abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175150842
Ik heb een hypotheek met een studieschuld, bij mij werd er niet naar gevraagd.

Kom je er mee weg? ik denk het wel, maar moet je het willen?

Een ton is geen bedrag wat je weg kan stoppen en is zeker van invloed op je (toekomstige) koopkracht. Ik heb een studieschuld van 5500, daarnaast meer als genoeg spaargeld om het af te lossen. Met de huidige rente's inderdaad niet interessant, en je mag de duo schuld aftrekken bij je belasting aangifte. Een overwogen schuld, wat je van een ton niet stellen kan.

Reden dat er bij mij niet naar gevraagd werd is dat ik 1/3 eigen geld mee bracht.

Zoals al eerder vermeld hierboven, kom je hier advies vragen, of wil je argumenten om het verzwijgen goed te praten? Dat 40% het doet zegt niks natuurlijk.

feit is gewoon dat je een negatief eigen vermogen hebt, wat werkbaar is maar dit dient door je geld verstrekkers in acht te worden genomen.

En voor alles geld; in het verleden behaalde resultaten (salaris, huizenprijzen) bieden geen garantie voor de toekomst.
Aigh aigh Captain!
  zaterdag 18 november 2017 @ 13:00:44 #152
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_175150877
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 12:06 schreef matigeuser het volgende:
En aflossen van de studieschuld heeft geen zin. Er wordt 0.6% rente over geheven. Sparen levert niks meer op dus laat het gewoon doorlopen zo. Een deel aflossen heeft ook geen zin, want de bank telt namelijk het bedrag wat de oorspronkelijke hoogte van je studieschuld was. Ook al heb je nu al 20.000 afbetaald, dat maakt dus niets uit.
Dus wij als maatschappij hebben zeg maar de studie voor dat dikke salaris voorgefinancierd en dat ga je niet terugbetalen? Lekkere houding...
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_175152204
Tis inderdaad te zot voor woorden dat mensen bewust dit soort schulden opbouwen en dan ook bewust kiezen ze niet af te lossen. Duo zou nmi mogen kijken naar inkomsten, verdien je genoeg om af te lossen, maak het aflossen dan verplicht.
<hr>
pi_175153030
quote:
13s.gif Op zaterdag 18 november 2017 13:00 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Dus wij als maatschappij hebben zeg maar de studie voor dat dikke salaris voorgefinancierd en dat ga je niet terugbetalen? Lekkere houding...
De quote waar je op reageert gaat over extra aflossen. TS en zijn vriendin zullen de volledige lening moeten terugbetalen, dus geen reden voor boosheid :)
pi_175153551
Je moet je goed afvragen of je dit wilt verzwijgen? Je moet niet vergeten dat deze keuze je 30 jaar wel achtervolgt.
En je kan niet 30 jaar in de toekomst kijken. En kan deze keuze eventueel negatief uitpakken op een moment dat je dit juist niet wil hebben.

Ontslag, verhuizen, scheiding of een andere mogelijke redenen kan dan ineens een stuk lastiger worden. En er zijn nog diverse scenario's te bedenken waarin je een hypotheek aanpassing nodig hebt.

Wat als je gaat (gedwongen) verhuizen en je moet je hypotheek aanpassen en ondertussen is je studieschuld wel een verplichte BKR registratie? Je hypotheekverstrekker komt er dan ineens achter dat jij deze toen in het begin de schuld verborgen hebt gehouden. Waarom zou hij dan nog meewerken aan een goede oplossing voor jou?

Het is zo maar een mogelijk scenario... Het kan allemaal goed gaan, maar het kan over X jaren ook in eens verkeerd uitpakken. Dit is iets wat je heel goed moet beseffen, en je studieschuld is ook nog eens behoorlijk.
En 30 jaar is een lange tijd.... Een hele lange tijd.
  zaterdag 18 november 2017 @ 15:54:56 #156
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_175153858
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:39 schreef Rolfieo het volgende:
Je moet je goed afvragen of je dit wilt verzwijgen? Je moet niet vergeten dat deze keuze je 30 jaar wel achtervolgt.
En je kan niet 30 jaar in de toekomst kijken. En kan deze keuze eventueel negatief uitpakken op een moment dat je dit juist niet wil hebben.

Ontslag, verhuizen, scheiding of een andere mogelijke redenen kan dan ineens een stuk lastiger worden. En er zijn nog diverse scenario's te bedenken waarin je een hypotheek aanpassing nodig hebt.

Wat als je gaat (gedwongen) verhuizen en je moet je hypotheek aanpassen en ondertussen is je studieschuld wel een verplichte BKR registratie? Je hypotheekverstrekker komt er dan ineens achter dat jij deze toen in het begin de schuld verborgen hebt gehouden. Waarom zou hij dan nog meewerken aan een goede oplossing voor jou?

Het is zo maar een mogelijk scenario... Het kan allemaal goed gaan, maar het kan over X jaren ook in eens verkeerd uitpakken. Dit is iets wat je heel goed moet beseffen, en je studieschuld is ook nog eens behoorlijk.
En 30 jaar is een lange tijd.... Een hele lange tijd.
Je vergeet nog een leuke optie, de rente is dan nu wel 0,nogwat, die kan over wat jaar ook weer gewoon 5+% zijn. Dan gaat het rap met een ton schuld.
Dum de dum
  zaterdag 18 november 2017 @ 16:14:41 #157
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175154208
quote:
9s.gif Op zaterdag 18 november 2017 12:59 schreef Captain_koek het volgende:
Ik heb een hypotheek met een studieschuld, bij mij werd er niet naar gevraagd.

Oh nee? Geen kopje 'overige schulden'?.
Tot nooit .......
pi_175154721
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:54 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Je vergeet nog een leuke optie, de rente is dan nu wel 0,nogwat, die kan over wat jaar ook weer gewoon 5+% zijn. Dan gaat het rap met een ton schuld.
Die rente staat per 5 jaar vast telkens. Dus over 5 jaar heeft TS 60 x 500 = 30K van de 100K afgelost. Blijft 70K over. Nog steeds fors en een rentestijging zou vrij vervelend zijn inderdaad :T
pi_175154749
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 06:56 schreef Dehv27 het volgende:

[..]

Sure? Dan heb je voor het eerst stufi gehad vanaf 2015. En in zon korte tijd kun je nooit en diploma hebben behaald. Dus ga maar uit van 15 jaar.
Je kunt gewoon kiezen onder welk stelsel je wilt vallen.
pi_175154876
Ik snap niet waarom TS en z'n vriendin voor 30 jaar aflossing van studieschuld hebben gekozen trouwens. 15 is toch veel meer oppertuun? Al kan je over het morele aspect zeker twisten.
pi_175155250
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 16:52 schreef bamibij het volgende:
Ik snap niet waarom TS en z'n vriendin voor 30 jaar aflossing van studieschuld hebben gekozen trouwens. 15 is toch veel meer oppertuun? Al kan je over het morele aspect zeker twisten.
Mwah met 500 euro per maand ben je al aardig op weg om het in 15 jaar af te betalen
  zaterdag 18 november 2017 @ 17:32:44 #162
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_175155591
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:06 schreef The_Temp het volgende:

[..]

De quote waar je op reageert gaat over extra aflossen. TS en zijn vriendin zullen de volledige lening moeten terugbetalen, dus geen reden voor boosheid :)
Volgens mij stond er dat aflossen geen zin had want de rente was heel laag.
Zo las ik het.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_175155939
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 17:32 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Volgens mij stond er dat aflossen geen zin had want de rente was heel laag.
Zo las ik het.
Nee, maandelijkse aflossing wel, maar niet die 25.000 spaargeld in 1x richting de aflossing gooien.

Maar die 500 p maand is idd van het oude stelsel, dus binnen 15 jaar. In het nieuwe stelsel los je minder dan 250 p maand af gedurende 30 jaar.

En de situatie zoals ik het geschetst heb is op basis van ons start salaris. Het salaris van mijn vrouw zal niet veel stijgen, want die zit vast aan de CAO van ziekenhuizen. Maar ik zal wel flink kunnen stijgen in korte tijd, genoeg om eventuele renteverhogingen op te vangen. Maar ik heb inderdaad besloten om de studieschuld niet te verzwijgen en te proberen om een deel van het variabele inkomen (dat de afgelopen 10 maanden praktisch constant is geweest) vast te laten leggen als vast inkomen. Dan heft dat de maandelijkse studieschuld redelijk op en zal de bank (hopelijk) niet moeilijk doen, maar dat zien we pas als we met adviseurs rond de tafel gaan zitten.

Ik vind het redelijk om aan te nemen dat wij niet zonder werk zullen komen te zitten. Zij als HBO verpleegkundige kan letterlijk overal terecht en ik ook nu alles en iedereen begint over te stappen op groene energie.

[ Bericht 12% gewijzigd door MrAero op 18-11-2017 18:05:56 ]
pi_175156334
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 17:15 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Mwah met 500 euro per maand ben je al aardig op weg om het in 15 jaar af te betalen
Maar niet helemaal en zeker niet als de rente straks weer stijgt. Stond in de jaren 90 op de 9% bijvoorbeeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2017 18:14:07 ]
pi_175156505
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 18:13 schreef bamibij het volgende:

[..]

Maar niet helemaal en zeker niet als de rente straks weer stijgt. Stond in de jaren 90 op de 9% bijvoorbeeld.
Maar dat gebeurt niet van de 1 op andere dag, denk ik? Een verschil van 2% is te overzien, 9% daarentegen..
pi_175156581
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 18:24 schreef MrAero het volgende:

[..]

Maar dat gebeurt niet van de 1 op andere dag, denk ik? Een verschil van 2% is te overzien, 9% daarentegen..
Je DUO rente zit vast voor 5 jaar medunkt. Er kan heel wat gebeuren in 5 jaar.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_175156735
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 18:24 schreef MrAero het volgende:

[..]

De ECB stopt met goedkope financieringen en opkopen. Dus hij zal stijgen
pi_175156754
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 17:54 schreef MrAero het volgende:

[..]

Nee, maandelijkse aflossing wel, maar niet die 25.000 spaargeld in 1x richting de aflossing gooien.

Maar die 500 p maand is idd van het oude stelsel, dus binnen 15 jaar. In het nieuwe stelsel los je minder dan 250 p maand af gedurende 30 jaar.

En de situatie zoals ik het geschetst heb is op basis van ons start salaris. Het salaris van mijn vrouw zal niet veel stijgen, want die zit vast aan de CAO van ziekenhuizen. Maar ik zal wel flink kunnen stijgen in korte tijd, genoeg om eventuele renteverhogingen op te vangen. Maar ik heb inderdaad besloten om de studieschuld niet te verzwijgen en te proberen om een deel van het variabele inkomen (dat de afgelopen 10 maanden praktisch constant is geweest) vast te laten leggen als vast inkomen. Dan heft dat de maandelijkse studieschuld redelijk op en zal de bank (hopelijk) niet moeilijk doen, maar dat zien we pas als we met adviseurs rond de tafel gaan zitten.

Ik vind het redelijk om aan te nemen dat wij niet zonder werk zullen komen te zitten. Zij als HBO verpleegkundige kan letterlijk overal terecht en ik ook nu alles en iedereen begint over te stappen op groene energie.
Ik ben blij met je keuze om het niet te verzwijgen. Dat oprecht. HBO Verpleegkundige is een zwaar beroep. Denk goed na over een arbeidsongeschiktheidsverzekering :)
pi_175156845
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 18:39 schreef q420856 het volgende:

[..]

Ik ben blij met je keuze om het niet te verzwijgen. Dat oprecht. HBO Verpleegkundige is een zwaar beroep. Denk goed na over een arbeidsongeschiktheidsverzekering :)
Het grootste deel van ons inkomen komt nu van mijn kant en ik verwacht dat ik binnen 5 jaar het huis en de rest van de vaste lasten en dergelijken met alleen mijn eigen inkomen kan financiëren. Haar inkomen kan dan rechtstreeks op de spaarrekening en mocht het dan inderdaad teveel voor haar worden om door te blijven werken dan is dat geen probleem. Maar dat zal zeker de komende 20 jaar wel goed zitten. Ze werkt op de neonatologie afdeling en hoeft dus geen obese patienten op te tillen.
pi_175157277
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 16:45 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

Je kunt gewoon kiezen onder welk stelsel je wilt vallen.
Nee hoor. Je kunt alleen in 35 jaar aflossen als je voor het eerst na schooljaar 2015 Hoger Onderwijs stufi of Master-stufi hebt ontvangen.
Moet je komend jaar gaan aflossen dan mag je idd wel in het jaar daarvoor nog kiezen voor oude of nieuwe regels, maar wel beide regelingen altijd 15 jaar. De regels vanaf 2015 zijn dan niet van toepassing (zijn 3 soorten terugbetingsregels).
  zaterdag 18 november 2017 @ 19:08:07 #171
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_175157307
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 10:58 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Kinderopvang is gewoon duur. Wij betalen 800 netto voor 1 kind 3 dagen.

Daarvoor wordt wel 12 dagen goed voor mijn kind gezorgd, krijgt ie eten etc. Een poets kost meer.
😥
En liefde en aandacht van zijn ouders?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_175157313
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 18:44 schreef MrAero het volgende:

[..]

Het grootste deel van ons inkomen komt nu van mijn kant en ik verwacht dat ik binnen 5 jaar het huis en de rest van de vaste lasten en dergelijken met alleen mijn eigen inkomen kan financiëren. Haar inkomen kan dan rechtstreeks op de spaarrekening en mocht het dan inderdaad teveel voor haar worden om door te blijven werken dan is dat geen probleem. Maar dat zal zeker de komende 20 jaar wel goed zitten. Ze werkt op de neonatologie afdeling en hoeft dus geen obese patienten op te tillen.
Dan valt het inderdaad lichamelijk mee, maar onderschat het psychische aspect niet :) respect voor der hoor.
pi_175157428
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:08 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

😥
:O
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_175157690
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 18:13 schreef bamibij het volgende:

[..]

Studieschuld 9%? Dat is flink hoog.

Maar goed, duo rente is volgens mij gekoppeld aan de Euribor, dus als die flink gaat stijgen heeft Nederland een groter probleem in het algemeen. Dan krijgen we crisis++.
pi_175157700
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:08 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

😥
ONZ is ergens anders.
pi_175157746
Overigens, kun je niet een deel vergaren via een schenking of anders via een renteloze lening van één van de ouders?
pi_175157767
Je doet helemaal niks aan risico mitigatie TS. Erg zuur als je straks wat overkomt.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_175157902
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:29 schreef spiritusbus het volgende:
Overigens, kun je niet een deel vergaren via een schenking of anders via een renteloze lening van één van de ouders?
Allebei helaas geen ouders meer. Vandaar de lange studies en de grote studieschuld, dat gebeurde allemaal in die periode.

Qua risico mitigatie storten we steeds een bedrag van rond de 2500 euro per maand op de spaarrekening. We huren een appartement dat 650 p maand kost met een inkomen van 5000 netto, dan houd je erg veel over. Als we eenmaal verhuisd zijn en een hypotheek hebben en dergelijke zal dat wel wat minder zijn, maar 500-1000 euro per maand lijkt mij reëel. Er zijn niet veel mensen die een dergelijk maandelijks bedrag kunnen ophoesten als het nodig is. We hebben dus een flinke buffer om op terug te vallen in noodgevallen.

Ik vind dat wij het nog redelijk goed hebben doordacht. Vooral als ik leeftijdsgenoten om mij heen zie die van vrienden/familie leningen afsluiten om de aankoopsom te veroorloven, om vervolgens na het tekenen van het koopcontract een persoonlijke lening af te sluiten om die vrienden terug te betalen. Dan staat de schuld pas geregistreerd bij het BKR nadat ze het contract zijn aangegaan. Dat gebeurt zo ongelooflijk vaak. Wij hebben dat bedrag gewoon opgespaard en hebben straks maandelijks genoeg over om zowel de schulden af te lossen als te sparen.
pi_175160868
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:06 schreef Dehv27 het volgende:

[..]

Nee hoor. Je kunt alleen in 35 jaar aflossen als je voor het eerst na schooljaar 2015 Hoger Onderwijs stufi of Master-stufi hebt ontvangen.
Moet je komend jaar gaan aflossen dan mag je idd wel in het jaar daarvoor nog kiezen voor oude of nieuwe regels, maar wel beide regelingen altijd 15 jaar. De regels vanaf 2015 zijn dan niet van toepassing (zijn 3 soorten terugbetingsregels).
quote:
als u voor het eerst studiefinanciering kreeg vanaf 1 september 2009 (hbo/universiteit). Kreeg u ook studiefinanciering onder het nieuwe stelsel, dan mag u overstappen naar de regels vanaf 2018 als u nog niet verplicht terugbetaalt.
https://apps.duo.nl/SRVS/(...)=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(43528),Question4332=obj(4332):obj(4343)
pi_175160947
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 21:33 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

[..]

Mja, als iemand een dubbele master heeft op een technische universiteit en maximaal 8 jaar over zn studie heeft gedaan vind ik dat eigenlijk niet eens zo extreem lang.
  zaterdag 18 november 2017 @ 21:56:55 #181
72712 Rene
Dabadee dabadaa
pi_175161322
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:37 schreef MrAero het volgende:

[..]

Allebei helaas geen ouders meer. Vandaar de lange studies en de grote studieschuld, dat gebeurde allemaal in die periode.

Qua risico mitigatie storten we steeds een bedrag van rond de 2500 euro per maand op de spaarrekening. We huren een appartement dat 650 p maand kost met een inkomen van 5000 netto, dan houd je erg veel over. Als we eenmaal verhuisd zijn en een hypotheek hebben en dergelijke zal dat wel wat minder zijn, maar 500-1000 euro per maand lijkt mij reëel. Er zijn niet veel mensen die een dergelijk maandelijks bedrag kunnen ophoesten als het nodig is. We hebben dus een flinke buffer om op terug te vallen in noodgevallen.

Ik vind dat wij het nog redelijk goed hebben doordacht. Vooral als ik leeftijdsgenoten om mij heen zie die van vrienden/familie leningen afsluiten om de aankoopsom te veroorloven, om vervolgens na het tekenen van het koopcontract een persoonlijke lening af te sluiten om die vrienden terug te betalen. Dan staat de schuld pas geregistreerd bij het BKR nadat ze het contract zijn aangegaan. Dat gebeurt zo ongelooflijk vaak. Wij hebben dat bedrag gewoon opgespaard en hebben straks maandelijks genoeg over om zowel de schulden af te lossen als te sparen.
met een dergelijke huur nog ff blijven plakken wanneer het een beetje okay wonen is.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_175161461
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 21:33 schreef jatochneetoch het volgende:

[als u voor het eerst studiefinanciering kreeg vanaf 1 september 2009 (hbo/universiteit). Kreeg u ook studiefinanciering onder het nieuwe stelsel, dan mag u overstappen naar de regels vanaf 2018 als u nog niet verplicht terugbetaalt.
https://apps.duo.nl/SRVS/(...)=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(43528),Question4332=

[..]

Idd. Dus je moet ook stufi onder het nieuwe stelsel hebben gehad. Zomaar voor die 35 jaar kiezen kan dus niet. Want alleen dan geldt die 35 jaar. Anders niet. Dus TS moet ooit nieuwe stelsel stufi hebben gehad, anders moet ie gewoon binnen 15 jaar terugbetalen.
  zaterdag 18 november 2017 @ 22:20:59 #183
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_175161908
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 19:47 schreef MrAero het volgende:
Wat zijn eventuele gevolgen als ze je betrappen op het verzwijgen van een studieschuld?
Ik kreeg vlak voor de overdracht verzoek van de hypotheekverstrekker om bankafschriften te laten zien.

Ik vroeg eens aan een hypotheekadviseur wat er zou gebeuren als ze iets vinden. Zijn antwoord was, vlak voor de overdracht kan men zich terugtrekken. Je staat dan ineens bij de notaris zonder geld. De verkopende partij kan dan natuurlijk 10% eisen.

Het kàn dus altijd voorkomen dat men ineens meer bewijzen wil zien.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_175162555
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 22:02 schreef Dehv27 het volgende:

[..]

Idd. Dus je moet ook stufi onder het nieuwe stelsel hebben gehad. Zomaar voor die 35 jaar kiezen kan dus niet. Want alleen dan geldt die 35 jaar. Anders niet. Dus TS moet ooit nieuwe stelsel stufi hebben gehad, anders moet ie gewoon binnen 15 jaar terugbetalen.
Ik had nog net een jaartje stufi van het nieuwe stelsel meegekregen, dus ik heb die optie wel. Maar ik blijf gewoon 500 p maand aflossen zodat ik er hooguit 15 jaar over doe. Mochten ik en mijn vrouw ineens onze ledematen verliezen in een ernstig auto ongeluk en niet meer kunnen werken, dan kan ik altijd nog switchen naar een 35-jarige aflossingsperiode. Dan betaal je nog niet eens 250 per maand.
pi_175163284
quote:
13s.gif Op zaterdag 18 november 2017 13:00 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Pardon, ik zei aflossen maar ik bedoelde 'versneld aflossen' zoals hier door een aantal mensen werd voorgesteld. My bad. Uiteraard moet die lening gewoon worden terug betaald. Het heeft alleen financieel gezien weinig zin om die in één keer snel af te lossen omdat de rente zo laag is. Foutje.
pi_175163556
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 22:45 schreef MrAero het volgende:

[..]

Ik had nog net een jaartje stufi van het nieuwe stelsel meegekregen, dus ik heb die optie wel. Maar ik blijf gewoon 500 p maand aflossen zodat ik er hooguit 15 jaar over doe. Mochten ik en mijn vrouw ineens onze ledematen verliezen in een ernstig auto ongeluk en niet meer kunnen werken, dan kan ik altijd nog switchen naar een 35-jarige aflossingsperiode. Dan betaal je nog niet eens 250 per maand.
Nope. Keuze is eenmalig. ;) Eens gekozen = voor altijd gekozen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2017 23:32:46 ]
pi_175163604
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 23:32 schreef bamibij het volgende:

[..]

Nope. Keuze is eenmalig. ;) Eens gekozen = voor altijd gekozen.
Ahh, ach, dan maar hopen dat ik niet m'n ledenmaten verlies :)
  zaterdag 18 november 2017 @ 23:36:15 #188
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_175163633
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 23:35 schreef MrAero het volgende:

[..]

Ahh, ach, dan maar hopen dat ik niet m'n ledenmaten verlies :)
Of kinderen krijg, je baan kwijt raakt of een ander probleem krijg
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_175163757
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 23:36 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Of kinderen krijg, je baan kwijt raakt of een ander probleem krijg
Ik zou nu met mijn startsalaris al 2 kinderen kunnen onderhouden in het nieuwe huis, laat staan over 5 jaar als we met kids willen beginnen.

Het lijkt me ook erg sterk dat ik geen werk meer zal kunnen vinden in mijn vakgebied. Als ik vrachtwagenchauffeur was, of postbezorger, of fabriekswerker, etc., dan zou ik mij meer zorgen maken over de toekomst. Mijn vrouw zal ook niet snel vervangen worden door robots. Ziekenhuizen stonden te springen om haar zo snel mogelijk aan te nemen. In de MBO verpleegkunde is de concurrentie groot, maar als HBO verpleegkundige had ze ze voor het uitzoeken. Zoals ik al zei, volgens mij hebben wij het best goed voor elkaar en is een huis van 3 ton niet onrealistisch, of overdreven in onze situatie.

Het zal overigens nog zeker 6-12 maanden duren voordat we daadwerkelijk in een nieuw huis zitten. Tijd waarin er nog steeds minstens 2500 p maand naar de spaarrekening gaat.

[ Bericht 3% gewijzigd door MrAero op 18-11-2017 23:56:11 ]
  zaterdag 18 november 2017 @ 23:52:55 #190
152789 karr-1
pi_175163969
Ik kan alleen maar zeggen, doe vooral wat je niet laten kunt. Ik hoop van ganser harte dat het goed gaat en er nooit problemen zullen zijn, maar we hebben je in ieder geval gewaarschuwd.
pi_175165374
Hoewel een huis met 3 ton hypotheek ik niet schokkend veel vind voor twee mensen met een hbo/wo opleiding en werk op dito niveau.
Vind ik persoonlijk dat MrAero wel slecht vooruit kijkt. Als ik even kijk naar mijn eigen situatie dan verdien ik samen met mijn partner een vergelijkbaar salaris maar werkt mijn partner maar deeltijd (2-3 dagen) omdat wij kinderen hebben. Wij hebben een hypotheek dat netto neer komt op minder dan ¤600 per maand, vanzelfsprekend houden wij ook ruim over.

Echter als je nu van plan bent om een huis te kopen op twee fulltime salarissen dan moet je rekening houden met de volgende zaken:

- er is een kinderwens. Dat betekent meestal dat 1 van de ouders (fors) minder gaat werken. Of allebei. Hierdoor daalt je inkomen ook significant. Waarschijnlijk zakt je inkomen op dat moment meer dan wat je in 5 jaar kunt compenseren (aan salarisverhogingen). Stel dat je partner 2 dagen minder gaat werken dan heb je circa 40% bruto loon te compenseren over een periode van 5 jaar (als je over 5 jaar hetzelfde loon wilt verdienen als nu met een parttime werkende partner).
- kinderen kosten allemachtig veel geld. Ik kon me vooraf niet voorstellen wat er maandelijks aan kosten doorheen gaat om ze een beetje normaal te kunnen voorzien van van alles en nog wat. Hoe ouder ze worden hoe hoger deze kosten worden.De toeslagen die je krijgt van de overheid compenseren dit alleszins niet.
- je kan ziek worden. Je geeft aan dat je nu nog nooit een arts bezoekt maar als je eenmaal de 30 gepasseerd ben is aangetoond dat artsbezoeken gestaag omhoog gaan. Genoeg mensen die daarnaast ergens in hun leven geconfronteerd worden met een chronische ziekte die opduikt.
- de overheid kan vervelende beslissingen nemen: hypotheek aftrekrente laten verdwijnen uit is hier een goed voorbeeld van.
- je kan arbeidsongeschikt worden.
- baanzekerheid voor de komende 30 jaar is er niet. Dat de bank zijn centjes wil zien binnen die 30 jaar is wél zeker.
- andere onvoorziene omstandigheden die niet in mijn glazen bol zijn opgenomen.

Bovenstaande zorgt er voor dat ik besloten heb dat ik niet eens een hypotheek wil op basis van 1 full en 1 parttime salaris. Ik wil proberen daar nog iets onder te gaan zitten zodat ik meer zekerheid heb om ruim over te houden.
pi_175165623
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 22:39 schreef karr-1 het volgende:
Structureel overuren maken? Hoe lang ga je dat volhouden?
Nu vind ik TS ook uitzonderlijk positief hier (wat als hij een jaar zonder werk zit? Wat als het huwelijk strandt?) maar dit vind ik toch wel zo’n getrut.

Niks mis mee om jarenlang meer dan 40 uren te maken....en hoe eerder je er mee begint hoe makkelijker het vol te houden is. Zorg er alleen wel voor dat je je werk leuk vindt en er niet teveel stress van krijgt...
  zondag 19 november 2017 @ 10:56:40 #193
165633 eriksd
The grand facade...
pi_175167730
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 04:55 schreef HenkDeP het volgende:

[..]

Nu vind ik TS ook uitzonderlijk positief hier (wat als hij een jaar zonder werk zit? Wat als het huwelijk strandt?) maar dit vind ik toch wel zo’n getrut.

Niks mis mee om jarenlang meer dan 40 uren te maken....en hoe eerder je er mee begint hoe makkelijker het vol te houden is. Zorg er alleen wel voor dat je je werk leuk vindt en er niet teveel stress van krijgt...
Nee, je moet niet meer dan 36 uur per week maken anders heb je niet geleefd!
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 19 november 2017 @ 11:03:59 #194
152789 karr-1
pi_175167874
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 04:55 schreef HenkDeP het volgende:

[..]

Als het af en toe voorkomt is het geen probleem, ik doe het ook vaak genoeg. Maar als je structureel elke dag/week overuren maakt dan gaat er iets niet helemaal goed.
  zondag 19 november 2017 @ 11:04:16 #195
152789 karr-1
pi_175167882
quote:
8s.gif Op zondag 19 november 2017 10:56 schreef eriksd het volgende:

[..]

Nee, je moet niet meer dan 36 uur per week maken anders heb je niet geleefd!
Hmmm dan leef ik niet, want ik maak er 40 per week en sporadisch zelfs meer.
pi_175168124
Een hypotheek van 3 ton is niet zo heel gek (als het huis het minimaal waard is), maar zo gemakkelijk doen over die ton studieschuld vind ik wel een beetje..... mwah. TS heeft een keer of wat geschreven dat ze een bijzonder hoog netto inkomen hebben (je vindt maar weinig mensen die het hebben) en ook dat is een beetje overdreven; er zijn zat tweeverdieners die samen over de ¤ 5k netto zitten.

Verzwijgen van de studieschuld is blijkbaar nauwelijks een probleem (ik heb geen idee; nog nooit mee te maken gehad). Wel een probleem is een hoge hypotheek, een verzwegen studieschuld, een scheiding, kinderen, tegenwind op de arbeidsmarkt en toch dat verrotte hoofd of lijf dat na 30 jaar ineens iets gaat mankeren.
pi_175175487
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 11:03 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Als het af en toe voorkomt is het geen probleem, ik doe het ook vaak genoeg. Maar als je structureel elke dag/week overuren maakt dan gaat er iets niet helemaal goed.
Als je de ambitie hebt om in de top van het bedrijfsleven te werken, komt het hier wel op neer...(en ik zeg niet dat mensen die ambitie moeten hebben ofzo). Geen idee wat TS zijn ambitie is uiteraard maar als je als starter gaat lopen zeuren om werkweekjes van 50 uur...
pi_175175790
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 11:03 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ligt er ook aan welke werkzaamheden je verricht.
pi_175182286
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 10:58 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Kinderopvang is gewoon duur. Wij betalen 800 netto voor 1 kind 3 dagen.

Daarvoor wordt wel 12 dagen goed voor mijn kind gezorgd, krijgt ie eten etc. Een poets kost meer.
Ja, tweede kind krijg je dan nog korting op. En die fucking kinderopvang hier is veel duurder dan het max vergoedde bedrag.

Enneh, een poets kost helemaal niet meer. Die vragen 10-15 euro per uur. Zelfs als je er een een hele dag per week huurt voor 15 euro is dat 480 euro. Met een halve dag per week is er al een boel gedaan in huis.
Whatever...
pi_175184868
Per uur een stuk duurder dus. Voor een halve dag per week was het kdv ook een stuk goedkoper.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_175185793
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 22:45 schreef MrAero het volgende:

[..]

Of gewoon je huis verkopen.

Krijg je ervoor terug wat jij er voor betaald hebt? Probleem opgelost.
Zit de prijs daarboven? Probleem dubbel en dwars opgelost.
Zit de prijs daaronder? Helaas, je hebt gegokt en verloren. Maar daar kom je ook wel weer overheen. Dan moet er wel heel veel en heel lang alles mis gaan om in die situatie te komen.
Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren, maar met 5000 euro per maand netto zijn er veel buffers. Spaargeld ook nog daarbij...

De gemiddelde huurder zit er veel minder warmpjes bij en hangen veel donkere wolken boven hun hoofd.
  maandag 20 november 2017 @ 00:45:46 #202
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_175186534
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:44 schreef MrAero het volgende:

[..]

Inrichting hebben we al. Het zal een beetje leeg zijn omdat het een grotere woning is, maar dat komt met de jaren wel goed. Onderhoud heb je altijd, maar dat zal vast niet de rest van ons salaris opslokken. Daarnaast hebben we 25.000 op de spaarrekening (opgespaarde stufi + bijbaantjes) om eventuele financiële klappen op te vangen. Waarom lossen we daarmee niet een deel van de schuld af? Omdat de rente bij DUO zo voordelig is dat het prima te doen is om gewoon 500 per maand af te lossen. Zo houden we ook een buffer in noodgevallen. We kunnen ons het huis gewoon makkelijk veroorloven met ons salaris en we staan er volgens mij beter voor dan menig Nederlander, maar ik wil dus graag weten of men ervaringen hiermee heeft en of er een reëele kans is dat de bank ons een poot gaat uitdraaien als ze erachter zouden komen dat we een studieschuld hebben verzwegen. Ik kan me namelijk ook wel voorstellen dat het ze niks kan schelen, zolang die maandelijkse aflossing maar binnen komt.
pas auf. bank wil weten hoe jij aan die 25k komt. dat gaan ze dus uitzoeken. (deden ze bij ons wel)
verder hadden wij de duo ook verzwegen. incl aflossen duo en huidige hypotheekrente netto veul goedkoper uit.

mijn eerste hypotheek met nhg zo'n 7 jaar geleden heb ik mijn 43k duo ook nooit vermeld. nooit problemen gehad. als je maar netjes betaald elke maand.

veel plezier in je nieuwe huis.
pi_175187357
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 00:45 schreef scoober het volgende:

[..]

pas auf. bank wil weten hoe jij aan die 25k komt. dat gaan ze dus uitzoeken. (deden ze bij ons wel)
Wat? Dit heb ik echt nog nooit gehoord.
pi_175187945
Stelletje moraalridders & doemdenkers hier :D
Als starter in het betere (werk) segment maak je ook nog financiële vooruitgaande sprongen mee.
Nu kan het al makkelijk uit, later als hij of zij weer 10-15% meer verdiend kan het nog makkelijker uit.

Ja, het kan soms tegenzitten, maar daar standaard vanuit gaan.. mehh.
newb
  maandag 20 november 2017 @ 08:38:47 #205
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_175187964
Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om een studieschuld van EUR 100000 te krijgen?

Jij denkt dat de bank er niet achter komt dat je een studieschuld hebt - dat staat toch overal bekend? Lijkt me niet echt een verstandige zet om dit te gaan verzwijgen. Gewoon investeren in het afbouwen van je studieschuld en een paar jaar wachten. Met huren is niets mis toch?
"Hoka Hey!"
pi_175188004
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:38 schreef matspontius het volgende:
Hoe krijg je het in godsnaam voor elkaar om een studieschuld van EUR 100000 te krijgen?
Het gaat om het totaal van 2 personen; overigens was dat ook mijn eerste gedachte toen ik het las. In mijn tijd had je "studenten" die 8 jaar over hun doctoraal deden en per jaar fl.6000,- schuld opbouwden; totaal fl.48000,- aan het einde. Maar goed dat is ook al >30 jaar geleden....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 20 november 2017 @ 08:42:31 #207
287741 matspontius
pi_175188020
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Het gaat om het totaal van 2 personen; overigens was dat ook mijn eerste gedachte toen ik het las. In mijn tijd had je "studenten" die 8 jaar over hun doctoraal deden en per jaar fl.6000,- schuld opbouwden; totaal fl.48000,- Maar geod dat is ook al >30 jaar geleden....
Dan nog gemiddeld EUR 50000 de man - ik had eind jaren 90 een schuld van pak en beet 6000
"Hoka Hey!"
  maandag 20 november 2017 @ 08:42:50 #208
287741 matspontius
pi_175188023
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:42 schreef matspontius het volgende:

[..]

Dan nog gemiddeld EUR 50000 de man - ik had eind jaren 90 een schuld van circa 6000
"Hoka Hey!"
  maandag 20 november 2017 @ 08:55:36 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175188178
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:42 schreef matspontius het volgende:

[..]

Dan nog gemiddeld EUR 50000 de man - ik had eind jaren 90 een schuld van pak en beet 6000
Was ook hetzelfde stufi-stelsel natuurlijk... oh wacht, dat was het niet.
En wellicht was het een pak 'm beet ander niveau.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 20 november 2017 @ 08:58:09 #210
287741 matspontius
pi_175188216
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Was ook hetzelfde stufi-stelsel natuurlijk... oh wacht, dat was het niet.
En wellicht was het een pak 'm beet ander niveau.
Gaan we bijdehand doen? Betrof hier gewoon een HBO en WO studie dus genoeg mogelijkheden om de studieschuld flink uit te bouwen - niet gebeurd .............. Ik stel ook gewoon een vraag en als je daarop niet normaal kan reageren laat het dan gewoon. Is toch niet moeilijk wel?
"Hoka Hey!"
pi_175188298
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:58 schreef matspontius het volgende:
Gaan we bijdehand doen? Betrof hier gewoon een HBO en WO studie dus genoeg mogelijkheden om de studieschuld flink uit te bouwen - niet gebeurd .............. Ik stel ook gewoon een vraag en als je daarop niet normaal kan reageren laat het dan gewoon. Is toch niet moeilijk wel?
Of je leest gewoon zelf ff het topic door, dan hoef je dit soort vragen niet te stellen :)
  maandag 20 november 2017 @ 09:04:40 #212
287741 matspontius
pi_175188321
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 09:03 schreef Queller het volgende:

[..]

Of je leest gewoon zelf ff het topic door, dan hoef je dit soort vragen niet te stellen :)
Waar blijkt daaruit dat ze een studieschuld van EUR 100000 opbouwden? Ik vind dat nogal wat. Als je voor piloot studeert zijn dat normale bedragen - bij andere studies totaal niet
"Hoka Hey!"
  maandag 20 november 2017 @ 09:04:48 #213
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175188323
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:58 schreef matspontius het volgende:

[..]

En in de jaren 90 was dat ook allemaal al een lening? Niet dus.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175188341
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 09:04 schreef matspontius het volgende:
Waar blijkt daaruit dat ze een studieschuld van EUR 100000 opbouwden? Ik vind dat nogal wat. Als je voor piloot studeert zijn dat normale bedragen - bij andere studies totaal niet
Nou ja, wat ik maar wil zeggen: denk zelf ook even na. Leandra zegt echt heel verstandige dingen.
  maandag 20 november 2017 @ 09:07:15 #215
287741 matspontius
pi_175188357
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 09:05 schreef Queller het volgende:

[..]

Nou ja, wat ik maar wil zeggen: denk zelf ook even na. Leandra zegt echt heel verstandige dingen.
Vind je, ik vind het vrij simpel maar ok meningen verschillen. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe ze zo'n studieschuld konden opbouwen? Is ook in deze tijd toch vrij hoog?
"Hoka Hey!"
  maandag 20 november 2017 @ 09:10:09 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175188398
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 09:07 schreef matspontius het volgende:

[..]

Vind je, ik vind het vrij simpel maar ok meningen verschillen. Nog steeds geen antwoord op mijn vraag hoe ze zo'n studieschuld konden opbouwen? Is ook in deze tijd toch vrij hoog?
Nou nee, voor deze tijd is dat helemaal niet "vrij hoog", zeker niet als het om WO gaat.
Maar blijf rustig hangen in het jaren 90 systeem toen nagenoeg alles dat je niet bijleende werd kwijtgescholden als je je diploma maar haalde, en de stufi bedragen an sich ook nog eens relatief hoger waren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175188620
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 09:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou nee, voor deze tijd is dat helemaal niet "vrij hoog", zeker niet als het om WO gaat.
Maar blijf rustig hangen in het jaren 90 systeem toen nagenoeg alles dat je niet bijleende werd kwijtgescholden als je je diploma maar haalde, en de stufi bedragen an sich ook nog eens relatief hoger waren.
Gezien TS en vriendin al zijn afgestudeerd lijkt het me dat ze alleen voor hun master onder de nieuwe stelsel zouden vallen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  maandag 20 november 2017 @ 09:28:36 #218
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175188676
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 09:25 schreef miro86 het volgende:

[..]

Gezien TS en vriendin al zijn afgestudeerd lijkt het me dat ze alleen voor hun master onder de nieuwe stelsel zouden vallen.
Neemt niet weg dat de beurzen in de jaren 90 (gewone basisbeurs, nagenoeg zonder voorwaarden, Tempobeurs en Prestatiebeurs) nog steeds anders waren dan nu.
Het bedrag van de beurs is zelfs nagenoeg gelijk gebleven, niet in verhouding, letterlijk, en je hoeft geen Einstein te zijn om te kunnen begrijpen dat je met hetzelfde bedrag nu als in de jaren 90 destijds veel meer kon doen, en dus minder schuld hoefde op te bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_175189273
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 23:49 schreef matigeuser het volgende:

[..]
Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren, maar met 5000 euro per maand netto zijn er veel buffers. Spaargeld ook nog daarbij...
Minimaal een procent of 5 gaat er op aan KK, dus 15.000 euro. Dan nog wat inrichting, en er blijft van dat spaargeld niets noemenswaardigs over.

Verder maak je een grote denkfout. Een hoog inkomen maakt niet dat er veel buffers zijn. Die buffers zijn er namelijk alleen als je lasten laag zijn ten opzichte van je inkomen.

Wie zich met een hoog inkomen volop in de vaste lasten stort, heeft alsnog weinig buffer. Dat terwijl het gezien de toekomstige kinderwens reëel is dat de gezinsuitgaven in de toekomst fors zullen stijgen en op datzelfde moment het inkomen zal dalen omdat 1 of beide partners minder gaan werken.

Een huurder onder de sociale huurgrens die met zijn 2000 netto inkomen 700 euro per maand huur betaalt, loopt aanzienlijk minder risico. Want als zijn inkomen flink daalt, krijgt hij huurtoeslag en zorgtoeslag. Bovendien wordt er nogal snel aan voorbij gegaan dat de bijkomende kosten voor iemand die een huisje huurt aanzienlijk lager zijn dan met een koophuis van ruim 3 ton.

Meestal wordt de netto hypotheek vergeleken met de huur. Maar in de huurprijs zit ook de OZB en het onderhoud verwerkt. Kost simpelweg honderden of duizenden euro's per jaar (afhankelijk van staat van onderhoud, hoe handig je zelf bent etc).
  maandag 20 november 2017 @ 10:04:35 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175189393
Dat idd.... een inkomen van 5k netto en kosten die daarbij passen beperkt de buffer (en de mogelijkheid tot sparen) nogal snel.
Daarbij maakt TS de denkfout dat hij blijft leven alsof hij een laag inkomen had, en dus zal blijven sparen, maar over het algemeen pas je je uitgavenpatroon gewoon aan aan je inkomsten, hoewel TS uiteraard die ene uitzondering is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 20 november 2017 @ 10:15:43 #221
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_175189565
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 17:25 schreef MrAero het volgende:

[..]

40% verzwijgt studieschuld bij hypotheekaanvraag

Maar ik zie net dat het huis niet eens in aanmerking komt voor een NHG hypotheek, omdat het boven de NHG grens komt van ongeveer 240.000. Het huis dat we op het oog hebben kost 330.000, maar als we onze studieschuld zouden aangeven zouden we met een beetje geluk een huis van 200.000 kunnen veroorloven. Wij wonen en werken in de randstad, dus dat is prijzig.
Als je samen 5000 euro netto binnenkrijgt dan is het een beetje afhankelijk van de verdeling maar dan kun je een hypotheek tussen de 400k en 450k krijgen. Trek daar een ton vanaf en je kan daar uitstekend een woning van vinden (3-3,5 ton) .
Ik zou de gok niet wagen door zo'n enorme schuld te verzwijgen, niet omdat je de maandlasten niet zou kunnen betalen (al wordt dat al héél snel een probleem als 1 van de 2 zijn baan verliest) maar meer omdat de bank echt niet blij wordt als je in de problemen komt en er komt ineens nog een ton aan schuld bovendrijven. Dan hebben ze het recht om de hypotheek gedeeltelijk of geheel ineens op te vragen en kan je serieus in de problemen komen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:40 schreef MrAero het volgende:

[..]

Een netto hypotheek van 1300 op een netto inkomen van 5000 vind ik niet boven mijn macht. Toeslagen, bonussen en overuren reken ik hier overigens niet mee. Ik hou netto dus 3700 over voor andere kostenposten zoals de studieschuld, en dat is volgens mij meer dan wat de gemiddelde Nederlander netto binnenkrijgt aan salaris.
En dan wordt 1 van de 2 arbeidsongeschikt of wordt domweg ontslagen en poef, ineens heb je nog maar 2500 euro of nog minder over. Trek daar nog 1300 euro voor je hypotheek vanaf en 500 euro voor je studieschuld en ineens heb je nog maar 700 euro over voor de rest.
Of het volgende kabinet schaft de HRA ineens geheel af, hoppa maandlasten gaan ineens naar 1900 euro en dan nog je studieschuld erbij maakt 2400 euro. Dan mag er dus al helemaal niks meer fout gaan en moet je allebei je baan behouden om niet enorm in de problemen te komen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 20:45 schreef MrAero het volgende:

[..]

Verwacht de bank dan werkelijk dat we het hele bedrag in 1x ophoesten? Dat kan natuurlijk niet.
Ja hoor dat kan , dat heet je huis verkopen en hopen dat de marktwaarde dan hoger ligt dan de hypotheek anders kom je ook nog met een restschuld te zitten.

Ik zou het extreem dom vinden om zo'n hoge hypotheek te nemen met zo'n enorme studieschuld.

[ Bericht 20% gewijzigd door Metro2005 op 20-11-2017 10:24:11 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_175190087
Voor alle mensen die tegen het plan van TS zijn om een huis te kopen met een hypotheek van 3 ton met een salaris van 5000 netto per maand... Bij welk salaris is het dan wel een verstandig idee om zo'n huis te kopen? 7000 netto per maand? Wie verdient dat? 8000 netto per maand??

Wat een angsthazen hier zeg. Even de studieschuld niet meegeteld, ik durf te stellen dat TS en zijn partner veel ruimer zitten dan de meeste mensen die een huisje hebben van 2.5 ton die waarschijnlijk dan ook maar 3.000 netto per maand verdienen. En dat is gewoon wat de bank je verstrekt op basis van je jaarsalaris x 4.5.

Zoals eerder gezegd kun je je huis ook altijd gewoon verkopen als al jullie doemscenario's uitkomen of dreigen uit te komen. Je bent nooit alles kwijt. En dan ga je daarna gewoon weer lekker huren of koop je een goedkoop flatje. Het leven eindigt niet na wat financiële tegenvallers.
  maandag 20 november 2017 @ 10:48:16 #223
287741 matspontius
pi_175190228
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 09:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat de beurzen in de jaren 90 (gewone basisbeurs, nagenoeg zonder voorwaarden, Tempobeurs en Prestatiebeurs) nog steeds anders waren dan nu.
Het bedrag van de beurs is zelfs nagenoeg gelijk gebleven, niet in verhouding, letterlijk, en je hoeft geen Einstein te zijn om te kunnen begrijpen dat je met hetzelfde bedrag nu als in de jaren 90 destijds veel meer kon doen, en dus minder schuld hoefde op te bouwen.
Het verschil tussen een studieschuld van toen van circa 10000 en nu van circa 50000 is dan ook gemakkelijk te verklaren niet?
"Hoka Hey!"
  maandag 20 november 2017 @ 10:51:28 #224
287741 matspontius
pi_175190306
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 10:15 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als je samen 5000 euro netto binnenkrijgt dan is het een beetje afhankelijk van de verdeling maar dan kun je een hypotheek tussen de 400k en 450k krijgen. Trek daar een ton vanaf en je kan daar uitstekend een woning van vinden (3-3,5 ton) .
Ik zou de gok niet wagen door zo'n enorme schuld te verzwijgen, niet omdat je de maandlasten niet zou kunnen betalen (al wordt dat al héél snel een probleem als 1 van de 2 zijn baan verliest) maar meer omdat de bank echt niet blij wordt als je in de problemen komt en er komt ineens nog een ton aan schuld bovendrijven. Dan hebben ze het recht om de hypotheek gedeeltelijk of geheel ineens op te vragen en kan je serieus in de problemen komen.

[..]

En dan wordt 1 van de 2 arbeidsongeschikt of wordt domweg ontslagen en poef, ineens heb je nog maar 2500 euro of nog minder over. Trek daar nog 1300 euro voor je hypotheek vanaf en 500 euro voor je studieschuld en ineens heb je nog maar 700 euro over voor de rest.
Of het volgende kabinet schaft de HRA ineens geheel af, hoppa maandlasten gaan ineens naar 1900 euro en dan nog je studieschuld erbij maakt 2400 euro. Dan mag er dus al helemaal niks meer fout gaan en moet je allebei je baan behouden om niet enorm in de problemen te komen.

[..]

Ja hoor dat kan , dat heet je huis verkopen en hopen dat de marktwaarde dan hoger ligt dan de hypotheek anders kom je ook nog met een restschuld te zitten.

Ik zou het extreem dom vinden om zo'n hoge hypotheek te nemen met zo'n enorme studieschuld.

Dit dus - iets verzwijgen voor een bank om je "droomhuis" te kunnen kopen. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hangt aan de hoogste boom. Banken zijn natuurlijk oliedom en komen hier nooit achter 8)7
"Hoka Hey!"
pi_175190339
Het gaat om een andere periode maar ik heb in 2010 bij de aanvraag van mijn hypotheek niets gezegd over mijn studieschuld. Vervolgens een huis gekocht met een hypotheek van 240000 inclusief NHG.

Vervolgens gingen mijn ex en ik in 2013 uit elkaar. Toen aangeklopt bij de NHG en uiteindelijk heb ik het huis op eigen naam kunnen krijgen.

Wat wel een mooi detail hiervan is, ik ontving van de NHG een rapport met bevindingen met betrekking tot de OHA (Ontslag Hoofdelijke Aansprakelijkheid) waarin naast mijn jaarinkomen ook mijn verplichtingen stonden vermeld. Tot mijn verbazing stond daar mijn jaarlijkse studieschuld aflossingsbedrag. Deze heb ik nooit doorgegeven en deze informatie kunnen ze eigenlijk niet hebben.

Blijkbaar staat dit dus toch ergens geregistreerd op een dusdanige wijze dat de NHG het kan achterhalen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')