Is die veranderd dan?quote:Op zondag 5 november 2017 21:39 schreef G-Pier het volgende:
Iemand trouwens een reden waarom Corendon haar "nieuwe" livery lichtjes heeft gewijzigd?
Je hebt de oude livery, dan heb je de nieuwe met blauwe ster en sinds kort (sinds de oprichting van Corendon Europe dacht ik) een gewijzigde livery waarbij de blauwe ster wit ook rood is. Betreft trouwens alleen de Turkse en Maltese toestellen.quote:
Ze hebben de TC-TJG doorgeschoven naar Corendon Airines Europe, die had al de "nieuwe" livery, maar de blauwe en gele accenten zijn op het toestel verdwenen...quote:Op maandag 6 november 2017 08:07 schreef G-Pier het volgende:
[..]
Je hebt de oude livery, dan heb je de nieuwe met blauwe ster en sinds kort (sinds de oprichting van Corendon Europe dacht ik) een gewijzigde livery waarbij de blauwe ster wit ook rood is. Betreft trouwens alleen de Turkse en Maltese toestellen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Studenten luchtvaartdienstverlening van Landstede kunnen straks praktijkonderwijs volgen in een echte Boeing. KLM stelt een overbodig geworden Boeing 747-400 beschikbaar aan de mbo-school.
Een deel van de romp, van ongeveer twintig meter, wordt in de school weer opgebouwd, met 24 businessclass-stoelen, 80 economyclass-stoelen en verder alles wat in een vliegtuig te vinden is: toiletten, pantry's, bagagevakken, etenskarretjes, beeldschermen en dergelijke, zegt Jaap Streefkerk van Landstede. Hij is blij met de aanwinst. De school maakt nu gebruik van praktijkruimtes die nagebootst zijn. ,,Dat we straks een originele KLM-omgeving hebben is echt een heel groot voordeel. Geen enkel schroefje wordt nagemaakt.''
Drie klaslokalen
Het toestel staat nu nog in Spanje en wordt de komende tijd ontmanteld. Alles wat Landstede kan gebruiken, wordt in enkele maanden tijd overgebracht. Dan begint het opbouwen in de Zwolse school, inclusief het exterieur. Studenten stappen straks ook echt het vliegtuig in. Voor het project is een ruimte van ongeveer drie klaslokalen nodig. Die wordt in eerste instantie gezocht in het gebouw waar de opleiding Luchtvaartdienstverlening gevestigd is, aan de Fuchsiastraat. Niet alleen de opleiding Luchtvaartdienstverlening kan er straks gebruik van maken, maar ook andere opleidingen. Zo ziet Landstede mogelijkheden voor studenten van de opleidingen marechaussee, transport en logistiek, en handel en commercie.
Uiteindelijk moet er een 'luchthavenplein' binnen het Landstede-gebouw ontstaan.
De kisten in Spanje zijn naar mijn weten nog in eigendom van KLM.quote:Op dinsdag 7 november 2017 13:17 schreef FredvZ het volgende:
Dus ze gaan de PH-BFR in Nederland slopen om vervolgens uit Spanje onderdelen van de PH-BFP te gaan halen...
Dat zal allemaal best, maar of dit nou de beste/goedkoopste aanpak is betwijfel ik.quote:Op dinsdag 7 november 2017 14:20 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De kisten in Spanje zijn naar mijn weten nog in eigendom van KLM.
Containers/kratten vol onderdelen komen vanuit Spanje weer naar Schiphol.
De 747's die elders zijn opgeslagen zijn verkocht; zelfde geldt waarschijnlijk voor -BFR.
Ik niet. Daarnaast lijkt dit veel moeite; maar het is natuurlijk niets als je bekijkt wat er per dag heen en weer vervoerd wordt qua vracht.quote:Op dinsdag 7 november 2017 19:28 schreef FredvZ het volgende:
Dat zal allemaal best, maar of dit nou de beste/goedkoopste aanpak is betwijfel ik.
Maho Beach Cam is weer online!quote:Op vrijdag 3 november 2017 00:48 schreef Iemand91 het volgende:
Jeuj:Hebben ze het beter voor elkaar dan op Schiphol; daar werkt geen van de webcams meer.twitter:PTZtv twitterde op donderdag 02-11-2017 om 16:08:32 Just left #JFK for #SXM on #JBU1487 to work on our #StMaarten webcams post-Irma. Thank you @JetBlue for flight! Fol… reageer retweet
http://www.mahobeachcam.com/quote:Maho Beach Cam back ONLINE : November 7th, 2017
Today we are finally able to bring you live sound and video from St. Maarten and Princess Juliana International Airport (SXM). After a herculean effort by PTZtv, we have a new camera in place on a newly rebuilt mount held fast by over 1,000lbs of concrete. Check out our Facebook page for pictures and video from this recovery visit to St. Maarten and the Maho Beach area.
Although we have done enough to bring you live streaming once more, there are still some issues that need to be resolved and don't be surprised if there are periodic outages in the days/weeks ahead. For example... our uninterruptible(sic) power supply (UPS) took a salt water bath and didn't like it. Will need to be replaced on a future visit.
Very special thanks to JetBlue Airways for kindly offering to help sponsor the return of Maho Beach Cam. They flew us down to SXM from JFK. Please keep them in mind when booking your next flight to SXM or beyond.
Also a big THANK YOU to all the fans who have contributed so generously to our recovery fund. That effort really helped get us back online much sooner.
To watch our live video, click the 'X' in the top right-hand corner to dismiss this message.
Note that it is not too late to help by contributing to our recovery fund.
Choose a currency and pay what you like, when you like, if you like ... but no obligation to contribute anything!
Click a ticket below and enter an amount that's comfortable for your budget.
Thank you for supporting Maho Beach Cam and watching PTZtv!
De hotels zijn goed beschadigd zie ikquote:Op dinsdag 7 november 2017 23:16 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Maho Beach Cam is weer online!
[..]
http://www.mahobeachcam.com/
quote:Gif in de cockpit: Het zwijgcontract
Het wordt wel het best bewaarde geheim van de luchtvaartindustrie genoemd: piloten en bemanningsleden die ziek worden van het vliegen. Volgens een groeiende groep wetenschappers en piloten komt dat omdat ze constant giftige lucht inademen. Giftige stoffen uit de motorolie lekken structureel in de cabinelucht.
Grootschalig wetenschappelijk onderzoek is er nog nooit gedaan. Toch ontkennen luchtvaartmaatschappijen dat je ziek kunt worden door giftige cabinelucht. Piloten en bemanningsleden die ziek thuis zitten, krijgen dus geen compensatie. Intussen kondigt EasyJet aan filters te gaan installeren in vliegtuigen. De nieuwste toestellen van Boeing schrappen het beruchte luchttoevoersysteem. En dan is er nog een zieke KLM-piloot die niet meer mag praten over zijn klachten.
ZEMBLA onderzoekt hoe autoriteiten en luchtvaartmaatschappijen omgaan met dit beladen dossier.
Mijn pa en ik riepen beide "hè, Veldhuizen van Santen". Reden was verschillend.quote:Op donderdag 9 november 2017 09:25 schreef FredvZ het volgende:
De directeur van KLM Health Services heeft wel een bijzondere achternaam uit de KLM historie.
Mijn eerste gedachte was dan ook: zit die persoon daar vanwege kennis en kunde of is dit een functie die geschapen is voor een stukje genoegdoening en is de rol van KLM in de crash in Tenerife groter dan men wil toegeven?
Kan als Polderbaan en Zwanenbrugbaan beide in gebruik zijn als landingsbaan. Zal qua hoogte wel genoeg ruimte tussen zitten.quote:Op donderdag 9 november 2017 11:56 schreef Adrie072 het volgende:
4x vliegtuig parallel in de lucht gespot? Zojuist boven Haarlem 11:40.
Dat was inderdaad zo eind van morgen / begin van de middag. Landing peak dan.quote:Op donderdag 9 november 2017 13:26 schreef Karstman het volgende:
[..]
Kan als Polderbaan en Zwanenbrugbaan beide in gebruik zijn als landingsbaan. Zal qua hoogte wel genoeg ruimte tussen zitten.
Wat een kul.quote:Op donderdag 9 november 2017 09:25 schreef FredvZ het volgende:
De directeur van KLM Health Services heeft wel een bijzondere achternaam uit de KLM historie.
Mijn eerste gedachte was dan ook: zit die persoon daar vanwege kennis en kunde of is dit een functie die geschapen is voor een stukje genoegdoening en is de rol van KLM in de crash in Tenerife groter dan men wil toegeven?
De verschillende onderzoeken rondom de crash geven een verschillend beeld van de rol van de Nederlandse gezagvoerder. Wat nu als het functioneren van de die gezagvoerder ook werd aangetast door de grote hoeveelheden toxische lucht waar hij aan bloot gesteld is?quote:Op donderdag 9 november 2017 17:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat een kul.
De rol van de gezagvoerder was in ieder geval significant.
Amerikaanse F-15'squote:Op donderdag 9 november 2017 11:56 schreef Adrie072 het volgende:
4x vliegtuig parallel in de lucht gespot? Zojuist boven Haarlem 11:40.
Tof thanks!quote:Op vrijdag 10 november 2017 12:20 schreef Bobbje het volgende:
[..]
Amerikaanse F-15's
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=44&t=128991&start=525
Niet de eerste keer dat deze fout bij KLM wordt gemaakt. Zelf ook wel eens op een KLM vlucht vanuit Curacao gezeten dat we onderweg onderdelen verloren.quote:Op vrijdag 10 november 2017 21:57 schreef Peterselieman het volgende:
Het gebruik van verkeerde schroeven lijkt volgens Japanners de oorzaak te zijn dat een KLM 777 een paneel boven Japan verloor, zo uit voorlopig onderzoek gebleken.
https://www.upinthesky.nl(...)verkeerde-schroeven/
Transavia | Boeing 737-8K2 | PH-HSI by FlyingAnts, on Flickrquote:SCHIPHOL - Transavia onthult zaterdag 11 november officieel een Boeing 737-800 in speciale Peter Pan Vakantieclub beschildering. Het toestel maakt die dag een rondvlucht boven Nederland vanaf Schiphol, met tussenlandingen op Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport.
Aan boord van het toestel zijn passagiers die in het verleden met de Peter Pan Vakantieclub op reis gingen. De stichting werd in 1995 opgericht door Transavia-purser Wilco van Elk om kinderen die vanwege ziekte of moeilijke omstandigheden niet op vakantie kunnen een droomreis te bezorgen.
De speciale beschildering is een cadeau van Transavia ter gelegenheid van haar vijftigste verjaardag.
Luchtvaartnieuws Magazine is zaterdag aan boord en doet verslag. De eerste beelden van het speciale vliegtuig, dat zes jaar in de opvallende uitstraling blijft rondvliegen, zijn inmiddels al opgedoken.
Wat zijn Reaper, Grim01 en Gator01 vluchten?quote:Op vrijdag 10 november 2017 12:20 schreef Bobbje het volgende:
[..]
Amerikaanse F-15's
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?f=44&t=128991&start=525
Nu op weg naar Rotterdam: https://www.flightradar24.com/data/flights/hv1996quote:Op zaterdag 11 november 2017 13:23 schreef Iemand91 het volgende:
Even alert in FR24 app zetten en in de lucht kijken:
TRANSAVIA MAAKT RONDVLUCHT BOVEN NEDERLAND MET BIJZONDERE BOEING
[..]
[ link | afbeelding ]Transavia | Boeing 737-8K2 | PH-HSI by FlyingAnts, on Flickr
Zijn dat geen callsigns van het sqadron waar ze bij horenquote:Op zaterdag 11 november 2017 14:38 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Wat zijn Reaper, Grim01 en Gator01 vluchten?
Ben sceptisch over die uitspraak van jou. Bottom line: hij is aan zijn take off run begonnen, zonder clearance.quote:Op vrijdag 10 november 2017 00:23 schreef FredvZ het volgende:
De verschillende onderzoeken rondom de crash geven een verschillend beeld van de rol van de Nederlandse gezagvoerder.
quote:The Boeing 747-400F was taking off from runway 21 at Maastricht Airport when it exited the runway.
According to first reports, the aircraft suffered engine failure then rejected takeoff, leading some of the wheels into the grass.
The aircraft (reg. TC-ACR) was taking off to Jeddah at 23:36 local time.
Cargo hold will have to be unloaded and fuel to be syphoned before the aircraft can be towed back on runway
Omdat in die vier regels meer informatie staat dan in de Nederlandse bronnen die ik zo snel kon vinden.quote:Op zondag 12 november 2017 01:33 schreef Embraer89 het volgende:
Waarom Engels? Het stikt van de Nederlandse bronnen
De correcte boven, de incorrecte onder:quote:Op vrijdag 10 november 2017 21:57 schreef Peterselieman het volgende:
Het gebruik van verkeerde schroeven lijkt volgens Japanners de oorzaak te zijn dat een KLM 777 een paneel boven Japan verloor, zo uit voorlopig onderzoek gebleken.
https://www.upinthesky.nl(...)verkeerde-schroeven/
quote:One of the world's largest airlines picks the ultra-efficient 787 to optimize its future fleet Airplane deal to sustain tens of thousands U.S. jobs
DUBAI, United Arab Emirates, Nov. 12, 2017 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE: BA] and Emirates, one of the world's largest airlines, announced a commitment to purchase 40 787-10 Dreamliners at the 2017 Dubai Airshow. The deal, including airplanes and related equipment, is valued at $15.1 billion at current list prices.
Emirates is the world's largest Boeing 777 operator and will be the first to receive the new 777X in 2020. In selecting the 787-10, Emirates complements their 777 fleet with a medium twin-aisle airplane that offers 25 percent better fuel efficiency per seat and emissions than the airplanes it replaces.
"Emirates' orders today will be delivered from 2022, taking the airline well into the 2030s. Some of these will be replacements so that we maintain a young and efficient fleet, and others will power our future network growth. We see the 787 as a great complement to our 777 and A380 fleet, providing us with more flexibility to serve a range of destinations as we develop our global route network," said His Highness Sheik Ahmed bin Saeed Al Maktoum, chairman and chief executive of Emirates Airline and Group. "It has always been Emirates' strategy to invest in the most advanced and efficient aircraft, and today's orders reflect that. Today's announcement also speaks to our confidence in the future of aviation in the UAE and the region."
(...)
Slordig. Nu nog uitzoeken hoe dat heeft kunnen gebeuren en door wie.quote:Op zondag 12 november 2017 01:36 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Omdat in die vier regels meer informatie staat dan in de Nederlandse bronnen die ik zo snel kon vinden.
[..]
De correcte boven, de incorrecte onder:
[ afbeelding ]
Niet heel aannemelijk. Staat niet in het artikel. Waarom denk je dat?quote:Op zondag 12 november 2017 11:27 schreef Iemand91 het volgende:
Een order voor nog zo'n 40 nieuwe A380(plus) toestellen zal deze week/vandaag ook nog wel bekend gemaakt worden.
Omdat dat al wekenlang de ronde gaat, diverse betrouwbare bronnen en Emirates hier ook op hinten.quote:Op zondag 12 november 2017 22:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Niet heel aannemelijk. Staat niet in het artikel. Waarom denk je dat?
Niet slordig, maar zeer ernstig. Verkeerde schroefjes gebruiken in de luchtvaart is onvergefelijk en kan dodelijk zijn.quote:Op zondag 12 november 2017 22:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Slordig. Nu nog uitzoeken hoe dat heeft kunnen gebeuren en door wie.
quote:In het Gelderse Zoelmond is een helikopter van de Koninklijke Luchtmacht tegen een hoogspanningskabel gevlogen. Daardoor kampen Culemborg en omliggende plaatsen met een grote stroomstoring.
Sinds 19.00 uur zitten meer dan 24.000 huishoudens en bedrijven zonder stroom. De storing is behalve in Culemborg ook in Beusichem, Buurmalsen, Deil, Geldermalsen, Kapel-Avezaath, Buren, Rhenoy, Rijswijk, Tricht en Zoelen. Waarschijnlijk houden gedupeerden nog tot 21.00 uur last van de storing, zegt netbeheerder Liander.
Bij het ongeluk zijn geen gewonden gevallen, meldt de Veiligheidsregio. De helikopter heeft een voorzorgslanding gemaakt. Gevechtshelikopters van Defensie trainen deze week in het laagvliegen. Dat gebeurt zowel overdag als 's avonds.
Ik heb een dejavu... op 12 december 2007 deden ze hetzelfde, in dezelfde regio.quote:Op maandag 13 november 2017 20:25 schreef Iemand91 het volgende:
Oeps...
Apache vliegt tegen hoogspanningskabel: grote stroomstoring bij Culemborg
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:HOOFDDORP - Een nieuwe multifunctionele ruimte van MBO College Airport in Hoofddorp is onder andere voorzien van een werkvloer met onder andere een deel van de romp, cabine en interieur van een Boeing 747-400. Deze is gedoneerd door KLM. Dinsdag is de officiële opening.
De multifunctionele ruimte heeft in totaal drie mock-ups: twee economy classes (86 en 72 stoelen) en een business class (15 stoelen), een grote passageruimte en gate.
De leeromgeving is bedoeld voor het opleiden van stewards en stewardessen, voor zowel cabine- als grondactiviteiten. De studenten worden er getraind en geëxamineerd.
Ton Dortmans, topman van KLM Engineering & Maintenance, noemt de samenwerking met MBO College Airport “uniek”. Vanuit de school is er volgens hem een doorstroom naar KLM van goed gekwalificeerd personeel. “Met het doneren van een deel van KLM Boeing 747 proberen we de passie voor de luchtvaart over te brengen.”
Teruel
Studenten van de opleiding Vliegtuigtechniek, docenten en medewerkers van KLM werkten tien weken samen in het Spaanse Teruel om het interieur van de buiten dienst gestelde Boeing 747-400 te demonteren. Vervolgens duurde het drie maanden om alles op te bouwen in de leeromgeving in Hoofddorp.
De nieuwe ruimte wordt mede beheerd en gebruikt door studenten van de opleidingen Vliegtuigtechniek, Facilitaire Dienstverlening Luchthaven en Luchthavenbeveiliging, meldt MBO College Airport.
Overigens krijgen ook studenten van MBO-opleiding Landstede in Zwolle binnenkort de beschikking over grote delen van een voormalige Boeing 747-400 van KLM.
Op dit moment wel.quote:Op zondag 12 november 2017 23:10 schreef Iemand91 het volgende:
Zulke uitspraken plaats ik hier niet ongefundeerd.
Afgelopen zondag opgenomen.quote:Lightning strike at KL743 ,heading for Lima. These footages shows perfectly how aircrafts responds to lightning.
Tijdens de show dus niet meer inderdaad; maar het is wel duidelijk dat er een order gaat maken.quote:Op dinsdag 14 november 2017 09:21 schreef DeeBee het volgende:
Enders is in ieder geval met lege handen vertrokken uit Dubai, dus zo zeker is de A380 order nog niet. EK wil aardig wat garanties:
https://www.reuters.com/a(...)fizzle-idUSKBN1DD0XD
quote:Part of an Air France crew flying between Paris CDG and Buenos Aires was detained for six hours by the airport police upon arrival in Argentina as the daughter of a former Deputy Minister of Justice in Argentina was “very unhappy about her treatment on board“. French cabin crew union SNPNC explains on Facebook.
The passenger was travelling on board Air France flight AF228 to Buenos Aires on 29 October 2017. Apparently, she asked for an upgrade to business class but was denied the upgrade as the business class was fully booked. In-flight the same passenger asked to change her seat again due to the “inappropriate behaviour” of her neighbour. The crew didn’t notice anything particular but complied with the passenger’s request and assigned her a new seat.
After landing and following a complaint from the same passenger, part of the crew was forced to go to the airport police station. After staying there for six hours, the crew was released, but at the hotel, an injunction was handed over to the crew to report to the Buenos Aires court the next morning at 8:30. The crew became aware that the passenger was the daughter of a former Deputy Minister of Justice and now a Buenos Aires magistrate.
The next morning the crew was sent to a courtyard and the purser was separated from the rest of the crew and locked in a 1 m2 room without the possibility to sit nor drink and eat for several hours. Two guards were constantly watching him.
After several hours, he could finally speak to a lawyer to file a complaint about his treatment. The other crew members were heard for many hours, but the purser was interrogated only at 20:00. Next to the judge, the father of the passenger was also present to interrogate the crew members, in Spanish.
At the end of the day, everyone was released without charges and without excuses. The shocked crew was repatriated to France.
The SNPNC wrote to Jean-Yves Le Drian, Minister of Foreign Affairs, asking him to open an investigation. Another letter sent to the Ambassador of Argentina in France explains the circumstances of this case. The union is currently investigating the possibilities of legal recourse to obtain redress for the harm suffered.
Eigenlijk hadden ze bij Airbus moeten zeggen dat als ze 40-50 A350's af zouden nemen en de A380 ook langer op zou blijven.quote:Op dinsdag 14 november 2017 09:21 schreef DeeBee het volgende:
Enders is in ieder geval met lege handen vertrokken uit Dubai, dus zo zeker is de A380 order nog niet. EK wil aardig wat garanties:
https://www.reuters.com/a(...)fizzle-idUSKBN1DD0XD
Volgende keer mag ze naar huis zwemmenquote:Op dinsdag 14 november 2017 11:40 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Tijdens de show dus niet meer inderdaad; maar het is wel duidelijk dat er een order gaat maken.
Emirates heeft ondertussen heel duidelijk gemaakt dat ze er meer willen.
Toch jammer, want voordat de show begon leek er alles op dat er een order zou komen. Nu is eigenlijk gewoon even afwachten wanneer.
En een tweede nutgate in the making?
The long arm of the law was in motion at Buenos Aires: Air France crew detained after passenger complains “not receiving her upgrade”
[..]
Ook risicospreiding, want de deliveries van de A350 zijn voorlopig erg traag en op deze manier kan Boeing ook leveren (al zijn nu nagenoeg alle EK orders boeing, met de 777X erbij).quote:Op dinsdag 14 november 2017 19:17 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Eigenlijk hadden ze bij Airbus moeten zeggen dat als ze 40-50 A350's af zouden nemen en de A380 ook langer op zou blijven.
Maar dat is met kennis achteraf natuurlijk makkelijk gezegd
Vier zelfs, de Nederlandse PH-CDE heeft wel de blauwe vlek, gele bal en rode letters, maar niet de toevoeging "Airlines".quote:Op donderdag 9 november 2017 12:27 schreef G-Pier het volgende:
Is dit speciaal voor Corendon Dutch Airlines? Ondertussen al drie verschillende nieuwe liveries die tegelijkertijd vliegen.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 14 november 2017 14:04 schreef flipsen het volgende:
Om maar snel de negatieve aandacht van Argentinië af te leiden:
FOK!toen: 14-11-1957 vliegramp in Bussum
Mooi stuk, wist ik niet (is ook al een paar dagen geleden natuurlijk).
gmta?quote:Op dinsdag 14 november 2017 19:58 schreef Cobra4 het volgende:
C&H / [FOK!toen] 14 november 1957: Vliegramp in Bussum
quote:
Told you so.quote:Op dinsdag 14 november 2017 11:40 schreef Iemand91 het volgende:
Tijdens de show dus niet meer inderdaad; maar het is wel duidelijk dat er een order gaat maken.
Emirates heeft ondertussen heel duidelijk gemaakt dat ze er meer willen.
quote:Vliegtuigbouwer Airbus heeft zijn grootste deal ooit gesloten. De Europese vliegtuigfabrikant heeft 430 toestellen verkocht aan de Amerikaanse investeerder Indigo Partners voor een bedrag van 49,5 miljard dollar.
De megadeal werd vandaag bekendgemaakt op de Dubai Air Show. Indigo Partners koopt vliegtuigen van het type A320neo en A321neo, die zijn bedoeld voor korte tot middellange afstanden.
De vliegtuigen zijn bestemd voor verschillende prijsvechters waarin Indigo Partners een belang heeft, onder meer het Hongaarse Wizz Air, het Chileense JetSmart en het Amerikaanse Frontier Airlines.
Vanavond deel 2: NPO2 (21:10 - 22:00 uur):quote:Op woensdag 8 november 2017 20:25 schreef Iemand91 het volgende:
Vanavond Zembla op NPO2 om 21:15 - 22:00 uur:
Gif in de cockpit: Het zwijgcontract
quote:Zembla doet deze week nieuwe ontdekkingen in een van de meest beladen dossiers uit de luchtvaartindustrie: bemanningsleden en passagiers die ziek worden door giftige oliedampen in de cockpit en cabine. Hun klachten bestaan uit hoofdpijn, verlammingsverschijnselen en evenwichtsstoornissen, ook wel het aerotoxisch syndroom genoemd. Dit najaar maakt EasyJet bekend filters te installeren die moeten voorkomen dat de giftige dampen het vliegtuig instromen. Het is groot nieuws: de eerste vliegtuigmaatschappij die erkent dat er een probleem is met de luchtkwaliteit. Zembla onderzoekt: worden zieke piloten en stewardessen nu ook erkend door EasyJet? En waarom plaatsen andere vliegtuigmaatschappijen, zoals KLM, geen filters? Een verhaal over wetenschappers die worden tegengewerkt, omstreden rapporten en zieke piloten die hun werkgever voor de rechter slepen. Zembla was in 2010 de eerste die in ons land onderzoek deed naar het zogeheten Aerotoxic Syndrome. Vanavond proberen de onderzoeksjournalisten erachter te komen waarom het nog steeds geen erkende beroepsziekte is.
Boeing zet er een intentieverklaring voor 175 737's voor Flydubai (met optie voor nog 50 toestellen) tegenoverquote:Op woensdag 15 november 2017 09:22 schreef Pino112 het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)-sluit-megadeal.html
[..]
Poah.quote:Op woensdag 15 november 2017 09:22 schreef Pino112 het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)-sluit-megadeal.html
[..]
Dat kost AF wel miljoenen lijkt me? Zo'n A380 die weken stilstaat.quote:Op donderdag 16 november 2017 18:35 schreef Peterselieman het volgende:
Die A380 van Air France staat nog steeds in Goose Bay. Er is echter hoop, want op 24 november zal een Antonov een nieuwe krachtbron brengen die gemonteerd moet gaan worden. Op de terugvlucht zal de motor overigens wel uit staan.
https://www.upinthesky.nl(...)delijk-nieuwe-motor/
Ik vraag me vooral af waarom ze speciaal een hele motor overvliegen, die ze dan vervolgens niet gebruiken. Als ze dan toch willen dat er op die plek iets aan die vleugel hangt, kunnen ze dan niet beter iets robuusts met een vergelijkbare massa monteren? Of desnoods een ander type motor?quote:Op donderdag 16 november 2017 18:35 schreef Peterselieman het volgende:
Die A380 van Air France staat nog steeds in Goose Bay. Er is echter hoop, want op 24 november zal een Antonov een nieuwe krachtbron brengen die gemonteerd moet gaan worden. Op de terugvlucht zal de motor overigens wel uit staan.
https://www.upinthesky.nl(...)delijk-nieuwe-motor/
Wat je er ook aan wil hangen, je zal het er toch heen moeten vliegen. Goosebay staat niet echt bekend om zijn grote voorraad spare onderdelenquote:Op donderdag 16 november 2017 23:25 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af waarom ze speciaal een hele motor overvliegen, die ze dan vervolgens niet gebruiken. Als ze dan toch willen dat er op die plek iets aan die vleugel hangt, kunnen ze dan niet beter iets robuusts met een vergelijkbare massa monteren? Of desnoods een ander type motor?
https://www.upinthesky.nl(...)piloten-vrije-markt/quote:KLM werft tientallen nieuwe piloten in de vrije markt, buiten de eigen vliegschool om. Dat bevestigt een woordvoerder van de maatschappij desgevraagd aan Up in the Sky.
Vacature
“KLM groeit verder in 2018 en de aanwas van de KLM Flight Academy alleen is niet voldoende,” aldus de woordvoerder. De vacature voor KLM-vliegers wordt vanaf 4 december opengesteld, voor een periode van twee weken.
Overschot
In die periode hoopt KLM dertig tot veertig nieuwe piloten te rekruteren. “De eerste nieuwe vliegers treden dan 1 mei in dienst,” zegt de woordvoerder. Tijdens de crisis en de naweeën daarvan, was er juist een overschot aan piloten en kon KLM makkelijk toe met de afgestudeerden van de KLM Flight Academy, voorheen de KLM Luchtvaart School (KLS).
Crisis
Het aantal studenten dat daar wordt aangenomen, is tijdens de crisis vastgesteld op zestig; genoeg om de vacatures van de vliegers die met pensioen gaan in te vullen. Nu de luchtvaart en ook KLM weer groeit, is de vraag naar piloten toegenomen.
Lenen
Vorige maand werd al bekend dat KLM ook de helpende hand biedt bij de financiering van de opleiding voor vliegers. Een opleiding tot piloot is een kostbare aangelegenheid, dat kost ongeveer een ton. Doorgaans moeten aspirant-vliegers geld lenen om de studie te kunnen bekostigen. ABN Amro trok vorig jaar als laatste bank de stekker uit de ‘pilotenleningen’.
Risico
Daardoor stokte de aanmeldingen op de vliegscholen. KLM, ABN Amro en de KLM Flight Academy kwamen begin oktober een financiële constructie overeen waardoor het risico voor de bank dusdanig verkleind wordt, dat studenten weer in aanmerking komen voor een lening bij ABN. Mochten de afgestudeerden van de Flight Academy binnen 5 jaar geen baan als vlieger hebben bij KLM, dan wordt de lening afgelost via een garantiefonds.
Benen
Die constructie werd opgetuigd om ervoor te zorgen dat KLM voldoende instroom krijgt van nieuwe vliegers. Dit jaar werden al zo’n 150 afgestudeerden van de KLM Flight Academy aangenomen door KLM. Omdat de huidige instroom niet voldoende is om de vraag van KLM bij te benen, stelt de maatschappij nu een externe vacature op.
Ik had het misschien anders moeten formuleren. Het lijkt er nu op dat ze in Goosebay onvoldoende middelen hebben om het vliegtuig weer in volledig werkende staat te krijgen.quote:Op donderdag 16 november 2017 23:46 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Wat je er ook aan wil hangen, je zal het er toch heen moeten vliegen. Goosebay staat niet echt bekend om zijn grote voorraad spare onderdelen
En aangezien het groot is, moet het in een Antonov (124? 225?) en die moet ook maar net beschikbaar zijn op het moment dat je er heen wil vliegen.
Zo makkelijk gaat dat niet in de luchtvaart, dan zou die massa eerst volledig goedgekeurd en gecertificeerd moeten zijn voor gebruik aan dat luchtvaartuig etc. Denk hierbij aan aërodynamica, bevestiging, gewicht, etcquote:Op vrijdag 17 november 2017 10:08 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik had het misschien anders moeten formuleren. Het lijkt er nu op dat ze in Goosebay onvoldoende middelen hebben om het vliegtuig weer in volledig werkende staat te krijgen.
Ik zou dan redeneren: monteer een massa op de plaats van de beschadigde motor en vlieg de A380 en de nieuwe motor naar de locatie waar je het vliegtuig volledig kunt repareren. Maar goed, ik ben ook maar een noob...
quote:Een groep politieagenten uit Dubai heeft zichzelf in het Guinness Book of Records gezet. De agenten trokken samen een A380 van Emirates voort aan een touw.
Volgens de lokale krant de Khaleej Times stond het vorige record op naam van 100 mensen die in Hong Kong een Boeing 747-400 van Cathay Pacific voorttrokken. De agenten uit Dubai verbraken dit record tijdens de Dubai Fitness Challenge.
In de hitte van Dubai trokken de 100 agenten samen een A380 van 302 ton. Het gevaarte kwam uiteindelijk honderd meter ver. Die afstand was voldoende om in het Guinness Book of Records te komen.
Denk dat ze jaarlijks nog meer kwijt zijn aan stakingenquote:Op donderdag 16 november 2017 19:01 schreef Blistering het volgende:
[..]
Dat kost AF wel miljoenen lijkt me? Zo'n A380 die weken stilstaat.
Nieuw seizoen van The Grand Tour komt er aan. DHL is de Official Logistics Partner van het programma.quote:In januari 1981 verdrinken drie Nederlandse marinemannen in de Ierse Zee als hun vliegtuig, een Breguet Atlantic, tijdens een patrouillemissie naar Russische onderzeeboten in zee stort. Oorzaak: een kapot hoogteroer.
Acht jaar daarvoor komt bij een soortgelijk ongeluk de bemanning met de schrik vrij. Defensie ontdekt dat dit type vliegtuig onveilig is, maar stuurt het toch de lucht weer in. Met als gevolg de drie doden in 1981. Andere Tijden over onwetende militairen en een ongeluk dat voorkomen had kunnen worden.
twitter:MrJamesMay twitterde op dinsdag 17-10-2017 om 21:47:15 I've suggested naming the Hammond plane 'Brace for impact'.Name That Plane - https://t.co/WcIWYrBquH - DHL Express https://t.co/BHHdfe7TsD reageer retweet
twitter:MrJamesMay twitterde op woensdag 18-10-2017 om 18:18:29 Best I could come up with over a mug o' char and a Bounty. https://t.co/5ewBDvAhoY reageer retweet
Moet inderdaad volgens EASA regelgeving een motor onder hangen, je mag niet zomaar een stuk metaal zonder certificering eronder hangen.quote:Op donderdag 16 november 2017 23:25 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ik vraag me vooral af waarom ze speciaal een hele motor overvliegen, die ze dan vervolgens niet gebruiken. Als ze dan toch willen dat er op die plek iets aan die vleugel hangt, kunnen ze dan niet beter iets robuusts met een vergelijkbare massa monteren? Of desnoods een ander type motor?
Leuker kunnen we het niet maken...quote:Op zondag 19 november 2017 16:48 schreef artm het volgende:
Bijkomend probleem is dat de motor geen eigendom is van Air France, maar die worden apart geleased. Air France moet dus een additionele lease overeenkomst aangaan met een engine lease maatschappij.
Nee, die heeft Rolls Royce motoren; Air France heeft Engine Alliance.quote:Op zondag 19 november 2017 16:48 schreef artm het volgende:
Heeft Singapore Airlines niet hetzelfde type motor? Die hebben namelijk onlangs een A380 geparkeerd in Zuid-Frankrijk.
Wordt inderdaad geleased.quote:Op zondag 19 november 2017 17:05 schreef derLudolf het volgende:
Maar die A380 is dus wel eigendom van AF? Of een andere leasebedrijf?
Misschien interessant artikel over Rolls Royce over het product wat ze leveren: http://www.economist.com/node/12887368quote:Op zondag 19 november 2017 17:04 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Leuker kunnen we het niet maken...
Zou gaan om een brandalarm in het vrachtruim.twitter:flightradar24 twitterde op maandag 20-11-2017 om 09:57:02 KLM flight #KL598 from Cape Town to Amsterdam, squawked 7700, made a quite fast descent (-5000 feet/min) and divert… https://t.co/wZFE3w4HTd reageer retweet
Yep, hier de pan pan call op 0:15: http://archive-server.liv(...)ov-20-2017-0830Z.mp3quote:Op maandag 20 november 2017 11:31 schreef biertapper het volgende:Zou gaan om een brandalarm in het vrachtruim.twitter:flightradar24 twitterde op maandag 20-11-2017 om 09:57:02 KLM flight #KL598 from Cape Town to Amsterdam, squawked 7700, made a quite fast descent (-5000 feet/min) and divert… https://t.co/wZFE3w4HTd reageer retweet
Een ongecontroleerde brand aan boord is waarschijnlijk een van de grootste nachtmerriescenario’s inderdaad.quote:Op maandag 20 november 2017 11:43 schreef El_Grando101 het volgende:
Lijkt me het meest vervelende van allemaal, brand aan boord. En al helemaal in het vrachtruim.
Gelukkig vals alarm.
Een kennis van me heeft het gehad in een klein kistje (Piaggio) een aantal jaar geleden:quote:Op maandag 20 november 2017 11:45 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Een ongecontroleerde brand aan boord is waarschijnlijk een van de grootste nachtmerriescenario’s inderdaad.
Dat nog niemand op het idee was gekomen om wat helium uit de ballon te laten lopen om zo het liftend vermogen van het ding om laag te brengen zodat-ie niet weg zou kunnen vliegen...quote:Op maandag 20 november 2017 13:52 schreef Iemand91 het volgende:
De Airlander 10 maakte afgelopen vrijdag nog een succesvolle testvlucht waarmee het testteam naar de volgende testfase kon, zaterdag is het vrijgekomen van de ankermast. Veiligheidssysteem zorgde ervoor dat het luchtschip leegliep.
[ [url=https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/7hCHa.GsOfH7svZvdkr30w--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjtzbT0xO3c9MTI4MDtoPTk2MA--/http://media.zenfs.com/en(...)b3006e568]afbeelding[/url] ]
Dat is hier dus ook gebeurd.quote:Op maandag 20 november 2017 14:19 schreef FredvZ het volgende:
Dat nog niemand op het idee was gekomen om wat helium uit de ballon te laten lopen om zo het liftend vermogen van het ding om laag te brengen zodat-ie niet weg zou kunnen vliegen...
80 jaar geleden hadden ze ook al last van loskomende zeppelins, je zou toch denken dat daar nu wel van geleerd is?
Bijzonder dat zo'n gevaarte er dan toch nog vandoor kan gaan.quote:
Toestel is in een weiland op eigen/naast eigen terrein terecht gekomen.quote:Op maandag 20 november 2017 14:54 schreef FredvZ het volgende:
Bijzonder dat zo'n gevaarte er dan toch nog vandoor kan gaan.
De Telegraaf heeft het over:quote:Het kabinet wil vliegmaatschappijen verplichten om vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad Airport te verplaatsen. Het concept-voorstel is inmiddels klaar. De Europese Commissie is op de hoogte gebracht, maar moet nog wel toestemming geven.
Het kabinet gaat Europese vakantiebestemmingen aanwijzen waar straks vanaf Schiphol niet meer naartoe gevlogen mag worden. Luchtvaartmaatschappijen die vliegen naar vakantiebestemmingen binnen Europa worden zo verplicht om uit te wijken naar Lelystad Airport.
Op deze manier wordt ruimte gecreëerd op het overvolle Schiphol voor lucratievere intercontinentale vluchten. Deze zogenoemde ‘verkeerverdelingsregel’ staat op gespannen voet met Europese regels. Die stellen namelijk dat airlines zelf moeten kunnen kiezen vanaf welke luchthaven ze vliegen.
Stok achter de deur
De maatregel moet op 1 april 2019 ingaan en geldt als een stok achter de deur voor als het Lelystad Airport zelf niet lukt om vliegmaatschappijen te verleiden hun plek op Schiphol op te geven en vanaf Lelystad te vliegen. Met aantrekkelijke prijzen hoopt Lelystad airlines naar de polder te halen.
,,Wij zorgen ervoor dat de totale kosten van een bezoek aan Lelystad Airport voor een airline aanzienlijk lager liggen dan op Schiphol”, aldus directeur Hanne Buis van Lelystad Airport. Zodra deze ‘marktbenadering’ niet het gewenste effect heeft, wil het kabinet de dwangmaatregel inzetten.
'Selectiviteitsbeleid'
Het plan ligt momenteel ter inzage bij de vliegmaatschappijen. Die hebben tot 6 december de tijd om erop te reageren. Easyjet en TUI hekelden eerder al het 'selectiviteitsbeleid' voor Schiphol en vinden dat Lelystad Airport autonoom moet kunnen groeien.
Wedstrijdje!quote:Korte- en middellange afstandsvluchten met minder dan tien procent overstappers moeten naar Lelystad vertrekken, zo blijkt uit de plannen. Vrachtvluchten zijn geen optie.
Vrijgevallen slots op Schiphol door het verplaatsen van vakantieverkeer gaan naar intercontinentale vluchten, omdat deze minder dagelijkse capaciteit van Schiphol vergen. Het is nog onduidelijk wie die slots krijgen, onder meer de in het nauw zittende vrachtmaatschappijen azen daar ook op.
PluggieOD, als je nou echt niets zinnigs hier kan typen waar de meerderheid ook maar enigszins iets van begrijpt... blijf dan maar wegquote:Op vrijdag 24 november 2017 23:52 schreef PluggieOD het volgende:
Alle Hongaarse Hinds al in 1998 kompleet.
Wel leuk voor de Hongaarse Hinds die in Overhaul gaan. Als je nu geen zak te melden hebt, gan dan maar weg?quote:
Takkuhweer:
bepaal jij dat?quote:Op vrijdag 24 november 2017 23:54 schreef flipsen het volgende:
[..]
PluggieOD, als je nou echt niets zinnigs hier kan typen waar de meerderheid ook maar enigszins iets van begrijpt... blijf dan maar weg
Frecce heb ik nog brandgaten van in een jas van 28-8-88 en heel veel doden gezien.quote:Op dinsdag 21 november 2017 13:52 schreef Iemand91 het volgende:
Deze foto hebben velen van jullie vast al gezien:
[ afbeelding ]
Emirates heeft daar gisteren een video van online gezet:
Prachtig.
n00b insert; wtf is 'line abreast'?quote:Op zaterdag 25 november 2017 01:13 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Frecce heb ik nog brandgaten van in een jas van 28-8-88 en heel veel doden gezien.
Al Fursan is een team van ex RA piloten. VET omdat ze bv line abreast lijnen vliegen. Dat is fokking moeilijk.
Mijn beste gok is ~kaarsrecht naast elkaar. Hmm dat lijkt wel overeen te komen met https://www.google.co.uk/search?q=line+abreast+formation jaquote:Op zaterdag 25 november 2017 01:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
n00b insert; wtf is 'line abreast'?
Dat UAE team bestaat uit ex Frecce piloten.quote:Op zaterdag 25 november 2017 01:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
n00b insert; wtf is 'line abreast'?
En het avontuur is weer voorbij:quote:Op vrijdag 29 mei 2015 13:35 schreef Iemand91 het volgende:
En wat anders:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)43952.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)71633.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Eastern Airlines is terug!
Samen met American Airlines, Trans World Airlines (TWA) en United Airlines was het een van de 'Big Four" binnenlandse maatschappijen van de VS.
(Pan Am was daarnaast alleen internationaal bezig en was hiermee de onofficiële flag carrier van de VS)
Ze was vooral actief aan de Oostkust van de VS (het had een dominatie op de route New York - Miami) maar vloog ook naar de Cariben en Latijns-Amerika.
Maar in haar latere jaren kreeg het meer concurrentie, onenigheid tussen bestuur en vakbonden en werd de maatschappij langzaamaan uit elkaar gehaald.
Toch werd het in 1983 nog de launch customer van de Boeing 757.
Op 21 januari 1991 viel het doek voor de maatschappij.
Al hun toestellen bleven aan de grond:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)16969.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Haar hoofdkwartier op Miami Airport werd een verlaten gebied:
[ afbeelding ]
In 2011 kocht de Eastern Airlines Group de intellectuele eigendom, waaronder handelsmerken van de oorspronkelijke Eastern Airlines.
Op vrijdag 19 december 2014 nam het haar eerste toestel in ontvangst; een Boeing 737-800 die voorheen voor Kenya Airways vloog. Het kreeg de registratie N276EA en kreeg de naam "Spirit of Captain Eddie Rickenbacker" de vroegere leider van de maatschappij en Amerika's grootste flying ace van WWI.
Na bijna 24 jaar was Eastern Airlines weer terug!
Gisteren voerde deze kist de eerste vlucht uit voor het nieuwe Eastern Airlines.
Het vloog vlucht 3145 van Miami naar Havana op Cuba, een whopping 457 kilometer die in 42 minuten werd gevlogen. Ondanks deze toch wel unieke gebeurtenis was er weinig te doen rond de vlucht, op het watersaluut na.
De vlucht werd afgehandeld op Miami in het gebouw waar oorspronkelijk Eastern Airlines ook gehuisvest was. De vlucht was mogelijk door de toenadering van de VS naar Cuba.
[ afbeelding ]
Over een 12 - 18 maanden zouden de eerste lijnvluchten moeten plaats vinden, tot dan zal het chartervluchten uitvoeren. Net als vroeger zullen ze zich weer richten op de Cariben en Latijns-Amerika.
Dit jaar zou de maatschappij nog zo'n 5-7 gebruikte 737's moeten ontvangen en volgend jaar nog een vijftal.
De maatschappij heeft orders openstaan bij Boeing voor 10 nieuwe 737-800's en met purchase rights voor nog eens 10 737 MAX 8's.
Daarnaast heeft het bij Mitsubishi 20 orders openstaan voor MR90's en met rechten voor nog eens 20 stuks.
De eerste nieuwe Boeings zouden in april 2017 geleverd moeten worden en de Mitsubishi's in 2019.
quote:WASHINGTON - Het Amerikaanse Departement of Transport (DOT) heeft het Air Operator’s Certificate (AOC) van Eastern Air lines ingetrokken. Hiermee komt een eind aan een langdurige poging om de luchtvaartmaatschappij met de rijke geschiedenis nieuw leven in te blazen
Eastern heeft aangegeven vrijwillig haar AOC in te leveren bij de FAA, en dat er geen bezwaar is aangetekend tegen het besluit van de DOT. De maatschappij staakte in september al de vluchten.
Het originele East Air Lines vloog van 1926 tot 1991 en was toen genoodzaakt te stoppen. Sinds 1991 zijn er verscheidene pogingen geweest de maatschappij weer nieuw leven in te blazen. In 2015 werden vanuit Miami chartervluchten onder de vlag van Eastern Air Lines hervat.
Eastern Air Lines vloog sinds 2015 met geleasete Boeing 737’s en had een order uitstaan voor nog eens tien nieuwe 737-800NG, die begin 2020 werden verwacht. De maatschappij had ook twintig Mitsubishi Regional Jets in bestelling.
hoe lang gaat het duren voordat die dingen naar beneden komen dwarrelen? Op die manier bewegende delen in een vleugel maken; het lijkt mij geen goed planquote:Op donderdag 23 november 2017 21:50 schreef Iemand91 het volgende:
De folding wingtip van de Boeing 777X:
[ afbeelding ]
Nope, gewoon een practisch dingetje voor op de grond:quote:Op zondag 26 november 2017 01:26 schreef Sounddragon het volgende:
Wat is trouwens het voordeel van zoiets? Zal iets met draagkracht te maken hebben gok ik, maar is het effect van het omhoogklappen?
Inderdaad ja, vindt dat elke keer weer geinig om te horen.quote:Op zaterdag 25 november 2017 12:18 schreef Sounddragon het volgende:
Ik vind die communications altijd helemaal top erbij
Boeing wel. En er zitten al genoeg bewegende delen in een vleugel, gelukkig wel.quote:Op zondag 26 november 2017 01:26 schreef Sounddragon het volgende:
hoe lang gaat het duren voordat die dingen naar beneden komen dwarrelen? Op die manier bewegende delen in een vleugel maken; het lijkt mij geen goed plan
Kort en simpel gezegd is een grotere spanwijdte efficiënter.quote:Wat is trouwens het voordeel van zoiets? Zal iets met draagkracht te maken hebben gok ik, maar is het effect van het omhoogklappen?
Lijkt mij stug. Dan zouden hun vluchten vanuit Duitsland flink trager zijn dan directe vluchten van concurrenten, niet?quote:Op zondag 26 november 2017 08:52 schreef Proz het volgende:
Dag allen,
Weet iemand hoevaak Schiphol gebruikt wordt als tussenstop op intercontinentale vluchten? In mijn beeld maar heel weinig, kan alleen de vlucht van Garuda bedenken (Jakarta - AMS - London). Maar kan me voorstellen dat Lufthansa misschien ook zo’n soort constructie heeft?
Op dit moment kan ik mij alleen de Jet Airways naar Toronto bedenken.quote:Op zondag 26 november 2017 08:52 schreef Proz het volgende:
Dag allen,
Weet iemand hoevaak Schiphol gebruikt wordt als tussenstop op intercontinentale vluchten? In mijn beeld maar heel weinig, kan alleen de vlucht van Garuda bedenken (Jakarta - AMS - London). Maar kan me voorstellen dat Lufthansa misschien ook zo’n soort constructie heeft?
Jetairways vliegt New Delhi - Amsterdam - Toronto v.v. (9W233 / 9W234)quote:Op zondag 26 november 2017 08:52 schreef Proz het volgende:
Dag allen,
Weet iemand hoevaak Schiphol gebruikt wordt als tussenstop op intercontinentale vluchten? In mijn beeld maar heel weinig, kan alleen de vlucht van Garuda bedenken (Jakarta - AMS - London). Maar kan me voorstellen dat Lufthansa misschien ook zo’n soort constructie heeft?
Ik zie op flightradar wel een vlucht van etihad die Amsterdam - Parijs - Abu Dabi doet.quote:Op zondag 26 november 2017 08:52 schreef Proz het volgende:
Dag allen,
Weet iemand hoevaak Schiphol gebruikt wordt als tussenstop op intercontinentale vluchten? In mijn beeld maar heel weinig, kan alleen de vlucht van Garuda bedenken (Jakarta - AMS - London). Maar kan me voorstellen dat Lufthansa misschien ook zo’n soort constructie heeft?
De overgebleven 7 767 bij British Airways zijn allemaal volledige economy met 258 stoelen.quote:[b]Op zondag 26 november 2017 20:16
Interessanter vind ik eigenlijk de vluchten binnen europa die met widebody's gevlogen worden en dus een "echte" business class hebben ipv een stoel in het midden die vrij is.
Ik weet dat Turkish twee vluchten met een a330 op amsterdam vliegt en BA er eentje met een 767 uitvoert maar er zijn er vast meer.
Oh dat is wel jammer van de 767, dat wist ik niet.quote:Op zondag 26 november 2017 21:57 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De overgebleven 7 767 bij British Airways zijn allemaal volledige economy met 258 stoelen.
[lijstje]
En dan heb je nog de vele vluchten van chartermaatschappijen (TUI-groep, Condor etc.) die ook binnen Europe hun wide-bodies inzetten.
Berlijn.quote:Op zondag 26 november 2017 22:00 schreef derLudolf het volgende:
747 tussen München en Frankfurt, je zou bijna een ticket kopen
Trein naar Duitsland geen optie om de kosten te drukken?quote:Op zondag 26 november 2017 22:52 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Berlijn.
Wat ik zo snel kan vinden is zo'n ¤330 met Lufthansa naar Frankfurt, dan met de 747 naar Berlijn en met de 747 weer terug naar Frankfurt en door naar Amsterdam, op 1 dag.
Ligt er aan hoe duur zo'n treinreis gaat zijn.quote:Op zondag 26 november 2017 23:13 schreef Peterselieman het volgende:
Trein naar Duitsland geen optie om de kosten te drukken?
Als je nu voor half december boekt kost een retour Frankfurt Flughaven ongeveer 130 euroquote:Op zondag 26 november 2017 23:28 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe duur zo'n treinreis gaat zijn.
En een retourtje Frankfurt - Berlijn - Frankfurt kom ik op zo'n ¤165.quote:Op zondag 26 november 2017 23:34 schreef Peterselieman het volgende:
Als je nu voor half december boekt kost een retour Frankfurt Flughaven ongeveer 130 euro
Mooi dat ze ook gelijk met het stereotype afrekenen dat een captain een man is en flight attendant een vrouwquote:Op dinsdag 28 november 2017 20:41 schreef Iemand91 het volgende:
Nog iemand met wat geld achter de hand?
De b.foundation van Brussels Airlines houdt een veiling voor o.a. meevliegen op de jump seat, dag met Flight Attendant mee, tour door de maintenance hangar en meer.
Veiling is hier.
Ik zou wel een dagje met Kirsten op stap willenquote:Op dinsdag 28 november 2017 20:41 schreef Iemand91 het volgende:
Nog iemand met wat geld achter de hand?
De b.foundation van Brussels Airlines houdt een veiling voor o.a. meevliegen op de jump seat, dag met Flight Attendant mee, tour door de maintenance hangar en meer.
Veiling is hier.
Waar worden die A380s dan gestored als ze terug naar de eigenaar gaan? Gewoon naar Toulouse?quote:Op dinsdag 28 november 2017 20:41 schreef Iemand91 het volgende:
Airbus A380 #3 is met (voorlopig) pensioen. Singapore Airlines 9V-SKC heeft op 6 november haar laatste vlucht voor de maatschappij gemaakt als SQ637 van Tokio Narita naar Singapore.
Dit toestel werd op 11 maart 2008 aan de maatschappij geleverd en gaat nu (net als de vorige twee) naar de eigenaar; de Dr. Peters Group.
Hier die dag in Tokio:
[ afbeelding ]
Nog iemand met wat geld achter de hand?
De b.foundation van Brussels Airlines houdt een veiling voor o.a. meevliegen op de jump seat, dag met Flight Attendant mee, tour door de maintenance hangar en meer.
Veiling is hier.
De eerste (9V-SKA) is twee weken geleden naar Tarbes, Frankrijk gevlogen. De 2e (9V-SKB) en 3e (9V-SKC) staan nog in Singapore. Of deze twee (en de nog te volgen 2 toestellen) ook allemaal naar Tarbes gaan weet ik (zo) niet; zou best kunnen.quote:Op woensdag 29 november 2017 20:54 schreef Hojdhopper het volgende:
Waar worden die A380s dan gestored als ze terug naar de eigenaar gaan? Gewoon naar Toulouse?
jij zou wel zo veel willen..quote:Op woensdag 29 november 2017 17:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik zou wel een dagje met Kirsten op stap willen
https://twitter.com/flightradar24/status/935939091581014017quote:The An-22 doesn't fly very often, but when it does, its 8 contra-rotating propellers let you know it’s coming.
Ja, rond een uur of 19:00?quote:Op woensdag 29 november 2017 21:49 schreef Iemand91 het volgende:
Nog meer mensen dit monster over *horen* vliegen?
Ik hoorde zoals verwacht luid en duidelijk overkomen (de An-12 komt hier ook met enige regelmaat over en is al net zo'n brombeer) en enkele minuten later kreeg ik een alert van FR24 dat deze in de lucht hing.
[..]
https://twitter.com/flightradar24/status/935939091581014017
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zou die bestuurder nou echt geen tijd hebben gehad om even dat vliegtuigje van een paar centen los te koppelen Wel een heel duur fikkie denk ik.quote:Op woensdag 29 november 2017 21:49 schreef Iemand91 het volgende:
En op de luchthaven van Singapore is vanmorgen brand uitgebroken in/op een tug die een Singapore Airlines Boeing 777-200ER 9V-SQK aan het vervoeren was:
Ik heb m'n ¤5M alleen net verbrast aan Bitcoins dus daar is niet tegenop te bieden (Zal toch wel een nepbod zijn mag ik hopen...)quote:Op woensdag 29 november 2017 17:39 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik zou wel een dagje met Kirsten op stap willen
Thanks voor de uitleg! Maar nog iets, wat doet RR dan met die motoren? Voor reserve onderdelen? Of verder "verleasen"? En wat heeft Dr. Peters dan aan een frame zonder motoren?quote:Op woensdag 29 november 2017 21:05 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De eerste (9V-SKA) is twee weken geleden naar Tarbes, Frankrijk gevlogen. De 2e (9V-SKB) en 3e (9V-SKC) staan nog in Singapore. Of deze twee (en de nog te volgen 2 toestellen) ook allemaal naar Tarbes gaan weet ik (zo) niet; zou best kunnen.
De motoren van de eerste worden in ieder geval onder de vleugels weggehaald en gaan terug naar Rolls Royce.
Het is zo'n exemplaar dat helemaal om de voorwielen heen gaat en deze ook op tilt. Zonder een werkend hydraulisch systeem krijg je dat wiel niet los en weer op de grond.quote:Op woensdag 29 november 2017 22:40 schreef flipsen het volgende:
[..]
Zou die bestuurder nou echt geen tijd hebben gehad om even dat vliegtuigje van een paar centen los te koppelen Wel een heel duur fikkie denk ik.
De motoren zijn in eigendom van Rolls Royce; die had ze geleased aan Singapore Airlines.quote:Op donderdag 30 november 2017 21:48 schreef Hojdhopper het volgende:
Thanks voor de uitleg! Maar nog iets, wat doet RR dan met die motoren? Voor reserve onderdelen? Of verder "verleasen"? En wat heeft Dr. Peters dan aan een frame zonder motoren?
Wat geeft eigenlijk de doorslag bij de keus voor welk merk/type motoren een luchtvaartmaatschappij gaat bij hun vliegtuigen?quote:Op donderdag 30 november 2017 22:45 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
De motoren zijn in eigendom van Rolls Royce; die had ze geleased aan Singapore Airlines.
Rolls Royce kan ze nu weer leasen aan andere A380 maatschappijen/eigenaren.
Dr. Peters kan zonder motoren inderdaad niet zoveel met het toestel (behalve dan slopen/onderdelen), maar mocht er weer een lease worden afgesloten met een maatschappij; dan kan die maatschappij ook weer Rolls Royce motoren leasen bij Rolls Royce.
Meer dan ik kan bedenken. Ervaring met merk/type, soort vluchten dat ze (gaan) doen, prijs/deal die ze kunnen regelen, onderhoud(skosten), gaat de airlines of fabrikant onderhoud doen (Rolls Royce doet zelf groot onderhoud aan de Trent 500 die de A340-500 en -600 voorstuwen) en nog wel tig andere factoren.quote:Op donderdag 30 november 2017 22:59 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Wat geeft eigenlijk de doorslag bij de keus voor welk merk/type motoren een luchtvaartmaatschappij gaat bij hun vliegtuigen?
Hoe meer banen in diverse richtingen hoe langer het vliegveld kan open blijven bij de verschillende windrichtingen. Is de eene baan niet geschikt dan de ander.quote:Op vrijdag 1 december 2017 17:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Hoi experts! Ik heb wat vragen.
Sinds vandaag Gold bij Flying Blue, jeej. Komen upgrades bij KLM vaak voor? Hoe werkt dat? Bij Qatar Airways kreeg ik bij het boarden een andere boarding pass, is dat standaard? Is er zoiets als een upgradelist zoals Delta op schermen heeft hangen bij de gates voor KLM/AirFrance online beschikbaar?
Waarom heeft Schiphol relatief gezien zoveel banen? Bij gelijksoortige vliegvelden waar ik kom zoals JFK hebben ze er maar twee. Ik had zelf bedacht dat het met de behoorlijk variabele wind te maken heeft en de Nederlandse "veiligheid-boven-alles"-mentaliteit bij landen tijdens een stevige bries (AMS is vooralsnog de enige luchthaven waar ik vaak kom waar ik nog nooit een echt harde landing heb meegemaakt.
Wind is één factor, de andere factor is geluid.quote:Op vrijdag 1 december 2017 17:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Waarom heeft Schiphol relatief gezien zoveel banen? Bij gelijksoortige vliegvelden waar ik kom zoals JFK hebben ze er maar twee. Ik had zelf bedacht dat het met de behoorlijk variabele wind te maken heeft en de Nederlandse "veiligheid-boven-alles"-mentaliteit bij landen tijdens een stevige bries (AMS is vooralsnog de enige luchthaven waar ik vaak kom waar ik nog nooit een echt harde landing heb meegemaakt.
quote:Tegenlicht gaat op zoek naar groene vliegtuigpioniers. Volgens onderzoekers is vliegen de allergrootste bron van vervuiling. Hoe kunnen overheden dat dan negeren?
Hoewel overheden elektrische auto's blijven promoten, is de luchtvaart nog altijd gesubsidieerd. Overheden gaan door met het compenseren van luchtvaartmaatschappijen door al een halve eeuw tickets vrij te houden van btw en geen accijns te heffen op kerosine. Maar het klimaat lijdt er wel onder.
Milieuvervuiling
In Tegenlicht komen groene vliegtuigpioniers aan het woord. Zij vinden het niet kunnen dat in het Parijse Klimaatakkoord de huidige en toekomstige uitstoot van het internationaal luchtverkeer niet eens is opgenomen. Overheden sluiten volgens hen de ogen voor de milieuvervuiling. Daar willen zij dan ook iets aan doen.
Technologische revolutie
Tegenlicht laat zien hoe de pioniers in de luwte werken aan een technologische revolutie waardoor vliegtuigen elektrisch of hybride worden aangedreven. Hun toekomstdroom is dat vervoeren via de lucht nog makkelijker gaat, maar dan schoner, stiller en duurzamer.
Hah, bedankt voor de info!quote:Op zaterdag 2 december 2017 13:05 schreef LintuxCx het volgende:
Plus bv Heathrow zou graag meer dan twee banen willen hebben, maar het "gaat wat moeizaam"
Qua upgrades is elke airline anders, KLM ken ik niet maar vziw zijn Europese airlines minder scheutig met upgrades dan bv Amerikaanse. (Geen idee hoe het met Etiqatrates en z'n vriendjes zit.)
Bij BA bv krijg je alleen upgrades als ze je plek nodig hebben voor iemand anders (upgrade vanuit een lagere kabine, of overboeking met te weinig no-shows oid). En wanneer je erachter komt ... dat kan al tijdens online inchecken zijn, of vaker bij de balie op het vliegveld waar je opeens een nieuwe boarding pass in je handen gedrukt krijgt, of wat me vorige week gebeurde, ze pakte een balpen en krabbelde me een nieuw stoelnummer op m'n boarding pass.
Shit, kan dat niet wat eerder? Ik moet net in februari van Brussel naar Drenthe toe.quote:Op dinsdag 5 december 2017 14:00 schreef boriq het volgende:
Goed nieuws voor Eelde, Nordica gaat vanaf komende zomer dagelijkse vluchten uitvoeren tussen Eelde en München en 6x/week van Eelde naar Brussel Zaventem
twitter:flightradar24 twitterde op woensdag 06-12-2017 om 10:39:49 AeroUnión 767 XA-LRC returned to LAX shortly after takeoff yesterday afternoon due to a bird strike to the right engine on takeoff. reageer retweet
Flinke lens compressie natuurlijk, maar blijft tof gezicht:quote:Vanaf 2018 dragen KLM-piloten geen pilotenpet meer. De luchtvaartmaatschappij is daardoor zeer vooruitstrevend - of, afhankelijk aan wie je het vraagt, slordig met tradities.
Al 98 jaar siert ze de hoofden van de piloten van Nederlandse bekendste luchtvaartmaatschappij: de KLM-pet. Het donkerblauwe hoofddeksel, met voorop in goudgele letters de drie bedrijfsletters en het kroontje geborduurd, heeft de KLM-vliegers al die tijd voorzien van panache en een zekere distinctie. Binnenkort komt daar een einde aan, kondigt KLM aan: de pilotenpet, nu nog verplichte dracht, zou namelijk te ouderwets zijn.
KLM schaft de petten met ingang van 2018 af. De luchtvaartmaatschappij ziet 'de toegevoegde waarde van een pet' niet meer en wil 'de uitstraling van vliegers moderner en toegankelijker maken', zo maakt KLM in een persbericht bekend.
In haar 98-jarige bestaan paste de maatschappij het model en de uitstraling van de pilotenpet regelmatig aan zodat deze niet te ouderwets werd. Daar voelt KLM nu niets meer voor. Op 31 december stappen de piloten daarom voor het laatst mét pet het vliegtuig in.
Verdeeld besluit
De luchtvaartmaatschappij volgt het voorbeeld van budgetmaatschappijen als EasyJet en Ryanair. Een pet is hun piloten vreemd. Bij veel luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten maakt de pet evenmin deel uit van het pilotenuniform.
Oudere maatschappijen, zoals British Airways en Lufthansa, verplichten hun piloten nog wel tot het dragen van een pilotenpet. KLM valt in het laatste rijtje en is wat het besluit betreft zeer vooruitstrevend - of, afhankelijk aan wie je het vraagt, slordig met tradities.
Volgens Joost van Doesburg, woordvoerder van pilotenvakbond VNV, zijn de KLM-piloten verdeeld over het besluit de pilotenpet af te schaffen. 'Het ene kamp vindt het mooi om met een pilotenpet op door de luchthaven te lopen en zo de aandacht van reizigers te trekken. Het andere kamp vindt de pet vooral een onding dat je constant met je mee moet nemen. Die piloten zijn blij met de afschaffing.'
Afstaan
De piloten mogen hun petten houden, maar KLM stelt voor de hoofddeksels te doneren aan Stichting Hoogvliegers, een organisatie die zieke kinderen voor een dag piloot laat zijn. Van Doesburg betwijfelt of veel piloten hun petten willen afstaan.
'Niet omdat we Hoogvliegers niets gunnen - onze piloten dragen financieel bij aan de stichting. Maar ik denk dat veel KLM-piloten toch wel een zekere waarde aan hun eigen pet hechten en hem om die reden graag willen bewaren. Bovendien: de stichting heeft ook niets aan 2.700 pilotenpetten.'
twitter:JacdecNew twitterde op zaterdag 09-12-2017 om 14:55:41 Qatar Airways Airbus A321 (A7-AIB) was damaged beyond repair when a fire broke out in the cabin whilst undergoing m… https://t.co/sk9IqqxlAC reageer retweet
It's just a flesh wound.quote:Op zaterdag 9 december 2017 20:24 schreef Peterselieman het volgende:
Een A321 van Qatar is bijna geheel uitgebrand nadat tijdens onderhoudswerkzaamheden een antenne van het in-flight entertainmentsysteem vlamvatte ...
quote:Een toestel van British Airways heeft woensdag tijdens vertrek vanuit de Amerikaanse stad Phoenix te maken gehad met een motorstoring. Een van de vier motoren viel uit tijdens het opstijgen.
Motor 3
De Boeing 747-400 met registratie G-CIVM was vertrokken als vlucht BA288 naar Londen Heathrow, met aan boord 234 inzittenden. De bemanning maakte volgens The Aviation Herald kort na take-off een Mayday-oproep nadat motor 3 uitviel. Op beelden vanaf de grond is te zien dat er vlammen uit de motor komen.
Geland
Het vliegtuig werd in de holding gehouden, waarna er brandstof is geloosd om een veilige terugkeer naar het vliegveld te maken. Vóór de landing is de landingsbaan geïnspecteerd op onderdelen. Uiteindelijk is het toestel veilig geland.
De Boeing staat sinds het incident nog altijd op de luchthaven van Phoenix.
quote:De Fokker F28 Fellowship die dienst deed als regeringsvliegtuig, is te koop. Het toestel staat te koop voor 250.000 dollar op de website Controller.com.
Het toestel rolde 1972 van de band op Schiphol, met als registratie PH-PBX. De Fellowship werd gebouwd voor de Rijksluchtvaartdienst, dat het toestel inzette als regeringstoestel. De registratie PBX stond voor Prinses Beatrix.
Koninklijk Huis
De Fokker vloog tot 1996 voor het Koninklijk Huis en de regering. Daarna werd het vliegtuig vervangen door een Fokker 70, de PH-KBX. De PBX werd verkocht aan een maatschappij in Indonesië. Na omzwervingen belandde het toestel in 2011 in Zuid-Afrika.
Onderhoud
De koper die de Fellowship wil hebben, kan er nog niet meteen mee weg. Het toestel mist één motor en heeft een c-check nodig. Ook is niet duidelijk of het landingsgestel goed werkt. Het vliegtuig kan ‘as is’ overgenomen worden of gesloopt worden om de losse onderdelen te verkopen.
Interieur
Het vliegtuig is ingericht in een vip-configuratie en kan maximaal 18 passagiers meenemen. Voor hen zijn er twaalf stoelen en twee banken, met ruimte voor in totaal zes passagiers. De cabine is ook voorzien van audio, video en een flatscreen-tv.
Ja, die is wel afgeschreven.quote:Op zaterdag 9 december 2017 20:24 schreef Peterselieman het volgende:
Een A321 van Qatar is bijna geheel uitgebrand nadat tijdens onderhoudswerkzaamheden een antenne van het in-flight entertainmentsysteem vlamvatte ...[ afbeelding ]twitter:JacdecNew twitterde op zaterdag 09-12-2017 om 14:55:41 Qatar Airways Airbus A321 (A7-AIB) was damaged beyond repair when a fire broke out in the cabin whilst undergoing m… https://t.co/sk9IqqxlAC reageer retweet
[ afbeelding ]
Schijnbaar engine stall in linkermotor. Was ook al met bijna 3 uur vertraging vertrokken.quote:Op maandag 11 december 2017 00:19 schreef kree het volgende:
Hier gaat ook iets niet goed
[ afbeelding ]
https://imgur.com/a/0C1Ab
Ja zat toevallig ff via mijn eigen adsb ontvanger te kijken maar raakte hem kwijt.quote:Op maandag 11 december 2017 00:31 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Schijnbaar engine stall in linkermotor. Was ook al met bijna 3 uur vertraging vertrokken.
Na 1 uur zijn ze nu letterlijk 1 gate opzij geschoven.
Die passagiers zullen niet blij zijn.
Alles ging kut op Schiphol gisteren geloof ik... Ik zou naar Stockholm vliegen in de middag, was door het weer te laat, mocht niet meer mee ondanks nog 25 minuten voor gate closingquote:Op maandag 11 december 2017 00:31 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Schijnbaar engine stall in linkermotor. Was ook al met bijna 3 uur vertraging vertrokken.
Na 1 uur zijn ze nu letterlijk 1 gate opzij geschoven.
Die passagiers zullen niet blij zijn.
Ik wilde dit net gaan posten, ben jij me weer voorquote:Op woensdag 13 december 2017 15:08 schreef Iemand91 het volgende:
Deze A380 is een kerstboom aan het tekenen: https://www.flightradar24.com/AIB232E/fd1fd63
[ afbeelding ]
Prijzen voor een enkeltje vanaf ¤170-200quote:Amsterdam – New York JFK eff 07MAY18 4 weekly 787-9
DY7701 AMS1225 – 1425JFK 789 x357
DY7700 JFK1830 – 0730+1AMS 789 x246
Goede zaak, kunnen die A321 neo's nou ook intercontinentale vluchten uitvoeren?quote:Op donderdag 14 december 2017 20:09 schreef Peterselieman het volgende:
Grote opsteker voor Airbus dat Delta 100 A321's bestelt met een optie voor nog eens 100
http://www.airbus.com/new(...)eo-acf-aircraft.html
Jup en die LR-versie al helemaalquote:Op donderdag 14 december 2017 20:56 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Goede zaak, kunnen die A321 neo's nou ook intercontinentale vluchten uitvoeren?
En een fikse middelvinger naar Boeing die de aanschaf van de Bombardier C-series door Delta dwarszit.quote:Op donderdag 14 december 2017 20:09 schreef Peterselieman het volgende:
Grote opsteker voor Airbus dat Delta 100 A321's bestelt met een optie voor nog eens 100
http://www.airbus.com/new(...)eo-acf-aircraft.html
Plaza is weer open.quote:Op Schiphol heeft de marechaussee een man neergeschoten. Hij zou een mes in zijn hand hebben gehad en een ruit hebben ingeslagen, heeft de marechaussee tegen Nieuwsuur gezegd.
Schiphol Plaza, waar alle treinen aankomen, is ontruimd, zo laat een woordvoerder van Schiphol weten. Van en naar Schiphol rijden op dit moment geen treinen.
Het is niet bekend wat de ontruiming betekent voor de vertrekkende en aankomende vluchten.
Uslu begint over de 747 op 6:30:quote:SCHIPHOL - Het nieuwe Corendon-hotel, gevestigd in het voormalige Sony-kantoor bij Schiphol, krijgt als het aan topman Atilay Uslu ligt een heuse Boeing 747 in de voortuin. “We zijn in onderhandeling met KLM over een toestel”, zegt hij in gesprek met Misset Horeca.
Eerder zette Corendon al een gedeelte van een Boeing 737 in het Corendon Vitality Hotel in Amsterdam, met daarin een cockpit en veertien stoelen. “We gaan nu voor een compleet vliegtuig”, zegt Uslu. Hij wil van het toestel een museum maken.
Het Corendon Village bij Schiphol krijgt 677 kamers en moet daarmee het grootste van de Benelux worden.
Zeker eerst zien dan geloven inderdaad.quote:Op zaterdag 16 december 2017 02:45 schreef flipsen het volgende:
Eerst zien dan geloven. Zal wel een symbolisch bod hebben gedaan van 1 euro? Of 747 euro natuurlijk
Dat maakt niet zoveel uit. 90% van de mensen weet toch het verschil niet.quote:Maar dan nog, wat moet Corendon met een 747 als ze daar helemaal niet mee vliegen
quote:Vliegtuigliefhebbers moeten maandagmiddag in Amsterdam naar boven kijken: vier exemplaren van de eenmotorige Fokker S-11 vliegen dan de route die vroeger per schip werd afgelegd.
Het is een initiatief van de stichting Fokker Four, omdat het maandag precies 70 jaar geleden is dat dit eerste trainingsvliegtuig van Fokker de lucht in ging.
De vier nog vliegende S-11's zullen nauwkeurig de route volgen die ze in 1947 per trekschuit aflegden, van de voormalige Fokkerfabriek in Amsterdam-Noord naar Schiphol-Oost.
"We zullen een aantal cirkels boven Amsterdam en omgeving vliegen," zegt Martin Schoonderbeek van Fokker Four, "over alle plekken die van belang zijn geweest bij de ontwikkeling en de bouw van het toestel."
Staal en linnen
De stichting van oud-Luchtmachtvliegers is nog de grootste gebruiker van het toestel. "We zijn de enige Nederlandse partij die nog met Fokkers vliegt, nu KLM eerder dit jaar afscheid heeft genomen van haar toestellen. We willen graag deze vliegende historie aan de mensen blijven laten zien."
De tweepersoons S-11 was een van de laatste toestellen die Fokker bouwde op de manier waarmee het in de jaren twintig van de vorige eeuw de grootste vliegtuigfabrikant van de wereld was geworden: met een romp van stalen buizen overspannen met linnen. "Je zit nog op kussentjes met bloemenmotief."
Het model was een trainingsvliegtuig waar vliegers van de luchtmacht en de marine tot in de vroege jaren zeventig hun eerste vliegervaring in opdeden.
Het tweepersoons vliegtuig werd later ook geëxporteerd naar Brazilië, Italië, Israël en vloog tot in de jaren zeventig nog in Paraguay en Bolivia.
Fokker succesvol
"De S-11 is voor heel veel vliegers van de luchtmacht belangrijk geweest, omdat ze er hun eerste deel van de opleiding in hebben gevolgd voordat ze naar de Starfighter, F-5 of F16 gingen," zegt Schoonderbeek.
"Bovendien was het het toestel waarmee Fokker na de oorlog weer succesvol werd. Het is uniek dat dit toestel na 70 jaar nog vliegt."
De S-11 is het laatste type toestel dat Fokker in Amsterdam-Noord bouwde, voordat Fokker zijn vliegtuigproductie op Schiphol Oost en in Woensdrecht concentreerde.
De S-11 was, wat aantallen betrof, het succesvolste Fokkervliegtuig. De fabrikant bouwde in Amsterdam 100 toestellen. In Italië werden 180 toestellen in licentie gebouwd, in Brazilië nog eens 100.
En Aeroflot komt deze zomer met de Airbus A330-200 naar Schiphol:quote:* Omstreeks 12:00 uur start de rondvlucht vanaf Lelystad Airport via Monnickendam naar de Noorderbegraafplaats in Amsterdam-Noord, waar een rondje gevlogen wordt boven het Monument voor de 206 Amsterdammers die in 1943 omkwamen bij geallieerde bombardementen op de Fokkerfabriek in Noord.
* Daarna volgt een rondje boven de Papaverweg 31-33, waar de Fokkerfabriek heeft gestaan.
* Vervolgens nemen de vliegtuigen de vaarroute waarlangs de toestellen zeventig jaar geleden van Noord naar Schiphol werden vervoerd: Van Hasseltkanaal, IJ, Kostverlorenvaart, de Nieuwe Meer en de Ringvaart naar Schiphol-Oost waar de vlucht rond 13.30 landt op de Oostbaan.
* Na een korte pauze op Schiphol-Oost gaat de vlucht precies om 14:36 uur - het startmoment van de eerste proefvlucht in 1947 - weer de lucht in, gevolgd door een rondje om de toren van Schiphol en, na een rondje boven de A'DAM Toren, terug naar Lelystad.
quote:Aeroflot vliegt in de komende zomer met een Airbus A330-200 tussen Amsterdam en Moskou Sjeremetjevo, zo meldt Routesonline. Dat is een forse capaciteitsverhoging voor de Russische maatschappij, die normaal met narrowbody-toestellen naar Nederland vliegt.
De A330-200 zal vanaf 1 juni dienst doen op de vluchten SU2550 vanuit Sjeremetjevo (vertrek 09:25) en SU2551 vanuit Schiphol (vertrek 13:15). De andere twee dagelijkse vluchten van Aeroflot blijven uitgevoerd worden door – veel kleinere – Airbus A320’s en A321’s.
A330-200
Er kunnen maximaal 241 passagiers meevliegen in de Russische A330-200’s. Vooral de businessclass-passagiers gaan er op vooruit, omdat zij in dat toestel over zogeheten angle-flat-stoelen beschikken. Ook voor reizigers in economy is er door de 2-4-2 opstelling meer comfort.
Gave timing (Of okay, misschien iets met type ratings..)quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:16 schreef Iemand91 het volgende:
Op 3 januari vliegt hij de laatste Delta 747-400 naar Arizona en gaat dan met pensioen.
Waarom zit er een foto van een triple bij?quote:Op zondag 17 december 2017 00:14 schreef Iemand91 het volgende:
Afgelopen dinsdag rolde de 11e 787-9 (PH-BHN) voor KLM de productiehal uit:
[ afbeelding ]
Verwachte levering aan KLM is over ongeveer een maand.
Omdat dat op dat moment een van de weinige foto's waren met de KLM kist erop. Nu niet meer:quote:Op woensdag 20 december 2017 19:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Waarom zit er een foto van een triple bij?
Hij stond in de achtergrond... niet gezien.quote:Op woensdag 20 december 2017 19:21 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Omdat dat op dat moment een van de weinige foto's waren met de KLM kist erop. Nu niet meer:
[ afbeelding ]
quote:SEATTLE - Vliegtuigbouwers Boeing en Embraer voeren gesprekken over een mogelijke overname. Dat bevestigen beide partijen. Daarmee lijkt Boeing een antwoord te zoeken op de nauwe samenwerking die Airbus en Bombardier eerder dit jaar aangingen.
Ingewijden melden aan de Wall Street Journal dat Boeing 3,7 miljard dollar zou willen betalen voor Embraer. Het Braziliaanse bedrijf is marktleider op het gebied van regionale vliegtuigen en de grote concurrent van Bombardier, waarmee Airbus samenwerkt.
De Braziliaanse overheid moet wel goedkeuring geven omdat zij een veto heeft bij een eventuele overname van Embraer. Het in 1969 opgerichte bedrijf maakt vliegtuigen voor middellange afstanden. Boeing en Embraer zijn al samenwerkingspartners bij verschillende projecten.
Het zou de grootste overname zijn voor Boeing sinds de koop van de Amerikaanse rivaal McDonnell Douglas in 1997.
De laatste tijd vindt een flinke consolidatieslag plaats in de luchtvaartindustrie. In oktober nam het Europese Airbus nog een meerderheidsbelang in het CSeries-programma van het Canadese Bombardier.
Ja, echt top. Nog meer diversiteit in vliegtuigland.quote:Op donderdag 21 december 2017 21:55 schreef Iemand91 het volgende:
BOEING VOERT OVERNAMEGESPREKKEN MET EMBRAER
[..]
Dit brengt de vloot naar 8 stuks in het NAVO-verband waar Nederland, België, Duitsland, Noorwegen, Luxemburg deze toestellen aanschaffen.quote:BRUSSELS (Reuters) - Belgium will invest 258 million euros ($305.8 million) in a air-to-air refueling plane to expand European defense capacity, the Belgium ministry of defense said on Friday.
The investment will increase the number of European tanker planes to eight from seven and is part of a 2012 project to improve Europe’s capacity in this regard.
The project had chosen the Airbus A330-MRTT plane, which apart from refueling different kinds of fighter aircraft, such as the F-35 and Eurofighter models, can also be used for transporting goods and passengers.
Wat denk je.quote:Op zondag 24 december 2017 17:34 schreef FredvZ het volgende:
Was iemand dit al opgevallen in Google Maps:
[ afbeelding ]
twitter:flightradar24 twitterde op maandag 25-12-2017 om 06:17:02 After a brief trip back to the workshop for some carrots and a fresh load of toys, Santa is back in action. reageer retweet
Een outbound lijnvlucht heeft altijd een oneven flightnumber (dus KL887 naar Hong Kong toe). De inbound is dan de 888.quote:Op zondag 24 december 2017 22:16 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
De carrière van deze dame zit er bijna op.
Momenteel is PH-BFF onderweg als KL888 naar Hong Kong.
Morgenavond komt ze rond 7 uur als KL889 terug.
Zoals het nu lijkt is dit haar laatste rotatie.
Daar gaan de Russen en de Chinezen wel voor zorgen in de komende jaren.quote:Op vrijdag 22 december 2017 16:14 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ja, echt top. Nog meer diversiteit in vliegtuigland.
En water is nat.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:57 schreef Peterselieman het volgende:
Airbus lijkt bereid te zijn de A380 de nek om te draaien als een nieuwe order van Emirates uitblijft.
Lekkere onderhandelingspositie voor Emirates.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:57 schreef Peterselieman het volgende:
Airbus lijkt bereid te zijn de A380 de nek om te draaien als een nieuwe order van Emirates uitblijft.
https://www.reuters.com/a(...)ources-idUSKBN1EL11L
Imo is het vliegtuig net wat te vroeg gekomen. In de toekomst kan het best aantrekkelijk worden omdat steeds meer vliegvelden tegen hun grenzen aan gaan lopen, al zal de markt nooit heel groot worden
De A380 is puur een Emirates product (geworden).quote:Op woensdag 27 december 2017 21:09 schreef Sunri5e het volgende:
Lekkere onderhandelingspositie voor Emirates.
Die zijn er nog steeds hoor. Op dit moment zijn er 5 A340's onderweg van of naar München.quote:Op donderdag 28 december 2017 13:33 schreef Hojdhopper het volgende:
Weet iemand of ik ergens kan nakijken hoe het A340 schema van LH eruit ziet of wanener dit gewijzigd is? Gevoeld stonden ze tot een maand geleden nog elke dag op München, maar kan nu geen LH A340 vluchten meer vinden vanaf München.
Ah, dan heb ik misschien verkeerd gezocht oid. Op korte termijn idd genoeg te zien in München, die A380s en daarnaast een handvol A350s.quote:Op donderdag 28 december 2017 14:10 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Die zijn er nog steeds hoor. Op dit moment zijn er 5 A340's onderweg van of naar München.
Toevallig ook niet in de war met hun A340-300's die door Lufthansa CityLine worden gevlogen, allen met een Star Alliance paintjob?
Overigens gaan ze ook laatste toestellen naar Brussels Airlines die ze met hun crew gaan wet leasen aan Lufthansa met Eurowings paintjob.
En komende zomer gaan er 5 Lufthansa A380's verhuizen van Frankfurt naar Múnchen en gaan er in ruil waarschijnlijk een aantal (5?) A340-600's van Múnchen naar Frankfurt.
Ook hebben er de afgelopen (kerst)dagen een hoop toestellen stilgestaan vanwege de mindere vraag naar vluchten.
Hier bijvoorbeeld Frankfurt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan hoop je maar dat dat beest een beetje rustig blijft.quote:Een vliegtuig van Delta Air Lines keerde zaterdag vlak na vertrek om, vanwege een vogel die in de cockpit zat.
Vogel
In een verklaring meldt de luchtvaartmaatschappij dat de piloot de vogel vlak na het opstijgen ontdekt werd. Waarschijnlijk was het dier tijdens het boarden aan boord gekomen.
Vrij
Vlucht 1943 was onderweg naar Atlanta, maar om mogelijke afleiding door het dier te voorkomen keerde de piloot om. Eenmaal terug in Detroit werd het dier vrijgelaten. Het is niet bekend om welk soort vogel het ging.
Met dank aan Trump:quote:Op maandag 1 januari 2018 00:40 schreef derLudolf het volgende:
Opdat 2018 weer een jaar mag worden zonder burgerluchtvaart ongevallen
(Geen doden in de burgerluchtvaart in 2017 lijkt me ook niet helemaal waar, maar dat terzijde)twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 02-01-2018 om 15:13:13 Since taking office I have been very strict on Commercial Aviation. Good news - it was just reported that there were Zero deaths in 2017, the best and safest year on record! https://t.co/jfJxEvzBd3 reageer retweet
Zal wel alleen op Amerikaans grondgebied zijn. Dat is immers het enige dat telt voor hem.quote:Op woensdag 3 januari 2018 00:08 schreef OEM het volgende:
[..]
Met dank aan Trump:(Geen doden in de burgerluchtvaart in 2017 lijkt me ook niet helemaal waar, maar dat terzijde)twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 02-01-2018 om 15:13:13 Since taking office I have been very strict on Commercial Aviation. Good news - it was just reported that there were Zero deaths in 2017, the best and safest year on record! https://t.co/jfJxEvzBd3 reageer retweet
quote:Op woensdag 3 januari 2018 00:08 schreef OEM het volgende:
(Geen doden in de burgerluchtvaart in 2017 lijkt me ook niet helemaal waar, maar dat terzijde)
De burgerluchtvaart had zijn eerste dodelijke ongeval van 2017 al op 16 januari:quote:Op woensdag 3 januari 2018 09:50 schreef Karstman het volgende:
Zal wel alleen op Amerikaans grondgebied zijn. Dat is immers het enige dat telt voor hem.
Als jouw vriendin leest dat je het over "stewardess" hebt, is het gelijk je ex. Flight Attendant! Maar gefeliciteerdquote:Op donderdag 4 januari 2018 13:11 schreef Hojdhopper het volgende:
Zo, het jaar begint goed: mijn vriendin is aangenomen bij Lufthansa (stewardess). Nu toch maar een goed voornemen: lekker vaak meevliegen!
Haha snap je punt, gelukkig gebruikt ze het woord zelf soms ook nog.quote:Op donderdag 4 januari 2018 14:39 schreef flipsen het volgende:
[..]
Als jouw vriendin leest dat je het over "stewardess" hebt, is het gelijk je ex. Flight Attendant! Maar gefeliciteerd
Zoals in het artikel staat hebben er toestellen úren lang op de tarmac gestaan na landing.quote:NEW YORK - Winterstorm Grayson heeft het vliegverkeer in het Noordoosten van de Verenigde Staten de afgelopen twee dagen flink verstoord. Nasdaq bericht over 4.000 annuleringen op donderdag en op social media spreken reizigers over een ‘meltdown’ op New York’s JFK Airport. Ook zaterdag houden de problemen aan.
Volgens Nasdaq is United Airlines het grootste slachtoffer van de storm met een aantal van 560 annuleringen op donderdag. Ook American Airlines, Delta Air Lines, JetBlue Airways, Spirit Airlines en Southwest Airlines werden door Grayson verplicht tot het annuleren van veel vluchten.
New York JFK
Op sociale media doen verschillende passagiers hun beklag over de situatie in New York vrijdag en zaterdagochtend, bijvoorbeeld over het lange wachten bij het ophalen van de bagage. Mensen zijn vooral boos over de wachttijden op het asfalt. Zo stelt een twitteraar drie uur in het vliegtuig te zitten in afwachting van een beschikbare gate. De piloot zou hebben aangegeven dat het chaos was bij de luchtverkeersleiding.
Op Twitter werd ook duidelijk dat sommige reizigers vanuit het vliegtuig het alarmnummer 911 hebben gebeld en hebben gedreigd “de nooddeuren open te breken”. Volgens Flightradar24 hadden verschillende vluchten hetzelfde probleem na het landen en hebben sommige vliegtuigen tijdens het wachten een rondje gereden over de luchthaven. Ook zaterdag houden de problemen aan. Vliegtuigen van Lufthansa en Austrian Airlines zie al waren vertrokken richting JFK hebben rechtsomkeert gemaakt naar respectievelijk Frankfurt en Wenen vanwege beperkte capaciteit op de luchthaven.
Schiphol
Ook het vliegverkeer op Schiphol had last van het winterweer in de VS. Zo zijn donderdag drie van vijf vertrekkende vluchten naar New York geannuleerd, evenals vluchten naar Boston. Op vrijdag zijn alle inkomende vluchten vanuit New York gecanceld en hadden alle inkomende vluchten een dag later flinke vetraging. De vluchten van Schiphol naar Boston en Philadelphia verliepen vrijdag weer volgens schema.
Het ergste van de winterstorm lijkt voorbij, al kan het de komende dagen in het noordoosten van de VS erg koud worden. Volgens de New York Times kunnen er gevaarlijk lage temperaturen gehaald worden tot wel -40 graden Celsius rond New York en in New England.
twitter:SWFairport twitterde op vrijdag 05-01-2018 om 19:30:22 Stewart International - The "Little" Airport That Could 😉World's biggest passenger jet forced to land at small Ne… https://t.co/3rp2pESzbs reageer retweet
Zit je lekker in je First Class suite, moet je uiteindelijk nog in de fucking kou over een trapje naar de "terminal" lopen, samen met het plebs en niets geen Lounge of Priority service voor je bagagequote:Op zondag 7 januari 2018 11:17 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Door de storm kreeg een klein vliegveld bij New York ook een onverwachte bezoekertwitter:SWFairport twitterde op vrijdag 05-01-2018 om 19:30:22 Stewart International - The "Little" Airport That Could 😉World's biggest passenger jet forced to land at small Ne… https://t.co/3rp2pESzbs reageer retweet
En de laatste 130 kilometer per bus afleggen, voor de volledige Ryanair-experiencequote:Op zondag 7 januari 2018 11:50 schreef flipsen het volgende:
[..]
Zit je lekker in je First Class suite, moet je uiteindelijk nog in de fucking kou over een trapje naar de "terminal" lopen, samen met het plebs en niets geen Lounge of Priority service voor je bagage
quote:Op zondag 7 januari 2018 12:38 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
En de laatste 130 kilometer per bus afleggen, voor de volledige Ryanair-experience
Slim gedaan van die lui. Beter dan 7 uur wachten als je pech hebt.quote:Op zondag 7 januari 2018 11:17 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Door de storm kreeg een klein vliegveld bij New York ook een onverwachte bezoekertwitter:SWFairport twitterde op vrijdag 05-01-2018 om 19:30:22 Stewart International - The "Little" Airport That Could 😉World's biggest passenger jet forced to land at small Ne… https://t.co/3rp2pESzbs reageer retweet
Zou dit daarbij helpen?quote:Op zondag 7 januari 2018 01:39 schreef Iemand91 het volgende:
WINTERSTORM ZORGT VOOR 'MELTDOWN' OP NEW YORK JFK
[..]
Zoals in het artikel staat hebben er toestellen úren lang op de tarmac gestaan na landing.
Beruchtste voorbeeld is wel Air China vlucht 989 vanuit Beijing. Die hebben na een vlucht van zo'n 13 uur hebben die daarna nog zo'n 7 uur op de tarmac gestaan voordat ze het vliegtuig uit konden...
Meerdere internationale vluchten zijn omgekeerd omdat ze niet afgehandeld kunnen worden.
Interessant om de feed van Flightradar24 hierover te volgen: https://twitter.com/flightradar24
Een gigantische chaos daar.
twitter:NY1 twitterde op zondag 07-01-2018 om 21:40:56 A water main break has slightly flooded @JFKairport's Terminal 4. It's also delayed flights and has shut down inter… https://t.co/URax0yqsch reageer retweet
Niet bepaald. Alles wat maar tegen kan zitten/fout kan gaan, gebeurd daar ook geloof ik...quote:Op maandag 8 januari 2018 09:01 schreef MaxMark het volgende:
Zou dit daarbij helpen?twitter:NY1 twitterde op zondag 07-01-2018 om 21:40:56 A water main break has slightly flooded @JFKairport's Terminal 4. It's also delayed flights and has shut down inter… https://t.co/URax0yqsch[ afbeelding ] reageer retweet
Wel lekker constructief politiek voeren dit. Overheid/Schiphol die met onjuiste feiten komt (minder overlast dan realiteit) en tegenpartijen die ook met onjuiste feiten komen (meer overlast dan realiteit).quote:APELDOORN - Een lokale partij in Apeldoorn wil een Boeing 747 laag over de stad laten vliegen. Daardoor zouden inwoners een voorproefje moeten krijgen van de geluidsoverlast die vliegverkeer naar Lelystad Airport straks veroorzaakt. Saillant detail: op de Polderluchthaven komen straks helemaal geen Boeing 747’s...
De Boeing 747, een toestel van KLM, vliegt volgens planning op 22 januari naar Twente om daar ontmanteld te worden. KLM vervangt het type de komende jaren door de stillere Boeing 777 en 787 Dreamliner.
De politieke partij Lokaal Apeldoorn heeft volgens dagblad de Stentor in de gemeenteraad voorgesteld om het vliegtuig op 2.700 meter over het centrum te laten scheren.
Het voorstel zorgde inmiddels voor ingezonden brieven, vanwege het feit dat een laag overvliegende Boeing 747-400 in geen verhouding staat tot de Boeing 737’s en Airbus A320’s die naar verwachting gebruik gaan maken van Lelystad Airport.
quote:“Ik heb liever dat we een vliegtuig laten overvliegen waarvan we weten dat ‘ie meer lawaai produceert dan dat we dat doen met een vliegtuig dat minder lawaai maakt”
Wat is er met die hangardeuren die zo scheef hangen ?quote:Op maandag 8 januari 2018 13:03 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Niet bepaald. Alles wat maar tegen kan zitten/fout kan gaan, gebeurd daar ook geloof ik...
PH-PBA heeft weer een nieuwe paintjob:
(De kleuren die het in de jaren '50 had toen het als regeringstoestel rondvloog)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.facebook.com/(...)sts/1645896112144394
Die twee scheve dingen links en rechts zijn de omhooggeklapte staanders voor het middelste rolluik.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 13:49 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Wat is er met die hangardeuren die zo scheef hangen ?
Hoor dat zo ?
Het *lijkt* er op dat het slechts een lichte aanpassing zal zijn (voornamelijk de staart decal) maar wie weet.quote:for paint into upcoming new cs, 1st aircraft
twitter:AnalystTK twitterde op zaterdag 13-01-2018 om 22:14:40 Breaking News: Pegasus Airlines Boeing 737-800 TC-CPF overrun runway at Trabzon. All pax ok. https://t.co/TWjxYiYKzK reageer retweet
Hij ligt er lekker bij:quote:Op zaterdag 13 januari 2018 23:05 schreef Sunri5e het volgende:twitter:AnalystTK twitterde op zaterdag 13-01-2018 om 22:14:40 Breaking News: Pegasus Airlines Boeing 737-800 TC-CPF overrun runway at Trabzon. All pax ok. https://t.co/TWjxYiYKzK reageer retweet
Ach, direct met de glijbaan de zee in, goed begin van de vakantiequote:Op zondag 14 januari 2018 11:07 schreef Piles het volgende:
[..]
Hij ligt er lekker bij:
[ afbeelding ]
Kan natuurlijk vanalles zijn, maar zo de flank uit denk je al snel aan een defect. Een kapot neuswielsturingssyteem, of remmen die vastslaan, etc.quote:Op zondag 14 januari 2018 12:14 schreef flipsen het volgende:
Vraag me wel af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, zo náást de landingsbaan
gezien het spoor in het gras nog geen backtrack?quote:
Touchdown, uitrollen, 270° rechts ipv 225° rechts en dan 45° links.quote:Op zondag 14 januari 2018 23:19 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Zo van, de turning pad was linksom toch?
Volgens AVHerald zijn er geruchten dat het landingsgestel het begaf en het toestel zo links van de baan af ging.quote:Op zondag 14 januari 2018 23:11 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
gezien het spoor in het gras nog geen backtrack?
Ah ja op die manier, maar inderdaad, de sporen in het gras wijzen erop dat het tijdens de rollout al mis ging. Landingsgestel dat ermee ophoudt zou een prima verklaring zijn inderdaadquote:Op maandag 15 januari 2018 01:58 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Touchdown, uitrollen, 270° rechts ipv 225° rechts en dan 45° links.
[..]
Volgens AVHerald zijn er geruchten dat het landingsgestel het begaf en het toestel zo links van de baan af ging.
Tipje waard, direct op het strand afgezet worden door de vliegmaatschappij.quote:Op zondag 14 januari 2018 11:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ach, direct met de glijbaan de zee in, goed begin van de vakantie
twitter:BeAirForce twitterde op maandag 15-01-2018 om 12:15:36 De twee #F16 die door de geluidmuur gingen, behoren tot de Belgische Luchtmacht. Zij voerden een interceptie uit in het kader van de BENELUX QRA. Paraat om uw veiligheid te waarborgen. https://t.co/sFvKHtnLJx reageer retweet
twitter:Kon_Luchtmacht twitterde op maandag 15-01-2018 om 11:45:42 Zojuist #knal boven O-NO NL veroorzaakt door 2x F-16 die door de geluidsbarrière zijn gegaan reageer retweet
twitter:AircraftSpots twitterde op maandag 15-01-2018 om 12:16:25 #QRA - Belgian Air Force F-16's have intercepted 2x Russian Air Force Tu-160 Blackjack bombers over the North Sea 1x Russian Air Force Tu-160 ID'd as RF-94102 https://t.co/3cW6Q74GCD reageer retweet
Dus:quote:Twente Airport ontvangt deze maand naast de Boeing 747 van KLM, nog twee widebody’s. Twee Airbus A340-300’s van Air France vliegen naar het Enschedese vliegveld, waar de toestellen worden ontmanteld.
Air France A340
Op 19 januari rond 9:00 uur wordt het eerste Air France-toestel van Parijs Charles de Gaulle naar Twente overgevlogen. Het vliegtuig, de F-GLZI, is ruim 22 jaar oud. Drie dagen later, op 22 januari in de ochtend volgt de 18 jaar oude F-GLZR.
KLM
Diezelfde dag komt ook de Boeing 747-400 van KLM, PH-BFF, naar Twente. De Boeing wordt rond 12:00 uur verwacht. Het toestel vliegt sinds 1990 bij KLM. Uit gegevens van Flightradar24.com blijkt dat het vliegtuig al sinds 25 december aan de grond staat, na een vlucht vanuit Hongkong naar Amsterdam.
AELS
De vliegtuigen worden ontmanteld door Aircraft End-of-Life Solutions, dat de vrijkomende vliegtuigonderdelen vervolgens verkoopt.
Ik gok gewoon goedkoper.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 02:15 schreef FredvZ het volgende:
Zouden ze in Twente dan sneller zijn dan in Parchim?
Ik geloof niet dat ze de toestellen in Parchim slopen.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 02:15 schreef FredvZ het volgende:
Zouden ze in Twente dan sneller zijn dan in Parchim?
Jammer zeg. Ik kwam een paar jaar geleden aan op AMS voor een korte vakantie en zag deze staan, ik had echt een wtf momentjequote:Op dinsdag 16 januari 2018 13:11 schreef Iemand91 het volgende:
KLM's oudste 737 PH-BXA is gisteren teruggekomen uit Norwich na repaint.
Het heeft weer de standaard KLM livery en de KLM retrojet is dus niet meer...
Afwijken van de standaard kost normaal gesproken meer dan de standaard, bijvoorbeeld als die bepaalde kleur donkerblauw normaal niet gebruiken. Wel jammer, want ik vind retro-uitvoeringen vaak wel leukquote:Op dinsdag 16 januari 2018 22:05 schreef derLudolf het volgende:
Zonde van die retro livery
Als zo'n kleurschema al bestaat, hoeft het toch helemaal niets extra's te kosten?
In inmiddels Schiphol dicht...quote:Op donderdag 18 januari 2018 10:59 schreef Tourniquet het volgende:
Moet je van Riga naar Eindhoven, sta je opeens in Hannover.
https://www.flightradar24.com/data/flights/w62525/#102898c6
RTV Noord-Holland heeft ook weer een livestream van Schiphol:
http://www.nhnieuws.nl/ni(...)en-storm-op-Schiphol
edit: 2 doorstarts op een rij.
Live ATC erbij: https://www.liveatc.net/play/eham01_twr_main1.pls
quote:Commitment to grow its flagship A380 fleet
Dubai-based Emirates Airline has signed a Memorandum of Understanding (MoU) to acquire up to 36 additional A380 aircraft. The agreement was signed this morning at the airline’s headquarters in Dubai by HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Chairman and Chief Executive, Emirates Airline and Group, and John Leahy, Chief Operating Officer Customers, Airbus Commercial Aircraft. The commitment is for 20 A380s and an option for 16 more with deliveries to start in 2020, valued at US$16 billion at latest list prices.
Sheikh Ahmed said: “We’ve made no secret of the fact that the A380 has been a success for Emirates. Our customers love it, and we’ve been able to deploy it on different missions across our network, giving us flexibility in terms of range and passenger mix. He added: “Some of the new A380s we’ve just ordered will be used as fleet replacements. This order will provide stability to the A380 production line. We will continue to work closely with Airbus to further enhance the aircraft and onboard product, so as to offer our passengers the best possible experience. The beauty of this aircraft is that the technology and real estate on board gives us plenty of room to do something different with the interiors.”
quote:Op donderdag 18 januari 2018 11:59 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Emirates signs agreement for up to 36 additional A380s
[..]
Een gedeelte is al voor vervanging, dus als dat doorzet kan Airbus nog vele jaren voort met de A380quote:Op donderdag 18 januari 2018 11:59 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Emirates signs agreement for up to 36 additional A380s
[..]
Airbus verwacht nog steeds dat met de slotbeperkingen op verschillende vliegvelden de tijd voor de A380 nog komt. Tot die tijd willen ze terug naar zes toestellen per jaar.quote:Een gedeelte is al voor vervanging, dus als dat doorzet kan Airbus nog vele jaren voort met de A380
Dar kan ik me dan weer goed voorstellen.quote:Op donderdag 18 januari 2018 21:45 schreef inkjet het volgende:
[..]
Airbus verwacht nog steeds dat met de slotbeperkingen op verschillende vliegvelden de tijd voor de A380 nog komt. Tot die tijd willen ze terug naar zes toestellen per jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |