abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175157746
Overigens, kun je niet een deel vergaren via een schenking of anders via een renteloze lening van één van de ouders?
pi_175157767
Je doet helemaal niks aan risico mitigatie TS. Erg zuur als je straks wat overkomt.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_175157902
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:29 schreef spiritusbus het volgende:
Overigens, kun je niet een deel vergaren via een schenking of anders via een renteloze lening van één van de ouders?
Allebei helaas geen ouders meer. Vandaar de lange studies en de grote studieschuld, dat gebeurde allemaal in die periode.

Qua risico mitigatie storten we steeds een bedrag van rond de 2500 euro per maand op de spaarrekening. We huren een appartement dat 650 p maand kost met een inkomen van 5000 netto, dan houd je erg veel over. Als we eenmaal verhuisd zijn en een hypotheek hebben en dergelijke zal dat wel wat minder zijn, maar 500-1000 euro per maand lijkt mij reëel. Er zijn niet veel mensen die een dergelijk maandelijks bedrag kunnen ophoesten als het nodig is. We hebben dus een flinke buffer om op terug te vallen in noodgevallen.

Ik vind dat wij het nog redelijk goed hebben doordacht. Vooral als ik leeftijdsgenoten om mij heen zie die van vrienden/familie leningen afsluiten om de aankoopsom te veroorloven, om vervolgens na het tekenen van het koopcontract een persoonlijke lening af te sluiten om die vrienden terug te betalen. Dan staat de schuld pas geregistreerd bij het BKR nadat ze het contract zijn aangegaan. Dat gebeurt zo ongelooflijk vaak. Wij hebben dat bedrag gewoon opgespaard en hebben straks maandelijks genoeg over om zowel de schulden af te lossen als te sparen.
pi_175160868
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:06 schreef Dehv27 het volgende:

[..]

Nee hoor. Je kunt alleen in 35 jaar aflossen als je voor het eerst na schooljaar 2015 Hoger Onderwijs stufi of Master-stufi hebt ontvangen.
Moet je komend jaar gaan aflossen dan mag je idd wel in het jaar daarvoor nog kiezen voor oude of nieuwe regels, maar wel beide regelingen altijd 15 jaar. De regels vanaf 2015 zijn dan niet van toepassing (zijn 3 soorten terugbetingsregels).
quote:
als u voor het eerst studiefinanciering kreeg vanaf 1 september 2009 (hbo/universiteit). Kreeg u ook studiefinanciering onder het nieuwe stelsel, dan mag u overstappen naar de regels vanaf 2018 als u nog niet verplicht terugbetaalt.
https://apps.duo.nl/SRVS/(...)=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(43528),Question4332=obj(4332):obj(4343)
pi_175160947
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 21:33 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

[..]

Mja, als iemand een dubbele master heeft op een technische universiteit en maximaal 8 jaar over zn studie heeft gedaan vind ik dat eigenlijk niet eens zo extreem lang.
  zaterdag 18 november 2017 @ 21:56:55 #181
72712 Rene
Dabadee dabadaa
pi_175161322
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:37 schreef MrAero het volgende:

[..]

Allebei helaas geen ouders meer. Vandaar de lange studies en de grote studieschuld, dat gebeurde allemaal in die periode.

Qua risico mitigatie storten we steeds een bedrag van rond de 2500 euro per maand op de spaarrekening. We huren een appartement dat 650 p maand kost met een inkomen van 5000 netto, dan houd je erg veel over. Als we eenmaal verhuisd zijn en een hypotheek hebben en dergelijke zal dat wel wat minder zijn, maar 500-1000 euro per maand lijkt mij reëel. Er zijn niet veel mensen die een dergelijk maandelijks bedrag kunnen ophoesten als het nodig is. We hebben dus een flinke buffer om op terug te vallen in noodgevallen.

Ik vind dat wij het nog redelijk goed hebben doordacht. Vooral als ik leeftijdsgenoten om mij heen zie die van vrienden/familie leningen afsluiten om de aankoopsom te veroorloven, om vervolgens na het tekenen van het koopcontract een persoonlijke lening af te sluiten om die vrienden terug te betalen. Dan staat de schuld pas geregistreerd bij het BKR nadat ze het contract zijn aangegaan. Dat gebeurt zo ongelooflijk vaak. Wij hebben dat bedrag gewoon opgespaard en hebben straks maandelijks genoeg over om zowel de schulden af te lossen als te sparen.
met een dergelijke huur nog ff blijven plakken wanneer het een beetje okay wonen is.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_175161461
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 21:33 schreef jatochneetoch het volgende:

[als u voor het eerst studiefinanciering kreeg vanaf 1 september 2009 (hbo/universiteit). Kreeg u ook studiefinanciering onder het nieuwe stelsel, dan mag u overstappen naar de regels vanaf 2018 als u nog niet verplicht terugbetaalt.
https://apps.duo.nl/SRVS/(...)=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(43528),Question4332=

[..]

Idd. Dus je moet ook stufi onder het nieuwe stelsel hebben gehad. Zomaar voor die 35 jaar kiezen kan dus niet. Want alleen dan geldt die 35 jaar. Anders niet. Dus TS moet ooit nieuwe stelsel stufi hebben gehad, anders moet ie gewoon binnen 15 jaar terugbetalen.
  zaterdag 18 november 2017 @ 22:20:59 #183
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_175161908
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:47 schreef MrAero het volgende:
Wat zijn eventuele gevolgen als ze je betrappen op het verzwijgen van een studieschuld?
Ik kreeg vlak voor de overdracht verzoek van de hypotheekverstrekker om bankafschriften te laten zien.

Ik vroeg eens aan een hypotheekadviseur wat er zou gebeuren als ze iets vinden. Zijn antwoord was, vlak voor de overdracht kan men zich terugtrekken. Je staat dan ineens bij de notaris zonder geld. De verkopende partij kan dan natuurlijk 10% eisen.

Het kàn dus altijd voorkomen dat men ineens meer bewijzen wil zien.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_175162555
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 22:02 schreef Dehv27 het volgende:

[..]

Idd. Dus je moet ook stufi onder het nieuwe stelsel hebben gehad. Zomaar voor die 35 jaar kiezen kan dus niet. Want alleen dan geldt die 35 jaar. Anders niet. Dus TS moet ooit nieuwe stelsel stufi hebben gehad, anders moet ie gewoon binnen 15 jaar terugbetalen.
Ik had nog net een jaartje stufi van het nieuwe stelsel meegekregen, dus ik heb die optie wel. Maar ik blijf gewoon 500 p maand aflossen zodat ik er hooguit 15 jaar over doe. Mochten ik en mijn vrouw ineens onze ledematen verliezen in een ernstig auto ongeluk en niet meer kunnen werken, dan kan ik altijd nog switchen naar een 35-jarige aflossingsperiode. Dan betaal je nog niet eens 250 per maand.
pi_175163284
quote:
13s.gif Op zaterdag 18 november 2017 13:00 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Dus wij als maatschappij hebben zeg maar de studie voor dat dikke salaris voorgefinancierd en dat ga je niet terugbetalen? Lekkere houding...
Pardon, ik zei aflossen maar ik bedoelde 'versneld aflossen' zoals hier door een aantal mensen werd voorgesteld. My bad. Uiteraard moet die lening gewoon worden terug betaald. Het heeft alleen financieel gezien weinig zin om die in één keer snel af te lossen omdat de rente zo laag is. Foutje.
pi_175163556
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 22:45 schreef MrAero het volgende:

[..]

Ik had nog net een jaartje stufi van het nieuwe stelsel meegekregen, dus ik heb die optie wel. Maar ik blijf gewoon 500 p maand aflossen zodat ik er hooguit 15 jaar over doe. Mochten ik en mijn vrouw ineens onze ledematen verliezen in een ernstig auto ongeluk en niet meer kunnen werken, dan kan ik altijd nog switchen naar een 35-jarige aflossingsperiode. Dan betaal je nog niet eens 250 per maand.
Nope. Keuze is eenmalig. ;) Eens gekozen = voor altijd gekozen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2017 23:32:46 ]
pi_175163604
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 23:32 schreef bamibij het volgende:

[..]

Nope. Keuze is eenmalig. ;) Eens gekozen = voor altijd gekozen.
Ahh, ach, dan maar hopen dat ik niet m'n ledenmaten verlies :)
  zaterdag 18 november 2017 @ 23:36:15 #188
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_175163633
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 23:35 schreef MrAero het volgende:

[..]

