met een dergelijke huur nog ff blijven plakken wanneer het een beetje okay wonen is.quote:Op zaterdag 18 november 2017 19:37 schreef MrAero het volgende:
[..]
Allebei helaas geen ouders meer. Vandaar de lange studies en de grote studieschuld, dat gebeurde allemaal in die periode.
Qua risico mitigatie storten we steeds een bedrag van rond de 2500 euro per maand op de spaarrekening. We huren een appartement dat 650 p maand kost met een inkomen van 5000 netto, dan houd je erg veel over. Als we eenmaal verhuisd zijn en een hypotheek hebben en dergelijke zal dat wel wat minder zijn, maar 500-1000 euro per maand lijkt mij reëel. Er zijn niet veel mensen die een dergelijk maandelijks bedrag kunnen ophoesten als het nodig is. We hebben dus een flinke buffer om op terug te vallen in noodgevallen.
Ik vind dat wij het nog redelijk goed hebben doordacht. Vooral als ik leeftijdsgenoten om mij heen zie die van vrienden/familie leningen afsluiten om de aankoopsom te veroorloven, om vervolgens na het tekenen van het koopcontract een persoonlijke lening af te sluiten om die vrienden terug te betalen. Dan staat de schuld pas geregistreerd bij het BKR nadat ze het contract zijn aangegaan. Dat gebeurt zo ongelooflijk vaak. Wij hebben dat bedrag gewoon opgespaard en hebben straks maandelijks genoeg over om zowel de schulden af te lossen als te sparen.
Idd. Dus je moet ook stufi onder het nieuwe stelsel hebben gehad. Zomaar voor die 35 jaar kiezen kan dus niet. Want alleen dan geldt die 35 jaar. Anders niet. Dus TS moet ooit nieuwe stelsel stufi hebben gehad, anders moet ie gewoon binnen 15 jaar terugbetalen.quote:Op zaterdag 18 november 2017 21:33 schreef jatochneetoch het volgende:
[als u voor het eerst studiefinanciering kreeg vanaf 1 september 2009 (hbo/universiteit). Kreeg u ook studiefinanciering onder het nieuwe stelsel, dan mag u overstappen naar de regels vanaf 2018 als u nog niet verplicht terugbetaalt.
https://apps.duo.nl/SRVS/(...)=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(43528),Question4332=
[..]
Ik kreeg vlak voor de overdracht verzoek van de hypotheekverstrekker om bankafschriften te laten zien.quote:Op vrijdag 17 november 2017 19:47 schreef MrAero het volgende:
Wat zijn eventuele gevolgen als ze je betrappen op het verzwijgen van een studieschuld?
Ik had nog net een jaartje stufi van het nieuwe stelsel meegekregen, dus ik heb die optie wel. Maar ik blijf gewoon 500 p maand aflossen zodat ik er hooguit 15 jaar over doe. Mochten ik en mijn vrouw ineens onze ledematen verliezen in een ernstig auto ongeluk en niet meer kunnen werken, dan kan ik altijd nog switchen naar een 35-jarige aflossingsperiode. Dan betaal je nog niet eens 250 per maand.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:02 schreef Dehv27 het volgende:
[..]
Idd. Dus je moet ook stufi onder het nieuwe stelsel hebben gehad. Zomaar voor die 35 jaar kiezen kan dus niet. Want alleen dan geldt die 35 jaar. Anders niet. Dus TS moet ooit nieuwe stelsel stufi hebben gehad, anders moet ie gewoon binnen 15 jaar terugbetalen.
Pardon, ik zei aflossen maar ik bedoelde 'versneld aflossen' zoals hier door een aantal mensen werd voorgesteld. My bad. Uiteraard moet die lening gewoon worden terug betaald. Het heeft alleen financieel gezien weinig zin om die in één keer snel af te lossen omdat de rente zo laag is. Foutje.quote:Op zaterdag 18 november 2017 13:00 schreef jajablahblah het volgende:
[..]
