ik heb met mijn vorige Benz eens een setje winter-Michelins opgereden omdat ik die velgen nodig had, en die hielden zich prima in de zomer. En ik hou wel van gasgeven op klaverbladen enzo, geen centje pijn. En ze hielden het nog tot de volgende winter vol ook; bijna 60.000 km op gereden, in December gingen er nieuwe Primacy's op.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:07 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik vind het drama, dat rubber is in de zomer echt niets waard. Ik tuf liever in de winter op zomerbanden dan andersom, maar das mijn bescheiden mening
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt. Zeker niet met moderne zomerbanden zonder dwarsprofielquote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarschijnlijk kan je het allemaal zo uitrekenen....
Remweg bij een winterband is xx% beter. Remweg bij 20 km/u sneller is xx% langer. Dus je rijdt in een zomerband in de sneeuw xx% trager om dezelfde remweg als een winterband te hebben. Klaar is kees
Mijn ervaring met mensen die winterbanden kopen is toch dat ze weer sneller gaan rijden en uiteindelijk heb je dezelfde remweg en is het allemaal even (on)gevaarlijk.
Dat is dan weer afhankelijk van je auto. Ik reed vroeger een BMW (dus rwd) met 225 voor en 255 achter. Dom als ik was parkeerde ik eens bij de McD achteruit in, terwijl dat parkeervak een beetje naar beneden liep. Kwam er dus niet meer uitquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 22:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt. Zeker niet met moderne zomerbanden zonder dwarsprofiel
Die ene dag in het jaar blijf ik wel thuis.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 22:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt.
En dat is zo goed als zeker de reden, dat mensen op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken, dan mensen op normale banden.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn ervaring met mensen die winterbanden kopen is toch dat ze weer sneller gaan rijden
Als je niet in de sneeuw of in 'standing water' rijdt, is dat ook zo.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:03 schreef daNpy het volgende:
of meent dat je met brede sloffen veel grip hebt.
Of ze maken meer kilometers.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 10:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En dat is zo goed als zeker de reden, dat mensen op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken, dan mensen op normale banden.
Het kwam voort uit een vergelijkingsonderzoek onder lease-rijders (dus met en zonder winterbanden): degenen met winterbanden waren vaker bij aanrijdingen betrokken. Aannemelijk dat ze allemaal veel kilometers maken.quote:
Op sneeuw doen winterbanden het beter, natuurlijk. Aan de andere kant, als je je koppie erbij houdt en een beetje het mechaniekje begrijpt, dan kun je met zomerbanden prima vooruitkomen in de sneeuw. Heb nog nooit een situatie meegemaakt, waar ik mijn bestemming niet kon bereiken.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 14:08 schreef oldford het volgende:
Tja, het is maar net welk onderzoek je wilt geloven.
Hier zijn 2 onderzoeken uit 2010, toen de winter van 2009/2010 wel streng was en er een hoop sneeuw lag op heel veel dagen.
Want de uitkomst bevalt je niet?quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 12:38 schreef loveli het volgende:
23% vs 24%, vind dat percentage toch al vrij hoog.
Ik vind het zonder relevante info niet aannemelijk dat ze evenveel kilometers rijden.
Aannames doen zonder info bevalt me niet.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want de uitkomst bevalt je niet?
Maar je doet wel een aanname zonder onderbouwing, namelijk dat ze niet evenveel kilometers rijden.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:12 schreef loveli het volgende:
Aannames doen zonder info bevalt me niet.
quote:Ik vind het zonder relevante info niet aannemelijk dat ze evenveel kilometers rijden.
Nee, ik zeg juist dat ik dat niet aanneemquote:Op donderdag 1 november 2018 10:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar je doet wel een aanname zonder onderbouwing, namelijk dat ze niet evenveel kilometers rijden.
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk, dus neem ik aan dat ze niet dezelfde hoeveelheid kilometers hebben gereden".quote:Op donderdag 1 november 2018 10:24 schreef loveli het volgende:
Nee, ik zeg juist dat ik dat niet aanneem
Heeft niet zo veel zin als je niet eens weet wat je zelf zegt.quote:Verder over winterbanden ipv taal?
Hmm, dit lees ik ergens:quote:Op donderdag 1 november 2018 10:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk, dus neem ik aan dat ze niet dezelfde hoeveelheid kilometers hebben gereden".
Als je er objectief in zou staan, zou je er van uit gaan dat het leasebedrijf dat het onderzoek heeft uitgevoerd, daar zelf uiteraard rekening mee heeft gehouden, omdat de cijfers anders waardeloos zijn.
[..]
Heeft niet zo veel zin als je niet eens weet wat je zelf zegt.
Doei!
Vreemd, niet? Daarom: er zijn leugens, grote leugens en er zijn statistieken.quote:Bij navraag bij leasemaatschappijen bleek dat winterbandrijders minder vaak bij ongelukken zijn betrokken, maar leaserijders zijn geen standaard automobilisten stelt de SWOV.
Nee, hoor. Het onderzoek dat ik heb gelezen, stamt van voor 2015. Het zal per jaar verschillen, afhankelijk van hoeveel winterse omstandigheden er zijn. Weinig winterse omstandigheden, meer aanrijdingen met winterbanden.quote:
Gewoon achteruit naar boven rijden.quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
Achterwielaandrijving en een 7% helling vlak voor de deur maakt het dat ik winterbanden rij. Ik wil ook graag met de auto tot aan huis komen als er 5mm sneeuw ligt.
Zeg ik nergens, bedoel ik nergens.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk
Bron? Dit onderzoek was zo objectief uitgevoerd dat het daar wel rekening mee gehouden heeft toch?quote:Op donderdag 1 november 2018 11:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Het onderzoek dat ik heb gelezen, stamt van voor 2015. Het zal per jaar verschillen, afhankelijk van hoeveel winterse omstandigheden er zijn. Weinig winterse omstandigheden, meer aanrijdingen met winterbanden.
https://aftersalesmagazin(...)ade-met-winterbandenquote:in winters van 2013, 2014 en 2015 reed ruim 24 procent van de auto’s met winterbanden schade. Dat is een hele procent meer dan de auto’s die nog op het zomerrubber stonden.
quote:Volvo-rijders blijven vasthouden aan winterbanden, 97 procent van hen kiest ervoor. Bij Mercedes-rijders is dit percentage 96 procent. Mini-rijders kiezen het minst vaak voor winterbanden, minder dan de helft van hen maakt er gebruik van. Onder Fiat-rijders is dit 53 procent.
Alphabet adviseert leaserijders nog steeds om voor winterbanden te kiezen. “Maar we snappen ook dat een steeds grotere groep de voorkeur geeft aan de vierseizoenenband”, aldus Corsèl.
Minstens zo betrouwbaar als een artikeltje in het AD waar een medewerker van het SWOV claimt 'navraag te hebben gedaan' bij een leasebedrijf.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:23 schreef RealBizkit666 het volgende:
Dit onderzoek was zo objectief uitgevoerd dat het daar wel rekening mee gehouden heeft toch?
Eens. Voor mij al jaren bekend overigens. Heb er zelfs altijd mijn winterband op uitgezocht. Betere presentaties op droog en nat, maar iets minder op sneeuw (ten aanzien van de "beste" winterband). Want het is vaker nat in de winter dan er sneeuw ligt. Maar als er sneeuwt ligt, wil ik ook de berg op komen thuis.quote:Op donderdag 1 november 2018 13:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Minstens zo betrouwbaar als een artikeltje in het AD waar een medewerker van het SWOV claimt 'navraag te hebben gedaan' bij een leasebedrijf.
Meest interessante stukje uit het artikel:
Overigens blijkt uit onderzoek van ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, dat een zomerband een kortere remweg heeft op een droge en natte weg. Alleen bij sneeuw en gladheid is de zomerband kansloos tegen de winterband.
quote:De Bridgestone Blizzak LM001 kwam bij de ANWB als beste band op een nat wegdek uit de test en dit is erg belangrijk in Nederland. Nederland is namelijk een regenland en het is belangrijk dat je band dan goed presteert op een nat wegdek. Dit is het geval bij de Blizzak LM001 en daarom is deze winterband zeker aan te raden.
Weet je wat het is, er zijn mensen die enorm fanatiek de winterband 'verdedigen', maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Uiteindelijk zit de veiligheid tussen je oren. Daar neem je alle beslissingen. Ik vind het ook helemaal niet vreemd, dat de winterband niet zorgt voor veel minder (maar blijkbaar zelfs ietsje meer) aanrijdingen. In de gemiddelde Nederlandse winter, ben je met een winterband dus niet aantoonbaar veiliger onderweg. En is dat niet de reden waarom je die keuze maakt?quote:Op donderdag 1 november 2018 18:14 schreef RealBizkit666 het volgende:
Eens. Voor mij al jaren bekend overigens. Heb er zelfs altijd mijn winterband op uitgezocht. Betere presentaties op droog en nat, maar iets minder op sneeuw (ten aanzien van de "beste" winterband). Want het is vaker nat in de winter dan er sneeuw ligt. Maar als er sneeuwt ligt, wil ik ook de berg op komen thuis.
Ik weet het niet hoor. Maar jij bent een zomerband verdediger. Zelfs nadat er gepost is dat winterbandrijders bij minder ongelukken betrokken zijn, beweer je dat ze toch vaker erbij betrokken zijn... Hoezo objectief?quote:Op zaterdag 3 november 2018 02:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Weet je wat het is, er zijn mensen die enorm fanatiek de winterband 'verdedigen', maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Uiteindelijk zit de veiligheid tussen je oren. Daar neem je alle beslissingen. Ik vind het ook helemaal niet vreemd, dat de winterband niet zorgt voor veel minder (maar blijkbaar zelfs ietsje meer) aanrijdingen. In de gemiddelde Nederlandse winter, ben je met een winterband dus niet aantoonbaar veiliger onderweg. En is dat niet de reden waarom je die keuze maakt?
Gelul, ik heb met genoeg auto's wel winterbanden gereden maar nu niet meer. Als je met zomerbanden rijdt en je merk in de sneeuw niet dat je veel minder grip hebt dan is er niets aan de hand. Ik hoef ook niet naar buiten te lopen om te zien dat het regent.quote:Op zaterdag 3 november 2018 08:18 schreef XL het volgende:
Het leukste vind ik in dit topic altijd de mensen zonder winterbandenervaring die op basis van zomerbanden en verhalen over matige winters weten wat het beste is. Zijn waarschijnlijk ook mensen die op basis van uiterlijk van het eten weten of het smaakt of niet.
Er is hier niemand die zegt, ik heb mijn winterbanden op sneeuw gereden en de extra veiligheid is me geen 40 min sleutelen of 40 euro (banden wissel, x2) waard
Zelf gister een nieuw setje dunlop winter sport 5 gekocht
Deze maand lijkt mij prima.quote:Op zaterdag 3 november 2018 16:27 schreef SuperNeger het volgende:
Ik zag vandaag in de straat de buurman z'n winterbanden erop zetten. Wanneer kunnen ze eronder?
ja ergens voor dat de winter begint lijkt me over het algemeen slimquote:
Boeit niet.quote:Op zaterdag 3 november 2018 18:25 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
ja ergens voor dat de winter begint lijkt me over het algemeen slim
maar wanneer
want volgens mij is het nog 15 graden overdag
wanneer wordt het zo dat het niet meer warmer dan 8 of zo wordt?
In Duitsland zeggen ze Oktober-Ostern.quote:Op zaterdag 3 november 2018 16:27 schreef SuperNeger het volgende:
Ik zag vandaag in de straat de buurman z'n winterbanden erop zetten. Wanneer kunnen ze eronder?
Dat een winterband niet zorgt voor minder aanrijdingen is omdat heel veel mensen met een winterband harder rijden in gladde omstandigheden, want "we hebben toch winterbanden".quote:Op zaterdag 3 november 2018 02:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Weet je wat het is, er zijn mensen die enorm fanatiek de winterband 'verdedigen', maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Uiteindelijk zit de veiligheid tussen je oren. Daar neem je alle beslissingen. Ik vind het ook helemaal niet vreemd, dat de winterband niet zorgt voor veel minder (maar blijkbaar zelfs ietsje meer) aanrijdingen. In de gemiddelde Nederlandse winter, ben je met een winterband dus niet aantoonbaar veiliger onderweg. En is dat niet de reden waarom je die keuze maakt?
Heb je de link van loveli even gemist, zeker.quote:Op zaterdag 3 november 2018 08:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
Zelfs nadat er gepost is dat winterbandrijders bij minder ongelukken betrokken zijn, beweer je dat ze toch vaker erbij betrokken zijn...
Dan heb je die 2 dagen per Nederlandse winter de goede banden.quote:Op zaterdag 3 november 2018 08:18 schreef XL het volgende:
Er is hier niemand die zegt, ik heb mijn winterbanden op sneeuw gereden en de extra veiligheid is me geen 40 min sleutelen of 40 euro (banden wissel, x2) waard
Wat voor een auto had jij ook alweer meneer de expertquote:Op zaterdag 3 november 2018 23:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dan heb je die 2 dagen per Nederlandse winter de goede banden.
De rest van de 5 maanden is dat nog maar de vraag.
Het getuigt wel van een typische Hollandse mentaliteit, dat jij het aan geld koppelt.
Dat is relevant hoe?quote:Op zaterdag 3 november 2018 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat voor een auto had jij ook alweer meneer de expert
Volgens de linkjes in een Fiat, Mini, VW Up of Citroën C1.quote:Op zaterdag 3 november 2018 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat voor een auto had jij ook alweer meneer de expert
Nog even leren statistieken lezen. 90% van de leaserijders stond op winterband, slechts 10% op zomerband. De kans op betrokkenheid is dus sowieso al veel groter voor een winterbandrijder. Statistieken kun je altijd zo lezen dat ze goed voor je uitkomen. Daarom zeggen ze helemaal niks.quote:Op zaterdag 3 november 2018 23:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Heb je de link van loveli even gemist, zeker.
Bovendien rijden lease rijders meer kilometersquote:Op zondag 4 november 2018 00:04 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nog even leren statistieken lezen. 90% van de leaserijders stond op winterband, slechts 10% op zomerband. De kans op betrokkenheid is dus sowieso al veel groter voor een winterbandrijder. Statistieken kun je altijd zo lezen dat ze goed voor je uitkomen. Daarom zeggen ze helemaal niks.
Nog even leren hoe statistieken werken; als er gecorrigeerd is voor het aantal gereden kilometers, is jouw opmerking bullshit. En aangezien een leasebedrijf alleen geinteresseerd is in kosten, zijn de getallen voor hen alleen relevant als die correctie is toegepast.quote:Op zondag 4 november 2018 00:04 schreef RealBizkit666 het volgende:
Nog even leren statistieken lezen. 90% van de leaserijders stond op winterband, slechts 10% op zomerband. De kans op betrokkenheid is dus sowieso al veel groter voor een winterbandrijder.
Waarvan akte.quote:Statistieken kun je altijd zo lezen dat ze goed voor je uitkomen.
En hoe is dat relevant als je leaserijders met leaserijders vergelijkt? Hmmm?quote:Op zondag 4 november 2018 00:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Bovendien rijden lease rijders meer kilometers
Wat voor een auto reed jij ook al weer, expert?quote:Op zondag 4 november 2018 00:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En hoe is dat relevant als je leaserijders met leaserijders vergelijkt? Hmmm?
Geen Mercedes diesel, in ieder geval. En ik heb ook geen iMac.quote:Op zondag 4 november 2018 00:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat voor een auto reed jij ook al weer, expert?
Niet echt relevant voor deze statistiek.quote:Op zondag 4 november 2018 00:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bovendien rijden lease rijders meer kilometers
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |