abonnement Unibet Coolblue
pi_180567720
Minister Blok: mensen uit verschillende culturen leven niet vreedzaam samen

Minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok heeft op een besloten bijeenkomst opmerkelijke uitspraken gedaan over migratie, vluchtelingen en de multiculturele samenleving. Dat blijkt uit videobeelden die in handen zijn van televisieprogramma Zembla.

Op de opnames zegt Blok dat hij geen land kent waarin mensen uit verschillende culturen vreedzaam samenleven. "Noem mij een voorbeeld, van een multi-etnische of multiculturele samenleving, waar de oorspronkelijke bevolking nog woont (...) en waar een vreedzaam samenlevingsverband is. Ik ken het niet."

Hij voegt eraan toe dat hij zijn medewerkers de opdracht heeft gegeven om uit te zoeken of zo'n samenleving bestaat.

Suriname 'failed state'
Op de bijeenkomst in Den Haag ging de minister in gesprek met zo'n tachtig Nederlanders die werkzaam zijn bij internationale organisaties. Als iemand uit de zaal Suriname als voorbeeld noemt, stelt Blok dat Suriname een failed state is. "Dat heeft ernstig te maken met de etnische opdeling", zegt hij erbij.

Blok gaat verder ook in op de opvang van schrijf zebra als je dit leest. vluchtelingen, migratie en xenofobie.

https://nos.nl/artikel/22(...)vreedzaam-samen.html

https://zembla.bnnvara.nl(...)or-etnische-opdeling
I´m back.
pi_180567724
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ja, ik snap ook echt niet waarom alle partijen het wel maar goed lijken te vinden nu met zijn excuses oid. Kan me moeilijk voorstellen dat dit niet nog een staartje gaat krijgen.
Ik heb wel gekkere dingen zien gebeuren in de Nederlandse politiek, maar dit lijkt mij zeker een basis voor een stevig kamerdebat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 20:58:48 #3
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180567736
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb wel gekkere dingen zien gebeuren in de Nederlandse politiek, maar dit lijkt mij zeker een basis voor een stevig kamerdebat.
Yep. Zijn net met reces, dus kan dan als ze terug zijn.
pi_180567749
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, maar hij zegt dus dat verschillende culturen niet vreedzaam kunnen samenleven. Nou volgens de Hollanders is cultuur geen punt. Laten ze elkaar maar lekker afmaken, wij doen daar niet aan mee, wij drijven gewoon handel met alles en iedereen, maakt niet uit.
Het gaat geloof ik ook niet zozeer om die statistisch gezien 2 allochtonen op je straathoek, maar meer bij wat toenemendere verhoudingen. Hij noemde letterlijk de aboriginals en indianen, die werden in eerste instantie ook niet uitgemoord door dat ene scheepje uit Europa.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180567756
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ja, ik snap ook echt niet waarom alle partijen het wel maar goed lijken te vinden nu met zijn excuses oid. Kan me moeilijk voorstellen dat dit niet nog een staartje gaat krijgen.
Krijgt nog wel een staartje ook wrs. Blok is nu net aan zijn schaaltje perzikken yoghurt begonnen ook en dan gaat-ie eens op zijn smartfoon kijken wat voor berichtjes daar op staan van zijn baas.
I´m back.
pi_180567769
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:58 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Yep. Zijn net met reces, dus kan dan als ze terug zijn.
Dat is op zich niet gunstig. Of gunstig voor Blok. Ligt eraan hoe je er tegenaan kijkt.
pi_180567783
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:59 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Het gaat geloof ik ook niet zozeer om die statistisch gezien 2 allochtonen op je straathoek, maar meer bij wat toenemendere verhoudingen.
Nou kijk als culturele diversiteit samengaat met een bestuur waarbij aan bepaalde voorwaarden niet voldaan wordt, dan gaat het verkeerd natuurlijk, zo is het wel. Maar dat ligt vooral aan dat bestuur dan.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:01:20 #8
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180567795
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:00 schreef Tem het volgende:

[..]

Dat is op zich niet gunstig. Of gunstig voor Blok. Ligt eraan hoe je er tegenaan kijkt.
Weet niet, ik hou zelf nooit zo van hijgerige debatten, dus vind dat denk ik niet zo'n punt an sich. Kan natuurlijk ook zijn dat in de tussentijd nog meer van die uitspraken boven komen drijven.
pi_180567796
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:00 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou kijk als culturele diversiteit samengaat met een bestuur waarbij aan bepaalde voorwaarden niet voldaan wordt, dan gaat het verkeerd natuurlijk, zo is het wel. Maar dat ligt vooral aan dat bestuur dan.
Kijk naar DENK, die culturele sturing van dat "bestuur" is anders wel leidend.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180567818
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:01 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Kijk naar DENK, die culturele sturing van dat "bestuur" is anders wel leidend.
Ja, alleen DENK zit niet in het bestuur als in regering van NL.
I´m back.
pi_180567839
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:58 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Yep. Zijn net met reces, dus kan dan als ze terug zijn.
Baudet ligt gewoon thuis op de vleugel en is stand-by.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:03:20 #12
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180567852
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, alleen DENK zit niet in het bestuur als in regering van NL.
Daarom zei ik dus ook dat het niet gaat om die 2 allochtonen op de hoek van de straat nu, maar wel over toenemende verhoudingen. DENK was twintig jaar geleden uberhaupt ondenkbaar, of van mijn part slechts 50 jaar geleden, welke graadmeter je ook maar wilt.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180567893
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:03 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Daarom zei ik dus ook dat het niet gaat om die 2 allochtonen op de hoek van de straat nu, maar wel over toenemende verhoudingen. DENK was twintig jaar geleden uberhaupt ondenkbaar, of van mijn part slechts 50 jaar geleden, welke graadmeter je ook maar wilt.
De partij van boer Koekoek was in de jaren '70 ook ontdenkbaar.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:06:27 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_180567912
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:03 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Daarom zei ik dus ook dat het niet gaat om die 2 allochtonen op de hoek van de straat nu, maar wel over toenemende verhoudingen. DENK was twintig jaar geleden uberhaupt ondenkbaar, of van mijn part slechts 50 jaar geleden, welke graadmeter je ook maar wilt.
Ik vind het nou niet heel bijzonder dat betreffend achterban nu ook een partij in de TK heeft die hun belangen behartigt. Heeft nog lang geduurd.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:07:33 #15
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180567931
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:06 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik vind het nou niet heel bijzonder dat betreffend achterban nu ook een partij in de TK heeft die hun belangen behartigd. Heeft nog lang geduurd.
Welke belangen hebben zij hier dan welke anders zijn dan de onze?
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180567997
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:03 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Daarom zei ik dus ook dat het niet gaat om die 2 allochtonen op de hoek van de straat nu, maar wel over toenemende verhoudingen. DENK was twintig jaar geleden uberhaupt ondenkbaar, of van mijn part slechts 50 jaar geleden, welke graadmeter je ook maar wilt.
Nou nee, op zich was een partij vooral voor allochtonen niet ondenkbaar 20 jaar geleden.
50 jaar geleden wrs wel.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:11:55 #17
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180568026
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou nee, op zich was een partij vooral voor allochtonen niet ondenkbaar 20 jaar geleden.
50 jaar geleden wrs wel.
Nou ga 50 jaar verder in de tijd en ze zitten wellicht in het kabinet, lekker Islamitisch te blaten. Kijken of dat de hegemonie van onze samenleving bevordert. Dat was Blok z'n punt.

Benieuwd of de kinderen van de huidige tolerante feministische linkse generatie dan nog zo blij is met hun wereldbeeld over vrouwengelijkheid, homo's, etc. etc. etc.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180568044
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:07 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Welke belangen hebben zij hier dan welke anders zijn dan de onze?
Dat zou ik ook wel eens willen weten
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_180568058
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is aan de lunchtafel meer dan genoeg wederzijdse interesse. ;) Men kan daar prima respectvol omgaan met culturele verschillen.

Nu moet ik wel zeggen dat de gemiddelde intelligentie bij mijn bedrijf redelijk ver boven het landelijk gemiddelde ligt, maar voor mij is het een dagelijks bewijs dat verschillende culturen prima op een normale manier met elkaar kunnen omgaan.
Ik werk in een bedrijf waar men niet hoogopgeleid is, maar wel cultureel.

En aan de kantinetafels gaat het eigenlijk ook prima. Ik doe dan ook moeite om relaties goed te houden en anderen doen dat ook. Als je niet kan samenwerken met collega's, zul je uiteindelijk ook uit het bedrijf vertrekken. Terwijl dat natuurlijk in de samenleving wel anders is.
pi_180568077
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:11 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nou ga 50 jaar verder in de tijd en ze zitten wellicht in het kabinet, lekker Islamitisch te blaten. Kijken of dat de hegemonie van onze samenleving bevordert. Dat was Blok z'n punt.
Ja, nou ja, dat denk ik wrs niet toch. Althans echt iets zinnigs kun je daarover ook niet zeggen.
I´m back.
pi_180568083
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:11 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nou ga 50 jaar verder in de tijd en ze zitten wellicht in het kabinet, lekker Islamitisch te blaten. Kijken of dat de hegemonie van onze samenleving bevordert. Dat was Blok z'n punt.
De enige in het kabinet die het door heeft!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:15:13 #22
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180568105
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, nou ja, dat denk ik wrs niet toch. Althans echt iets zinnigs kun je daarover ook niet zeggen.
Nee, dus kan je het ook niet uitsluiten. Dus waarom moet Blok in hemelsnaam ontslag nemen voor een zinnige opmerking waarin hij zegt dat als verhoudingen scheef lopen er problemen (kunnen) ontstaan, hij geeft n.b. nog praktijkopmerkingen over Amsterdam West waar iedereen weet dat het ellende is.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180568114
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:11 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nou ga 50 jaar verder in de tijd en ze zitten wellicht in het kabinet, lekker Islamitisch te blaten. Kijken of dat de hegemonie van onze samenleving bevordert. Dat was Blok z'n punt.

Benieuwd of de kinderen van de huidige tolerante feministische linkse generatie dan nog zo blij is met hun wereldbeeld over vrouwengelijkheid, homo's, etc. etc. etc.
De grap is natuurlijk wel dat de partij van Blok Nederland steeds multicultureler maakt.

Dat is zo typisch van de VVD, regelmatig laten ze geluiden horen die heel kritisch zijn over de multiculturele samenleving. Maar in het beleid zie je er niets van terug.
pi_180568117
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:13 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik werk in een bedrijf waar men niet hoogopgeleid is, maar wel cultureel.

En aan de kantinetafels gaat het eigenlijk ook prima. Ik doe dan ook moeite om relaties goed te houden en anderen doen dat ook. Als je niet kan samenwerken met collega's, zul je uiteindelijk ook uit het bedrijf vertrekken. Terwijl dat natuurlijk in de samenleving wel anders is.
Je geeft al toe dat het moeite kost om de relaties goed te houden! Waarom is dat dan?
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:16:21 #25
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_180568135
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:11 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nou ga 50 jaar verder in de tijd en ze zitten wellicht in het kabinet, lekker Islamitisch te blaten. Kijken of dat de hegemonie van onze samenleving bevordert. Dat was Blok z'n punt.

Benieuwd of de kinderen van de huidige tolerante feministische linkse generatie dan nog zo blij is met hun wereldbeeld over vrouwengelijkheid, homo's, etc. etc. etc.
Islamitisch? Welke taal is dat?

En waarom praat het gros over multicultureel met daarbij met name moslims uit achtergestelde gebieden in het achterhoofd?
Krekker is de bom!
pi_180568136
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:15 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De grap is natuurlijk wel dat de partij van Blok Nederland steeds multicultureler maakt.

Dat is zo typisch van de VVD, regelmatig laten ze geluiden horen die heel kritisch zijn over de multiculturele samenleving. Maar in het beleid zie je er niets van terug.
Idd want ze gaan met die zatlappen van Brussel mee.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:17:13 #27
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180568152
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:16 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Islamitisch? Welke taal is dat?

En waarom praat het gros over multicultureel met daarbij met name moslims uit achtergestelde gebieden in het achterhoofd?
Omdat het gros in de achtergestelde gebieden allochtoon is. Omdat ze statistisch gezien een groot deel van de bijstanders uitmaken. Omdat ze statistisch gezien educatief achterlopen. Omdat ze oververtegenwoordigd zijn in criminaliteit. Need I go on?

Of moeten we de Syrische tandarts weer als norm gaan hanteren om je geweten te sussen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:17:40 #28
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180568157
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb wel gekkere dingen zien gebeuren in de Nederlandse politiek, maar dit lijkt mij zeker een basis voor een stevig kamerdebat.
Hoezo?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:22:13 #29
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180568264
quote:
5s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:17 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoezo?
Als ik zo vrij mag zijn, die reactie grijpt in feite terug op deze reacties:
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:13 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Deze minister had het trouwens niet alleen over multicultureel, maar ook over multi-etnisch. Dus, de discussie is wat ernstiger dan dat.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Scherp. ^O^

Ja, ik kan dit eigenlijk alleen maar uitleggen als een gigantische blunder van Blok.
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:45 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Mja, blunder. Ik wil wel wat verder gaan. Natuurlijk was klagen over multiculturaliteit niet alleen klagen over meerdere culturen... het was voor veel mensen gewoon verhuld taalgebruik om het te hebben over etniciteit. Op zich al vreemd voor (conservatief/klassiek-)liberalen om zich uit te laten voor of tegen een monocultuur vanuit de overheid, maar dat is dan nog een technische discussie die je zou kunnen voeren ... multi-etniciteit afkeuren leidt tot rassensegregatie of erger. Deze minister zou er goed aan doen om zich te heroriënteren op waar zijn ideologische roots liggen, maar moet ook ontslag krijgen.
Waarop gezegd werd door Ryan3 dat hij het hier wel mee eens was, waarop ik antwoordde dat ik vreemd vond dat excuses zo snel geaccepteerd leken te worden door alle fracties en dat ik het niet raar zou vinden als het nog een staartje zou krijgen...
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:22:14 #30
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180568265
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 20:57 schreef Ryan3 het volgende:
Minister Blok: mensen uit verschillende culturen leven niet vreedzaam samen

Minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok heeft op een besloten bijeenkomst opmerkelijke uitspraken gedaan over migratie, vluchtelingen en de multiculturele samenleving. Dat blijkt uit videobeelden die in handen zijn van televisieprogramma Zembla.

Op de opnames zegt Blok dat hij geen land kent waarin mensen uit verschillende culturen vreedzaam samenleven. "Noem mij een voorbeeld, van een multi-etnische of multiculturele samenleving, waar de oorspronkelijke bevolking nog woont (...) en waar een vreedzaam samenlevingsverband is. Ik ken het niet."

Hij voegt eraan toe dat hij zijn medewerkers de opdracht heeft gegeven om uit te zoeken of zo'n samenleving bestaat.

Suriname 'failed state'
Op de bijeenkomst in Den Haag ging de minister in gesprek met zo'n tachtig Nederlanders die werkzaam zijn bij internationale organisaties. Als iemand uit de zaal Suriname als voorbeeld noemt, stelt Blok dat Suriname een failed state is. "Dat heeft ernstig te maken met de etnische opdeling", zegt hij erbij.

Blok gaat verder ook in op de opvang van schrijf zebra als je dit leest. vluchtelingen, migratie en xenofobie.

https://nos.nl/artikel/22(...)vreedzaam-samen.html

https://zembla.bnnvara.nl(...)or-etnische-opdeling
De hele politiek correct wereld zal wel over hem heen vallen, maar de man heeft waarschijnlijk wel een punt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180568268
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:15 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Nee, dus kan je het ook niet uitsluiten. Dus waarom moet Blok in hemelsnaam ontslag nemen voor een zinnige opmerking waarin hij zegt dat als verhoudingen scheef lopen er problemen ontstaan.
1. hij verkondigt onzin over het feit dat men in multiculturele samenlevingen niet vreedzaam samenleeft, zijn legio voorbeelden van. Het heeft meer te maken met goed bestuur of men in een land vreedzaam samenleeft.
2. hij verkondigt onzin over Oost-Europese landen, waarin men mensen met een andere huidskleur simpelweg in mekaar slaat en daarom kom je ze niet tegen.
3. vervolgens is de suggestie dat men in landen met een monocultuur dus per definitie wel vreedzaam samenleeft onzin.
4. daarnaast verkondigt-ie ook halfbakken onzin over Suriname.
5. hij spreekt als minister dus ook voor de regering?
6. hij is minister van buitenlandse zaken en na het terugtrekken van zijn keutel gaat-ie alle Oost-Europese landen langs om precies uit te leggen wat-ie bedoelt? Really? Ons gezicht naar buiten toe?
Je kunt het nog voortzetten hoor, maar dit zijn toch wel de merkwaardigste dingetjes.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:26:39 #32
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180568363
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

1. hij verkondigt onzin over het feit dat men in multiculturele samenlevingen niet vreedzaam samenleeft, zijn legio voorbeelden van. Het heeft meer te maken met goed bestuur of men in een land vreedzaam samenleeft.
2. hij verkondigt onzin over Oost-Europese landen, waarin men mensen met een andere huidskleur simpelweg in mekaar slaat en daarom kom je ze niet tegen.
3. vervolgens is de suggestie dat men in landen met een monocultuur dus per definitie wel vreedzaam samenleeft onzin.
4. daarnaast verkondigt-ie ook halfbakken onzin over Suriname.
5. hij spreekt als minister dus ook voor de regering?
6. hij is minister van buitenlandse zaken en na het terugtrekken van zijn keutel gaat-ie alle Oost-Europese landen langs om precies uit te leggen wat-ie bedoelt? Really? Ons gezicht naar buiten toe?
Je kunt het nog voortzetten hoor, maar dit zijn toch wel de merkwaardigste dingetjes.
Dat racisme in Oost-Europa algemener is is welbekend en dat Suriname een faalstaat is is algemeen bekend en dat spanningen zijn toegenomen met toename in percentage immigratie is ook welbekend.

Dat gezegd hebbende is 1 cultuur ook niet wenselijk, for obvious reasons.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180568366
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De hele politiek correct wereld zal wel over hem heen vallen, maar de man heeft waarschijnlijk wel een punt.
Als zijn punt is dat er mensen van diverse afkomsten niet vreedzaam kunnen samenleven.
Dan is dat monocultureel extremisme. Puntloos... destructief en een bouwsteen voor etnische haat
Idem zijn opmerking over Suriname.

En wat hij vroeg:
" Noem mij een voorbeeld van een multi-etnische of mullticulturele samenleving , waar de oorspronkelijke bevolking nog woont."
Extreem monoculturalisme.... maar vooral dom.
Hij is minister namens dat voorbeeld. Dat land heet...... Nederland.
pi_180568407
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:26 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat racisme in Oost-Europa algemener is is welbekend
Ja, maar worden mensen met een andere huidskleur daar simpelweg in elkaar geslagen dan?
quote:
en dat Suriname een faalstaat is is algemeen bekend en dat spanningen zijn toegenomen met toename in percentage immigratie is ook welbekend.
Ja, laten we even een boompje opzetten over Suriname zeg... het is halfbakken nonsens.
I´m back.
pi_180568437
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

1. hij verkondigt onzin over het feit dat men in multiculturele samenlevingen niet vreedzaam samenleeft, zijn legio voorbeelden van. Het heeft meer te maken met goed bestuur of men in een land vreedzaam samenleeft.
2. hij verkondigt onzin over Oost-Europese landen, waarin men mensen met een andere huidskleur simpelweg in mekaar slaat en daarom kom je ze niet tegen.
3. vervolgens is de suggestie dat men in landen met een monocultuur dus per definitie wel vreedzaam samenleeft onzin.
4. daarnaast verkondigt-ie ook halfbakken onzin over Suriname.
5. hij spreekt als minister dus ook voor de regering?
6. hij is minister van buitenlandse zaken en na het terugtrekken van zijn keutel gaat-ie alle Oost-Europese landen langs om precies uit te leggen wat-ie bedoelt? Really? Ons gezicht naar buiten toe?
Je kunt het nog voortzetten hoor, maar dit zijn toch wel de merkwaardigste dingetjes.
Het is allemaal wat gechargeerd. Maar er valt ook wat voor de punten van Blok te zeggen.

Oost-Europeanen zijn doorgaans intoleranter tegenover islamieten of mensen met een kleurtje. Suriname heeft een torenhoge inflatie, veel werkloosheid, armoede, gebrekkige infrastructuur etc. En in multiculturele samenlevingen heb je doorgaans meer spanningen dan in monoculturele samenlevingen.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:31:09 #36
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180568455
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:28 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar worden mensen met een andere huidskleur daar simpelweg in elkaar geslagen dan?

[..]
Vaker dan hier inderdaad, maar dat geld idem voor anders geaarden en ga zo maar door.

quote:
Ja, laten we even een boompje opzetten over Suriname zeg... het is halfbakken nonsens.
Nee prima, dan noemen we het een paradijs waar het GDP met 10% daalt en een halve drugsdealende moordenaar president is die overhoop ligt met z'n eigen rechters/parlement.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:31:49 #37
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180568467
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:26 schreef Bluesdude het volgende:

Als zijn punt is dat er mensen van diverse afkomsten niet vreedzaam kunnen samenleven.
Dan is dat monocultureel extremisme.
Je kunt er nog een paar woorden met 5 lettergrepen tegenaan gooien, maar wat nou als het de realiteit is?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180568496
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:30 schreef luxerobots het volgende:

En in multiculturele samenlevingen heb je doorgaans meer spanningen dan in monoculturele samenlevingen.
Behalve natuurlijk als men opgefokt monoculturalisme bezigt, of nationalistisch doet over de eigen etnische dominante groep.
Duitsland 1933 bijv
pi_180568498
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:26 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat gezegd hebbende is 1 cultuur ook niet wenselijk, for obvious reasons.
Nee, als Hollanders, Opstand, VOC, 17de eeuw zouden we dat wel moeten weten.

Die hele multiculturaliteit is juist behoorlijk terug te herleiden op de Hollandse expansie. Je moet maar eens lezen wat de Amerikaanse historicus Charles Gehring daarover schrijft. https://www.newnetherlandinstitute.org/about-nni/
I´m back.
pi_180568509
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De hele politiek correct wereld zal wel over hem heen vallen, maar de man heeft waarschijnlijk wel een punt.
Heel autominnend Nederland zal wel over me heen vallen maar ik vind dat de Ferrari F40 een beroerde kofferruimte heeft en daarmee heb ik waarschijnlijk wel een punt.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:35:01 #41
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180568532
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, als Hollanders, Opstand, VOC, 17de eeuw zouden we dat wel moeten weten.

Die hele multiculturaliteit is juist behoorlijk terug te herleiden op de Hollandse expansie. Je moet maar eens lezen wat de Amerikaanse Charles Gehring daarover schrijft. https://www.newnetherlandinstitute.org/about-nni/
Totaal niet te vergelijken met anno nu, maar dan ook echt totaal niet.

De tolerantie jegens andere culturen overzees en het integreren van Duitsers/Fransen/Semieten in de Nederlandse cultuur (hetgeen toch al weinig verschilt) in de 17e eeuw is niet te vergelijken met nu. Er liepen destijds wellicht 5 mensen rond in Nederland met een compleet andere cultuur, even gechargeerd. Bovendien hadden ze werkelijk 0 inspraak.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:35:20 #42
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180568539
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:33 schreef Beathoven het volgende:

Heel autominnend Nederland zal wel over me heen vallen maar ik vind dat de Ferrari F40 een beroerde kofferruimte heeft en daarmee heb ik waarschijnlijk wel een punt.
De Ferrari F40 heeft een beroerde kofferruimte.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180568549
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:31 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Je kunt er nog een paar woorden met 5 lettergrepen tegenaan gooien, maar wat nou als het de realiteit is?
Komt er een kilometergrote asteroide op de aarde af, binnen een paar jaar?
Wat nou als dat realiteit is. ?
Nederland is een multicultureel land. En meestal leeft men vreedzaam naast elkaar.
Dat wilde Blok even niet weten
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:37:12 #44
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180568582
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:33 schreef Bluesdude het volgende:

Duitsland 1933 bijv
Precies Blok's punt: meerdere culturen in een samenleving die niet vreedzaam met elkaar konden leven.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:38:36 #45
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180568617
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:35 schreef Bluesdude het volgende:

Nederland is een multicultureel land.
Dat zijn we pas heel kort. Als je de geschiedenis van de mensheid bekijkt, gaat het uiteindelijk altijd weer fout.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180568647
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Precies Blok's punt: meerdere culturen in een samenleving die niet vreedzaam met elkaar konden leven.
Nee hoor... niet meerdere culturen binnen Duitsland.
Wel diverse monoculturen in een eigen gebied op het kleine schiereiland Europa die niet vreedzaam konden samenleven. Hoewel in 1939 die monoculturele nazi's de grootste geweldplegers waren.
pi_180568677
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:35 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Totaal niet te vergelijken met anno nu, maar dan ook echt totaal niet.

De tolerantie jegens andere culturen overzees en het integreren van Duitsers/Fransen/Semieten in de Nederlandse cultuur (hetgeen toch al weinig verschilt) in de 17e eeuw is niet te vergelijken met nu.
Nee, dat bedoel ik niet. Gehring maakt een onderscheid tussen de Engelse kolonisatie en de Nederlandse kolonisatie in de VS.

Engelsen waren puriteinen die met 1 geloof, 1 waarheid daarnaar toe kwamen (op de vlucht). Nederlanders namen niet sec hun geloof mee, maar kwamen voor de centen, de handel, iedereen kon in principe komen uiteindelijk, voor een groot deel is de Amerikaanse pragmatische cultuur (land van onbegrensde mogelijkheden) de doorslag van die Nederlandse cultuur en niet van die puriteinse Engelse cultuur.
I´m back.
pi_180568681
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:38 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat zijn we pas heel kort. Als je de geschiedenis van de mensheid bekijkt, gaat het uiteindelijk altijd weer fout.
Nederland is al eeuwenlang een multicultureel land.
Het gaat idd fout als mensen intolerant zijn tov anderdenkenden .
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:41:32 #49
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180568683
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee hoor... niet meerdere culturen binnen Duitsland.
Wel diverse monoculturen in een eigen gebied op het kleine schiereiland Europa die niet vreedzaam konden samenleven. Hoewel in 1939 die monoculturele nazi's de grootste geweldplegers waren.
Kortom, het zijn doorgaans juist de grote voorstanders van een monocultuur die voor de meeste problemen zorgen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:41:37 #50
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180568685
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:39 schreef Bluesdude het volgende:

Nee hoor... niet meerdere culturen binnen Duitsland.
Niet?

"Het jodendom past niet gemakkelijk in de westerse categorieën zoals religie, ras, etniciteit of cultuur."
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:42:25 #51
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180568704
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:41 schreef Bluesdude het volgende:

Nederland is al eeuwenlang een multicultureel land.

Oh, ja? Welke culturen hebben we hier dan al eeuwenlang?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:42:59 #52
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180568714
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niet?

"Het jodendom past niet gemakkelijk in de westerse categorieën zoals religie, ras, etniciteit of cultuur."
Je kan het zelfs voor het gemak doortrekken naar nu zonder ook maar allochtonen te noemen; de Duitsers staan intern elkaar ook naar de keel te grijpen. Het aartsconservatieve Beieren tegen het (nu) liberale Pruissen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180568720
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Oh, ja? Welke culturen hebben we hier dan al eeuwenlang?
Proppers en vouwers.
I´m back.
pi_180568762
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Niet?

"Het jodendom past niet gemakkelijk in de westerse categorieën zoals religie, ras, etniciteit of cultuur."
Duitse Joden waren veelal Joodse Duitsers.... Dezelfde cultuur, maar niet hetzelfde geloof .
En het ging mis toen monoculturelen gingen roepen dat er geen plaats was in Duitsland voor andere etniciteiten.
pi_180568776
Overigens, dit terzijde, wel een baas die Charles Gehring:

I´m back.
pi_180568819
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Oh, ja? Welke culturen hebben we hier dan al eeuwenlang?
Ken je de ontstaansgeschiedenis van Nederland wel ?
De toevloed vanuit heel Europa naar Nederland. Mensen die vluchten voor monoculturele geloofsonderderdrukking. Buitenlanders die werk zochten bijv bij de VOC
pi_180568837
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ken je de ontstaansgeschiedenis van Nederland wel ?
De toevloed vanuit heel Europa naar Nederland. Mensen die vluchten voor monoculturele geloofsonderderdrukking. Buitenlanders die werk zochten bijv bij de VOC
Ja, ook goedkope arbeidskrachten.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:48:30 #58
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180568863
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ken je de ontstaansgeschiedenis van Nederland wel ?
De toevloed vanuit heel Europa naar Nederland. Mensen die vluchten voor monoculturele geloofsonderderdrukking. Buitenlanders die werk zochten bijv bij de VOC
Je mag tegenwoordig geloof ik blij zijn als mensen nog iets weten van de 2e wereldoorlog. Kennis van de VOC is vrees ik teveel gevraagd. Te lang geleden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180568875
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Duitse Joden waren veelal Joodse Duitsers.... Dezelfde cultuur, maar niet hetzelfde geloof .
En het ging mis toen monoculturelen gingen roepen dat er geen plaats was in Duitsland voor andere etniciteiten.
Ja, totdat ze oorlogje gingen voeren uiteraard, toen werden ze ineens multicultureel.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:49:31 #60
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180568889
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:44 schreef Bluesdude het volgende:

Duitse Joden waren veelal Joodse Duitsers
Joodse Duitsers? Is dat net zoiets als Marokkaanse Nederlanders?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180568904
Wat is nou govverredomme het probleem?

De mens is een roedel dier, wil bij een clubje horen en dan vooral voelen en zien dat zijn of haar eigen clubje het best is, en de ander(e) stom. Met veel spanningen tot gevolg.

Nou dat kan toch gewoon benoemt worden?
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:50:38 #62
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180568910
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ken je de ontstaansgeschiedenis van Nederland wel ?
De toevloed vanuit heel Europa naar Nederland. Mensen die vluchten voor monoculturele geloofsonderderdrukking. Buitenlanders die werk zochten bijv bij de VOC
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je mag tegenwoordig geloof ik blij zijn als mensen nog iets weten van de 2e wereldoorlog. Kennis van de VOC is vrees ik teveel gevraagd. Te lang geleden.
Het is maar goed dat jullie progessievelingen de VOC mentaliteit nastreven ineens.

Helemaal mee eens hoor, mooie tijd was dat. ( _O- )
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:50:56 #63
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180568916
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:46 schreef Bluesdude het volgende:

Ken je de ontstaansgeschiedenis van Nederland wel ?
De toevloed vanuit heel Europa naar Nederland. Mensen die vluchten voor monoculturele geloofsonderderdrukking. Buitenlanders die werk zochten bijv bij de VOC
Is geen antwoord op mijn vraag; welke verschillende culturen hebben hier in Nederland eeuwenlang vreedzaam samen gewoond?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:51:29 #64
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180568922
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:50 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Het is maar goed dat jullie progessievelingen de VOC mentaliteit nastreven ineens.

Helemaal mee eens hoor, mooie tijd was dat.
Nee. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:52:36 #65
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180568946
quote:
15s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:50 schreef SpaceOddity het volgende:
Wat is nou govverredomme het probleem?

De mens is een roedel dier, wil bij een clubje horen en dan vooral voelen en zien dat zijn of haar eigen clubje het best is, en de ander(e) stom. Met veel spanningen tot gevolg.

Nou dat kan toch gewoon benoemt worden?
Pas maar op, voor je het weet ben je een monocultureel extremist. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180568966
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Pas maar op, voor je het weet ben je een monocultureel extremist. :)
Mensen die benoemt schrijven als het benoemd is, vertrouw ik niet.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:53:42 #67
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180568969
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee. :D
En ik maar denken dat we nog wat konden leren van ons multiculturisme van toen en de tolerantie.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180568978
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Is geen antwoord op mijn vraag; welke verschillende culturen hebben hier in Nederland eeuwenlang vreedzaam samen gewoond?
VOC/WIC kun je beschouwen als de eerste echte schreden van de globalisatie. Zorgde voor toenemende diversiteit. Maar had heel veel nadelige gevolgen en bijproducten natuurlijk, die je nu nog steeds ziet. Punt is alleen dat als iemand de Nederlandse geschiedenis er bij haalt een monoculturele opstelling dus eigenaardig is. Hollanders zetten religie en cultuur on hold en gingen overal handelen.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:54:25 #69
168739 Red_85
'echt wel'
pi_180568986
Dat van Suriname was misschien op het randje, maar de rest is gewoon waar. Eindelijk een politicus die de waarheid zegt, wordt er direct weer zo moeilijk gedaan.

Maar: zijn partij sprak schande 10 jaar terug toen een 'populistisch' iemand hier over sprak.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:54:25 #70
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180568987
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:53 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Mensen die benoemt schrijven als het benoemd is, vertrouw ik niet.
Erg Nederlandsch is dat ieg niet. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:55:38 #71
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569019
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

VOC/WIC kun je beschouwen als de eerste echte schreden van de globalisatie. Zorgde voor toenemende diversiteit. Maar had heel veel nadelige gevolgen en bijproducten natuurlijk, die je nu nog steeds ziet. Punt is alleen dat als iemand de Nederlandse geschiedenis er bij haalt een monoculturele opstelling dus eigenaardig is. Hollanders zetten religie en cultuur on hold en gingen overal handelen.
Klopt, totdat ze niet wilden handelen of overstapten naar de Spanjaarden/Engelsen/Portugezen, dan schoten we alles dood en overhoop. Tolerant zolang je maar ons koos als overheersers. Dan mocht je hoegoeboegoe doen voor je eigen totempaal.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:55:48 #72
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569024
quote:
9s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:53 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

En ik maar denken dat we nog wat konden leren van ons multiculturisme van toen en de tolerantie.
Oh nee, de multiculturele samenleving van nu is een stuk prettiger en vooral eerlijker dan die van toen.

Dat was geloof ik ook niet het punt dat er gemaakt werd met die verwijzing naar de VOC. Het was zuiver bedoeld om te ontkrachten dat Nederland ooit monocultureel geweest zou zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180569038
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:55 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Klopt, totdat ze niet wilden handelen of overstapten naar de Spanjaarden/Engelsen/Portugezen, dan schoten we alles dood en overhoop.
Ja, dat waren onze concurrentjes hè.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:56:51 #74
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_180569052
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:54 schreef Ryan3 het volgende:

VOC/WIC kun je beschouwen als de eerste echte schreden van de globalisatie. Zorgde voor toenemende diversiteit. Maar had heel veel nadelige gevolgen en bijproducten natuurlijk, die je nu nog steeds ziet. Punt is alleen dat als iemand de Nederlandse geschiedenis er bij haalt een monoculturele opstelling dus eigenaardig is. Hollanders zetten religie en cultuur on hold en gingen overal handelen.
Ok, dus we hadden slaven en dreven handel met andere culturen; dat is geen multiculturele samenleving.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_180569057
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Punt is alleen dat als iemand de Nederlandse geschiedenis er bij haalt een monoculturele opstelling dus eigenaardig is. Hollanders zetten religie en cultuur on hold en gingen overal handelen.
Ach. Katholieken mochten best katholiek zijn in het protestante Nederland. Maar dat moest dan wel in het geheim. Gedogen is nog niet per se tolerantie.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:57:20 #76
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569066
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Oh nee, de multiculturele samenleving van nu is een stuk prettiger en vooral eerlijker dan die van toen.

Dat was geloof ik ook niet het punt dat er gemaakt werd met die verwijzing naar de VOC. Het was zuiver bedoeld om te ontkrachten dat Nederland ooit monocultureel geweest zou zijn.
De VOC was monocultureel als de pleuris man, niet zozeer qua manschappen maar je moest het niet wagen om van het pad te wijken of het met ons oneens te zijn. Hetzelfde principe als de homo's/roma en joden die campo werden in de 2e wereldoorlog als je dan toch per se een vergelijking wilt maken met die tijd.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:58:22 #77
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569099
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:57 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

De VOC was monocultureel als de pleuris man, niet zozeer qua manschappen maar je moest het niet wagen om van het pad te wijken of het met ons oneens te zijn.
Als dat nou 'monocultureel' is (het is nog steeds een ietwat subjectief begrip kennelijk), laat dan maar. Dan is monoculturalisme bagger.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180569103
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:55 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Klopt, totdat ze niet wilden handelen of overstapten naar de Spanjaarden/Engelsen/Portugezen, dan schoten we alles dood en overhoop. Tolerant zolang je maar ons koos als overheersers. Dan mocht je hoegoeboegoe doen voor je eigen totempaal.
Ja, goed de beroemde Nederlandse tolerantie is ook in feit onverschilligheid natuurlijk, handel, geld verdienen was gewoon leidend. Bekend kritiekpunt, maar toch. Leidde o.a. tot de tulpenmanie ook.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 21:59:41 #79
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569135
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dat nou 'monocultureel' is (het is nog steeds een ietwat subjectief begrip kennelijk), laat dan maar. Dan is monoculturalisme bagger.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:58 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, goed de beroemde Nederlandse tolerantie is ook in feit onverschilligheid natuurlijk, handel, geld verdienen was gewoon leidend. Bekend kritiekpunt, maar toch. Leidde o.a. tot de tulpenmanie ook.
Het punt was/is dan ook dat Nederland zelf monocultureel was en het hier prima vertoeven was. Ik ben niet van mening dat monocultuur wenselijk is, maar afgezien van wat gezeik tussen staatsgezinden en oranjes en protestanten/katholieken was dat het ook wel.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180569137
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ok, dus we hadden slaven en dreven handel met andere culturen; dat is geen multiculturele samenleving.
Je moet even dat filmpje zien van Charles Gehring, die legt daar wat over uit. 15 minuten maar.
Ik vind het zonde dat deze man trouwens niet bekender is in NL.
I´m back.
pi_180569165
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ach. Katholieken mochten best katholiek zijn in het protestante Nederland. Maar dat moest dan wel in het geheim. Gedogen is nog niet per se tolerantie.
Ja, beter dan mensen een kopje kleiner maken, wat ze bij onze oosterburen deden tijdens de 30-jarige oorlog 1618-1648.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:02:22 #82
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569213
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Waarop gezegd werd door Ryan3 dat hij het hier wel mee eens was, waarop ik antwoordde dat ik vreemd vond dat excuses zo snel geaccepteerd leken te worden door alle fracties en dat ik het niet raar zou vinden als het nog een staartje zou krijgen...
En ik vraag me dus af waarom. Die uitspraken zijn echt niet zo controversieel, nogal dom om excuses aan te bieden eigenlijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:03:01 #83
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180569234
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

En ik vraag me dus af waarom. Die uitspraken zijn echt niet zo controversieel, nogal dom om excuses aan te bieden eigenlijk.
Dat staat vrij duidelijk uitgelegd. Multi-etnisch is duidelijk anders imo.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:03:18 #84
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569244
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:03 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat staat vrij duidelijk uitgelegd. Multi-etnisch is duidelijk anders imo.
Nou nee, niet echt. Als 'cultuur' niet of nauwelijks te definiëren is is etniciteit dat ook niet.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:04:09 #85
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569263
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:59 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Het punt was/is dan ook dat Nederland zelf monocultureel was en het hier prima vertoeven was. Ik ben niet van mening dat monocultuur wenselijk is, maar afgezien van wat gezeik tussen staatsgezinden en oranjes en protestanten/katholieken was dat het ook wel.
Het klinkt vooral alsof je zegt dat we alleen naar de 1 etnische groep moeten kijken, omdat die bovenaan de pyramide van rangen en standen stond. Dat laatste is feitelijk juist, maar dat betekent nog steeds niet dat Nederland 1 cultuur had.

Overigens lijkt het me al knap lastig om iets te zeggen over "het aantal culturen", omdat het een tamelijk abstract containerbegrip is. Hoe je het aantal culturen bepaalt is in belangrijke mate arbitrair.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180569270
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:57 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

De VOC was monocultureel als de pleuris man, niet zozeer qua manschappen maar je moest het niet wagen om van het pad te wijken of het met ons oneens te zijn. Hetzelfde principe als de homo's/roma en joden die campo werden in de 2e wereldoorlog als je dan toch per se een vergelijking wilt maken met die tijd.
Nee, VOC als in bemanning was niet monocultureel. Nederlanders hadden het verhoudingsgewijs, las ik, ook veel te goed om gezellig op zo'n schip te klimmen op den duur, dus daar kwamen mensen op af all over Europe, maar met name ook veel Scandinaviërs en Duitsers omdat dat in die gebieden op dat moment geen pretje was (30-jarige oorlog). De verwoesting in de Duitse gebieden was vergelijkbaar met de verwoesting van Duitsland in 1945, heb ik ooit een keer gelezen (bron kwijt).
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:04:51 #87
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180569276
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nou nee, niet echt. Als 'cultuur' niet of nauwelijks te definiëren is is etniciteit dat ook niet.
Ja, humor is ook nauwelijks te definieren he, maar is toch ook wel weer duidelijk wat anders dan cultuur of etniciteit...
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:05:12 #88
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569282
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het klinkt vooral alsof je zegt dat we alleen naar de 1 etnische groep moeten kijken, omdat die bovenaan de pyramide van rangen en standen stonden. Dat laatste is feitelijk juist, maar dat betekent nog steeds niet dat Nederland 1 cultuur had.

Overigens lijkt het me al knap lastig om iets te zeggen over "het aantal culturen", omdat het een tamelijk abstract containerbegrip is. Hoe je het aantal culturen bepaald is in belangrijke mate arbitrair.
Als je het op die manier gaat bekijken is het sowieso arbitrair want de Nederlandse cultuur is al lang weg en vervangen door cola zuipende, mcdonalds vretende, jeans en bikini dragende, hollywood kijkende mensen.

Ook niks mis mee, want daar kunnen we ons in vinden.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:06:21 #89
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569312
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:05 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Als je het op die manier gaat bekijken is het sowieso arbitrair want de Nederlandse cultuur is al lang weg en vervangen door cola zuipende, mcdonalds vretende, jeans en bikini dragende, hollywood kijkende mensen.

Ook niks mis mee, want daar kunnen we ons in vinden.
Nog een stapje verder: de Nederlandse cultuur bestaat niet. Heeft ook nooit bestaan.

Vloeken in de kerk voor sommigen, maar dat maakt het niet minder een feit.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:06:27 #90
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569314
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ja, humor is ook nauwelijks te definieren he, maar is toch ook wel weer duidelijk wat anders dan cultuur of etniciteit...
Cultuur en etniciteit zijn nogal met elkaar verbonden natuurlijk. Maar het lijkt me vergezocht om achter deze uitspraken meer te zoeken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:06:32 #91
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569315
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, VOC als in bemanning was niet monocultureel. Nederlanders hadden het verhoudingsgewijs, las ik, ook veel te goed om gezellig op zo'n schip te klimmen op den duur, dus daar kwamen mensen op af all over Europe, maar met name ook veel Scandinaviërs en Duitsers omdat dat in die gebieden op dat moment geen pretje was (30-jarige oorlog). De verwoesting in de Duitse gebieden was vergelijkbaar met de verwoesting van Duitsland in 1945, heb ik ooit een keer gelezen (bron kwijt).
Ja want de problemen nu zijn ook vooral met Duitsers en Scandinaviers.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:06:51 #92
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569324
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nog een stapje verder: de Nederlandse cultuur bestaat niet.
Als dat zo is, bestaat cultuur überhaupt?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:07:04 #93
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180569327
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:06 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Cultuur en etniciteit zijn nogal met elkaar verbonden natuurlijk. Maar het lijkt me vergezocht om achter deze uitspraken meer te zoeken.
Prima, maar dan lijkt het me goed om uit te leggen in de Kamer.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:07:18 #94
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569336
quote:
5s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:06 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Als dat zo is, bestaat cultuur überhaupt?
We vallen in herhaling, vuurvlieg. Doe ik niet aan mee.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180569344
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:06 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Ja want de problemen nu zijn ook vooral met Duitsers en Scandinaviers.
Ja, want de Duitsers hebben dezelfde cultuur als NL'ers?
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:07:47 #96
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569351
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nog een stapje verder: de Nederlandse cultuur bestaat niet. Heeft ook nooit bestaan.

Vloeken in de kerk voor sommigen, maar dat maakt het niet minder een feit.
Dat kan je ook stellen.

Het "importeren" echter van nog WEL duidelijke culturen/gebruiken met een nadrukkelijk eigen levenswijze staat daar haaks op.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:08:08 #97
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569360
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, want de Duitsers hebben dezelfde cultuur als NL'ers?
Verschilt bar weinig.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:08:32 #98
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569377
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

We vallen in herhaling, vuurvlieg. Doe ik niet aan mee.
Nee, je beantwoordt gewoon geen vragen. Dat is wat anders.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:08:46 #99
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569379
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Prima, maar dan lijkt het me goed om uit te leggen in de Kamer.
Maar waarom? Er valt weinig uit te leggen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_180569385
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nog een stapje verder: de Nederlandse cultuur bestaat niet. Heeft ook nooit bestaan.

Vloeken in de kerk voor sommigen, maar dat maakt het niet minder een feit.
Ja, daar ben ik het ook niet mee eens hoor. Nederlandse cultuur bestaat wel, alleen vraag het dan maar eens aan een Vlaming, Duitser of Brit als directe buren. En historisch is dat natuurlijk helemaal glad ijs.
I´m back.
pi_180569401
quote:
15s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:08 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Verschilt bar weinig.
Ja, nu idd.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:10:00 #102
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569407
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:07 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat kan je ook stellen.

Het "importeren" echter van nog WEL duidelijke culturen/gebruiken met een nadrukkelijk eigen levenswijze staat daar haaks op.
Haaks op wat?

Mensen hebben diverse verschillende culturele gewoonten en gebruiken. Dat geldt zowel voor mensen die in Nederland zijn geboren als voor mensen die via immigratie in Nederland terecht komen. Deze twee groepen zijn niet fundamenteel verschillend. Er zijn zowel culturele verschillen als overlap in culturele gebruiken. Zowel binnen deze twee groepen als onderling.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:10:03 #103
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180569409
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar waarom? Er valt weinig uit te leggen.
Ja, maar daar verschillen we dus over van mening. Ik vind etniciteit en cultuur duidelijk gescheiden zaken en ik denk dat het goed is dat hij daarom toelicht wat hij nou precies bedoelt.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:10:29 #104
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569421
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:10 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ja, maar daar verschillen we dus over van mening. Ik vind etniciteit en cultuur duidelijk gescheiden zaken en ik denk dat het goed is dat hij daarom toelicht wat hij nou precies bedoelt.
Hij moet naar de Kamer komen omdat jij dat vindt. Ok.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:10:42 #105
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569429
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Nee, je beantwoordt gewoon geen vragen. Dat is wat anders.
Je bedoelt dat je weer lekker aan het trollen bent en doet alsof je geheugenverlies hebt.

Veel plezier daarmee.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:10:54 #106
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180569432
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:10 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hij moet naar de Kamer komen omdat jij dat vindt. Ok.
Je bent nu gewoon aan het zuigen. Het is leuk geweest.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:11:05 #107
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569438
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haaks op wat?

Mensen hebben diverse verschillende culturele gewoonten en gebruiken. Dat geldt zowel voor mensen die in Nederland zijn geboren als voor mensen die via immigratie in Nederland terecht komen. Deze twee groepen zijn niet fundamenteel verschillend. Er zowel culturele verschillen als overlap in culturele gebruiken. Zowel binnen deze twee groepen als onderling.
Haaks op de originele bevolking.

Heb je eindelijk het juk van de verzuiling en religie van je afgeworpen en dan wordt je als vrouw weer een paar uur per week het zwembad uitgekeild omdat je minderwaardig bent. Laat ik het anders stellen; ik ben homo en letterlijk nog nooit door een Nederlander voor iets uitgemaakt. Breek me de muil echter niet open over de nieuwkomers.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180569443
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:53 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Mensen die benoemt schrijven als het benoemd is, vertrouw ik niet.
Lijkt mij heel vervelent.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:11:41 #109
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569460
Mensen kunnen vragen op basisschoolniveau niet beantwoorden en gaan dan maar de troll-kaart spelen :'). Hoe zielig moet je zijn.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:11:55 #110
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569466
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, daar ben ik het ook niet mee eens hoor. Nederlandse cultuur bestaat wel, alleen vraag het dan maar eens aan een Vlaming, Duitser of Brit als directe buren. En historisch is dat natuurlijk helemaal glad ijs.
Je zou hooguit specifieke culturele gebruiken kunnen noemen die 'typisch Nederlands' zijn. Dat betekent nog niet dat je kunt spreken van "de Nederlandse cultuur". Culturele gebruiken zijn te divers om dat te kunnen doen. Het is op z'n best een 'family resemblance concept'.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180569467
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, VOC als in bemanning was niet monocultureel. Nederlanders hadden het verhoudingsgewijs, las ik, ook veel te goed om gezellig op zo'n schip te klimmen op den duur, dus daar kwamen mensen op af all over Europe, maar met name ook veel Scandinaviërs en Duitsers omdat dat in die gebieden op dat moment geen pretje was (30-jarige oorlog). De verwoesting in de Duitse gebieden was vergelijkbaar met de verwoesting van Duitsland in 1945, heb ik ooit een keer gelezen (bron kwijt).
Ja, die houten vliegtuigen hadden heel Duitsland platgegooid, net zoals in 1945.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:12:48 #112
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569482
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je bedoelt dat je weer lekker aan het trollen bent en doet alsof je geheugenverlies hebt.

Veel plezier daarmee.
Maar geldt dat nou alleen voor Nederlanders of ook voor bijvoorbeeld Turkse Nederlanders? Ik kan je verzekeren dat zij er een andere visie op nahouden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:13:03 #113
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180569492
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:11 schreef Fir3fly het volgende:
Mensen kunnen vragen op basisschoolniveau niet beantwoorden en gaan dan maar de troll-kaart spelen :'). Hoe zielig moet je zijn.
Ik geef duidelijk aan waarom ik vind dat hij naar de Kamer moet om uitleg te geven. Waarop jij zegt dat hij naar de Kamer moet, omdat ik het vind. Kinderachtig kliergedrag, meer niet.
pi_180569500
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, die houten vliegtuigen hadden heel Duitsland platgegooid, net zoals in 1945.
Dan geloof je het niet.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:13:58 #115
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569520
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:11 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Haaks op de originele bevolking.
Dan komen we toch weer terug bij mijn oorspronkelijke vraag: wat bedoelen we daar nou mee? Wat zijn de criteria daarvoor?

quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:11 schreef Voorschrift het volgende:

Heb je eindelijk het juk van de verzuiling en religie van je afgeworpen en dan wordt je als vrouw weer een paar uur per week het bad uitgekeild omdat je minderwaardig bent. Laat ik het anders stellen; ik ben homo en letterlijk nog nooit door een Nederlander voor iets uitgemaakt. Breek me de muil echter niet open over de nieuwkomers.
Ik zou zeggen: ga eens een keer kijken in de bijbelgordel, als je gediscrimineerd wilt worden door autochtone Nederlanders.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:14:00 #116
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569521
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:13 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ik geef duidelijk aan waarom ik vind dat hij naar de Kamer moet om uitleg te geven.
Dat doe je niet, anders had ik geen vragen hoeven stellen. Waarom zou, als er al een verschil bestaat, het ineens zo ernstig zijn dat hij naar de Kamer moet?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_180569531
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je zou hooguit specifieke culturele gebruiken kunnen noemen die 'typisch Nederlands' zijn. Dat betekent nog niet dat je kunt spreken van "de Nederlandse cultuur". Culturele gebruiken zijn te divers om dat te kunnen doen. Het is op z'n best een 'family resemblance concept'.
Jawel, ook voor jou dan kijk ook bijvoorbeeld naar dat filmpje dat ik hierboven gepost heb van Gehring.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:14:37 #118
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569536
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

als je gediscrimineerd wilt worden door autochtone Nederlanders.
Wat bedoelen we daar nou mee?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:15:24 #119
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569550
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:13 schreef Molurus het volgende:
[..]

Ik zou zeggen: ga eens een keer kijken in de bijbelgordel, als je gediscrimineerd wilt worden door autochtone Nederlanders.
Ze zeggen hooguit geen "welkom" maar dan houdt het wel op, in tegenstelling tot "kankernicht" gevolgd door een klap op je muil na een scooterachtervolging.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180569552
Verrek vergeten... Blok is een VVD'er.
Die hebben problemen met integriteit. Dat spoort niet zo met hun.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:15:49 #121
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_180569562
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:14 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat doe je niet, anders had ik geen vragen hoeven stellen. Waarom zou, als er al een verschil bestaat, het ineens zo ernstig zijn dat hij naar de Kamer moet?
Omdat onderscheid op etniciteit ernstiger is dan op cultuur vanuit overheidswege, waar trouwens op zich ook al het nodige op aan te merken valt.

Jij vindt dit om onbegrijpelijke reden nagenoeg gelijk aan elkaar, maar dat is toch echt niet zo.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:16:04 #122
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569571
quote:
10s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:15 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Ze zeggen hooguit geen "welkom" maar dan houdt het wel op, in tegenstelling tot "kankernicht" gevolgd door een klap op je muil na een scooterachtervolging.
Net alsof dat normaal gedrag is voor 'nieuwkomers' in het algemeen. (Niet dus.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180569579
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 21:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kortom, het zijn doorgaans juist de grote voorstanders van een monocultuur die voor de meeste problemen zorgen.
een homogene multiculturele samenleving is prima.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:17:34 #124
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569606
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Net alsof dat normaal gedrag is voor 'nieuwkomers' in het algemeen. (Niet dus.)
Het nieuws en praktijkervaring is inderdaad dat het in Staphorst net zo'n chaos is qua omgang met mensen dan in Rotterdam Zuid of Amsterdam West. Kom op zeg.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:18:01 #125
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569619
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]

een homogene multiculturele samenleving is prima.
Haha, wat moet ik daar nu precies onder verstaan? :D

Het klinkt als een contradictio in terminis.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180569627
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:15 schreef Bluesdude het volgende:
Verrek vergeten... Blok is een VVD'er.
Die hebben problemen met integriteit. Dat spoort niet zo met hun.
Er waren eens 10 kleine VVD'ertjes.
1 VVD'ertje kon een bonnetje niet vinden, toen waren er nog 9.
1 VVD'ertje was zijn staatssecretaris en kon ook wieberen, toen waren er nog 8.
1 VVD'ertje was kasteelheer en stond ook te prutsen, toen waren er nog 7.
1 VVD'ertje prutste met een vredesmissie, toen waren er nog 6.
1 VVD'ertje lichtte de boel op in de uitvaartbranche, toen waren er nog 5.
1 VVD'ertje zei dat-ie in de datscha van Poetin aanwezig was, maar was daar niet, toen waren er nog 4.

etc.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:18:54 #127
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569635
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:17 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Het nieuws en praktijkervaring is inderdaad dat het in Staphorst net zo'n chaos is qua omgang met mensen dan in Rotterdam Zuid of Amsterdam West. Kom op zeg.
Als het gaat om homodiscriminatie is Staphorst geen haar beter. Sterker nog, ik denk dat je dan in Rotterdam gewoon beter af bent.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180569643
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je zou hooguit specifieke culturele gebruiken kunnen noemen die 'typisch Nederlands' zijn. Dat betekent nog niet dat je kunt spreken van "de Nederlandse cultuur". Culturele gebruiken zijn te divers om dat te kunnen doen. Het is op z'n best een 'family resemblance concept'.
Er is best iets als de Nederlandse cultuur, die onderdeel uitmaakt van de bredere westerse cultuur.

Dan heb je het dus over Koningsdag, in het oranje dingen kopen of verkopen op de vrijmarkt. Juichen voor het Nederlands elftal.

Maar ook wat diepere dingen, zoals een hoog werkethos. Een bepaalde manier van omgaan met schuld en schaamte (weinig gevoel voor schaamte, maar veel voor schuld). Een bepaalde omgang met tijd, waarbij het verleden niet belangrijk is, maar de toekomst wel (daar spaar je dan ook voor). En Nederlanders zijn best open en luidruchtig, volkeren die meer onderdrukking meegemaakt hebben zijn dat vaak niet.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:20:33 #129
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569682
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:15 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Omdat onderscheid op etniciteit ernstiger is dan op cultuur vanuit overheidswege, waar trouwens op zich ook al het nodige op aan te merken valt.
Hoezo? Hij geeft toch gewoon zijn mening?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:20:52 #130
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569690
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als het gaat om homodiscriminatie is Staphorst geen haar beter. Sterker nog, ik denk dat je dan in Rotterdam gewoon beter af bent.
Ik zal het even aangeven bij het volgende slachtoffer van homogeweld door de zoveelste Mocro; wees blij dat je niet in Staphorst bent. Daar zijn de lynchberichten aan dagelijkse orde.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:21:02 #131
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569697
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haha, wat moet ik daar nu precies onder verstaan? :D

Het klinkt als een contradictio in terminis.
Wat is nou een autochtone Nederlander dan?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:21:36 #132
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569709
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Er is best iets als de Nederlandse cultuur, die onderdeel uitmaakt van de bredere westerse cultuur.

Dan heb je het dus over Koningsdag, in het oranje dingen kopen of verkopen op de vrijmarkt. Juichen voor het Nederlands elftal.

Maar ook wat diepere dingen, zoals een hoog werkethos. Een bepaalde manier van omgaan met schuld en schaamte (weinig gevoel voor schaamte, maar veel voor schuld). Een bepaalde omgang met tijd, waarbij het verleden niet belangrijk is, maar de toekomst wel (daar spaar je dan ook voor). En Nederlanders zijn best open en luidruchtig, volkeren die meer onderdrukking meegemaakt hebben zijn dat vaak niet.
Het is dan op z'n best een abstract gewogen gemiddelde. Niet als iets dat concreet identificeerbaar is.

En gemiddelden zijn natuurlijk altijd inclusief de minderheden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180569717
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als het gaat om homodiscriminatie is Staphorst geen haar beter. Sterker nog, ik denk dat je dan in Rotterdam gewoon beter af bent.
De gelovigen in Staphorst wijzen homoseksualiteit net zo hard af als islamieten dat doen.

Alleen worden er wel meer homo's in elkaar getimmerd of uit hun huizen gepest door islamieten dan door christenen.
pi_180569718
Die Blok spreekt ook een keer de waarheid en dan gaat hij gelijk zijn excuses aanbieden. :{w
Slapjanus :N
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:22:49 #135
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_180569740
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:22 schreef Houtenbeen het volgende:
Die Blok spreekt ook een keer de waarheid en dan gaat hij gelijk zijn excuses aanbieden. :{w
Slapjanus :N
Denken dat deze debiele uitspraak de waarheid is :')
#KICKOUTZP
pi_180569742
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:22 schreef Houtenbeen het volgende:
Die Blok spreekt ook een keer de waarheid en dan gaat hij gelijk zijn excuses aanbieden. :{w
Slapjanus :N
Als minister van buitenlandse zaken Suriname een failed state noemen, is niet bepaald slim.
pi_180569748
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:22 schreef Houtenbeen het volgende:
Die Blok spreekt ook een keer de waarheid en dan gaat hij gelijk zijn excuses aanbieden. :{w
Slapjanus :N
hij zat te lullen
pi_180569759
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is dan op z'n best een abstract gewogen gemiddelde. Niet als iets dat concreet identificeerbaar is.

En gemiddelden zijn natuurlijk altijd inclusief de minderheden.
Gemiddelden zijn natuurlijk altijd inclusief de minderheden? Nou, volgens mij niet.
pi_180569766
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Er is best iets als de Nederlandse cultuur, die onderdeel uitmaakt van de bredere westerse cultuur.

Dan heb je het dus over Koningsdag, in het oranje dingen kopen of verkopen op de vrijmarkt. Juichen voor het Nederlands elftal.
Dat zijn aardige punten. Maar juichen voor een landelijk elftal is niet iets dat ik als iets cultureels zou aanduiden.

quote:
Maar ook wat diepere dingen, zoals een hoog werkethos. Een bepaalde manier van omgaan met schuld en schaamte (weinig gevoel voor schaamte, maar veel voor schuld). Een bepaalde omgang met tijd, waarbij het verleden niet belangrijk is, maar de toekomst wel (daar spaar je dan ook voor). En Nederlanders zijn best open en luidruchtig, volkeren die meer onderdrukking meegemaakt hebben zijn dat vaak niet.
Piepkleine ondernemers die zich bijna allemaal CEO noemen.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:23:59 #140
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569775
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De gelovigen in Staphorst wijzen homoseksualiteit net zo hard af als islamieten dat doen.
Harder dan de moslims waar ik dagelijks mee te maken heb. Veel harder zelfs.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:22 schreef luxerobots het volgende:

Alleen worden er wel meer homo's in elkaar getimmerd of uit hun huizen gepest door islamieten dan door christenen.
Als je als homostel in Staphorst gaat wonen, reken maar dat je wordt gepest. Dat in de praktijk homostellen verstandig genoeg zijn om daar niet te gaan wonen betekent niet dat Christenen toleranter zijn ofzo.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180569785
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Als minister van buitenlandse zaken Suriname een failed state noemen, is niet bepaald slim.
Maar hij heeft toch gelijk dat Suriname een failed state is.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:24:48 #142
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180569791
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

de moslims waar ik dagelijks mee te maken heb

Anekdotisch.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:25:00 #143
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569797
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Gemiddelden zijn natuurlijk altijd inclusief de minderheden? Nou, volgens mij niet.
Ehh, gemiddelden gaan altijd over een totaal. Niet over een arbitrair gekozen subgroep. (Of ik begrijp je niet.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:26:19 #144
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569832
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:23 schreef Molurus het volgende:

Als je als homostel in Staphorst gaat wonen, reken maar dat je wordt gepest. Dat in de praktijk homostellen verstandig genoeg zijn om daar niet te gaan wonen betekent niet dat Christenen toleranter zijn ofzo.
Als je al nergens meer kan wonen waar moslims of christenen wonen wordt het wel heel lastig.

Het gaat toch verdomme ook niet over iedere moslim of iedere christen; het gaat om statistische kansen. In de steden zijn Nederlanders toch echt wel wat verder met tolerantie.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180569850
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, gemiddelden gaan altijd over een totaal. Niet over een arbitrair gekozen subgroep. (Of ik begrijp je niet.)
Het gemiddelde van de mensen met de Nederlandse cultuur, niet de minderheden dus.
pi_180569854
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:24 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Maar hij heeft toch gelijk dat Suriname een failed state is.
Nee....
Niet op zich als een land vol burgeroorlogjes, geen centraal gezag...en dat door etnische groepen die elkaar afmaken.

Is echt gelul van die dommerik
pi_180569895
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:24 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Maar hij heeft toch gelijk dat Suriname een failed state is.
Onbegrijpelijke uitspraken
In een reactie stelde Blok later op de dag dat hij voorbeelden heeft gebruikt ‘die in het publieke debat ongelukkig kunnen overkomen’. De bewindsman vond het achteraf gezien ook onverstandig wat hij heeft gezegd over Suriname.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:28:57 #148
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569902
quote:
9s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:26 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Als je al nergens meer kan wonen waar moslims of christenen wonen wordt het wel heel lastig.
Klopt, in beide gevallen is het een probleem.

M'n punt is: er zijn zowel grote groepen moslims als grote groepen christenen die volkomen tolerant zijn tegenover homoseksualiteit, en onder beide groepen komt ook (felle) homodiscriminatie voor.

En dan zeg ik: het probleem is niet christendom of islam (of immigratie), maar eenvoudig homodiscriminatie. Bestrijd dat, maar ga niet schieten met hagel op hele bevolkingsgroepen omdat je een onprettig gevoel hebt bij de statistieken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180569910
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee....
Niet op zich als een land vol burgeroorlogjes, geen centraal gezag...en dat door etnische groepen die elkaar afmaken.

Is echt gelul van die dommerik
Ja, ik denk dat een minister van buitenlandse zaken toch het best een historicus kan zijn, met zo'n jurist zit je op een andere plaats beter toch.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:29:48 #150
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569922
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt, in beide gevallen is het een probleem.

M'n punt is: er zijn zowel grote groepen moslims als grote groepen christenen die volkomen tolerant zijn tegenover homoseksualiteit, en onder beide groepen komt ook (felle) homodiscriminatie voor.

En dan zeg ik: het probleem is niet christendom of islam (of immigratie), maar eenvoudig homodiscriminatie. Bestrijdt dat, maar ga niet schieten met hagel op hele bevolkingsgroepen omdat je een onprettig gevoel hebt bij de statistieken.
"Onprettig gevoel bij de statistieken" dekt anders echt absoluut verre van de lading of de praktijk.

Idem dat je elke keer weer terugvalt op discriminatie waar ik het heb over geweld.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:30:15 #151
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569938
quote:
9s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:26 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Het gaat toch verdomme ook niet over iedere moslim of iedere christen; het gaat om statistische kansen. In de steden zijn Nederlanders toch echt wel wat verder met tolerantie.
Je kunt individuen niet beoordelen op basis van statistieken van arbitrair gekozen groepen waartoe zij behoren. Althans, dat kun je wel doen... maar dat zou ik zeer immoreel vinden.

Dat iemand een moslim is wil niet per definitie zeggen dat hij/zij homo's discrimineert, of anderszins de Nederlandse kernwaarden verwerpt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:30:48 #152
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569954
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het gemiddelde van de mensen met de Nederlandse cultuur, niet de minderheden dus.
Als 'Nederlandse cultuur' een arbitrair begrip is dan is wat je hier zegt net zo arbitrair.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:31:08 #153
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180569963
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat iemand een moslim is wil niet per definitie zeggen dat hij/zij homo's discrimineert, of anderszins de Nederlandse kernwaarden verwerpt.
Niet per definitie, echter statistisch gezien wel vaker. En dat geeft mensen een onveilig gevoel, en terecht want de praktijk wijst het uit. Idem hoe vrouwen worden behandeld.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180569973
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Harder dan de moslims waar ik dagelijks mee te maken heb. Veel harder zelfs.
Maar jij ging toch vooral met goedopgeleide moslims om?

quote:
Als je als homostel in Staphorst gaat wonen, reken maar dat je wordt gepest. Dat in de praktijk homostellen verstandig genoeg zijn om daar niet te gaan wonen betekent niet dat Christenen toleranter zijn ofzo.
Is dat zo? Ik kan me een nieuwsbericht herinneren waarin homo's buiten de grote stad zich veiliger voelden dan in de grote stad.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:32:36 #155
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180569998
quote:
15s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:29 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

"Onprettig gevoel bij de statistieken" dekt anders echt absoluut verre van de lading of de praktijk.

Idem dat je elke keer weer terugvalt op discriminatie waar ik het heb over geweld.
Geweldsstatistieken, wat jij wilt.

Je kunt niet iemand die nooit geweld heeft gepleegd of enige intentie heeft om geweld te plegen beoordelen op het feit dat hij behoort tot een groep waarin veel geweld wordt gepleegd. Dat is echt bullshit.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570002
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als 'Nederlandse cultuur' een arbitrair begrip is dan is wat je hier zegt net zo arbitrair.
Nee, maar je ging niet in op een paar korte argumenten van mij dus. Nee, ik denk wel dat er een Nederlandse cultuur is, een onderdeel daarvan is dus een verminderd idee van de eigen nationale identiteit. Wat weer te verklaren valt uit onze geschiedenis.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:33:58 #157
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570026
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:31 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Niet per definitie, echter statistisch gezien wel vaker. En dat geeft mensen een onveilig gevoel, en terecht want de praktijk wijst het uit. Idem hoe vrouwen worden behandeld.
"Er zijn leugens, er zijn gigantische leugens, en dan is er statistiek."

Mensen beoordelen op basis van stastieken van groepen waartoe zij behoren is zeer verwerpelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:34:50 #158
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570050
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:31 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Maar jij ging toch vooral met goedopgeleide moslims om?
Een deel ervan is hoogopgeleid ja, een ander deel ook niet. De ene groep is niet per se socialer of toleranter dan de andere groep.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570053
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Geweldsstatistieken, wat jij wilt.

Je kunt niet iemand die nooit geweld heeft gepleegd of enige intentie heeft om geweld te plegen beoordelen op het feit dat hij behoort tot een groep waarin veel geweld wordt gepleegd. Dat is echt bullshit.
Als je aanneemt dat er een verhoogde kans bestaat doordat iemand in zo'n groep valt, is er ergens wel iets voor te zeggen natuurlijk. Maar dat gaat dan uit van het ergste scenario.
pi_180570071
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt, in beide gevallen is het een probleem.

M'n punt is: er zijn zowel grote groepen moslims als grote groepen christenen die volkomen tolerant zijn tegenover homoseksualiteit, en onder beide groepen komt ook (felle) homodiscriminatie voor.

En dan zeg ik: het probleem is niet christendom of islam (of immigratie), maar eenvoudig homodiscriminatie. Bestrijd dat, maar ga niet schieten met hagel op hele bevolkingsgroepen omdat je een onprettig gevoel hebt bij de statistieken.
Marokkanen wel dik oververtegenwoordigd in de beschikbare cijfers omtrent anti-homogeweld (ik heb het stukje nuancering laten staan).

quote:
Slachtoffer Jasper Vernes-Sewratan schrijft op Facebook dat de aanvallers 'Marokkanen tussen de 14 en 18 jaar' waren. Uit een onderzoek van de politie in 2013 blijkt dat Marokkaanse Nederlanders vaker dan gemiddeld worden verdacht van geweld tegen lhbti'ers. In 16,6 procent van alle incidenten heeft de verdachte de Marokkaanse nationaliteit, fors hoger dan hun aandeel in de Nederlandse bevolkingscijfers (zo'n 2,2 procent). Maar het reikt te ver om te concluderen dat Marokkaanse Nederlanders het vaker gemunt hebben op lhbti'ers, waarschuwt onderzoeker Feddes. 'Daarvoor doen te weinig mensen aangifte van homogeweld en weten we dus te weinig van de daders. Met zulke uitspraken moet je heel voorzichtig zijn.'
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:35:47 #161
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180570075
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Er zijn leugens, er zijn gigantische leugens, en dan is er statistiek."

Mensen beoordelen op basis van stastieken van groepen waartoe zij behoren is zeer verwerpelijk.
Als zelfs bloody fucking Sylvana Simons DENK verlaat omdat er "ruimte moet zijn voor andersgeaarden in de partij" en laatst Kuzu weer eens een Tweet de wereld instuurt dat "iedereen die het oneens is met de veranderingen maar moet oprotten" is dan weet ik wel waar ik sta.

Ik heb er niks mee, hoe leuk je vrienden ook zijn, wat ik meteen geloof.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:35:49 #162
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570076
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:31 schreef luxerobots het volgende:

Is dat zo? Ik kan me een nieuwsbericht herinneren waarin homo's buiten de grote stad zich veiliger voelden dan in de grote stad.
Dat zal vast niet gaan over Staphorst, waar overigens zelden iemand van buiten komt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570085
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Er zijn leugens, er zijn gigantische leugens, en dan is er statistiek."

Mensen beoordelen op basis van stastieken van groepen waartoe zij behoren is zeer verwerpelijk.
Klopt, en de kwalitatieve methode, het veldwerk, is weer anekdotisch. Conclusie is altijd dat er niet een methode bestaat om de werkelijkheid te achterhalen.
I´m back.
pi_180570099
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als 'Nederlandse cultuur' een arbitrair begrip is dan is wat je hier zegt net zo arbitrair.
Het begrip cultuur lijkt me ook arbitrair. Ik snap je punt niet.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:38:08 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570141
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, maar je ging niet in op een paar korte argumenten van mij dus. Nee, ik denk wel dat er een Nederlandse cultuur is, een onderdeel daarvan is dus een verminderd idee van de eigen nationale identiteit. Wat weer te verklaren valt uit onze geschiedenis.
Wat heb ik gemist? :D

Zoals gezegd: hooguit als 'family resemblance concept'. Niet als iets dat je concreet kunt identificeren. Simpel gezegd: je kunt mensen niet indelen in cultuurhokjes. Veel van mijn gebruiken zijn min of meer Nederlands, maar ik heb ook gebruiken die ieg van oorsprong geheel niet Nederlands zijn. Dat geldt voor iedereen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:38:55 #166
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180570159
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Klopt, en de kwalitatieve methode, het veldwerk, is weer anekdotisch. Conclusie is altijd dat er niet een methode bestaat om de werkelijkheid te achterhalen.
Ach kom op nou, de tering zeg.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:40:26 #167
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570196
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:36 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het begrip cultuur lijkt me ook arbitrair. Ik snap je punt niet.
Gemiddelden berekenen over arbitraire subsets van de data lijkt me niet zo zinvol.

En los daarvan sprak ik daar van een "cultuur gemiddelde", wat op zichzelf al een min of meer abstract begrip is, omdat cultuur niet kwantificeerbaar is. En als het niet kwantificeerbaar is kun je dus uberhaupt geen gemiddelde bepalen, ieg niet wiskundig gezien.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570227
Een monocultuur leidt over het algemeen tot stabiliteit, dat zie je in de natuur ook terug. Het probleem is echter dat de natuur de neiging heeft om zich dynamisch te gedragen, dus er komt vanzelf weer meer heterogeniteit in cultuur door invloeden van buitenaf. De enige manier om een monocultuur te handhaven is repressieve maatregelen opleggen. Dat is wat bijvoorbeeld de nazi's als methode hanteerde. Er is echter aan de andere kant van het spectrum ook een probleem, want als je gaat streven naar polycultuur, dan heb je weer het gevaar van cultuurvervaging. En dat heeft tot gevolg dat er een tegenreactie ontstaat, want het is geen natuurlijke manier van leven. Ergens in het midden ligt het optimum, want beide uiterste zijn gevaarlijk.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:42:11 #169
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570250
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Klopt, en de kwalitatieve methode, het veldwerk, is weer anekdotisch. Conclusie is altijd dat er niet een methode bestaat om de werkelijkheid te achterhalen.
Is die dan echt ergens voor nodig?

Het gaat altijd om specifieke problemen. Bijvoorbeeld homodiscriminatie. Dat is prima eenduidig identificeerbaar, en het is ook niet nodig om je dood te staren op de statistiekjes. Dat kun je gewoon direct aanpakken zonder je af te vragen of de religie of huidskleur een bepalende factor is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570267
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is die dan echt ergens voor nodig?

Het gaat altijd om specifieke problemen. Bijvoorbeeld homodiscriminatie. Dat is prima eenduidig identificeerbaar, en het is ook niet nodig om je dood te staren op de statistiekjes. Dat kun je gewoon direct aanpakken zonder je af te vragen of de religie of huidskleur een bepalende factor is.
Een probleem oplossen zonder duidelijke oorzaak slaat nergens op.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:43:00 #171
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570273
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:34 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Als je aanneemt dat er een verhoogde kans bestaat doordat iemand in zo'n groep valt, is er ergens wel iets voor te zeggen natuurlijk. Maar dat gaat dan uit van het ergste scenario.
Nee. Ik kan daar niet duidelijk en hard genoeg in zijn: daar valt helemaal niets voor te zeggen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:43:24 #172
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_180570288
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je kunt individuen niet beoordelen op basis van statistieken van arbitrair gekozen groepen waartoe zij behoren.
Wie doet dat dan? Alleen jij, met je 'mijn moslimvriendjes bla bla' :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:43:55 #173
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180570306
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee. Ik kan daar niet duidelijk en hard genoeg in zijn: daar valt helemaal niets voor te zeggen.
Wacht maar tot je er zelf last van krijgt dan. :+
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180570308
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee. Ik kan daar niet duidelijk en hard genoeg in zijn: daar valt helemaal niets voor te zeggen.
Niet als je er niet rationeel over na kan denken nee.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:44:45 #175
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570327
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:42 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Een probleem oplossen zonder duidelijke oorzaak slaat nergens op.
Als jij religie als oorzaak wetenschappelijk aannemelijk wilt maken wens ik je veel succes. De kans is groot dat je paper met een aantekening 'correlatie is niet gelijk aan causatie' in de prullenbak verdwijnt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570334
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Gemiddelden berekenen over arbitraire subsets van de data lijkt me niet zo zinvol.

En los daarvan sprak ik daar van een "cultuur gemiddelde", wat op zichzelf al een min of meer abstract begrip is, omdat cultuur niet kwantificeerbaar is. En als het niet kwantificeerbaar is kun je dus uberhaupt geen gemiddelde bepalen, ieg niet wiskundig gezien.
Ik krijg het idee dat jij het zo wil zien, dat je geen verschillen in cultuur wil zien.

Natuurlijk kun je verschillen in cultuur vinden, en die nog vastleggen ook. Dan heb je het over bijvoorbeeld over de omgang met tijd of machtsrelaties. Of specifieke gebruiken en rituelen.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:45:33 #177
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570348
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:43 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Wacht maar tot je er zelf last van krijgt dan. :+
Beetje flauwe ad hominem. (En misplaatst, maar dat kun je dan weer niet weten.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570359
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als jij religie als oorzaak wetenschappelijk aannemelijk wilt maken wens ik je veel succes. De kans is groot dat je paper met een aantekening 'correlatie is niet gelijk aan causatie' in de prullenbak verdwijnt.
Hier raak je een probleem dat de wetenschap al vanaf het begin der tijden teistert. Zodra je iets over religie zegt springt iedereen in een reflex opzij en is het meteen klaar met je thesis.
pi_180570365
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat heb ik gemist? :D

Zoals gezegd: hooguit als 'family resemblance concept'. Niet als iets dat je concreet kunt identificeren. Simpel gezegd: je kunt mensen niet indelen in cultuurhokjes. Veel van mijn gebruiken zijn min of meer Nederlands, maar ik heb ook gebruiken die ieg van oorsprong geheel niet Nederlands zijn. Dat geldt voor iedereen.
De vraag moet je dan ook anders benaderen. Vraag maar aan een Vlaming of de Nederlandse cultuur bestaat. Of de Duitser of de Brit. Die kunnen jou wel een antwoord geven. Gehring in dat filmpje heeft het ook over de Nederlandse cultuur en invloed op de Amerikaanse cultuur.
Verder is een onderdeel van onze cultuur dat we nauwelijks nationalisme kennen. Dat heeft te maken met onze geschiedenis. In de geschiedenis is dat deeltje Nederland genaamd van de aarde ontstaan en die geschiedenis geeft ons onze cultuur. Zo zien de andere, niet-Nederlandse mensen ons. Zoals wij weer de Vlamingen, Duitsers en Britten zien bijvoorbeeld.
Onze taal is ook als afgeleide een onderdeel van die cultuur.
Zijn echt zoveel benaderingswijzen waarop het voor iedereen vrij duidelijk wordt dat een Nederlandse cultuur wel degelijk bestaat, dat het eigenlijk intellectuele luiheid vertegenwoordigt om daar maar aan voorbij te gaan, of... het is een onderdeel van een ideologie of gedachtegoed om het te ontkennen? Maar dan zit je op een andere golflengte van discussie.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:46:08 #180
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570368
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:43 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Niet als je er niet rationeel over na kan denken nee.
Ook een ad hominem helaas.

Ik ben een fel tegenstander van utilitarisme in elk geval.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:46:10 #181
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180570370
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik krijg het idee dat jij het zo wil zien, dat je geen verschillen in cultuur wil zien.

Natuurlijk kun je verschillen in cultuur vinden, en die nog vastleggen ook. Dan heb je het over bijvoorbeeld over de omgang met tijd of machtsrelaties. Of specifieke gebruiken en rituelen.
Ach er zijn tal van onderzoeken over inderdaad, mannelijke culturen en feminine culturen, schaamte vs. schuld cultuur, individueel vs. groepsdenken, etc.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:47:16 #182
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570402
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik krijg het idee dat jij het zo wil zien, dat je geen verschillen in cultuur wil zien.
Oh nee, ik zeg niet dat culturele verschillen niet bestaan. Het enige dat ik zeg is dat ze niet kwantificeerbaar zijn of ingedeeld kunnen worden in discrete hokjes.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570424
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Oh nee, ik zeg niet dat culturele verschillen niet bestaan. Het enige dat ik zeg is dat ze niet kwantificeerbaar zijn of ingedeeld kunnen worden in discrete hokjes.
Dat kan wel, lees ook maar de post boven je.
pi_180570457
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De vraag moet je dan ook anders benaderen. Vraag maar aan een Vlaming of de Nederlandse cultuur bestaat. Of de Duitser of de Brit. Die kunnen jou wel een antwoord geven. Gehring in dat filmpje heeft het ook over de Nederlandse cultuur en invloed op de Amerikaanse cultuur.
Verder is een onderdeel van onze cultuur dat we nauwelijks nationalisme kennen. Dat heeft te maken met onze geschiedenis. In de geschiedenis is dat deeltje Nederland genaamd van de aarde ontstaan en die geschiedenis geeft ons onze cultuur. Zo zien de andere, niet-Nederlandse mensen ons. Zoals wij weer de Vlamingen, Duitsers en Britten zien bijvoorbeeld.
Onze taal is ook als afgeleide een onderdeel van die cultuur.
Zijn echt zoveel benaderingswijzen waarop het voor iedereen vrij duidelijk wordt dat een Nederlandse cultuur wel degelijk bestaat, dat het eigenlijk intellectuele luiheid vertegenwoordigt om daar maar aan voorbij te gaan, of... het is een onderdeel van een ideologie of gedachtegoed om het te ontkennen? Maar dan zit je op een andere golflengte van discussie.
Grotendeels mee eens.

Al denk ik dat de Nederlandse cultuur ook nationalisme kent. Wel wat minder dan in veel andere culturen.
pi_180570465
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Oh nee, ik zeg niet dat culturele verschillen niet bestaan. Het enige dat ik zeg is dat ze niet kwantificeerbaar zijn of ingedeeld kunnen worden in discrete hokjes.
Leuk dat je zo even een groot segment van wetenschappelijk onderzoekt afwijst.
pi_180570484
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Grotendeels mee eens.

Al denk ik dat de Nederlandse cultuur ook nationalisme kent. Wel wat minder dan in veel andere culturen.
Wij zijn al eeuwen verdund met externe invloeden, dus het is aardig afgezwakt.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:49:57 #187
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180570488
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Beetje flauwe ad hominem. (En misplaatst, maar dat kun je dan weer niet weten.)
Tijdens mijn relatie met een moslim werd er van alle kanten modder gegooid, door onze roomblanke medemensen die zeiden "wat moet je ermee" tot aan de islamitische medemensen. Laatstgenoemde groep ging doorgaans alleen wat stapjes verder.

En niet anekdotisch over 1 keer, of 2 keer, of 3 keer maar wel honderden keren. En dat wordt weerspiegeld in elk onderzoek, elk statistiek, dus kom op zeg. Er zijn wel degelijk verschillen in tolerantie en omgangsvormen en die staan wel degelijk "haaks" op hoe over het algemeen Jan Kees er mee omgaat.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:50:00 #188
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570490
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:45 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Hier raak je een probleem dat de wetenschap al vanaf het begin der tijden teistert. Zodra je iets over religie zegt springt iedereen in een reflex opzij en is het meteen klaar met je thesis.
Het is niet makkelijk om daar toetsbare hypotheses over te vormen. Religie is een sociaal-cultureel verschijnsel dat nou eenmaal lastig is om concreet te onderzoeken. Net als zo'n beetje alles dat direct gerelateerd is aan de menselijke psyche. Het is grotendeels chaostheorie en beschrijvende wetenschap. Verklaren van psychologische verschijnselen is nog steeds zo goed als onmogelijk. Het is niet anders.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570550
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is niet makkelijk om daar toetsbare hypotheses over te vormen. Religie is een sociaal-cultureel verschijnsel dat nou eenmaal lastig is om concreet te onderzoeken. Net als zo'n beetje alles dat direct gerelateerd is aan de menselijke psyche. Het is grotendeels chaostheorie en beschrijvende wetenschap. Verklaren van psychologische verschijnselen is nog steeds zo goed als onmogelijk. Het is niet anders.
Culturele verschijnselen zijn tot zeker hoogte prima te verklaren met o.a. evolutionaire biologie. Wij zijn ook gewoon een stel primaten uiteindelijk.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:52:25 #190
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570573
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:46 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De vraag moet je dan ook anders benaderen. Vraag maar aan een Vlaming of de Nederlandse cultuur bestaat. Of de Duitser of de Brit. Die kunnen jou wel een antwoord geven.
En ik vermoed dat jij vermoedt dat het antwoord 'ja' is. Dat vermoeden zou best juist kunnen zijn, maar wat zegt dat dan eigenlijk? Het voelt aan als een ad populum.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:53:29 #191
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570600
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:49 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Leuk dat je zo even een groot segment van wetenschappelijk onderzoekt afwijst.
Ik zie je links naar dat onderzoek met interesse tegemoet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570655
Moeten al die pretentieuze Latijnse uitspraken echt?
pi_180570662
Blokgod
pi_180570686
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:51 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Culturele verschijnselen zijn tot zeker hoogte prima te verklaren met o.a. evolutionaire biologie.
Gedrag ja, maar cultuur?

quote:
Wij zijn ook gewoon een stel primaten uiteindelijk.
Evolutie is ook van toepassing op andere levensvormen dan primaten.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:56:43 #195
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570697
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:51 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Culturele verschijnselen zijn tot zeker hoogte prima te verklaren met o.a. evolutionaire biologie. Wij zijn ook gewoon een stel primaten uiteindelijk.
Valt gigantisch tegen. Ja, dat cultuur onderhevig is aan evolutionaire principes, dat is wel duidelijk. Maar het verklaren van het bestaan van religie in de context van evolutie blijkt al een gigantisch lastig vraagstuk. En het lijkt mij meer dan lastig om via die weg aannemelijk te maken dat een (specifieke) religie een directe oorzaak is van zoiets als intolerantie voor homo's.

Het enige dat je daar kunt doen is kijken naar statistieken. Maar statistiek is geen verklaring, of een bewijs voor een causaal verband.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:57:37 #196
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180570715
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Valt gigantisch tegen. Ja, dat cultuur onderhevig is aan evolutionaire principes, dat is wel duidelijk. Maar het verklaren van het bestaan van religie in de context van evolutie blijkt al een gigantisch lastig vraagstuk. En het lijkt mij meer dan lastig om via die weg aannemelijk te maken dat een (specifieke) religie een directe oorzaak is van zoiets als intolerantie voor homo's.

Het enige dat je daar kunt doen is kijken naar statistieken. Maar statistiek is geen verklaring, of een bewijs voor een causaal verband.
Religie =/= cultuur.

Ze zijn onderdeel van elkaar maar niet hetzelfde.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180570717
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

En ik vermoed dat jij vermoedt dat het antwoord 'ja' is. Dat vermoeden zou best juist kunnen zijn, maar wat zegt dat dan eigenlijk? Het voelt aan als een ad populum.
Natuurlijk is antwoord ja, want generaliseren is een noodzakelijk kwaad om de wereld voor mensen behapbaar te houden. Nederlanders / Belgen / Duitsers / Fransen zijn X is lekker makkelijk. Culturen zijn echter vaak meer gradiënten dan hard gescheiden entiteiten die beginnen of ophouden bij een grens. Taal en wet- en regelgeving zorgt wel voor iets van een scheiding, maar ook qua taal zie je gradiënten als je kijkt naar dialecten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_180570719
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:48 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Grotendeels mee eens.

Al denk ik dat de Nederlandse cultuur ook nationalisme kent. Wel wat minder dan in veel andere culturen.
Ja, nou ja, we zijn een statenbond geweest vanaf de acte van Verlatinghe tot Napoleon, toen dus bezetting onder Napoleon en toen ineens een "moderne" eenheidsstaat en uiteindelijk de parlementaire monarchie ingebed in een liberale GW. Onkwestieus veelal, of althans de kwesties werden vreedzaam opgelost min of meer, werden gepolderd. Tot 10 mei 1940 bezetting door de nazi's, 45 bevrijding en toen ging het crescendo met NL, paar dipjes af en toe, en nu staan we nog steeds aan de top van allerlei lijstjes. Internationaal staan we redelijk goed aangeschreven, af en toe wat schaduwzijdes ook, ook nog steeds mbt de joodse Nederlanders tijdens de bezetting. We hebben veel discussies met name vanaf de periode Fortuyn/9-11, maar toch, we praten en maken ruzie enz maar de handel gaat door.
Er is an sich geen reden voor nationalisme.
I´m back.
pi_180570725
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:56 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Gedrag ja, maar cultuur?

[..]

Evolutie is ook van toepassing op andere levensvormen dan primaten.
Onze cultuur is misschien complex, maar echt niet heel veel anders dan die van bijvoorbeeld primaten of zoogdieren in het algemeen.

Ik vind het nogal misplaatst om te denken dat de mens een unieke plek in het dierenrijk. We zijn misschien dominant, maar dat wil niet zeggen uniek.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:58:08 #200
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570731
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:55 schreef Anthonie1 het volgende:
Moeten al die pretentieuze Latijnse uitspraken echt?
Veel drogredenen hebben een latijnse naam, ik kan er ook niks aan doen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:58:53 #201
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570755
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:57 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Religie =/= cultuur.

Ze zijn onderdeel van elkaar maar niet hetzelfde.
Religie is een subset van cultuur, klopt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:59:27 #202
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570762
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Natuurlijk is antwoord ja, want generaliseren is een noodzakelijk kwaad om de wereld voor mensen behapbaar te houden. Nederlanders / Belgen / Duitsers / Fransen zijn X is lekker makkelijk. Culturen zijn echter vaak meer gradiënten dan hard gescheiden entiteiten die beginnen of ophouden bij een grens. Taal en wet- en regelgeving zorgt wel voor iets van een scheiding, maar ook qua taal zie je gradiënten als je kijkt naar dialecten.
Exact.

Gelukkig iemand die het begrijpt. ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570768
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Valt gigantisch tegen. Ja, dat cultuur onderhevig is aan evolutionaire principes, dat is wel duidelijk. Maar het verklaren van het bestaan van religie in de context van evolutie blijkt al een gigantisch lastig vraagstuk. En het lijkt mij meer dan lastig om via die weg aannemelijk te maken dat een (specifieke) religie een directe oorzaak is van zoiets als intolerantie voor homo's.

Er zijn volgens mij als bewijs gevonden dat gevoeligheid voor religie verband houdt met genen, dus misschien is er wel verband...
  woensdag 18 juli 2018 @ 22:59:48 #204
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180570773
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Religie is een subset van cultuur, klopt.
Daarom wordt er ook gesproken over cultuurverschillen en niet enkel religieuze verschillen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180570788
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

En ik vermoed dat jij vermoedt dat het antwoord 'ja' is. Dat vermoeden zou best juist kunnen zijn, maar wat zegt dat dan eigenlijk? Het voelt aan als een ad populum.
Nou nee, gaat dus om je benaderingswijze, die van mij is puur pragmatisch in deze.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:00:57 #206
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570801
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:59 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Er zijn volgens mij als bewijs gevonden dat gevoeligheid voor religie verband houdt met genen, dus misschien is er wel verband...
Dat zou best kunnen, we kunnen het ook niet uitsluiten. Maar vooralsnog is dat op z'n best 'wildly speculative'.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570821
Wat mij betreft heeft Blok helemaal fout gereageerd door zijn woorden terug te nemen, en neemt hierbij onnodig veel risico zoniet zijn positie op het spel.

Zeg gewoon dat het je persoonlijke mening is en graag het debat aangaat. En zijn mening geen overheidsbeleid is. Klaar. In plaats van zogenaamd woorden terugnemen en je geloofwaardigheid ten grabbel gooien.
pi_180570852
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, nou ja, we zijn een statenbond geweest vanaf de acte van Verlatinghe tot Napoleon, toen dus bezetting onder Napoleon en toen ineens een "moderne" eenheidsstaat en uiteindelijk de parlementaire monarchie ingebed in een liberale GW. Onkwestieus veelal, of althans de kwesties werden vreedzaam opgelost min of meer, werden gepolderd. Tot 10 mei 1940 bezetting door de nazi's, 45 bevrijding en toen ging het crescendo met NL, paar dipjes af en toe, en nu staan we nog steeds aan de top van allerlei lijstjes. Internationaal staan we redelijk goed aangeschreven, af en toe wat schaduwzijdes ook, ook nog steeds mbt de joodse Nederlanders tijdens de bezetting. We hebben veel discussies met name vanaf de periode Fortuyn/9-11, maar toch, we praten en maken ruzie enz maar de handel gaat door.
Er is an sich geen reden voor nationalisme.
Helemaal geen reden voor nationalisme? En ziet iedereen dat zo?
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:03:51 #209
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570866
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:01 schreef Joppiez het volgende:
Wat mij betreft heeft Blok helemaal fout gereageerd door zijn woorden terug te nemen, en neemt hierbij onnodig veel risico zoniet zijn positie op het spel.

Zeg gewoon dat het je persoonlijke mening is en graag het debat aangaat. En zijn mening geen overheidsbeleid is. Klaar. In plaats van zogenaamd woorden terugnemen en je geloofwaardigheid ten grabbel gooien.
Ik zou zeggen dat de uitspraken waar dit over begon de fout waren, niet het feit dat ie ze nu probeert terug te nemen. Z'n positie zou net zo slecht zijn als hij dat niet had gedaan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570881
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zou best kunnen, we kunnen het ook niet uitsluiten. Maar vooralsnog is dat op z'n best 'wildly speculative'.
Het gaat om peer-reviewed onderzoek, dat zou ik niet speculatief noemen. Maargoed.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:05:09 #211
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180570908
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:04 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Het gaat om peer-reviewed onderzoek, dat zou ik niet speculatief noemen. Maargoed.
Nogmaals, ik zie de links daarnaar met interesse tegemoet. Ik heb ze nog niet gezien.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180570944
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, ik zie de links daarnaar met interesse tegemoet. Ik heb ze nog niet gezien.
Ik weet niet in hoeverre jij in de academische wereld zit. Ik heb namelijk het idee dat dit soort conclusies niet wijdverspreid bekendgemaakt worden om gezeur te voorkomen.

Ik zie het ook niet als mijn taak om dit alsnog te doen, dus van mij ga je niets krijgen.
pi_180570957
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Natuurlijk is antwoord ja, want generaliseren is een noodzakelijk kwaad om de wereld voor mensen behapbaar te houden. Nederlanders / Belgen / Duitsers / Fransen zijn X is lekker makkelijk. Culturen zijn echter vaak meer gradiënten dan hard gescheiden entiteiten die beginnen of ophouden bij een grens. Taal en wet- en regelgeving zorgt wel voor iets van een scheiding, maar ook qua taal zie je gradiënten als je kijkt naar dialecten.
Alleen moet je het dus pragmatisch benaderen en niet essentieel.
I´m back.
pi_180570971
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Helemaal geen reden voor nationalisme? En ziet iedereen dat zo?
Nee, niet iedereen obviously.
I´m back.
pi_180571077
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 22:57 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Onze cultuur is misschien complex, maar echt niet heel veel anders dan die van bijvoorbeeld primaten of zoogdieren in het algemeen.

Ik vind het nogal misplaatst om te denken dat de mens een unieke plek in het dierenrijk. We zijn misschien dominant, maar dat wil niet zeggen uniek.
Huh? Hoe haal je daar nou uit dat ik de mens een unieke plaats in het dierenrijk toebedeel? Dat is het punt helemaal niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2018 23:11:35 ]
pi_180571092
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, ik zie de links daarnaar met interesse tegemoet. Ik heb ze nog niet gezien.
Bij bijna elk gedrag zijn er wel milde genetische invloeden. Dit is bijvoorbeeld een recente studie die dergelijke invloeden op pakweg 26% schat en daar ook overlap ziet met bijvoorbeeld iets als existentiële onzekerheid:
https://www.sciencedirect(...)ii/S0092656613000500
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_180571097
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:11 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Huh? Hoe haal je daar nou uit dat ik de mens een unieke plaats in het dierenrijk toebedeel? Dat is het punt helemaal niet.
Meer een algemene irritatie.

quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Bij bijna elk gedrag zijn er wel milde genetische invloeden. Dit is bijvoorbeeld een recente studie die dergelijke invloeden op pakweg 26% schat en daar ook overlap ziet met bijvoorbeeld iets als existentiële onzekerheid:
https://www.sciencedirect(...)ii/S0092656613000500
Nihilisme FTW
pi_180571118
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, niet iedereen obviously.
De grootste partij (VVD) neemt elke verkiezing heel wat taal van de PVV-achtigen over. Er hangt inmiddels een Nederlandse vlag in de tweede kamer. En de grootste christelijke partij (het CDA) had het voorstel dat alle leerlingen het volkslied zouden zingen.

Je zou ook kunnen zeggen dat nationalisme weer aan een opmars bezig is.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:13:23 #219
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571122
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:06 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Ik weet niet in hoeverre jij in de academische wereld zit. Ik heb namelijk het idee dat dit soort conclusies niet wijdverspreid bekendgemaakt worden om gezeur te voorkomen.
Ik heb een academische achtergrond, maar niet in de biologie, neurologie of theologie. Ik heb echter wel een vrij stevige interesse in die vakgebieden, en denk dat ik redelijk goed geinformeerd ben.

Zover ik weet is de huidige consensus dat religie een soort cultureel bijproduct is van onze cognitieve vaardigheden. Maar een dieper begrip ervan is er eenvoudig niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:06 schreef Anthonie1 het volgende:

Ik zie het ook niet als mijn taak om dit alsnog te doen, dus van mij ga je niets krijgen.
Jij verwijst meermalen naar peer reviewed onderzoek dat je beweringen zou bevestigen. Is het dan zo vreemd dat ik je daarnaar vraag?

Je mag die keutels ook weer intrekken, ook prima.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:14:09 #220
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571145
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Bij bijna elk gedrag zijn er wel milde genetische invloeden. Dit is bijvoorbeeld een recente studie die dergelijke invloeden op pakweg 26% schat en daar ook overlap ziet met bijvoorbeeld iets als existentiële onzekerheid:
https://www.sciencedirect(...)ii/S0092656613000500
Ziet er best interessant uit. Dit weekend eens op kauwen. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180571218
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Helemaal geen reden voor nationalisme? En ziet iedereen dat zo?
Ja, overigens nou was Nederland wel ingedut en bijna een armenhuis rond 1795 toen de Fransen bijna naar binnen wandelden. Grappige is dat als je naar je familiegeschiedenis kijkt, je ineens ziet dat in die periode eind 18de eeuw, begin 19de eeuw de gezinnen veel groter werden. Dat is wel een teken hoor. Eind 18de eeuw kwam de Patriottenbeweging op die meer democratie wilden en de boel dus wilden moderniseren. Mislukte wel allemaal. Toen kreeg je Napoleon en na die Napoleontische tijd was Nederland echt een armenhuis. Koning Willem 1 was dan een zeer krachtdadig (absoluut) vorst die wel weer veel heeft betekent voor Nederland.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 18-07-2018 23:22:42 ]
I´m back.
pi_180571228
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:06 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Ik weet niet in hoeverre jij in de academische wereld zit. Ik heb namelijk het idee dat dit soort conclusies niet wijdverspreid bekendgemaakt worden om gezeur te voorkomen.
Dat zou tamelijk onwetenschappelijk zijn. De wetenschappelijke waarde van een onderzoek neemt toe als anderen het kunnen reproduceren. En als je je onderzoek stil houdt gaat dat niet gebeuren. En het lijkt me ook in tegenspraak met je eerdere mededeling dat het betreffende onderzoek peer-reviewed is.
pi_180571268
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:12 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Meer een algemene irritatie.
Volgens mij weet je maar half waar je het over hebt.
pi_180571271
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:17 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat zou tamelijk onwetenschappelijk zijn. De wetenschappelijke waarde van een onderzoek neemt toe als anderen het kunnen reproduceren. En als je je onderzoek stil houdt gaat dat niet gebeuren. En het lijkt me ook in tegenspraak met je eerdere mededeling dat het betreffende onderzoek peer-reviewed is.
Het is niet stilhouden, maar uit de publieke opinie houden.

Ik heb al meerdere dingen gehoord waarvan ik zeker weet dat het problemen gaat geven als dat algemeen bekend wordt/is.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:18 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Volgens mij weet je maar half waar je het over hebt.
Wat je wil.
pi_180571302
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ziet er best interessant uit. Dit weekend eens op kauwen. :)
De misvatting is vaak wel een beetje dat er hele directe links tussen genen en complexe fenotypische uitingen als geloof zouden zitten. Dat is veel te kort door de bocht in mijn ogen. Een "God gene" is een onzinnig concept, maar hebben hebben invloed op gedragskenmerken die weer invloed hebben op onder andere religiositeit.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_180571312
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Helemaal geen reden voor nationalisme? En ziet iedereen dat zo?
Ik niet hoor, als het wonen betreft....eigen volk eerst!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_180571321
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:18 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Het is niet stilhouden, maar uit de publieke opinie houden.

Ik heb al meerdere dingen gehoord waarvan ik zeker weet dat het problemen gaat geven als dat algemeen bekend wordt/is.
Alsof de wetenschappelijke wereld een hermetisch gesloten kringetje is. Kom op zeg, als je niet publiceert dan heeft je werk nauwelijks nog wetenschappelijke waarde. Ik geloof hier helemaal niets van.
pi_180571330
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:19 schreef Monolith het volgende:

[..]
Een "God gene" is een onzinnig concept, maar hebben hebben invloed op gedragskenmerken die weer invloed hebben op onder andere religiositeit.
Was het maar zo'n feest. Beetje selecteren op de afwezigheid van dat gen en meteen alle oorlogen opgelost.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:20 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Alsof de wetenschappelijke wereld een hermetisch gesloten kringetje is. Kom op zeg, als je niet publiceert dan heeft je werk nauwelijks nog wetenschappelijke waarde. Ik geloof hier helemaal niets van.
Het spijt me dat ik je perfecte plaatje aantast, maar er zijn heel veel zaken die stil worden gehouden om onrust of rellen te voorkomen. De meeste universiteiten hebben daar zelfs speciale mensen voor in dienst...

[ Bericht 19% gewijzigd door Anthonie1 op 18-07-2018 23:28:01 ]
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:21:07 #229
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571342
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

De misvatting is vaak wel een beetje dat er hele directe links tussen genen en complexe fenotypische uitingen als geloof zouden zitten. Dat is veel te kort door de bocht in mijn ogen. Een "God gene" is een onzinnig concept, maar hebben hebben invloed op gedragskenmerken die weer invloed hebben op onder andere religiositeit.
Ja, ik ben zelf niet heel erg thuis in genetica, maar mijn intuitie zegt me dat religie veel te complex is om 1 op 1 te relateren aan specifieke genen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:21:36 #230
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180571361
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, ik ben zelf niet heel erg thuis in genetica, maar mijn intuitie zegt me dat religie veel te complex is om 1 op 1 te relateren aan specifieke genen.
Je hoeft alleen maar zwakzinnig te zijn inderdaad.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:22:27 #231
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571392
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:21 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Je hoeft alleen maar zwakzinnig te zijn inderdaad.
Want mensen als Isaac Newton zijn zwakzinnig?

Ook dit lijkt me een veel te simplistische kijk op het verschijnsel religie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:23:30 #232
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180571430
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Want mensen als Isaac Newton zijn zwakzinnig?

Op dat vlak blijkbaar wel.

Ieder z'n steunmomentje hoor, een kind haalt het uit een Playstation en een zwakzinnige volwassene in een kerk.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:26:27 #233
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571503
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:23 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Op dat vlak blijkbaar wel.

Ieder z'n steunmomentje hoor, een kind haalt het uit een Playstation en een zwakzinnige volwassene in een kerk.
Nogmaals, dat lijkt me veel te kort door de bocht. Ongeacht wat je vindt van de persoon Newton of zijn geloof, hij was *onmiskenbaar* 1 van de intelligentste mensen die ooit op de aarde hebben rondgelopen.

Kennelijk is religie ook niet 1 op 1 te relateren aan intelligentie, geestelijke gezondheid, of wat dan ook. Je kunt daar weer statistiek op doen, en allerlei interessante correlaties vinden... maar bottom line is: een eenduidige verklaring zit daar niet in.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180571538
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, ik ben zelf niet heel erg thuis in genetica, maar mijn intuitie zegt me dat religie veel te complex is om 1 op 1 te relateren aan specifieke genen.
Religie bestaat uit twee gescheiden onderdelen natuurlijk, zoals religieuzen ons ook vaak voorhouden. Enerzijds de talige en theologische kant, anderzijds de zogenaamde spirituele en ritualistische kant. Dat laatste kan natuurlijk best goed een genetische oorsprong hebben.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:27:47 #235
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180571548
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, dat lijkt me veel te kort door de bocht. Ongeacht wat je vindt van de persoon Newton of zijn geloof, hij was *onmiskenbaar* 1 van de intelligentste mensen die ooit op de aarde hebben rondgelopen.

Kennelijk is religie ook niet 1 op 1 te relateren aan intelligentie, geestelijke gezondheid, of wat dan ook. Je kunt daar weer statistiek op doen, en allerlei interessante correlaties vinden... maar bottom line is: een eenduidige verklaring zit daar niet in.
Je kan de meest intelligente persoon op aarde zijn; maar als je gelooft dat een God daar invloed op heeft blijf je zwakzinnig.

Als een Einstein zijn kinderen niet zou inenten omdat God dat zo wil, of als hij wekelijks naar de kerk gaat om te prevelen hoe minderwaardig hij wel niet is aan de glorie God's dan is hij op dat vlak gewoon een idioot.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:29:24 #236
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571603
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:27 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Religie bestaat uit twee gescheiden onderdelen natuurlijk, zoals religieuzen ons ook vaak voorhouden. Enerzijds de talige en theologische kant, anderzijds de zogenaamde spirituele kant. Dat laatste kan natuurlijk best goed een genetische oorsprong hebben.
Er zijn ongetwijfeld genetische factoren die direct te maken hebben met onze cognitieve vaardigheden. Maar religie als cultureel bijproduct van die cognitieve vaardigheden vind ik vooralsnog plausibeler dan "specifieke genen voor religie".
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180571628
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn ongetwijfeld genetische factoren die direct te maken hebben met onze cognitieve vaardigheden. Maar religie als cultureel bijproduct van die cognitieve vaardigheden vind ik vooralsnog plausibeler dan "specifieke genen voor religie".
Spiritualiteit als je het pragmatisch bekijkt kan leiden tot welbevinden en verbondenheid, dit verhoogt de overlevingskansen en kan dus overerfbaar geworden zijn. In die hoek moet je dat debat dan ook zien, dacht ik.

Je zit dan ook een beetje in het vaarwater van JodanStar superstar Peterson en Jung wrs.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:31:23 #238
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571661
quote:
2s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:27 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Je kan de meest intelligente persoon op aarde zijn; maar als je gelooft dat een God daar invloed op heeft blijf je zwakzinnig.
Sja, dan wordt het meer een soort scheldwoordje... zoals je mij zou kunnen horen zeggen "wie PVV stemt is per definitie zwakzinnig".

Het heeft dan verder niets te maken met een mentale conditie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:32:07 #239
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180571683
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sja, dan wordt het meer een soort scheldwoordje... zoals je mij zou kunnen horen zeggen "wie PVV stemt is per definitie zwakzinnig".

Het heeft dan verder niets te maken met een mentale conditie.
Niet echt een goed voorbeeld dan.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:32:59 #240
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571706
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Spiritualiteit als je het pragmatisch bekijkt kan leiden tot welbevinden en verbondenheid, dit verhoogt de overlevingskansen en kan dus overerfbaar geworden zijn.
Dat geldt natuurlijk voor een enorm groot aantal culturele zaken. Lezen en schrijven bijvoorbeeld. Beide dragen in sterke mate bij aan succes en overlevingskansen, maar dat wil niet zeggen dat wij specifieke lees- en schrijfgenen hebben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180571793
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat geldt natuurlijk voor een enorm groot aantal culturele zaken. Lezen en schrijven bijvoorbeeld. Beide dragen in sterke mate bij aan succes en overlevingskansen, maar dat wil niet zeggen dat wij specifieke lees- en schrijfgenen hebben.
Ja, klopt. Ik weet niet of je kinderen hebt. Maar ik heb me wel verbaasd eigenlijk hoe snel kinderen lezen en schrijven oppikken bij dochter.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:37:16 #242
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571822
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, klopt. Ik weet niet of je kinderen hebt. Maar ik heb me wel verbaasd eigenlijk hoe snel kinderen lezen en schrijven oppikken bij dochter.
Sowieso is de snelheid waarmee jonge kinderen nieuwe dingen leren fascinerend. Dat zie je pas echt als je zelf dat leervermogen kwijt bent helaas.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180571834
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sowieso is de snelheid waarmee jonge kinderen nieuwe dingen leren fascinerend. Dat zie je pas echt als je zelf dat leervermogen kwijt bent helaas.
Ja, dat is an sich een mirakel wel.

Toen die twee meisjes op iets van 8- à 9-jarige leeftijd op de achterbank op weg naar het oppikken van moeder elkaar Engels aan het aanleren waren, uitzichzelf bijvoorbeeld, dochter en vriendinnetje, was echt voor mij tha fuck joh... konden eigenlijk nog maar net überhaupt lezen en schrijven.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:40:37 #244
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571907
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat is an sich een mirakel wel.
Ja en nee. Het is prachtig, maar evolutionair gezien eigenlijk niet heel verrassend. Met de mens heeft feitelijk een nieuwe vorm van evolutie haar intrede gedaan: culturele evolutie. (Nou ja, niet geheel nieuw - er zijn verrassend genoeg ook andere diersoorten met cultuur.)

Wij zijn in staat om ons als soort razendsnel te ontwikkelen door kennis van generatie op generatie door te geven. Genetisch verschillen we nauwelijks van onze nomadische voorouders, maar toch hebben wij ons gigantisch ontwikkeld sinds die tijd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180571933
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, ik ben zelf niet heel erg thuis in genetica, maar mijn intuitie zegt me dat religie veel te complex is om 1 op 1 te relateren aan specifieke genen.
Dat is het ook. (Moreel) gedrag kan tot op bepaalde hoogte evolutionair verklaard worden. Kort gezegd komt het er op neer dat bepaald specifiek gedrag dat een grotere kans geeft op het doorgeven van je genen aan een volgende generatie, in een soort zal overleven. Dat gedrag kan soms direct vertaald worden naar morele waarden. Hamilton heeft bijvoorbeeld aangetoond (en in een wiskundig model gegoten) dat altruïsme evolutionair kan overleven als het nadeel voor het altruïstische individu kleiner is dan het voordeel voor de ander vermenigvuldigd met de verwantschapsgraad (mate van verwantschap) tussen de individuen. Daarmee is een evolutionaire verklaring voor bepaald gedrag gegeven, dat te vertalen is naar een morele regel.

Nu is het weliswaar waarschijnlijk dat mensen/dieren die altruïstisch zijn dat altruïsme ook als een moreel goede eigenschap zien. Daarmee hebben ze van nature ongetwijfeld sympathie voor systemen als religie die ook veel aandacht schenken aan goed en kwaad, en dit soort morele regels hanteren, maar daarmee is nog niet gezegd dat religie een evolutionaire oorsprong heeft. Je zou kunnen zeggen dat religie goed past bij bepaald gedrag dat evolutionair verklaard kan worden, maar zeker niet dat religie als soorteigenschap uit evolutionaire processen ontstaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2018 23:42:05 ]
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:41:29 #246
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571939
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:37 schreef Ryan3 het volgende:
Toen die twee meisjes op iets van 8- à 9-jarige leeftijd op de achterbank op weg naar het oppikken van moeder elkaar Engels aan het aanleren waren, uitzichzelf bijvoorbeeld, dochter en vriendinnetje, was echt voor mij tha fuck joh... konden iegenlijk nog maar net überhaupt lezen en schrijven.
*;
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180571942
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja en nee. Het is prachtig, maar evolutionair gezien eigenlijk niet heel verrassend. Met de mens heeft feitelijk een nieuwe vorm van evolutie haar intrede gedaan: culturele evolutie. (Nou ja, niet geheel nieuw - er zijn verrassend genoeg ook andere diersoorten met cultuur.)

Wij zijn in staat om ons als soort razendsnel te ontwikkelen door kennis van generatie op generatie door te geven. Genetisch verschillen we nauwelijks van onze nomadische voorouders, maar toch hebben wij ons gigantisch ontwikkeld sinds die tijd.
En cultuur bestaat niet?
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:42:27 #248
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180571962
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En cultuur bestaat niet?
De Nederlandse cultuur bestaat niet.

Culturele gebruiken bestaan wel degelijk. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180571980
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

*;
Ja, en wat zei ik: hold it, hold it, what are you guys doing?
I´m back.
pi_180571984
quote:
16s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:20 schreef Anthonie1 het volgende:
[...]

Het spijt me dat ik je perfecte plaatje aantast, maar er zijn heel veel zaken die stil worden gehouden om onrust of rellen te voorkomen. De meeste universiteiten hebben daar zelfs speciale mensen voor in dienst...
Lariekoek.
pi_180571995
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

De Nederlandse cultuur bestaat niet.

Culturele gebruiken bestaan wel degelijk. ;)
Ja, en dus ook Nederlands, maar je moet dat niet zien als essentieel, maar pragmatisch.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:44:40 #252
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180572027
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat is het ook. (Moreel) gedrag kan tot op bepaalde hoogte evolutionair verklaard worden. Kort gezegd komt het er op neer dat bepaald specifiek gedrag dat een grotere kans geeft op het doorgeven van je genen aan een volgende generatie, in een soort zal overleven. Dat gedrag kan soms direct vertaald worden naar morele waarden. Hamilton heeft bijvoorbeeld aangetoond (en in een wiskundig model gegoten) dat altruïsme evolutionair kan overleven als het nadeel voor het altruïstische individu kleiner is dan het voordeel voor de ander vermenigvuldigd met de verwantschapsgraad (mate van verwantschap) tussen de individuen. Daarmee is een evolutionaire verklaring voor bepaald gedrag gegeven, dat te vertalen is naar een morele regel.

Nu is het weliswaar waarschijnlijk dat mensen/dieren die altruïstisch zijn dat altruïsme ook als een moreel goede eigenschap zien. Daarmee hebben ze van nature ongetwijfeld sympathie voor systemen als religie die ook veel aandacht schenken aan goed en kwaad, en dit soort morele regels hanteren, maar daarmee is nog niet gezegd dat religie een evolutionaire oorsprong heeft. Je zou kunnen zeggen dat religie goed past bij bepaald gedrag dat evolutionair verklaard kan worden, maar zeker niet dat religie als soorteigenschap uit evolutionaire processen ontstaat.
Dit vond ik trouwens ook best een heel aardige presentatie:


Beetje heel erg speculatief wel, maar alsnog een aantal interessante ideeen over welke factoren een rol hierin spelen of kunnen spelen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:45:52 #253
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:46:10 #254
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180572060
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:43 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en dus ook Nederlands, maar je moet dat niet zien als essentieel, maar pragmatisch.
Nederland is, strikt technisch gezien, een stukje grond. De rest wordt er door mensen bij verzonnen, er is verder geen relatie tussen die grond en culturele gebruiken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:46:49 #255
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180572069
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Want?
Want dan mag jij gaan uitleggen waarom die wel zou bestaan. Het niet-bestaan van X is fundamenteel onaantoonbaar.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180572071
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nederland is, strikt technisch gezien, een stukje grond. De rest wordt er door mensen bij verzonnen, er is verder geen relatie tussen die grond en culturele gebruiken.
Ja, maar wel dus een pragmatisch en begrensd gegeven.
I´m back.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:48:13 #257
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180572090
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Want dan mag jij gaan uitleggen waarom die wel zou bestaan. Het niet-bestaan van X is fundamenteel onaantoonbaar.
Jij claimt iets dus leg maar uit.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:49:03 #258
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180572112
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jij claimt iets dus leg maar uit.
Nee.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180572172
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Jij claimt iets dus leg maar uit.
Zijn twee scholen wrs Ach. Ik bedoel ik vind dat er onmiskenbaar een Nederlandse cultuur bestaat (weliswaar als subcultuur van een grotere cultuurfamilie dat wel), maar ik bekijk de zaak puur pragmatisch. Molurus bekijkt de zaak essentieel, ook Monolith, en die zien gradiënten van een cultuurpatroon in ook weer een hoger plan als het ware, niet ongelijk aan dialectverschuivingen die zich ook niets aan trekken van grenzen. Als het ware,

Het ligt dus aan je benaderingswijze met andere woorden.
I´m back.
pi_180572179
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 18:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

PVV en FvD waren 20 jaar geleden inderdaad ondenkbaar. Buiten dat is er niet heel veel veranderd.
Honderden terroristen die in het buitenland mensen gingen vermoorden, rellen vanwege een tekening, doodsbedreigingen vanwege een samenzweringstheorie van de Turkse president, rassenrellen tussen verschillende groepen allochtonen die elkaars gebedshuizen aanvallen zijn volgens mij ook nieuw.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:52:39 #261
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:53:01 #262
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180572192
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dan niet... Ik weet best dat jij en ik op bepaalde vlakken een 180 graden tegengestelde mening hebben maar dit vind ik echt bijzonder slap.
Nee, echt niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:53:38 #263
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180572213
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:52 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Honderden terroristen die in het buitenland mensen gingen vermoorden, rellen vanwege een tekening, doodsbedreigingen vanwege een samenzweringstheorie van de Turkse president, rassenrellen tussen verschillende groepen allochtonen die elkaars gebedshuizen aanvallen zijn volgens mij ook nieuw.
Nope. Daar was helemaal niets nieuw aan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180572246
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zijn twee scholen wrs Ach. Ik bedoel ik vind dat er onmiskenbaar een Nederlandse cultuur bestaat (weliswaar als subcultuur van een grotere cultuurfamilie dat wel),
Als je het zo bekijkt zijn de uitspraken van Blok niet erg liberaal. Wat hij zegt komt eerder neer op "fit in or fuck off" dan op erkenning van individuele vrijheid.
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:56:30 #265
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180572272
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:55 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Als je het zo bekijkt zijn de uitspraken van Blok niet erg liberaal. Wat hij zegt komt eerder neer op "fit in or fuck off" dan op erkenning van individuele vrijheid.
Ach ja, een VVD'er met visie zou dan ook wel iets nieuws zijn. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180572277
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:55 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Als je het zo bekijkt zijn de uitspraken van Blok niet erg liberaal. Wat hij zegt komt eerder neer op "fit in or fuck off" dan op erkenning van individuele vrijheid.
Ja, Blok lult uit zijn nek sws. Een jurist op de positie van minister van Buitenlandse zaken is ook ongelukkig, zeker een bijna autist als Blok. Neem dan een historicus, denk ik dan.
I´m back.
pi_180572310
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nope. Daar was helemaal niets nieuw aan.
Waar exporteerden wij onze boze jongens in de jaren 80 naartoe dan?
  woensdag 18 juli 2018 @ 23:58:29 #268
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180572323
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zijn twee scholen wrs Ach. Ik bedoel ik vind dat er onmiskenbaar een Nederlandse cultuur bestaat (weliswaar als subcultuur van een grotere cultuurfamilie dat wel), maar ik bekijk de zaak puur pragmatisch. Molurus bekijkt de zaak essentieel, ook Monolith, en die zien gradiënten van een cultuurpatroon in ook weer een hoger plan als het ware, niet ongelijk aan dialectverschuivingen die zich ook niets aan trekken van grenzen. Als het ware,

Het ligt dus aan je benaderingswijze met andere woorden.
Er bestaat nmm wel degelijk een Nederlandse cultuur, zelfs hier in Nederland heb je subculturen.
pi_180572349
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

Er bestaat nmm wel degelijk een Nederlandse cultuur, zelfs hier in Nederland heb je subculturen.
Ja, wat eigenlijk sub-subculturen zijn, als je, zoals ik, de westerse cultuur ziet als het hoogste plan, maar dat klopt uiteraard, en daar binnenin zijn ook weer subs.

(Hier zit dan weer een vraag aan vast natuurlijk, want hoezo is de westerse cultuur het hoogste plan... goeie vraag...)
I´m back.
pi_180572376
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit vond ik trouwens ook best een heel aardige presentatie:


Beetje heel erg speculatief wel, maar alsnog een aantal interessante ideeen over welke factoren een rol hierin spelen of kunnen spelen.
Ik heb er een beetje doorheen geskipped en het sluit volgens mij aardig aan bij mijn post. Zijn uitleg van het succes van een Big Mac menu als bijprodukt van evolutionair verklaarbare eigenschappen die oorspronkelijk een heel ander doel dienden is precies wat volgens mij ook de verklaring van religie is: mensen zijn gevoelige voor religie door evolutionair te verklaren gedrag, dat oorspronkelijk geen religieus doel had. Religie past bij de evolutie van menselijk gedrag, maar ontstaat er niet uit.

Ik zal dit weekend de hele presentatie eens goed bekijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2018 00:03:41 ]
pi_180572399
Zo'n uitspraak doen en je wordt meteen op het morele matje geroepen, hebt heel wat op de talkshows uit te leggen etc. etc.
Het mág gewoon echt niet. Het is moreel verboden er zo over te denken. De dictatuur van fatsoen der gutmenschen. Verschrikkelijk. Wat een klimaat zijn we toch in beland. Gewoonweg griezelig.
Eens kijken
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:03:36 #272
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180572401
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2018 23:59 schreef Ryan3 het volgende:

Ja, wat eigenlijk sub-subculturen zijn, als je, zoals ik, de westerse cultuur ziet als het hoogste plan, maar dat klopt uiteraard, en daar binnenin zijn ook weer subs.

(Hier zit dan weer een vraag aan vast natuurlijk, want hoezo is de westerse cultuur het hoogste plan... goeie vraag...)
Mwah, zo ingewikkeld is het niet. Je kunt op je klompen aanvoelen nav de behaalde resultaten uit het verleden dat de westerse cultuur toch net iets hoger op de ladder staat dan een stammencultuur.
pi_180572431
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Mwah, zo ingewikkeld is het niet. Je kunt op je klompen aanvoelen nav de behaalde resultaten uit het verleden dat de westerse cultuur toch net iets hoger op de ladder staat dan een stammencultuur.
Vanuit het perspectief van de Westerse mens wel. Maar er is geen objectieve meetlat voor culturen. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat de Yanomami hun eigen cultuur hoger inschatten dan de westerse cultuur.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:07:04 #274
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180572446
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Vanuit het perspectief van de Westerse mens wel. Maar er is geen objectieve meetlat voor culturen. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat de Yanomami hun eigen cultuur hoger inschatten dan de westerse cultuur.
Daar is toch helemaal niks mis mee.

Iedereen mag zich boven ons verheven voelen, graag zelfs. Maar kom dan ook niet hier voor geld. Wat mij betreft bemoeien we ons ook totaal niet met hun ontwikkeling of lokale wijsheden, zal mij dat aan m'n reet roesten.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:07:38 #275
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180572453
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Vanuit het perspectief van de Westerse mens wel. Maar er is geen objectieve meetlat voor culturen. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat de Yanomami hun eigen cultuur hoger inschatten dan de westerse cultuur.
Dat zal allemaal best maar gooi er meetbare zaken tegenaan zoals rechtspraak, straffen, de positie van de vrouw etc. Ik geloof niet dat we een lange discussie gaan hebben dan.
pi_180572470
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Mwah, zo ingewikkeld is het niet. Je kunt op je klompen aanvoelen nav de behaalde resultaten uit het verleden dat de westerse cultuur toch net iets hoger op de ladder staat dan een stammencultuur.
Ja, alleen zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel zou je dus, als universalist, als het ware moeten zeggen dat het hoogste plan een menselijke cultuur is. Waarin dus overeenkomsten liggen met alle culturen. Dat denk ik dus ergens wel.
Dus dan heb je
1. Menselijke cultuur, universalistisch. Moraal is hiervan een onderdeel.
2. Westerse cultuur en jouw stammencultuur, maar onderscheiden, zoals ook andere hoofdculturen.
3. Nederlandse cultuur.
4. Brabantse, Zeeuwse, Friese etc. subculturen met overlappingen uit andere omringende landen.
5. stad en platteland binnen 4.
6. etc.

Morgen toch Stef eens twitteren wat-ie ervan vindt.
I´m back.
pi_180572474
quote:
14s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:07 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Daar is toch helemaal niks mis mee.

Iedereen mag zich boven ons verheven voelen, graag zelfs. Maar kom dan ook niet hier voor geld. Wat mij betreft bemoeien we ons ook totaal niet met hun ontwikkeling of lokale wijsheden, zal mij dat aan m'n reet roesten.
De Yanomami komen hier niet voor jouw geld.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:09:19 #278
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180572482
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:08 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

De Yanomami komen hier niet voor jouw geld.
De Yanomami zijn ook niet de enige cultuur afgezien van de Westerse.

Een groot deel vind ons (moreel) verwerpelijk maar komt maar wat graag voor werk/zorg/onderwijs/democratie hiernaartoe om vervolgens mij te zeggen dat ik hun cultuur maar moet accepteren. De tyfus aan dat, als ze interessant waren kwamen ze niet hier voor al onze verworvenheden.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180572538
Los van de inhoud van de uitspraken is het natuurlijk vooral verwerpelijk dat hij er zo simpel afstand van lijkt te kunnen doen. "Foute woordkeus". Als je een foute woordkeus maakt zeg je geen drie keer dezelfde dingen.

Als blijkt dat je dit vindt, kom er dan ook voor uit dat je dit vindt.
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:13:55 #280
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180572543
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, alleen zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel zou je dus, als universalist, als het ware moeten zeggen dat het hoogste plan een menselijke cultuur is. Waarin dus overeenkomsten liggen met alle culturen. dat denk ik dus wel.
Dan moet je wel een enorm roze bril op hebben imo. Er bestaat niet zoiets.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:14:29 #281
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180572553
quote:
3s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:09 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

De Yanomami zijn ook niet de enige cultuur afgezien van de Westerse.

Een groot deel vind ons (moreel) verwerpelijk maar komt maar wat graag voor werk/zorg/onderwijs/democratie hiernaartoe om vervolgens mij te zeggen dat ik hun cultuur maar moet accepteren. De tyfus aan dat, als ze interessant waren kwamen ze niet hier voor al onze verworvenheden.
Ik ben geen Yanomami, toch vind ik dit soort posts behoorlijk verwerpelijk.

Wat mij betreft is er geen "ons" op dit punt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180572560
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat zal allemaal best maar gooi er meetbare zaken tegenaan zoals rechtspraak, straffen, de positie van de vrouw etc. Ik geloof niet dat we een lange discussie gaan hebben dan.
Weet jij of de Yanomami veel waarde hechten aan rechtspraak? Weet jij hoe tevreden ze zijn met de rechtspraak die ze hebben? En wat weet jij over de positie van de vrouw bij de Yanomami? En is de positie van de vrouw in westerse samenlevingen wel zo uitmuntend? Of vinden vooral westerse mannen dat? En dan heb ik het niet over formele zaken als recht op onderwijs en stemrecht, maar over hun positie in de maatschappij.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:16:06 #283
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180572583
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik ben geen Yanomami, toch vind ik dit soort posts behoorlijk verwerpelijk.

Wat mij betreft is er geen "ons" op dit punt.
Wat mij betreft wel, de enige reden dat wij het hier zo goed hebben is te danken aan onze voorouders en het feit dat ze hun hoofd gebruikt hebben en zichzelf (cultureel ook) ontwikkeld hebben om het mogelijk te maken, en daar is meer dan voldoende bloed voor gevloeid.

En dan moeten wij het nu maar voor lief nemen en delen met de hele wereld. Bovendien ook nog eens met ondankbaar schijtvolk dat zodra ze hier zijn zich er niet eens aan wil conformeren of meebetalen.

Nee bedankt; als je het dan beter weet blijf dan lekker waar je zit. Dan wil ik ook wel de belofte doen dat wij als "Westen" niet langer kunstmatige grenzen verzinnen of gaan intervenieren. Als je het beter weet bouw dan maar lekker je eigen paradijs.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180572596
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dan moet je wel een enorm roze bril op hebben imo. Er bestaan niet zoiets.
Jawel, ik denk wel dat er in de basis een gezamenlijke menselijke cultuur is. Ik bedoel dat denkt ook het hele westen, daarom hebben ze dat concept van de mensenrechten verzonnen. Alleen houdt men de westerse cultuur vaak weer voor die universalistische menselijke cultuur en daar valt wat op af te dingen.
En dan heb ik het natuurlijk niet over die kolder van islamitische mensenrechten oid.
I´m back.
pi_180572620
quote:
3s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:09 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

De Yanomami zijn ook niet de enige cultuur afgezien van de Westerse.

Een groot deel vind ons (moreel) verwerpelijk maar komt maar wat graag voor werk/zorg/onderwijs/democratie hiernaartoe om vervolgens mij te zeggen dat ik hun cultuur maar moet accepteren.
Ik denk dat dat wel meevalt. In het publieke debat wordt echter nauwelijks nog gedebatteerd zonder enorm te generaliseren (wat Blok hier ook gedaan heeft), waardoor het inderdaad soms lijkt dat elke moslim een radicaal is die zich weigert aan te passen, en elke Somaliër een potentiele zeerover. De werkelijkheid is echt niet zo zwart-wit als ie vaak geschetst wordt.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:18:33 #286
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180572630
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:14 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Weet jij of de Yanomami veel waarde hechten aan rechtspraak? Weet jij hoe tevreden ze zijn met de rechtspraak die ze hebben? En wat weet jij over de positie van de vrouw bij de Yanomami? En is de positie van de vrouw in westerse samenlevingen wel zo uitmuntend? Of vinden vooral westerse mannen dat? En dan heb ik het niet over formele zaken als recht op onderwijs en stemrecht, maar over hun positie in de maatschappij.
Dus?

Kortom er zijn cultuurverschillen en ja ik durf op basis van de uitvoering van dat soort zaken de discussie best aan wie er hoger op de ladder staat. Als het over "vroeger" gaat komt het heksen verbranden ook vrij vaak voorbij als argument, dat soort onzin zijn we ook een beetje ontgroeid en past ook niet meer in onze cultuur.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:19:46 #287
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180572654
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:18 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wel meevalt. In het publieke debat wordt echter nauwelijks nog gedebatteerd zonder enorm te generaliseren (wat Blok hier ook gedaan heeft), waardoor het inderdaad soms lijkt dat elke moslim een radicaal is die zich weigert aan te passen, en elke Somaliër een potentiele zeerover. De werkelijkheid is echt niet zo zwart-wit als ie vaak geschetst wordt.
Het gaat er niet enkel om om wat ze "willen" maar ook om wat we er concreet aan hebben. We kunnen met z'n allen heel Eritrea hier wel naartoe halen, maar wat hebben we er aan? Ook al zijn ze positief qua mindset en absoluut niet subversief.

De overgrote meerderheid zit na meerdere jaren nog gewoon in de bijstand, kan nog geen Nederlands, maakt me echt niet uit hoe hun mindset is maar liever gewoon niet. Als het geen bijdrage kan leveren dan blijf gewoon lekker waar je zit.

Want ondertussen mogen wij ervoor betalen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:20:15 #288
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180572662
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Jawel, ik denk wel dat er in de basis een gezamenlijke menselijke cultuur is. Ik bedoel dat denkt ook het hele westen, daarom hebben ze dat concept van de mensenrechten verzonnen. Alleen houdt men de westerse cultuur vaak weer voor die universalistische menselijke cultuur en daar valt wat op af te dingen.
En dan heb ik het natuurlijk niet over die kolder van islamitische mensenrechten oid.
Ik ging uit van een universele aardbol omvattende cultuur., ik dacht dat je dat bedoelde.. ;)
pi_180572665
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dus?

Kortom er zijn cultuurverschillen en ja ik durf op basis van de uitvoering van dat soort zaken de discussie best aan wie er hoger op de ladder staat. Als het over "vroeger" gaat komt het heksen verbranden ook vrij vaak voorbij als argument, dat soort onzin zijn we ook een beetje ontgroeid en past ook niet meer in onze cultuur.
Ja, maar is het juist niet die vermaledijde linksige feministische cultuur die we als hoger dan kunnen omschrijven?
I´m back.
pi_180572704
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik ging uit van een universele aardbol omvattende cultuur... ;)
Mensen zijn overal hetzelfde en hebben voor bepaalde morele vraagstukken wrs in de basis dezelfde oplossingen.

Mooi voorbeeld is bijvoorbeeld: wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander niet. En je moet ook niet zomaar je schoonmoeder afslachten.
I´m back.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:23:12 #291
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180572726
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mooi voorbeeld is bijvoorbeeld: wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander niet.
Wat grappig is, aangezien dat een westers/christelijk uitgangspunt is.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:23:24 #292
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180572729
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:20 schreef Ryan3 het volgende:

Ja, maar is het juist niet die vermaledijde linksige feministische cultuur die we als hoger dan kunnen omschrijven?
Nee, want dat zie ik niet als een cultuur ding. Dat is meer een generatie ding.
pi_180572746
quote:
3s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:23 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Wat grappig is, aangezien dat een westers/christelijk uitgangspunt is.
Dus in buiten Mongolië hebben ze niet een dergelijke morele stelregel, denk je?
I´m back.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:25:04 #294
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180572757
quote:
3s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:23 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Wat grappig is, aangezien dat een westers/christelijk uitgangspunt is.
De oudste verwijzing naar dit principe stamt uit het oude Egypte, niet zo heel westers als je het mij vraagt. En al zeker niet Christelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180572762
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:23 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, want dat zie ik niet als een cultuur ding. Dat is meer een generatie ding.
Ik zie dat wel als een cultuuruiting toch hoor. Ook al is dit wellicht iets van het laatste deel van de 20ste eeuw en vooral een westers dingetje.
I´m back.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:26:06 #296
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_180572771
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mensen zijn overal hetzelfde en hebben voor bepaalde morele vraagstukken wrs in de basis dezelfde oplossingen.
En dat is dus niet zo. De keren dat ik bv. in Afghanistan zat werden de morele vraagstukken tussen de verschillende stammen toch net op een iets andere manier opgelost dan dat wij zouden doen in het westen.

En dan laat ik het chai boy circus nog even achterwege wat daar gewoon een cultuur ding is.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:26:15 #297
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180572773
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

De oudste verwijzing naar dit principe stamt uit het oude Egypte, niet zo heel westers als je het mij vraagt. En al zeker niet Christelijk.
Dat is juist de oorsprong van het westen/christendom, samen met de Grieken. Zeer veel Egyptische mythologie en tradities zijn overgenomen in de onze, en later geincorporeerd in het oude testament zoals welbekend.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_180572785
quote:
2s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:19 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Het gaat er niet enkel om om wat ze "willen" maar ook om wat we er concreet aan hebben. We kunnen met z'n allen heel Eritrea hier wel naartoe halen, maar wat hebben we er aan? Ook al zijn ze positief qua mindset en absoluut niet subversief.
Het gaat ook om medemenselijkheid. We moeten hier met een paar miljard op een steenklomp zien te overleven en dan heb je elkaar soms nodig. Als je moet vluchten omdat je je leven niet zeker bent dan mag je toch hopen dat er ergens iemand is die je kan opvangen. En ja: degenen die misbruik maken van dat soort opvang, die niet op de vlucht zijn, die vormen zeker een groot probleem. Maar dat betekent niet dat iedereen die voor hulp aanklopt een kansenmisbruikende onaangepaste halve crimineel is. Helaas ook is dit een voorbeeld van problematiek die niet heel zwart-wit is, maar die in het debat wel altijd weer tot heel zwart-witte tegenstellingen leidt: aan de ene kant de conservatieven die vooral wijzen op degenen die misbruik maken van de vluchtelingenopvang en aan de andere kant de progressieven die vooral oog hebben op de mensen die oprecht voor hun leven moeten vrezen en daarom huis een haard hebben moeten verlaten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2018 00:27:59 ]
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:27:54 #299
322645 Voorschrift
See if I care
pi_180572792
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus in buiten Mongolië hebben ze niet een dergelijke morele stelregel, denk je?
Geen idee.

Maar iedereen als medemens zien is echt niet universeel.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  donderdag 19 juli 2018 @ 00:28:02 #300
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_180572794
quote:
15s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:26 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dat is juist de oorsprong van het westen/christendom, samen met de Grieken. Zeer veel Egyptische mythologie en tradities zijn overgenomen in de onze, en later geincorporeerd in het oude testament zoals welbekend.
Wat, zoals hoop ik ook bekend is, moreel gezien een volstrekt verwerpelijk boekje is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_180572799
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 00:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

En dat is dus niet zo. De keren dat ik bv. in Afghanistan zat werden de morele vraagstukken tussen de verschillende stammen toch net op een iets andere manier opgelost dan dat wij zouden doen in het westen.

En dan laat ik het chai boy circus nog even achterwege wat daar gewoon een cultuur ding is.
Ja, akkoord, maar dan acht je toch die linksige feministische cultuur als een hoger plan wrs?

Ik heb de ervaring natuurlijk niet. Ik kan ook altijd enorm schrikken van wrede cultuuruitingen ook, moet ik zeggen.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')