Dus wij als maatschappij hebben zeg maar de studie voor dat dikke salaris voorgefinancierd en dat ga je niet terugbetalen? Lekkere houding...
Nope. Keuze is eenmalig.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:45 schreef MrAero het volgende:
[..]
Ik had nog net een jaartje stufi van het nieuwe stelsel meegekregen, dus ik heb die optie wel. Maar ik blijf gewoon 500 p maand aflossen zodat ik er hooguit 15 jaar over doe. Mochten ik en mijn vrouw ineens onze ledematen verliezen in een ernstig auto ongeluk en niet meer kunnen werken, dan kan ik altijd nog switchen naar een 35-jarige aflossingsperiode. Dan betaal je nog niet eens 250 per maand.
Ahh, ach, dan maar hopen dat ik niet m'n ledenmaten verliesquote:Op zaterdag 18 november 2017 23:32 schreef bamibij het volgende:
[..]
Nope. Keuze is eenmalig.Eens gekozen = voor altijd gekozen.
Of kinderen krijg, je baan kwijt raakt of een ander probleem krijgquote:Op zaterdag 18 november 2017 23:35 schreef MrAero het volgende:
[..]
Ahh, ach, dan maar hopen dat ik niet m'n ledenmaten verlies
Ik zou nu met mijn startsalaris al 2 kinderen kunnen onderhouden in het nieuwe huis, laat staan over 5 jaar als we met kids willen beginnen.quote:Op zaterdag 18 november 2017 23:36 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Of kinderen krijg, je baan kwijt raakt of een ander probleem krijg
Nu vind ik TS ook uitzonderlijk positief hier (wat als hij een jaar zonder werk zit? Wat als het huwelijk strandt?) maar dit vind ik toch wel zo’n getrut.quote:Op vrijdag 17 november 2017 22:39 schreef karr-1 het volgende:
Structureel overuren maken? Hoe lang ga je dat volhouden?
Nee, je moet niet meer dan 36 uur per week maken anders heb je niet geleefd!quote:Op zondag 19 november 2017 04:55 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Nu vind ik TS ook uitzonderlijk positief hier (wat als hij een jaar zonder werk zit? Wat als het huwelijk strandt?) maar dit vind ik toch wel zo’n getrut.
Niks mis mee om jarenlang meer dan 40 uren te maken....en hoe eerder je er mee begint hoe makkelijker het vol te houden is. Zorg er alleen wel voor dat je je werk leuk vindt en er niet teveel stress van krijgt...
Als het af en toe voorkomt is het geen probleem, ik doe het ook vaak genoeg. Maar als je structureel elke dag/week overuren maakt dan gaat er iets niet helemaal goed.quote:Op zondag 19 november 2017 04:55 schreef HenkDeP het volgende:
[..]
Nu vind ik TS ook uitzonderlijk positief hier (wat als hij een jaar zonder werk zit? Wat als het huwelijk strandt?) maar dit vind ik toch wel zo’n getrut.
Niks mis mee om jarenlang meer dan 40 uren te maken....en hoe eerder je er mee begint hoe makkelijker het vol te houden is. Zorg er alleen wel voor dat je je werk leuk vindt en er niet teveel stress van krijgt...
Hmmm dan leef ik niet, want ik maak er 40 per week en sporadisch zelfs meer.quote:Op zondag 19 november 2017 10:56 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nee, je moet niet meer dan 36 uur per week maken anders heb je niet geleefd!
Als je de ambitie hebt om in de top van het bedrijfsleven te werken, komt het hier wel op neer...(en ik zeg niet dat mensen die ambitie moeten hebben ofzo). Geen idee wat TS zijn ambitie is uiteraard maar als je als starter gaat lopen zeuren om werkweekjes van 50 uur...quote:Op zondag 19 november 2017 11:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als het af en toe voorkomt is het geen probleem, ik doe het ook vaak genoeg. Maar als je structureel elke dag/week overuren maakt dan gaat er iets niet helemaal goed.
Ligt er ook aan welke werkzaamheden je verricht.quote:Op zondag 19 november 2017 11:03 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als het af en toe voorkomt is het geen probleem, ik doe het ook vaak genoeg. Maar als je structureel elke dag/week overuren maakt dan gaat er iets niet helemaal goed.
Ja, tweede kind krijg je dan nog korting op. En die fucking kinderopvang hier is veel duurder dan het max vergoedde bedrag.quote:Op zaterdag 18 november 2017 10:58 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Kinderopvang is gewoon duur. Wij betalen 800 netto voor 1 kind 3 dagen.
Daarvoor wordt wel 12 dagen goed voor mijn kind gezorgd, krijgt ie eten etc. Een poets kost meer.
Of gewoon je huis verkopen.quote:Op zaterdag 18 november 2017 22:45 schreef MrAero het volgende:
[..]
Ik had nog net een jaartje stufi van het nieuwe stelsel meegekregen, dus ik heb die optie wel. Maar ik blijf gewoon 500 p maand aflossen zodat ik er hooguit 15 jaar over doe. Mochten ik en mijn vrouw ineens onze ledematen verliezen in een ernstig auto ongeluk en niet meer kunnen werken, dan kan ik altijd nog switchen naar een 35-jarige aflossingsperiode. Dan betaal je nog niet eens 250 per maand.
pas auf. bank wil weten hoe jij aan die 25k komt. dat gaan ze dus uitzoeken. (deden ze bij ons wel)quote:Op vrijdag 17 november 2017 17:44 schreef MrAero het volgende:
[..]
Inrichting hebben we al. Het zal een beetje leeg zijn omdat het een grotere woning is, maar dat komt met de jaren wel goed. Onderhoud heb je altijd, maar dat zal vast niet de rest van ons salaris opslokken. Daarnaast hebben we 25.000 op de spaarrekening (opgespaarde stufi + bijbaantjes) om eventuele financiële klappen op te vangen. Waarom lossen we daarmee niet een deel van de schuld af? Omdat de rente bij DUO zo voordelig is dat het prima te doen is om gewoon 500 per maand af te lossen. Zo houden we ook een buffer in noodgevallen. We kunnen ons het huis gewoon makkelijk veroorloven met ons salaris en we staan er volgens mij beter voor dan menig Nederlander, maar ik wil dus graag weten of men ervaringen hiermee heeft en of er een reëele kans is dat de bank ons een poot gaat uitdraaien als ze erachter zouden komen dat we een studieschuld hebben verzwegen. Ik kan me namelijk ook wel voorstellen dat het ze niks kan schelen, zolang die maandelijkse aflossing maar binnen komt.
Wat? Dit heb ik echt nog nooit gehoord.quote:Op maandag 20 november 2017 00:45 schreef scoober het volgende:
[..]
pas auf. bank wil weten hoe jij aan die 25k komt. dat gaan ze dus uitzoeken. (deden ze bij ons wel)
Het gaat om het totaal van 2 personen; overigens was dat ook mijn eerste gedachte toen ik het las. In mijn tijd had je "studenten" die 8 jaar over hun doctoraal deden en per jaar fl.6000,- schuld opbouwden; totaal fl.48000,- aan het einde. Maar goed dat is ook al >30 jaar geleden....quote:Op maandag 20 november 2017 08:38 schreef matspontius het volgende:
Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om een studieschuld van EUR 100000 te krijgen?
Dan nog gemiddeld EUR 50000 de man - ik had eind jaren 90 een schuld van pak en beet 6000quote:Op maandag 20 november 2017 08:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Het gaat om het totaal van 2 personen; overigens was dat ook mijn eerste gedachte toen ik het las. In mijn tijd had je "studenten" die 8 jaar over hun doctoraal deden en per jaar fl.6000,- schuld opbouwden; totaal fl.48000,- Maar geod dat is ook al >30 jaar geleden....
quote:Op maandag 20 november 2017 08:42 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dan nog gemiddeld EUR 50000 de man - ik had eind jaren 90 een schuld van circa 6000
Was ook hetzelfde stufi-stelsel natuurlijk... oh wacht, dat was het niet.quote:Op maandag 20 november 2017 08:42 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dan nog gemiddeld EUR 50000 de man - ik had eind jaren 90 een schuld van pak en beet 6000
Gaan we bijdehand doen? Betrof hier gewoon een HBO en WO studie dus genoeg mogelijkheden om de studieschuld flink uit te bouwen - niet gebeurd .............. Ik stel ook gewoon een vraag en als je daarop niet normaal kan reageren laat het dan gewoon. Is toch niet moeilijk wel?quote:Op maandag 20 november 2017 08:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Was ook hetzelfde stufi-stelsel natuurlijk... oh wacht, dat was het niet.
En wellicht was het een pak 'm beet ander niveau.
Of je leest gewoon zelf ff het topic door, dan hoef je dit soort vragen niet te stellenquote:Op maandag 20 november 2017 08:58 schreef matspontius het volgende:
Gaan we bijdehand doen? Betrof hier gewoon een HBO en WO studie dus genoeg mogelijkheden om de studieschuld flink uit te bouwen - niet gebeurd .............. Ik stel ook gewoon een vraag en als je daarop niet normaal kan reageren laat het dan gewoon. Is toch niet moeilijk wel?
Waar blijkt daaruit dat ze een studieschuld van EUR 100000 opbouwden? Ik vind dat nogal wat. Als je voor piloot studeert zijn dat normale bedragen - bij andere studies totaal nietquote:Op maandag 20 november 2017 09:03 schreef Queller het volgende:
[..]
Of je leest gewoon zelf ff het topic door, dan hoef je dit soort vragen niet te stellen
En in de jaren 90 was dat ook allemaal al een lening? Niet dus.quote:Op maandag 20 november 2017 08:58 schreef matspontius het volgende:
[..]
Gaan we bijdehand doen? Betrof hier gewoon een HBO en WO studie dus genoeg mogelijkheden om de studieschuld flink uit te bouwen - niet gebeurd .............. Ik stel ook gewoon een vraag en als je daarop niet normaal kan reageren laat het dan gewoon. Is toch niet moeilijk wel?
Nou ja, wat ik maar wil zeggen: denk zelf ook even na. Leandra zegt echt heel verstandige dingen.quote:Op maandag 20 november 2017 09:04 schreef matspontius het volgende:
Waar blijkt daaruit dat ze een studieschuld van EUR 100000 opbouwden? Ik vind dat nogal wat. Als je voor piloot studeert zijn dat normale bedragen - bij andere studies totaal niet
Vind je, ik vind het vrij simpel maar ok meningen verschillen. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe ze zo'n studieschuld konden opbouwen? Is ook in deze tijd toch vrij hoog?quote:Op maandag 20 november 2017 09:05 schreef Queller het volgende:
[..]
Nou ja, wat ik maar wil zeggen: denk zelf ook even na. Leandra zegt echt heel verstandige dingen.
Nou nee, voor deze tijd is dat helemaal niet "vrij hoog", zeker niet als het om WO gaat.quote:Op maandag 20 november 2017 09:07 schreef matspontius het volgende:
[..]
Vind je, ik vind het vrij simpel maar ok meningen verschillen. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe ze zo'n studieschuld konden opbouwen? Is ook in deze tijd toch vrij hoog?
Gezien TS en vriendin al zijn afgestudeerd lijkt het me dat ze alleen voor hun master onder de nieuwe stelsel zouden vallen.quote:Op maandag 20 november 2017 09:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nee, voor deze tijd is dat helemaal niet "vrij hoog", zeker niet als het om WO gaat.
Maar blijf rustig hangen in het jaren 90 systeem toen nagenoeg alles dat je niet bijleende werd kwijtgescholden als je je diploma maar haalde, en de stufi bedragen an sich ook nog eens relatief hoger waren.
Neemt niet weg dat de beurzen in de jaren 90 (gewone basisbeurs, nagenoeg zonder voorwaarden, Tempobeurs en Prestatiebeurs) nog steeds anders waren dan nu.quote:Op maandag 20 november 2017 09:25 schreef miro86 het volgende:
[..]
Gezien TS en vriendin al zijn afgestudeerd lijkt het me dat ze alleen voor hun master onder de nieuwe stelsel zouden vallen.
Minimaal een procent of 5 gaat er op aan KK, dus 15.000 euro. Dan nog wat inrichting, en er blijft van dat spaargeld niets noemenswaardigs over.quote:Op zondag 19 november 2017 23:49 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren, maar met 5000 euro per maand netto zijn er veel buffers. Spaargeld ook nog daarbij...
Als je samen 5000 euro netto binnenkrijgt dan is het een beetje afhankelijk van de verdeling maar dan kun je een hypotheek tussen de 400k en 450k krijgen. Trek daar een ton vanaf en je kan daar uitstekend een woning van vinden (3-3,5 ton) .quote:Op vrijdag 17 november 2017 17:25 schreef MrAero het volgende:
[..]
40% verzwijgt studieschuld bij hypotheekaanvraag
Maar ik zie net dat het huis niet eens in aanmerking komt voor een NHG hypotheek, omdat het boven de NHG grens komt van ongeveer 240.000. Het huis dat we op het oog hebben kost 330.000, maar als we onze studieschuld zouden aangeven zouden we met een beetje geluk een huis van 200.000 kunnen veroorloven. Wij wonen en werken in de randstad, dus dat is prijzig.
En dan wordt 1 van de 2 arbeidsongeschikt of wordt domweg ontslagen en poef, ineens heb je nog maar 2500 euro of nog minder over. Trek daar nog 1300 euro voor je hypotheek vanaf en 500 euro voor je studieschuld en ineens heb je nog maar 700 euro over voor de rest.quote:Op vrijdag 17 november 2017 20:40 schreef MrAero het volgende:
[..]
Een netto hypotheek van 1300 op een netto inkomen van 5000 vind ik niet boven mijn macht. Toeslagen, bonussen en overuren reken ik hier overigens niet mee. Ik hou netto dus 3700 over voor andere kostenposten zoals de studieschuld, en dat is volgens mij meer dan wat de gemiddelde Nederlander netto binnenkrijgt aan salaris.
Ja hoor dat kan , dat heet je huis verkopen en hopen dat de marktwaarde dan hoger ligt dan de hypotheek anders kom je ook nog met een restschuld te zitten.quote:Op vrijdag 17 november 2017 20:45 schreef MrAero het volgende:
[..]
Verwacht de bank dan werkelijk dat we het hele bedrag in 1x ophoesten? Dat kan natuurlijk niet.
Het verschil tussen een studieschuld van toen van circa 10000 en nu van circa 50000 is dan ook gemakkelijk te verklaren niet?quote:Op maandag 20 november 2017 09:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat de beurzen in de jaren 90 (gewone basisbeurs, nagenoeg zonder voorwaarden, Tempobeurs en Prestatiebeurs) nog steeds anders waren dan nu.
Het bedrag van de beurs is zelfs nagenoeg gelijk gebleven, niet in verhouding, letterlijk, en je hoeft geen Einstein te zijn om te kunnen begrijpen dat je met hetzelfde bedrag nu als in de jaren 90 destijds veel meer kon doen, en dus minder schuld hoefde op te bouwen.
Dit dus - iets verzwijgen voor een bank om je "droomhuis" te kunnen kopen. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hangt aan de hoogste boom. Banken zijn natuurlijk oliedom en komen hier nooit achterquote:Op maandag 20 november 2017 10:15 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Als je samen 5000 euro netto binnenkrijgt dan is het een beetje afhankelijk van de verdeling maar dan kun je een hypotheek tussen de 400k en 450k krijgen. Trek daar een ton vanaf en je kan daar uitstekend een woning van vinden (3-3,5 ton) .
Ik zou de gok niet wagen door zo'n enorme schuld te verzwijgen, niet omdat je de maandlasten niet zou kunnen betalen (al wordt dat al héél snel een probleem als 1 van de 2 zijn baan verliest) maar meer omdat de bank echt niet blij wordt als je in de problemen komt en er komt ineens nog een ton aan schuld bovendrijven. Dan hebben ze het recht om de hypotheek gedeeltelijk of geheel ineens op te vragen en kan je serieus in de problemen komen.
[..]
En dan wordt 1 van de 2 arbeidsongeschikt of wordt domweg ontslagen en poef, ineens heb je nog maar 2500 euro of nog minder over. Trek daar nog 1300 euro voor je hypotheek vanaf en 500 euro voor je studieschuld en ineens heb je nog maar 700 euro over voor de rest.
Of het volgende kabinet schaft de HRA ineens geheel af, hoppa maandlasten gaan ineens naar 1900 euro en dan nog je studieschuld erbij maakt 2400 euro. Dan mag er dus al helemaal niks meer fout gaan en moet je allebei je baan behouden om niet enorm in de problemen te komen.
[..]
Ja hoor dat kan , dat heet je huis verkopen en hopen dat de marktwaarde dan hoger ligt dan de hypotheek anders kom je ook nog met een restschuld te zitten.
Ik zou het extreem dom vinden om zo'n hoge hypotheek te nemen met zo'n enorme studieschuld.
Dat is nou het punt. Er moet veel misgaan wil dit misgaan. Niet 'iets'.quote:Op maandag 20 november 2017 10:51 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dit dus - iets verzwijgen voor een bank om je "droomhuis" te kunnen kopen. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hangt aan de hoogste boom. Banken zijn natuurlijk oliedom en komen hier nooit achter
Het is niet het inkomen, het is meer de totale schuldenomvang (studie- + hypotheekschuld) die ons (mij) zorgen baart. Allerlei plannen terwijl je net gestart bent op de banen-, huizen en fokmarkt en dan al zulke schulden op je durven nemen.quote:Op maandag 20 november 2017 10:42 schreef matigeuser het volgende:
Voor alle mensen die tegen het plan van TS zijn om een huis te kopen met een hypotheek van 3 ton met een salaris van 5000 netto per maand... Bij welk salaris is het dan wel een verstandig idee om zo'n huis te kopen? 7000 netto per maand? Wie verdient dat? 8000 netto per maand??
Ben benieuwd wat een hypotheek adviseur zou zeggen? Zou deze ook adviseren om de schuld maar te verzwijgen?quote:Op maandag 20 november 2017 11:06 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat is nou het punt. Er moet veel misgaan wil dit misgaan. Niet 'iets'.
TS kan dat huis nu kopen en een buffer aanleggen met dat hele nette inkomen. Studieschuld is toch maar naar draagkracht.
Of hij wacht nog 10 jaar om die studieschuld af te lossen en hetzelfde huis voor 100k meer te kopen EN ook nog eens 10 jaar geld weg te gooien in een zwart huurgat.Top plan. 5k netto, waar hebben we het over.
Hangt ervan af:quote:Op maandag 20 november 2017 11:07 schreef matspontius het volgende:
Ben benieuwd wat een hypotheek adviseur zou zeggen? Zou deze ook adviseren om de schuld maar te verzwijgen?
Zelfs als je enigzins zuinig leeft gaan je kosten enorm omhoog.quote:Op maandag 20 november 2017 10:04 schreef Leandra het volgende:
Dat idd.... een inkomen van 5k netto en kosten die daarbij passen beperkt de buffer (en de mogelijkheid tot sparen) nogal snel.
Daarbij maakt TS de denkfout dat hij blijft leven alsof hij een laag inkomen had, en dus zal blijven sparen, maar over het algemeen pas je je uitgavenpatroon gewoon aan aan je inkomsten, hoewel TS uiteraard die ene uitzondering is.
Inderdaad, kinderen een mega onkostenpost. Daarnaast kost een huis gewoon veel geld. Ik heb niet de indruk dat men zich dat hier realiseertquote:Op maandag 20 november 2017 11:13 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Zelfs als je enigzins zuinig leeft gaan je kosten enorm omhoog.
Je betaalt bij een huis van 3 ton bakken aan OZB, riool en afvalstoffen zaken. Onderhoud uitbesteden en zaken die horen bij veel werken zoals duurdere boodschappen doen en toch maar even snel wat eten ergens doen de kosten oplopen.
Dit allemaal nog naast eventuele kinderen, opvangkosten en minder werken of een relatiebreuk.
Bedankt voor de enige post in dit topic die daadwerkelijk de gestelde vraag beantwoordt. Heb je inmiddels al een nieuwe hypotheek met NHG?quote:Op maandag 20 november 2017 10:52 schreef Ralphmeister het volgende:
Het gaat om een andere periode maar ik heb in 2010 bij de aanvraag van mijn hypotheek niets gezegd over mijn studieschuld. Vervolgens een huis gekocht met een hypotheek van 240000 inclusief NHG.
Vervolgens gingen mijn ex en ik in 2013 uit elkaar. Toen aangeklopt bij de NHG en uiteindelijk heb ik het huis op eigen naam kunnen krijgen.
Wat wel een mooi detail hiervan is, ik ontving van de NHG een rapport met bevindingen met betrekking tot de OHA (Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid) waarin naast mijn jaarinkomen ook mijn verplichtingen stonden vermeld. Tot mijn verbazing stond daar mijn jaarlijkse studieschuld aflossingsbedrag. Deze heb ik nooit doorgegeven en deze informatie kunnen ze eigenlijk niet hebben.
Blijkbaar staat dit dus toch ergens geregistreerd op een dusdanige wijze dat de NHG het kan achterhalen?
Er worden wel meer zinnige dingen gezegd hoor ..............quote:Op maandag 20 november 2017 11:25 schreef Certeco het volgende:
[..]
Bedankt voor de enige post in dit topic die daadwerkelijk de gestelde vraag beantwoordt. Heb je inmiddels al een nieuwe hypotheek met NHG?
Absoluut, het is een nuttig topic. Ik heb echter ook ooit mijn studieschuld verzwegen en ben benieuwd naar relevante ervaringen. De afweging of het verstandig is om mijn studieschuld te verzwijgen is voor mij mosterd na de maaltijd.quote:Op maandag 20 november 2017 11:31 schreef matspontius het volgende:
[..]
Er worden wel meer zinnige dingen gezegd hoor ..............
Ik denk dat vooral recente ervaringen van belang zijn, de regels omtrent het melden van een studieschuld zijn de afgelopen jaren nogal veranderd.quote:Op maandag 20 november 2017 11:35 schreef Certeco het volgende:
[..]
Absoluut, het is een nuttig topic. Ik heb echter ook ooit mijn studieschuld verzwegen en ben benieuwd naar relevante ervaringen. De afweging of het verstandig is om mijn studieschuld te verzwijgen is voor mij mosterd na de maaltijd.
Nee juist niet, want het bedrag dat je toen als prestatiebeurs kreeg was relatief een veelvoud van wat je de laatste jaren tot de invoering van de prestatiebeurs kreeg, de rest is dus lening.quote:Op maandag 20 november 2017 10:48 schreef matspontius het volgende:
[..]
Het verschil tussen een studieschuld van toen van circa 10000 en nu van circa 50000 is dan ook gemakkelijk te verklaren niet?
Absoluut waar. ook toekomstige ontwikkelingen m.b.t. studieschuld en HRA zijn interessant, helaas wat moeilijker te voorspellen.quote:Op maandag 20 november 2017 11:47 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat vooral recente ervaringen van belang zijn, de regels omtrent het melden van een studieschuld zijn de afgelopen jaren nogal veranderd.
Gaat het dan om jou in dit topic?quote:Op maandag 20 november 2017 11:35 schreef Certeco het volgende:
[..]
Absoluut, het is een nuttig topic. Ik heb echter ook ooit mijn studieschuld verzwegen en ben benieuwd naar relevante ervaringen. De afweging of het verstandig is om mijn studieschuld te verzwijgen is voor mij mosterd na de maaltijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |