De combinatie van punt 1 en 4 vindt ik misschien nog wel het meest belangrijk en was ook mijn situatie. Ik kon de studieschuld drie keer aflossen met mijn buffer maar waarom wil ik dat wanneer de (lage) spaarrente nog steeds hoger is dan de rente op mijn studieschuld?quote:Op dinsdag 21 november 2017 09:44 schreef miro86 het volgende:
Ik deelde mijn DUO schuld niet mee, maar mijn situatie was ook heel erg anders dan bij TS:
1) mijn schuld is een fractie van die van TS,
2) huis gekocht op 1 inkomen,
3) LTV<80%,
4) buffer > schuld,
5) lening rond 70% van max hypotheek op mijn inkomen.
Vind ik ook heftig. Ik begon met een studieschuld van 2,5K en had dat snel afgelost gelukkig.quote:Op zaterdag 18 november 2017 11:29 schreef blomke het volgende:
Vraag me ook af in hoeveel jaar die ¤100000,- studieschuld is opgebouwd en in welke leeftijdsperiode deze wordt afgelost.
Het is tegenwoordig toch wat, dat je met een studieschuld ter hoogte van een half huis(waarde) moet beginnen aan je carrière...
5 ton in Den Haag voor appartementen???quote:Op dinsdag 21 november 2017 10:22 schreef kies.een.gebruikersnaam12 het volgende:
Wij wonen in Den Haag en ik zie hier geregeld appartementen te koop staan van 100 M2 voor 5 ton euro.
Ik snap je drijfveer na dit verhaal wel. Voel met je mee, sterkte ermee. Ik heb dan geen sterfgeval meegemaakt, maar wel dingen die me "aan een afgrond" brachten tijdens de laatste fase van m'n studie. Ben ik anders van geworden (ruggengraat i.p.v. slapjanus) en heeft me toen m'n eerste koophuis opgeleverd.quote:Op maandag 20 november 2017 14:07 schreef MrAero het volgende:
1) Moeder overleed tijdens de middelbare school en ik studeerde een jaar later af dan gebruikelijk, dus ik was 19 toen ik van het VWO kwam. Ik heb toen eerst 2 jaar geneeskunde gestudeerd. Maximaal geleend van DUO. In mijn tweede jaar kreeg mijn vader kanker en begon ik een soort fobie te krijgen voor ziekenhuizen. Al die gesprekken, behandelingen en mijn vader toch achteruit zien gaan.. mijn motivatie was weg en ik besloot ermee te stoppen. Zo kon ik ook thuis een handje meehelpen. Een tussenjaar genomen en een full-time baantje bij de Zeeman gekregen om mijzelf te onderhouden in die periode. Het leek beter te gaan, tumor werd kleiner, dus ik besloot om weer te gaan studeren. Vlak voor aanvang van de nieuwe studie werden metastasen gevonden en werd hij terminaal verklaard met nog 6 weken te gaan. Hij hield het uiteindelijk nog 60 weken vol, maar mijn studievoortgang in het eerste jaar was 0,0. Gelukkig was de TU meelevend en werd ik er niet op basis van mijn onvoldoende BSA uitgestuurd.
Overigens wel respect voor het feit dat jullie beide hebben doorgezet met de studie en uiteindelijk dus ook werk vinden met jullie diploma's ondanks het heftige verlies van jullie ouders.quote:Op zaterdag 18 november 2017 19:37 schreef MrAero het volgende:
[..]
Allebei helaas geen ouders meer. Vandaar de lange studies en de grote studieschuld, dat gebeurde allemaal in die periode.
Ja, vaak zijn het appartementen die compleet verbouwd zijn. Dus nieuwe keuken, badkamer, vloer, dakterras en natuurlijk niet in de Schilderswijk of Transvaal. Het gekke is dat ze ook nog eens vrij snel worden verkocht.quote:Op dinsdag 21 november 2017 10:26 schreef blomke het volgende:
[..]
5 ton in Den Haag voor appartementen???
Ik zeg dat hij een huis moet kopen dat hij kan betalen. En dus niet op 2 fulltime inkomens met overuren EN een dikke schuld verzwijgen.quote:Op dinsdag 21 november 2017 08:08 schreef Murdera het volgende:
[..]
dat zal het altijd zijn bij een huis gekocht op 2 inkomens.
lol 5 ton en dan nog aan 3 kanten buren en 120 euro in de maand naar de VVEquote:Op dinsdag 21 november 2017 10:35 schreef kies.een.gebruikersnaam12 het volgende:
[..]
Ja, vaak zijn het appartementen die compleet verbouwd zijn. Dus nieuwe keuken, badkamer, vloer, dakterras en natuurlijk niet in de Schilderswijk of Transvaal. Het gekke is dat ze ook nog eens vrij snel worden verkocht.
Voorbeelden:
https://www.funda.nl/koop(...)2e-schuytstraat-174/
https://www.funda.nl/koop(...)05016-sportlaan-750/
Belachelijke prijzen vind ik het.
Waarom zouden we het niet kunnen betalen? 1300 p maand voor hypotheek, 500 p maand voor studieschuld, op een minimum netto salaris van 5000 p maand. Houden we ruim 3000 euro over voor andere lasten. Als ik die andere lasten optel kom ik niet eens in de buurt van die 3000 euro.quote:Op dinsdag 21 november 2017 20:51 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik zeg dat hij een huis moet kopen dat hij kan betalen. En dus niet op 2 fulltime inkomens met overuren EN een dikke schuld verzwijgen.
Omdat jullie jong zijn... De kans dat jullie uiteindelijk uit elkaar gaan is gewoon aanwezig, en het is onverstandig daar niet in je achterhoofd rekening mee te houden. Dus deel dat inkomen eens door 2 en kijk of je het dan nog zal redden.quote:Op dinsdag 21 november 2017 21:27 schreef MrAero het volgende:
[..]
Waarom zouden we het niet kunnen betalen? 1300 p maand voor hypotheek, 500 p maand voor studieschuld, op een minimum netto salaris van 5000 p maand. Houden we ruim 3000 euro over voor andere lasten. Als ik die andere lasten optel kom ik niet eens in de buurt van die 3000 euro.
De gemiddelde leeftijd waarop mensen scheiden ligt op 45+, en dat stijgt steeds meer. Maar mogen mensen van 50 dan ook geen huis kopen op 2 inkomens omdat de kans groter is dat ze dan gaan scheiden..?quote:Op dinsdag 21 november 2017 21:46 schreef wcborstel het volgende:
[..]
Omdat jullie jong zijn... De kans dat jullie uiteindelijk uit elkaar gaan is gewoon aanwezig, en het is onverstandig daar niet in je achterhoofd rekening mee te houden. Dus deel dat inkomen eens door 2 en kijk of je het dan nog zal redden.
In het algemeen hangt de minimale maandelijkse aflossing af van de schuld. Als je minder draagkracht hebt kan je minder aflossen, maar het is niet zo dat als je meer verdient dat je dan meer moet aflossen. Hier zijn rekenvoorbeelden die je kunt extrapoleren naar een schuld van een ton https://duo.nl/particulie(...)eel-terugbetalen.jspquote:Op dinsdag 21 november 2017 22:03 schreef Ticootje het volgende:
500 eu per maand voor een ton schuld?
Gaan die terugbetalingen tegenwoordig niet op draagkracht?
zou sowieso nooit voor een volledige hypotheek gaan wanneer de inkomensituatie nog niet stabiel is. En dat is hij niet. Want de kans op parttime werken is aanwezig. Better safe than sorryquote:Op dinsdag 21 november 2017 21:58 schreef MrAero het volgende:
[..]
De gemiddelde leeftijd waarop mensen scheiden ligt op 45+, en dat stijgt steeds meer. Maar mogen mensen van 50 dan ook geen huis kopen op 2 inkomens omdat de kans groter is dat ze dan gaan scheiden..?
Waar maak je uit op dat de kans op parttime werken aanwezig is..? We hebben beiden gewoon een vast contract.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:09 schreef Renesite het volgende:
[..]
zou sowieso nooit voor een volledige hypotheek gaan wanneer de inkomensituatie nog niet stabiel is. En dat is hij niet. Want de kans op parttime werken is aanwezig. Better safe than sorry
Ongeveer 40% van de huwelijken strandt sowieso.quote:Op dinsdag 21 november 2017 21:58 schreef MrAero het volgende:
[..]
De gemiddelde leeftijd waarop mensen scheiden ligt op 45+, en dat stijgt steeds meer. Maar mogen mensen van 50 dan ook geen huis kopen op 2 inkomens omdat de kans groter is dat ze dan gaan scheiden..?
Er moesten toch ook kinderen komen?quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:11 schreef MrAero het volgende:
[..]
Waar maak je uit op dat de kans op parttime werken aanwezig is..? We hebben beiden gewoon een vast contract.
Nee hoor. Ook al moet de politiek dagelijks 100 pasgeboren baby's offeren die prijzen blijven hoogquote:Op dinsdag 21 november 2017 10:22 schreef kies.een.gebruikersnaam12 het volgende:
[..]
Vind ik ook heftig. Ik begon met een studieschuld van 2,5K en had dat snel afgelost gelukkig.
Aan de andere zou de huidige realiteit mogelijk wel een positief effect kunnen hebben op de huizenmarkt. Wij wonen in Den Haag en ik zie hier geregeld appartementen te koop staan van 100 M2 voor 5 ton euro. Weliswaar mooi gerenoveerd, maar een belachelijke prijs. Wanneer mensen accepteren dat ze nog even moeten wachten met hun "droomhuis" dan gaan de prijzen vanzelf uiteindelijk omlaag.
Mwah, dit is natuurlijk niet waar. Bruto 20% minder is doorgaans bij lange na niet netto 20% minder.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:12 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Er moesten toch ook kinderen komen?
Dagje minder werken is 20% inleveren.
Ja, over een jaar of 5 :p Tegen die tijd verdien ik wat we nu samen verdienen alleen.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:12 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Er moesten toch ook kinderen komen?
Dagje minder werken is 20% inleveren.
Met deze zekerheid zou ik het gelijk doen man. En financier gelijk wat extra's voor een leuke auto. Allemaal misgunners hier. Gewoon ervoor gaan, kan niks gebeuren.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:18 schreef MrAero het volgende:
[..]
Ja, over een jaar of 5 :p Tegen die tijd verdien ik wat we nu samen verdienen alleen.
Precies dit. Je hebt je keus allang gemaakt zo te lezen. Go for it. Ik zie geen enkel probleemquote:Op dinsdag 21 november 2017 22:27 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Met deze zekerheid zou ik het gelijk doen man. En financier gelijk wat extra's voor een leuke auto. Allemaal misgunners hier. Gewoon ervoor gaan, kan niks gebeuren.
Tja, topic ging dan ook over de vraag naar ervaringen met het verzwijgen van de studieschuld, aangezien 40% van huisaanschaffers met een studieschuld dit heeft gedaan. Dat we het huis willen kopen staat al vast, we wisten alleen niet zeker of het slim is om de studieschuld te verzwijgen. We hebben er dan toch maar voor gekozen om het niet te verzwijgen.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:36 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Precies dit. Je hebt je keus allang gemaakt zo te lezen. Go for it. Ik zie geen enkel probleem
Prima toch, case closed zou ik zeggen. Sommigen slaan hier wel een beetje door. Als zowel ik als m'n vriendin kwijlend in een rolstoel terecht komen hebben we waarschijnlijk ook een probleem. Maar ja, dat is een stukje risico-afweging.quote:Op dinsdag 21 november 2017 22:48 schreef MrAero het volgende:
[..]
Tja, topic ging dan ook over de vraag naar ervaringen met het verzwijgen van de studieschuld, aangezien 40% van huisaanschaffers met een studieschuld dit heeft gedaan. Dat we het huis willen kopen staat al vast, we wisten alleen niet zeker of het slim is om de studieschuld te verzwijgen. We hebben er dan toch maar voor gekozen om het niet te verzwijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |