abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178921255
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2018 20:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik snap je helemaal. Ik denk alleen dat de kans op het uitbreken van paniek niet zo groot is. Maar risico is natuurlijk wel kans*effect en de effecten zijn voor kinderen natuurlijk aanzienlijk groter dan voor volwassenen...
We hebben overigens in 2010 al de damschreeuwer gehad. Eén persoon begon te schreeuwen, waarna de menigte uit elkaar sloeg en mensen serieus het risico liepen om vertrapt te worden.

pi_178921444
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 20:41 schreef luxerobots het volgende:

[..]

We hebben overigens in 2010 al de damschreeuwer gehad. Eén persoon begon te schreeuwen, waarna de menigte uit elkaar sloeg en mensen serieus het risico liepen om vertrapt te worden.

Ben ik uiteraard mee bekend. Maar nu er zoveel over in de media geweest is denk ik dat men het wel verwacht en anders reageert.
zie email 27 oktober
  donderdag 3 mei 2018 @ 20:52:55 #253
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 3 mei 2018 @ 20:54:01 #254
13456 AchJa
Shut up!!!
  donderdag 3 mei 2018 @ 21:25:43 #255
22565 asco
Los in deze tent
pi_178922392
Vies vuil smerig krapuul. Ik mag hopen dat ze hem half kapot slaan. Zo, mijn mening.
  donderdag 3 mei 2018 @ 21:25:47 #256
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178922395
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 20:24 schreef littlemindy het volgende:

[..]

Ik ervaar het bepaald niet als verplicht om mee te doen. Zijn ook weleens jaren geweest dat ik er niet echt mee bezig was en ook niet naar een herdenking ging of keek. Maar dan respecteer je anderen die dat wel doen wél. Het 'vrijheid' argument wordt nu vooral ingezet om anderen diezelfde vrijheid om wél te herdenken te ontnemen.
Natuurlijk, dat heb ik ook (meegekregen), als kind moesten wij stil zijn en meegrienen.
Nu zo vele jaren later, begrijp (en steun) ik dat mensen een anker zoeken voor hun (onwerkelijke ?) gedachten.

Gevoelsmatig, ervaar ik het wel als verplichting. In mijn familie/omgeving kan ik nauwelijks vraagtekens plaatsen. Veel is bedekt met een mantel van wij waren helden die verliezen hebben gehad en zij waren beesten (die het niet verdien(d)en om herdacht te worden).

Hoe dan ook, meer filosofisch, vind ik het interessant om verschillende gezichtspunten te aanschouwen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 3 mei 2018 @ 21:30:56 #257
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178922534
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 20:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je hoeft helemaal niets, het enige wat je wel moet is anderen die wel herdenken gewoon laten herdenken, je gaat dus geen herdenking van een ander verstoren.
Dat je thuis lekker nog een biertje opentrekt terwijl je gaat liggen rukken zal me een worst wezen.
Natuurlijk mag en kunnen we doen waar we ons lekker bij voelen. Ik doe/ga (over)morgen gewoon doen wat ik altijd al deed, stilletjes herdenken en gezellig feestjes vieren.

Je raakt wel een kernding wat vaker in Nederland opspeelt: "mag je een "feestje"van een ander verstoren omdat je het daar niet mee eens bent ?"
Ik denk aan allerlei land's eigen capriolen zoals Sinterklaas, Kerstmis, Koningshuis, Herdenking en Bevrijding..... die anderen menen te moeten verstoren.
pi_178922656
quote:
14s.gif Op donderdag 3 mei 2018 21:25 schreef Vallon het volgende:

[..]

Natuurlijk, dat heb ik ook (meegekregen), als kind moesten wij stil zijn en meegrienen.
Nu zo vele jaren later, begrijp (en steun) ik dat mensen een anker zoeken voor hun (onwerkelijke ?) gedachten.

Gevoelsmatig, ervaar ik het wel als verplichting. In mijn familie/omgeving kan ik nauwelijks vraagtekens plaatsen. Veel is bedekt met een mantel van wij waren helden die verliezen hebben gehad en zij waren beesten (die het niet verdien(d)en om herdacht te worden).

Hoe dan ook, meer filosofisch, vind ik het interessant om verschillende gezichtspunten te aanschouwen.
Hoe kom je daarbij? je kunt toch ook stil zijn voor de gevallen Duitsers?

Zolang je maar 2 minuten stil bent. Al is het gespeelde beschaving.
  donderdag 3 mei 2018 @ 21:46:18 #259
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178922930
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 21:35 schreef Rangono het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? je kunt toch ook stil zijn voor de gevallen Duitsers?

Zolang je maar 2 minuten stil bent. Al is het gespeelde beschaving.
Bij ons niet, hoor :P !!!! Hoewel de generatie die de vijand verfoeiden, zo langzamerhand zelf aan het verdwijnen is en moet worden herdacht.

Het is idd een wat opgevoerde/geregisseerde show. Probleem wat de organisatie over zichzelf heeft afgeroepen om aan te geven wie (waarom) worden herdacht.
"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien."

Over die definitie kan je het nodige, zoals eerder gezegd, ter discussie stellen.
Ik zou mijzelf al een stuk gelukkig voelen wanneer de herdenking gaat om:
"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we de slachtoffers van oorlogssituaties.""
pi_178922981
quote:
12s.gif Op donderdag 3 mei 2018 21:46 schreef Vallon het volgende:

[..]

Bij ons niet, hoor :P !!!! Hoewel de generatie die de vijand verfoeiden, zo langzamerhand zelf aan het verdwijnen is en moet worden herdacht.

Het is idd een wat opgevoerde/geregisseerde show. Probleem wat de organisatie over zichzelf heeft afgeroepen om aan te geven wie (waarom) worden herdacht.
"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien."

Over die definitie kan je het nodige, zoals eerder gezegd, ter discussie stellen.
Ik zou mijzelf al een stuk gelukkig voelen wanneer de herdenking gaat om:
"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we de slachtoffers van oorlogssituaties.""
Waar het in essentie omgaat is: hoe moeilijk is het om 2 minuten even stil te zijn. Al doe je het uit respect voor de mensen die die 2 minuten wel daadwerkelijk denken aan de gevallen slachtoffers, helden.
  donderdag 3 mei 2018 @ 21:57:07 #261
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178923275
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 21:47 schreef Rangono het volgende:

[..]

Waar het in essentie omgaat is: hoe moeilijk is het om 2 minuten even stil te zijn. Al doe je het uit respect voor de mensen die die 2 minuten wel daadwerkelijk denken aan de gevallen slachtoffers, helden.
Ik denk niet dat het gaat om in fysieke stil te zijn en het woord (onoprecht) respect wil ik nog niet eens aan denken.

Het zou echt (te ?) simpel zijn om alleen te spreken over slachtoffers.
Geen definitie, geen classificatie anders dan oorlogsslachtoffers.
Je hebt dan geen discussie want wie wel of niet slachtoffer(s) zijn kan (en mag) jezelf bedenken.
Voor de helden hebben we de bevrijding die aldaar al of niet terecht, geëerd worden.
pi_178923309
quote:
15s.gif Op donderdag 3 mei 2018 21:57 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het gaat om in fysieke stil te zijn en het woord (onoprecht) respect wil ik nog niet eens aan denken.

Je hebt dan geen discussie want wie wel of niet slachtoffer(s) zijn kan (en mag) jezelf bedenken.
Voor de helden hebben we de bevrijding die aldaar al of niet terecht, geëerd worden.
Ik begrijp je punt niet.
pi_178923413
quote:
15s.gif Op donderdag 3 mei 2018 21:57 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wat vind je van het bozige toontje van de mensen die lawaai willen maken? Dat het louter gaat om het herdenken van de witte slachtoffers, dat de Indonesiërs vergeten worden? En als de rechter hen terugfluit, het gaat om een koloniale rechtbank?
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:11:40 #264
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178923723
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 21:58 schreef Rangono het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt niet.
De discussie en deze topicsreeks zijn n.a.v. de situatie dat er mensen zijn die het niet eens zijn met de definitie waarom er herdacht wordt. Het herdenkingscomité plaats zelf een kader wie (en dus andere, kennelijk niet) worden herdacht.

