Momentsleutel is verstandigerquote:Op maandag 22 oktober 2018 20:00 schreef loveli het volgende:
[..]
En een moersleutel en een setje gezonde handen.
Winterbanden zijn goedkoper over het algemeen, tenzij je een rare maat hebt of meent dat je met brede sloffen veel grip hebt.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, zo. Nee, winterbanden slijten ook wat sneller (gemiddeld gezien), dus het kost wel wat extra, maar in de totale kosten is het niet echt significant lijkt mij.
Slagmoersleutelquote:Op maandag 22 oktober 2018 20:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Momentsleutel is verstandiger
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
Winterbanden wil je ook smaller dan je zomersloffen.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Winterbanden zijn goedkoper over het algemeen, tenzij je een rare maat hebt of meent dat je met brede sloffen veel grip hebt.
Jup, echter rijdt ik liever in de zomer op de breedset dan in de winter op die winterse fietswielenquote:Op maandag 22 oktober 2018 20:04 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Winterbanden wil je ook smaller dan je zomersloffen.
Vroegah reed ik altijd op 215, en dan was ik wel weer blij als ik in de winter weer op 185 mocht schaatsen
Precies, geen geld voorquote:Op maandag 22 oktober 2018 18:16 schreef loveli het volgende:
[..]
Zomerbanden slijten net zo goed. Het enige waar je eenmalig geld aan uit moet geven is een setje velgen. Een deel van het jaar verslijt je je winterbanden, het andere deel van het jaar verslijt je je zomerbanden. Je doet even lang met 2 sets banden, dus daar geef je geen geld aan uit.
Heb je die huilerd weer. Nederland is één van de veiligste landen qua auto's maar meneer ziet weer gevaar. Ga eens in Thailand, India of Egypte rijden. Er zijn zelden lange tijden met sneeuw hier in NL en als die er zijn rij je gewoon wat voorzichtiger. Als het echt zo onveilig was geweest hadden ze het wel verplicht.quote:Op maandag 22 oktober 2018 19:46 schreef daNpy het volgende:
Je weet pas hoe duur het is als je ergens tegen aanschuift. Of een tegen een kind ofzo.
Maargoed, veiligheid staat sowieso niet hoog op de lijst bij de Nederlandse auto gebruiker.
Nederland vergelijken met derde wereld landenquote:Op maandag 22 oktober 2018 20:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Precies, geen geld voor
[..]
Heb je die huilerd weer. Nederland is één van de veiligste landen qua auto's maar meneer ziet weer gevaar. Ga eens in Thailand, India of Egypte rijden. Er zijn zelden lange tijden met sneeuw hier in NL en als die er zijn rij je gewoon wat voorzichtiger. Als het echt zo onveilig was geweest hadden ze het wel verplicht.
*mompelt iets over Renault en wegligging van een aardappel*quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 00:16 schreef Fer het volgende:
Ik heb mij maar 1x echt ongemakkelijk gevoeld op zomerbanden. Dat was in een Megane op een besneeuwde snelweg en telkens bij gaslos wilde de achterkant uitbreken. Dit met 40 op een rechte snelweg!!!
Oh ja en een keer in de nacht op een besneeuwde of geijzelde (het was onverlicht ook nog) snelweg in de Ardennen. Waarbij remmen weinig effect had, dan de ABS activeren en verder met 50 doorrollen. 0,0 remkracht tot we laag genoeg waren, dat het weer iets ging dooien. Maar die Peugeot was stabieler dan de bovengenoemde Renault.
Mompelen over Renault en wegligging maakt je best wel dom. Er is zoveel aan te merken over Renault, maar wegligging is juist iets waar ze WEL goed in zijn.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 00:23 schreef loveli het volgende:
[..]
*mompelt iets over Renault en wegligging van een aardappel*
Ben een keer in de zomer bijna ingehaald door de achterkant van een Renault terwijl ik het stuur vasthield.
Wat is er mis met Azerbeidjan? Zou me daar een stuk veiliger voelen dan met zomerbanden op een besneeuwde snelweg.quote:Op maandag 22 oktober 2018 23:25 schreef Sounddragon het volgende:
Ik krijg ook een beetje jeuk van al die mensen die zich overal maar onveilig bij voelen.. Ga eens op vakantie naar Azerbeidjan of Armenië of zo in de winter, dat zal wat dingen voor je in perspectief zetten denk ik. Dan ga je daarna nooit meer èn publique durven roepen dat het in onze westerse wereld onveilig is.
Echt, veel bekrompener en kleinzieliger kun je bijna niet denken
We zijn hier zo overveilig dat we er gewoon dom van worden.
Een bouwsteiger zonder groen kaartje is een seriemoordenaar, een apparaat zonder E-keur is een garantie voor elektrocutie en amputatie, een onverlichte weg of straat; thé horror, bel de politie voor we allemaal vermoord worden door een junkie. En een auto zonder winterbanden is een compleet onbruikbaar masjien, bloedjelink, daar kun je echt niet mee de weg op in de winter, want je strandt gegarandeerd of je rijdt je te pletter tegen een boom of lichtmast (die zijn óók bloedlink).
Neem een pilletje en een bakkie in Sri Lanka op blote voetjes in een veld vol slangen en giftige kikkers geplukte thee, en denk nog eens diep na over al dat gevaar aan de andere kant van je voordeur.
Alsjeblieft zeg, dramahuilies
quote:
Was dat een paar jaar terug op de A10? Had ik toen ook, maar je kon ook niet veel harder dan 40 omdat het echt heel glad was. Er reed een auto verderop en ik zag ineens witte lichten en toen weer rode lichten... had ie een rondje gemaaktquote:Op dinsdag 23 oktober 2018 00:16 schreef Fer het volgende:
Ik heb mij maar 1x echt ongemakkelijk gevoeld op zomerbanden. Dat was in een Megane op een besneeuwde snelweg en telkens bij gaslos wilde de achterkant uitbreken. Dit met 40 op een rechte snelweg!!!
Niet echt, heb met zo'n Megane ook wel eens een zwevend voorterrein gehad toen ik over de (Duitse) snelweg reed. Heb toen maar de snelheid verlaagd.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 00:33 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Mompelen over Renault en wegligging maakt je best wel dom. Er is zoveel aan te merken over Renault, maar wegligging is juist iets waar ze WEL goed in zijn.
Dan moet dat kind daar maar niet staan of lopen. De ouders moeten kinderen sowieso opvoeden niet zomaar de weg op te lopen. Bij beginnend lerende kinderen hou je de hand vast. Ook al schreeuwt het de hele straat bij elkaar. Maar ook dit is weer onzin. Ik heb nog nooit een kind voor mijn auto gehad in slecht weer en dat ik moest remmen met zomerbanden. Omdat ik goed kijk en anticipeer.quote:Op maandag 22 oktober 2018 19:46 schreef daNpy het volgende:
Je weet pas hoe duur het is als je ergens tegen aanschuift. Of een tegen een kind ofzo.
Maargoed, veiligheid staat sowieso niet hoog op de lijst bij de Nederlandse auto gebruiker.
2008, het was code rood toen. A2 denk ik.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:11 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Was dat een paar jaar terug op de A10? Had ik toen ook, maar je kon ook niet veel harder dan 40 omdat het echt heel glad was. Er reed een auto verderop en ik zag ineens witte lichten en toen weer rode lichten... had ie een rondje gemaakt
Ik heb ze weleens recht de stoep zien glijden, omdat de bocht iets minder grip hadquote:Op dinsdag 23 oktober 2018 11:01 schreef Krollie het volgende:
[..]
Dan moet dat kind daar maar niet staan of lopen. De ouders moeten kinderen sowieso opvoeden niet zomaar de weg op te lopen. Bij beginnend lerende kinderen hou je de hand vast. Ook al schreeuwt het de hele straat bij elkaar. Maar ook dit is weer onzin. Ik heb nog nooit een kind voor mijn auto gehad in slecht weer en dat ik moest remmen met zomerbanden. Omdat ik goed kijk en anticipeer.
Geld speelt vaak een (verkeerde)rol. Want met winterbanden ben je vaak helemaal niet zoveel duurder uit. Sterker nog ik ben er goedkoper mee uit omdat ik een dure breedset zomerbanden heb en normale winterbanden. Uiteindelijk slijten mijn dure banden nu minder.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 05:54 schreef Ridocar het volgende:
Ja, de veiligheid vs geldissue was ook weer uitgespeeld.
Ik had Nokian winterbanden, volgens sommigen een normaal merk, maar ik vond ze maar twijfelachtig. In de sneeuw waren ze goed hoor, maar voor de rest als band waardeloos. Op zijn slechts waren ze in de periode na de vorst, als het een graad of 10c was en de weg nog vuil was van pekelresten en zand icm vocht. Een lekkere smurrie om over te glibberen en glijen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:16 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Geld speelt vaak een (verkeerde)rol. Want met winterbanden ben je vaak helemaal niet zoveel duurder uit. Sterker nog ik ben er goedkoper mee uit omdat ik een dure breedset zomerbanden heb en normale winterbanden. Uiteindelijk slijten mijn dure banden nu minder.
Maar er zijn ook genoeg mensen die de goedkoopste van de goedkoopste winterbanden zoeken en met 2mm profiel vol gas door de sneeuw gaan... want ja je hebt toch winterbanden. Nieuwe qualiteit zomerbanden hebben volgensmij nog steeds meer grip dan 2mm foekiejoekie winterbanden van 40 euro p/s dus de term winterband/zomerband zegt mij weinig over veiligheid.
Welk type? Ze kwamen een jaar of wat geleden als beste uit de ADAC test.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 17:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik had Nokian winterbanden, volgens sommigen een normaal merk, maar ik vond ze maar twijfelachtig. In de sneeuw waren ze goed hoor, maar voor de rest als band waardeloos. Op zijn slechts waren ze in de periode na de vorst, als het een graad of 10c was en de weg nog vuil was van pekelresten en zand icm vocht. Een lekkere smurrie om over te glibberen en glijen.
Als dat zo is, dan rij ik sowieso al langzamer. En met die lage snelheid en niet kunnen remmen ondanks abs tik ik iemand echt niet het ziekenhuis in hoor. 🤪 Dus ik anticipeer op glad weer. Volstaat voor mij.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 12:31 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik heb ze weleens recht de stoep zien glijden, omdat de bocht iets minder grip had
Of dwars het zebrapad over, terwijl er voetganger liepen.
Daarvoor kun je dus ook gewoon all-season banden kopen met het 'three peaks mountain' sneeuwvlokje symbool. Daarmee mag je ook in Duitsland in winterse omstandigheden rijden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 17:21 schreef DrMarten het volgende:
De enige reden dat ik nu aan een set wi terbanden zit te denken is o.sat ik aan de grens woon en gewoon zo der na te denken in Duitsland boodschappen wil kunnen doen.
Ik rij niet veel en als het echt kloteweer is in de winter laat ik de auto sowieso wel staan.Dan neem ik er wel een van de baas mee als ik echt de weg op moet. Dus wat dat betreft zie ik de meerwaarde niet echt. Alleen dat gedoe in Duitsland
r u serious bro?quote:Op woensdag 24 oktober 2018 17:34 schreef TR08 het volgende:
Heb deze zomer met mijn werk slipcursus gedaan. Auto's met goede zomer banden waren prima in slip te krijgen maar die met winter banden hield gewoon zo veel grip dat er voor de rijders van die auto helemaal niets aan was😂
Remmen op rechte einden met een beetje water ging ook een factor vijf zo niet nog korter qua remweg.
Als je puur op veiligheid kijkt zou je eigenlijk moeten overwegen het hele jaar op winterbanden te rijden als je dat
Tuurlijk, lekker met smerende banden bij 20+ een noodstop maken. Gaat vast goedquote:
Muah, als je sneeuw met ijs vervangt misschien wel.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik had onder m'n E21 het hele jaar winterbanden. Iedere bocht nam ik met piepende bandjes en driftend... lijkt me niet helemaal de bedoeling (maar was wel leuk).
Maar toch denk ik dat een winterband beter presteert in de zomer, dan een zomerband in de winter (met sneeuw dan).
Omdat jij dat zegt? Gek toch dat testen wat anders laten zienquote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:07 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Sneeuw wil ook wel prima met zomerbanden.
Omdat het zo is, gewoon je snelheid aanpassen en alles komt goed.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat jij dat zegt? Gek toch dat testen wat anders laten zien
Gewoon sneeuw wat net op de weg ligt?quote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat jij dat zegt? Gek toch dat testen wat anders laten zien
Op een gewone zonnige dag van 20 graden is het ook prima rijden met winterbanden, zo ken ik er nog wel een paar. Maar de remweg op sneeuw verbetert met een winterband. Weet niet precies hoeveel maar wel wat. En de remweg van een winterband in de zomer verslechtert. Minder dan andersom... denk ikquote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:51 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Gewoon sneeuw wat net op de weg ligt?
Das prima te berijden met zomerbanden, word pas eng als het gaat vriezen en daardoor ijs word.
Zolang je rechtuit gaat en niet remt is dat prima te berijden ja.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:51 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Gewoon sneeuw wat net op de weg ligt?
Das prima te berijden met zomerbanden, word pas eng als het gaat vriezen en daardoor ijs word.
Ik vind het drama, dat rubber is in de zomer echt niets waard. Ik tuf liever in de winter op zomerbanden dan andersom, maar das mijn bescheiden meningquote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:58 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Op een gewone zonnige dag van 20 graden is het ook prima rijden met winterbanden, zo ken ik er nog wel een paar. Maar de remweg op sneeuw verbetert met een winterband. Weet niet precies hoeveel maar wel wat. En de remweg van een winterband in de zomer verslechtert. Minder dan andersom... denk ik
ik heb met mijn vorige Benz eens een setje winter-Michelins opgereden omdat ik die velgen nodig had, en die hielden zich prima in de zomer. En ik hou wel van gasgeven op klaverbladen enzo, geen centje pijn. En ze hielden het nog tot de volgende winter vol ook; bijna 60.000 km op gereden, in December gingen er nieuwe Primacy's op.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:07 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik vind het drama, dat rubber is in de zomer echt niets waard. Ik tuf liever in de winter op zomerbanden dan andersom, maar das mijn bescheiden mening
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt. Zeker niet met moderne zomerbanden zonder dwarsprofielquote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarschijnlijk kan je het allemaal zo uitrekenen....
Remweg bij een winterband is xx% beter. Remweg bij 20 km/u sneller is xx% langer. Dus je rijdt in een zomerband in de sneeuw xx% trager om dezelfde remweg als een winterband te hebben. Klaar is kees
Mijn ervaring met mensen die winterbanden kopen is toch dat ze weer sneller gaan rijden en uiteindelijk heb je dezelfde remweg en is het allemaal even (on)gevaarlijk.
Dat is dan weer afhankelijk van je auto. Ik reed vroeger een BMW (dus rwd) met 225 voor en 255 achter. Dom als ik was parkeerde ik eens bij de McD achteruit in, terwijl dat parkeervak een beetje naar beneden liep. Kwam er dus niet meer uitquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 22:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt. Zeker niet met moderne zomerbanden zonder dwarsprofiel
Die ene dag in het jaar blijf ik wel thuis.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 22:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt.
En dat is zo goed als zeker de reden, dat mensen op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken, dan mensen op normale banden.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn ervaring met mensen die winterbanden kopen is toch dat ze weer sneller gaan rijden
Als je niet in de sneeuw of in 'standing water' rijdt, is dat ook zo.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:03 schreef daNpy het volgende:
of meent dat je met brede sloffen veel grip hebt.
Of ze maken meer kilometers.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 10:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En dat is zo goed als zeker de reden, dat mensen op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken, dan mensen op normale banden.
Het kwam voort uit een vergelijkingsonderzoek onder lease-rijders (dus met en zonder winterbanden): degenen met winterbanden waren vaker bij aanrijdingen betrokken. Aannemelijk dat ze allemaal veel kilometers maken.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |