Of gewoon je huis verkopen.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:45 schreef MrAero het volgende:
[..]
Ik had nog net een jaartje stufi van het nieuwe stelsel meegekregen, dus ik heb die optie wel. Maar ik blijf gewoon 500 p maand aflossen zodat ik er hooguit 15 jaar over doe. Mochten ik en mijn vrouw ineens onze ledematen verliezen in een ernstig auto ongeluk en niet meer kunnen werken, dan kan ik altijd nog switchen naar een 35-jarige aflossingsperiode. Dan betaal je nog niet eens 250 per maand.
pas auf. bank wil weten hoe jij aan die 25k komt. dat gaan ze dus uitzoeken. (deden ze bij ons wel)quote:Op vrijdag 17 november 2017 17:44 schreef MrAero het volgende:
[..]
Inrichting hebben we al. Het zal een beetje leeg zijn omdat het een grotere woning is, maar dat komt met de jaren wel goed. Onderhoud heb je altijd, maar dat zal vast niet de rest van ons salaris opslokken. Daarnaast hebben we 25.000 op de spaarrekening (opgespaarde stufi + bijbaantjes) om eventuele financiële klappen op te vangen. Waarom lossen we daarmee niet een deel van de schuld af? Omdat de rente bij DUO zo voordelig is dat het prima te doen is om gewoon 500 per maand af te lossen. Zo houden we ook een buffer in noodgevallen. We kunnen ons het huis gewoon makkelijk veroorloven met ons salaris en we staan er volgens mij beter voor dan menig Nederlander, maar ik wil dus graag weten of men ervaringen hiermee heeft en of er een reëele kans is dat de bank ons een poot gaat uitdraaien als ze erachter zouden komen dat we een studieschuld hebben verzwegen. Ik kan me namelijk ook wel voorstellen dat het ze niks kan schelen, zolang die maandelijkse aflossing maar binnen komt.
Wat? Dit heb ik echt nog nooit gehoord.quote:Op maandag 20 november 2017 00:45 schreef scoober het volgende:
[..]
pas auf. bank wil weten hoe jij aan die 25k komt. dat gaan ze dus uitzoeken. (deden ze bij ons wel)
Het gaat om het totaal van 2 personen; overigens was dat ook mijn eerste gedachte toen ik het las. In mijn tijd had je "studenten" die 8 jaar over hun doctoraal deden en per jaar fl.6000,- schuld opbouwden; totaal fl.48000,- aan het einde. Maar goed dat is ook al >30 jaar geleden....quote:Op maandag 20 november 2017 08:38 schreef matspontius het volgende:
Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om een studieschuld van EUR 100000 te krijgen?
Dan nog gemiddeld EUR 50000 de man - ik had eind jaren 90 een schuld van pak en beet 6000quote:Op maandag 20 november 2017 08:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Het gaat om het totaal van 2 personen; overigens was dat ook mijn eerste gedachte toen ik het las. In mijn tijd had je "studenten" die 8 jaar over hun doctoraal deden en per jaar fl.6000,- schuld opbouwden; totaal fl.48000,- Maar geod dat is ook al >30 jaar geleden....
quote:Op maandag 20 november 2017 08:42 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dan nog gemiddeld EUR 50000 de man - ik had eind jaren 90 een schuld van circa 6000
Was ook hetzelfde stufi-stelsel natuurlijk... oh wacht, dat was het niet.quote:Op maandag 20 november 2017 08:42 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dan nog gemiddeld EUR 50000 de man - ik had eind jaren 90 een schuld van pak en beet 6000
Gaan we bijdehand doen? Betrof hier gewoon een HBO en WO studie dus genoeg mogelijkheden om de studieschuld flink uit te bouwen - niet gebeurd .............. Ik stel ook gewoon een vraag en als je daarop niet normaal kan reageren laat het dan gewoon. Is toch niet moeilijk wel?quote:Op maandag 20 november 2017 08:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Was ook hetzelfde stufi-stelsel natuurlijk... oh wacht, dat was het niet.
En wellicht was het een pak 'm beet ander niveau.
Of je leest gewoon zelf ff het topic door, dan hoef je dit soort vragen niet te stellenquote:Op maandag 20 november 2017 08:58 schreef matspontius het volgende:
Gaan we bijdehand doen? Betrof hier gewoon een HBO en WO studie dus genoeg mogelijkheden om de studieschuld flink uit te bouwen - niet gebeurd .............. Ik stel ook gewoon een vraag en als je daarop niet normaal kan reageren laat het dan gewoon. Is toch niet moeilijk wel?
Waar blijkt daaruit dat ze een studieschuld van EUR 100000 opbouwden? Ik vind dat nogal wat. Als je voor piloot studeert zijn dat normale bedragen - bij andere studies totaal nietquote:Op maandag 20 november 2017 09:03 schreef Queller het volgende:
[..]
Of je leest gewoon zelf ff het topic door, dan hoef je dit soort vragen niet te stellen
En in de jaren 90 was dat ook allemaal al een lening? Niet dus.quote:Op maandag 20 november 2017 08:58 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gaan we bijdehand doen? Betrof hier gewoon een HBO en WO studie dus genoeg mogelijkheden om de studieschuld flink uit te bouwen - niet gebeurd .............. Ik stel ook gewoon een vraag en als je daarop niet normaal kan reageren laat het dan gewoon. Is toch niet moeilijk wel?
Nou ja, wat ik maar wil zeggen: denk zelf ook even na. Leandra zegt echt heel verstandige dingen.quote:Op maandag 20 november 2017 09:04 schreef matspontius het volgende:
Waar blijkt daaruit dat ze een studieschuld van EUR 100000 opbouwden? Ik vind dat nogal wat. Als je voor piloot studeert zijn dat normale bedragen - bij andere studies totaal niet
Vind je, ik vind het vrij simpel maar ok meningen verschillen. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe ze zo'n studieschuld konden opbouwen? Is ook in deze tijd toch vrij hoog?quote:Op maandag 20 november 2017 09:05 schreef Queller het volgende:
[..]
Nou ja, wat ik maar wil zeggen: denk zelf ook even na. Leandra zegt echt heel verstandige dingen.
Nou nee, voor deze tijd is dat helemaal niet "vrij hoog", zeker niet als het om WO gaat.quote:Op maandag 20 november 2017 09:07 schreef matspontius het volgende:
[..]
Vind je, ik vind het vrij simpel maar ok meningen verschillen. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe ze zo'n studieschuld konden opbouwen? Is ook in deze tijd toch vrij hoog?
Gezien TS en vriendin al zijn afgestudeerd lijkt het me dat ze alleen voor hun master onder de nieuwe stelsel zouden vallen.quote:Op maandag 20 november 2017 09:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nee, voor deze tijd is dat helemaal niet "vrij hoog", zeker niet als het om WO gaat.
Maar blijf rustig hangen in het jaren 90 systeem toen nagenoeg alles dat je niet bijleende werd kwijtgescholden als je je diploma maar haalde, en de stufi bedragen an sich ook nog eens relatief hoger waren.
Neemt niet weg dat de beurzen in de jaren 90 (gewone basisbeurs, nagenoeg zonder voorwaarden, Tempobeurs en Prestatiebeurs) nog steeds anders waren dan nu.quote:Op maandag 20 november 2017 09:25 schreef miro86 het volgende:
[..]
Gezien TS en vriendin al zijn afgestudeerd lijkt het me dat ze alleen voor hun master onder de nieuwe stelsel zouden vallen.
Minimaal een procent of 5 gaat er op aan KK, dus 15.000 euro. Dan nog wat inrichting, en er blijft van dat spaargeld niets noemenswaardigs over.quote:Op zondag 19 november 2017 23:49 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren, maar met 5000 euro per maand netto zijn er veel buffers. Spaargeld ook nog daarbij...
Als je samen 5000 euro netto binnenkrijgt dan is het een beetje afhankelijk van de verdeling maar dan kun je een hypotheek tussen de 400k en 450k krijgen. Trek daar een ton vanaf en je kan daar uitstekend een woning van vinden (3-3,5 ton) .quote:Op vrijdag 17 november 2017 17:25 schreef MrAero het volgende:
[..]
40% verzwijgt studieschuld bij hypotheekaanvraag
Maar ik zie net dat het huis niet eens in aanmerking komt voor een NHG hypotheek, omdat het boven de NHG grens komt van ongeveer 240.000. Het huis dat we op het oog hebben kost 330.000, maar als we onze studieschuld zouden aangeven zouden we met een beetje geluk een huis van 200.000 kunnen veroorloven. Wij wonen en werken in de randstad, dus dat is prijzig.
En dan wordt 1 van de 2 arbeidsongeschikt of wordt domweg ontslagen en poef, ineens heb je nog maar 2500 euro of nog minder over. Trek daar nog 1300 euro voor je hypotheek vanaf en 500 euro voor je studieschuld en ineens heb je nog maar 700 euro over voor de rest.quote:Op vrijdag 17 november 2017 20:40 schreef MrAero het volgende:
[..]
Een netto hypotheek van 1300 op een netto inkomen van 5000 vind ik niet boven mijn macht. Toeslagen, bonussen en overuren reken ik hier overigens niet mee. Ik hou netto dus 3700 over voor andere kostenposten zoals de studieschuld, en dat is volgens mij meer dan wat de gemiddelde Nederlander netto binnenkrijgt aan salaris.
Ja hoor dat kan , dat heet je huis verkopen en hopen dat de marktwaarde dan hoger ligt dan de hypotheek anders kom je ook nog met een restschuld te zitten.quote:Op vrijdag 17 november 2017 20:45 schreef MrAero het volgende:
[..]
Verwacht de bank dan werkelijk dat we het hele bedrag in 1x ophoesten? Dat kan natuurlijk niet.
Het verschil tussen een studieschuld van toen van circa 10000 en nu van circa 50000 is dan ook gemakkelijk te verklaren niet?quote:Op maandag 20 november 2017 09:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat de beurzen in de jaren 90 (gewone basisbeurs, nagenoeg zonder voorwaarden, Tempobeurs en Prestatiebeurs) nog steeds anders waren dan nu.
Het bedrag van de beurs is zelfs nagenoeg gelijk gebleven, niet in verhouding, letterlijk, en je hoeft geen Einstein te zijn om te kunnen begrijpen dat je met hetzelfde bedrag nu als in de jaren 90 destijds veel meer kon doen, en dus minder schuld hoefde op te bouwen.
Dit dus - iets verzwijgen voor een bank om je "droomhuis" te kunnen kopen. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hangt aan de hoogste boom. Banken zijn natuurlijk oliedom en komen hier nooit achterquote:Op maandag 20 november 2017 10:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je samen 5000 euro netto binnenkrijgt dan is het een beetje afhankelijk van de verdeling maar dan kun je een hypotheek tussen de 400k en 450k krijgen. Trek daar een ton vanaf en je kan daar uitstekend een woning van vinden (3-3,5 ton) .
Ik zou de gok niet wagen door zo'n enorme schuld te verzwijgen, niet omdat je de maandlasten niet zou kunnen betalen (al wordt dat al héél snel een probleem als 1 van de 2 zijn baan verliest) maar meer omdat de bank echt niet blij wordt als je in de problemen komt en er komt ineens nog een ton aan schuld bovendrijven. Dan hebben ze het recht om de hypotheek gedeeltelijk of geheel ineens op te vragen en kan je serieus in de problemen komen.
[..]
En dan wordt 1 van de 2 arbeidsongeschikt of wordt domweg ontslagen en poef, ineens heb je nog maar 2500 euro of nog minder over. Trek daar nog 1300 euro voor je hypotheek vanaf en 500 euro voor je studieschuld en ineens heb je nog maar 700 euro over voor de rest.
Of het volgende kabinet schaft de HRA ineens geheel af, hoppa maandlasten gaan ineens naar 1900 euro en dan nog je studieschuld erbij maakt 2400 euro. Dan mag er dus al helemaal niks meer fout gaan en moet je allebei je baan behouden om niet enorm in de problemen te komen.
[..]
Ja hoor dat kan , dat heet je huis verkopen en hopen dat de marktwaarde dan hoger ligt dan de hypotheek anders kom je ook nog met een restschuld te zitten.
Ik zou het extreem dom vinden om zo'n hoge hypotheek te nemen met zo'n enorme studieschuld.
Dat is nou het punt. Er moet veel misgaan wil dit misgaan. Niet 'iets'.quote:Op maandag 20 november 2017 10:51 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dit dus - iets verzwijgen voor een bank om je "droomhuis" te kunnen kopen. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hangt aan de hoogste boom. Banken zijn natuurlijk oliedom en komen hier nooit achter
Het is niet het inkomen, het is meer de totale schuldenomvang (studie- + hypotheekschuld) die ons (mij) zorgen baart. Allerlei plannen terwijl je net gestart bent op de banen-, huizen en fokmarkt en dan al zulke schulden op je durven nemen.quote:Op maandag 20 november 2017 10:42 schreef matigeuser het volgende:
Voor alle mensen die tegen het plan van TS zijn om een huis te kopen met een hypotheek van 3 ton met een salaris van 5000 netto per maand... Bij welk salaris is het dan wel een verstandig idee om zo'n huis te kopen? 7000 netto per maand? Wie verdient dat? 8000 netto per maand??
Ben benieuwd wat een hypotheek adviseur zou zeggen? Zou deze ook adviseren om de schuld maar te verzwijgen?quote:Op maandag 20 november 2017 11:06 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat is nou het punt. Er moet veel misgaan wil dit misgaan. Niet 'iets'.
TS kan dat huis nu kopen en een buffer aanleggen met dat hele nette inkomen. Studieschuld is toch maar naar draagkracht.
Of hij wacht nog 10 jaar om die studieschuld af te lossen en hetzelfde huis voor 100k meer te kopen EN ook nog eens 10 jaar geld weg te gooien in een zwart huurgat.Top plan. 5k netto, waar hebben we het over.
Hangt ervan af:quote:Op maandag 20 november 2017 11:07 schreef matspontius het volgende:
Ben benieuwd wat een hypotheek adviseur zou zeggen? Zou deze ook adviseren om de schuld maar te verzwijgen?
Zelfs als je enigzins zuinig leeft gaan je kosten enorm omhoog.quote:Op maandag 20 november 2017 10:04 schreef Leandra het volgende:
Dat idd.... een inkomen van 5k netto en kosten die daarbij passen beperkt de buffer (en de mogelijkheid tot sparen) nogal snel.
Daarbij maakt TS de denkfout dat hij blijft leven alsof hij een laag inkomen had, en dus zal blijven sparen, maar over het algemeen pas je je uitgavenpatroon gewoon aan aan je inkomsten, hoewel TS uiteraard die ene uitzondering is.
Inderdaad, kinderen een mega onkostenpost. Daarnaast kost een huis gewoon veel geld. Ik heb niet de indruk dat men zich dat hier realiseertquote:Op maandag 20 november 2017 11:13 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zelfs als je enigzins zuinig leeft gaan je kosten enorm omhoog.
Je betaalt bij een huis van 3 ton bakken aan OZB, riool en afvalstoffen zaken. Onderhoud uitbesteden en zaken die horen bij veel werken zoals duurdere boodschappen doen en toch maar even snel wat eten ergens doen de kosten oplopen.
Dit allemaal nog naast eventuele kinderen, opvangkosten en minder werken of een relatiebreuk.
Bedankt voor de enige post in dit topic die daadwerkelijk de gestelde vraag beantwoordt. Heb je inmiddels al een nieuwe hypotheek met NHG?quote:Op maandag 20 november 2017 10:52 schreef Ralphmeister het volgende:
Het gaat om een andere periode maar ik heb in 2010 bij de aanvraag van mijn hypotheek niets gezegd over mijn studieschuld. Vervolgens een huis gekocht met een hypotheek van 240000 inclusief NHG.
Vervolgens gingen mijn ex en ik in 2013 uit elkaar. Toen aangeklopt bij de NHG en uiteindelijk heb ik het huis op eigen naam kunnen krijgen.
Wat wel een mooi detail hiervan is, ik ontving van de NHG een rapport met bevindingen met betrekking tot de OHA (Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid) waarin naast mijn jaarinkomen ook mijn verplichtingen stonden vermeld. Tot mijn verbazing stond daar mijn jaarlijkse studieschuld aflossingsbedrag. Deze heb ik nooit doorgegeven en deze informatie kunnen ze eigenlijk niet hebben.
Blijkbaar staat dit dus toch ergens geregistreerd op een dusdanige wijze dat de NHG het kan achterhalen?
Er worden wel meer zinnige dingen gezegd hoor ..............quote:Op maandag 20 november 2017 11:25 schreef Certeco het volgende:
[..]
Bedankt voor de enige post in dit topic die daadwerkelijk de gestelde vraag beantwoordt. Heb je inmiddels al een nieuwe hypotheek met NHG?
Absoluut, het is een nuttig topic. Ik heb echter ook ooit mijn studieschuld verzwegen en ben benieuwd naar relevante ervaringen. De afweging of het verstandig is om mijn studieschuld te verzwijgen is voor mij mosterd na de maaltijd.quote:Op maandag 20 november 2017 11:31 schreef matspontius het volgende:
[..]
Er worden wel meer zinnige dingen gezegd hoor ..............
Ik denk dat vooral recente ervaringen van belang zijn, de regels omtrent het melden van een studieschuld zijn de afgelopen jaren nogal veranderd.quote:Op maandag 20 november 2017 11:35 schreef Certeco het volgende:
[..]
Absoluut, het is een nuttig topic. Ik heb echter ook ooit mijn studieschuld verzwegen en ben benieuwd naar relevante ervaringen. De afweging of het verstandig is om mijn studieschuld te verzwijgen is voor mij mosterd na de maaltijd.
Nee juist niet, want het bedrag dat je toen als prestatiebeurs kreeg was relatief een veelvoud van wat je de laatste jaren tot de invoering van de prestatiebeurs kreeg, de rest is dus lening.quote:Op maandag 20 november 2017 10:48 schreef matspontius het volgende:
[..]
Het verschil tussen een studieschuld van toen van circa 10000 en nu van circa 50000 is dan ook gemakkelijk te verklaren niet?
Absoluut waar. ook toekomstige ontwikkelingen m.b.t. studieschuld en HRA zijn interessant, helaas wat moeilijker te voorspellen.quote:Op maandag 20 november 2017 11:47 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat vooral recente ervaringen van belang zijn, de regels omtrent het melden van een studieschuld zijn de afgelopen jaren nogal veranderd.
Gaat het dan om jou in dit topic?quote:Op maandag 20 november 2017 11:35 schreef Certeco het volgende:
[..]
Absoluut, het is een nuttig topic. Ik heb echter ook ooit mijn studieschuld verzwegen en ben benieuwd naar relevante ervaringen. De afweging of het verstandig is om mijn studieschuld te verzwijgen is voor mij mosterd na de maaltijd.
Er hoeft helemaal niet veel mis te gaan. 1 vd 2 krijgt ontslag? Hop, salaris daalt met de helft, Zwanger? trek de knip maar open. HRA afgeschaft? Je maandlasten stijgen even met 600 euro per maand. etc. Rente omhoog en loopt je hypotheekrentevastperiode af? Hallo enorm bedrag per maand.quote:Op maandag 20 november 2017 11:06 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat is nou het punt. Er moet veel misgaan wil dit misgaan. Niet 'iets'.
Ja, nu wel.quote:Op maandag 20 november 2017 11:52 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gaat het dan om jou in dit topic?
Mee eens. Bij het afsluiten ervoer ik dit nog niet als een probleem. Door het toenemende gelobby om DUO-schulden toch bij het BKR te registreren begin ik me zorgen te maken. Mijn studieschuld is gelukkig niet zo hoog als die van TS, dus ik tref voorbereidingen om de studieschuld in 1x af te lossen als een BKR-registratie van DUO-schulden doorgang dreigt te vinden.quote:Op maandag 20 november 2017 11:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat vooral recente ervaringen van belang zijn, de regels omtrent het melden van een studieschuld zijn de afgelopen jaren nogal veranderd.
Nou komt TS toch niet in aanmerking voor NHG, dus dat maakt het wat makkelijker, dus het is gewoon een kwestie van de vragen beantwoorden die de hypotheekbank stelt.
Die vraagt ook of je bijvoorbeeld alimentatieverplichtingen hebt, als ze niet vragen naar studieschulden valt daar dus niet veel in te vullen, hoewel het natuurlijk wel onder schulden valt.
Toch fijn dat zulke aannames zekerheidjes zijn.quote:Op maandag 20 november 2017 08:36 schreef WvdL het volgende:
Stelletje moraalridders & doemdenkers hier
Als starter in het betere (werk) segment maak je ook nog financiële vooruitgaande sprongen mee.
Nu kan het al makkelijk uit, later als hij of zij weer 10-15% meer verdiend kan het nog makkelijker uit.
Ja, het kan soms tegenzitten, maar daar standaard vanuit gaan.. mehh.
De andere zekerheidjes kan ik je wel geven..quote:Op maandag 20 november 2017 12:27 schreef fathank het volgende:
[..]
Toch fijn dat zulke aannames zekerheidjes zijn.
Gelukkig zijn er ook helemaal geen mogelijkheden dat het inkomen daalt in plaats van groeit. Misschien is TS wel helemaal niet geschikt voor de werkvloer en zit ie na 2 jaar met een burn out thuis. Of loopt ie onder een bus. Of volgt er een reorganisatie.quote:Op maandag 20 november 2017 13:52 schreef WvdL het volgende:
[..]
De andere zekerheidjes kan ik je wel geven..
* +-15k voor elke verhuizing tussen koopwoningen aan kosten aan derden. (gelijk goed doen dus)
* 10 minuten naar werk, voor beiden = 1 auto minder.. nog minder kosten.
* In de techniek moet je het raar doen om geen financiele groei te maken. (dus ja, ik schaar dit onder zekerheid)
1 auto minder maakt al dat die 500¤ p.m aan DUO bijna uitkan.
ook al zou je een zuiniger huis kopen.. dan wordt je ook al snel gedwongen om je huis te verkopen met zulke doemscenario's.. beide keren zul je 'kleiner' moeten gaan wonen als je invalide raakt of iets dergelijks.quote:Op maandag 20 november 2017 13:57 schreef fathank het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er ook helemaal geen mogelijkheden dat het inkomen daalt in plaats van groeit. Misschien is TS wel helemaal niet geschikt voor de werkvloer en zit ie na 2 jaar met een burn out thuis. Of loopt ie onder een bus. Of volgt er een reorganisatie.
Als zekerheidje stellen dat je inkomen groeit de komende paar jaar vind ik behoorlijk naïef. Zeker als er al een molensteen van 100k om je nek hangt. Dat is echt voer voor 'Een dubbeltje op z'n kant'.
Dat kan ik wel aanvullen.quote:Op maandag 20 november 2017 11:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is niet het inkomen, het is meer de totale schuldenomvang (studie- + hypotheekschuld) die ons (mij) zorgen baart. Allerlei plannen terwijl je net gestart bent op de banen-, huizen en fokmarkt en dan al zulke schulden op je durven nemen.
Nog steeds is onduidelijk:
1) Hoe die ¤100.000,- is ontstaan,
2) In welke leeftijdsperiode
3) Hoe die wordt afgelost qua periode en termijnbedrage.
Je maakt hier een rekenfout, een netto inkomen van 5000 in de maand is zo'n 90k bruto denk ik, met een salaris van 50k en 40k mag je een kleine 5 ton lenen.quote:Op maandag 20 november 2017 14:18 schreef Speekselklier het volgende:
Allemaal helemaal waar. En ook waar is dat je je niet overal op kan indekken.
Ook hoef je er niet vanuit te gaan dat je minder gaat verdienen (5000 euro met z'n tweeen is gewoon modaal).
Maar als ik jullie salarissen (66k per jaar) intik bij een willekeurige bank dan kom ik max.hypotheek tegen van 3ton. Blijkbaar hebben jullie een bank gevonden die nog wat meer bied maar je zit toch echt aan de max.
Als je daar dan bovenop nog 500 euro per maand aan studieschuld hebt vraag ik me af of ik me er comfortabel bij voel.
Maar goed, ik hoef het niet te dragen.
Ja, is geen enkel woord over gerept verder. Echter zijn er wel een aantal factoren waar je denk ik rekening mee moet houden.quote:Op maandag 20 november 2017 11:25 schreef Certeco het volgende:
[..]
Bedankt voor de enige post in dit topic die daadwerkelijk de gestelde vraag beantwoordt. Heb je inmiddels al een nieuwe hypotheek met NHG?
Dan moet je vooral doen wat je zelf van te voren al hebt bedacht. En vooral niks doen met de meningen die anders zijn dan de jouwe. Wat me tot het punt brengt waarom je dit topic hebt geopend.quote:Op maandag 20 november 2017 14:07 schreef MrAero het volgende:
Voor de mensen die zeggen dat we onze baan kwijt kunnen raken: dat is uiteraard mogelijk, maar ik als engineer in Aerodynamica en Wind Energie en zij als HBO verpleegkundige hebben letterlijk de banen voor het oprapen. Ik had een baan bemachtigd voordat ik mijn master diploma's in mijn handen had en zij mocht uit een lijst van ziekenhuizen kiezen die haar op gesprek hadden uitgenodigd. Ik denk dat er weinig banen zijn die meer baanzekerheid bieden voor de toekomst. En natuurlijk kan je ziek worden, arbeidsongeschikt raken, kunnen de Duitsers weer binnenvallen of worden we aangevallen door bloeddorstige aliens, maar je kan niet leven als je je op letterlijk alles gaat voorbereiden. Als we echt zo diep in de put zakken dat we onze schulden niet kunnen aflossen, dan maakt het denk ik niet uit of we in een huis van 2 of 3 ton zitten, je bent dan sowieso wel de sjaak.
Eens.quote:Op zaterdag 18 november 2017 07:52 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Niet relevant. Je hebt niet de waarheid verteld dus je huidige hypotheekcontract is waardeloos. Het is namelijk opgesteld op basis van de informatie die jij verstrekt hebt en je hebt er voor getekend dat die informatie volledig en naar waarheid is versterkt. Elk aanvraagformulier voor een hypotheek kent wel een regeltje 'overige schulden'. Als er niet specifiek naar je studieschuld gevraagd wordt, had je daar je studieschuld simpelweg moeten invullen.
Dit is juridisch waar (hoewel ik niet weet waar je de 14-dagen regel vandaan hebt). Is dit alleen niet een theoretisch geval? Zijn er gevallen bekend waarin dit daadwerkelijk is gebeurd? En dan bedoel ik gevallen, waarin mensen gewoon de hypotheek biljven aflossen maar dat bekend is dat er schulden zijn verzwegen?quote:Zodra een bank er achter komt dat de documenten bij de aanvraag niet de volledige waarheid bevatten, is de gehele hypotheek per direct opeisbaar. Rekent u even af binnen 14 dagen? Anders gaat uw huis naar de veiling toe.
Ik geef alleen aan waarom ik denk dat de zorgen om werkeloosheid niet echt op ons van toepassing zijn en dat het daarom niet onredelijk is om aan te nemen dat wij minimaal het huidige salaris zullen behouden.quote:Op maandag 20 november 2017 14:50 schreef fathank het volgende:
[..]
Dan moet je vooral doen wat je zelf van te voren al hebt bedacht. En vooral niks doen met de meningen die anders zijn dan de jouwe. Wat me tot het punt brengt waarom je dit topic hebt geopend.
netto/bruto heb ik niet op gelet idd. STOMquote:Op maandag 20 november 2017 14:27 schreef Ralphmeister het volgende:
[..]
Je maakt hier een rekenfout, een netto inkomen van 5000 in de maand is zo'n 90k bruto denk ik, met een salaris van 50k en 40k mag je een kleine 5 ton lenen.
Het punt is dat het niet uitmaakt welk antwoord je krijgt, je hebt allang besloten dat je het zo gaat doen. Heb toch nog even je vragen bij elkaar gezocht.quote:Op maandag 20 november 2017 14:54 schreef MrAero het volgende:
[..]
Ik geef alleen aan waarom ik denk dat de zorgen om werkeloosheid niet echt op ons van toepassing zijn en dat het daarom niet onredelijk is om aan te nemen dat wij minimaal het huidige salaris zullen behouden.
Dat valt best wel mee, er wordt een simpele rekening som gemaakt wat in grote lijnen neer komt op inkomen-verplichtingen. Dat jij vindt dat de verplichtingen een te grote invloed hebben is een tweede.quote:Maar waarom wordt er zo strak met 1 maat gemeten?
Verleidelijk is het zeker, echter valt het toch ergens op te vragen weet ik uit ervaring. Zelfde truc uitgehaald en mijn studieschuld stond toch in het overzicht. Misschien is dit niet opvraagbaar voor de bank maar alleen voor de NHG. Weet ik niet exact.quote:Het is nu dus heel verleidelijk voor ons om de studieschuld gewoon te verzwijgen en de aflossing tijdelijk stop te zetten zodat het niet verschijnt op de afschriften.
Tegenwoordig gebeurd dit en uiteraard is liegen/fraude strafbaar,quote:Werd er specifiek naar een studieschuld gevraagd tijdens het aanvragen van een hypotheek en is liegen in dat geval wel strafbaar als fraude?
Waarschijnlijk loopt het allemaal wel los maar uiteindelijk is het simpel, het mag niet.quote:Vind de bank alles prima zolang er betaald wordt, of zullen ze de hypotheek gaan verhogen/ontbinden als ze er toch achterkomen?
edit: Mijn berekening klopte niet, werk aan een update..quote:Op maandag 20 november 2017 15:05 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
netto/bruto heb ik niet op gelet idd. STOM
ging uit dat het netto was.
Maar als je 5ton kan lenen dan scheeld jouw stufi toch geen dikke 2ton hoop ik?
Ik had eerder in het topic aangegeven dat we de schuld toch maar niet gaan verzwijgen en in plaats daarvan de ratio van vast inkomen tot variabel inkomen iets zullen proberen te verhogen.quote:Op maandag 20 november 2017 15:11 schreef Ralphmeister het volgende:
[..]
Het punt is dat het niet uitmaakt welk antwoord je krijgt, je hebt allang besloten dat je het zo gaat doen.
Op https://www.ikbenfrits.nl(...)udieschuld-starters/ staat:quote:Op maandag 20 november 2017 15:05 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
netto/bruto heb ik niet op gelet idd. STOM
ging uit dat het netto was.
Maar als je 5ton kan lenen dan scheeld jouw stufi toch geen dikke 2ton hoop ik?
Hoe strikt de regels gehanteerd worden, zal waarschijnlijk afhangen van vele omstandigheden en per geval verschillen.quote:Op maandag 20 november 2017 14:50 schreef Legatus het volgende:
[..]
Eens.
[..]
Dit is juridisch waar (hoewel ik niet weet waar je de 14-dagen regel vandaan hebt). Is dit alleen niet een theoretisch geval? Zijn er gevallen bekend waarin dit daadwerkelijk is gebeurd? En dan bedoel ik gevallen, waarin mensen gewoon de hypotheek biljven aflossen maar dat bekend is dat er schulden zijn verzwegen?
Dan nog, het daadwerkelijke risico onderaan de streep is vrijwel nihil (althans in mijn geval).
Dus je bent bereid om te frauderen om een compleet onrealistische droom te realiseren. Je bent pas net klaar met studeren en dan wil je meteen je "droomhuis" kopen? Doe even normaal zeg. Weet je hoeveel "droomhuizen" er wel niet zijn? Je moet de emotie buiten de deur laten met zo'n beslissing en juist logisch rationeel nadenken.quote:Op vrijdag 17 november 2017 17:00 schreef MrAero het volgende:
Hallo,
Ik en mijn vrouw zijn recentelijk afgestudeerd en zijn op zoek naar een huis. We hebben het beiden niet makkelijk gehad waardoor de studielooptijd langer is uitgepakt dan verwacht, dus we hebben een gezamenlijke studieschuld van ¤100.000. Aflossen kost dus gezamenlijk ¤500 per maand.
We hebben beiden goede studies afgerond. Zij is HBO verpleegkundige en kreeg bij elk ziekenhuis waar ze solliciteerde binnen 2 weken een baan aangeboden en had ze dus voor het uitkiezen. Ik heb een dubbel mastertraject gevolgd in Aerodynamica en Windenergie na Aerospace Engineering in Delft en kon gelijk aan de slag bij Siemens. Wat dat betreft zit het met onze baanzekerheid wel goed, ook in de toekomst.
Nu hebben we een mooi huis gevonden, maar met onze studieschuld zou de hypotheek bijna halveren. We hebben een gezamenlijk netto inkomen van 5000 en de hypotheek aflossing zou ongeveer 1300 per maand zijn. Samen met gas, water, elektriciteit en de studieschuld zouden we dus 2000 per maand kwijt zijn, waarna we ruim genoeg overhouden voor overige kosten.
Maar als we de studieschuld erbij berekenen kunnen we dat huis gedag zeggen. Dit terwijl we het ons makkelijk kunnen veroorloven. Ik snap dat de regels erop gemaakt zijn dat zodat de gemiddelde Nederlander niet in een situatie terecht komt waarbij ze hun studieschuld en hypotheek niet tegelijkertijd kunnen aflossen, maar waarom wordt er zo strak met 1 maat gemeten?
Het is nu dus heel verleidelijk voor ons om de studieschuld gewoon te verzwijgen en de aflossing tijdelijk stop te zetten zodat het niet verschijnt op de afschriften. Natuurlijk kan je een eventuele NHG op je buik schrijven, maar dit is ons droomhuis, dus ik heb dat er wel voor over. Ik las dat wel 40% dit deed in 2013, maar ik kan nergens lezen over ervaringen die mensen hiermee hadden.
Heeft er hier iemand ervaring mee? Werd er specifiek naar een studieschuld gevraagd tijdens het aanvragen van een hypotheek en is liegen in dat geval wel strafbaar als fraude? Waren er onvoorziene gevolgen, naast het feit dat je geen recht meer hebt op NHG? Vind de bank alles prima zolang er betaald wordt, of zullen ze de hypotheek gaan verhogen/ontbinden als ze er toch achterkomen?
Een onderhandse lening is voor ons overigens niet mogelijk. Onze ouders zijn allemaal al overleden en we hebben geen rijke familie/vrienden.
Ik had een heel kleine schuld, iets van 5000, toen ik daarover begon vond die kerel het allemaal niet nodig om te registreren...quote:Op maandag 20 november 2017 11:35 schreef Certeco het volgende:
[..]
Koop nou maar gewoon een huis dat je wel kunt betalen. Straks ben je uit elkaar en is dat huis een molensteen om je nek.quote:Op maandag 20 november 2017 15:34 schreef MrAero het volgende:
[..]
Ik had eerder in het topic aangegeven dat we de schuld toch maar niet gaan verzwijgen en in plaats daarvan de ratio van vast inkomen tot variabel inkomen iets zullen proberen te verhogen.
Ze vroegen niet over je overige schulden? Of ze vroegen dat wel, alleen zag je dat niet als een "overige schuld"?quote:Op maandag 20 november 2017 17:44 schreef nils7 het volgende:
Bij ons is het niet gevraagd waar we hem hebben afgesloten, bij een niet nader te noemen cooperatieve bank wel. Maar die was sowieso 200 euro maand duurder!
Gevraagd of we grote schulden hadden.quote:Op maandag 20 november 2017 17:55 schreef miro86 het volgende:
[..]
Ze vroegen niet over je overige schulden? Of ze vroegen dat wel, alleen zag je dat niet als een "overige schuld"?
quote:Op maandag 20 november 2017 17:09 schreef kies.een.gebruikersnaam12 het volgende:
[..]
Dus je bent bereid om te frauderen om een compleet onrealistische droom te realiseren. Je bent pas net klaar met studeren en dan wil je meteen je "droomhuis" kopen? Doe even normaal zeg. Weet je hoeveel "droomhuizen" er wel niet zijn? Je moet de emotie buiten de deur laten met zo'n beslissing en juist logisch rationeel nadenken.
Ga eerst eens een tijdje huren, studieschuld aflossen en sparen voordat je je droomhuis wilt kopen. Wat is daar mis mee?
En als je die vraag jezelf stelt, vraag jezelf eens af waarom de bank zo graag wil weten welke andere schulden je hebt.quote:Op maandag 20 november 2017 18:55 schreef Telefoonvork het volgende:
Vraag: is het een goed idee om valsheid in geschriften te plegen?
hier ook gedaan. Het is niet verplicht om te melden, dus gewoon niet doen.quote:Op vrijdag 17 november 2017 17:27 schreef MrAero het volgende:
[..]
Wij zitten in hetzelfde schuitje, maar we willen niet op straat worden gezet of een hoge boete moeten betalen als de regering ineens besluit om de studieschuld wel te laten registreren bij het BKR. Zijn die angsten reëel of ben ik aan het overdrijven?
dat zal het altijd zijn bij een huis gekocht op 2 inkomens.quote:Op maandag 20 november 2017 17:27 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Koop nou maar gewoon een huis dat je wel kunt betalen. Straks ben je uit elkaar en is dat huis een molensteen om je nek.
Ik wou net zeggen, is het niet verstandiger om eerst iets te kopen wat op een salaris goed te doen is.quote:
Dat maakt het risico voor jou echter niet kleiner, want je maandlasten zakken daar niet door.quote:Op maandag 20 november 2017 15:34 schreef MrAero het volgende:
[..]
Ik had eerder in het topic aangegeven dat we de schuld toch maar niet gaan verzwijgen en in plaats daarvan de ratio van vast inkomen tot variabel inkomen iets zullen proberen te verhogen.
De combinatie van punt 1 en 4 vindt ik misschien nog wel het meest belangrijk en was ook mijn situatie. Ik kon de studieschuld drie keer aflossen met mijn buffer maar waarom wil ik dat wanneer de (lage) spaarrente nog steeds hoger is dan de rente op mijn studieschuld?quote:Op dinsdag 21 november 2017 09:44 schreef miro86 het volgende:
Ik deelde mijn DUO schuld niet mee, maar mijn situatie was ook heel erg anders dan bij TS:
1) mijn schuld is een fractie van die van TS,
2) huis gekocht op 1 inkomen,
3) LTV<80%,
4) buffer > schuld,
5) lening rond 70% van max hypotheek op mijn inkomen.
Vind ik ook heftig. Ik begon met een studieschuld van 2,5K en had dat snel afgelost gelukkig.quote:Op zaterdag 18 november 2017 11:29 schreef blomke het volgende:
Vraag me ook af in hoeveel jaar die ¤100000,- studieschuld is opgebouwd en in welke leeftijdsperiode deze wordt afgelost.
Het is tegenwoordig toch wat, dat je met een studieschuld ter hoogte van een half huis(waarde) moet beginnen aan je carrière...
5 ton in Den Haag voor appartementen???quote:Op dinsdag 21 november 2017 10:22 schreef kies.een.gebruikersnaam12 het volgende:
Wij wonen in Den Haag en ik zie hier geregeld appartementen te koop staan van 100 M2 voor 5 ton euro.
Ik snap je drijfveer na dit verhaal wel. Voel met je mee, sterkte ermee. Ik heb dan geen sterfgeval meegemaakt, maar wel dingen die me "aan een afgrond" brachten tijdens de laatste fase van m'n studie. Ben ik anders van geworden (ruggengraat i.p.v. slapjanus) en heeft me toen m'n eerste koophuis opgeleverd.quote:Op maandag 20 november 2017 14:07 schreef MrAero het volgende:
1) Moeder overleed tijdens de middelbare school en ik studeerde een jaar later af dan gebruikelijk, dus ik was 19 toen ik van het VWO kwam. Ik heb toen eerst 2 jaar geneeskunde gestudeerd. Maximaal geleend van DUO. In mijn tweede jaar kreeg mijn vader kanker en begon ik een soort fobie te krijgen voor ziekenhuizen. Al die gesprekken, behandelingen en mijn vader toch achteruit zien gaan.. mijn motivatie was weg en ik besloot ermee te stoppen. Zo kon ik ook thuis een handje meehelpen. Een tussenjaar genomen en een full-time baantje bij de Zeeman gekregen om mijzelf te onderhouden in die periode. Het leek beter te gaan, tumor werd kleiner, dus ik besloot om weer te gaan studeren. Vlak voor aanvang van de nieuwe studie werden metastasen gevonden en werd hij terminaal verklaard met nog 6 weken te gaan. Hij hield het uiteindelijk nog 60 weken vol, maar mijn studievoortgang in het eerste jaar was 0,0. Gelukkig was de TU meelevend en werd ik er niet op basis van mijn onvoldoende BSA uitgestuurd.
Overigens wel respect voor het feit dat jullie beide hebben doorgezet met de studie en uiteindelijk dus ook werk vinden met jullie diploma's ondanks het heftige verlies van jullie ouders.quote:Op zaterdag 18 november 2017 19:37 schreef MrAero het volgende:
[..]
Allebei helaas geen ouders meer. Vandaar de lange studies en de grote studieschuld, dat gebeurde allemaal in die periode.
Ja, vaak zijn het appartementen die compleet verbouwd zijn. Dus nieuwe keuken, badkamer, vloer, dakterras en natuurlijk niet in de Schilderswijk of Transvaal. Het gekke is dat ze ook nog eens vrij snel worden verkocht.quote:Op dinsdag 21 november 2017 10:26 schreef blomke het volgende:
[..]
5 ton in Den Haag voor appartementen???
Ik zeg dat hij een huis moet kopen dat hij kan betalen. En dus niet op 2 fulltime inkomens met overuren EN een dikke schuld verzwijgen.quote:Op dinsdag 21 november 2017 08:08 schreef Murdera het volgende:
[..]
dat zal het altijd zijn bij een huis gekocht op 2 inkomens.
lol 5 ton en dan nog aan 3 kanten buren en 120 euro in de maand naar de VVEquote:Op dinsdag 21 november 2017 10:35 schreef kies.een.gebruikersnaam12 het volgende:
[..]
Ja, vaak zijn het appartementen die compleet verbouwd zijn. Dus nieuwe keuken, badkamer, vloer, dakterras en natuurlijk niet in de Schilderswijk of Transvaal. Het gekke is dat ze ook nog eens vrij snel worden verkocht.
Voorbeelden:
https://www.funda.nl/koop(...)2e-schuytstraat-174/
https://www.funda.nl/koop(...)05016-sportlaan-750/
Belachelijke prijzen vind ik het.
Waarom zouden we het niet kunnen betalen? 1300 p maand voor hypotheek, 500 p maand voor studieschuld, op een minimum netto salaris van 5000 p maand. Houden we ruim 3000 euro over voor andere lasten. Als ik die andere lasten optel kom ik niet eens in de buurt van die 3000 euro.quote:Op dinsdag 21 november 2017 20:51 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik zeg dat hij een huis moet kopen dat hij kan betalen. En dus niet op 2 fulltime inkomens met overuren EN een dikke schuld verzwijgen.
Omdat jullie jong zijn... De kans dat jullie uiteindelijk uit elkaar gaan is gewoon aanwezig, en het is onverstandig daar niet in je achterhoofd rekening mee te houden. Dus deel dat inkomen eens door 2 en kijk of je het dan nog zal redden.quote:Op dinsdag 21 november 2017 21:27 schreef MrAero het volgende:
[..]
Waarom zouden we het niet kunnen betalen? 1300 p maand voor hypotheek, 500 p maand voor studieschuld, op een minimum netto salaris van 5000 p maand. Houden we ruim 3000 euro over voor andere lasten. Als ik die andere lasten optel kom ik niet eens in de buurt van die 3000 euro.
De gemiddelde leeftijd waarop mensen scheiden ligt op 45+, en dat stijgt steeds meer. Maar mogen mensen van 50 dan ook geen huis kopen op 2 inkomens omdat de kans groter is dat ze dan gaan scheiden..?quote:Op dinsdag 21 november 2017 21:46 schreef wcborstel het volgende:
[..]
Omdat jullie jong zijn... De kans dat jullie uiteindelijk uit elkaar gaan is gewoon aanwezig, en het is onverstandig daar niet in je achterhoofd rekening mee te houden. Dus deel dat inkomen eens door 2 en kijk of je het dan nog zal redden.
In het algemeen hangt de minimale maandelijkse aflossing af van de schuld. Als je minder draagkracht hebt kan je minder aflossen, maar het is niet zo dat als je meer verdient dat je dan meer moet aflossen. Hier zijn rekenvoorbeelden die je kunt extrapoleren naar een schuld van een ton https://duo.nl/particulie(...)eel-terugbetalen.jspquote:Op dinsdag 21 november 2017 22:03 schreef Ticootje het volgende:
500 eu per maand voor een ton schuld?
Gaan die terugbetalingen tegenwoordig niet op draagkracht?
zou sowieso nooit voor een volledige hypotheek gaan wanneer de inkomensituatie nog niet stabiel is. En dat is hij niet. Want de kans op parttime werken is aanwezig. Better safe than sorryquote:Op dinsdag 21 november 2017 21:58 schreef MrAero het volgende:
[..]
De gemiddelde leeftijd waarop mensen scheiden ligt op 45+, en dat stijgt steeds meer. Maar mogen mensen van 50 dan ook geen huis kopen op 2 inkomens omdat de kans groter is dat ze dan gaan scheiden..?
Waar maak je uit op dat de kans op parttime werken aanwezig is..? We hebben beiden gewoon een vast contract.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:09 schreef Renesite het volgende:
[..]
zou sowieso nooit voor een volledige hypotheek gaan wanneer de inkomensituatie nog niet stabiel is. En dat is hij niet. Want de kans op parttime werken is aanwezig. Better safe than sorry
Ongeveer 40% van de huwelijken strandt sowieso.quote:Op dinsdag 21 november 2017 21:58 schreef MrAero het volgende:
[..]
De gemiddelde leeftijd waarop mensen scheiden ligt op 45+, en dat stijgt steeds meer. Maar mogen mensen van 50 dan ook geen huis kopen op 2 inkomens omdat de kans groter is dat ze dan gaan scheiden..?
Er moesten toch ook kinderen komen?quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:11 schreef MrAero het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat de kans op parttime werken aanwezig is..? We hebben beiden gewoon een vast contract.
Nee hoor. Ook al moet de politiek dagelijks 100 pasgeboren baby's offeren die prijzen blijven hoogquote:Op dinsdag 21 november 2017 10:22 schreef kies.een.gebruikersnaam12 het volgende:
[..]
Vind ik ook heftig. Ik begon met een studieschuld van 2,5K en had dat snel afgelost gelukkig.
Aan de andere zou de huidige realiteit mogelijk wel een positief effect kunnen hebben op de huizenmarkt. Wij wonen in Den Haag en ik zie hier geregeld appartementen te koop staan van 100 M2 voor 5 ton euro. Weliswaar mooi gerenoveerd, maar een belachelijke prijs. Wanneer mensen accepteren dat ze nog even moeten wachten met hun "droomhuis" dan gaan de prijzen vanzelf uiteindelijk omlaag.
Mwah, dit is natuurlijk niet waar. Bruto 20% minder is doorgaans bij lange na niet netto 20% minder.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:12 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Er moesten toch ook kinderen komen?
Dagje minder werken is 20% inleveren.
Ja, over een jaar of 5 :p Tegen die tijd verdien ik wat we nu samen verdienen alleen.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:12 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Er moesten toch ook kinderen komen?
Dagje minder werken is 20% inleveren.
Met deze zekerheid zou ik het gelijk doen man. En financier gelijk wat extra's voor een leuke auto. Allemaal misgunners hier. Gewoon ervoor gaan, kan niks gebeuren.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:18 schreef MrAero het volgende:
[..]
Ja, over een jaar of 5 :p Tegen die tijd verdien ik wat we nu samen verdienen alleen.
Precies dit. Je hebt je keus allang gemaakt zo te lezen. Go for it. Ik zie geen enkel probleemquote:Op dinsdag 21 november 2017 22:27 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Met deze zekerheid zou ik het gelijk doen man. En financier gelijk wat extra's voor een leuke auto. Allemaal misgunners hier. Gewoon ervoor gaan, kan niks gebeuren.
Tja, topic ging dan ook over de vraag naar ervaringen met het verzwijgen van de studieschuld, aangezien 40% van huisaanschaffers met een studieschuld dit heeft gedaan. Dat we het huis willen kopen staat al vast, we wisten alleen niet zeker of het slim is om de studieschuld te verzwijgen. We hebben er dan toch maar voor gekozen om het niet te verzwijgen.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:36 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Precies dit. Je hebt je keus allang gemaakt zo te lezen. Go for it. Ik zie geen enkel probleem
Prima toch, case closed zou ik zeggen. Sommigen slaan hier wel een beetje door. Als zowel ik als m'n vriendin kwijlend in een rolstoel terecht komen hebben we waarschijnlijk ook een probleem. Maar ja, dat is een stukje risico-afweging.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:48 schreef MrAero het volgende:
[..]
Tja, topic ging dan ook over de vraag naar ervaringen met het verzwijgen van de studieschuld, aangezien 40% van huisaanschaffers met een studieschuld dit heeft gedaan. Dat we het huis willen kopen staat al vast, we wisten alleen niet zeker of het slim is om de studieschuld te verzwijgen. We hebben er dan toch maar voor gekozen om het niet te verzwijgen.
Je kunt het nu waarschijnlijk wel betalen. Echter het risico is flink. Je hebt tenslotte al een ton geleend en dat moet je terugbetalen.quote:Op dinsdag 21 november 2017 21:27 schreef MrAero het volgende:
[..]
Waarom zouden we het niet kunnen betalen? 1300 p maand voor hypotheek, 500 p maand voor studieschuld, op een minimum netto salaris van 5000 p maand. Houden we ruim 3000 euro over voor andere lasten. Als ik die andere lasten optel kom ik niet eens in de buurt van die 3000 euro.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |