ik alleen 2 breedsets ter beschikking.
Ja, die hebben de bedoeling van winterbanden niet begrepen. De bedoeling is dat je veiligheidsmarges wat groter worden, niet dat je sneller op de plek van bestemming bent.quote:Op zondag 11 november 2018 08:47 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat gebeurt toch wel. Het is net als SD al aangaf, de winterbandrijders gaan op hun max zitten en verwachten van iedereen hetzelfde, ongeacht het type banden waarop ze rijden.
En omdat veel winterbandenrijders dat denken, zijn ze dus vaker bij aanrijdingen betrokken. Veiligheid zit namelijk tussen je oren.quote:Op donderdag 8 november 2018 20:01 schreef loveli het volgende:
Kansberekenen. Verschil bij winterse omstandigheden is dat je op zomerbanden passagier kunt worden ipv bestuurder. Omgekeerd raak je in de zomer niet zoveel controle kwijt als je nog met winterbanden rijdt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |