abonnement Unibet Coolblue
pi_175759189
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 02:45 schreef flipsen het volgende:
Eerst zien dan geloven. Zal wel een symbolisch bod hebben gedaan van 1 euro? Of 747 euro natuurlijk :D
Zeker eerst zien dan geloven inderdaad.
quote:
Maar dan nog, wat moet Corendon met een 747 als ze daar helemaal niet mee vliegen :?
Dat maakt niet zoveel uit. 90% van de mensen weet toch het verschil niet.
Daarnaast is de 747 ook flink stuk groter dan een 737 (waar ze wél mee vliegen) en dan kun je er binnen ten minste nog wat mee (zoals het genoemde museum)
Ben dan wel benieuwd wat voor paintjob de 747 krijgt; die blijft vast niet KLM blauw.

Daarnaast heb ik m'n twijfels over hoe zoiets de tand der tijd gaat doorstaan.
Het Nederlandse klimaat is niet bepaald gunstig voor zoiets.
  Moderator zaterdag 16 december 2017 @ 19:07:35 #202
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175766940
"Een Airbus" is voor veel mensen ook synoniem voor A380 volgens mij...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_175774849
Afgelopen dinsdag rolde de 11e 787-9 (PH-BHN) voor KLM de productiehal uit:



Verwachte levering aan KLM is over ongeveer een maand. Naast een vrachtje Embraers is het alleen 787's wat KLM voorlopig binnenkrijgt. Pas over een jaar of 2 wordt de eerste Airbus A350-900 verwacht zo rond het moment dat de laatste 747-400 voorgoed vertrekt.

Morgen Vandaag komt overigens weer zo'n Embraer 175 binnen; PH-EXS vanuit Faro.

[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 17-12-2017 01:18:38 ]
pi_175790809
Ik meen dat dit de tweede 787 is die KLM zelf besteld heeft. De vorige is overigens toch weer geleased maar dan via een financial lease constructie (niet operational lease). Als het goed is komen in 2018 de BHN/O/P.
--
pi_175808728
KLM MD-11 Farewell flights by Iemand91, on Flickr

Unieke Fokkers maandagmiddag boven Amsterdam te zien
quote:
Vliegtuigliefhebbers moeten maandagmiddag in Amsterdam naar boven kijken: vier exemplaren van de eenmotorige Fokker S-11 vliegen dan de route die vroeger per schip werd afgelegd.

Het is een initiatief van de stichting Fokker Four, omdat het maandag precies 70 jaar geleden is dat dit eerste trainingsvliegtuig van Fokker de lucht in ging.

De vier nog vliegende S-11's zullen nauwkeurig de route volgen die ze in 1947 per trekschuit aflegden, van de voormalige Fokkerfabriek in Amsterdam-Noord naar Schiphol-Oost.

"We zullen een aantal cirkels boven Amsterdam en omgeving vliegen," zegt Martin Schoonderbeek van Fokker Four, "over alle plekken die van belang zijn geweest bij de ontwikkeling en de bouw van het toestel."

Staal en linnen
De stichting van oud-Luchtmachtvliegers is nog de grootste gebruiker van het toestel. "We zijn de enige Nederlandse partij die nog met Fokkers vliegt, nu KLM eerder dit jaar afscheid heeft genomen van haar toestellen. We willen graag deze vliegende historie aan de mensen blijven laten zien."

De tweepersoons S-11 was een van de laatste toestellen die Fokker bouwde op de manier waarmee het in de jaren twintig van de vorige eeuw de grootste vliegtuigfabrikant van de wereld was geworden: met een romp van stalen buizen overspannen met linnen. "Je zit nog op kussentjes met bloemenmotief."

Het model was een trainingsvliegtuig waar vliegers van de luchtmacht en de marine tot in de vroege jaren zeventig hun eerste vliegervaring in opdeden.

Het tweepersoons vliegtuig werd later ook geëxporteerd naar Brazilië, Italië, Israël en vloog tot in de jaren zeventig nog in Paraguay en Bolivia.

Fokker succesvol
"De S-11 is voor heel veel vliegers van de luchtmacht belangrijk geweest, omdat ze er hun eerste deel van de opleiding in hebben gevolgd voordat ze naar de Starfighter, F-5 of F16 gingen," zegt Schoonderbeek.

"Bovendien was het het toestel waarmee Fokker na de oorlog weer succesvol werd. Het is uniek dat dit toestel na 70 jaar nog vliegt."

De S-11 is het laatste type toestel dat Fokker in Amsterdam-Noord bouwde, voordat Fokker zijn vliegtuigproductie op Schiphol Oost en in Woensdrecht concentreerde.

De S-11 was, wat aantallen betrof, het succesvolste Fokkervliegtuig. De fabrikant bouwde in Amsterdam 100 toestellen. In Italië werden 180 toestellen in licentie gebouwd, in Brazilië nog eens 100.
quote:
* Omstreeks 12:00 uur start de rondvlucht vanaf Lelystad Airport via Monnickendam naar de Noorderbegraafplaats in Amsterdam-Noord, waar een rondje gevlogen wordt boven het Monument voor de 206 Amsterdammers die in 1943 omkwamen bij geallieerde bombardementen op de Fokkerfabriek in Noord.

* Daarna volgt een rondje boven de Papaverweg 31-33, waar de Fokkerfabriek heeft gestaan.

* Vervolgens nemen de vliegtuigen de vaarroute waarlangs de toestellen zeventig jaar geleden van Noord naar Schiphol werden vervoerd: Van Hasseltkanaal, IJ, Kostverlorenvaart, de Nieuwe Meer en de Ringvaart naar Schiphol-Oost waar de vlucht rond 13.30 landt op de Oostbaan.

* Na een korte pauze op Schiphol-Oost gaat de vlucht precies om 14:36 uur - het startmoment van de eerste proefvlucht in 1947 - weer de lucht in, gevolgd door een rondje om de toren van Schiphol en, na een rondje boven de A'DAM Toren, terug naar Lelystad.
En Aeroflot komt deze zomer met de Airbus A330-200 naar Schiphol:

Aeroflot met veel groter toestel naar Amsterdam
quote:
Aeroflot vliegt in de komende zomer met een Airbus A330-200 tussen Amsterdam en Moskou Sjeremetjevo, zo meldt Routesonline. Dat is een forse capaciteitsverhoging voor de Russische maatschappij, die normaal met narrowbody-toestellen naar Nederland vliegt.

De A330-200 zal vanaf 1 juni dienst doen op de vluchten SU2550 vanuit Sjeremetjevo (vertrek 09:25) en SU2551 vanuit Schiphol (vertrek 13:15). De andere twee dagelijkse vluchten van Aeroflot blijven uitgevoerd worden door – veel kleinere – Airbus A320’s en A321’s.

A330-200
Er kunnen maximaal 241 passagiers meevliegen in de Russische A330-200’s. Vooral de businessclass-passagiers gaan er op vooruit, omdat zij in dat toestel over zogeheten angle-flat-stoelen beschikken. Ook voor reizigers in economy is er door de 2-4-2 opstelling meer comfort.
pi_175824815
Toch altijd leuk om weer te zien; die verhouding tussen mens en machine:

pi_175825205
Zijn er al de eerste foto's van de nieuwe PH-GOV? Die moet nu toch ook wel ongeveer op de productielijn liggen?
pi_175839180


Momenteel vliegt Delta vlucht 158 van Seoul naar Detroit boven de Golf van Alaska.
https://www.flightradar24.com/DAL158/fe0ec7d
Hierboven het vertrek van N666US uit Seoul.

Dit is de allerlaatste Amerikaanse reguliere commerciële 747 vlucht van de Boeing 747.
Dit betekent na 8 jaar het einde voor de 747-400 bij Delta Airlines die 16 van deze toestellen in de vloot nam na haar overname van Northwest.
Dit was 30 jaar (!) nadat Delta haar 747-100's had uitgefaseerd in 1977 omdat ze deze toen te groot waren voor hun netwerk; de Lockheed L-1011 Tristar was meer geschikt.


Delta vliegt met de 747-400 deze week nog naar een aantal luchthavens in de VS voor een serie van farewell flights. Van Detroit naar Paine Field (de geboorteplaats van de 747), dan een kleine hop naar Seattle en dan door naar Atlanta (deze staat op het punt te vertrekken) en uiteindelijk morgen naar Minneapolis-St. Paul..
Ook zal het nog een aantal charter vluchten uitvoeren maar 31 december zal de laatste dag zijn dat Delta passagiers vervoert met de 747.
Begin januari worden de 4 overgebleven 747's overgevlogen naar hun laatste rustplaats in Arizona.
Dan is het na bijna 48 jaar voorgoed voorbij met Amerikaanse 747-lijnvluchten.
Alleen Atlas Air heeft nog 4 passagiers 747-400's die het chartervluchten uitvoeren.

In de Delta maintenance hanger in Detroit waar de farewell flights begonnen:



N674US bij het delivery center op Paine Field. Hier werd ze ruim 18 jaar geleden aan Northwest Airlines geleverd:






De gezagvoerder nog even een handtekening zetten uit de cockpit escape hatch:



Het vertrek van N674US van Paine Field naar het verderop gelegen Seattle; een vlucht van zo'n 16 minuten:




Gezagvoerder Paul Gallaher. Hij vloog op de delivery flight van Northwest Airlines' eerste 747-400 in 1989.
Op 3 januari vliegt hij de laatste Delta 747-400 naar Arizona en gaat dan met pensioen.



Delta Airlines kwam ook geregeld met de 747-400 naar Amsterdam. De laatste keer was op 28 augustus dit jaar; toen N668US vlucht DL134/135 van en naar Detroit uitvoerde. (foto hieronder)
Dit was hiermee ook de laatste reguliere Delta 747 lijnvluchten naar/van Europa; chartervluchten uitgezonderd.

N668US Boeing 747 Delta by lee weston, on Flickr

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 19-12-2017 15:26:14 ]
pi_175839322
Fijn leeswerk!
pi_175870117
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 15:16 schreef Iemand91 het volgende:
Op 3 januari vliegt hij de laatste Delta 747-400 naar Arizona en gaat dan met pensioen.
Gave timing :D (Of okay, misschien iets met type ratings..)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  woensdag 20 december 2017 @ 19:04:09 #211
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175871803
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2017 00:14 schreef Iemand91 het volgende:
Afgelopen dinsdag rolde de 11e 787-9 (PH-BHN) voor KLM de productiehal uit:

[ afbeelding ]

Verwachte levering aan KLM is over ongeveer een maand.
Waarom zit er een foto van een triple bij?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175872356
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 19:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Waarom zit er een foto van een triple bij?
Omdat dat op dat moment een van de weinige foto's waren met de KLM kist erop. Nu niet meer:

  woensdag 20 december 2017 @ 19:23:40 #213
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_175872447
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 19:21 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Omdat dat op dat moment een van de weinige foto's waren met de KLM kist erop. Nu niet meer:

[ afbeelding ]
Hij stond in de achtergrond... niet gezien. :@
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_175905136
BOEING VOERT OVERNAMEGESPREKKEN MET EMBRAER
quote:
SEATTLE - Vliegtuigbouwers Boeing en Embraer voeren gesprekken over een mogelijke overname. Dat bevestigen beide partijen. Daarmee lijkt Boeing een antwoord te zoeken op de nauwe samenwerking die Airbus en Bombardier eerder dit jaar aangingen.

Ingewijden melden aan de Wall Street Journal dat Boeing 3,7 miljard dollar zou willen betalen voor Embraer. Het Braziliaanse bedrijf is marktleider op het gebied van regionale vliegtuigen en de grote concurrent van Bombardier, waarmee Airbus samenwerkt.

De Braziliaanse overheid moet wel goedkeuring geven omdat zij een veto heeft bij een eventuele overname van Embraer. Het in 1969 opgerichte bedrijf maakt vliegtuigen voor middellange afstanden. Boeing en Embraer zijn al samenwerkingspartners bij verschillende projecten.

Het zou de grootste overname zijn voor Boeing sinds de koop van de Amerikaanse rivaal McDonnell Douglas in 1997.

De laatste tijd vindt een flinke consolidatieslag plaats in de luchtvaartindustrie. In oktober nam het Europese Airbus nog een meerderheidsbelang in het CSeries-programma van het Canadese Bombardier.
pi_175924497
quote:
Ja, echt top. Nog meer diversiteit in vliegtuigland.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 22 december 2017 @ 16:19:01 #216
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_175924602
Mag toch hopen dat die deal (nog) niet doorgaat. Embraer doet het hartstikke goed momenteel, marktwaarde kan nog wel even stijgen :) Maar ja, harde dollars lonken natuurlijk in Brasil.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_175938133
Belgie bestelt nog een Airbus A330 MRTT.

Belgium to invest in multi-role tanker plane
quote:
BRUSSELS (Reuters) - Belgium will invest 258 million euros ($305.8 million) in a air-to-air refueling plane to expand European defense capacity, the Belgium ministry of defense said on Friday.

The investment will increase the number of European tanker planes to eight from seven and is part of a 2012 project to improve Europe’s capacity in this regard.

The project had chosen the Airbus A330-MRTT plane, which apart from refueling different kinds of fighter aircraft, such as the F-35 and Eurofighter models, can also be used for transporting goods and passengers.
Dit brengt de vloot naar 8 stuks in het NAVO-verband waar Nederland, België, Duitsland, Noorwegen, Luxemburg deze toestellen aanschaffen.
In ieder geval 4 worden op Eindhoven gestationeerd.
  zondag 24 december 2017 @ 12:07:31 #219
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_175968258
Er zitten wel een paar goeie marketing lui daar O+
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 24 december 2017 @ 17:34:31 #220
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_175975605
Was iemand dit al opgevallen in Google Maps:
So we just called him Fred
pi_175979975
quote:
7s.gif Op zondag 24 december 2017 17:34 schreef FredvZ het volgende:
Was iemand dit al opgevallen in Google Maps:
[ afbeelding ]
Wat denk je. :+
pi_175981721


De carrière van deze dame zit er bijna op.
Momenteel is PH-BFF onderweg als KL887 naar Hong Kong.
Morgenavond komt ze rond 7 uur als KL888 terug.
Zoals het nu lijkt is dit haar laatste rotatie.


Het schijnt dat ze eind januari ook naar Twente gaat.
Daar zal ze zich dus voegen bij -BFR.


PH-BFF is ook de hoofdrolspeelster van deze prachtige plaat:



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 26-12-2017 16:52:51 ]
pi_175990594
flightradar24 twitterde op maandag 25-12-2017 om 06:17:02 After a brief trip back to the workshop for some carrots and a fresh load of toys, Santa is back in action. reageer retweet
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 25 december 2017 @ 12:35:38 #224
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175990899

(Foto: Mediacentrum Defensie)

Fijne Kerstvluchtdagen. ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 26 december 2017 @ 04:03:49 #225
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_176005588
quote:
0s.gif Op zondag 24 december 2017 22:16 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]

De carrière van deze dame zit er bijna op.
Momenteel is PH-BFF onderweg als KL888 naar Hong Kong.
Morgenavond komt ze rond 7 uur als KL889 terug.
Zoals het nu lijkt is dit haar laatste rotatie.

Een outbound lijnvlucht heeft altijd een oneven flightnumber (dus KL887 naar Hong Kong toe). De inbound is dan de 888.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')