abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 22 januari 2019 @ 21:50:22 #101
54593 crew  Olga
Cheese
pi_184561528
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 21:35 schreef Natalie het volgende:

[..]

Zuur is dat, hè? Ik heb ook een paar van die losse eindjes en je vraagt je af of je de antwoorden ooit gaat vinden. Maar bij jou is het relatief dichtbij. Hoe frustrerend!
ik blijf gewoon hoop houden maar het is idd zeer frustrerend. Wel is het leuk dat mijn zus het hele dna verhaal nu wel interessant vind terwijl als ik het over genealogie algemeen vertelde ik het net zo goed aan de kat kon vertellen :D
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_184569485
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 januari 2019 21:50 schreef Olga het volgende:

[..]

ik blijf gewoon hoop houden maar het is idd zeer frustrerend. Wel is het leuk dat mijn zus het hele dna verhaal nu wel interessant vind terwijl als ik het over genealogie algemeen vertelde ik het net zo goed aan de kat kon vertellen :D
Hier was er altijd wel interesse, maar weinig kennis. Als ik begon over een kwartierstaat dan zag ik vraagtekens in hun ogen. Maar zo'n wereldkaart met kleuren en percentages is visueel natuurlijk een stuk interessanter. En dan komt er vaak nog wel wat informatie los :D
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_184571293
quote:
:D

5 testen, 5x totaal verschillend resultaat en dan het top punt: de resultaten per test zijn soms niet eens hetzelfde bij de twee zussen :D :D Een ééneiige tweeling :')
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 23 januari 2019 @ 17:07:49 #105
54593 crew  Olga
Cheese
pi_184575974
Ik weet niet of iedereen het al kent, maar https://erichennekam.blogspot.com/ is echt een tip voor minder bekende bronnen
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_184576061
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2019 17:07 schreef Olga het volgende:
Ik weet niet of iedereen het al kent, maar https://erichennekam.blogspot.com/ is echt een tip voor minder bekende bronnen
Ja is super! Jammer dat hij met de FB-groep gestopt is, maar via Twitter en die blogspot nog genoeg tips.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 23 januari 2019 @ 17:18:49 #107
54593 crew  Olga
Cheese
pi_184576110
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2019 17:13 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Ja is super! Jammer dat hij met de FB-groep gestopt is, maar via Twitter en die blogspot nog genoeg tips.
Ja vond ik ook :{
Ik volg nu alleen de site
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_184589243
Dat soort bronnen zijn best interessant. Goede tip!

Bij mij staat het onderzoek even op een laag pitje. Komt wel weer als m'n peuter een kleuter is een mama wat meer tijd heeft :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 25 januari 2019 @ 20:28:47 #109
54593 crew  Olga
Cheese
pi_184619782
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 10:46 schreef Natalie het volgende:
Dat soort bronnen zijn best interessant. Goede tip!

Bij mij staat het onderzoek even op een laag pitje. Komt wel weer als m'n peuter een kleuter is een mama wat meer tijd heeft :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb ook maanden dat ik er niets aan deed. En genealogie heeft geen tijdsframe ;) Het is tenslotte een hobby.
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  maandag 4 maart 2019 @ 21:22:36 #110
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_185392053
Ik ontdek steeds meer spannende dingen, o.a. via het stamboomforum dat in de OP wordt genoemd :)
Bij "mijn familie" daar is er regelmatig een onderzoeker die verwijst naar Familysearch voor meer info (bijvoorbeeld bepaalde akten). En daar moet je dan een account aanmaken. Heeft iemand daar ervaring mee? Krijg je echt toegang tot meer informatie dan zonder account? En wordt je niet gespamd door die Mormomen, of ongein met de gegevens die je in moet voeren :?
  maandag 4 maart 2019 @ 22:56:18 #111
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_185394882
quote:
5s.gif Op maandag 4 maart 2019 21:22 schreef Lunatiek het volgende:
Ik ontdek steeds meer spannende dingen, o.a. via het stamboomforum dat in de OP wordt genoemd :)
Bij "mijn familie" daar is er regelmatig een onderzoeker die verwijst naar Familysearch voor meer info (bijvoorbeeld bepaalde akten). En daar moet je dan een account aanmaken. Heeft iemand daar ervaring mee? Krijg je echt toegang tot meer informatie dan zonder account? En wordt je niet gespamd door die Mormomen, of ongein met de gegevens die je in moet voeren :?
Ik heb daar inderdaad een account en heb nog nooit een e-mail ontvangen oid. Gewoon registreren en inloggen, dat is alles.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_189185593
Hoe leggen jullie je stamboom vast? Ik ben de afgelopen weken begonnen om het eea uit te zoeken, maar heb nu alle akten in een mappen structuur gezet op mijn harde schijf. Dit is leuk om documenten in op te slaan, maar het geeft geen goed overzicht. Helemaal omdat men in mijn familie er, blijkbaar, een gewoonte ervan maakte om om de generatie dezelfde voornamen te gebruiken, en om na het overlijden van een kind, het volgende kind weer dezelfde naam te geven :')

Ik zit eraan te denken om een excel bestand op te gaan zetten, maar volgens mij zijn er betere manieren. Het liefst heb ik wel een programma dat ik lokaal (op mijn eigen pc) kan draaien en geen online service....
  Moderator zondag 29 september 2019 @ 23:38:32 #113
18653 crew  D.
pi_189185704
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2019 23:28 schreef cofi het volgende:
Hoe leggen jullie je stamboom vast? Ik ben de afgelopen weken begonnen om het eea uit te zoeken, maar heb nu alle akten in een mappen structuur gezet op mijn harde schijf. Dit is leuk om documenten in op te slaan, maar het geeft geen goed overzicht. Helemaal omdat men in mijn familie er, blijkbaar, een gewoonte ervan maakte om om de generatie dezelfde voornamen te gebruiken, en om na het overlijden van een kind, het volgende kind weer dezelfde naam te geven :')

Ik zit eraan te denken om een excel bestand op te gaan zetten, maar volgens mij zijn er betere manieren. Het liefst heb ik wel een programma dat ik lokaal (op mijn eigen pc) kan draaien en geen online service....
Uit de OP:

quote:
14s.gif Op donderdag 4 januari 2018 13:18 schreef Dagoduck het volgende:

Verwerkingsprogramma's
- Aldfaer is een gratis programma. Goede duidelijke uitleg en in het Nederlands. Tevens is er een gebruikersgroep waar je met al je vragen terecht kan.

- Gensdata Pro is het genealogieprogramma van de Nederlandse Genealogische vereniging. (NGV) Het programma is niet gratis, maar is wel erg duidelijk en heeft ook een eigen gebruikersgroep waar je met je vragen terecht kunt.

- Hazadata is net als de andere twee een Nederlands programma. Duidelijke uitleg, ook een eigen gebruikersgroep en is niet gratis, maar je kunt via een testversie kijken of het wat voor je is.

Ikzelf heb Aldfaer en ben hier heel tevreden over :Y
  maandag 30 september 2019 @ 00:08:43 #114
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_189185953
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2019 23:28 schreef cofi het volgende:
Hoe leggen jullie je stamboom vast? Ik ben de afgelopen weken begonnen om het eea uit te zoeken, maar heb nu alle akten in een mappen structuur gezet op mijn harde schijf. Dit is leuk om documenten in op te slaan, maar het geeft geen goed overzicht. Helemaal omdat men in mijn familie er, blijkbaar, een gewoonte ervan maakte om om de generatie dezelfde voornamen te gebruiken, en om na het overlijden van een kind, het volgende kind weer dezelfde naam te geven :')

Ik zit eraan te denken om een excel bestand op te gaan zetten, maar volgens mij zijn er betere manieren. Het liefst heb ik wel een programma dat ik lokaal (op mijn eigen pc) kan draaien en geen online service....
Aldfaer inderdaad.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  maandag 30 september 2019 @ 00:12:46 #115
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189185973
Aldfaer.
Omdat ik moeite heb met het uit elkaar houden van de veschillende personen en ook bij ons dat vernoemingssysteem is gebruikt, probeer ik meestal iets extra's bij de naam te zetten, bijvoorbeeld een opvallend beroep of een afwijkende woonplaats. Henk de groenteboer of Marie de Hagenees.
pi_189186574
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2019 23:28 schreef cofi het volgende:
Helemaal omdat men in mijn familie er, blijkbaar, een gewoonte ervan maakte om om de generatie dezelfde voornamen te gebruiken, en om na het overlijden van een kind, het volgende kind weer dezelfde naam te geven :')
Ja, mijn familie hetzelfde. En toen waren er ergens ouders die de twee dochters naar de oma's vernoemden en die hadden dezelfde naam. Dus je kreeg dochter 1 en dochter 2 met dezelfde naam. Vervolgens vond ik online een stamboom van iemand die dus maar even had besloten dat dochter 1 was overleden op het moment dat dochter 2 was geboren. Ik heb diegene een email gestuurd dat dat niet het geval was en dat het beide tantes van mijn moeder waren die allebei erg oud zijn geworden. Persoon heeft stamboom niet aangepast :')

Hier overigens Aldfaer in gebruik en ben er tevreden over. Was wel mooi geweest als het ook op een tablet oid kon, maar helaas.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 30 september 2019 @ 08:47:35 #117
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_189187220
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 02:43 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Hier overigens Aldfaer in gebruik en ben er tevreden over. Was wel mooi geweest als het ook op een tablet oid kon, maar helaas.
Als je een gedcom-export doet en dit bestand op je telefoon zet, kun je deze met de App Heredis inlezen. Zodoende heb ik mijn stamboombestand ook op mijn telefoon. Werkt neem ik aan ook wel op tablets.
https://android.heredis.com/?lang=en
https://ios.heredis.com/?lang=en
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_189189050
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 08:47 schreef TARAraboemdijee het volgende:

Als je een gedcom-export doet en dit bestand op je telefoon zet, kun je deze met de App Heredis inlezen. Zodoende heb ik mijn stamboombestand ook op mijn telefoon. Werkt neem ik aan ook wel op tablets.
https://android.heredis.com/?lang=en
https://ios.heredis.com/?lang=en
Nooit geprobeerd, maar kan dus ook op de telefoon :o
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_189192796
Dank jullie allemaal voor de tips! Ik ga denk ik vanavond aldfaer downloaden en installeren. Iedereen is wel vrij eenduidig in wat het juiste software pakket is :D

Zijn er trouwens ook mensen die gebruik maken van een online oplossing?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 30 september 2019 @ 16:31:11 #120
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_189193268
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 16:01 schreef cofi het volgende:
Dank jullie allemaal voor de tips! Ik ga denk ik vanavond aldfaer downloaden en installeren. Iedereen is wel vrij eenduidig in wat het juiste software pakket is :D

Zijn er trouwens ook mensen die gebruik maken van een online oplossing?
Ik gebruik tevens Geni (geni.com), waar je je stamboombestand kunt uploaden (eerder genoemde Gedcom-export) of gewoon namen kunt toevoegen. Het mooie aan Geni is dat men allemaal aan 1 grote wereldstamboom werkt en je je familie dus kunt koppelen aan de miljoenen profielen die daar al op staan, en ook deze kunt verbeteren (als een soort wikipedia).
Dat kan enorm helpen in je onderzoek.

Er zit een goede privacy op aangaande nog levende personen, en familiebanden tussen personen kun je makkelijk vinden. Altijd al willen weten op welke manier je verwant bent aan Johan Cruijff? Met Geni kun je dat dus opzoeken :)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_189194667
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 16:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Ik gebruik tevens Geni (geni.com), waar je je stamboombestand kunt uploaden (eerder genoemde Gedcom-export) of gewoon namen kunt toevoegen. Het mooie aan Geni is dat men allemaal aan 1 grote wereldstamboom werkt en je je familie dus kunt koppelen aan de miljoenen profielen die daar al op staan, en ook deze kunt verbeteren (als een soort wikipedia).
Dat kan enorm helpen in je onderzoek.

Er zit een goede privacy op aangaande nog levende personen, en familiebanden tussen personen kun je makkelijk vinden. Altijd al willen weten op welke manier je verwant bent aan Johan Cruijff? Met Geni kun je dat dus opzoeken :)
Gaaf! Misschien in een later stadium maar eens proberen :s)

zojuist altfaer gedownload, straks maar eens mee gaan spelen :*
  maandag 30 september 2019 @ 23:49:38 #122
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189201369
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 16:01 schreef cofi het volgende:
Dank jullie allemaal voor de tips! Ik ga denk ik vanavond aldfaer downloaden en installeren. Iedereen is wel vrij eenduidig in wat het juiste software pakket is :D

Zijn er trouwens ook mensen die gebruik maken van een online oplossing?
Ja, wij gebruikten WieWasWie, maar die oplossing bestaat niet meer. Bij het opheffen werd stamboomnederland.nl aangeradem, dus die gebruiken we nu ook. Helaas heeft dat niet de mogelijkheid de documenten uit wiewaswie te koppelen als bewijs.
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:22:36 #123
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_189202876
Ik gebruik verder soms Genealogica Grafica, daar kun je heel snel even mee kijken of de gegevens in je stamboom kloppen (of er geen mensen in staan van 200 jaar oud en dat soort dingetjes).

quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 16:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Ik gebruik tevens Geni (geni.com), waar je je stamboombestand kunt uploaden (eerder genoemde Gedcom-export) of gewoon namen kunt toevoegen. Het mooie aan Geni is dat men allemaal aan 1 grote wereldstamboom werkt en je je familie dus kunt koppelen aan de miljoenen profielen die daar al op staan, en ook deze kunt verbeteren (als een soort wikipedia).
Dat kan enorm helpen in je onderzoek.

Er zit een goede privacy op aangaande nog levende personen, en familiebanden tussen personen kun je makkelijk vinden. Altijd al willen weten op welke manier je verwant bent aan Johan Cruijff? Met Geni kun je dat dus opzoeken :)
Dat is uiteindelijk ook de toekomst denk ik, dat iedereen werkt aan dezelfde stamboom, anders blijven mensen dubbel werk doen. Heb zelf wel eens gekeken naar Wikitree en zo zijn er nog een paar, maar geen zin om opnieuw alles in te voeren.

Ik vind wel dat zoiets gratis moet zijn en niet dat mensen allemaal dingen toevoegen en het bedrijf daar grof geld aan verdiend (in de vorm van toegang verlenen tot). Natuurlijk moet er geld zijn voor de upkeep van zoiets, maar bij bijna alle bedrijven gaat het om de winst.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:54:08 #124
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_189203225
quote:
6s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 08:22 schreef Dagoduck het volgende:
Ik gebruik verder soms Genealogica Grafica, daar kun je heel snel even mee kijken of de gegevens in je stamboom kloppen (of er geen mensen in staan van 200 jaar oud en dat soort dingetjes).
[..]

Dat is uiteindelijk ook de toekomst denk ik, dat iedereen werkt aan dezelfde stamboom, anders blijven mensen dubbel werk doen. Heb zelf wel eens gekeken naar Wikitree en zo zijn er nog een paar, maar geen zin om opnieuw alles in te voeren.

Ik vind wel dat zoiets gratis moet zijn en niet dat mensen allemaal dingen toevoegen en het bedrijf daar grof geld aan verdiend (in de vorm van toegang verlenen tot). Natuurlijk moet er geld zijn voor de upkeep van zoiets, maar bij bijna alle bedrijven gaat het om de winst.
Ik heb een paar weken geleden op de MyHeritage Live conferentie in Amsterdam gestaan in de stand (en namens) Geni. Het gaat hen alleen om de upkeep en het salaris van de 6 betaalde krachten. Wel makkelijk om met de baas te kunnen praten, haha.
Hij is daar ook heel simpel in, Geni is an sich gratis en gratis te gebruiken. De zoekfunctie die zij zelf leveren, als je daarop door wilt klikken, dan zou je een abonnement moeten nemen. Echter, dat is te omzeilen.
- De meeste profielen zijn te benaderen via Google ("site geni.com naam persoon")
- Via de achternaam-pagina's kun je alle openbare profielen met die achternaam bereiken
- Je kunt samenwerkingen aangaan met personen, als je dat doet met mensen die veel profielen beheren, curatoren etc, dan kun je vrij snel en makkelijk die profielen alsnog benaderen via het zoekscherm van Geni.
Zodoende gebruik ik die website prima op een gratis manier (en vindt de baas dat prima). Dit in tegenstelling tot sites als MyHeritage.

En dmv Gedcom-import hoef je dus niet alles opnieuw in te voeren (al is de data-controle en het samenvoegen bij grote aantallen personen wel wat werk).
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_189204355
Ik ben inmiddels een heel eind met mijn Nederlandse voorouders (ik doe mijn kwartierstaat), maar sommige lijntjes lopen naar Duitsland. Heeft iemand tips over hoe ik dat zou kunnen aanpakken?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_189831769
TARA,

Ik ben benieuwd naar wat jij denkt. Kan iedereen in Nederland die geboren is rond 1950 in een kwartierstaat lijnen naar oude adel vinden/Karel de Grote?

Of is het toch nog iets 'uniek' om een dergelijke lijn te vinden?
  donderdag 7 november 2019 @ 14:03:09 #127
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_189832352
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 13:24 schreef jakosi het volgende:
TARA,

Ik ben benieuwd naar wat jij denkt. Kan iedereen in Nederland die geboren is rond 1950 in een kwartierstaat lijnen naar oude adel vinden/Karel de Grote?

Of is het toch nog iets 'uniek' om een dergelijke lijn te vinden?
Het is unieker om te bewijzen dat je niet van hem afstamt.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_189832419
quote:
6s.gif Op donderdag 7 november 2019 14:03 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Het is unieker om te bewijzen dat je niet van hem afstamt.
Dat is geen antwoord ;). Dat je van hem afstamt is een gegeven, maar het gaat om de statistische vraag dat die lijn te vinden is.
  donderdag 7 november 2019 @ 14:42:41 #129
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_189832934
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 14:06 schreef jakosi het volgende:

[..]

Dat is geen antwoord ;). Dat je van hem afstamt is een gegeven, maar het gaat om de statistische vraag dat die lijn te vinden is.
Zou je daarvoor niet alle mogelijke oplossingen paraat moeten hebben.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_189834075
Ja, maar waar ik naartoe wil met deze discussie:

Met mijn kwartierstaat ben ik aardig gevorderd. Vaak in de 17e eeuw en eerder.

Met betrekking tot 17e eeuwse genealogie: is er nog veel te 'ontdekken' in de genealogie, of 'is alles nu wel uitgezocht'? Er zijn veel oud-rechterlijke archieven en secundaire bronnen die misschien nog wat kunnen opleveren, wat is jullie visie hierover? KdG staat hier overigens los van.
  donderdag 7 november 2019 @ 15:58:10 #131
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189834160
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 15:51 schreef jakosi het volgende:
Ja, maar waar ik naartoe wil met deze discussie:

Met mijn kwartierstaat ben ik aardig gevorderd. Vaak in de 17e eeuw en eerder.

Met betrekking tot 17e eeuwse genealogie: is er nog veel te 'ontdekken' in de genealogie, of 'is alles nu wel uitgezocht'? Er zijn veel oud-rechterlijke archieven en secundaire bronnen die misschien nog wat kunnen opleveren, wat is jullie visie hierover? KdG staat hier overigens los van.
Ik heb zelf de indruk dat voor het gewone volk er weinig is te ontdekken. Was je familie toen van adel of op zijn minst gegoede burgerij (gildemeester of zo), dan zijn er nog wel kansen dat er iets boven water komt.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 november 2019 @ 16:48:14 #132
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_189834834
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 13:24 schreef jakosi het volgende:
TARA,

Ik ben benieuwd naar wat jij denkt. Kan iedereen in Nederland die geboren is rond 1950 in een kwartierstaat lijnen naar oude adel vinden/Karel de Grote?

Of is het toch nog iets 'uniek' om een dergelijke lijn te vinden?
Kijk, in theorie stamt iedere Nederlander (tenminste, met Europese voorouders) van Karel de Grote af. Maar het verschilt enorm waar je voorouders vandaan komen of die lijn te vinden is. Neem mijn vrouw en mijn moeder, beiden met voornamelijk Groningse voorouders. Die van mijn vrouw heeft nog wel een duurdere tak, maar dat waren herenboeren met lijntjes naar landadel. Echter, die lijnen lopen op een gegeven moment ergens dood qua bekende gegevens.
Het is dus voor sommige gebieden best lastig.

Het gaat om het vinden van een sleutelfiguur, tussen de adellijke lijnen en je eigen lijn. Ik heb 2 van dergelijke personen in mijn voorouders zitten (vaderskant).

Afhankelijk waar je voorouders vandaan komen is er dus een zekere mate van uniekheid om de lijn daadwerkelijk te vinden.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 november 2019 @ 16:50:39 #133
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_189834860
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 15:51 schreef jakosi het volgende:
Ja, maar waar ik naartoe wil met deze discussie:

Met mijn kwartierstaat ben ik aardig gevorderd. Vaak in de 17e eeuw en eerder.

Met betrekking tot 17e eeuwse genealogie: is er nog veel te 'ontdekken' in de genealogie, of 'is alles nu wel uitgezocht'? Er zijn veel oud-rechterlijke archieven en secundaire bronnen die misschien nog wat kunnen opleveren, wat is jullie visie hierover? KdG staat hier overigens los van.
Er is nog aardig wat te ontdekken uit deze periode hoor. Zeker nu bronnen makkelijker bereikbaar zijn geworden.

Ik sluit me wel bij Lunatiek aan, dan moeten je voorouders in die tijd wel tenminste gegoede burgerij zijn, anders kun je het eigenlijk wel schudden
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_189835646
Ik heb als het goed is 3 lijnen, daar mag ik dan zeker blij mee zijn? Niet cynisch bedoeld hoor, maar ik vraag me af of 'iedereen' dat wel weet te ontdekken, of dat 3 lijntjes toch wel aardig is. Van deze drie lijnen moeten er twee nog 'echt bevestigd' worden maar ik verwacht dat dit ooit wel lukt.

Een vierde en vijfde zijn er mogelijk ook, dat moet verder onderzoek uitwijzen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 november 2019 @ 17:40:42 #135
54593 crew  Olga
Cheese
pi_189835684
Ik vind eventuele lijntjes naar Karel niet erg interessant. Mij interesseert vooral de verhalen van de boer, arbeider, aalmoezenier etc.
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_189835710
quote:
14s.gif Op donderdag 7 november 2019 17:40 schreef Olga het volgende:
Ik vind eventuele lijntjes naar Karel niet erg interessant. Mij interesseert vooral de verhalen van de boer, arbeider, aalmoezenier etc.
Ik begrijp wat je bedoelt, het gaat me in die zin niet zozeer om Karel maar ik vind die historie wel interessant hoe allerlei edelen uit de 12e/13e eeuw allerlei nakomelingen kregen die dan steeds meer in de burgerij 'afzakten' en hoe het hun verging, 15e/16e eeuwse geschiedenis vind ik ook erg interessant.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 november 2019 @ 17:49:27 #137
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_189835815
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 17:37 schreef jakosi het volgende:
Ik heb als het goed is 3 lijnen, daar mag ik dan zeker blij mee zijn? Niet cynisch bedoeld hoor, maar ik vraag me af of 'iedereen' dat wel weet te ontdekken, of dat 3 lijntjes toch wel aardig is. Van deze drie lijnen moeten er twee nog 'echt bevestigd' worden maar ik verwacht dat dit ooit wel lukt.

Een vierde en vijfde zijn er mogelijk ook, dat moet verder onderzoek uitwijzen.
3 sleutelfiguren zeg maar? Da's inderdaad knap werk.
Ik heb bijvoorbeeld 4 lijnen ofzo naar Beatrix Wtenweerde, zij is zo'n sleutelfiguur bij mij, het koppelstuk tussen mijn uit te zoeken voorouders en de grote adellijke kluw. Ik reken dat niet als 4 lijnen. Zij was de dochter van Hadewich/Haze Swedersdr. van Culemborg; kleindochter van Sweder, bastaard van Culemborg en achterkleindochter van Hubert van Culemborg.

De andere is Cornelis Godartsoon van Zuydoort, stamvader van de familie Van Parys van Suydoort. Zijn moeder was Anna, bastaard Van Abcoude/Van Gaesbeek
Zij was weer de bastaarddochter van Sweder III van Abcoude, heer van Putten, Strijen en Gaesbeek
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 november 2019 @ 17:50:56 #138
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_189835833
quote:
14s.gif Op donderdag 7 november 2019 17:40 schreef Olga het volgende:
Ik vind eventuele lijntjes naar Karel niet erg interessant. Mij interesseert vooral de verhalen van de boer, arbeider, aalmoezenier etc.
Absoluut waar. Punt is alleen dat je in bepaalde tijden amper meer wat kan terugvinden over die voorouders. Dan is het fijn dat je ergens een adellijke lijn hebt om verder uit te pluizen. Anders houdt het rondom 1700 toch echt op
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 november 2019 @ 18:02:32 #139
54593 crew  Olga
Cheese
pi_189836098
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 17:42 schreef jakosi het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je bedoelt, het gaat me in die zin niet zozeer om Karel maar ik vind die historie wel interessant hoe allerlei edelen uit de 12e/13e eeuw allerlei nakomelingen kregen die dan steeds meer in de burgerij 'afzakten' en hoe het hun verging, 15e/16e eeuwse geschiedenis vind ik ook erg interessant.
Dat snap ik hoor ;) Is ook interessant. Voorlopig ben ik vooral bezig met dna
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 november 2019 @ 18:08:11 #140
54593 crew  Olga
Cheese
pi_189836232
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 17:50 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Absoluut waar. Punt is alleen dat je in bepaalde tijden amper meer wat kan terugvinden over die voorouders. Dan is het fijn dat je ergens een adellijke lijn hebt om verder uit te pluizen. Anders houdt het rondom 1700 toch echt op
True. Met een aantal takken loop ik overigens al eerder vast omdat ze vanuit het buitenland naar Nederland kwamen en er weinig online te vinden is. Wat dat betreft zijn we in ons land verwend met de hoeveelheid die online staat. Al is er natuurlijk niets leuker als om zelf naar het archief te gaan ;)
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_189836975
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 17:49 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

3 sleutelfiguren zeg maar? Da's inderdaad knap werk.
Ik heb bijvoorbeeld 4 lijnen ofzo naar Beatrix Wtenweerde, zij is zo'n sleutelfiguur bij mij, het koppelstuk tussen mijn uit te zoeken voorouders en de grote adellijke kluw. Ik reken dat niet als 4 lijnen. Zij was de dochter van Hadewich/Haze Swedersdr. van Culemborg; kleindochter van Sweder, bastaard van Culemborg en achterkleindochter van Hubert van Culemborg.

De andere is Cornelis Godartsoon van Zuydoort, stamvader van de familie Van Parys van Suydoort. Zijn moeder was Anna, bastaard Van Abcoude/Van Gaesbeek
Zij was weer de bastaarddochter van Sweder III van Abcoude, heer van Putten, Strijen en Gaesbeek
Juist, 3 sleutelfiguren *). Twee reeksen (niet van mij, maar ik kan aanhaken) staan op de KdG site, een andere reeks wordt nu serieus onderzocht en gestaafd (via de familie Van Wijtfliet, die afstammen van Jan van Wijtvliet, bastaardzoon van Hertog Jan II van Brabant).

4 lijnen naar Beatrix is mooi, ik ken deze lijn wel. In het eerste kwartaalnummer van 2014 van het kwartaalblad Gen. stond het artikel Van Alma tot Zuiderent waarin deze reeks weer werd betwijfeld, heb je dat gelezen? Ik vermoed van een van mijn kwartieren dat hij mogelijk ook van haar afstamt.

Ook stam ik af van Neeltje van Gaesbeeck, die begraven werd met het volle wapen Van Gaesbeeck, wiens vader een van de edelen van het verzoekschrift aan Parma zou zijn geweest. Diens overgrootvader was mogelijk een bastaardzoon van Jacob van Gaesbeeck of zijn broer, maar dit is helaas niet meer te bewijzen.

Deze Gaesbeecken kwamen ook nog eens uit Poortugaal, een plaats waar Jacob van Gaesbeeck ook veel rondhing.

Wat ik ook mooi vind, is om te zien dat ook mijn Indische voorouders heel ver teruggaan, zelfs naar Portugees Ceylon, waar mijn voorvaderen bij de VOC zaten en waar ik ook Portugese voormoeders aantref. Vermoedelijk gaan mijn koloniale voorvaderen terug naar het begin van de Portugese kolonisatie van het huidige Sri Lanka.

[ Bericht 2% gewijzigd door jakosi op 07-11-2019 19:10:08 ]
pi_189837342
Echt nul edelen in mijn stamboom :7 Familie van moederskant had rijke boeren bij De Wijk, maar dat was het wel. Vaderskant allemaal straatarm. Wel nog afstammeling van een voorouder van een nu bekende Amerikaanse familienaam. http://www.vanvoorhees.org/

Oh, ik kan ook een boek aanschaffen blijkbaar :+ https://www.amazon.com/Ge(...)tlands/dp/1390911527
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 7 november 2019 @ 19:10:41 #143
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189837411
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe graag je wilt en welke bronnen je betrouwbaar acht. Hoe verder terug in de tijd, hoe meer er verzonnen wordt, in historische stukken al.
Zo wordt er wel verteld dat de familie Van der Merwe (overigens waarschijnkijk verwant aan die van Strijen) afstammen van de Friese koning Redbad, maar daar is bij mijn weten geen betrouwbare historische bron van. Ik kan me voorstellen dat Frankische adel een lijntje naar KdG wilde.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 november 2019 @ 19:12:29 #144
54593 crew  Olga
Cheese
pi_189837450
Ik heb veel Duits bloed. Naast dat ik het een kwart ben, zijn er ook een aantal takken die vanuit Duitsland naar Nederland kwamen
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_189837469
quote:
14s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:12 schreef Olga het volgende:
Ik heb veel Duits bloed. Naast dat ik het een kwart ben, zijn er ook een aantal takken die vanuit Duitsland naar Nederland kwamen
Mijn vaders directe lijn heeft ook Duits bloed. Zo trouwde een voorvader met Maria von Baumgarten en zij stierf in Nederland als Maria van Boomgaarden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 november 2019 @ 19:17:35 #146
54593 crew  Olga
Cheese
pi_189837581
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:13 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Mijn vaders directe lijn heeft ook Duits bloed. Zo trouwde een voorvader met Maria von Baumgarten en zij stierf in Nederland als Maria van Boomgaarden.
Via mijn moeder kwam een Schneider vanuit Duitsland naar Nederland. Diens nakomelingen gingen de naam Snijder of Schnijder dragen
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  donderdag 7 november 2019 @ 19:18:57 #147
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189837621
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 17:42 schreef jakosi het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je bedoelt, het gaat me in die zin niet zozeer om Karel maar ik vind die historie wel interessant hoe allerlei edelen uit de 12e/13e eeuw allerlei nakomelingen kregen die dan steeds meer in de burgerij 'afzakten' en hoe het hun verging, 15e/16e eeuwse geschiedenis vind ik ook erg interessant.
Het valt mij juist op dat de gegoede burgerij/lage adel tot ca. 1900 in datzelfde kringetje blijft hangen en niet trouwt met boeren of arbeiders. Althans, waar mijn familie al eeuwen woont. Ik dacht dat de hele stad zo'n beetje verwant zou zijn (geïsoleerde ligging, weinig inwoners), maar bepaalde bekende namen uit de stadshistorie komen in mijn familie niet voor. En dan bekijk ik het erg breed, dus langs vrouwelijke en mannelijke lijnen, namen van aangetrouwde grootouders en kleinkinderen.
pi_189837624
quote:
14s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:17 schreef Olga het volgende:
Via mijn moeder kwam een Schneider vanuit Duitsland naar Nederland. Diens nakomelingen gingen de naam Snijder of Schnijder dragen
:Y Toen achternamen nog fluïde waren :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_189837627
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:10 schreef Lunatiek het volgende:
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe graag je wilt en welke bronnen je betrouwbaar acht. Hoe verder terug in de tijd, hoe meer er verzonnen wordt, in historische stukken al.
Zo wordt er wel verteld dat de familie Van der Merwe (overigens waarschijnkijk verwant aan die van Strijen) afstammen van de Friese koning Redbad, maar daar is bij mijn weten geen betrouwbare historische bron van. Ik kan me voorstellen dat Frankische adel een lijntje naar KdG wilde.
Haha ja dat soort lijnen voeg ik niet toe.

Verder nog: lui geboren in de jaren '80 hebben al gigantische kwartierstaten die ze kunnen uitzoeken (zoals wij). Moet je nagaan hoe dat voor onze (achter)kleinkinderen is, als ze genealogisch uitzoekbare voorvaderen hebben dan, natuurlijk ook veel mensen bij wie dit moeilijk is.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 november 2019 @ 19:20:27 #150
54593 crew  Olga
Cheese
pi_189837661
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:19 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:Y Toen achternamen nog fluïde waren :D
ja echt grappig :D
Of in Friesland rond 1811 toen een achternaam verplicht was. Zag je zonen uit een gezin verschillende achternamen aannemen
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_189837707
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:18 schreef Lunatiek het volgende:

Het valt mij juist op dat de gegoede burgerij/lage adel tot ca. 1900 in datzelfde kringetje blijft hangen en niet trouwt met boeren of arbeiders. Althans, waar mijn familie al eeuwen woont. Ik dacht dat de hele stad zo'n beetje verwant zou zijn (geïsoleerde ligging, weinig inwoners), maar bepaalde bekende namen uit de stadshistorie komen in mijn familie niet voor. En dan bekijk ik het erg breed, dus langs vrouwelijke en mannelijke lijnen, namen van aangetrouwde grootouders en kleinkinderen.
Ja, dat valt mij ook op :Y

Ik heb wel een ver familielid geboren in een boerenfamilie die theologie gaat studeren en huwt met de dochter van een dominee. Dus misschien kon hij haar huwen door zijn studie of hij is gaan studeren doordat hij verloofd was met de dochter van de dominee.

Ook wel frappant dat alle meisjes in die tijd een soort mannelijke, vernoemde voornaam hadden (Jantje, Gerritje, Albertje) en zijn kinderen prompt mooie meisjesnamen hadden zoals Sophie. Daar is vast ruzie over ontstaan :7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 november 2019 @ 19:22:26 #152
54593 crew  Olga
Cheese
pi_189837714
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:19 schreef jakosi het volgende:

[..]

Haha ja dat soort lijnen voeg ik niet toe.

Verder nog: lui geboren in de jaren '80 hebben al gigantische kwartierstaten die ze kunnen uitzoeken (zoals wij). Moet je nagaan hoe dat voor onze (achter)kleinkinderen is, als ze genealogisch uitzoekbare voorvaderen hebben dan, natuurlijk ook veel mensen bij wie dit moeilijk is.
Daarom ben ik blij dat er nu ook DNA tests zijn. Niet alleen voor mensen die hun biologische ouders zoeken maar ook bijvoorbeeld iemand die niet weet wie zijn of haar opa is. (niet dat ik al iets ben opgeschoten :') )
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  donderdag 7 november 2019 @ 19:23:49 #153
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_189837754
Ik heb één tak/sleutelfamilie. Begint bij Anna Crans die afstamt van een domineesfamilie aan haar vaders kant en haar moeder was een Carpenter van Westerbeek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_Westerbeek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerbeek_(huis)

Die moeder is eigenlijk het sleutelfiguur. Die stamt van haar grootmoeder vaders kant af van familie Van Westerbeek/Segwaert en verder terug Van der Burch/Van der Horn/Hodenpijl/(Van der Made)/ Polanen etc. tot Kareltje de Grote. Helaas via een onbekende Van Hodenpijl, er is alleen bekend dat zij een zus is van Jan van Hodenpijl en een dochter van Dirk van Hodenpijl, maar geen voornaam.

Verdere namen zijn nog Van Rhoon/Oem van Wijngaarden en Struuck. Al ben ik met die families niet echt verder dan 1 of 2 personen gekomen, het internet staat in ieder geval vol met fakefamilie. ;)

Verder heb ik in Enkhuizen een aantal takken die behoorlijk ver terug gaan, maar niet naar adel, dat vind ik misschien nog wel mooier. Zo stam ik af van Jacob Ericksz Bock (woonde in de Oost-Indische toren), die moet haast wel van (mogelijk een achterkleinkind) Erik in de Bok afstammen. Waar dit verhaal de ronde over doet:

quote:
Aan de zijkant van de Drommedaris zijn twee ankers bevestigd. Deze hebben een interessante geschiedenis. Het verhaal gaat dat de hertog van Gelder met een grote vloot voor Enkhuizen lag, om de stad te plunderen. Erik in de Bok was een bewoner van Enkhuizen, en zag vanaf de Engelse toren (deze toren is helaas gesloopt) die morgen de vloot liggen en besloot polshoogte te gaan nemen.

Erik vroeg aan de vloot wat voor lading men vervoerde en voor wie deze lading bedoeld was. Men antwoordde dat het mout was, en dat de lading voor de oud burgemeester Jan Groot Albert was.Daar zit een luchtje aan dacht Erik, en laat het toeval nou zo zijn dat een van zijn zoons met een dochter van oud burgemeester Jan getrouwd was. Zodoende ging hij snel bij Jan langs, om te vragen of het klopt dat de levering voor hem was. Dit bleek niet zo te zijn en Erik wist genoeg…

Erik riep de burgers van Enkhuizen op om de stad te verdedigen. “De Geldersen liggen op de ree, op, op! Verjagen wij de Gelderse vloot,” riep Erik uit. En na het horen van deze kreet pakten de burgers hun zwaarden en stormden naar de zeekant. Zodra de Geldersen Erik in de Bok zagen aankomen hollen, met achter hem mankrachten, besloten de Geldersen het niet aan het toeval over te laten en er zo snel mogelijk vandoor te varen, uit het zicht van deze stad.

Ze kapten de ankertouwen en hesen de zeilen. Als teken van overwinning werden deze ankers meegenomen naar Enkhuizen. Deze oorlogstrofeeën werden aan de muren van de Engelse toren gehangen, als herinnering aan de dapperheid van de oude Enkhuizenaars. Toen de Engelse toren gesloopt werd, kreeg de Drommedaris ze. De Geldersen zelf zeiden dat er geen sprake was van vluchten voor de Enkhuizenaars. Ze moesten uitwijken voor een plotselinge storm. Wat het echte verhaal is zullen wij dus nooit weten, maar een spannend verhaal is het wel!
Ook heb ik in Enkhuizen een voorouder die heette Digne Seracles ( :? ) :P Haar man was brouwer. :9
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 7 november 2019 @ 19:25:22 #154
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_189837804
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:13 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Mijn vaders directe lijn heeft ook Duits bloed. Zo trouwde een voorvader met Maria von Baumgarten en zij stierf in Nederland als Maria van Boomgaarden.
Hier een Benckendorf, dochter was Binkendorp.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  donderdag 7 november 2019 @ 19:26:53 #155
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_189837846
Hier kreeg de Duitse tak een extra n achter de naam, en werden dus Muckmann i.p.v. Muckmann. Bij terugkeer naar Nederland, verviel deze n weer :D
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_189837867
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het valt mij juist op dat de gegoede burgerij/lage adel tot ca. 1900 in datzelfde kringetje blijft hangen en niet trouwt met boeren of arbeiders. Althans, waar mijn familie al eeuwen woont. Ik dacht dat de hele stad zo'n beetje verwant zou zijn (geïsoleerde ligging, weinig inwoners), maar bepaalde bekende namen uit de stadshistorie komen in mijn familie niet voor. En dan bekijk ik het erg breed, dus langs vrouwelijke en mannelijke lijnen, namen van aangetrouwde grootouders en kleinkinderen.
Verarming kwam/komt over lange termijn (eeuwen) wel veel voor, er waren rond 1500 veel te veel jongelui van adel dus werd er ook wel 'beneden de stand' getrouwd.

Het waren dan niet de armoedzaaiers, de dochter van een jonker trouwde dan bijvoorbeeld de brouwer die ook schepen was (of later zou worden), dit was in principe wel redelijk gegoede burgerij. Ook weer niet per se alleen zeer rijke handelaren.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 november 2019 @ 19:28:35 #157
54593 crew  Olga
Cheese
pi_189837895
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:26 schreef Muck het volgende:
Hier kreeg de Duitse tak een extra n achter de naam, en werden dus Muckmann i.p.v. Muckmann. Bij terugkeer naar Nederland, verviel deze n weer :D
Ach in Amerika was ik op zoek naar een Fokkema, die bleek zijn naam te hebben veranderd naar DeVries _O-
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_189837931
quote:
6s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:23 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb één tak/sleutelfamilie. Begint bij Anna Crans die afstamt van een domineesfamilie aan haar vaders kant en haar moeder was een Carpenter van Westerbeek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_Westerbeek
https://nl.wikipedia.org/wiki/Westerbeek_(huis)

Die moeder is eigenlijk het sleutelfiguur. Die stamt van haar grootmoeder vaders kant af van familie Van Westerbeek/Segwaert en verder terug Van der Burch/Van der Horn/Hodenpijl/(Van der Made)/ Polanen etc. tot Kareltje de Grote. Helaas via een onbekende Van Hodenpijl, er is alleen bekend dat zij een zus is van Jan van Hodenpijl en een dochter van Dirk van Hodenpijl, maar geen voornaam.

Verdere namen zijn nog Van Rhoon/Oem van Wijngaarden en Struuck. Al ben ik met die families niet echt verder dan 1 of 2 personen gekomen, het internet staat in ieder geval vol met fakefamilie. ;)

Verder heb ik in Enkhuizen een aantal takken die behoorlijk ver terug gaan, maar niet naar adel, dat vind ik misschien nog wel mooier. Zo stam ik af van Jacob Ericksz Bock (woonde in de Oost-Indische toren), die moet haast wel van (mogelijk een achterkleinkind) Erik in de Bok afstammen. Waar dit verhaal de ronde over doet:
[..]

Ook heb ik in Enkhuizen een voorouder die heette Digne Seracles ( :? ) :P Haar man was brouwer. :9
Het is hoe dan ook een fraai verhaal _O_ Mooie vondst! En of het nu helemaal klopt maakt niet zoveel uit :7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_189837945
quote:
10s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:28 schreef Olga het volgende:

Ach in Amerika was ik op zoek naar een Fokkema, die bleek zijn naam te hebben veranderd naar DeVries _O-
ok, dat is echt wel heel anders. Die wilde niet aan de Fuckema?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 november 2019 @ 19:33:23 #160
54593 crew  Olga
Cheese
pi_189838043
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:30 schreef Isabeau het volgende:

[..]

ok, dat is echt wel heel anders. Die wilde niet aan de Fuckema?
nee, toch wel raar :P
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  donderdag 7 november 2019 @ 19:35:45 #161
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_189838096
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:07 schreef Isabeau het volgende:
Echt nul edelen in mijn stamboom :7 Familie van moederskant had rijke boeren bij De Wijk, maar dat was het wel. Vaderskant allemaal straatarm. Wel nog afstammeling van een voorouder van een nu bekende Amerikaanse familienaam. http://www.vanvoorhees.org/

Oh, ik kan ook een boek aanschaffen blijkbaar :+ https://www.amazon.com/Ge(...)tlands/dp/1390911527
Welke namen heb je in De Wijk? Mijn oma is daar geboren.

Sterker nog, toen dat gedoe in Ruinerwold was zei ik nog, "een achterneef van me is daar vast een buurman van" en ja hoor (mijn betovergrootvader heette ook Jans Keizer dus kan niet missen): DS - Buurman Jans Keizer (75) is kapot van vondst gezin: ‘Al langer stond politie aan het hek’

En een week later dat drama in Hengelo? Ik zei nog toen iemand van de gemeente Bronckhorst op tv kwam "daar woont familie". Een week later hoorde ik van een achterneef dat die vrouw een Gordinou de Gouberville was (net als mijn moeder). Hele gezin staat gewoon in mijn gedcom. Echt bizar.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_189838323
quote:
2s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:35 schreef Dagoduck het volgende:

Welke namen heb je in De Wijk? Mijn oma is daar geboren.

Sterker nog, toen dat gedoe in Ruinerwold was zei ik nog, "een achterneef van me is daar vast een buurman van" en ja hoor (mijn betovergrootvader heette ook Jans Keizer dus kan niet missen): DS - Buurman Jans Keizer (75) is kapot van vondst gezin: ‘Al langer stond politie aan het hek’

En een week later dat drama in Hengelo? Ik zei nog toen iemand van de gemeente Bronckhorst op tv kwam "daar woont familie". Een week later hoorde ik van een achterneef dat die vrouw een Gordinou de Gouberville was (net als mijn moeder). Hele gezin staat gewoon in mijn gedcom. Echt bizar.
Wel leuk, hoe bizar het ook is :Y

Ik heb door herinstallatie van windows (....vriendlief is dol op herinstalleren) even geen Aldfaer geinstalleerd, maar mijn opa's kant komt daar vandaan en de familienaam is Prins. Héél veel Prinsen. Nog steeds geen adel.

En ik had familie verbonden (slachtoffer) aan de seriemoordenares van De Wijk, maar ik kan er met Google even niets over vinden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 7 november 2019 @ 19:47:32 #163
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_189838380
quote:
10s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:28 schreef Olga het volgende:

[..]

Ach in Amerika was ik op zoek naar een Fokkema, die bleek zijn naam te hebben veranderd naar DeVries _O-
:D
Héél verstandig _O-
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  donderdag 7 november 2019 @ 19:54:13 #164
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_189838544
Ik heb nog zoveel lijnen waarmee ik wel verder zou willen komen en waarvan misschien nog wel iets te vinden is ergens in een archief.

- Joannes Fledderus, schoolmeester, huwde in 1687. Waar is zijn link met de predikanten Fledderus.
- Derk Benckendorff. Wie zijn zijn ouders, wat is zijn link met de andere Benckendorffs.
- Walter Carpenter, Engels edelman. Waar kwam ie vandaan etc.
- Johannes Douber (uit Zwitserland, Tober, zoon van Bastiaan). Is er nog iets van zijn Zwitserse verleden te vinden.
Isaac Gordineau (de Gouberville). Is er nog iets van hem te vinden in Frankrijk.

Etc, etc, etc...
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_189838599
quote:
6s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:54 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb nog zoveel lijnen waarmee ik wel verder zou willen komen en waarvan misschien nog wel iets te vinden is ergens in een archief.

- Joannes Fledderus, schoolmeester, huwde in 1687. Waar is zijn link met de predikanten Fledderus.
- Derk Benckendorff. Wie zijn zijn ouders, wat is zijn link met de andere Benckendorffs.
- Walter Carpenter, Engels edelman. Waar kwam ie vandaan etc.
- Johannes Douber (uit Zwitserland, Tober, zoon van Bastiaan). Is er nog iets van zijn Zwitserse verleden te vinden.
Isaac Gordineau (de Gouberville). Is er nog iets van hem te vinden in Frankrijk.

Etc, etc, etc...
Allemaal leuk *O* Nog genoeg speurwerk te verrichten dus :Y
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 7 november 2019 @ 20:00:36 #166
54593 crew  Olga
Cheese
pi_189838723
Dat is het mooie aan genealogie. Je bent nooit klaar.
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  donderdag 7 november 2019 @ 20:26:11 #167
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_189839543
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Allemaal leuk *O* Nog genoeg speurwerk te verrichten dus :Y
Heb ze eigenlijk semi-opgegeven.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_189839731
quote:
10s.gif Op donderdag 7 november 2019 20:26 schreef Dagoduck het volgende:

Heb ze eigenlijk semi-opgegeven.
Oh. Misschien is er ergens iemand die een boekje/publicatie heeft uitgebracht rond die mensen? Met wat aanknopingspunten.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 7 november 2019 @ 20:31:37 #169
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189839743
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 19:27 schreef jakosi het volgende:

[..]

Verarming kwam/komt over lange termijn (eeuwen) wel veel voor, er waren rond 1500 veel te veel jongelui van adel dus werd er ook wel 'beneden de stand' getrouwd.

Het waren dan niet de armoedzaaiers, de dochter van een jonker trouwde dan bijvoorbeeld de brouwer die ook schepen was (of later zou worden), dit was in principe wel redelijk gegoede burgerij. Ook weer niet per se alleen zeer rijke handelaren.
Of ze rijk waren, weet ik niet, maar als verarmde mensen "van stand" vonden ze toch wel mensen die uit dezelfde hoek komen, neem ik aan. "Ons soort mensen". En natuurlijk met het juiste gezindte.

Van de eerder genoemde Van der Merves en consorten is bekend dat veel verloren is gegaan bij de ondergang van de Grote Waard in 1421. Ook archiefstukken neem ik aan. En daar is dan ruimte voor de lage adel die naar elders kon vluchten om de afstamming wat te pimpen, bij gebrek aan bewijs.
  donderdag 7 november 2019 @ 21:11:24 #170
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_189840948
Goed plan; weer eens verder met de familie genealogie.

Heb al boel leuke dingen gevonden.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 november 2019 @ 22:01:55 #171
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_189842045
quote:
10s.gif Op donderdag 7 november 2019 20:26 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Heb ze eigenlijk semi-opgegeven.
Geni heeft bij mij een aantal van dergelijke vragen opgelost

Misschien deze Fledderus?
https://www.geni.com/peop(...)/6000000016352441279

[ Bericht 9% gewijzigd door TARAraboemdijee op 07-11-2019 22:13:59 ]
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 november 2019 @ 22:02:50 #172
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_189842070
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 18:50 schreef jakosi het volgende:

[..]

Juist, 3 sleutelfiguren *). Twee reeksen (niet van mij, maar ik kan aanhaken) staan op de KdG site, een andere reeks wordt nu serieus onderzocht en gestaafd (via de familie Van Wijtfliet, die afstammen van Jan van Wijtvliet, bastaardzoon van Hertog Jan II van Brabant).

4 lijnen naar Beatrix is mooi, ik ken deze lijn wel. In het eerste kwartaalnummer van 2014 van het kwartaalblad Gen. stond het artikel Van Alma tot Zuiderent waarin deze reeks weer werd betwijfeld, heb je dat gelezen? Ik vermoed van een van mijn kwartieren dat hij mogelijk ook van haar afstamt.

Ook stam ik af van Neeltje van Gaesbeeck, die begraven werd met het volle wapen Van Gaesbeeck, wiens vader een van de edelen van het verzoekschrift aan Parma zou zijn geweest. Diens overgrootvader was mogelijk een bastaardzoon van Jacob van Gaesbeeck of zijn broer, maar dit is helaas niet meer te bewijzen.

Deze Gaesbeecken kwamen ook nog eens uit Poortugaal, een plaats waar Jacob van Gaesbeeck ook veel rondhing.

Ik ken het artikel niet. Heb je daar meer informatie over? Die wil ik erg graag doornemen.

[ Bericht 9% gewijzigd door TARAraboemdijee op 07-11-2019 22:13:48 ]
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  donderdag 7 november 2019 @ 22:22:25 #173
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_189842489
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 22:01 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Geni heeft bij mij een aantal van dergelijke vragen opgelost

Misschien deze Fledderus?
https://www.geni.com/peop(...)/6000000016352441279

Die ben ik wel vaker tegengekomen, maar geen bronnen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 november 2019 @ 22:32:20 #174
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_189842715
Ook geen indirecte aanwijzingen? Zoals vernoemen van de kinderen van Joannes naar zijn mogelijke ouders? Namen als Ernestus en Talita zijn wel opvallend zou je denken
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_189846175
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 22:02 schreef TARAraboemdijee het volgende:
kwartaalblad Gen.
Het staat niet op internet, je moet echt dat tijdschrift hebben dat ik noemde (is van het CBG).
pi_189846470
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 08:57 schreef jakosi het volgende:

[..]

Het staat niet op internet, je moet echt dat tijdschrift hebben dat ik noemde (is van het CBG).
Gen staat wel op internet, sinds vorig jaar geloof ik. Je moet alleen wel vriend zijn om het in te kunnen zien.
https://cbg.nl/over-het-cbg/gen-magazine/
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 8 november 2019 @ 10:52:47 #177
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_189847526
Bedankt. Ik ben wel lid van NGV (en krijg dus Gens Nostra thuis), maar niet van CBG.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  dinsdag 26 november 2019 @ 21:59:51 #178
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_190141342
Iemand goed in Frans toevallig?



Had al wat geprobeerd, maar mijn Frans is hopeloos.

[quote]A tout ? et ? en particulier, deb? qui ? pros? Paroist? Sire Eddbard? Walher covaleur? garter prim?, Roy d’ARmee des Anglois salut. ? amse fatigue le ? Walter Carpenter ?, a present ? ? alt? ? Manziri? Y Fils de Walter Carpenter et de Doritge Boll/Bole? Sa femme; petit fils du Capt. Francis Carpenter Quartier ? ? d’Angletoers ? ? ? ? 1600; comme il apparuit par se ?omms sut; et de sa femme Anna de Glarges filli du Baron d’Homb? On gaynault ? des? De maj, que ? ? de?, ? ? ? arm? De su famille. ? sont[/quote]


Staat er nou Walter Carpenter, zoon van Walter Carpenter en Doritge Bole(?), kleinzoon van Francis Carpenter en Anna de Glarges?

Edit: Heb al hulp op stamboomforum ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door Dagoduck op 27-11-2019 00:16:15 ]
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_190149364
Moeilijk te lezen Dagoduck :o

Ik zat met een enorm raadsel met zelfde namen en zelfde ouders en partner met 'ongeveer' dezelfde naam |:(

Uiteindelijk de scans van de originele aktes er bij gepakt. En hoezee! Voor de verandering best goed leesbaar....alleen tóch verkeerd over getypt op wiewaswie :( Raadsel opgelost. Er zijn niet twee mannen met dezelfde naam, ouders en partner met verschillende geboortedata. Gewoon één en dezelfde.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 28 november 2019 @ 00:39:24 #180
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_190161948
Hoeveel voorouders hebben jullie tot nu toe 'ontdekt' trouwens? Ik zit op 1232. En dan heb ik het adelijke gedeelte nog vrijwel niet uitgezocht.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  vrijdag 14 februari 2020 @ 17:49:54 #181
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_191506517
Is er toevallig iemand met een Geneanet premiumaccount?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 februari 2020 @ 20:42:33 #182
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_191509498
Sorry, ik niet. Maar waar heb je het voor nodig?
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 20:56:07 #183
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_191509782
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 20:42 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Sorry, ik niet. Maar waar heb je het voor nodig?
Wat Franse roots opsporen.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 14 februari 2020 @ 21:15:23 #184
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_191510240
Die niet met gratis account te bekijken zijn? Of te vinden via bijv. geni.com?
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  vrijdag 14 februari 2020 @ 22:34:17 #185
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_191512038
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 21:15 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Die niet met gratis account te bekijken zijn? Of te vinden via bijv. geni.com?
Klopt.

Voorouder van me Isaac Gourdineau werd in 1664 lidmaat in Zutphen, komende vanuit Châtellerault. (hij trouwde in 1664, was jongeman en corporaal, kreeg later kinderen Florentia, Anneken en Isaack)

Via http://renumar.univ-tours.fr/xtf/search heb ik een familie Gourdineau in die omgeving Tours kunnen opstellen:

Bertrand Gourdineau (+<1591) X Marguerite de Rennes
- Marie X Je(h)an Houssaye
-- https://gw.geneanet.org/pierfit?lang=br&p=marie&n=gourdineau
- Marthe X Jean Bouquet
- Isaac (+<1614) X1591 Marie Auchez (+<1633)
--Pierre (*1608) X<1633 Florance Fourreau
---Fleurance
--Isaac (geb. in/voor 1614 ivm overlijden vader)

Mijn Isaac zou best een zoon van Pierre kunnen zijn. Dan is zijn eerste dochter Florentia (ook in de Nederlandse archieven te vinden als Florans, Florence, Floreintje en Florantyn) vernoemd naar zijn moeder. Dat mijn Isaac die broer van Pierre is lijkt me niet logisch omdat ie dan nog corporaal zou zijn geweest met 50+ jaar en nog een kind krijgt in 1673 :P

Pierre zat bij de kerk van Saint Saturnin, daar kwam ik hier scans van tegen maar die gaan niet verder terug dan 1693. https://archives.touraine.fr/ark:/37621/fnpldvmbw2hg

Kwam verder nog deze genealogie tegen: https://gw.geneanet.org/g(...)re&n=gourdineau&oc=5 Is ook in die omgeving.

Maar goed, als die aktes wel verder terug zouden gaan heb ik er nog niet veel aan, moeilijk te ontcijferen dat Frans.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 juni 2020 @ 17:21:16 #186
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_193523752
Volgens mij heb ik hier ooit wel eens eerder gepost, in een lang vervlogen verleden, maar ik kwam net toevallig wat oude dingen tegen en merk dat ik nog altijd niet verder kom :D

Helaas is het voor mij nog altijd niet echt mogelijk om naar fysieke archieven te gaan, geen idee ook hoe ik daar überhaupt zou moeten zoeken, dus ik probeer het gewoon weer eens hier. Ik zoek informatie over de hier genoemde Lucas Luijten en vooral zijn vader Jan Luijten (het vinden van zíjn vader zou helemaal geweldig zijn), maar ik weet echt niet meer waar ik online nog kan zoeken.



Iemand die me zou kunnen helpen?
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 juni 2020 @ 17:30:07 #187
54593 crew  Olga
Cheese
pi_193523861
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 17:21 schreef heywoodu het volgende:
Volgens mij heb ik hier ooit wel eens eerder gepost, in een lang vervlogen verleden, maar ik kwam net toevallig wat oude dingen tegen en merk dat ik nog altijd niet verder kom :D

Helaas is het voor mij nog altijd niet echt mogelijk om naar fysieke archieven te gaan, geen idee ook hoe ik daar überhaupt zou moeten zoeken, dus ik probeer het gewoon weer eens hier. Ik zoek informatie over de hier genoemde Lucas Luijten en vooral zijn vader Jan Luijten (het vinden van zíjn vader zou helemaal geweldig zijn), maar ik weet echt niet meer waar ik online nog kan zoeken.

[ afbeelding ]

Iemand die me zou kunnen helpen?
Huwelijk Lucas
https://www.openarch.nl/srt:3AAA5D86-9A1B-4DCD-851C-3797087D81D3

En hier vind kan je ook verder mee lijkt mij
http://www.geschiedenisvanvlaardingen.nl/HAZA/person?id=104799
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 juni 2020 @ 17:33:29 #188
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_193523909
quote:
Als ik het zo goed zie heb ik alle data die daar staan genoemd al in mijn bestand staan :@

Klein verschil: ik heb 31 maart als trouwdatum ipv 15 maart, benieuwd hoe ik dat jaren geleden heb gevonden dan.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 juni 2020 @ 17:34:56 #189
54593 crew  Olga
Cheese
pi_193523926
ik heb niet gekeken naar de akte maar zou die van 15e niet de ondertrouwakte zijn?
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  zondag 7 juni 2020 @ 17:35:12 #190
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_193523929
quote:
quote:
#op 17 augustus 1793 verhuisd naar Hoogvliet#
Precies 200 jaar voor mijn geboorte. :+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 juni 2020 @ 17:35:48 #191
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_193523940
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2020 17:34 schreef Olga het volgende:
ik heb niet gekeken naar de akte maar zou die van 15e niet de ondertrouwakte zijn?
Ondertrouw op 15 maart 1799 te Pernis

Ik heb een vermoeden van wel :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 juni 2020 @ 17:36:51 #192
54593 crew  Olga
Cheese
pi_193523961
W
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 17:35 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ondertrouw op 15 maart 1799 te Pernis

Ik heb een vermoeden van wel :+
duh :P

En ik ben bang dat je voor meer informatie over Jan echt naar het archief moet.
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 juni 2020 @ 18:12:10 #193
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_193524468
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2020 17:36 schreef Olga het volgende:
W
[..]

duh :P

En ik ben bang dat je voor meer informatie over Jan echt naar het archief moet.
Enig idee welk archief? :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 juni 2020 @ 18:16:27 #194
54593 crew  Olga
Cheese
pi_193524533
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 18:12 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Enig idee welk archief? :P
https://www.vlaardingen.n(...)istorie/Stadsarchief

oh en ken je https://www.geneaknowhow.net/digi/bronnen.html ? Misschien dat je daar wat mee kan
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
pi_193524639
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 18:12 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Enig idee welk archief? :P
In de link van Open Archief die hier boven gegeven werd stond als bron het Stadsarchief van Rotterdam. Die hebben vrij veel online staan.
Zij zullen vast ook de archieven van Hoogvliet en Pernis hebben, aangezien dat nu binnen de gemeente valt.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 juni 2020 @ 18:27:57 #196
54593 crew  Olga
Cheese
pi_193524675
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 18:24 schreef NedKelly het volgende:

[..]

In de link van Open Archief die hier boven gegeven werd stond als bron het Stadsarchief van Rotterdam. Die hebben vrij veel online staan.
Zij zullen vast ook de archieven van Hoogvliet en Pernis hebben, aangezien dat nu binnen de gemeente valt.
Hij wil juist informatie over Jan en daarvoor moet hij in Vlaardingen zijn. Zijn zoon Lucas trouwde in Pernis
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 7 juni 2020 @ 18:30:38 #197
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_193524700
quote:
Wellicht een domme vraag, maar hebben ze in zo'n archief ook veel materiaal dat niet digitaal beschikbaar is? Dit klinkt alsof het namelijk ook online staat, maar ik ben er zoals je weet niet echt thuis in :P

https://www.vlaardingen.n(...)dsarchief/Voorouders

Dit had ik bij Jan overigens in mijn notities gezet, schijnbaar:

quote:
baas-schoenmaker te Vlaardingen, koopt op 6.5.1780 een huis met erf aan de noordzijde van de Rijkestraat te Vlaardingen (Rechterlijk Archief Vlaardingen (RAV) inv.nr. 86-folio 39v)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_193524725
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2020 18:27 schreef Olga het volgende:

[..]

Hij wil juist informatie over Jan en daarvoor moet hij in Vlaardingen zijn. Zijn zoon Lucas trouwde in Pernis
Ah overheen gekeken :@ .
  zondag 7 juni 2020 @ 18:37:06 #199
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_193524772
Waar houden jullie dat in bij?

Zit erover te denken om ook een stamboomonderzoek te doen (en misschien wel kwartierstaat te maken).
No Dyson Barrier is going to stop me!
  Redactie Frontpage / Sport zondag 7 juni 2020 @ 18:38:40 #200
54593 crew  Olga
Cheese
pi_193524787
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 18:37 schreef Starflyer het volgende:
Waar houden jullie dat in bij?

Zit erover te denken om ook een stamboomonderzoek te doen (en misschien wel kwartierstaat te maken).
Ik gebruik aldfaer, erg gebruiksvriendelijk. http://aldfaer.net/sitemap/index.php
Genealogie: Niet alleen voor oude knarren
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')