Wanneer je de herdenking omzet in een herdenking voor oorlogsslachtoffers ben je van die discussie af, vooral wanneer je dat jaarlijks op andere dag doet.

Zelf herken ik wel wat van de commotie die de herdenking in onze veranderde tijden oproept. Je kan serieus het "beladen" herdenkingsgebeuren ter discussie stellen.
Waarom alleen Nederlandse slachtoffers ?, waarbij ik verdomde goed snap (kan mij de opvoedkundige brainwash "lessen" herinneren) waarom en nu vooral ook begrijp hoe dat zo is gekomen.
pi_178923774
quote:
6s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:11 schreef Vallon het volgende:

[..]

De discussie en deze topicsreeks zijn n.a.v. de situatie dat er mensen zijn die het niet eens zijn met de definitie waarom er herdacht wordt. Het herdenkingscomité plaats zelf een kader wie (en dus andere, kennelijk niet) worden herdacht.

Wanneer je de herdenking omzet in een herdenking voor oorlogsslachtoffers ben je van die discussie af, vooral wanneer je dat jaarlijks op andere dag doet.

Zelf herken ik wel wat van de commotie die de herdenking in onze veranderde tijden oproept. Je kan serieus het "beladen" herdenkingsgebeuren ter discussie stellen.
Waarom alleen Nederlandse slachtoffers ?, waarbij ik verdomde goed snap (kan mij de opvoedkundige brainwash "lessen" herinneren) waarom en nu vooral ook begrijp hoe dat zo is gekomen.
Omdat het geen fuck meer voorstelt als we ook heldhaftige Japanners in China of Vietnamezen onderdeel gaan laten uitmaken van de herdenking. Zonder kader is er geen sprake van een gezamenlijke en nationale herdenking.
pi_178923827
quote:
6s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:11 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het zijn niet alleen Nederlandse slachtoffers. Je mag helemaal zelf weten wie jij niet of wel wil herdenken.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:23:27 #267
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178924120
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:13 schreef Confetti het volgende:

[..]

Omdat het geen fuck meer voorstelt als we ook heldhaftige Japanners in China of Vietnamezen onderdeel gaan laten uitmaken van de herdenking. Zonder kader is er geen sprake van een gezamenlijke en nationale herdenking.
Dat vraag ik mij juist af. Zelf denk ik niet (zo meer) in Nationale landsgrenzen, net zo min dat ik een Nederlander ben. Ik voel mij minsten evenzoveel verbonden met de wereld in zijn geheel dan alleen het land hier. Zelf zou ik het een stuk "reëler" vinden dat "wij" ook anderen met vergelijkbaar leed gedenken. Als land kunnen en mogen we gerust ook slachtoffers van ..vulin... herdenken of mis ik nu wat ?

Nogmaals, het Nationaal herdenkingscomité roept de situatie (ongewild) zelf over zichzelf af.
Ooit was het alleen de Tweede Wereldoorlog, toen moest - redenen van een verwaterd bestaansrecht of zo - de herdenking uitgebreid worden waardoor je automatisch jezelf ter discussie stelt.
pi_178924445
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:15 schreef Rangono het volgende:

[..]

Het zijn niet alleen Nederlandse slachtoffers. Je mag helemaal zelf weten wie jij niet of wel wil herdenken.
Ja, klopt, uiteraard mag je herdenken wie je wilt. Maar dat willen die Meijerink en #voormijgeen4mei niet dus.

Er bestaat natuurlijk wel een officiële herdenking met het zogenaamde memorandum of wel de richtlijn, waarin staat wie er officieel herdacht worden. En dat willen die Meijerink c.s. dus in feite aanpassen: het memorandum. De officiële richtlijn.

Wat die mevrouw uitlegt, die gepromoveerd is op 4/5 mei, in de inleiding van het debat in De Balie (waarvan filmpje staat in OP), is dat dit memorandum dus ook ongeveer 6 keer is aangepast. Soms betekende dit een uitbreiding, soms een beperking. Zij stelt echter, en an sich ben ik het met haar eens, dat dit soort debatten zoals we die nu voeren, nav die Meijerink c.s., de herdenking juist "levendig" houdt. Geen stilte (tijdens de dodenherdenking) zonder af en toe een storm dus.

Althans zo gaat dat dus kennelijk in NL.
Geen idee hoe dat in Fr., UK en B gaat bijvoorbeeld.
I´m back.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:33:52 #269
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178924456
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:15 schreef Rangono het volgende:

[..]

Tuurlijk mag ik zelf alles weten maar ik gaf je de definitie die ten grondslag ligt aan de herdenking: "Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien."

Ik bespaar je maar de verdere classificaties waarbij ons Nationaal herdenken qua redenen steeds beperkter van op- en aanzet wordt en daarom ter discussie staat bij mensen die het daar niet mee eens zijn, dat anders beleven of zich daardoor juist buitengesloten voelen.
pi_178924561
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 21:47 schreef Rangono het volgende:

[..]

Je hoeft niet eens stil te zijn, maar vaak de mensen die dat wel willen die ene twee minuten even niet lastig met je mening. Die dat lekker er voor of er na
Whatever...
pi_178924567
quote:
18s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:33 schreef Vallon het volgende:

[..]

Tuurlijk mag ik zelf alles weten maar ik gaf je de definitie die ten grondslag ligt aan de herdenking: "Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien."

Ik bespaar je maar de verdere classificaties waarbij ons Nationaal herdenken qua redenen steeds beperkter van op- en aanzet wordt en daarom ter discussie staat bij mensen die het daar niet mee eens zijn, dat anders beleven of zich daardoor juist buitengesloten voelen.
De grap is dat de tegengroep helemaal niet zo feitelijk bezig is.

Die roepen gewoon 'kolonialisme' en 'racisme'', dat Indonesiërs vergeten worden en dat alleen witte mensen herdacht worden.

Het is behoorlijk feitenvrij.
pi_178924697
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, klopt, uiteraard mag je herdenken wie je wilt. Maar dat willen die Meijerink en #voormijgeen4mei niet dus.

Er bestaat natuurlijk wel een officiële herdenking met het zogenaamde memorandum of wel de richtlijn, waarin staat wie er officieel herdacht worden. En dat willen die Meijerink c.s. dus in feite aanpassen: het memorandum. De officiële richtlijn.

Wat die mevrouw uitlegt, die gepromoveerd is op 4/5 mei, in de inleiding van het debat in De Balie (waarvan filmpje staat in OP), is dat dit memorandum dus ook ongeveer 6 keer is aangepast. Soms betekende dit een uitbreiding, soms een beperking. Zij stelt echter, en an sich ben ik het met haar eens, dat dit soort debatten zoals we die nu voeren, nav die Meijerink c.s., de herdenking juist "levendig" houdt. Geen stilte (tijdens de dodenherdenking) zonder af en toe een storm dus.

Althans zo gaat dat dus kennelijk in NL.
Geen idee hoe dat in Fr., UK en B gaat bijvoorbeeld.
Het ligt vast aan mij, maar ik begrijp het probleem niet. Je kan toch gewoon met een groepje een eigen herdenking doen?
pi_178924825
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:42 schreef Rangono het volgende:

[..]

Het ligt vast aan mij, maar ik begrijp het probleem niet. Je kan toch gewoon met een groepje een eigen herdenking doen?
Je bedoelt Meijerink en maten die een eigen herdenking organiseert voor Indonesiërs ?
Dat doen ze niet..... ze willen knokken tegen de gevestigde orde.
Indonesiërs herdenken op een bepaalde dag met muziek en speech en stilte is niet echt interessant voor hen.
Tjaaaa fatsoenrakkers....
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:47:26 #274
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178924835
quote:

[..]

En dus op 4 mei 2018 om 20u00 de sirene aanzetten....

We snappen het probleem best heel goed. Het gaat er ook om of je van elkaar mag en kan verwachten dat die (ongeacht de redenen) stil gaan zijn zodat een ander (weliswaar heel erg groot) groepje op hun wijze, hun herdenking doen.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:47:58 #275
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178924849
quote:
18s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:33 schreef Vallon het volgende:

[..]

Neen.

quote:
"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties."
Comite 4 en 5 mei
pi_178924884
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:47 schreef Vallon het volgende:

[..]

En dus op 4 mei 2018 om 20u00 de sirene aanzetten....

We snappen het probleem best heel goed. Het gaat er ook om of je van elkaar mag en kan verwachten dat die (ongeacht de redenen) stil gaan zijn zodat een ander (weliswaar heel erg groot) groepje op hun wijze, hun herdenking doen.
1: Nee, dat mag niet. Dat is verstoring van de openbare orde.

2: Neen, je hoeft zelfs niet stil te zijn. Zolang je hen die wel stil willen zijn niet gaat lastig vallen.
pi_178924954
quote:

[..]

Nou ja, zij willen dus puur en alleen dat memorandum veranderen, want NL institutioneel racistisch en nog koloniaal. Gaat hen sec niet om die 2 minuten stilte dus, maar om het memorandum.

In 1994-1995 begon de discussie over ook herdenken van Duitsers, toenmalige premier Kok zei dat-ie dat an sich ook een goed idee vond en toen barstte de discussie los. Later was hij toch verbaasd over de emotie van de tegenstanders. Het is er dus nooit van gekomen. Officieel dus.
I´m back.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:53:40 #278
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178924965
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Neen.

[..]

Comite 4 en 5 mei
"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties."
Nou dan is ook jou quote van het comité niet consistent, wellicht vanwege tekstruimte.
Op https://www.4en5mei.nl/herdenken-en-vieren/herdenken/nationale-herdenking staat letterlijk "Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien."
Nogmaals, zou het van realiteit getuigen om onze nationale herdenking niet (in) te beperken.
pi_178924971
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:53 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, zij willen dus puur en alleen dat memorandum veranderen, want NL institutioneel racistisch en nog koloniaal. Gaat hen sec niet om die 2 minuten stilte dus, maar om het memorandum.

In 1994-1995 begon de discussie over ook herdenken van Duitsers, toenmalige prmier Kok zei dat-ie dat an sich ook een goed idee vond en toen barstte de discussie los. Later was hij toch verbaasd over de emotie van de tegenstanders. Het is er dus nooit van gekomen. Officieel dus.
En dit zijn volwassen mensen......

Verplichte sterilisatie is zo slecht nog niet (of ligt dat ook gevoelig?).
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:57:39 #280
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178925044
Al herdenk je op 4 mei je overleden cavia, dan is er toch nog steeds geen probleem? Het wordt lastig als je wil dat heel Nederland ook jouw cavia gaat herdenken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178925064
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:57 schreef Janneke141 het volgende:
Al herdenk je op 4 mei je overleden cavia, dan is er toch nog steeds geen probleem? Het wordt lastig als je wil dat heel Nederland ook jouw cavia gaat herdenken.
Of wanneer je anderen die hun cavia willen herdenken dat recht ontzegd
zie email 27 oktober
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:59:05 #282
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_178925065
quote:

[..]

In 1994-1995 begon de discussie over ook herdenken van Duitsers, toenmalige premier Kok zei dat-ie dat an sich ook een goed idee vond en toen barstte de discussie los. Later was hij toch verbaasd over de emotie van de tegenstanders. Het is er dus nooit van gekomen. Officieel dus.
Kan mij dat nog wel herinneren. Zelf vond/vind ik de insteek goed, hoewel in mijn familieomgeving de rapen wel gaar waren met die godslastering om ook Duitsers te (gaan) herdenken.

Zoals je eerder aanstipte; herdenken moet levend(ig) blijven en daarbij past discussie, zelfs verstoring opdat "wij" scherp blijven dat het herdenken niet een vanzelfsprekende gewoonte is. Herdenken heeft alleen een waarde wanneer je weet waarom je (niet) herdenkt.
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:00:42 #283
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178925098
quote:

[..]

Een paar jaar geleden werd het nog geprobeerd in Vorden.
pi_178925150
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Heb 100x meer respect voor omgekomen Duitse Wehrmacht soldaten dan voor die losers die nu de herdenking willen verstoren
  Moderator donderdag 3 mei 2018 @ 23:06:10 #285
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178925183
Duitse militairen herdenken vind ik an sich geen probleem ... zolang het maar niet op 4 mei is

hadden ze maar thuis moeten blijven
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_178925193
quote:

[..]

Ik heb nergens iets van Meijerink gelezen over een andere tekst van het memorandum...
Dat noemt hij nergens. Hij heeft het over niet militairen cq oorlogsmisdadigers herdenken ..
Waar het lijkt alsof hij alle omgekomen militairen van 45-50 tot oorlogsmisdadiger verklaart

Overigens in een toelichting op het memorandum staat dit
quote:
“Nederlandse slachtoffers”
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we de slachtoffers van het Koninkrijk der Nederlanden. We herdenken geen daders.
Dat kun je ook interpreteren : we herdenken geen daders van de naoorlogse strijdsituaties.
En daarmee heeft fatsoenrakker Rogier zijn zin betreffende oorlogsmisdadgers.
Hij heeft het over die groep maar heeft geen enkel bewijs van een omgekomen militair die herdacht wordt en hele foute dingen deed. Geen namen, data, feiten. Noppes.
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:06:49 #287
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178925198
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:04 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Heb 100x meer respect voor omgekomen Duitse Wehrmacht soldaten dan voor die losers die nu de herdenking willen verstoren
Dat is een ander verhaal. Maar Duitsers herdenken doe je maar op een gure herfstdag op het strand in een kuil oid.
  Moderator donderdag 3 mei 2018 @ 23:07:24 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178925213
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:06 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat is een ander verhaal. Maar Duitsers herdenken doe je maar op een gure herfstdag op het strand in een kuil oid.
_O- _O-
pi_178925237
ps... iedereen moet vrij zijn oorlogsmisdadigers te herdenken....
Moreel en juridisch...
Die daden goedpraten en propageren is een andere morele kwestie.
pi_178925239
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:06 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nou ja, al herdenk ik... wou Hitler zeggen maar dat gaat wel echt te ver, maar al herdenk ik SS'ers op dat tijdstip, zolang ik niemand anders er mee lastig val is dat toch prima? Het moment dat je anderen gaat lastigvallen met je overtuigingen is voor mij een brug te ver
Edit: En nee ik herdenk geen SS'ers dan :')
pi_178925255
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 22:57 schreef Janneke141 het volgende:
En dat willen ze dus in feite. Het draait hen om dat memorandum. Niet sec om die 2 minuten stilte. Klopt ook anders kom je niet op het idee om die 2 minuten te verstoren. En nu dus de uitspraak van de rechter niet te respecteren in feite, als ik het goed begrijp. (Waarom je dan in eerste instantie toch naar een rechter gaat, snap ik weer niet... maar goed.)
I´m back.
pi_178925317
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik heb nergens iets van Meijerink gelezen over een andere tekst van het memorandum...
Dat noemt hij nergens. Hij heeft het over niet militairen cq oorlogsmisdadigers herdenken ..
Waar het lijkt alsof hij alle omgekomen militairen van 45-50 tot oorlogsmisdadiger verklaart

Overigens in een toelichting op het memorandum staat dit
Dat noemt-ie niet maar dat kun je dus logischerwijs concluderen. Misschien begrijpt-ie zelf ook allemaal niet hoor, dat zou kunnen.
quote:
[..]

Dat kun je ook interpreteren : we herdenken geen daders van de naoorlogse strijdsituaties.
En daarmee heeft fatsoenrakker Rogier zijn zin betreffende oorlogsmisdadgers.
Hij heeft het over die groep maar heeft geen enkel bewijs van een omgekomen militair die herdacht wordt en hele foute dingen deed. Geen namen, data, feiten. Noppes.
Ja, ik denk dat mensen nu weer eerder voor een beperking zouden kiezen. Ligt ook aan het feit dat nu de na-oorlogse generatie het meer voor het zeggen hebben wrs.
I´m back.
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:13:04 #293
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178925321
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En dat willen ze dus in feite. Het draait hen om dat memorandum. Niet sec om die 2 minuten stilte. Klopt ook anders kom je niet op het idee om die 2 minuten te verstoren. En nu dus de uitspraak van de rechter niet te respecteren in feite, als ik het goed begrijp. (Waarom je dan in eerste instantie toch naar een rechter gaat, snap ik weer niet... maar goed.)
Nou ja, dat vraag ik mij dus af. Je kunt prima een caviaherdenking houden zonder dat de tekst van dat memorandum of de insteek van de 'officiële' herdenking wordt aangepast. Als je hier in de stad een vergunning aanvraagt om op 4 mei om 8 uur een caviaherdenking te houden in het speeltuintje op de hoek, dan denk ik dat je die wel krijgt. Op de Grote Markt geef ik je echter weinig kans.
Maar dan zijn we er toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178925340
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:00 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja, toch is die discussie dus ook al weer vrij oud en ja, is eigenlijk nooit wat geworden. Overigens ben ik het daar mee eens. ikzelf zou nu ook eerder denken aan sec wo2.
I´m back.
pi_178925359
Hoezo alleen Nederlandse oorlog slachtoffers herdenken ? Tijdens de holocaust werden toch niet alleen Nederlandse joden omgekomen ? Ik vind het een beetje raar.
Volgens mij moet er stil gestaan worden bij het totale leed wat het heeft gekost om de huidige maatschappij te hebben. De onschuldige slachtoffers en de militairen welke hun leven hebben gegeven om te zorgen voor vrede
pi_178925383
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou ja, dat vraag ik mij dus af. Je kunt prima een caviaherdenking houden zonder dat de tekst van dat memorandum of de insteek van de 'officiële' herdenking wordt aangepast. Als je hier in de stad een vergunning aanvraagt om op 4 mei om 8 uur een caviaherdenking te houden in het speeltuintje op de hoek, dan denk ik dat je die wel krijgt. Op de Grote Markt geef ik je echter weinig kans.
Maar dan zijn we er toch?
Ja, uiteraard kunnen we daar een mouw aan passen in NL, alleen het gaat hem over mensen van een ander ras dan het witte ras en het feit dat we nog steeds een racistisch, koloniaal land zijn wrs... maar goed, van mij mag hij natuurlijk.
I´m back.
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:17:18 #297
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178925394
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:06 schreef sp3c het volgende:
Duitse militairen herdenken vind ik an sich geen probleem ... zolang het maar niet op 4 mei is
Je kunt daar toch een huiskamersessie voor organiseren?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator donderdag 3 mei 2018 @ 23:18:38 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178925425
quote:
7s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Je kunt daar toch een huiskamersessie voor organiseren?
wat niet weet, wat niet deert
  donderdag 3 mei 2018 @ 23:19:31 #299
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178925444
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2018 23:18 schreef sp3c het volgende:
wat niet weet, wat niet deert
Ik heb wel eens porno gekeken tijdens de twee minuten. Met oordopjes!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator donderdag 3 mei 2018 @ 23:20:00 #300
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178925455
wil ook niet weten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')