abonnement Unibet Coolblue
  zondag 4 november 2018 @ 08:49:42 #151
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_182932250
In die hele 'winterbanden' discussie wordt niet meegenomen of het om AWD, RWD, of FWD gaat.

Voor voorwiel aangedreven auto's in Nederland zijn winterbanden eigenlijk onzinnig, maar de banden maffia heeft het wel al voor elkaar dat mensen met een Aygo ook al denken dat ze een misdaad tegen de menselijkheid plegen als ze in de winter op zomerbanden rijden.
Dat kan echter prima, mits men wat voorzichtiger rijd.

Voor een RWD met wat vermogen is het wel raadzamer om winterbanden te gebruiken, je schuift tenslotte alle kanten op als het echt glad is, in tegenstelling tot een voorwiel aangedreven auto die zich met wat beleid gemakkelijk weer rechttrekt als je onverhoopt gaat glijden.
  zondag 4 november 2018 @ 10:38:21 #152
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_182933477
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 08:49 schreef DrDarwin het volgende:
In die hele 'winterbanden' discussie wordt niet meegenomen of het om AWD, RWD, of FWD gaat.
De aandrijving dan ook heeft weinig invloed op de remafstand, de banden wel.
De aandrijving heeft dan wel weer meer invloed op het bochtenwerk, maar ik durf best te wedden dat meer dan 90% van de Nederlanders niet weet op welke wielen hun voertuig wordt aangedreven en van de mensen die het wel weten, zijn er maar een paar % die het ook daadwerkelijk merken (de petrolheads). Dat heeft echter niks met A naar B vervoer te maken.

quote:
Dat kan echter prima, mits men wat voorzichtiger rijd.
Ja, alleen bewijzen de Nederlandse automobilisten elk jaar dat ze dat niet doen. Afgelopen week was de eerste echte regenachtige dag, en het file record is weer verbroken :')
Helaas compenseer je gebrek aan grip niet met voorzichtig doen, en dat is het probleem :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_182933701
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 08:49 schreef DrDarwin het volgende:

Voor een RWD met wat vermogen is het wel raadzamer om winterbanden te gebruiken, je schuift tenslotte alle kanten op als het echt glad is, in tegenstelling tot een voorwiel aangedreven auto die zich met wat beleid gemakkelijk weer rechttrekt als je onverhoopt gaat glijden.
Maar is dat echt zo? Ja ik had ook winterbanden nodig op m'n oude BMW omdat ik een breedset met 255 achter had en dus echt overal vast zat, maar volgens mij heeft het ook behoorlijk met de aandrijving en tractiecontrole te maken. In m'n Tesla heb ik nu ook RWD en 245 achter en ondanks veel meer vermogen, zit ik nooit vast.

Bovendien vind ik, maar misschien om dat ik RWD gewend ben, het makkelijker corrigeren in RWD. Driften gaat makkelijker dus je weet wat je moet doen... en aangezien je stuurt met je voorwielen en vermogen zit op je achterwielen, ben je niet compleet kansloos in een bocht. Ja je kan makkelijker in een spin raken met RWD, vooral met veel vermogen, maar dat weet je zelf toch ook wel. Als je bij een stoplicht optrekt en je banden al voelt slippen geef je teveel gas :P
Facts don't care about your feelings
pi_182936345
Rwd is inderdaad makkelijker corrigeren. Althans, mijn ervaring is dat ook.
  zondag 4 november 2018 @ 16:29:49 #155
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_182939185
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 13:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
Rwd is inderdaad makkelijker corrigeren. Althans, mijn ervaring is dat ook.
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.
  zondag 4 november 2018 @ 16:34:44 #156
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_182939254
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 16:29 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.
Ligt eraan welke kant uit breekt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 4 november 2018 @ 17:22:16 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182940130
Ik zie nog al die rwd auto’s bij mij in de straat die niet over de verkeersdrempel kwamen met hun zomerbanden in de sneeuw
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182940801
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 16:29 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.
Ok. :)
  zondag 4 november 2018 @ 18:29:47 #159
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182941728
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing?

Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent.
Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_182942447
Wanneer worden die banden aan banden gelegd?
Check it out
  zondag 4 november 2018 @ 19:04:36 #161
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182942662
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 18:29 schreef Sounddragon het volgende:
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing?

Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent.
Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen.
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.
Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 4 november 2018 @ 19:42:40 #162
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_182943456
Heb mijn winterbanden niet voor mezelf. Heb ze tegen alle anderen en dan vooral anderen met zomerbanden.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  zondag 4 november 2018 @ 19:54:16 #163
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_182943678
quote:
99s.gif Op zondag 4 november 2018 19:42 schreef XL het volgende:
Heb mijn winterbanden niet voor mezelf. Heb ze tegen alle anderen en dan vooral anderen met zomerbanden.
Van mij zal je geen last hebben, ik werk lekker thuis als het te glad wordt.
  zondag 4 november 2018 @ 19:54:59 #164
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_182943699
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 19:54 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Van mij zal je geen last hebben, ik werk lekker thuis als het te glad wordt.
Heb ze tegen jou ook bij nat wegdek
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zondag 4 november 2018 @ 19:55:56 #165
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182943728
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 18:29 schreef Sounddragon het volgende:
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing?

Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent.
Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen.
Nee, ook met winterbanden moet je je aanpassen aan de weersomstandigheden. Ze zijn zeker niet zaligmakend, maar maken wel degelijk een verschil.

Dat aanpassen aan de weeromstandigheden is nog wel een dingetje..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 4 november 2018 @ 20:01:23 #166
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_182943842
quote:
99s.gif Op zondag 4 november 2018 19:54 schreef XL het volgende:

[..]

Heb ze tegen jou ook bij nat wegdek
Alvast dank voor het meedenken. :)
pi_182944425
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.
Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten.
Dat is zijn punt toch ook niet?
Zijn punt is dat als mensen de weg niet meer op kunnen (durven) zonder elk mogelijk modern veiligheidssnufje - waaronder winterbanden (zeker zodra de thermometer eens onder de 10 graden zakt) - die mensen het rijden niet echt onder de knie (meer) hebben. Het zijn hulpstukken, geen essentiële zaken.

Mensen zijn alleen dusdanig op die hulpstukken gaan vertrouwen dat ze verleren dat je ook zonder de weg op kunt, maar dat je wel wat beter je best moet doen achter het stuur. Gemakzucht maakt lui. En slechtere chauffeurs; het blad ATM had hier laatst een artikel over, dat auto's met tal van zaken als parkeerhulp en dodehoekdetectie vaker schades hadden dan auto's zonder. Mensen vertrouwen er teveel op - uiteraard niet de topchauffeurs in dit topic, want we behoren allemáál bij de mensen die beter rijdt dan de rest ;) - en overschatten daarmee de beperkingen van de hulpmiddelen. ABS, ESP en winterbanden hebben hetzelfde effect. Ze helpen, zeker, maar het is niet alsof ze het redmiddel der mensheid zijn. Veiligheidsmiddelen voor tijdens/na het ongeluk zoals airbags, gordels en kooiconstructies zullen daar meer aan bijgedragen hebben.
Pas je rijgedrag aan is goed advies, maar alleen als mensen nog weten hoe. Als je verwacht dat de auto gaat slippen of glijden, rijd en reageer je al anders dan als je dat niet doet - ongeacht wat voor banden je hebt. Ga mensen aanleren dat ze bij winters weer constant gebrek aan controle moeten verwachten dan krijg je al een heel ander rijgedrag dan dan je zegt 'winterbanden, ze helpen - iets, soms'. Ga je ze aanleren hoe om te gaan bij constant gebrek aan controle, krijg je nog een ander resultaat. Nog beter zou zijn om je sterk te maken voor een verplichte slipcursus met eens in de vijf jaar een opfriscursus. Voorheen, zonder ABS/Traction Control/winterbanden en met regelmatiger winters weer, leerden mensen dit vanzelf wel. Je jaarlijkse opfriscursus kwam vanzelf wel. Nu niet meer.

Want mensen weten nu eenmaal erg weinig van wat de auto nou daadwerkelijk doet. Vraag 10 mensen vanuit stilstand om de afstand van 100 meter in te schatten, en je krijgt 10 totaal verschillende afstanden. Die hulpmiddelen helpen ons om zulk natuurlijk gebrek aan inzicht wat te corrigeren wanneer het misgaat, maar ze stompen ook het beetje gevoel wat we er wel voor hebben nog verder af. Dan kan je wel zeggen 'het scheelt zus en zo in remafstand', maar vertaal je dat naar een werkelijke wegsituatie zal niemand correct die remafstand inschatten. Als het je remafstand met 10 meter verkleint, maar je 'ziet' het verschil tussen 20 en 40 niet eens, hoe ga je er dan correct op vertrouwen? Mooi dat je weet dat eerder stilstaat en meer grip hebt, maar hoeveel meer en in welke situatie meer? Je maakt immers niet dagelijks een noodstop, of gaat op vol vermogen de rotonde over... Wat is je ijkpunt? Gelukkig zijn ongelukken in de winter doorgaans kwesties van blikschade, want mensen rijden wel voorzichtiger. En als het echt bar en boos is gaan fietsers/wandelaars er ook liever niet op uit.

Winterbanden zijn beter dan andere banden onder de voor hun juiste omstandigheden. Ja, ze helpen wat onkunde tegen te gaan in de winter. Nee, ze zijn niet zaligmakend. Zijn ze noodzakelijk in Nederland? Overwegend nee, maar ze kunnen ook geen kwaad en als je veel rijdt en/of een auto hebt waar je jaren mee wilt doen zou ik inderdaad gerust een dubbel setje adviseren.
Heb je ze eronder, dan adviseer ik ook om ze bij de 4mm te vervangen. Of om op te rijden in de zomer: ja, de remweg is langer dan zomerbanden, maar het ligt binnen de normen. Wil je optimale veiligheid? Ga dan ook rustiger rijden. Ga eens de twee seconden afstand houden die iedereen steevast negeert; ga niet inhalen op enkelbaans wegen en houdt je stipt aan de snelheid. Iets eronder is nog beter. Je remweg bij 55 km/u is zo'n 5 meter meer dan bij 50, maar is dat een verschil waar we jaar in jaar uit een ophef over maken? Neuh. Een ongeluk met 90 heeft veel minder energie dan eentje met 130. Of is dat opeens wel een onacceptabele maatregel voor 'je eigen veiligheid en dat van anderen'?

Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet.
  zondag 4 november 2018 @ 20:40:48 #168
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_182944773
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:27 schreef Dingest het volgende:

[..]

Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet.
10 jaar geleden niet populair. Inderdaad.
30 jaar geleden was roken nog normaal.

Jij hebt ook nog geen mobiele telefoon?

Ga lekker met je tijd mee joh
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  zondag 4 november 2018 @ 20:41:27 #169
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_182944794
Ik wil SD nog wel eens zien als ie met zijn MB-achterwiel in de goot vastzit met zijn zomercrocs. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_182944866
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 20:27 schreef Dingest het volgende:

[..]

Dat is zijn punt toch ook niet?
Zijn punt is dat als mensen de weg niet meer op kunnen (durven) zonder elk mogelijk modern veiligheidssnufje - waaronder winterbanden (zeker zodra de thermometer eens onder de 10 graden zakt) - die mensen het rijden niet echt onder de knie (meer) hebben. Het zijn hulpstukken, geen essentiële zaken.

Mensen zijn alleen dusdanig op die hulpstukken gaan vertrouwen dat ze verleren dat je ook zonder de weg op kunt, maar dat je wel wat beter je best moet doen achter het stuur. Gemakzucht maakt lui. En slechtere chauffeurs; het blad ATM had hier laatst een artikel over, dat auto's met tal van zaken als parkeerhulp en dodehoekdetectie vaker schades hadden dan auto's zonder. Mensen vertrouwen er teveel op - uiteraard niet de topchauffeurs in dit topic, want we behoren allemáál bij de mensen die beter rijdt dan de rest ;) - en overschatten daarmee de beperkingen van de hulpmiddelen. ABS, ESP en winterbanden hebben hetzelfde effect. Ze helpen, zeker, maar het is niet alsof ze het redmiddel der mensheid zijn. Veiligheidsmiddelen voor tijdens/na het ongeluk zoals airbags, gordels en kooiconstructies zullen daar meer aan bijgedragen hebben.
Pas je rijgedrag aan is goed advies, maar alleen als mensen nog weten hoe. Als je verwacht dat de auto gaat slippen of glijden, rijd en reageer je al anders dan als je dat niet doet - ongeacht wat voor banden je hebt. Ga mensen aanleren dat ze bij winters weer constant gebrek aan controle moeten verwachten dan krijg je al een heel ander rijgedrag dan dan je zegt 'winterbanden, ze helpen - iets, soms'. Ga je ze aanleren hoe om te gaan bij constant gebrek aan controle, krijg je nog een ander resultaat. Nog beter zou zijn om je sterk te maken voor een verplichte slipcursus met eens in de vijf jaar een opfriscursus. Voorheen, zonder ABS/Traction Control/winterbanden en met regelmatiger winters weer, leerden mensen dit vanzelf wel. Je jaarlijkse opfriscursus kwam vanzelf wel. Nu niet meer.

Want mensen weten nu eenmaal erg weinig van wat de auto nou daadwerkelijk doet. Vraag 10 mensen vanuit stilstand om de afstand van 100 meter in te schatten, en je krijgt 10 totaal verschillende afstanden. Die hulpmiddelen helpen ons om zulk natuurlijk gebrek aan inzicht wat te corrigeren wanneer het misgaat, maar ze stompen ook het beetje gevoel wat we er wel voor hebben nog verder af. Dan kan je wel zeggen 'het scheelt zus en zo in remafstand', maar vertaal je dat naar een werkelijke wegsituatie zal niemand correct die remafstand inschatten. Als het je remafstand met 10 meter verkleint, maar je 'ziet' het verschil tussen 20 en 40 niet eens, hoe ga je er dan correct op vertrouwen? Mooi dat je weet dat eerder stilstaat en meer grip hebt, maar hoeveel meer en in welke situatie meer? Je maakt immers niet dagelijks een noodstop, of gaat op vol vermogen de rotonde over... Wat is je ijkpunt? Gelukkig zijn ongelukken in de winter doorgaans kwesties van blikschade, want mensen rijden wel voorzichtiger. En als het echt bar en boos is gaan fietsers/wandelaars er ook liever niet op uit.

Winterbanden zijn beter dan andere banden onder de voor hun juiste omstandigheden. Ja, ze helpen wat onkunde tegen te gaan in de winter. Nee, ze zijn niet zaligmakend. Zijn ze noodzakelijk in Nederland? Overwegend nee, maar ze kunnen ook geen kwaad en als je veel rijdt en/of een auto hebt waar je jaren mee wilt doen zou ik inderdaad gerust een dubbel setje adviseren.
Heb je ze eronder, dan adviseer ik ook om ze bij de 4mm te vervangen. Of om op te rijden in de zomer: ja, de remweg is langer dan zomerbanden, maar het ligt binnen de normen. Wil je optimale veiligheid? Ga dan ook rustiger rijden. Ga eens de twee seconden afstand houden die iedereen steevast negeert; ga niet inhalen op enkelbaans wegen en houdt je stipt aan de snelheid. Iets eronder is nog beter. Je remweg bij 55 km/u is zo'n 5 meter meer dan bij 50, maar is dat een verschil waar we jaar in jaar uit een ophef over maken? Neuh. Een ongeluk met 90 heeft veel minder energie dan eentje met 130. Of is dat opeens wel een onacceptabele maatregel voor 'je eigen veiligheid en dat van anderen'?

Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet.
Dit dus :Y
Ik was hier...
  zondag 4 november 2018 @ 20:46:36 #171
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182944944
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.
Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten.
weet ik ook; jij kunt op je winterbanden veeeeel harder rijden, en ook veel harder remmen.. Omdat jij ze eronder hebt, moet ik dat ook doen? Moet jij nou rekening houden met mij, of ik met jou? Je creëert dus 2 groepen weggebruikers op de weg die allebei een andere snelwheid wensen te rijden, waardoor het verker dus per definitie gevaarlijker wordt want ongelukken en gevaar ontstaan niet door snelheid, maar door snelheidsverschíllen.

Ik rijd de snelheid die mij goed dunkt in slechtere omstandigheden, en dat bepaal ik door de assessment van mijn voertuig, de banden waarop ik rijd, de omgeving, de drukte, en mijn vertrouwen in de combinatie van die factoren. Als jij vindt dat je dat met de dubbele snelheid kan in je Audi Quattro met winterschoeisel, moet je zien dat je voor me terecht komt ^O^ Ik kom er sowieso wel, misschien heb jij dan al een bak koffie op, tiswat.

Ik roep het elk jaar; winterbanden zijn alleen veiligheidsverhogend voor het verkeer als iedereen ze heeft. Voor nu zijn winterbanden alleen veiliger voor hen die ze hebben, mits ze zich realiseren dat niet iedereen ze heeft en ze niet gaan rijden naar de capaciteit van de band. Als dat niet zo is, is het hooguit risicoverhogend, voor iedereen.

Je gooit ook de F2 niet bij de F1 op de baan, dan gaan ze zeiken tegen elkaar.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 4 november 2018 @ 20:57:54 #172
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182945351
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:41 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wil SD nog wel eens zien als ie met zijn MB-achterwiel in de goot vastzit met zijn zomercrocs. :P
Dan pakt SD het potje zand/zout uit de kofferbak en gaat ie daarna gewoon wegrijden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 4 november 2018 @ 21:00:59 #173
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_182945471
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 20:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dan pakt SD het potje zand/zout uit de kofferbak en gaat ie daarna gewoon wegrijden.
Kan ook.

Heb hier zo'n bolstaand klinkerweggetje voor de deur. Bijna geen verkeer. Als het echt glad is moet je in het midden rijden, of je zit in de goot. Blijf ik aan de gang met de bus Jozo.
Tractie is waardeloos met gemiddelde RWD Daimler of BMW. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 04-11-2018 21:52:53 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 4 november 2018 @ 21:08:03 #174
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182945681
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:46 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

weet ik ook; jij kunt op je winterbanden veeeeel harder rijden, en ook veel harder remmen.. Omdat jij ze eronder hebt, moet ik dat ook doen? Moet jij nou rekening houden met mij, of ik met jou? Je creëert dus 2 groepen weggebruikers op de weg die allebei een andere snelwheid wensen te rijden, waardoor het verker dus per definitie gevaarlijker wordt want ongelukken en gevaar ontstaan niet door snelheid, maar door snelheidsverschíllen.

Ik rijd de snelheid die mij goed dunkt in slechtere omstandigheden, en dat bepaal ik door de assessment van mijn voertuig, de banden waarop ik rijd, de omgeving, de drukte, en mijn vertrouwen in de combinatie van die factoren. Als jij vindt dat je dat met de dubbele snelheid kan in je Audi Quattro met winterschoeisel, moet je zien dat je voor me terecht komt ^O^ Ik kom er sowieso wel, misschien heb jij dan al een bak koffie op, tiswat.

Ik roep het elk jaar; winterbanden zijn alleen veiligheidsverhogend voor het verkeer als iedereen ze heeft. Voor nu zijn winterbanden alleen veiliger voor hen die ze hebben, mits ze zich realiseren dat niet iedereen ze heeft en ze niet gaan rijden naar de capaciteit van de band. Als dat niet zo is, is het hooguit risicoverhogend, voor iedereen.

Je gooit ook de F2 niet bij de F1 op de baan, dan gaan ze zeiken tegen elkaar.
Drogreden
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Je kan op je kop gaan staan en met nog veel meer uitvluchten komen, je hebt gewoon meer grip met winterbanden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182945944
De berg hier niet opkomen met sneeuw zonder winterbanden is onkunde natuurlijk. :')

Waarom kunnen we niet gewoon elkaars keuze respecteren zonder elkaar gaan uit te maken voor moordenaars, prutsers, of wat dan ook?
pi_182946128
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Drogreden
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Je kan op je kop gaan staan en met nog veel meer uitvluchten komen, je hebt gewoon meer grip met winterbanden
Met sneeuw en ijzel inderdaad. Bij alle andere omstandigheden, nat weer of temperaturen boven 0 zijn gewone zomerbanden vaak minstens net zo goed of zelfs beter dan winterbanden.

Voor die 2 weken sneeuw per jaar in ons land vind ik die ophef over winterbanden behoorlijk overdreven.

Zeker omdat zeker de helft van de winterbandenrijders ze er van oktober tot april onder heeft liggen, dus ook met temperaturen van bijvoorbeeld 15 of 20 graden ofzo. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 4 november 2018 @ 21:34:51 #177
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182946440
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Drogreden
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Je kan op je kop gaan staan en met nog veel meer uitvluchten komen, je hebt gewoon meer grip met winterbanden
Das dus precies waar ik net 1000 woorden aan zit te besteden, pepernoot. Je kan wel op rupsen gaan rijden, maar je moet dan niet gaan verwachten dat de rest van de wereld zich aan jou gaat aanpassen omdat het kán.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 4 november 2018 @ 21:36:35 #178
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182946498
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 21:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
De berg hier niet opkomen met sneeuw zonder winterbanden is onkunde natuurlijk. :')

Waarom kunnen we niet gewoon elkaars keuze respecteren zonder elkaar gaan uit te maken voor moordenaars, prutsers, of wat dan ook?
ik heb hier geen bergen.

Als ik nu de bergen in zou moeten waar sneeuw ligt, zorg ik zéker dat ik winterbanden heb. EN sneeuwkettingen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_182946836
quote:
99s.gif Op zondag 4 november 2018 20:40 schreef XL het volgende:

[..]

10 jaar geleden niet populair. Inderdaad.
30 jaar geleden was roken nog normaal.

Jij hebt ook nog geen mobiele telefoon?

Ga lekker met je tijd mee joh
Tsja, ik rijd in een 29 jaar oude Peugeot 205... Volgens jouw denkwijze had het ding al in de eerste winter van z'n bestaan al in de kreukels op de sloop moeten liggen; zonder winterbanden, ESP of ABS? Jezus, een wonder dat het ding meer dan 10 km op de dagteller heeft kunnen krijgen!

In de praktijk valt het allemaal reuze mee. De wereld hier is niet zo onveilig. Je kunt heel veel met een stuk minder dan je nu hebt. Maar als je op zoek gaat naar gevaar kan je van elke mug een olifant maken. Helemaal in een wereld waarin fabrikanten van harte jouw schuldgevoel en angst uitbuiten voor hun gewin...

Winterbanden bestaan trouwens al ontzettend lang; iig Continental maakt ze al vanaf de jaren '50.
pi_182948743
quote:
12s.gif Op zondag 4 november 2018 21:49 schreef Dingest het volgende:

[..]

Winterbanden bestaan trouwens al ontzettend lang; iig Continental maakt ze al vanaf de jaren '50.
Alleen toen heette die banden nog naar wat ze zijn, namelijk; sneeuwbanden.

De term winterbanden is een slimme marketingzet om de massa aan de sneeuwbanden te krijgen, ook in landen waar ze nauwelijks toegevoegde waarde hebben.

Maar goede marketing doet z'n werk wel merken we wel.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_182949154
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 23:23 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Alleen toen heette die banden nog naar wat ze zijn, namelijk; sneeuwbanden.

De term winterbanden is een slimme marketingzet om de massa aan de sneeuwbanden te krijgen, ook in landen waar ze nauwelijks toegevoegde waarde hebben.

Maar goede marketing doet z'n werk wel merken we wel.
O, zeker. Gooi er een marketingcampagne tegenaan die inspeelt op de onzekerheid en schuldgevoelens van de mens, of dat nou schijnveiligheid of sociale acceptatie is, en je staat in de schappen :P Listerine deed dat 90 jaar geleden al met 'halitosis'/slechte adem, de melkindustrie moet het nog steeds van 'de witte motor' hebben ook al heb je het na je tweede levensjaar niet echt meer nodig, elk half jaar naar de tandarts voor controle is vooral gunstig voor de tandarts, en zonder de marketing rondom de diamanten verlovingsring had DeBeers 80 jaar geleden al grote problemen gehad.

Bandenboeren en garages gooien er inderdaad niets voor niets rond deze periode reclame voor de winterbanden tegenaan. In het voorjaar hoor je ze trouwens nergens over... Misschien totdat ze door hebben dat je consumenten ook bang kunt maken met hun 'inferieure remweg'..
  maandag 5 november 2018 @ 01:11:08 #182
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182950095
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:

Bij dezelfde snelheid een kortere remweg

In de sneeuw, dat is dus 2 dagen per winter. De rest van de dagen doen zomerbanden het net zo goed, waarschijnlijk zelfs beter.

V70R MY'2006 GT6 AWD

[ Bericht 3% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 05-11-2018 01:31:17 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 5 november 2018 @ 01:12:37 #183
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182950112
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 20:41 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wil SD nog wel eens zien als ie met zijn MB-achterwiel in de goot vastzit met zijn zomercrocs. :P
Dat gebeurt alleen bij mensen die niet kunnen autorijden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 5 november 2018 @ 01:13:29 #184
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182950121
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 01:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

In de sneeuw, dat is dus 2 dagen per winter. De rest van de dagen doen zomerbanden het net zo goed, waarschijnlijk zelfs beter.
Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 5 november 2018 @ 01:20:18 #185
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182950186
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 01:13 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.
https://www.ad.nl/economi(...)dklopperij~a8fde44f/

Halverwege het artikel:
quote:
Overigens blijkt uit onderzoek van ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, dat een zomerband een kortere remweg heeft op een droge en natte weg.
Dat is overigens ook al bij eerdere winterbandentesten, waar een zomerband als referentie werd meegenomen, naar voren gekomen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 5 november 2018 @ 05:23:59 #186
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182950943
quote:
14s.gif Op zondag 4 november 2018 23:52 schreef Dingest het volgende:

Bandenboeren en garages gooien er inderdaad niets voor niets rond deze periode reclame voor de winterbanden tegenaan. In het voorjaar hoor je ze trouwens nergens over...
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 7 november 2018 @ 12:48:49 #187
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_182997431
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 05:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.
Oktober is ook wel vroeg, zeker dit jaar _O-

Bij mij komen ze er binnenkort wel weer onder. Maar het klopt wel dat het weinig uithaalt als het niet sneeuwt, sterker nog met winterbanden heeft mijn auto een veel 'lossere' kont aangezien de winterbanden achter maar 225 breed zijn in plaats van 255 voor de zomerbanden. Wel leuk om mee te spelen trouwens als je een beetje de ruimte hebt :P
Life's like music, get the rhythm..
  donderdag 8 november 2018 @ 16:22:28 #188
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_183023593
Grappig, in veel van de gevallen hier blijkt het dus gewoon een keiharde centenkwestie te zijn. Bij de overige gevallen is het ook een centenkwestie maar geven ze het niet toe :D Hier bestaat de zomerset uit Michelin Pilot Sport 4 en de winterset uit Michelin Alpin banden.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  donderdag 8 november 2018 @ 17:24:28 #189
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_183024871
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 16:22 schreef x3ro het volgende:
Grappig, in veel van de gevallen hier blijkt het dus gewoon een keiharde centenkwestie te zijn. Bij de overige gevallen is het ook een centenkwestie maar geven ze het niet toe :D Hier bestaat de zomerset uit Michelin Pilot Sport 4 en de winterset uit Michelin Alpin banden.
Zeker, ik ben niet afhankelijk van mijn auto.
Waarom zou ik geld uitgeven aan banden die 10-20 dagen per winter nut geven? Ik laat de auto dan net zo lief staan en ga met de fiets of niet ;)
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  donderdag 8 november 2018 @ 17:34:54 #190
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_183025091
quote:
7s.gif Op donderdag 8 november 2018 17:24 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Zeker, ik ben niet afhankelijk van mijn auto.
Waarom zou ik geld uitgeven aan banden die 10-20 dagen per winter nut geven? Ik laat de auto dan net zo lief staan en ga met de fiets of niet ;)
In zo'n situatie is het nog te begrijpen. Maak zelf behoorlijk wat kilometers, ben afhankelijk van de auto en kom regelmatig in Duitsland. Denk dat ze mij in december op Pilot Sportjes toch wel een prent geven :P
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 november 2018 @ 17:40:21 #191
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_183025174
quote:
1s.gif Op maandag 5 november 2018 01:13 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.
Die late temperaturen hebben alleen als voordeel dat je je winterbanden niet aan gort rijdt. Profiel blijft hetzelfde.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_183025333
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 17:34 schreef x3ro het volgende:

[..]

In zo'n situatie is het nog te begrijpen. Maak zelf behoorlijk wat kilometers, ben afhankelijk van de auto en kom regelmatig in Duitsland. Denk dat ze mij in december op Pilot Sportjes toch wel een prent geven :P
Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.
  donderdag 8 november 2018 @ 18:15:14 #193
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_183025774
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 17:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.
Correct en tevens juist.

Ik reed net nog achter een moffie in een dikke S, gewoon op zomervelgjes en -bandjes :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_183026070
In de meeste gebieden in DLD is het nu ook nog best warm. Ga zo naar CH, dus zal de temperatuur in de gaten houden 😄 Had wel 2 weken terug sneeuw in Zuid-CH.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 8 november 2018 @ 18:47:33 #195
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_183026319
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 05:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.
Zelfs met zoiets als dit zijn et mensen die er een hunnie VS ons strijd van maken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 8 november 2018 @ 18:50:52 #196
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_183026374
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 18:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
In de meeste gebieden in DLD is het nu ook nog best warm. Ga zo naar CH, dus zal de temperatuur in de gaten houden 😄 Had wel 2 weken terug sneeuw in Zuid-CH.
Airolo/Gotthard is de komende dagen 0 graden met neerslag.
Kan wel eens glibberen worden.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 8 november 2018 @ 19:07:05 #197
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183026650
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 17:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.
Weer kan snel omslaan
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_183027574
quote:
1s.gif Op donderdag 8 november 2018 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Weer kan snel omslaan
Ja leuk, maar als er geen winterse omstandigheden zijn doen ze niks.
  donderdag 8 november 2018 @ 19:57:01 #199
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_183027724
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 19:51 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Ja leuk, maar als er geen winterse omstandigheden zijn doen ze niks.
Anders lees je even de draad
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Vis een optie? donderdag 8 november 2018 @ 20:01:35 #200
70532 loveli
N
pi_183027855
Kansberekenen. Verschil bij winterse omstandigheden is dat je op zomerbanden passagier kunt worden ipv bestuurder. Omgekeerd raak je in de zomer niet zoveel controle kwijt als je nog met winterbanden rijdt.

Na het weekeinde gaan die van mij erop.
crap in = crap out
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')