Ahh, ach, dan maar hopen dat ik niet m'n ledenmaten verlies :)
Of kinderen krijg, je baan kwijt raakt of een ander probleem krijg
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_175163757
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 23:36 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Of kinderen krijg, je baan kwijt raakt of een ander probleem krijg
Ik zou nu met mijn startsalaris al 2 kinderen kunnen onderhouden in het nieuwe huis, laat staan over 5 jaar als we met kids willen beginnen.

Het lijkt me ook erg sterk dat ik geen werk meer zal kunnen vinden in mijn vakgebied. Als ik vrachtwagenchauffeur was, of postbezorger, of fabriekswerker, etc., dan zou ik mij meer zorgen maken over de toekomst. Mijn vrouw zal ook niet snel vervangen worden door robots. Ziekenhuizen stonden te springen om haar zo snel mogelijk aan te nemen. In de MBO verpleegkunde is de concurrentie groot, maar als HBO verpleegkundige had ze ze voor het uitzoeken. Zoals ik al zei, volgens mij hebben wij het best goed voor elkaar en is een huis van 3 ton niet onrealistisch, of overdreven in onze situatie.

Het zal overigens nog zeker 6-12 maanden duren voordat we daadwerkelijk in een nieuw huis zitten. Tijd waarin er nog steeds minstens 2500 p maand naar de spaarrekening gaat.

[ Bericht 3% gewijzigd door MrAero op 18-11-2017 23:56:11 ]
  zaterdag 18 november 2017 @ 23:52:55 #190
152789 karr-1
pi_175163969
Ik kan alleen maar zeggen, doe vooral wat je niet laten kunt. Ik hoop van ganser harte dat het goed gaat en er nooit problemen zullen zijn, maar we hebben je in ieder geval gewaarschuwd.
pi_175165374
Hoewel een huis met 3 ton hypotheek ik niet schokkend veel vind voor twee mensen met een hbo/wo opleiding en werk op dito niveau.
Vind ik persoonlijk dat MrAero wel slecht vooruit kijkt. Als ik even kijk naar mijn eigen situatie dan verdien ik samen met mijn partner een vergelijkbaar salaris maar werkt mijn partner maar deeltijd (2-3 dagen) omdat wij kinderen hebben. Wij hebben een hypotheek dat netto neer komt op minder dan ¤600 per maand, vanzelfsprekend houden wij ook ruim over.

Echter als je nu van plan bent om een huis te kopen op twee fulltime salarissen dan moet je rekening houden met de volgende zaken:

- er is een kinderwens. Dat betekent meestal dat 1 van de ouders (fors) minder gaat werken. Of allebei. Hierdoor daalt je inkomen ook significant. Waarschijnlijk zakt je inkomen op dat moment meer dan wat je in 5 jaar kunt compenseren (aan salarisverhogingen). Stel dat je partner 2 dagen minder gaat werken dan heb je circa 40% bruto loon te compenseren over een periode van 5 jaar (als je over 5 jaar hetzelfde loon wilt verdienen als nu met een parttime werkende partner).
- kinderen kosten allemachtig veel geld. Ik kon me vooraf niet voorstellen wat er maandelijks aan kosten doorheen gaat om ze een beetje normaal te kunnen voorzien van van alles en nog wat. Hoe ouder ze worden hoe hoger deze kosten worden.De toeslagen die je krijgt van de overheid compenseren dit alleszins niet.
- je kan ziek worden. Je geeft aan dat je nu nog nooit een arts bezoekt maar als je eenmaal de 30 gepasseerd ben is aangetoond dat artsbezoeken gestaag omhoog gaan. Genoeg mensen die daarnaast ergens in hun leven geconfronteerd worden met een chronische ziekte die opduikt.
- de overheid kan vervelende beslissingen nemen: hypotheek aftrekrente laten verdwijnen uit is hier een goed voorbeeld van.
- je kan arbeidsongeschikt worden.
- baanzekerheid voor de komende 30 jaar is er niet. Dat de bank zijn centjes wil zien binnen die 30 jaar is wél zeker.
- andere onvoorziene omstandigheden die niet in mijn glazen bol zijn opgenomen.

Bovenstaande zorgt er voor dat ik besloten heb dat ik niet eens een hypotheek wil op basis van 1 full en 1 parttime salaris. Ik wil proberen daar nog iets onder te gaan zitten zodat ik meer zekerheid heb om ruim over te houden.
pi_175165623
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 22:39 schreef karr-1 het volgende:
Structureel overuren maken? Hoe lang ga je dat volhouden?
Nu vind ik TS ook uitzonderlijk positief hier (wat als hij een jaar zonder werk zit? Wat als het huwelijk strandt?) maar dit vind ik toch wel zo’n getrut.

Niks mis mee om jarenlang meer dan 40 uren te maken....en hoe eerder je er mee begint hoe makkelijker het vol te houden is. Zorg er alleen wel voor dat je je werk leuk vindt en er niet teveel stress van krijgt...
  zondag 19 november 2017 @ 10:56:40 #193
165633 eriksd
The grand facade...
pi_175167730
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 04:55 schreef HenkDeP het volgende:

[..]

Nu vind ik TS ook uitzonderlijk positief hier (wat als hij een jaar zonder werk zit? Wat als het huwelijk strandt?) maar dit vind ik toch wel zo’n getrut.

Niks mis mee om jarenlang meer dan 40 uren te maken....en hoe eerder je er mee begint hoe makkelijker het vol te houden is. Zorg er alleen wel voor dat je je werk leuk vindt en er niet teveel stress van krijgt...
Nee, je moet niet meer dan 36 uur per week maken anders heb je niet geleefd!
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 19 november 2017 @ 11:03:59 #194
152789 karr-1
pi_175167874
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 04:55 schreef HenkDeP het volgende:

[..]

Als het af en toe voorkomt is het geen probleem, ik doe het ook vaak genoeg. Maar als je structureel elke dag/week overuren maakt dan gaat er iets niet helemaal goed.
  zondag 19 november 2017 @ 11:04:16 #195
152789 karr-1
pi_175167882
quote:
8s.gif Op zondag 19 november 2017 10:56 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nee, je moet niet meer dan 36 uur per week maken anders heb je niet geleefd!
Hmmm dan leef ik niet, want ik maak er 40 per week en sporadisch zelfs meer.
pi_175168124
Een hypotheek van 3 ton is niet zo heel gek (als het huis het minimaal waard is), maar zo gemakkelijk doen over die ton studieschuld vind ik wel een beetje..... mwah. TS heeft een keer of wat geschreven dat ze een bijzonder hoog netto inkomen hebben (je vindt maar weinig mensen die het hebben) en ook dat is een beetje overdreven; er zijn zat tweeverdieners die samen over de ¤ 5k netto zitten.

Verzwijgen van de studieschuld is blijkbaar nauwelijks een probleem (ik heb geen idee; nog nooit mee te maken gehad). Wel een probleem is een hoge hypotheek, een verzwegen studieschuld, een scheiding, kinderen, tegenwind op de arbeidsmarkt en toch dat verrotte hoofd of lijf dat na 30 jaar ineens iets gaat mankeren.
pi_175175487
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 11:03 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Als het af en toe voorkomt is het geen probleem, ik doe het ook vaak genoeg. Maar als je structureel elke dag/week overuren maakt dan gaat er iets niet helemaal goed.
Als je de ambitie hebt om in de top van het bedrijfsleven te werken, komt het hier wel op neer...(en ik zeg niet dat mensen die ambitie moeten hebben ofzo). Geen idee wat TS zijn ambitie is uiteraard maar als je als starter gaat lopen zeuren om werkweekjes van 50 uur...
pi_175175790
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 11:03 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ligt er ook aan welke werkzaamheden je verricht.
pi_175182286
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 10:58 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Kinderopvang is gewoon duur. Wij betalen 800 netto voor 1 kind 3 dagen.

Daarvoor wordt wel 12 dagen goed voor mijn kind gezorgd, krijgt ie eten etc. Een poets kost meer.
Ja, tweede kind krijg je dan nog korting op. En die fucking kinderopvang hier is veel duurder dan het max vergoedde bedrag.

Enneh, een poets kost helemaal niet meer. Die vragen 10-15 euro per uur. Zelfs als je er een een hele dag per week huurt voor 15 euro is dat 480 euro. Met een halve dag per week is er al een boel gedaan in huis.
Whatever...
pi_175184868
Per uur een stuk duurder dus. Voor een halve dag per week was het kdv ook een stuk goedkoper.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')