Dat is nou juist wat ontbreekt bij veel mensen Ik loop nu ook te glibberen met minder dan 2 mm op m'n achterwielen... gelukkig sneeuwt het nog niet. Duurt 2 weken voor ik m'n banden binnen heb bij autobandenmarkt zo'n rare maat is 245/45/19 toch niet?quote:Op dinsdag 13 november 2018 21:03 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
gevoel in je rechtervoet en 2 pollepels van dat grijze spul in je hoofd should be just fine.
kweenie, tegenwoordig is 19 inch niet heel raar meer, maar ik heb ook 245, en het is echt lastig om in die maten winterbanden te verkrijgen. Het is denk ik ook handiger om effe terug te gaan naar 205 of 215 ofzo ivbm de bodemdruk. Helaas heb ik alleen 2 breedsets ter beschikking.quote:Op dinsdag 13 november 2018 21:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is nou juist wat ontbreekt bij veel mensen Ik loop nu ook te glibberen met minder dan 2 mm op m'n achterwielen... gelukkig sneeuwt het nog niet. Duurt 2 weken voor ik m'n banden binnen heb bij autobandenmarkt zo'n rare maat is 245/45/19 toch niet?
Het zijn geen winterbandenquote:Op dinsdag 13 november 2018 23:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
kweenie, tegenwoordig is 19 inch niet heel raar meer, maar ik heb ook 245, en het is echt lastig om in die maten winterbanden te verkrijgen. Het is denk ik ook handiger om effe terug te gaan naar 205 of 215 ofzo ivbm de bodemdruk. Helaas heb ik alleen 2 breedsets ter beschikking.
Ja, die hebben de bedoeling van winterbanden niet begrepen. De bedoeling is dat je veiligheidsmarges wat groter worden, niet dat je sneller op de plek van bestemming bent.quote:Op zondag 11 november 2018 08:47 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat gebeurt toch wel. Het is net als SD al aangaf, de winterbandrijders gaan op hun max zitten en verwachten van iedereen hetzelfde, ongeacht het type banden waarop ze rijden.
En omdat veel winterbandenrijders dat denken, zijn ze dus vaker bij aanrijdingen betrokken. Veiligheid zit namelijk tussen je oren.quote:Op donderdag 8 november 2018 20:01 schreef loveli het volgende:
Kansberekenen. Verschil bij winterse omstandigheden is dat je op zomerbanden passagier kunt worden ipv bestuurder. Omgekeerd raak je in de zomer niet zoveel controle kwijt als je nog met winterbanden rijdt.
Da's waar. En dan heb je ook nog mensen die te lang wachten met banden bestellen.quote:Op dinsdag 13 november 2018 21:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat is nou juist wat ontbreekt bij veel mensen
Bij de kwikfit zou je ze er dinsdag onder hebben zitten.quote:Ik loop nu ook te glibberen met minder dan 2 mm op m'n achterwielen... gelukkig sneeuwt het nog niet. Duurt 2 weken voor ik m'n banden binnen heb bij autobandenmarkt zo'n rare maat is 245/45/19 toch niet?
Kan me niet heugen dat ik in een situatie terecht ben gekomen waar mijn ABS ingreep (behalve bij het spelen, dan). Dus niet echt een reden om winterbanden te nemen.quote:Op dinsdag 13 november 2018 13:39 schreef loveli het volgende:
Dat geldt gelukkig niet voor alle winterbandrijders. De auto van ondergetekende heeft geen ABS of andere snufjes en krijgt daarom winterbandjes, om zo veilig mogelijk de weg op te gaan.
Je hebt gelijk.quote:Op donderdag 15 november 2018 01:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En omdat veel winterbandenrijders dat denken, zijn ze dus vaker bij aanrijdingen betrokken. Veiligheid zit namelijk tussen je oren.
Want als ik in de zomer, op mijn zomerbandjes, bij 130km/h het anker uitgooi, kom jij met je winterbanden achterin zeilen. Toevallig net even die 10 meter die jij extra nodig hebt, waar jij klaarblijkelijk geen rekening mee houdt.
I know.quote:
Tja, toch een extra setje scoren voor in de winter dan? Smallere banden zijn vooral voor in de sneeuw of op ijs voordelig idd vanwege de bodemdruk en wat minder snel last van aquaplaning. Op nat kun je beter breed hebben, maarja helaas wissel je niet elke dag even van wielenquote:Op dinsdag 13 november 2018 23:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
kweenie, tegenwoordig is 19 inch niet heel raar meer, maar ik heb ook 245, en het is echt lastig om in die maten winterbanden te verkrijgen. Het is denk ik ook handiger om effe terug te gaan naar 205 of 215 ofzo ivbm de bodemdruk. Helaas heb ik alleen 2 breedsets ter beschikking.
Mijne gaan er morgen onder, precies op tijdquote:Op vrijdag 16 november 2018 11:38 schreef KingRadler het volgende:
voor volgende week ben ik blij dat ik Winterbanden heb
kennie, ik zit vast aan 17 inch.. Of ik moet naar 18, en dan heb ik nog steeds 215 rondom.quote:Op vrijdag 16 november 2018 12:29 schreef NoComment het volgende:
[..]
Tja, toch een extra setje scoren voor in de winter dan? Smallere banden zijn vooral voor in de sneeuw of op ijs voordelig idd vanwege de bodemdruk en wat minder snel last van aquaplaning. Op nat kun je beter breed hebben, maarja helaas wissel je niet elke dag even van wielen
[..]
Mijne gaan er morgen onder, precies op tijd
Voor volgende week ben ik blij dat ik stoelverwarming heb.quote:Op vrijdag 16 november 2018 11:38 schreef KingRadler het volgende:
voor volgende week ben ik blij dat ik Winterbanden heb
die gebruik ik al een tijdjequote:Op vrijdag 16 november 2018 19:40 schreef loveli het volgende:
[..]
Voor volgende week ben ik blij dat ik stoelverwarming heb.
Op zachte sneeuw heb je juist bij bredere banden meer grip en bij aquaplaning moet je bij een bredere band meer water afvoeren om grip te krijgen. Inmiddels is het al ontkracht dat de smallere band bij winterse omstandigheden beter presteert. Er zijn te veel factoren en omstandigheden die andere breedte van de band eisen voor meer grip. Denk aan de elektronica in de auto zoals, ABS en ESP en de verwachte omstandigheden, witte sneeuw, zwarte sneeuw, ijzel, ijs, zijn de wegen gestrooid, etc. Tegenwoordig wordt zelfs vaak aangeraden om de standaard maat te gebruiken als winterband, dus niet extra smal.quote:Op vrijdag 16 november 2018 12:29 schreef NoComment het volgende:
[..]
Tja, toch een extra setje scoren voor in de winter dan? Smallere banden zijn vooral voor in de sneeuw of op ijs voordelig idd vanwege de bodemdruk en wat minder snel last van aquaplaning. Op nat kun je beter breed hebben, maarja helaas wissel je niet elke dag even van wielen
[..]
Mijne gaan er morgen onder, precies op tijd
Ik had stoelverwarming in m'n laatste Actros. Iedere keer bij het uitstappen ging 'ie aan. En in de zomer is dat gewoon kut.quote:
Had je geen twee standen op dat ding?quote:Op zaterdag 17 november 2018 17:46 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik had stoelverwarming in m'n laatste Actros. Iedere keer bij het uitstappen ging 'ie aan. En in de zomer is dat gewoon kut.
Overigens was het of je op een tostigrill zat, geen succes dus. Stekkertje losgemaakt, geen probleem meer...
je kunt ook de schakelaar (laten) verkassen.quote:Op zaterdag 17 november 2018 17:46 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik had stoelverwarming in m'n laatste Actros. Iedere keer bij het uitstappen ging 'ie aan. En in de zomer is dat gewoon kut.
Overigens was het of je op een tostigrill zat, geen succes dus. Stekkertje losgemaakt, geen probleem meer...
Ja, maar veel verschil merkte ik niet. Beide standen waren niet prettig. Standje lava zat trouwens bovenaan (die dus ingedrukt wordt door het van de stoel glijden bij het uitstappen).quote:Op zaterdag 17 november 2018 20:29 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Had je geen twee standen op dat ding?
Daar heb ik de moeite niet voor genomen. Omdat ik die stoelverwarming miste als kiespijn was een los stekkertje voldoende.quote:Op zaterdag 17 november 2018 23:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
je kunt ook de schakelaar (laten) verkassen.
ok, gaan we het nu weer over verwarmde winterbanden hebbenquote:Op zondag 18 november 2018 06:26 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ja, maar veel verschil merkte ik niet. Beide standen waren niet prettig. Standje lava zat trouwens bovenaan (die dus ingedrukt wordt door het van de stoel glijden bij het uitstappen).
[..]
Daar heb ik de moeite niet voor genomen. Omdat ik die stoelverwarming miste als kiespijn was een los stekkertje voldoende.
Goed idee, net als in de F1. Bandenwarmers, met een bepaalde snelheid gaan rijden om ze op temperatuur te houden.quote:Op zondag 18 november 2018 12:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ok, gaan we het nu weer over verwarmde winterbanden hebben
Want voor 1mm lichte neerslag heb je winterbanden nodig?quote:Op vrijdag 16 november 2018 11:38 schreef KingRadler het volgende:
voor volgende week ben ik blij dat ik Winterbanden heb
dat was sarcastisch bedoeld...quote:Op dinsdag 20 november 2018 21:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want voor 1mm lichte neerslag heb je winterbanden nodig?
Ik ben zelf heel blij met de Goodyear Vector4Seasons gen.2 Die kwamen vorig jaar heel goed uit de test die ik las. En ze hebben het sneeuwvloksymbool dus ik mag er ook mee naar winters Duitsland.quote:Op dinsdag 20 november 2018 22:42 schreef DJSmiley het volgende:
Ik heb (nu nog) winterbanden. Na dit seizoen ga ik over op all-seasons. Scheelt me weer gedoe met wisselen en is, onderaan de streep, denk ik beter.
Ik heb de laatste jaren al een paar keer gehad dat t ineens koud werd / lichte sneeuw ergens ver in maart, toen de zomerbanden er al op lagen, of vroeg in het seizoen.
En andersom: paar jaar geleden: Kerst: 18 graden ofzo, naar Tsjechie gereden op winterbanden. De pasen erop: Lichte (mot)sneeuw en ik had de zomerbanden er net onder......
Met all-seasons zit ik dan denk ik gemiddeld beter. Ik verlies wel iets bij de echte sneeuw, maar dat is, tov van regen enz, zeldzaam in Nederland. En als er eenmaal gestrooid is en goed doorgereden, dan ook bij sneeuw is het meer een nat wegdek... En op ijzel.. tja dan helpt een winterband ook niet
Voor nu zit ik te twijfelen tussen een paar kandidaten:
De Michelin CrossClimate+ en de Continental Allseasoncontact. Zie dat de Michelin wel aardig in prijs gestegen is...
Nu zag ik dat er sinds dit jaar ook een nieuwkomer is van Bridgestone: De Weather Control A005. Die lijkt, op papier, voor het (natte) weer in NL een betere keus te zijn dan de Michelin of de Continental. Alleen zijn er weinig reviews nog van te vinden.
Toevallig al mensen ervaring daarmee?
Goede vraag, ik kan met mij niet voorstellen. Ik gok dat het een standaardmerk als Michelin of Pirelli is.quote:
Vorig jaar.quote:
Maar misschien ook niet.quote:Op maandag 26 november 2018 15:30 schreef RingBewoner het volgende:
Waar kan dat aan liggen, winterbanden moeten met dit soort weer, regen en kou toch juist meer grip bieden.
Sowieso meer grip klopt niet met de feiten hoorquote:Op woensdag 28 november 2018 21:43 schreef VolGlorie het volgende:
Sowieso meer grip en met een strenge winter wat mij betreft een must als je vaak de weg opgaat. In Duitsland zelfs verplicht.
Dit is geen feit, dit is een wens.quote:Op woensdag 28 november 2018 22:08 schreef Fer het volgende:
Waarom moeilijk om aan de droge feiten te houden?
1. Rubber is zachter, dus onder zeer koude omstandigheden (onder 0 en nat wegdek) is het winterrubber soepeler en heeft het meer grip.
Oh sorry hij was niet compleet. Meer grip per vierkante cm contactoppervlak tussen rubber en wegdekquote:Op zondag 16 december 2018 00:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dit is geen feit, dit is een wens.
dat staat nergens in jouw artikel hoor, er wordt geen vergelijk gemaakt tussen zomer en winterbanden, alleen tussen winterbanden onderling, en tussen winterbanden en allseasonbanden.quote:Op woensdag 28 november 2018 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Sowieso meer grip klopt niet met de feiten hoor
https://www.ad.nl/auto/wi(...)nat-wegdek~aa4afa2c/
Nee hoor, voor mijn banden is dat een keihard feit. De zomerbanden zijn zo hard bij deze temperaturen dat je de indrukken van het grind er vijf minuten na parkeren nog in ziet staan. De winterbanden blijven soepel en klein grind kleeft er letterlijk op vast.quote:Op zondag 16 december 2018 00:09 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dit is geen feit, dit is een wens.
in Siberie gebruiken we ze op alle 4 de wielen.quote:Op zondag 16 december 2018 08:50 schreef loveli het volgende:
Als je met spikes rijdt, moeten ze dan op alle 4 of is het net als met sneeuwkettingen goed als je ze alleen op de aangedreven wielen zet?
De 4x4 aandrijving helpt ook wel mee in die condities.quote:Op zondag 16 december 2018 08:30 schreef manny het volgende:
Hier incoming from Noorwegen. Hier heb ik "piggdekk" als toevoeging op de winterbanden. Dus een soort spikes. Die heb je wel nodig omdat de platgestampte sneeuw opvriest en je dan dus eigenlijk over ijs rijdt. Is niet verplicht, maar als je in een gebied woont waar niet gestrooid wordt dan heeft bijna iedereen van die spikes eronder.
Minimaal gewone winterbanden is verplicht vanaf november tot maart.
De setup is: 4*4 aandrijving, met van die spikes in de winter en zomerbanden in de zomer.
[ [url=https://cdn.shortpixel.ai/client/q_glossy,ret_img,w_721,h_340/https://radioh.no/wp-cont(...)46950.jpg]afbeelding[/url] ]
Alle 4, anders heeft het geen zin.quote:Op zondag 16 december 2018 08:50 schreef loveli het volgende:
Als je met spikes rijdt, moeten ze dan op alle 4 of is het net als met sneeuwkettingen goed als je ze alleen op de aangedreven wielen zet?
Komt omdat je in de winter .quote:Op dinsdag 27 november 2018 23:44 schreef Lospedrosa het volgende:
Gejank van de patat generatie over winterbanden
Die waren er jaren niet en dat ging ook goed.
Verder remmen zomerbanden veel beter bij nat wegdek ook in de winter..en wat is het altijd in NL ...juist ja.
PS ik heb winterbanden met het resultaat dat ik hard doorijdt bij sneeuwval
Tot de eerste bocht.quote:Op zondag 16 december 2018 11:17 schreef suijkerbuijk het volgende:
...
Zelf gebruik ik 4x4 banden onder me bus.
Lekker grof profiel met slappe banden spanning.
Nergens geen last van.
Lol.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |